Weet iedereen ook al dat Basel 3 slechts cosmetisch is?quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:56 schreef waht het volgende:
Dit weet iedereen op FOK! inmiddels wel.
Money As Debt en zulks.
Dat misschien niet nee.quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:57 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Weet iedereen ook al dat Basel 3 slechts cosmetisch is?
Tja, in het bericht staat ook dat de overheden dit doen omdat ze van de banken afhankelijk zijn om haar"socale" plannen te verwezenljken. He het geld om de 30.000 generaal pardonners (+ aanhang) te voorzien van een gratis, geheel ingerichte, huis en levenslange bijstand moet toch ergens vandaan komen?quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:07 schreef Blandigan het volgende:
Het meest schokkende vind ik nog steeds dat wij al die banken met belastinggeld overeind houden.
Het moet heerlijk zijn om de grote ondernemer uit te hangen met andermans geld en zeker te weten dat het geen consequenties heeft als het fout gaat. Als ondernemer ben ik ben er jaloers op.
Systeembank of niet, een onderneming moet failliet kunnen gaan. Zo niet, dan betalen we als belastingbetalers tot in lengte der dagen voor de penthouses en masserati's van de heren bankiers.
De pot vewijt de ketel....quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het meest schokkende vind ik nog de hoeveelheid onzin die in de openingspost staat.
Als ik 100,000 euro als eigen vermogen bij een bank zou plaatsen (lees: aandelenkapitaal, dus niet deposito), zou zij circa 1,300,000 aan spaargelden kunnen aantrekken en dan 1,400,000 kunnen uitlenen.
Oeps. Da's heel wat anders dan bovenstaand popu jopie verhaal suggereert. Een bank heeft namelijk geen drukpers.
Fractioneel bankieren? Prachtige blaat term voor het klok-en-klepel publiek.
godsamme zeg, ja dit is bullshitquote:Op zaterdag 18 september 2010 18:24 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
De pot vewijt de ketel....
Dus onderstaand is allemaal onzin?
Elke $100 inleg op de bank resulteerde in een kleine $1000 aan uitgeleend geld.
http://zaplog.nl/zaplog/a(...)euro_geen_12x_maar_3
http://nl.wikipedia.org/w(...)_en_de_kredietcrisis
Kom eens met bronnen zou ik zeggen. Of moet ik je op je woord geloven?quote:Op zaterdag 18 september 2010 18:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
godsamme zeg, ja dit is bullshit
leer eens zelf na te denken ipv IP adresses te quoten, en lees eens een post, wil je? Ook al die niet tenditieus genoeg is.
lees mijn post eens, zou ik zeggen. Waar creeert een bank geld?quote:Op zaterdag 18 september 2010 18:42 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Kom eens met bronnen zou ik zeggen. Of moet ik je op je woord geloven?
Bekijk dit filmpje maar, hier legt Willem Middelkoop uit wat fractional bankieren is. Hij zou het toch moeten weten denk je niet?quote:Op zaterdag 18 september 2010 18:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
lees mijn post eens, zou ik zeggen. Waar creeert een bank geld?
Begin eens te begrijpen wat fractioneel bankieren inhoudt....
vast wel, en hij weet dat je goud moet kopen. Bij Middelkoop c.s. natuurlijk.quote:Op zaterdag 18 september 2010 18:52 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Bekijk dit filmpje maar, hier legt Willem Middelkoop uit wat fractional bankieren is. Hij zou het toch moeten weten denk je niet?
Precies het geld moet wel weer terugkomen bij de bank en opnieuw uitgeleend worden en dat is nu een beetje het problemen. De mensen en bedrijven willen niet meer zo lenen. En de bank wil het ook niet zo graag meer aan iedereen uitlenen. Funest voor de geldgroei, die dus ook aan het krimpen is.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het meest schokkende vind ik nog de hoeveelheid onzin die in de openingspost staat.
Als ik 100,000 euro als eigen vermogen bij een bank zou plaatsen (lees: aandelenkapitaal, dus niet deposito), zou zij circa 1,300,000 aan spaargelden kunnen aantrekken en dan 1,400,000 kunnen uitlenen.
Oeps. Da's heel wat anders dan bovenstaand popu jopie verhaal suggereert. Een bank heeft namelijk geen drukpers.
