Plus dat. Het is heel gevaarlijk om je handen vuil te maken aan zaken waarover jij in principe geen verantwoordelijkheid draagt.quote:Op donderdag 8 juli 2010 00:49 schreef ShadyLane het volgende:
Ik zou de taak terugschuiven naar waar ie hoort: de moeder. Dit is helemaal niet aan jou.
Als ik geen besef heb van die leugen, bestaat die leugen dan überhaupt? Nee. Wat niet weet, wat niet deert.quote:Op donderdag 8 juli 2010 00:50 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Bedenk dit eens voor jezelf: als jij zelf nog maar even te leven hebt, wil je die tijd dan doorbrengen in een Leugen?
Goed mogelijk, maar TS zal nog steeds zijn verantwoordelijkheid overschrijden in dit geval. Dit is een familieaangelegenheid waar hij ten onrechte in meegetrokken wordt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:07 schreef Vandaag... het volgende:
En bovendien.. als jij in haar positie zat, zou jij dan willen dat zoiets voor je verzwegen werd? In het licht van de dood ziet alles er anders uit en kan zoiets best wel eens veel rustiger opgevat worden dan je anders zou verwachten...
Eerder gedaan .quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:27 schreef Lily-Ella het volgende:
Daarnaast vraag ik me af hoe het mogelijk is dat zij niet weet dat ze stervende is. Ik durf zelfs te zeggen dat ik dat niet geloof, wellicht wil je het eea nog even toelichten.
Wat een waardeloze artsen. Volgens mij is het je taak als arts om het verloop van de behandeling met je patient te bespreken e.d., ik vind het serieus heel raar allemaal. De behandeling slaat niet aan, maar niemand zegt dat? En toch weet iedereen om haar heen het? Hoe is dat mogelijk, van wie weten jullie dat dan?quote:
Of iedereen het weet, weet ik niet. Ik kreeg het van haar moeder te horen. Hoelang zij het wist weet ik ook niet.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:40 schreef Lily-Ella het volgende:
[..]
Wat een waardeloze artsen. Volgens mij is het je taak als arts om het verloop van de behandeling met je patient te bespreken e.d., ik vind het serieus heel raar allemaal. De behandeling slaat niet aan, maar niemand zegt dat? En toch weet iedereen om haar heen het? Hoe is dat mogelijk, van wie weten jullie dat dan?
Ligt ze nu nog in het ziekenhuis? Terwijl ze uitbehandeld is?quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Of iedereen het weet, weet ik niet. Ik kreeg het van haar moeder te horen. Hoelang zij het wist weet ik ook niet.
Tot voorheen niet onze favoriet terugkerende onderwerp geweest. Ze merkte wel op dat er idd geen bloed en urine etc werd afgenomen vorig week, iets wat tot een zogenaamd ritueel was ontwikkeld tijdens haar behandeling. Ze vermoedt iig wel iets, of dit het slechte nieuws is wat ze zal krijgen weet ik niet.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:46 schreef KarinJ. het volgende:
Maar als je bij je vriendin bent, praten jullie toch ook over de behandeling?
Wat zegt ze er zelf van? ( ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze t raar vond dat er geen onderzoeken meer werd gedaan), denk je niet dat t kwartje ook al bij haar gevallen is?
Jup. Uitbehandeld weet ik niet, weet wel dat ze zijn gestopt met de behandelingen voor het counteren.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:48 schreef Lily-Ella het volgende:
[..]
Ligt ze nu nog in het ziekenhuis? Terwijl ze uitbehandeld is?
Volgens haar moeder wel.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:53 schreef KarinJ. het volgende:
De behandeling bestaat toch uit meer dan bloed en urine afnemen?
Is de behandeling zelf ook gestopt?
Mee eens, ik kan me ook voorstellen dat het afhankelijk is van hoe de persoon in kwestie tegen het gezin aankijkt. In (zeer zeldzame) gevallen kan ik me voorstellen dat het voor iemand een opluchting is te horen dat de vader, de vader niet is. Het hangt er ook nog vanaf wat de verwachte "terminale" periode is, is het twee maanden of twee jaar?quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:27 schreef Lily-Ella het volgende:
Mensen die zeggen dat je het (over vader en zusje..) moet vertellen omdat dat "zo eerlijk" is hebben naar mijn idee niet helemaal door wat ze precies zeggen. Als je laatste uur geslagen heeft, is eerlijkheid dan van het allergrootste belang? Of weegt het veel zwaarder dat de vriendin in kwestie terug kan kijken op een mooi leven (als dat zo is), op de dingen die ze heeft afgerond, op de berusting die ze heeft gevonden in het idee dat het wel goed zo is? Dat wordt dan allemaal opzij geschoven onder het mom van eerlijkheid? Onbegrijpelijk.
Vraag jezelf af waarom je het zou willen vertellen. Zodat het niet meer als een steen op jouw maag ligt? Zodat jij van het schuldgevoel af bent? Zodat haar moeder er niet meer mee rondloopt? Geen van deze redenen dienen het belang van de stervende, ik zie dus absoluut geen reden om haar met zoiets op te zadelen. Eerlijkheid is in sommige gevallen slechts een manier waarop mensen hun eigen geweten willen sussen.
Daarnaast vraag ik me af hoe het mogelijk is dat zij niet weet dat ze stervende is. Ik durf zelfs te zeggen dat ik dat niet geloof, wellicht wil je het eea nog even toelichten.
Het afnemen van bloed en urine is gestopt ---> Onderzoek.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:57 schreef KarinJ. het volgende:
Je antwoord was er eerder dan de vraag
Ze weet dat ze dodelijk ziek is, ze weet dat de behandeling gestopt is, dan weet ze toch ook dat het aftellen begonnen is?
Dat is - ik wil het woord uiteindelijk niet gebruiken -, maar uiteindelijk wel de bedoeling. Alleen een begin maken is vrij moeilijk.quote:Praat daar dan over, nu ligt ze misschien met emoties die ze niet kwijt kan.
Het probleem is dat ik niet enkel als een verzoek zie van haar moeder, maar ergens ook als een plicht en weer ergens als een last.quote:( En wat haar moeder betreft....laat die het zelf maar uitzoeken wat ze gaat doen, lijkt me echt niet jouw taak om de familiegeheimen te bespreken)
Ik vermoed dat ze het op haar manier wil doen, wat dat ook moge inhouden. De artsen hebben haar wel tot vrijdag gegeven om het te zeggen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:09 schreef KarinJ. het volgende:
Ik heb even n stuk terug gelezen, zo te zien heeft haar moeder een dikke vinger in de pap wat betreft het niet vertellen.
Dat vind ik vreemd. Zelfs met jonge kinderen worden deze zaken besproken door een arts.
Wat is dan de rede dat dat hier niet gebeurd?
Neem de moeder mee naar het spreekuur, en zeg : Je moeder heeft je iets te vertellen...quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het afnemen van bloed en urine is gestopt ---> Onderzoek.
Ze heeft niet tegen mij kenbaar gemaakt dat de behandelingen zijn gestopt.
[..]
Dat is - ik wil het woord uiteindelijk niet gebruiken -, maar uiteindelijk wel de bedoeling. Alleen een begin maken is vrij moeilijk.
[..]
Vraag wat ze er zelf van denkt,en speel daar dan op in.
Het probleem is dat ik niet enkel als een verzoek zie van haar moeder, maar ergens ook als een plicht en weer ergens als een last.
Nee, dat kun je niet maken ten opzichte van de moeder. Dat is daarnaast ook een beetje de Goede Tijden, Slechte Tijden manier.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:45 schreef KarinJ. het volgende:
[..]
Neem de moeder mee naar het spreekuur, en zeg : Je moeder heeft je iets te vertellen...
Als je de moeder zo voor het blok zet dat ze het wel móet vertellen kan je het beter gewoon zelf vertellen lijkt mij.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:16 schreef KarinJ. het volgende:
Dat kun je niet maken ten opzichte van de moeder ??????????????
De kastanjes uit het vuur laten halen door Triggershot is zeker wél oké?
Een vriend van de dochter opzadelen met zo'n taak lijkt mij juist GTST manieren.
Nu zit die arme jongen in een rot situatie,loopt hij met de last rond, en waarom?
Omdat ze het moeilijk vindt om het zelf te vertellen?
Denkt ze dat als hij het verteld heeft het probleem voor haar opgelost is ofzo?
Ja, precies. Maar of je het nu wel of niet zou vertellen het meest moeilijke lijkt mij dat je het in je hele wezen niet kunt negeren.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:21 schreef trovey het volgende:
De situatie met de moeder is er eentje waarvan ik persoonlijk vind dat ze jou niet met dat geheim had mogen belasten....
Jep, een grenzeloze klote-actie die ik de moeder in elk geval nooit zou vergeven. Maar ik zou haar ook zéker pushen om zelf een besluit te nemen om het al dan niet te vertellen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 23:57 schreef Stali het volgende:
[..]
Ja, precies. Maar of je het nu wel of niet zou vertellen het meest moeilijke lijkt mij dat je het in je hele wezen niet kunt negeren.
Stel me dat zo voor. Dat ik mijn beste vriendin zou begraven en toch een leugen in haar leven voor haar verzwegen heb. Afschuwelijk om met zo'n dilemma opgezadeld te worden.
Maar als je haar op die manier gaat pijlen denk ik dat ze altijd zal zeggen dat je die vriend moet vertellen over zijn vader en zusje, want hij gaat niet dood, hij woont alleen behoorlijk ver weg. Bij iemand die teminaal is en niet zo lang te leven heeft ligt het anders. Dus je hebt niets aan die pijling, denk ik.quote:Op woensdag 14 juli 2010 18:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Klopt, alleen ben ik bang dat ik wanneer ik over een terminaal voorbeeld begin wanneer ik haar alleen wil peilen teveel argwaan wek. Een vergelijkbaar situatie is het zeker niet, maar zou niet weten hoe ik haar anders kan peilen.
Mee eens.quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:04 schreef Seven. het volgende:
Als haar moeder wil dat ze de waarheid weet, dan moet ze dat zelf maar vertellen. Ik vind ook dat jij deze verantwoordelijkheid niet zou moeten dragen, dit zijn familie-aangelegenheden en daar hebben buitenstaanders niets mee te maken. Ongeacht of jouw vriendin recht heeft op de waarheid zo in haar laatste weken, het zijn jouw zaken niet. Die moeder is gewoon een laf kreng die zelf d'r boontjes maar moet doppen. En anders kan jouw vriendin in vrede sterven.
Dat dus, vandaag gesprek gehad. Ik mocht er bij zijn van haar arts, had ze zelf ook liever. Eerst zijn de resultaten besproken, dat het tegenviel, niet uitgepakt is zoals men had gehoopt en dat er daarom wat te nemen beslissingen zijn op medisch vlak. Ze is nu wel op de hoogte dat het eigenlijk maar een kwestie van afwachten is.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:21 schreef -Strawberry- het volgende:
Vandaag is de dag. Ik ben benieuwd. Het wordt ook echt wel tijd dat zij te weten krijg hoe haar gezondheid er voor staat. Hopelijk heeft ze het al een beetje zien aankomen en is de klap niet al te groot.
Wat is het goede nieuws dan?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 17:57 schreef nederland_kampioen het volgende:
Gewoon zeggen dat je goed nieuws hebt en slecht nieuws... en welk bericht ze het eerst wil horen!
Jawel. dat snap ik wel, maar dat ze zolang dichtsloeg, zonder wat te zeggen. Misschien lag het ook wel aan mij en had ik haar kennende een ander reactie verwacht en was het niet zo lang, maar leek het maat zo, maar toch.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 18:14 schreef Copycat het volgende:
Heftig, Triggershot.
Ik kan me ergens die terughoudendheid wel voorstellen. Je krijgt nogal wat te verstouwen en dat wil ze wellicht eerst zelf helemaal bevatten. Alleen.
Dat tweede deel is dus niet ter sprake gekomen? En dat blijft hopelijk ook zo?
Ze gaat het dus toch vertellen over haar zusje en vader?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jawel. dat snap ik wel, maar dat ze zolang dichtsloeg, zonder wat te zeggen. Misschien lag het ook wel aan mij en had ik haar kennende een ander reactie verwacht en was het niet zo lang, maar leek het maat zo, maar toch.
Nou ja, dat is ook het bizarre. Haar moeder koos om er niet bij te zijn bij het gesprek, zodat ze zichzelf kon voorbereiden over haar familiekwestie (). Naderhand heeft ze mij nog gebeld of we het samen konden doen. Haar moeder spoort echt niet begin ik zo te denken, ik wil haar dochter bijstaan wanneer het eenmaal bekend is, maar weet me geen houding aan te nemen.
Dat was wel mijn indruk toen ik het ziekenhuis verliet. Daarbovenop dat ze me later nog belde met haar verzoek.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:59 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ze gaat het dus toch vertellen over haar zusje en vader?
Dat vind ik echt heel zielig voor jouw vriendin. Leuke laatste weken, maar niet heus.
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat was wel mijn indruk toen ik het ziekenhuis verliet. Daarbovenop dat ze me later nog belde met haar verzoek.
Zou ik zeker gedaan hebben als ik er uit was, als ik een keus had gemaakt, als ik me een houding wist aan te nemen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:18 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Maar, spreek haar eens tegen dan... Zeg haar nou eens wat je denkt... Geef je mening.
Wij hebben al voor je besloten. Praat het die moeder uit het hoofd voor zover je dat kunt. Dit is een nutteloze mededeling die alleen maar een heleboel overhoop haalt, slechts voor de gemoedsrust van de moeder...quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zou ik zeker gedaan hebben als ik er uit was, als ik een keus had gemaakt, als ik me een houding wist aan te nemen.
Wat een vuile feeks.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 17:12 schreef Triggershot het volgende:
Ze weet het inmiddels, haar moeder heeft het verteld. Ook vond moederlief het nodig blijkbaar om te vertellen dat ik het ook al wist.
Toen haar dochter vroeg van waarom ze zo lang had gewacht zij ze dat ze met mij aan het overleggen was over hoe en wat gaf ze als antwoord.quote:
Oh ja, en jou er ook nog bij betrekken terwijl zijzelf de schuldige isquote:Op dinsdag 20 juli 2010 17:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Toen haar dochter vroeg van waarom ze zo lang had gewacht zij ze dat ze met mij aan het overleggen was over hoe en wat gaf ze als antwoord.
Ongelooflijk. Wat een minne wijze om het alsnog op jouw bord proberen te schuiven.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 17:35 schreef Triggershot het volgende:
Toen haar dochter vroeg van waarom ze zo lang had gewacht zij ze dat ze met mij aan het overleggen was over hoe en wat gaf ze als antwoord.
Geen woorden voor.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 17:12 schreef Triggershot het volgende:
Ze weet het inmiddels, haar moeder heeft het verteld. Ook vond moederlief het nodig blijkbaar om te vertellen dat ik het ook al wist.
Dit dusquote:Op woensdag 21 juli 2010 14:46 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik snap niet hoe ze zoiets heeft kunnen vertellen.Geen enkel nut om haar de laatste weken van haar leven te laten weten dat een groot deel van haar leven een leugen was.
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum.quote:Op woensdag 21 juli 2010 14:46 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Geen woorden voor.
Hoe reageerde je vriendin? Wil ze nog contact met haar moeder? Is ze woedend? Ik snap niet hoe ze zoiets heeft kunnen vertellen.Geen enkel nut om haar de laatste weken van haar leven te laten weten dat een groot deel van haar leven een leugen was.
Hij is moderator... zal dus wel.quote:Op donderdag 30 september 2010 19:08 schreef -Strawberry- het volgende:
Blijkbaar niet veel goeds.
Is Trigger uberhaupt nog actief op FOK! ?
quote:Op woensdag 22 september 2010 12:27 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe het uiteindelijk gegaan is.....ik hoop zonder al te veel kwaadheid?
quote:Op donderdag 30 september 2010 19:08 schreef -Strawberry- het volgende:
Blijkbaar niet veel goeds.
Is Trigger uberhaupt nog actief op FOK! ?
Helaas, helaas is ze mid augustus overleden. Inhoudelijk over de manier hoe ze is overgegaan en hoe we afscheid hebben genomen wil ik publiekelijk niets kwijt, sorry.quote:Op donderdag 30 september 2010 21:54 schreef -Strawberry- het volgende:
Zijn Active Topics lijst is anders behoorlijk....tja, non-actief, zegmaar.
Ah oke, nee dat snap ik. Gecondoleerd.quote:Op zondag 10 oktober 2010 21:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
[..]
Helaas, helaas is ze mid augustus overleden. Inhoudelijk over de manier hoe ze is overgegaan en hoe we afscheid hebben genomen wil ik publiekelijk niets kwijt, sorry.
quote:Op zondag 10 oktober 2010 23:41 schreef Elchico___ het volgende:
Ik zou het nog niet vertellen totdat je zeker weet dat ze bijv. nog 3 dagen te leven heeft, en op de laatste dag het vertellen, dan heeft ze er het minst verdriet van. Zeg ook dat het niet jouw schuld is blabla en dat je het ook pas weet.
Wat is er? Ik zeg IK ZOU.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |