abonnement Unibet Coolblue
pi_85906096
Als je in de OP wilt, of je verhaaltje moet aangepast worden, PM mij dan je vorderingen, dan zet ik ze erin!

Biancavia opent in september 2009 een topic, omdat ze een Boek aan het schrijven is. Het vordert alleen niet zo.
Na behoorlijke motivatie door p-etr-a (die al een echte schrijfster is, met echte uitgegeven boeken en zo ;) ) besluit Biancavia eind november 2009 om er echt voor te gaan. Mede doordat ze altijd geroepen heeft voor haar dertigste verjaardag een boek geschreven te willen hebben, en dat die datum (december 2010) toch dichtbij begint te komen. Ze stelt zichzelf het doel om 5000 woorden per week te schrijven.
11 februari is de eerste volledige versie af met ruim 48.000 woorden. De laatste dag van februari leest ze het hele manuscript voor het eerst weer in zijn geheel door. Het is niet bevredigend, het voelt als een ‘verhaal’ en niet als een ‘roman’.
Na het uitschrijven van enkele scenes die eerst te vertellerig waren, het schrappen van enkele overbodige stukken en het toevoegen van een soort achtergrondprofiel van de slechterik van het verhaal, besluit ze op 18 april dat de tweede versie van het manuscript klaar is om uitgeprint te worden. Het heeft nu ruim 50.000 woorden.
Inmiddels is het verhaal door twee proeflezers gelezen en aardig wat veranderd. Het was geschreven in personaal perspectief en is nu helemaal omgezet naar 'ik'perspectief. Ook het achtergrondprofiel van de 'dader' is helemaal omgegooid. Het is nu (eind augustus 2010) bijna klaar om naar een derde proeflezer te gaan.

DaMart meldt eind december 2009 dat hij vast zit met een verhaal, doordat hij steeds opnieuw begint. In januari 2010 is hij aan een nieuw verhaal begonnen.
Hij vindt het intrigerend hoe het verhaal een eigen weg kan gaan. Met wat hij nu geschreven heeft is er ruimte voor een heel andere ontwikkeling dan hij van tevoren had bedacht.
Het perspectief van de ‘ik’-verteller blijkt nog steeds goed te werken.
Op 29 april zit hij op 42.000 woorden, ongeveer de helft van wat hij denkt wat het ongeveer totaal zal worden.
Inmiddels (eind augustus 2010) is het verhaal al een tijdje af (rond de 90.000 woorden) en ook door de eerste proeflezer van opmerkingen voorzien.

Cherrylips wil eind januari 2010 ook weer beginnen. Zij heeft in 2005 al een manuscript geschreven dat in totaal ruim 110.000 woorden telt.
Op 12 februari zit ze op 3000 woorden met een nieuw verhaal.

Drassss schrijft eind januari 2010 dat hij in het topic inspiratie heeft gevonden om te beginnen met een verhaal dat misschien ooit wel een boek zou kunnen worden.

Armoed plaatst op 31 januari 2010 een tvp dat hij ook bezig is met het schrijven van een boek en meldt op 12 februari op 12.000 woorden te zitten.

_Arual_ laat weten op 13 februari 2010 dat ze geen puf meer heeft om voor haar plezier te schrijven, nu dat ze voor haar werk zoveel moet schrijven. Drie dagen later neemt ze het besluit om dagelijks twintig minuten voor zich uit te gaan typen en begint daar direct mee.

Antidood bedenkt in februari 2010 een plot. Hij plaatst een stukje van het begin en krijgt wat feedback en tips. Op 1 maart zit hij op 2000 geschreven woorden.

Tha_Erik heeft in februari 2010 zijn eerste 500 woorden voor een nieuw verhaal op papier. 23 februari schrijft hij er 1000 bij in de trein.

Bensel maakt op 17 februari 2010 een crosspost vanuit zijn eigen topic: Zelf een boek schrijven
Hij is dan klaar met het tweede hoofdstuk.
Op 17 mei bevat zijn fantasyverhaal in totaal 15.000 woorden. Hij komt nu op het punt dat alles een beetje begint te lopen.

KeizerKuzco meldt eind februari 2010 ook al tijden een plot in zijn hoofd te hebben, maar dat hij geen zin heeft om er mee te beginnen.

Wolferl vertelt in april 2010 dat hij ook een boek heeft geschreven, maar angstig is om het uit te laten geven. Hij twijfelt of het wel goed genoeg is, ondanks positieve reacties van proeflezers.
Eind april meldt hij dat hij in een blokkade zit. Hij heeft het eerste boek af, maar komt nauwelijk vooruit met zijn tweede boek, dat min of meer aansluit op het eerste.
Hij is in augustus een schrijfcursus gaan volgen: om scherpe kantjes even vlak te maken (om het zo maar te zeggen). Mijn kroonwerk ligt even stil, maar het moet uiteindelijk een kroniek worden van drie delen. Ik zit momenteel op 280 bladzijdes ruw materiaal, wat nog allemaal moet worden voorzien van dialogen en plotten. Verder heb ik een idee voor een kinderboek, een korte verhalen bundel, en ga ik met een goede vriend een boek schrijven over Bach-Mozart-Beethoven en hun verband met het geloof.
Als klap op de vuurpijl heb ik met diezelfde vriend (tevens componist) een pact gesloten dat we samen een opera libretto gaan schrijven.

wonderer is eind april 2010 eindelijk begonnen met zijn derde boek. Hij heeft al twee boeken uitgegeven en dit boek is een vervolg daarop. Hij wil graag net als bij de eerste twee delen weer op 102k woorden uitkomen.

Ook Nadine26 is druk bezig, zij begon met het idee om een ‘literaire thriller’ te schreven en het is nu een heuse roman aan het worden. Het contract met de uitgever is al getekend! Je kunt haar schrijf- en uitgeefproces volgen in haar eigen topics:
Zelf een 'literaire thriller' schrijven
Zelf een 'literaire thriller' schrijven, 2

Gwywen vertelt in mei 2010 dat ze al eens een boek gepubliceerd heeft. Haar tweede boek is in vergevorderd stadium, drie en vier zijn in de ontwikkelingsfase.

p-etr-a is op dit moment bezig met haar derde boek. Het script loopt op 19 mei 2010 tegen het einde en zal in deze eerste versie zo'n 85 tot 90 duizend woorden bevatten.

Verbal werkt aan een thriller. Ben nog in de beginfase, maar vanaf maandag 6 september heb ik een paar weken ruimte gemaakt om de boel echt van de grond te krijgen. Doel is om voor het eind van het jaar de eerste versie af te hebben.

Vorige: Boek aan het schrijven - hoofdstuk 2

[ Bericht 3% gewijzigd door Biancavia op 01-09-2010 08:49:06 ]
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_85906125
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 07:32 schreef inkie1010 het volgende:
Ik ben bezig met een kort verhaal, ik hoop het te kunnen insturen voor een wedstrijd, omdat je dan een juryrapport ontvangt en dat lijkt me erg leerzaam! Maar nu moet ik het nog afmaken... daar ging het vooralsnog vaak op mis..
Voor welke wedstrijd is dat?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_85906223
Het lijkt me wel wat om een keer wat te schrijven aangezien ik heel veel ideeën heb maar ik ben enorm slecht in het schrijven van dialogen. ;(
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_85906291
quote:
DaMart meldt eind december 2009 dat hij vast zit met een verhaal, doordat hij steeds opnieuw begint. In januari 2010 is hij aan een nieuw verhaal begonnen.
In februari had hij zichzelf het doel gesteld om in een week elke dag 500 woorden te schrijven. Op een dag schrijft hij in de trein zelfs 2000 woorden achter elkaar. Binnen drie weken heeft hij al 9400 woorden in totaal. Hij komt veel makkelijker vooruit dan met het verhaal dat hij even naast zich heeft neergelegd.
Een paar dagen later twijfelt hij over het perspectief, maar als hij een deel herschrijft en van de ‘ik’ een ‘hij’-vorm maakt, komt hij erachter dat het verhaal veel houteriger verloopt.
28 maart was een zeer productieve dag met 2500 woorden en zit nu in totaal op 17.800.
Hij vindt het intrigerend hoe het verhaal een eigen weg kan gaan. Met wat hij nu geschreven heeft is er ruimte voor een heel andere ontwikkeling dan hij van tevoren had bedacht.
Het perspectief van de ‘ik’-verteller blijkt nog steeds goed te werken.
In april besluit hij om er wat meer druk op te zetten en stelt het doel van 5000 woorden per week te schrijven. Zo heeft hij op 11 april de 22.000 woorden grens overschreden.
Op 29 april zit hij op 42.000 woorden, ongeveer de helft van wat hij denkt wat het ongeveer totaal zal worden.
Het tempo van zijn schrijfschema is wat teruggezakt, meldt hij op 16 mei. Maar hij heeft wel net een hoofdstuk afgerond, dat voor de ontwikkeling van de hoofdpersoon erg belangrijk is, en daarmee ook voor het verhaal. Hiermee is definitief een omslagpunt bereikt, waarmee het verhaal naar het einde toe gaat werken. Het verhaal heeft nu ruim 51.000 woorden.
Inmiddels is het verhaal al een tijdje af (rond de 90.000 woorden) en ook door de eerste proeflezer van opmerkingen voorzien.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 12:31:06 #5
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_85906510
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 12:21 schreef drumstickNL het volgende:
Het lijkt me wel wat om een keer wat te schrijven aangezien ik heel veel ideeën heb maar ik ben enorm slecht in het schrijven van dialogen. ;(
Waarom ben je daar slecht in? Wat vind je er moeilijk aan?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_85909619
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 12:17 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Voor welke wedstrijd is dat?
http://www.fantastels.nl, als de deadline haalbaar is. En anders wil ik er misschien een insturen bij PureFantasy.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 14:34:55 #7
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_85910869
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 12:21 schreef drumstickNL het volgende:
Het lijkt me wel wat om een keer wat te schrijven aangezien ik heel veel ideeën heb maar ik ben enorm slecht in het schrijven van dialogen. ;(
Ik zou zeggen, ga schrijven. Je gaat vanzelf je eigen stijl creëren. Ik weet bijna zeker dat de meeste vaste posters in dit topic het zelf hebben geleerd. Kom anders vaker terug hier, deel met ons je ervaringen. Schroom je niet om adviezen hier te vragen, we zijn allemaal ooit net als jij begonnen met de vraag: "Ik wil schrijven, want ik heb veel ideeën, maar ik durf/kan niet schrijven."

Ook ik heb hier veel adviezen uit gehaald.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 14:59:50 #8
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_85911799
Toch vind ik het grappig om te lezen dat die het met dit moeilijk heeft, en een ander weer met dat... En leuk dat we anderen eventueel kunnen helpen ^O^

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 17:06:33 #9
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_85916642
Ik wil kijken of ik elke week een hoofdstuk kan schrijven (gemiddeld is een hoofdstuk 8000-9000 woorden)... Dan red ik mijn deadline misschien toch nog.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 1 september 2010 @ 10:56:47 #10
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_85941450
Ben aan het aftellen naar maandag, wanneer ik vooralsnog een aantal weken de ruimte heb om te gaan schrijven. Intussen heb ik op mijn weblogje twee (korte) stukjes gepubliceerd uit eerdere schrijfsels, die anders maar op de plank blijven liggen. Mochten jullie zin hebben:

Tekstje 1 (zit na de lange inleiding over mijn schrijfplannen)
Tekstje 2.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_85975307
quote:
Op woensdag 1 september 2010 10:56 schreef Verbal het volgende:
Ben aan het aftellen naar maandag, wanneer ik vooralsnog een aantal weken de ruimte heb om te gaan schrijven. Intussen heb ik op mijn weblogje twee (korte) stukjes gepubliceerd uit eerdere schrijfsels, die anders maar op de plank blijven liggen. Mochten jullie zin hebben:

Tekstje 1 (zit na de lange inleiding over mijn schrijfplannen)
Tekstje 2.

V.
Ik heb net je eerste tekstje gelezen! Ik vond het erg goed, eigenlijk een leuk losstaand (heel) kort verhaal op zich! Ik vind dat je erg goed schrijft in elk geval. Ik zal later je andere stukje nog lezen.
  zaterdag 4 september 2010 @ 23:22:55 #12
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_86075085
Ik wil een boek uitbrengen met al mijn slechte zelfbedachte grappen (zie slechte zelfbedachte grappen, deel 22). Heeft imand een suggestie hoe ik dat het best zou kunnen aanpakken?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  zaterdag 4 september 2010 @ 23:42:46 #13
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86075761
Bij boekenbent kun je zelf boeken laten drukken (en ook zelf alle winst opstrijken, dit itt dingen als freemusketeers en boekscout). Dan kun je ze zelf verkopen.

Ze zou ze ook kunnen bundelen naar naar een uitgeverij van moppenboekjes of zo kunnen sturen, maar van die tak van uitgeven heb ik weinig verstand.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zaterdag 4 september 2010 @ 23:46:12 #14
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_86075883
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 23:42 schreef wonderer het volgende:
Bij boekenbent kun je zelf boeken laten drukken (en ook zelf alle winst opstrijken, dit itt dingen als freemusketeers en boekscout). Dan kun je ze zelf verkopen.

Ze zou ze ook kunnen bundelen naar naar een uitgeverij van moppenboekjes of zo kunnen sturen, maar van die tak van uitgeven heb ik weinig verstand.
Ja, ik doe liever dat laatste. Ik vind dat books on demand toch wat minder, omdat je zelfs de grootste bagger kunt publiceren. Als een echte uitgeverij het uitgeeft, weet je toch dat er iemand even kritisch naar heeft gekeken.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  zondag 5 september 2010 @ 01:04:57 #15
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86078223
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 23:46 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Ja, ik doe liever dat laatste. Ik vind dat books on demand toch wat minder, omdat je zelfs de grootste bagger kunt publiceren. Als een echte uitgeverij het uitgeeft, weet je toch dat er iemand even kritisch naar heeft gekeken.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar je kunt je ook afvragen of dat met "slechte grappen" net zo belangrijk is als bij een roman of zo ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zondag 5 september 2010 @ 01:12:14 #16
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_86078413
Ik denk niet dat ze bij Freemusketiers (bijvoorbeeld) snel kijken naar de kwaliteit van jouw slechte grappen.

Welke kwaliteitscontrole wil je die slechte grappen geven?

Hoe slecht ze zijn? of ze grammaticaal in orde zijn? of er een markt voor is? hoe goed ze zijn?

Als je boeken (zonder controle) wilt uitgeven bij een derden, dan moet je denken aan Lulu.com.
Maar dan krijg je waarschijnlijk wel bagger kwaliteit boeken (de drukkunst van hun drukkerij is om te huilen).
  zondag 5 september 2010 @ 09:35:20 #17
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_86082046
quote:
Op zondag 5 september 2010 01:12 schreef wolferl het volgende:
Ik denk niet dat ze bij Freemusketiers (bijvoorbeeld) snel kijken naar de kwaliteit van jouw slechte grappen.

Welke kwaliteitscontrole wil je die slechte grappen geven?

Hoe slecht ze zijn? of ze grammaticaal in orde zijn? of er een markt voor is? hoe goed ze zijn?
Of er een beetje om te lachen is. Je kunt wel zeggen dat het subectief is, maar als je een boek hebt met bagger die ook vaak in mijn topic worden gepost in de trant van "Komt een ei bij de bakker. Zegt het konijn tegen de afwasborstel 'Koud hè." Het is dan gewoon een kwestie van wat willekeurige dingen roepen en daar is weinig creativiteit voor nodig.
quote:
Als je boeken (zonder controle) wilt uitgeven bij een derden, dan moet je denken aan Lulu.com.
Maar dan krijg je waarschijnlijk wel bagger kwaliteit boeken (de drukkunst van hun drukkerij is om te huilen).
Dat lijkt me ook niks Het hoeft niet heel flitsend te zijn maar ik wil dat het er wel een beetje profi uitziet.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_86082168
Ik lees dat er al mensen zijn hier die iets hebben uitgegeven!
Kudo's.... Maar ik wil titels! ISBN nummers! Recensies!

Verder zit ik met hetzelfde probleem.... Een begin maken. De ideeën zijn er wel. Het 'talent' denk ik ook wel, en met de fantasie zit het helemaal goed.

Maar hoe begin je? Teken je het verhaal eerst grof uit van begin tot eind? Hebben jullie een vast stappenplan?

Info!

*O*
  zondag 5 september 2010 @ 10:35:15 #19
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_86082732
quote:
Op zondag 5 september 2010 09:51 schreef Frishe het volgende:
Ik lees dat er al mensen zijn hier die iets hebben uitgegeven!
Kudo's.... Maar ik wil titels! ISBN nummers! Recensies!

Verder zit ik met hetzelfde probleem.... Een begin maken. De ideeën zijn er wel. Het 'talent' denk ik ook wel, en met de fantasie zit het helemaal goed.

Maar hoe begin je? Teken je het verhaal eerst grof uit van begin tot eind? Hebben jullie een vast stappenplan?

Info!

*O*
Ik begin meestal gewoon met een globaal idee en dan kijk ik waar het schrijven me brengt.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_86083812
Andere 2 topics ook maar even doorgenomen.

Ik ga beginnen... Met iemand die wakker wordt van de kou, op een dun matrasje terwijl er een kraan druppelt in de cel waarin hij verblijft.

Maar eerst even een sigaretje. ^O^
  Moderator zondag 5 september 2010 @ 12:43:59 #21
42184 crew  DaMart
pi_86085609
Op het Boekenfestijn ontdekte ik dat er al een boek op de markt is met de titel die ik aan mijn verhaal heb gegeven. Nu leek het me een vertaling van een buitenlands boek, maar toch. Ik vind dat overigens geen reden om de titel te veranderen, want die past gewoon erg goed bij het verhaal. Maar zouden jullie je bij de titelkeuze laten leiden door de vraag of de titel wel uniek is en niet eerder gebruikt?
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_86085718
quote:
Op zondag 5 september 2010 12:43 schreef DaMart het volgende:
Op het Boekenfestijn ontdekte ik dat er al een boek op de markt is met de titel die ik aan mijn verhaal heb gegeven. Nu leek het me een vertaling van een buitenlands boek, maar toch. Ik vind dat overigens geen reden om de titel te veranderen, want die past gewoon erg goed bij het verhaal. Maar zouden jullie je bij de titelkeuze laten leiden door de vraag of de titel wel uniek is en niet eerder gebruikt?
Ligt een beetje aan wat voor een boek dat andere is. Als dat een boek is waarmee je je reet nog niet zou afvegen zou ik mijn boek een andere titel geven voordat ze met elkaar geassocieerd worden.
Is dat andere boek recent uitgegeven? Of bestaat het al jaren? Ook belangrijk denk ik.

Maar goed, ik heb eerst andere dingen te doen voordat ik aan een titel begin.
  Moderator zondag 5 september 2010 @ 12:54:11 #23
42184 crew  DaMart
pi_86085891
Hm, ik vind via Google zo vijf boeken met dezelfde titel. Waaronder een boek van Hugo Claus en een paar vertaalde werken vanuit Amerika. Misschien toch maar eens kijken of een andere titel dan toch niet handiger is :o.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_86086612
Heb je zo'n algemene titel of is het toeval?
  Moderator zondag 5 september 2010 @ 13:20:19 #25
42184 crew  DaMart
pi_86086716
Ik heb als titel 'Onvoltooid Verleden'. Maar het is puur toeval dat anderen die lang voor mij ook al hebben gebruikt :P.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zondag 5 september 2010 @ 16:50:46 #26
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86092941
quote:
Op zondag 5 september 2010 12:43 schreef DaMart het volgende:
Op het Boekenfestijn ontdekte ik dat er al een boek op de markt is met de titel die ik aan mijn verhaal heb gegeven. Nu leek het me een vertaling van een buitenlands boek, maar toch. Ik vind dat overigens geen reden om de titel te veranderen, want die past gewoon erg goed bij het verhaal. Maar zouden jullie je bij de titelkeuze laten leiden door de vraag of de titel wel uniek is en niet eerder gebruikt?
Ik had al heel lang de titel voor mijn tweede boek in mijn hoofd, en toen zag ik dat er al een boek was met die titel, maar de uitgever vond het niet erg, omdat dat boek een ander genre was en ook al erg oud (en dus in principe niet te verkrijgen).

Dus eigenlijk kun je de titel gewoon van de uitgever af laten hangen. Cadans was ook niet mijn eerste keus, maar de uitgever vond mijn oorspronkelijke titel te lang ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zondag 5 september 2010 @ 19:21:21 #27
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_86097157
Mijn titel is (niet eens heel toevallig) bijna ook de titel van een tv-programma...

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_86099157
quote:
Op zondag 5 september 2010 13:20 schreef DaMart het volgende:
Ik heb als titel 'Onvoltooid Verleden'. Maar het is puur toeval dat anderen die lang voor mij ook al hebben gebruikt :P.
Dat is ook geen originele titel.

http://zoek.kb.nl/nl/search/boek/onvoltooid%2Bverleden/1

Ik ben zelf overigens altijd bang dat anderen eerder met een boek onder die titel komen, vooral bij het verhaal waaraan ik nu werk, waarbij de titel een variatie is op iets dat al bestaat. Sowieso zit zo'n angst er bij mij flink in; ik heb het niet alleen met mijn titels maar ook met de onderwerpen. Brr.
  Moderator zondag 5 september 2010 @ 20:19:29 #29
42184 crew  DaMart
pi_86099296
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:15 schreef p-etr-a het volgende:

[..]

Dat is ook geen originele titel.

http://zoek.kb.nl/nl/search/boek/onvoltooid%2Bverleden/1

Ik ben zelf overigens altijd bang dat anderen eerder met een boek onder die titel komen, vooral bij het verhaal waaraan ik nu werk, waarbij de titel een variatie is op iets dat al bestaat. Sowieso zit zo'n angst er bij mij flink in; ik heb het niet alleen met mijn titels maar ook met de onderwerpen. Brr.
Het was de eerste titel die bij me opkwam en die eigenlijk op alle verhaallijnen van toepassing is. Daarom vond ik hem erg geslaagd. Ik had alleen niet verwacht dat er zoveel andere boeken met die titel zouden zijn :o.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zondag 5 september 2010 @ 20:22:21 #30
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86099413
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:15 schreef p-etr-a het volgende:

[..]

Dat is ook geen originele titel.

http://zoek.kb.nl/nl/search/boek/onvoltooid%2Bverleden/1

Ik ben zelf overigens altijd bang dat anderen eerder met een boek onder die titel komen, vooral bij het verhaal waaraan ik nu werk, waarbij de titel een variatie is op iets dat al bestaat. Sowieso zit zo'n angst er bij mij flink in; ik heb het niet alleen met mijn titels maar ook met de onderwerpen. Brr.
Ik hou mijn titels ook "geheim" tot het vastligt bij het ISBN bureau. Voor de zekerheid :')
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_86099511
Heb een groots idee wat ik aan het uitwerken ben. Weet alleen nog niet wanneer ik moet beginnen aan het schrijven van het verhaal. Merk wel dat ik kaders en verhaallijnen nodig heb zodat ik weet waar ik naartoe moet schrijven. Anders val ik steeds stil na twee regels.

Kortom, verkapte tvp. :)
  Moderator zondag 5 september 2010 @ 20:26:45 #32
42184 crew  DaMart
pi_86099619
Ik zag net wel dat de titel van het verhaal dat ik hiervoor schreef en dat ik als volgend boekproject weer van voor af aan wil oppakken, nog niet bestaat.

Maar goed, eerst dit verhaal afronden, en daarna begin ik vanaf nul met het verhaal waar ik telkens mee vastliep omdat ik bleef herschrijven. Ik heb nu ervaren wat een betere manier van schrijven is, die meer resultaat kan bieden. Maar dat is iets voor eind dit jaar of begin volgend jaar of zo :).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_86175655
quote:
Op zondag 5 september 2010 09:51 schreef Frishe het volgende:
Ik lees dat er al mensen zijn hier die iets hebben uitgegeven!
Kudo's.... Maar ik wil titels! ISBN nummers! Recensies!
Omdat ik zo trots ben: http://frontpage.fok.nl/review/403532/1/1/50/boek-petra-kruijt-twijfels-over-belgi.html

@DaMart: Het maakt op zich niks uit als je titel al vaker voorkomt, vooral niet als die zo goed past bij je verhaal. Ik houd er zelf wel rekening mee. Vind het zo jammer als mensen meerdere boeken vinden bij bijvoorbeeld bol.com in de search.
pi_86176206
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 19:27 schreef p-etr-a het volgende:

[..]

Omdat ik zo trots ben: http://frontpage.fok.nl/review/403532/1/1/50/boek-petra-kruijt-twijfels-over-belgi.html

@DaMart: Het maakt op zich niks uit als je titel al vaker voorkomt, vooral niet als die zo goed past bij je verhaal. Ik houd er zelf wel rekening mee. Vind het zo jammer als mensen meerdere boeken vinden bij bijvoorbeeld bol.com in de search.
^O^

Ik heb vandaag voor het eerst een manuscript op de post gedaan richting een uitgeverij! *O*
Jammer dat het niet mijn eigen manuscript is. oO<
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_86176955
De titel die je zelf aan het verhaal geeft, hoeft helemaal niet de titel te zijn waar de uitgever uiteindelijk voor kiest. Als het mensen zijn met een beetje verstand van doelgroepen en gaten in de markt en zo, is de kans groot dat ze voor een hele andere titel kiezen dan waar je zelf mee gekomen bent.

quote:
Op zondag 5 september 2010 09:51 schreef Frishe het volgende:
Ik lees dat er al mensen zijn hier die iets hebben uitgegeven!
Kudo's.... Maar ik wil titels! ISBN nummers! Recensies!
Staat in de OP. Maar omdat ik net zo trots ben als m'n bovenbuurvrouw:
Boek 1
Verder ben ik verbonden aan het project Parelz (verhalenbundels), met intussen 3 korte verhalen
En nog wat kleinere publicaties zo her en der :)
  dinsdag 7 september 2010 @ 20:02:44 #36
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86177009
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 19:27 schreef p-etr-a het volgende:

[..]

Omdat ik zo trots ben: http://frontpage.fok.nl/review/403532/1/1/50/boek-petra-kruijt-twijfels-over-belgi.html

@DaMart: Het maakt op zich niks uit als je titel al vaker voorkomt, vooral niet als die zo goed past bij je verhaal. Ik houd er zelf wel rekening mee. Vind het zo jammer als mensen meerdere boeken vinden bij bijvoorbeeld bol.com in de search.
*O*
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 7 september 2010 @ 20:16:29 #37
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_86177583
Ik ben gisteren begonnen met mijn langere schrijfperiode. Het is even wennen om zo aan de slag te zijn. Gisteren was moeizaam, omdat in de uren die ik mijzelf had gegund mijn hond besloot buikkrampen te krijgen. En rustig schrijven terwijl je er om het uur uit moet met een hond die gras moet eten en die in de tijd dat je binnen bent jankend heen en weer drentelt... -O-

Maar vandaag ging het beter. Pjotr gedroeg zich voorbeeldig en ik heb mij beter kunnen concentreren.

De proloog en het eerste hoofdstuk zijn af (eerste versie uiteraard) en ik ben niet ontevreden. Gisteren was ik echt moedeloos, maar vandaag, na herlezing van wat ik gisteren er toch nog uit had weten te persen en kippenvel van de spanning, terwijl ik wist wat er zou gebeuren, omdat ik het zelf had bedacht, ben ik niet ontevreden.

Het is echt heerlijk om een paar uur lekker te schrijven en te ontdekken dat de zinnen gewoon blijven komen.

Dus *O*

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_86184558
Verbal, dat klinkt geweldig! Ik herken je ervaring helemaal. Wauw. Ga zo door!
  woensdag 8 september 2010 @ 00:56:20 #39
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_86191324
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 20:16 schreef Verbal het volgende:

Het is echt heerlijk om een paar uur lekker te schrijven en te ontdekken dat de zinnen gewoon blijven komen.

Dus *O*

V.
Wat jij met zinnen hebt, heb ik met verhalen op zich.
Ik heb gister drie ijzersterke verhalen uit mijn mouw geschud.

Ik heb ze alle drie in grote lijnen beschreven en laat ze heerlijk rusten tot het vanzelf qua inspiratie misloopt.

Ook de variatie van de verhalen verbazen mij ten zeerste.
Een absurd kinderverhaal, een horror en een thriller.

Momenteel schrijf ik nog een een kroniek, drama en een buffa.
  woensdag 8 september 2010 @ 07:58:45 #40
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_86193499
Je kunt het natuurlijk ook overdrijven :P

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 8 september 2010 @ 10:00:10 #41
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_86195510
quote:
Op woensdag 8 september 2010 07:58 schreef Verbal het volgende:
Je kunt het natuurlijk ook overdrijven :P

V.
Overdreef ik maar.
pi_86195576
quote:
Op woensdag 8 september 2010 10:00 schreef wolferl het volgende:

[..]

Overdreef ik maar.
Maar je kunt toch niet overal tegelijk mee bezig zijn?
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 8 september 2010 @ 13:46:18 #43
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_86202575
quote:
Op woensdag 8 september 2010 10:03 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Maar je kunt toch niet overal tegelijk mee bezig zijn?
Nee, alles doe ik één voor één.
Maar dan is het nog wel handig om elk idee, ingeving of wat dan ook te noteren en het goed uit te werken.
Zodat ik niet over een jaar zit te kijken naar vier regels, en dan mij mijzelf denk: "Wat moet dit nou weer voorstellen."

Ik heb nu zoveel ideeën en ingevingen gekregen, dat ik per individu het noteer tot ongeveer drie A4 velletjes vol.

Zo begon ik ook ooit met de Kronieken.
pi_86218074
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 20:16 schreef Verbal het volgende:
Het is echt heerlijk om een paar uur lekker te schrijven en te ontdekken dat de zinnen gewoon blijven komen.
Daar is een woord voor: flow
Lekker hè :)
pi_86224004
Ik zag dat er op mijn eerste reactie gereageerd was en ik zal maar eens een stuk proberen te gaan schrijven. En dan kijken hoe het gaat. :)
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_86224531
Zelf ben ik beginnend schrijver, heb als kind al veel geschreven maar de laatste jaren is daar de klad bij ingekomen. Nu heb ik laatst het een en ander meegemaakt wat wel zeer interessant zou zijn om op te schrijven. Nu ben ik dus even bezig en heb zo'n 6 a4'tjes waar het een beetje mee begint te lopen. Alleen, ik wil met flashbacks werken van wanneer ik me herinnerde dat iets belangrijks al eerder gebeurd was.

Hoe kijken jullie tegen het gebruik van flashbacks aan?
  woensdag 8 september 2010 @ 23:01:25 #47
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86224759
Flashbacks, prima ;) Doe ik zelf ook veel, het breekt het lineaire wat en kan nuttig zijn om snel wat info te geven; als je zo'n scene uit moet schrijven op het moment dat het gebeurt duurt het vaak langer.

Ik laat meestal de hoofdpersoon aan iets terugdenken, dus echt een directe flashback. Dan kun je het ook mooi kleuren met de ervaringen van de hoofdpersoon. Maar dat ligt ook aan het verhaal natuurlijk.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_86225479
Zoiets dacht ik inderdaad ook al. Ik begin mijn verhaal dat ik ergens binnenkom waar uiteindelijk ook het belangrijkste gebeurt, maar wat eraan vooraf ging is minstens net zo belangrijk. Hints en tips die ik kreeg en pas serieus kon nemen wanneer ik al een heel stuk verder was. Die ik me dan te laat herinner en dus de mist in ga.

Dus ik laat elk hoofdstuk een stukje meer van het verleden zien als het ware. :7
  woensdag 8 september 2010 @ 23:28:57 #49
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86225701
Klinkt goed ja. Informatie doseren is zowat het moeilijkste dat er is, volgens mij.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  donderdag 9 september 2010 @ 01:49:41 #50
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_86229609
Zorg wel dat je met flashbacks niet te veel 'ouwehoerd', maar flink op de gaspedaal trapt. Ik persoonlijk vindt dat een flashback kort maar krachtig moet zijn.

Terwijl ze in de reuzenrad op eenzame hoogte is schieten de beelden van vroeger door haar hoofd: "Haar vader sprong van een flat toen zij toekeek, hij was opslag dood." Na deze flashback raakt ze in paniek en begint zwaar te ademen, haar voorhoofd is nat van het zweet en het enige wat ze kan roepen is: "Haal me naar beneden." Ze klampt haar handen stevig vast aan de ijzeren pilaren van het bakje.

(ik ben niet goed in flashback) :')

En hou rekening met dat je flashbacks niet te vaak gebruikt en zeker niet heel vroeg in je verhaal. Flashbacks kunnen namelijk veel belangrijke informatie bevatten voor een plot.

Als je heel vroeg al flashback(s) gaat weergeven (flasbacks zijn meestal belangrijke aanknopingspunten in je verhaal), zal je bepaalde plotten en lijnen te vroeg prijsgeven. Als Mario bang is voor die ene man, dan is het toch leuker om de lezer even aan het lijntje te houden. Want waarom is hij bang voor juist die man? Als je met behulp van flashbacks dat gaat prijsgeven zou ik het uitsmeren.

Maar dit zijn slechts punten die ik geleerd heb.
:)


Succes met de flashbacks
pi_86234050
quote:
Op woensdag 8 september 2010 23:28 schreef wonderer het volgende:
Klinkt goed ja. Informatie doseren is zowat het moeilijkste dat er is, volgens mij.
Ja, beslist, Daarom vind ik herschrijven altijd zo'n rotkarwei. Tijdens het schrijven van de eerste versie lukt het me altijd wel aardig om de info goed te doseren (dan is het schrijven voor mij net zo'n avontuur als wanneer je iets voor het eerst leest) maar als je dan bij het herschrijven een situatie wilt veranderen of een verhaallijn wilt toevoegen... drama.
  donderdag 9 september 2010 @ 18:00:28 #52
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86249392
Ik vind het bij het herschrijven juist makkelijker. Tijdens de eerste versie geef ik altijd drie keer dezelfde info op verschillende plekken en tijdens het herschrijven kan ik dan bepalen op welke plek het het beste past.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_86316603
Ik ben vandaag verder gegaan met manuscript 2. Heel apart, want het onderwerp waarover ik het wilde laten gaan heb ik nu laten varen en ik wil nu juist een 'achtergrond'-gegeven gaan gebruiken als hoofdthema.

Het is wel heel anders schrijven dan manuscript 1. Dat heb ik echt op chronologische volgorde geschreven (afgezien van wat flashbacks, maar daar heb ik ook amper mee geschoven), en nu ben ik hier en daar scenes aan het uitschrijven. Heel warrig.

Vandaag ben ik 3000 woorden verdergekomen (het was 9.500 en nu dus 12.500) en ik stel mezelf weer als doel om elke week 5000 woorden te gaan schrijven, zodat ik eind november met de eerste ruwe versie klaar kan zijn.
Ja, die met de ballen in de bek.
  dinsdag 14 september 2010 @ 17:39:00 #54
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_86429550
Compleet vast. Zit maar te twijfelen over perspectief en tijd... het lukt me niet om de redacteur in mij uit te schakelen, die al doende alles perfect wil maken. Daardoor raak ik erg afgeleid door vormdingen, in plaats van mij te kunnen concentreren op het verhaal.

POEP!!! :(

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_86442844
Ja, daar heb ik ook veel last van, zo'n redacteur op m'n schouder.
Ik zeg dan altijd dat woord in het Duits, dat bekt zo lekker :)
  dinsdag 14 september 2010 @ 22:27:13 #56
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_86443033
Het is gewoon pure beroepsdeformatie -O-

Naja, morgen weer verder....

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_86545641
Ik las vandaag in een boek dat je je tekst niet uit moet lijnen, als je je manuscript naar de uitgever stuurt.

Why not? Ik heb dat nu wel, en vind het een stuk fijner werken en tevens mooier.
pi_86549718
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 18:39 schreef Complexiteit het volgende:
Ik las vandaag in een boek dat je je tekst niet uit moet lijnen, als je je manuscript naar de uitgever stuurt.

Why not? Ik heb dat nu wel, en vind het een stuk fijner werken en tevens mooier.
Ja, ik vind dat ook. Geen idee waarom het zo is, maar het schijnt inderdaad wel zo te zijn dat uitgeverijen het rechts uitgelijnd willen hebben.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 18 september 2010 @ 00:47:27 #59
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_86560497
Uitgevers willen de manuscripten graag zo 'schoon' mogelijk, dus zonder allerlei opmaakcodes. Die codes zitten in de weg als je de boel uiteindelijk gaat opmaken.

Bovendien corrigeert en redigeert het het fijnst als je een manuscript hebt dat is geprint op regelafstand anderhalf in lettertype Courier. En inderdaad links uitgelijnd -- dan kun je bijvoorbeeld goed zien waar dubbele spaties zitten.
  zaterdag 18 september 2010 @ 00:51:18 #60
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86560604
Oh ja, die spaties, daar was het voor. Ik wist wel nog dat uitlijnen aan twee kanten ergens voor was omdat je dan iets niet kon zien, maar ik wist niet meer wat ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_86586103
CTRL-A, CTRL-F, dubbele spaties, "alles vervangen" door enkele spatie.
Probleem opgelost. :)
Doe ik altijd als allerlaatste als een document klaar is.
  zondag 19 september 2010 @ 17:10:42 #62
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_86605642
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 23:02 schreef Gwywen het volgende:
CTRL-A, CTRL-F, dubbele spaties, "alles vervangen" door enkele spatie.
Probleem opgelost. :)
Dan mis je de dubbele spaties die bestaan uit één gewone en één 'harde' spatie.
pi_86620934
quote:
Op zondag 19 september 2010 17:10 schreef broer het volgende:

[..]

Dan mis je de dubbele spaties die bestaan uit één gewone en één 'harde' spatie.
Nog nooit een uitgever horen klagen :)
Leg mij eens uit wat dat zijn?
  maandag 20 september 2010 @ 00:10:54 #64
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_86622529
quote:
Op zondag 19 september 2010 23:22 schreef Gwywen het volgende:
Nog nooit een uitgever horen klagen :)
Het was ook een beetje een flauwe opmerking. Ik had altijd een vast zoek-en-vervang-lijstje om bij eerste bewerking van een bestand de ergste rommel op te ruimen. (Sommige mensen maken een enorm zootje van hun manuscript. Vol met codes, leestekens en spaties op plekken waar ze niet horen, tikfouten, enzovoort.) Op een gegeven merkte ik dat niet alle dubbele spaties verdwenen waren, ondanks dat ik het lijstje had gevolgd. Toen bleek dat het programma een 'harde' of 'vaste' spatie -- die je normaal gesproken gebruikt om bijvoorbeeld een euroteken en een bedrag bij elkaar te houden op dezelfde regel -- niet herkende als een gewone spatie. Sindsdien heb ik die ook toegevoegd aan het Z&V-lijstje.

Overigens zul je er inderdaad nooit een uitgever over horen klagen. Voor dit soort klusjes zijn er bureauredacteuren -- auteurs moeten zich helemaal niet met dit soort randzaken bezighouden, vind ik.
pi_86627523
Niet met futiliteiten, maar je manuscript netjes en met zo min mogelijk fouten insturen kan wel positief uitpakken. Ik hoorde laatst van een verhaal dat was afgewezen, dat in wezen best goed in elkaar stak, maar zo barstte van de fouten dat ze waren gestopt met lezen.
  maandag 20 september 2010 @ 17:09:39 #66
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86642292
quote:
Op maandag 20 september 2010 09:36 schreef Gwywen het volgende:
Ik hoorde laatst van een verhaal dat was afgewezen, dat in wezen best goed in elkaar stak, maar zo barstte van de fouten dat ze waren gestopt met lezen.
En terecht. Daar gaat hartstikke veel tijd inzitten voor de redacteur om dat allemaal goed te krijgen. Stom van die schrijver. Zoveel moeite is het toch niet om het te laten fixen voor je het op de post doet?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_86655912
quote:
Op maandag 20 september 2010 17:09 schreef wonderer het volgende:

[..]

En terecht. Daar gaat hartstikke veel tijd inzitten voor de redacteur om dat allemaal goed te krijgen. Stom van die schrijver. Zoveel moeite is het toch niet om het te laten fixen voor je het op de post doet?
Zal wel een gevalletje "Ze begrijpen toch wat ik bedoel" zijn geweest. :')
Ik hoor zoiets overigens niet voor het eerst.
  maandag 20 september 2010 @ 22:14:48 #68
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_86656018
Schandalig. Als je wilt schrijven, zorg dan op zijn minst dat je de taal machtig bent.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 20 september 2010 @ 23:07:10 #69
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86658600
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:14 schreef Verbal het volgende:
Schandalig. Als je wilt schrijven, zorg dan op zijn minst dat je de taal machtig bent.

V.
Zorg er in ieder geval voor dat je iemand tot je beschikking hebt om het te fixen voor je het opstuurt.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_86659003
Er zijn serieus mensen die denken dat dat de taak is van de redacteur.
  maandag 20 september 2010 @ 23:17:08 #71
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_86659033
quote:
Op maandag 20 september 2010 23:07 schreef wonderer het volgende:

[..]

Zorg er in ieder geval voor dat je iemand tot je beschikking hebt om het te fixen voor je het opstuurt.
Hangt er ook vanaf wat 'fouten' zijn. Kunnen typo's zijn, maar ik heb weleens dingen gelezen van mensen die ambitieuze plannen hadden (net als ik en anderen hier in dit topic ;) ), maar die echt geen foutloze zin konden schrijven... -O-

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_86659407
Wist je dat als je héél veel fouten maakt in een tekst, Word het opgeeft en ermee kapt ze te onderstrepen?
Misschien denkt zo iemand dan, hee, er is niks onderstreept, dus er staan geen fouten in. :)
  dinsdag 21 september 2010 @ 00:01:25 #73
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86660385
quote:
Op maandag 20 september 2010 23:16 schreef Gwywen het volgende:
Er zijn serieus mensen die denken dat dat de taak is van de redacteur.
De mijne is zo blij met me omdat ze zo weinig te doen heeft 8-)

Er zjin overigens wel dingen waarvan ik denk "dat doet de redacteur wel", bepaalde spelling opzoeken en alles. Daar ben ik te lui voor.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_86672037
Toen ik 19 was ben ik begonnen met het schrijven van een boek. Het begon als een manier om mezelf bezig te houden en de vele essayistische reacties die ik in online discussies plaatste in één medium samen te vatten. De eerste bladzijden heb ik in een half dronken bui geschreven bij wijze van experiment om te zien wat er tevoorschijn kwam als je ongepland begon met schrijven.

Ik was destijd (en nu trouwens nog steeds) een groot fan van Umberto Eco, en had net De Valse Dageraad van Jan van Aken gelezen, dus ik mocht graag denken dat het daar wat van weg had. Ik heb uiteindelijk zo'n 200 á 250 pagina's uitgewerkt,, exclusief korte bio's van de belangrijkste personages, en ben alles verloren toen ik mijn harde schijf moest formatteren. Nu heb ik alleen de proloog en het begin van het eerste hoofdstuk over, en al jaren niet meer de zin er opnieuw mee te beginnen.
pi_86674116
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 13:29 schreef Splackavellie02 het volgende:
Ik heb uiteindelijk zo'n 200 á 250 pagina's uitgewerkt,, exclusief korte bio's van de belangrijkste personages, en ben alles verloren toen ik mijn harde schijf moest formatteren. Nu heb ik alleen de proloog en het begin van het eerste hoofdstuk over, en al jaren niet meer de zin er opnieuw mee te beginnen.
Dat is echt te erg. :X
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_86674560
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 14:35 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Dat is echt te erg. :X
Inderdaad zeg, dat lijkt me vrij kut.

Zelf zat ik laatst al wat te denken over mijn bestanden, hoe ik die het beste kan backuppen.
pi_86674830
Ik zou het gewoon op een CD'tje branden, liefst op meerderen. Het is echt kut als je alles zomaar kwijt bent.
  dinsdag 21 september 2010 @ 18:11:12 #78
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86682200
Externe schijf met een automatisch backup programma?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 21 september 2010 @ 18:23:06 #79
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86682514
Oh ja, weer een hoofdstuk af, goddank.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_86686849
Ik mail na elke werkdag een backup naar een mailadres dat ik alleen voor dat doel gebruik. Dan heb ik altijd nog een recente versie ergens zweven.
pi_86687962
Waarom zijn dialogen zo eng? :z
  dinsdag 21 september 2010 @ 20:46:50 #82
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86688107
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:43 schreef Complexiteit het volgende:
Waarom zijn dialogen zo eng? :z
:?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_86688302
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:46 schreef wonderer het volgende:

[..]

:?
Ik merk dat wanneer ik op een stukje kom waar er gepraat moet worden, ik een beetje met m'n mond vol tanden zit, niet weet wat ze moeten zeggen. Heb het idee dat het zo snel oppervlakkige onzin is wat ik verzin, en soms krijg ik zelfs dat niet op papier.
  dinsdag 21 september 2010 @ 20:59:09 #84
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86688603
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:51 schreef Complexiteit het volgende:

[..]

Ik merk dat wanneer ik op een stukje kom waar er gepraat moet worden, ik een beetje met m'n mond vol tanden zit, niet weet wat ze moeten zeggen. Heb het idee dat het zo snel oppervlakkige onzin is wat ik verzin, en soms krijg ik zelfs dat niet op papier.
Ahh. Dialogen heb ik niet zo'n moeite mee, maar het zijn ook geen heel diepgravende stukken hoor, meestal. In het dagelijks leven heb je toch ook lang niet zo vaak iets superinteressants te melden?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_86688860
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:59 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ahh. Dialogen heb ik niet zo'n moeite mee, maar het zijn ook geen heel diepgravende stukken hoor, meestal. In het dagelijks leven heb je toch ook lang niet zo vaak iets superinteressants te melden?
Dat is waar. :) En als je eenmaal aan het schrijven bent, gaat het wel prima, zoals met alles. Het is zo vet dit. *O*

Ik heb trouwens een leuke methode :D. De protagonist is een vet mooie vrouw, op m'n rechterbeeldscherm heb ik telkens een foto van haar in bepaalde kleding (afhankelijk van de scene), om me goed voor te stellen hoe ze eruit ziet.
  dinsdag 21 september 2010 @ 22:10:05 #86
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86691820
Oh, da's wel leuk ja. Ik weet zelfs van mijn hoofdpersoon niet zo goed hoe hij eruit ziet.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 22 september 2010 @ 06:58:37 #87
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_86699793
Hier totale stilstand. Simpel verkoudheidje is weer eens uitgedraaid op een bij- en voorhoofdsholteontsteking. Al daaagen barstende koppijn, en schrijven lukt dus echt niet -O-

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_86701343
Ik backup ook door het naar mijn gmailadres te sturen.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_86741507
Ik heb een overwegend positieve reactie gekregen van m'n laatste proeflezeres.
Nog een laatste correctierondje, dan gaat er begin oktober drie enveloppen met de eerste 50 pagina's en een synopsis naar de eerste door mij uitverkoren uitgeverijen.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_86742249
Spannend!
pi_86751212
quote:
Op donderdag 23 september 2010 10:39 schreef Biancavia het volgende:
Ik heb een overwegend positieve reactie gekregen van m'n laatste proeflezeres.
Nog een laatste correctierondje, dan gaat er begin oktober drie enveloppen met de eerste 50 pagina's en een synopsis naar de eerste door mij uitverkoren uitgeverijen.
Tof :)
pi_86768966
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:05 schreef Complexiteit het volgende:

[..]

Dat is waar. :) En als je eenmaal aan het schrijven bent, gaat het wel prima, zoals met alles. Het is zo vet dit. *O*

Ik heb trouwens een leuke methode :D. De protagonist is een vet mooie vrouw, op m'n rechterbeeldscherm heb ik telkens een foto van haar in bepaalde kleding (afhankelijk van de scene), om me goed voor te stellen hoe ze eruit ziet.
Ik baseer het uiterlijk van personages eerst op acteurs :@ .
Tap tap tap
pi_86779976
quote:
Op donderdag 23 september 2010 22:06 schreef CherryLips het volgende:Ik baseer het uiterlijk van personages eerst op acteurs :@ .
O, dat doe ik soms ook hoor. Of ik google wat op bepaalde uiterlijke kenmerken en zoek dan net zo lang tot ik m'n personage ertussen zie staan. :) Dat hoeven dan geen bekenden te zijn overigens. Iedereen voldoet.
pi_86780180
quote:
Op donderdag 23 september 2010 10:39 schreef Biancavia het volgende:
Ik heb een overwegend positieve reactie gekregen van m'n laatste proeflezeres.
Nog een laatste correctierondje, dan gaat er begin oktober drie enveloppen met de eerste 50 pagina's en een synopsis naar de eerste door mij uitverkoren uitgeverijen.
Gaaf!!! Ben benieuwd hoe het gaat!
pi_86795247
quote:
Op donderdag 23 september 2010 22:06 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik baseer het uiterlijk van personages eerst op acteurs :@ .
Prima toch?

Ik heb een topmodel van Victoria's Secret uitgekozen :D

Gisteren was ik echter aan het schrijven, en ik probeerde me voor te stellen hoe ze klinkt. Misschien handig om ook eens een stem erbij te zoeken.
pi_86810851
Ik moet zeggen dat ik erg blij was toen ik van iemand die een 'rol' heeft in mijn verhaal, een interview op Youtube vond waarin hij dus gewoon 'zichzelf' is. Ik heb dat filmpje wel twintig keer bekeken om een soort studie te maken van zijn mimiek, de manier waarop hij spreekt, hoe hij kijkt, gebaren etc. Heel interessant en een goede hulp om het betreffende karakter ook wat meer diepte en geloofwaardigheid mee te geven.
pi_86820630
Ik vind het een heel goede tip op een bestaand persoon als voorbeeld te nemen. Zelf heb ik ook niet echt een duidelijk beeld van mijn hoofdpersonen, maar ik denk inderdaad dat het wel verdieping kan geven als je bepaalde trekjes in de persoon terug kan laten komen.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_86823461
Vooral ook voor het onthouden van oogkleur enzo :@ Als je dat al vermeld, dan.
Tap tap tap
  zaterdag 25 september 2010 @ 18:41:45 #99
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86836309
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:18 schreef CherryLips het volgende:
Vooral ook voor het onthouden van oogkleur enzo :@ Als je dat al vermeld, dan.
Oogkleur speelt in mijn boeken een heel belangrijke rol. Dat is dan ook vaak het enige wat je van een personage weet ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_87365130
'n avond..

Vakantie kan toch een goede inspiratie bron EN initiatie zijn!!
INEENS kwam de verhaal lijn in me op en ben ik toch maar eens begonnen..

Ik heb alleen 1 vraagje.. hoe doen jullie de toekomstige tijd?? In mijn stuk komt nu in iedere zin het woordje "zal" voor.. en ik vind het niks... hoe ondervangen jullie dat?

(evt wil ik het stukje wel hier plaatsen als dat makkelijker is :@ )

Vrouwen weten dondersgoed wanneer mannen buitenspel staan...
A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 20:50:12 #101
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_87365184
Ja, post maar even een stukje. Waarom zou je heel veel in de toekomstige tijd willen schrijven?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_87367494
Ik ben ook wel benieuwd naar dat stukje. :)

Mijn verhaal staat eventjes in de vriezer trouwens. Wel ga ik nu even m'n eerste hoofdstuk lezen en kijken wat ik van m'n schrijfstijl vind. w/

[ Bericht 28% gewijzigd door Complexiteit op 09-10-2010 22:20:27 ]
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 22:58:46 #103
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_87368829
Ik zou dingen die in de toekomst gebeuren gewoon in de tegenwoordige tijd schrijven en op andere manieren duidelijk maken dat het om de toekomst gaat.
pi_87396046
Naja het gaat om een personage dat denkt te weten hoe haar toekomst er uit zal zien..

Morgen avond, aan het einde van de barre tocht omhoog zal haar oude leventje definitief voorbij zijn. Boven aangekomen zullen zij en de andere 5 novicen ingewijd worden in het klooster. Ze zal de heilige eed afleggen en afstand doen van de stad (haar mooie stad) op de oceaan bodem. De eerste 3 jaar van haar verblijf in het klooster zal ze zich verdiepen in de algemene klooster vaardigheden: bidden , mediteren en vereren.

Een beetje veel zal dus..

( dit is een eerste opzetje, en zal ( ;) ) nog aangepast worden, maar zit nu nog een beetje in de knoop met de tijd.. )

Vrouwen weten dondersgoed wanneer mannen buitenspel staan...
A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
  zondag 10 oktober 2010 @ 22:42:34 #105
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_87402051
Zo zou ik het doen:

"Morgenavond, aan het einde van de barre tocht omhoog, is haar oude leventje definitief voorbij. Boven aangekomen zullen zij en de andere 5 novicen ingewijd worden in het klooster. Ze legt dan de heilige eed af en doet afstand van de stad (haar mooie stad) op de oceaanbodem. De eerste 3 jaar van haar verblijf in het klooster zal ze zich verdiepen in de algemene kloostervaardigheden: bidden , mediteren en vereren."

Let ook even op je spaties, samengestelde woorden horen aan elkaar vast te zitten ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zondag 10 oktober 2010 @ 22:50:46 #106
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_87402418
Vannacht tussen 1 en 4 nog 3500 woorden eruit gerammeld, hoef nu nog maar een hoofdstuk en dan is de eerste versie eindelijk af.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_87408758
En getallen voluit schrijven, Barretje (drie en vijf).

Goed bezig, wonderer. Dat zal een goed gevoel geven. *O*
Ja, die met de ballen in de bek.
  maandag 11 oktober 2010 @ 18:19:02 #108
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_87426436
Yep, want ik heb nog tien dagen voor het af moet zijn :')
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_87451147
Moet het dan al naar de uitgeverij? :?
Of moet het dan van jezelf af zijn?
Ja, die met de ballen in de bek.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 18:30:07 #110
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_87465366
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 11:29 schreef Biancavia het volgende:
Moet het dan al naar de uitgeverij? :?
Of moet het dan van jezelf af zijn?
Van mezelf, ik ga de 21ste voor vier weken op vakantie dus dan wil ik de eerste versie af hebben, dan kan ik onderweg in het vliegtuig of zo wel beginnen met herschrjiven.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator dinsdag 12 oktober 2010 @ 19:13:54 #111
42184 crew  DaMart
pi_87466966
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 22:14 schreef Complexiteit het volgende:
Mijn verhaal staat eventjes in de vriezer trouwens. Wel ga ik nu even m'n eerste hoofdstuk lezen en kijken wat ik van m'n schrijfstijl vind. w/
Dat van mij ook. De eerste proeflezer heeft het teruggegeven met wat kleine opmerkingen, en daar heb ik nog niks mee gedaan. Kan nooit kwaad natuurlijk, het even laten liggen. Binnenkort ga ik eens de opmerkingen verwerken en overwegen of ik een tweede proeflezer wil of dat ik de gok neem en het zoals het nu is naar een uitgever stuur.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_87495999
Ahh.. dank voor de professionele hulp..
indrukwekkend dat jullie je boek ook al echt uitgeven enzo :@
hopelijk lukt me dat ook ooit .. ( als ik zinnen met hoofdletters kan beginnen ;) )

ik vroeg me wel af (nieuwsgierigheid!) wat voor soort boeken jullie schrijven?
autobiografisch? non-fictie? fictie? fantasy? etc..

Vrouwen weten dondersgoed wanneer mannen buitenspel staan...
A kiss is a lovely trick, designed by nature, to stop words when speech becomes superfluous
pi_87500089
Ik ga ook maar eens beginnen aan een boek... Net op de WC een leuk idee gekregen voor een boek en het lijkt wel of dat idee al een aantal jaren aan het oppervlak aan het sluimeren was en door een potje flink persen werd getriggerd. Het idee zelf is nogal basic vind ik zelf, maar ik heb legio mogelijkheden om er iets leuks en origineels van te maken. In mijn hoofd wordt het een horror/thriller met een vleugje autobiografie. Ik heb er zin an!
Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef Dj_Day-V het volgende:
Door PSV spelen jullie nu CL :') !
pi_87500545
Leuk topic. Ooit, in de toekomst wil ik ook een boek schrijven, dus ik ga dit maar eens volgen.

Voor wie geïnteresseerd is, ik heb op mijn blog een paar verhaaltjes in Brusselmans-geïnspireerde stijl staan. Het is niet de stijl waarin ik uiteindelijk verder wil, maar wel een goede manier om te oefenen zonder meteen een eigen stijl te moeten ontwikkelen. Of zoals egeltje me uitlegde: Translatio, imitatio, aemulatio(, automutilatio).
  woensdag 13 oktober 2010 @ 17:16:11 #115
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_87501611
Al mijn projecten staan heerlijk in de vriezer. :')

Wat ik mij afvraag, geven jullie liever een boek uit in drukvorm of op e-book vorm?
pi_87502957
Druk, obviously.
pi_87503570
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 17:52 schreef Complexiteit het volgende:
Druk, obviously.
Ja, dan is het pas 'echt'...
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_87551723
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 17:16 schreef wolferl het volgende:
Al mijn projecten staan heerlijk in de vriezer. :')

Wat ik mij afvraag, geven jullie liever een boek uit in drukvorm of op e-book vorm?
Dat heb ik ook. Ik ben zelfs heel blij dat ik 'op tijd' ben, zodat mijn boeken gedrukt worden. Zou het een stuk minder gaaf vinden als mijn boeken alleen als e-book verschijnen. Zoals Biancavia al zegt: als papieren boek is het pas echt. Omdat je het kunt vasthouden. Stom misschien, maar gevoelsmatig vind ik een e-book net zo vluchtig en niksig als een webpagina.
pi_87551750
sorry, quote ipv edit
pi_87667626
Ben weer begonnen met m'n eerste bestseller. Eerste 1100 woorden staan op papier. Net als altijd zit ik op het moment vol met ideeën, met het gevoel dat ik binnen twee maanden een geniaal kinderboek heb geschreven. Reëler is het denk ik om te proberen deze keer de 8000 woorden te halen. Dat zou een record zijn :P

*****

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en ik weet al hoe het volgende hoofdstuk gaat. 2000 woorden FTW
pi_87700495
Ik wil ook wel een boek schrijven toch.
Ik ben altijd geïntrigeerd geweest door Willem Frederik Hermans en mis zijn kijk op de wereld een beetje tegenwoordig. Er is niemand die in zijn schaduw kan staan.
Wat mij zo aan hem aansprak, was het idee dat de wereld een chaos is, en dat protagonisten daarin weliswaar een patroon zagen, maar dat dat patroon van die protagonisten toch weer werd achterhaald door de chaos van onze wereld.
Eenvoudigweg omdat er niets te weten of kennen valt.
I´m back.
  woensdag 20 oktober 2010 @ 22:38:11 #122
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_87774883
Eerste versie af... Tijd voor het grote herschrijven :')
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_87775428
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 22:38 schreef wonderer het volgende:
Eerste versie af... Tijd voor het grote herschrijven :')
Waarom " :') " ?
  woensdag 20 oktober 2010 @ 22:53:15 #124
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_87775588
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 22:50 schreef Complexiteit het volgende:

[..]

Waarom " :') " ?
Dat gaat een flinke klus worden, in tegenstelling tot de vorige twee boeken.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_87776192
Aha. Nou, leuk toch, lekker je werk nog beter maken *O*
  woensdag 20 oktober 2010 @ 23:40:19 #126
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_87777391
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 23:07 schreef Complexiteit het volgende:
Aha. Nou, leuk toch, lekker je werk nog beter maken *O*
Oh, ik vind herschrijven een stuk leuker dan schrijven, dus dat zit wel goed. Ik baal alleen dat de eerste versie niet zo goed is als het had moeten zijn.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_87784220
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 23:40 schreef wonderer het volgende:

[..]

Oh, ik vind herschrijven een stuk leuker dan schrijven, dus dat zit wel goed. Ik baal alleen dat de eerste versie niet zo goed is als het had moeten zijn.
Misschien leg je de lat voor jezelf nu ook hoger? Dat dit boek de voorgaande moet overtreffen voor je gevoel?
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 17:06:30 #128
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_87799359
quote:
7.gif Op donderdag 21 oktober 2010 10:06 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Misschien leg je de lat voor jezelf nu ook hoger? Dat dit boek de voorgaande moet overtreffen voor je gevoel?
Als je lezers constant blijven zeggen dat ze zo uitkijken naar deel drie, geeft dat ook best wat druk, ja ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_87898981
Maar tegelijkertijd lijkt het me heel fijn! Je weet nu tenminste echt waarvoor je het doet. En wie weet presteer je wel heel goed onder druk, toch?
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:48:50 #130
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_87914749
We zullen het wel merken. Uitgever kan in ieder geval ook niet wachten om te weten hoe het "afloopt" ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_87967241
Hebben jullie het boekje "Het geheim van de schrijver" van Renate Dorrestein al eens gelezen? Staan veel nuttige tips in over het schrijven van boeken. Ik ben nu halverwege en heb er veel aan. (Maar ik ben ook wel een beginner).
pi_87969389
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 07:39 schreef inkie1010 het volgende:
Hebben jullie het boekje "Het geheim van de schrijver" van Renate Dorrestein al eens gelezen? Staan veel nuttige tips in over het schrijven van boeken. Ik ben nu halverwege en heb er veel aan. (Maar ik ben ook wel een beginner).
Ik heb het in de kast staan, maar nog niet open gehad.
pi_88002420
Alle schrijfboekjes bevatten wel tips die je kunt gebruiken. Ik geloof niet dat er één bepaald boek is dat er met kop en schouders bovenuit steekt.
pi_88025076
ik wil een A tot Z gids gaan schrijven rondom een bepaald onderwerp maar in plaats van dat ik hoofdstukken aan het schrijven ben, ben ik eigenlijk constant aan het brainstormen... ik vlieg ook van stukje schrijven voor A, regeltje voor D, stukje B naar paragraafje voor Z

ondertussen ben ik dan ook constant aan het nadenken hoe ik het moet gaan ordenen wat betreft delen / hoofdstukken / subhoofdstukken

ik heb een bestand van 50 pagina's (veelal lege kopjes met de tekst 'dit moet ik nog schrijven') al opgesplitst in meerdere kleinere bestanden maar of dit nou zo handig is?

hoe dan ook, zoals je ziet zijn tips van harte welkom... nog ff en ik zie door de bomen het bos niet meer :P
pi_88027450
Ik heb ook verschillende bestanden, elk hoofdstuk apart. En dan nog informatie over personages en willekeurige aantekeningen.
pi_88029971
Als je je bestanden maar onder duidelijke namen opslaat.
Ik heb zo'n 50 bestanden die allemaal gerelateerd zijn aan het boek dat ik nu aan het schrijven ben. Het een gaat over een specifieke gebeurtenis in het leven van een van de personages, het andere bevat enkel losse opmerkingen en dingen die me te binnen schieten, van sommige hoofdstukken heb ik verschillende versies geschreven die ik allemaal bewaar tot ik heb besloten wat de beste is, weer een ander bevat uiterlijke kenmerken en karaktertrekken van m'n personages, in weer een ander laat ik de personages hun mening over elkaar geven enz.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 18:13:30 #137
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_88031570
LSDreamer, misschien is ywriter iets voor jou.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  donderdag 28 oktober 2010 @ 10:56:56 #138
277717 KeizerKuzco
I was born this way
pi_88058539
Heb ywriter gedownload en ben bezig met het maken van lijstjes van personages, locaties etc.
Leuk programma
Drawing a confession out of someone is like doing a beautiful dance. A beautiful dance, with a chainsaw.
pi_88079004
Wat een leuk topic! Ik ben niet bezig met een boek schrijven, maar er zijn mensen die vinden dat ik dat wel moet doen (zelfs al 2 keer met een stukje een prijsje gewonnen hier op fok! :o En dat vind ik niet eens mijn beste werk :') ). Ik ga me eens verdiepen in ywriter :Y
pi_88087780
klinkt als een leuk programma idd, alleen ik zit achter een MacBook :(
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 00:45:03 #141
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_88091217
Kan ook, via Mono.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 16:02:36 #142
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_88108965
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 23:28 schreef LSDreamer het volgende:
klinkt als een leuk programma idd, alleen ik zit achter een MacBook :(
Voor de Mac kun je Scrivener gebruiken. (Dat kost alleen wel $45,-.)
pi_88142950
Het was een bevalling, maar het zit erop.
Ik heb mijn manuscript opgestuurd. Drie met de post en eentje per e-mail. :P
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:34:09 #144
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_88149299
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 15:57 schreef Biancavia het volgende:[/b]
Het was een bevalling, maar het zit erop.
Ik heb mijn manuscript opgestuurd. Drie met de post en eentje per e-mail. :P
^O^

En nu kan het wachten beginnen :')
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_88154730
Ja. :')

Nou, ja van twee van hen verwacht ik sowieso een afwijzing, en bij die andere twee heb ik zo'n heel miniem sprankje hoop van, wie weet, stel je voor, misschien zou het wel eens...
Maar toch ook niet. Het zijn grote uitgeverijen en ik heb niet bepaald een geniaal verhaal geschreven.

Ik heb nog twee kleinere uitgeverijen op het oog die ik begin januari ga benaderen.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:47:54 #146
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_88156035
Ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat je beter kunt debuteren bij een kleintje en dan "opklimmen". Want volgens mij hebben kleintjes per saldo meer aandacht voor hun boeken dan zo'n grote, dan sneeuw je onder door alle aandacht die ze aan de grote bestsellers schenken.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_88156188
Ja, wellicht is dat ook zo. En ik maak me sowieso geen illusies dat ze zitten te springen om mijn schrijfsel, maar het is leuk om het geprobeerd te hebben.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:55:43 #148
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_88156243
Nou zeg, wat een zelfvertrouwen :6 Ga lekker POD'den dan _O-
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_88156799
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 22:55 schreef wonderer het volgende:
Nou zeg, wat een zelfvertrouwen :6 Ga lekker POD'den dan _O-
Voorlopig eerst maar even de reguliere uitgeverijen langsgaan... oO<
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:20:02 #150
277717 KeizerKuzco
I was born this way
pi_88156880
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 15:57 schreef Biancavia het volgende:
Het was een bevalling, maar het zit erop.
Ik heb mijn manuscript opgestuurd. Drie met de post en eentje per e-mail. :P
Leuk. Hoelang ben je bezig geweest met het schrijven? :)
Drawing a confession out of someone is like doing a beautiful dance. A beautiful dance, with a chainsaw.
pi_88157156
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 23:20 schreef KeizerKuzco het volgende:

[..]



Leuk. Hoelang ben je bezig geweest met het schrijven? :)
Moeilijk om te zeggen. In 2007 schreef ik de eerste paar pagina's.
In november 2009 besloot ik een boek te gaan schrijven en nam het schrijfsel van twee jaar terug als uitgangspunt om uit te werken. Toen heb ik in 10 weken tijd 50.000 woorden geschreven.
Daarna heb ik er nog een half jaar over gedaan om het te herschrijven, stukken toe te voegen, aan proeflezers te laten lezen, weer herschrijven, het perspectief om te gooien, nog een laatste zelfredactieronde eroverheen... Maar daar hebben soms weken/maanden tussengezeten dat ik niet met dat manuscript bezig was.

In jaren zou ik dus kunnen zeggen drie, maar in uren uitgedrukt... ergens tussen de 200 en 300 uur? Een hele grove schatting.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:50:34 #152
277717 KeizerKuzco
I was born this way
pi_88157812
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 23:29 schreef Biancavia het volgende:

[..]



Moeilijk om te zeggen. In 2007 schreef ik de eerste paar pagina's.
In november 2009 besloot ik een boek te gaan schrijven en nam het schrijfsel van twee jaar terug als uitgangspunt om uit te werken. Toen heb ik in 10 weken tijd 50.000 woorden geschreven.
Daarna heb ik er nog een half jaar over gedaan om het te herschrijven, stukken toe te voegen, aan proeflezers te laten lezen, weer herschrijven, het perspectief om te gooien, nog een laatste zelfredactieronde eroverheen... Maar daar hebben soms weken/maanden tussengezeten dat ik niet met dat manuscript bezig was.

In jaren zou ik dus kunnen zeggen drie, maar in uren uitgedrukt... ergens tussen de 200 en 300 uur? Een hele grove schatting.
Dat klinkt als een groot project, ben je zelf tevreden met het resultaat? Nou ik hoop dat je goed nieuws krijgt van een uitgeverij
Drawing a confession out of someone is like doing a beautiful dance. A beautiful dance, with a chainsaw.
pi_88200455
Leuk Biancavia!! Ik hoop dat je goed nieuws krijgt!
pi_88200636
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2010 16:37 schreef ValHallen het volgende:
Ik ga ook maar eens beginnen aan een boek... Net op de WC een leuk idee gekregen voor een boek en het lijkt wel of dat idee al een aantal jaren aan het oppervlak aan het sluimeren was en door een potje flink persen werd getriggerd. Het idee zelf is nogal basic vind ik zelf, maar ik heb legio mogelijkheden om er iets leuks en origineels van te maken. In mijn hoofd wordt het een horror/thriller met een vleugje autobiografie. Ik heb er zin an!
Dat leuke idee was uiteindelijk geen hol aan, na 500 woorden typen en ploeteren ermee gekapt. Het idee mistte gewoon teveel. Ik ben uiteindelijk een week bezig geweest met allerlei persoonsbeschrijvingen en plotbeschrijvingen maar het was een hopeloze zaak..
Gisteravond zat ik wat filmpjes te kijken van een historicus en werd weer overvallen door een idee. Inmiddels 2200 woordjes getypt envandaag ga ik aan de slag met een uitgebreide biografie van mijn hoofdpersoon en bijpersonen. Het plot is nog een groot raadsel, ik zie het wel als ik het moet gaan schrijven :)
Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef Dj_Day-V het volgende:
Door PSV spelen jullie nu CL :') !
  maandag 1 november 2010 @ 12:48:15 #155
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_88206019
Da's ook jammer, doe je al dat werk... maar na 500 woorden al kappen? Is dat niet heel snel?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_88209957
Ja, ValHallen, ben je misschien niet gewoon vanuit een verkeerde invalshoek gestart?
Of wat als je over een paar dagen ook weer op je nieuwe verhaal bent uitgekeken?

Ik krijg ook continu nieuwe ideeën, maar je moet je er echt toe zetten om uiteindelijk één van die dingen uit te gaan werken, anders zit je straks met een stuk of tien net-begonnen-maar-nooit-afgemaakte-projecten, zoals ik ook had een jaar geleden.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_88224661
Tja, het goede gevoel was helemaal weg, ik vond het eerst zo leuke idee eigenlijk helemaal niet leuk. Ik moet zeggen dat het verhaal waar ik nu mee bezig ben wel erg leuk en spannend is, wat ik bij het andere stuk dus niet had. Als je halverwege het verhaal een periode hebt dat je inspiratieloos bent of er weinig zin in hebt kan ik me goed voorstellen dat je toch gewoon door gaat, maar na 500 woorden al geen zin meer hebben is voor mij een teken dat het geen zin heeft om verder te ploeteren. Ach, als ik over 10 jaar een beroemd schrijver ben maak ik gewoon een verhalenbundel van al mijn onafgemaakte werken :)
Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef Dj_Day-V het volgende:
Door PSV spelen jullie nu CL :') !
  dinsdag 2 november 2010 @ 15:51:44 #158
277717 KeizerKuzco
I was born this way
pi_88250807
Ik hoorde dat veel lezen ook erg helpt bij het schrijven van je eigen verhaal. Ik word er juist minder gemotiveerd door omdat mijn eigen schrijfstijl gewoon slecht lijkt vergeleken met het boek dat ik lees :P Hebben jullie dat niet?
Drawing a confession out of someone is like doing a beautiful dance. A beautiful dance, with a chainsaw.
pi_88251792
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 15:51 schreef KeizerKuzco het volgende:
Ik hoorde dat veel lezen ook erg helpt bij het schrijven van je eigen verhaal. Ik word er juist minder gemotiveerd door omdat mijn eigen schrijfstijl gewoon slecht lijkt vergeleken met het boek dat ik lees :P Hebben jullie dat niet?
Had ik eerst ook ja, maar door veel te lezen besef je dat een schrijfstijl niet perse slecht hoeft te zijn. Stieg Larrson had ook niet zo'n beste schrijfstijl maar verkoopt postuum wel miljoenen boeken en wordt gewaardeer. Saramango vind het leuk om zinnen te maken van anderhalve pagina en zonder alinea's te werken en amper interpunctie te gebruiken en hij wint de Nobelprijs. Schrijfstijl is smaakgebonden en niet het allerbelangrijkste van een verhaal, dat is hoe het aankomt bij de lezer.
Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef Dj_Day-V het volgende:
Door PSV spelen jullie nu CL :') !
  dinsdag 2 november 2010 @ 22:52:27 #160
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_88269893
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 15:51 schreef KeizerKuzco het volgende:
Ik hoorde dat veel lezen ook erg helpt bij het schrijven van je eigen verhaal. Ik word er juist minder gemotiveerd door omdat mijn eigen schrijfstijl gewoon slecht lijkt vergeleken met het boek dat ik lees :P Hebben jullie dat niet?
Soms. Meestal niet, daar ben ik te goed voor 8-)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_88271353
quote:
1.gif Op dinsdag 2 november 2010 15:51 schreef KeizerKuzco het volgende:
Ik hoorde dat veel lezen ook erg helpt bij het schrijven van je eigen verhaal. Ik word er juist minder gemotiveerd door omdat mijn eigen schrijfstijl gewoon slecht lijkt vergeleken met het boek dat ik lees :P Hebben jullie dat niet?
Ja :')
Dan lees ik iets en dan denk ik: 'Jemig, hoe verzin je het? Daar zou ik nooit opkomen.' :D
Tap tap tap
  zaterdag 6 november 2010 @ 16:46:07 #162
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_88404294
Kennen jullie de website http://www.nanowrimo.org/ ?

Het idee is dus dat je in November elke dag 1667+ woorden schrijft voor een boek zodat je aan het eind van de maand een boek van minimaal 50.000 woorden af hebt.
Het geeft niet of het nergens op slaat wat je schrijft, of dat je met de meest belachelijke plottwist verder gaat, maar het gaat erom dat je schrijft.

Ik doe nu sinds drie dagen dus ook mee, en het is best leuk. Het idee dat het toch niet uitmaakt of het goed is wat je schrijft maakt dat je gewoon maar kan schrijven. En tussen alle onzin door zitten ook heel wat briljante ingevingen. Waar je later weer op door zou kunnen werken.

Ik vind het in elk geval een tof initiatief en heb na drie dagen 5700 woorden op papier staan. En nu hopen dat ik het vol kan houden tot 1 december :)
pi_88405057
Hoe heet jij daar?

Ik ben Viavia, je kunt me als buddie toevoegen als je wilt. Ik loop heel erg achter, maar heb mezelf als doel gesteld 1000 woorden per dag, dus 30.000 aan het einde van de rit.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 6 november 2010 @ 17:14:45 #164
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_88405286
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:07 schreef Biancavia het volgende:
Hoe heet jij daar?

Ik ben Viavia, je kunt me als buddie toevoegen als je wilt. Ik loop heel erg achter, maar heb mezelf als doel gesteld 1000 woorden per dag, dus 30.000 aan het einde van de rit.
Ik heet daar ook Jovatov (verrassend :P)

Die website doet een beetje moeilijk, misschien dat ik je later nog toevoeg.
pi_88406622
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 16:46 schreef Jovatov het volgende:
Kennen jullie de website http://www.nanowrimo.org/ ?

Het idee is dus dat je in November elke dag 1667+ woorden schrijft voor een boek zodat je aan het eind van de maand een boek van minimaal 50.000 woorden af hebt.
Het geeft niet of het nergens op slaat wat je schrijft, of dat je met de meest belachelijke plottwist verder gaat, maar het gaat erom dat je schrijft.

Ik doe nu sinds drie dagen dus ook mee, en het is best leuk. Het idee dat het toch niet uitmaakt of het goed is wat je schrijft maakt dat je gewoon maar kan schrijven. En tussen alle onzin door zitten ook heel wat briljante ingevingen. Waar je later weer op door zou kunnen werken.

Ik vind het in elk geval een tof initiatief en heb na drie dagen 5700 woorden op papier staan. En nu hopen dat ik het vol kan houden tot 1 december :)
Jammer:

Our site is over capacity.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_88427826
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:53 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]



Jammer:

Our site is over capacity.
Ja, meestal rond die tijd. Nu kun je er wel op.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_88530100
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 augustus 2010 14:34 schreef wolferl het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, ga schrijven. Je gaat vanzelf je eigen stijl creëren. Ik weet bijna zeker dat de meeste vaste posters in dit topic het zelf hebben geleerd. Kom anders vaker terug hier, deel met ons je ervaringen. Schroom je niet om adviezen hier te vragen, we zijn allemaal ooit net als jij begonnen met de vraag: "Ik wil schrijven, want ik heb veel ideeën, maar ik durf/kan niet schrijven."

Ook ik heb hier veel adviezen uit gehaald.
Bij mij is het dus exact andersom. Begrijp me niet verkeerd, ik vind mezelf geen topschrijver of topauteur in spé, maar ik vind van mezelf dat ik best een prettige schrijfstijl heb als het op verhalen aankomt. Ik denk dus wel dat ik het kan en in me heb, alleen ontbreekt het mij gewoon aan fantasie en een goed idee voor een boek. Ik heb gewoon al jaren niks. En er komt ook gewoon niks...heel raar. Heb twee jaar geleden een cursus literair schrijven gevolgd, ging erg goed, en na afloop hamerde de leraar erop dat ik hiermee verder moest gaan en altijd bij hem terecht kon voor feedback. Maar hoe graag ik hem eens wat zou willen voorleggen...ik heb gewoon niks.

Hoe komen jullie aan inspiratie voor jullie schrijfsels?
pi_88531650
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:26 schreef Fargo het volgende:

[..]



Bij mij is het dus exact andersom. Begrijp me niet verkeerd, ik vind mezelf geen topschrijver of topauteur in spé, maar ik vind van mezelf dat ik best een prettige schrijfstijl heb als het op verhalen aankomt. Ik denk dus wel dat ik het kan en in me heb, alleen ontbreekt het mij gewoon aan fantasie en een goed idee voor een boek. Ik heb gewoon al jaren niks. En er komt ook gewoon niks...heel raar. Heb twee jaar geleden een cursus literair schrijven gevolgd, ging erg goed, en na afloop hamerde de leraar erop dat ik hiermee verder moest gaan en altijd bij hem terecht kon voor feedback. Maar hoe graag ik hem eens wat zou willen voorleggen...ik heb gewoon niks.

Hoe komen jullie aan inspiratie voor jullie schrijfsels?
Onder de douche, op de wc tijdens een nummer 2 en op de fiets werkt bij mij het best :P
Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef Dj_Day-V het volgende:
Door PSV spelen jullie nu CL :') !
pi_88531758
Het borrelt op bij mij. Als ik me veel bezighoud met een bepaald onderwerp dan krijg ik vanzelf de behoefte daar iets over te gaan schrijven. Past denk ik goed bij wat ik wil.

Ik probeer kwesties die me bezighouden te verwoorden.

Maarja, het hele verhaal komt er op die manier niet. :P Hoe ik dat ga doen, dat moet nog blijken. Gewoon zitten en schrijven, denk ik.
pi_88533281
Ik zat weer naar de cursus Creatief Schrijven van de LOI te kijken maar ik vraag me echt af of dat z'n geld waard is...
Tap tap tap
  woensdag 10 november 2010 @ 00:03:00 #171
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_88540848
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:26 schreef Fargo het volgende:

[..]



Bij mij is het dus exact andersom. Begrijp me niet verkeerd, ik vind mezelf geen topschrijver of topauteur in spé, maar ik vind van mezelf dat ik best een prettige schrijfstijl heb als het op verhalen aankomt. Ik denk dus wel dat ik het kan en in me heb, alleen ontbreekt het mij gewoon aan fantasie en een goed idee voor een boek. Ik heb gewoon al jaren niks. En er komt ook gewoon niks...heel raar. Heb twee jaar geleden een cursus literair schrijven gevolgd, ging erg goed, en na afloop hamerde de leraar erop dat ik hiermee verder moest gaan en altijd bij hem terecht kon voor feedback. Maar hoe graag ik hem eens wat zou willen voorleggen...ik heb gewoon niks.

Hoe komen jullie aan inspiratie voor jullie schrijfsels?
Je zou de KISHOT (Kont In Stoel, Handen Op Toetsenbord) methode eens kunnen proberen. Gewoon gaan zitten met een leeg document en dan tikken. Naarmate je gaat schrijven komen er vanzelf wel ideëen. Zet een woord neer, maak daar een zin van, maak daar een alinea van en schrijf zo verder.

Het is maar een suggestie, maar als je eenmaal bezig ben dan komt de inspiratie voor je verhaal veel makkelijker. Als je wacht met schrijven todat je een topidee hebt dan begin je nooit.
  woensdag 10 november 2010 @ 00:50:10 #172
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_88542144
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:26 schreef Fargo het volgende:

[..]



Bij mij is het dus exact andersom. Begrijp me niet verkeerd, ik vind mezelf geen topschrijver of topauteur in spé, maar ik vind van mezelf dat ik best een prettige schrijfstijl heb als het op verhalen aankomt. Ik denk dus wel dat ik het kan en in me heb, alleen ontbreekt het mij gewoon aan fantasie en een goed idee voor een boek. Ik heb gewoon al jaren niks. En er komt ook gewoon niks...heel raar. Heb twee jaar geleden een cursus literair schrijven gevolgd, ging erg goed, en na afloop hamerde de leraar erop dat ik hiermee verder moest gaan en altijd bij hem terecht kon voor feedback. Maar hoe graag ik hem eens wat zou willen voorleggen...ik heb gewoon niks.

Hoe komen jullie aan inspiratie voor jullie schrijfsels?
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Ik werk vaak een scene uit die ik in mijn hoofd heb, als ik eenmaal aan het schrijven bent, komt de rest wel.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_88552393
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 15:57 schreef Biancavia het volgende:
Het was een bevalling, maar het zit erop.
Ik heb mijn manuscript opgestuurd. Drie met de post en eentje per e-mail. :P
Resultaten tot op heden:
Een bevestigingsbrief en een afwijzing! Da's wel lekker vlot! :')
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_88552524
Stond er nog info bij de afwijzing?
Tap tap tap
pi_88552733
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 13:17 schreef CherryLips het volgende:
Stond er nog info bij de afwijzing?
Het is een overduidelijke standaardbrief. Ik vermoed dat ze niet eens mijn manuscript zelf hebben aangeraakt, dat ze niet verder zijn gekomen dan mijn brief en de synopsis.

quote:
We hebben besloten niet tot publicatie over te gaan. Bij deze redactionele beslissing spelen factoren als literaire kwaliteit, omvang, onderwerp en de mogelijkheid tot inpassing in de lijn van ons fonds een belangrijke rol.
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 10 november 2010 @ 13:30:47 #176
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_88553142
quote:
7s.gif Op woensdag 10 november 2010 13:22 schreef Biancavia het volgende:

[..]



Het is een overduidelijke standaardbrief. Ik vermoed dat ze niet eens mijn manuscript zelf hebben aangeraakt, dat ze niet verder zijn gekomen dan mijn brief en de synopsis.

[..]

Flauw.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_88553362
Jammer ;(
Tap tap tap
pi_88566843
Hebben jullie dat wel eens, dat je een ouder hoofdstuk erbij pakt en denkt "huh, heb ik dat geschreven?"
  woensdag 10 november 2010 @ 19:52:21 #179
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_88568043
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 19:23 schreef Complexiteit het volgende:
Hebben jullie dat wel eens, dat je een ouder hoofdstuk erbij pakt en denkt "huh, heb ik dat geschreven?"
http://twitter.com/michameinderts/status/29522619598

Ja 8-)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_88570069
quote:
Sterk _O-
pi_88572710
TVT, interessant topic.
pi_88577601
Ben op 1 november om 00.00 uur begonnen met NaNoWriMo en zit nu op ruim 11.000 woorden. Ik loop wel achter op mijn doel van 50.000 en de inspiratie begint ook een beetje op te raken. ;(
  woensdag 10 november 2010 @ 23:15:37 #183
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_88577852
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 23:09 schreef Snowcold het volgende:
Ben op 1 november om 00.00 uur begonnen met NaNoWriMo en zit nu op ruim 11.000 woorden. Ik loop wel achter op mijn doel van 50.000 en de inspiratie begint ook een beetje op te raken. ;(
Gewoon doorgaan, al tik je hele dagen alleen maar bullshit. Beter dan niks.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_88580115
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 23:15 schreef wonderer het volgende:

[..]

Gewoon doorgaan, al tik je hele dagen alleen maar bullshit. Beter dan niks.
Bijna op 12.000 nu, maar het is natuurlijk wel leuk als er ook een beetje verhaal in zit. :')
  donderdag 11 november 2010 @ 00:15:38 #185
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_88580204
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 00:13 schreef Snowcold het volgende:

[..]



Bijna op 12.000 nu, maar het is natuurlijk wel leuk als er ook een beetje verhaal in zit. :')
Ja, dat wel, maar dat kan straks bij de herschrijf ook nog ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_88580472
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 00:15 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ja, dat wel, maar dat kan straks bij de herschrijf ook nog ;)
True. Mijn stiefmoeder stelde al voor om gewoon 'bla bla bla bla' te typen, maar dat is niet de bedoeling volgens mij. :')

12.000 exact. Lekker slapen nu! :W
  donderdag 11 november 2010 @ 00:41:28 #187
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_88581151
Ik doe niet mee met nano maar ik heb wel meegedaan met vergelijkbare dingen. Het helpt als je anderen mee laat lezen met je dagelijkse stukje.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_88601844
quote:
7s.gif Op woensdag 10 november 2010 13:22 schreef Biancavia het volgende:

[..]



Het is een overduidelijke standaardbrief. Ik vermoed dat ze niet eens mijn manuscript zelf hebben aangeraakt, dat ze niet verder zijn gekomen dan mijn brief en de synopsis.

[..]

Bah, dat is wel heel duidelijk een standaardbrief inderdaad! Jammer... Maar je hebt nog meer kansen! :)

Ik probeer zelf ook een soort NaNoWriMo te doen deze maand, maar tot nu toe komt er heel weinig van. Ik heb het ietsje te druk om aan schrijven toe te komen (tenminste, fictie schrijven dan). Daar heb ik zelf voor gezorgd en ik ben ook blij dat ik lekker veel werk heb, maar ik baal er tegelijkertijd van omdat mijn nieuwe script zo langzaam vordert!
pi_88608526
Schrijven jullie trouwens allemaal met het doel om het werk uitgegeven te laten worden, of puur voor de hobby/bezigheid?
  donderdag 11 november 2010 @ 20:26:54 #190
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_88609168
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 20:15 schreef El_Liberaliste het volgende:
Schrijven jullie trouwens allemaal met het doel om het werk uitgegeven te laten worden, of puur voor de hobby/bezigheid?
Ik wel voor publicatie ja.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_88610047
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 20:15 schreef El_Liberaliste het volgende:
Schrijven jullie trouwens allemaal met het doel om het werk uitgegeven te laten worden, of puur voor de hobby/bezigheid?
Op het moment is het geheel en al vanuit innerlijke motivatie, hobbymatig. Publicatie van het geschrevene is een langetermijngedachte, daarvoor besteed ik er momenteel veel te weinig tijd aan.
pi_88618564
Ok, twee totaal verschillende motieven :D
  donderdag 18 november 2010 @ 02:21:55 #193
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_88850112
Ik zit nu met het volgende dilemma.

Mijn boek gaat over een componisten familie die van de 15e eeuw tot de 21e eeuw loopt.
Ik heb nu het idee geschetst om van al die familie leden een soort extra familie album te maken.

Daarmee bedoel ik, van elk lid een drietal tekeningen (kind, volwassen, bejaard), een hoop leuke en belangrijke informatie over diegene te maken. De getekende personen worden dan afgebeeld naar de tijd waarin zij leven.

Ook wil ik van alle locaties waar zij allen mee te maken hebben gehad, een collage maken, getekend dan wel. Met daarbij ook weer een hoop informatie.

Dan heb ik nog die mega stamboom, die levensecht lijkt. Alles klopt, qua namen, kinderen, leeftijden, sterfgevallen....

Wat is wijsheid, een extra boekje maken over de familie album, of integreren in het echte grote boek. Of gewoon helemaal niet gebruiken. Ik zou het wel een enorme kick vinden als ik gewoon een mooi en oprecht verhaal publiceer met daarbij, voor de liefhebbers, een handboek of familiealbum.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie over mijn plannetje.
  donderdag 18 november 2010 @ 05:49:55 #194
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_88850924
Je wil iets voor liefhebbers doen... zorg er dan voor dat voor wat je uiteindelijk maakt voldoende liefhebbers zijn. Anders kun je gepubliceerd worden sowieso wel vergeten en 25 eigen beheerhoeken verkopen na al dat werk lijkt me ook niet bepaald lonend.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_88850965
tvp
pi_88853425
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 16:46 schreef Jovatov het volgende:
Kennen jullie de website http://www.nanowrimo.org/ ?

Het idee is dus dat je in November elke dag 1667+ woorden schrijft voor een boek zodat je aan het eind van de maand een boek van minimaal 50.000 woorden af hebt.
Het geeft niet of het nergens op slaat wat je schrijft, of dat je met de meest belachelijke plottwist verder gaat, maar het gaat erom dat je schrijft.

Ik doe nu sinds drie dagen dus ook mee, en het is best leuk. Het idee dat het toch niet uitmaakt of het goed is wat je schrijft maakt dat je gewoon maar kan schrijven. En tussen alle onzin door zitten ook heel wat briljante ingevingen. Waar je later weer op door zou kunnen werken.

Ik vind het in elk geval een tof initiatief en heb na drie dagen 5700 woorden op papier staan. En nu hopen dat ik het vol kan houden tot 1 december :)
Ik ga meedoen, :@. Beetje laat, maar dat haal ik nog wel in.
pi_88854335
Ik heb nog nooit aan de nanowrimo meegedaan. Ik zie eigenlijk de meerwaarde er niet zo van, aangezien ik het jaar rond schrijf.
pi_88854685
Wolferl, je blijft maar aan het uitbreiden op die manier. Zo komt er natuurlijk nooit een afgerond geheel uit, je kunt wel bezig blijven met elk persoon helemaal compleet uit te werken, maar waarom?
Als ik een boek lees dan ben ik geïnteresseerd in de ontwikkeling van de hoofdpersoon en eventueel nog een of twee personen die erbij horen, maar elk familielid van een familie door de eeuwen heen... vermoeiend. Ik hoef van mijn eigen familieleden al niet eens alles te weten.

Ik zou zeggen, richt je op het verhaal zelf. Zorg eerst dat dat klaar is, met een duidelijke verhaallijn en in een prettige schrijfstijl. Dat is voor nu het belangrijkste. De rest kan dan altijd nog komen.
Tenzij je het allemaal alleen maar puur voor jezelf doet, want dan moet je gewoon doen wat je leuk vindt. En als dat het tekenen en uitwerken van die personen is, prima.

Wat nanowrimo betreft: ik ben er zelf mee gestopt na de eerste week. Ik weet van mezelf dat ik 5000 woorden per week kan schrijven, maar dan moet ik er wel minstens een of twee dagen in de week helemaal voor kunnen gaan zitten. Dat kan ik nu niet, dus ik zat mezelf helemaal gek te maken, met als gevolg dat ik nu zo'n 10.000 woorden aan troep heb geproduceerd waar ik geen reet mee kan.
Ja, er is wel een idee uitgekomen voor een verhaal, maar ik heb al minstens tien boekideeën waar ik ooit een begin mee heb gemaakt en wat nog ligt te wachten op verdere uitwerking.

Ik heb nu dus één van die ideeën eruit gepikt, waar ik op dit moment het meeste bij voel. Dat heb ik van de week allemaal weer door zitten lezen en ben gisteren daarmee voorzichtig verder gegaan. In totaal heb ik misschien nu 500 woorden toegevoegd, maar daar heb ik een meer tevreden gevoel over dan over die 10.000 die ik alleen maar geschreven heb vanwege de schrijversmassahysterie omdat het november is.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_88881822
ik zou die stamboom wel maken. Als het boek vet is interesseert het mensen denk ik wel wie iedereen is, hoe hun geschiedenis is etc. Dat argument van 'zo blijf je aan de gang' vind ik niet sterk. Je wil je boek toch niet brengen als het niet voor tienduizend procent is zoals je het wil hebben?

Ik zit zelf op tweeduizend woorden inmiddels. Met ideeën voor nog een paar duizend :)
pi_88890128
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:14 schreef AmerikaanseTopsport het volgende:
ik zou die stamboom wel maken. Als het boek vet is interesseert het mensen denk ik wel wie iedereen is, hoe hun geschiedenis is etc. Dat argument van 'zo blijf je aan de gang' vind ik niet sterk. Je wil je boek toch niet brengen als het niet voor tienduizend procent is zoals je het wil hebben?

Ik zit zelf op tweeduizend woorden inmiddels. Met ideeën voor nog een paar duizend :)
Het kan ook too much zijn. Ik ben het met Biancavia eens wat betreft het 'zo blijf je aan de gang' argument. Als schrijver moet je weten wanneer een boek klaar is en wanneer niet. Als je blijft twijfelen over allerlei randzaken komt dat de hoofdzaak, het verhaal zelf niet ten goede. En persoonlijk zou ik het niet prettig vinden. Ik lees zelf boeken omdat ik het heel erg prettig vind om mijn eigen wereld bij de verhalen te denken. Hoe meer een boek me aan het fantaseren laat slaan, hoe beter. Ik zou me als lezer behoorlijk bekocht voelen als ik een boek aan het lezen ben waar ik mijn eigen fantasie niet op los kan laten gaan omdat alles dichtgesmeerd is met allerlei stambomen en details.
Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef Dj_Day-V het volgende:
Door PSV spelen jullie nu CL :') !
pi_88892350
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:14 schreef AmerikaanseTopsport het volgende:
ik zou die stamboom wel maken. Als het boek vet is interesseert het mensen denk ik wel wie iedereen is, hoe hun geschiedenis is etc. Dat argument van 'zo blijf je aan de gang' vind ik niet sterk. Je wil je boek toch niet brengen als het niet voor tienduizend procent is zoals je het wil hebben?

Ik zit zelf op tweeduizend woorden inmiddels. Met ideeën voor nog een paar duizend :)
Ik heb een stukje tekst van wolferl gelezen, en daarom geef ik het advies dat hij op dit punt zijn energie, tijd en aandacht nu beter uit kan laten gaan naar het verhaal zelf in plaats van naar alle dingen die eromheen hangen.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_88898328
Een uitgebreide stamboom etc. kan op zich geen kwaad, omdat het je kan behoeden voor continuïteitsfouten. Maar eerlijk gezegd heb ik alleen bij bepaalde megasellers meegemaakt dat er mensenmassa's geïnteresseerd zijn in stambomen en achtergronden.
pi_88919446
Nooit echt bezig geweest met schrijven (ja op de basisschool haha) maar dat is eigenlijk hartstikke leuk! Boek schrijven is wel een brug of zes te ver, zo'n talent ben ik ook niet.

Hoe pakken jullie dat eigenlijk aan, verhalen schrijven? Gewoon zitten en schrijven of denken jullie er ook over na? En mocht ik ooit tot een boek komen, wat kost dat precies?
The eyes are the windows to the soul.
  vrijdag 19 november 2010 @ 21:27:57 #204
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_88919723
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 21:22 schreef ms. het volgende:
Hoe pakken jullie dat eigenlijk aan, verhalen schrijven? Gewoon zitten en schrijven of denken jullie er ook over na? En mocht ik ooit tot een boek komen, wat kost dat precies?
meestal begin ik met een bepaalde scene die ik er in wil hebben en denk ik na over hoe dat kan. Als ik dat dan heb, wordt het inderdaad gewoon zitten en schrijven en doorgaan tot het er staat. Als ik ergens mee zit, denk ik er wel over na, maar meestal komt het tijdens het schrijven zelf.

Wat het kost? Bloed zweet en tranen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zaterdag 20 november 2010 @ 03:11:18 #205
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_88932679
Ik zit inderdaad vol met ideeën. Maar het komt er niet uit, ik heb namelijk ontiegelijk veel moeite met mijn werkplek, alles irriteert me tijdens het schrijven.
pi_88934789
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 03:11 schreef wolferl het volgende:
Ik zit inderdaad vol met ideeën. Maar het komt er niet uit, ik heb namelijk ontiegelijk veel moeite met mijn werkplek, alles irriteert me tijdens het schrijven.
En heb je geen mogelijkheden om dat aan te passen?
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 20 november 2010 @ 11:28:15 #207
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_88936305
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 november 2010 10:14 schreef Biancavia het volgende:

[..]



En heb je geen mogelijkheden om dat aan te passen?
Voorlopig niet.
pi_89090129
halloos allemaal!

Ik ben ook al lange tijd bezig met mijn verhaal, zit nu ongeveer op 51.000 woorden..
Toch ben ik nog helemaal niet zeker van mijn kunnen, omdat mijn proeflezers allemaal bekenden zijn en dus niet objectief beoordelen.

Nu is dus mijn vraag, of er iemand is die de eerste bladzij van mijn verhaal zou willen lezen.
Het is maar één A4tje, en het gaat er vooral om of ik het gevoel een beetje over kan brengen.
linkje naar de tekst: http://schrijvenopdemuur.punt.nl/

Ben benieuwd of Biancavia al nieuwe reacties heeft gekregen op haar manuscript!
ik weet niet precies waar ik ben
pi_89101203
Heb je tekst even bekeken.

Wat me opvalt is dat je heel veel "en" gebruikt. Dat maakt het naar mijn gevoel allemaal wat langdradig.
pi_89117490
Ik heb afgelopen dagen geschreven aan een synopsis betreffende een Nederlandse versie van een zombie apocalypse.
I´m back.
pi_89117543
De tweede alinea is eigenlijk een gedetailleerde uitwerking van de eerste. Op de manier waarop je het schrijft, blijkt uit die eerste alinea al zoveel detail en liefde waardoor halverwege de tweede een beetje mijn aandacht verslapte.

Maar dat is mijn bescheiden mening als onbekende in de schrijverswereld. Overdag typ ik alleen programmeercodes, en dan werkt t of dan werkt het simpelweg niet, dus neem niet teveel van mij aan 8)7

En omdat ik ook wel eens wat anders wil typen ben ik benieuwd of http://www.ruudsimons.nl/flossen.html überhaupt ergens op slaat :)
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 24 november 2010 @ 22:39:05 #212
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_89118381
Hmz, even volgen. Ik speel al jaren met het idee een boek, misschien kort verhaal of iets dergelijks te schrijven. Ik heb een idee, alleen de clou of een goed einde ontbreekt. En daarnaast denk ik dat ik het benodigde talent ontbeer om een echt vloeiend lezen verhaal te schrijven.
pi_89118474
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Hmz, even volgen. Ik speel al jaren met het idee een boek, misschien kort verhaal of iets dergelijks te schrijven. Ik heb een idee, alleen de clou of een goed einde ontbreekt. En daarnaast denk ik dat ik het benodigde talent ontbeer om een echt vloeiend lezen verhaal te schrijven.
Beetje een Stephen King-achtig verhaal?
I´m back.
  woensdag 24 november 2010 @ 22:41:06 #214
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89118503
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Hmz, even volgen. Ik speel al jaren met het idee een boek, misschien kort verhaal of iets dergelijks te schrijven. Ik heb een idee, alleen de clou of een goed einde ontbreekt. En daarnaast denk ik dat ik het benodigde talent ontbeer om een echt vloeiend lezen verhaal te schrijven.
Kwestie van oefenen. Met talent alleen kom je er ook niet.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 24 november 2010 @ 22:41:57 #215
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_89118546
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:40 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Beetje een Stephen King-achtig verhaal?
Nou wel post-apocalyptisch. Volgens mij had jij ook al eens gepost dat je zo'n verhaal wel eens in Nederland zou willen situeren.
pi_89118665
quote:
7s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:41 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nou wel post-apocalyptisch. Volgens mij had jij ook al eens gepost dat je zo'n verhaal wel eens in Nederland zou willen situeren.
Ja klopt, wat ik hierboven zei, ik schrijf aan een zombie apocalypse, maar dan vertaald naar Nederland. Gebruikmakend van Max Brooks' werk. Volgens mij kun je dat nl. gewoon gebruiken als referentie.
I´m back.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 24 november 2010 @ 22:44:50 #217
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_89118694
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:41 schreef wonderer het volgende:

[..]

Kwestie van oefenen. Met talent alleen kom je er ook niet.
Das waar.

Ik zie net 2 versies van het eerste hoofdstuk van hetzelfde verhaal op mijn PC trouwens. Het eerste is te melodramatisch, het tweede te steno-atisch :P
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 24 november 2010 @ 22:45:47 #218
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_89118738
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:44 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja klopt, wat ik hierboven zei, ik schrijf aan een zombie apocalypse, maar dan vertaald naar Nederland. Gebruikmakend van Max Brooks' werk. Volgens mij kun je dat nl. gewoon gebruiken als referentie.
Zombies in de polder! Briljant, ik zou het lezen :)
pi_89118831
quote:
10s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:45 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Zombies in de polder! Briljant, ik zou het lezen :)
Ja, en dan veel sociale kritiek erin verwerken. Het moet wel ergens over gaan.
Dat deed Max Brooks trouwens ook....
I´m back.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 24 november 2010 @ 22:50:37 #220
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_89118987
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, en dan veel sociale kritiek erin verwerken. Het moet wel ergens over gaan.
Dat deed Max Brooks trouwens ook....
Ik heb nog nooit wat van 'm gelezen.
pi_89124012
Ben nu inmiddels al verder dan ooit met mijn verhaal.

Ik had trouwens gisteren iets heel vaags. Ik was lekker aan het typen toen opeens een compleet krankzinnig en bizar verhaal me opdrong over muizen. Ik heb in een roes een aantal velletjes volgetypt en nu ik het teruglees vind ik het eigenlijk best goed. Helaas pindakaas was die opvlieging van gisteren maar een opvlieging zodat ik nu al een halfuur naar ywriter zit te staren. Ik denk dat ik maar eens op zijn Murakami's verder ga schrijven.
Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef Dj_Day-V het volgende:
Door PSV spelen jullie nu CL :') !
  donderdag 25 november 2010 @ 06:58:45 #222
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89124821
Manuscript "klaar", nu proeflezers zoeken.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_89128207
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 06:58 schreef wonderer het volgende:
Manuscript "klaar", nu proeflezers zoeken.
Goed bezig! *O*
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_89128307
Wow, daat lekker zo!
Jij nog niets gehoord, Biancavia?
pi_89161077
@ Complexiteit en GVRuud,

bedankt voor jullie kritiek! Dat teveel 'en' gebruiken hoor ik vaker, dan draaf ik een beetje door denk ik.. Moet er nog maar eens naar gaan kijken in een minder euforische stemming, hihi.

Hebben jullie dat ook, dat als je eenmaal in die zogeheten 'flow' zit dat je dan alles wat je opschrijft geniaal vindt, en dan achteraf denkt hmm, misschien was het toch niet zó goed als ik dacht.. :@
ik weet niet precies waar ik ben
pi_89164364
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 06:58 schreef wonderer het volgende:
Manuscript "klaar", nu proeflezers zoeken.
Respect :) Dat heb je heel snel gedaan! Ben jij iemand die de tweede versie heel uitvoerig herschrijft en/of bewerkt, of staat het er in één keer (bijna) goed?

Oh, en wat versta je onder 'proeflezers'? Ik ben heel huiverig voor bekenden. Die zijn niet hard genoeg, en terecht, want als ze wel hard zijn, sla ik ze de hersens in oO/ Ik lees zelf ook nooit manuscripten van vrienden of bekenden, al wordt het me wel eens gevraagd, omdat ik gerecenseerd heb. Maar: :N Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om harde noten te kraken als het om vrienden gaat oO<

[ Bericht 35% gewijzigd door Nadine26 op 26-11-2010 01:12:56 ]
  vrijdag 26 november 2010 @ 02:50:15 #227
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89165415
quote:
Op vrijdag 26 november 2010 01:06 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Respect :) Dat heb je heel snel gedaan! Ben jij iemand die de tweede versie heel uitvoerig herschrijft en/of bewerkt, of staat het er in één keer (bijna) goed?
Ik denk dat de huidige versie zo'n 75% van de eerste versie bevat. Wat meer is dan verwacht want ik vond het echt slecht voor ik het had herlezen.
quote:
Oh, en wat versta je onder 'proeflezers'? Ik ben heel huiverig voor bekenden. Die zijn niet hard genoeg, en terecht, want als ze wel hard zijn, sla ik ze de hersens in oO/ Ik lees zelf ook nooit manuscripten van vrienden of bekenden, al wordt het me wel eens gevraagd, omdat ik gerecenseerd heb. Maar: :N Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om harde noten te kraken als het om vrienden gaat oO<

Bevriende schrijvers. Ik proeflees zelf ook voor bekenden en dan ben ik net zo kritisch, ik verwoord het alleen liever ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_89184240
quote:
14s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:26 schreef Ryan3 het volgende:
Ik heb afgelopen dagen geschreven aan een synopsis betreffende een Nederlandse versie van een zombie apocalypse.
Nice! Dat is tenminste iets 'actueels'. Met actueel bedoel ik dat zombies een hot item zijn de laatste tijd en ik denk daarom dat het wel aanspreekt bij de jonge lezers.
pi_89185022
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:34 schreef meneernilson het volgende:
@ Complexiteit en GVRuud,

bedankt voor jullie kritiek! Dat teveel 'en' gebruiken hoor ik vaker, dan draaf ik een beetje door denk ik.. Moet er nog maar eens naar gaan kijken in een minder euforische stemming, hihi.

Hebben jullie dat ook, dat als je eenmaal in die zogeheten 'flow' zit dat je dan alles wat je opschrijft geniaal vindt, en dan achteraf denkt hmm, misschien was het toch niet zó goed als ik dacht.. :@
Ja man, als ik knetterstoned ben heb ik dat voortdurend!
pi_89197542
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:50 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit wat van 'm gelezen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Max_Brooks
Max Brooks, zoon van Mel Brooks, heeft twee boeken geschreven; The Zombie Survival Guide en World War Z: an oral history of the zombie war.
De eerste gaat in op hoe je een zombie apocalypse overleeft, de tweede is een oral history van de zombie apocalypse.
Dit geeft een handvat om een boek te schrijven over dezelfde zombie apocalypse, maar dan toegespitst op de Nederlandse situatie. Ik heb wel ideeën over hoe je een Dutch oral history schrijft.
I´m back.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 26 november 2010 @ 21:04:08 #231
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_89198536
Is dit uberhaupt wat :@

quote:
Proloog

8 Mei 2012
Op de grens tussen Zuid-Holland en Utrecht staat een eenzame man op de A12. Hij kijkt uit over het weidse uitgestrekte polderlandschap. Waar eens het verkeer langs raasde waait nu nog slechts een licht briesje door zijn haar. Achter hem een fiets op zijn standaard, zwaar bepakt met fietstassen en een bagagedrager waarop een kampeeruitrusting in wankel evenwicht strijd met de zwaartekracht. De fiets lijkt een slimme keuze als vervoermiddel omdat de rijksweg zover het oog reikt vol staat met stilstaande auto’s waarvan vele op elkaar ingereden lijken te zijn.

De realiteit dringt eindelijk door het pantser dat Martijn in het afgelopen jaar zorgvuldig heeft opgebouwd om met de situatie om te kunnen gaan; Dit landschap zal binnen enkele maanden, jaren... misschien weken -Martijn weet het niet zeker- verdwenen zijn, verzwolgen door het wassende water dat nu geen belemmering meer zal ondervinden. Hij laat zich langzaam op het warme asfalt zakken, slaat zijn handen voor z’n ongeschoren gezicht en huilt zachtjes om het verlies van alles wat hem dierbaar en bekend is.
pi_89198890
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:34 schreef meneernilson het volgende:
Hebben jullie dat ook, dat als je eenmaal in die zogeheten 'flow' zit dat je dan alles wat je opschrijft geniaal vindt, en dan achteraf denkt hmm, misschien was het toch niet zó goed als ik dacht.. :@
Natuurlijk, dat heeft iedereen wel eens, met alles. :) Helemaal geen probleem.
pi_89199613
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 november 2010 21:04 schreef Swetsenegger het volgende:
Is dit uberhaupt wat :@

[..]

Dat kan natuurlijk, maar ik zou meer de journalistieke/historische stijl aanhouden zoals in World War Z. Ik zou bijv. mooischrijverij en het gebruik van allerlei vergezochte bijvoegelijk naamwoorden vermijden. Het is wmb niet per se ook een literair boek met een grote L, wat wrs de meeste mensen die schrijven in dit topic ambiëren. Ik wil zelf ook geen uitweidingen zien in de trant van Maarten 't Hart, waarin de huidige situatie vergeleken wordt met de gereformeerde jeugd oid. Ik ben daar ook gaandeweg de decennia redelijk allergisch voor geworden. Ik bedoel niemand zit te wachten op dergelijk proza.
Vergis je niet er zit dan ook eerst nog heel wat achtergrondstudie in, volgens mij. Er zijn nog wat dingetjes die Brooks nog niet heeft verteld (hoewel ik nog niet alles gelezen heb hoor), die wel de moeite waard zijn om te exploreren.
Wat voor beeld krijg je als je een zombie onder een mri scan legt bijv. Waarom is dat in het voorstadium van de apocalypse nooit gebeurd? Hebben ze in dat voorstadium het virus (genaamd Solaris volgens mij) kunnen isoleren? Hebben ze een anti-virus geprobeerd te vinden/ontwerpen, waarom lukte dit niet? Allemaal interesante ontwikkelingen.
Hoe zou men in een land als Nederland reageren? Wij zijn nu eenmaal niet van the frontier mentaliteit zoals Amerikanen. Wij zijn niet zozeer survivalists. Zo zijn er veel minder vuurwapens in het bezit van Nederlanders, en juist met een vuurwapen kun je een zombie een schot in zijn hoofd geven waardoor hij ongevaarlijk wordt...
Enfin nog veel meer vragen ook.
Maar ik kan je die boeken van Brooks wel aanraden. Ik heb de Guide ook nog niet gelezen en WWZ ben ik half door. Ben dus ook nog maar een beginner.
I´m back.
  maandag 29 november 2010 @ 09:14:16 #234
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_89287267
Toch maar eens dit topic in de gaten houden.

Zelf ben ik een paar maanden geleden begonnen met het schrijven van een verhaal omdat ik na veel boeken lezen meer het idee had van "dat moet ik zelf veel beter kunnen" Ik heb er alleen voor gekozen om het in het engels te doen dus ik zal jullie hier niet te veel mee lastig vallen, maar ik vind het wel leuk wat ervaringen mee te lezen. Ik zit nu op ongeveer 5000 woorden.
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  maandag 29 november 2010 @ 17:30:55 #235
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89305370
En? Kun je het ook beter, of valt het stiekem toch wel een beetje tegen? ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  maandag 29 november 2010 @ 17:33:05 #236
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_89305456
Ik heb het laten lezen en er is eigenlijk alleen positief op gereageerd. Ik zoek dus mensen die het genadeloos de grond in kunnen boren, van complimenten wordt ik niet beter.
Maar nee, het valt mij eigenlijk best mee, de vraag is alleen of ik het doorzettings vermogen heb om het af te maken.
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  maandag 29 november 2010 @ 17:48:02 #237
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89306128
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 17:33 schreef Frag_adder het volgende:
Maar nee, het valt mij eigenlijk best mee, de vraag is alleen of ik het doorzettings vermogen heb om het af te maken.
Ja, en er een mooi geheel van maken. Boeken schrijven is echt niet zo makkelijk als je denkt ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  maandag 29 november 2010 @ 17:54:19 #238
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_89306423
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 17:48 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ja, en er een mooi geheel van maken. Boeken schrijven is echt niet zo makkelijk als je denkt ;)
Dat ik mijzelf nog wel tegen kom zou dan ook alleen maar goed zijn :)
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
pi_89324923
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 17:33 schreef Frag_adder het volgende:
Ik heb het laten lezen en er is eigenlijk alleen positief op gereageerd. Ik zoek dus mensen die het genadeloos de grond in kunnen boren, van complimenten wordt ik niet beter.
Maar nee, het valt mij eigenlijk best mee, de vraag is alleen of ik het doorzettings vermogen heb om het af te maken.
Zorg wel dat heel wat mensen je boek gaan nakijken op spellingsfouten ;)

'ik wordt' schrijven kan namelijk echt niet.. :P
  dinsdag 30 november 2010 @ 07:58:13 #240
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_89330950
Daarom schrijf ik ook in het Engels :P Afgezien van het feit dat ik daar qua spelling en grammatica beter in ben, ken ik nog een Engelse lerares die het kan controleren :P

En anders, spellings controle van word he.
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
pi_89710978
Wonderer, heb je al reacties terug van proeflezers?

Ik heb weinig nieuws over mijn manuscript, maar wel twee andere afwijzingen binnen. ;( ;(

Een van een kinderverhaal dat ik half september naar een uitgeverij had opgestuurd die een serie uitgeven en een oproep hadden gedaan om verhalen in te sturen.
Ik heb met een andere uitgeverij contact gezocht die ook zo'n soort serie uitgeven, maar dan voor een iets jongere doelgroep. Volgende week wil ik het verhaal aanpassen en inkorten en dan naar hen opsturen.

De andere van een uitgeverij die een 'thriller'magazine uit wil gaan geven. Ik had daar een verhaal naar toe gestuurd en kreeg een heel nette en uitgebreide mail terug. Hij was behoorlijk enthousiast over mijn schrijfstijl, alleen het plot rammelde en was ongeloofwaardig. Hij had een aantal punten aangegeven en daar moest ik hem dan ook wel gelijk in geven.
Van hem uit wel de uitnodiging om iets anders in te sturen, of dit verhaal aan te passen. En hij wil nog met me meedenken ook. ;)
Dat is iets waar ik me dan in januari mee bezig ga houden, daar heb ik de komende weken helaas even geen tijd voor.
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 9 december 2010 @ 18:14:12 #242
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89728506
Ja, twee, d'r moet nog het een en ander aan gebeuren. Om het zwak uit te drukken :') Het is wel apart, ik heb een paar dingen opgevoerd om mijn hoofdpersoon beter in te kleuren, en zodra het dus niet echt meer belangrijk was voor hem, verdween dat weer uit beeld, maar de proeflezers willen daar toch meer over weten... hoe het afloopt. Ik denk dat ik TE realistisch wil zijn (in het echte leven kom je ook lang niet altijd alles te weten) waardoor het niet werkt als verhaal, daar moet ik nog even over nadenken. Ben wel benieuwd wat de andere twee proeflezers vinden, die heb ik nog niet terug.

Altijd leuk als mensen met je meedenken, biancavia, hopelijk levert het herschrijven meer op.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_89777992
Even een vraagje. Ik ben dus ook aan het proberen wat te schrijven (fictie), en het schrijven zelf gaat me op zich niet slecht af, alleen het is voor mij zo lastig om de dingen wat langdradiger te maken zonder dat het onprettig is. Bijvoorbeeld, in sommige boeken 'gebeurt' er echt pas wat na dertig pagina's, maar ik heb het gevoel dat bij mij de eerste 3000 woorden al heel veel is gebeurd, inclusief introductie hoofdpersoon etc. Hoe kan je dat wat meer oprekken zonder dat het saai wordt?
  vrijdag 10 december 2010 @ 20:40:56 #244
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89778541
De "show" methode gebruikt bijna altijd (veel) meer woorden dan de "tell" methode. Vaak als ik een verhaal zie waar in weinig woorden veel gebeurt, komt dat omdat het een afstandelijke opsomming is van gebeurtenissen zonder dat je je echt in kunt leven. Om maar een oud voorbeeld van stal te halen:

Kees is boos om dat Jan zijn vriendinnetje heeft ingepikt.

is korter dan

Kees loopt langzaam rood aan. Hij balt zijn handen tot vuisten en sputtert, niet in staat woorden te vormen. Hoe durft hij. Hoe DURFT hij! Lisette was ZIJN vriendin en die klootzak van een Jan moet met zijn vuile fikken van haar afblijven. Grommend geeft hij een schop tegen de geparkeerde auto voor zijn neus. De woede blijft maar groeien, als een fluitketel op het gasfornuis. Als hij niet snel een ventiel vindt, ontploft hij nog.

Niet dat "show" heilig is en ten alle tijden gebruikt moet worden, maar het zou iets kunnen zijn om naar te kijken.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_89778847
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:40 schreef wonderer het volgende:
De "show" methode gebruikt bijna altijd (veel) meer woorden dan de "tell" methode. Vaak als ik een verhaal zie waar in weinig woorden veel gebeurt, komt dat omdat het een afstandelijke opsomming is van gebeurtenissen zonder dat je je echt in kunt leven. Om maar een oud voorbeeld van stal te halen:

Kees is boos om dat Jan zijn vriendinnetje heeft ingepikt.

is korter dan

Kees loopt langzaam rood aan. Hij balt zijn handen tot vuisten en sputtert, niet in staat woorden te vormen. Hoe durft hij. Hoe DURFT hij! Lisette was ZIJN vriendin en die klootzak van een Jan moet met zijn vuile fikken van haar afblijven. Grommend geeft hij een schop tegen de geparkeerde auto voor zijn neus. De woede blijft maar groeien, als een fluitketel op het gasfornuis. Als hij niet snel een ventiel vindt, ontploft hij nog.

Niet dat "show" heilig is en ten alle tijden gebruikt moet worden, maar het zou iets kunnen zijn om naar te kijken.
Thanks.
Soms lees ik iets voor de vijfde keer na, en zie ik opeens dan wél dat de dingen veel te snel opgesomd worden. Je voorbeeld klopt ook wel. Maar waar ik bang voor ben is dat het een te hoog onzin / irrelevante informatie gehalte wordt.
  vrijdag 10 december 2010 @ 20:49:21 #246
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89778974
Op een gegeven moment word je blind voor je eigen verhaal. Poosje wegleggen (week of wat) helpt dan soms, proeflezers ook (als je dat aankunt ;)).

En als het echt oeverloos geouwehoer wordt, kun je daarna natuurlijk nog schrappen. Maar je moet die woorden er wel eerst neerzetten voordat je ze weer weg kunt halen ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_89911069
Het is me uiteindelijk gelukt om mijn manuscript (eerste 2 delen van het boek) in te leveren :P Ik heb het verstuurd naar 1) de uitgever, 2) de agent, 3) een vriend. Van de oorspronkelijke 80.000 woorden heb ik er 63.000 overgehouden - perfect, dat was mijn streven, maar ik heb tijdens het schrappen niet geteld: ik wilde het boek beter maken, niet speciaal korter. Uiteindelijk bleek mijn voorgevoel dus te kloppen: 60.000 woorden, en nog zo'n 20 tot 25.000 te gaan.

Ik kan niet zeggen dat ik blaak van zelfvertrouwen :N Maar ik ben wel blij :Y

Dit boek kost verschrikkelijk veel moeite en inspanning, veel méér dan ik gewend ben (en ik ben al geen positivo als het aankomt op mijn eigen werk), maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het dus slecht wordt. Ik durf nog niet te zeggen dat dit boek goed is, ik durf wel te zeggen dat het dat absoluut kan worden.

Nu is er even een zware steen van mijn schouders gevallen. Ik ga twee weken niks doen. De laatste twee weken heb ik zo hard gewerkt, ik kon dat manuscript niet meer zien,ik was er letterlijk ziek van, maar... nu ben ik weer vol goede moed. Dus na de vakantie ga ik gewoon weer verder - de nieuwe deadline die ik mezelf stel is (denk ik): 1 maart.

De uitgeverij heeft het boek op eigen initiatief verschoven naar.... het najaar. Voor mij is dat alleen maar mooi, het is een betere 'boekenperiode' (beter dan de zomer) en ik heb meer tijd. Achteraf ben ik nu heel blij dat ik niet op de hoogte was van hun plannen, want ik ken mezelf: ik was meteen achterover gaan liggen en had gedacht: 'Oooooh, alle tijd!' Maar nu ben ik al zo ver gevorderd, dat ik het gewoon af wil hebben in maart.
pi_89917523
Zwaar respect voor jullie. Ik heb in het voorjaar van 2009 een contract getekend bij een uitgeverij, omdat zij n.a.v. een ingestuurd kort verhaal iets in mij zagen. Vanaf die dag is er niks van waarde meer op papier gekomen. Elke dag denk ik erover na. Iedere dag ga ik ervoor zitten, schrijf ik wat. Maar echt verder komt het niet. Dan een woord of 500. Ik voel de hijgende adem van al die mensen over mijn schouder. Mensen die heel wat van mij verwachten. Die mij zien als een talent. Ik weet dat het zou moeten kunnen, maar ben bang dat het nooit uit me zal komen.

Het maakt dat ik nu al ruim een jaar constant het idee heb te falen. Het idee om te schrijven voor een bepaald doel, of voor een doelgroep maakt me kotsmisselijk... Ik wil weer leren schrijven omdat ik het zelf leuk vindt om te doen - zoals ik vroeger als kind deed - niet om een eindresultaat te behalen waar ik mijn uitgever gelukkig mee stem, of de mensen om mij heen.

Langzaam krijg ik het besef terug dat ik schijt moet hebben aan alles. Me moet focussen op mezelf, op het aaneenrijgen van zinnen. Misschien kan dit topic me ook helpen, ik zie dat hier mensen serieus bezig zijn en dat stimuleert me. Ik weet alleen niet meer hoe ik het moet aanpakken, hoe ik die druk eraf moet krijgen.

Tips zijn meer dan welkom.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dwab op 14-12-2010 16:19:49 ]
pi_89924240
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 14:28 schreef Dwab het volgende:
Zwaar respect voor jullie. Ik heb in het voorjaar van 2009 een contract getekend bij een uitgeverij, omdat zij n.a.v. een ingestuurd kort verhaal iets in mij zagen. Vanaf die dag is er niks van waarde meer op papier gekomen. Elke dag denk ik erover na. Iedere dag ga ik ervoor zitten, schrijf ik wat. Maar echt verder komt het niet. Dan een woord of 500. Ik voel de hijgende adem van al die mensen over mijn schouder. Mensen die heel wat van mij verwachten. Die mij zien als een talent. Ik weet dat het zou moeten kunnen, maar ben bang dat het nooit uit me zal komen.

Het maakt dat ik nu al ruim een jaar constant het idee heb te falen. Het idee om te schrijven voor een bepaald doel, of voor een doelgroep maakt me kotsmisselijk... Ik wil weer leren schrijven omdat ik het zelf leuk vindt om te doen - zoals ik vroeger als kind deed - niet om een eindresultaat te behalen waar ik mijn uitgever gelukkig mee stem, of de mensen om mij heen.

Langzaam krijg ik het besef terug dat ik schijt moet hebben aan alles. Me moet focussen op mezelf, op het aaneenrijgen van zinnen. Misschien kan dit topic me ook helpen, ik zie dat hier mensen serieus bezig zijn en dat stimuleert me. Ik weet alleen niet meer hoe ik het moet aanpakken, hoe ik die druk eraf moet krijgen.

Tips zijn meer dan welkom.
http://www.guardian.co.uk(...)ing-fiction-part-one

http://www.guardian.co.uk(...)ing-fiction-part-two

Al deze tips zijn ontzettend leuk, en ook vaak erg herkenbaar, maar ik kan me goed voorstellen hoe moeilijk het is om met die druk om te gaan, sterker: ik heb er zelf ook veel moeite mee. Het heeft iets tegenstrijdigs om op commando te moeten schrijven, maar eigenlijk is dat gewoon een romantische mythe, want schrijven is een vak (als je het tenminste serieus neemt, en je wilt iets publiceren), en dan moet je het dus ook als een vak beschouwen. De beste regels uit de bovenstaande lijstjes gaan, wat mij betreft, dan ook over discipline en volharding: zitten, zitten, zitten, schrijven, schrijven, schrijven.

Het mooie van een contract is dat je een zekere bevestiging hebt gekregen: je kunt (volgens de uitgeverij) in elk geval schrijven - dat zou je zelfvertrouwen moeten geven. Het vervelende van een contract is dat de werkelijkheid iets ingewikkelder is, omdat de druk (lees: aan de hooggestemde verwachtingen voldoen) misschien wel moeilijker is dan gewoon eens een schot hagel lossen en kijken wat er gebeurt - die vrijheid ben je, met een contract op zak, wel in één keer kwijt. Het vrijblijvende is eraf. Je kunt tegenvallen, teleurstellen, mislukken, en de angst is natuurlijk dat je daarmee al je kansen verspeelt. Maar goed: je kansen verspeel je niet zo snel. Ik heb heel veel domme dingen gedaan (en heel veel kansen gekregen, en ook weer verprutst, en ook nog wel eens pech gehad, want dat hoort er ook bij) en toch is er steeds weer een nieuwe kans gekomen.

Ik probeer het nu dan ook te zien als een kans, en niet als een absolute noodzaak. Dingen kunnen mislukken, so what? Toch leuk om het geprobeerd te hebben, en tegelijk ben ik er ook wel trots op dat ik zo'n rare en totaal onvoorspelbare (en onzekere) weg bewandel. Ik vind het een zwaar vak, niet zozeer door de eenzaamheid als wel door het gebrek aan begeleiding. Je staat echt helemaal alleen. Ja, mensen lezen mee, ze geven tips, maar een boek schrijven doe je uiteindelijk echt in je eentje. En dat confronteert je (méér dan welk ander vak ook) met je eigen zwaktes en onvermogens. Als ik om me heen zie wat schrijven kan aanrichten bij mensen (aan onzekerheid, wanhoop, zelfhaat etc.) dan denk ik inderdaad wel eens dat je behoorlijk gek moet zijn om er vrijwillig voor te kiezen. En toch: als dit is wat je wilt doen, moet je dat allemaal voor lief nemen en... zitten, zitten, zitten, schrijven, schrijven, schrijven :)
  dinsdag 14 december 2010 @ 17:51:27 #250
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89925658
Ja, precies. Aan het werk!

Goed dat je het hebt instuurd, Nadine :) Nu die laatste loodjes voor het derde deel nog even doen, toch? Eitje ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_89944172
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 17:17 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

http://www.guardian.co.uk(...)ing-fiction-part-one

http://www.guardian.co.uk(...)ing-fiction-part-two

Al deze tips zijn ontzettend leuk, en ook vaak erg herkenbaar, maar ik kan me goed voorstellen hoe moeilijk het is om met die druk om te gaan, sterker: ik heb er zelf ook veel moeite mee. Het heeft iets tegenstrijdigs om op commando te moeten schrijven, maar eigenlijk is dat gewoon een romantische mythe, want schrijven is een vak (als je het tenminste serieus neemt, en je wilt iets publiceren), en dan moet je het dus ook als een vak beschouwen. De beste regels uit de bovenstaande lijstjes gaan, wat mij betreft, dan ook over discipline en volharding: zitten, zitten, zitten, schrijven, schrijven, schrijven.

Het mooie van een contract is dat je een zekere bevestiging hebt gekregen: je kunt (volgens de uitgeverij) in elk geval schrijven - dat zou je zelfvertrouwen moeten geven. Het vervelende van een contract is dat de werkelijkheid iets ingewikkelder is, omdat de druk (lees: aan de hooggestemde verwachtingen voldoen) misschien wel moeilijker is dan gewoon eens een schot hagel lossen en kijken wat er gebeurt - die vrijheid ben je, met een contract op zak, wel in één keer kwijt. Het vrijblijvende is eraf. Je kunt tegenvallen, teleurstellen, mislukken, en de angst is natuurlijk dat je daarmee al je kansen verspeelt. Maar goed: je kansen verspeel je niet zo snel. Ik heb heel veel domme dingen gedaan (en heel veel kansen gekregen, en ook weer verprutst, en ook nog wel eens pech gehad, want dat hoort er ook bij) en toch is er steeds weer een nieuwe kans gekomen.

Ik probeer het nu dan ook te zien als een kans, en niet als een absolute noodzaak. Dingen kunnen mislukken, so what? Toch leuk om het geprobeerd te hebben, en tegelijk ben ik er ook wel trots op dat ik zo'n rare en totaal onvoorspelbare (en onzekere) weg bewandel. Ik vind het een zwaar vak, niet zozeer door de eenzaamheid als wel door het gebrek aan begeleiding. Je staat echt helemaal alleen. Ja, mensen lezen mee, ze geven tips, maar een boek schrijven doe je uiteindelijk echt in je eentje. En dat confronteert je (méér dan welk ander vak ook) met je eigen zwaktes en onvermogens. Als ik om me heen zie wat schrijven kan aanrichten bij mensen (aan onzekerheid, wanhoop, zelfhaat etc.) dan denk ik inderdaad wel eens dat je behoorlijk gek moet zijn om er vrijwillig voor te kiezen. En toch: als dit is wat je wilt doen, moet je dat allemaal voor lief nemen en... zitten, zitten, zitten, schrijven, schrijven, schrijven :)
Hé, Bedankt voor je uitgebreide reactie! Hilarisch die tips (als in: 1.pak een pen. 2. pak wat papier. 3. begin met schrijven.) Het intrigeert me wel: hoe kan hetgeen je het liefste doet tegelijkertijd de grootste hel zijn? Ik kijk altijd met bewondering naar mensen die er met gemak duizend woorden per uur uitpersen (ik ken er een paar, maar dat zijn journalisten...)

Over 2 maanden heb ik mijn studie afgerond en hopelijk creëert dat wat ruimte. Tegen die tijd heb ik een half jaar uitgetrokken om inderdaad maar te gaan zitten en een pen op een papier neer te zetten en hem daar een tijdje niet meer vanaf te halen... Mijn intentie is om dan iedere dag een uur of 5 te gaan schrijven, ongeacht de kwaliteit en opkomende gevoelens van onzekerheid, angst en zelfhaat ;)

Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar jouw worsteling, de domme dingen die je hebt gedaan en je uiteindelijke overwinning :P Je hebt een boek gepubliceerd toch? Of twee? En zijn die goed ontvangen?

Deze moet ik toch even delen: Imagine that you are dying. If you had a terminal disease would you ­finish this book? Why not? The thing that annoys this 10-weeks-to-live self is the thing that is wrong with the book. So change it. Stop arguing with yourself. Change it. See? Easy. And no one had to die (Anne Enright)
  woensdag 15 december 2010 @ 00:16:16 #252
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89944327
Nadine, als dit boek af is, moet je een boek schrijven over de totstandkoming en alles. Succes gegarandeerd bij alle schrijvers (en dat zijn er 1 miljoen, als je de stats mag geloven) ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 15 december 2010 @ 00:18:35 #253
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89944415
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 00:11 schreef Dwab het volgende:

[..]

Over 2 maanden heb ik mijn studie afgerond en hopelijk creëert dat wat ruimte. Tegen die tijd heb ik een half jaar uitgetrokken om inderdaad maar te gaan zitten en een pen op een papier neer te zetten en hem daar een tijdje niet meer vanaf te halen... Mijn intentie is om dan iedere dag een uur of 5 te gaan schrijven, ongeacht de kwaliteit en opkomende gevoelens van onzekerheid, angst en zelfhaat ;)

Dan heb je nu in ieder geval nog twee maanden om over je plot, personages, opbouw, setting en stijl na te denken.

Schrijven doe je niet alleen achter de computer/papier/typemachine.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_89945702
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 00:11 schreef Dwab het volgende:

[..]

Hé, Bedankt voor je uitgebreide reactie! Hilarisch die tips (als in: 1.pak een pen. 2. pak wat papier. 3. begin met schrijven.) Het intrigeert me wel: hoe kan hetgeen je het liefste doet tegelijkertijd de grootste hel zijn? Ik kijk altijd met bewondering naar mensen die er met gemak duizend woorden per uur uitpersen (ik ken er een paar, maar dat zijn journalisten...)

Over 2 maanden heb ik mijn studie afgerond en hopelijk creëert dat wat ruimte. Tegen die tijd heb ik een half jaar uitgetrokken om inderdaad maar te gaan zitten en een pen op een papier neer te zetten en hem daar een tijdje niet meer vanaf te halen... Mijn intentie is om dan iedere dag een uur of 5 te gaan schrijven, ongeacht de kwaliteit en opkomende gevoelens van onzekerheid, angst en zelfhaat ;)
Ja, precies. Zo doe ik het ook. Tijd vrijmaken om alleen daarmee bezig te zijn, en dan maar net doen alsof het serieus is _O-

quote:
Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar jouw worsteling, de domme dingen die je hebt gedaan en je uiteindelijke overwinning :P Je hebt een boek gepubliceerd toch? Of twee? En zijn die goed ontvangen?
Twee, en het waren allebei bescheiden successen of milde mislukkingen, afhankelijk van hoe je het bekijkt. De romans hebben meerdere drukken 'beleefd', zoals dat dan heet, maar het gaat erom dat ik met geen van beide boeken heb geschreven wat me voor ogen stond. De eerste keer was ik te voorzichtig, te braaf (maar dat boek werd wel positief besproken), de tweede keer schoot ik gierend uit de bocht en hoewel ik dat zelf eigenlijk een veel leuker boek vond, prees ik mezelf wel in één keer uit de literaire markt. Ik kreeg allerlei aanbiedingen van bladen als de Yes en de My Little Pony :+ Nu zit ik opnieuw bij een literaire uitgeverij, maar zij weten niet eens dat het tweede boek bestaat (of ze doen alsof ze het niet weten) 8-)

En dat is dan nog maar één domme zet. Vervolgens ben ik literair recensent geworden bij Het Parool, bij wijze van rehabilitatie, en jawel: ik hoorde er weer helemaal bij w/ Beetje kinderachtig gedoe, als je erover nadenkt, maar het boekenwereldje is klein en tamelijk bedompt.
pi_89945763
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 00:16 schreef wonderer het volgende:
Nadine, als dit boek af is, moet je een boek schrijven over de totstandkoming en alles. Succes gegarandeerd bij alle schrijvers (en dat zijn er 1 miljoen, als je de stats mag geloven) ;)
Ik hou zelf heel erg van dat soort boeken (Oek de Jong heeft een heel mooi 'totstandkomingsboek' geschreven toen hij werkte aan Hokwerda's kind) maar je moet op zijn minst een beetje recht van spreken hebben als je zo'n boek schrijft, dus... nog even wachten maar 8-)
  woensdag 15 december 2010 @ 01:29:39 #256
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89945765
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 01:24 schreef Nadine26 het volgende:

[..]
Beetje kinderachtig gedoe, als je erover nadenkt, maar het boekenwereldje is klein en tamelijk bedompt.
Ik denk dat dat de laatste strohalm is om te doen alsof literaire kwaliteit ze nog iets kan schelen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 15 december 2010 @ 01:30:19 #257
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89945775
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 01:29 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ik hou zelf heel erg van dat soort boeken (Oek de Jong heeft een heel mooi 'totstandkomingsboek' geschreven toen hij werkte aan Hokwerda's kind) maar je moet op zijn minst een beetje recht van spreken hebben als je zo'n boek schrijft, dus... nog even wachten maar 8-)
Nou ja, als je dat hele gedoe met die erfenis er ook nog in verwerkt, heb je best iets aardigs in handen toch? :D
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator woensdag 15 december 2010 @ 11:05:12 #258
42184 crew  DaMart
pi_89950628
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:49 schreef wonderer het volgende:
Op een gegeven moment word je blind voor je eigen verhaal. Poosje wegleggen (week of wat) helpt dan soms, proeflezers ook (als je dat aankunt ;)).
Ik heb onlangs de paar aandachtspunten van mijn proeflezer verwerkt. Daarvoor heb ik het een paar maanden laten liggen en er niet naar omgekeken. Alleen begin ik nu zelf steeds meer te twijfelen aan de kwaliteit van het verhaal en vraag ik me af of het wel goed genoeg is om op te sturen naar een uitgever.Wat dat betreft heb ik eigenlijk twee opties, volgens mij. Of ik stuur het op hoop van zegen op, of ik zoek nog een kritische proeflezer.

Het probleem is ook een beetje dat ik nog tal van verhaalideeën in mijn hoofd heb, waarvan ik bij sommige ideeën denk dat die veel meer potentie hebben dan wat ik nu heb gemaakt.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_89951211
quote:
7s.gif Op woensdag 15 december 2010 11:05 schreef DaMart het volgende:

Het probleem is ook een beetje dat ik nog tal van verhaalideeën in mijn hoofd heb, waarvan ik bij sommige ideeën denk dat die veel meer potentie hebben dan wat ik nu heb gemaakt.
Dat heb ik altijd. En zodra je met zo'n potentieel geweldig idee bezig bent ga je daar weer aan twijfelen en heb je weer hetzelfde gevoel.
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 15 december 2010 @ 12:07:14 #260
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_89952727
quote:
7s.gif Op woensdag 15 december 2010 11:05 schreef DaMart het volgende:

[..]

Het probleem is ook een beetje dat ik nog tal van verhaalideeën in mijn hoofd heb, waarvan ik bij sommige ideeën denk dat die veel meer potentie hebben dan wat ik nu heb gemaakt.
Zijn ze heel erg verschillend? Misschien is er een optie om de beste stukken van deze ideeen te combineren in een nog potentieler verhaal :) Dat is althans wat ik aan het proberen ben.

Jullie hadden trouwens gelijk, naarmate je verder komt en je dus veel rekening moet gaan houden met wat je eerder hebt geschreven / gaat herschrijven vlot het veel minder :) Maar ik ga door!
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
pi_89953763
Ik heb de tips ter harte genomen en het eerste wat ik vanochtend deed was mijn pen pakken en schrijven. Ging best aardig, ik begon met een totaal vage zin, maar merkte dat mijn fantasie nog lekker losbandig werkt zo vlak na het dromen (ik lijk wel een surrealist). Zo kwam er al snel een wending in het verhaal die ik zelf nog niet had voorzien.

Nu bezig met wat schrijfoefeningen. Ik lees korte verhalen geschreven in het Engels door Dave Eggers en schrijf naderhand eenzelfde verhaal maar dan in het Nederlands en aangepast aan mijn eigen schrijfstijl en met ruimte voor andere wendingen. Wel zijn de protagonisten en gebeurtenissen ongeveer hetzelfde en probeer ik dezelfde sfeer te vatten.

Gaat lekker en eindelijk heb ik weer eens doodsimpel plezier in het schrijven. Godzijdank...

@Nadine: Interessant om te lezen hoe je die publicaties hebt ervaren. Zelf zou ik het liefst onder pseudoniem of anoniem publiceren. (áls ik het ooit voor elkaar krijg) Al die ophef lijkt me 3x niks... En denk ook niet dat het goed is voor je ontwikkeling als schrijver zoveel poeha eromheen.
  woensdag 15 december 2010 @ 12:40:04 #262
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_89953817
Ik lees in de OP vanalles over een hoeveelheid woorden e.d. Hoeveel woorden bevat een gemiddeld boek?
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_89954817
quote:
14s.gif Op woensdag 15 december 2010 12:40 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik lees in de OP vanalles over een hoeveelheid woorden e.d. Hoeveel woorden bevat een gemiddeld boek?
Ik ga uit van zo'n 80.000 woorden voor 300 pagina's. Maar dat is natuurlijk heel erg afhankelijk van hoe het gezet wordt.

Mijn manuscript zit net aan de 60.000 woorden en dat is nogal magertjes.
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 15 december 2010 @ 13:19:26 #264
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_89955109
quote:
14s.gif Op woensdag 15 december 2010 12:40 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik lees in de OP vanalles over een hoeveelheid woorden e.d. Hoeveel woorden bevat een gemiddeld boek?
Zo uit mijn hoofd: ongeveer 250 woorden per pagina tellen.
En een novel zo rond de 70.000 - 90.000 uitkomt. Probeer in ieder geval tussen de 60.000 en de 110.000 te blijven.
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  Moderator woensdag 15 december 2010 @ 13:47:12 #265
42184 crew  DaMart
pi_89956112
quote:
7s.gif Op woensdag 15 december 2010 11:23 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Dat heb ik altijd. En zodra je met zo'n potentieel geweldig idee bezig bent ga je daar weer aan twijfelen en heb je weer hetzelfde gevoel.
Herkenbaar, inderdaad :@.

Misschien toch nog eens doorlezen om mijn eigen vooroordelen over het verhaal weg te nemen.

quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 12:07 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

Zijn ze heel erg verschillend? Misschien is er een optie om de beste stukken van deze ideeen te combineren in een nog potentieler verhaal :) Dat is althans wat ik aan het proberen ben.
Ik heb wel een paar verhalen die heel erg verschillend zijn, maar ook 2 die ook wel weer op elkaar aan zouden kunnen sluiten. Een daarvan is een verhaal waar ik al eens mee begonnen ben, maar waarmee ik telkens vastliep. Zo vast, dat ik dat idee vooralsnog in de ijskast heb gezet. Maar kijken in hoeverre die verhalen samen zouden kunnen, is wel een idee ja. Alleen zit ik dan met twee pakkende titels voor 1 verhaal :P.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  woensdag 15 december 2010 @ 13:54:26 #266
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_89956410
quote:
7s.gif Op woensdag 15 december 2010 13:47 schreef DaMart het volgende:

[..]

Herkenbaar, inderdaad :@.

Misschien toch nog eens doorlezen om mijn eigen vooroordelen over het verhaal weg te nemen.

[..]

Ik heb wel een paar verhalen die heel erg verschillend zijn, maar ook 2 die ook wel weer op elkaar aan zouden kunnen sluiten. Een daarvan is een verhaal waar ik al eens mee begonnen ben, maar waarmee ik telkens vastliep. Zo vast, dat ik dat idee vooralsnog in de ijskast heb gezet. Maar kijken in hoeverre die verhalen samen zouden kunnen, is wel een idee ja. Alleen zit ik dan met twee pakkende titels voor 1 verhaal :P.
Ik bedoelde dus niet op elkaar aansluiten maar min of meer in elkaar verweven :), als je er een mooi einde in het midden voor kan maken kan je er alsnog twee boeken van maken, afhankelijk van de lengte. Als het eerste deel meer van 1 verhaal bevat en het tweede van een ander kan je nog beide titels gebruiken.
Althans zo zie ik het, ik heb verder echt maar heel weinig ervaring met schrijven, maar fantasie aan overvloed. Het verzinnen van een pakkende titel lijkt mij juist het aller moeilijkst... Dus dat heb je al!
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  woensdag 15 december 2010 @ 17:50:50 #267
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89966172
quote:
7s.gif Op woensdag 15 december 2010 11:05 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ik heb onlangs de paar aandachtspunten van mijn proeflezer verwerkt. Daarvoor heb ik het een paar maanden laten liggen en er niet naar omgekeken. Alleen begin ik nu zelf steeds meer te twijfelen aan de kwaliteit van het verhaal en vraag ik me af of het wel goed genoeg is om op te sturen naar een uitgever.Wat dat betreft heb ik eigenlijk twee opties, volgens mij. Of ik stuur het op hoop van zegen op, of ik zoek nog een kritische proeflezer.
Herkenbaar ;) Juist omdat je je eigen verhaal van haver tot gort kent, ga je twijfelen of het wel spannend is, of de personages wel kloppen en alles... Een proeflezer kan dan inderdaad helpen, of gewoon opsturen en afwachten. Het blijft toch gokken; als het een geniaal verhaal is maar de uitgever heeft geen ruimte, heeft net een ander manuscript binnen dat er op lijkt, etc, dan wordt het ook niet uitgegeven, dus het ligt echt niet alleen aan de kwaliteit van je verhaal, helaas.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_89970837
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 17:50 schreef wonderer het volgende:

als het een geniaal verhaal is maar de uitgever heeft geen ruimte, heeft net een ander manuscript binnen dat er op lijkt, etc, dan wordt het ook niet uitgegeven
Houden ze je dan niet in de buurt, om bijvoorbeeld een jaar later uit te geven?
  woensdag 15 december 2010 @ 19:49:34 #269
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89970973
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 19:46 schreef Complexiteit het volgende:

[..]

Houden ze je dan niet in de buurt, om bijvoorbeeld een jaar later uit te geven?
Dat kan, hoeft niet. Elke uitgever werkt natuurlijk anders, en waarschijnlijk is de markt over een jaar toch zo weer anders dat er alsnog geen plek is voor wat er nog op de plank ligt.

Ik heb al meerdere verhalen gehoord van mensen die zoiets hadden, hun manuscript dus een jaar uit handen gaven in de veronderstelling dat ze gebakken zaten, en na die tijd alsnog een afwijzing kregen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_89972361
Voor het gerecht slepen die handel :).
  woensdag 15 december 2010 @ 20:21:59 #271
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89972620
Op welke gronden? :?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_89972768
Nuja dat ligt aan de omstandigheden van het geval. Het is denkbaar, heb daar gisteren nog een tentamen over gehad. Precontractuele aansprakelijkheid. Maar het zal in het schrijverswereldje vast niet zover komen.
  woensdag 15 december 2010 @ 20:26:47 #273
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89972855
Doe es wat meer info? Want dat is wel interessant...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_89973582
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 20:26 schreef wonderer het volgende:
Doe es wat meer info? Want dat is wel interessant...
Waar het op neerkomt is dat de Hoge Raad in het arrest Plas/Valburg bepaald heeft dat er drie fasen zijn in de precontractuele fase. De fase voor een contract, waar de onderhandelingen plaatsvinden dus. Zo is het mogelijk om een schadevergoeding te krijgen, als de andere partij geen contract met je afsluit.

- In de eerste fase staat afbreken vrij voor de (in dit geval) uitgeverij omdat de onderhandeling nog niet ver gevorderd zijn;
- In de tweede fase zijn de onderhandelingen al verder gevorderd, en mag afbreken alleen als de gemaakte kosten en gemiste kansen vergoed worden;
- In de derde fase, wanneer in dit geval de schrijver, erop mocht vertrouwen dat een overeenkomst tot stand zou komen, moet de afbrekende partij in de buidel tasten en moeten gemaakte kosten + gederfde winst vergoed worden (al wordt terughoudend omgegaan met de gederfde winst)

Even heel grof, zoals het hierboven staat. Het is ook geen keiharde richtlijn, later heeft de HR een einde gemaakt aan de tweede fase, waardoor het moeilijker is om je schade te verhalen. Wel hanteert in ieder geval de lagere rechtspraak het nog, zo werd mij door de docent verteld.
.

Moest er dus aan denken toen ik je post zag. Maar zoals ik al zei, het zal vast niet vaak voorkomen in de schrijverswereld. Het speelt vaak bij bouwbedrijven enzo, geloof ik. Maar het lijkt me zeker denkbaar, bijvoorbeeld als je al veel onderhandeld hebt met de uitgever en je min of meer zekerheid hebt dat je uitgegeven gaat worden, en dan opeens krabbelt de uitgever terug. Dat kan dus in principe niet zomaar, ook niet als er nog geen contract getekend is.
  woensdag 15 december 2010 @ 20:48:05 #275
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89973911
Sowieso is het vaststellen van de gemaakte kosten (voor een schrijver eigenlijk nihil) en winst (dat ligt echt compleet aan de markt) erg lastig. En verder zul je als schrijver vooral jezelf in de vingers snijden, want reken maar dat je over de tong gaat en ik denk dat de volgende uitgever lekker drie keer nadenkt voor hij met iemand in zee gaat die zo "makkelijk" een rechtszaak begint.

Maar het is toch wel fijn om te weten, eigenlijk.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 15 december 2010 @ 23:35:43 #276
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89983643
Dubbele bespreking van mijn boeken, wilde ik toch wel even delen: http://ansiel.cinebelblog(...)it-in-nederland.html
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_89989784
Prachtig wonderer. Dan weet je weer waar je het voor doet! ^O^
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 16 december 2010 @ 16:43:10 #278
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_90005410
Exactly :)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_90210537
Ik heb dit topic door gekregen vanuit Ik wil een boek gaan schrijven

Zoals daar staat.
quote:
Zoals de TT aangeeft. Een Engels Fantasy boek. Ik heb echt een heleboel ideeën. De omgeving heb ik in mijn hoofd al gedetailleerd uitgewerkt., de karakters van verschillende personages etc. Ik heb alleen echt geen idee hoe ik moet beginnen. Ik bedoel. Ik kan moeilijk beginnen met: Ik zal mij eerst eens voorstellen ... toch? :P Iemand die mij een klein duwtje in de goeie richting wilt geven?
Misschien dat jullie mij nog meer tips kunnen geven? Ik heb in dat topic al redelijk wat goeie tips gekregen. Die ik zeker uit ga proberen :) Maar misschien dat de wat meer ervaren mensen hier nog een mooie kijk op hebben? :)
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  maandag 20 december 2010 @ 23:55:05 #280
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_90210911
het maakt niet uit waar je begint. Schrijf desnoods het laatste hoofdstuk eerst en werk van daaruit terug. Veel schrijvers schrijven hun eerste zin als laatste. Dit komt (soms) door voortschrijdend inzicht, en eigenlijk hoort de eerste zin (eerste zinnen) een soort samenvatting te zijn van het hele verhaal (vinden sommigen).

Ik begin zelf altijd midden in een scene, dan zit je lezer meteen in de actie en wordt ie vanzelf het verhaal doorgesleept.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_90211048
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 23:55 schreef wonderer het volgende:
het maakt niet uit waar je begint. Schrijf desnoods het laatste hoofdstuk eerst en werk van daaruit terug. Veel schrijvers schrijven hun eerste zin als laatste. Dit komt (soms) door voortschrijdend inzicht, en eigenlijk hoort de eerste zin (eerste zinnen) een soort samenvatting te zijn van het hele verhaal (vinden sommigen).

Ik begin zelf altijd midden in een scene, dan zit je lezer meteen in de actie en wordt ie vanzelf het verhaal doorgesleept.
En dat blijft dan ook gewoon het begin of verander je dat later nog? :)
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  maandag 20 december 2010 @ 23:59:18 #282
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_90211130
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2010 23:57 schreef Exentric90 het volgende:

[..]

En dat blijft dan ook gewoon het begin of verander je dat later nog? :)
Oh, ligt eraan. Bij mijn tweede boek heb ik een heel nieuw eerste hoofdstuk geschreven, omdat het huidige gewoon niet klopte nog (dat is toen het tweede geworden). Dus dat kan zomaar ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_90211347
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 23:59 schreef wonderer het volgende:

[..]

Oh, ligt eraan. Bij mijn tweede boek heb ik een heel nieuw eerste hoofdstuk geschreven, omdat het huidige gewoon niet klopte nog (dat is toen het tweede geworden). Dus dat kan zomaar ;)
Oke :) Iedereen raad dus gewoon aan om "gewoon" te beginnen :) I'll give it a try :)

Heb je zelf ook al echt boeken uitgebracht etc. :) Just curious
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  dinsdag 21 december 2010 @ 00:05:36 #284
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_90211528
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 december 2010 00:02 schreef Exentric90 het volgende:

[..]

Oke :) Iedereen raad dus gewoon aan om "gewoon" te beginnen :) I'll give it a try :)

Heb je zelf ook al echt boeken uitgebracht etc. :) Just curious
Ik begin zelf vaak met een bepaalde scene in mijn hoofd waar ik dan naar toe opbouw. En daarna vul ik de rest aan.

Ja, twee boeken, derde komt in september. Elk hoofdstuk is een afgerond stuk, dus ik moet steeds opnieuw een goed begin bedenken, en ik heb ook lang niet alles op volgorde geschreven. Het laatste hoofdstuk was al af toen ik nog met het eerste moest beginnen enzo, dat werk.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_90211708
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 00:05 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik begin zelf vaak met een bepaalde scene in mijn hoofd waar ik dan naar toe opbouw. En daarna vul ik de rest aan.

Ja, twee boeken, derde komt in september. Elk hoofdstuk is een afgerond stuk, dus ik moet steeds opnieuw een goed begin bedenken, en ik heb ook lang niet alles op volgorde geschreven. Het laatste hoofdstuk was al af toen ik nog met het eerste moest beginnen enzo, dat werk.
Hm ik denkt dat ik dat ook ga proberen aangezien ik inderdaad ook een scene heb in mijn hoofd. Wanneer schrijf je het meest? Echt als je iets weet? of ga je er echt voor zitten en na denken?
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  dinsdag 21 december 2010 @ 00:11:21 #286
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_90211908
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 december 2010 00:08 schreef Exentric90 het volgende:

[..]

Hm ik denkt dat ik dat ook ga proberen aangezien ik inderdaad ook een scene heb in mijn hoofd. Wanneer schrijf je het meest? Echt als je iets weet? of ga je er echt voor zitten en na denken?
Toen ik aan de eerste versie bezig was, schreef ik (bijna) elke dag, dat werkt voor mij het beste. Ik denk meestal tijdens het schrijven, alleen de hoofdlijn heb ik in mijn hoofd. Maar dat is ook voor iedereen weer anders, ik ken ook schrijvers die een heel schema maken van te voren en dat invullen, of juist alleen schrijven als ze "inspiratie" hebben. De enige manier voor jou om uit te vinden hoe het gaat, is uitproberen. Er is niet een manier om een boek te schrijven, da's persoonlijk ;) En jij kent jezelf het beste.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_90212020
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 00:11 schreef wonderer het volgende:

[..]

Toen ik aan de eerste versie bezig was, schreef ik (bijna) elke dag, dat werkt voor mij het beste. Ik denk meestal tijdens het schrijven, alleen de hoofdlijn heb ik in mijn hoofd. Maar dat is ook voor iedereen weer anders, ik ken ook schrijvers die een heel schema maken van te voren en dat invullen, of juist alleen schrijven als ze "inspiratie" hebben. De enige manier voor jou om uit te vinden hoe het gaat, is uitproberen. Er is niet een manier om een boek te schrijven, da's persoonlijk ;) En jij kent jezelf het beste.
Oke :Y thanks voor alle tips enzo :Y ^O^
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  dinsdag 21 december 2010 @ 00:13:23 #288
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_90212066
No problem ;) Er is ook een groot schrijfforum waar je veel kunt vinden: www.schrijvenonline.org
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_90212404
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 00:13 schreef wonderer het volgende:
No problem ;) Er is ook een groot schrijfforum waar je veel kunt vinden: www.schrijvenonline.org
Zal daar ook eens een kijkje gaan nemen :Y
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
pi_90213989
Nog een klein vraagje :@

Ik schrijf vanuit de 3de persoon over een vrouwelijk persoon in de verleden tijd. Ik heb nogal het idee dat er erg vaak "She" in voor gaat komen. Wordt dit niet erg hinderlijk voor de lezer?

[ Bericht 1% gewijzigd door Exentric90 op 21-12-2010 00:48:10 ]
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  dinsdag 21 december 2010 @ 00:49:54 #291
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_90214374
Ligt er totaal aan hoe je het doet. Afwisseling is sowieso goed, maar niet geforceerd. Af en toe de naam gebruiken werkt, en woordvolgorde van een zin afwisselen ook.

Het is goed om over na te denken, maar zorg er eerst maar voor dat het verhaal op papier staat. Het is toch nooit in een keer goed ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_90214845
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 00:49 schreef wonderer het volgende:
Ligt er totaal aan hoe je het doet. Afwisseling is sowieso goed, maar niet geforceerd. Af en toe de naam gebruiken werkt, en woordvolgorde van een zin afwisselen ook.

Het is goed om over na te denken, maar zorg er eerst maar voor dat het verhaal op papier staat. Het is toch nooit in een keer goed ;)
Oke :) ik zal afentoe hier eens een stukje posten :)
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  dinsdag 21 december 2010 @ 01:00:45 #293
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_90214944
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 december 2010 00:58 schreef Exentric90 het volgende:

[..]

Oke :) ik zal afentoe hier eens een stukje posten :)
Ja, ik ben benieuwd. Is Engels je moedertaal?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_90215263
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 01:00 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ja, ik ben benieuwd. Is Engels je moedertaal?
Niet officeel nee. Alleen ben ik wel veel beter in Engels dan in Nederlands. Vanaf dat ik kon praten sprak ik eigenlijk al veel meer Engels. Dat komt omdat mijn pa altijd Engels sprak tegen ons. Omdat hij vond dat we dat goed moesten leren :) Ik kan me ook altijd veel beter uitdrukken in Engels :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Exentric90 op 21-12-2010 01:15:28 ]
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  dinsdag 21 december 2010 @ 01:18:19 #295
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_90215799
Succes... ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe je Engels is, maar uitgeven in Nederland kun je dan sowieso wel vergeten en uitgevers in Engelstalige landen willen waarschijnlijk liever een native speaker, omdat er onherroepelijk fouten in gaan sluipen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_90216109
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 01:18 schreef wonderer het volgende:
Succes... ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe je Engels is, maar uitgeven in Nederland kun je dan sowieso wel vergeten en uitgevers in Engelstalige landen willen waarschijnlijk liever een native speaker, omdat er onherroepelijk fouten in gaan sluipen.
Er zijn in nederland totaal geen engelse uitgevers? :o
Zet me wel aan het denken om toch in het nederlands te gaan beginnen

[ Bericht 4% gewijzigd door Exentric90 op 21-12-2010 01:31:56 ]
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  dinsdag 21 december 2010 @ 01:35:09 #297
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_90216404
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 december 2010 01:26 schreef Exentric90 het volgende:

[..]

Er zijn in nederland totaal geen engelse uitgevers? :o
Zet me wel aan het denken om toch in het nederlands te gaan beginnen
Voor zover ik weet niet. De markt zou ook wel erg klein zijn, lijkt me... ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_90216495
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 01:35 schreef wonderer het volgende:

[..]

Voor zover ik weet niet. De markt zou ook wel erg klein zijn, lijkt me... ;)
Hm true.. heb net een stukje geprobeerd in het Nederlands. Maar dat gaat me echt niet lukken, Ik probeer het eerst maar eens in het engels. No pain, No Gain :)
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  dinsdag 21 december 2010 @ 01:42:25 #299
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_90216673
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 december 2010 01:37 schreef Exentric90 het volgende:

[..]

Hm true.. heb net een stukje geprobeerd in het Nederlands. Maar dat gaat me echt niet lukken, Ik probeer het eerst maar eens in het engels. No pain, No Gain :)
Schrijven moet je ook leren. Het is ook een ambacht natuurlijk. Oefenen is belangrijk.

Op die site die ik je gaf kun je ook allerlei schrijfoefeningen doen. Dialoog, perspectief, dat soort dingen. Beschrijvingen etc.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_90216817
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 01:42 schreef wonderer het volgende:

[..]

Schrijven moet je ook leren. Het is ook een ambacht natuurlijk. Oefenen is belangrijk.

Op die site die ik je gaf kun je ook allerlei schrijfoefeningen doen. Dialoog, perspectief, dat soort dingen. Beschrijvingen etc.
Dat is waar. Alleen loop ik niet tegen een schrijfblokkade aan met Nederlands maar tegen een grammaticale blokkade. Ik weet gewoon niet welk woord ik wanneer moet gebruiken in welke zin en context. Daar heb ik met Engels totaal geen last van. Even een voorbeeld van wat ik net getypt heb in het Engels:

quote:
She heard an old man say: She's just a young girl. Another voice replied: She's dangerous. It needs to be done. A soft click echoed in the room. She was afraid, what was that click? Are they going to kill me?. She tried to open her eyes. A blurred image of a green lit room with a dark human shaped shadow appeared. He spoke in a soft but heavy voice: Hello Angela, How are You feeling? She immediately felt a lot better. When she tried to speak She wasn't able to make a sound. You can't speak Angela. the old man said. She anxiously looked around. All sorts of questions spooked around in her head, Where am I? Who is that man? Who did he talked to? What was that click? She shook her head and looked up again. This time the image is clear. As if the old man could read her mind he said: You're in my research basement, My name is Jaiko, The man I talked to was my brother Hugo, The clicking sound you heard was him. Now, I'm going to let You talk again. Do not scream or shout. Do You understand? She nodded. Then She spoke: Why are You keeping me here? Jaiko replied: You're one of them. I couldn't risk to let them find You
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  dinsdag 21 december 2010 @ 01:47:42 #301
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_90216842
Ik gooi hem even vol en kijk er zo naar.

Boek aan het schrijven - hoofdstuk 4
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')