Maar ik zit in het Nikon kamp dusquote:Op maandag 26 juli 2010 22:27 schreef Andyy het volgende:
Wat ik nu op het oog heb:
Sigma 18-50 F2.8
Sigma 70-300 APO.
Of heeft iemand betere ideeën?
Max budget is 600 euro, wil graag tele tot 300 en een goede standaard zoom lens
EF-S 17-55 F2.8 IS, of de EF-S 15-85 F3.5-5.6 IS.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 00:38 schreef Tamashii het volgende:
Ja, ik heb een beetje een vraag want ik zoek een lens voor mijn canon d500. Ik wil echt een allround lens zeg maar. Maar ik heb nu de 18-55. Wat is dan het beste?
Wil je nu een allround lens of een vervanging van je kitlens..quote:Op dinsdag 27 juli 2010 00:38 schreef Tamashii het volgende:
Ja, ik heb een beetje een vraag want ik zoek een lens voor mijn canon d500. Ik wil echt een allround lens zeg maar. Maar ik heb nu de 18-55. Wat is dan het beste?
Ik wil 'm ergens vandaan toveren, het liefst voor morgenquote:Op woensdag 28 juli 2010 02:00 schreef Andyy het volgende:
Ik ga toch voor de Nikkor AF-s 70-300 denk ik
quote:Op donderdag 29 juli 2010 15:45 schreef elcastel het volgende:
Iemand nog tips voor tweedehands-lens-websites ? Ik krijg steeds meer jeuk om een Bigma bij te kopen, die mag gewoon bladderen enzo, als hij maar zo is als ik hem ken (van een kennis).
(Canon)
Richtprijs ?quote:
quote:
quote:
quote:
Haal de camera van auto en bijvoorbeeld P - M aan.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 11:32 schreef PLAE@ het volgende:
Heb gisteren de Sigma 18-200mm F 3.5-6.3 DC OS HSM Nikon gekocht.
Bij vrijwel elke foto die ik wil maken bij daglicht schakelt de camera echter de flitser in....begrijp er niks van. Komt die lens zoveel licht tekort? Het was gewoon buiten met zonnig weer.
Nah hebben de camera's sowieso wel last van als je ze in auto stand laat staan. Werk in M modus bijvoorbeeld en ga eens kijken met sluitertijden en diafragma. Zal je zien dat je flitser uit blijft en meer voldoening van je werk krijgtquote:Op zaterdag 31 juli 2010 11:45 schreef PLAE@ het volgende:
Kan de flits ook wel uitschakelen. Maar blijf het een vreemd verhaal vinden
Kan zijn dat er gewoon te weinig licht binnenkomt; flitser uit en gaaaan! Ik ben sowieso niet zo van het flitsen, tenzij het echt niet anders kan (lees: in het pikkedonker alleen).quote:Op zaterdag 31 juli 2010 11:32 schreef PLAE@ het volgende:
Bij vrijwel elke foto die ik wil maken bij daglicht schakelt de camera echter de flitser in....begrijp er niks van. Komt die lens zoveel licht tekort? Het was gewoon buiten met zonnig weer.
Ik heb afgelopen week dezelfde lens verkocht aan iemand die auto stand gebruikte, was even bang dat jij het wasquote:Op zaterdag 31 juli 2010 11:32 schreef PLAE@ het volgende:
Lol!quote:Op zaterdag 25 september 2010 18:52 schreef Andyy het volgende:
[..]
Ik heb afgelopen week dezelfde lens verkocht aan iemand die auto stand gebruikte, was even bang dat jij het was
Wat voor zoombereik zoek je? wil je close-up gaan fotograferen, of juist veel groothoek? Wil je kunnen inzoomen, of is een lens met vaste brandpuntsafstand ook OK? Ga je je flitser gebruiken (wat ik bij concerten kan afraden)?quote:Op zondag 26 september 2010 00:29 schreef jakkop het volgende:
ben op zoek naar een leuke, betaalbare allround-lens voor nikon, als het even kan met wat mogelijkheden bij een hoog contrast. (concerten e.d.) Of ben ik nu op zoek naar een schaap met vijf poten?
Je zoekt geen hoog contrast maar laag diafragmaquote:Op zondag 26 september 2010 00:29 schreef jakkop het volgende:
Weet niet heel veel van lenzen af, maar ben op zoek naar een leuke, betaalbare allround-lens voor nikon, als het even kan met wat mogelijkheden bij een hoog contrast. (concerten e.d.) Of ben ik nu op zoek naar een schaap met vijf poten?
Close-up, zoomen ook graag, geen flitser.quote:Op zondag 26 september 2010 01:40 schreef Juustemans het volgende:
[..]
Wat voor zoombereik zoek je? wil je close-up gaan fotograferen, of juist veel groothoek? Wil je kunnen inzoomen, of is een lens met vaste brandpuntsafstand ook OK? Ga je je flitser gebruiken (wat ik bij concerten kan afraden)?
Een goede lens vinden lukt altijd wel, alleen zijn ze soms vrij duur..
Tsja, onder de 400-500 euro zou toch wel fijn zijn.quote:Op zondag 26 september 2010 02:12 schreef Andyy het volgende:
[..]
Je zoekt geen hoog contrast maar laag diafragma
En wat is jouw definitie van betaalbaar?
voor de een is 2000 euro betaalbaar, de ander 150 euro
Nee, vind ik niet. Ik zou voor diafragma 2.8 gaan. Zit je nooit met je licht te klote. En ga van die auto-stand af!!! NU!!!quote:Op zondag 26 september 2010 22:29 schreef junkiexp het volgende:
Ik heb mijn 450d nu een klein jaar en heb al tijd met de kitlens gewerkt.
Prima lens voor de prijs.
Nu wil ik eigenlijk uit breiden naar een lens met wat meer zoom.
Ik zit aan zo iets te denken :
http://www.digicamshop.nl(...)50mm-f-4-5-6-is.html
Is dit een goede lens voor een beginner ?
Ik schiet nog altijd veel op de auto stand omdat ik met nog niet echt heel erg verdiept heb in de instellingen.
Want een telezoom met 2.8 is natuurlijk betaalbaar?quote:Op zondag 26 september 2010 22:34 schreef Luna3 het volgende:
[..]
Nee, vind ik niet. Ik zou voor diafragma 2.8 gaan. Zit je nooit met je licht te klote. En ga van die auto-stand af!!! NU!!!
Is een leuke lens om je bereik uit te breiden hoor. En ik zou inderdaad mijn cam wat meer ontdekken. Op die manier kan je wat gerichter lenzen gaan kopen. Voor zoals jij hem nu het afgelopen jaar hebt gebruikt, heb je eigenlijk zinloos een DSLR gekocht aangezien je met een supercompact van 300 euro meer zou hebben gedaan. Geeft niet, maar neem nu wel de volgende stap, en je zal zien dat je dan veel meer plezier hebt van je camera.quote:Op zondag 26 september 2010 22:29 schreef junkiexp het volgende:
Ik heb mijn 450d nu een klein jaar en heb al tijd met de kitlens gewerkt.
Prima lens voor de prijs.
Nu wil ik eigenlijk uit breiden naar een lens met wat meer zoom.
Ik zit aan zo iets te denken :
http://www.digicamshop.nl(...)50mm-f-4-5-6-is.html
Is dit een goede lens voor een beginner ?
Ik schiet nog altijd veel op de auto stand omdat ik met nog niet echt heel erg verdiept heb in de instellingen.
Ja, iemand die alles op auto schiet gaat eens zoomlens van +1000,- kopenquote:Op zondag 26 september 2010 22:34 schreef Luna3 het volgende:
[..]
Nee, vind ik niet. Ik zou voor diafragma 2.8 gaan. Zit je nooit met je licht te klote. En ga van die auto-stand af!!! NU!!!
Ja wil ik ook wel, maar het moet ook betaalbaar blijven natuurlijkquote:Op zondag 26 september 2010 22:34 schreef Luna3 het volgende:
[..]
Ja dat denk ik ook, dadelijk zit ik met een lens van 1000 euro terwijl ik het helemaal niet leuk blijk te vinden.quote:Op zondag 26 september 2010 22:35 schreef Andyy het volgende:
[..]
Want een telezoom met 2.8 is natuurlijk betaalbaar?
Ik zou ik hem was me toch meer verdiepen in de camera voordat die nieuw spul koopt
Bedankt hier kan ik wat mee.quote:Op zondag 26 september 2010 22:58 schreef freud het volgende:
[..]
Is een leuke lens om je bereik uit te breiden hoor. En ik zou inderdaad mijn cam wat meer ontdekken. Op die manier kan je wat gerichter lenzen gaan kopen. Voor zoals jij hem nu het afgelopen jaar hebt gebruikt, heb je eigenlijk zinloos een DSLR gekocht aangezien je met een supercompact van 300 euro meer zou hebben gedaan. Geeft niet, maar neem nu wel de volgende stap, en je zal zien dat je dan veel meer plezier hebt van je camera.
Wat de autostand ben ik het met je eens, maar met het eerste niet.quote:Op zondag 26 september 2010 22:34 schreef Luna3 het volgende:
[..]
Als ik de revieuws lees is hij al uit elkaar gevallen voordat je hem überhaupt een keer gebruikt hebtquote:Op maandag 27 september 2010 00:20 schreef Andyy het volgende:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29626
Ik zou er niet teveel van verwachten, toen ik net begon zat ik me ook dood te zoeken naar een fisheye, heb het uiteindelijk uit m'n hoofd gepraat omdat het bijna nergens goed voor is
jups, die staat momenteel ook een klein beetje boven de 100 euro...quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:44 schreef Juustemans het volgende:
Voor Canon is er trouwens de 50mm 1.8 voor een euro of honderd.. Ik weet niet of er ook zoiets is voor Nikon?
Vergeet niet dat je vaak pas gaandeweg merkt wat je mist en je dan pas het nut van het L-spul e.d. in gaat zien.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:43 schreef Juustemans het volgende:
Ik zou zeggen: investeer niet al te veel in objectieven die het nét niet zijn; dit ga je in de toekomst wellicht verkopen als je echt verder wil. Hier heb ik zelf wel spijt van gehad; heb heel veel lenzen moeten verkopen toen ik overstapte naar Canon L lenzen, wat me uiteindelijk veel geld gekost heeft (niet veel teruggekregen voor mijn oude lenzen).
Dat is mijn standaard lens en werkt heerlijkquote:Op dinsdag 28 september 2010 18:43 schreef Juustemans het volgende:
Ik heb tijden geschoten met de Tamron 17-50 2.8.
Veel plezier van gehad, voor een goeie prijs!
Echt close-up schieten kun je voor een lage prijs doen met eem marcolens, bijvoorbeeld de Tamron 90mm 2.8, prima lens, haarscherp, alleen focust hij wel traag.
Ik zou zeggen: investeer niet al te veel in objectieven die het nét niet zijn; dit ga je in de toekomst wellicht verkopen als je echt verder wil. Hier heb ik zelf wel spijt van gehad; heb heel veel lenzen moeten verkopen toen ik overstapte naar Canon L lenzen, wat me uiteindelijk veel geld gekost heeft (niet veel teruggekregen voor mijn oude lenzen).
Het is inderdaad wel handig om te weten _welk_ L glas je wil. Voor wat betreft primes zijn andere merken ook goed hoor, zeker Sigma heeft erg mooie primes ook.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:21 schreef Omniej het volgende:
[..]
Vergeet niet dat je vaak pas gaandeweg merkt wat je mist en je dan pas het nut van het L-spul e.d. in gaat zien.
Eerlijk gezegd zou ik mensen eerder adviseren het rustig op te bouwen dan meteen voor L-glas te gaan in ieder geval. Niet iedereen heeft daar behoefte aan, en veel mensen kunnen al ruim voldoende hebben aan een objectief dat het in jouw ogen 'net niet' is.
Idd. Ook een niet-L objectief kan goed zijn en behoudt een groot deel van de waarde. Het kost altijd extra geld als je verkoopt, maar je spreidt de kosten ook. Is ook veel beter voor het hele leerproces. Mijn eerste telelens was overigens wel een 70-200 L, maar dan de F4, die is ook vervangen inmiddels, maar was de helft van de prijs van de 70-200 F2.8L. Ik heb ook jarenlang met de kitlens gewerkt, simelweg omdat mijn exemplaar wél beviel.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:21 schreef Omniej het volgende:
Vergeet niet dat je vaak pas gaandeweg merkt wat je mist en je dan pas het nut van het L-spul e.d. in gaat zien.
Eerlijk gezegd zou ik mensen eerder adviseren het rustig op te bouwen dan meteen voor L-glas te gaan in ieder geval. Niet iedereen heeft daar behoefte aan, en veel mensen kunnen al ruim voldoende hebben aan een objectief dat het in jouw ogen 'net niet' is.
mooie lensjes voor natuurfotografiequote:Op woensdag 29 september 2010 18:07 schreef kanovinnie het volgende:
is dit echt een lens, die alleen een 800 mm brandpunt heeft voor 4500 euro? Waar is dat in godsnaam goed voor?
Ik ben het niet helemaal met je eens dat je bij 2.8 nooit met licht zit te kloten; er is altijd wel een concertzaal waar het licht zo waardeloos is dat je zelfs aan 2.8 niet wegkomtquote:Op zondag 26 september 2010 22:34 schreef Luna3 het volgende:
[..]
Ja, bij concerten zeker wel ja. Mijn vriendje is lichtman en hij weet dat 'ie zonder eten naar bed moet als 'ie mij te weinig licht heeft gegeven, hahaha, dus ik heb dat probleem erg weinig.quote:Op woensdag 29 september 2010 18:18 schreef Juustemans het volgende:
Ik ben het niet helemaal met je eens dat je bij 2.8 nooit met licht zit te kloten; er is altijd wel een concertzaal waar het licht zo waardeloos is dat je zelfs aan 2.8 niet wegkomt
quote:Da's best een uitdaging om onder de 150 euronen te houden en daarom een alternatief, vooropgesteld dat je niet al te zeer aan je AF en zo gehecht moet zijn.Op zondag 24 oktober 2010 15:12 schreef kanovinnie het volgende:
Ik ben op zoek naar een lens met een groot diafragma. Ik heb nu een 18-55 3.5-5.6 kitlens van Canon, maar ben op zoek naar een lens met een lagere diafragma.
Ik ben ter informatie naar een winkel toegeweest, maar daar werd mij verteld dat ik dan in de prijsklasse 500 euro+ uitkom. Dat is voor mij ~350 euro teveel.
Is er dus een lens, die aan de volgende eisen voldoet?
Voor een Canon body
Brandpuntsafstand <50 (zoom hoeft niet perse)
Diafragma 2.8 of kleiner
max 150 euro
Tweedehands is geen probleem, maar voor welke lens zou ik dan moeten gaan?
Of het Canon/Sigma/Tamron lens is maakt niet uit.
Alvast bedankt!
quote:Ik ben opzich wel redelijk gehecht aan mijn autofocus. Ik ben echt belabberd met zelf focussen.Op zondag 24 oktober 2010 15:27 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Da's best een uitdaging om onder de 150 euronen te houden en daarom een alternatief, vooropgesteld dat je niet al te zeer aan je AF en zo gehecht moet zijn.
Koop op ebay of markplaats een oud hobbysetje met daarin een 28mm vastbrandpunt of probeer ergens een losse 2.8/28mm op de kop te tikken met een van de volgende vattingen
- pdraad/M42
- Contax/Yashica
- Olympus OM
- Nikon (pre Ai-Nikkors zijn best betaalbaar en beregoed)
- Leica R zou ook nog kunnen, ware het niet dat je budgetgebonden bent.
Buiten de cameramerken zelf zijn die 28mm's ook bijzonder goed te koop van de merken Sigma, Panagor, Tamron, Tokina etc., het zal je zelfs moeite kosten een echt slechte te vinden.
Laat in dat kader de merken Pentor, Pallas en Makinon links liggen
Vervolgens zoek je op ebay naar een adapter voor de gevonden vatting naar EOS, liefst eentje met AF-assist.
Met een beetje geluk heb je voor ruim onder de honderd euro een 28mm op je EOS die iedere zoomlens uitlacht(de edele L-zooms even uitgesloten maar die liggen toch al ruim buiten budget). Met een AF-assist-adapter helpt je camera nog met instellen ook bij diafragma's tussen volle opening en 8
Nadeeltjes zitten er ook aan.
Je werkt steeds bij het ingestelde diafragma en de helft van je automatieken (P, T en Auto alsmede SCN-automatieken) doen het niet meer, maar bedenk dat je bijzonder gelukkig kunt worden met alleen A en M.
Zoals gezegd doet je AF het ook niet meer en moet je de boel zelf in de scherpte draaien. Met AF-assist gaat dat echter redelijk probleemloos.
Maar het is maar een alternatief
quote:Gooi er 50/75 euro bovenop en je kan kijken voor een tweedehands Tamron 17-50 f/2.8 of een 24/28-70 f/2.8.. Of de sigmaversies daarvanOp zondag 24 oktober 2010 15:33 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik ben opzich wel redelijk gehecht aan mijn autofocus. Ik ben echt belabberd met zelf focussen.
Verder wel een goed alternatief. Bedankt
quote:Ik zou voor de 50mm prime gaan. Kleinere DOF kun je creatief mee doen en mooie portretten mee maken. En van een prime leer je composeren.Op zondag 24 oktober 2010 17:08 schreef Timmos het volgende:
[..]
Gooi er 50/75 euro bovenop en je kan kijken voor een tweedehands Tamron 17-50 f/2.8 of een 24/28-70 f/2.8.. Of de sigmaversies daarvan
quote:Er zijn wel meer lensen die ik moet hebben, maar mijn portomonee zegt neeOp zondag 24 oktober 2010 18:34 schreef Xcalibur het volgende:
Die 50mm 1.8 van Nikon is echt een fantastisch lensje, ik neem aan dat die van Canon gelijkwaardig is
Imho een lens die je gewoon moet hebben!
quote:Ik heb heel mijn Ierland vakantie ook met de 50mm gedaan, superrelaxte lens om lekker mee te hebben.Op zondag 24 oktober 2010 18:39 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Er zijn wel meer lensen die ik moet hebben, maar mijn portomonee zegt nee
Is de canon 50mm 1.8 ii ook een handige lens om mee te nemen als enige lens naar een stad? Ik ga namelijk naar Rome voor een weekendje. Dan heb ik weinig ruimte (alleen handbagage), dus ga ik niet mijn hele fototas meenemen. Dus of mij 18-55, of deze. Welke is dan het handigst?
quote:Ik heb twee keer alleen een 50mm meegenomen naar een stad (Seoul en Berlijn), en ik heb het zoomen toen niet gemist. Wat ik persoonlijk een misvatting vind omtrent primes vs zooms is dat scenes niet slechts met één bepaalde focal length zijn te fotograferen. Als je op iets stuit waar je een foto van wilt maken dan kan dat vaak net zo goed met 15mm als met 50mm (zeker in een stad). Je krijgt andere foto's, maar de één is niet per se slechter dan de ander. Sterker nog, omdat je met een prime soms net iets wijder of tele'er zit dan je zou willen, moet je creatief zijn met de situatie en krijg je een originelere foto dan als je gewoon aan de zoomring had kunnen draaien.Op zondag 24 oktober 2010 18:39 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Is de canon 50mm 1.8 ii ook een handige lens om mee te nemen als enige lens naar een stad? Ik ga namelijk naar Rome voor een weekendje. Dan heb ik weinig ruimte (alleen handbagage), dus ga ik niet mijn hele fototas meenemen. Dus of mij 18-55, of deze. Welke is dan het handigst?
quote:Op een 1.6 crop is 50mm in een stad als rome vrij 'lang' zeg maar. Ik zou de 18-55 meenemen. Bovendien, die 50mm is niet veel groter dan klein potje haarwaxOp zondag 24 oktober 2010 18:39 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
quote:Dat is waar, het gaat sowieso leuk worden om wat foto's te maken daarOp zondag 24 oktober 2010 19:04 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Ik heb twee keer alleen een 50mm meegenomen naar een stad (Seoul en Berlijn), en ik heb het zoomen toen niet gemist. Wat ik persoonlijk een misvatting vind omtrent primes vs zooms is dat scenes niet slechts met één bepaalde focal length zijn te fotograferen. Als je op iets stuit waar je een foto van wilt maken dan kan dat vaak net zo goed met 15mm als met 50mm (zeker in een stad). Je krijgt andere foto's, maar de één is niet per se slechter dan de ander. Sterker nog, omdat je met een prime soms net iets wijder of tele'er zit dan je zou willen, moet je creatief zijn met de situatie en krijg je een originelere foto dan als je gewoon aan de zoomring had kunnen draaien.
quote:Goed punt, ik neem sowieso de 70-300 niet mee, dat is weer wat te veel van het goedeOp zondag 24 oktober 2010 19:09 schreef muzas het volgende:
[..]
Op een 1.6 crop is 50mm in een stad als rome vrij 'lang' zeg maar. Ik zou de 18-55 meenemen. Bovendien, die 50mm is niet veel groter dan klein potje haarwax
quote:Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar het zal inderdaad wel even wennen zijn ja.Op zondag 24 oktober 2010 19:13 schreef Xcalibur het volgende:
Ik wou net zeggen, die 50mm kan je echt nog wel ergens bijstoppen
Maar het werken met een prime vraagt wel een andere manier van werken zeg maar.... je hebt minder vrijheid omdat je niet kunt zoomen, waardoor je andere keuzes gaat/moet maken. Zoals hierboven al gezegd wordt is dat niet beter of slechter, maar vooral anders
quote:Ik denk dat ik dan ook de 18-55 meeneem. Ik zou het erg zonde vinden als ik er achterkom dat ik die mis.Op zondag 24 oktober 2010 19:35 schreef problematiQue het volgende:
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring, mocht je inderdaad besluiten om alleen de 50mm mee te nemen/te gebruiken.
quote:Dat inderdaad.Op zondag 24 oktober 2010 19:09 schreef muzas het volgende:
[..]
Op een 1.6 crop is 50mm in een stad als rome vrij 'lang' zeg maar. Ik zou de 18-55 meenemen. Bovendien, die 50mm is niet veel groter dan klein potje haarwax
quote:Hoe duur was die 30mm dan?Op zondag 24 oktober 2010 19:50 schreef Omniej het volgende:
[..]
Dat inderdaad.
Is voor mij ook de reden geweest waarom ik nooit de 50/1.8 heb gekocht trouwens. Vind 'm gewoon niet wijd genoeg op crop, ben wat dat betreft blijer met m'n 30mm.
Maar goed, voor erbij is het natuurlijk een leuk en vooral extreem betaalbaar lensje.
quote:Hoe bevalt die 30mm? Heb nu even de 35 f2 van Canon gekocht, en ben wel benieuwd naar het verschil. De 35mm gaat wel vervangen worden door de L versie komend jaar, maar hoor goeie verhalen over de sigma's.Op zondag 24 oktober 2010 19:55 schreef Omniej het volgende:
De 30mm die ik heb valt ook buiten je budget. (is de 30 f/1.4 van Sigma)
Ging me eigenlijk ook om de lengte van de lens... Persoonlijk vind ik 50mm op crop dus niet zo fijn en daarom zou ik er zeker nog een ander objectief naast houden als je in een stad o.i.d. gaat fotograferen.
Edit: Overigens kun je het zelf ook makkelijk even testen natuurlijk. Zet je 18-55 kitlens op 50mm en tape hem voor mijn part vast (of heb de discipline om van de zoomring af te blijven)... Dan weet je in elk geval of een 50mm prime iets voor je is.
quote:Goed idee! Dat ga ik binnenkort wel eens doen!Op zondag 24 oktober 2010 19:55 schreef Omniej het volgende:
De 30mm die ik heb valt ook buiten je budget. (is de 30 f/1.4 van Sigma)
Ging me eigenlijk ook om de lengte van de lens... Persoonlijk vind ik 50mm op crop dus niet zo fijn en daarom zou ik er zeker nog een ander objectief naast houden als je in een stad o.i.d. gaat fotograferen.
Edit: Overigens kun je het zelf ook makkelijk even testen natuurlijk. Zet je 18-55 kitlens op 50mm en tape hem voor mijn part vast (of heb de discipline om van de zoomring af te blijven)... Dan weet je in elk geval of een 50mm prime iets voor je is.
quote:Hij is me op zich goed bevallen, maar verbluffend goed vind ik hem ook zeker niet. (i.t.t. sommige commentaren over de Sigma die ik soms lees)Op zondag 24 oktober 2010 19:59 schreef freud het volgende:
[..]
Hoe bevalt die 30mm? Heb nu even de 35 f2 van Canon gekocht, en ben wel benieuwd naar het verschil. De 35mm gaat wel vervangen worden door de L versie komend jaar, maar hoor goeie verhalen over de sigma's.
quote:Zoals gezegd is het ontzettend leuk en leerzaam om met een prime op stap te gaan, al zou ik bij een crop camera een 35mm verkiezen. Ik heb heel wat tochtjes gemaakt met een kitlensje en vond dat persoonlijk toch lekkerder. Maar dat heeft alles te maken met persoonlijke voorkeuren, ik zweer bij primes, maar fotografeer alleen met zoomlenzen. Ik zou dus voor de kitlens kiezen (mits je een goed exemplaar hebt).Op zondag 24 oktober 2010 18:39 schreef kanovinnie het volgende:
quote:Care to explain?Op zondag 24 oktober 2010 21:02 schreef elcastel het volgende:
[..]
ik zweer bij primes, maar fotografeer alleen met zoomlenzen
quote:Een prime is gewoon onovertroffen. Echter een goeie zoomlens biedt mij afdoende scherpte en beeldkwaliteit, ik fotografeer bewust op compositie en daar wil ik mijn beeld op kunnen aanpassen. De beperking van een prime is zeer leerzaam, je leert verder/breder kijken, maar ik heb ze alleen maar gebruikt voor dit leerproces.
quote:Ja. Ik vergelijk mijn zoomlenzen dan ook niet met de gemiddelde prime-lens maar met de top-range primes en daar kan geen zoom in mee, maar voor mij is zoom té praktisch en de concessie aan kwaliteit vind ik daarbij minimaal (maar hij is er wel degelijk en dat is merkbaar).Op zondag 24 oktober 2010 23:21 schreef Xcalibur het volgende:
Maar zoomlenzen met dezelfde optische eigenschappen (scherpte, diafragmaopening) als een gemiddelde prime zijn vaak ver te zoeken en schreeuwend duur. Ik zou zonder nadenken een 24-70mm 2.8 boven mijn 50mm 1.8 kiezen, maar ja... die is wel 20x (ofzo) zo duur
Heb jij dat niveau zoomlenzen dan?
Je bedoelt de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM zeker? Kijk eens naar het diafragmaquote:Op zaterdag 13 november 2010 17:45 schreef Susteren het volgende:
Ben vandaag naar een fotozaak in eindhoven (city foto) geweest, daar hadden ze de 70-200 f4 is, non is, f2.8 is, non is en tot mijn verbazing de 100-400.
Die kost 1350 euro, maar heeft beeldstabilisatie én 2x zoveel tele. Want ik besefte toen ik de 70-200 teste toch dat 135mm naar 200mm niet echt héél veel verschil is (natuurlijk is de 18-135mm op 135mm veel minder scherp dan de 70-200, maar de 100-400 geeft wel gewoon veel meer bereik, en een L lens doe je toch echt wel lang mee).
Bedankt voor het postenquote:Op zaterdag 13 november 2010 17:55 schreef ACT-F het volgende:
Uit een ander topic:
[..]
Je bedoelt de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM zeker? Kijk eens naar het diafragma
http://www.photozone.de/n(...)-test-report?start=1quote:Op zaterdag 13 november 2010 18:06 schreef Forno het volgende:
Mensen ervaring met de nieuwe Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM? Lees veel positieve berichten in reviews, maar nog weinig ervaringen van gebruikers.
Dan met name de focussnelheid en scherpte bij maximale zoom en een diafragma van F2.8
Lijkt me zelf een ideale lens voor actie en candids.
F5.6 Is prima voor een zoomlens met dat bereik hoor, de lens is ook snel. Je moet er wel rekening mee houden dat het geen draaizoom is, maar schuifzoom, daar moet je wel tegen kunnen (schijnt snel te wennen).quote:Op zaterdag 13 november 2010 18:19 schreef Susteren het volgende:
Zelf vind ik f5.6 op 400mm voor een zoomlens toch aardig lichtsterk, ik denk dat het voor mij genoeg is![]()
Maar wat vinden jullie van deze lens, ervaringen?
Bedanktquote:Op zaterdag 13 november 2010 19:26 schreef elcastel het volgende:
[..]
F5.6 Is prima voor een zoomlens met dat bereik hoor, de lens is ook snel. Je moet er wel rekening mee houden dat het geen draaizoom is, maar schuifzoom, daar moet je wel tegen kunnen (schijnt snel te wennen).
Ik heb er jaren geleden naar gekeken, maar toen was de kwaliteit erg exemplarisch en die verschillen heb ik ook gezien destijds. Verder was er het gerucht dat de lens een stofzuigereffect gaf, maar dat lijkt me onzin.
Ik heb altijd jeuk gehouden aan deze lens, maar heb zelf onlangs besloten dat ik toch liever een Bigma gebruik (50-500 van Sigma). Kwalitatief een stuk minder, langzamer etc, maar voor mij goed genoeg.
Misschien moet je even in de lens database van Fred&Miranda kijken. Dat kan vrij snel, moet je even hier klikken.
Je kan ook lenzen met af motor in de lens kopen van 3rd party merken. AF-S is alleen een aanduiding van Nikon zelf dat er een hyper/utrasonisch/hoejehetookwiltnoemen motor inzitquote:Op woensdag 17 november 2010 22:05 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Hoe zit dat nou met de Nikon D40? Deze heeft in de body geen scherpstelmotortje zitten waardoor je, indien je automatisch wilt scherpstellen, een AF-S lens moet kopen. Maar er kunnen toch ook passende lenzen die je alleen handmatig kunt scherpstellen?
Hoezo 300 Euro? Je kunt voor minder een goede Zenitar of Samyang kopen.quote:Op donderdag 18 november 2010 10:54 schreef kanovinnie het volgende:
Ik wil eigenlijk een Fish eye lens kopen, maar ik heb geen geld over om voor minimaal 300 euro een fisheye te kopen.
Ik weet dat er opschroef fish eye lenzen zijn, Kan dat kwaad voor mijn lenzen als ik die eropschroef? Want er komt dan best wat gewicht bij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |