abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83791102
Sorry, ik moet dit even van me afschrijven. Ik kom net van het ziekenhuis, een vriendin opgezocht die zo goed als terminaal is en niet lang meer te leven zal hebben. Na een periode van maandenlange behandelingen en ingrepen zijn de artsen er toch niet in geslaagd om waar ze aan lijdt te stoppen. Wegens privacy en dat het nogal een gevoelig kwestie is wil ik hier niet te diep in gaan. Het komt er op neer dat een goede vriendin van me niet lang meer te leven heeft volgens de artsen en hier nog niet van op de hoogte is, dat ze de hoop zo goed als opgegeven hebben.

Ik ben jarenlang goed bevriend geweest met dit meisje en ze heeft / speelt een belangrijke rol in mijn leven, nu heeft haar moeder gevraagd het haar te vertellen omdat ze het niet aankan. Ook wil ze zeggen voor ze sterft dat ze eigenlijk een ander vader heeft en een zusje, ik raakte in schok toen ik het hoorde, bovenop dat ze niet lang meer te leven heeft, wou haar moeder uitschelden voor hoer, leugenaar, lafaard, maar ik kon het niet. Heb me ingehouden en stilletjes ingestemd met haar verzoek, ik wist niet hoe ik mij moest gedragen, wist me geen houding aan te nemen, ik knikte alleen maar.

Op der best zou ze nog maar een paar weken te leven hebben, of ze dat pijnloos doet of bewust is nog een geheel ander verhaal. Ik weet me geen raad, hoe en wat ik moet gaan doen. Hoe zeg ik tegen haar de waarheid en neem afscheid. Natuurlijk heeft ze er recht op, maar weet niet wat voor invloed het op haar zal hebben, in beide gevallen ontstaat er een schuldgevoel en twijfels. Ik zit echt helemaal vast en weet me geen kant op te gaan.
pi_83791140
ja
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  donderdag 8 juli 2010 @ 00:34:38 #3
210069 griekjeee
Fucking exhilarating
pi_83791144
Sterkte...

Verder denk ik niet dat ik het zelf zou kunnen vertellen Ondanks dat ze er recht op heeft lijkt het me de hele situatie geen goed doen...
Don't mistake my kindness, for weakness.
Op maandag 28 december 2009 21:48 schreef Boomfluisteraar het volgende:
Griekjeee _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Ik aanbid U, o Grote Griekjeee O+ O+ O+ _O_ _O_ _O_ _O_
  donderdag 8 juli 2010 @ 00:35:45 #4
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_83791189
Eat vind je zelf wat je moet doen? Kan jij het aan ? Moet je ook de problemen van de moeder vertellen?
pi_83791192
Haar moeder wilde het absoluut niet zelf vertellen? Ik krijg een beetje het idee dat ze dat probleem van zich afschuift naar jou toe.

Is daar niet iets aan te veranderen, zodat jij niet de zware taak krijgt?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_83791218
Ik zou het niet vertellen....denk ik dan...weet niet wat ik echt zou doen namelijk.
maar waarom zou je iemand nog belasten met die zware dingen? Het heeft totaal geen toegevoegde waarde.
  donderdag 8 juli 2010 @ 00:36:54 #7
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_83791233
Pff, moeilijk. Zou wel proberen het haar te vertellen, wie weet blijf je met een gigantisch schuldgevoel achter, zodra die vriendin het leven achter zich laat. Zoiets zou ik persoonlijk niet kunnen gebruiken, vooral niet omdat je het al zwaar genoeg hebt met het verliezen van een dierbaar persoon.
Tics van je petten.
pi_83791237
Hoe moeilijk het ook is, ik zou haar de waarheid vertellen. En welke invloed dat mogelijk heeft, kan niemand je vertellen vrees ik.

En verder heel veel sterkte de komende periode!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-07-2010 00:39:23 ]
  donderdag 8 juli 2010 @ 00:37:54 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_83791271
Lijkt me dat het weinig nut heeft een terminaal patient op te gaan zadelen met dat soort jerry springer idioterie. Ik zou protesteren. Maargoed je hebt er weinig over te zeggen. Het is haar dochter.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 8 juli 2010 @ 00:37:57 #10
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_83791274
Jij moet op jouw manier afscheid nemen van haar, waar jij je prettig bij voelt, zodat je uiteindelijk het gevoel hebt dat je goed afscheid van elkaar hebt genomen.
Het is oneerlijk van haar moeder om jou met deze last op te zadelen in deze toch al moeilijke tijd.

Zelf zou ik het niet zeggen als moeder zijnde, wat is het nut er van?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_83791292
volg je gevoel....

sterkte!
pi_83791337
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:35 schreef maickeltje het volgende:
Eat vind je zelf wat je moet doen? Kan jij het aan ? Moet je ook de problemen van de moeder vertellen?
Ik zit hier nogal met dubieuze gevoelens tegenover, voor ik het slechte nieuws over haar conditie kon verwerken kreeg ik een verzoek van der moeder binnen. Ik wist niet hoe ik er op moest reageren, heb maar half geknikt van verbaasdheid. Ik hoop het wel aan te kunnen, maar ik weet dus echt niet of ik het over mijn lippen krijg zoiets
  donderdag 8 juli 2010 @ 00:41:57 #13
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_83791412
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:39 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik zit hier nogal met dubieuze gevoelens tegenover, voor ik het slechte nieuws over haar conditie kon verwerken kreeg ik een verzoek van der moeder binnen. Ik wist niet hoe ik er op moest reageren, heb maar half geknikt van verbaasdheid. Ik hoop het wel aan te kunnen, maar ik weet dus echt niet of ik het over mijn lippen krijg zoiets
Maar het is niet aan jou om dit te vertellen, het is erg onredelijk van die moeder om dat van jou te verwachten.
Jij hebt niks met die situatie te maken, dat is een familiekwestie.

Jij hebt ook het recht om zelf volwaardig afscheid te nemen van je vriendin.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_83791488
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:41 schreef snakelady het volgende:

[..]

Maar het is niet aan jou om dit te vertellen, het is erg onredelijk van die moeder om dat van jou te verwachten.

Dat vind ik eigenlijk ook.
Jouw relatie met haar staat hier gewoon helemaal buiten.
Misschien dat je afscheid moet nemen op de manier zoals jullie altijd met elkaar zijn omgegaan.

Maar ik zou wel even met die moeder gaan praten dat jij het niet gaat doen...haar onder druk zetten dat ze het zelf zegt als ze dat wilt.
Kun je daarna als ze het niet doet nog altijd beslissen wat je gaat doen.
pi_83791545
Fuck fuck fuck wat een kutsituatie...
pi_83791616
Ik zou het denk ik wel vertellen.

Als je het niet doet krijg je later misschien spijt of dat je later gaat denken van wat als ik het haar wel verteld had zegmaar.

Als jullie close waren snapt ze het best wel dat je niet anders kon.
Ofja, je kan het ook achterhouden natuurlijk, maar dan loop jij er de rest van je leven mee rond en het is heel cru, maar zij hoeft er maar een paar weken mee rond te "lopen".

Ik zou het gewoon vertellen
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_83791641
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:41 schreef snakelady het volgende:

[..]

Jawel, alleen ben ik bang dat als ik het wel / niet vertel dat ik met schuldgevoel achterblijf, en niet afscheid zou kunnen nemen zoals ik had gehoopt achteraf. Ik probeer me in te leven in de situatie en of ik het zou willen weten. Zelfs al zou der moeder niet van mij zoiets vragen en ik zou het weten, zou ik dezelfde twijfels hebben.
pi_83791666
Ik zou de taak terugschuiven naar waar ie hoort: de moeder. Dit is helemaal niet aan jou.
pi_83791669
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:48 schreef vosss het volgende:

Als je het niet doet krijg je later misschien spijt of dat je later gaat denken van wat als ik het haar wel verteld had zegmaar.

Ofja, je kan het ook achterhouden natuurlijk, maar dan loop jij er de rest van je leven mee rond en het is heel cru, maar zij hoeft er maar een paar weken mee rond te "lopen".

Precies de argumenten die ik er voor en tegen heb eerlijk gezegd.
  donderdag 8 juli 2010 @ 00:50:20 #20
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_83791681
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:39 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik vind dat je tegen die moeder moet vertellen dat ze het zélf moet doen. Er zal vast iets achter zitten dat ze e.e.a. nog niet bekend heeft gemaakt, maar jou met die last opzadelen is wel erg laag.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_83791682
En je weet het nu dus. Dus of die moeder het inderdaad wel of niet van je vraagt jij zit er nu wel mooi mee in je maag.

Ik zou het haar moeder niet in dank afnemen en wel gewoon vertellen zodat dat de wereld uit is en zodat jij op je eigen manier afscheid kan nemen.

Sterkte alvast overigens
vosss is de naam,
  donderdag 8 juli 2010 @ 00:50:56 #22
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_83791697
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:37 schreef Techno het volgende:
Hoe moeilijk het ook is, ik zou haar de waarheid vertellen. En welke invloed dat mogelijk heeft, kan niemand je vertellen vrees ik.

En verder heel veel sterkte de komende periode!
De tering, dit dus.

Bedenk dit eens voor jezelf: als jij zelf nog maar even te leven hebt, wil je die tijd dan doorbrengen in een Leugen? De waarheid kan hard zijn, maar nooit zo hard als de wetenschap over het tijdstip van overlijden.
  donderdag 8 juli 2010 @ 00:52:05 #23
286493 raebyddet
teddybear maar dan omgedraaid
pi_83791726
Ik zou het niet doen, ik zou m'n vriendin niet meer belasten met die dingen nu ze niet meer lang te leven heeft.

En zoals snakelady zegt, het is een familiekwestie waar jij niets mee te maken hebt, een tweede kans op afscheid krijg je niet dus doe waar jij je prettig bij voelt, zodat je niet terugkijkt en denkt van, ik had het anders moeten aanpakken..

Ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke periode.
"Nothing astonishes people so much as common-sense and plain dealing."
pi_83791731
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:50 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Ik vind dat je tegen die moeder moet vertellen dat ze het zélf moet doen. Er zal vast iets achter zitten dat ze e.e.a. nog niet bekend heeft gemaakt, maar jou met die last opzadelen is wel erg laag.
Jamaar hij weet het dus nu al, dus het maakt niet meer uit of die moeder het zelf gaat vertellen of niet, TS zit er nu mee in zn maag en dat is dus gewoon een naaistreek eerste klas van die moeder.

Letterlijk en figuurlijk overigens.

vosss is de naam,
pi_83791768
quote:
En zoals snakelady zegt, het is een familiekwestie waar jij niets mee te maken hebt, een tweede kans op afscheid krijg je niet dus doe waar jij je prettig bij voelt, zodat je niet terugkijkt en denkt van, ik had het anders moeten aanpakken..
Of hij het nou zegt of niet, vroeg of laat denkt hij toch wel wat als. Dat blijf je toch houden.
Daarom is het ook gewoon een kutstreek van die moeder
vosss is de naam,
  donderdag 8 juli 2010 @ 00:53:37 #26
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_83791772
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:52 schreef vosss het volgende:

[..]

Jamaar hij weet het dus nu al, dus het maakt niet meer uit of die moeder het zelf gaat vertellen of niet, TS zit er nu mee in zn maag en dat is dus gewoon een naaistreek eerste klas van die moeder.

Letterlijk en figuurlijk overigens.

Maar daarom zou ik dus die moeder aanspreken en haar naar d'r dochter schoppen en het laten vertellen. Het is al een kutstreek dat ze het aan TS heeft vertelt, maar dat betekent niet dat TS het niet maar moet oplossen. Dat moet moeder zelf doen, waardoor ze meteen de mentale last van TS weer een stuk kan verlichten.
Zerg schreef:
  donderdag 8 juli 2010 @ 00:55:22 #27
236046 NotYou
tigerblood
pi_83791826
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:37 schreef SpecialK het volgende:
Lijkt me dat het weinig nut heeft een terminaal patient op te gaan zadelen met dat soort jerry springer idioterie. Ik zou protesteren. Maargoed je hebt er weinig over te zeggen. Het is haar dochter.
Anderzijds is het wel haar leven en heeft ze imo het recht dit te weten. Fucked up situatie for sure, maar nu jij het weet TS heb je eigenlijk geen andere keuze dan het haar te zeggen, tenzij je de moeder er alsnog toe kan bewegen 't zelf te doen.
Je suis Charlie Sheen
pi_83791907
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:53 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Maar daarom zou ik dus die moeder aanspreken en haar naar d'r dochter schoppen en het laten vertellen. Het is al een kutstreek dat ze het aan TS heeft vertelt, maar dat betekent niet dat TS het niet maar moet oplossen. Dat moet moeder zelf doen, waardoor ze meteen de mentale last van TS weer een stuk kan verlichten.
Zeker dat niet. Maar hij zit er nu wel direct mee in zn maag.
Als hij het eerlijk vertelt denkt hij later gegarandeerd wat als ik het voor me gehouden had.
Als hij het niet vertelt denkt hij later gegarandeerd misschien had ik het toch moeten zeggen.

Dus wat TS ook doet, in een later stadium gaat dat aan hem knagen. Dat is gewoon zo.
Of hij het nou op gaat lossen of niet.

En dat die moeder dat bij hem neerlegt is volkomen ridicuul. Wat is voor de moeder de meerwaarde om TS puur en alleen al met deze informatie te belasten? Geen enkele, me dunkt.

En dat is afgezien van het feit of die moeder het nou wel of niet zelf gaat vertellen en of dat TS het wel of niet zelf gaat vertellen. Voor mijn part komt de koningin langs en verteld het tegen het zieke meisje.

Ik zou zwaar over de zeik zijn tegenover die moeder, want wat TS ook doet, later gaat het knagen. Dat kan over een maand zijn, over een jaar, of over 10 jaar, maar knagen gaat het doen en dat is die moeder schuld.
vosss is de naam,
pi_83791910
Wat heeft die waarheid voor haar nu nog van belang? Waarom zou ze de laatste tijd die ze heeft zich daarover zorgen moeten maken? En waarom zou jij je schuldig voelen als je het niet verteld? Je moet kijken naar wat voor haar het beste zal zijn, niet of jij dan nog jaren met een schuldgevoel zal lopen. Want als je doet waarvan jij weet dat het beste voor haar is, heb je geen schuldgevoel daar tegenover.

Als je het doet uit wat puur voor jezelf het beste is, zul je wel een schuldgevoel hebben en juist denken dat de andere keuze juist het beste was geweest.
  donderdag 8 juli 2010 @ 00:58:53 #30
286493 raebyddet
pi_83791923
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:53 schreef vosss het volgende:

[..]

Of hij het nou zegt of niet, vroeg of laat denkt hij toch wel wat als. Dat blijf je toch houden.
Dat het een zeer lage streek is van haar moeder valt niet over te twijfelen.

Ik zou dit soort dingen haar besparen ,TS. Als ze nu gelukkig is zal ze waarschijnlijk haar laatste dagen in woede/verdriet of wat dan ook doorbrengen. Ik zou het haar niet aan willen doen, klinkt misschien heel erg cru maar ik zou het haar besparen.
  donderdag 8 juli 2010 @ 01:01:20 #31
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_83791979
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:58 schreef vosss het volgende:

[..]

Zeker dat niet. Maar hij zit er nu wel direct mee in zn maag.
Als hij het eerlijk vertelt denkt hij later gegarandeerd wat als ik het voor me gehouden had.
Als hij het niet vertelt denkt hij later gegarandeerd misschien had ik het toch moeten zeggen.

Dus wat TS ook doet, in een later stadium gaat dat aan hem knagen. Dat is gewoon zo.
Of hij het nou op gaat lossen of niet.

En dat die moeder dat bij hem neerlegt is volkomen ridicuul. Wat is voor de moeder de meerwaarde om TS puur en alleen al met deze informatie te belasten? Geen enkele, me dunkt.

En dat is afgezien van het feit of die moeder het nou wel of niet zelf gaat vertellen en of dat TS het wel of niet zelf gaat vertellen. Voor mijn part komt de koningin langs en verteld het tegen het zieke meisje.

Ik zou zwaar over de zeik zijn tegenover die moeder, want wat TS ook doet, later gaat het knagen. Dat kan over een maand zijn, over een jaar, of over 10 jaar, maar knagen gaat het doen en dat is die moeder schuld.
Daar heb je helemaal gelijk in hoor. Vandaar dat ik ook moeder zou aansturen om het zelf alsnog te vertellen, dan is het meer haar stukje. En ja, dan zal TS er alsnog last van houden, maar helaas is het punt van onomkeerbaarheid al gepasseerd. En als moeder het per se niet wilt, zou ik het wel vertellen. Iemand heeft recht op de waarheid. Ik zou liever sterven met de waarheid in mijn gedachten, dan met de gedachten dat mensen in mijn omgeving me moedwillig dom gehouden hebben of gelogen hebben.
Zerg schreef:
pi_83792033
Ik zou even met de moeder gaan kletsen, haar uitleggen dat je je bezwaard voelt met deze taak. Uiteindelijk blijft het haar dochter, en toch wel degelijk haar taak..
pi_83792035
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:52 schreef raebyddet het volgende:
Ik zou het niet doen, ik zou m'n vriendin niet meer belasten met die dingen nu ze niet meer lang te leven heeft.

Ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke periode.
Het *probleem* is dat ik het zwijgen zie als mijn aandeel in het idee dat ze een leugen leven heeft belijdt en dat wil ik als een goede vriend, voor zover ik gelijk heb en ze me nog zo ziet, niet op zo een manier afscheid van haar nemen.

Natuurlijk is het een familiekwestie, maar niet alleen dat. Omdat we bevriend zijn en het ook gaat over dat ze niet meer lang te leven heeft mij is gevraagd te vertellen is het veel breder dan alleen haar ware vader en zusje. Het alleen een familiekwestie noemen schiet in mijn ogen te kort als je naar heel het verhaal kijkt. En ik zit er tegenop om het te vertellen, maar ook om te zwijgen. Misschien val ik wel in herhaling en sorry dan daarvoor, maar het vreet gewoon aan me nu.
  donderdag 8 juli 2010 @ 01:03:35 #34
236046 NotYou
tigerblood
pi_83792037
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:58 schreef Myraela het volgende:
Wat heeft die waarheid voor haar nu nog van belang? Waarom zou ze de laatste tijd die ze heeft zich daarover zorgen moeten maken? En waarom zou jij je schuldig voelen als je het niet verteld? Je moet kijken naar wat voor haar het beste zal zijn, niet of jij dan nog jaren met een schuldgevoel zal lopen. Want als je doet waarvan jij weet dat het beste voor haar is, heb je geen schuldgevoel daar tegenover.

Als je het doet uit wat puur voor jezelf het beste is, zul je wel een schuldgevoel hebben en juist denken dat de andere keuze juist het beste was geweest.
Ik zou zelf niet als een klein kind behandeld en vertroeteld willen worden, beschermd van de grote mensen wereld waarin shit nou eenmaal gebeurt. Als ik m'n leven lang voorgelogen ben over waar ik vandaan kom en wie mijn familie is, zou ik dat willen weten zelfs als ik op sterven lig.

Hangt trouwens wel enigszins van de leeftijd van het meisje af; is ze nog een kind dan zou verzwijgen eventueel nog een optie zijn, anders niet. Overigens zou ik al helemaal niet willen dat (iemand uit) mijn vriendengroep wel de waarheid over mij weet em ikzelf niet.
Je suis Charlie Sheen
pi_83792075
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:03 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het *probleem* is dat ik het zwijgen zie als mijn aandeel in het idee dat ze een leugen leven heeft belijdt en dat wil ik als een goede vriend, voor zover ik gelijk heb en ze me nog zo ziet, niet op zo een manier afscheid van haar nemen.

Natuurlijk is het een familiekwestie, maar niet alleen dat. Omdat we bevriend zijn en het ook gaat over dat ze niet meer lang te leven heeft mij is gevraagd te vertellen is het veel breder dan alleen haar ware vader en zusje. Het alleen een familiekwestie noemen schiet in mijn ogen te kort als je naar heel het verhaal kijkt. En ik zit er tegenop om het te vertellen, maar ook om te zwijgen. Misschien val ik wel in herhaling en sorry dan daarvoor, maar het vreet gewoon aan me nu.
Als het verzwijgen oneerlijk is in jouw beleving, zorg dat de moeder het vertelt. Ga een gesprek met haar aan, dit lijkt mij het beste.
  donderdag 8 juli 2010 @ 01:06:07 #36
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_83792086
quote:

[..]

Eerlijk gezegd is het ook niet meer echt een familiekwestie nu. Enerzijds inhoudelijk misschien wel, maar anderzijds ben jij er inmiddels bij betrokken, waardoor moeder het al uit familieverband heeft getrokken.

Al blijf ik erbij dat moeder het zelf moet vertellen.
Zerg schreef:
pi_83792116
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:05 schreef Scherbatsky het volgende:

[..]

Als het verzwijgen oneerlijk is in jouw beleving, zorg dat de moeder het vertelt. Ga een gesprek met haar aan, dit lijkt mij het beste.
Ja, ik ga het er sowieso nog uitvoerig met haar over hebben, eerst zeker weten dat ik haar er niet toe kan bewegen dat ze het zelf verteld, wil ik wel eerst goed geïnformeerd zijn en namen en verklaringen kunnen geven ipv mijn vriendin met een abstract verhaal haar laatste weken te vergallen.
pi_83792141
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:01 schreef Mikkie het volgende:
dan met de gedachten dat mensen in mijn omgeving me moedwillig dom gehouden hebben of gelogen hebben.
Maar dat weet je dan natuurlijk niet.

Ik zou nooit willen beweren dat het altijd beter is iemand op z'n sterfbed nog de waarheid te vertellen. Ik kan me heel goed voorstellen dat er situaties zijn waarin je naar beste weten en in alle oprechtheid de inschatting maakt dat diegene beter af is zonder bepaalde kennis. Het is niet ideaal om over iemand anders zo'n beslissing te nemen, maar zowel wanneer je kiest om het wel, als wanneer je kiest om het niet te vertellen neem jij voor de ander de beslissing. Daar valt toch niet aan te ontkomen.

Neem dus de beslissing die jij denkt dat het beste is en neem jezelf bovendien voor, wat je ook kiest, geen spijt te krijgen achteraf. Je hebt immers naar eer en geweten gehandeld. Er is geen "gegarandeerd juiste actie" in dit geval.
pi_83792147
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja, ik ga het er sowieso nog uitvoerig met haar over hebben, eerst zeker weten dat ik haar er niet toe kan bewegen dat ze het zelf verteld, wil ik wel eerst goed geïnformeerd zijn en namen en verklaringen kunnen geven ipv mijn vriendin met een abstract verhaal haar laatste weken te vergallen.
Houd ons in elk geval op de hoogte. Wanneer zou je de moeder in kwestie kunnen spreken? Is de kans elke dag groot dat het te laat is of valt dat nog mee?
  donderdag 8 juli 2010 @ 01:10:22 #40
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_83792194
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:53 schreef vosss het volgende:

[..]

Dat laatste zeker.

Ik zou het overigens zelf niet willen weten, bij dergelijk nieuws komen er zoveel gevoelens los en als ik zou sterven zou ik rustig afscheid willen nemen en vol liefde, niet vol vragen.
In dit geval, wat niet weet wat niet deert.
  donderdag 8 juli 2010 @ 01:10:31 #41
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_83792196
Jaja moeder van schuldgevoel af en haar kind opzadelen voor haar sterven met deze shit?
Zou ik niet doen.
Mensen die gaan sterven moet je niet belasten met ellende!
Die hebben ze zelf al genoeg immers...
Sterkte overigens met dit zware moeilijke deel in je leven.
Snollebolt
pi_83792223
[edit]Ik schreef hier in welke gevallen ik het wel, en wanneer niet zou willen weten, maar dat doet hier helemaal niet ter zake en ik wil de beslissing van TS ook niet beinvloeden. Weg dus!
pi_83792237
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:08 schreef Scherbatsky het volgende:

[..]

Houd ons in elk geval op de hoogte. Wanneer zou je de moeder in kwestie kunnen spreken? Is de kans elke dag groot dat het te laat is of valt dat nog mee?
Erg in detail zijn we niet getreden, omdat we nogal ontdaan waren, sowieso heb ik geen arts gesproken, noch zullen ze met mij over haar conditie praten vermoed ik, dus ik heb daar helaas geen antwoord op, sorry.

Met haar moeder, in principe zou ik haar elke dag kunnen zien, maar of ik haar elke dag kan spreken hierover is een ander verhaal. Denk dat het afstemmen en aanvoelen is wanneer het een goed moment is, maar aan de andere kant kan en wil ik ook niet te lang wachten, daar ik in alles over onzekerheid verkeer.
  donderdag 8 juli 2010 @ 01:13:19 #44
286493 raebyddet
pi_83792263
quote:

[..]

Ik snap dat het aan je vreet, het is niet niks.

Als je het zo bekijkt, als jij vindt dat je, wanneer je zwijgt, ook schuldig bent dan zou ik het het haar wél vertellen, mits zij zo een persoon is die zoiets zou waarderen( iemand die altijd de waarheid wilt weten ), want jij bent degene die haar goed kent.

Als je het doet, alleen maar om van die schuldgevoel af te komen zou ik het niet doen.
  donderdag 8 juli 2010 @ 01:14:00 #45
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_83792280
Ik vind het een misselijke streek van die moeder. Nu zit jij ermee in de knoop.
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
  donderdag 8 juli 2010 @ 01:14:08 #46
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_83792287
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:01 schreef Mikkie het volgende:

[..]
Ik zou liever sterven met de waarheid in mijn gedachten, dan met de gedachten dat mensen in mijn omgeving me moedwillig dom gehouden hebben of gelogen hebben.
Maar ze weet niet beter, dus ze weet ook niet dat ze moedwillig dom gehouden is of is voorgelogen.
waarom haar later sterven met verdriet die ze nu niet heeft?

Of ze moet altijd al getwijfeld hebben en altijd al met vragen hebben gezeten, dan is het wat anders.
Maar als ze dat nooit heeft gehad en altijd gelukkig is geweest binnen het gezin zou ik het zo laten.
De reden dat de moeder dit wil laten vertellen tegen haar dochter is denk ik ook voor haar eigen gemoedsrust, niet die van haar dochter.
pi_83792295
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:06 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd is het ook niet meer echt een familiekwestie nu. Enerzijds inhoudelijk misschien wel, maar anderzijds ben jij er inmiddels bij betrokken, waardoor moeder het al uit familieverband heeft getrokken.

Al blijf ik erbij dat moeder het zelf moet vertellen.
Zie een later bericht. Ik ben ook van mening dat zij het zelf zou moeten vertellen, kan ze ook per slot van rekening beter en is haar taak in mijn ogen, mocht ik het moeten vertellen omdat zij zwijgt en het gevoel bij mij dominant is om het te vertellen, zit ik er tegenop om het te vertellen, maar nog meer tegenop om haar zo onwetend te laten gaan als een laf vriend in der laatste momenten.
pi_83792316
Ik ga btw een stukje rijden, hopelijk een luchtje scheppen, mocht ik wat meer duidelijkheid hebben laat ik het weten.
  donderdag 8 juli 2010 @ 01:16:10 #49
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_83792330
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zie een later bericht. Ik ben ook van mening dat zij het zelf zou moeten vertellen, kan ze ook per slot van rekening beter en is haar taak in mijn ogen, mocht ik het moeten vertellen omdat zij zwijgt en het gevoel bij mij dominant is om het te vertellen, zit ik er tegenop om het te vertellen, maar nog meer tegenop om haar zo onwetend te laten gaan als een laf vriend in der laatste momenten.
Heel begrijpelijk. Had over die post heen gekeken, maar verder heb je voor mij gelijk.
Zerg schreef:
  donderdag 8 juli 2010 @ 01:17:51 #50
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_83792375
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:08 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Maar dat weet je dan natuurlijk niet.

Ik zou nooit willen beweren dat het altijd beter is iemand op z'n sterfbed nog de waarheid te vertellen. Ik kan me heel goed voorstellen dat er situaties zijn waarin je naar beste weten en in alle oprechtheid de inschatting maakt dat diegene beter af is zonder bepaalde kennis. Het is niet ideaal om over iemand anders zo'n beslissing te nemen, maar zowel wanneer je kiest om het wel, als wanneer je kiest om het niet te vertellen neem jij voor de ander de beslissing. Daar valt toch niet aan te ontkomen.

Neem dus de beslissing die jij denkt dat het beste is en neem jezelf bovendien voor, wat je ook kiest, geen spijt te krijgen achteraf. Je hebt immers naar eer en geweten gehandeld. Er is geen "gegarandeerd juiste actie" in dit geval.
Inderdaad, in mijn omgeving lag een man op sterven, zijn vrouw heeft op zijn sterfbed verteld dat ze een paar jaar daarvoor vreemd is gegaan, ze kon en wilde het niet meer voor zich houden.
Uiteindelijk is de man gestorven zonder zijn vrouw er bij, dat wilde hij niet....

Denk dat het prettiger voor hem was geweest als ze het niet had verteld en nog volledig van haar had gehouden zonder boosheid.
  donderdag 8 juli 2010 @ 01:19:29 #51
286493 raebyddet
pi_83792406
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:14 schreef snakelady het volgende:

[..]

Maar ze weet niet beter, dus ze weet ook niet dat ze moedwillig dom gehouden is of is voorgelogen.

Of ze moet altijd al getwijfeld hebben en altijd al met vragen hebben gezeten, dan is het wat anders.
Maar als ze dat nooit heeft gehad en altijd gelukkig is geweest binnen het gezin zou ik het zo laten.
De reden dat de moeder dit wil laten vertellen tegen haar dochter is denk ik ook voor haar eigen gemoedsrust, niet die van haar dochter.
Mee eens ! Ik had het niet beter kunnen verwoorden
  donderdag 8 juli 2010 @ 01:20:04 #52
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_83792416
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:15 schreef Triggershot het volgende:
Ik ga btw een stukje rijden, hopelijk een luchtje scheppen, mocht ik wat meer duidelijkheid hebben laat ik het weten.
Heel veel sterkte en maak de keuze waar je je goed bij voelt en warabij je denkt dat dat het beste voor haar is.
  donderdag 8 juli 2010 @ 01:21:47 #53
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_83792449
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:14 schreef snakelady het volgende:

[..]

Mja, daar heb je dan ook weer een punt, denk ik. Zo had ik het nog niet bekeken.
Zerg schreef:
  donderdag 8 juli 2010 @ 01:23:44 #54
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_83792487
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:19 schreef raebyddet het volgende:

[..]

Mee eens ! Ik had het niet beter kunnen verwoorden
ik zei hetzelfde alleen anders...
Snollebolt
  donderdag 8 juli 2010 @ 01:30:52 #55
236046 NotYou
tigerblood
pi_83792621
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:17 schreef snakelady het volgende:

[..]

Inderdaad, in mijn omgeving lag een man op sterven, zijn vrouw heeft op zijn sterfbed verteld dat ze een paar jaar daarvoor vreemd is gegaan, ze kon en wilde het niet meer voor zich houden.
Uiteindelijk is de man gestorven zonder zijn vrouw er bij, dat wilde hij niet....

Denk dat het prettiger voor hem was geweest als ze het niet had verteld en nog volledig van haar had gehouden zonder boosheid.
Één keer vreemdgaan waarover vervolgens jarenlang gezwegen is, is natuurlijk heel iets anders dan kind zijn van een andere vader, en nog een zusje hebben waarvan je nooit hebt geweten. In 't geval van die vreemdgaande vrouw had ze 't inderdaad gewoon voor zichzelf moeten houden, of het jaren eerder op moeten biechten.
Je suis Charlie Sheen
  donderdag 8 juli 2010 @ 01:37:41 #56
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_83792731
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:30 schreef NotYou het volgende:

[..]

Één keer vreemdgaan waarover vervolgens jarenlang gezwegen is, is natuurlijk heel iets anders dan kind zijn van een andere vader, en nog een zusje hebben waarvan je nooit hebt geweten. In 't geval van die vreemdgaande vrouw had ze 't inderdaad gewoon voor zichzelf moeten houden, of het jaren eerder op moeten biechten.
daar heb je gelijk in, is ook eigenlijk niet van toepassing hier maar moest er ineens aan denken.
  donderdag 8 juli 2010 @ 01:48:09 #57
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_83792871
Sterkte... En laat haar maar niets weten. Wat is de meerwaarde voor dat meisje?
Edit: Dat ze dood gaat kun je haar wel vertellen, maar niet dat van die andere vader en zusje...
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_83793041
Mja... Ik zou ook deze hele drama niet aan haar vertellen (wel dat ze doodgaat, maar dat is al heel moeilijk), ik snap niet waarom de moeder dat op jouw afschuift of het uberhaupt wil laten weten. Je kan erover liegen tegen de moeder (dat je het wel hebt gezegd) of gewoon botweg zeggen 'kijk, ze heeft niet lang, ze heeft het al enorm zwaar, moet ze deze informatie waarmee ze niets kan ook nog eens voor de kiezen krijgen?"

semi off topic, maar: Ik ben niet het gewelddadige type maar ik zou me toch moeten inhouden om op zijn minst niet te schreeuwen tegen die moeder dat ze een egoïst is die op de rug van haar dochter haar schuldgevoel over die affaire wil afschudden. Zo komt het althans op mij over, het zal waarschijnlijk zoiets zijn van "ze moet de waarheid weten, het is nu of nooit", maar in dat geval kan ZIJ het beter zeggen, hoewel hierover zwijgen mij beter lijkt. Het is tenslotte de man van die moeder die haar heeft mee opgevoed, maakt het dan nog uit dat haar biologische vader iemand anders is? Ze heeft al een vader gehad haar hele leven

Sterkte TS
pi_83793081
Hmmm, het vertellen dat ze terminaal is vind ik een taak van de ouders danwel de artsen en niet van jou. Als moeder weigert dit te vertellen zou ik als ik jou was een gesprek met de artsen hierover aangaan. Hoe oud is dit meisje eigenlijk? Want ik vind het nogal vreemd dat iedereen in haar omgeving hier blijkbaar van op de hoogte is maar niemand haar iets verteld heeft.

Dat andere verhaal is al helemaal niet aan jou om te vertellen en je kunt je ook afvragen of het voor haar wel zin heeft om het te weten.

In feite wil moeder gewoon van haar schuldgevoel af over de rug van haar stervende dochter en over jouw rug. Dat meisje schiet er helemaal niets mee op als ze de waarheid nu te horen krijgt. Laat haar rustig sterven. Als moeder zo nodig de laatste weken / dagen van haar dochters leven wil verpesten om haar eigen geweten te sussen moet ze dat maar lekker zelf doen.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_83793212
Yup, maar toch liever niet (over het laatste). Ik vind het erg egoïstisch van die vrouw
pi_83793717
ik zou haar de waarheid vertellen.. dan blijf je iig niet leven met de "what if" vraag. dat lijkt me nog veel erger dan alles wat er zou kunnen gebeuren als je het haar wel allemaal vertelt. sterkte, TS.
pi_83794428
Ten eerste is het nooit de taak van familie/vrienden om iemand in te lichten over de lichamelijke conditie van een patient (als ze bij kennis is, hebben de artsen het haar verteld nmw) dus die opmerking laat ik even gaan....

Ik zou me afvragen wat voor haar het beste is: heeft ze er wat aan om dit nog mee te maken? MI is het antwoord nee. Dat haar moeder (en nu jij dus) dit op het laatst wil vertellen, is een poging haar eigen schuldgevoel kwijt te raken maar helpt haar dochter niet. Die heeft al wel genoeg aan haar hoofd. Ik zou er dus voor kiezen haar niets te vertellen: ik denk dat het beter is met het 'schuldgevoel' te leven dat je oneerlijk bent geweest om haar te beschermen dan dat je haar in haar laatste dagen/uren alles wat ze nog wel zeker wist in het leven hebt afgenomen.
Ik zou afscheid van haar nemen en zeggen wat JIJ nog kwijt wil. Desnoods zeg je dat je denkt dat ze nog een keer met haar moeder moet praten als je denkt dat je er echt niet mee kan leven. Het lijkt mij verschikkelijk zwaar, maar ik zou ervoor kiezen haar welzijn voorop te stellen ook al moet je er de rest van je leven mee zitten.
  donderdag 8 juli 2010 @ 08:21:29 #63
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_83794634
Lastige situatie! Ik zou er zelf voor kiezen om het níet te vertellen (waarom zou je de laatste levensdagen nog overhoop gooien?)

Probleem is echter dat je er dan zelf mee blijft zitten. Misschien helpt het je om het in een brief te schrijven en die mee te geven in de kist? Ben jij er weer van af.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_83794644
Zijn er momenten dat jij en die moeder gelijk bij die vriendin zijn? Zoja dan zou ik het op dat moment tegen je vriendin zeggen en zo de moeder dwingen dat zij direct alles uitlegt. Zet die moeder maar lekker voor het blok heeft ze bij jou ook gedaan namelijk.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
  donderdag 8 juli 2010 @ 08:26:37 #65
285351 dalaiblama
too much bla
pi_83794706
Elke stervende heeft het recht op de waarheid en niets dan de waarheid.
Daarbij is spijt van wat je hebt nagelaten altijd erger dan spijt van iets wat je wel hebt gedaan.

Ik zou me een ongelofelijke aars voelen als ik mijn beste vriendin zou laten gaan zonder die info. Dat is zoiets wat je jezelf nooit vergeeft.
  donderdag 8 juli 2010 @ 10:39:18 #66
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83797745
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:37 schreef SpecialK het volgende:
Lijkt me dat het weinig nut heeft een terminaal patient op te gaan zadelen met dat soort jerry springer idioterie. Ik zou protesteren.
En wil die moeder dat koste wat het kost wel vertellen, vanuit egoïstische schuldgevoelens waarschijnlijk, dan knapt ze dat nare klusje zelf maar op.

Sterkte met het naderende verlies, Triggershot!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_83797870
Ignorance is bliss. Misschien is het beter dat ze het niet weet? Ze zal al genoeg aan haar hoofd hebben denk ik.
Ik zou verder weinig advies kunnen geven.

Sterkte.
You sunk my battleship! :o
  donderdag 8 juli 2010 @ 10:44:57 #68
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83797895
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 08:26 schreef dalaiblama het volgende:

Ik zou me een ongelofelijke aars voelen als ik mijn beste vriendin zou laten gaan zonder die info. Dat is zoiets wat je jezelf nooit vergeeft.
Hij wordt er door die moeder mee opgezadeld. Als iemand de waarheid zou moeten zeggen, is het die vrouw. Maar dan nog vraag ik me hardop af wat je met het openen van die beerput opschiet. Op je sterfbed.
pi_83798114
quote:

[..]

Ondanks dat het duidelijk de verantwoordelijkheid is van de moeder zou ik het denk ik wel vertellen. Of ik zou die moeder meesleuren en het samen oden. Ik denk dat laatste, als je het voor elkaar krijgt tenminste.

Ik vind wel dat je het beste kunt doen wat je voor haar het beste vindt. Moet zij dit weten? Vind je dat?? Dan zou je als vriend kunnen zorgen dat het haar verteld wordt. Ik vind het niet jouw verantwoordelijkheid, maar ik denk wel dat dit iets is wat vrienden doen voor elkaar.

Dat die moeder ergens tekortschiet vind ik ook. maar aan de andere kant kan ik de situatie verder niet inschatten, dus waarom ze dit niet wil vertellen is de vraag.

Overigens weet ik niet of door een dergelijk geheim je leven ineens een leugen is.
Whatever...
  donderdag 8 juli 2010 @ 10:57:26 #70
285351 dalaiblama
too much bla
pi_83798268
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 10:44 schreef Copycat het volgende:

[..]

Hij wordt er door die moeder mee opgezadeld. Als iemand de waarheid zou moeten zeggen, is het die vrouw. Maar dan nog vraag ik me hardop af wat je met het openen van die beerput opschiet. Op je sterfbed.
Dat zeg je goed, de moeder zou dat moeten doen. Ik begrijp echter wel dat de moeder denkt dat de klap minder hard is wanneer dit van haar beste vriend komt.
Daarbij hoeft het geen beerput te zijn. Mijn broer kreeg ook pas na zijn afstuderen te horen dat hij een andere vader had. Dat was een gesprek waar mijn moeder jaren niet door sliep en waarbij hij op zijn beurt mijn moeder bedankte voor haar eerlijkheid en verder ging met de orde van de dag.

Ik vind persoonlijk wel dat een stervende echt recht heeft op die informatie. Ook al is het misschien geen leuke informatie, maar je moet niet voor de stervende beslissen wat wel of niet relevant is. Of zwaar. Je moet doen wat in jouw ogen juist is en dat zou voor mij de waarheid zijn.

De moeder moet haast wel in de put zitten en onder stress te lijden hebben. Ze zal zich niet realiseren waar ze de jongen mee opzadelt.
pi_83798335
ik zou het niet doen, gewoon niks zeggen, als het gebeurt laat de moeder het dan zelf doen, wil ze dat niet doen dan moet de dokter het maar zeggen.
  donderdag 8 juli 2010 @ 11:00:46 #72
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_83798410
Dat ze op het punt staat het tijdelijke voor het eeuwige in te ruilen lijkt me iets waar de doktoren eigenlijk voor betaald krijgen (en ook het beste uit kunnen leggen) maar dat verhaal van d'r moeder is behalve nogal schofterig (lekker dat je daarmee wacht tot het laatste moment) ook behoorlijk egoïstisch. Kan me niet voorstellen dat iemand die in de laatste fase van d'r leven zit, zoiets wil weten. De enige die zich hierna beter zal voelen is de moeder en imho verdiend ze dat niet (in elk geval niet over de rug van d'r dochter).
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
  donderdag 8 juli 2010 @ 11:01:54 #73
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_83798449
Huh, dit is toch de taak van de artsen?

Raar dat jij degene bent die moet zeggen dat ze niet lang meer te leven heeft. Of heb je het nu alleen over dat andere?
  donderdag 8 juli 2010 @ 11:03:16 #74
285351 dalaiblama
too much bla
pi_83798509
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 10:39 schreef Copycat het volgende:

[..]

En wil die moeder dat koste wat het kost wel vertellen, vanuit egoïstische schuldgevoelens waarschijnlijk, dan knapt ze dat nare klusje zelf maar op.

Sterkte met het naderende verlies, Triggershot!
Je kunt je wellicht voorstellen ( ik wel, door de ervaring ) dat voor de persoon in kwestie ineens alles op zijn plek kan vallen.
Weten dat je een andere biologische vader hebt kan veel meer betekenen dan het feit alleen. Zo had mijn broer altijd het idee dat er iets niet klopte; hij voelde zich anders dan zijn andere zussen/broers. Nu heeft hij er in de opvoeding niets van gemerkt ( en nog steeds niet ), maar hij wist het eigenlijk al.
Toen het nieuws kwam voelde het voor hem ook als een afsluiting, hij wist genoeg en begreep zichzelf beter. Dat vond hij fijn. Hij had ook niet de behoefte zijn echte vader te zoeken; die had hij al een kwart eeuw gehad in de vorm van mijn vader.

Ik zou dus voorzichtig zijn met invullen; voor de stervende kan dit nieuws ook een positief en vredig effect hebben. Met de nadruk op kan.
  donderdag 8 juli 2010 @ 11:08:40 #75
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_83798702
Wat een trut die moeder... Eerst haar eigen schuldgevoelens laten prevaleren boven het lijden van haar dochter, en dan het kloteklusje nog laten opknappen door iemand anders ook.

Trigger, ik zou m'n mond houden (en er bij die moeder op aandringen ook niks te zeggen), hoe moeilijk het ook is. Sterkte.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_83798735
Laat de moeder dit maar vertellen. Of liever overtuig haar dat ze dit niet moet doen. Beetje op het laatste moment de dochter nog met dit nieuws opzadelen.
  donderdag 8 juli 2010 @ 11:10:30 #77
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_83798776
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 11:01 schreef Zwansen het volgende:

Raar dat jij degene bent die moet zeggen dat ze niet lang meer te leven heeft. Of heb je het nu alleen over dat andere?
Lijkt me ook. Ik vermoed dat artsen, hoe vervelend dit soort zaken ook zijn, wel de ervaring hebben om het patiënten mede te delen.
Ik geloof vast dat je een heel goede vriend bent maar dit melden is niet zomaar iets. Ik zou haar moeder daarnaast ook haar eigen straatje schoon laten vegen en jij kan daarna als goede vriend voor beide situaties dan weer de goede vriend zijn door er met haar over te praten.
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
pi_83798904
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 11:01 schreef Zwansen het volgende:

Het gaat hier niet om dat de artsen tegen haar zeggen dat wat ze heeft dodelijk is, dat wist ze al. Het gaat erom dat er wordt verteld dat de behandelingen en ingrepen die ze laatste tijd is ondergaan niet hebben gebaat en dat het alleen maar erger wordt. Zij is opgenomen met het idee dat het alleen maar beter kan en zal gaan, dat was de reden waarom ze instemde.

Natuurlijk kan en zullen de artsen het zeggen wat de ontwikkelingen zijn als de moeder het niet zelf regelt. Maar dan vertel ik het liever zelf dan dat ze het via zo een formeel gesprek het hoort, van iemand die zijn 'werk' doet. En ja dat andere speelt ook een belangrijk rol. Ik zou het niet later willen vertellen, als ik diegene ben die het vertelt zeg ik denk ik alles tegelijk.
pi_83798911
Tevens bedankt voor steun en advies.
  donderdag 8 juli 2010 @ 11:15:38 #80
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_83798972
Stel het wordt haar verteld, is er dan ook gelegenheid dat ze haar biologische vader en zus nog leert kennen? Weten die twee ook van de situatie? Weet haar vermeende vader ervan? Ik zou dat wel meenemen in het verhaal. Het stopt natuurlijk niet bij de mededeling alleen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_83799025
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 11:15 schreef Lienekien het volgende:
Stel het wordt haar verteld, is er dan ook gelegenheid dat ze haar biologische vader en zus nog leert kennen? Weten die twee ook van de situatie? Weet haar vermeende vader ervan? Ik zou dat wel meenemen in het verhaal. Het stopt natuurlijk niet bij de mededeling alleen.
Nee precies, zie ook .
pi_83799026
Ik zou het niet vertellen, maar ik zou die moeder wel vertellen dat ik het niet ging vertellen zodat ze alsnog de kans had het zelf te doen.

Naar mijn idee wil die moeder het niet aan haar dochter vertellen vanwege de dochter zelf (want dan wil je er toch zelf mee komen) maar puur om nog snel even haar eigen stoepje schoon te vegen. Zodat de moeder zich niet schuldig hoeft te voelen.

Mijn prioriteit zou liggen bij de gevoelens van mn vriendin, niet bij de gevoelens van de moeder van mn vriendin. Als die vindt dat ze het moet weten mag ze het fijn zelf vertellen.

Ik zou zelf zoiets hebben van dat ik liever bezig zou willen zijn met afscheid nemen van wat ik had in mn leven, dan mn laatste weken bezig zijn met me druk maken over wat ik had kunnen hebben.
  donderdag 8 juli 2010 @ 11:18:19 #83
85962 ioko
I Appear Missing
pi_83799103
Ik heb geen advies voor je. Wel lijkt het me dat de enige die iets positiefs overhoudt aan het delen van de informatie over haar vader en zusje haar moeder is. Die is het dan namelijk kwijt. Welk nut heeft het om iemand die op sterven ligt op te zadelen met zoveel informatie waar ze niets meer mee kan? De termijn is gewoon te kort.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_83799202
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 11:13 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het gaat hier niet om dat de artsen tegen haar zeggen dat wat ze heeft dodelijk is, dat wist ze al. Het gaat erom dat er wordt verteld dat de behandelingen en ingrepen die ze laatste tijd is ondergaan niet hebben gebaat en dat het alleen maar erger wordt. Zij is opgenomen met het idee dat het alleen maar beter kan en zal gaan, dat was de reden waarom ze instemde.

Natuurlijk kan en zullen de artsen het zeggen wat de ontwikkelingen zijn als de moeder het niet zelf regelt. Maar dan vertel ik het liever zelf dan dat ze het via zo een formeel gesprek het hoort, van iemand die zijn 'werk' doet. En ja dat andere speelt ook een belangrijk rol. Ik zou het niet later willen vertellen, als ik diegene ben die het vertelt zeg ik denk ik alles tegelijk.
Diegene wiens werk het is, is wel getraind in het houden van slecht nieuws gesprekken en is in staat om eventuele vragen die ze heeft ook daadwerkelijk van antwoorden te voorzien. Juist daarom zijn zij er meer geschikt voor. Als jij er als emotionele steunpilaar bij wilt zijn of haar op wilt vangen nadien is dat natuurlijk alleen maar goed en daar zou ik dan ook afspraken over maken met de artsen maar het daadwerkelijk vertellen zou ik overlaten aan een professional.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_83799501
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 11:20 schreef MinderMutsig het volgende:
Diegene wiens werk het is, is wel getraind in het houden van slecht nieuws gesprekken en is in staat om eventuele vragen die ze heeft ook daadwerkelijk van antwoorden te voorzien. Juist daarom zijn zij er meer geschikt voor. Als jij er als emotionele steunpilaar bij wilt zijn of haar op wilt vangen nadien is dat natuurlijk alleen maar goed en daar zou ik dan ook afspraken over maken met de artsen maar het daadwerkelijk vertellen zou ik overlaten aan een professional.
Helemaal mee eens.

Ik denk ook dat als iemand het niet ziet aankomen er best kans is dat ze je gewoon niet gelooft, denkt dat jij het verkeerd begrepen hebt, in ontkenning gaat. Van een arts geloof je het eerder.
  Admin donderdag 8 juli 2010 @ 11:44:31 #86
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_83800183
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 11:13 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zij is opgenomen met het idee dat het alleen maar beter kan en zal gaan, dat was de reden waarom ze instemde.

Wat slordig.
Door wie is haar dat verteld dan?
In dit soort gevallen zullen ze , horen ze, altijd een slag om de arm houden.
Maar goed, als het meisje uitbehandeld is, zal haar dat asap verteld moeten worden, door wie dan ook Trigger.
Hier moet niet te lang mee gewacht worden.
Ze lijkt me niet dom en zal absoluut de signalen rondom haar heen opvangen.
Raar dat de behandelend artsen het haar niet verteld hebben?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_83800539
Sterkte Triggershot.

Ik durf eigenlijk geen raad te geven, want ik denk dat jij of haar moeder het beste kunnen inschatten of ze zulk nieuws zou willen weten of niet. Maar leuk zal het niet zijn om te horen. En het klinkt inderdaad een beetje alsof haar moeder de lasten op jou afschuift. Het is ook goed mogelijk dat je vriendin na het horen van het nieuws echt heel kwaad zal zijn op haar moeder, en terecht lijkt me. De vraag is natuurlijk of die klap en de ruzie het allemaal waard zullen zijn, puur zo dat ze de waarheid kan weten.

In elk geval veel succes wat je ook beslist. Het zou gepaster zijn als haar moeder het zou vertellen, maar als jullie echt zo hecht zijn en jij het denkt aan te kunnen, kan je het natuurlijk zeggen. Maar als ze het van jou hoort kan ze zich ook nóg meer bedrogen gaan voelen.

Erg lastige situatie, er is jammer genoeg geen makkelijke optie.
pi_83800656
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:17 schreef snakelady het volgende:

[..]

Denk dat het voor haar ook niet erg prettig was.
En zoiets opbiechten heeft ook geen enkele meerwaarde eigenlijk, behalve dan geweten sussen.
pi_83800741
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:48 schreef Maanvis het volgende:
Sterkte... En laat haar maar niets weten. Wat is de meerwaarde voor dat meisje?
Edit: Dat ze dood gaat kun je haar wel vertellen, maar niet dat van die andere vader en zusje...
De vraag is wel: zou zij het willen weten? Het is moeilijk in te schatten wat de meerwaarde ervan is als je de persoon in kwestie niet kent. Maar ze zal waarschijnlijk wel 'gelukkiger' sterven als je het haar niet verteld ja...

Ik vind die moeder echt een egoïstisch kutwijf eigenlijk.
pi_83801159
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 11:44 schreef yvonne het volgende:

[..]

Wat slordig.
Door wie is haar dat verteld dan?
In dit soort gevallen zullen ze , horen ze, altijd een slag om de arm houden.
Maar goed, als het meisje uitbehandeld is, zal haar dat asap verteld moeten worden, door wie dan ook Trigger.
Hier moet niet te lang mee gewacht worden.
Ze lijkt me niet dom en zal absoluut de signalen rondom haar heen opvangen.
Raar dat de behandelend artsen het haar niet verteld hebben?
Van wat ik heb begrepen haar moeder in overleg met haar behandelende artsen, niet zo zeer onder valse voorwendselen, maar eerder het idee dat het alleen maar beter kan gaan. Het probleem is dat als ik het zou vertellen - noodgedwongen - ik niet eens überhaupt kan zeggen wat er 'mis' is gegaan. Haar vragen niet kan beantwoorden mochten die rijzen etc. Ik vermoed dat de moeder veel invloed uitoefent op wat haar dochter ( niet ) hoort. Dat ze wel het een en ander vermoed ( vriendin ) denk ik ook wel, ze vroeg me waarom ik gister zo laat nog bij der was na zo een lange tijd, zei dat ik der opzocht, maar of ze overtuigd was is een tweede.
pi_83801420
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 11:20 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Dat ze niet lang meer te leven heeft zou ik ook wel liever in een duaal gesprek willen doen ja, dat er iemand is die kan ingrijpen mocht er wat gebeuren, uitvoerig vragen kan beantwoorden etc. Maar er komen dus ook andere onderwerpen bij komen, waarvan ik niet weet of ze het wel op prijs zou stellen - als ze het al zou willen weten - dat ze het van een ander hoort dat ze een ander vader + zusje heeft etc.
  donderdag 8 juli 2010 @ 12:18:32 #92
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_83801610
Zonder even op de rest in de gaan: Hoe oud is 't meisje? Boven een bepaalde leeftijd beslist je moeder namelijk helemaal niet meer over wat jij wel of niet te horen krijgt over je medische behandeling c.q. vooruitzicht.
Ik geloof dat de grens bij 14 jaar ligt, maar dat weet ik niet zeker.

Wel apart trouwens, dat ze terminaal/opgegeven is en daar zelf niet van op de hoogte is.
Dát zou ik namelijk zelf wel willen weten.
A grand adventure has begun.
pi_83801728
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 12:18 schreef Keshet het volgende:
Zonder even op de rest in de gaan: Hoe oud is 't meisje? Boven een bepaalde leeftijd beslist je moeder namelijk helemaal niet meer over wat jij wel of niet te horen krijgt over je medische behandeling c.q. vooruitzicht.

Wel apart trouwens, dat ze terminaal/opgegeven is en daar zelf niet van op de hoogte is.
Meisje is bijna 22, denk wel dat mocht haar moeder geen gepast manier vinden om het te vertellen dat ze zelf wel de verantwoordelijkheid nemen. Ik heb geen idee wat de gesprekken tussen haar en de artsen zijn geweest, dus kan ik helaas niets over vertellen.
pi_83801732
Ik denk dat sowieso het niet de vraag is wie het gaat vertellen, want jij kan dat niet doen. Ze zal veel vragen hebben waar jij lang niet altijd een antwoord op weet en als ze het via jou te horen moet krijgen zal ze zich door haar moeder nog meer bedrogen voelen. Dus ik denk dat je het beter niet kan doen.

De echte vraag is natuurlijk wel óf iemand het haar zou moeten vertellen. Het enige voordeel is eigenlijk dat ze dan de waarheid weet, maar daarnaast een hele waslijst met nadelen...
pi_83801781
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 12:18 schreef Keshet het volgende:

Inderdaad, het is ook zoiets om dat pas te horen als iedereen het al lang weet...terwijl het om je eigen levensduur gaat.
pi_83801851
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 12:22 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Inderdaad, het is ook zoiets om dat pas te horen als iedereen het al lang weet...terwijl het om je eigen levensduur gaat.
Wat meteen ook een motivatie is zoals Yvonne het al zei om het asap te vertellen. Iig te beginnen met de medische toestand. Dan wel overleg met een behandelend arts dat het gesprek wellicht gepaard gaat met mij en een expert, of zonder een van ons beiden.
pi_83801878
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 12:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat meteen ook een motivatie is zoals Yvonne het al zei om het asap te vertellen. Iig te beginnen met de medische toestand. Dan wel overleg met een behandelend arts dat het gesprek wellicht gepaard gaat met mij en een expert, of zonder een van ons beiden.
Dat is wel zo verstandig ja.
  donderdag 8 juli 2010 @ 12:27:53 #98
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_83801986
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 12:21 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik denk dat sowieso het niet de vraag is wie het gaat vertellen, want jij kan dat niet doen. Ze zal veel vragen hebben waar jij lang niet altijd een antwoord op weet en als ze het via jou te horen moet krijgen zal ze zich door haar moeder nog meer bedrogen voelen. Dus ik denk dat je het beter niet kan doen.

De echte vraag is natuurlijk wel óf iemand het haar zou moeten vertellen. Het enige voordeel is eigenlijk dat ze dan de waarheid weet, maar daarnaast een hele waslijst met nadelen...
Nee, fijn is dat.
Je takelt elke dag verder af en als je dan vragen aan je moeder stelt over hoe en wat, dan krijg je te horen: "Nee schat, 't gaat echt prima!" of: "De dokter weet niet wat je mankeert" etc. etc.

Sowieso, misschien ben ik paranoïde, maar ik vind het echt bizar dat een vrouw van 22 haar moeder alle gesprekken met de artsen laat voeren en dat ze daar blijkbaar zelf niet bij is.
Ook vind ik het ontzettend achterbaks van haar moeder om haar niet een reële schets van haar situatie te geven. (En nog steeds kan ik me echt niet voorstellen dat artsen, verpleegkundigen, etc. haar al dan niet bewust van haar situatie op de hoogte hebben gebracht.)

Ik vind het nogal wat dat 'iedereen', inclusief alle FOK!ker, op de hoogte zijn en zijzelf niet.

Disclaimer: Als ze door haar ziekte niet in staat is deze gesprekken te voeren dan heb ik niks gezegd.
A grand adventure has begun.
pi_83802189
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 12:27 schreef Keshet het volgende:

[..]

Nee, fijn is dat.
Je takelt elke dag verder af en als je dan vragen aan je moeder stelt over hoe en wat, dan krijg je te horen: "Nee schat, 't gaat echt prima!" of: "De dokter weet niet wat je mankeert" etc. etc.
Ik doelde dan ook niet op het terminale gedeelte. Dat hoort ze gewoon te weten.
Mijn post ging over het feit dat ze een andere vader en zelfs een zusje heeft. Sorry als dat niet duidelijk was.
pi_83802414
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 12:27 schreef Keshet het volgende:

[..]

Nee, fijn is dat.

Sowieso, misschien ben ik paranoïde, maar ik vind het echt bizar dat een vrouw van 22 haar moeder alle gesprekken met de artsen laat voeren en dat ze daar blijkbaar zelf niet bij is.
Ook vind ik het ontzettend achterbaks van haar moeder om haar niet een reële schets van haar situatie te geven. (En nog steeds kan ik me echt niet voorstellen dat artsen, verpleegkundigen, etc. haar al dan niet bewust van haar situatie op de hoogte hebben gebracht.)

Ik vind het nogal wat dat 'iedereen', inclusief alle FOK!ker, op de hoogte zijn en zijzelf niet.

Disclaimer: Als ze door haar ziekte niet in staat is deze gesprekken te voeren dan heb ik niks gezegd.
Ik ben gisteravond ook wat aan het googlen geslagen, maar ik kan er niets over vinden, of het eerst aan de familie of aan het patient te vertellen een algemeen (on) geschreven beleid is. En of er iets is waar artsen of ouders aan moeten voldoen om het nog stil te houden ivm iets.

Een goed woord voor haar moeder heb ik sowieso niet en dat menig FOK!ker het weet is natuurlijk mijn schuld. Ik heb ook mijn twijfels gehad of ik het hier wel wilde neerzetten, maar het heeft wel aan inzichten geholpen en ik doe er natuurlijk alles aan om haar privacy te waarborgen. Dit topic is meer 'mijn issue' waarom ik het heb geopend dan het over haar te hebben, ik kan het niet goed uitleggen denk ik, maar het was meer om het van mij af te schrijven.
  donderdag 8 juli 2010 @ 12:44:17 #101
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_83802600
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 12:39 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik ben gisteravond ook wat aan het googlen geslagen, maar ik kan er niets over vinden, of het eerst aan de familie of aan het patient te vertellen een algemeen (on) geschreven beleid is. En of er iets is waar artsen of ouders aan moeten voldoen om het nog stil te houden ivm iets.

Een goed woord voor haar moeder heb ik sowieso niet en dat menig FOK!ker het weet is natuurlijk mijn schuld. Ik heb ook mijn twijfels gehad of ik het hier wel wilde neerzetten, maar het heeft wel aan inzichten geholpen en ik doe er natuurlijk alles aan om haar privacy te waarborgen. Dit topic is meer 'mijn issue' waarom ik het heb geopend dan het over haar te hebben, ik kan het niet goed uitleggen denk ik, maar het was meer om het van mij af te schrijven.
Ik kan je zeggen dat het absoluut zeer ongebruikelijk is dat de patient niet rechtstreeks te horen krijgt dat het een aflopende zaak is (tenzij comateus of heel jong ofzo).
pi_83802602
quote:

Je hoeft je echt niet schuldig te voelen over het openen van dit topic. Het is nou eenmaal een heel lastige situatie en een nog lastigere keuze die je moet maken. Dan is het niet zo vreemd dat je advies vraagt hier op een forum. Nu kan je in elk geval een weloverwogen beslissing nemen en daar gaat het om. Ik zou juist dankbaar zijn dat je er zo goed over nadenkt. Beter op deze manier dan later spijt hebben van een belissing omdat je bepaalde gevolgen niet had voorzien.
pi_83802646
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 12:44 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Ik kan je zeggen dat het absoluut zeer ongebruikelijk is dat de patient niet rechtstreeks te horen krijgt dat het een aflopende zaak is (tenzij comateus of heel jong ofzo).
Ik heb er verder - gelukkig - geen ervaring mee, maar mij lijkt het ook heel ongebruikelijk...
Het is totaal niet logisch ook.
pi_83802678
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 12:44 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Maar is dit ook het geval wanneer ze al meegedeeld was dat ze zou sterven wanneer ze zich niet behandelen, worden de falende resultaten dan ook meteen meegedeeld, of wordt eerst de familie ingelicht? Op verschillende fora staat er namelijk dat eerst de familie wordt voorbereid?
pi_83802751
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 12:44 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Je hoeft je echt niet schuldig te voelen over het openen van dit topic. Het is nou eenmaal een heel lastige situatie en een nog lastigere keuze die je moet maken. Dan is het niet zo vreemd dat je advies vraagt hier op een forum. Nu kan je in elk geval een weloverwogen beslissing nemen en daar gaat het om. Ik zou juist dankbaar zijn dat je er zo goed over nadenkt. Beter op deze manier dan later spijt hebben van een belissing omdat je bepaalde gevolgen niet had voorzien.
  donderdag 8 juli 2010 @ 12:51:49 #106
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83802830
Ik neem aan dat die vriendin volwassen is, dus dan vind ik het al vreemd dat ze zelf niet weet dat ze nog maar zo kort heeft, maar haar moeder wel....
Nog vreemder dat als haar moeder het niet wil vertellen er kennelijk geen arts beschikbaar is die dat kan doen, want dat de artsen het niet tegen je vriendin verteld hebben kan vrijwel alleen zijn op verzoek van de familie, dus dan vind ik het nogal wat om een vriend daarmee op te zadelen.

Overigens vind ik het volstrekt ongepast dat de moeder ook van jou verwacht dat je haar dochter even op de hoogte stelt van wie haar vader werkelijk is en dat er nog een zusje is dat ze niet kent.

Al met al vind ik dat de moeder een onredelijke hoeveelheid last op jouw schouders legt.

Hoe moeilijk het ook is zou ik tegen de moeder zeggen dat het jouw taak niet is, verzoeken of een arts je vriendin goed kan uitleggen wat de situatie precies is en wat ze nog kan verwachten, en niet het de kans lopen dat je vriendin jou in haar laatste levensdagen nog als boodschapper van het slechte nieuws gaat zien, want dat verdien je niet.

Sterkte
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 8 juli 2010 @ 12:55:26 #107
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_83802958
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 12:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Maar is dit ook het geval wanneer ze al meegedeeld was dat ze zou sterven wanneer ze zich niet behandelen, worden de falende resultaten dan ook meteen meegedeeld, of wordt eerst de familie ingelicht?
Dat is een kwestie van omstandigheden wegen, maar de patient krijgt het uiteindelijk altijd te horen. Ook beslissingen over stoppen met behandelen worden altijd met de patient besproken.
quote:
Op verschillende fora staat er namelijk dat eerst de familie wordt voorbereid?
Dat lijkt me geen wet van meden en perzen.
  donderdag 8 juli 2010 @ 13:02:48 #108
249853 theSingularity
the Singularity is near.
pi_83803189
Lastige situatie! Niet echt netjes van die moeder om het bij jou neer te leggen. Natuurlijk blijft het haar taak om het te vertellen, maar als ze dit niet doet blijf jij met een dilemma zitten.

Je hebt zelf aangegeven dat je vindt dat ze er recht op heeft om het te weten, maar dat het misschien toch beter is dat ze het niet te weten komt. Je zou er voor kunnen kiezen om de situatie uit te leggen zoals deze is. Iemand heeft jou ineens opgezadeld met een dilemma. Jou oordeel, als goede vriend, is dat ze er recht op heeft om het te weten, maar dat ze er niets mee op gaat schieten. Dan kan ze zelf besluiten of ze de waarheid van je wil horen of dat ze het wil laten voor wat het is en vertrouwt op jou oordeel.
Assumption is the mother of all fuckups.
  donderdag 8 juli 2010 @ 13:04:29 #109
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83803236
quote:
[..]
In het ene geval zal dat anders zijn dan in het andere geval, maar over het algemeen is men tegenwoordig een stuk opener en heeft men een stuk meer vertrouwen in de patiënt dan 40 jaar geleden.

Dat bij een volwassen vrouw de familie op de hoogte is voordat zij het zelf weet lijkt me tegenwoordig redelijk uitzonderlijk, tenzij de patiënt erom gevraagd heeft de informatie eerst bij de familie te toetsen, zodat die kunnen beoordelen of de patiënt dat kan handelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_83803374
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 13:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

In het ene geval zal dat anders zijn dan in het andere geval, maar over het algemeen is men tegenwoordig een stuk opener en heeft men een stuk meer vertrouwen in de patiënt dan 40 jaar geleden.

Dat bij een volwassen vrouw de familie op de hoogte is voordat zij het zelf weet lijkt me tegenwoordig redelijk uitzonderlijk, tenzij de patiënt erom gevraagd heeft de informatie eerst bij de familie te toetsen, zodat die kunnen beoordelen of de patiënt dat kan handelen.
Zo een meisje lijkt het me niet, ze heeft graag controle in eigen handen en wil weten waar ze aan toe is, zo ken ik haar tenminste, kan me niet voorstellen dat het in dit geval ander is. Wel ben ik bang dat mocht ik touw in handen nemen en het zelf haar willen vertellen, zonder dat ik weet dat haar moeder en de artsen hebben afgesproken dat mij niets inhoudelijks wordt meegedeeld en dat ik niet in de 'hogere' kringen kom omdat ik geen bloed van haar ben.
  donderdag 8 juli 2010 @ 13:14:27 #111
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83803588
Al met al begint het dus alleen maar lastiger te worden, behalve dat de moeder haar kennelijk in haar laatste levensdagen nog even op wil schepen met kennis waar ze niets mee kan (vader en zus ontmoeten zit er immers niet in) en waardoor haar hele leven zoals ze het kende eigenlijk een farce wordt, is de kans nu dus ook groot dat moeder en artsen beslissingen nemen (haar niet vertellen) waar zij niet voor gekozen zou hebben?

Darn, al met al komt het er dus eigenlijk op neer dat je haar moet gaan vertellen dat haar moeder niet alleen in het verleden de boel heeft lopen bespelen, maar dat nu dus kennelijk nog doet....

Ik weet niet, maar dit zou mij eigenlijk allemaal een stapje te ver gaan, IMHO vraagt moeder je simpelweg de complete bodem onder het bestaan van haar dochter weg te slaan

Wat een verschrikkelijke situatie om in te zitten, buiten je eigen verdriet over haar lijden om
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_83805738
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:48 schreef vosss het volgende:

Het deel dat ze gaat overlijden misschien, wat ik wel heel vreemd vind want ik dacht dat een arts dat al deed. Maar het verhaal over de familie: Ik zou het niet doen. Ik zou haar het emotionele rust gunnen van het niet weten, je kan het iemand niet aandoen haar laatste weken iets dergelijks mee op te zadelen alleen maar omdat moeders daardoor rust heeft. Het feit dat zij rustig kan doodgaan zou voor mij al 100x meer waard zijn dan mijn eigen gemoedsrust.
  donderdag 8 juli 2010 @ 14:14:31 #113
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_83806199
Ik zou het voor me houden. Je hebt er niks aan om het haar alsnog te vertellen en wie weet maakt het haar wel heel verdrietig. Eigenlijk wat Aneurism zegt dus.

[ Bericht 11% gewijzigd door goofy_goober op 08-07-2010 14:20:00 ]
why didn't the kid see the pirate movie? because it was rated Aarrh!
  donderdag 8 juli 2010 @ 14:17:32 #114
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_83806330
Ik snap trouwens ook niet goed hoe de gemoedsrust van moeder erbij gebaat is om haar dochter deze informatie vlak voor haar overlijden nog te geven. Misschien wordt haar dochter heel erg verdrietig en misschien wel zo boos dat ze haar moeder niet meer wil zien. Gaat dat dan niet zwaar op het gemoed van moeder drukken?
The love you take is equal to the love you make.
pi_83806623
Die moeder is een egoïst en denk er niet bij na, die wilt nu gewoon van haar geheim af nu het nog kan, zodat zij verder in rust leeft, maar denkt niet aan de dochter, want ja, die gaat toch dood.. Ik zou d'r verdorie mijn gedacht eens goed gezegd hebben hierover moest ik in TS' zijn schoenen staan
  donderdag 8 juli 2010 @ 14:38:24 #116
298150 YouCanLeaveYourHeadOn
Als je dit leest ben je dom.
pi_83807260
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 01:03 schreef NotYou het volgende:

[..]

Ik zou zelf niet als een klein kind behandeld en vertroeteld willen worden, beschermd van de grote mensen wereld waarin shit nou eenmaal gebeurt. Als ik m'n leven lang voorgelogen ben over waar ik vandaan kom en wie mijn familie is, zou ik dat willen weten zelfs als ik op sterven lig.

Hangt trouwens wel enigszins van de leeftijd van het meisje af; is ze nog een kind dan zou verzwijgen eventueel nog een optie zijn, anders niet. Overigens zou ik al helemaal niet willen dat (iemand uit) mijn vriendengroep wel de waarheid over mij weet em ikzelf niet.
Maar wat voor nut heeft dat nu nog voor het meisje en hoe weet je of zij het op dezelfde manier ervaart als jij? Ik begrijp werkelijk waar niet waarom die moeder dat aan haar dochter zou willen vertellen. Volgens mij is het juist een soort egoisme van haar kant. Het 'geheim' drukt natuurlijk al heel lang op haar en daar wil ze nu vanaf zijn. Terwijl die dochter er eigenlijk weinig/niets aan heeft. Als zij het niet weet is het toch gewoon klaar? Zij zal niet verlangen naar de waarheid als ze niet weet dat dat waarheid is. Zo simpel is het. Dus ik weet niet of ik 'recht op waarheid' wel zo gepast is.
En god zag dat YouCanLeaveYourHeadOn gelijk had.
  donderdag 8 juli 2010 @ 14:39:33 #117
298150 YouCanLeaveYourHeadOn
Als je dit leest ben je dom.
pi_83807305
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 14:17 schreef Lienekien het volgende:
Ik snap trouwens ook niet goed hoe de gemoedsrust van moeder erbij gebaat is om haar dochter deze informatie vlak voor haar overlijden nog te geven. Misschien wordt haar dochter heel erg verdrietig en misschien wel zo boos dat ze haar moeder niet meer wil zien. Gaat dat dan niet zwaar op het gemoed van moeder drukken?
Inderdaad, dit vroeg ik mij ookal af.
En god zag dat YouCanLeaveYourHeadOn gelijk had.
  donderdag 8 juli 2010 @ 14:45:06 #118
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_83807571
Lekker dilemma zeg.
Het al dan niet moeten vertellen in de laatste weken dat ze nog leeft lijkt me al iets om goed over na te denken aangezien je nooit weet hoe ze reageert, laat staan of jij degene bent die die boodschap moet verkondigen.
Ik heb zelf in een vergelijkbare situatie gezeten waarbij de tijdsduur zo'n 12 uur was om iets te kunnen vertellen en heb er uiteindelijk voor gekozen om dit niet te doen, puur een gevoelskwestie.

Denk dat je zelf ook zo moet handelen, gewoon puur op gevoel.
  donderdag 8 juli 2010 @ 14:56:00 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83808085
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 14:38 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
[..]
Maar wat voor nut heeft dat nu nog voor het meisje en hoe weet je of zij het op dezelfde manier ervaart als jij? Ik begrijp werkelijk waar niet waarom die moeder dat aan haar dochter zou willen vertellen. Volgens mij is het juist een soort egoisme van haar kant. Het 'geheim' drukt natuurlijk al heel lang op haar en daar wil ze nu vanaf zijn. Terwijl die dochter er eigenlijk weinig/niets aan heeft. Als zij het niet weet is het toch gewoon klaar? Zij zal niet verlangen naar de waarheid als ze niet weet dat dat waarheid is. Zo simpel is het. Dus ik weet niet of ik 'recht op waarheid' wel zo gepast is.
Dat dus, ze kan feitelijk niets met die waarheid, behalve sterven met de wetenschap dat haar hele leven een leugen was.

En dat alleen omdat de moeder last van haar geweten heeft??
Ik vind het nogal wat als die moeder haar stervende kind daar ook nog eens mee opscheept.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Admin donderdag 8 juli 2010 @ 15:02:33 #120
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_83808374
Ik heb nog even nagedacht, maar een ziekenhuis heeft een overeenkomst met een klant, een volwassen klant. Wat er met die klant gebeurd is tussen ziekenhuis en klant.
In principe had de moeder nooit voor de klant dit bericht mogen horen, er is immers geen overeenkomst tussen moeder en ziekenhuis.
Heel vreemd, de moeder is in deze een derde partij en had zo niet ingelicht mogen worden.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_83808833
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 15:02 schreef yvonne het volgende:
Ik heb nog even nagedacht, maar een ziekenhuis heeft een overeenkomst met een klant, een volwassen klant. Wat er met die klant gebeurd is tussen ziekenhuis en klant.
In principe had de moeder nooit voor de klant dit bericht mogen horen, er is immers geen overeenkomst tussen moeder en ziekenhuis.
Heel vreemd, de moeder is in deze een derde partij en had zo niet ingelicht mogen worden.
kan ik als relatieve buitenstaander de artsen dan onder druk zetten om het alsnog meteen en zelf te vertellen?
pi_83808877
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 14:17 schreef Lienekien het volgende:
Goed punt, ik denk dat die moeder ook wel weet dat dit nieuws onmogelijk goed zal gaan vallen...
Dus dan zit de kans erin dat haar dochter haar niet meer wil zien.

Waarom ze dan toch nu met dit nieuws aan komt zetten snap ik dan ook niet.
  Admin donderdag 8 juli 2010 @ 15:16:04 #123
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_83808956
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 15:13 schreef Triggershot het volgende:

[..]

kan ik als relatieve buitenstaander de artsen dan onder druk zetten om het alsnog meteen en zelf te vertellen?
Dat kan, beter zou zijn als je vriendin jou als vertrouwenspersoon aanwijst.

Admin donderdag 8 juli 2010 @ 15:19:13 #124
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_83809104
En vergis je niet, iemand die te horen krijgt dat hij/zij gaat sterven gaat door zo'n emotionele ellende, die zit niet te wachten op ontboezemingen waar ze niets meer mee kan
.

Lees deze eens heel goed door.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rouwverwerking dan weet je een klein beetje wat je te wachten staat en begrijp je waarom zo'n "oh ik moet je nog wat vertellen hihih" niet echt slim is van die moeder.

pi_83810092
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:49 schreef ShadyLane het volgende:
Ik zou de taak terugschuiven naar waar ie hoort: de moeder. Dit is helemaal niet aan jou.
"Ignorance is the night of the mind, but a night without moon and star."
pi_83833843
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 15:16 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dat kan, beter zou zijn als je vriendin jou als vertrouwenspersoon aanwijst.
Hoe gaat dat in werking, letterlijk op een arts afstappen en dit vragen als patiënt?
pi_83833899
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 15:19 schreef yvonne het volgende:
En vergis je niet, iemand die te horen krijgt dat hij/zij gaat sterven gaat door zo'n emotionele ellende, die zit niet te wachten op ontboezemingen waar ze niets meer mee kan
.

Lees deze eens heel goed door.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rouwverwerking dan weet je een klein beetje wat je te wachten staat en begrijp je waarom zo'n "oh ik moet je nog wat vertellen hihih" niet echt slim is van die moeder.
Ik ga het morgen even goed doorlezen, vandaag wat tijd met der doorgebracht, was wel fijn.

Ik heb geen arts, of der moeder kunnen spreken, maar wat over hier en daar gepraat, volgens mij vermoed ze wel het een en ander omdat ze geen wekelijks urine en bloed hebben afgenomen. Ik heb wel enig aanstalten gedaan om mijn mond open te doen, maar ze had zoveel te vertellen en wou haar niet onderbreken. Ik zie haar dinsdag weer, hoop in tussentijd wat met haar moeder af te spreken om te kijken of ik wat in tussentijd kan afspreken met betrekking tot het informatie winnen of kijken wie wat gaat doen etc,
  zaterdag 10 juli 2010 @ 22:34:02 #128
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_83897748
Mmm de moeder wil dus een paar weken voor de dood van haar dochter nog even het resterend leven van haar wat al heftig genoeg is nog meer door de war schoppen.
Netjes heeeel netjes ( ahum.....)
Ik zou naar de moeder gaan en zeggen als jij vindt dat je deze boodschap haar nu nog moet brengen, mag je dat zelf doen.
Laat dat gedeelte dan los, want eigenlijk heeft t niets met jou te maken.
Concentreer je op de laatste weken met je vriendin.Praat over jullie, over haar, haar dood, haar begrafenis.
je bent tenslotte HAAR vriend(in), wees er dus voor haar.
Mocht de moeder haar alsnog dit nieuws vertellen, dan kan je er alsnog met haar over praten.

Wat betreft haar naderende dood, je zou haar kunnen vragen wat ze zelf denkt.
Wat ik niet begrijp is dat er geen arts is die haar dit verteld, dat is toch normaal gesproken wel de procedure?
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_83900665
Mocht ik ooit terminaal zijn zou ik er absoluut niet op zitten te wachten dingen te horen die het beeld van mijn leven totaal overhoop gooien. Echt niet. Laat mij maar lekker sterven met het idee dat ik mijn vader altijd gekend heb en dat ik nooit een zusje heb gehad. Die informatie is echt totaal niet relevant.

Die moeder vraagt je dit alleen omdat ze er dan zelf makkelijker vanaf denkt te komen. Het zal bij haar altijd blijven knagen dat ze het nooit heeft durven vertellen. Dat ongetwijfeld. Toch vind ik dat een veel betere optie dan degene die zij nu oppert.

Sterkte.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
  maandag 12 juli 2010 @ 10:44:04 #130
305343 walk-man
Somewhere only we know
pi_83947624
Sterkte TS. zo'n goede vriend/vriendin verliezen is echt zwaar kut. Hoop dat je nog wat ''goede'' momenten met haar zal doorbrengen.
  maandag 12 juli 2010 @ 10:45:22 #131
305343 walk-man
Somewhere only we know
pi_83947682
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 23:33 schreef Karammel het volgende:
Mocht ik ooit terminaal zijn zou ik er absoluut niet op zitten te wachten dingen te horen die het beeld van mijn leven totaal overhoop gooien. Echt niet. Laat mij maar lekker sterven met het idee dat ik mijn vader altijd gekend heb en dat ik nooit een zusje heb gehad. Die informatie is echt totaal niet relevant.

Die moeder vraagt je dit alleen omdat ze er dan zelf makkelijker vanaf denkt te komen. Het zal bij haar altijd blijven knagen dat ze het nooit heeft durven vertellen. Dat ongetwijfeld. Toch vind ik dat een veel betere optie dan degene die zij nu oppert.

Sterkte.
Dit dus. Die moeder is gewoon een egoïst en niet alleen die moeder. Mensen zijn niet eerlijk omdat ze zo eerlijk zijn. Mensen zijn eerlijk omdat ze egoïstisch zijn.
pi_84024897
Kerel, ten eerste sterkte in dit hele onderwerp want het is vast niet makkelijk!

Als ik jou was zou ik het wel zeggen dat ze niet lang meer te leven heeft. Ik denk dat ze het ook liever van jou hoort dan van een arts die zijn werk doet, hoe ervaren hij ook is. Jij kan haar dan gelijk steunen en troosten. Met slecht nieuws wil iedereen altijd gelijk een arm om zich heen hebben, jij kan die persoon zijn!

Wat betreft het vreemdgaan van haar moeder zou ik echt niet vertellen. Nu sterft ze in ieder geval met een gerust hart en geen laatste stress-momenten, zulke dingen werken alleen maar averechts. Nu denkt ze dat ze toch een goed leven heeft gehad en dan kan ze haar eigen boekje sluiten. Wanneer je het verteld open je weer een heel nieuw hoofdstuk in het boekje wat ze echt niet kan gebruiken wanneer ze te horen heeft gekregen dat ze gaat sterven. Dat is veel te veel om te verwerken in zo'n korte tijd.

Je moet zo spoedig mogelijk naar een arts gaan om te informeren en de situatie uit te leggen. Zeg dat de moeder je heeft gevraagd het slechte nieuws te brengen, en vraag advies. Misschien is het zelfs een slim idee om samen met een arts het slechte nieuws te brengen die op de achtergrond staat. Mocht ze vragen hebben kan die bijspringen.

Maar ik zou haar afscheid zo goed en positief mogelijk maken, haal geen oude koeien uit de sloot, dat is het laatste wat ze kan gebruiken..
  woensdag 14 juli 2010 @ 00:09:00 #133
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_84027109
(zonder de pagina's tussen de eerste en deze te lezen)
Dus er worden hier drie leugens gepresenteerd:
- ze is terminaal
- ze heeft een andere vader
- ze heeft een (half?)zusje

de eerste is de enige echte doodzonde hier om verborgen te houden. Het is haar leven en zij behoort dan ook de persoon te zijn die de informatie krijgt of ze wel of niet nog verder kan leven en wat zij daar als gevolg uit trekt.

De andere twee zijn gewoon bijkomstigheden. Leuk om te weten.

Hoe dan ook wil de moeder het niet verbergen voor de dochter, maar wil ze waarschijnlijk puur de reactie van haar dochter ontlopen. Immers, zij heeft steeds nagelaten deze informatie te delen waar haar dochter eerder belang aan had gehad en dat ook nog steeds heeft, ondanks dat haar tijd ten einde loopt.

Er is ethisch gezien geen verschil tussen het vertellen met twee weken leven of dertig jaar leven.
pi_84027330
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:33 schreef Triggershot het volgende:
Sorry, ik moet dit even van me afschrijven. Ik kom net van het ziekenhuis, een vriendin opgezocht die zo goed als terminaal is en niet lang meer te leven zal hebben. Na een periode van maandenlange behandelingen en ingrepen zijn de artsen er toch niet in geslaagd om waar ze aan lijdt te stoppen. Wegens privacy en dat het nogal een gevoelig kwestie is wil ik hier niet te diep in gaan. Het komt er op neer dat een goede vriendin van me niet lang meer te leven heeft volgens de artsen en hier nog niet van op de hoogte is, dat ze de hoop zo goed als opgegeven hebben.

Ik ben jarenlang goed bevriend geweest met dit meisje en ze heeft / speelt een belangrijke rol in mijn leven, nu heeft haar moeder gevraagd het haar te vertellen omdat ze het niet aankan. Ook wil ze zeggen voor ze sterft dat ze eigenlijk een ander vader heeft en een zusje, ik raakte in schok toen ik het hoorde, bovenop dat ze niet lang meer te leven heeft, wou haar moeder uitschelden voor hoer, leugenaar, lafaard, maar ik kon het niet. Heb me ingehouden en stilletjes ingestemd met haar verzoek, ik wist niet hoe ik mij moest gedragen, wist me geen houding aan te nemen, ik knikte alleen maar.

Op der best zou ze nog maar een paar weken te leven hebben, of ze dat pijnloos doet of bewust is nog een geheel ander verhaal. Ik weet me geen raad, hoe en wat ik moet gaan doen. Hoe zeg ik tegen haar de waarheid en neem afscheid. Natuurlijk heeft ze er recht op, maar weet niet wat voor invloed het op haar zal hebben, in beide gevallen ontstaat er een schuldgevoel en twijfels. Ik zit echt helemaal vast en weet me geen kant op te gaan.
Ik zou het persoonlijk niet vertellen, zij zal haar leven als een groot leugen gaan zien... althans dat zou ik hebben, ik kan natuurlijk niet voor haar praten... Het beste van de laatste periode maken... Ik heb veel mensen de afgelopen periodes verloren... Door kanker...
Wees een goed dier, trouw aan uw dierlijke instincten;)
Een sterk ik is een narcistische stoornis.
pi_84031441
WAt moet ze met die info over haar vader en zusje? Ze heeft niet meer de tijd om naar hen op zoek te gaan, dus je bezorgt haar alleen maar verdriet. Dat ma opeens last krijgt van schuldgevoek nu haar dochter op sterven ligt, is pech voor ma.
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
  woensdag 14 juli 2010 @ 18:27:20 #136
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_84056544
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 08:04 schreef Kimbell het volgende:
WAt moet ze met die info over haar vader en zusje? Ze heeft niet meer de tijd om naar hen op zoek te gaan, dus je bezorgt haar alleen maar verdriet. Dat ma opeens last krijgt van schuldgevoek nu haar dochter op sterven ligt, is pech voor ma.

Dat ze haar moeder nog even kan uitschelden voor leugenaar.

Dit is namelijk de soort reactie waar die moeder op rekent. Ze heeft dit uitbesteed onder de gedachte dat zij daarmee de gepaste verantwoordelijkheid heeft genomen. Dat is natuurlijk absoluut niet zo, maar zo legitimeert ze het waarschijnlijk wel. Nu zit een vriend opgezadeld met een ethisch dilemma wat waarschijnlijk in het voordeel van zwijgen wordt beslist. Hiermee is deze eeuwige zondebok geworden en deze vorm van geestelijke mishandeling gelegitimeerd en ontspringt de moeder de dans.

Dat in dit verhaal de artsen ook ernstige nalatigheid doen door de patiënt in kwestie haar conditie niet te vertellen en haar daarmee haar vrijheid (zelfbeschikking) ontnemen, komt daar nog eens bij.

Hier is geen halve of 'pragmatische' oplossing voor. De informatie zal simpelweg aan dat meisje moeten worden doorgegeven en de moeder ontmaskerd. Dat zij dit "zelf zou moeten doen" is de beste manier om het verstek te laten gaan en vervolgens de rest van het eigen leven door te brengen met "had ik maar....".

Dit is gewoon geestelijk misbruik en dat loopt nooit goed af, totdat je simpelweg datgene doet wat de situatie wegneemt en de verantwoordelijken ter verantwoording kan roepen.
pi_84056763
Ik ben vandaag langs geweest in de middag, ze vroeg waarom ik zo afstandelijk deed.
Niet dat ik dit bewust deed of bewust was van dat ik dit deed, heb ik maar gezegd dat ik moe was van de tentamens afgelopen dagen. De artsen hebben haar moeder tot vrijdag gegeven om te zeggen dat de behandelingen geen vooruitgang hebben geboekt en dat ze ermee gaan staken zodat ze nog wat rustig haar 'laatste' tijd kan uitleven zoals zij dat zelf wil.

Haar moeder vroeg of ik al een beslissing had genomen en dat er niet veel tijd meer over was, tegelijkertijd zei ik dat ze beter zelf een besluit kon nemen dan op mij te wachten, dat ik aanwezig ben voor haar dochter en er niet ben om haar troep op te ruimen. Toch heb ik geen antwoord gegeven of ik het wel of niet ga zeggen. Verder ben ik er eerlijk gezegd nog niet uit van wat ik ga doen, wel heeft haar behandelende arts toegezegd dat ik ten alle tijden iemand kan inschakelen vanuit het ziekenhuis om haar en mij bij te staan bij het gesprek. De artsen zijn op de hoogte van een ander vader en zus inmiddels.
pi_84056879
Ik weet niet of ik het middels een experiment kan vertellen als ik het ga vertellen. Aan haar vraag of ik het aan een vriend zou moeten vertellen dat hij een ander vader heeft voor hij permanent emigreert naar een ander land. Aan de andere kant wil ik haar niet met dilemma's en emotionele verhalen opzadelen in haar conditie.
  PR/Manusje van alles woensdag 14 juli 2010 @ 18:38:28 #139
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_84056998
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:35 schreef Triggershot het volgende:
Ik weet niet of ik het middels een experiment kan vertellen als ik het ga vertellen. Aan haar vraag of ik het aan een vriend zou moeten vertellen dat hij een ander vader heeft voor hij permanent emigreert naar een ander land. Aan de andere kant wil ik haar niet met dilemma's en emotionele verhalen opzadelen in haar conditie.

Dat lijkt mij heel dom. Zeker als je het dan uiteindelijk ook zou vertellen...
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_84057175
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Dat lijkt mij heel dom. Zeker als je het dan uiteindelijk ook zou vertellen...
Klopt, lijkt mij ook niet bijster slim, wel denk ik haar zo te kunnen peilen.
pi_84057355
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:35 schreef Triggershot het volgende:
Toch niet helemaal dezelfde situatie lijkt me. Hij kan dan nog best contact opnemen met zijn pa.
  PR/Manusje van alles woensdag 14 juli 2010 @ 18:49:16 #142
Toezicht is gezond!
pi_84057493
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:42 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Klopt, lijkt mij ook niet bijster slim, wel denk ik haar zo te kunnen peilen.

Zou het uitmaken denk je?

Volgens mij zal ze sowieso mentaal helemaal kapot gaan. Eerst al dat ze zal sterven en dan ook nog eens over haar vader en broer... Het is heel simpel: Wil je haar nog meer de vernieling in helpen door het te vertellen, over haar vader en broer, of wil je dat niet en laat je het die moeder doen. Dan blijf jij een neutrale factor en kan jij haar steunen als haar moeder het verteld heeft. Of niet. En dan is er wat dat betreft niets aan de hand.

Het zou mij beter lijken niets te vertellen. Laat het die artsen dan doen of zo. Blijf bij je rol als goede vriend en ga niet op de stoel van die artsen of haar moeder zitten.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
pi_84057516
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:46 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Toch niet helemaal dezelfde situatie lijkt me. Hij kan dan nog best contact opnemen met zijn pa.
Klopt, alleen ben ik bang dat ik wanneer ik over een terminaal voorbeeld begin wanneer ik haar alleen wil peilen teveel argwaan wek. Een vergelijkbaar situatie is het zeker niet, maar zou niet weten hoe ik haar anders kan peilen.
pi_84058145
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:49 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Zou het uitmaken denk je?

Volgens mij zal ze sowieso mentaal helemaal kapot gaan. Eerst al dat ze zal sterven en dan ook nog eens over haar vader en broer... Het is heel simpel: Wil je haar nog meer de vernieling in helpen door het te vertellen, over haar vader en broer, of wil je dat niet en laat je het die moeder doen. Dan blijf jij een neutrale factor en kan jij haar steunen als haar moeder het verteld heeft. Of niet. En dan is er wat dat betreft niets aan de hand.

Het zou mij beter lijken niets te vertellen. Laat het die artsen dan doen of zo. Blijf bij je rol als goede vriend en ga niet op de stoel van die artsen of haar moeder zitten.
Geen idee en klopt, zijn allemaal scenario's die door mijn hoofd spoken over wat het beste qua aanpak zou zijn. Met name omdat er meerdere mensen betrokken zijn en ik of zij het beter kunnen. Ik ben wel blij dat de artsen consequent hebben gehandeld en haar moeder een zogenaamd deadline hebben gegeven over haar behandeling en resultaten.

Qua troosten zal ik haar natuurlijk bijstaan, ook al is ze boos, maar het punt is dat als ze vraagt of ik het wist wanneer ze het van een ander heeft ga ik niet liegen tegen haar.
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:04:51 #145
277627 Seven.
We are Borg.
pi_84058270
Als haar moeder wil dat ze de waarheid weet, dan moet ze dat zelf maar vertellen. Ik vind ook dat jij deze verantwoordelijkheid niet zou moeten dragen, dit zijn familie-aangelegenheden en daar hebben buitenstaanders niets mee te maken. Ongeacht of jouw vriendin recht heeft op de waarheid zo in haar laatste weken, het zijn jouw zaken niet. Die moeder is gewoon een laf kreng die zelf d'r boontjes maar moet doppen. En anders kan jouw vriendin in vrede sterven.
Resistance is futile.
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:07:58 #146
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_84058447
Ik zou het wel vertellen. Die rare moeder heeft het jou nu eenmaal verteld en je daarmee medeplichtig gemaakt in een leugen. Eerlijk of niet, het is zo en het staat niet meer los van jou.

Als jij nog oprecht afscheid wil nemen dan kan zoiets niet tussen jullie in staan. Ze merkt nu al aan je dat er iets is.

En bovendien.. als jij in haar positie zat, zou jij dan willen dat zoiets voor je verzwegen werd? In het licht van de dood ziet alles er anders uit en kan zoiets best wel eens veel rustiger opgevat worden dan je anders zou verwachten...
  woensdag 14 juli 2010 @ 20:36:59 #147
304638 KarinJ.
pi_84063108
Maar waarom vertellen de artsen ( desnoods met jou of een hulpverlener erbij ) niet zelf dat ze met de behandeling gaan stoppen?
pi_84065131
quote:
Dat dus. Of de moeder voor het blok zetten wanneer jullie beiden bij haar op bezoek zijn (dat zou je zo kunnen plannen).
Beginnen te zeggen dat "haar moeder haar iets te vertellen heeft"...
pi_84065188
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 20:36 schreef KarinJ. het volgende:
Maar waarom vertellen de artsen ( desnoods met jou of een hulpverlener erbij ) niet zelf dat ze met de behandeling gaan stoppen?
Weet ik ook niet precies, denk wel dat haar moeder wat er mee te maken heeft, terechte vraag.
pi_84065428
Sorry, niks behalve de OP gelezen.

Bekijk het heel praktisch: wat voor nut heeft het nog om die informatie te vertellen? Wordt daarmee een betere situatie gecreëerd? In mijn ogen niet. Dus waarom vertellen?

Als je de waarheid puur vertelt om je eigen geweten te sussen, dan ben je ergens zelfs vrij egoïstisch bezig. Zij heeft er niks aan, jij hebt waarschijnlijk ruzie met de moeder en haalt gezeik op je nek.

[ Bericht 33% gewijzigd door #ANONIEM op 14-07-2010 21:26:30 ]
pi_84065546
quote:
Plus dat. Het is heel gevaarlijk om je handen vuil te maken aan zaken waarover jij in principe geen verantwoordelijkheid draagt.
pi_84065607
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:50 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Bedenk dit eens voor jezelf: als jij zelf nog maar even te leven hebt, wil je die tijd dan doorbrengen in een Leugen?
Als ik geen besef heb van die leugen, bestaat die leugen dan überhaupt? Nee. Wat niet weet, wat niet deert.
  woensdag 14 juli 2010 @ 21:24:14 #153
304638 KarinJ.
pi_84065654
en de moeder heeft dan de verantwoording voor die boodschap aan jou doorgegeven heb ik begrepen.

Als jij daar de verantwoording voor krijgt/neemt, ga dan vragen of de behandelend arts meegaat met dit gesprek.
Het lijkt mij nl. niet echt de taak van een vriend om te vertellen dat ze stervende is.kan de arts meteen de eerste vragen beantwoorden.
pi_84065852
Mensen die zeggen dat je het (over vader en zusje..) moet vertellen omdat dat "zo eerlijk" is hebben naar mijn idee niet helemaal door wat ze precies zeggen. Als je laatste uur geslagen heeft, is eerlijkheid dan van het allergrootste belang? Of weegt het veel zwaarder dat de vriendin in kwestie terug kan kijken op een mooi leven (als dat zo is), op de dingen die ze heeft afgerond, op de berusting die ze heeft gevonden in het idee dat het wel goed zo is? Dat wordt dan allemaal opzij geschoven onder het mom van eerlijkheid? Onbegrijpelijk.

Vraag jezelf af waarom je het zou willen vertellen. Zodat het niet meer als een steen op jouw maag ligt? Zodat jij van het schuldgevoel af bent? Zodat haar moeder er niet meer mee rondloopt? Geen van deze redenen dienen het belang van de stervende, ik zie dus absoluut geen reden om haar met zoiets op te zadelen. Eerlijkheid is in sommige gevallen slechts een manier waarop mensen hun eigen geweten willen sussen.

Daarnaast vraag ik me af hoe het mogelijk is dat zij niet weet dat ze stervende is. Ik durf zelfs te zeggen dat ik dat niet geloof, wellicht wil je het eea nog even toelichten.
I'm not just some bimbo with big tits.
I'm an artist.
pi_84065910
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 19:07 schreef Vandaag... het volgende:
En bovendien.. als jij in haar positie zat, zou jij dan willen dat zoiets voor je verzwegen werd? In het licht van de dood ziet alles er anders uit en kan zoiets best wel eens veel rustiger opgevat worden dan je anders zou verwachten...
Goed mogelijk, maar TS zal nog steeds zijn verantwoordelijkheid overschrijden in dit geval. Dit is een familieaangelegenheid waar hij ten onrechte in meegetrokken wordt.
pi_84066129
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:27 schreef Lily-Ella het volgende:

Daarnaast vraag ik me af hoe het mogelijk is dat zij niet weet dat ze stervende is. Ik durf zelfs te zeggen dat ik dat niet geloof, wellicht wil je het eea nog even toelichten.
Eerder gedaan .
pi_84066514
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Eerder gedaan .
Wat een waardeloze artsen. Volgens mij is het je taak als arts om het verloop van de behandeling met je patient te bespreken e.d., ik vind het serieus heel raar allemaal. De behandeling slaat niet aan, maar niemand zegt dat? En toch weet iedereen om haar heen het? Hoe is dat mogelijk, van wie weten jullie dat dan?
I'm an artist.
pi_84066590
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:40 schreef Lily-Ella het volgende:

[..]

Wat een waardeloze artsen. Volgens mij is het je taak als arts om het verloop van de behandeling met je patient te bespreken e.d., ik vind het serieus heel raar allemaal. De behandeling slaat niet aan, maar niemand zegt dat? En toch weet iedereen om haar heen het? Hoe is dat mogelijk, van wie weten jullie dat dan?
Of iedereen het weet, weet ik niet. Ik kreeg het van haar moeder te horen. Hoelang zij het wist weet ik ook niet.
  woensdag 14 juli 2010 @ 21:46:26 #159
304638 KarinJ.
pi_84066798
Maar als je bij je vriendin bent, praten jullie toch ook over de behandeling?
Wat zegt ze er zelf van? ( ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze t raar vond dat er geen onderzoeken meer werd gedaan), denk je niet dat t kwartje ook al bij haar gevallen is?
pi_84066911
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:42 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Of iedereen het weet, weet ik niet. Ik kreeg het van haar moeder te horen. Hoelang zij het wist weet ik ook niet.
Ligt ze nu nog in het ziekenhuis? Terwijl ze uitbehandeld is?
I'm an artist.
pi_84066947
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:46 schreef KarinJ. het volgende:
Maar als je bij je vriendin bent, praten jullie toch ook over de behandeling?
Wat zegt ze er zelf van? ( ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze t raar vond dat er geen onderzoeken meer werd gedaan), denk je niet dat t kwartje ook al bij haar gevallen is?
Tot voorheen niet onze favoriet terugkerende onderwerp geweest. Ze merkte wel op dat er idd geen bloed en urine etc werd afgenomen vorig week, iets wat tot een zogenaamd ritueel was ontwikkeld tijdens haar behandeling. Ze vermoedt iig wel iets, of dit het slechte nieuws is wat ze zal krijgen weet ik niet.
pi_84067001
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:48 schreef Lily-Ella het volgende:

[..]

Ligt ze nu nog in het ziekenhuis? Terwijl ze uitbehandeld is?
Jup. Uitbehandeld weet ik niet, weet wel dat ze zijn gestopt met de behandelingen voor het counteren.
  woensdag 14 juli 2010 @ 21:53:33 #163
304638 KarinJ.
pi_84067197
De behandeling bestaat toch uit meer dan bloed en urine afnemen?
Is de behandeling zelf ook gestopt?
pi_84067269
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:53 schreef KarinJ. het volgende:
De behandeling bestaat toch uit meer dan bloed en urine afnemen?
Is de behandeling zelf ook gestopt?
Volgens haar moeder wel.
Zij zelf merkte op dat er geen bloed en urine meer werd afgenomen.
  woensdag 14 juli 2010 @ 21:57:20 #165
304638 KarinJ.
pi_84067402
Je antwoord was er eerder dan de vraag

Ze weet dat ze dodelijk ziek is, ze weet dat de behandeling gestopt is, dan weet ze toch ook dat het aftellen begonnen is?
Praat daar dan over, nu ligt ze misschien met emoties die ze niet kwijt kan.

( En wat haar moeder betreft....laat die het zelf maar uitzoeken wat ze gaat doen, lijkt me echt niet jouw taak om de familiegeheimen te bespreken)
  woensdag 14 juli 2010 @ 22:09:11 #166
304638 KarinJ.
pi_84068037
Ik heb even n stuk terug gelezen, zo te zien heeft haar moeder een dikke vinger in de pap wat betreft het niet vertellen.
Dat vind ik vreemd. Zelfs met jonge kinderen worden deze zaken besproken door een arts.
Wat is dan de rede dat dat hier niet gebeurd?
  woensdag 14 juli 2010 @ 22:17:57 #167
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_84068518
Je kunt niet van "een vriend" hoe goed bevriend ook, verwachten dat hij vertelt dat iemand een andere vader heeft. Dat is de taak van haar moeder, haar misstap, haar verantwoordelijkheid. Dat is een verantwoordelijkheid die je niet bij een ander kunt en mag neerleggen.

Wat het terminaal zijn betreft, ik weet niet hoe oud ze is, maar bespreken artsen dat zelf niet?
Dat is iets wat je wel als vriend kan bespreken.....jammer dat de familie daarvoor wegschrikt ook. Verschrikkelijke boodschap....misschien nog samen met de familie erbij brengen?

Heb alleen OP gelezen overigens.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  woensdag 14 juli 2010 @ 22:22:52 #168
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_84068780
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:27 schreef Lily-Ella het volgende:
Mensen die zeggen dat je het (over vader en zusje..) moet vertellen omdat dat "zo eerlijk" is hebben naar mijn idee niet helemaal door wat ze precies zeggen. Als je laatste uur geslagen heeft, is eerlijkheid dan van het allergrootste belang? Of weegt het veel zwaarder dat de vriendin in kwestie terug kan kijken op een mooi leven (als dat zo is), op de dingen die ze heeft afgerond, op de berusting die ze heeft gevonden in het idee dat het wel goed zo is? Dat wordt dan allemaal opzij geschoven onder het mom van eerlijkheid? Onbegrijpelijk.

Vraag jezelf af waarom je het zou willen vertellen. Zodat het niet meer als een steen op jouw maag ligt? Zodat jij van het schuldgevoel af bent? Zodat haar moeder er niet meer mee rondloopt? Geen van deze redenen dienen het belang van de stervende, ik zie dus absoluut geen reden om haar met zoiets op te zadelen. Eerlijkheid is in sommige gevallen slechts een manier waarop mensen hun eigen geweten willen sussen.

Mee eens, ik kan me ook voorstellen dat het afhankelijk is van hoe de persoon in kwestie tegen het gezin aankijkt. In (zeer zeldzame) gevallen kan ik me voorstellen dat het voor iemand een opluchting is te horen dat de vader, de vader niet is. Het hangt er ook nog vanaf wat de verwachte "terminale" periode is, is het twee maanden of twee jaar?
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_84069122
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:57 schreef KarinJ. het volgende:
Je antwoord was er eerder dan de vraag

Ze weet dat ze dodelijk ziek is, ze weet dat de behandeling gestopt is, dan weet ze toch ook dat het aftellen begonnen is?
Het afnemen van bloed en urine is gestopt ---> Onderzoek.
Ze heeft niet tegen mij kenbaar gemaakt dat de behandelingen zijn gestopt.
quote:
Praat daar dan over, nu ligt ze misschien met emoties die ze niet kwijt kan.
Dat is - ik wil het woord uiteindelijk niet gebruiken -, maar uiteindelijk wel de bedoeling. Alleen een begin maken is vrij moeilijk.
quote:
( En wat haar moeder betreft....laat die het zelf maar uitzoeken wat ze gaat doen, lijkt me echt niet jouw taak om de familiegeheimen te bespreken)
Het probleem is dat ik niet enkel als een verzoek zie van haar moeder, maar ergens ook als een plicht en weer ergens als een last.
pi_84069164
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 22:09 schreef KarinJ. het volgende:
Ik heb even n stuk terug gelezen, zo te zien heeft haar moeder een dikke vinger in de pap wat betreft het niet vertellen.
Dat vind ik vreemd. Zelfs met jonge kinderen worden deze zaken besproken door een arts.
Wat is dan de rede dat dat hier niet gebeurd?
Ik vermoed dat ze het op haar manier wil doen, wat dat ook moge inhouden. De artsen hebben haar wel tot vrijdag gegeven om het te zeggen.
pi_84069385
Kennelijk heeft de moeder niet zo veel moeite haar geheim te vertellen, want ze heeft TS kunnen inlichten.
  woensdag 14 juli 2010 @ 22:45:43 #172
304638 KarinJ.
pi_84069928
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 22:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het afnemen van bloed en urine is gestopt ---> Onderzoek.
Ze heeft niet tegen mij kenbaar gemaakt dat de behandelingen zijn gestopt.
[..]

Dat is - ik wil het woord uiteindelijk niet gebruiken -, maar uiteindelijk wel de bedoeling. Alleen een begin maken is vrij moeilijk.
[..]

Vraag wat ze er zelf van denkt,en speel daar dan op in.

Het probleem is dat ik niet enkel als een verzoek zie van haar moeder, maar ergens ook als een plicht en weer ergens als een last.
Neem de moeder mee naar het spreekuur, en zeg : Je moeder heeft je iets te vertellen...

Het is niet JOUW plicht. Het is de plicht van de moeder om haar eigen keus te maken ( zeggen of niet zeggen) en daar de consequenties van te dragen.
Deze taak aan jou doorsturen is m.i. bij de konijnen af ( emotioneel chanteren....bah)
pi_84070690
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 22:45 schreef KarinJ. het volgende:

[..]

Neem de moeder mee naar het spreekuur, en zeg : Je moeder heeft je iets te vertellen...
Nee, dat kun je niet maken ten opzichte van de moeder. Dat is daarnaast ook een beetje de Goede Tijden, Slechte Tijden manier.
  woensdag 14 juli 2010 @ 23:16:32 #174
304638 KarinJ.
pi_84071460
Dat kun je niet maken ten opzichte van de moeder ??????????????

De kastanjes uit het vuur laten halen door Triggershot is zeker wél oké?

Een vriend van de dochter opzadelen met zo'n taak lijkt mij juist GTST manieren.
Nu zit die arme jongen in een rot situatie,loopt hij met de last rond, en waarom?
Omdat ze het moeilijk vindt om het zelf te vertellen?
Denkt ze dat als hij het verteld heeft het probleem voor haar opgelost is ofzo?
pi_84071652
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 23:16 schreef KarinJ. het volgende:
Dat kun je niet maken ten opzichte van de moeder ??????????????

De kastanjes uit het vuur laten halen door Triggershot is zeker wél oké?

Een vriend van de dochter opzadelen met zo'n taak lijkt mij juist GTST manieren.
Nu zit die arme jongen in een rot situatie,loopt hij met de last rond, en waarom?
Omdat ze het moeilijk vindt om het zelf te vertellen?
Denkt ze dat als hij het verteld heeft het probleem voor haar opgelost is ofzo?
Als je de moeder zo voor het blok zet dat ze het wel móet vertellen kan je het beter gewoon zelf vertellen lijkt mij.

Persoonlijk zou ik de moeder erop aanspreken dat het niet in het belang is van haar dochter dat ze dit te weten komt. Dat ze er alleen maar ongelukkig van zal worden en dat het verder geen toegevoegde waarde zal hebben. Ik zou dus weigeren het te vertellen.

Enorm knap overigens hoe Trigger hiermee omgaat. Mooi om te zien hoeveel hij voor haar betekent dat hij zoveel verantwoordelijkheid in zijn schoenen geschoven krijgt. Erg mooi, maar aan de andere kant erg moeilijk. Heel knap.
  woensdag 14 juli 2010 @ 23:21:07 #176
244933 trovey
Nachtoele
pi_84071666
Allereerst sterkte met de situatie. Dat je vriendin opgegeven is zal normaal door de arts in gezelschap van de patient en de familie in een gesprek besproken worden (zo is het althans wel met mijn vader gegaan) dus hoe het bij je vriendin is gelopen is eigenlijk heel afwijkend, zelf zou ik zeggen bespreek het met de arts dat jullie nog een gesprek met hem krijgen waarin de arts duidelijk maakt hoe de afloop is. De situatie met de moeder is er eentje waarvan ik persoonlijk vind dat ze jou niet met dat geheim had mogen belasten....het is iets wat die moeder haar zelf zou moeten vertellen en niet een vriend van de familie. Hoe moeilijk het ook zal zijn, ik zou dat toch terugspelen naar de moeder toe, het is simpelweg niet eerlijk van die moeder om jouw dat in de schoenen te schuiven.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_84072979
Ik vind het wel heel erg gek dat een heel jonge jongen hier allemaal mee opgezadeld wordt en dit ook nog met medewerking van een ziekenhuis.

Het vertellen dat de behandelingen gestopt zijn is moeilijk maar de vriendschap is kennelijk wel zo hecht, dat hoe moeilijk ook, je juist hier heel veel voor haar kunt betekenen. Ze heeft blijkbaar al iets in de gaten. Dagen en nachten in een ziekenhuis zijn lang en er is te veel tijd om na te denken.

Maar die familiekwestie daar zou ik me toch wel heel ver van houden als ik jou was.
Wat heeft het voor nut voor dat meisje om te horen dat er een biologische vader rondloopt. Iedereen kan een kind op de wereld zetten, het leren veters strikken of fietsen is iets heel anders.
Weet natuurlijk niet hoe haar band is met de man die ze als vader ziet maar het lijkt mij info waarvan je liever zou hebben het nooit gehoord te hebben. Zowel voor jou als voor het meisje.

Vreselijk en ook wel bizar dilemma. Wens je sowiesie heel veel sterkte toe.
pi_84073176
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 23:21 schreef trovey het volgende:
De situatie met de moeder is er eentje waarvan ik persoonlijk vind dat ze jou niet met dat geheim had mogen belasten....
Ja, precies. Maar of je het nu wel of niet zou vertellen het meest moeilijke lijkt mij dat je het in je hele wezen niet kunt negeren.
Stel me dat zo voor. Dat ik mijn beste vriendin zou begraven en toch een leugen in haar leven voor haar verzwegen heb. Afschuwelijk om met zo'n dilemma opgezadeld te worden.
  donderdag 15 juli 2010 @ 00:00:11 #179
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_84073274
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 23:57 schreef Stali het volgende:

[..]

Ja, precies. Maar of je het nu wel of niet zou vertellen het meest moeilijke lijkt mij dat je het in je hele wezen niet kunt negeren.
Stel me dat zo voor. Dat ik mijn beste vriendin zou begraven en toch een leugen in haar leven voor haar verzwegen heb. Afschuwelijk om met zo'n dilemma opgezadeld te worden.
Jep, een grenzeloze klote-actie die ik de moeder in elk geval nooit zou vergeven. Maar ik zou haar ook zéker pushen om zelf een besluit te nemen om het al dan niet te vertellen.
Zerg schreef:
pi_84073528
Misschien weet die moeder ook gewoon niet wat ze met deze situatie aanmoet en heeft ze verder niemand om het mee te delen. Dit zou best een manier kunnen zijn om te pijlen wat een ander ervan vindt. Onder het mom van: 'Ik ben blij als hij het haar verteld en als het eigenlijk niet kan zou hij het me wel vertellen'. Ik zou me dan ook zeker niet tegen laten houden door aan te geven dat ze dit beter voor haar zelf kan houden.

Volwassenen hebben ook niet altijd alles helemaal op een rijtje. Die kunnen ook gewoon onzeker zijn. En dat je dochter op sterven ligt maakt het er niet makkelijker op.
pi_84074039
Dat is een aardige nuancering inderdaad. En niemand van de users weet hier hoe alle verhoudingen liggen, hoe het meisje ten opzichte van haar (verzorgende) vader staat. Wat is zijn rol in dit verhaal?

Neemt niet weg dat ik er boos om word dat je een oudere zo leunt op een jonge jongen. Dat kan echt niet.
Dan zou die moeder beter eens kunnen praten met de hulpverlening van dat ziekenhuis als ze er zo alleen voor staat.
pi_84074267
Nogmaals, ik zou het hele verhaal van haar andere vader en zusje echt niet vertellen hoor. Ook zou ik haar moeder dit haarzelf niet laten vertellen. Dat kan je dat meisje op haar sterfbed niet aandoen.

Voor zover ze weet is er helemaal geen andere vader en zusje, er is dus ook geen leugen en er is dus ook geen reden om het te vertellen. De moeder wil alleen haar straatje schoonvegen. Als je dit bovenop het slechte nieuws dat ze terminaal is gaat vertellen zal ze helemaal inzakken.

Zadel haar niet met twee dingen op wanneer ze op haar sterfbed ligt, het eerste nieuws is al zwaar genoeg. Misschien verpest je wel de hele relatie met haar familie op het laatste moment van haar leven, en dat wil niemand.
pi_84082348
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:49 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Klopt, alleen ben ik bang dat ik wanneer ik over een terminaal voorbeeld begin wanneer ik haar alleen wil peilen teveel argwaan wek. Een vergelijkbaar situatie is het zeker niet, maar zou niet weten hoe ik haar anders kan peilen.
Maar als je haar op die manier gaat pijlen denk ik dat ze altijd zal zeggen dat je die vriend moet vertellen over zijn vader en zusje, want hij gaat niet dood, hij woont alleen behoorlijk ver weg. Bij iemand die teminaal is en niet zo lang te leven heeft ligt het anders. Dus je hebt niets aan die pijling, denk ik.
pi_84082379
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 19:04 schreef Seven. het volgende:
Als haar moeder wil dat ze de waarheid weet, dan moet ze dat zelf maar vertellen. Ik vind ook dat jij deze verantwoordelijkheid niet zou moeten dragen, dit zijn familie-aangelegenheden en daar hebben buitenstaanders niets mee te maken. Ongeacht of jouw vriendin recht heeft op de waarheid zo in haar laatste weken, het zijn jouw zaken niet. Die moeder is gewoon een laf kreng die zelf d'r boontjes maar moet doppen. En anders kan jouw vriendin in vrede sterven.
Mee eens.
Bovendien kan jij de vragen die ze mogelijk zal hebben niet beantwoorden.
pi_84083475
ik zou het die vriendin vertellen als vriend zijnde. eventueel de arts(en) vertellen wat je gaat doen en wanneer. dan kunnen ze in de buurt blijven zodat ze info kan vragen mocht ze dat willen.

maar wat een kut situatie zeg.. sterkte ermee.
pi_84083515
Wees gewoon haar vriend. Maak het haar niet moeilijker met zaken waar ze toch niks meer mee kan. maak haar laatste periode zo prettig mogelijk, en leer zelf maar met het gegeven te leven. Moeder moet haar eigen zaakjes maar oplossen. Laat haar maar heeeel lang met een schuldgevoel leven.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_84089849
Wat een raar verhaal. Op z'n best zou ze nog een paar weken te leven hebben, daar is al een week van om en ze weet nog niets. Ik kan me niet voorstellen dat artsen het zover laten komen, en van die moeder begrijp ik al helemaal niets.

Haar voor het blok zetten is imo het enige wat je kan doen, en haar ware familieachtergronden zou ik voor me houden; hoe zou je je daar na haar dood schuldig over kunnen voelen? Laat haar in vrede sterven, dáar moet je als vriend voor strijden. Wil haar moeder het wel vertellen is ze stom bezig maar is het haar zaak.
Ik snap niks van deze hele toestand.
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
  donderdag 15 juli 2010 @ 18:06:42 #188
304638 KarinJ.
pi_84099798
Triggershot ik ben blij voor je dat het morgen vrijdag is.
Dan zullen de artsen eindelijk doen wat ze moeten doen.

Ik wens jou en je vriendin heel veel sterkte de komende tijd.
Wees er voor haar, meer hoef je niet te doen.
pi_84136864
Vandaag is de dag. Ik ben benieuwd. Het wordt ook echt wel tijd dat zij te weten krijg hoe haar gezondheid er voor staat. Hopelijk heeft ze het al een beetje zien aankomen en is de klap niet al te groot.
pi_84137170
Niet vertellen, geef die meid alles wat ze wil hebben in de laatste periode van haar leven. Het kan niets positiefs toevoegen om de waarheid te evrtellen
pi_84140135
Gewoon zeggen dat je goed nieuws hebt en slecht nieuws... en welk bericht ze het eerst wil horen!
pi_84140372
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 16:21 schreef -Strawberry- het volgende:
Vandaag is de dag. Ik ben benieuwd. Het wordt ook echt wel tijd dat zij te weten krijg hoe haar gezondheid er voor staat. Hopelijk heeft ze het al een beetje zien aankomen en is de klap niet al te groot.
Dat dus, vandaag gesprek gehad. Ik mocht er bij zijn van haar arts, had ze zelf ook liever. Eerst zijn de resultaten besproken, dat het tegenviel, niet uitgepakt is zoals men had gehoopt en dat er daarom wat te nemen beslissingen zijn op medisch vlak. Ze is nu wel op de hoogte dat het eigenlijk maar een kwestie van afwachten is.

Eerst reageerde ze heel kalm, luisterde aandachtig zonder vragen te stellen of onderbreken. Zelfs toen de arts vroeg of ze vragen had reageerde ze niet, ze vroeg of ze alleen mocht blijven. Ik wou dat niet, maar werd geopperd door de arts om het toch te doen. Arts zou later nog bij haar komen om vragen te beantwoorden en sommige dingen in detail te bespreken.

Ben een beetje verward van der terughoudendheid en het niet geven van een reactie, heb nog wel een sms er achter aan gedaan, maar nog geen reactie gehad. Afwachten denk ik.
pi_84140382
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 17:57 schreef nederland_kampioen het volgende:
Gewoon zeggen dat je goed nieuws hebt en slecht nieuws... en welk bericht ze het eerst wil horen!
Wat is het goede nieuws dan?

En thnx voor alle steunbetuigingen
  vrijdag 16 juli 2010 @ 18:14:18 #194
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_84140608
Heftig, Triggershot.
Ik kan me ergens die terughoudendheid wel voorstellen. Je krijgt nogal wat te verstouwen en dat wil ze wellicht eerst zelf helemaal bevatten. Alleen.

Dat tweede deel is dus niet ter sprake gekomen? En dat blijft hopelijk ook zo?
pi_84142274
Laat die artsen dit lekker melden. Die moeten toch eerlijk zijn? Daarnaast zou ik sowieso niet over die pa etc praten. Wat heeft die arme meid daaraan? Die moet nog "genieten" zolang ze dat kan, die onzin had der idiote moeder 10 jaar eerder moeten vertellen. Daarnaast is het een onwijs laf mens, dat een waarschijnlijk veel ouder mens jou opzadelt met zoiets moeilijks. Mama
pi_84150014
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 18:14 schreef Copycat het volgende:
Heftig, Triggershot.
Ik kan me ergens die terughoudendheid wel voorstellen. Je krijgt nogal wat te verstouwen en dat wil ze wellicht eerst zelf helemaal bevatten. Alleen.

Dat tweede deel is dus niet ter sprake gekomen? En dat blijft hopelijk ook zo?
Jawel. dat snap ik wel, maar dat ze zolang dichtsloeg, zonder wat te zeggen. Misschien lag het ook wel aan mij en had ik haar kennende een ander reactie verwacht en was het niet zo lang, maar leek het maat zo, maar toch.

Nou ja, dat is ook het bizarre. Haar moeder koos om er niet bij te zijn bij het gesprek, zodat ze zichzelf kon voorbereiden over haar familiekwestie ( ). Naderhand heeft ze mij nog gebeld of we het samen konden doen. Haar moeder spoort echt niet begin ik zo te denken, ik wil haar dochter bijstaan wanneer het eenmaal bekend is, maar weet me geen houding aan te nemen.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 21:55:55 #197
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84150241
Sterkte.

Ik kan er niet bij dat die moeder (voor haar eigen gemoedsrust) het leven van haar stervende kind nog even overhoop moet halen.

Zorg dat je er vooral voor haar dochter bent als ze toch besluit het te vertellen, ongeacht wat voor drama het voor de moeder lijkt te zijn.... het is echt haar probleem, en jij hoeft het niet voor haar op te lossen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_84150417
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 21:51 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Jawel. dat snap ik wel, maar dat ze zolang dichtsloeg, zonder wat te zeggen. Misschien lag het ook wel aan mij en had ik haar kennende een ander reactie verwacht en was het niet zo lang, maar leek het maat zo, maar toch.

Nou ja, dat is ook het bizarre. Haar moeder koos om er niet bij te zijn bij het gesprek, zodat ze zichzelf kon voorbereiden over haar familiekwestie ( ). Naderhand heeft ze mij nog gebeld of we het samen konden doen. Haar moeder spoort echt niet begin ik zo te denken, ik wil haar dochter bijstaan wanneer het eenmaal bekend is, maar weet me geen houding aan te nemen.
Ze gaat het dus toch vertellen over haar zusje en vader?
Dat vind ik echt heel zielig voor jouw vriendin. Leuke laatste weken, maar niet heus.
pi_84151365
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 21:59 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ze gaat het dus toch vertellen over haar zusje en vader?
Dat vind ik echt heel zielig voor jouw vriendin. Leuke laatste weken, maar niet heus.
Dat was wel mijn indruk toen ik het ziekenhuis verliet. Daarbovenop dat ze me later nog belde met haar verzoek.
  PR/Manusje van alles vrijdag 16 juli 2010 @ 22:18:28 #200
Toezicht is gezond!
pi_84151549
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat was wel mijn indruk toen ik het ziekenhuis verliet. Daarbovenop dat ze me later nog belde met haar verzoek.

Maar, spreek haar eens tegen dan... Zeg haar nou eens wat je denkt... Geef je mening.
pi_84151650
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:18 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Maar, spreek haar eens tegen dan... Zeg haar nou eens wat je denkt... Geef je mening.
Zou ik zeker gedaan hebben als ik er uit was, als ik een keus had gemaakt, als ik me een houding wist aan te nemen.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:28:30 #202
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84152091
Als je er niet achter staat dat ze het vertelt dan moet je dat misschien zeggen, en dat je er niet aan mee wenst te werken, omdat je het belang van haar dochter voorop stelt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 17 juli 2010 @ 11:36:52 #203
304638 KarinJ.
pi_84163612
Triggershot Wat goed van je dat je bij het slechtnieuws gesprek was.
Je hebt je een ware vriend getoond, mijn respect.

Dat het leek of je vriendin niet reageerde, lijkt mij niet vreemd.
Haar grootste angst werd werkelijkheid.
Bij zo'n bericht willen de hersens nog wel eens stoppen, op tilt slaan.
De een zal gaan gillen, de ander zal stilvallen.

En dan haar moeder, tja die maakt zich drukker om haar eigen gevoelens dan wat er met haar dochter aan de hand is.....die krijgt wat mij betreft een brevet van onvermogen.
  zaterdag 17 juli 2010 @ 12:23:08 #204
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_84164866
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zou ik zeker gedaan hebben als ik er uit was, als ik een keus had gemaakt, als ik me een houding wist aan te nemen.
Wij hebben al voor je besloten. Praat het die moeder uit het hoofd voor zover je dat kunt. Dit is een nutteloze mededeling die alleen maar een heleboel overhoop haalt, slechts voor de gemoedsrust van de moeder...

Sterkte.
pi_84280859
Ze weet het inmiddels, haar moeder heeft het verteld. Ook vond moederlief het nodig blijkbaar om te vertellen dat ik het ook al wist.
pi_84281110
Wat een kuthoer. Die moeder dan
vosss is de naam,
  dinsdag 20 juli 2010 @ 17:34:30 #207
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_84281619
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 17:12 schreef Triggershot het volgende:
Ze weet het inmiddels, haar moeder heeft het verteld. Ook vond moederlief het nodig blijkbaar om te vertellen dat ik het ook al wist.
Wat een vuile feeks.
Bah.
pi_84281647
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 17:34 schreef Copycat het volgende:

[..]

Wat een vuile feeks.
Bah.
Toen haar dochter vroeg van waarom ze zo lang had gewacht zij ze dat ze met mij aan het overleggen was over hoe en wat gaf ze als antwoord.
  dinsdag 20 juli 2010 @ 17:39:40 #209
286493 raebyddet
pi_84281742
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 17:35 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Toen haar dochter vroeg van waarom ze zo lang had gewacht zij ze dat ze met mij aan het overleggen was over hoe en wat gaf ze als antwoord.
Oh ja, en jou er ook nog bij betrekken terwijl zijzelf de schuldige is .

Ik wens je veel sterkte in deze moeilijke tijden..
  dinsdag 20 juli 2010 @ 18:35:26 #210
304638 KarinJ.
pi_84283821
Misschien een gesprekje met je vriendin alleen waarin je uitlegt dat haar moeder heeft geprobeerd jou op te zadelen met de boodschap van het niet lukken van de therapie en dat verhaal over haar vader/zusje.
Kan je ook vertellen dat het in jou ogen niet jou taak was.Je het daar niet mee eens was.
Hoe is het verder met haar? Praat ze al een beetje met je?
En hoe is het met jou? Kan je het nog aan?

Ik zal maar niet opschrijven wat ik van haar moeder vind, daar schiet je niets mee op.
pi_84310134
Leg precies dit probleem eerst aan haar voor. Vertel dat je de situtatie heel erg kut en moeilijk vind, dat je haar kwijt gaat raken. Vraag haar daarna eens wat ze liever zou hebben, de waarheid horen over bepaalde zaken die haar aangaan, of rust in deze laatste periode. Als ze het doorheeft (en dat heeft ze, het is een vrouw) zal ze waarschijnlijk aanvoelen dat dit op haar slaat en zal ze er naar vragen als ze het wil horen.
  woensdag 21 juli 2010 @ 12:32:27 #212
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_84310263
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 17:35 schreef Triggershot het volgende:

Ongelooflijk. Wat een minne wijze om het alsnog op jouw bord proberen te schuiven.
Ik hoop voor je dat deze vriendin haar moeder en vriend beter kent dan dat. Ga er ergens ook wel vanuit dat dat zo is.

Sterkte met alles de komende tijd. Voor jou en voor deze vriendin. Ik hoop oprecht dat deze onnodige info niet teveel stress geeft.
pi_84310719
Zelden zoiets egoïstisch gehoord.
pi_84310881
goh wat een moeder die zo dicht bij het einde haar dochter geen rust gunt
En het belangrijk vind om haar lastig te vallen met drama's terwijl ze rust nodig heeft.
Hoe walgelijk
pi_84315661
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 17:12 schreef Triggershot het volgende:
Geen woorden voor.

Hoe reageerde je vriendin? Wil ze nog contact met haar moeder? Is ze woedend? Ik snap niet hoe ze zoiets heeft kunnen vertellen. Geen enkel nut om haar de laatste weken van haar leven te laten weten dat een groot deel van haar leven een leugen was.
  woensdag 21 juli 2010 @ 15:04:08 #216
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_84316303
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 14:46 schreef -Strawberry- het volgende:

Ik snap niet hoe ze zoiets heeft kunnen vertellen. Geen enkel nut om haar de laatste weken van haar leven te laten weten dat een groot deel van haar leven een leugen was.
Dit dus

Heel veel sterkte in ieder geval de komende tijd
pi_84316713
Heel veel sterke Trigger.
pi_84316716
Moet een arts niet vertellen dat ze niet lang meer te leven heeft en ik zou het die moeder zelf laten vertellen. Je moet die moeder vertellen dat ze wat ruggengraat moet tonen nu kan jij het zware werk doen.
  woensdag 21 juli 2010 @ 15:30:03 #219
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_84317300
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 14:46 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Geen woorden voor.

Hoe reageerde je vriendin? Wil ze nog contact met haar moeder? Is ze woedend? Ik snap niet hoe ze zoiets heeft kunnen vertellen. Geen enkel nut om haar de laatste weken van haar leven te laten weten dat een groot deel van haar leven een leugen was.
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum.
pi_86706869
Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe het uiteindelijk gegaan is.....ik hoop zonder al te veel kwaadheid?
pi_87032458
Blijkbaar niet veel goeds.

Is Trigger uberhaupt nog actief op FOK! ?
  donderdag 30 september 2010 @ 21:52:07 #222
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_87040270
quote:
Op donderdag 30 september 2010 19:08 schreef -Strawberry- het volgende:

Hij is moderator... zal dus wel.
KuikenGuppy
pi_87040429
Zijn Active Topics lijst is anders behoorlijk....tja, non-actief, zegmaar. :{
  donderdag 30 september 2010 @ 22:58:47 #224
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_87043985
Misschien is ie in de rouw. Ze had niet lang meer en het is al bijna 3 maanden geleden dat dit topic werd geopend.
why didn't the kid see the pirate movie? because it was rated Aarrh!
pi_87397260
quote:
Op woensdag 22 september 2010 12:27 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe het uiteindelijk gegaan is.....ik hoop zonder al te veel kwaadheid?
quote:
Op donderdag 30 september 2010 19:08 schreef -Strawberry- het volgende:

quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:54 schreef -Strawberry- het volgende:
Zijn Active Topics lijst is anders behoorlijk....tja, non-actief, zegmaar. :{
Helaas, helaas is ze mid augustus overleden. Inhoudelijk over de manier hoe ze is overgegaan en hoe we afscheid hebben genomen wil ik publiekelijk niets kwijt, sorry.
  zondag 10 oktober 2010 @ 21:33:40 #226
286493 raebyddet
pi_87398485
Ik kan me voorstellen dat het je heel erg zwaar gevallen is, vooral met dit soort omstandigheden. Heel veel sterkte, Triggershot.
pi_87402289
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 21:12 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

[..]

Helaas, helaas is ze mid augustus overleden. Inhoudelijk over de manier hoe ze is overgegaan en hoe we afscheid hebben genomen wil ik publiekelijk niets kwijt, sorry.
Ah oke, nee dat snap ik. Gecondoleerd. ;(
Ik hoop dat het toch vredig is geweest, ondanks alles.
pi_87403811
Bedankt beiden. :)
  zondag 10 oktober 2010 @ 23:41:50 #229
320999 Elchico___
Livin la vida loca
pi_87404295
Ik zou het nog niet vertellen totdat je zeker weet dat ze bijv. nog 3 dagen te leven heeft, en op de laatste dag het vertellen, dan heeft ze er het minst verdriet van. Zeg ook dat het niet jouw schuld is blabla en dat je het ook pas weet.
  zondag 10 oktober 2010 @ 23:42:22 #230
320999 Elchico___
Livin la vida loca
pi_87404323
Ow, sorry, hij was in AT, gecondoleerd nog.
pi_87404394
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 23:41 schreef Elchico___ het volgende:
Ik zou het nog niet vertellen totdat je zeker weet dat ze bijv. nog 3 dagen te leven heeft, en op de laatste dag het vertellen, dan heeft ze er het minst verdriet van. Zeg ook dat het niet jouw schuld is blabla en dat je het ook pas weet.
:N
  zondag 10 oktober 2010 @ 23:45:27 #232
320999 Elchico___
Livin la vida loca
pi_87404435
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 23:44 schreef MCH het volgende:

[..]

:N
Wat is er? Ik zeg IK ZOU.
en ik las de reacties niet, alleen de OP, pas toen ik mijn post terug las zag ik het.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')