Dat staat al in de OP omschreven maar omdat ik het erg belangrijk vind dat mensen beseffen hoe ons financieel systeem inelkaar zit zal ik het nog eens proberen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 18:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
vast wel, en hij weet dat je goud moet kopen. Bij Middelkoop c.s. natuurlijk.
Leg nog eens uit hoe een bank geld creert vanuit het niets, en dan in eigen woorden en niet met een linkje graagMisschien dat je dan ook wat leert.
Ow, en lees mijn post voor de gein eens. Daar staat namelijk het antwoord al
lieverd, eigen vermogen vs. leningen o/gquote:Op zaterdag 18 september 2010 19:06 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Dat staat al in de OP omschreven maar omdat ik het erg belangrijk vind dat mensen beseffen hoe ons financieel systeem inelkaar zit zal ik het nog eens proberen.
Stel je stort EUR 1000,- op een bank. Dan hoeft de bank maar 2,5% (huidige regels, in Basel 3 wordt dit 7%) als reserve in kas te houden, dus EUR 25,-. De overige EUR 975,- leent de bank weer uit.
En hier stopt het niet. De EUR 975,- wordt dus weer uitgeleend en wordt weer op een ander bankrekening gestort. De bank moet weer 2,5% van de EUR 975,- als reserve in kas houden, dus EUR 24,38 en het resterende bedrag, dus EUR 950,62 wordt weer uitgeleend.
Dit gaat eindeloos zo door en met jouw storting van EUR 1000,- wordt meer dan EUR 10.000,- uitgeleend. Als dat geen geldcreatie is dan weet ik het ook niet meer.
Volgens mij ben je aan het trollen of je bent een kind van 8 ofzo want zo ****** kun je niet zijn.quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
lieverd, eigen vermogen vs. leningen o/g
de laatste zin ben ik het volkomen mee eens
erg inhoudelijk weer. Je haalt leverage en geldcreatie nogal door elkaar. Een bank kan een euro eigen vermogen wel leveragen, maar geen geld creeren.quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:15 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Volgens mij ben je aan het trollen of je bent een kind van 8 ofzo want zo ****** kun je niet zijn.
Want wil je serieus beweren dat elke euro dat is uitgeleend wordt gedekt door een euro eigen vermogen?
Oke kerel, hartelijk gefeliciteerd en nog veel plezier met al je "echte" geld op de bank.quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
erg inhoudelijk weer. Je haalt leverage en geldcreatie nogal door elkaar. Een bank kan een euro eigen vermogen wel leveragen, maar geen geld creeren.
Ik weet dat banken de duivel zijn. De reincarnatie van Hitler. De Pol Pot van de financien.
Maar als je dan toch beschuldigt doe het dan van iets reeels.
En denk aub zelf na ipv een link te papagaaien.
Schokkend is vooral de kommer-en-kwel-polonaise, die kennelijk menigeen van de zuurstof berooft.
fijn, zijn we eruit, kan dit spamtopic dan dicht?quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:23 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Oke kerel, hartelijk gefeliciteerd en nog veel plezier met al je "echte" geld op de bank.
Vertel me nog even op welke uni je hoogleraar bent want ik wil les van jou.quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
fijn, zijn we eruit, kan dit spamtopic dan dicht?
je hecht teveel aan status, en te weinig aan kritisch denkvermogen.....quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:37 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Vertel me nog even op welke uni je hoogleraar bent want ik wil les van jou.
Daarom wil ik les van jou zodat ik me kan ontwikkelen. Ik heb even kritisch nagedacht....er is helemaal ook geen economische crisis, toch? Al die linkjes op internet kloppen toch niet?quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
je hecht teveel aan status, en te weinig aan kritisch denkvermogen.....
Gelukkig plaats je deze post, want ik dacht dat ik het alweer niet snapte. Voor iedere 1000 euro van een spaarder kan een bank er 1000 uitlenen en moet er zelf 20 (straks 70) als eigen vermogen aanhouden.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
men, er zijn 5 miljard linkjes op het internet. Dat jij er nou net een paar uit weet te pikken die welgevallig zijn....quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:41 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Daarom wil ik les van jou zodat ik me kan ontwikkelen. Ik heb even kritisch nagedacht....er is helemaal ook geen economische crisis, toch? Al die linkjes op internet kloppen toch niet?
Precies, de boekhouding van een bank wordt gevoerd door "getallen in te voeren vanuit het niets" en overigens staan ook alle huizen die gefinancierd worden met een hypothecaire lening op de balansen van de banken.quote:Op zaterdag 18 september 2010 12:54 schreef Harde_Kip het volgende:
Het perspectief vanuit de spaarder.
. U vraagt zich wellicht af waar komt dan dat extra geld vandaan dat de bank uitleent? Dat wordt eenvoudig gemaakt door enkele getallen in de elektronische boekhouding van de bank in te voeren waardoor het op de balans vanuit het niets verschijnt. Dit geld kan vervolgens in het economische verkeer door de lener worden gebruikt om bijvoorbeeld een huis aan te kopen. Het huis komt als onderpand voor de lening ook op de balans van de bank te staan.
Oh Almachtige Hoogleraar, leg mij eens uit wat leverage is, ik ben zo benieuwd naar uw (mag ik u zeggen?) wijze woorden.quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
men, er zijn 5 miljard linkjes op het internet. Dat jij er nou net een paar uit weet te pikken die welgevallig zijn....
Schokkend. Yep, banken hebben leverage. Unilever heeft leverage. KPN heeft leverage. Ik heb leverage, Jij ook. De hele f*cking wereld heeft leverage. Sue them. Big deal.
Niet verwarren met geldcreatie. Want dat kunnen echt alleen de centrale banken.
_SCHOKKEND_
Echt woar
Uitstaand geld/Eigen vermogen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:50 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Oh Almachtige Hoogleraar, leg mij eens uit wat leverage is, ik ben zo benieuwd naar uw (mag ik u zeggen?) wijze woorden.
Uw intellectie vermogens overstijgen die van mij met oneindige waarden want ik snap er geen hol van. einstein mag niet eens in uw schaduw staan toch?quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Uitstaand geld/Eigen vermogen.
Graag gedaan.
Leg de definitie van TIER 1 ratio eens uit als je wil. hint: eigen vermogen versus direct opeisbare tegoedenquote:Op zaterdag 18 september 2010 19:06 schreef Harde_Kip het volgende:
Dat staat al in de OP omschreven maar omdat ik het erg belangrijk vind dat mensen beseffen hoe ons financieel systeem inelkaar zit zal ik het nog eens proberen.
Stel je stort EUR 1000,- op een bank. Dan hoeft de bank maar 2,5% (huidige regels, in Basel 3 wordt dit 7%)
Dus je mag meer geld uitlenen (33x) dan dat je aan eigen vermogen hebt. Mijn vraag is nu...waar komt dat geld dan vandaan??quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:54 schreef Emu het volgende:
Als ik mij goed herinner uit het persbericht, mag er maximaal 33 keer eigen vermogen (de hefboom) uitgeleend worden, volgens de nieuwe normen.
Eigen vermogen is het verschil tussen daadwerkelijk ingelegde gelden (cash) en daadwerkelijk opgenomen leningen (cash). En het eigen vermogen is daadwerkelijk ingelegd kapitaal (cash).quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:57 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Dus je mag meer geld uitlenen (33x) dan dat je aan eigen vermogen hebt. Mijn vraag is nu...waar komt dat geld dan vandaan??
quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:57 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Dus je mag meer geld uitlenen (33x) dan dat je aan eigen vermogen hebt. Mijn vraag is nu...waar komt dat geld dan vandaan??
Het eigen vermogen is het geld dat de bank zelf heeft. Jouw spaargeld is een verplichting van de bank aan jou, en dus geen eigen vermogen.quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:55 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Uw intellectie vermogens overstijgen die van mij met oneindige waarden want ik snap er geen hol van. einstein mag niet eens in uw schaduw staan toch?
Oh hoogedelgeleerde Heer, ik heb ergens gelezen dat maar zo'n 5% van al het geld bestaat uit bankbiljetten en munten en dat de rest slechts getallen in de computer zijn. Was dat ook een onderdeel van de domme indoctrinatie die mij is welgevallen?quote:Op zaterdag 18 september 2010 19:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Eigen vermogen is het verschil tussen daadwerkelijk ingelegde gelden (cash) en daadwerkelijk opgenomen leningen (cash). En het eigen vermogen is daadwerkelijk ingelegd kapitaal (cash).
Geldcreatie? Alles cash.
Dat staat hier toch los van? Of je het nu uitgeprint hebt of niet? Dat vergroot of verkleint de totale geldhoeveelheid niet! Er is blijkbaar niet meer behoefte aan geld op papier dan er nu is.quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:03 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Oh hoogedelgeleerde Heer, ik heb ergens gelezen dat maar zo'n 5% van al het geld bestaat uit bankbiljetten en munten en dat de rest slechts getallen in de computer zijn. Was dat ook een onderdeel van de domme indoctrinatie die is welgevallen?
Oke, dus samenvattend:quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Het eigen vermogen is het geld dat de bank zelf heeft. Jouw spaargeld is een verplichting van de bank aan jou, en dus geen eigen vermogen.
Dus stel dat ik met 100 euro eigen vermogen een bank begin. Jij legt 1000 euro in. Hoeveel is mijn eigen vermogen? 100 euro! Hoeveel is mijn vreemd vermogen? 1000 euro!
Nu mag ik dus bij een maximale leverage van 20 in totaal 20x1000 = 2000 euro uitlenen. Ik heb echter maar 1000 euro in kas. Er is geen evenwicht tussen eigen vermogen en spaargelden. Ik trek nog een spaarder aan van 1000 euro. Nu kan ik wél 2000 euro uitlenen.
Wat is mijn winst? Ik keer de spaarders beiden 30 euro rente uit en vraag de lener 100 euro. Mijn winst is dan 40 euro (Daar moeten natuurlijk nog wel mijn kosten vanaf)
Ja. En door 3 cent eigen vermogen (bij een max leverage van 33)quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:11 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Oke, dus samenvattend:
Elke euro die wordt uitgeleend moet gedekt zijn door een euro spaartegoed?
Is dit correct?
http://financieel.infonu.(...)arders-geworden.htmlquote:Op zaterdag 18 september 2010 20:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. En door 3 cent eigen vermogen (bij een max leverage van 33)
(Alhoewel dat geloof ik ook weer afhangt van hoe risicogevoelig het kapitaal is, maar dat is dan een technischer verhaal dat in wezen niets verandert aan het principe)
Op de eerste plaats is die verhouding al totaal anders dan de verhouding die jij kenschetst. Waar het vreemd vermogen van banken precies van opgebouwd is weet ik niet. Zijn tegoeden op lopende rekeningen ook meegenomen? Of geld dat pensioenfondsen e.d. beheren? Of geld van bedrijven e.d.? Ook halen de banken natuurlijk veel geld van de ECB, die wél het vermogen heeft om geld te scheppen. Dat is geen spaargeld.quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:26 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
http://financieel.infonu.(...)arders-geworden.html
http://www.homefinance.nl(...)stijgt-6-procent.asp
Uit de bovenstaande linkjes komt naar voren dat Spaartegoeden in Nederland 255 miljard euro bedraagt en dat de uitstaande hypotheekleningen 625 miljard euro bedraagt (dus exclusief andere kredieten).
Als elke euro dat uitgeleend wordt gedekt moet zijn door een euro spaartegoed. Hoe kan het dan zo zijn dat de totale uitstaande schulden groter is dan het totaal aan spaartegoeden?
Nee, dat is niet zo. Of dacht je dat spaarders in NL al het geld dat banken aan hypotheken hebben uitstaan aan spaargeld hebben ingelegd ? Zoveel is er bij lange na niet gespaard.quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. En door 3 cent eigen vermogen (bij een max leverage van 33)
(Alhoewel dat geloof ik ook weer afhangt van hoe risicogevoelig het kapitaal is, maar dat is dan een technischer verhaal dat in wezen niets verandert aan het principe)
Met dien verstande dat het spaargeld, geld is, wat eerst is uitgeleend.quote:Op zaterdag 18 september 2010 15:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Met welk geld?quote:Op zaterdag 18 september 2010 20:29 schreef Poekieman het volgende:
Een bank begint met een eigen vermogen. Dat is door investeerders ingebracht. Zeg 1 miljard. Nu mag de bank op basis van dat eigen vermogen 14 miljard aan hypotheken verstrekken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |