quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:04 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Ik denk niet dat je kanker of ziektes kunt genezen, alleen door middel van positief denken.
Maar het zal zeker wel een aandeel hebben in de effectiviteit van de behandeling!
Nouja de wetenschap heeft al bewezen dat mensen die positief staan in hun gevecht tegen kanker er alleen beter mee om kunnen gaan, maar dat hun geest 0% baat heeft bij deze instelling.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:04 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Ik denk niet dat je kanker of ziektes kunt genezen, alleen door middel van positief denken.
Maar het zal zeker wel een aandeel hebben in de effectiviteit van de behandeling!
Aan de andere kant heb ik meerdere ervaringen meegekregen van mensen die juist door flinke emotionele stress de moed bijna hebben opgegeven en daardoor ernstig ziek zijn geworden. Het lijkt mij dan ook logisch dat als zij een houvast vinden in de vorm van een bepaalde manier van positief denken, deze ziekte op deze manier ook weer verdwijnt.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:39 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Mja maar placebo's hebben enkel effect op mechanismen waar het brein ook vat op heeft, het geeft vertrouwen in dat de ziekte voorbij gaat en verbeterd de omgang met de ziekte.
Het laatste wat ik een professor daar heb over horen zeggen is dat dat soort causale kettingen heel controversieel zijn ( acute stress -> acute kanker, of uberhaupt stress -> fysiek aanwezige klacht). Aan de andere stress veroorzaakt wel een bepaalde lichamelijke scheikunde die cellen aantast, en aangetaste cellen, dat is de oorzaak van kanker (onbeperkte celdeling), maar waarschijnlijk had deze man al behoorlijk aangetaste cellen want dit is een erg langdurig proces, en kanker is vooral een ouderdoms ziekte.quote:Een voorbeeld hiervan is een man die niet lang meer te leven heeft door suikerziekte type 2 (volgens mij de niet erfelijke variant), deze heeft de ziekte opgelopen kort nadat binnen een jaar tijd zowel zijn dochter en vrouw overleden zijn aan kanker. Het is daarom ook de vraag hoe hij die ziekte heeft opgelopen. Heeft deze man de ziekte gekregen door deze intense emotionele stress en de gevolgen daarvan, of heeft hij deze ziekte toevallig opgelopen?
quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:48 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Overigens aan lavenderr: Ik heb in dit topic nergens een verband aangegeven tussen het genezen van kanker en placebo, deze discussie heb ik liever niet in dit topic. Verder weet ik dat er een groot aantal ziekten genezen zijn door dergelijke placebo medicijnen waardoor ik de term ernstige ziekten hiervoor heb gebruikt. Al is ernstig uiteraard een flinke term. Ben overigens ook vooral benieuwd naar zoveel mogelijk meningen over dit onderwerp, elke mening krijgt dan ook de ruimte zolang deze de andere meningen maar niet gaan onnodig gaan bekritiseren. Filosoferen hierover is uiteraard een ander verhaal.
Dat het controversieel is heb ik inmiddels wel door. Een ander voorbeeld is namelijk mijn vader. Kort na zijn eerste scheiding heeft hij dermate ernstige klachten gekregen aan zijn lever dat hij daar zelfs 2 levertransplantaties aan heeft overgehouden. Ook daar is het weer de vraag of dit puur toeval is en dat dit dus de uitkomst betreft van een ander proces, of dat deze stress de oorzaak is van zijn acute leverfalen.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:07 schreef Granduppaaaaah het volgende:
[..]
Het laatste wat ik een professor daar heb over horen zeggen is dat dat soort causale kettingen heel controversieel zijn ( acute stress -> acute kanker, of uberhaupt stress -> fysiek aanwezige klacht). Aan de andere stress veroorzaakt wel een bepaalde lichamelijke scheikunde die cellen aantast, en aangetaste cellen, dat is de oorzaak van kanker (onbeperkte celdeling), maar waarschijnlijk had deze man al behoorlijk aangetaste cellen want dit is een erg langdurig proces, en kanker is vooral een ouderdoms ziekte.
Misschien heb je hier wat aan: http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo
Inderdaad, er zijn over dit onderwerp nog geen conclusies te trekken, vandaar dan ook dit topic. Ik weet namelijk zeker dat er genoeg mensen zijn die ervaring hebben met dit onderwerp.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:32 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Ja dat soort ideeën krijg je dan als je dat gelooft, als je het niet gelooft krijgt je hele andere ideeën, mensen interpreteren de werkelijkheid vanuit hun eigen ideeënwereld. Mja vooralsnog is niks bewezen, en dan zijn dat soort gedachten toch altijd "geloof", een overtuiging zonder herhaalbaar experiment.
Dat is het lastige van dit verhaal inderdaad. Het lijkt mij dan ook erg moeilijk dergelijke gebeurtenissen achteraf te onderzoeken, vooral door het feit dat er sowieso al weinig bekend is over processen die zich in het hoofd afspelen net zoals dat er nog niet gek veel bekend is over precieze werking van ons immuunsysteem of onze emoties. Heb daarom ook geen zin in onnodige conclusies en discussies mbt. de wetenschap binnen dit topic, al is informatie over objectieve onderzoeken mbt. deze zaken altijd welkom uiteraard.quote:Op woensdag 21 juli 2010 22:10 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Ja maar zijn die überhaupt te toetsen? Die mensen hebben geen enkel zicht op de processen in hun lichaam, laat staan dat ze onderscheiden tussen toeval en gevolg.
Dat van kanker genezen door positief denken is trouwens wel al naar het land der fabeltjes verwezen door de wetenschap.
quote:Stel, iemand is ernstig ziek en deze persoon geneest dmv. een placebo medicijn. Wat is dan de reden dat deze persoon geneest?
Logisch beredeneerd zouden er dan namelijk 2 mogelijkheden zijn:
- De ziekte heeft nooit bestaan binnen het lichaam van hem/haar.
- De wilskracht en dus het positief denken heeft de ziekte overwonnen.
Mogelijkheid 3:quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:45 schreef mediaconsument het volgende:
Dat zou dan wel erg sneu zijn voor de mensen die voor dezelfde ziekte een echt medicijn hebben gekregen.quote:Op donderdag 22 juli 2010 16:04 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Mogelijkheid 3:
- De ziekte is gewoon genezen, omdat die ziekte ook genezen zou zijn zonder placebo.
quote:Op donderdag 22 juli 2010 18:30 schreef mediaconsument het volgende:
Dat zou dan wel erg sneu zijn voor de mensen die voor dezelfde ziekte een echt medicijn hebben gekregen.
Je kunt daarom ook haast niet zeggen dat deze placebo dan ingezet word met een doel, denk namelijk eerder dat dit willekeurig gebeurd. Daarbij gaat dit topic met name over de wil in combinatie met placebo, oftewel zal dat een reden zijn waarom niet elk lichaam hetzelfde reageert, of het moet uiteraard zo zijn dat iedereen zich hetzelfde voelt en ook eenzelfde zelfvertrouwen heeft. Mocht je echter meer willen weten over placebo, dan nodig ik je graag uit om hierover een topic te openen in Lifestyle dan kan het topic hier verder zoals ik aangeef in de TS, oftewel met niet al te veel discussies maar met zoveel mogelijk meningen.quote:Op donderdag 22 juli 2010 18:36 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Het is niet zo dat elk persoon lichamelijk hetzelfde reageert op dezelfde ziekte. Bij de een geneest het gewoon vanzelf en een ander heeft daar 'hulp' bij nodig. Bovendien verschilt het niet alleen per persoon. maar ook per keer.
Nog even een extra reactie hierop: Natuurlijk zullen er ook mensen zijn die tijdens een ziekte een medicijn gebruiken en dat ze zonder medicijn ook wel weer beter geworden zouden zijn. Net zoals er ook mensen zijn die geen medicijn gebruikt hebben en daardoor overlijden aan hun ziekte.quote:Op donderdag 22 juli 2010 18:30 schreef mediaconsument het volgende:
Dat zou dan wel erg sneu zijn voor de mensen die voor dezelfde ziekte een echt medicijn hebben gekregen.
Wat een raar topic wil je danquote:Op donderdag 22 juli 2010 19:44 schreef mediaconsument het volgende:
Mocht je echter meer willen weten over placebo, dan nodig ik je graag uit om hierover een topic te openen in Lifestyle dan kan het topic hier verder zoals ik aangeef in de TS, oftewel met niet al te veel discussies maar met zoveel mogelijk meningen.
En als je een mening hebt die niet in jouw lijstje staat, dan mag je die eigenlijk ook niet gevenquote:Op woensdag 21 juli 2010 19:45 schreef mediaconsument het volgende:
quote:Op donderdag 22 juli 2010 21:38 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Nog even een extra reactie hierop: Natuurlijk zullen er ook mensen zijn die tijdens een ziekte een medicijn gebruiken en dat ze zonder medicijn ook wel weer beter geworden zouden zijn. Net zoals er ook mensen zijn die geen medicijn gebruikt hebben en daardoor overlijden aan hun ziekte.
[..]
Wat een raar topic wil je dan! Jij mag hier van alles roepen, maar anderen mogen er niet op reageren. Anderen mogen alleen maar een mening hieruit kiezen:
[..]
En als je een mening hebt die niet in jouw lijstje staat, dan mag je die eigenlijk ook niet geven! En als jij reageert op de mening van een ander, mag die persoon daar niet meer op reageren
!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |