Weet iedereen ook al dat Basel 3 slechts cosmetisch is?quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:56 schreef waht het volgende:
Dit weet iedereen op FOK! inmiddels wel.
Money As Debt en zulks.
Dat misschien niet nee.quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:57 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Weet iedereen ook al dat Basel 3 slechts cosmetisch is?
Tja, in het bericht staat ook dat de overheden dit doen omdat ze van de banken afhankelijk zijn om haar"socale" plannen te verwezenljken. He het geld om de 30.000 generaal pardonners (+ aanhang) te voorzien van een gratis, geheel ingerichte, huis en levenslange bijstand moet toch ergens vandaan komen?quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:07 schreef Blandigan het volgende:
Het meest schokkende vind ik nog steeds dat wij al die banken met belastinggeld overeind houden.
Het moet heerlijk zijn om de grote ondernemer uit te hangen met andermans geld en zeker te weten dat het geen consequenties heeft als het fout gaat. Als ondernemer ben ik ben er jaloers op.
Systeembank of niet, een onderneming moet failliet kunnen gaan. Zo niet, dan betalen we als belastingbetalers tot in lengte der dagen voor de penthouses en masserati's van de heren bankiers.
De pot vewijt de ketel....quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het meest schokkende vind ik nog de hoeveelheid onzin die in de openingspost staat.
Als ik 100,000 euro als eigen vermogen bij een bank zou plaatsen (lees: aandelenkapitaal, dus niet deposito), zou zij circa 1,300,000 aan spaargelden kunnen aantrekken en dan 1,400,000 kunnen uitlenen.
Oeps. Da's heel wat anders dan bovenstaand popu jopie verhaal suggereert. Een bank heeft namelijk geen drukpers.
Fractioneel bankieren? Prachtige blaat term voor het klok-en-klepel publiek.
godsamme zeg, ja dit is bullshitquote:Op zaterdag 18 september 2010 18:24 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
De pot vewijt de ketel....
Dus onderstaand is allemaal onzin?
Elke $100 inleg op de bank resulteerde in een kleine $1000 aan uitgeleend geld.
http://zaplog.nl/zaplog/a(...)euro_geen_12x_maar_3
http://nl.wikipedia.org/w(...)_en_de_kredietcrisis
Kom eens met bronnen zou ik zeggen. Of moet ik je op je woord geloven?quote:Op zaterdag 18 september 2010 18:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
godsamme zeg, ja dit is bullshit
leer eens zelf na te denken ipv IP adresses te quoten, en lees eens een post, wil je? Ook al die niet tenditieus genoeg is.
lees mijn post eens, zou ik zeggen. Waar creeert een bank geld?quote:Op zaterdag 18 september 2010 18:42 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Kom eens met bronnen zou ik zeggen. Of moet ik je op je woord geloven?
Bekijk dit filmpje maar, hier legt Willem Middelkoop uit wat fractional bankieren is. Hij zou het toch moeten weten denk je niet?quote:Op zaterdag 18 september 2010 18:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
lees mijn post eens, zou ik zeggen. Waar creeert een bank geld?
Begin eens te begrijpen wat fractioneel bankieren inhoudt....
vast wel, en hij weet dat je goud moet kopen. Bij Middelkoop c.s. natuurlijk.quote:Op zaterdag 18 september 2010 18:52 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Bekijk dit filmpje maar, hier legt Willem Middelkoop uit wat fractional bankieren is. Hij zou het toch moeten weten denk je niet?
Precies het geld moet wel weer terugkomen bij de bank en opnieuw uitgeleend worden en dat is nu een beetje het problemen. De mensen en bedrijven willen niet meer zo lenen. En de bank wil het ook niet zo graag meer aan iedereen uitlenen. Funest voor de geldgroei, die dus ook aan het krimpen is.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het meest schokkende vind ik nog de hoeveelheid onzin die in de openingspost staat.
Als ik 100,000 euro als eigen vermogen bij een bank zou plaatsen (lees: aandelenkapitaal, dus niet deposito), zou zij circa 1,300,000 aan spaargelden kunnen aantrekken en dan 1,400,000 kunnen uitlenen.
Oeps. Da's heel wat anders dan bovenstaand popu jopie verhaal suggereert. Een bank heeft namelijk geen drukpers.
Dat staat al in de OP omschreven maar omdat ik het erg belangrijk vind dat mensen beseffen hoe ons financieel systeem inelkaar zit zal ik het nog eens proberen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 18:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
vast wel, en hij weet dat je goud moet kopen. Bij Middelkoop c.s. natuurlijk.
Leg nog eens uit hoe een bank geld creert vanuit het niets, en dan in eigen woorden en niet met een linkje graagMisschien dat je dan ook wat leert.
Ow, en lees mijn post voor de gein eens. Daar staat namelijk het antwoord al
lieverd, eigen vermogen vs. leningen o/gquote:Op zaterdag 18 september 2010 19:06 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Dat staat al in de OP omschreven maar omdat ik het erg belangrijk vind dat mensen beseffen hoe ons financieel systeem inelkaar zit zal ik het nog eens proberen.
Stel je stort EUR 1000,- op een bank. Dan hoeft de bank maar 2,5% (huidige regels, in Basel 3 wordt dit 7%) als reserve in kas te houden, dus EUR 25,-. De overige EUR 975,- leent de bank weer uit.
En hier stopt het niet. De EUR 975,- wordt dus weer uitgeleend en wordt weer op een ander bankrekening gestort. De bank moet weer 2,5% van de EUR 975,- als reserve in kas houden, dus EUR 24,38 en het resterende bedrag, dus EUR 950,62 wordt weer uitgeleend.
Dit gaat eindeloos zo door en met jouw storting van EUR 1000,- wordt meer dan EUR 10.000,- uitgeleend. Als dat geen geldcreatie is dan weet ik het ook niet meer.
Volgens mij ben je aan het trollen of je bent een kind van 8 ofzo want zo ****** kun je niet zijn.quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
lieverd, eigen vermogen vs. leningen o/g
de laatste zin ben ik het volkomen mee eens
erg inhoudelijk weer. Je haalt leverage en geldcreatie nogal door elkaar. Een bank kan een euro eigen vermogen wel leveragen, maar geen geld creeren.quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:15 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Volgens mij ben je aan het trollen of je bent een kind van 8 ofzo want zo ****** kun je niet zijn.
Want wil je serieus beweren dat elke euro dat is uitgeleend wordt gedekt door een euro eigen vermogen?
Oke kerel, hartelijk gefeliciteerd en nog veel plezier met al je "echte" geld op de bank.quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
erg inhoudelijk weer. Je haalt leverage en geldcreatie nogal door elkaar. Een bank kan een euro eigen vermogen wel leveragen, maar geen geld creeren.
Ik weet dat banken de duivel zijn. De reincarnatie van Hitler. De Pol Pot van de financien.
Maar als je dan toch beschuldigt doe het dan van iets reeels.
En denk aub zelf na ipv een link te papagaaien.
Schokkend is vooral de kommer-en-kwel-polonaise, die kennelijk menigeen van de zuurstof berooft.
fijn, zijn we eruit, kan dit spamtopic dan dicht?quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:23 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Oke kerel, hartelijk gefeliciteerd en nog veel plezier met al je "echte" geld op de bank.
Vertel me nog even op welke uni je hoogleraar bent want ik wil les van jou.quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
fijn, zijn we eruit, kan dit spamtopic dan dicht?
je hecht teveel aan status, en te weinig aan kritisch denkvermogen.....quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:37 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Vertel me nog even op welke uni je hoogleraar bent want ik wil les van jou.
Daarom wil ik les van jou zodat ik me kan ontwikkelen. Ik heb even kritisch nagedacht....er is helemaal ook geen economische crisis, toch? Al die linkjes op internet kloppen toch niet?quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
je hecht teveel aan status, en te weinig aan kritisch denkvermogen.....
Gelukkig plaats je deze post, want ik dacht dat ik het alweer niet snapte. Voor iedere 1000 euro van een spaarder kan een bank er 1000 uitlenen en moet er zelf 20 (straks 70) als eigen vermogen aanhouden.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
men, er zijn 5 miljard linkjes op het internet. Dat jij er nou net een paar uit weet te pikken die welgevallig zijn....quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:41 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Daarom wil ik les van jou zodat ik me kan ontwikkelen. Ik heb even kritisch nagedacht....er is helemaal ook geen economische crisis, toch? Al die linkjes op internet kloppen toch niet?
Precies, de boekhouding van een bank wordt gevoerd door "getallen in te voeren vanuit het niets" en overigens staan ook alle huizen die gefinancierd worden met een hypothecaire lening op de balansen van de banken.quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:54 schreef Harde_Kip het volgende:
Het perspectief vanuit de spaarder.
. U vraagt zich wellicht af waar komt dan dat extra geld vandaan dat de bank uitleent? Dat wordt eenvoudig gemaakt door enkele getallen in de elektronische boekhouding van de bank in te voeren waardoor het op de balans vanuit het niets verschijnt. Dit geld kan vervolgens in het economische verkeer door de lener worden gebruikt om bijvoorbeeld een huis aan te kopen. Het huis komt als onderpand voor de lening ook op de balans van de bank te staan.
Oh Almachtige Hoogleraar, leg mij eens uit wat leverage is, ik ben zo benieuwd naar uw (mag ik u zeggen?) wijze woorden.quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
men, er zijn 5 miljard linkjes op het internet. Dat jij er nou net een paar uit weet te pikken die welgevallig zijn....
Schokkend. Yep, banken hebben leverage. Unilever heeft leverage. KPN heeft leverage. Ik heb leverage, Jij ook. De hele f*cking wereld heeft leverage. Sue them. Big deal.
Niet verwarren met geldcreatie. Want dat kunnen echt alleen de centrale banken.
_SCHOKKEND_
Echt woar
Uitstaand geld/Eigen vermogen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:50 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Oh Almachtige Hoogleraar, leg mij eens uit wat leverage is, ik ben zo benieuwd naar uw (mag ik u zeggen?) wijze woorden.
Uw intellectie vermogens overstijgen die van mij met oneindige waarden want ik snap er geen hol van. einstein mag niet eens in uw schaduw staan toch?quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Uitstaand geld/Eigen vermogen.
Graag gedaan.
Leg de definitie van TIER 1 ratio eens uit als je wil. hint: eigen vermogen versus direct opeisbare tegoedenquote:Op zaterdag 18 september 2010 19:06 schreef Harde_Kip het volgende:
Dat staat al in de OP omschreven maar omdat ik het erg belangrijk vind dat mensen beseffen hoe ons financieel systeem inelkaar zit zal ik het nog eens proberen.
Stel je stort EUR 1000,- op een bank. Dan hoeft de bank maar 2,5% (huidige regels, in Basel 3 wordt dit 7%)
Dus je mag meer geld uitlenen (33x) dan dat je aan eigen vermogen hebt. Mijn vraag is nu...waar komt dat geld dan vandaan??quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:54 schreef Emu het volgende:
Als ik mij goed herinner uit het persbericht, mag er maximaal 33 keer eigen vermogen (de hefboom) uitgeleend worden, volgens de nieuwe normen.
Eigen vermogen is het verschil tussen daadwerkelijk ingelegde gelden (cash) en daadwerkelijk opgenomen leningen (cash). En het eigen vermogen is daadwerkelijk ingelegd kapitaal (cash).quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:57 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Dus je mag meer geld uitlenen (33x) dan dat je aan eigen vermogen hebt. Mijn vraag is nu...waar komt dat geld dan vandaan??
quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:57 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Dus je mag meer geld uitlenen (33x) dan dat je aan eigen vermogen hebt. Mijn vraag is nu...waar komt dat geld dan vandaan??
Het eigen vermogen is het geld dat de bank zelf heeft. Jouw spaargeld is een verplichting van de bank aan jou, en dus geen eigen vermogen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:55 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Uw intellectie vermogens overstijgen die van mij met oneindige waarden want ik snap er geen hol van. einstein mag niet eens in uw schaduw staan toch?
Oh hoogedelgeleerde Heer, ik heb ergens gelezen dat maar zo'n 5% van al het geld bestaat uit bankbiljetten en munten en dat de rest slechts getallen in de computer zijn. Was dat ook een onderdeel van de domme indoctrinatie die mij is welgevallen?quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Eigen vermogen is het verschil tussen daadwerkelijk ingelegde gelden (cash) en daadwerkelijk opgenomen leningen (cash). En het eigen vermogen is daadwerkelijk ingelegd kapitaal (cash).
Geldcreatie? Alles cash.
Dat staat hier toch los van? Of je het nu uitgeprint hebt of niet? Dat vergroot of verkleint de totale geldhoeveelheid niet! Er is blijkbaar niet meer behoefte aan geld op papier dan er nu is.quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:03 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Oh hoogedelgeleerde Heer, ik heb ergens gelezen dat maar zo'n 5% van al het geld bestaat uit bankbiljetten en munten en dat de rest slechts getallen in de computer zijn. Was dat ook een onderdeel van de domme indoctrinatie die is welgevallen?
Oke, dus samenvattend:quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Het eigen vermogen is het geld dat de bank zelf heeft. Jouw spaargeld is een verplichting van de bank aan jou, en dus geen eigen vermogen.
Dus stel dat ik met 100 euro eigen vermogen een bank begin. Jij legt 1000 euro in. Hoeveel is mijn eigen vermogen? 100 euro! Hoeveel is mijn vreemd vermogen? 1000 euro!
Nu mag ik dus bij een maximale leverage van 20 in totaal 20x1000 = 2000 euro uitlenen. Ik heb echter maar 1000 euro in kas. Er is geen evenwicht tussen eigen vermogen en spaargelden. Ik trek nog een spaarder aan van 1000 euro. Nu kan ik wél 2000 euro uitlenen.
Wat is mijn winst? Ik keer de spaarders beiden 30 euro rente uit en vraag de lener 100 euro. Mijn winst is dan 40 euro (Daar moeten natuurlijk nog wel mijn kosten vanaf)
Ja. En door 3 cent eigen vermogen (bij een max leverage van 33)quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:11 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Oke, dus samenvattend:
Elke euro die wordt uitgeleend moet gedekt zijn door een euro spaartegoed?
Is dit correct?
http://financieel.infonu.(...)arders-geworden.htmlquote:Op zaterdag 18 september 2010 20:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. En door 3 cent eigen vermogen (bij een max leverage van 33)
(Alhoewel dat geloof ik ook weer afhangt van hoe risicogevoelig het kapitaal is, maar dat is dan een technischer verhaal dat in wezen niets verandert aan het principe)
Op de eerste plaats is die verhouding al totaal anders dan de verhouding die jij kenschetst. Waar het vreemd vermogen van banken precies van opgebouwd is weet ik niet. Zijn tegoeden op lopende rekeningen ook meegenomen? Of geld dat pensioenfondsen e.d. beheren? Of geld van bedrijven e.d.? Ook halen de banken natuurlijk veel geld van de ECB, die wél het vermogen heeft om geld te scheppen. Dat is geen spaargeld.quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:26 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
http://financieel.infonu.(...)arders-geworden.html
http://www.homefinance.nl(...)stijgt-6-procent.asp
Uit de bovenstaande linkjes komt naar voren dat Spaartegoeden in Nederland 255 miljard euro bedraagt en dat de uitstaande hypotheekleningen 625 miljard euro bedraagt (dus exclusief andere kredieten).
Als elke euro dat uitgeleend wordt gedekt moet zijn door een euro spaartegoed. Hoe kan het dan zo zijn dat de totale uitstaande schulden groter is dan het totaal aan spaartegoeden?
Nee, dat is niet zo. Of dacht je dat spaarders in NL al het geld dat banken aan hypotheken hebben uitstaan aan spaargeld hebben ingelegd ? Zoveel is er bij lange na niet gespaard.quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. En door 3 cent eigen vermogen (bij een max leverage van 33)
(Alhoewel dat geloof ik ook weer afhangt van hoe risicogevoelig het kapitaal is, maar dat is dan een technischer verhaal dat in wezen niets verandert aan het principe)
Met dien verstande dat het spaargeld, geld is, wat eerst is uitgeleend.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Met welk geld?quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:29 schreef Poekieman het volgende:
Een bank begint met een eigen vermogen. Dat is door investeerders ingebracht. Zeg 1 miljard. Nu mag de bank op basis van dat eigen vermogen 14 miljard aan hypotheken verstrekken
waar komt het verschil van 13 miljard vandaan?quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:29 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo. Of dacht je dat spaarders in NL al het geld dat banken aan hypotheken hebben uitstaan aan spaargeld hebben ingelegd ? Zoveel is er bij lange na niet gespaard.
Een primaire bank (ING, ABN, Rabo, ...) doet wel degelijk aan geld creatie (uit het niets dus).
Een bank begint met een eigen vermogen. Dat is door investeerders ingebracht. Zeg 1 miljard. Nu mag de bank op basis van dat eigen vermogen 14 miljard aan hypotheken verstrekken (even niet moeilijk gedaan met risico weging). Dat is uit het niets gecreerd, daar is geen spaar-euro voor nodig.
Er staat wel een 'waarde' (tsja, wat heet) aan huizen tegenover van 14 miljard. Hoewel die 'waarde' nooit zo hoog geweest zou zijn als banken geen geld uit het niets hadden mogen creeren.
Als dat zo zou zijn dan zie ik geen enkele reden waarom banken moeite zouden doen om al die lastige spaarders aan te trekken!?quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:29 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo. Of dacht je dat spaarders in NL al het geld dat banken aan hypotheken hebben uitstaan aan spaargeld hebben ingelegd ? Zoveel is er bij lange na niet gespaard.
Een primaire bank (ING, ABN, Rabo, ...) doet wel degelijk aan geld creatie (uit het niets dus).
Een bank begint met een eigen vermogen. Dat is door investeerders ingebracht. Zeg 1 miljard. Nu mag de bank op basis van dat eigen vermogen 14 miljard aan hypotheken verstrekken (even niet moeilijk gedaan met risico weging). Dat is uit het niets gecreerd, daar is geen spaar-euro voor nodig.
Er staat wel een 'waarde' (tsja, wat heet) aan huizen tegenover van 14 miljard. Hoewel die 'waarde' nooit zo hoog geweest zou zijn als banken geen geld uit het niets hadden mogen creeren.
Dat is niet zo van belang. Lees het verhaal van Murray Rothbard op:quote:
klein probleem, ik ben failliet.quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:46 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Dat is niet zo van belang. Lees het verhaal van Murray Rothbard op:
http://www.lewrockwell.com/rothbard/frb.html
Of in veel meer detail in 'The Mystery of Banking (gratis ende voor nietsch):
http://mises.org/Books/mysteryofbanking.pdf
Hier een verhelderend stukje:
Fractional Reserve Banking
Let's see how the fractional reserve process works, in the absence of a central bank. I set up a Rothbard Bank, and invest $1,000 of cash (whether gold or government paper does not matter here). Then I "lend out" $10,000 to someone, either for consumer spending or to invest in his business. How can I "lend out" far more than I have? Ahh, that's the magic of the "fraction" in the fractional reserve. I simply open up a checking account of $10,000 which I am happy to lend to Mr. Jones. Why does Jones borrow from me? Well, for one thing, I can charge a lower rate of interest than savers would. I don't have to save up the money myself, but simply can counterfeit it out of thin air. (In the nineteenth century, I would have been able to issue bank notes, but the Federal Reserve now monopolizes note issues.) Since demand deposits at the Rothbard Bank function as equivalent to cash, the nation's money supply has just, by magic, increased by $10,000. The inflationary, counterfeiting process is under way.
Het meeste geld is digitaal. De bankt typt in de computer een 1 met 4 nullen en voila...daar is EUR 10.000,-. Ik zei al eerder slechts 5% val al het geld is papier/muntgeld, de rest getallen in de computer.quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:51 schreef LXIV het volgende:
Wat is een checking-account precies?
Maar stel dat Mr Jones een hypotheek wil van 10.000 euro. Hoe maak je die dan over naar de verkoper als je maar 1000 in cash hebt?
Een checking account is iets dat tegenwoordig volgens mij niet meer bestaat. Het is gewoon een rekening courant volgens mij.quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:51 schreef LXIV het volgende:
Wat is een checking-account precies?
Maar stel dat Mr Jones een hypotheek wil van 10.000 euro. Hoe maak je die dan over naar de verkoper als je maar 1000 in cash hebt?
Maar die getallen zijn wel een balans die bij de toezichthouder, de Nederlandsche Bank, bekend is en wordt gecheckt.quote:Het meeste geld is digitaal. De bankt typt in de computer een 1 met 4 nullen en voila...daar is EUR 10.000,-. Ik zei al eerder slechts 5% val al het geld is papier/muntgeld, de rest getallen in de computer.
blijft een klein probleem, Sir, op het einde van de reporting period heb ik gewoon een negatief eigen vermogen van 9,000, en ben ik 'end of business'quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:57 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Het meeste geld is digitaal. De bankt typt in de computer een 1 met 4 nullen en voila...daar is EUR 10.000,-. Ik zei al eerder slechts 5% val al het geld is papier/muntgeld, de rest getallen in de computer.
Maar waarom heeft ING dan niet tijdens de credietcrisis simpelweg een 1 ingetikt met 10 nullen erachter? Dat was toch veel minder gedoe als bij de staat aankloppen?quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:57 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Het meeste geld is digitaal. De bankt typt in de computer een 1 met 4 nullen en voila...daar is EUR 10.000,-. Ik zei al eerder slechts 5% val al het geld is papier/muntgeld, de rest getallen in de computer.
Dat is het punt. Reserve fractional banking is gewoon toegestaan. Op dit moment hoef je van elke storting maar 2,5% als reserve in kaste houden. De rest MAG een bank weer uitlenen. Basel 3 zorgt ervoor dat hetpercentage wordt opgeschroeft naar 7% (nog steeds te weinig).quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:00 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Maar die getallen zijn wel een balans die bij de toezichthouder, de Nederlandsche Bank, bekend is en wordt gecheckt.
Ik denk dat je onderstaande bedoelt:quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:59 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Een checking account is iets dat tegenwoordig volgens mij niet meer bestaat. Het is gewoon een rekening courant volgens mij.
De bank heeft 10.000 gecreerd (alleen een primaire bank, ofwel: geldscheppende instantie mag dat) - uit het niets - gewoon in z'n boeken geschreven, of tegenwoordig een paar bitjes omgezet. Er staat helemaal niets tegenover anders dan de belofte van degene aan wie ze het gecreerde geld hebben uitgeleend om het terug te betalen.
Maar dit blijft allemaal binnen de banken. Inderdaad is het grootste deel van het geld digitaal en kan een 'gewone' bank meer digitaal geld hebben/maken dan dat het cash heeft. Maar dat is iets anders dan geld scheppen door gewoon getallen in te voeren op de computer.quote:De werking van de geldpiramide (vereenvoudigde voorstelling)
Het chartaal geld en de bancaire reserves vormen samen het basisgeld. Het basisgeld zijn alle munten en briefjes die door de centrale bank (in het geval van Europa: de ECB, of de Europese Centrale Bank) zijn uitgegeven.
Op dit basisgeld wordt giraal geld gecreëerd (vandaar de term 'basis'geld). We spreken dan over girale geldcreatie of girale geldschepping. Dit gebeurt door de algemene banken (primaire banken). Dit zijn banken waarbij het publiek een betaalrekening, (tegoed in rekening-courant) kan aanhouden. Girale geldschepping vindt plaats doordat deze banken leningen verstrekken aan het publiek. Dit noemt men ook wel wederzijdse schuldaanvaarding. Dit geld ontstaat puur op basis van vertrouwen (fiduciair geld). Omdat de geldnemer ervan uitgaat dat hij dat geld steeds kan omwisselen in chartaal geld, zal hij die stap vaak overslaan en met het verkregen tegoed direct betalingen doen door middel van overschrijvingen. De banken kunnen zodoende meer giraal geld scheppen dan dat zij aan geldreserves onder chartale vorm bezitten. In de praktijk zou het girale geld dan ook niet volledig kunnen worden ingeruild tegen chartaal geld. Wel bestaat er een vastgelegde marge, de zogenaamde wettelijke reservecoëfficiënt, de kasreserveverplichting die de algemene banken dienen aan te houden. De commerciële banken voldoen ruimschoots aan deze norm, ze hebben een vrijwillige reservecoëfficiënt die hoger ligt, om enige veiligheidsmarge binnen de vastgelegde beperkingen te hebben. Zo hoeft de centrale bank niet steeds de regelgeving aan te passen als blijkt dat er plots meer giraal geld wordt opgevraagd. (cf. Bank of England, die vaak vroegtijdig de deuren moest sluiten omdat de kluizen leeg waren). Als een bank echt in nood zit kan zij naar de centrale bank stappen als lender in last resort.
Ik loop ook regelmatig tegen types aan die bij hoog en laag proberen te ontkennen dat geldschepping - uit het niets dus - bestaat, of die op z'n minst verwarring daarover proberen te creeren.quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:57 schreef LXIV het volgende:
Overigens zijn deze geruchten over het systeem wel heel hardnekkig, want toen ik voor de credietcrisis iets hierover probeerde te vinden vond ik dus inderdaad dat verhaal over zuivere geldschepping bij de banken, wat je vaker tegenkomt dan hoe het echt zit.
Met als gevolg dat ik er niks van snapte.
leg het eens uit anders dan in linkjes, pretty please.... want ik begrijp er werkelijk geen zak vanquote:Op zaterdag 18 september 2010 21:04 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Dat is het punt. Reserve fractional banking is gewoon toegestaan. Op dit moment hoef je van elke storting maar 2,5% als reserve in kaste houden. De rest MAG een bank weer uitlenen. Basel 3 zorgt ervoor dat hetpercentage wordt opgeschroeft naar 7% (nog steeds te weinig).
Check die filmpjes anders (moneyas debt) die ik heb gepost, dan wordt het je wel duidelijk.
VER MO GEN.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:04 schreef Harde_Kip het volgende:
Dat is het punt. Reserve fractional banking is gewoon toegestaan. Op dit moment hoef je van elke storting maar 2,5% als reserve in kaste houden. De rest MAG een bank weer uitlenen. Basel 3 zorgt ervoor dat hetpercentage wordt opgeschroeft naar 7% (nog steeds te weinig).
Ja. Dus je krijgt 100 euro. Je moet 2,50 in kas houden. Hoeveel kan je dan uitlenen? 97,50. Maar geen miljoen!quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:04 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Check die filmpjes anders (moneyas debt) die ik heb gepost, dan wordt het je wel duidelijk.
Dat is het wel, en jouw stukje bewijst dat eens te meer.quote:
Volgens mij kan alleen deze man dat vanachter zijn laptopje:quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:05 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Ik loop ook regelmatig tegen types aan die bij hoog en laag proberen te ontkennen dat geldschepping - uit het niets dus - bestaat, of die op z'n minst verwarring daarover proberen te creeren.
Het is natuurlijk ook van de gekke dat het zo werkt / mag werken. Ik snap zelf ook lang niet alles hoor, maar Rothbard is een econoom die het wel duidelijk kan uitleggen. Het is in wezen zo simpel dat je haast niet kunt geloven dat het toch echt zo werkt.
Omdat "zomaar cijfertjes intypen in de computer" wat kort door de bocht is uiteraard. Er zijn wel regeltjes en ik weet eerlijk gezegd ook niet 100% hoe dit in elkaar zit.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar waarom heeft ING dan niet tijdens de credietcrisis simpelweg een 1 ingetikt met 10 nullen erachter? Dat was toch veel minder gedoe als bij de staat aankloppen?
Waarom is dat anders? Het girale geld wordt geschapen door een paar bitjes om te zetten. Het chartale geld is wel beperkt natuurlijk, maat hoeveel wordt daar mee betaald? Vrijwel alles wordt giraal betaald, ofwel met giraal gecreerd geld. Voor koper en verkoper is er geen verschil tussen giraal en chartaal geld.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat je onderstaande bedoelt:
[..]
Maar dit blijft allemaal binnen de banken. Inderdaad is het grootste deel van het geld digitaal en kan een 'gewone' bank meer digitaal geld hebben/maken dan dat het cash heeft. Maar dat is iets anders dan geld scheppen door gewoon getallen in te voeren op de computer.
Oeps dubbelquote:Op zaterdag 18 september 2010 21:06 schreef iamcj het volgende:
Volgens mij zit het zo:
Ik zet een bank op en investeer 1000 euro, ik moet 10% eigen vermogen houden.
Ik leen 100 euro uit aan Jaap. Jaap koopt de auto van Kees.
Kees zet het geld op de bank.
De bank heeft weer 1000 euro en een vordering van 100 euro op Jaap.
Dus de bank heeft nu 1100 euro aan bezittingen en leent nu 100 euro uit aan de volgende flippo.
Net zo lang totdat de bank 1000 euro en 9000 euro aan vorderingen 'bezit'.
De bank verdiend zijn geld aan de rente over die 9000 euro aan vorderingen.
Als de 9000 euro wordt afgelost, verdwijnt de vordering en daarmee 9000 euro in het niets.
Moet de bank 1000 euro afschrijven van zijn vorderingen is hij failliet.
De bank heeft spaarders nodig om die 1000 euro in kas te houden.
Leg uit...quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:07 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is het wel, en jouw stukje bewijst dat eens te meer.
Het punt is dat dit proces bijna eindeloos door kan gaan door fractional reserve banking.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Dus je krijgt 100 euro. Je moet 2,50 in kas houden. Hoeveel kan je dan uitlenen? 97,50. Maar geen miljoen!
Overigens klopt dat in kas houden ook niet helemaal, je moet 2,50 bezitten. Maar goed, je ziet dat er geen geld bijkomt.
neen, die 97,5 is geen eigen vermogen en telt dus NIET als reserve. Lenignen o/g vs. eigen vermogen!!!! Dat zijn andere dingen. Het kan dus NIET oneindig daargaan, en er kan NIETS mee gecreerd worden.....quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:12 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Het punt is dat dit proces bijna eindeloos door kan gaan door fractional reserve banking.
Die EUR 97,50 komt op een rekening te staan (wordt gestort). Die EUR 97,50 mag de bank weer uitlenen, alleen hij moet 2,5% van EUR 97,50 als reserve houden. Dit gaat zo vaak door dat uit die EUR 100,- storting wel EUR 1000,- aan leningen wordt gecreeerd.
CBs kunnen de hoeveelheid high powered money vergroten. Primaire banken zijn het instrument voor het laten toenemen van de hoeveelheid geld in omloop (gebaseerd op schuld dus, wat hieronder 'bank money' heet).quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Volgens mij kan alleen deze man dat vanachter zijn laptopje:
[ afbeelding ]
geniaal. Al eens een balans van een willekeurige bank bekeken? Tip: kijk eens aan de linkerkant, ONDER eigen vermogen.....quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:17 schreef iamcj het volgende:
Eigenlijk is het heel simpel,
Bijna iedereen heeft meer schulden als spaargeld. Dit geld voor landen, personen en bedrijven.
Een bank heeft bezittingen en vorderingen en geen schulden.
Slim he.
Oh almachtig weledelgeleerde hooggeachte heer, kunt u ons verblijden met een bron? Uw hersenactiviteit is velen malen groter dan de activiteit in de zon maarwijsimpele zielen zouden een vorm van een bron willen zien.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
neen, die 97,5 is geen eigen vermogen en telt dus NIET als reserve. Lenignen o/g vs. eigen vermogen!!!! Dat zijn andere dingen. Het kan dus NIET oneindig daargaan, en er kan NIETS mee gecreerd worden.....
Hmmm. Ja, de bank mag nu 97,50 uitlenen. Daarmee is er nog geen geld gecreëerd natuurlijk. Want de bank heeft nog altijd 100 schuld bij de oorspronkelijke spaarder.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:12 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Het punt is dat dit proces bijna eindeloos door kan gaan door fractional reserve banking.
Die EUR 97,50 komt op een rekening te staan (wordt gestort). Die EUR 97,50 mag de bank weer uitlenen, alleen hij moet 2,5% van EUR 97,50 als reserve houden. Dit gaat zo vaak door dat uit die EUR 100,- storting wel EUR 1000,- aan leningen wordt gecreeerd.
Dat dusquote:Op zaterdag 18 september 2010 12:56 schreef waht het volgende:
Dit weet iedereen op FOK! inmiddels wel.
Money As Debt en zulks.
Tuurlijk wordt er wel geld gecreerd. Als jij 100 euro stort en uit die 100 euro ontstaat voor 1000 euro aan leningen an is er toch 900 euro gecreerd?quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hmmm. Ja, de bank mag nu 97,50 uitlenen. Daarmee is er nog geen geld gecreëerd natuurlijk. Want de bank heeft nog altijd 100 schuld bij de oorspronkelijke spaarder.
Als die lener nu met die 97,50 naar een andere bank gaat en het daar op een rekening zet, dan legt die bank weer 2,50 in de kluis en kan weer 95 euro aan een derde persoon uitlenen. Et cetera.
Maar er wordt toch geen geld gecreeerd? Er worden wederzijdse schulden aangegaan, tussen de personen met de bank als tussenpersoon.
De grap is dat er helemaal geen banken nodig zijn om dit zo te doen. Stel dat we nu afspreken dat ik 1000 euro krijg van Dinosaur, jij 1000 euro van mij en Dinosaur weer 1000 euro van jou. Hoeveel geld is er dan gecreeerd?
Maar als we elkaar met z'n drieen dan elk 1000 euro uitlenen, is er volgens jou dan ook 3000 euro gecreeerd? Volgens mij niet, want tegenover die 1000 euro tegoed die ik bij de een heb, heb ik toch ook 1000 euro schuld bij de ander?quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:26 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Tuurlijk wordt er wel geld gecreerd. Als jij 100 euro stort en uit die 100 euro ontstaat voor 1000 euro aan leningen an is er toch 900 euro gecreerd?
Op jouw voorbeeld een reactie. Burgers kunnen geen geld creeeren, wij mogen immers geen bankbiljetten drukken. Geld creeer je door geld uit te lenen wat (nog) niet bestaat. Wij kunnen iemand alleen geld beloven wat reeds bestaat.
Dat is precies gevaar als er te veel geld wordt gecreerd. Op een gegeven moment hebben mensen dit door en ontstaat er inflatie. Wanneer de geldhoeveelheid stijgt, stijgt ook de vraag (naar goederen/diensten). Een stijgend vraag leidt tot prijsstijgingen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:28 schreef LXIV het volgende:
Zo'n punt van verwarring ontstaat ook wanneer ze op het journaal roepen (bij een crash van de AEX), dat er 100 miljard euro 'verdampt' is.
Dat wekt ook grote verwarring op bij de mensen. Hoe kan dat geld nu verdampen? Waar is het dan naartoe?
Op mijn werk heb ik dat ooit eens met een koffielepeltje uitgelegd.
"Kijk, ik heb hier een koffielepeltje. En we hebben alledrie 200 euro.
Nu vind jij dat een heel mooi koffielepeltje en je koopt het van mij voor 100 euro.
Pietje koopt het lepeltje weer van jou, voor 200 euro.
Ik koop het lepeltje weer van Pietje voor 300 euro (mijn oorspronkelijke 200 + de 100 van jantje).
Nu heeft Pietje 300 euro cash, jij ook 300 euro en ik een lepeltje van "300" euro.
Nu wil ik het lepeltje weer aan jou verkopen, voor 400 euro. Jij zegt echter "het is maar een koffielepeltje, het is niks waard. Inderdaad zegt Pietje, helemaal niks. Nee, denk ik bij mezelf, het is niks waard.
Poef, 300 euro verdampt. "
Als je die 900 euro ongedekt uitleent komt de NB langs en neemt je banklicentie mee.quote:Tuurlijk wordt er wel geld gecreerd. Als jij 100 euro stort en uit die 100 euro ontstaat voor 1000 euro aan leningen an is er toch 900 euro gecreerd?
In de kelder van de ING staat ook geen geldpers hoor! En geld uitlenen wat niet bestaat kan ik ook.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:26 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Tuurlijk wordt er wel geld gecreerd. Als jij 100 euro stort en uit die 100 euro ontstaat voor 1000 euro aan leningen an is er toch 900 euro gecreerd?
Op jouw voorbeeld een reactie. Burgers kunnen geen geld creeeren, wij mogen immers geen bankbiljetten drukken. Geld creeer je door geld uit te lenen wat (nog) niet bestaat. Wij kunnen iemand alleen geld beloven wat reeds bestaat.
Die hyperinflatie in Zimbabwe ontstaat omdat de centrale bank de pers voortdurend laat rollen. Daar zie je dan ook briefjes van 100000000 voorbijkomen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:32 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Dat is precies gevaar als er te veel geld wordt gecreerd. Op een gegeven moment hebben mensen dit door en ontstaat er inflatie. Wanneer de geldhoeveelheid stijgt, stijgt ook de vraag (naar goederen/diensten). Een stijgend vraag leidt tot prijsstijgingen.
Op een gegeven moment kan er zoveel geld zijn gecreerd dat mensen op een gegeven moment zeggen: jouw bankbiljet is maar een stuk papier, het is niets waard. Dit is hyperinflatie (zie zimbabwe).
Nogmaals, wij burgers kunnen geen geld creeren. jij en ik kunnen alleen geld uitlenen wat reeds bestaat. Als ik jouw briefje met "Iowe you 1000 euro" zou accepteren als zijn een betaling (=geld) en geef jou in ruil daarvoor een koffielepel dan is er geen geld gecreerd.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar als we elkaar met z'n drieen dan elk 1000 euro uitlenen, is er volgens jou dan ook 3000 euro gecreeerd? Volgens mij niet, want tegenover die 1000 euro tegoed die ik bij de een heb, heb ik toch ook 1000 euro schuld bij de ander?
Als ik jou een papiertje geef met "I owe you 1000 euro", en ik krijg hiervoor een koffielepeltje terug, is er dan 1000 euro gecreeerd? Jij kunt denken van wel, maar als je bij mij aanklopt ben ik failliet. Als je bij iemand anders met dat briefje aankomt dan zal hij eerst kijken of ik wel kredietwaardig ben. Ik heb enkel een koffielepeltje, dus hij zal dat briefje nooit als betaling aannemen. Ik ben dus meteen failliet.
Het verschil is dat weinig mensen jouw briefjeszullen accepteren vrees ik.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
In de kelder van de ING staat ook geen geldpers hoor! En geld uitlenen wat niet bestaat kan ik ook.
[ afbeelding ]
geldschepping
Nee want fractional reserve banking is gewoon TOEGESTAAN.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:32 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Als je die 900 euro ongedekt uitleent komt de NB langs en neemt je banklicentie mee.
Niet op de manier die jij schetst. Maar dat proberen verschillende mensen je al een tijdje duidelijk te maken.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:40 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Nee want fractional reserve banking is gewoon TOEGESTAAN.
Lees Basel 3 eens door, de percentages zijn wat verhoogd van 2,5% naar 7% (in 2018) maar het is toegestaan.
Het verschil zit hem erin dat het aangaan van wederzijdse verplichtingen dus niet gelijk is aan het creeeren van geld. Als het zó gemakkelijk was dan zouden de spaarrentes toch ver boven de hypotheekrentes uitstijgen en zou er toch binnen de allerkortste termijn oneindig veel geld ontstaan? Dat heb ik uitgelegd op de eerste pagina.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:37 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Nogmaals, wij burgers kunnen geen geld creeren. jij en ik kunnen alleen geld uitlenen wat reeds bestaat. Als ik jouw briefje met "Iowe you 1000 euro" zou accepteren als zijn een betaling (=geld) en geef jou in ruil daarvoor een koffielepel dan is er geen geld gecreerd.
Het is lastig voor mij om dit in detail uit te gaan leggen omdat ik ook niet 100% weet hoe het precies zit (wie wel?)
Hen je die filmpjes die ik heb gepost al gecheckt?
Je wilt maar geen antwoord geven op mijn vaag: heb je de filmpjes die ik heb gepost en waarin wordt uitgelegd hoe ons monetair systeem werkt al bekeken, maar niet beantwoorden.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het verschil zit hem erin dat het aangaan van wederzijdse verplichtingen dus niet gelijk is aan het creeeren van geld. Als het zó gemakkelijk was dan zouden de spaarrentes toch ver boven de hypotheekrentes uitstijgen en zou er toch binnen de allerkortste termijn oneindig veel geld ontstaan? Dat heb ik uitgelegd op de eerste pagina.
Een bank betrekt geld van spaarders, de centrale bank, van rekeningen courant en nog wat zaken. Eigen vermogen krijgt het door aandelen uit te geven en/of bepaalde obligaties uit te geven (achtergestelde leningen).
Het geld leent de bank weer uit aan bijvoorbeeld hypotheeknemers. Het verschil in rente is voor de bank.
Aan de verhouding tussen het spaargeld en het hypotheekgeld in Nederland (2 op 1) valt toch al te zien dat het geen vermenigvuldiging van 33 kan zijn?) Waarschijnlijk zit in de mix van vreemd vermogen die een bank aantrekt dus 50% spaargeld en die andere 50% komt van rekeningen courant, de centrale bank, uitgegeven obligaties et cetera)
Ik weet zeker dat DInosaur wel ongeveer kan uitleggen hoe die mix er uit ziet. Ik vind er niet zo snel iets van op het internet.
Die 2,5% is dus de verhouding tussen het geld WAT VAN DE BANK IS en het geld DAT DE BANK HEEFT AANGETROKKEN (van spaarders, obligaties etc).quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:40 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Nee want fractional reserve banking is gewoon TOEGESTAAN.
Lees Basel 3 eens door, de percentages zijn wat verhoogd van 2,5% naar 7% (in 2018) maar het is toegestaan.
Ik heb die filmpjes al eens eerder gezien, ze zijn niet helemaal correct. Ik heb ook zojuist nog de (engelse) wikipagina over die filmpjes bekeken, maar daar staat niet zoveel.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:45 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Je wilt maar geen antwoord geven op mijn vaag: heb je de filmpjesdie ik heb gepost en waarin wordt uitgelegd hoe ons monetair systeem werkt al bekeken, maar niet beantwoorden.
Is daar een reden voor?
Die 2,5% is het percentage dat de bank van elke storting in kas (reserve) moet houden. Ik zou zeggen vraag het eens een bank want mij wil je niet geloven.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die 2,5% is dus de verhouding tussen het geld WAT VAN DE BANK IS en het geld DAT DE BANK HEEFT AANGETROKKEN (van spaarders, obligaties etc).
Als jij 100 euro hebt en je leent er 1000 euro bij, hoeveel geld heb je dan? Ik zou zeggen 100 euro, want tegenover die 1000 euro staat ook een schlud van 1000 euro. Je eigen vermogen blijft dus 100 euro. Je kunt echter wel 1000 euro uitlenen, want die briefjes heb je gewoon.
Je rendement op die 100 euro eigen vermogen is natuurlijk wel hoog. Want omdat je maar 30 euro aan rente betaalt aan diegenen die het geld jou geleend heeft en wel 70 euro krijgt van diegene aan wie je het geld leent is het rendement op jouw 100 euro dus 40 euro. Een rendement van 40% (zonder alle kosten die je maakt natuurlijk)
schat,niet in kas, maar in reserve. Dat zijn echt andere dingen, dwz niet hetzelfde....quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:51 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Die 2,5% is het percentage dat de bank van elke storting in kas (reserve) moet houden. Ik zou zeggen vraag het eens een bank want mij wil je niet geloven.
Geloof je Willem Middelkoop wel?quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb die filmpjes al eens eerder gezien, ze zijn niet helemaal correct. Ik heb ook zojuist nog de (engelse) wikipagina over die filmpjes bekeken, maar daar staat niet zoveel.
Er heeft natuurlijk pas nog veel over BASEL III in de kranten gestaan. Lees nu zo'n artikel, daar staat dan in dat die 2,5% dus om het eigen vermogen gaat. Dus geld dat van de bank is. Geld dat jij op de bank zet is niet van de bank maar van jou.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:51 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Die 2,5% is het percentage dat de bank van elke storting in kas (reserve) moet houden. Ik zou zeggen vraag het eens een bank want mij wil je niet geloven.
ik schat mijn tweedehands autohandelaar van het Joost de Momperplein in Eindhoven nog betrouwbaarder in. En ik heb ook meer respect voor zijn afgezaagde riotgun trouwens ....quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:54 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Geloof je Willem Middelkoop wel?
Als 2 burgers elkaar een papiertje geven met IOU 1000 daarop neemt de geld hoeveelheid uiteraard niet toe, want er zijn alleen 2 papiertjes bijgekomen waar IOU 1000 op staat, maar die accepteert de bakker - en niemand - als geld.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar als we elkaar met z'n drieen dan elk 1000 euro uitlenen, is er volgens jou dan ook 3000 euro gecreeerd? Volgens mij niet, want tegenover die 1000 euro tegoed die ik bij de een heb, heb ik toch ook 1000 euro schuld bij de ander?
Als ik jou een papiertje geef met "I owe you 1000 euro", en ik krijg hiervoor een koffielepeltje terug, is er dan 1000 euro gecreeerd? Jij kunt denken van wel, maar als je bij mij aanklopt ben ik failliet. Als je bij iemand anders met dat briefje aankomt dan zal hij eerst kijken of ik wel kredietwaardig ben. Ik heb enkel een koffielepeltje, dus hij zal dat briefje nooit als betaling aannemen. Ik ben dus meteen failliet.
Geld dat jij op een rekening courant zet is per direct opneembaar en inderdaad van jou.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er heeft natuurlijk pas nog veel over BASEL III in de kranten gestaan. Lees nu zo'n artikel, daar staat dan in dat die 2,5% dus om het eigen vermogen gaat. Dus geld dat van de bank is. Geld dat jij op de bank zet is niet van de bank maar van jou.
ik heb in beide gevallen een vordering en niet meer dan dat. Geen verschil Nul, de nada, zero.quote:Op zaterdag 18 september 2010 22:07 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Geld dat jij op een rekening courant zet is per direct opneembaar en inderdaad van jou.
Geld dat op een niet-direct opneembare rekening staat niet. Dat is van de bank. Jij hebt alleen nog een vordering op de bank.
Eigen vermogen = 100quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
geniaal. Al eens een balans van een willekeurige bank bekeken? Tip: kijk eens aan de linkerkant, ONDER eigen vermogen.....
Slim he?
Daar heb je een punt. En dat hij internationaal lezingen geeft wil ook niks zeggen. Ik bedoel, die allerrijksten der aarde vervelen zich zo haha... ze zouden zelfs naar mij komen luisteren hahahaquote:Op woensdag 22 september 2010 20:28 schreef Halcon het volgende:
Veel boeken schrijven wil nog niet zeggen dat je per definitie gelijk hebt.
Scheringa geeft ook lezingen...quote:Op woensdag 22 september 2010 20:33 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. En dat hij internationaal lezingen geeft wil ook niks zeggen. Ik bedoel, die allerrijksten der aarde vervelen zich zo haha... ze zouden zelfs naar mij komen luisteren hahaha
Shit.. heb je me weer door dammed
Terug naar de tekentafel...
Ik ben geen selectieve lezer. Jouw argumenten klopt gewoon van geen kanten. Iemand heeft niet per definitie gelijk omdat diegene weleens ´n boek schrijft of ´n presentatie geeft.quote:Op woensdag 22 september 2010 20:43 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Internationaal?
ps volgens mij ben jij een erg selectieve lezer... kan ik gelijk hebben?
"Geen interesse in lezing van Dirk Scheringa"quote:
Scheringa geeft inderdaad lezingen, ondanks dat deze lezing dus niet doorgegaan is.quote:Op woensdag 22 september 2010 20:47 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
"Geen interesse in lezing van Dirk Scheringa"
Assen Een lezing die Dirk Scheringa gisteren zou hebben ge- houden op het TT-complex in Assen, is afgelast wegens een gebrek aan belangstelling. Dat meldt De Telegraaf. De oud-DSB-baas zou in Drenthe spreken over ondernemen, maar ondanks vele affiches en aankondigingen waren er nauwelijks aanmeldingen binnengekomen. ...
http://www.fd.nl/artikel/(...)ezing-dirk-scheringa
Hij geeft lezingen, hij geeft zeker lezingen .......PROEST
Wat jij wil. Ik geef ook lezingen. Het probleem is dat ze steeds niet doorgaan hahaquote:Op woensdag 22 september 2010 20:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Scheringa geeft inderdaad lezingen, ondanks dat deze lezing dus niet doorgegaan is.
En nu?quote:Op woensdag 22 september 2010 21:04 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Wat jij wil. Ik geef ook lezingen. Het probleem is dat ze steeds niet doorgaan haha
Nu is het komkommertijd. En ja, voor iedereen die vindt dat het niks wil zeggen wanneer je vele bestsellers hebt geschreven, internationaal lezingen geeft waar men big bucks voor moet neerleggen, die ook nog bepaalde economische gebeurtenissen nauwkeurig heeft voorspeld....quote:Op woensdag 22 september 2010 21:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
En nu?
Je punt is wel weggeschoffeld dacht ik zo...
Eentjes en nulletjes in de database van de bank.quote:
Wat is per saldo nu het verschil tussen x maal hetzelfde geld uitlenen en zoals wij het noemen geld creeëren. Het blijft geld uitlenen wat je eigenlijk niet hebt.quote:Op donderdag 23 september 2010 01:59 schreef dvr het volgende:
Harde_Kip, waar jij en vele anderen -ook professoren, auteurs en lezinggevers- fout gaan, is dat de banken geen geld creëren maar slechts de maatschappelijke geldhoeveelheid verhogen. Dat is geen creatie van geld, maar het in omloop brengen van geld.
De enige instantie die geld uit het niets creëert is de centrale bank. Commerciële banken kunnen daar geld lenen dat ze aan het publiek kunnen doorlenen. Om geld bij de centrale bank te kunnen lenen, moeten de banken een gelijk bedrag aan waardepapieren (obligaties) in onderpand geven. De renteopbrengst op die obligaties blijft gewoon van de bank. Een deel van die winst keert hij als spaarrente aan zijn spaarders uit.
Fractioneel bankieren bestaat hieruit, dat banken slechts een gedeelte van door klanten ingelegd geld in reserve hoeven te houden, zodat ze de rest kunnen uitlenen; en dat uitgeleend geld snel weer bij de bank terugkeert en dan opnieuw uitgeleend kan worden. Immers, als klant A geld leent en er iets voor koopt bij B, zal B het daarna weer op de bank zetten, zodat die laatste hetzelfde geld (althans, het grootste deel ervan) wéér kan uitlenen, waarna weer hetzelfde cirkeltje met een steeds iets kleiner bedrag ontstaat. Gevolg is dat de commerciele banken maar relatief weinig geld van de centrale bank hoeven te lenen om een grote maatschappelijke geldhoeveelheid te veroorzaken. Maar verlies daarbij drie dingen niet uit het oog:
1) Iedere keer dat een bank geld uitleent en daarop rente ontvangt, moet hij ook rente vergoeden aan degene die het betreffende geld had ingelegd. Het is dus niet zo dat een bank bv. twintigmaal vaker rente ontvangt dan uitbetaalt (wat de teneur van je OP was).
2) Iedere keer dat een bank geld uitleent en zo in omloop brengt, neemt de maatschappelijk geldhoeveelheid toe, maar niet de hoeveelheid geld. Het geld was al aanwezig in de vorm van een reserve die de bank bij de centrale bank aanhoudt, of in de vorm van spaargeld dat door andere klanten was ingelegd.
3) Tegenover iedere lening die de bank verstrekt (en dus tegenover iedere cent die zo in omloop wordt gebracht), staat een onderpand of redelijke verwachting dat het geld ook terugbetaald zal worden. Zodoende bestaat er een evenwicht tussen de geldhoeveelheid en de fysieke economie. Maar over het door banken als krediet in omloop gebrachte geld wordt rente betaald, en sommigen menen daarom dat de totale schuldenlast exponentieel toeneemt en er dus per definitie crisis zullen optreden omdat de aanzwellende rente op een gegeven moment niet meer op te brengen is. Dat is in principe onjuist; zolang de economische groei gelijke tred houdt, zodat ook het maatschappelijk kapitaal (huizen, transportmiddelen, mijnen, machines, etc) exponentieel toeneemt, kan uit die groei de rente voldaan blijven worden, zodat assets en liabilities in balans blijven. Voorwaarde daarvoor is natuurlijk dat een aanzienlijk deel van het verstrekte krediet productief (en niet consumptief) gebruikt wordt, anders zal het geen nieuwe waarde creëren waaruit de rente voldaan kan worden. En er zijn nog veel meer factoren die roet in het eten kunnen gooien, o.a. demografische en technologische ontwikkelingen.
dat is omdat hypotheek leningen die onder de nationale hypotheek garantie vallen volgens de regels geen dekking nodig hebbenquote:Op zaterdag 18 september 2010 20:26 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
http://financieel.infonu.(...)arders-geworden.html
http://www.homefinance.nl(...)stijgt-6-procent.asp
Uit de bovenstaande linkjes komt naar voren dat Spaartegoeden in Nederland 255 miljard euro bedraagt en dat de uitstaande hypotheekleningen 625 miljard euro bedraagt (dus exclusief andere kredieten).
Als elke euro dat uitgeleend wordt gedekt moet zijn door een euro spaartegoed. Hoe kan het dan zo zijn dat de totale uitstaande schulden groter is dan het totaal aan spaartegoeden?
Niet waar. Het wordt ook twee keer ingelegd door rekeninghouders.quote:Op donderdag 23 september 2010 11:43 schreef iamcj het volgende:
Wat is per saldo nu het verschil tussen x maal hetzelfde geld uitlenen en zoals wij het noemen geld creeëren. Het blijft geld uitlenen wat je eigenlijk niet hebt.
Nee, dat is een mythe. Lees je de volgende keer even het bericht waar je op reageert? Spaart een hoop geleuter.quote:In de cyclus dat de bank een lening verstrekt neemt de geldhoeveelheid toe. Dat is een feit.
Nee. Het is een schuld aan de ECB (of feitelijk aan DNB).quote:Op donderdag 23 september 2010 13:51 schreef arjan1212 het volgende:
wat een bank wel kan doen is geld lenen bij de ecb
die 1000 euro is nu het eigen vermogen
Nee. Ze kunnen een bedrag maar één keer uitlenen. De truc is alleen dat de lener het geld uitgeeft in een winkel, en de winkelier heeft ook weer een bankrekening, zodat het bedrag weer als spaargeld of rekening-couranttegoed bij de bank terugkeert. Die kan het grootste deel ervan dan nogmaals uitlenen. Maar daar staat tegenover dat die winkelier er wel rente over krijgt. Per saldo verdient de bank dus maar eenmalig over iedere verstrekte lening het verschil in rente tussen inlenen en uitlenen (feitelijk nog iets minder omdat ze een deel van het door klanten ingelegd geld niet mogen uitlenen; al kunnen ze dat nu tijdelijk tegen lage rente bij de ECB stallen).quote:die mogen ze 33 keer uitlenen = 33.000
Nee, de bank brengt het alleen in omloop, de ECB creëert het. En met parameters als de rentetarieven en het reservevereiste kan de kredietverstrekking van de banken door de ECB bijgestuurd worden.quote:Op donderdag 23 september 2010 14:22 schreef SebasM het volgende:
De ECB had dit geld echter niet gecreerd als de bank hier niet om had gevraagd. Uiteindelijk creert zo'n bank dus geld, non?
Het enige verschil met mijn voorbeeld is dat het in jouw uitleg wat langer duurt, maar het resultaat is hetzelfde. De bank heeft 1 miljoen eigen vermogen en 49 miljoen euro is 'uit het niets' gecreëerd, of mis ik iets?quote:Op donderdag 23 september 2010 16:13 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, de bank brengt het alleen in omloop, de ECB creëert het. En met parameters als de rentetarieven en het reservevereiste kan de kredietverstrekking van de banken door de ECB bijgestuurd worden.
In jouw voorbeeld zou de bank zijn één miljoen eigen vermogen in obligaties omzetten en als onderpand gebruiken om bij de ECB hetzelfde bedrag in cash te mogen lenen. Vervolgens houden ze 2000 euro in reserve en lenen ze 998.000 uit aan iemand die er bv. een fabriek van koopt (met die fabriek als onderpand). De ontvanger van de 998000 brengt het weer naar de bank, die dan weer een beetje in reserve houdt en de rest (978.040,-) aan een ander uitleent, die er een windmolen mee koopt (met die molen als onderpand). Enzovoort enzovoort. Uiteindelijk is er -als maar genoeg mensen willen lenen- 49 miljoen krediet verstrekt, is er 1 miljoen in reserve en 50 miljoen aan banktegoeden van rekeninghouders.
Nou nee, die laatsten denken, kut, er is 50 miljoen aan schuld bij de bank.quote:Die laatsten denken 'joepie, wij hebben 50 miljoen op de bank', terwijl de bank daarvan maar 1 miljoen direct zou kunnen terugbetalen
De waarde was dus niet realistisch ingeschat, waardoor het eigen vermogen van de banken ontoereikend was omdat de balans voor geen meter meer klopte. Zie daar de kredietcrisis in een notendop.quote:- de rest is gedekt door de liquidatiewaarde van de onderpanden en de verdiencapaciteit van de leners. Soms, zoals nu, is het maar helemaal de vraag of die waarde en capaciteit wel realistisch waren ingeschat.
Als je het over cash hebt heb je gelijk. In alle andere gevallen niet.quote:Op vrijdag 24 september 2010 08:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
En er is nog steeds niet meer dan 100 euro in omloop.....
Als Jan en Frits hun geld opnemen hebben ze 170 euro (in omloop). Wil je me de rest uitleggen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 08:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
En er is nog steeds niet meer dan 100 euro in omloop.....
kan niet, er is maar voor 100 euro briefjes. Daarom is de stelling dat banken geld creeren ook zo onzinnig. Als ze dat kunnen moeten ze een drukpers in hun kelder hebben staan, en daar even 70 euro bijdrukken. Kunnen ze nietquote:Op vrijdag 24 september 2010 11:24 schreef iamcj het volgende:
[..]
Als Jan en Frits hun geld opnemen hebben ze 170 euro (in omloop). Wil je me de rest uitleggen.
Er is meer dan alleen cashgeld. Of krijg jij je salaris in briefjes van 10 overhandigd?quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
kan niet, er is maar voor 100 euro briefjes. Daarom is de stelling dat banken geld creeren ook zo onzinnig. Als ze dat kunnen moeten ze een drukpers in hun kelder hebben staan, en daar even 70 euro bijdrukken. Kunnen ze niet
Zo heel veel verschil tussen papier of digitale eentjes en nulletjes zit er overigens niet, kwa intrinsieke waarde. 'Echt geld' is ook maar een bedrukt papiertje tegenwoordig.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:08 schreef SebasM het volgende:
[..]
Er is meer dan alleen cashgeld. Of krijg jij je salaris in briefjes van 10 overhandigd?
Zoals eerder gezegd is geld tegenwoordig voor meer dan 95 procent digitaal. Dit kan, omdat de kans dat al het girale geld op hetzelfde moment moet worden omgezet in cash nihil is.
Moet je voor de gein eens proberen om 50.000 euro cash op te nemen bij je eigen bank. Dit kan niet zomaar, daar moet je een afspraak voor maken omdat ook jouw eigen bank niet zoveel cash in huis heeft.
Dat is waar natuurlijk, geld is allang niet meer gedekt door goud. Dat is ook de reden dat de VS gewoon extra geld kan 'bijdrukken' en er vervolgens eigen staatsschuld mee kan opkopen. Engeland doet dit trouwens ook, de EU zal wel volgen binnenkort.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zo heel veel verschil tussen papier of digitale eentjes en nulletjes zit er overigens niet, kwa intrinsieke waarde. 'Echt geld' is ook maar een bedrukt papiertje tegenwoordig.
Dat dat niet kan, betekend toch dat het "geld" van Jan en Frits een illusie is.quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
kan niet, er is maar voor 100 euro briefjes. Daarom is de stelling dat banken geld creeren ook zo onzinnig. Als ze dat kunnen moeten ze een drukpers in hun kelder hebben staan, en daar even 70 euro bijdrukken. Kunnen ze niet
dat andere heet een vordering (of een schuld). Maar da's dus niet het creeren van geld, wat TS suggereert. TS suggereert dat banken (die vermaledijde banken toch ook, de duivel in hoogsteigen persoon) geld kunnen creeren uit het niets. Dat kunnen ze niet. Dat kunnen alleen de centrale banken. En de enkele valsmunterquote:Op vrijdag 24 september 2010 13:08 schreef SebasM het volgende:
[..]
Er is meer dan alleen cashgeld. Of krijg jij je salaris in briefjes van 10 overhandigd?
Zoals eerder gezegd is geld tegenwoordig voor meer dan 95 procent digitaal. Dit kan, omdat de kans dat al het girale geld op hetzelfde moment moet worden omgezet in cash nihil is.
Moet je voor de gein eens proberen om 50.000 euro cash op te nemen bij je eigen bank. Dit kan niet zomaar, daar moet je een afspraak voor maken omdat ook jouw eigen bank niet zoveel cash in huis heeft.
Het is een vordering, en meer is het ook niet. Waarom moet dat nou direct weer een "illusie" zijn?quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:59 schreef iamcj het volgende:
[..]
Dat dat niet kan, betekend toch dat het "geld" van Jan en Frits een illusie is.
Als jouw bank jou geld uitleent wat ze zelf niet hebben, moet jouw bank dat lenen bij het ECB. Zij creeren dat geld dan voor jouw bank en uiteindelijk dus voor jou.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat andere heet een vordering (of een schuld). Maar da's dus niet het creeren van geld, wat TS suggereert. TS suggereert dat banken (die vermaledijde banken toch ook, de duivel in hoogsteigen persoon) geld kunnen creeren uit het niets. Dat kunnen ze niet. Dat kunnen alleen de centrale banken. En de enkele valsmunter
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_bankingquote:Fysiek geld en papieren geld
Essentieel in dit proces was het ontstaan van geld in andere vorm dan edelmetalen. In de vroege vorm had geld slechts de vorm van munten met een vaste hoeveelheid edelmetaal. Er kon niet meer geld in omloop zijn dan de hoeveelheid munten, en zolang de munten die voorgeschreven hoeveelheid edelmetaal bevatten was de geldhoeveelheid gelijk aan die hoeveelheid maal het aantal munten.
Fysiek geld heeft echter nadelen, zoals het risico van verlies en diefstal, en de noodzaak om het bij het doen van betalingen fysiek te verplaatsen. Naarmate de internationale handel toenam, werd dit als een groter nadeel ervaren. De mogelijkheid om betalingen te verrichten door het overdragen van vorderingen -waarbij uiteraard de kwaliteit van de vordering van belang was!- vormde een belangrijke stimulans om over te gaan op dergelijke vormen van "papiergeld", ook bekend als fiat money.
[bewerken] Toename van de geldhoeveelheid
Op de hierboven omschreven wijze kwam er meer geld in omloop. Oorspronkelijk was er de hoeveelheid munten die aan de goudsmid in bewaring was gegeven (stel 100 eenheden), na deze transacties was er 100 eenheden in de vorm van de ontvangstbewijzen die als geld waren gaan fungeren, alsmede (bijvoorbeeld) 80 eenheden in de vorm van de door de goudsmid uitgeleende munten. (Hier is uitgegaan van een percentage van 20% dat als reserve werd aangehouden.) In totaal was de geldhoeveelheid gestegen van 100 tot 180. Vervolgens kon de lener van die 80 eenheden aan munten ze wederom bij een andere goudsmid in bewaring geven, die daarvoor eveneens een ontvangstbewijs afgaf. Ook deze goudsmid kon weer een deel van die munten uitlenen: bij eenzelfde reserve-percentage 80% van 80 eenheden, ofwel 64 eenheden. Na deze transactie was de geldhoeveelheid gestegen van 180 tot 244.
Hetzelfde proces kon, bij meerdere partijen, herhaald worden. Op die wijze nam de geldhoeveelheid steeds toe, totdat, bij een reserve-percentage van 20%, de geldhoeveelheid van 100 eenheden is toegenomen tot een maximum van 400 eenheden. (In de praktijk zouden die 400 eenheden niet bereikt worden, aangezien niet iedereen zijn geld wederom volledig bij een goudsmid zou deponeren.)
[bewerken] Risico's
Aan dit proces waren risico's verbonden. De houders van ontvangstbewijzen hadden een recht op ontvangst van de hoeveelheid munten die blijkens het ontvangstbewijs in de kluis van de goudsmid aanwezig zou moeten zijn. Het was echter algemeen bekend dat er nooit zoveel munten in de kluis lagen als er in totaal op de door die goudsmid uitgegeven ontvangsbewijzen vermeld stond. Tevens was bekend dat die goudsmid leningen verstrekt had aan anderen. Zodra er twijfel ontstond over de vraag of die leningen wel (aan de goudsmid) terugbetaald zouden worden, zou iedere houder van een ontvangstbewijs zijn munten terug willen hebben. Op enig moment zou de kluis van de goudsmid leeg zijn, zodat het, bij het ontstaan van twijfel, zaak was om er snel bij te zijn. Dit leidde tot een zelfversterkend effect, en hiermee ontstond de klassieke "bank run".
[bewerken] Huidige toepassing
In feite wordt dit systeem nog steeds gebruikt. (Vrijwel) iedere bank leent aanzienlijk meer uit dan hij in contanten in de kluizen en in de balies van de kaskantoren aanwezig heeft, en hij aan daggeldleningen aan andere banken heeft uitgeleend.
Het is maar wat je als geld ziet. In feite is het alleen een keten van schulden en vorderingen, als ik het goed begrijp.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:41 schreef ender_xenocide het volgende:
volgens wikipedia vergroot het de geldhoeveelheid:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking
Hulde, we hebben hier zowaar een persoon die zelf nadenkt, en die niet bestaat uit youtube of internetlinks. We komen nog ergens, zowaar....quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:27 schreef Igen het volgende:
Overigens, hoe langer hoe meer het tot me doordringt dat die filmpjes van Money as Debt op essentiële punten niet kloppen en onnodige bangmakerij zijn.
Het is inderdaad een keten van schulden en vorderingen, maar wat is geld nog meer dan tegenwoordig zonder de goud standaard?quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is maar wat je als geld ziet. In feite is het alleen een keten van schulden en vorderingen, als ik het goed begrijp.
Er zijn dan echter twee aparte aspecten aan het systeem:
Ten eerste kan een bank drie keer het verschil tussen spaarrente en leenrente incasseren als een euro 'echt' geld drie fictieve rondjes maakt.
En ten tweede zijn spaarrentes in beginsel fictief. Stel, er is 10 euro cash geld in de economie aanwezig. Als ik die op de bank zet, dan kan de bank die wel tegen 20% rente aan Pipo de Clown uitlenen met de belofte aan mij om 10% rente te geven, maar de bank zal mij nooit die 10 euro inleg + 1 euro rente kunnen uitkeren, simpelweg omdat die ene extra euro niet bestaat. De centrale bank zal die euro dus moeten bijprinten om het systeem draaiende te houden.
Overigens, hoe langer hoe meer het tot me doordringt dat die filmpjes van Money as Debt op essentiële punten niet kloppen en onnodige bangmakerij zijn.
Maar wat klopt dan niet aan de wikipedia?quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hulde, we hebben hier zowaar een persoon die zelf nadenkt, en die niet bestaat uit youtube of internetlinks. We komen nog ergens, zowaar....
wat is het _met_ de goudstandaard? Ik pleit voor een kunstmeststandaard.quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:52 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Het is inderdaad een keten van schulden en vorderingen, maar wat is geld nog meer dan tegenwoordig zonder de goud standaard?
doe zelf eens een gokquote:Op vrijdag 24 september 2010 16:53 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Maar wat klopt dan niet aan de wikipedia?
Kun je ook aangeven wat er dan niet klopt aan die filmpjes?quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:27 schreef Igen het volgende:
Om eens wat te noemen:quote:Op vrijdag 24 september 2010 17:33 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Kun je ook aangeven wat er dan niet klopt aan die filmpjes?
Om bij je eerste punt te beginnen, volgens mij wordt duidelijk aangegeven dat investeerders $ 1111,12 hebben gestort als beginkapitaal. Er zijn weliswaar nog geen spraartegoeden maar er is wel geld aanwezig.quote:Op vrijdag 24 september 2010 18:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Om eens wat te noemen:
Bij 6:23 waar wordt verteld dat een bank altijd meer spaartegoeden dan uitstaande leningen moet hebben. Maar bij het verhaaltje over de nieuwe bank, dat begint bij 3:28, daar is de eerste klant iemand die een lening aanvraagt. Dat geld wordt uit het niets gecreëerd omdat er nog geen spaartegoeden zijn. Dat kan natuurlijk niet; het filmpje spreekt zichzelf tegen.
En de oplossing is dus dat er altijd éérst iemand geld moet storten voordat de bank het kan uitlenen.
Tussen 4:30 en 6:40 wordt beweerd dat steeds meer 'debt money' nodig is om renteverplichtingen te kunnen voldoen. Maar aangezien we nu weten dat geld niet door private banken gecreëerd wordt, moet ook dit wel flauwekul zijn. Weliswaar is extra geld nodig om renteverplichtingen te kunnen voldoen (zie mijn vorige post), maar dat moet dus gewoon door de centrale bank worden gecreëerd en hoeft dus geen 'debt money' te zijn.
Vanaf 7:17 gaat het helemaal fout. Daar wordt gezegd dat als de geldhoeveelheid groeit, er inflatie plaatsvindt tenzij het handelsvolume groeit. Klopt. Maar vervolgens worden alleen maar apocalyptische scenario's geschetst over groeiende handelsvolumes. De optie van inflatie wordt gewoon volledig genegeerd. En de mogelijkheid van economische groei als gevolg van efficiëntieverbetering in de industrie en een daardoor mogelijk gemaakte uitbreiding van de dienstensector - wat dus netto geen extra aanslag op natuurlijke hulpbronnen betekent - wordt niet eens genoemd.
En wat er mis is met deel 4 en 5 kun je nu zelf wel bedenken.
Misschien, maar als de bank altijd maar 90% van de spaartegoeden uitgegeven mag hebben als leningen - zie 6:23 - dan mag de bank met die $1111,12 dus slechts een lening van $1.000,- geven. Niet een van $10.000,- zoals het filmpje beweert.quote:Op vrijdag 24 september 2010 18:32 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Om bij je eerste punt te beginnen, volgens mij wordt duidelijk aangegeven dat investeerders $ 1111,12 hebben gestort als beginkapitaal. Er zijn weliswaar geen spraartegoeden maar er is wel geld aanwezig.
90 % uitgeven is dus een reserveratio van 10 %. Onder de veronderstelling dat het uitgeleende geld weer elders terecht komt als spaartegoed waarvan weer 90 % mag worden uitgeleend ontstaat er bij een oneindig aantal herhalingen van dat proces een expansie van de geldhoeveelheid die 10 keer het oorspronkelijke bedrag is. Er zitten dus twee flinke aannames in het verhaal waaraan in de praktijk niet perfect zal worden voldaan, maar het reserveratio is wel een aardige indicator voor de uiteindelijke expansie van de geldhoeveelheid als gevolg van de toename van de monetaire basis.quote:Op vrijdag 24 september 2010 18:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Misschien, maar als de bank altijd maar 90% van de spaartegoeden uitgegeven mag hebben als leningen - zie 6:23 - dan mag de bank met die $1111,12 dus slechts een lening van $1.000,- geven. Niet een van $10.000,- zoals het filmpje beweert.
Ik denk je dat je het systeem niet snapt. Laat ik het proberen uit te leggen met een voorbeeld:quote:Op vrijdag 24 september 2010 18:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Misschien, maar als de bank altijd maar 90% van de spaartegoeden uitgegeven mag hebben als leningen - zie 6:23 - dan mag de bank met die $1111,12 dus slechts een lening van $1.000,- geven. Niet een van $10.000,- zoals het filmpje beweert.
Ja. Maar in Money as Debt zitten ze een factor 10 hoger, daar is de eerste lening 10.000 dollar en komen ze uiteindelijk op 100.000 dollar geld- / kredietcreatie uit.quote:Op vrijdag 24 september 2010 18:46 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Ik denk je dat je het systeem niet snapt. Laat ik het proberen uit te leggen met een voorbeeld:
...
Dit gaat zo door totdat er uit die 1000 dollar voor 10.000 dollar aan krediet is gecreeerd.
Je snapt het zelf niet he?quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hulde, we hebben hier zowaar een persoon die zelf nadenkt, en die niet bestaat uit youtube of internetlinks. We komen nog ergens, zowaar....
Men geeft aan dat uit een storting 10 x zoveel geld kan worden gecreeerd.quote:Op vrijdag 24 september 2010 18:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. Maar in Money as Debt zitten ze een factor 10 hoger, daar is de eerste lening 10.000 dollar en komen ze uiteindelijk op 100.000 dollar geld- / kredietcreatie uit.
Ik heb hem al meerdere keren naar een bron gevraagd als bewijs voorzijn beweringen maar nog niks gezien. Ik vermoed dat hij het wel snapt maar dat hij zoveel mogelijk twijfel wil zaaien. Het zou me niet verbazen als hij voor een instantie werkt die niet wil dat het grote publiek door krijgt hoe ons monetair stelsel in elkaar zit, bv bank of overheid.quote:Op vrijdag 24 september 2010 18:50 schreef SebasM het volgende:
[..]
Je snapt het zelf niet he?
Hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer blijkt dat mensen die claimen dat banken de geldhoeveelheid niet kunnen vergroten volledig mis zitten met hun redenatie.
Nou heb jij geen redenatie, maar toch.
Ja.quote:Op vrijdag 24 september 2010 18:54 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Men geeft aan dat uit een storting 10 x zoveel geld kan worden gecreeerd.
Als de eerste storting 1000 is dan kan daaruit 10.000 aan krediet ontstaan
Als de eerste storting 10.000 dan kan daaruit 100.000 aan krediet ontstaan
Als de eerste storting 100.000 dan kan daaruit 1000.000 aan krediet ontstaan
enzovoort
Ik raad je aan om Money as Debt te bekijken met ondertiteling dan is het wellicht makkelijker te snappen. Ik heb ergens in het begin de linkjes geplaatst. Het zit zo:quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja.
Maar dat is niet wat in Money as Debt wordt beweerd.
In Money as Debt leggen ze het zo uit:
1. De bank stort $1.111,12 bij de centrale bank
2. De bank mag $10.000,- uitlenen
3. Hieruit kan $100.000,- aan krediet ontstaan
Dat is dus fout. De goede volgorde is:
1. De centrale bank stort $1.111,12 bij de bank
2. De bank mag $1.000,- uitlenen
3. Hieruit kan $10.000,- aan krediet ontstaan
Of misschien ook wel deze, met hetzelfde resultaat:
1. De bank leent $1.000,- uit
2. Hieruit kan $10.000,- aan krediet ontstaan
3. De bank leent $1.111,12 bij de centrale bank om de kapitaalreserve op peil te houden
Een factor 10 verschil dus, plus een totaal andere rol van de centrale bank.
Ik kan heus wel genoeg Engels om dat filmpje te begrijpen hoor. Alleen klopt het gewoon niet wat ze daar zeggen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:10 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Ik raad je aan om Money as Debt te bekijken met ondertiteling dan is het wellicht makkelijker te snappen. Ik heb ergens in het begin de linkjes geplaatst. Het zit zo:
Daar gaat het dus al fout. Investeerders moeten dat geld in die nieuwe bank investeren zodat die een kapitaalreserve heeft. De centrale bank heeft daar niks mee te maken.quote:De investeerders hebben in het begin $ 1111,12 gestort als beginkapitaal bij de centrale bank. Dit is bestaand geld dat door de investeerders in gestort.
Dat mag de bank helemaal niet. De bank kan maar $1000,- uitlenen - tien keer zo weinig dus - want dan blijft van de ingelegde $1111,12 nog $111,12 als kapitaalreserve over wat precies genoeg is om die lening van $1000,- te dekken.quote:De reserveverhouding is 9:1 dus mag de nieuwe bank 9 x $ 1111,12 = $10.000 uitlenen.
Al die bedragen moet je dus door 10 delen.quote:De persoon stort die $ 10.000,- op iemands rekening. De bank ziet die $10.000 als een storting en mag 90% uitlenen, enz enz.
Dat laatste denk ik niet hoor. Hij is iemand die zelf nadenkt en de logica volgt. Helaas ga je in het geval van het monetaire systeem dan flink de mist in.quote:Op vrijdag 24 september 2010 18:58 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Ik heb hem al meerdere keren naar een bron gevraagd als bewijs voorzijn beweringen maar nog niks gezien. Ik vermoed dat hij het wel snapt maar dat hij zoveel mogelijk twijfel wil zaaien. Het zou me niet verbazen als hij voor een instantie werkt die niet wil dat het grote publiek door krijgt hoe ons monetair stelsel in elkaar zit, bv bank of overheid.
ja, dat zal het zijn, alu hoedjes united ;-)quote:Op vrijdag 24 september 2010 18:58 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Ik heb hem al meerdere keren naar een bron gevraagd als bewijs voorzijn beweringen maar nog niks gezien. Ik vermoed dat hij het wel snapt maar dat hij zoveel mogelijk twijfel wil zaaien. Het zou me niet verbazen als hij voor een instantie werkt die niet wil dat het grote publiek door krijgt hoe ons monetair stelsel in elkaar zit, bv bank of overheid.
Als een bank zn eigen vermogen vergroot, mag een bank dus meer uitlenen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik kan heus wel genoeg Engels om dat filmpje te begrijpen hoor. Alleen klopt het gewoon niet wat ze daar zeggen.
[..]
Daar gaat het dus al fout. Investeerders moeten dat geld in die nieuwe bank investeren zodat die een kapitaalreserve heeft. De centrale bank heeft daar niks mee te maken.
[..]
Dat mag de bank helemaal niet. De bank kan maar $1000,- uitlenen - tien keer zo weinig dus - want dan blijft van de ingelegde $1111,12 nog $111,12 als kapitaalreserve over wat precies genoeg is om die lening van $1000,- te dekken.
[..]
Al die bedragen moet je dus door 10 delen.
Hoe wil een bank 10.000 euro uitlenen als ze maar 1111,12 euro hebben?quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:22 schreef SebasM het volgende:
[..]
Als een bank zn eigen vermogen vergroot, mag een bank dus meer uitlenen.
Als je begint met 1111,12 euro aan eigen vermogen mogen ze 10000 uitlenen.
En zo werkt het natuurlijk al helemaal niet. Die 10.000 euro is namelijk vreemd vermogen, geen eigen vermogen.quote:Degene die dit leent koopt er een auto van en de verkoper van deze auto zet dit geld op dezelfde bank waar de lener het in eerste instantie vandaan had. Alleen, de bank ziet dit nu als vermogen. Het vermogen van de bank is nu dus 11111,12, waardoor ze 100000 mogen uitlenen.
Investeerders moeten het geld in de nieuwe bank investeren, dat klopt. Een bank moet immers beginkapitaal hebben. Maar een bank moet die kapitaalreserve toch ergens plaatsen? Als jij een bedrijf begint dan stort je geld op een bankrekening. Als je een bank begint dan moet je het beginkapitaal toch ergens storten?quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik kan heus wel genoeg Engels om dat filmpje te begrijpen hoor. Alleen klopt het gewoon niet wat ze daar zeggen.
[..]
Daar gaat het dus al fout. Investeerders moeten dat geld in die nieuwe bank investeren zodat die een kapitaalreserve heeft. De centrale bank heeft daar niks mee te maken.
[..]
Dat mag de bank helemaal niet. De bank kan maar $1000,- uitlenen - tien keer zo weinig dus - want dan blijft van de ingelegde $1111,12 nog $111,12 als kapitaalreserve over wat precies genoeg is om die lening van $1000,- te dekken.
[..]
Al die bedragen moet je dus door 10 delen.
Die 10.000 is gestort bij de bank, dus een storting waarvan de bank weer 90% mag uitlenen. Als ik 10000 euro stort op een bankrekening dan ziet de bank dit als een storting en geen vreemd vermogen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Hoe wil een bank 10.000 euro uitlenen als ze maar 1111,12 euro hebben?
[..]
En zo werkt het natuurlijk al helemaal niet. Die 10.000 euro is namelijk vreemd vermogen, geen eigen vermogen.
Kijk, nu komen we ergens.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Hoe wil een bank 10.000 euro uitlenen als ze maar 1111,12 euro hebben?
[..]
En zo werkt het natuurlijk al helemaal niet. Die 10.000 euro is namelijk vreemd vermogen, geen eigen vermogen.
Je bent overtuigd of je bent in de war?quote:
Dat soort leningen van de centrale bank zijn natuurlijk pure geldcreatie en zullen dus, om de inflatie binnen de perken te houden, maar heel beperkt beschikbaar zijn, neem ik aan.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:34 schreef SebasM het volgende:
[..]
Kijk, nu komen we ergens.
Een bank kan 10000 euro uitlenen omdat ze dit geld lenen van de centrale bank, tegen het speciale interbancaire rentetarief, wat uiteraard lager is dan de rente die de bank rekent aan de klant.
Je zou zeggen dat die 10000 euro vreemd vermogen is, maar helaas, ze mogen dit gewoon gebruiken om meer geld in de markt te pompen
Waarom denk je dat alle banken momenteel zo geil zijn op spaargeld van consumenten? Ze moeten hun balans versterken.
Dat dacht ik ook ja, dat is wat je overal op internet hoort. Maar als je er over gaat nadenken zou dat toch wel heel erg vreemd zijn als je naar de cijfers gaat kijken. Het probleem is dat ik geen goede bronnen kan vinden die dit uitleggen dus ik ben de kluts goed kwijtquote:Op vrijdag 24 september 2010 19:38 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Dat is nou juist het probleem: er wordt geld uitgeleend wat niet bestaat (gecreeerd).
Gezien het feit dat Lehman Brothers om is gevallen. Golman Sachs door de overheid in leven wordt gehouden, de Bank of America bijna om is gevallen, ING die door de staat is gered enz enzquote:Op vrijdag 24 september 2010 19:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat soort leningen van de centrale bank zijn natuurlijk pure geldcreatie en zullen dus, om de inflatie binnen de perken te houden, maar heel beperkt beschikbaar zijn, neem ik aan.
En dat betekent weer dat het riedeltje dat je met 1000 euro eigen vermogen een goedkope centrale-bank-lening van 10.000 euro kan creëren die je weer kan storten op een rekening waarmee je weer naar de centrale bank kan stappen om 100.000 euro te lenen, dat dat in de praktijk niet zo makkelijk werkt.
Dat zijn 'gewone' leningen van de overheid, geen geldcreatie-leningen van een centrale bank.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:44 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Gezien het feit dat Lehman Brothers om is gevallen. Golman Sachs door de overheid in leven wordt gehouden, de Bank of America bijna om is gevallen, ING die door de staat is gered enz enz
vrees ik dat dit niet zo is
En waar denk je dat de overheid dat geld vandaan haalt? Drie keer radenquote:Op vrijdag 24 september 2010 19:48 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat zijn 'gewone' leningen van de overheid, geen geldcreatie-leningen van een centrale bank.
En niet eens papiergeld maar gewoon getallen in de computer :-)quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:02 schreef SebasM het volgende:
Wat is er zo moeiliojk te begrijpen aan het begrip Solvabiliteit?
Een bank hoeft momenteel maar een dekkingsgraad te hebben van 2.5 procent. Voor iedere euro die een spaarder inlegt mag een bank dus 40 euro aan leningen hebben uitstaan.
Stel jij stort 100 euro. Dan mag een bank op basis van dit 'bezit', 4000 euro uitlenen. Dat geld hebben ze niet, maar dat boeit niet. Een paar tikken op enter et voila.
Geld is nou eenmaal niet meer gedekt door goud, maar door... geld. Cool.
Ik heb het even opgezocht, en wat jij zegt klopt gewoon niet.quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:02 schreef SebasM het volgende:
Wat is er zo moeiliojk te begrijpen aan het begrip Solvabiliteit?
Een bank hoeft momenteel maar een dekkingsgraad te hebben van 2.5 procent. Voor iedere euro die een spaarder inlegt mag een bank dus 40 euro aan leningen hebben uitstaan.
Hmm ik kan het mishebben maar dat halen ze op door het uitgeven van staatsobeligatie's, staatsschuld dus.quote:Op vrijdag 24 september 2010 19:52 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
En waar denk je dat de overheid dat geld vandaan haalt? Drie keer raden
http://www.nrc.nl/economi(...)_geld_bij_te_drukken
Om die 100 euro te dekken moet het eigen vermogen dus 2,50 euro bedragen inderdaad. De rest, 97,50, kan dus dienen als vermogen voor het dekken van een lening van 97,50 x 40 = 3900 euro. Met die honderd euro kan de bank dus 3900 aan nieuw geld creëren.quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb het even opgezocht, en wat jij zegt klopt gewoon niet.
Die 2,5% dekkingsgraad betekent dat 2,5% van de verplichtingen van de bank gedekt moeten zijn door het netto eigen vermogen van de bank.
Dus stel, je hebt een bank met één rekeninghouder die 100 euro stort. Die 100 euro hoort dan bij het vermogen van de bank, maar tegelijk heeft de bank nu een verplichting t.o.v. de rekeninghouder van 100 euro. Het netto eigen vermogen van de bank moet dus minimaal 2,50 euro bedragen. De bank kan dus niet meer dan 100-2,50=97,50 euro uitlenen. En dus niks 40x de hoeveelheid spaartegoeden.
Je hebt gelijk dat de bank in jouw voorbeeld maar EUR 97,50 mag uitlenen. Wat je echter vergeet is dat die EUR 97,50 weer uitgeleend wordt (97,50 - 2,5%) enz. enz.quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb het even opgezocht, en wat jij zegt klopt gewoon niet.
Die 2,5% dekkingsgraad betekent dat 2,5% van de verplichtingen van de bank gedekt moeten zijn door het netto eigen vermogen van de bank.
Dus stel, je hebt een bank met één rekeninghouder die 100 euro stort. Die 100 euro hoort dan bij het vermogen van de bank, maar tegelijk heeft de bank nu een verplichting t.o.v. de rekeninghouder van 100 euro. Het netto eigen vermogen van de bank moet dus minimaal 2,50 euro bedragen. De bank kan dus niet meer dan 100-2,50=97,50 euro uitlenen. En dus niks 40x de hoeveelheid spaartegoeden.
Maar een normale bank kan geen geld creëren. Ze kunnen het wel in een cirkeltje laten gaan, zoals Harde_Kip zegt. Of is dat wat je bedoelt? Edit: denk het wel ja.quote:Op vrijdag 24 september 2010 20:50 schreef SebasM het volgende:
[..]
Om die 100 euro te dekken moet het eigen vermogen dus 2,50 euro bedragen inderdaad. De rest, 97,50, kan dus dienen als vermogen voor het dekken van een lening van 97,50 x 40 = 3900 euro. Met die honderd euro kan de bank dus 3900 aan nieuw geld creëren.
Of je het nou "geld creeren" of "in een crikeltje laten gaan" noemt, het komt ophetzelfde neer toch?quote:Op vrijdag 24 september 2010 21:04 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar een normale bank kan geen geld creëren. Ze kunnen het wel in een cirkeltje laten gaan, zoals Harde_Kip zegt. Of is dat wat je bedoelt?
Het is ook een soort van geldcreatie, maar niet helemaal hetzelfde.quote:Op vrijdag 24 september 2010 21:08 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Of je het nou "geld creeren" of "in een crikeltje laten gaan" noemt, het komt ophetzelfde neer toch?
Nee dat is het niet. Leen 100 euro uit, dekkingsgraad is 10 procent dus je moet 10 euro vermogen hebben. De 100 euro die jij uitgeleend hebt wordt uitgegeven en de ontvanger zet dat geld op dezelfde bank als waar het vandaan kwam. Nu kan diezelfde 100 euro dienen om 1000 euro uit te lenen. Etc etc etc.quote:Op vrijdag 24 september 2010 21:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is ook een soort van geldcreatie, maar niet helemaal hetzelfde.
Het werkt dus zo dat uit 1 euro van de centrale bank bij 2,5% dekkingsgraad in totaal 40 euro aan kredieten en spaartegoeden kan ontstaan. En bij 7% dekkingsgraad, zoals het wordt, kan uit 1 euro van de centrale bank ruim 14 euro aan kredieten en spaartegoeden ontstaan.
Maar daarna houdt het op. Zo'n geintje als in Money as Debt waar ze bij 10% dekkingsgraad uit 1 euro van de centrale bank 90 euro aan spaartegoeden en kredieten creëren, dat is gewoon flauwekul.
Zo werkt het dus niet. Met 10 euro van de centrale bank kun je bij 10 procent kapitaalreserve nooit meer dan totaal 100 euro krediet creëren.quote:Op vrijdag 24 september 2010 21:46 schreef SebasM het volgende:
[..]
Nee dat is het niet. Leen 100 euro uit, dekkingsgraad is 10 procent dus je moet 10 euro vermogen hebben. De 100 euro die jij uitgeleend hebt wordt uitgegeven en de ontvanger zet dat geld op dezelfde bank als waar het vandaan kwam. Nu kan diezelfde 100 euro dienen om 1000 euro uit te lenen. Etc etc etc.
Juist. Dat heet de money multiplier. Het geeft aan hoeveel geldgroei de groei van de monetaire basis uiteindelijk tot gevolg heeft. Grofweg geldt 1 / <reserve ratio> = <money multiplier>.quote:Op vrijdag 24 september 2010 21:53 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo werkt het dus niet. Met 10 euro van de centrale bank kun je bij 10 procent kapitaalreserve nooit meer dan totaal 100 euro krediet creëren.
Nee, zo werkt het niet, anders zou er bij de eerste euro die de centrale bank uitgeeft in een systeem van fractioneel reserve bankieren een oneindige en versneld toenemende geldgroei ontstaan. Dat zou een mooie boel worden.quote:Op vrijdag 24 september 2010 21:46 schreef SebasM het volgende:
Nu kan diezelfde 100 euro dienen om 1000 euro uit te lenen. Etc etc etc.
Het is toch ook een mooie boel gewordenquote:Op vrijdag 24 september 2010 23:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, zo werkt het niet, anders zou er bij de eerste euro die de centrale bank uitgeeft in een systeem van fractioneel reserve bankieren een oneindige en versneld toenemende geldgroei ontstaan. Dat zou een mooie boel worden.
quote:Op vrijdag 24 september 2010 23:48 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Het is toch ook een mooie boel geworden
nope, die 100 euro die de ontvanger op dezelfde bank zet telt niet als eigen vermogen voor de bank, maar als een schuld aan de depositogever. Verhoogt het eigen vermogen niet, en verhoogt dus de leencapaciteit ook niet....quote:Op vrijdag 24 september 2010 21:46 schreef SebasM het volgende:
[..]
Nee dat is het niet. Leen 100 euro uit, dekkingsgraad is 10 procent dus je moet 10 euro vermogen hebben. De 100 euro die jij uitgeleend hebt wordt uitgegeven en de ontvanger zet dat geld op dezelfde bank als waar het vandaan kwam. Nu kan diezelfde 100 euro dienen om 1000 euro uit te lenen. Etc etc etc.
het is maar wat je ervan maakt, toch?quote:Op vrijdag 24 september 2010 23:48 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Het is toch ook een mooie boel geworden
and please be so scared that you will attend my seminars and pay me hefty commisions so you feel good again in all your angst..... (zou CNBC eronder moeten zetten, maar dat kunnen ze niet want het is ook hun boterham, nietwaar?)quote:Op zaterdag 25 september 2010 09:28 schreef Harde_Kip het volgende:
Nog een leuk filmpje over geldcreatie door de centrale bank (FED).
Quote: They simpley create money from thin air![]()
Je hebt de klepel wel hoor luiden maar je weet niet hoe laat het is.quote:Op zaterdag 25 september 2010 10:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
and please be so scared that you will attend my seminars and pay me hefty commisions so you feel good again in all your angst..... (zou CNBC eronder moeten zetten, maar dat kunnen ze niet want het is ook hun boterham, nietwaar?)
Volgens mij ging de OP over commerciele banken.
Zijn we het er inmiddels over eens dat commerciele banken geen geld kunnen creeren, maar alleen centrale banken (met andere woorden: de overheid)?
De FED is eigendom van prive rechtspersonen (banken, en die zijn weer van prive personen). De ECB zijn volgens mij wel van de overheden (de BOJ en BOE denk ik ook), zij het dat die daar in theorie geen directe controle over hebben, maar in de praktijk natuurlijk wel.quote:Op zaterdag 25 september 2010 10:10 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Je hebt de klepel wel hoor luiden maar je weet niet hoe laat het is.
De centrale banken zijn niet van de overheid maar van prive-personen. Buiten dit kan ook een commerciele bank geld creeren (fractional reserve banking system).
Alle argumenten waarom primaire banken wel geld kunnen creëren wuif je weg onder het mom, denk eens zelf na, en nu zouden we eruit moeten zijn dat primaire banken geen geld kunnen creëren?quote:Op zaterdag 25 september 2010 10:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
and please be so scared that you will attend my seminars and pay me hefty commisions so you feel good again in all your angst..... (zou CNBC eronder moeten zetten, maar dat kunnen ze niet want het is ook hun boterham, nietwaar?)
Volgens mij ging de OP over commerciele banken.
Zijn we het er inmiddels over eens dat commerciele banken geen geld kunnen creeren, maar alleen centrale banken (met andere woorden: de overheid)?
Precies. Wat wij als geld beschouwen wordt gewoon gecreëerd door het fractioneel bankieren, het x keer uitlenen van hetzelfde geld.quote:Op zaterdag 25 september 2010 11:24 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Ik denk dat belanghebbenden / mastodonten met opzet verwarring willen scheppen over geld (uit het niets) creatie, b.v. door flauw te doen over de definitie van wat geld is. Vergelijkbaar met fiscalisten / boekhouders die beweren dat NL geen vermogensbelasting kent. 'Nee, het is een vermogensredementsheffing'.
joh, ik koop een auto van je, en ik blijf een deel van de koopsom schuldig. Hebben wij nou geld gecreeerd?quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:43 schreef iamcj het volgende:
[..]
Precies. Wat wij als geld beschouwen wordt gewoon gecreëerd door het fractioneel bankieren, het x keer uitlenen van hetzelfde geld.
Een com. bank geeft ons eigenlijk een briefje, met dit +geld is van jou. Alleen geven ze dat briefje ook aan 10 andere mensen. En dat is waar ik een probleem mee heb.
Dat briefje, dat beschouwen wij als geld. En dat briefje, dat maakt de com. bank door het creeren van een lening. Het is alleen geen briefje, maar het zijn wat getalletjes op mijn.ing.nl.
De centrale bank creëert +geld. Een com. bank creëert -geld, schuld wat wij als geld zien en niet onbelangrijk ook zo gebruiken.
Je kunt geld maar 1 keer uitlenen, doe je het twee keer, dan creëer je een lening, een extra vordering op het oorspronkelijke +geld en daarmee -geld, zoals wij geld beleven.
dan niet, wat jij wilquote:Op zaterdag 25 september 2010 13:37 schreef SebasM het volgende:
[..]
Alle argumenten waarom primaire banken wel geld kunnen creëren wuif je weg onder het mom, denk eens zelf na, en nu zouden we eruit moeten zijn dat primaire banken geen geld kunnen creëren?
Nee dus.
Jij hebt een auto te koop voor X, maar ik heb geen geld.quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
joh, ik koop een auto van je, en ik blijf een deel van de koopsom schuldig. Hebben wij nou geld gecreeerd?
En wie heeft jou wijsgemaakt dat de Nederlandse Wikipedia een betrouwbare informatiebron is?quote:Op zaterdag 25 september 2010 18:53 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Jij hebt een auto te koop voor X, maar ik heb geen geld.
Ik ga naar de ING en leen X. De ING verhoogt het saldo op mijn rekening met X en boekt dat ze vordering van X op mij bezitten. Ik schrijf X naar jou over en koop daarmee jouw auto.
Ik heb hiermee geen geld gecreerd, jij ook niet, maar de ING wel: girale geldschepping.
Zie voor een uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Chartaal_geld met name het stukje onder: De werking van de geldpiramide (vereenvoudigde voorstelling)
Ik heb 1 auto, die verkoop ik aan jou, maar hij blijft bij mij in de garage staan. Jij krijgt van mij een briefje waarop staat dat die auto van jou is. Jij geeft dat briefje bij mij in bewaring.quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
joh, ik koop een auto van je, en ik blijf een deel van de koopsom schuldig. Hebben wij nou geld gecreeerd?
Although no new money was physically created in addition to the initial $100 deposit, new commercial bank money is created through loans. The 2 boxes marked in red show the location of the original $100 deposit throughout the entire process. The total reserves plus the last deposit (or last loan, whichever is last) will always equal the original amount, which in this case is $100. As this process continues, more commercial bank money is createdquote:Op zaterdag 25 september 2010 19:09 schreef Igen het volgende:
[..]
En wie heeft jou wijsgemaakt dat de Nederlandse Wikipedia een betrouwbare informatiebron is?
Kijk maar eens in de Engelstalige versie:
http://en.wikipedia.org/w(...)nking#Money_creation
Zoals je daar kunt lezen, is het onzin dat een bank als de ING giraal geld uit het niets kan creëren.
Laat mij 1 onderbouwde post zien waaruit jouw gelijk blijkt.. Iedereen die het niet eens is met de stelling, is dat op basis van het eigen gevoel en logica.quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dan niet, wat jij wil
er staan mateloos veek argumenten van verschillende posters hier in dit topic, maar als jij ze niet wil lezen, kunnen wij je niet helpen, hoor....
Ik ben het helemaal met je eens DVR, maar...quote:Op zaterdag 25 september 2010 19:57 schreef dvr het volgende:
Grappig al die verwarring.
Nogmaals: Geld uit het niets creëren doet alleen de Centrale Bank. Het doet dat op twee manieren:
Kloptquote:Op zaterdag 25 september 2010 20:44 schreef Donia. het volgende:
Is het niet zo dat de bank nu deze 1000 euro + 9 huizen heeft, maar nu ook 9000 euro moeten afboeken van de balans?
nee, maar als je liever met je eigen kloon praat, kan datquote:Op zaterdag 25 september 2010 20:33 schreef iamcj het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens DVR, maar...
Ik blijf wat de commerciële bank doet creëren noemen en met mij vele anderen.
Mijn bezwaar is dat Jan dus een onderpand inbrengt en de bank meent daar recht op te hebben.
Een versimpeld voorbeeld:
De bank heeft 1000 euro.
De bank leent dat aan een aannemer, die bouwt er 9 huizen van.
Vervolgens lenen 9 mensen dezelfde 1000 euro van de bank om het huis te kopen. De aannemer heeft een lekkere winst en zet dat op de bank.
Wat mij niet lekker zit is dat op dit moment de bank een vordering heeft op die 9 huizen. Als de mensen allemaal hun leningen niet kunnen terugbetalen, wordt het huis van de bank.
Als de bank ze niet zou verkopen, heeft de bank nu 1000 euro + 9 huizen.
Klopt deze redenering?
De bank heeft dat geld moeten lenen van de CB, dus heeft die bank 1000 euro en 9 huizen en 9 hypotheken, de bank zal de huizen verkopen en de schulden aflossen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 20:33 schreef iamcj het volgende:
[..]Als de bank ze niet zou verkopen, heeft de bank nu 1000 euro + 9 huizen.
Klopt deze redenering?
Ja, aan al die niet onderbouwde oneliners hebben we wat.quote:Op zaterdag 25 september 2010 21:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nee, maar als je liever met je eigen kloon praat, kan dat
so low that you have to reach up to get down (muckey pup)
De bank heeft een boekhoudkundig verlies en heeft alleen de 1000 euro bij de CB geleend, die het nog steeds heeft.quote:Op zaterdag 25 september 2010 21:14 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
De bank heeft dat geld moeten lenen van de CB, dus heeft die bank 1000 euro en 9 huizen en 9 hypotheken, de bank zal de huizen verkopen en de schulden aflossen.
neuh, aan die doorzichtlijke opzetjes hebben we watquote:Op zaterdag 25 september 2010 21:23 schreef iamcj het volgende:
[..]
Ja, aan al die niet onderbouwde oneliners hebben we wat.
Dat is het ook -we noemen ze niet voor niets geldscheppende instellingen- maar ze creëren het geld niet uit het niets. Er staat reëel kapitaal en verwachtingswaarde tegenover. Dat is heel iets anders dan een centrale bank doet, die zonder enige bekommering over de economische fundamentals de geldpers aanzet en nieuw basisgeld in de markt zet.quote:Op zaterdag 25 september 2010 20:33 schreef iamcj het volgende:
Ik ben het helemaal met je eens DVR, maar...
Ik blijf wat de commerciële bank doet creëren noemen en met mij vele anderen.
Dat is juist wat de boel in evenwicht houdt. Jan neemt die lening, en de bank verstrekt die lening, met het perspectief dat Jan als gezonde Hollandse jongen met zijn arbeid voldoende waarde zal genereren om die lening af te betalen en daarmee dat huis (wat hij zomaar betrekt zonder er ooit iets voor gedaan te hebben) daadwerkelijk te verdienen.quote:Mijn bezwaar is dat Jan dus een onderpand inbrengt en de bank meent daar recht op te hebben.
Je uitgangspunt dat de bank 1000 euro had klopt niet. Als de bank 10 huizen van 1000 euro elk moet voorfinancieren, moet de bank ook daadwerkelijk 10.000 euro hebben. Dat leent hij aan de huizenkopers die de huizen als onderpand inbrengen. De aannemer ontvangt 10.000 euro (waarmee hij de grond, zijn bouwvakkers, de materialen e.d. betaalt). De aannemer en zijn leveranciers en personeel zetten dat geld weer op de bank. de bank moet er verplicht 1000 van in reserve houden, maar de overige 9000 kan weer uitgeleend worden aan huizenkopers.quote:Wat mij niet lekker zit is dat op dit moment de bank een vordering heeft op die 9 huizen. Als de mensen allemaal hun leningen niet kunnen terugbetalen, wordt het huis van de bank.
Als de bank ze niet zou verkopen, heeft de bank nu 1000 euro + 9 huizen.
het is een verschil van zichtquote:Op zaterdag 25 september 2010 21:44 schreef LXIV het volgende:
Dinosaur, ben je nog steeds bezig de mensen uit te leggen over geldschepping?
[ afbeelding ]
Waarom? Het is geen verschil van mening meer, het is een verschil van inzicht.
Bedankt voor je inhoudelijk reactie, daar kunnen sommige prehistorische posters nog wat van lerenquote:Op zaterdag 25 september 2010 22:03 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat is het ook -we noemen ze niet voor niets geldscheppende instellingen- maar ze creëren het geld niet uit het niets. Er staat reëel kapitaal en verwachtingswaarde tegenover. Dat is heel iets anders dan een centrale bank doet, die zonder enige bekommering over de economische fundamentals de geldpers aanzet en nieuw basisgeld in de markt zet.
[..]
Dat is juist wat de boel in evenwicht houdt. Jan neemt die lening, en de bank verstrekt die lening, met het perspectief dat Jan als gezonde Hollandse jongen met zijn arbeid voldoende waarde zal genereren om die lening af te betalen en daarmee dat huis (wat hij zomaar betrekt zonder er ooit iets voor gedaan te hebben) daadwerkelijk te verdienen.
Dat werkt zowel op microniveau (Jan die een salaris verdient en dat deels aan de bank afdraagt om zijn huis af te betalen) als op macroniveau (miljoenen Jannen die met hun arbeid welvaart creëren die de schuldenberg betaalbaar houdt).
[..]
Je uitgangspunt dat de bank 1000 euro had klopt niet. Als de bank 10 huizen van 1000 euro elk moet voorfinancieren, moet de bank ook daadwerkelijk 10.000 euro hebben. Dat leent hij aan de huizenkopers die de huizen als onderpand inbrengen. De aannemer ontvangt 10.000 euro (waarmee hij de grond, zijn bouwvakkers, de materialen e.d. betaalt). De aannemer en zijn leveranciers en personeel zetten dat geld weer op de bank. de bank moet er verplicht 1000 van in reserve houden, maar de overige 9000 kan weer uitgeleend worden aan huizenkopers.
Het is heel belangrijk te begrijpen, dat een bank niet zomaar geld dat het heeft, tien keer kan uitlenen. Per transactie kan hij maar zo'n 90% uitlenen (als het reservevereiste 10% is). De truc is alleen dat het geld dat banken uitlenen, steeds weer terugkeert naar die banken en dan wéér grotendeels uitgeleend kan worden. Zodoende neemt het uitgeleende totaalbedrag steeds toe (tot een bepaalde limiet), maar daar staat voor elke transactie waarin dat gebeurd is, een onderpand tegenover. Dus voordat een bank van 10.000 aan basisgeld 100.000 heeft gemaakt, staan daar ook 100 huizen-in-onderpand tegenover (als die 1000 per stuk kosten).
Dat is ook de reden waarom uit bankfaillissementen veel meer geld komt dan bij faillissementen van gewone bedrijven. Bij een gewoon bedrijf komt misschien 10% van de schulden terug nadat de bezittingen door de curator verkocht zijn. Bij een bank komt algauw 85-90% terug omdat hun verplichtingen allemaal behoorlijk goed gedekt waren. Ze zijn alleen erg kwetsbaar omdat hun verplichtingen op ieder moment voldaan moeten kunnen worden (rekeninghouders die hun geld opvragen) terwijl hun vorderingen op anderen pas op lange termijn geld in het laatje brengen (hypotheekleningen die over 30 jaar afbetaald worden).
Waar het op neerkomt is, zoals dvr al schreef, dat van het banksaldo van alle spaarders slechts 7% (met Basel III) direct opeisbaar is, de rest zit in leningen en hypotheken met een vaste (lange) looptijd. Maar de banken houden de schijn hoog dat het geld van de rekeninghouders direct opneembaar is, wat ook werkt zolang niet meer dan 7% van alle spaarders tegelijk hun geld willen opnemen (en leningen netjes afbetaald worden).quote:Op zaterdag 25 september 2010 22:36 schreef iamcj het volgende:
[..]
Bedankt voor je inhoudelijk reactie, daar kunnen sommige prehistorische posters nog wat van leren.
Ik snap je punten wel, maar het kan mijn gevoel dat de bank onterrecht (maar wel legaal) leningen verstrekt niet wegnemen. Ik kan het niet zo goed omschrijven.
Je noemt het nu ook geld maken, dus we zijn al wat verder
Op zich is die weerstand heel begrijpelijk, want er komt nieuw geld in omloop waarvan het nog maar de vraag is of dat economisch gerechtvaardigd is. Als Jan uit het voorbeeld zijn lening niet kan afbetalen, heeft hij geld gekregen dat bij nader inzien onverantwoord besteed is. Hij heeft er een huis mee gekocht dat nooit daadwerkelijk verdiend gaat worden. Met dat krediet is dus een voorschot genomen op de toekomst -er is vooruitgeconsumeerd- en wat straks resteert is een schuld die nooit afbetaald wordt en een uitgewoond huis. Dat betekent dat degenen die het geld oorspronkelijk bij elkaar spaarden en aan de bank toevertrouwden (spaarders, gepensioneerden etc) op een houtje zullen moeten gaan bijten, omdat de bank in zijn zucht naar rente en provisies veel teveel geld op onverantwoorde wijze heeft uitgezet (en natuurlijk zijn de overheid met zijn lagerentebeleid en falend toezicht en de leners zelf ook medeschuldig).quote:Op zaterdag 25 september 2010 22:36 schreef iamcj het volgende:
Ik snap je punten wel, maar het kan mijn gevoel dat de bank onterrecht (maar wel legaal) leningen verstrekt niet wegnemen. Ik kan het niet zo goed omschrijven.
nog steeds tegen jezelf aan het lullen?quote:Op zaterdag 25 september 2010 22:36 schreef iamcj het volgende:
[..]
Bedankt voor je inhoudelijk reactie, daar kunnen sommige prehistorische posters nog wat van leren.
Je noemt het nu ook geld maken, dus we zijn al wat verder
Geld is een voorziening. Zonder winstoogmerk zou al een hoop schelen voor mij.quote:Op zaterdag 25 september 2010 23:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Waar het op neerkomt is, zoals dvr al schreef, dat van het banksaldo van alle spaarders slechts 7% (met Basel III) direct opeisbaar is, de rest zit in leningen en hypotheken met een vaste (lange) looptijd. Maar de banken houden de schijn hoog dat het geld van de rekeninghouders direct opneembaar is, wat ook werkt zolang niet meer dan 7% van alle spaarders tegelijk hun geld willen opnemen (en leningen netjes afbetaald worden).
