quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:04 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Ik denk niet dat je kanker of ziektes kunt genezen, alleen door middel van positief denken.
Maar het zal zeker wel een aandeel hebben in de effectiviteit van de behandeling!
Nouja de wetenschap heeft al bewezen dat mensen die positief staan in hun gevecht tegen kanker er alleen beter mee om kunnen gaan, maar dat hun geest 0% baat heeft bij deze instelling.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:04 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Ik denk niet dat je kanker of ziektes kunt genezen, alleen door middel van positief denken.
Maar het zal zeker wel een aandeel hebben in de effectiviteit van de behandeling!
Aan de andere kant heb ik meerdere ervaringen meegekregen van mensen die juist door flinke emotionele stress de moed bijna hebben opgegeven en daardoor ernstig ziek zijn geworden. Het lijkt mij dan ook logisch dat als zij een houvast vinden in de vorm van een bepaalde manier van positief denken, deze ziekte op deze manier ook weer verdwijnt.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:39 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Mja maar placebo's hebben enkel effect op mechanismen waar het brein ook vat op heeft, het geeft vertrouwen in dat de ziekte voorbij gaat en verbeterd de omgang met de ziekte.
Het laatste wat ik een professor daar heb over horen zeggen is dat dat soort causale kettingen heel controversieel zijn ( acute stress -> acute kanker, of uberhaupt stress -> fysiek aanwezige klacht). Aan de andere stress veroorzaakt wel een bepaalde lichamelijke scheikunde die cellen aantast, en aangetaste cellen, dat is de oorzaak van kanker (onbeperkte celdeling), maar waarschijnlijk had deze man al behoorlijk aangetaste cellen want dit is een erg langdurig proces, en kanker is vooral een ouderdoms ziekte.quote:Een voorbeeld hiervan is een man die niet lang meer te leven heeft door suikerziekte type 2 (volgens mij de niet erfelijke variant), deze heeft de ziekte opgelopen kort nadat binnen een jaar tijd zowel zijn dochter en vrouw overleden zijn aan kanker. Het is daarom ook de vraag hoe hij die ziekte heeft opgelopen. Heeft deze man de ziekte gekregen door deze intense emotionele stress en de gevolgen daarvan, of heeft hij deze ziekte toevallig opgelopen?
quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:48 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Overigens aan lavenderr: Ik heb in dit topic nergens een verband aangegeven tussen het genezen van kanker en placebo, deze discussie heb ik liever niet in dit topic. Verder weet ik dat er een groot aantal ziekten genezen zijn door dergelijke placebo medicijnen waardoor ik de term ernstige ziekten hiervoor heb gebruikt. Al is ernstig uiteraard een flinke term. Ben overigens ook vooral benieuwd naar zoveel mogelijk meningen over dit onderwerp, elke mening krijgt dan ook de ruimte zolang deze de andere meningen maar niet gaan onnodig gaan bekritiseren. Filosoferen hierover is uiteraard een ander verhaal.
Dat het controversieel is heb ik inmiddels wel door. Een ander voorbeeld is namelijk mijn vader. Kort na zijn eerste scheiding heeft hij dermate ernstige klachten gekregen aan zijn lever dat hij daar zelfs 2 levertransplantaties aan heeft overgehouden. Ook daar is het weer de vraag of dit puur toeval is en dat dit dus de uitkomst betreft van een ander proces, of dat deze stress de oorzaak is van zijn acute leverfalen.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:07 schreef Granduppaaaaah het volgende:
[..]
Het laatste wat ik een professor daar heb over horen zeggen is dat dat soort causale kettingen heel controversieel zijn ( acute stress -> acute kanker, of uberhaupt stress -> fysiek aanwezige klacht). Aan de andere stress veroorzaakt wel een bepaalde lichamelijke scheikunde die cellen aantast, en aangetaste cellen, dat is de oorzaak van kanker (onbeperkte celdeling), maar waarschijnlijk had deze man al behoorlijk aangetaste cellen want dit is een erg langdurig proces, en kanker is vooral een ouderdoms ziekte.
Misschien heb je hier wat aan: http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo
Inderdaad, er zijn over dit onderwerp nog geen conclusies te trekken, vandaar dan ook dit topic. Ik weet namelijk zeker dat er genoeg mensen zijn die ervaring hebben met dit onderwerp.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:32 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Ja dat soort ideeën krijg je dan als je dat gelooft, als je het niet gelooft krijgt je hele andere ideeën, mensen interpreteren de werkelijkheid vanuit hun eigen ideeënwereld. Mja vooralsnog is niks bewezen, en dan zijn dat soort gedachten toch altijd "geloof", een overtuiging zonder herhaalbaar experiment.
Dat is het lastige van dit verhaal inderdaad. Het lijkt mij dan ook erg moeilijk dergelijke gebeurtenissen achteraf te onderzoeken, vooral door het feit dat er sowieso al weinig bekend is over processen die zich in het hoofd afspelen net zoals dat er nog niet gek veel bekend is over precieze werking van ons immuunsysteem of onze emoties. Heb daarom ook geen zin in onnodige conclusies en discussies mbt. de wetenschap binnen dit topic, al is informatie over objectieve onderzoeken mbt. deze zaken altijd welkom uiteraard.quote:Op woensdag 21 juli 2010 22:10 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Ja maar zijn die überhaupt te toetsen? Die mensen hebben geen enkel zicht op de processen in hun lichaam, laat staan dat ze onderscheiden tussen toeval en gevolg.
Dat van kanker genezen door positief denken is trouwens wel al naar het land der fabeltjes verwezen door de wetenschap.
quote:Stel, iemand is ernstig ziek en deze persoon geneest dmv. een placebo medicijn. Wat is dan de reden dat deze persoon geneest?
Logisch beredeneerd zouden er dan namelijk 2 mogelijkheden zijn:
- De ziekte heeft nooit bestaan binnen het lichaam van hem/haar.
- De wilskracht en dus het positief denken heeft de ziekte overwonnen.
Mogelijkheid 3:quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:45 schreef mediaconsument het volgende:
Dat zou dan wel erg sneu zijn voor de mensen die voor dezelfde ziekte een echt medicijn hebben gekregen.quote:Op donderdag 22 juli 2010 16:04 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Mogelijkheid 3:
- De ziekte is gewoon genezen, omdat die ziekte ook genezen zou zijn zonder placebo.
quote:Op donderdag 22 juli 2010 18:30 schreef mediaconsument het volgende:
Dat zou dan wel erg sneu zijn voor de mensen die voor dezelfde ziekte een echt medicijn hebben gekregen.
Je kunt daarom ook haast niet zeggen dat deze placebo dan ingezet word met een doel, denk namelijk eerder dat dit willekeurig gebeurd. Daarbij gaat dit topic met name over de wil in combinatie met placebo, oftewel zal dat een reden zijn waarom niet elk lichaam hetzelfde reageert, of het moet uiteraard zo zijn dat iedereen zich hetzelfde voelt en ook eenzelfde zelfvertrouwen heeft. Mocht je echter meer willen weten over placebo, dan nodig ik je graag uit om hierover een topic te openen in Lifestyle dan kan het topic hier verder zoals ik aangeef in de TS, oftewel met niet al te veel discussies maar met zoveel mogelijk meningen.quote:Op donderdag 22 juli 2010 18:36 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Het is niet zo dat elk persoon lichamelijk hetzelfde reageert op dezelfde ziekte. Bij de een geneest het gewoon vanzelf en een ander heeft daar 'hulp' bij nodig. Bovendien verschilt het niet alleen per persoon. maar ook per keer.
Nog even een extra reactie hierop: Natuurlijk zullen er ook mensen zijn die tijdens een ziekte een medicijn gebruiken en dat ze zonder medicijn ook wel weer beter geworden zouden zijn. Net zoals er ook mensen zijn die geen medicijn gebruikt hebben en daardoor overlijden aan hun ziekte.quote:Op donderdag 22 juli 2010 18:30 schreef mediaconsument het volgende:
Dat zou dan wel erg sneu zijn voor de mensen die voor dezelfde ziekte een echt medicijn hebben gekregen.
Wat een raar topic wil je danquote:Op donderdag 22 juli 2010 19:44 schreef mediaconsument het volgende:
Mocht je echter meer willen weten over placebo, dan nodig ik je graag uit om hierover een topic te openen in Lifestyle dan kan het topic hier verder zoals ik aangeef in de TS, oftewel met niet al te veel discussies maar met zoveel mogelijk meningen.
En als je een mening hebt die niet in jouw lijstje staat, dan mag je die eigenlijk ook niet gevenquote:Op woensdag 21 juli 2010 19:45 schreef mediaconsument het volgende:
quote:Op donderdag 22 juli 2010 21:38 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Nog even een extra reactie hierop: Natuurlijk zullen er ook mensen zijn die tijdens een ziekte een medicijn gebruiken en dat ze zonder medicijn ook wel weer beter geworden zouden zijn. Net zoals er ook mensen zijn die geen medicijn gebruikt hebben en daardoor overlijden aan hun ziekte.
[..]
Wat een raar topic wil je dan! Jij mag hier van alles roepen, maar anderen mogen er niet op reageren. Anderen mogen alleen maar een mening hieruit kiezen:
[..]
En als je een mening hebt die niet in jouw lijstje staat, dan mag je die eigenlijk ook niet geven! En als jij reageert op de mening van een ander, mag die persoon daar niet meer op reageren
!
Ik ben TS en probeer dit topic een beetje ordelijk te houden, daarom bedankt voor het respect. Ik wil dan ook een topic op de manier zoals hier in TRU een topic behoort te zijn, oftewel zonder al te veel conclusies ervaringen uitwisselen over een onderwerp waar sowieso niet al te veel over bekend is.quote:Op donderdag 22 juli 2010 21:38 schreef JoepiePoepie het volgende:
Wat een raar topic wil je dan! Jij mag hier van alles roepen, maar anderen mogen er niet op reageren. Anderen mogen alleen maar een mening hieruit kiezen:
Poe poe, wat doe je weer uit de hoogte zegquote:Op donderdag 22 juli 2010 22:33 schreef mediaconsument het volgende:
Ik ben TS en probeer dit topic een beetje ordelijk te houden, oftewel bedankt voor het respect. Ik wil daarom ook een topic op de manier zoals hier in TRU een topic behoort te zijn, oftewel zonder al te veel conclusies ervaringen uitwisselen over een onderwerp waar sowieso niet veel van bekend is.
Om deze reden heb ik dan ook geen zin in een stel kleuters die hier mensen lastig gaan vallen met onnodige conclusies, daar er over dit onderwerp simpelweg weinig conclusies bestaan. Daarvoor heb ik je overigens al eerder doorverwezen naar lifestyle of andere fora waar dergelijke conclusies wel worden gewaardeerd.
Is dat zo, waarom moeten alternatieve methode's in dubbelblinde testen dan een successcore hebben die een placobo overstijgt, in het geval van alternatieve methoden moeten ze dan een succesrate boven de 50% hebben.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:39 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Mja maar placebo's hebben enkel effect op mechanismen waar het brein ook vat op heeft, het geeft vertrouwen in dat de ziekte voorbij gaat en verbeterd de omgang met de ziekte.
Waardoor ontstaat stress?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 13:31 schreef SpecialK het volgende:
Ik geloof dat hoofdingredient van het placebo effect is dat je hersenen minder stresshormonen afgeven aan je lichaam. Stresshormonen maken je gevoeliger voor pijntjes en werken bovendien remmend op het natuurlijke genezingsproces.
De "dmv" is een beetje raar, de essentie van een placebo is juist dat 't geen werkzame bestanddelen heeft, dus dat de genezing er ook niet aan toegeschreven kan wordenquote:Op woensdag 21 juli 2010 19:45 schreef mediaconsument het volgende:
Stel, iemand is ziek en deze persoon geneest dmv. een placebo medicijn. Wat is dan de reden dat deze persoon geneest?
- Werkomgevingquote:
Had ik al gezegd:quote:Op vrijdag 23 juli 2010 13:48 schreef _Led_ het volgende:
Je mist dus op zijn minst 1 optie :
- de ziekte zou net zo goed overwonnen zijn zonder 't placebo.
Maar die mogelijkheid mocht ik niet noemen. Je mag alleen maar kiezen uit de mogelijkheden die mediaconsument geeft en geen discussies graagquote:Op donderdag 22 juli 2010 16:04 schreef JoepiePoepie het volgende:
Mogelijkheid 3:
- De ziekte is gewoon genezen, omdat die ziekte ook genezen zou zijn zonder placebo.
Daarover heb ik al aangegeven dat je dat niet kunt concluderen zonder eerst vast te stellen in welke gevallen de placebo gebruikt en of dus bijvoorbeeld voor een bepaalde ziekte niemand een normaal medicijn krijgt, oftewel altijd een placebo.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 13:48 schreef _Led_ het volgende:
[..]
De "dmv" is een beetje raar, de essentie van een placebo is juist dat 't geen werkzame bestanddelen heeft, dus dat de genezing er ook niet aan toegeschreven kan worden
Je mist dus op zijn minst 1 optie :
- de ziekte zou net zo goed overwonnen zijn zonder 't placebo.
placebo's worden niet vrijwillig ingezet, ze worden meestal dubbel blind ingezet samen met een echt medicijn, het verschil tussen placebo groep en medicijn groep geeft de therapeutische window aan omdat natuurlijk ook onder de mensen die wel het medicijn krijgen een "placebo" effect kan zittenquote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:06 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Daarover heb ik al aangegeven dat je dat niet kunt concluderen zonder eerst vast te stellen in welke gevallen de placebo gebruikt en of dus bijvoorbeeld voor een bepaalde ziekte niemand een normaal medicijn krijgt, oftewel altijd een placebo.
Op het moment dat dit vooraf bepaald was, zou deze mogelijkheid daar zijn. Echter zitten we niet in een medisch wetenschappelijk forum, dus kunnen we daar eigenlijk vrij weinig over zeggen. Op het moment dat een placebo willekeurig ingezet word om een bepaalde ziekte te overwinnen, dan moet je ook gaan kijken naar de ernst van het ziektebeeld, om daarna ook nog eens de invloed van de geest op het lichaam vast te stellen. Dat de geest invloed heeft op het lichaam lijkt mij daarom ook duidelijk.
Omdat ik er mee bekend ben dat het lastig is om hierover cijfers te verkrijgen en ik dit topic een filosofische insteek wil geven, doe ik dit op deze manier. Zoals al eerder gezegd sta je vrij om in Lifestyle meer te weten te komen over de placebo an sich.
Dit soort reacties geven mij daarom ook veel vertrouwen dat de geest tot meer in staat is dan alleen het aansturen van het lichaam als in de zin van het woord. Placebo is om deze reden een erg goede manier om de wilskracht die hiervoor nodig is te ondersteunen waardoor bv. de stress wegvalt die het ons immuunsysteem lastig maakt om de ziekte te genezen.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 13:27 schreef mousy31 het volgende:
Iets uit mn eigen ervaring ik was altijd vrij negatief ingesteld, heeft met mn opvoeding te maken, k was altijd ziek, van overspannen tot echt geestelijk ziek zijn en t leven niet meer te zien zitten.
Ik ben 3 jaar geleden mn droomvent tegen gekomen, we zijn inmiddels getrouwd hij is zeer positief ingesteld , daardoor ben ik ook veranderd ik denk positiever en ben minder ziek en gelukkiger.
Echt gedachten zijn krachten en je kan met negativiteit jezelf dus behoorlijk ziek maken. Ook ligt het aan de omgeving(en mensen waar je mee om gaat) waarin je verblijft. Dus ik denk wel degelijk dat positiviteit je kan gebezen!
Daarom zitten we hier in TRU en niet in een wetenschappelijk forum ofzo. In dergelijke fora zou je over die 3de mogelijkheid gaan discussiëren om op die manier aan cijfers te komen waarna je met conclusies kunt gaan komen over de wilskracht mbt. placebo. Dat is echter niet de insteek van TRU en zoals eerder gezegd de reden van dit topic binnen dit forum.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:08 schreef _Led_ het volgende:
Aha, dus daarom zeg jij dat er maar 2 opties zijn terwijl er natuurlijk meer zijn, en dan moet iedereen kiezen uit 1 van die 2 ook al hebben ze eigenlijk een andere mening.
Interessant feitje daarbij is dat het vatbaar zijn voor het placebo effect afhankelijk lijkt te zijn van genetische aanleg.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:11 schreef Re het volgende:
[..]
placebo's worden niet vrijwillig ingezet, ze worden meestal dubbel blind ingezet samen met een echt medicijn, het verschil tussen placebo groep en medicijn groep geeft de therapeutische window aan omdat natuurlijk ook onder de mensen die wel het medicijn krijgen een "placebo" effect kan zitten
En je vindt het zelf niet vreemd om te zeggen "er zijn maar 2 mogelijkheden" terwijl je weet dat er meer zijn ?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:13 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Daarom zitten we hier in TRU en niet in een wetenschappelijk forum ofzo. In dergelijke fora zou je over die 3de mogelijkheid gaan discussiëren om op die manier aan cijfers te komen waarna je met conclusies kunt gaan komen over de wilskracht mbt. placebo. Dat is echter niet de insteek van TRU en zoals eerder gezegd de reden van dit topic binnen dit forum.
quote:Players control a tiny robot who travels through the human body to destroy harmful cancer cells. Along the way, she breaks down complex medical terminology and explains what's going on when the body undergoes treatment like chemotherapy.
By making cancer a visible foe, Re-Mission gives kids a different mental view of who their enemy is, said Dr. Steve Cole, vice president of research at HopeLab. That's something that teenagers around the world can benefit from.
Video games like Re-Mission transcend national boundaries and cultures, he told CNN. "Everybody wants to beat death."
Re-Mission has been distributed to 81 countries, and patients anywhere in the world can download it for free online.
According to Cole, providing an opportunity to experience the positive emotions that come from treatment can change the behavior of young patients and can make a real difference in their health.
Ja, maar nee.quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:48 schreef mazaru het volgende:
Onderschat de kracht van de geest niet. Helaas is dat niet iets dat wetenschappelijk bewezen kan worden.
quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:48 schreef mazaru het volgende:
Helaas is dat niet iets dat wetenschappelijk bewezen kan worden. Vandaar dat het ook vaak wordt afgedaan als onzin.
Je hebt stress en je hebt stress, maar laten we het even op psychische stress houden.quote:Op zondag 25 juli 2010 01:11 schreef Dlocks het volgende:
Stress kan zorgen voor veel verschillende lichamelijke klachten. Is stress dan een geestelijke aandoening (ofwel zit het in je hoofd) of een lichamelijke aandoening?
Ik denk dat stress een probleem is wat in je hoofd begint en dat stress vervolgens lichamelijk klachten kan veroorzaken.
Als je middels stress je lichaam ziek kunt maken dan is het niet onwaarschijnlijk dat het tegenovergestelde ook mogelijk is.
Derde mogelijkheid:quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:45 schreef mediaconsument het volgende:
Stel, iemand is ziek en deze persoon geneest dmv. een placebo medicijn. Wat is dan de reden dat deze persoon geneest?
Die mening mag niet. Die moet je maar op Wetenschap of Lifestyle gaan uitenquote:Op zondag 25 juli 2010 12:31 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Derde mogelijkheid:
Het lichaam lost het probleem zelf op maar omdat de patiënt denkt dat hij zelf meewerkt (door het nemen van de pil), merkt hij minder van de pijn/overlast dan wanneer hij niets zou doen.
Dus ook zonder placebo zou hij genezen, echter blijft hij langer merken dat hij ziek is..
en waaorm werkt dat dan slechts voor de groep die denkt echte medicijnen te krijgen?quote:Op zondag 25 juli 2010 14:33 schreef Pietverdriet het volgende:
TS overziet een derde mogelijkheid, de kracht van je eigen lichaam ziektes te bedwingen. Heeft niets met positief denken te maken maar met een paar miljoen jaar evolutie van afweersysteem en zo
quote:A commonly debated use of the term refers to quantum mechanics, where, if the outcome of an event has not been observed, it exists in a state of 'superposition', which is akin to being in all possible states at once. In the famous thought experiment known as Schrödinger's cat the cat is supposedly neither alive nor dead until observed.
aansturen betekent niet dat het intelligent is. Wat is uberhaupt bewustzijn, hebben dieren het ook, en planten? Hoe ontwikkelen hun lichamen zich dan? Kwantummechanica kun je niet zo maar even extrapoleren naar iets groots, Schrodingers kat was een grapje van de beste man om juist de problemen van einsteins theorie aan te geven. (hoe belachelijk de theorie is als je hem op hoger niveau trekt,)quote:Op zondag 25 juli 2010 14:57 schreef daray het volgende:
Vergeet niet dat je onbewuste geest je lichaam aanstuurt. Je lichaam is een intelligent iets! Ik geloof dat bewustzijn een drijvende factor is voor je lichaam en dat je geestelijke toestand daar een invloed op kan hebben (en andersom). Ik geloof alleen wel dat het meer dan alleen positief denken nodig heeft. Maar stress is bijvoorbeeld al een oorzaak van vele ziektes.. Ik snap niet dat de geest/bewustzijn zo onderschat wordt in deze wereld..
[..]
Ik heb het meer ovet het waarnemers-effect. Ik zelf zou zeggen dat dieren en planten ook bewustzijn hebben. Of dit uiteindelijk zo is kan ik ook niet zeggen, maar voorlopig hou ik het daar even bijquote:Op zondag 25 juli 2010 15:15 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
aansturen betekent niet dat het intelligent is. Wat is uberhaupt bewustzijn, hebben dieren het ook, en planten? Hoe ontwikkelen hun lichamen zich dan? Kwantummechanica kun je niet zo maar even extrapoleren naar iets groots, Schrodingers kat was een grapje van de beste man om juist de problemen van einsteins theorie aan te geven. (hoe belachelijk de theorie is als je hem op hoger niveau trekt,)
waarnemerseffect? Ik ken het alleen in de context hierboven maar misschien heb jij het over iets dat ik niet ken? Google geeft allemaal verschillende dingen dus weet niet precies wat je bedoeltquote:Op zondag 25 juli 2010 15:23 schreef daray het volgende:
[..]
Ik heb het meer ovet het waarnemers-effect. Ik zelf zou zeggen dat dieren en planten ook bewustzijn hebben. Of dit uiteindelijk zo is kan ik ook niet zeggen, maar voorlopig hou ik het daar even bij
Ja, wie weetquote:Op zondag 25 juli 2010 15:28 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
waarnemerseffect? Ik ken het alleen in de context hierboven maar misschien heb jij het over iets dat ik niet ken? Google geeft allemaal verschillende dingen dus weet niet precies wat je bedoelt
Hebben amoebes ook een bewustzijn volgens jou? En bacterien, en virussen?
dan was het wel wat ik dacht, daarom ook mijn reactie dat je kwantummechanica niet op eens zomaar naar een hoger abstract niveau kunt trekken, en dat schrodingers kat een illustratie van dat probleem is. Nooit bedoeld om serieus genomen te worden maar als nerderige natuurkunde grap in het absurdisme van kwantummechanicaquote:Op zondag 25 juli 2010 15:32 schreef daray het volgende:
[..]
Ja, wie weet![]()
Hier in actie; wss. heb je het filmpje al is gezien..
Er was geen evolutie geweest als er niet nagedacht werd over deze mogelijkheden (positief denken). Daarbij wordt het immuunsysteem volgens mij tot een bepaalde hoogte aangestuurd door de wil. Om deze reden zeggen we daarom allebei hetzelfde, echter vanuit een andere hoek en met andere woorden.quote:Op zondag 25 juli 2010 14:33 schreef Pietverdriet het volgende:
TS overziet een derde mogelijkheid, de kracht van je eigen lichaam ziektes te bedwingen. Heeft niets met positief denken te maken maar met een paar miljoen jaar evolutie van afweersysteem en zo
Deze mogelijkheid is daarom ook gelijk aan de 2de mogelijkheid, echter is het in andere woorden beschreven.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:31 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Derde mogelijkheid:
Het lichaam lost het probleem zelf op maar omdat de patiënt denkt dat hij zelf meewerkt (door het nemen van de pil), merkt hij minder van de pijn/overlast dan wanneer hij niets zou doen.
Dus ook zonder placebo zou hij genezen, echter blijft hij langer merken dat hij ziek is..
ik zie er nogal een heel groot verschil tussen hoor:quote:Op zondag 25 juli 2010 16:07 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Deze mogelijkheid is daarom ook gelijk aan de 2de mogelijkheid, echter is het in andere woorden beschreven.
Hoezo sneller? Dat het korter beschreven is betekend niet dat er geen nuance bestaat binnen de opmerking.quote:Op zondag 25 juli 2010 16:13 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
ik zie er nogal een heel groot verschil tussen hoor:
tweede mogelijkheid word je echt sneller beter
deze versie wordt je niet sneller beter maar denk je eerder beter te zijn ondanks dat je nog ziek bent.
er zijn overigens placebo effecten gevonden op meetbare lichaamsfuncties dus dat zoutegenspreken dat het alleen puur optie 3 is.
sorry ik begrijp je eerste zin niet helemaal. Misschien was ik zelf ook niet helemaal duidelijk dus voor de zekerheid zal ik het nogmaals iets anders verwoord schrijven:quote:Op zondag 25 juli 2010 16:31 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Hoezo sneller? Dat het korter beschreven is betekend niet dat er geen nuance bestaat binnen de opmerking.
Wat zou een negatieve instelling volgens jou dan zijn? Kun je daarmee het immuunsysteem tegenwerken?
Hoe wil je objectief dubbelblind de verschillen in werking vast te stellen tussen niets geven en het lichaam zelf te laten genezen en de "werking" van een placebo?quote:Op zondag 25 juli 2010 14:41 schreef oompaloompa het volgende:
beetje vreemd dat placebo geinterpreteerd wordt als [positief denken]. is toch echt iets anders ^_^
[..]
en waaorm werkt dat dan slechts voor de groep die denkt echte medicijnen te krijgen?
Je kunt gewoon absolute zaken meten. Datum van sterven, cholesterolniveau, elk andere fysiologische process waar placebo effecten op gevonden worden.quote:Op zondag 25 juli 2010 17:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe wil je objectief dubbelblind de verschillen in werking vast te stellen tussen niets geven en het lichaam zelf te laten genezen en de "werking" van een placebo?
quote:Op zondag 25 juli 2010 14:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe wil je dat dubbelblind doen?quote:Op zondag 25 juli 2010 17:32 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Je kunt gewoon absolute zaken meten. Datum van sterven, cholesterolniveau, elk andere fysiologische process waar placebo effecten op gevonden worden.
Zeg ik dat?quote:
waarom zouden alleen de mensen die een placebo krijgen het afweersysteem hebben?
[..]
Ik begrijp je niet, waarom zou het nog dubbelblind moeten als je juist het placebo-effect wilt onderzoeken en absoluut objectief meetbare maten gebruikt?quote:Op zondag 25 juli 2010 17:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe wil je dat dubbelblind doen?
[..]
Zeg ik dat?
Omdat mensen nu eenmaal niet objectief zijn, daarom moet je er altijd naar streven dubbelblind te onderzoekenquote:Op zondag 25 juli 2010 17:38 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik begrijp je niet, waarom zou het nog dubbelblind moeten als je juist het placebo-effect wilt onderzoeken en absoluut objectief meetbare maten gebruikt?
Natuurlijk is de genezende werking door het lichaam veroorzaakt, een placebo heeft geen werkzame stoffen.quote:
Dat tweede misschien heb ik het verkeerd begrepen dan, ik dacht dat je bedoelde dat een ontwikkeld afweersysteem een verklaring van de effecten zou kunnen zijn.
Je kunt gewoon de zaken meten die ik eerder noemde, dan kan er geen sprake zijn van biased metingen. Kun je een beargumenteerde logische reden geven waarom onderzoek naar placebo effecten dubelblind moet? Dubbelblind onderzoek naar medicijnen is juist om te vorkomen dat placebo-effecten / cognitive biases de resultaten beinvloeden. De placebo doe je het onderzoek naar, de biases sluit je uit door objectieve maten te gebruiken.quote:Op zondag 25 juli 2010 17:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Omdat mensen nu eenmaal niet objectief zijn, daarom moet je er altijd naar streven dubbelblind te onderzoeken
[..]
maar dat kan niet de reden zijn waardoor er verschillen tussen twee groepen gevonden worden.quote:
Natuurlijk is de genezende werking door het lichaam veroorzaakt, een placebo heeft geen werkzame stoffen.
Je zou 2 soorten placebo kunnen vergelijken, saaie witte pilletjes en chique capsules, kijken of daar echt verschillen tussen zijn.quote:Op zondag 25 juli 2010 17:46 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Je kunt gewoon de zaken meten die ik eerder noemde, dan kan er geen sprake zijn van biased metingen. Kun je een beargumenteerde logische reden geven waarom onderzoek naar placebo effecten dubelblind moet? Dubbelblind onderzoek naar medicijnen is juist om te vorkomen dat placebo-effecten / cognitive biases de resultaten beinvloeden. De placebo doe je het onderzoek naar, de biases sluit je uit door objectieve maten te gebruiken.
Verschil tussen welke 2 groepen?quote:
maar dat kan niet de reden zijn waardoor er verschillen tussen twee groepen gevonden worden.
ze hebben wel eens proeven gedaan met een neppil die bitter smaakte (vies) en een die lekker smaakte (zoet), raad eens welke er effectiever was...quote:Op zondag 25 juli 2010 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je zou 2 soorten placebo kunnen vergelijken, saaie witte pilletjes en chique capsules, kijken of daar echt verschillen tussen zijn.
[..]
Verschil tussen welke 2 groepen?
Je geeft weer geen inhoudelijk argument waarom het dubbelblind moet. Je ridiculiseert mijn post wel maar daar houdt het weer op.quote:Op zondag 25 juli 2010 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je zou 2 soorten placebo kunnen vergelijken, saaie witte pilletjes en chique capsules, kijken of daar echt verschillen tussen zijn.
[..]
Verschil tussen welke 2 groepen?
=Dquote:Op zondag 25 juli 2010 17:53 schreef Re het volgende:
[..]
ze hebben wel eens proeven gedaan met een neppil die bitter smaakte (vies) en een die lekker smaakte (zoet), raad eens welke er effectiever was...
Ik wilde je eigenlijk tegemoet komen, door saaie witte pilletjes te vergelijken met dure capsules onderzoek je juist de mentale invloedquote:Op zondag 25 juli 2010 17:56 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Je geeft weer geen inhoudelijk argument waarom het dubbelblind moet. Je ridiculiseert mijn post wel maar daar houdt het weer op.
Onderzoekers zijn ook maar mensen, dat is al zo vaak gebleken. Echt, het is veel eenvoudiger en objectiever dubbelblind te testen, dan wordt je onderzoek ook veel serieuzer genomen.quote:
Naast de altijd mogelijke aanwezigheid van een corrupte onderzoeker, wat is de reden dat het onderzoek dubbelblind moet? Waarom zou de interpretatie fout kunnen zijn als het niet dubbelblind is?
stel je hebt 2 groepen, A en B. Beide hebben hoge cholesterol. A geef je een placebo waarvan je ze vertelt dat het werkt, B niet. Naderhand m,eet je cholesterol. Als A een significant sterkere verlaging van cholesterol heeft dan heb je dus een placebo effect en kun je uitsluiten dat het slechts de eigen interpretatie van de situatie is.
Ik kan geen enkel methodologisch probleem vinden t.o.v. het gebrek aan dubbelblindheid vinden. Kun je het probleem uitleggen?
corrupte onderzoekers kunnen net zo gemakkelijk een double blind als niet doubleblind onderzoek bij elkaar verzinnen / liegen.quote:Op zondag 25 juli 2010 18:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Onderzoekers zijn ook maar mensen, dat is al zo vaak gebleken. Echt, het is veel eenvoudiger en objectiever dubbelblind te testen, dan wordt je onderzoek ook veel serieuzer genomen.
Vanwege het Clever Hans effect. Ook wetenschappers die niet corrupt zijn en 100% juist denken te handelen kunne onbewust een experiment verknallen...quote:Op zondag 25 juli 2010 17:56 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Je geeft weer geen inhoudelijk argument waarom het dubbelblind moet. Je ridiculiseert mijn post wel maar daar houdt het weer op.
Naast de altijd mogelijke aanwezigheid van een corrupte onderzoeker, wat is de reden dat het onderzoek dubbelblind moet? Waarom zou de interpretatie fout kunnen zijn als het niet dubbelblind is?
stel je hebt 2 groepen, A en B. Beide hebben hoge cholesterol. A geef je een placebo waarvan je ze vertelt dat het werkt, B niet. Naderhand m,eet je cholesterol. Als A een significant sterkere verlaging van cholesterol heeft dan heb je dus een placebo effect en kun je uitsluiten dat het slechts de eigen interpretatie van de situatie is.
Ik kan geen enkel methodologisch probleem vinden t.o.v. het gebrek aan dubbelblindheid vinden. Kun je het probleem uitleggen?
daarom ook een objectieve maat als bv. cholesterolniveau. Kunt de meting laten doen door een labassistent die niet weet waar het onderzoek over gaat.quote:Op zondag 25 juli 2010 18:20 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Vanwege het Clever Hans effect. Ook wetenschappers die niet corrupt zijn en 100% juist denken te handelen kunne onbewust een experiment verknallen...
Dat is al een stuk in de richting van dubbelblind.quote:Op zondag 25 juli 2010 18:23 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
daarom ook een objectieve maat als bv. cholesterolniveau. Kunt de meting laten doen door een labassistent die niet weet waar het onderzoek over gaat.
een soort reverse enkel blindquote:Op zondag 25 juli 2010 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is al een stuk in de richting van dubbelblind.
Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naarquote:Op zondag 25 juli 2010 17:53 schreef Re het volgende:
ze hebben wel eens proeven gedaan met een neppil die bitter smaakte (vies) en een die lekker smaakte (zoet), raad eens welke er effectiever was...
goede medicijnen zijn vies, das een fundamentele natuurwetquote:Op zondag 25 juli 2010 20:32 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Want de een zal denken:
a. "Hmm, vieze bittere pil, maar dat associeer ik wel met een medicijn, en ieuwl wat een zoete pil, lijkt wel een snoepje, dat kan niet helpen tegen mijn ziekte!"
En de ander zal denken:
b. "Hmm, zo'n vieze bittere pil, daar kan niks goeds aan zijn, maar hmm jummie zeg, deze is lekker zoet, da's positief en zal dan ook wel goed helpen tegen mijn ziekte."
Ik denk dat de kans groot is, dat ik eerder zou denken zoals bij 'a', dan zoals bij 'b'.
Kijk, dat bedoel ikquote:Op zondag 25 juli 2010 20:39 schreef oompaloompa het volgende:
goede medicijnen zijn vies, das een fundamentele natuurwet
geldt dat dan vanaf een bepaalde leeftijd? Anders zouden ze toch voor de kinderen geen Sinaspril verkopen, lijkt mijquote:goede medicijnen zijn vies, das een fundamentele natuurwet
ow, niet door dat er een nieuwe post wasquote:
Bedanktquote:Op dinsdag 27 juli 2010 12:43 schreef oompaloompa het volgende:
http://duke.edu/~dandan/Papers/commercialFeatures.pdf
ligt aan wat je definitie van wil is. Op dit moment verschuif je namelijk alleen het probleemquote:Op dinsdag 27 juli 2010 18:12 schreef mediaconsument het volgende:
Hoe zou het trouwens met de aansturing van ons immuunsysteem zitten? Werkt dat volautomatisch of zou dat ook werken door de invloed van wil. Net zoals dat als je je arm wil bewegen, je deze beweegt zou het immuunsysteem in actie kunnen komen op het moment dat je dat wil. Dat zou een deel van het placebo effect kunnen verklaren namelijk.
Welk probleem?quote:Op dinsdag 27 juli 2010 18:18 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
ligt aan wat je definitie van wil is. Op dit moment verschuif je namelijk alleen het probleem
nou, of je zegt dat het werkt omdat mensen geloven dat het werkt of omdat mensen willen dat het werkt niet oplost hoe het werkt.quote:
dan snap ik niet waarom je het positief/negatief noemt om eerlijk te zijnquote:Daarom is het ook handig om te weten dat als ik positief denken zeg, de bedoeling weinig paranormaal of buitenaards is. Ergens zin in hebben, oftewel iets willen is positief. Ergens geen zin in hebben en dus niet willen is negatief. Daarbij zal je lichaam op een of andere manier aangestuurd moeten worden, veel verder dan een verhaal dat met zenuwimpulsen kan onze medische wetenschap helaas nog niet komen net zoals de precieze werking van het immuunsysteem nog maar tot op bepaalde hoogte bekend is.
dan doe je wel de assumptie dat het gevoel voor de actie komt. Vaak is het juist andersom, zeker bij "onbewuste" reacties.quote:Het klinkt voor mij logisch dat als je met je lichaam een mankement voelt, het immuunsysteem aangestuurd word door de reactie die op dit gevoel volgt, al dan niet onderbewust. Die reactie is willen. Net zoals een arm aangestuurd word door dezelfde wil kan het immuunsysteem zo ook aangestuurd kan worden. Om deze reden is bewustzijn overigens een nog interessantere term.
tja, persoonlijke ervaringen met placebos is een beetje vreemd lijkt mequote:Verder wil ik trouwens uitkijken dat we niet te ver offtopic raken, in dit topic staan de persoonlijke ervaringen met dit verhaal centraal. Discussiëren hierover kun je in andere topics.
En was daar de uitslag van zoals oompaloompa ook schreef en zoals ik zelf ook gekozen zou hebben (dat de vieze pil dus had gewonnen)? Daar ben ik namelijk zo benieuwd naar, vooral in verband met leeftijd en bijvoorbeeld Sinasprilquote:
Die ga ik in elk geval bekijken, jij dus ook bedanktquote:maar dit artikel is ook leuk leesvoer
http://www.scribd.com/doc(...)s-of-Placebo-effects
hier wel iets over bitterheid van pillen
http://george-eby-research.com/html/hand_9.html
Ga ik wel vanuit. Op de een of andere manier moet het "stereotype" dat medicijnen vies smaken, ontwikkeld te zijn. Zal dus ook niet een vaste leeftijd voor zijn of zo, licht aan de ervaring van de persoon met medicijnenquote:Op zondag 25 juli 2010 20:44 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
geldt dat dan vanaf een bepaalde leeftijd? Anders zouden ze toch voor de kinderen geen Sinaspril verkopen, lijkt mij.
ligt er aan, denk jij dat het door het knikkeren komt?quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:33 schreef _Led_ het volgende:
Als ik griep heb en ik ga knikkeren en ik voel me de volgende dag weer beter, is dat dan dankzij dat knikkeren ?
En dat is dus waar het om draait, een placebo heeft geen werkzame stoffen, dus een placebo doet niets. Ja, mensen dénken dat het wat doet, en misschien heeft dat een positief effect op sommige klachten. Maar echte aandoeningen en ziektes genees je niet met een placebo, dat is flauwekul. Daar zijn werkzame stoffen voor nodig.quote:Op zondag 25 juli 2010 17:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Omdat mensen nu eenmaal niet objectief zijn, daarom moet je er altijd naar streven dubbelblind te onderzoeken
[..]
Natuurlijk is de genezende werking door het lichaam veroorzaakt, een placebo heeft geen werkzame stoffen.
Wat een vervelend toontje. Je doet alsof je alleen maar binnen jóuw kaders mag discussieren. Er zijn mensen die er anders over denken dan jij, probeer dáár eens wat van te leren.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 18:38 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Welk probleem?
Daarom is het ook handig om te weten dat als ik positief denken zeg, de bedoeling weinig paranormaal of buitenaards is. Ergens zin in hebben, oftewel iets willen is positief. Ergens geen zin in hebben en dus niet willen is negatief. Daarbij zal je lichaam op een of andere manier aangestuurd moeten worden, veel verder dan een verhaal dat met zenuwimpulsen kan onze medische wetenschap helaas nog niet komen net zoals de precieze werking van het immuunsysteem nog maar tot op bepaalde hoogte bekend is.
Het klinkt voor mij logisch dat als je met je lichaam een mankement voelt, het immuunsysteem aangestuurd word door de reactie die op dit gevoel volgt, al dan niet onderbewust. Die reactie is willen. Net zoals een arm aangestuurd word door dezelfde wil kan het immuunsysteem zo ook aangestuurd kan worden. Om deze reden is bewustzijn overigens een nog interessantere term.
Verder wil ik trouwens uitkijken dat we niet te ver offtopic raken, in dit topic staan de persoonlijke ervaringen met dit verhaal centraal. Discussiëren hierover kun je in andere topics.
Ja, het mysterieuze er aan is echter dat het niet alleen invloed heeft op subjectieve zaken als ervaringen maar ook op objectieve zaken. Hieronder een lijstje van de wiki gecopy-paste. Je zult zien dat er dingen tussen staan als adhd wat idd nogal subjectief / ervaring gebonden is, maar ook zaken als maagzweren.quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:13 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En dat is dus waar het om draait, een placebo heeft geen werkzame stoffen, dus een placebo doet niets. Ja, mensen dénken dat het wat doet, en misschien heeft dat een positief effect op sommige klachten. Maar echte aandoeningen en ziektes genees je niet met een placebo, dat is flauwekul. Daar zijn werkzame stoffen voor nodig.
Je kent Mediaconsument nog niet zo goed begrijp ik ?quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:15 schreef Lavenderr het volgende:
Wat een vervelend toontje. Je doet alsof je alleen maar binnen jóuw kaders mag discussieren. Er zijn mensen die er anders over denken dan jij, probeer dáár eens wat van te leren.
Nee de wetenschap erkent toch heel sterk het placebo effect en daarmee dus de kracht van de geest.quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:48 schreef mazaru het volgende:
Onderschat de kracht van de geest niet. Helaas is dat niet iets dat wetenschappelijk bewezen kan worden. Vandaar dat het ook vaak wordt afgedaan als onzin.
Je lichaam kan kanker wel zelf verwijderen, je lichaam doet zoiets al dagelijks met kleine kankers maar ook grote kunnen gewoon verdwijnen. Dat de geest daar een erg sterk effect op heeft is ook gewoon aangetoont:quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:37 schreef Lavenderr het volgende:
Media, ik geloof niet dat je met een placebo kanker kunt genezen. Daar heb je chemo, bestraling en medicijnen voor nodig.
Dat je je behandeling gunstig kunt beinvloeden door positief in het leven te staan en daardoor 'meewerkt' aan de genezing geloof ik wél. Dus dat is dan in zekere zin je eigen placebo maken.
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/43676811/quote:Betere leefomgeving, kleinere tumor
Een aangenamer en socialer leven kan ziektes helpen bestrijden
Muizen met kanker zijn normaal ten dode opgeschreven. Maar zet ze in een grotere kooi met meer soortgenoten en speelgoed en hun tumoren worden flink kleiner of verdwijnen zelfs. Onderzoekers verwachten bij mensen soortgelijke effecten.
[...]
met dat soort uitspraken moet je goed uitkijken hoe je het precies opschrijft. Er is inderdaad aangetoond dat placeboeffecten en andere "sociale" effecten bestaan en veel invloed kunnen hebben op de fysiek van mensen. Echter zouden je uitspraken (ik weet niet of dat de bedoeling is of niet) opgevat kunnen worden als: als je maar hard genoeg wilt kun je alles genezen.quote:Op woensdag 28 juli 2010 15:36 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Nee de wetenschap erkent toch heel sterk het placebo effect en daarmee dus de kracht van de geest.
Mensen die in gedachte hun pink trainde, lieten toch spiergroei zien, weliswaar niet zo sterk als dat bij mensen die hun pink echt trainde, maar het laat wel zien dat het lichaam sterk beinvloed wordt door de geest.
[..]
Je lichaam kan kanker wel zelf verwijderen, je lichaam doet zoiets al dagelijks met kleine kankers maar ook grote kunnen gewoon verdwijnen. Dat de geest daar een erg sterk effect op heeft is ook gewoon aangetoont:
[..]
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/43676811/
Nee, ben het niet met je eens. Kanker kan genezen door een goede behandeling met de goede middelen. Niet met een placebo die geen enkele werkzame stof heeft. Een placebo zal best zijn nut hebben, en wellicht hebben mensen er baat bij tot op zekere hoogte, maar als het kanker zou kunnen genezen zou toch elke arts placebo's voorschrijven? Dan hoeven er geen chemo, bestralingen en operaties meer aan te pas te komen.quote:Op woensdag 28 juli 2010 15:36 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Nee de wetenschap erkent toch heel sterk het placebo effect en daarmee dus de kracht van de geest.
Mensen die in gedachte hun pink trainde, lieten toch spiergroei zien, weliswaar niet zo sterk als dat bij mensen die hun pink echt trainde, maar het laat wel zien dat het lichaam sterk beinvloed wordt door de geest.
[..]
Je lichaam kan kanker wel zelf verwijderen, je lichaam doet zoiets al dagelijks met kleine kankers maar ook grote kunnen gewoon verdwijnen. Dat de geest daar een erg sterk effect op heeft is ook gewoon aangetoont:
[..]
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/43676811/
Je kent me al een beetjequote:Op woensdag 28 juli 2010 15:40 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
met dat soort uitspraken moet je goed uitkijken hoe je het precies opschrijft. Er is inderdaad aangetoond dat placeboeffecten en andere "sociale" effecten bestaan en veel invloed kunnen hebben op de fysiek van mensen. Echter zouden je uitspraken (ik weet niet of dat de bedoeling is of niet) opgevat kunnen worden als: als je maar hard genoeg wilt kun je alles genezen.
Ik denk dat dat tweede is waar lavenderr over valt.
(ik zeg dus niet dat jij dat zo bedoelt)
En dat is ook waar sommige mensen naartoe willen. Ik weet niet of mediaconsument zo denkt, maar zoals in de topics over medische wetenschap in BNW zijn er genoeg die vinden dat reguliere medicatie zinloos is en alleen maar tot doel heeft om Big Pharma te sponsoren.quote:Op woensdag 28 juli 2010 15:41 schreef Lavenderr het volgende:
Dan hoeven er geen chemo, bestralingen en operaties meer aan te pas te komen.
Ja, die ken ik. Tamelijk goed ookquote:Op woensdag 28 juli 2010 15:47 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
En dat is ook waar sommige mensen naartoe willen. Ik weet niet of mediaconsument zo denkt, maar zoals in de topics over medische wetenschap in BNW zijn er genoeg die vinden dat reguliere medicatie zinloos is en alleen maar tot doel heeft om Big Pharma te sponsoren.
Maar goed, die topics ken jij natuurlijk ook wel.
JE bekijkt het wel erg zwartwit.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 18:38 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Welk probleem?
Daarom is het ook handig om te weten dat als ik positief denken zeg, de bedoeling weinig paranormaal of buitenaards is. Ergens zin in hebben, oftewel iets willen is positief. Ergens geen zin in hebben en dus niet willen is negatief. Daarbij zal je lichaam op een of andere manier aangestuurd moeten worden, veel verder dan een verhaal dat met zenuwimpulsen kan onze medische wetenschap helaas nog niet komen net zoals de precieze werking van het immuunsysteem nog maar tot op bepaalde hoogte bekend is.
Nja dat ben ik ook helemaal met je eens. Maar ik betwijfel of die post zo bedoeld was. Ik ben zelf van mening dat dit namelijk te vaak uit het oog valt bij de zorg. Al die besparingen gaan allemaal ten koste van patienten-welzijn en als gevolg dus ook van de genezing.quote:
ik wil een sigaret maar ben ook aan het stoppen met roken dus wil het nietquote:Op woensdag 28 juli 2010 15:54 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
JE bekijkt het wel erg zwartwit.
Is niet dood willen dan negatief?
In je lichaam is het al helemaal niet zo zwart wit in te delen. Als in een weefsel op een bepaald punt zuurstof tekort is zal het de vaatgroei stimuleren. Dan wil het iets. Andere cellen ernaast krijgen al genoeg zuurstof en proberen die groei weer te remmen want teveel zuurstof is gewoon giftig.
Je lichaam is een opeenstapeling van allemaal tegenstrijdige reacties die een bepaalde balans gevonden hebben. zo versimpelen naar positieve en negatieve wil is erg kortzichtig. Ook binnen een individu is willen niet echt in positief en negatief in te delen. Verschillende behoeftes zijn in strijd met elkaar en "willen" verschillende dingen die beide positief of negatief opgevat kunnen worden.
Dat verhaal met zenuwimpulsen is wel vreemd bij het maken van beslissingen. Voor het doen van een bepaalde handeling heb je bijvoorbeeld meerdere spieraansturings programma's klaar liggen in het motorische geheugen. Ze kunnen allemaal werkzaam zijn maar ze gaan in "conflict" met elkaar waarna uiteindelijk de meest geschikte handeling gekozen wordt. Dit zie je terug in twijfelende mensen die je een tussenvorm van 2 gekozen bewegingen maken. Dit systeem van meerdere "programma's" die tegen elkaar opboksen kom je terug in veel meer processen in de hersenen, ook bij het kiezen van woorden bijvoorbeeld.
Ah zo bedoel ik het inderdaad niet. Je geest kan veel maar het heeft zeker zn grenzen. Ik geloof best dat er genoeg kankers zijn waarbij nu chemo's en stralingen worden gegeven die de geest en het lichaam ook zelf hadden kunnen oplossen. (een groot gedeelte van de kankers vormt niet eens een bedreiging voor het lichaam, vooral prostaatkankers blijken vaak onschuldig) Maar je wilt toch zekerheid, en je wilt niet te laat zijn.quote:Op woensdag 28 juli 2010 15:40 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
met dat soort uitspraken moet je goed uitkijken hoe je het precies opschrijft. Er is inderdaad aangetoond dat placeboeffecten en andere "sociale" effecten bestaan en veel invloed kunnen hebben op de fysiek van mensen. Echter zouden je uitspraken (ik weet niet of dat de bedoeling is of niet) opgevat kunnen worden als: als je maar hard genoeg wilt kun je alles genezen.
Ik denk dat dat tweede is waar lavenderr over valt.
(ik zeg dus niet dat jij dat zo bedoelt)
Het kan in sommige gevallen wel genezen zonder enige vorm van behandeling, en een placebo kan ook zeker bijdragen aan genezing. Maar het werkt nooit zo goed als er geen andere middelen worden toegedient(en juist bij een agressieve kanker)quote:Op woensdag 28 juli 2010 15:41 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, ben het niet met je eens. Kanker kan genezen door een goede behandeling met de goede middelen. Niet met een placebo die geen enkele werkzame stof heeft. Een placebo zal best zijn nut hebben, en wellicht hebben mensen er baat bij tot op zekere hoogte, maar als het kanker zou kunnen genezen zou toch elke arts placebo's voorschrijven? Dan hoeven er geen chemo, bestralingen en operaties meer aan te pas te komen.
Helemaal mee eens. Ook wat je zegt over de arrogantie tov de alternatieve geneeskunde. Als de reguliere geneeskunde zou samenwerken met de alternatieve geneeskunde zou dat de patienten ten goede komen. Gelukkig gebeurt dat al steeds vaker.quote:Op woensdag 28 juli 2010 15:58 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Nja dat ben ik ook helemaal met je eens. Maar ik betwijfel of die post zo bedoeld was. Ik ben zelf van mening dat dit namelijk te vaak uit het oog valt bij de zorg. Al die besparingen gaan allemaal ten koste van patienten-welzijn en als gevolg dus ook van de genezing.
Er wordt vaak uit de hoogte gedaan over bv. homeopathie omdat het wetenschappelijk nergens op slaat. Echter loopt men wel voorbij aan de enorme (placebo) effecten die er bereikt worden. Dit zou serieus genomen moeten worden en onderzocht worden i.m.o. omdat dat impliceert dat reguliere geneeskunde beter zou kunnen weren dan het nu doet.
In andere woorden: op dit moment wordt er gestreefd naar zo veel mogelijk patienten zo kosteneffectief mogelijk te behandelen, maar wordt er niet genoeg gerealiseerd dat tijd nemen / prettige kamers / etc ook veel bij kunnen dragen aan de genezing.
Hoe bedoel je die laatste zin?quote:Op woensdag 28 juli 2010 16:04 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Het kan in sommige gevallen wel genezen zonder enige vorm van behandeling, en een placebo kan ook zeker bijdragen aan genezing. Maar het werkt het zo goed als er geen andere middelen worden toegedient(en juist bij een agressieve kanker)
Geen geweten, geen wil, helemaal niks. De natuur IS.quote:Op woensdag 28 juli 2010 16:16 schreef _Led_ het volgende:
Sowieso vind ik 't vreemd om te denken dat er een universele moraal is waarop de natuur acties baseert.
De natuur heeft geen notie van "positief" en "negatief".
Wel in electrische ladingquote:Op woensdag 28 juli 2010 16:16 schreef _Led_ het volgende:
Sowieso vind ik 't vreemd om te denken dat er een universele moraal is waarop de natuur acties baseert.
De natuur heeft geen notie van "positief" en "negatief".
Oh, ja, dat maakt die laatste zin heel anders. Dus je bent ook voor reguliere middelen? Eventueel samen met alternatieven en placebo's?quote:
Yup, 't is 1 grote onpartijdige simulatie die er niks om geeft of er nou lieve hertjes opgegeten worden door leeuwen of nietquote:Op woensdag 28 juli 2010 16:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Geen geweten, geen wil, helemaal niks. De natuur IS.
Ja, alleen hou ik ook niet zo van reguliere behandelingen. Chemo's zijn behoorlijke paardenmiddelen, Ik ga liever aan de kanker dood dan aan de chemo.quote:Op woensdag 28 juli 2010 16:23 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Oh, ja, dat maakt die laatste zin heel anders. Dus je bent ook voor reguliere middelen? Eventueel samen met alternatieven en placebo's?
Tja, die keuze is dan aan jou.quote:Op woensdag 28 juli 2010 16:29 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Ja, alleen hou ik ook niet zo van reguliere behandelingen. Chemo's zijn behoorlijke paardenmiddelen, Ik ga liever aan de kanker dood dan aan de chemo.
In de zin van het woord is het negatief. Je kunt namelijk ook willen leven. Bij voetbal komt dit verhaal vaker naar voren, je hebt namelijk teams die spelen om niet te verliezen en teams die spelen om te winnen. Welke teams zouden dan het meest winnen?quote:Op woensdag 28 juli 2010 15:54 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
JE bekijkt het wel erg zwartwit.
Is niet dood willen dan negatief?
Het is voor mij dan de vraag of de cellen het zelf willen, of dat jij het wil, waarna de cellen reageren. Zoals je zegt zouden er daarom een aantal draaiboeken of programma's bestaan waarvan jouw wil de eindverantwoordelijke is en dus kiest welke keuzes gemaakt worden. Daarom is dat onderbewustzijn ook zo interessant overigens, net zoals bewustzijn op deze manier een heel wat bredere betekenis krijgt. Het bewust zijn, oftewel het voelen en interpreteren.quote:In je lichaam is het al helemaal niet zo zwart wit in te delen. Als in een weefsel op een bepaald punt zuurstof tekort is zal het de vaatgroei stimuleren. Dan wil het iets. Andere cellen ernaast krijgen al genoeg zuurstof en proberen die groei weer te remmen want teveel zuurstof is gewoon giftig.
Je lichaam is een opeenstapeling van allemaal tegenstrijdige reacties die een bepaalde balans gevonden hebben. zo versimpelen naar positieve en negatieve wil is erg kortzichtig. Ook binnen een individu is willen niet echt in positief en negatief in te delen. Verschillende behoeftes zijn in strijd met elkaar en "willen" verschillende dingen die beide positief of negatief opgevat kunnen worden.
Dat verhaal met zenuwimpulsen is wel vreemd bij het maken van beslissingen. Voor het doen van een bepaalde handeling heb je bijvoorbeeld meerdere spieraansturings programma's klaar liggen in het motorische geheugen. Ze kunnen allemaal werkzaam zijn maar ze gaan in "conflict" met elkaar waarna uiteindelijk de meest geschikte handeling gekozen wordt. Dit zie je terug in twijfelende mensen die je een tussenvorm van 2 gekozen bewegingen maken. Dit systeem van meerdere "programma's" die tegen elkaar opboksen kom je terug in veel meer processen in de hersenen, ook bij het kiezen van woorden bijvoorbeeld.
Dat is toch onzin wat je zegt, het placebo effect kunnen we toch nog niet bewust toepassen zoals die medicijnen?quote:Op woensdag 28 juli 2010 15:41 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, ben het niet met je eens. Kanker kan genezen door een goede behandeling met de goede middelen. Niet met een placebo die geen enkele werkzame stof heeft. Een placebo zal best zijn nut hebben, en wellicht hebben mensen er baat bij tot op zekere hoogte, maar als het kanker zou kunnen genezen zou toch elke arts placebo's voorschrijven? Dan hoeven er geen chemo, bestralingen en operaties meer aan te pas te komen.
Maar jij gaat ervan uit dat de voetbal wedstrijd winnen positief is. Binnen de biologie kun je niet alles zo gemakkelijk indelen als positief en negatief. Het is vooral doelloos en ongericht.quote:Op woensdag 28 juli 2010 18:42 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
In de zin van het woord is het negatief. Je kunt namelijk ook willen leven. Bij voetbal komt dit verhaal vaker naar voren, je hebt namelijk teams die spelen om niet te verliezen en teams die spelen om te winnen. Welke teams zouden dan het meest winnen?
Eigenlijk is het een beetje onhandig om te praten over "willen" in cellen. Het is een groep stoffen zo ingericht dat het reageert op zn omgeving in zo'n manier dat het behouden blijft. Nu kun je dat net zo goed doortrekken naar de grotere schaal in de mens. Maar de vorm die je bewustzijn in cellen zou kunnen noemen is moeilijk te vergelijken met het bewustzijn in een volledige mens.quote:[..]
Het is voor mij dan de vraag of de cellen het zelf willen, of dat jij het wil, waarna de cellen reageren. Zoals je zegt zouden er daarom een aantal draaiboeken of programma's bestaan waarvan jouw wil de eindverantwoordelijke is en dus kiest welke keuzes gemaakt worden. Daarom is dat onderbewustzijn ook zo interessant overigens, net zoals bewustzijn op deze manier een heel wat bredere betekenis krijgt. Het bewust zijn, oftewel het voelen en interpreteren.
En ik al die tijd maar denken dat voor er sprake kan zijn van geneeskunst er uberhaupt iets te genezen moet zijnquote:Op woensdag 28 juli 2010 22:00 schreef erodome het volgende:
Hier loop je weer tegen een groot verschil tussen alternatieve geneeskunst en reguliere geneeskunst aan, bij alternatief is het veel belangerijker gezond te blijven, niet ziek te worden, daar veel aandacht op te gooien.
Regulier schittert als er al problemen zijn, maar doet vanuit zichzelf weinig aan gezond blijven door evenwichtig te zijn in lichaam en geest.
Dat is dus onzin...quote:Op donderdag 29 juli 2010 09:41 schreef _Led_ het volgende:
[..]
En ik al die tijd maar denken dat voor er sprake kan zijn van geneeskunst er uberhaupt iets te genezen moet zijn
Als er geen sprake is van genezing kun je het toch ook geen geneeskunst noemen ?quote:
Als er onbalans is dan is er toch sprake van genezing als je dat oplost?quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:51 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als er geen sprake is van genezing kun je het toch ook geen geneeskunst noemen ?
Om beeldende kunst te beoefenen zal er toch ook sprake moeten zijn van iets beeldends ?
Genezen kun je inderdaad niet preventief doen. Maar nu wordt het een semantische discussiequote:Op donderdag 29 juli 2010 14:51 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als er geen sprake is van genezing kun je het toch ook geen geneeskunst noemen ?
Om beeldende kunst te beoefenen zal er toch ook sprake moeten zijn van iets beeldends ?
dus afrikaanse kindjes zijn eigenlijk gewoon te negatief?quote:Op donderdag 5 augustus 2010 20:02 schreef SkatrBoi het volgende:
Water is 1 van de beste natuurlijke medicijnen ooit .. En positiviteit is het allerkrachtigste OOiT ..
Dus ik denk dat het hier gaat om de gedachten .. Positiefe gedachten .. als je dat beheerst kun je alles overwinnen .. vooral omdat ziektes bestaan uit negativiteit .. En positiviteit Overwint alles
Laten we het maar niet generaliserend over Afrikaanse kindjes gaan hebben in dit topic, bedankt.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 20:12 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
dus afrikaanse kindjes zijn eigenlijk gewoon te negatief?
Waardoor ben jij zo zeker geworden van dit feit?quote:Op donderdag 5 augustus 2010 20:02 schreef SkatrBoi het volgende:
Water is 1 van de beste natuurlijke medicijnen ooit .. En positiviteit is het allerkrachtigste OOiT ..
Dus ik denk dat het hier gaat om de gedachten .. Positiefe gedachten .. als je dat beheerst kun je alles overwinnen .. vooral omdat ziektes bestaan uit negativiteit .. En positiviteit Overwint alles
Vele zijn hardtstikke (sero)positiefquote:Op donderdag 5 augustus 2010 20:12 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
dus afrikaanse kindjes zijn eigenlijk gewoon te negatief?
Nou misschien niet over afrikaantjes, maar wil hij beweren dat alle ziektes voortkomen door negatief gedrag? dat vind ik toch wel een vrij zieke claim.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 21:03 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Laten we het maar niet generaliserend over Afrikaanse kindjes gaan hebben in dit topic, bedankt.
Naar jouw mening uiteraard. Deze is verder zowat gelijk aan de maatschappelijke consensus.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 23:01 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Vele zijn hardtstikke (sero)positief![]()
[..]
Nou misschien niet over afrikaantjes, maar wil hij beweren dat alle ziektes voortkomen door negatief gedrag? dat vind ik toch wel een vrij zieke claim.
Ik heb een paar posts terug in het topic uitgelegd dat de wereld niet in 1 dimensie van goed en fout of positief negatief in te delen is.
Nog een leuk voorbeeldje ervan. je hebt Heliobacter pylori dat is een maagbacterie die bij de meeste vrij tam is maar bij sommige betrokken is bij maagzweren. Hij staat erom bekend dat hij de kans op maagkanker vergroot, maar die van slokdarmkanker verlaagd.
Stress moet je in een bepaalde balans houden. Het moet stimulerend genoeg zijn dat je gaat bewegen en dingen gaat doen. Maar krijg je teveel tja dan gaat dat niet goed. Stress is eigenlijk ook een groot woord voor een grote probleem.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 23:13 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Naar jouw mening uiteraard. Deze is verder zowat gelijk aan de maatschappelijke consensus.
Hoe zou je trouwens stress in die wereld van jou plaatsen? Dat is bij veel ziekten namelijk een oorzaak, net zoals dat je dieet er veel mee te maken heeft. Vind het verder ook lastig om over Afrika een dergelijk oordeel te kunnen vellen, mede doordat ik aan de ene kant (voornamelijk via de media) de erge verhalen te zien krijg, terwijl ik aan de andere kant (van mensen die er geweest zijn) hoor dat de mensen daar over het algemeen kerngezond zijn, echter dat ze voornamelijk door de verstedelijking van de laatste tijd steeds ongezonder beginnen te leven.
Dat is wel een implicatie van zijn claim. Als positief denken alles kan overwinnen, zijn mensen die slechte dingen overkomen dus niet positief genoeg. Wil er best kankerpatienten van maken als je dat acceptabeler vindt? Of een andere ziekte natuurlijk...quote:Op donderdag 5 augustus 2010 21:03 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Laten we het maar niet generaliserend over Afrikaanse kindjes gaan hebben in dit topic, bedankt.
Is dat werkelijk zo'n zieke claim, of zit er wel wat in?quote:Op donderdag 5 augustus 2010 23:01 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Vele zijn hardtstikke (sero)positief![]()
[..]
Nou misschien niet over afrikaantjes, maar wil hij beweren dat alle ziektes voortkomen door negatief gedrag? dat vind ik toch wel een vrij zieke claim.
Tja, dieren zijn net als wij, alleen net als iedere soort zijn ze ook weer anders.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 01:56 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Bij dieren zie je soms precies dezelfde ziektes als bij mensen. zijn die dan niet positief genoeg? Nu kan het best dat je positiviteit of positieve energie, als iets anders ziet als een bewust proces in de hersenen, maar waarin manifesteert het zich dan?
Wat ik ook interessant vind is die mensen die zo sterk in hun zelf geloven en over bijv met blote voeten over gloeiende kooltjes lopen en hun voeten niet verbranden. Je geest is tot meer in staat dan men denkt.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:12 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Dit soort reacties geven mij daarom ook veel vertrouwen dat de geest tot meer in staat is dan alleen het aansturen van het lichaam als in de zin van het woord. Placebo is om deze reden een erg goede manier om de wilskracht die hiervoor nodig is te ondersteunen waardoor bv. de stress wegvalt die het ons immuunsysteem lastig maakt om de ziekte te genezen.
Ik heb een keer met een groep mensen dat gedaan, iedereen had lichte brandwonden, sommige erger dan anderen, ligt er aan hoe lang je je voeten laat staan.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 11:30 schreef mousy31 het volgende:
[..]
Wat ik ook interessant vind is die mensen die zo sterk in hun zelf geloven en over bijv met blote voeten over gloeiende kooltjes lopen en hun voeten niet verbranden. Je geest is tot meer in staat dan men denkt.
Kunnen embryo's negatief zijn?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:42 schreef erodome het volgende:
[..]
Is dat werkelijk zo'n zieke claim, of zit er wel wat in?
Geen idee vanaf welke leeftijd dat opkomt, maar we weten wel dat de moeder veel invloed heeft op het kind, stress in haar is slecht voor de embryo, moeder staat ook weer onder invloed van haar omgeving, is die bv erg stressvol dan zal zij ook stress hebben en heeft dat ook weer een negatief effect op de embryo.quote:
Fair enough, was niet de juiste vraagquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 12:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Geen idee vanaf welke leeftijd dat opkomt, maar we weten wel dat de moeder veel invloed heeft op het kind, stress in haar is slecht voor de embryo, moeder staat ook weer onder invloed van haar omgeving, is die bv erg stressvol dan zal zij ook stress hebben en heeft dat ook weer een negatief effect op de embryo.
We hebben het over vroege miskramen en alles die kunnen ontstaan door grote stress tijdens de zwangerschap he, dus ja, ook een embryo kan onder invloed van negatieve zaken problemen ondervinden.
Dat heeft inderdaad met stress te maken, niet dat je voeten veel sterker worden, maar als je stressig bent krijg je al snel bewegingen die teveel druk op 1 van je voeten zet. Als je rustig positief vol zelfvertrouwen eroverheen gaat is het veel beter.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 11:30 schreef mousy31 het volgende:
[..]
Wat ik ook interessant vind is die mensen die zo sterk in hun zelf geloven en over bijv met blote voeten over gloeiende kooltjes lopen en hun voeten niet verbranden. Je geest is tot meer in staat dan men denkt.
Ja maar dat is gewoon simpel stress wat je fysiologisch kunt bepalen, overigens is zijn de meeste miskramen gevolg van gewoon een slechte combinatie van genen die het uiteindelijk niet zal halen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 12:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Geen idee vanaf welke leeftijd dat opkomt, maar we weten wel dat de moeder veel invloed heeft op het kind, stress in haar is slecht voor de embryo, moeder staat ook weer onder invloed van haar omgeving, is die bv erg stressvol dan zal zij ook stress hebben en heeft dat ook weer een negatief effect op de embryo.
We hebben het over vroege miskramen en alles die kunnen ontstaan door grote stress tijdens de zwangerschap he, dus ja, ook een embryo kan onder invloed van negatieve zaken problemen ondervinden.
Dat leg ik toch ook uit in mn andere post, dat een positieve houding een groot effect heeft valt niet aan te twijfelen. Maar alle ziekte toewijzen aan een gebrek aan positiviteit is een zieke gedachte. Zieke mensen krijgen daar alleen maar schuldgevoelens van waardoor ze zich niet positief kunnen voelen waardoor ze uiteindelijk zieker wordenquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:42 schreef erodome het volgende:
[..]
Is dat werkelijk zo'n zieke claim, of zit er wel wat in?
Wij worden van jongs afaan met een vrij negatief beeld opgevoed, het wij zijn onwaardig, moeten knokken om boven onszelf uit te stijgen beeld.
De mens is zondig, slecht, kan alleen door zijn uiterste best te doen hopen dat er momenten zijn waar hij zijn zondige natuur overstijgt.
We worden ingegoten met angst, verdriet en pijn, als we het over die afrikaanse kindertjes hebben die het slecht hebben gaat dat heel zwaar op.
Ze zijn vaak verrassend positief in hun omstandigheden, maar angst, pijn en verdriet zijn een vast gegeven in hun leven.
Ik denk dat ik mezelf een redelijk positief mens kan noemen, toch ben ik bij lange na niet altijd echt positief in mezelf, echte momenten van ultime balans, waarin je je compleet gelukkig voelt in jezelf en met je omgeving, waar echt alles presies op zijn plaats valt zijn zeldzaam.
De meeste tijd voel ik me meer dan prima, heel soms echt in ultime balans, maar andere keren juist uit balans.
Dat merk ik ook in mijn lijf, stresstijden zijn perfecte momenten waar de griep even een kans ziet en die ook pakt en ga zo maar door.
Dit is dus niet zozeer een schuld iets, had je maar positiever moeten zijn, soms is dat gewoon onmogelijk, nou ja, misschien niet onmogelijk, maar wel heel erg onwaarschijnlijk.
Het gaat ook niet om een alleen maar bewust iets, het is een algemene staat van zijn die lastig te bereiken is omdat het leven danig in de weg kan zitten.
Ik vermoed dat het de staat van ultime vrede, van werkelijke balans is die in veel geschriften wordt beschreven en door velen wordt gezocht, maar waarvan maar van een paar mensen in de hele geschiedenis wordt gezegd dat ze die hebben kunnen bereiken en behouden.
Ik betwijvel of die staat alle ziekte en lijden zal voorkomen, want dat zou onbalans veroorzaken en op zichzelf slecht zijn, slecht aflopen.
Maar ik vermoed wel dat veel voorkomen kan worden door die staat van zijn, die tot nu toe alleen heel misschien mogelijk lijkt als je daar je hele leven aan wijd.
Weer heb ik geen idee, dit zijn vragen waarover je alleen maar kan filosoferen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 12:44 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Fair enough, was niet de juiste vraag, kunnen babys van 1 week oud positief of negatief zijn? Is het ook gebrek aan positiviteit wanneer zij aan wiegendood sterven?
Dat laatste in jouw post twijfel ik overigens niet aan, maar een claim dat positiviteit alles kan overwinnen vind ik heel eng.
Dat is onzin, het placebo effect is al meerdere malen bewezen en wordt in bijna elke studie-opzet verwerkt.quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:48 schreef mazaru het volgende:
Onderschat de kracht van de geest niet. Helaas is dat niet iets dat wetenschappelijk bewezen kan worden. Vandaar dat het ook vaak wordt afgedaan als onzin.
Tja, maar er wordt heel veel onder het placebo effect geschaard en dat maakt de resultaten alleen maar groter.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 22:53 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dat is onzin, het placebo effect is al meerdere malen bewezen en wordt in bijna elke studie-opzet verwerkt.
jawel hoor, zie mijn eerdere posts met links, een placebo effect is wel degelijk een punt van wetenschappelijk onderzoekquote:Op zondag 8 augustus 2010 11:28 schreef erodome het volgende:
[..]
Tja, maar er wordt heel veel onder het placebo effect geschaard en dat maakt de resultaten alleen maar groter.
Helaas heeft dat nog niet betekend dat er echt in kaart wordt gebracht wat er nu gebeurd als het placebo effect plaatsvind.
Ik moet beter lezen blijkbaar, tnx!!!quote:Op zondag 8 augustus 2010 11:32 schreef Re het volgende:
[..]
jawel hoor, zie mijn eerdere posts met links, een placebo effect is wel degelijk een punt van wetenschappelijk onderzoek
Dus jij vindt het balansbandje een placebo, Bastard? Maar jij gelooft wel weer in andere dingen en producten. En zo zijn er ook mensen die in de balansbandjes geloven. Wat als iemand die dingen van jou als placebo's/oplichterij/nep bestempelt?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 10:41 schreef Bastard het volgende:
Jullie zijn offtopic hier, er is een topic in TRU voor "aangeboden placebo's" kan het zo snel alleen even niet vinden nu.
Hier verder over onverklaarbare gebeurtenissen.
-edit- Placebo
Dat is niet het topic wat ik bedoelde maar goed genoeg bijvoorbeeld.
omdat placeboquote:Op dinsdag 4 januari 2011 11:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom hebben zoveel mensen er problemen mee te accepteren dat zaken als balansbandjes en homeopatie en ander gedoe onzin is.
Schijnbaar is het erg lastig te verteren voor veel mensen dat hun lievelingspendel een zwendel is.
Waarom willen mensen coute que coute tegen beter weten in er aan blijven hangen?
Heb je een afbeelding en meer informatie over het symbool van die ketting? Ik ben wel benieuwd namelijkquote:Op dinsdag 4 januari 2011 11:10 schreef Michielos het volgende:
Omdat 2010 een regelrecht failjaar voor me was (moeten stoppen met werk i.v.m. burnout e.d.. ja ja mannen, een hoger opgeleide baan is dus NIET allesenz. enz. enz. ) heb ik een kettinkje met een spirituele betekenis symbool aangeschaft
Het staat voor "een nieuw begin/ een verandering" omdat ik 2011 graag een topjaar wil maken. Zij het een self fulfilling prophecy, zij het een placebo effect, zij het "the secret" of wat voor een geneuzel dan ook,. ik hoop dat 2011 ook voor jullie een beter jaar dan 2010 moge zijn
ja het stond op fairyland (quote:Op dinsdag 4 januari 2011 11:14 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Heb je een afbeelding en meer informatie over het symbool van die ketting? Ik ben wel benieuwd namelijk.
Afbeelding graagquote:Op dinsdag 4 januari 2011 11:15 schreef Michielos het volgende:
ja het stond op fairyland (!).nl ;p Ik heb het ook gekocht omdat het symbool me een beetje doet denken aan het logo van de protoss uit Starcraft (een computerspel), dus het heeft nog meer symboliek voor me ahah
Kan ik niet copy pasten, tis gewoon een kettinkjequote:
Placebo heeft niets met geloof te maken, is gewoon een statistisch effect bij het onderzoeken van de werkzaamheid van middelen.quote:
verschil tussen placebo en werkzame stof is een statistisch effect... althans, het is een effect wat statistisch significant kan zijnquote:Op dinsdag 4 januari 2011 11:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Placebo heeft niets met geloof te maken, is gewoon een statistisch effect bij het onderzoeken van de werkzaamheid van middelen.
Dat doen ze ook, live with it.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 10:50 schreef JoepiePoepie het volgende:
Sorry hoor, maar dit oude topic...
-----------------------------------------------------
Maar goed, uit: Meld hier je onverklaarbare gebeurtenissen #2
[..]
Dus jij vindt het balansbandje een placebo, Bastard? Maar jij gelooft wel weer in andere dingen en producten. En zo zijn er ook mensen die in de balansbandjes geloven. Wat als iemand die dingen van jou als placebo's/oplichterij/nep bestempelt?
dat heeft wel heel sterk met geloof te maken. (natuurlijk niet geloof in de religieuse zin, alhoewel veel mensen daar soms ook mee genezen) bijwerkingen van placebo's zijn vaak de bijwerkingen die mensen weten over het medicijn. En ook werken placebo's waarvan verteld is dat ze duur zijn veel beter dan waarvan verteld is dat het goedkoop is.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 11:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Placebo heeft niets met geloof te maken, is gewoon een statistisch effect bij het onderzoeken van de werkzaamheid van middelen.
Ik zie het verband niet helemaal tussen het placebo effect en die therapiequote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:22 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
dat heeft wel heel sterk met geloof te maken. (natuurlijk niet geloof in de religieuse zin, alhoewel veel mensen daar soms ook mee genezen) bijwerkingen van placebo's zijn vaak de bijwerkingen die mensen weten over het medicijn. En ook werken placebo's waarvan verteld is dat ze duur zijn veel beter dan waarvan verteld is dat het goedkoop is.
Dat religieuze genezen kan wel degelijk werken al komt het door een vrij simpele oorzaak die niet veel met god te maken hoeft te hebben. Dit artikel doet onderzoek naar een groep mensen die waarschijnlijk ook welleens bij een kerk aanklopt.
Chronische pijn: weg ermee
Flinkheidstherapie doorbreekt vicieuze cirkel van pijn en angst
Revalidatieonderzoeker Jeroen de Jong promoveerde 25 november op een succesvolle therapie voor posttraumatische dystrofie. De patiënt die al 17 jaar een arm niet meer gebruikt, gaat weer de afwas doen.
Rug- en nekpijn zijn beruchte chronische kwalen waar artsen weinig mee kunnen. Maar ook voor complex regionaal pijnsyndroom , het verschijnsel dat een lichaamsdeel extreem pijnlijk en niet meer te bewegen is, is vaak geen oorzaak te vinden. Meestal ontstaat het na een op zich vrij onschuldig ongeluk, zoals een verzwikte enkel of polsblessure, en heet dan posttraumatische dystrofie. Het chronisch pijnlijke lichaamsdeel kan zelfs opzwellen of verkleuren.
25 november promoveerde Jeroen de Jong, NWO-onderzoeker aan de universiteit Maastricht, op de resultaten van zijn behandeling voor complex regionaal pijnsyndroom. Exposure in vivo is de naam, wat je zou kunnen vertalen als blootstelling in de praktijk.
De theorie is, dat de aanvankelijke pijn, die nog een waarschuwingsfunctie had, angst veroorzaakt om het lichaamsdeel te gebruiken. Maar door overdreven vermijdingsgedrag gaat de conditie van het lichaamsdeel achteruit, waardoor beweging nog pijnlijker wordt, en de angst sterker, waarmee de vicieuze cirkel rond is.
Stapsgewijs
De behandeling is simpel: de patiënt wordt gemotiveerd om de bewegingen die hij of zij niet meer durft te maken, tóch te maken, pijn of geen pijn. Dat gaat stapsgewijs; in het begin wordt alleen al het aanraken van het desbetreffende lichaamsdeel als extreem pijnlijk ervaren. Jeroen de Jong: Mensen schreeuwen het soms uit van de pijn tijdens de behandeling, maar dat negeren we volkomen. Dat is de afspraak die je met de patiënt maakt: die chronische pijn op zich, daar kunnen we niks mee.
Vaak werkt dat: na een serie oefensessies komen de betrokken spieren en gewrichten weer in een betere conditie, de pijn tijdens het bewegen neemt af, de patiënt vergeet zijn angst en gaat steeds normaler bewegen. Of hij haakt halverwege af? De Jong: Ik heb geen patiënten gehad die afhaakten vanwege de pijn. Wel mensen die tien, vijftien jaar in een rolstoel gezeten hadden en na een aantal weken behandeling weer konden lopen. Die konden het besef gewoon niet aan dat ze al die jaren van hun leven hadden vergooid. Bovendien kende hun familie en omgeving ze alleen nog maar als rolstoelpatiënt, en die zeggen dan soms: laat mij maar.
Uiteraard bestaan ook chronische pijnpatiënten waarbij er wel een aanwijsbare medische oorzaak voor hun klachten is. Maar zelfs die kunnen baat hebben bij exposure in vivo. De Jong: Ook mensen die wel een specifieke aandoening hebben, leggen zich soms veel meer beperkingen op dan nodig is. Dat kan komen doordat ze altijd al heel angstig waren, of door een buurvrouw die met dezelfde klachten in een rolstoel terecht gekomen is, of door allerlei spookverhalen op
internet.
De Jongs promotieonderzoek betreft een kleine studie: tien patiënten die na een behandeling van acht of negen weken nog een half jaar gevolgd zijn. Wegens deze positieve resultaten is inmiddels een grotere studie, met meer patiënten, gestart aan de afdeling Neuroscience van de universiteit Maastrricht.
Nee, dat verband ontgaat me ook.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zie het verband niet helemaal tussen het placebo effect en die therapie
Jawel, maar het is toch niet te vergelijken met een placebo?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:38 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Nouja dit is natuurlijk wel een behandeling waar daadwerkelijk wat gedaan wordt. Maar het laat duidelijk zien dat een simpele verandering van instelling het probleem kan verhelpen. Ik denk dat in redelijk wat behandelingen dit een belangrijke factor is.
En dat heeft nog steeds niets met het placebo effect te maken.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:38 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Nouja dit is natuurlijk wel een behandeling waar daadwerkelijk wat gedaan wordt. Maar het laat duidelijk zien dat een simpele verandering van instelling het probleem kan verhelpen. Ik denk dat in redelijk wat behandelingen dit een belangrijke factor is.
Nouja het laat een volledig psychische component zien die een ziekte kan genezen/ verbeteren. Het is niet gelijk een placebo maar heeft er wel veel mee te maken. Bij een placebo krijgen sommige mensen weer vertrouwen in hunzelf of hebben het idee dat het beter word en gaan dan door met bewegen. Sommige omstandigheden waar het placebo effectief is geweest kunnen te maken hebben met dit soort dingen.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En dat heeft nog steeds niets met het placebo effect te maken.
Nee, want het hoeft helemaal geen medicijn te zijn waar je onderzoek naar doet. Het kan ook zijn dat je onderzoek doet naar hoofdpijn veroorzaakt door smaakversterkers, en dan zal je zien dat er ook een groep is die over de effecten klaagt terwijl ze tot de controle groep behoren.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 15:07 schreef Re het volgende:
in daadwerkelijk dubbel-blind placebo gecontroleerde studies is het placebo effect natuurlijk wel gewoon geloof, namelijk de gedachte dat je het medicijn krijgt en de anticipatie daarop. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat de natuurlijke progressie van een ziekte zijn invloed heeft, maar dit is niet per se het effect van het placebo
thanks for making my pointquote:Op dinsdag 4 januari 2011 15:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, want het hoeft helemaal geen medicijn te zijn waar je onderzoek naar doet. Het kan ook zijn dat je onderzoek doet naar hoofdpijn veroorzaakt door smaakversterkers, en dan zal je zien dat er ook een groep is die over de effecten klaagt terwijl ze tot de controle groep behoren.
Weet je daar ook artikelen/onderzoeken van? Want ik kan me daar eigenlijk niks bij voorstellen. Na een drankje of 1 à 2 à 3 (ja, dan begin ik de alcohol al behoorlijk te voelen ja, na 3 helemaalquote:Op woensdag 5 januari 2011 01:54 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Zo krijg je mensen dronken op een feestje als je de alcohol weg laat.
Valt dat niet ook gewoon onder aanstellerij?quote:En zo krijgen mensen enorme hoofdpijn van telefoniemasten terwijl die nog uit staat.
Nouja het werkt zeker niet in alle situaties het beste lijkt me als mensen in de omgeving wel alcohol drinken.quote:Op woensdag 5 januari 2011 08:16 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Weet je daar ook artikelen/onderzoeken van? Want ik kan me daar eigenlijk niks bij voorstellen. Na een drankje of 1 à 2 à 3 (ja, dan begin ik de alcohol al behoorlijk te voelen ja, na 3 helemaal) merk je toch gewoon dat er niks gebeurt? En als je dan nog verder gaat drinken (4, 5, 6, enzovoort... drankjes) dan merk je toch echt wel dat er helemaal niks gebeurt lijkt me
.
Ik kan me daar gewoon niks bij voorstellen.
Jah, maar zijn niet veel ziektes dat?quote:Valt dat niet ook gewoon onder aanstellerij?
"Oh een telefoniemast, straling, hellup, daar kan ik niet tégen hoor, ik voel het nu al in m'n hoofd!"
Net zoiets als mensen die al beginnen te hoesten en te zeuren als ze alleen al een pakje (onaangestoken) sigaretten zíen, omdat ze dan denken dat er iemand vlakbij ze staat te roken.
Was dat toen in Amsterdam in de RAI? Tibetan Freedom Festival? Want dan was ik daar ook! Moet wel haast tien jaar geleden zijn geweest. Thom Yorkequote:Op woensdag 5 januari 2011 08:44 schreef JoepiePoepie het volgende:
Ik ben erg verbaasd. Ik was zelf een keer op een festival en daar werd alleen maar alcoholvrij geschonken. (Het was een festival in het kader van Tibet, en Thom Yorke van Radiohead en Blur traden daar op, en daar ging het me vooral om.)
Jij bent zo'n wijf met zo'n spa-blauw flesje permanent in de aanslag ?quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:21 schreef Michielos het volgende:
Hypochondrie is inderdaad een bitch. Ik moet altijd drinken meenemen als ik ga wandelen of naar de stad ga, anders krijg ik het gevoel alsof ik sterf van de dorst![]()
Ik neem dus altijd flesjes mee e.d.
na sinasflesjequote:Op woensdag 5 januari 2011 16:24 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Jij bent zo'n wijf met zo'n spa-blauw flesje permanent in de aanslag ?
Spa blauw flesjes.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:24 schreef _Led_ het volgende:
Jij bent zo'n wijf met zo'n spa-blauw flesje permanent in de aanslag ?
Heb een paar jaar voor een toeleverancier van telecoms gewerkt. Een van hun had een paar masten waar ze antennes testen, alleen de antennes, zat geen elektronica in, was niet aangesloten. Maar die masten zagen er natuurlijk vervaarlijk uit met al die antennes er aan.quote:Op woensdag 5 januari 2011 01:54 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
. En zo krijgen mensen enorme hoofdpijn van telefoniemasten terwijl die nog uit staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |