abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 juli 2010 @ 08:28:16 #1
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83634953
Om even terug te komen op de vorige topics, wat me opviel is dat sommige mensen net doen alsof God geen liefde en een gemeen God is en zijzelf slachtoffer zijn.

Dat deed me denken aan een filmpje waarin een man werd aangehouden door de politie en agressief werd en respectloos met de politie omging, het slachtoffer ging uithangen. Sommige om hen heen, namen het op voor degene die werd gearresteerd en noemde hem een goede jongen.

Laat ik dit zeggen tot de mensen die het slachtoffer gaan uithangen, je bent geen slachtoffer als God zijn oordeel uitvoert, dan heb je het ook verdiend. Mensen die zelf vol haat en onrecht zitten en dan God van allerlei dingen gaan beschuldigen. Voordat ik tot geloof kwam in Jezus zocht ik naar liefde en de waarheid en heb het gevonden in Jezus. Het enigste wat ik kon doen was om vergeving vragen voor de verkeerde dingen die ik heb gedaan, mezelf verantwoordelijk houden daarvoor. Ik heb over mezelf het oordeel uitgesproken en was het ermee eens dat ik straf verdiende, inplaats met de vinger naar God te wijzen (hoe durven die mensen) en door zijn liefde, 100% door het werk van Jezus heeft God me alles vergeven wat ik verkeerd heb gedaan, juist daarin zie ik zijn liefde dat hij al mijn overtredingen heeft vergeven en niet meer wordt veroordeeld.
pi_83635089
Nee laat maar

[ Bericht 84% gewijzigd door #ANONIEM op 04-07-2010 09:07:10 ]
  zondag 4 juli 2010 @ 09:08:31 #3
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_83635100
quote:
Op zondag 4 juli 2010 08:28 schreef matthijs.. het volgende:
Om even terug te komen op de vorige topics, wat me opviel is dat sommige mensen net doen alsof God geen liefde en een gemeen God is en zijzelf slachtoffer zijn.

Dat deed me denken aan een filmpje waarin een man werd aangehouden door de politie en agressief werd en respectloos met de politie omging, het slachtoffer ging uithangen. Sommige om hen heen, namen het op voor degene die werd gearresteerd en noemde hem een goede jongen.

Laat ik dit zeggen tot de mensen die het slachtoffer gaan uithangen, je bent geen slachtoffer als God zijn oordeel uitvoert, dan heb je het ook verdiend. Mensen die zelf vol haat en onrecht zitten en dan God van allerlei dingen gaan beschuldigen. Voordat ik tot geloof kwam in Jezus zocht ik naar liefde en de waarheid en heb het gevonden in Jezus. Het enigste wat ik kon doen was om vergeving vragen voor de verkeerde dingen die ik heb gedaan, mezelf verantwoordelijk houden daarvoor. Ik heb over mezelf het oordeel uitgesproken en was het ermee eens dat ik straf verdiende, inplaats met de vinger naar God te wijzen (hoe durven die mensen) en door zijn liefde, 100% door het werk van Jezus heeft God me alles vergeven wat ik verkeerd heb gedaan, juist daarin zie ik zijn liefde dat hij al mijn overtredingen heeft vergeven en niet meer wordt veroordeeld.

Ik denk niet dat mensen die hier posten zich slachtoffer voelen. Het is meer waarschijnlijk dat zij waarheid en liefde zonder hulp van God hebben gevonden....
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 09:27:10 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83635236
serieuse vraag: hoe weet je dat God of Jezus je heeft vergeven? Hoe heeft hij je dat duidelijk gemaakt? Hoe weet je zo goed dat hij je niet meer zal veroordelen

Oh en please kom niet met de dooddoener "dat weet ik gewoon want God is liefde". Ik zoek naar een concreet antwoord dus
lolwut
  zondag 4 juli 2010 @ 09:36:51 #5
283800 Suphomes
Dat dit kan in Nederland
pi_83635358
quote:
Om even terug te komen op de vorige topics, wat me opviel is dat sommige mensen net doen alsof Kim geen liefde en een gemeen Kim is en zijzelf slachtoffer zijn.

Laat ik dit zeggen tot de mensen die het slachtoffer gaan uithangen, je bent geen slachtoffer als Kim zijn oordeel uitvoert, dan heb je het ook verdiend. Mensen die zelf vol haat en onrecht zitten en dan Kim van allerlei dingen gaan beschuldigen. Voordat ik tot geloof kwam in Jezus zocht ik naar liefde en de waarheid en heb het gevonden in Jezus. Het enigste wat ik kon doen was om vergeving vragen voor de verkeerde dingen die ik heb gedaan, mezelf verantwoordelijk houden daarvoor. Ik heb over mezelf het oordeel uitgesproken en was het ermee eens dat ik straf verdiende, inplaats met de vinger naar Kim te wijzen (hoe durven die mensen) en door zijn liefde, 100% door het werk van Kim heeft Kim me alles vergeven wat ik verkeerd heb gedaan, juist daarin zie ik zijn liefde dat hij al mijn overtredingen heeft vergeven en niet meer wordt veroordeeld.

Kim Il Sung is liefde, al die mensen in Noord Korea moeten eens ophouden met rebels doen en zich aan de regels houden, anders heb je potverdorie dat strafkamp gewoon verdiend. Fijn voor je matthijs dat je via Kim Jong Il de weg naar de Grote Leider hebt weten te vinden.
pi_83635362
Stop met die afgoderij, en volg de ware God en Bevrijder. Redding is nog mogelijk. Ontdek zijn oneindige liefde en zet je ziel open voor Hem. Redding is nabij.

http://www.venganza.org/

Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  zondag 4 juli 2010 @ 09:37:51 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_83635371
quote:
Waarop baseer je dat? Omdat het in het grote sprookjes boek staat?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_83635436
quote:
-Verhaal-

Hoe kom je er toch bij dat al die door misbruikende, martelende, stelende en liegende geestelijken geschreven verhalen over hel en verdoemenis waar zijn? Praat maar lekker anderen na. Overigens kun je dan natuurlijk het beste selectief de fabeltjes kiezen die jou prettig liggen. Lees thomas eens!

"Don't build tall buildings to honor me. Lift a rock and I will be there, split a piece of wood and i'll be there.'' (Thomas)
Whatever...
pi_83635518
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:27 schreef BrandX het volgende:
serieuse vraag: hoe weet je dat God of Jezus je heeft vergeven? Hoe heeft hij je dat duidelijk gemaakt? Hoe weet je zo goed dat hij je niet meer zal veroordelen

Oh en please kom niet met de dooddoener "dat weet ik gewoon want God is liefde". Ik zoek naar een concreet antwoord dus
Dat staat in Johannes 3:16. God is naar de aarde gekomen als mens van vlees en bloed en is voor onze zondes aan het kruis gestorven. Zodat wij het eeuwige leven hebben, wat we ook hebben gedaan. In tegenstelling tot de mensen die in de tijd van het oude testament leefden.
  zondag 4 juli 2010 @ 09:49:25 #10
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_83635541
Om gelovigen kan je alleen maar keihard lachen. Ik heb er zelfs geen begrip voor. Godsdienst is iets wat met alle mogelijke inspanning moet worden bestreden.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_83635577
quote:
Voordat ik tot geloof kwam in Jezus zocht ik naar liefde en de waarheid en heb het gevonden in Jezus. Het enigste wat ik kon doen was om vergeving vragen voor de verkeerde dingen die ik heb gedaan, mezelf verantwoordelijk houden daarvoor. Ik heb over mezelf het oordeel uitgesproken en was het ermee eens dat ik straf verdiende
Jij bent al door Jezus veroordeeld? Welk oordeel heb je jezelf gekregen?
En hoe weet je dat je veroordeeld bent geweest en welke straf heb je gekregen?
pi_83635592
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:51 schreef Laydina het volgende:

[..]

Lees:'Knielend op een bed violen maar eens". hel en verdoemenis, genieten van het leven is al een zonde op zich..
Whatever...
  zondag 4 juli 2010 @ 09:52:58 #13
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_83635598
Wat mij altijd enorm stoort aan een opmerking als de jouwe is dat de zogenoemde gelovigen altijd de waarheid in pacht denken te hebben. Onbegrijpelijk. Het grappige is dat heel veel agnosten of atheïsten vaak wel de gelovigen in hun waarde laat, maar dat dat andersom niet geldt.
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 09:54:07 #14
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83635620
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:47 schreef AvecLeCoeur het volgende:

[..]

Dat staat in Johannes 3:16. God is naar de aarde gekomen als mens van vlees en bloed en is voor onze zondes aan het kruis gestorven. Zodat wij het eeuwige leven hebben, wat we ook hebben gedaan. In tegenstelling tot de mensen die in de tijd van het oude testament leefden.
ja prachtig. maar TS zegt
quote:
Ik heb over mezelf het oordeel uitgesproken en was het ermee eens dat ik straf verdiende
Ok, prima. Ben overigens ook wel benieuwd wat voor straf hij zichzelf gegeven heeft. maar goed, vervolgens zegt hij, nadat hij zichzelf dus blijkbaar gestraft heeft:
quote:
100% door het werk van Jezus heeft God me alles vergeven wat ik verkeerd heb gedaan, juist daarin zie ik zijn liefde dat hij al mijn overtredingen heeft vergeven en niet meer wordt veroordeeld.
Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Omdat Jezus gestorven is voor onze zonden, kan TS zomaar even bepalen welke 'strafmaat voor zijn zonden goed genoeg is waarmee hij weet dat Jezus hem heeft vergeven' ??????

omg dat is hetzelfde wanneer ik een 2 ouwe oma'tjes helemaal in elkaar sla voor hun portomenee en pensioentje (ik neem een niet al te zwaar voorbeeld), tegen mezelf een paar jaar later zeg: Goh BX dat was stout! Je moet jezelf straffen! Je gaat nu voor 2 oma'tjes de boodschappen doen (en nee niet de portemonee leegroven). Dan ben je daarna vergeven voor je zonden.

Sorry, maar nee. Dat staat volledig niet in verhouding.

Ik zal mijn vraag anders stellen aan TS:

Wat voor boetedoening heb je gedaan, en hoe weet je zo zeker dat dat afdoende is voor Jezus of God om jou te vergeven? En svp niet smijten met boeken uit de bijbel, want daarin staat ook dat God mensen zwaar heeft gestraft (vermoord) voor zonden, ook al betuigden zij schuld. Dus dat gaat niet op. Ik wil concreet weten wat het was waarvan jij wist: God heeft mij vergeven. Geen vage shizzle van: Jezus stierf voor mijn zonden.

Nogmaals, oprechte en serieuze vraag. wat was de situatie of het moment of veel liever nog de gebeurtenis waarop jij wist: God heeft mij mijn zonden vergeven.
lolwut
  zondag 4 juli 2010 @ 09:57:12 #15
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_83635657
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:52 schreef doeka het volgende:
Wat mij altijd enorm stoort aan een opmerking als de jouwe is dat de zogenoemde gelovigen altijd de waarheid in pacht denken te hebben. Onbegrijpelijk. Het grappige is dat heel veel agnosten of atheïsten vaak wel de gelovigen in hun waarde laat, maar dat dat andersom niet geldt.
En dit dus. Is een hele vervelende eigenschap van de mensheid.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_83635751
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:52 schreef doeka het volgende:
Wat is er onbegrijpelijk aan het feit dat "zogenoemde gelovigen denken de waarheid in pacht te hebben?". Wat is daar verkeerd aan? Waarom neem je ze dat kwalijk?
Wie zegt dat "de gelovigen" ( ) "de atheïsten" ( )niet in hun waarde laten, en op welke manier doen ze dat volgens jou?
Is het niet logisch dat "de gelovigen" denken de waarheid in pacht te hebben? Denken "de atheïsten" dat ook niet? "De agnosten" laat ik hier graag buiten beschouwing aangezien zij zich in het geheel niet mengen over discussies/uitspraken over het geloof. Ze hebben in feite geen mening. Niet verwonderlijk dat ze dan ook niet doen alsof ze de waarheid in pacht hebben.
  zondag 4 juli 2010 @ 10:07:04 #17
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83635791
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:54 schreef BrandX het volgende:

Ok, prima. Ben overigens ook wel benieuwd wat voor straf hij zichzelf gegeven heeft.
Driemaal daags masturberen: op de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 10:09:58 #18
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83635829
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:07 schreef Copycat het volgende:

[..]

Driemaal daags masturberen: op de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Mjah, ik weet het, ik krijg toch nooit een antwoord behalve dan de vage: 'dat staat daar en daar geschreven in de bijbel' of 'omdat God liefde is' of iets in die strekking
lolwut
pi_83635847
quote:
Ok, prima. Ben overigens ook wel benieuwd wat voor straf hij zichzelf gegeven heeft. maar goed, vervolgens zegt hij, nadat hij zichzelf dus blijkbaar gestraft heeft:
Je geeft jezelf geen straf als gelovige. Of laat me het anders zeggen, je vraagt om vergeving omdat je beseft dat je zondig bent.
quote:
Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Omdat Jezus gestorven is voor onze zonden, kan TS zomaar even bepalen welke 'strafmaat voor zijn zonden goed genoeg is waarmee hij weet dat Jezus hem heeft vergeven' ??????

omg dat is hetzelfde wanneer ik een 2 ouwe oma'tjes helemaal in elkaar sla voor hun portomenee en pensioentje (ik neem een niet al te zwaar voorbeeld), tegen mezelf een paar jaar later zeg: Goh BX dat was stout! Je moet jezelf straffen! Je gaat nu voor 2 oma'tjes de boodschappen doen (en nee niet de portemonee leegroven). Dan ben je daarna vergeven voor je zonden.

Een mens bepaalt zelf zijn strafmaat niet. God bepaalt het uiteindelijke vonnis. Vergeving voor zonde(n) komt voor de ware gelovige (hoe laat hij/zij ook tot bekering mag komen, denk aan diegene die naast Jezus hing aan een kruis: ‘Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn’ (Lucas 23:43)).
quote:

Wat voor boetedoening heb je gedaan, en hoe weet je zo zeker dat dat afdoende is voor Jezus of God om jou te vergeven? En svp niet smijten met boeken uit de bijbel, want daarin staat ook dat God mensen zwaar heeft gestraft (vermoord) voor zonden, ook al betuigden zij schuld. Dus dat gaat niet op. Ik wil concreet weten wat het was waarvan jij wist: God heeft mij vergeven. Geen vage shizzle van: Jezus stierf voor mijn zonden.

Nogmaals, oprechte en serieuze vraag. wat was de situatie of het moment of veel liever nog de gebeurtenis waarop jij wist: God heeft mij mijn zonden vergeven.
Een mens hoeft geen boetedoening te doen, omdat Jezus die boetedoening al heeft gedaan. Je weet dat dit afdoende is doordat de Bijbel zegt dat het zo is. Ik zou niet weten waarom de Bijbel geen goede bron zou zijn voor gelovigen, wat moeten de gelovigen anders als bron gebruiken?
Inderdaad, er zijn ook veel rare dingen gebeurd in de Bijbel. Bedenk wel dat er een verschil zit tussen OT en NT, hoewel zelfs in het NT (Handelingen dacht ik) nog een stel het leven laat omdat ze niet alles zouden delen met de geloofsgemeente.
pi_83635960
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 10:19:48 #21
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83635989
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:11 schreef gekkewiebel het volgende:

[..]

Je geeft jezelf geen straf als gelovige. Of laat me het anders zeggen, je vraagt om vergeving omdat je beseft dat je zondig bent.
[..]

Een mens bepaalt zelf zijn strafmaat niet. God bepaalt het uiteindelijke vonnis. Vergeving voor zonde(n) komt voor de ware gelovige (hoe laat hij/zij ook tot bekering mag komen, denk aan diegene die naast Jezus hing aan een kruis: ‘Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn’ (Lucas 23:43)).
[..]

Een mens hoeft geen boetedoening te doen, omdat Jezus die boetedoening al heeft gedaan. Je weet dat dit afdoende is doordat de Bijbel zegt dat het zo is. Ik zou niet weten waarom de Bijbel geen goede bron zou zijn voor gelovigen, wat moeten de gelovigen anders als bron gebruiken?
Inderdaad, er zijn ook veel rare dingen gebeurd in de Bijbel. Bedenk wel dat er een verschil zit tussen OT en NT, hoewel zelfs in het NT (Handelingen dacht ik) nog een stel het leven laat omdat ze niet alles zouden delen met de geloofsgemeente.
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:09 schreef BrandX het volgende:
Mjah, ik weet het, ik krijg toch nooit een antwoord behalve dan de vage: 'dat staat daar en daar geschreven in de bijbel' of 'omdat God liefde is' of iets in die strekking
Met alle respect, ik kan daar dus niets mee. Het 'omdat het daar en daar staat'. Het is zooooo makkelijk, dat je voor je ergste zonden 'gewoon' wordt vergeven wanneer je zegt: ik heb spijt bla bal. Dat je dan vergeven wordt omdat het in een eeuwen oud, in de tijdsgeest van toen geschreven boek staat. Dat gaat er bij mij eenvoudigweg niet in.
Ik had gehoopt op een meer concreet antwoord. Maar goed, ik ga denk ik de knop 'Stop Volgen' maar eens nuttig gebruiken.
lolwut
pi_83636021
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:19 schreef BrandX het volgende:

[..]

[..]

Met alle respect, ik kan daar dus niets mee. Het 'omdat het daar en daar staat'. Het is zooooo makkelijk, dat je voor je ergste zonden 'gewoon' wordt vergeven wanneer je zegt: ik heb spijt bla bal. Dat je dan vergeven wordt omdat het in een boek staat. Dat gaat er bij mij eenvoudigweg niet in.
Ik had gehoopt op een meer concreet antwoord. Maar goed, ik ga denk ik de knop 'Stop Volgen' maar eens nuttig gebruiken.
Waar wil je dan meer van horen, BrandX?
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 10:24:15 #23
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83636064
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:21 schreef gekkewiebel het volgende:

[..]

Waar wil je dan meer van horen, BrandX?
Iets concreets. Iets aantoonbaars. Niet iets vaags als: dat staat daar en daar in een eeuwenoud in die tijdsgeest geschreven boek. Dat doet het gewoon niet voor mij.

Voor de duidelijkheid: ik heb diverse gelovige vrienden. Een Christelijke, een protestant, en drie Islamieten. heerlijk praten en discussieren met ze over het geloof, want ik vind het rete instressant. Dit is dus geen bash een gelovige of lok een gelovige uit de tent gedoe van mij. Maar een zoektocht naar concreetheid, zodat ik op zijn minst mij kan indenken waarom mensen geloven, behalve dat het in een boek staat. Ik kan daar persoonlijk gewoon niets mee.
lolwut
pi_83636136
Telt fokken trouwens als werk? Anders hebben we een probleem met het vierde gebod: Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er in leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

oh ja, de christenen mogen ons nu doden...komen ze in de hemel! (echt!)
pi_83636237
Toch opmerkelijk dat 9 van de 10 posts hier afkomstig zijn van gefrustreerde atheisten. Je gaat als homo toch ook niet in een topic over lekkere wijven steeds laten weten hoe niet aangetrokken je voelt tot een vrouwelijke kont?
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 10:36:03 #26
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83636269
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:33 schreef itay het volgende:
Toch opmerkelijk dat 9 van de 10 posts hier afkomstig zijn van gefrustreerde atheisten. Je gaat als homo toch ook niet in een topic over lekkere wijven steeds laten weten hoe niet aangetrokken je voelt tot een vrouwelijke kont?
Ik hoop niet dat je mij daarmee bedoelt, want ik ben absoluut geen atheist. Ik zoek alleen mijn weg op mijn manier.
Overigens is het wel of niet aangetrokken zijn tot een vrouwelijke kont iets wat vrij snel bewezen kan worden bij mannen doorgaans
lolwut
  zondag 4 juli 2010 @ 10:38:13 #27
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83636305
Ik weet welke straf Matthijs heeft gekregen(zichzelf heeft opgelegd) Hij moet voor iedere zonden die hij begaan heeft iemand bekeren.
Morgen zou hij vast wel weer reageren.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
  zondag 4 juli 2010 @ 10:39:39 #28
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83636326
quote:
Matthijs begint een topic over Jezus en het geloof. Er worden vragen gesteld aan Matthijs en hij geeft geen antwoord.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_83636335
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:36 schreef BrandX het volgende:

[..]

Ik hoop niet dat je mij daarmee bedoelt, want ik ben absoluut geen atheist. Ik zoek alleen mijn weg op mijn manier.
Overigens is het wel of niet aangetrokken zijn tot een vrouwelijke kont iets wat vrij snel bewezen kan worden bij mannen doorgaans
haha das waar. Nee ik had het niet over jou, maar meer een reactie op opmerkingen als het masturberen over de drie eenheid, het spreken van een sprookjesboek en het aloude spaghetti monster argument. Beetje denigrerend ten opzichte van mensen die hier gewoon over hun geloof willen praten.
pi_83636340
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:24 schreef BrandX het volgende:

[..]

Iets concreets. Iets aantoonbaars. Niet iets vaags als: dat staat daar en daar in een eeuwenoud in die tijdsgeest geschreven boek. Dat doet het gewoon niet voor mij.

Voor de duidelijkheid: ik heb diverse gelovige vrienden. Een Christelijke, een protestant, en drie Islamieten. heerlijk praten en discussieren met ze over het geloof, want ik vind het rete instressant. Dit is dus geen bash een gelovige of lok een gelovige uit de tent gedoe van mij. Maar een zoektocht naar concreetheid, zodat ik op zijn minst mij kan indenken waarom mensen geloven, behalve dat het in een boek staat. Ik kan daar persoonlijk gewoon niets mee.
Tja, concreet en aantoonbaar blijft lastig. Geloofservaringen zijn vaak zeer persoonlijk. Ik heb wel eens filmpjes gezien over gebedsgenezing en dat soort zaken, maar weet niet goed wat ik ervan moet vinden en/of ik het moet geloven. Ook lang niet iedereen heeft een Eureka moment terwijl ze in de grootste dip van hun leven zitten en verslaaf zijn aan druk, seks en drugs ofzo. In veel gevallen "groeit het een beetje". Voor mij kwam het besefmoment op een mooie ochtend toen ik hardliep in het bos, waarin ik me verbaasde over al het moois wat er was (wat God gemaakt heeft so to say).

Om antwoord te geven op je vraag, de meeste mensen geloven niet om concrete redenen als "toen ik in het dieptepunt zat kreeg ik het gevoel van binnen in vuur en vlam te staan en op te stijgen en..."
Meestal geloven mensen (volgens mij) om redenen als geborgenheid, vertrouwen, zekerheid en vergeving.
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:28 schreef PatriotOnline het volgende:
Telt fokken trouwens als werk? Anders hebben we een probleem met het vierde gebod: Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er in leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

oh ja, de christenen mogen ons nu doden...komen ze in de hemel! (echt!)
Ik heb het zelf niet zo met de zondagsrust. Ik denk dat het belangrijker voor gelovigen om niet te verzanden in het leven van alledag en niet meer toe te komen aan "het belangrijkste" (voor gelovigen, en naar mijn mening ook voor niet-gelovigen, alleen beseffen zij het niet ).
Ik kan het vers even niet vinden, maar ergens staat (in een van de brieven van Paulus) dat de wet leidt tot de dood, en het nieuwe verbond (vergeving, genade, volgen van Jezus, ... ?) leidt tot leven of iets dergelijks.

Dat is geen vrijbrief zoals sommigen het voor doen komen, want het nieuwe verbond verplicht je (mijn insziens) Jezus te volgen. Daarnaast, vragen om vergeving verplicht je natuurlijk ook dezelfde zonde niet nog eens te doen (of daar in ieder geval alles voor in het werk te stellen).
pi_83636352
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:39 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Matthijs begint een topic over Jezus en het geloof. Er worden vragen gesteld aan Matthijs en hij geeft geen antwoord.
Ik volg dit topic totaal niet. Zag hem toevallig bovenaan en ik zie dat iemand die serieus een verhaal vertelt hier afgemaakt wordt om geen duidelijke reden.
pi_83636370
quote:
niet mee eens, ook al ben ik atheïst, ik laat de gelovigen absoluut in hun waarde, en hoop dat ze de steun en liefde vinden die ze zoeken, maar ik vind het eng als ze door religie stoppen met nadenken; daar acteer ik tegen.

Mag ik als hetero wel in een topic over lekkere wijven laten weten hoe ik me aangetrokken voel tot een vrouwelijke bips?
  zondag 4 juli 2010 @ 10:42:57 #33
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83636374
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:40 schreef itay het volgende:
haha das waar. Nee ik had het niet over jou, maar meer een reactie op opmerkingen als het masturberen over de drie eenheid, het spreken van een sprookjesboek en het aloude spaghetti monster argument. Beetje denigrerend ten opzichte van mensen die hier gewoon over hun geloof willen praten.
Mwoah, na een stuk of acht topics waarin we hel en verdoemenis over ons uitgeworpen krijgen, zonder duidelijke redenen ...
pi_83636376
quote:

Laat ik dit zeggen tot de mensen die het slachtoffer gaan uithangen, je bent geen slachtoffer als God zijn oordeel uitvoert, dan heb je het ook verdiend.

God heeft mij gemaakt en op deze wereld gezet (heb ik niet om gevraagd). Ik word geboren in schuld en zonde (heb ik ook niet om gevraagd). Ik moet deze situatie tijdens mijn leven vervolgens rechtzetten (heb ik ook niet om gevraagd) om ervoor te zorgen dat ik bij het eindoordeel (heb ik ook niet om gevraagd) in de hemel kom en niet in de hel (zo'n tweedeling heb ik ook niet om gevraagd).

Zie je? God zadelt mij met vanalles op door mij het leven te geven, en ik moet door allerlei hoepels springen om er maar voor te zorgen dat ik niet naar de hel ga. Daar pass ik voor. Het is alsof God je een verjaardagskadootje geeft, maar je vervolgens verplicht om het kado op een bepaalde manier te gebruiken en je straft als je dat niet doet. Wat voor 'n God is dat?

Overigens wil ik benadrukken dat bovenstaande jouw definitie is van God, er zijn er nog veel meer waar ik me beter in kan vinden.
  zondag 4 juli 2010 @ 10:43:33 #35
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83636387
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:41 schreef itay het volgende:
Ik volg dit topic totaal niet.
Dat verklaart een hoop.
  zondag 4 juli 2010 @ 10:44:36 #36
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83636411
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:41 schreef itay het volgende:

[..]

Ik volg dit topic totaal niet. Zag hem toevallig bovenaan en ik zie dat iemand die serieus een verhaal vertelt hier afgemaakt wordt om geen duidelijke reden.
Lees de vorige topics van deze reeks door. Dan begrijp je waarom wij zo reageren op hem. Je mag van mij best praten over je geloof. Alleen als je niet in gaat op vragen maar weer een bijbeltekst neer plempt als antwoord dan vraag je er wel een beetje om. Het komt over alsof je een troll bent. Ik weet uit ervaring dat het niet zo is. Matthijs is echt zo.
14 SHADES OF GREY
pi_83636420
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:11 schreef gekkewiebel het volgende:
...
Omdat het een extreem onbetrouwbare bron is. Het is oud, talloze malen herschreven en vertaald, en de auteurs hebben de dingen die ze gezien (of gehoord) hebben ook geïnterpreteerd. Dus er zomaar vanuit gaan dat wat er in de bijbel staat juist is, is waanzin. Kan niet. Dat uit zich ook in de vele tegenstrijdigheden en beschrijvenissen van gebeurtenissen die nooit hebben plaatsgevonden. De zondvloed die de hele aarde heeft doen onderlopen? Nope, is er nooit geweest. Een plaatselijke overstroming sluit ik niet uit, maar een verdronken wereld wel. Het splijten van de Rode Zee? Was een vertaalfoutje, moest "Rietzee" zijn. Een moerassig gebied dus, en die vallen wel eens droog.De hele tijdlijn in de bijbel (vanaf onstaan van de mens)? Onmogelijk, zie koolstofdatering. Een bron waar zó veel fouten in staan kan je niet anders dan verwerpen. Als je er over nadenkt dan, maar daar hebben de meeste gelovigen grote moeite mee.
quote:
Maar dat doen we tegenwoordig niet meer, natuurlijk. Wat me op het volgende brengt. Wie bepaalt dat, dat we sommige zaken niet meer al te letterlijk moeten nemen (bv. stenigen, doen we niet meer), en andere zaken (bv. zondagsrust, of homofilie) wel? Als de bijbel het woord van god is, welk aards persoon haalt het dan in z'n hoofd om van sommige zaken te zeggen "dat past niet meer in deze tijd, dat doen we niet meer"? En iemand zoals TS heeft ook dit soort meningen, hij neemt niet álles letterlijk (als ik het goed begrepen heb). TS is dus een afvallige!
pi_83636426
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:42 schreef Copycat het volgende:

[..]

Mwoah, na een stuk of acht topics waarin we hel en verdoemenis over ons uitgeworpen krijgen, zonder duidelijke redenen ...
Ok kijk dat had ik niet door. Jammer dat zo'n discussie dan niet mogelijk is.
pi_83636448
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:42 schreef PatriotOnline het volgende:

[..]

niet mee eens, ook al ben ik atheïst, ik laat de gelovigen absoluut in hun waarde, en hoop dat ze de steun en liefde vinden die ze zoeken, maar ik vind het eng als ze door religie stoppen met nadenken; daar acteer ik tegen.

Mag ik als hetero wel in een topic over lekkere wijven laten weten hoe ik me aangetrokken voel tot een vrouwelijke bips?
dat mag, mijn jong hehe. Ik snap trouwens wat je bedoelt met het stoppen na te denken. Dat is idd een gevaar dat in geloof schuilt.
pi_83636488
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:44 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Lees de vorige topics van deze reeks door. Dan begrijp je waarom wij zo reageren op hem. Je mag van mij best praten over je geloof. Alleen als je niet in gaat op vragen maar weer een bijbeltekst neer plempt als antwoord dan vraag je er wel een beetje om. Het komt over alsof je een troll bent. Ik weet uit ervaring dat het niet zo is. Matthijs is echt zo.
Tja het blijft de aloude gelovigen-atheisten-discussie. Het is zo omdat het zo is, ja maar bewijs het dan, nee dat hoeft niet omdat het de waarheid is. Gelovigen zien geen noodzaak in waterdicht bewijs omdat hun geloof dat voor hun al is, atheisten kunnen niks met een onbewijsbaar geloof.
  zondag 4 juli 2010 @ 10:50:24 #41
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83636508
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:48 schreef itay het volgende:

[..]

Tja het blijft de aloude gelovigen-atheisten-discussie. Het is zo omdat het zo is, ja maar bewijs het dan, nee dat hoeft niet omdat het de waarheid is. Gelovigen zien geen noodzaak in waterdicht bewijs omdat hun geloof dat voor hun al is, atheisten kunnen niks met een onbewijsbaar geloof.
Nee nog erger hij valt zelfs gelovige aan die het niet met hem eens zijn. Alleen zijn visie op geloof is de enige ware.
14 SHADES OF GREY
pi_83636637
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:45 schreef DonJames het volgende:

[..]

Omdat het een extreem onbetrouwbare bron is. Het is oud, talloze malen herschreven en vertaald, en de auteurs hebben de dingen die ze gezien (of gehoord) hebben ook geïnterpreteerd. Dus er zomaar vanuit gaan dat wat er in de bijbel staat juist is, is waanzin. Kan niet. Dat uit zich ook in de vele tegenstrijdigheden en beschrijvenissen van gebeurtenissen die nooit hebben plaatsgevonden. De zondvloed die de hele aarde heeft doen onderlopen? Nope, is er nooit geweest. Een plaatselijke overstroming sluit ik niet uit, maar een verdronken wereld wel. Het splijten van de Rode Zee? Was een vertaalfoutje, moest "Rietzee" zijn. Een moerassig gebied dus, en die vallen wel eens droog.De hele tijdlijn in de bijbel (vanaf onstaan van de mens)? Onmogelijk, zie koolstofdatering. Een bron waar zó veel fouten in staan kan je niet anders dan verwerpen. Als je er over nadenkt dan, maar daar hebben de meeste gelovigen grote moeite mee.
[..]

Maar dat doen we tegenwoordig niet meer, natuurlijk. Wat me op het volgende brengt. Wie bepaalt dat, dat we sommige zaken niet meer al te letterlijk moeten nemen (bv. stenigen, doen we niet meer), en andere zaken (bv. zondagsrust, of homofilie) wel? Als de bijbel het woord van god is, welk aards persoon haalt het dan in z'n hoofd om van sommige zaken te zeggen "dat past niet meer in deze tijd, dat doen we niet meer"? En iemand zoals TS heeft ook dit soort meningen, hij neemt niet álles letterlijk (als ik het goed begrepen heb). TS is dus een afvallige!
De Bijbel is inderdaad een aantal maal herschreven, of laat ik een ander woord gebruiken, overgeschreven. Ik geloof niet dat dat aan de kern van het verhaal iets afdoet, een Rode zee die een Rietzee had moeten zijn, nou prima, mooi. Maar dat doet niets af aan mijn geloof.
Je bent er stellig van overtuigd dat er nooit een zondvloed heeft plaatsgevonden, misschien heb je daarin gelijk, misschien moet het figuurlijk opgevat worden. Maar was je erbij? Heb jij een overkoepelende visie met een tijdsbestek van x 1000 jaar dat je weet dat het nooit gebeurd is? Koolstofdatering is daarnaast niet de meest betrouwbare manier van tijdsmeting (isotopen die eruit kunnen lekken, etc). Maar desalniettemin zou het aan mijn geloof niets afdoen als de aarde ouder is dan 6000 jaar. Ik begrijp sowieso niet precies hoe de "geleerden" aan zulke getallen komen.

Je vraag over wat je nou letterlijk moet nemen en wat niet is terecht. Ik denk dat het kernpunt is dat de mens niet veroordeelt en straft, maar dat God dat doet. "Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden." (Lucas 6:37).
Ik denk niet dat er iets mis is met de zondagsrust, ik denk ook dat God het je niet kwalijk zal nemen als je iets anders doet in die tijd.

Je bent geen afvallige als je niet alles letterlijk neemt. Je zou alles eens letterlijk moeten nemen in de Bijbel, dan schiet het niet veel op. Je kunt het wel letterlijk nemen op een ander niveau, lezen in de context is een soort hype van de laatste tijd. Een soort van oorzaak-gevolg lezen en daarmee de gebeurtenis plaatsen in de context, zodat er gekeken kan worden of die context ook aansluit op de huidige.
Zo is er het voorbeeld van dat er ergens in de Bijbel staat dat vrouwen niet mogen praten in de kerk. Op het eerste gezicht niet echt getuigend van gelijke rechten. De context is echter dat om de e.o.a. reden vrouwen in die tijd constant schreeuwden onder de preek. Later is besloten deze regel in te voeren voor meer kerken/gemeentes, ook waar de situatie heel niet speelde (gebrek aan context-lezing dus).
pi_83636673
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:45 schreef DonJames het volgende:

[..]

Lezen=interpreteren. Dat vergeten gelovigen ook wel es. Door te stellen de bijbel 'letterlijk te nemen' wordt gesuggereerd dat er niet geïnterpreteerd wordt, terwijl het niet anders kan.

In dat opzicht vond ik het ook opmerkelijk dat Matthijs zei dat hij liever de oude Statenvertaling van de bijbel gebruikt, dan de Nieuw(st)e vertaling, omdat "de Statenvertaling dichter bij de waarheid staat". Sowieso is dat onmogelijk na te gaan, omdat er geen externe bron is waaraan je de Statenvertaling (of welke vertaling dan ook) kunt toetsen. De bijbel is de enige bron en die wordt elke zoveel generaties herschreven in de taal van dat moment. En als er ergens geïnterpreteerd moet worden, dan is het wel bij vertalen.

Bewust en onbewust wordt de taal van de bijbel (Gods Woord dat de gelovigen zo graag 'letterlijk lezen'!) bij elke vertaling aangepast aan de belevingswereld en godsvisies van mensen op dat moment. Het is me daarom een raadsel hoe Matthijs kan denken dat zijn Nederlandse Statenvertaling het letterlijke woord van God is. Nee, het is een vertaling van een vertaling van een vertaling enz enz enz. En bij elke vertaling zijn 'Gods woorden' geïnterpreteerd.
pi_83636696
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:59 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Lezen=interpreteren. Dat vergeten gelovigen ook wel es. Door te stellen de bijbel 'letterlijk te nemen' wordt gesuggereerd dat er niet geïnterpreteerd wordt, terwijl het niet anders kan.

In dat opzicht vond ik het ook opmerkelijk dat Matthijs zei dat hij liever de oude Statenvertaling van de bijbel gebruikt, dan de Nieuw(st)e vertaling, omdat "de Statenvertaling dichter bij de waarheid staat". Sowieso is dat onmogelijk na te gaan, omdat er geen externe bron is waaraan je de Statenvertaling (of welke vertaling dan ook) kunt toetsen. De bijbel is de enige bron en die wordt elke zoveel generaties herschreven in de taal van dat moment. En als er ergens geïnterpreteerd moet worden, dan is het wel bij vertalen.

Bewust en onbewust wordt de taal van de bijbel (Gods Woord dat de gelovigen zo graag 'letterlijk lezen'!) bij elke vertaling aangepast aan de belevingswereld en godsvisies van mensen op dat moment. Het is me daarom een raadsel hoe Matthijs kan denken dat zijn Nederlandse Statenvertaling het letterlijke woord van God is. Nee, het is een vertaling van een vertaling van een vertaling enz enz enz. En bij elke vertaling zijn 'Gods woorden' geïnterpreteerd.
De statenvertaling weet ik niet, maar de NBV is een vertaling die zoveel mogelijk de meest oorspronkelijke bronteksten gebruikt (o.a. de Griekse teksten). Het is dus niet zo dat het een vertaling is van de Duitse, die vertaald is vanuit de Franse, die vertaald is vanuit de Spaanse, die vertaald is vanuit de Latijnse, die vertaald is vanuit de Griekse.
pi_83636734
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:57 schreef gekkewiebel het volgende:
Koolstofdatering is daarnaast niet de meest betrouwbare manier van tijdsmeting (isotopen die eruit kunnen lekken, etc).
quote:
Ik begrijp sowieso niet precies hoe de "geleerden" aan zulke getallen komen.
Uh, deze twee opmerkingen zijn natuurlijk moeilijk te rijmen met elkaar. Nu klinkt het alsof je de opmerking over isotopen uit een soort Christianity 2.0 handboek gehaald hebt, als argument gebruikt tegen koolstofdatering, maar er eigenlijk de ballen verstand van hebt.
pi_83636843
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:03 schreef VonHinten het volgende:

[..]

[..]

Uh, deze twee opmerkingen zijn natuurlijk moeilijk te rijmen met elkaar. Nu klinkt het alsof je de opmerking over isotopen uit een soort Christianity 2.0 handboek gehaald hebt, als argument gebruikt tegen koolstofdatering, maar er eigenlijk de ballen verstand van hebt.
Nee hoor, als je de rest van mijn post had gelezen had je ook gezien dat ik weinig waarde hecht aan de exacte ouderdom van de aarde en ik denk ook dat discussies over zulke onderwerpen vrij zinloos zijn. Je gaat hiermee voorbij aan de kern van het geloof.
Ik heb dat argument inderdaad eens op TV voorbij zien komen. Echter, ik weet niet hoe oud de aarde is, ik kan me in beide argumentaties wel enigszins vinden, maar vind het verder een discussie van niks.
  zondag 4 juli 2010 @ 11:11:20 #47
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83636884
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:03 schreef VonHinten het volgende:

[..]

[..]

Plus het feit dat er in Latijns Amerika en China ook heel oude ruïnes gevonden zijn die oudere zijn dan 6000 jaar. Dus de aarde is weldegenlijk ouder dan 6000 jaar.
14 SHADES OF GREY
pi_83636924
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:09 schreef gekkewiebel het volgende:

[..]

Nee hoor, als je de rest van mijn post had gelezen had je ook gezien dat ik weinig waarde hecht aan de exacte ouderdom van de aarde en ik denk ook dat discussies over zulke onderwerpen vrij zinloos zijn. Je gaat hiermee voorbij aan de kern van het geloof.
Maar onderzoek naar de ouderdom van de aarde is in beginsel helemaal geen geloofszaak. Het wordt een geloofszaak gemaakt door gelovigen, omdat de bevindingen van een groot deel van de wetenschappers ingaat tegen het traditionele christelijke idee dat de aarde 6000 jaar oud is.
quote:

Ik heb dat argument inderdaad eens op TV voorbij zien komen. Echter, ik weet niet hoe oud de aarde is, ik kan me in beide argumentaties wel enigszins vinden, maar vind het verder een discussie van niks.
Vind je de discussie over de leeftijd van de aarde sowieso niets, of niets omdat het ingaat tegen de overtuigingen van een deel van de christenen?
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 11:18:30 #49
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83637030
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:01 schreef gekkewiebel het volgende:

[..]

De statenvertaling weet ik niet, maar de NBV is een vertaling die zoveel mogelijk de meest oorspronkelijke bronteksten gebruikt (o.a. de Griekse teksten). Het is dus niet zo dat het een vertaling is van de Duitse, die vertaald is vanuit de Franse, die vertaald is vanuit de Spaanse, die vertaald is vanuit de Latijnse, die vertaald is vanuit de Griekse.
Om niet te vergeten dat toen de bijbel voor het eerst op papier werd gezet en dus de bijbel werd (m.n. het OT dus) er eeuwen over heen zijn gegaan van mondelinge overlevering. En we weten allemaal hoe dat werkt .

Overigens @gekkewiebel: zoals jij je geloof beleid vind ik een prettige om over te praten. Het bevat ten minste realisme en besef van tijdsgeest. Met jou valt dus te praten. Met TS niet (om eerder genoemde redenen).

Ik geloof niet zozeer in God. Dat vind ik persoonlijk allemaal te tegenstrijdig. Ik geloof wel in een set normen en waarden, waarvan er ongetwijfeld een aantal zijn die vanuit historie stammen en vanuit het geloof voortkomen (of door een vertaler in de bijbel is verwerkt, who knows?). Voorbeeld daarvan is bijv.: doe een ander niet aan wat je jezelf niet toewenst.

Naar mijn set normen en waarden leef ik en doe ik en maak ik mijn fouten, maar het is het set normen en waarden waarvan ik meen dat ik een goed mens kan zijn. Maar aan een geloof plakken wil ik dat niet. Dan zou het niet meer uit mezelf komen en dus ofwel opgelegd ofwel aangenomen zonder zelf te bepalen wat ik er van vind. En voor mij geldt dat ik bovenal geloof in mezelf.
lolwut
  zondag 4 juli 2010 @ 11:20:51 #50
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83637077
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:18 schreef BrandX het volgende:

[..]

Om niet te vergeten dat toen de bijbel voor het eerst op papier werd gezet en dus de bijbel werd (m.n. het OT dus) er eeuwen over heen zijn gegaan van mondelinge overlevering. En we weten allemaal hoe dat werkt .

Overigens @gekkewiebel: zoals jij je geloof beleid vind ik een prettige om over te praten. Het bevat ten minste realisme en besef van tijdsgeest. Met jou valt dus te praten. Met TS niet (om eerder genoemde redenen).

Ik geloof niet zozeer in God. Dat vind ik persoonlijk allemaal te tegenstrijdig. Ik geloof wel in een set normen en waarden, waarvan er ongetwijfeld een aantal zijn die vanuit historie stammen en vanuit het geloof voortkomen (of door een vertaler in de bijbel is verwerkt, who knows?). Voorbeeld daarvan is bijv.: doe een ander niet aan wat je jezelf niet toewenst.

Naar mijn set normen en waarden leef ik en doe ik en maak ik mijn fouten, maar het is het set normen en waarden waarvan ik meen dat ik een goed mens kan zijn. Maar aan een geloof plakken wil ik dat niet. Dan zou het niet meer uit mezelf komen en dus ofwel opgelegd ofwel aangenomen zonder zelf te bepalen wat ik er van vind. En voor mij geldt dat ik bovenal geloof in mezelf.
Hier kan ik mij heel goed in vinden.
14 SHADES OF GREY
pi_83637098
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:13 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Maar onderzoek naar de ouderdom van de aarde is in beginsel helemaal geen geloofszaak. Het wordt een geloofszaak gemaakt door gelovigen, omdat de bevindingen van een groot deel van de wetenschappers ingaat tegen het traditionele christelijke idee dat de aarde 6000 jaar oud is.
[..]

Vind je de discussie over de leeftijd van de aarde sowieso niets, of niets omdat het ingaat tegen de overtuigingen van een deel van de christenen?
Ik vind de discussie sowieso niets. Ik denk dat er teveel waarde wordt gehecht aan de zogenaamd wetenschappelijke kant van de Bijbel. Ok, wetenschappers zeggen dat de ark van noach de perfecte afmetingen had voor zo'n primitieve boot. Maar aan de andere kant zijn er ongetwijfeld ook genoeg non-wetenschappelijkheden in de Bijbel.
Het is niet dat ik hier geen waarde aan hecht omdat de Bijbel het bij het foute eind kan hebben (hoewel het denk ik nog niet waar hoeft te zijn, ook als alles wetenschappers het eens zijn). Discussies over feitjes, ouderdom, al dan niet zondvloed, al dan niet schepping in zes dagen, voor mij zijn het allemaal non-discussies. Als Christen je vertrouwen halen uit zulk soort "feiten" is denk ik fundamenteel onjuist omdat je (voor mij) aan de kern van het geloof voorbijgaat.
  † In Memoriam † zondag 4 juli 2010 @ 11:22:13 #52
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_83637116
En hoe zit dit dan Matthijs?
quote:
2 Samuel 24
1 Opnieuw ontstak de HEER in toorn tegen Israël. Hij zette David tegen het volk op met de woorden: ‘Ga in Israël en Juda een volkstelling houden.

1 Kronieken 21:1
1 Satan keerde zich tegen Israël en zette David ertoe aan in Israël een volkstelling te houden.
Dus of de Bijbel is compleet waar en de HEER = Satan of bevat de Bijbel onjuistheden?

Kon zo snel geen antwoord van je vinden, vandaar dat ik het nog eens vraag!
pi_83637474
Jeetje, deel 8 alweer van deze nutteloze discussie waarbij Matthijs boeiende vragen ontwijkt of half beantwoort.
  zondag 4 juli 2010 @ 11:36:55 #54
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83637527
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:35 schreef -Strawberry- het volgende:
Jeetje, deel 8 alweer van deze nutteloze discussie waarbij Matthijs boeiende vragen ontwijkt of half beantwoort.
Gewoon het topic algemener maken en een discussie over geloof gaan beginnen.
14 SHADES OF GREY
pi_83637531
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:35 schreef -Strawberry- het volgende:
We houden onszelf bezig.
pi_83637633
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:57 schreef gekkewiebel het volgende:

[..]

De Bijbel is inderdaad een aantal maal herschreven, of laat ik een ander woord gebruiken, overgeschreven. Ik geloof niet dat dat aan de kern van het verhaal iets afdoet, een Rode zee die een Rietzee had moeten zijn, nou prima, mooi. Maar dat doet niets af aan mijn geloof.
Je bent er stellig van overtuigd dat er nooit een zondvloed heeft plaatsgevonden, misschien heb je daarin gelijk, misschien moet het figuurlijk opgevat worden. Maar was je erbij? Heb jij een overkoepelende visie met een tijdsbestek van x 1000 jaar dat je weet dat het nooit gebeurd is?
Het waren slechts voorbeelden, maar bewijzen voor een wereldwijde zondvloed zijn er niet. Het zou te zien moeten zijn in sedimenten over de hele wereld, maar die zijn er niet. Het punt is: als je begrijpt dat er onjuistheden in de bijbel staan, hoe kan je dan de bijbel in deze vorm nog serieus nemen? Je hebt immers redenen genoeg om te twijfelen aan de inhoud (waarmee ik niet wil zeggen dat er helemaal niks aan deugt).
quote:
Koolstofdatering is daarnaast niet de meest betrouwbare manier van tijdsmeting (isotopen die eruit kunnen lekken, etc). Maar desalniettemin zou het aan mijn geloof niets afdoen als de aarde ouder is dan 6000 jaar. Ik begrijp sowieso niet precies hoe de "geleerden" aan zulke getallen komen.
Niet 100% betrouwbaar, maar je kan toch wel bewijzen dat de aarde 4,6 miljard jaar oud is. En dan kan ik er een miljardje naast zitten, maar 6000 jaar is gewoon niet juist. Geen enkel bewijs voor.
quote:
Je vraag over wat je nou letterlijk moet nemen en wat niet is terecht. Ik denk dat het kernpunt is dat de mens niet veroordeelt en straft, maar dat God dat doet. "Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden." (Lucas 6:37).
Ik denk niet dat er iets mis is met de zondagsrust, ik denk ook dat God het je niet kwalijk zal nemen als je iets anders doet in die tijd.
Je kernpunt lijkt me een nobel streven, maar je neemt hier nogal een interpretatievrijheid! Als god dit als kern zou hebben bedoeld, waarom dan alle verhalen eromheen? Het is toch zeker geen puzzeltocht? Bovendien lijkt me dit niet de kern van het geloven op zich, een Atheïst kan ditzelfde nastreven.
quote:
Je bent geen afvallige als je niet alles letterlijk neemt. Je zou alles eens letterlijk moeten nemen in de Bijbel, dan schiet het niet veel op. Je kunt het wel letterlijk nemen op een ander niveau, lezen in de context is een soort hype van de laatste tijd. Een soort van oorzaak-gevolg lezen en daarmee de gebeurtenis plaatsen in de context, zodat er gekeken kan worden of die context ook aansluit op de huidige.
Zo is er het voorbeeld van dat er ergens in de Bijbel staat dat vrouwen niet mogen praten in de kerk. Op het eerste gezicht niet echt getuigend van gelijke rechten. De context is echter dat om de e.o.a. reden vrouwen in die tijd constant schreeuwden onder de preek. Later is besloten deze regel in te voeren voor meer kerken/gemeentes, ook waar de situatie heel niet speelde (gebrek aan context-lezing dus).
Toch ben ik het net zo oneens met de context-lezers als met diegenen die de bijbel letterlijk nemen. Immers, een context-lezer neemt ook aan dat de bijbel het woord van god is. God is óf niet alwetend (hij had het anders, meer universeel, niet zo gebonden aan plaats en tijd moeten laten opschrijven), óf de bijbel is niet bedoeld voor onze tijd.
pi_83637759
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:41 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het waren slechts voorbeelden, maar bewijzen voor een wereldwijde zondvloed zijn er niet. Het zou te zien moeten zijn in sedimenten over de hele wereld, maar die zijn er niet. Het punt is: als je begrijpt dat er onjuistheden in de bijbel staan, hoe kan je dan de bijbel in deze vorm nog serieus nemen? Je hebt immers redenen genoeg om te twijfelen aan de inhoud (waarmee ik niet wil zeggen dat er helemaal niks aan deugt).
[..]

Niet 100% betrouwbaar, maar je kan toch wel bewijzen dat de aarde 4,6 miljard jaar oud is. En dan kan ik er een miljardje naast zitten, maar 6000 jaar is gewoon niet juist. Geen enkel bewijs voor.
[..]

Je kernpunt lijkt me een nobel streven, maar je neemt hier nogal een interpretatievrijheid! Als god dit als kern zou hebben bedoeld, waarom dan alle verhalen eromheen? Het is toch zeker geen puzzeltocht? Bovendien lijkt me dit niet de kern van het geloven op zich, een Atheïst kan ditzelfde nastreven.

Toch ben ik het net zo oneens met de context-lezers als met diegenen die de bijbel letterlijk nemen. Immers, een context-lezer neemt ook aan dat de bijbel het woord van god is. God is óf niet alwetend (hij had het anders, meer universeel, niet zo gebonden aan plaats en tijd moeten laten opschrijven), óf de bijbel is niet bedoeld voor onze tijd.
je bekijkt deze discussie vanuit een wetenschappelijk oogpunt. Waar/onwaar, compleet/incompleet. Wat nou als je de bijbel ziet als een tekst die door de mens geschreven is om hun denkbeelden te kunnen vertalen in een bundel van wijsheid. Elk verhaal in de bijbel heeft een essentie, een boodschap. Nou kan je wel natellen of het aannemelijk is dat er van elke diersoort eentje op de ark van noach meegenomen werd, of uitzoeken of de sedimenten iets van een zondvloed bevestigen, maar dan ga je helemaal voorbij aan de essentie van de bijbel imo.
pi_83637943
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:45 schreef itay het volgende:

[..]

je bekijkt deze discussie vanuit een wetenschappelijk oogpunt. Waar/onwaar, compleet/incompleet. Wat nou als je de bijbel ziet als een tekst die door de mens geschreven is om hun denkbeelden te kunnen vertalen in een bundel van wijsheid. Elk verhaal in de bijbel heeft een essentie, een boodschap. Nou kan je wel natellen of het aannemelijk is dat er van elke diersoort eentje op de ark van noach meegenomen werd, of uitzoeken of de sedimenten iets van een zondvloed bevestigen, maar dan ga je helemaal voorbij aan de essentie van de bijbel imo.
Maar juist die essentie van de Bijbel waar jij het over hebt is niet voor iedereen gelijk. Matthijs haalt niet slechts de essentie of boodschap uit de Bijbel, hij gelooft in elk detail letterlijk dat het zo gegaan is. En daarmee is ook nog eens zijn interpretatie de enige juiste, vind ie. Iedereen die iets anders gelooft is een leugenaar of Frasier (hoe je het ook schrijft).

Dus dan ga je natuurlijk proberen uit te leggen waarom bepaalde dingen in de Bijbel gewoonweg niet kloppen.
pi_83638024
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:51 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Maar juist die essentie van de Bijbel waar jij het over hebt is niet voor iedereen gelijk. Matthijs haalt niet slechts de essentie of boodschap uit de Bijbel, hij gelooft in elk detail letterlijk dat het zo gegaan is. En daarmee is ook nog eens zijn interpretatie de enige juiste, vind ie. Iedereen die iets anders gelooft is een leugenaar of Frasier (hoe je het ook schrijft).
ja ok dan ben ik het niet met Matthijs eens. Ik wist niet dat Matthijs het middelpunt van deze discussie was haha. Het mooie van de bijbel is dat je die op je eigen manier kan interpreteren. Of dat je het kan zien als een boek vol onzin. Het zijn verhalen en je kan ermee doen wat je wil. Zodra je elk woord uit de bijbel als DE waarheid gaat zien, zal het je denkvermogen beperken.
pi_83638083
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:54 schreef itay het volgende:

[..]

ja ok dan ben ik het niet met Matthijs eens. Ik wist niet dat Matthijs het middelpunt van deze discussie was haha. Het mooie van de bijbel is dat je die op je eigen manier kan interpreteren. Of dat je het kan zien als een boek vol onzin. Het zijn verhalen en je kan ermee doen wat je wil. Zodra je elk woord uit de bijbel als DE waarheid gaat zien, zal het je denkvermogen beperken.
Deze reeks draait inderdaad om Matthijs. Althans, al 7 delen lang.

Verder ben ik het met je eens.
  zondag 4 juli 2010 @ 11:56:27 #61
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83638088
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:51 schreef -Strawberry- het volgende:
Iedereen die iets anders gelooft is een leugenaar of Frasier (hoe je het ook schrijft).
Farizeeër.
pi_83638102
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:56 schreef Copycat het volgende:

[..]

Farizeeër.
  zondag 4 juli 2010 @ 11:59:09 #63
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83638167
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:57 schreef -Strawberry- het volgende:

Of je bedoelde hem wel?

pi_83638211
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:45 schreef itay het volgende:

[..]

Mijn punt is dat je daarmee de enige geschreven bron van het geloof verwerpt. Immers, je zegt dus zelf al "niet alles wat er in de bijbel staat klopt". Als dit het geschreven woord van god is, wie ben jij dan om te bepalen wat juist is en wat niet? Wie ben jij om te bepalen wat de kern is van zo'n verhaal? Je bent het met me eens dat er onwaarheden in de bijbel staan, hoe kan je dan klakkeloos aannemen dat de rest wél juist is?
  zondag 4 juli 2010 @ 12:03:16 #65
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83638285
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:59 schreef Copycat het volgende:

[..]

Of je bedoelde hem wel?

[ afbeelding ]
14 SHADES OF GREY
pi_83638414
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:00 schreef DonJames het volgende:

[..]

Mijn punt is dat je daarmee de enige geschreven bron van het geloof verwerpt. Immers, je zegt dus zelf al "niet alles wat er in de bijbel staat klopt". Als dit het geschreven woord van god is, wie ben jij dan om te bepalen wat juist is en wat niet? Wie ben jij om te bepalen wat de kern is van zo'n verhaal? Je bent het met me eens dat er onwaarheden in de bijbel staan, hoe kan je dan klakkeloos aannemen dat de rest wél juist is?
De kern eruit halen is natuurlijk lastig, maar het is snel genoeg duidelijk wat niet tot de kern behoort. Discussies over de ouderdom van de aarde behoren daar naar mijn mening niet toe.
Het probleem is voor mij dat ik andere interpretaties ook in hun waarde wil laten. Ik wil mensen die alles letterlijk nemen ook in hun waarde laten. Maar toch denk ik dat je met zo'n manier van geloven de tekst niet goed begrepen hebt.
Je melding over onjuistheden vind ik niet gegrond. Er zitten onjuistheden in, dat zal vast wel. Het is maar de vraag in hoeverre deze onjuistheden de kern van het verhaal aantasten. Ik geloof niet dat dat het geval is. Jij gelooft dat wel (of wilt dat geloven zodat je ongelovig mag blijven).
pi_83638705
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:06 schreef gekkewiebel het volgende:

[..]

De kern eruit halen is natuurlijk lastig, maar het is snel genoeg duidelijk wat niet tot de kern behoort. Discussies over de ouderdom van de aarde behoren daar naar mijn mening niet toe.
Het probleem is voor mij dat ik andere interpretaties ook in hun waarde wil laten. Ik wil mensen die alles letterlijk nemen ook in hun waarde laten. Maar toch denk ik dat je met zo'n manier van geloven de tekst niet goed begrepen hebt.
Je melding over onjuistheden vind ik niet gegrond. Er zitten onjuistheden in, dat zal vast wel. Het is maar de vraag in hoeverre deze onjuistheden de kern van het verhaal aantasten. Ik geloof niet dat dat het geval is. Jij gelooft dat wel (of wilt dat geloven zodat je ongelovig mag blijven).
De zondvloed is anders best belangrijk volgens veel gelovigen.
Terwijl dat misschien ook wel als onzin kan worden afgedaan. En dus die hele Ark van Noach hè...
pi_83638898
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:00 schreef DonJames het volgende:

[..]

tja dat is dan weer geloof. Ik geloof persoonlijk niet dat de bijbel het letterlijke woord van God is. Het is geschreven door de mens, maar wel door mensen die verlicht waren in hun denkbeelden. Daarom kan er imo zoveel geleerd worden van de bijbel, maar als meer dan dat zie ik het ook niet. Ik ben dan ook niet van huis uit Christelijk opgevoed, ben nooit naar de kerk geweest en vind veel van het georganiseerde geloof onzin.
pi_83639157
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:15 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

De zondvloed is anders best belangrijk volgens veel gelovigen.
Terwijl dat misschien ook wel als onzin kan worden afgedaan. En dus die hele Ark van Noach hè...
Ik mag eigenlijk niet voor anderen spreken, maar ik denk dat veel mensen de zondvloed als belangrijk zien omdat het een grote gebeurtenis is in de Bijbel. Als iets dergelijks al niet waar zou zijn, waarom zou de rest dan nog wel waar zijn? Ik denk dat veel gelovigen bang zijn dat als er eenmaal wordt toegegeven dat niet alles wat in de Bijbel staat letterlijk (tot op de komma) waar is dat dan het hek van de dam is.
Ik weet niet wat hier het nut van is. Ik zeg niet dat ik een superchristen ben, ik probeer dat wel vaak zoveel mogelijk te zijn, maar als voorbeeld neem ik toch zoveel mogelijk Jezus. Had Jezus het over de ouderdom van de aarde? Had Jezus het over de wetenschappelijke juistheid van het OT (of het NT for that matter)?
Nee, Jezus stond en staat symbool voor liefde, vergeving en lijden. Lijden voor ons wel te verstaan, opdat wij op een dag in het paradijs mogen zijn. Klinkt zweverig, is het ook wel een beetje. Ik heb geen idee wat ik me erbij voor moet stellen, ik weet wel dat ik er vertrouwen in heb dat het eens zover zal zijn, hopelijk ook voor mij, maar daar ga ik niet over.
In ieder geval, Jezus is voor mij de kern van het geloof.
pi_83639259
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:06 schreef gekkewiebel het volgende:

[..]

De kern eruit halen is natuurlijk lastig maar het is snel genoeg duidelijk wat niet tot de kern behoort. Discussies over de ouderdom van de aarde behoren daar naar mijn mening niet toe.
Je kan ook iemand in z'n waarde laten terwijl je het hartgrondig met hem oneens bent
quote:
Maar die kern is dus "lastig" te vinden, en bovendien is er geen conscensus over. Het punt met die fouten is dat ze wel degelijk de kern aantasten. Als al die fouten erin staan, hoe kan je dan klakkeloos aannemen dat er ook maar iets van de rest wél klopt? ik zeg niet dat er niets van klopt, alleen maar dat je zonder bewijs niet kan aannemen dat iets wel juist is
Ik kan me gewoon niet voorstellen waarom iemand een aantoonbaar onbetrouwbare bron nog steeds als bron voor zijn geloof gebruikt.

Dus:
In de bijbel staat dat de aarde in 6 dagen is geschapen. In de bijbel staat dat god bestaat (lijkt me redelijk de kern van het geloof). Het eerste is aantoonbaar onjuist, waarom neem je het tweede dan voor waar aan?
  zondag 4 juli 2010 @ 12:38:16 #71
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83639532
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:30 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je kan ook iemand in z'n waarde laten terwijl je het hartgrondig met hem oneens bent
[..]

Maar die kern is dus "lastig" te vinden, en bovendien is er geen conscensus over. Het punt met die fouten is dat ze wel degelijk de kern aantasten. Als al die fouten erin staan, hoe kan je dan klakkeloos aannemen dat er ook maar iets van de rest wél klopt? ik zeg niet dat er niets van klopt, alleen maar dat je zonder bewijs niet kan aannemen dat iets wel juist is
Ik kan me gewoon niet voorstellen waarom iemand een aantoonbaar onbetrouwbare bron nog steeds als bron voor zijn geloof gebruikt.

Dus:
In de bijbel staat dat de aarde in 6 dagen is geschapen. In de bijbel staat dat god bestaat (lijkt me redelijk de kern van het geloof). Het eerste is aantoonbaar onjuist, waarom neem je het tweede dan voor waar aan?
Dat is niet uit te leggen. Geloof is vooral en gevoelskwestie.
14 SHADES OF GREY
pi_83639579
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:30 schreef DonJames het volgende:

[..]

[..]

Dus:
De fouten tasten de kern niet aan, geenszins. Wat inderdaad wel zo is, is dat de "fouten" wellicht de betrouwbaarheid van de Bijbel aantasten. Aan de andere kant, niemand hier op aarde heeft de wijsheid in pacht. Misschien is de aarde wel in zes dagen ontstaan, misschien is de aarde wel 6000 jaar oud, misschien liggen de dinosaurusbotten er wel als satan-lokkertje (lijkt me stug, maargoed).
Ik ben er zelf heilig van overtuigd dat Jezus de kern is, nota bene de zoon van God en in zekere zin God zelf (of nouja, deel van de drie-eenheid etc, hoewel dat nog een discussie op zich is).

Het feit dat er fouten instaan als "rietzee" ipv "rode zee" maakt de bron voor mij niet onbetrouwbaar. Pas als blijkt dat Jezus nooit heeft bestaan, of dat alle verhalen over hem uit de duim van alle vier de evangelisten zijn gezogen zou voor mij de kern van het verhaal aangetast worden.
Er zitten verschillen tussen de vier evangeliën, de een zegt dat de steen al weg was gerold, de ander dat hij weg werd gerold. Je zou kunnen zeggen, AH! FOUT! onbetrouwbare bron, in de vuurkorf ermee. Voor mij doet het niets af aan de kern. Beiden zeggen dat Jezus opstond uit de dood. Misschien komt de kern er nu juist wel sterker uit naar voren?
pi_83639624
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:38 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Dat is niet uit te leggen. Geloof is vooral en gevoelskwestie.
Dat ben ik met je eens. Ik ben alleen van mening dat de énige bron van het geloof dat gevoel is, en de bijbel dus niet.
  zondag 4 juli 2010 @ 12:42:17 #74
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83639683
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:39 schreef gekkewiebel het volgende:

[..]

De fouten tasten de kern niet aan, geenszins. Wat inderdaad wel zo is, is dat de "fouten" wellicht de betrouwbaarheid van de Bijbel aantasten. Aan de andere kant, niemand hier op aarde heeft de wijsheid in pacht. Misschien is de aarde wel in zes dagen ontstaan, misschien is de aarde wel 6000 jaar oud, misschien liggen de dinosaurusbotten er wel als satan-lokkertje (lijkt me stug, maargoed).
Ik ben er zelf heilig van overtuigd dat Jezus de kern is, nota bene de zoon van God en in zekere zin God zelf (of nouja, deel van de drie-eenheid etc, hoewel dat nog een discussie op zich is).

Het feit dat er fouten instaan als "rietzee" ipv "rode zee" maakt de bron voor mij niet onbetrouwbaar. Pas als blijkt dat Jezus nooit heeft bestaan, of dat alle verhalen over hem uit de duim van alle vier de evangelisten zijn gezogen zou voor mij de kern van het verhaal aangetast worden.
Er zitten verschillen tussen de vier evangeliën, de een zegt dat de steen al weg was gerold, de ander dat hij weg werd gerold. Je zou kunnen zeggen, AH! FOUT! onbetrouwbare bron, in de vuurkorf ermee. Voor mij doet het niets af aan de kern. Beiden zeggen dat Jezus opstond uit de dood. Misschien komt de kern er nu juist wel sterker uit naar voren?
Wat voor bewijs is er voor het bestaan van Jezus naast de bijbel?
14 SHADES OF GREY
pi_83639734
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:40 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. Ik ben alleen van mening dat de énige bron van het geloof dat gevoel is, en de bijbel dus niet.
geloof heeft geen bron. Daarom heet het geloof.
  zondag 4 juli 2010 @ 12:44:33 #76
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83639799
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:40 schreef DonJames het volgende:

[..]

De bijbel is een medium omdat gevoel te krijgen meer niet. Dat dit medium een twijfelachtige reputatie is waar.
14 SHADES OF GREY
pi_83639943
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:39 schreef gekkewiebel het volgende:

[..]

Toch vreemd. Je hebt aan de ene kant een deel van de bijbel waarvan is aangetoond dat het onjuist is, en je hebt de kern. Maar voor die kern (het bestaan van god en jezus) is geen bewijs. Hoe kan je dat dan tóch voor waar aannemen, als het stamt uit een onbetrouwbare bron en er geen pro-bewijzen zijn?
pi_83640008
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:43 schreef itay het volgende:

[..]

geloof heeft geen bron. Daarom heet het geloof.
Zeg eens, hoeveel mensen geloven er in god en jezus, zonder dat ze ooit van god of jezus hebben gehoord/gelezen? Hoe kan je dan beweren dat geloof geen bron heeft?
pi_83640091
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:48 schreef DonJames het volgende:

[..]

Zeg eens, hoeveel mensen geloven er in god en jezus, zonder dat ze ooit van god of jezus hebben gehoord/gelezen? Hoe kan je dan beweren dat geloof geen bron heeft?
Ze geloven misschien niet in jezus, maar wel dat de dood niet het einde is.
pi_83640255
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:48 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als je geloof ziet als het geloof dat er meer is dan deze materiele wereld, dan geloof je zonder een boek daarvoor te hebben gelezen. De invulling van de details van dat geloof je kan je krijgen uit bv de bijbel.
pi_83640556
quote:
Ga nou niet doen alsof je weet hoe wij homo's ons voelen. Houd het lekker bij God, Jezus en de heilige geest.
Trouwens kom ik regelmatig op fora waar ik mijn mening laat vieren op vrouwelijke konten hoor.
Apple producten ftw!
pi_83640564
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:50 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ze geloven misschien niet in jezus, maar wel dat de dood niet het einde is.
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:54 schreef itay het volgende:

[..]

Als je geloof ziet als het geloof dat er meer is dan deze materiele wereld, dan geloof je zonder een boek daarvoor te hebben gelezen. De invulling van de details van dat geloof je kan je krijgen uit bv de bijbel.
Dus eigenlijk is er geen verschil tussen moslims, hindoes, christenen en het geloof van de manaputukoa-stam uit Centraal-Polynesië? Ze geloven allemaal dat er meer is dan het materiële, maar de invulling is overal anders. Waarmee jullie beide dus zeggen dat je gewoon niet kan aannnemen dat god/jezus bestaat in de vorm die we hier kennen, de invulling van het geloof is immers afhankelijk van welk boek je toevallig hebt gelezen. Waarom ben je dan Christen?
pi_83640737
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:00 schreef DonJames het volgende:

[..]

[..]

Dus eigenlijk is er geen verschil tussen moslims, hindoes, christenen en het geloof van de manaputukoa-stam uit Centraal-Polynesië? Ze geloven allemaal dat er meer is dan het materiële, maar de invulling is overal anders. Waarmee jullie beide dus zeggen dat je gewoon niet kan aannnemen dat god/jezus bestaat in de vorm die we hier kennen, de invulling van het geloof is immers afhankelijk van welk boek je toevallig hebt gelezen. Waarom ben je dan Christen?
Ik ben ook geen Christen en ik geloof idd precies wat je hier zegt.
  zondag 4 juli 2010 @ 13:04:46 #84
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83640745
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:51 schreef Laydina het volgende:

[..]

Hallo Laydina, ik zou het proberen uit te leggen.
De straf die ik van God heb gekregen, is dat God zijn eigen zoon heeft gestraft inplaats van mij, op het kruis.
De profeet Jesaja zegt het volgende :

Jesaja53vers5 Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden

Misschien dat dit een goed voorbeeld is, het is alsof je een hele grote schuld bij iemand hebt opgebouwd die je nooit kan afbetalen, dan komt er iemand anders en betaald al jou schulden zodat je geen enkele schuld meer hebt.

Ik wil het niet nog moeilijker maken, maar mijn oude mens is medegekruisigd met Jezus. Toen Jezus daar werd gestraft werd mijn oude mens ook gestraft.
romeinen8vers1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn
Met andere woorden door Jezus wordt in niet veroordeeld.
pi_83640926
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:00 schreef OHSHI- het volgende:

[..]

Ga nou niet doen alsof je weet hoe wij homo's ons voelen. Houd het lekker bij God, Jezus en de heilige geest.
Trouwens kom ik regelmatig op fora waar ik mijn mening laat vieren op vrouwelijke konten hoor.
lol rustig maar, was maar een analogie.
pi_83641027
Loopt dit topic nu nog?
  zondag 4 juli 2010 @ 13:14:33 #87
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83641053
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:27 schreef BrandX het volgende:

Maar ik ben het met je eens God is liefde (hoewel het natuurlijk zo is) op zichzelf geeft het geen antwoordt.
God heeft namelijk laten zien dat hij liefde is, door een mens van vlees en bloed te worden en te sterven voor de zonden van andere mensen. En na drie dagen is Jezus opgewekt uit de dood.

Dat weet ik omdat Jezus voor mijn zonden is gestorven, in Jesaja staat Jesaja53vers5 Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden

De zekerheid dat ik werkelijk vergeven ben, is omdat Jezus al mijn verkeerde dingen (zonden) heeft uitgeboet. Moet je voorstellen wat voor ongekende last Jezus daar heeft ondergaan, Jezus die nooit iets verkeerds heeft gedaan en hoe God hem ziin oordeel heeft uitgestort op Jezus voor dingen die, die nooit had gedaan.

Toen ik tot geloof kwam in Jezus bevestigde God, dat ik vergeven was.

[ Bericht 2% gewijzigd door matthijs.. op 04-07-2010 13:22:59 ]
pi_83641294
Matthijs, de bijbel is overduidelijk erg belangrijk voor je. Waarom ben je, gezien mijn bovenstaande argumenten, van mening dat je de bijbel nog als betrouwbare bron kan gebruiken? Ik heb logisch beredeneerd dat je de informatie uit de bijbel niet zomaar als waar kan aannemen, en dus ook niet kan aannemen dat twijfel het werk van satan is.
pi_83641440
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:14 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

TS is in ieder geval geen katholiek zoals ik het lees.
pi_83641696
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:47 schreef DonJames het volgende:

[..]

Toch vreemd. Je hebt aan de ene kant een deel van de bijbel waarvan is aangetoond dat het onjuist is, en je hebt de kern. Maar voor die kern (het bestaan van god en jezus) is geen bewijs. Hoe kan je dat dan tóch voor waar aannemen, als het stamt uit een onbetrouwbare bron en er geen pro-bewijzen zijn?
Heb je mijn post wel gelezen?
pi_83641844
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:35 schreef gekkewiebel het volgende:

[..]

Heb je mijn post wel gelezen?
Heb ik gedaan. Dus vandaar de vraag waarom je aanneemt dat de kern wel juist zou zijn als de rest onbetrouwbaar is.
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 13:40:44 #92
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83641868
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:14 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Maar ik ben het met je eens God is liefde (hoewel het natuurlijk zo is) op zichzelf geeft het geen antwoordt.
God heeft namelijk laten zien dat hij liefde is, door een mens van vlees en bloed te worden en te sterven voor de zonden van andere mensen. En na drie dagen is Jezus opgewekt uit de dood.

Dat weet ik omdat Jezus voor mijn zonden is gestorven, in Jesaja staat Jesaja53vers5 Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden

De zekerheid dat ik werkelijk vergeven ben, is omdat Jezus al mijn verkeerde dingen (zonden) heeft uitgeboet. Moet je voorstellen wat voor ongekende last Jezus daar heeft ondergaan, Jezus die nooit iets verkeerds heeft gedaan en hoe God hem ziin oordeel heeft uitgestort op Jezus voor dingen die, die nooit had gedaan.

Zoals ik al zei: omdat het in een boek staat doet ut um nie voor mij.
lolwut
  zondag 4 juli 2010 @ 13:41:37 #93
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83641896
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:19 schreef BrandX het volgende:

[..]

[..]

Met alle respect, ik kan daar dus niets mee. Het 'omdat het daar en daar staat'. Het is zooooo makkelijk, dat je voor je ergste zonden 'gewoon' wordt vergeven wanneer je zegt: ik heb spijt bla bal. Dat je dan vergeven wordt omdat het in een eeuwen oud, in de tijdsgeest van toen geschreven boek staat. Dat gaat er bij mij eenvoudigweg niet in.
Het gaat verder, ik denk wat je bedoeld is dat je het in iemands leven ziet. Dat God iemand zo heeft veranderd, iemand die eerst gewelddadig was en dan zo veranderd is door God dat je ziet dat die de zijn naaste liefheeft
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 13:45:19 #94
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83642007
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:41 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Het gaat verder, ik denk wat je bedoeld is dat je het in iemands leven ziet. Dat God iemand zo heeft veranderd, iemand die eerst gewelddadig was en dan zo veranderd is door God dat je ziet dat die de zijn naaste liefheeft
Nee dat is niet wat ik bedoel. Lees mijn posts nog maar eens heel goed door, zonder je religieuze bril, zodat je niet leest wat je wil lezen, maar wat ik schrijf
lolwut
  zondag 4 juli 2010 @ 13:47:40 #95
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83642069
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:45 schreef BrandX het volgende:

[..]

Nee dat is niet wat ik bedoel. Lees mijn posts nog maar eens heel goed door, zonder je religieuze bril, zodat je niet leest wat je wil lezen, maar wat ik schrijf
'

Waar kan je dan wel iets mee?
  zondag 4 juli 2010 @ 13:49:47 #96
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83642137
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:42 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Het bewijs dat hij levens veranderd.
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 13:51:35 #97
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83642209
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:47 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

'

Waar kan je dan wel iets mee?
Het gaat er bij mij gewoon niet in, dat iemand zegt: ik heb God gevonden, ik geloof nu heilig, en oeps, nu zijn al mijn zonden weg

Dat gaat er gewoon niet bij mij in. Wat jij aangeeft met die geweldadige persoon heb ik ook zien gebeuren, maar dan met jongens die meermalen met politie in aanraking zijn geweest vanwege agressie en geweld, ook paar keer hebben gezeten. Vervolgens bij ons zijn komen boksen, en nu, doordat ze de boel kunnen kanaliseren en rust hebben gevonden in de sport (nee niet in het in elkaar timmeren tijdens sparren) totaal niet meer geweldadig zijn. Dat staat voor mij dus los van geloof. Iemand kan altijd tot inkeer komen en inzien dat hij of zij fout is geweest. Daar heeft imo God niets mee te maken, maar wel jij als persoon. Ik herhaal hier mijzelf:
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:54 schreef BrandX het volgende:

[..]

ja prachtig. maar TS zegt
[..]

[..]

lolwut
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 13:54:51 #98
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83642327
Oftewel, het klassieke: ik geloofde als kind in sinterklaas omdat mij verteld werd dat hij bestond en hey, het stond nog in boeken ook. En hey, het werd nog bewezen ook omdat ik elke ochtend weer wat in mijn schoen had, ik cadeautjes kreeg op sinterklaasavond en hey, hij vertoonde zich ook nog in het openbaar!

Bij hem moest ik ook mijn 'zonden' laten zien, en zeggen dat ik spijt had, en beloven het noooooooit meer te doen. En hij vergaf mij En als ik zoet was en bleef kreeg ik cadeautjes

En verrek, dan kom je er achter als je een jaartje of zes bent, sinterklaas bestaat heul niet

(excuses aan de gelovigen hier die wel realistisch mee kunnen praten en discussieren , ik wil hier jullie geloof niet belachelijk maken, maar matthijs duidelijk maken mijn 'probleem' is met zijn zwart wit kijk op de bijbel en het niet concreet kunnen maken maar wel met bijbelteksten blijft smijten.)
lolwut
  zondag 4 juli 2010 @ 14:03:02 #99
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83642642
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:51 schreef BrandX het volgende:

[..]

Het gaat er bij mij gewoon niet in, dat iemand zegt: ik heb God gevonden, ik geloof nu heilig, en oeps, nu zijn al mijn zonden weg

Dat gaat er gewoon niet bij mij in. Wat jij aangeeft met die geweldadige persoon heb ik ook zien gebeuren, maar dan met jongens die meermalen met politie in aanraking zijn geweest vanwege agressie en geweld, ook paar keer hebben gezeten. Vervolgens bij ons zijn komen boksen, en nu, doordat ze de boel kunnen kanaliseren en rust hebben gevonden in de sport (nee niet in het in elkaar timmeren tijdens sparren) totaal niet meer geweldadig zijn. Dat staat voor mij dus los van geloof. Iemand kan altijd tot inkeer komen en inzien dat hij of zij fout is geweest. Daar heeft imo God niets mee te maken, maar wel jij als persoon. Ik herhaal hier mijzelf:
[..]
Er zijn ook mensen die stoppen met roken zonder dat ze geloven, maar wat niet veranderd zonder God is de zondige natuur.
Misschien kun je het een beetje zo vergelijken stel iemand heeft zich 3 weken niet gedoucht, maar hij spuit zichzelf helemaal vol met deodorant.
  zondag 4 juli 2010 @ 14:03:34 #100
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83642670
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:49 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Het bewijs dat hij levens veranderd.
Bewijs waar dan? Ik zie het niet.
14 SHADES OF GREY
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 14:05:10 #101
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83642726
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:03 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen die stoppen met roken zonder dat ze geloven, maar wat niet veranderd zonder God is de zondige natuur.
dat ben ik dus niet met je eens. In jouw ogen ben ik per definitie zondig omdat ik niet geloof.
quote:
Misschien kun je het een beetje zo vergelijken stel iemand heeft zich 3 weken niet gedoucht, maar hij spuit zichzelf helemaal vol met deodorant.

Vergelijken waarmee Iemand die zondig is wordt overgoten door de liefde van God?

Onder al die deo blijft het nog steeds een grote stinkerd hoor
lolwut
  zondag 4 juli 2010 @ 14:05:43 #102
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83642756
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:03 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Bewijs waardan? Ik zie het niet.
Hier b.v.

In mijn eigen leven.
pi_83642791
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:42 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Het bewijs voor het bestaan van Jezus is in academische kringen vrij geaccepteerd hoor. Christ myth theory kan niet op een consensus rekenen.
  zondag 4 juli 2010 @ 14:09:09 #104
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83642853
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:05 schreef BrandX het volgende:

[..]

dat ben ik dus niet met je eens. In jouw ogen ben ik per definitie zondig omdat ik niet geloof.
[..]

Vergelijken waarmee Iemand die zondig is wordt overgoten door de liefde van God?

Onder al die deo blijft het nog steeds een grote stinkerd hoor
Je zondigt omdat je een zondaar bent.

Dat laatste is wat ik bedoel te zeggen, ondanks de deo blijft het een grote stinkerd.
Dus je moet dan onder de douche gaan, God die de vuiligheid wegwast en een nieuwe natuur geeft.

Mensen kunnen door een of andere moraal hun zondige natuur proberen te camoufleren, maar het veranderd je natuur niet.
  zondag 4 juli 2010 @ 14:13:07 #105
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83642954
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:05 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Hier b.v.

In mijn eigen leven.
Ik ben overtuigt
14 SHADES OF GREY
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 14:15:02 #106
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83643015
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:09 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Dat laatste is wat ik bedoel te zeggen, ondanks de deo blijft het een grote stinkerd.
Dus je moet dan onder de douche gaan, God die de vuiligheid wegwast en een nieuwe natuur geeft.

Mensen kunnen door een of andere moraal hun zondige natuur proberen te camoufleren, maar het veranderd je natuur niet.
Ik geloof niet in jouw God, maar ik weet ook 100% zeker dat ik geen zondaar ben. Klaar. En al helemaal niet omdat jij dat vind of zegt, of omdat jij zegt dat dat zo staat in een of ander eeuwenoud boek wat in een tijdsgeest is geschreven die totaal los staat van de hedendaagse tijdsgeest.

En dat van die deo bedoelde je niet zo. Je bedoelde dat wel degelijk als zijnde god die je overspoelt waardoor je zonden vergeven zijn. En daarbij, ookal douche je je, als je vervolgens weer drie weken niet douched ben je er geen flikker mee opgeschoten. Je stapt met open ogen in mijn valkuil. Ja ik heb toch stiekem wel gezondigd, wat ik heb je uitgelokt. Sorry God.

Met jou valt niet te praten, sorry
lolwut
pi_83643030
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:06 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Het bewijs voor het bestaan van Jezus is in academische kringen vrij geaccepteerd hoor. Christ myth theory kan niet op een consensus rekenen.
Jezus als historische figuur wel, jezus als zoon van god niet.
  zondag 4 juli 2010 @ 14:17:56 #108
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83643084
quote:
[b]Op zondag 4 juli 2010 14:13 schreef tijnbrein het volgende:[/b

Ik ben overtuigt
Vooral die bron!
pi_83643085
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:15 schreef DonJames het volgende:

[..]

Duuuh
  zondag 4 juli 2010 @ 14:20:55 #110
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83643177
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:15 schreef BrandX het volgende:

[..]

Ik geloof niet in jouw God, maar ik weet ook 100% zeker dat ik geen zondaar ben. Klaar. En al helemaal niet omdat jij dat vind of zegt, of omdat jij zegt dat dat zo staat in een of ander eeuwenoud boek wat in een tijdsgeest is geschreven die totaal los staat van de hedendaagse tijdsgeest.

En dat van die deo bedoelde je niet zo. Je bedoelde dat wel degelijk als zijnde god die je overspoelt waardoor je zonden vergeven zijn. En daarbij, ookal douche je je, als je vervolgens weer drie weken niet douched ben je er geen flikker mee opgeschoten. Je stapt met open ogen in mijn valkuil. Ja ik heb toch stiekem wel gezondigd, wat ik heb je uitgelokt. Sorry God.

Met jou valt niet te praten, sorry
Ik bega helaas ook weleens zonde, maar het is niet meer mijn natuur.
  zondag 4 juli 2010 @ 14:23:00 #111
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83643235
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:20 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

14 SHADES OF GREY
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 14:23:49 #112
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83643257
quote:

[..]

dus je gebruikt een zonde expres! Want het is niet meer je natuur, dus je hebt er bewust over nagedacht om te zondigen om mij te overtuigen. Een zonde gebruiken om je gelijk te halen bij een 'afvallige'. Zo heeft God het niet bedoelt Matthijs.. Je moet waarachtig in God geloven en zijn geloof waarachtig verspreiden, weet je nog? En het dan vreemd vinden dat mensen hier zo tegen je ageren....

Bij mij heb je iig alle kans verspeelt om nog met je te discussieren.
lolwut
pi_83643262
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:15 schreef DonJames het volgende:

[..]

Daar ging het toch ook om?
  zondag 4 juli 2010 @ 14:24:55 #114
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83643290
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:23 schreef BrandX het volgende:

[..]

dus je gebruikt een zonde expres! Want het is niet meer je natuur, dus je hebt er bewust over nagedacht om te zondigen om mij te overtuigen. Een zonde gebruiken om je gelijk te halen bij een 'afvallige'. Zo heeft God het niet bedoelt Matthijs.. Je moet waarachtig in God geloven en zijn geloof waarachtig verspreiden, weet je nog? En het dan vreemd vinden dat mensen hier zo tegen je ageren....

Niet alleen bij jou. Ook de rest van Fok!

[ Bericht 14% gewijzigd door BrandX op 04-07-2010 14:25:54 (ik had nogal wat geedit, dus ff je post aangepast ) ]
14 SHADES OF GREY
  zondag 4 juli 2010 @ 14:25:28 #115
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83643310
quote:

[..]

Wat is dat voor onzin wat je schrijft, dat ik bewust zondig om je te overtuigen.
ik denk zeer zeker niet gering over wat Jezus heeft gedaan, de prijs was heel hoog.

Ben je een afvallige dan?
pi_83643315
quote:

[..]

Hier b.v.

In mijn eigen leven.
Maar er worden ook mensen "gered" door Allah of Shiva. Bewijst dat dan dat die ook bestaan? En zo nee, waarom is dit dan wel bewijs dat jezus bestaat?
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 14:26:22 #117
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83643340
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:25 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

nee, sorry je hebt gelijk, verkeerde woordkeus Een zondaar ben ik omdat ik niet geloof.
Ik heb nooit geloofd, dus ben ook niet afvallig. Mea culpa.
lolwut
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 14:27:32 #118
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83643375
quote:

[..]

Wat is dat voor onzin wat je schrijft, dat ik bewust zondig om je te overtuigen.

quote:

[..]

daar. Je zegt het hier. Het is niet je natuur, dus je doet het bewust.
lolwut
pi_83643381
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:23 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Daar ging het toch ook om?
Ik denk het niet. Gelukkig hebben wij Atheïsten wél elke vorm van interpretatie tot onze beschikking!
  zondag 4 juli 2010 @ 14:29:52 #120
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83643440
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:27 schreef BrandX het volgende:

[..]

[..]

daar. Je zegt het hier. Het is niet je natuur, dus je doet het bewust.
Waarom zeg ik dan helaas, als ik het bewust deed zou ik het niet erg vinden.
Ik vind het erg als ik een zonde bega.

Wat je denk ik meer bedoeld is dit romeinen3vers8 Het is toch niet, zoals men van ons lastert en sommigen ons laten zeggen: Laten wij het kwade doen, opdat het goede eruit voortkome? Het oordeel over dezen is welverdiend. Mensen die zeggen, hoe meer we zondigen hoe groter de genade van God wordt en dan zeg Paulus het oordeel over hun is welverdiend.
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 14:30:35 #121
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83643462
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:29 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Waarom zeg ik dan helaas, als ik het bewust deed zou ik het niet erg vinden.
Ik vind het erg als ik een zonde bega.
quote:

[..]

Je kan je er niet meer uitlullen.
lolwut
pi_83643530
quote:

[..]

Hier b.v.

In mijn eigen leven.
Geloof zal zeker levens veranderen, maar niet omdat God of Jezus ook daadwerkelijk bestaan.
  zondag 4 juli 2010 @ 14:46:19 #123
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83643894
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:30 schreef BrandX het volgende:

[..]

[..]

Je kan je er niet meer uitlullen.
Vals beschuldigen, de rest kan het zo terug lezen.
pi_83644027
quote:

[..]

Hier b.v.

In mijn eigen leven.
Zoals hierboven al gezegd wordt, dat is geen bewijs dat de christelijke God bestaat. Dat is enkel bewijs dat geloof in het algemeen een grote steun voor mensen kan betekenen. Maar dat ontkent ook niemand.

Hierboven beschreef Gekkewiebel een moment dat hij aan het hardlopen was in het bos. Hij zag hoe mooi de natuur was, en bedacht: God moet wel bestaan. Dat is een gedachte die ik prima kan begrijpen: "Er moet iets groters bestaan (God) wat de hele wereld zo tof in elkaar heeft gezet." Maar, en dit is niet geheel ontoevallig, neemt de God van Gekkewiebel gelijk de christelijke identiteit aan. Immers, Gekkewiebel leeft in een christelijk west-Europa! God wordt gelijk 'ingekleurd' volgens de lokale tradities van deze tijd en plaats. God is liefde, genadig, hij heeft een zoon die voor de mensen is gestorven, hij zendt de heilige geest om de mensen te helpen, etc.

Was Gekkewiebel in het midden-oosten geboren (en had hij net zo'n mooie ervaring beleefd in een plaatselijke woestijn ), dan was God ingekleurd door de lokale tradities aldaar. Dan was God wat strenger geweest, was Mohammed zijn profeet geweest, etc. Ik wil maar aangeven hoe afhankelijk je Godsbeeld van je omgeving en tijdsperiode is. En daarmee vertel ik natuurlijk niets nieuws, maar weinig gelovigen lijken zich het oprecht te realiseren. Want dan zouden ze een heel stuk zuiniger zijn met begrippen als Absolute Waarheid, gelijk en ongelijk, Eindoordeel, e.d.
  † In Memoriam † zondag 4 juli 2010 @ 16:28:09 #125
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_83646694
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:46 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

De rest kan ook teruglezen dat je wel heel selectief beantwoordt en je antwoorden doorgaans niet meer dan een soort uit de context geplaatst citaat is uit de Bijbel. Maffe zeloot!
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 16:37:34 #126
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83646992
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:46 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Nee hoor, je typt het zelf
lolwut
  zondag 4 juli 2010 @ 19:11:10 #127
283800 Suphomes
Dat dit kan in Nederland
pi_83651158
quote:

[..]

ik denk zeer zeker niet gering over wat Jezus heeft gedaan, de prijs was heel hoog.

Valt mee toch, de meeste zondebokken bleven dood. Jesus is halfbakken ik bedoel wat voor zondebok ben je als je na drie dagen gewoon weer tot leven komt. Pfft.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scapegoating#History
  zondag 4 juli 2010 @ 19:34:01 #128
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_83651816
For fuck sake, krijgt die gozert het nou echt voor mekaar om 8 topics vol te krijgen over de levende relatie met Christus? Matthijs, je hebt gelijk, jongen. Ik geloof niet, ik ga niet geloven en d'r schijnt dus een kans te zijn dat ik zal branden in de hel. Prima, zorg voor later.

Ga lekker vakantie vieren, jongen. Doe eens gek.
Dit, dus.
pi_83652516
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:09 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Praat lekker voor jezelf en niet voor anderen. Je denkt het allemaal te weten, dat is wel duidelijk. Ik denk dat een beetje nederigheid beter past. Wij weten veel minder dan we denken. Wat er in de bijbel staat klopt sowieso niet, omdat het door mensen (de zondaars zoals jij noemt) is opgeschreven en door mensen is overgeschreven, in een tijd waar religie ook nog eens enorme macht betekende.

Ennuh, die nieuwe natuur; is dat het misbruiken van kinderen zoals door de katholieken gebeurt? Of de incest zoals in gereformeerde kringen vaker voorkomt? Door de strenge leer, die voor de meesten zorgt voor meer absurd gedrag dan bij mensen die dit niet doen? Ik vind het pas een zonde om kinderen groot te brengen met niets anders dan angst en de overtuiging dat iedereen in principe slecht en zondaar is.

Ik wou dat ze dat ene regeltje niet in de bijbel hadden gezet: 'Verspreid het woord'. Het zou een hoop ellende hebben gescheeld.
Whatever...
  zondag 4 juli 2010 @ 19:59:10 #130
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83652561
quote:
Op zondag 4 juli 2010 16:37 schreef BrandX het volgende:

[..]

Nee hoor, je typt het zelf
Ben je verliefd op iemand?
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 20:05:28 #131
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83652797
quote:
Op zondag 4 juli 2010 19:59 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Ja
lolwut
pi_83656064
Matthijs, ik vind het ongelooflijk knap hoe je je probeert staande te houden in deze discussie. Ook je bijbelkennis is ongekend, maar ik gun je toch een zoveel beter leven dan dit... Het lijkt me vreselijk beknellend en een beperking van de echte vreugde die je kan ervaren bij een leven in vrijheid!

en dit:
quote:
Op zondag 4 juli 2010 19:34 schreef Buitendam het volgende:

Ga lekker vakantie vieren, jongen. Doe eens gek.
  zondag 4 juli 2010 @ 22:45:57 #133
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83660759
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:05 schreef BrandX het volgende:

[..]

Ja
Ik dacht al die smilies staan er niet voor niets, hoe erg van schaal 1op10.
pi_83660943
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:04 schreef matthijs.. het volgende:

Hallo Laydina, ik zou het proberen uit te leggen.
De straf die ik van God heb gekregen, is dat God zijn eigen zoon heeft gestraft inplaats van mij, op het kruis.
Misschien dat dit een goed voorbeeld is, het is alsof je een hele grote schuld bij iemand hebt opgebouwd die je nooit kan afbetalen, dan komt er iemand anders en betaald al jou schulden zodat je geen enkele schuld meer hebt.

Ik wil het niet nog moeilijker maken, maar mijn oude mens is medegekruisigd met Jezus. Toen Jezus daar werd gestraft werd mijn oude mens ook gestraft.
romeinen8vers1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn
Met andere woorden door Jezus wordt in niet veroordeeld.
Je zegt dus eigenlijk dat jij alle zonden kan begaan en doen en laten wat je wil, want jezus is al gestraft ervoor door God?
  zondag 4 juli 2010 @ 22:58:56 #135
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83661316
quote:
Op zondag 4 juli 2010 22:50 schreef Laydina het volgende:

[..]

Je zegt dus eigenlijk dat jij alle zonden kan begaan en doen en laten wat je wil, want jezus is al gestraft ervoor door God?
Nee dat is een ander gevaar wat je kunt begaan

Galaten5vers24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden

God wil namelijk dat je met hem wandelt door de geest.

Jacobus noemt in zijn brief een voorbeeld van een dood geloof

Jacobus2vers14 Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden?

Dan noemt hij een voorbeeld vers15 Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt, 16 en een van u zegt dan: ‘Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!’ zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften – wat heeft dat voor zin? 17 Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood.

Begrijp je wat ik hiermee bedoel te zeggen.

[ Bericht 15% gewijzigd door matthijs.. op 04-07-2010 23:04:34 ]
pi_83661766
quote:
Op zondag 4 juli 2010 22:58 schreef matthijs.. het volgende:
Begrijp je wat ik hiermee bedoel te zeggen.
Nee.
pi_83661792
Dat je zo goed mogelijk moet handelen naar hoe dat is voorgeschreven. Dat snap ik

maar mocht je een zonde begaan, dan word jijzelf niet gestraft daarvoor.. want jezus is al gestraft daarvoor. dus in hoeverre heeft het dan echt consequenties?
pi_83662889
quote:
Op zondag 4 juli 2010 23:09 schreef Laydina het volgende:
Dat je zo goed mogelijk moet handelen naar hoe dat is voorgeschreven. Dat snap ik
Tja, het is maar wat je precies onder 'goed handelen' verstaat.

En indien uw hand u tot zonde verleidt, houw haar af. Het is beter, dat gij verminkt ten leven ingaat, dan dat gij met uw twee handen ten helle vaart, in het onuitblusbare vuur, (waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust.) En indien uw voet u tot zonde zou verleiden, houw hem af: het is beter, dat gij kreupel ten leven ingaat, dan dat gij met uw twee voeten in de hel geworpen wordt, (waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust.) En indien uw oog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit. Het is beter, dat gij met n oog het koninkrijk Gods binnengaat, dan dat gij met twee ogen in de hel geworpen wordt, waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust. Marcus 9:43-48
pi_83663280
quote:
Op zondag 4 juli 2010 23:31 schreef Techno het volgende:

[..]

Tja, het is maar wat je precies onder 'goed handelen' verstaat.

En indien uw hand u tot zonde verleidt, houw haar af. Het is beter, dat gij verminkt ten leven ingaat, dan dat gij met uw twee handen ten helle vaart, in het onuitblusbare vuur, (waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust.) En indien uw voet u tot zonde zou verleiden, houw hem af: het is beter, dat gij kreupel ten leven ingaat, dan dat gij met uw twee voeten in de hel geworpen wordt, (waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust.) En indien uw oog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit. Het is beter, dat gij met n oog het koninkrijk Gods binnengaat, dan dat gij met twee ogen in de hel geworpen wordt, waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust. Marcus 9:43-48
aah een verminkt lichaam, dat is wel een straf

nee geen idee wat goed handelen is. Denk dat veel dat voor zichzelf wel bepalen.
pi_83668557
Ik snap echt niet hoe je in God kan geloven.. ik vind dat echt iets voor mensen met een gebrek aan intelligentie.. leuker kan ik het niet maken
  maandag 5 juli 2010 @ 07:01:33 #141
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83669519
quote:
Op zondag 4 juli 2010 23:09 schreef Laydina het volgende:

maar mocht je een zonde begaan, dan word jijzelf niet gestraft daarvoor.. want jezus is al gestraft daarvoor. dus in hoeverre heeft het dan echt consequenties?
1johannes1vers8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid
pi_83669522
quote:

[..]

Hahahahaha, en wat heeft die idioot dan gedaan, je hebt het echt niet door hoe je belazerd wordt hé.

Nou, dan zal ik het nog een keertje voor je uitleggen.

God, je weet wel, dat almachtige figuur waar niemand wat over te zeggen heeft en die single-handed bepaald wat hij doet en wat er met de wereld gebeurd, dat godsfiguur dus, wil jouw zonde vergeven, maar mag en kan het niet.
En waarom niet, tsja, dat weet niemand, blijkbaar is het toch een nog ergere mislukkeling dan je zou verwachten.

Maar goed, die almachtige god die dus blijkbaar iets niet mag, stuurt zijn zoontje (wat hij dus eigenlijk zelf is volgens de nog ergere verzinsels van de kerk, drieeenheid, weet je wel) zodat hij, god dus, de almachtige die zich van niets en niemand wat hoeft aan te trekken, die god dus, nu plotseling wel jouw zonde vergeven.

Wat probeert die idioot te bereiken, dat we allemaal ohh en ahhh gaan lopen roepen omdat hij iets doet wat hij sowieso al had kunnen doen?
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  Boks-Chick maandag 5 juli 2010 @ 07:27:39 #143
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83669609
quote:
Op maandag 5 juli 2010 07:01 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

1johannes1vers8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid
en dan bega je een zonde, en ga je naar de kerk, en ga je biechten bij de pastoor, pater, priester, dominee weet ik het wat, die zegt: 'Oh foei! Je weet dat dat niet mag van God! Zeg 10 weesgegroetjes en ga mijn kind!" en dan is alles weer goed hele volksstammen doen dat elke keer weer.

De tekst die je aanhaalt slaat natuurlijk nergens op. Want ook hierin wordt weer gezegd dat wanneer je oprecht spijt hebt, je zonden (weer) vergeven worden.
lolwut
  maandag 5 juli 2010 @ 09:23:27 #144
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_83670842
quote:
Op maandag 5 juli 2010 02:51 schreef gnilrednoz het volgende:
Ik snap echt niet hoe je in God kan geloven.. ik vind dat echt iets voor mensen met een gebrek aan intelligentie.. leuker kan ik het niet maken
En ik vind het dan weer niet van bijzonder veel intelligentie getuigen om het hiermee af te doen.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
pi_83671003
quote:
Op maandag 5 juli 2010 07:27 schreef BrandX het volgende:

[..]

en dan bega je een zonde, en ga je naar de kerk, en ga je biechten bij de pastoor, pater, priester, dominee weet ik het wat, die zegt: 'Oh foei! Je weet dat dat niet mag van God! Zeg 10 weesgegroetjes en ga mijn kind!" en dan is alles weer goed hele volksstammen doen dat elke keer weer.

De tekst die je aanhaalt slaat natuurlijk nergens op. Want ook hierin wordt weer gezegd dat wanneer je oprecht spijt hebt, je zonden (weer) vergeven worden.
In zekere zin hebben atheïsten het moeilijker.. Zij hebben geen god die vergeeft en zijn dus ten volle verantwoordelijk voor hun daden.
  Boks-Chick maandag 5 juli 2010 @ 10:14:00 #146
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83672055
quote:
Op maandag 5 juli 2010 09:31 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

In zekere zin hebben atheïsten het moeilijker.. Zij hebben geen god die vergeeft en zijn dus ten volle verantwoordelijk voor hun daden.
ik ben geen atheist maar heb ook geen God in die betekenis van het woord. En ik vind dat ikzelf sowieso 100% verantwoordelijk ben voor mijn daden. Wat is daar moeiljik aan? Tis vrij simpel, if you can't stand the heat enzo. En nee geen referentie naar de hete hel hier

Ook al zou ik een God hebben, dan zou ik dat nog hebben. wtf heeft God er mee te maken of ik iets verkeerd heb gedaan. Dan zal ik daar toch echt zelf verantwoordelijk voor zijn. Het is toch stupide om dan te zeggen: oh God het spijt me zo, vergeef mij mijn zonden waar Uw zoon Jezus voor gestorven is bla bla bla, en hoppa, je bent vergeven
Nee zo werkt dat niet voor mij. Ik heb nog steeds iets fouts gedaan, dus ben ik nog steeds degene die daarvoor ter verantwoording moet worden geroepen. Afhankelijk van wat het is door mezelf, mijn vrienden of de maatschappij.
lolwut
  maandag 5 juli 2010 @ 10:29:56 #147
94676 Garisson72
pi_83672539
quote:
Op maandag 5 juli 2010 09:31 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Nee, we geven De Natuur de schuld.
pi_83672667
quote:
Op zondag 4 juli 2010 19:59 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

quote:
Op zondag 4 juli 2010 22:45 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Ik dacht al die smilies staan er niet voor niets, hoe erg van schaal 1op10.
Jij moet toch wel een trol zijn? Ah, toe?
pi_83672926
quote:
Op maandag 5 juli 2010 07:02 schreef Sakura het volgende:
Wat probeert die idioot te bereiken, dat we allemaal ohh en ahhh gaan lopen roepen omdat hij iets doet wat hij sowieso al had kunnen doen?
Mee eens, compleet onnodig die dood van Jezus.
Sowieso als hij een paar dagen later ook gewoon weer opstaat uit de dood.
pi_83673157
quote:
Op maandag 5 juli 2010 07:01 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

het antwoord is dus: ja?

je mag gewoon zonden verrichten, want die worden je toch wel vergeven
  maandag 5 juli 2010 @ 10:50:37 #151
94676 Garisson72
pi_83673217
quote:
Op maandag 5 juli 2010 10:48 schreef Laydina het volgende:
Ja maar het is wel de bedoeling dat je in dit leven enigszins gebukt gaat onder het feit dat je dus die zonden begaat. Het heet verdomme niet voor niets 'geloof belijden' met die lange ij.
pi_83673341
quote:

[..]

Eigenlijk MOET je gewoon zonden verrichten (en elke mens is zondig volgens Matthijs), anders zou Jezus voor niets gestorven zijn!
  maandag 5 juli 2010 @ 11:00:13 #153
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83673482
quote:

[..]

Ik haal voor zijn verband even de hele tekst erbij , dit staat er namelijk voor
1johannes1vers6 Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben en in de duisternis wandelen, dan liegen wij en doen de waarheid niet; 7 maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.
Zie je, indien wij in het licht wandelen

en 1johannes2vers9 Wie zegt in het licht te zijn en zijn broeder haat, die is in de duisternis tot nu toe. 10 Wie zijn broeder liefheeft, blijft in het licht en in hem is niets aanstotelijks; 11 maar wie zijn broeder haat, is in de duisternis en wandelt in de duisternis, en hij weet niet waar hij heengaat, want de duisternis heeft zijn ogen verblind.
pi_83673510
die verzen zeggen mij zeer weinig eerlijk gezegd.

dus ga even uit van "zie je, indien wij in het licht wandelen"
Wat houdt dat 'in het licht wandelen' in? Dat je geloofd dat er een god en jezus is? Is dat voldoende?
  maandag 5 juli 2010 @ 11:02:39 #155
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83673542
quote:
Op maandag 5 juli 2010 10:55 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Eigenlijk MOET je gewoon zonden verrichten (en elke mens is zondig volgens Matthijs), anders zou Jezus voor niets gestorven zijn!
Er waren mensen die zeiden zoiets als hoe meer je zondigt, hoe groter de genade van God wordt.
Paulus zegt dat het oordeel over hun welverdiend is.

romeinen3vers8 Het is toch niet, zoals men van ons lastert en sommigen ons laten zeggen: Laten wij het kwade doen, opdat het goede eruit voortkome? Het oordeel over dezen is welverdiend.
  maandag 5 juli 2010 @ 11:03:11 #156
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83673556
Zolang je dus maar in het licht wandelt en niemand haat, kun je zondigen zoveel je wil?
En ik vind het een beetje pervers: gemeenschap met elkaar terwijl Jezus je met zijn reinigende bloed besproeit.
pi_83673624

Dit is god, toch?!
pi_83673666
quote:
Op maandag 5 juli 2010 10:41 schreef -Strawberry- het volgende:
Een soort van voodoo dus, zeg maar?
pi_83673688
Hoe kun je nou in 1 god geloven als je ziet hoe groot het helal is en hoe klein de subatomaire deeltjes?
Het geloof is alleen een mooi middel om een volk onder controle te houden. Bangmakerij houdt de mensen wel klein en de wijze geestelijken, doen vaak aan machtsmisbruik.
Het is een zwakte in de mens om onbegrepen zaken aan een god toe te dichten om er vrede bij te hebben.
Zou je als intelligent mens heden ten dagen niet beter moeten weten?
  maandag 5 juli 2010 @ 11:11:49 #160
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83673770
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:01 schreef Laydina het volgende:
die verzen zeggen mij zeer weinig eerlijk gezegd.

dus ga even uit van "zie je, indien wij in het licht wandelen"
Wat houdt dat 'in het licht wandelen' in? Dat je geloofd dat er een god en jezus is? Is dat voldoende?
ik denk dat ermee bedoeld wordt dat je samen met God wandelt.
Dat kan alleen door Gods geest.

romeinen8vers14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods

Een van de kenmerken is dat je, je broeder/zuster liefhebt, johannes zegt duidelijk dat je, je broeder/zuster niet kunt haten, hij stelt het zwart/wit dat je dan in duisternis zit.
  maandag 5 juli 2010 @ 11:12:45 #161
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_83673793
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:06 schreef Friek_ het volgende:
Dat er ooit een persoon als Jezus bestaan heeft zijn de meeste wetenschappers wel over uit.
Alleen over zijn levensloop heerst weinig consensus, zeker met betrekking tot wat het NT zegt en wat we historisch kunnen bewijzen.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_83673806
Maar zit er dan ook nog een heel grijs gebied tussen liefde en haat? Want als je niet kan haten heb je dan automatisch lief?
pi_83673889

De heer vind dit een kut-topic-reeks en zegt zijn levende relatie met Matthijs op.
Lurf is the message and the message is Lurf
  † In Memoriam † maandag 5 juli 2010 @ 11:15:54 #164
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_83673894
quote:
Op maandag 5 juli 2010 10:41 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Mee eens, compleet onnodig die dood van Jezus.
Volgens de Islam was Jezus gewoon dood. Niets wederopstanding.
  maandag 5 juli 2010 @ 11:16:47 #165
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83673924
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:13 schreef Laydina het volgende:
Maar zit er dan ook nog een heel grijs gebied tussen liefde en haat? Want als je niet kan haten heb je dan automatisch lief?
Petrus stelt Jezus een vraag matteus18vers21 Toen kwam Petrus bij Hem en zeide: Here, hoeveel maal zal mijn broeder tegen mij zondigen en moet ik hem vergeven? 22 Tot zevenmaal toe?

Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal toe, maar tot zeventig maal zevenmaal

Al komt hij 70 maal naar je toe om vergeving te vragen, dat hij hem 70 maal moet vergeven.
  maandag 5 juli 2010 @ 11:18:25 #166
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83673983
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:16 schreef matthijs.. het volgende:

Petrus stelt Jezus een vraag matteus18vers21 Toen kwam Petrus bij Hem en zeide: Here, hoeveel maal zal mijn broeder tegen mij zondigen en moet ik hem vergeven? 22 Tot zevenmaal toe?

Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal toe, maar tot zeventig maal zevenmaal

Al komt hij 70 maal naar je toe om vergeving te vragen, dat hij hem 70 maal moet vergeven.
En nu een antwoord op de vraag?
  maandag 5 juli 2010 @ 11:19:17 #167
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83674012
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:18 schreef Copycat het volgende:

[..]

En nu een antwoord op de vraag?
Filipenzen 2vers3 zonder zelfzucht of ijdel eerbejag; doch in ootmoedigheid achte de een de ander uitnemender dan zichzelf; en ieder lette niet slechts op zijn eigen belang,

Acht de ander uitnemender dan jezelf.

Ik heb daar toen nog met een broeder een hele discussie over gehad.
Wat b.v. fout is als je de ander minderwaardig gaat behandelen of als een klein kind.
  maandag 5 juli 2010 @ 11:20:12 #168
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83674038
Dat is ook niet echt een antwoord op de vraag of niet haten direct liefhebben is.
  maandag 5 juli 2010 @ 11:22:45 #169
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83674131
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:13 schreef Laydina het volgende:
Wat betekend voor jou iemand liefhebben?
  maandag 5 juli 2010 @ 11:22:49 #170
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_83674135
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:16 schreef matthijs.. het volgende:

Dus Jezus legt de grens bij 490 maal.

Toch goed om te weten dat zelfs zo'n sympathieke knakker als Jezus ook zijn grenzen heeft.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_83674166
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:22 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Wat betekend voor jou iemand liefhebben?
dat doet er niet toe. Het gaat er om wat het voor de bijbel/gelovigen betekend.

En de vraag is: Staat niet haten gelijk aan liefhebben. Of zit er nog een grijs gebied tussen?
  maandag 5 juli 2010 @ 11:23:50 #172
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83674174
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:22 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Dus Jezus legt de grens bij 490 maal.

Toch goed om te weten dat zelfs zo'n sympathieke knakker als Jezus ook zijn grenzen heeft.
Je hebt gelijk bij elkaar opgeteld heeft hij het niet over 70 maar 490.
  maandag 5 juli 2010 @ 11:24:38 #173
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83674198
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:19 schreef matthijs.. het volgende:

Wat b.v. fout is als je de ander minderwaardig gaat behandelen of als een klein kind.
Iemand die bijvoorbeeld jouw geloof niet aanhangt?
  maandag 5 juli 2010 @ 11:24:48 #174
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83674203
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:23 schreef Laydina het volgende:

[..]

dat doet er niet toe. Het gaat er om wat het voor de bijbel/gelovigen betekend.

En de vraag is: Staat niet haten gelijk aan liefhebben. Of zit er nog een grijs gebied tussen?
Ik denk het niet, God verwacht dat je de ander liefhebt.
  maandag 5 juli 2010 @ 11:26:34 #175
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83674277
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:24 schreef Copycat het volgende:

[..]

Iemand die bijvoorbeeld jouw geloof niet aanhangt?
Jezus gaat een stap verder matteus5vers43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten. [b]44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen[/b]
  maandag 5 juli 2010 @ 11:27:18 #176
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83674313
Hou nu toch eens op met die lege citaten en praat voor jezelf!
pi_83674317
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:26 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Jezus gaat een stap verder matteus5vers43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten. [b]44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen[/b]
Dat spreekt elkaar tegen:

"en uw vijand zult gij haten" en "hebt uw vijanden lief"
  maandag 5 juli 2010 @ 11:29:09 #178
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83674399
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:27 schreef Laydina het volgende:

[..]

Dat spreekt elkaar tegen:

"en uw vijand zult gij haten" en "hebt uw vijanden lief"
De algeme gedachten van de godsdienst in de tijd was om je vijanden te haten, maar Jezus zegt dat
het verkeerd is, dat je je vijand moet liefhebben.
  maandag 5 juli 2010 @ 11:29:52 #179
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83674428
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:27 schreef Copycat het volgende:
Hou nu toch eens op met die lege citaten en praat voor jezelf!
ik denk dat het altijd verkeerd is iemand als een klein kind of minderwaardig te behandelen, dan bedoel ik dat ik ook niet met iemand die niet gelooft zo omgaat.

Ik heb weleens een stuk gezien van b.v. hoe heet die chefkok Gordon Ramsey, als je ziet hoe die vloekt/scheldt en anderen voor van alles uitmaakt. Wat me hieraan aan het denken heeft gezet is dit, wat je zaait zul je oogsten. Hij zaait haat en oogst het ook bij die mensen.

Wat als je iemand echt liefhebt, heeft dat denk ik ook zijn uitwerking.

[ Bericht 9% gewijzigd door matthijs.. op 05-07-2010 11:47:03 ]
pi_83674869
Dus Matthijs, jij zult onzin oogsten?
pi_83675059
Dat is de methode die Ramsey hanteert, dat weet je van te voren. Kan je daar niet tegen moet je daar niet zijn. Hij zaait geen haat. Hij jut mensen op om het beste eruit te kunnen halen. Dat het niet altijd de beste manier is, dat is een tweede.
pi_83675724
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:47 schreef Laydina het volgende:
Dat is de methode die Ramsey hanteert, dat weet je van te voren. Kan je daar niet tegen moet je daar niet zijn. Hij zaait geen haat. Hij jut mensen op om het beste eruit te kunnen halen. Dat het niet altijd de beste manier is, dat is een tweede.
Volgensmij doet hij het enkel voor de kijkcijfers en is ie in het echt lang niet zo gefrustreerd.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:05:35 #183
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83675794
Tuurlijk is dat gescheld van Ramsey enorm uitvergroot voor de televisie.
Grappig dat ook dat verschil met de realiteit niet wordt opgemerkt.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:15:24 #184
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83676126
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:47 schreef Laydina het volgende:
Dat is minderwaardig met anderen omgaan, daar zit totaal geen liefde of begrip in.

Ik heb het ooit tijdens een stage meegemaakt, daar werd onder elkaar ontzettend grof omgegaan eens stuk erger als dat.

[ Bericht 10% gewijzigd door matthijs.. op 05-07-2010 12:20:58 ]
  maandag 5 juli 2010 @ 12:20:42 #185
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83676321
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:15 schreef matthijs.. het volgende:

Dat is minderwaardig met anderen omgaan, daar zit totaal geen liefde of begrip in.
Dat is een andere versie van opium voor het volk ...
  maandag 5 juli 2010 @ 12:24:30 #186
301973 FBreijer
Wait wut?
pi_83676462
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:15 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Ik heb het ooit tijdens een stage meegemaakt, daar werd onder elkaar ontzettend grof omgegaan eens stuk erger als dat.
Hij traint mensen om goed te worden. Daar is geen liefde of begrip bij nodig.
Ik durf zelfs te zeggen dat zowel liefde en begrip daarbij onwenselijk zijn.
You sunk my battleship! :o
  maandag 5 juli 2010 @ 12:24:55 #187
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83676474
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:20 schreef Copycat het volgende:

[..]

Dat is een andere versie van opium voor het volk ...
Ik heb het ooit tijdens een stage meegemaakt, daar werd onder elkaar ontzettend grof omgegaan eens stuk erger als dat. De grofste dingen tegen elkaar zeggen uitschelden, de hele tijd vloeken en constant over sex hebben.
Ik vond het geen fijne manier omdaar zo stage te lopen.
pi_83676516
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:24 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Ik heb het ooit tijdens een stage meegemaakt, daar werd onder elkaar ontzettend grof omgegaan eens stuk erger als dat. De grofste dingen tegen elkaar zeggen uitschelden, de hele tijd vloeken en constant over sex hebben.
Oh maar dat was zeker niet serieus bedoeld?
Ik zeg ook wel eens kutwijf tegen mijn moeder, maar dan voor de grap. Misschien neem je het te serieus. En vloeken en over seks praten moet gewoon kunnen natuurlijk. Hoewel, als iemand het woord kanker gebruikt vind ik dat ook nogal aso staan.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:28:18 #189
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83676579
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:24 schreef matthijs.. het volgende:

Totaal niet te vergelijken met een televisieprogramma ... maar dat verbaast me dan weer niks.
Een beetje weerbaarheid zou je niet misstaan.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:30:32 #190
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83676659
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:26 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Oh maar dat was zeker niet serieus bedoeld?
Ik zeg ook wel eens kutwijf tegen mijn moeder, maar dan voor de grap. Misschien neem je het te serieus. En vloeken en over seks praten moet gewoon kunnen natuurlijk. Hoewel, als iemand het woord kanker gebruikt vind ik dat ook nogal aso staan.
Ik vind het niet kunnen dat vloeken en over seks praten de hele tijd. Ik heb een keer gehad dat ik ergens werkte en voor het werk zaten ze bij elkaar en ze konden geen zin, zonder te vloeken afmaken.
Toen ze bij elkaar zaten, lukte het me niet het rustig te zeggen en ik werd heel boos.
pi_83676697
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:30 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Ik vind het niet kunnen dat vloeken en over seks praten de hele tijd. Ik heb een keer gehad dat ik ergens werkte en voor het werk zaten ze bij elkaar en ze konden geen zin, zonder te vloeken afmaken.
Toen ze bij elkaar zaten, lukte het me niet het rustig te zeggen en ik werd heel boos.
Vloeken op welke manier dan? Geef eens weer hoe dat gesprek precies ging.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:32:22 #192
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83676720
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:31 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Vloeken op welke manier dan? Geef eens weer hoe dat gesprek precies ging.
Je weet wel, dat woord waarbij ze steeds vragen of God hun wil verdoemen.
Maar ik heb, het er ook weleens 1op1 over gehad en dan rustig erover gehad, als iemand constant deed vloeken, sommige zeiden dan sorry.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:33:41 #193
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_83676778
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:26 schreef -Strawberry- het volgende:

En vloeken en over seks praten moet gewoon kunnen natuurlijk.
Een keertje wellicht, maar continue daar word ik niet echt vrolijker van. Dat heeft verder niets met mijn geloof of iets te maken.
pi_83676797
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:32 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Je weet wel, dat woord waarbij ze steeds vragen of God hun wil verdoemen.
Godverdomme? Lijkt me lastig om daar steeds een zin mee te eindigen.
Maar dat is gewoon een woord die door ongelovigen gebruikt wordt net als shit of kut. Omdat het voor hen verder geen betekenis heeft, aangezien ze toch niet denken dat een God bestaat. Het is een aanwensel en ik gebruik het ook heel vaak. Vind het altijd een beetje vreemd hoe sommige gelovigen daar zo moeilijk over doen. Ik ken zelfs gelovigen die ook constant godverdomme zeggen. Je moet het niet te letterlijk nemen.
pi_83676837
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:33 schreef Alicey het volgende:

[..]

Een keertje wellicht, maar continue daar word ik niet echt vrolijker van. Dat heeft verder niets met mijn geloof of iets te maken.
Nee oke, dat is waar. Maar ik denk dat het Matthijs bij een enkele keer ook al zou storen.
pi_83676982
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:38 schreef -Strawberry- het volgende:

Jeugdsentiment.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:39:53 #198
94676 Garisson72
pi_83677010
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:34 schreef -Strawberry- het volgende:
Vind het altijd een beetje vreemd hoe sommige gelovigen daar zo moeilijk over doen. Ik ken zelfs gelovigen die ook constant godverdomme zeggen. Je moet het niet te letterlijk nemen.
Beetje makkelijk afgedaan hè, vind je zelf ook niet? Als een gelovige daar aanstoot aan neemt, dan is dat zo, en nog enigszins begrijpelijk ook.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:41:10 #199
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83677055
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:35 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Nee oke, dat is waar. Maar ik denk dat het Matthijs bij een enkele keer ook al zou storen.
Waarom gaat iemand die niet gelooft, zichzelf verdoemen.
Eigenlijk vraag je aan God dan steeds of hij je in de hel wilt gooien, je hebt jezelf ermee.

Strawberry heb je weleens gezegd, mag God me zegenen.

Strawberry mag God je zegenen.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:43:36 #200
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83677135
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:41 schreef matthijs.. het volgende:

Eigenlijk vraag je aan God dan steeds of hij je in de hel wilt gooien, je hebt jezelf ermee.
Omdat voor die personen (waaronder ik, ik zeg ook wel eens Godverdomme, vanuit mijn tenen) die Goddelijke connotatie er niet aan vastzit. Het is een vloek, net als kutzooi of potverdriedubbeltjes, maar hij rolt zo lekker krachtig je mond uit. Zonder verdere betekenis.
pi_83677190
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:39 schreef Garisson72 het volgende:

[..]

Beetje makkelijk afgedaan hè, vind je zelf ook niet? Als een gelovige daar aanstoot aan neemt, dan is dat zo, en nog enigszins begrijpelijk ook.
Nee, ik vind dat niet begrijpelijk. Dan neem je het allemaal veel te serieus. Ook al is het serieus bedoeld; jezelf zoiets toewensen hoeft gelovigen toch niet te beledigen? Kijk als je nou zegt 'godverdomjou' ipv 'godverdomme' dan wordt het wel persoonlijk.

En de meeste gelovigen die ik ken gebruiken het woord, zoals ik dus al zei, zelf ook. Het is maar een woord. Als je daar echt boos om wordt dan ben je sociaal ook een beetje zwakbegaafd, vind ik. Ik vind mensen die het woord kanker gebruiken ook aso en stupide, maar er boos om worden kan ik zeker niet. Het is nog eens nutteloos ook nog. En die mensen gebruiken het gewoon als versterkwoord, zoals 'heel' of 'erg'. Zo moet je het dan proberen op te vatten.

Die mensen hebben ook wel eens iemand aan kanker verloren zelfs.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:45:49 #202
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83677216
Waarom zeg je dat niet met de naam van iemand anders?
  maandag 5 juli 2010 @ 12:46:40 #203
94676 Garisson72
pi_83677248
quote:
Eigenlijk is het een vaststelling, alsof dat al gebeurd is.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:46:55 #204
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83677261
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:45 schreef matthijs.. het volgende:
Omdat de vloek nu eenmaal Godverdomme is. Henkverdomme is het net niet helemaal. Maar ik zeg ook wel eens "Jezus te paard!'
pi_83677268
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:45 schreef matthijs.. het volgende:
Paulverdomme?

Omdat alleen God dat kan denk ik? En omdat het nou eenmaal lekker bekt en meer gangbaar is.
pi_83677311
quote:

[..]

Nee, want God bestaat toch niet. En dat is ook echt niet wat ongelovigen er letterlijk mee bedoelen.
Je moet het nogmaals niet te letterlijk nemen. Ook gelovigen vloeken wel eens.
quote:
Strawberry heb je weleens gezegd, mag God me zegenen.

Strawberry mag God je zegenen.
Nee, waarom zou ik dat zeggen? Dat heeft voor mij geen enkel praktisch nut, maar godverdomme wel.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:54:09 #207
94676 Garisson72
pi_83677518
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:45 schreef -Strawberry- het volgende:
Nee, ik vind dat niet begrijpelijk. Dan neem je het allemaal veel te serieus. Ook al is het serieus bedoeld; jezelf zoiets toewensen hoeft gelovigen toch niet te beledigen? Kijk als je nou zegt 'godverdomjou' ipv 'godverdomme' dan wordt het wel persoonlijk.

En de meeste gelovigen die ik ken gebruiken het woord, zoals ik dus al zei, zelf ook. Het is maar een woord. Als je daar echt boos om wordt dan ben je sociaal ook een beetje zwakbegaafd, vind ik. Ik vind mensen die het woord kanker gebruiken ook aso en stupide, maar er boos om worden kan ik zeker niet. Het is nog eens nutteloos ook nog. En die mensen gebruiken het gewoon als versterkwoord, zoals 'heel' of 'erg'. Zo moet je het dan proberen op te vatten.

Die mensen hebben ook wel eens iemand aan kanker verloren zelfs.
Ik ben het ermee eens dat het slechts een woord is, ik ben het er echter niet mee eens als je zegt dat ieder ander dat dús ook maar zo moet zien. Iedereen heeft recht op zijn eigen overtuiging, is mijn mening, en ik wil dat niet in de weg staan.

Er is echter een grijs gebied waarin de ongelovige het gevoel kan krijgen gedwongen te worden de overtuiging van de gelovige over te nemen, in de zin van het moeten respecteren van een geloof dat je zelf totaal niet aanhangt. Vooral als dat gepaard gaat met het getergd opdringen van schuldgevoel wekt dat nogal wat wrevel op.
  maandag 5 juli 2010 @ 12:55:28 #208
301973 FBreijer
Wait wut?
pi_83677576
Godverdomme loopt dit topic nu nog steeds?!
pi_83677606
@matthijs, als je de hele tijd tussen die vloekende mensen zit en over seks pratende.. en dat staat je niet aan, dan moet je eens bedenken of je wel in de juiste kringen je werk zoekt. Vaak zijn dit toch de bouwvakkers en dergelijke beroepen waar het gebeurd.
pi_83677653
En mbt Godverredomme. Ik als ongelovige zie het echt puur als een woord en dat ik mij zou vervloeken mij te verdoemen Nee, want ik geloof niet in god, dus ik vervloek mezelf er ook niet mee en kan ook nieti n de hel komen omdat die in mijn belevenis niet bestaat
Dus in die zin kan ik het woord net zo vaak en veilig zeggen als ' stoel'
pi_83677770
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:54 schreef Garisson72 het volgende:

[..]

Ik ben het ermee eens dat het slechts een woord is, ik ben het er echter niet mee eens als je zegt dat ieder ander dat dús ook maar zo moet zien. Iedereen heeft recht op zijn eigen overtuiging, is mijn mening, en ik wil dat niet in de weg staan.
Iedereen heeft ook een recht daarop, maar ik mag dat dan toch ook gewoon vreemd vinden?
quote:
Er is echter een grijs gebied waarin de ongelovige het gevoel kan krijgen gedwongen te worden de overtuiging van de gelovige over te nemen, in de zin van het moeten respecteren van een geloof dat je zelf totaal niet aanhangt. Vooral als dat gepaard gaat met het getergd opdringen van schuldgevoel wekt dat nogal wat wrevel op.
Eens. Natuurlijk hoor je ook wel rekening met elkaar te houden, maar bij zoiets als vloeken en dat soort woorden vind ik het een beetje ver gaan. Bovendien zijn het vaak stopwoordjes die je niet zo snel afleert.
pi_83677785
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:56 schreef Laydina het volgende:
@matthijs, als je de hele tijd tussen die vloekende mensen zit en over seks pratende.. en dat staat je niet aan, dan moet je eens bedenken of je wel in de juiste kringen je werk zoekt. Vaak zijn dit toch de bouwvakkers en dergelijke beroepen waar het gebeurd.
ja, is een studie theologie niet wat meer voor hem?
pi_83678008
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:56 schreef Laydina het volgende:
Kijk je zo neer op bouwvakkers dan? Zoiets zeg je toch niet...
pi_83678124
quote:
Op maandag 5 juli 2010 13:08 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Kijk je zo neer op bouwvakkers dan? Zoiets zeg je toch niet...
Laat mij even simpel generaliseren
  maandag 5 juli 2010 @ 13:21:32 #215
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_83678455
quote:
Nee, dat doen ze dan dus niet, want ze geloven niet in god. Snap dat nou eens.

Dat is net zoiets alsof jij zou zeggen: "Moge Zeus mij verdommen."

[ Bericht 10% gewijzigd door DustPuppy op 05-07-2010 13:28:55 ]
  maandag 5 juli 2010 @ 13:29:25 #216
94676 Garisson72
pi_83678760
quote:
Op maandag 5 juli 2010 13:01 schreef -Strawberry- het volgende:
Iedereen heeft ook een recht daarop, maar ik mag dat dan toch ook gewoon vreemd vinden?
Zeker mag jij dat.
  maandag 5 juli 2010 @ 13:32:43 #217
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83678890
quote:

[..]

14 SHADES OF GREY
pi_83680336
quote:
Op maandag 5 juli 2010 13:12 schreef Laydina het volgende:

[..]

Laat mij even simpel generaliseren
Het generaliseren vind ik nooit zo'n punt maar jezelf boven andere verheffen vind ik nogal .. zielig eigenlijk .. En zo kwam dit een beetje op mij over. Sorry indien dit niet het geval is.
pi_83680597
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:08 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Het generaliseren vind ik nooit zo'n punt maar jezelf boven andere verheffen vind ik nogal .. zielig eigenlijk .. En zo kwam dit een beetje op mij over. Sorry indien dit niet het geval is.
Zeker niet het geval. Maar het is volgens mij wel een feit dat het in dergelijke beroepen vaker gebeurd dan in bv de accountants wereld. Het is een andere cultuur. Niet beter of hoger/lager, maar anders.
En wie weet ben ik zelf wel zo'n scheldende en over seks pratende persoon in de bouwwereld of niet
pi_83681121
quote:

[..]

Goed idee, misschien leert hij daar nog eens zelfstandig na te denken over de bijbel..
  maandag 5 juli 2010 @ 14:33:15 #221
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83681343
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:27 schreef DonJames het volgende:

[..]

Goed idee, misschien leert hij daar nog eens zelfstandig na te denken over de bijbel..
hahah
14 SHADES OF GREY
  maandag 5 juli 2010 @ 14:36:59 #222
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_83681490
hoe kan je nou een levende relatie hebben met jesus christus, die is al 2010 jaar dood. Is jesus een zombie? wtf hoe werkt dit?
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  maandag 5 juli 2010 @ 14:38:02 #223
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83681534
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:36 schreef mymoodfentje het volgende:
hoe kan je nou een levende relatie hebben met jesus christus, die is al 2010 jaar dood. Is jesus een zombie? wtf hoe werkt dit?
Hij denkt dat de stem die hij hoort in izjn hoofd van een echt persoon komt.
14 SHADES OF GREY
  maandag 5 juli 2010 @ 14:39:56 #224
301973 FBreijer
Wait wut?
pi_83681601
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:36 schreef mymoodfentje het volgende:
Necrofilie Liefde overwint alles.
pi_83681734
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:38 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Hij denkt dat de stem die hij hoort in izjn hoofd van een echt persoon komt.
Wist u dat... er een stukje in je hersenen ziet dat bij stimulatie ervoor zorgt dat je engelen ziet en licht en "de stem van God" hoort?

Ik weet alleen even niet meer hoe dat stukje nou heet...
Sarcasme. Herken het.
  maandag 5 juli 2010 @ 14:45:17 #226
301973 FBreijer
Wait wut?
pi_83681818
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:43 schreef Spirit82 het volgende:

[..]

Wist u dat... er een stukje in je hersenen ziet dat bij stimulatie ervoor zorgt dat je engelen ziet en licht en "de stem van God" hoort?

De Epifyse, of ookwel de Pijnappelklier genoemd.
pi_83681884
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:45 schreef FBreijer het volgende:

[..]

De Epifyse, of ookwel de Pijnappelklier genoemd.
Neuj, fout gegoogled mister...
Sarcasme. Herken het.
  maandag 5 juli 2010 @ 14:49:03 #228
301973 FBreijer
Wait wut?
pi_83681959
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:47 schreef Spirit82 het volgende:

[..]

Neuj, fout gegoogled mister...
Het was een gok.
  maandag 5 juli 2010 @ 14:51:39 #229
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_83682052
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:49 schreef FBreijer het volgende:
Het was een gok.
Het juiste antwoord is: De Temporale Kwab.
pi_83682113
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:51 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Het juiste antwoord is: De Temporale Kwab.
Zou een klein deeltje van de temporale kwab kunnen zijn ja, maar definitely niet de heule kwab heur
Sarcasme. Herken het.
  maandag 5 juli 2010 @ 14:57:45 #231
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_83682264
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:53 schreef Spirit82 het volgende:
Zou een klein deeltje van de temporale kwab kunnen zijn ja, maar definitely niet de heule kwab heur
Hippocampus, Amygdala?
  maandag 5 juli 2010 @ 15:03:27 #232
94676 Garisson72
pi_83682446
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:57 schreef DustPuppy het volgende:
Hippocampus, Amygdala?
De Amygdala heeft te maken met angstgevoelens meen ik, en aangezien godsdienst daar grotendeels op leunt...
pi_83682517
Nee, het heet ook echt iets van godscentrum ofzo... ik zal het vanavond eens in mn boeken nazoeken want ik kan het niet hebben dat ik er niet op kan komen
Sarcasme. Herken het.
  maandag 5 juli 2010 @ 15:10:07 #234
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_83682687
We gaan het aan de experts vragen:

maandag 5 juli 2010 @ 15:10:09 #235
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83682688
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:43 schreef Spirit82 het volgende:

[..]

Ja maar ik doelde eigenlijk op Schizofrenie
14 SHADES OF GREY
pi_83682751
quote:
Op maandag 5 juli 2010 15:10 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ja maar ik doelde eigenlijk op Schizofrenie
Lekker boeiend Laat mij even interessant doen ja
Sarcasme. Herken het.
  maandag 5 juli 2010 @ 15:13:08 #237
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83682808
quote:
Op maandag 5 juli 2010 15:11 schreef Spirit82 het volgende:

[..]

Lekker boeiend Laat mij even interessant doen ja
Sorry
14 SHADES OF GREY
pi_83682986
quote:
Op maandag 5 juli 2010 15:05 schreef Spirit82 het volgende:
Nee, het heet ook echt iets van godscentrum ofzo... ik zal het vanavond eens in mn boeken nazoeken want ik kan het niet hebben dat ik er niet op kan komen
Hoewel DNA, wel gerelateerd: 'Genetische aanleg voor religie ontdekt'
  maandag 5 juli 2010 @ 17:43:25 #239
66825 Reya
Fier Wallon
pi_83689083
quote:

[..]

Dat sluit naadloos aan op onze inherent zondige natuur, nochtans.
pi_83694234
quote:
Op maandag 5 juli 2010 10:14 schreef BrandX het volgende:

[..]

ik ben geen atheist maar heb ook geen God in die betekenis van het woord. En ik vind dat ikzelf sowieso 100% verantwoordelijk ben voor mijn daden. Wat is daar moeiljik aan? Tis vrij simpel, if you can't stand the heat enzo. En nee geen referentie naar de hete hel hier

Ook al zou ik een God hebben, dan zou ik dat nog hebben. wtf heeft God er mee te maken of ik iets verkeerd heb gedaan. Dan zal ik daar toch echt zelf verantwoordelijk voor zijn. Het is toch stupide om dan te zeggen: oh God het spijt me zo, vergeef mij mijn zonden waar Uw zoon Jezus voor gestorven is bla bla bla, en hoppa, je bent vergeven
Nee zo werkt dat niet voor mij. Ik heb nog steeds iets fouts gedaan, dus ben ik nog steeds degene die daarvoor ter verantwoording moet worden geroepen. Afhankelijk van wat het is door mezelf, mijn vrienden of de maatschappij.
De god van Matthijs denkt er anders over. Die zegt dat je al schuldig bent nog voordat je iets gedaan hebt.
pi_83710160
quote:
Op maandag 5 juli 2010 20:00 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

De god van Matthijs denkt er anders over. Die zegt dat je al schuldig bent nog voordat je iets gedaan hebt.
Maar als je iets doet ben je wel gelijk vergeven. Dus dat scheelt wel weer.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 12:17:13 #243
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83716586
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 08:27 schreef Laydina het volgende:

[..]

Maar als je iets doet ben je wel gelijk vergeven. Dus dat scheelt wel weer.
Je denkt er te gemakkeliijk over, het is namelijk wel erg als je iets verkeerd doet.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 12:17:58 #244
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83716611
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 12:17 schreef matthijs.. het volgende:

Je denkt er te gemakkeliijk over, het is namelijk wel erg als je iets verkeerd doet.
Maar naar de hel kun je er niet meer voor gaan.
Een slap on the wrist and off you go.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 12:20:20 #245
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83716696
ik ben er eigenlijk ook niet van plan om er verder over te discussieren, mensen die op zo'n minderwaardige en spottende manier bezig zijn.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 12:22:12 #246
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83716764
Maar welke consequenties hangen er dan aan zondigen als gelovige?
pi_83716770
Het feit dat het geloof voor iemand de waarheid is, betekent nog niet dat het ook een feit is. Ik als ongelovige zal echt niet eeuwig branden in de hel.
Dood is dood. Ik zal verteren en voer zijn voor wormen en bacteriën enz.
pi_83716864
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 12:20 schreef matthijs.. het volgende:
ik ben er eigenlijk ook niet van plan om er verder over te discussieren, mensen die op zo'n minderwaardige en spottende manier bezig zijn.
En daar had je 8 topics voor nodig
Oh en ik vind jouw manier van redeneren minderwaardig en spottend voor mijn inteligentie.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 12:28:38 #249
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83717037
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 12:22 schreef Copycat het volgende:
Maar welke consequenties hangen er dan aan zondigen als gelovige?
Je was eerder met andere bezig met lastereren zoals Strawberry, Laydina, Fbreijer.
Volgens mij doen jullie het er gewoon om te lasteren, spotten.

Wat als iemand je moeder, vader, je vriend/vriendin voor van alles zou uitmaken, belachelijk maken en uitschelden.

Voor mij is de discussie afgelopen.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 12:28:54 #250
301973 FBreijer
Wait wut?
pi_83717053
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 12:24 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Oh en ik vind jouw manier van redeneren minderwaardig en spottend voor mijn inteligentie.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 12:32:23 #251
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83717215
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 12:28 schreef matthijs.. het volgende:
Je was eerder met andere bezig met lastereren zoals Strawberry, Laydina, Fbreijer.
Voor mij is de discussie over.
Lastereren nog wel? Ik kijk vanuit mijn niet-gelovige zienswijze naar jouw religieuze zienswijze en snap er weinig van. Onbegrip dat jij helaas niet kan wegnemen met de lege citaten die je van het internet haalt.
Ik zou het juist interessant vinden om jouw overtuiging in je eigen woorden te horen en niet als onleesbare citaten die je op allerlei manieren kunt uitleggen.

Daarbij acht jij ongelovigen overduidelijk minderwaardig, dat laat je al tig topics duidelijk merken.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 12:32:51 #252
301973 FBreijer
Wait wut?
pi_83717236
quote:

[..]

Voor mij is de discussie over.
De spot met jou (en andere religieuse mensen) aandrijven is het enige wat wij kunnen doen.
Jullie staan niet open voor logica en jullie eigen argumenten berusten veelal op circelredenatie, wensvol denken of 'je kan niet bewijzen dat het niet zo is'.

If one could reason with religieus people, there would be no religieus people.
Afgezaagd, maar waar.
pi_83717592
quote:

[..]

Wat als iemand je moeder, vader, je vriend/vriendin voor van alles zou uitmaken, belachelijk maken en uitschelden.
Zou ik ze voor de bek slaan, maar volgens mijn bijbelkennis dien jij ze als ware volgeling van Jezus de andere wang toe te keren.

Zo maar weglopen kan niet aan de orde zijn.
pi_83717644
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 12:41 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Zou ik ze voor de bek slaan, maar volgens mijn bijbelkennis dien jij ze als ware volgeling van Jezus de andere wang toe te keren.

dinsdag 6 juli 2010 @ 12:43:11 #255
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83717651
quote:

Ben ik je vader, moeder, vriend of vriendin? Nee. We zitten op een discussieforum ...
pi_83717974
Heeft niemand nou door dat dit geen zin heeft? Deze discussie wordt al jaren, watzeg ik, decennia lang gevoerd.
Maar 1 partij (ik noem geen namen) is te kortzichtig om verder te kijken. Te gecontroleerd en gebrainwasht om na te denken over wat ze allemaal zeggen. Tunnelvisie.
Dus deze discussie kan wat mij betreft per direct gestopt worden
pi_83718237
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 12:52 schreef Michhas het volgende:
Heeft niemand nou door dat dit geen zin heeft? Deze discussie wordt al jaren, watzeg ik, decennia lang gevoerd.
Maar 1 partij (ik noem geen namen) is te kortzichtig om verder te kijken. Te gecontroleerd en gebrainwasht om na te denken over wat ze allemaal zeggen. Tunnelvisie.
Dus deze discussie kan wat mij betreft per direct gestopt worden
Gelukkig ben je God niet en bepaal jij dat dus niet
  dinsdag 6 juli 2010 @ 13:19:20 #258
94676 Garisson72
pi_83719123
quote:
Ah, daar is het getergde toontje weer van de christen die meer weerwoord tegenkomt dan hij kan handelen. .
pi_83719810
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 12:58 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Gelukkig ben je God niet en bepaal jij dat dus niet
Maar ik kan wel zeggen dat God ben Er wordt wel meer gelogen wat God en religie betreft dusja
pi_83723562
Maar even serieus hè... wie wil er nu een levende relatie met Jezus als je dit voorhanden hebt?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 16:07:33 #261
301973 FBreijer
Wait wut?
pi_83726683
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 14:55 schreef Techno het volgende:
Maar even serieus hè... wie wil er nu een levende relatie met Jezus als je dit voorhanden hebt?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_83727482
quote:

[..]

We proberen duidelijkheid te krijgen, maar jij geeft niet echt antwoorden waar we iets mee kunnen. ipv dat je het duidelijk probeert uit te leggen aan ons (in eigen woorden, niet citaten) hoe het zit , stop je de discussie. Beetje jammer.
pi_83733110
quote:
Ah, God heeft mijn gebed dus verhoord.
pi_83741272
quote:

[..]

Eigenlijk zou je verwachten dat Matthijs ervan geniet..
Zijn geloof is masochistisch van aard. Altijd schuldig, strenge god, gehoorzaam zijn, evangeliseren ondanks dat je van tevoren weet dat je bespot gaat worden. En ook nog de andere wang toekeren als je in gezicht geslagen wordt.
En dan de strenge meester die geen andere god of waarheid duldt. Mensen uitrusten met een vrije wil om ze daarna te straffen als ze idd een keuze maken??
Welke sadist zet dan ook de bomen waar ze niet van mogen eten middenin het paradijs neer?
Een waar gristen zou moeten genieten van alle heerlijke aandacht die we hem bieden..

En dan dat symbool, een gemarteld lijk aan een kruis..

Ik heb me weleens afgevraagd of alle kerken en kathedralen eigenlijk niet voor de duivel gebouwd zijn.. Als ze niet in hun broek hadden gescheten van angst om in de hel te komen, hadden ze ze nooit gebouwd.
pi_83751006
quote:
Het heeft 8 topics geduurd voordat je deze conclusie eindelijk kon trekken?
pi_83751022
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 12:24 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 12:32 schreef FBreijer het volgende:

[..]

De spot met jou (en andere religieuse mensen) aandrijven is het enige wat wij kunnen doen.
Jullie staan niet open voor logica en jullie eigen argumenten berusten veelal op circelredenatie, wensvol denken of 'je kan niet bewijzen dat het niet zo is'.

If one could reason with religieus people, there would be no religieus people.
Afgezaagd, maar waar.
QFT.
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 12:32 schreef Copycat het volgende:

[..]

Lastereren nog wel? Ik kijk vanuit mijn niet-gelovige zienswijze naar jouw religieuze zienswijze en snap er weinig van. Onbegrip dat jij helaas niet kan wegnemen met de lege citaten die je van het internet haalt.
Ik zou het juist interessant vinden om jouw overtuiging in je eigen woorden te horen en niet als onleesbare citaten die je op allerlei manieren kunt uitleggen.

Daarbij acht jij ongelovigen overduidelijk minderwaardig, dat laat je al tig topics duidelijk merken.
pi_83751043
quote:

[..]

Nu? Ja. De serieuze discussie met jou heb ik lang geleden al opgegeven.
quote:
Dan zou ik die persoon uitlachen. Van die beledigingen richting iemands moeder zijn de meeste lage en belachelijke manieren van iemand uitlullen.
quote:
Welke discussie? Redelijke argumenten betekenen niets voor jou, want jij kent DE waarheid.
pi_83751769
quote:

[..]

Eigenlijk zou je verwachten dat Matthijs ervan geniet..
Zijn geloof is masochistisch van aard. Altijd schuldig, strenge god, gehoorzaam zijn, evangeliseren ondanks dat je van tevoren weet dat je bespot gaat worden. En ook nog de andere wang toekeren als je in gezicht geslagen wordt.
En dan de strenge meester die geen andere god of waarheid duldt. Mensen uitrusten met een vrije wil om ze daarna te straffen als ze idd een keuze maken.
Welke sadist zet dan ook de bomen waar ze niet van mogen eten middenin het paradijs neer?
Een waar gristen zou moeten genieten van alle heerlijke aandacht die we hem bieden..
pi_83753666
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 14:55 schreef Techno het volgende:
SPOILER
Naja, zelfs mn vriendin is lekkerder. Kom dan met wat beters aanzetten
pi_83755370
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 05:06 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

Grappig. Christenen worden vaak beticht van zwart-wit denken, waarop niet-Christenen nogal es met dezelfde achterlijke zwart-wit argumenten antwoorden. Zie hier weer een mooi voorbeeld.

Het gebrek aan logica, die muur om jezelf heen bouwen en het "wij tegen zij"-gevoel is niet alleen weggelegd voor religie. Religie geeft in teveel gevallen alleen een geschikt denkkader voor al deze aspecten. Maar niet-religieuze mensen maken zich net zo goed schuldig aan dit soort gedrag.

Persoonlijk ben ik al lang uitgediscusseerd met dogmatisch-gelovigen hier op Fok over de vraag of de Christelijke/Islamitische boodschap "waar" is!; wanneer je wereldbeelden (paradigma's) zo drastisch uit elkaar liggen zul je het nooit met elkaar eens worden wat dat betreft. Maar dan blijft er vaak genoeg over om wel over te discusseren, lijkt me
  woensdag 7 juli 2010 @ 10:35:37 #271
301973 FBreijer
Wait wut?
pi_83755539
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 09:26 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Naja, zelfs mn vriendin is lekkerder. Kom dan met wat beters aanzetten
Pics?
pi_83755637
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 09:26 schreef Fes1-2 het volgende:
Naja, zelfs mn vriendin is lekkerder.
Tsssk, dat beweren die Fokkers allemaal.
SPOILER
pi_83756252
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 10:28 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Grappig. Christenen worden vaak beticht van zwart-wit denken, waarop niet-Christenen nogal es met dezelfde achterlijke zwart-wit argumenten antwoorden. Zie hier weer een mooi voorbeeld.
Onderbouwing?
En dan nog: wie begint ermee?
pi_83756344
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 10:28 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het gebrek aan logica, die muur om jezelf heen bouwen en het "wij tegen zij"-gevoel is niet alleen weggelegd voor religie. Religie geeft in teveel gevallen alleen een geschikt denkkader voor al deze aspecten. Maar niet-religieuze mensen maken zich net zo goed schuldig aan dit soort gedrag.

Persoonlijk ben ik al lang uitgediscusseerd met dogmatisch-gelovigen hier op Fok over de vraag of de Christelijke/Islamitische boodschap "waar" is!; wanneer je wereldbeelden (paradigma's) zo drastisch uit elkaar liggen zul je het nooit met elkaar eens worden wat dat betreft. Maar dan blijft er vaak genoeg over om wel over te discusseren, lijkt me
Zo zwart wit vind ik het niet.
Maar waar het in het leven om draait is toch dat mensen prettig leven.
Opzich zijn de 10 geboden een mooie leidraad om samen een fijn leven te hebben, of je nu gelovig bent of niet.
Het gebod om "uw vijand lief te hebben" mis ik bij gelovigen die ongelovigen willen bekeren wel een beetje.
  woensdag 7 juli 2010 @ 11:10:45 #275
262 Re
Kiss & Swallow
pi_83756723
topics gaan nu ook wel beetje doel van S&M voorbij geloof ik ...

en een ongelovige die een gelovige wil bekeren is net zo dom bezig als de vice versa variant
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_83756819
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 11:00 schreef Van-Binsbergen het volgende:
Het gebod om "uw vijand lief te hebben" mis ik bij gelovigen die ongelovigen willen bekeren wel een beetje.

Da's niet zo gek, omdat deze uitspraak bij een gelovige anders overkomt dan een ongelovige. Iemand als TS ziet "mensen bekeren" waarschijnlijk als "mensen lief hebben", omdat "in Christus leven" in zijn ogen het hoogst haalbare in het leven is. Ik hoop dan ook dat je niet verbaasd bent hierover.
pi_83756943
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 10:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Onderbouwing?
Moet ik je uitleggen hoe ontzettend dom en zwart-wit de uitspraak
quote:
is? Omdat er in de scheppingsmythe gesproken wordt over een boom van goed en kwaad die in het hof van Eden wordt neergezet, moeten Christenen aandachtsgeil zijn uit sadistische overwegingen?
quote:
En dan nog: wie begint ermee?

Ah. Pietje springt in de sloot, dus mag Henkie ook in de sloot springen

Dat is in elk geval 1 boodschap in het evangelie waar mensen nog een hoop van zouden kunnen leren: leer om onrecht naast je neer te leggen en zoek niet naar vergelding.
pi_83756986
Ben ik niet verbaasd over.
Het is mens eigen om je soms ergens op blind te staren. Daar heb je vrienden voor om je wakker te houden. Tenzij je vrienden zich op hetzelfde blindstaren...
pi_83757289
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 11:00 schreef Van-Binsbergen het volgende:

[..]

Zo zwart wit vind ik het niet.

Jij vind het een redelijk argument wat daar gegeven wordt door Enneacanthus_Obesus?
pi_83757845
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 11:26 schreef Haushofer het volgende:
Jij vind het een redelijk argument wat daar gegeven wordt door Enneacanthus_Obesus?
Redelijk of niet, op zich zit er wel een kern van waarheid in.
quote:
In zekere zin mag een religieus persoon er geen eigen meningen op na houden. Het is in feite arrogantie van hem indien hij er zelfs maar één heeft. In alles, van sexuele relaties, trouwen en familiezaken tot aan het zakenleven en de politiek, dus in alles wat maar van enig belang is, moet hij proberen te ontdekken wat zijn god en zijn geestelijke autoriteiten van hem verlangen. Hij dient slechts naar hun pijpen dansen.

Masochistische zelfopoffering is een integraal onderdeel van bijna alle georganiseerde religies. Men kan het bijvoorbeeld opmerken in allerlei vormen van rituele zelfonthouding die joden, christenen en islamieten en andere religieuzen voortdurend moeten ondergaan om bij de veronderstelde goden maar in de gunst te blijven staan.

Masochisme is ten diepste het zichzelf opzettelijk pijn aandoen opdat men zonder schuld een vorm van seks of ander genot mag ervaren. En de kern van de meeste georganiseerde religies is de uitvoering van masochistische rituelen als verzachting van schuld, met behulp waarvan de gelovige zichzelf weer toestemming geeft om van het leven te genieten.

Godsdienst is in hoofdzaak masochisme. En beide zijn vormen van mentaal ziek zijn.
Enig idee van wie dit citaat afkomstig is?
SPOILER
pi_83758159
Is dat wel een mentale ziekte, masochisme? Zou het meer een menselijke eigenschap zijn die iemand in een bepaalde mate kan hebben. Net als de vatbaarheid voor drankverslaving o.i.d?
Ik kan me best voorstellen dat een religieus persoon zich helemaal vrij en gelukkig kan voelen na masochistische gedachten/handelingen.
pi_83758368
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 11:42 schreef Techno het volgende:

[..]

Redelijk of niet, op zich zit er wel een kern van waarheid in.
[..]

Enig idee van wie dit citaat afkomstig is?

Daar gaat Ellis behoorlijk kort door de bocht. Bij extreme vormen van geloven zou ik me er nog wat bij kunnen voorstellen; over de rol van masochisme in religieuze ervaring zou ik meer na moeten denken. Maar er wordt in jouw citaat gesproken over "religieuzen" en godsdienst in het algemeen.
pi_83759433
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 11:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Moet ik je uitleggen hoe ontzettend dom en zwart-wit de uitspraak
[..]
Doe je best. Tot nu toe dicht je me allerlei minder fraaie eigenschappen toe, maar een argument heb ik nog niet mogen lezen.
quote:
is? Omdat er in de scheppingsmythe gesproken wordt over een boom van goed en kwaad die in het hof van Eden wordt neergezet, moeten Christenen aandachtsgeil zijn uit sadistische overwegingen?
[..]
Herstel: Het zijn er twee! Er is een boom van kennis van goed en kwaad, en een boom des levens.
De eerste geeft je wijsheid, de tweede eeuwig leven. Van de eerste hebben Eva en Adam gesnoept.

Ik blijf erbij dat god een sadistische lul moet zijn om uitgerekend die twee bomen middenin het paradijs te zetten met de mededeling dat ze die vruchten niet mogen eten, niet te horen krijgen waarom, ze wel met een vrije wil uit te rusten en vervolgens ze te straffen als ze gebruik maken van die vrije wil.

Ik heb nergens gezegd dat ze 'aandachtgeil zijn uit sadistische overwegingen' maar wel dat ze masochistisch zijn en zijn zoontje al helemaal.

quote:
Ah. Pietje springt in de sloot, dus mag Henkie ook in de sloot springen
Als jij een grap maakt, mag ik er best één terug maken.
quote:
Dat is in elk geval 1 boodschap in het evangelie waar mensen nog een hoop van zouden kunnen leren: leer om onrecht naast je neer te leggen en zoek niet naar vergelding.
Vergelding? Er wordt gewoon hard teruggeargumenteerd.. Dit is een discussieforum en we hadden het niet over onrecht maar over dogmatisch geloof en het achterhaalde idee van menen de wijsheid in pacht te hebben.
Ik heb niet het idee dat het hier gaat om onrecht waarvoor vergelding gezocht wordt..
Er wordt af en toe gespot met een bespottelijke stelling, ja.. En Matthijs heeft acht topics lang de kans gehad om de martelaar uit te hangen, in navolging van J van N, daarmee de wil van god volgend.
Sorry hoor, dat ik de bijbel niet erken als absolute waarheid. Dat is ook waar de discussie gelijk mank gaat: Iemand die meent de wijsheid in pacht te hebben impliceert dat de ander altijd ongelijk heeft.
pi_83761659
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 12:19 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Doe je best. Tot nu toe dicht je me allerlei minder fraaie eigenschappen toe, maar een argument heb ik nog niet mogen lezen.
Ok. Christenen worden hier beticht van het feit dat ze de scheppingsmythe letterlijk nemen. En wat jij vervolgens doet is precies hetzelfde, er met een moderne Westerse bril tegenaan kijken zodat je allemaal fijne eigenschappen aan God toe kunt dichten ("God is een lul, een sadist" etc. etc.)

Tsja, wat moet je daar van zeggen? Ik vind het hopeloos, eerlijk gezegd.
quote:
Ik blijf erbij dat god een sadistische lul moet zijn om uitgerekend die twee bomen middenin het paradijs te zetten met de mededeling dat ze die vruchten niet mogen eten, niet te horen krijgen waarom, ze wel met een vrije wil uit te rusten en vervolgens ze te straffen als ze gebruik maken van die vrije wil.
Het is een mythe.
quote:
Sorry hoor, dat ik de bijbel niet erken als absolute waarheid.

Waarom neem je het scheppingsverhaal dan zo serieus en vat je het letterlijk op?

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 07-07-2010 13:30:34 ]
pi_83761784
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 13:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok. Christenen worden hier beticht van het feit dat ze de scheppingsmythe letterlijk nemen. En wat jij vervolgens doet is precies hetzelfde, er met een moderne Westerse bril tegenaan kijken zodat je allemaal fijne eigenschappen aan God kunt dichten ("God is een lul, een sadist" etc. etc.)

Tsja, wat moet je daar van zeggen? Ik vind het hopeloos, eerlijk gezegd.
JUIST omdat de gelovigen dat doen natuurlijk. Als zij het niet letterlijk zouden nemen, dan zouden wij ook die manier van discussie niet hoeven aan te gaan.
quote:
Het is een mythe.
Niet volgens veel gelovigen, en daar gaat het nu net om.
quote:
Waarom neem je het scheppingsverhaal dan zo serieus en vat je het letterlijk op?
Omdat het de enige taal is die bijvoorbeeld Matthijs zal begrijpen. Wil je een discussie voeren met iemand die de Bijbel letterlijk neemt, dan kan je die persoon op deze manier laten zien wat er allemaal onlogisch en zelfs slecht aan dat verhaal is.

Natuurlijk kan je het wel over het Bijbelverhaal hebben als niet-gelovige, als gelovigen het allemaal als waarheid zien. Op andere fronten is discussie dan namelijk niet mogelijk, behalve over het Bijbelverhaal zelf.
pi_83763200
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 13:18 schreef -Strawberry- het volgende:
Omdat het de enige taal is die bijvoorbeeld Matthijs zal begrijpen. Wil je een discussie voeren met iemand die de Bijbel letterlijk neemt, dan kan je die persoon op deze manier laten zien wat er allemaal onlogisch en zelfs slecht aan dat verhaal is.
Nee, dat kan niet. Want jij beoordeelt het als "slecht" vanuit een ongelovig denkkader.
pi_83764485
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 13:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, dat kan niet. Want jij beoordeelt het als "slecht" vanuit een ongelovig denkkader.
Ander denkkader of niet, als je de Bijbel letterlijk gaat nemen zoals sommige gelovigen ook doen kan je er die conclusies aan verbinden. Welke dan de meer realistische interpretatie is valt over te discussieren natuurlijk.

En ik denk dat vanuit een gelovig denkkader sommige Bijbelse verhalen ook wel als slecht of onjuist kunnen worden gezien, als men de tekst kritisch gaat bekijken.
pi_83764737
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 14:23 schreef -Strawberry- het volgende:

En ik denk dat vanuit een gelovig denkkader sommige Bijbelse verhalen ook wel als slecht of onjuist kunnen worden gezien, als men de tekst kritisch gaat bekijken.

"Onjuist" in de zin van dat het feitelijke onjuistheden bevat wanneer je het letterlijk opvat, daar kan ik nog in meekomen. Denk aan de twee manieren waarop Judas aan z'n eind komt, of de twee verschillende verhalen over Goliath.

Maar wat bedoel je met "slecht"? Slecht vanuit welke ethiek? De jouwe, of de Christelijke?
pi_83765119
quote:

Om te laten zien dat dat niet de juiste manier is
pi_83766859
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 14:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Om te laten zien dat dat niet de juiste manier is

Maar dan neem je dus het standpunt van een bijbelvaste Christen in, waarop je vervolgens met je eigen redenatie omtrent logica, ethiek etc. gaat zeggen dat het "niet klopt".
pi_83766968
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 15:26 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar dan neem je dus het standpunt van een bijbelvaste Christen in, waarop je vervolgens met je eigen redenatie omtrent logica, ethiek etc. gaat zeggen dat het "niet klopt".
Bijbelse teksten en logica gaan niet samen?
pi_83767428
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 15:29 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Bijbelse teksten en logica gaan niet samen?

Denk es aan een bijbelvaste Christen die meent dat de scheppingsmythe een feitelijke gebeurtenis heeft vastgelegd. Dan wordt er beweerd dat de aarde in zes dagen geschapen is. Noem jij dat "logisch"? Ik noem het, vanuit mijn natuurwetenschappelijke denken, absurd
pi_83768529
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 15:26 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik gebruik de eigen redenering om hun ongelijk aan te tonen.
pi_83768817
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 16:10 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik gebruik de eigen redenering om hun ongelijk aan te tonen.

Kun je es een simpel voorbeeld geven van een aspect waarbij je dat doet?
pi_83769377
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 15:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Denk es aan een bijbelvaste Christen die meent dat de scheppingsmythe een feitelijke gebeurtenis heeft vastgelegd. Dan wordt er beweerd dat de aarde in zes dagen geschapen is. Noem jij dat "logisch"? Ik noem het, vanuit mijn natuurwetenschappelijke denken, absurd
Dat is waar. Maar mijn doel is dan wel om met redelijke argumenten een gelovige te laten inzien dat bepaalde zaken in de Bijbel nogal vreemd zijn, zoals dus het hele verboden appel verhaal hierboven. Misschien dat ethiek daar ook bij komt kijken, maar ik denk niet dat gelovigen houden van sadisme. En wij ook niet, dus dan valt over die interpretatie toch te praten?

Want blijkbaar zelfs als je dat Bijbelverhaal letterlijk neemt, kunnen er nog verschillende interpretaties bestaan.
pi_83769726
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 16:29 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat is waar. Maar mijn doel is dan wel om met redelijke argumenten een gelovige te laten inzien dat bepaalde zaken in de Bijbel nogal vreemd zijn, zoals dus het hele verboden appel verhaal hierboven.
Maar hoe doe je dat? En wat zijn "redelijke argumenten"?

Voor de gemiddelde Christen is het verhaal van de "verboden vrucht" juist heel logisch. Om Paulus in 1.Kor. te quoten: "zoals we door Adam sterven, zo worden we door Christus levend gemaakt".

Voor een Christen is de zondeval dus heel erg logisch; waarom zou Christus anders gestorven zijn?

Voor mij is dit deel van de scheppingsmythe één van de vele mythes die proberen te verklaren hoe zaken als "dood" en "zonde" in het leven zijn gekomen, en deze heeft toevallig een plek gekregen in de Thora. Maar daar kan een Christen weinig mee.
quote:
Want blijkbaar zelfs als je dat Bijbelverhaal letterlijk neemt, kunnen er nog verschillende interpretaties bestaan.

Natuurlijk. Het hangt alleen al van je vertaling af.
pi_83773086
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 16:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Kun je es een simpel voorbeeld geven van een aspect waarbij je dat doet?
Dat heb ik allang gedaan.
pi_83774000
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 16:38 schreef Haushofer het volgende:
Maar hoe doe je dat? En wat zijn "redelijke argumenten"?

Voor de gemiddelde Christen is het verhaal van de "verboden vrucht" juist heel logisch. Om Paulus in 1.Kor. te quoten: "zoals we door Adam sterven, zo worden we door Christus levend gemaakt".

Voor een Christen is de zondeval dus heel erg logisch; waarom zou Christus anders gestorven zijn?

Voor mij is dit deel van de scheppingsmythe één van de vele mythes die proberen te verklaren hoe zaken als "dood" en "zonde" in het leven zijn gekomen, en deze heeft toevallig een plek gekregen in de Thora. Maar daar kan een Christen weinig mee.

Natuurlijk. Het hangt alleen al van je vertaling af.
Ms lees ik het verkeerd maar nu lijk je weer soort van 'religie te verdedigen' en bijna te zeggen dat alle levensvisies en denkbeelden min of meer allemaal gelijkwaardig zijn, als je ze maar binnen het juiste referentiekader bekijkt.
pi_83777322
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 18:47 schreef Modus het volgende:

[..]

Ms lees ik het verkeerd maar nu lijk je weer soort van 'religie te verdedigen' en bijna te zeggen dat alle levensvisies en denkbeelden min of meer allemaal gelijkwaardig zijn, als je ze maar binnen het juiste referentiekader bekijkt.

Nee. Ik probeer uit te leggen waarom het nogal zinloos is om de genoemde discussies aan te gaan.
pi_83777397
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 18:16 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dat heb ik allang gedaan.

Dat heb ik gemist dan, heb niet alle pagina's doorgelezen. Kun je een simpel voorbeeld geven van een kwestie?
pi_83778319
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 20:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat heb ik gemist dan, heb niet alle pagina's doorgelezen. Kun je een simpel voorbeeld geven van een kwestie?
Ik refereerde aan mijn post waarin ik god sadistisch noem.. Jij noemt dat mss. een uitleg, ik een samenvatting.

En dat was de laatste post.. Ik ga geen nieuwe openen, want het lijkt een beetje een herhaling van zetten te worden.
Als een ander de behoefte heeft, be my guest
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')