abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83833843
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 15:16 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dat kan, beter zou zijn als je vriendin jou als vertrouwenspersoon aanwijst.
Hoe gaat dat in werking, letterlijk op een arts afstappen en dit vragen als patiënt?
pi_83833899
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 15:19 schreef yvonne het volgende:
En vergis je niet, iemand die te horen krijgt dat hij/zij gaat sterven gaat door zo'n emotionele ellende, die zit niet te wachten op ontboezemingen waar ze niets meer mee kan
.

Lees deze eens heel goed door.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rouwverwerking dan weet je een klein beetje wat je te wachten staat en begrijp je waarom zo'n "oh ik moet je nog wat vertellen hihih" niet echt slim is van die moeder.
Ik ga het morgen even goed doorlezen, vandaag wat tijd met der doorgebracht, was wel fijn.

Ik heb geen arts, of der moeder kunnen spreken, maar wat over hier en daar gepraat, volgens mij vermoed ze wel het een en ander omdat ze geen wekelijks urine en bloed hebben afgenomen. Ik heb wel enig aanstalten gedaan om mijn mond open te doen, maar ze had zoveel te vertellen en wou haar niet onderbreken. Ik zie haar dinsdag weer, hoop in tussentijd wat met haar moeder af te spreken om te kijken of ik wat in tussentijd kan afspreken met betrekking tot het informatie winnen of kijken wie wat gaat doen etc,
  zaterdag 10 juli 2010 @ 22:34:02 #128
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_83897748
Mmm de moeder wil dus een paar weken voor de dood van haar dochter nog even het resterend leven van haar wat al heftig genoeg is nog meer door de war schoppen.
Netjes heeeel netjes ( ahum.....)
Ik zou naar de moeder gaan en zeggen als jij vindt dat je deze boodschap haar nu nog moet brengen, mag je dat zelf doen.
Laat dat gedeelte dan los, want eigenlijk heeft t niets met jou te maken.
Concentreer je op de laatste weken met je vriendin.Praat over jullie, over haar, haar dood, haar begrafenis.
je bent tenslotte HAAR vriend(in), wees er dus voor haar.
Mocht de moeder haar alsnog dit nieuws vertellen, dan kan je er alsnog met haar over praten.

Wat betreft haar naderende dood, je zou haar kunnen vragen wat ze zelf denkt.
Wat ik niet begrijp is dat er geen arts is die haar dit verteld, dat is toch normaal gesproken wel de procedure?
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_83900665
Mocht ik ooit terminaal zijn zou ik er absoluut niet op zitten te wachten dingen te horen die het beeld van mijn leven totaal overhoop gooien. Echt niet. Laat mij maar lekker sterven met het idee dat ik mijn vader altijd gekend heb en dat ik nooit een zusje heb gehad. Die informatie is echt totaal niet relevant.

Die moeder vraagt je dit alleen omdat ze er dan zelf makkelijker vanaf denkt te komen. Het zal bij haar altijd blijven knagen dat ze het nooit heeft durven vertellen. Dat ongetwijfeld. Toch vind ik dat een veel betere optie dan degene die zij nu oppert.

Sterkte.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
  maandag 12 juli 2010 @ 10:44:04 #130
305343 walk-man
Somewhere only we know
pi_83947624
Sterkte TS. zo'n goede vriend/vriendin verliezen is echt zwaar kut. Hoop dat je nog wat ''goede'' momenten met haar zal doorbrengen.
  maandag 12 juli 2010 @ 10:45:22 #131
305343 walk-man
Somewhere only we know
pi_83947682
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 23:33 schreef Karammel het volgende:
Mocht ik ooit terminaal zijn zou ik er absoluut niet op zitten te wachten dingen te horen die het beeld van mijn leven totaal overhoop gooien. Echt niet. Laat mij maar lekker sterven met het idee dat ik mijn vader altijd gekend heb en dat ik nooit een zusje heb gehad. Die informatie is echt totaal niet relevant.

Die moeder vraagt je dit alleen omdat ze er dan zelf makkelijker vanaf denkt te komen. Het zal bij haar altijd blijven knagen dat ze het nooit heeft durven vertellen. Dat ongetwijfeld. Toch vind ik dat een veel betere optie dan degene die zij nu oppert.

Sterkte.
Dit dus. Die moeder is gewoon een egoïst en niet alleen die moeder. Mensen zijn niet eerlijk omdat ze zo eerlijk zijn. Mensen zijn eerlijk omdat ze egoïstisch zijn.
pi_84024897
Kerel, ten eerste sterkte in dit hele onderwerp want het is vast niet makkelijk!

Als ik jou was zou ik het wel zeggen dat ze niet lang meer te leven heeft. Ik denk dat ze het ook liever van jou hoort dan van een arts die zijn werk doet, hoe ervaren hij ook is. Jij kan haar dan gelijk steunen en troosten. Met slecht nieuws wil iedereen altijd gelijk een arm om zich heen hebben, jij kan die persoon zijn!

Wat betreft het vreemdgaan van haar moeder zou ik echt niet vertellen. Nu sterft ze in ieder geval met een gerust hart en geen laatste stress-momenten, zulke dingen werken alleen maar averechts. Nu denkt ze dat ze toch een goed leven heeft gehad en dan kan ze haar eigen boekje sluiten. Wanneer je het verteld open je weer een heel nieuw hoofdstuk in het boekje wat ze echt niet kan gebruiken wanneer ze te horen heeft gekregen dat ze gaat sterven. Dat is veel te veel om te verwerken in zo'n korte tijd.

Je moet zo spoedig mogelijk naar een arts gaan om te informeren en de situatie uit te leggen. Zeg dat de moeder je heeft gevraagd het slechte nieuws te brengen, en vraag advies. Misschien is het zelfs een slim idee om samen met een arts het slechte nieuws te brengen die op de achtergrond staat. Mocht ze vragen hebben kan die bijspringen.

Maar ik zou haar afscheid zo goed en positief mogelijk maken, haal geen oude koeien uit de sloot, dat is het laatste wat ze kan gebruiken..
  woensdag 14 juli 2010 @ 00:09:00 #133
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_84027109
(zonder de pagina's tussen de eerste en deze te lezen)
Dus er worden hier drie leugens gepresenteerd:
- ze is terminaal
- ze heeft een andere vader
- ze heeft een (half?)zusje

de eerste is de enige echte doodzonde hier om verborgen te houden. Het is haar leven en zij behoort dan ook de persoon te zijn die de informatie krijgt of ze wel of niet nog verder kan leven en wat zij daar als gevolg uit trekt.

De andere twee zijn gewoon bijkomstigheden. Leuk om te weten.

Hoe dan ook wil de moeder het niet verbergen voor de dochter, maar wil ze waarschijnlijk puur de reactie van haar dochter ontlopen. Immers, zij heeft steeds nagelaten deze informatie te delen waar haar dochter eerder belang aan had gehad en dat ook nog steeds heeft, ondanks dat haar tijd ten einde loopt.

Er is ethisch gezien geen verschil tussen het vertellen met twee weken leven of dertig jaar leven.
pi_84027330
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:33 schreef Triggershot het volgende:
Sorry, ik moet dit even van me afschrijven. Ik kom net van het ziekenhuis, een vriendin opgezocht die zo goed als terminaal is en niet lang meer te leven zal hebben. Na een periode van maandenlange behandelingen en ingrepen zijn de artsen er toch niet in geslaagd om waar ze aan lijdt te stoppen. Wegens privacy en dat het nogal een gevoelig kwestie is wil ik hier niet te diep in gaan. Het komt er op neer dat een goede vriendin van me niet lang meer te leven heeft volgens de artsen en hier nog niet van op de hoogte is, dat ze de hoop zo goed als opgegeven hebben.

Ik ben jarenlang goed bevriend geweest met dit meisje en ze heeft / speelt een belangrijke rol in mijn leven, nu heeft haar moeder gevraagd het haar te vertellen omdat ze het niet aankan. Ook wil ze zeggen voor ze sterft dat ze eigenlijk een ander vader heeft en een zusje, ik raakte in schok toen ik het hoorde, bovenop dat ze niet lang meer te leven heeft, wou haar moeder uitschelden voor hoer, leugenaar, lafaard, maar ik kon het niet. Heb me ingehouden en stilletjes ingestemd met haar verzoek, ik wist niet hoe ik mij moest gedragen, wist me geen houding aan te nemen, ik knikte alleen maar.

Op der best zou ze nog maar een paar weken te leven hebben, of ze dat pijnloos doet of bewust is nog een geheel ander verhaal. Ik weet me geen raad, hoe en wat ik moet gaan doen. Hoe zeg ik tegen haar de waarheid en neem afscheid. Natuurlijk heeft ze er recht op, maar weet niet wat voor invloed het op haar zal hebben, in beide gevallen ontstaat er een schuldgevoel en twijfels. Ik zit echt helemaal vast en weet me geen kant op te gaan.
Ik zou het persoonlijk niet vertellen, zij zal haar leven als een groot leugen gaan zien... althans dat zou ik hebben, ik kan natuurlijk niet voor haar praten... Het beste van de laatste periode maken... Ik heb veel mensen de afgelopen periodes verloren... Door kanker...
Wees een goed dier, trouw aan uw dierlijke instincten;)
Een sterk ik is een narcistische stoornis.
pi_84031441
WAt moet ze met die info over haar vader en zusje? Ze heeft niet meer de tijd om naar hen op zoek te gaan, dus je bezorgt haar alleen maar verdriet. Dat ma opeens last krijgt van schuldgevoek nu haar dochter op sterven ligt, is pech voor ma.
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
  woensdag 14 juli 2010 @ 18:27:20 #136
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_84056544
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 08:04 schreef Kimbell het volgende:
WAt moet ze met die info over haar vader en zusje? Ze heeft niet meer de tijd om naar hen op zoek te gaan, dus je bezorgt haar alleen maar verdriet. Dat ma opeens last krijgt van schuldgevoek nu haar dochter op sterven ligt, is pech voor ma.

Dat ze haar moeder nog even kan uitschelden voor leugenaar.

Dit is namelijk de soort reactie waar die moeder op rekent. Ze heeft dit uitbesteed onder de gedachte dat zij daarmee de gepaste verantwoordelijkheid heeft genomen. Dat is natuurlijk absoluut niet zo, maar zo legitimeert ze het waarschijnlijk wel. Nu zit een vriend opgezadeld met een ethisch dilemma wat waarschijnlijk in het voordeel van zwijgen wordt beslist. Hiermee is deze eeuwige zondebok geworden en deze vorm van geestelijke mishandeling gelegitimeerd en ontspringt de moeder de dans.

Dat in dit verhaal de artsen ook ernstige nalatigheid doen door de patiënt in kwestie haar conditie niet te vertellen en haar daarmee haar vrijheid (zelfbeschikking) ontnemen, komt daar nog eens bij.

Hier is geen halve of 'pragmatische' oplossing voor. De informatie zal simpelweg aan dat meisje moeten worden doorgegeven en de moeder ontmaskerd. Dat zij dit "zelf zou moeten doen" is de beste manier om het verstek te laten gaan en vervolgens de rest van het eigen leven door te brengen met "had ik maar....".

Dit is gewoon geestelijk misbruik en dat loopt nooit goed af, totdat je simpelweg datgene doet wat de situatie wegneemt en de verantwoordelijken ter verantwoording kan roepen.
pi_84056763
Ik ben vandaag langs geweest in de middag, ze vroeg waarom ik zo afstandelijk deed.
Niet dat ik dit bewust deed of bewust was van dat ik dit deed, heb ik maar gezegd dat ik moe was van de tentamens afgelopen dagen. De artsen hebben haar moeder tot vrijdag gegeven om te zeggen dat de behandelingen geen vooruitgang hebben geboekt en dat ze ermee gaan staken zodat ze nog wat rustig haar 'laatste' tijd kan uitleven zoals zij dat zelf wil.

Haar moeder vroeg of ik al een beslissing had genomen en dat er niet veel tijd meer over was, tegelijkertijd zei ik dat ze beter zelf een besluit kon nemen dan op mij te wachten, dat ik aanwezig ben voor haar dochter en er niet ben om haar troep op te ruimen. Toch heb ik geen antwoord gegeven of ik het wel of niet ga zeggen. Verder ben ik er eerlijk gezegd nog niet uit van wat ik ga doen, wel heeft haar behandelende arts toegezegd dat ik ten alle tijden iemand kan inschakelen vanuit het ziekenhuis om haar en mij bij te staan bij het gesprek. De artsen zijn op de hoogte van een ander vader en zus inmiddels.
pi_84056879
Ik weet niet of ik het middels een experiment kan vertellen als ik het ga vertellen. Aan haar vraag of ik het aan een vriend zou moeten vertellen dat hij een ander vader heeft voor hij permanent emigreert naar een ander land. Aan de andere kant wil ik haar niet met dilemma's en emotionele verhalen opzadelen in haar conditie.
  PR/Manusje van alles woensdag 14 juli 2010 @ 18:38:28 #139
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_84056998
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:35 schreef Triggershot het volgende:
Ik weet niet of ik het middels een experiment kan vertellen als ik het ga vertellen. Aan haar vraag of ik het aan een vriend zou moeten vertellen dat hij een ander vader heeft voor hij permanent emigreert naar een ander land. Aan de andere kant wil ik haar niet met dilemma's en emotionele verhalen opzadelen in haar conditie.

Dat lijkt mij heel dom. Zeker als je het dan uiteindelijk ook zou vertellen...
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_84057175
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Dat lijkt mij heel dom. Zeker als je het dan uiteindelijk ook zou vertellen...
Klopt, lijkt mij ook niet bijster slim, wel denk ik haar zo te kunnen peilen.
pi_84057355
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:35 schreef Triggershot het volgende:
Toch niet helemaal dezelfde situatie lijkt me. Hij kan dan nog best contact opnemen met zijn pa.
  PR/Manusje van alles woensdag 14 juli 2010 @ 18:49:16 #142
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_84057493
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:42 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Klopt, lijkt mij ook niet bijster slim, wel denk ik haar zo te kunnen peilen.

Zou het uitmaken denk je?

Volgens mij zal ze sowieso mentaal helemaal kapot gaan. Eerst al dat ze zal sterven en dan ook nog eens over haar vader en broer... Het is heel simpel: Wil je haar nog meer de vernieling in helpen door het te vertellen, over haar vader en broer, of wil je dat niet en laat je het die moeder doen. Dan blijf jij een neutrale factor en kan jij haar steunen als haar moeder het verteld heeft. Of niet. En dan is er wat dat betreft niets aan de hand.

Het zou mij beter lijken niets te vertellen. Laat het die artsen dan doen of zo. Blijf bij je rol als goede vriend en ga niet op de stoel van die artsen of haar moeder zitten.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_84057516
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:46 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Toch niet helemaal dezelfde situatie lijkt me. Hij kan dan nog best contact opnemen met zijn pa.
Klopt, alleen ben ik bang dat ik wanneer ik over een terminaal voorbeeld begin wanneer ik haar alleen wil peilen teveel argwaan wek. Een vergelijkbaar situatie is het zeker niet, maar zou niet weten hoe ik haar anders kan peilen.
pi_84058145
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:49 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Zou het uitmaken denk je?

Volgens mij zal ze sowieso mentaal helemaal kapot gaan. Eerst al dat ze zal sterven en dan ook nog eens over haar vader en broer... Het is heel simpel: Wil je haar nog meer de vernieling in helpen door het te vertellen, over haar vader en broer, of wil je dat niet en laat je het die moeder doen. Dan blijf jij een neutrale factor en kan jij haar steunen als haar moeder het verteld heeft. Of niet. En dan is er wat dat betreft niets aan de hand.

Het zou mij beter lijken niets te vertellen. Laat het die artsen dan doen of zo. Blijf bij je rol als goede vriend en ga niet op de stoel van die artsen of haar moeder zitten.
Geen idee en klopt, zijn allemaal scenario's die door mijn hoofd spoken over wat het beste qua aanpak zou zijn. Met name omdat er meerdere mensen betrokken zijn en ik of zij het beter kunnen. Ik ben wel blij dat de artsen consequent hebben gehandeld en haar moeder een zogenaamd deadline hebben gegeven over haar behandeling en resultaten.

Qua troosten zal ik haar natuurlijk bijstaan, ook al is ze boos, maar het punt is dat als ze vraagt of ik het wist wanneer ze het van een ander heeft ga ik niet liegen tegen haar.
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:04:51 #145
277627 Seven.
We are Borg.
pi_84058270
Als haar moeder wil dat ze de waarheid weet, dan moet ze dat zelf maar vertellen. Ik vind ook dat jij deze verantwoordelijkheid niet zou moeten dragen, dit zijn familie-aangelegenheden en daar hebben buitenstaanders niets mee te maken. Ongeacht of jouw vriendin recht heeft op de waarheid zo in haar laatste weken, het zijn jouw zaken niet. Die moeder is gewoon een laf kreng die zelf d'r boontjes maar moet doppen. En anders kan jouw vriendin in vrede sterven.
Resistance is futile.
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:07:58 #146
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_84058447
Ik zou het wel vertellen. Die rare moeder heeft het jou nu eenmaal verteld en je daarmee medeplichtig gemaakt in een leugen. Eerlijk of niet, het is zo en het staat niet meer los van jou.

Als jij nog oprecht afscheid wil nemen dan kan zoiets niet tussen jullie in staan. Ze merkt nu al aan je dat er iets is.

En bovendien.. als jij in haar positie zat, zou jij dan willen dat zoiets voor je verzwegen werd? In het licht van de dood ziet alles er anders uit en kan zoiets best wel eens veel rustiger opgevat worden dan je anders zou verwachten...
  woensdag 14 juli 2010 @ 20:36:59 #147
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_84063108
Maar waarom vertellen de artsen ( desnoods met jou of een hulpverlener erbij ) niet zelf dat ze met de behandeling gaan stoppen?
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_84065131
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:49 schreef ShadyLane het volgende:
Ik zou de taak terugschuiven naar waar ie hoort: de moeder. Dit is helemaal niet aan jou.
Dat dus. Of de moeder voor het blok zetten wanneer jullie beiden bij haar op bezoek zijn (dat zou je zo kunnen plannen).
Beginnen te zeggen dat "haar moeder haar iets te vertellen heeft"...
pi_84065188
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 20:36 schreef KarinJ. het volgende:
Maar waarom vertellen de artsen ( desnoods met jou of een hulpverlener erbij ) niet zelf dat ze met de behandeling gaan stoppen?
Weet ik ook niet precies, denk wel dat haar moeder wat er mee te maken heeft, terechte vraag.
pi_84065428
Sorry, niks behalve de OP gelezen.

Bekijk het heel praktisch: wat voor nut heeft het nog om die informatie te vertellen? Wordt daarmee een betere situatie gecreëerd? In mijn ogen niet. Dus waarom vertellen?

Als je de waarheid puur vertelt om je eigen geweten te sussen, dan ben je ergens zelfs vrij egoïstisch bezig. Zij heeft er niks aan, jij hebt waarschijnlijk ruzie met de moeder en haalt gezeik op je nek.

[ Bericht 33% gewijzigd door #ANONIEM op 14-07-2010 21:26:30 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')