En wat is het alternatief? Als je die illusie doorprikt zet niemand nog z'n geld op de bank, met als gevolg dat de banken ook geen geld meer zouden hebben om leningen en hypotheken te verstrekken.
Ik ga is kijken of ik ergens nog een meteoriet heb liggen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 23:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nog steeds tegen jezelf aan het lullen?
Zou het dat legitiemer maken?
Kee, maar ik heb het gevoel dat de banken bijna alles bezitten.quote:Op zaterdag 25 september 2010 23:17 schreef dvr het volgende:
[..]
Op zich is die weerstand heel begrijpelijk, want er komt nieuw geld in omloop waarvan het nog maar de vraag is of dat economisch gerechtvaardigd is. Als Jan uit het voorbeeld zijn lening niet kan afbetalen, heeft hij geld gekregen dat bij nader inzien onverantwoord besteed is. Hij heeft er een huis mee gekocht dat nooit daadwerkelijk verdiend gaat worden. Met dat krediet is dus een voorschot genomen op de toekomst -er is vooruitgeconsumeerd- en wat straks resteert is een schuld die nooit afbetaald wordt en een uitgewoond huis. Dat betekent dat degenen die het geld oorspronkelijk bij elkaar spaarden en aan de bank toevertrouwden (spaarders, gepensioneerden etc) op een houtje zullen moeten gaan bijten, omdat de bank in zijn zucht naar rente en provisies veel teveel geld op onverantwoorde wijze heeft uitgezet (en natuurlijk zijn de overheid met zijn lagerentebeleid en falend toezicht en de leners zelf ook medeschuldig).
Dan ga je toch naar de Rabobank? En ook in andere EU-landen zijn er genoeg van zulke coöperatieve non-profitbanken. Het winstoogmerk is echt geen cruciaal element van het huidige bankenstelsel.quote:Op zaterdag 25 september 2010 23:48 schreef iamcj het volgende:
[..]
Geld is een voorziening. Zonder winstoogmerk zou al een hoop schelen voor mij.
http://www.volkskrant.nl/(...)inst_van_2,8_miljardquote:Op zondag 26 september 2010 00:04 schreef Igen het volgende:
[..]
Dan ga je toch naar de Rabobank? En ook in andere EU-landen zijn er genoeg van zulke coöperatieve non-profitbanken. Het winstoogmerk is echt geen cruciaal element van het huidige bankenstelsel.
Het is waar dat er tegenwoordig op bijna alles van waarde een hypotheek rust, maar daarin zijn de banken feitelijk alleen tussenpersoon tussen spaarder en lener. Bijna al het geld op de balans van een bank is van anderen (maar dat weerhoudt hun managers er niet van om er steeds weer een grote greep in te doen).quote:Op zaterdag 25 september 2010 23:57 schreef iamcj het volgende:
Kee, maar ik heb het gevoel dat de banken bijna alles bezitten.
Al het geld op credit kant van de balans is van anderen, strikt gezien.quote:Op zondag 26 september 2010 02:17 schreef dvr het volgende:
Bijna al het geld op de balans van een bank is van anderen (maar dat weerhoudt hun managers er niet van om er steeds weer een grote greep in te doen).
Ik weet niet precies hoe de coöperatieve opzet van de Rabobank in elkaar steekt, maar ik weet wel dat er in andere EU-landen banken zijn waar de klanten (rekeninghouders etc.) de risicodragende deelnemers van de coöperatie zijn. Bij zo'n bank kunnen de klanten dus gewoon het bestuur naar huis sturen als ze vinden dat er te veel winst wordt gemaakt of te hoge bonussen worden uitgekeerd etc.quote:Op zondag 26 september 2010 01:40 schreef SebasM het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)inst_van_2,8_miljard
De Rabobank maakt nauwelijks winst inderdaad
Je kunt lid worden van een lokale bank (bijvoorbeeld Rabobank Amsterdam) en op die manier invloed uitoefenen op het beleid/standpunt van die lokale bank.quote:Op zondag 26 september 2010 09:48 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik weet niet precies hoe de coöperatieve opzet van de Rabobank in elkaar steekt, maar ik weet wel dat er in andere EU-landen banken zijn waar de klanten (rekeninghouders etc.) de risicodragende deelnemers van de coöperatie zijn. Bij zo'n bank kunnen de klanten dus gewoon het bestuur naar huis sturen als ze vinden dat er te veel winst wordt gemaakt of te hoge bonussen worden uitgekeerd etc.
Het klinkt anders, maar vanwege de vereiste kapitaalbuffer voor banken komt het in feite op hetzelfde neer. Het verschil is dat een secundaire bank het geld -tig keer moet laten rondgaan (lening -> spaartegoed -> iets kleinere lening -> ...) om de volledige 'geld'scheppingsspeelruimte uit te buiten, terwijl een primaire bank dat dus kan kortsluiten tot één megalening en megaspaartegoed.quote:Op zondag 26 september 2010 13:20 schreef iamcj het volgende:
Ik citeer uit een economieboek geschreven door Arnold Heertje:
Geldscheppende instellingen zijn:
De centrale bank welke geldbilijetten uitgeven.
Primaire banken, zoals ABN amro welke giraal geld kunnen scheppen.
De belangrijkste vorm van geldschepping is kredietverlening door een bedrag in de vorm van een rekening-couranttegoed beschikbaar te stellen.
We kennen ook secundaire banken die geen geld kunnen scheppen maar alleen ontvangen spaargelden kunnen uitlenen.
Klinkt toch wel net even anders...
Inderdaad. Na de uitleg van DVR dacht ik het te begrijpen, maar die uitleg slaat zo te zien op wat Heertje secundaire banken noemt.quote:Op zondag 26 september 2010 13:20 schreef iamcj het volgende:
Ik citeer uit een economieboek geschreven door Arnold Heertje:
Geldscheppende instellingen zijn:
De centrale bank welke geldbilijetten uitgeven.
Primaire banken, zoals ABN amro welke giraal geld kunnen scheppen.
De belangrijkste vorm van geldschepping is kredietverlening door een bedrag in de vorm van een rekening-couranttegoed beschikbaar te stellen.
We kennen ook secundaire banken die geen geld kunnen scheppen maar alleen ontvangen spaargelden kunnen uitlenen.
Klinkt toch wel net even anders...
Toch nog wel iets anders want Heertje geeft voor de bankbalans aan de ene kant de lening en aan de andere kant de vordering op die persoon. Het spaartegoed komt niet terug.quote:Op zondag 26 september 2010 13:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Het klinkt anders, maar vanwege de vereiste kapitaalbuffer voor banken komt het in feite op hetzelfde neer. Het verschil is dat een secundaire bank het geld -tig keer moet laten rondgaan (lening -> spaartegoed -> iets kleinere lening -> ...) om de volledige 'geld'scheppingsspeelruimte uit te buiten, terwijl een primaire bank dat dus kan kortsluiten tot één megalening en megaspaartegoed.
Degene die de lening afsluit krijgt toch zeker wel het geleende bedrag op z'n rekening bijgeschreven?quote:Op zondag 26 september 2010 13:39 schreef iamcj het volgende:
[..]
Toch nog wel iets anders want Heertje geeft voor de bankbalans aan de ene kant de lening en aan de andere kant de vordering op die persoon. Het spaartegoed komt niet terug.
Ja, de krediet nemer krijgt 100 euro op zijn rekening of mag 100 euro rood staan, het is maar net hoe je het bekijkt. En aan de andere kant van de balans van de bank staat de vordering op die persoon.quote:Op zondag 26 september 2010 13:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Degene die de lening afsluit krijgt toch zeker wel het geleende bedrag op z'n rekening bijgeschreven?
Edit: Dat hoeft natuurlijk niet per se bij dezelfde bank te zijn, maar in principe zal het geld daar wel linksom of rechtsom moeten terugkeren als de bank aan de eisen voor de kapitaalbuffer wil blijven voldoen.
En daar zit 'm de crux. Om dus 100 euro kredietgeld te creëren heeft de bank 2,5 euro (en straks 7,- euro) aan nieuw kapitaal nodig. En dat kapitaal moet direct of indirect wel 'echt' geld zijn.quote:Op zondag 26 september 2010 14:36 schreef iamcj het volgende:
[..]
De primaire bank moet wel gewoon aan de liquiditeit- en solvabiliteitseis voldoen.
Ja dat snap ik, dat is de rem.quote:Op zondag 26 september 2010 14:50 schreef Igen het volgende:
[..]
En daar zit 'm de crux. Om dus 100 euro kredietgeld te creëren heeft de bank 2,5 euro (en straks 7,- euro) aan nieuw kapitaal nodig.
Nee. De uitleg van Heertje is erg incompleet en geeft geen antwoord op de vragen die uit het onzinverhaal van de openingspost voortkwamen, namelijk hoe de money-multiplier werkt (niet zoals in de OP dus), en of (primaire) banken geld "uit het niets" maken.quote:Op zondag 26 september 2010 13:34 schreef Poekieman het volgende:
Inderdaad. Na de uitleg van DVR dacht ik het te begrijpen, maar die uitleg slaat zo te zien op wat Heertje secundaire banken noemt.
Dat klopt wel degelijk. Een bank kan pas geld aan een klant uitlenen nadat ze het van een andere klant hebben ingeleend (of van de CB, of met eigen kapitaal, maar dat is weinig relevant - punt is dat ze in iedere leentransactie met bestaand geld werken en dus niet, zoals sommigen denken, zelf 'geld bedenken').quote:Op maandag 27 september 2010 09:18 schreef iamcj het volgende:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord weer.
Heertje en jij hebben allebei gelijk volgens dit document wat lijkt uitgegeven door de FED:
Maar dit klopt niet:
DVR: De bank heeft nooit meer geld uitgeleend dan het daadwerkelijk al van rekeninghouders in bewaring had gekregen (er worden dus niet 'even wat cijfertjes in de computer ingetypt')
Nee. Het geld dat gewone banken creëren door kredietverstrekking wordt gedekt met reële winstverwachtingen en met bestaand vrij kapitaal (onderpanden). Dit garandeert -zolang de regels worden nageleefd- dat die geldcreatie tred houdt met de feitelijke economische ontwikkelingen. Het grote bezwaar tegen geld-uit-het-niets is dat het die verhouding verstoort, en verwatering van het bestaande geld veroorzaakt. Dat is tevens waarom velen (waaronder ik) vrezen, dat de wijze waarop de FED en in mindere mate de ECB de crisis bestrijden --namelijk door de tijdelijke uitval van deze 'natuurlijke' geldcreatie te compenseren met basisgeldcreatie-uit-het-niets-- tot hyperinflatie zal leiden.quote:Conclusies:
Centrale banken creeëren 10% van het geld uit het niets
Primaire banken creeëren 90% van het (girale) geld uit het niets door bv het maken van leningen.
And I quote:quote:Op maandag 27 september 2010 13:34 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat klopt wel degelijk. Een bank kan pas geld aan een klant uitlenen nadat ze het van een andere klant hebben ingeleend (of van de CB, of met eigen kapitaal, maar dat is weinig relevant - punt is dat ze in iedere leentransactie met bestaand geld werken en dus niet, zoals sommigen denken, zelf 'geld bedenken').
[..]
De geldcreatie heeft o.a. als doel het veroorzaken van prijsinflatie en het daarmee stimuleren van economische groei.quote:Nee. Het geld dat gewone banken creëren door kredietverstrekking wordt gedekt met reële winstverwachtingen en met bestaand vrij kapitaal (onderpanden). Dit garandeert -zolang de regels worden nageleefd- dat die geldcreatie tred houdt met de feitelijke economische ontwikkelingen. Het grote bezwaar tegen geld-uit-het-niets is dat het die verhouding verstoort, en verwatering van het bestaande geld veroorzaakt. Dat is tevens waarom velen (waaronder ik) vrezen, dat de wijze waarop de FED en in mindere mate de ECB de crisis bestrijden --namelijk door de tijdelijke uitval van deze 'natuurlijke' geldcreatie te compenseren met basisgeldcreatie-uit-het-niets-- tot hyperinflatie zal leiden.
Dat komt op hetzelfde neer. Ik bedoelde natuurlijk niet te zeggen dat ze gaan wachten tot er een spaarder met geld binnenwandelt en daar dan een lener bij gaan zoeken. Inderdaad, zodra een lening verstrekt is ontstaat daaruit (onder voorwaarden) nieuw geld dat direct weer uitgeleend kan worden, tot de limiet die het reservevereiste stelt. Maar jullie blijven maar niet begrijpen dat het punt dus is, dat die vorm van geldschepping niet 'uit het niets' komt. Er staan reële waarden tegenover dat geld, hoezeer men er dit keer ook mee uit de bocht gevlogen is.quote:Op maandag 27 september 2010 14:19 schreef iamcj het volgende:
Of course, they do not really pay out loans from the money they receive as deposits. If they did this, no additional money would be created. What they do when they make loans is to accept promissory notes in exchange for credits to the borrowers' transaction accounts. Loans (assets) and deposits (liabilities) both rise by $9,000. Reserves are unchanged by the loan transactions.
"while others expand assets on the basis of expected reserve growth"
Ik ook. Maar die ontstaat doordat de FED alle mislukte bankkredieten overneemt en met versgedrukt basisgeld vervangt, en de treasury bijna de hele overspannen Amerikaanse hypotheekmarkt met staatsschuld onderschrijft. Dat alles ondermijnt de dollar, zodat steeds minder partijen nog Amerikaanse staatsschuld willen inkopen, zodat uiteindelijk de FED 100% van de tekorten zal moeten financieren met versgedrukt geld, waarna de dollar echt ten dode opgeschreven is.quote:Ik vrees met jou voor hyperinflatie maar dan wel op basis van verlies van vertrouwen in de dollar.
Of door de overheid worden uitgegeven nadat de FED zijn staatsschuld met basisgeld gefinancierd heeft.. Hoe meer werkloosheid, armoe e.d., hoemeer uitkeringen e.d. de overheid uiteindelijk met nieuw geld zal moeten financieren.quote:Om het basisgeld enige vorm van betekenis te geven moet het eerst worden uitgeleend
Meer dan je denkt.quote:en dat gebeurt nu niet.
Zelfs, of juist bij economische groei dreigt er gevaar. Dan gaan er immers weer kredieten verstrekt worden waardoor dat basisgeld dat nu nog in de bankreserves ligt in omloop komt en een snelle vermeerdering van de geldhoeveelheid kan veroorzaken, die weer vooruitloopt op de daadwerkelijke groei (temeer omdat die groei verkeerd gemeten wordt; eigenlijk zou alleen de waardevermeerdering in de fyieke economie als maatstaf gebruikt moeten worden en niet het aanzienlijke consumptieve deel van het BNP. Ergens op Fok moet nog een post van rond 2004 te vinden zijn, waarin ik Lyndon Larouche aanhaalde, die becijferde dat er een jaarlijkse economische groei van 8% nodig was om de toen uitstaande schulden -die sindsdien alleen maar gestegen zijn- aan te kunnen houden). Wat meespeelt is dat als die internationale twijfel aan de dollar doorzet en de prijsinflatie bv door dure olie doorzet, dat op zich al een reden kan zijn voor Amerikanen om meer uit te geven en meer te lenen, want producten zijn dan nu goedkoper dan straks, terwijl aflossingen dan goedkoper zijn dan nu. Er ontstaat dan vanuit die grote bankreserves een korte, zichzelf versterkende opleving van de economie waarin de collectieve schuldenlasten nog een laatste maal verder opgeblazen worden, en de FED al die liquiditeiten niet snel genoeg kan opsoppen om de prijsinflatie te beteugelen.quote:Gebeurt dat wel, is er zeer waarschijnlijk ook economische groei en is het gevaar van hyperinflatie geweken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |