Die 2,5% is dus de verhouding tussen het geld WAT VAN DE BANK IS en het geld DAT DE BANK HEEFT AANGETROKKEN (van spaarders, obligaties etc).quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:40 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Nee want fractional reserve banking is gewoon TOEGESTAAN.
Lees Basel 3 eens door, de percentages zijn wat verhoogd van 2,5% naar 7% (in 2018) maar het is toegestaan.
Ik heb die filmpjes al eens eerder gezien, ze zijn niet helemaal correct. Ik heb ook zojuist nog de (engelse) wikipagina over die filmpjes bekeken, maar daar staat niet zoveel.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:45 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Je wilt maar geen antwoord geven op mijn vaag: heb je de filmpjesdie ik heb gepost en waarin wordt uitgelegd hoe ons monetair systeem werkt al bekeken, maar niet beantwoorden.
Is daar een reden voor?
Die 2,5% is het percentage dat de bank van elke storting in kas (reserve) moet houden. Ik zou zeggen vraag het eens een bank want mij wil je niet geloven.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die 2,5% is dus de verhouding tussen het geld WAT VAN DE BANK IS en het geld DAT DE BANK HEEFT AANGETROKKEN (van spaarders, obligaties etc).
Als jij 100 euro hebt en je leent er 1000 euro bij, hoeveel geld heb je dan? Ik zou zeggen 100 euro, want tegenover die 1000 euro staat ook een schlud van 1000 euro. Je eigen vermogen blijft dus 100 euro. Je kunt echter wel 1000 euro uitlenen, want die briefjes heb je gewoon.
Je rendement op die 100 euro eigen vermogen is natuurlijk wel hoog. Want omdat je maar 30 euro aan rente betaalt aan diegenen die het geld jou geleend heeft en wel 70 euro krijgt van diegene aan wie je het geld leent is het rendement op jouw 100 euro dus 40 euro. Een rendement van 40% (zonder alle kosten die je maakt natuurlijk)
schat,niet in kas, maar in reserve. Dat zijn echt andere dingen, dwz niet hetzelfde....quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:51 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Die 2,5% is het percentage dat de bank van elke storting in kas (reserve) moet houden. Ik zou zeggen vraag het eens een bank want mij wil je niet geloven.
Geloof je Willem Middelkoop wel?quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb die filmpjes al eens eerder gezien, ze zijn niet helemaal correct. Ik heb ook zojuist nog de (engelse) wikipagina over die filmpjes bekeken, maar daar staat niet zoveel.
Er heeft natuurlijk pas nog veel over BASEL III in de kranten gestaan. Lees nu zo'n artikel, daar staat dan in dat die 2,5% dus om het eigen vermogen gaat. Dus geld dat van de bank is. Geld dat jij op de bank zet is niet van de bank maar van jou.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:51 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Die 2,5% is het percentage dat de bank van elke storting in kas (reserve) moet houden. Ik zou zeggen vraag het eens een bank want mij wil je niet geloven.
ik schat mijn tweedehands autohandelaar van het Joost de Momperplein in Eindhoven nog betrouwbaarder in. En ik heb ook meer respect voor zijn afgezaagde riotgun trouwens ....quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:54 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Geloof je Willem Middelkoop wel?
Als 2 burgers elkaar een papiertje geven met IOU 1000 daarop neemt de geld hoeveelheid uiteraard niet toe, want er zijn alleen 2 papiertjes bijgekomen waar IOU 1000 op staat, maar die accepteert de bakker - en niemand - als geld.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar als we elkaar met z'n drieen dan elk 1000 euro uitlenen, is er volgens jou dan ook 3000 euro gecreeerd? Volgens mij niet, want tegenover die 1000 euro tegoed die ik bij de een heb, heb ik toch ook 1000 euro schuld bij de ander?
Als ik jou een papiertje geef met "I owe you 1000 euro", en ik krijg hiervoor een koffielepeltje terug, is er dan 1000 euro gecreeerd? Jij kunt denken van wel, maar als je bij mij aanklopt ben ik failliet. Als je bij iemand anders met dat briefje aankomt dan zal hij eerst kijken of ik wel kredietwaardig ben. Ik heb enkel een koffielepeltje, dus hij zal dat briefje nooit als betaling aannemen. Ik ben dus meteen failliet.
Geld dat jij op een rekening courant zet is per direct opneembaar en inderdaad van jou.quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er heeft natuurlijk pas nog veel over BASEL III in de kranten gestaan. Lees nu zo'n artikel, daar staat dan in dat die 2,5% dus om het eigen vermogen gaat. Dus geld dat van de bank is. Geld dat jij op de bank zet is niet van de bank maar van jou.
ik heb in beide gevallen een vordering en niet meer dan dat. Geen verschil Nul, de nada, zero.quote:Op zaterdag 18 september 2010 22:07 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Geld dat jij op een rekening courant zet is per direct opneembaar en inderdaad van jou.
Geld dat op een niet-direct opneembare rekening staat niet. Dat is van de bank. Jij hebt alleen nog een vordering op de bank.
Eigen vermogen = 100quote:Op zaterdag 18 september 2010 21:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
geniaal. Al eens een balans van een willekeurige bank bekeken? Tip: kijk eens aan de linkerkant, ONDER eigen vermogen.....
Slim he?
Daar heb je een punt. En dat hij internationaal lezingen geeft wil ook niks zeggen. Ik bedoel, die allerrijksten der aarde vervelen zich zo haha... ze zouden zelfs naar mij komen luisteren hahahaquote:Op woensdag 22 september 2010 20:28 schreef Halcon het volgende:
Veel boeken schrijven wil nog niet zeggen dat je per definitie gelijk hebt.
Scheringa geeft ook lezingen...quote:Op woensdag 22 september 2010 20:33 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. En dat hij internationaal lezingen geeft wil ook niks zeggen. Ik bedoel, die allerrijksten der aarde vervelen zich zo haha... ze zouden zelfs naar mij komen luisteren hahaha
Shit.. heb je me weer door dammed
Terug naar de tekentafel...
Ik ben geen selectieve lezer. Jouw argumenten klopt gewoon van geen kanten. Iemand heeft niet per definitie gelijk omdat diegene weleens ´n boek schrijft of ´n presentatie geeft.quote:Op woensdag 22 september 2010 20:43 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Internationaal?
ps volgens mij ben jij een erg selectieve lezer... kan ik gelijk hebben?
"Geen interesse in lezing van Dirk Scheringa"quote:
Scheringa geeft inderdaad lezingen, ondanks dat deze lezing dus niet doorgegaan is.quote:Op woensdag 22 september 2010 20:47 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
"Geen interesse in lezing van Dirk Scheringa"
Assen Een lezing die Dirk Scheringa gisteren zou hebben ge- houden op het TT-complex in Assen, is afgelast wegens een gebrek aan belangstelling. Dat meldt De Telegraaf. De oud-DSB-baas zou in Drenthe spreken over ondernemen, maar ondanks vele affiches en aankondigingen waren er nauwelijks aanmeldingen binnengekomen. ...
http://www.fd.nl/artikel/(...)ezing-dirk-scheringa
Hij geeft lezingen, hij geeft zeker lezingen .......PROEST
Wat jij wil. Ik geef ook lezingen. Het probleem is dat ze steeds niet doorgaan hahaquote:Op woensdag 22 september 2010 20:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Scheringa geeft inderdaad lezingen, ondanks dat deze lezing dus niet doorgegaan is.
En nu?quote:Op woensdag 22 september 2010 21:04 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Wat jij wil. Ik geef ook lezingen. Het probleem is dat ze steeds niet doorgaan haha
Nu is het komkommertijd. En ja, voor iedereen die vindt dat het niks wil zeggen wanneer je vele bestsellers hebt geschreven, internationaal lezingen geeft waar men big bucks voor moet neerleggen, die ook nog bepaalde economische gebeurtenissen nauwkeurig heeft voorspeld....quote:Op woensdag 22 september 2010 21:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
En nu?
Je punt is wel weggeschoffeld dacht ik zo...
Eentjes en nulletjes in de database van de bank.quote:
Wat is per saldo nu het verschil tussen x maal hetzelfde geld uitlenen en zoals wij het noemen geld creeëren. Het blijft geld uitlenen wat je eigenlijk niet hebt.quote:Op donderdag 23 september 2010 01:59 schreef dvr het volgende:
Harde_Kip, waar jij en vele anderen -ook professoren, auteurs en lezinggevers- fout gaan, is dat de banken geen geld creëren maar slechts de maatschappelijke geldhoeveelheid verhogen. Dat is geen creatie van geld, maar het in omloop brengen van geld.
De enige instantie die geld uit het niets creëert is de centrale bank. Commerciële banken kunnen daar geld lenen dat ze aan het publiek kunnen doorlenen. Om geld bij de centrale bank te kunnen lenen, moeten de banken een gelijk bedrag aan waardepapieren (obligaties) in onderpand geven. De renteopbrengst op die obligaties blijft gewoon van de bank. Een deel van die winst keert hij als spaarrente aan zijn spaarders uit.
Fractioneel bankieren bestaat hieruit, dat banken slechts een gedeelte van door klanten ingelegd geld in reserve hoeven te houden, zodat ze de rest kunnen uitlenen; en dat uitgeleend geld snel weer bij de bank terugkeert en dan opnieuw uitgeleend kan worden. Immers, als klant A geld leent en er iets voor koopt bij B, zal B het daarna weer op de bank zetten, zodat die laatste hetzelfde geld (althans, het grootste deel ervan) wéér kan uitlenen, waarna weer hetzelfde cirkeltje met een steeds iets kleiner bedrag ontstaat. Gevolg is dat de commerciele banken maar relatief weinig geld van de centrale bank hoeven te lenen om een grote maatschappelijke geldhoeveelheid te veroorzaken. Maar verlies daarbij drie dingen niet uit het oog:
1) Iedere keer dat een bank geld uitleent en daarop rente ontvangt, moet hij ook rente vergoeden aan degene die het betreffende geld had ingelegd. Het is dus niet zo dat een bank bv. twintigmaal vaker rente ontvangt dan uitbetaalt (wat de teneur van je OP was).
2) Iedere keer dat een bank geld uitleent en zo in omloop brengt, neemt de maatschappelijk geldhoeveelheid toe, maar niet de hoeveelheid geld. Het geld was al aanwezig in de vorm van een reserve die de bank bij de centrale bank aanhoudt, of in de vorm van spaargeld dat door andere klanten was ingelegd.
3) Tegenover iedere lening die de bank verstrekt (en dus tegenover iedere cent die zo in omloop wordt gebracht), staat een onderpand of redelijke verwachting dat het geld ook terugbetaald zal worden. Zodoende bestaat er een evenwicht tussen de geldhoeveelheid en de fysieke economie. Maar over het door banken als krediet in omloop gebrachte geld wordt rente betaald, en sommigen menen daarom dat de totale schuldenlast exponentieel toeneemt en er dus per definitie crisis zullen optreden omdat de aanzwellende rente op een gegeven moment niet meer op te brengen is. Dat is in principe onjuist; zolang de economische groei gelijke tred houdt, zodat ook het maatschappelijk kapitaal (huizen, transportmiddelen, mijnen, machines, etc) exponentieel toeneemt, kan uit die groei de rente voldaan blijven worden, zodat assets en liabilities in balans blijven. Voorwaarde daarvoor is natuurlijk dat een aanzienlijk deel van het verstrekte krediet productief (en niet consumptief) gebruikt wordt, anders zal het geen nieuwe waarde creëren waaruit de rente voldaan kan worden. En er zijn nog veel meer factoren die roet in het eten kunnen gooien, o.a. demografische en technologische ontwikkelingen.
dat is omdat hypotheek leningen die onder de nationale hypotheek garantie vallen volgens de regels geen dekking nodig hebbenquote:Op zaterdag 18 september 2010 20:26 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
http://financieel.infonu.(...)arders-geworden.html
http://www.homefinance.nl(...)stijgt-6-procent.asp
Uit de bovenstaande linkjes komt naar voren dat Spaartegoeden in Nederland 255 miljard euro bedraagt en dat de uitstaande hypotheekleningen 625 miljard euro bedraagt (dus exclusief andere kredieten).
Als elke euro dat uitgeleend wordt gedekt moet zijn door een euro spaartegoed. Hoe kan het dan zo zijn dat de totale uitstaande schulden groter is dan het totaal aan spaartegoeden?
Niet waar. Het wordt ook twee keer ingelegd door rekeninghouders.quote:Op donderdag 23 september 2010 11:43 schreef iamcj het volgende:
Wat is per saldo nu het verschil tussen x maal hetzelfde geld uitlenen en zoals wij het noemen geld creeëren. Het blijft geld uitlenen wat je eigenlijk niet hebt.
Nee, dat is een mythe. Lees je de volgende keer even het bericht waar je op reageert? Spaart een hoop geleuter.quote:In de cyclus dat de bank een lening verstrekt neemt de geldhoeveelheid toe. Dat is een feit.
Nee. Het is een schuld aan de ECB (of feitelijk aan DNB).quote:Op donderdag 23 september 2010 13:51 schreef arjan1212 het volgende:
wat een bank wel kan doen is geld lenen bij de ecb
die 1000 euro is nu het eigen vermogen
Nee. Ze kunnen een bedrag maar één keer uitlenen. De truc is alleen dat de lener het geld uitgeeft in een winkel, en de winkelier heeft ook weer een bankrekening, zodat het bedrag weer als spaargeld of rekening-couranttegoed bij de bank terugkeert. Die kan het grootste deel ervan dan nogmaals uitlenen. Maar daar staat tegenover dat die winkelier er wel rente over krijgt. Per saldo verdient de bank dus maar eenmalig over iedere verstrekte lening het verschil in rente tussen inlenen en uitlenen (feitelijk nog iets minder omdat ze een deel van het door klanten ingelegd geld niet mogen uitlenen; al kunnen ze dat nu tijdelijk tegen lage rente bij de ECB stallen).quote:die mogen ze 33 keer uitlenen = 33.000
Nee, de bank brengt het alleen in omloop, de ECB creëert het. En met parameters als de rentetarieven en het reservevereiste kan de kredietverstrekking van de banken door de ECB bijgestuurd worden.quote:Op donderdag 23 september 2010 14:22 schreef SebasM het volgende:
De ECB had dit geld echter niet gecreerd als de bank hier niet om had gevraagd. Uiteindelijk creert zo'n bank dus geld, non?
Het enige verschil met mijn voorbeeld is dat het in jouw uitleg wat langer duurt, maar het resultaat is hetzelfde. De bank heeft 1 miljoen eigen vermogen en 49 miljoen euro is 'uit het niets' gecreëerd, of mis ik iets?quote:Op donderdag 23 september 2010 16:13 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, de bank brengt het alleen in omloop, de ECB creëert het. En met parameters als de rentetarieven en het reservevereiste kan de kredietverstrekking van de banken door de ECB bijgestuurd worden.
In jouw voorbeeld zou de bank zijn één miljoen eigen vermogen in obligaties omzetten en als onderpand gebruiken om bij de ECB hetzelfde bedrag in cash te mogen lenen. Vervolgens houden ze 2000 euro in reserve en lenen ze 998.000 uit aan iemand die er bv. een fabriek van koopt (met die fabriek als onderpand). De ontvanger van de 998000 brengt het weer naar de bank, die dan weer een beetje in reserve houdt en de rest (978.040,-) aan een ander uitleent, die er een windmolen mee koopt (met die molen als onderpand). Enzovoort enzovoort. Uiteindelijk is er -als maar genoeg mensen willen lenen- 49 miljoen krediet verstrekt, is er 1 miljoen in reserve en 50 miljoen aan banktegoeden van rekeninghouders.
Nou nee, die laatsten denken, kut, er is 50 miljoen aan schuld bij de bank.quote:Die laatsten denken 'joepie, wij hebben 50 miljoen op de bank', terwijl de bank daarvan maar 1 miljoen direct zou kunnen terugbetalen
De waarde was dus niet realistisch ingeschat, waardoor het eigen vermogen van de banken ontoereikend was omdat de balans voor geen meter meer klopte. Zie daar de kredietcrisis in een notendop.quote:- de rest is gedekt door de liquidatiewaarde van de onderpanden en de verdiencapaciteit van de leners. Soms, zoals nu, is het maar helemaal de vraag of die waarde en capaciteit wel realistisch waren ingeschat.
Als je het over cash hebt heb je gelijk. In alle andere gevallen niet.quote:Op vrijdag 24 september 2010 08:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
En er is nog steeds niet meer dan 100 euro in omloop.....
Als Jan en Frits hun geld opnemen hebben ze 170 euro (in omloop). Wil je me de rest uitleggen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 08:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
En er is nog steeds niet meer dan 100 euro in omloop.....
kan niet, er is maar voor 100 euro briefjes. Daarom is de stelling dat banken geld creeren ook zo onzinnig. Als ze dat kunnen moeten ze een drukpers in hun kelder hebben staan, en daar even 70 euro bijdrukken. Kunnen ze nietquote:Op vrijdag 24 september 2010 11:24 schreef iamcj het volgende:
[..]
Als Jan en Frits hun geld opnemen hebben ze 170 euro (in omloop). Wil je me de rest uitleggen.
Er is meer dan alleen cashgeld. Of krijg jij je salaris in briefjes van 10 overhandigd?quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
kan niet, er is maar voor 100 euro briefjes. Daarom is de stelling dat banken geld creeren ook zo onzinnig. Als ze dat kunnen moeten ze een drukpers in hun kelder hebben staan, en daar even 70 euro bijdrukken. Kunnen ze niet
Zo heel veel verschil tussen papier of digitale eentjes en nulletjes zit er overigens niet, kwa intrinsieke waarde. 'Echt geld' is ook maar een bedrukt papiertje tegenwoordig.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:08 schreef SebasM het volgende:
[..]
Er is meer dan alleen cashgeld. Of krijg jij je salaris in briefjes van 10 overhandigd?
Zoals eerder gezegd is geld tegenwoordig voor meer dan 95 procent digitaal. Dit kan, omdat de kans dat al het girale geld op hetzelfde moment moet worden omgezet in cash nihil is.
Moet je voor de gein eens proberen om 50.000 euro cash op te nemen bij je eigen bank. Dit kan niet zomaar, daar moet je een afspraak voor maken omdat ook jouw eigen bank niet zoveel cash in huis heeft.
Dat is waar natuurlijk, geld is allang niet meer gedekt door goud. Dat is ook de reden dat de VS gewoon extra geld kan 'bijdrukken' en er vervolgens eigen staatsschuld mee kan opkopen. Engeland doet dit trouwens ook, de EU zal wel volgen binnenkort.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zo heel veel verschil tussen papier of digitale eentjes en nulletjes zit er overigens niet, kwa intrinsieke waarde. 'Echt geld' is ook maar een bedrukt papiertje tegenwoordig.
Dat dat niet kan, betekend toch dat het "geld" van Jan en Frits een illusie is.quote:Op vrijdag 24 september 2010 12:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
kan niet, er is maar voor 100 euro briefjes. Daarom is de stelling dat banken geld creeren ook zo onzinnig. Als ze dat kunnen moeten ze een drukpers in hun kelder hebben staan, en daar even 70 euro bijdrukken. Kunnen ze niet
dat andere heet een vordering (of een schuld). Maar da's dus niet het creeren van geld, wat TS suggereert. TS suggereert dat banken (die vermaledijde banken toch ook, de duivel in hoogsteigen persoon) geld kunnen creeren uit het niets. Dat kunnen ze niet. Dat kunnen alleen de centrale banken. En de enkele valsmunterquote:Op vrijdag 24 september 2010 13:08 schreef SebasM het volgende:
[..]
Er is meer dan alleen cashgeld. Of krijg jij je salaris in briefjes van 10 overhandigd?
Zoals eerder gezegd is geld tegenwoordig voor meer dan 95 procent digitaal. Dit kan, omdat de kans dat al het girale geld op hetzelfde moment moet worden omgezet in cash nihil is.
Moet je voor de gein eens proberen om 50.000 euro cash op te nemen bij je eigen bank. Dit kan niet zomaar, daar moet je een afspraak voor maken omdat ook jouw eigen bank niet zoveel cash in huis heeft.
Het is een vordering, en meer is het ook niet. Waarom moet dat nou direct weer een "illusie" zijn?quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:59 schreef iamcj het volgende:
[..]
Dat dat niet kan, betekend toch dat het "geld" van Jan en Frits een illusie is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |