abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 juli 2010 @ 08:28:16 #1
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83634953
Om even terug te komen op de vorige topics, wat me opviel is dat sommige mensen net doen alsof God geen liefde en een gemeen God is en zijzelf slachtoffer zijn.

Dat deed me denken aan een filmpje waarin een man werd aangehouden door de politie en agressief werd en respectloos met de politie omging, het slachtoffer ging uithangen. Sommige om hen heen, namen het op voor degene die werd gearresteerd en noemde hem een goede jongen.

Laat ik dit zeggen tot de mensen die het slachtoffer gaan uithangen, je bent geen slachtoffer als God zijn oordeel uitvoert, dan heb je het ook verdiend. Mensen die zelf vol haat en onrecht zitten en dan God van allerlei dingen gaan beschuldigen. Voordat ik tot geloof kwam in Jezus zocht ik naar liefde en de waarheid en heb het gevonden in Jezus. Het enigste wat ik kon doen was om vergeving vragen voor de verkeerde dingen die ik heb gedaan, mezelf verantwoordelijk houden daarvoor. Ik heb over mezelf het oordeel uitgesproken en was het ermee eens dat ik straf verdiende, inplaats met de vinger naar God te wijzen (hoe durven die mensen) en door zijn liefde, 100% door het werk van Jezus heeft God me alles vergeven wat ik verkeerd heb gedaan, juist daarin zie ik zijn liefde dat hij al mijn overtredingen heeft vergeven en niet meer wordt veroordeeld.
pi_83635089
Nee laat maar

[ Bericht 84% gewijzigd door #ANONIEM op 04-07-2010 09:07:10 ]
  zondag 4 juli 2010 @ 09:08:31 #3
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_83635100
quote:
Op zondag 4 juli 2010 08:28 schreef matthijs.. het volgende:
Om even terug te komen op de vorige topics, wat me opviel is dat sommige mensen net doen alsof God geen liefde en een gemeen God is en zijzelf slachtoffer zijn.

Dat deed me denken aan een filmpje waarin een man werd aangehouden door de politie en agressief werd en respectloos met de politie omging, het slachtoffer ging uithangen. Sommige om hen heen, namen het op voor degene die werd gearresteerd en noemde hem een goede jongen.

Laat ik dit zeggen tot de mensen die het slachtoffer gaan uithangen, je bent geen slachtoffer als God zijn oordeel uitvoert, dan heb je het ook verdiend. Mensen die zelf vol haat en onrecht zitten en dan God van allerlei dingen gaan beschuldigen. Voordat ik tot geloof kwam in Jezus zocht ik naar liefde en de waarheid en heb het gevonden in Jezus. Het enigste wat ik kon doen was om vergeving vragen voor de verkeerde dingen die ik heb gedaan, mezelf verantwoordelijk houden daarvoor. Ik heb over mezelf het oordeel uitgesproken en was het ermee eens dat ik straf verdiende, inplaats met de vinger naar God te wijzen (hoe durven die mensen) en door zijn liefde, 100% door het werk van Jezus heeft God me alles vergeven wat ik verkeerd heb gedaan, juist daarin zie ik zijn liefde dat hij al mijn overtredingen heeft vergeven en niet meer wordt veroordeeld.

Ik denk niet dat mensen die hier posten zich slachtoffer voelen. Het is meer waarschijnlijk dat zij waarheid en liefde zonder hulp van God hebben gevonden....
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 09:27:10 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83635236
serieuse vraag: hoe weet je dat God of Jezus je heeft vergeven? Hoe heeft hij je dat duidelijk gemaakt? Hoe weet je zo goed dat hij je niet meer zal veroordelen

Oh en please kom niet met de dooddoener "dat weet ik gewoon want God is liefde". Ik zoek naar een concreet antwoord dus
lolwut
  zondag 4 juli 2010 @ 09:36:51 #5
283800 Suphomes
Dat dit kan in Nederland
pi_83635358
quote:
Om even terug te komen op de vorige topics, wat me opviel is dat sommige mensen net doen alsof Kim geen liefde en een gemeen Kim is en zijzelf slachtoffer zijn.

Laat ik dit zeggen tot de mensen die het slachtoffer gaan uithangen, je bent geen slachtoffer als Kim zijn oordeel uitvoert, dan heb je het ook verdiend. Mensen die zelf vol haat en onrecht zitten en dan Kim van allerlei dingen gaan beschuldigen. Voordat ik tot geloof kwam in Jezus zocht ik naar liefde en de waarheid en heb het gevonden in Jezus. Het enigste wat ik kon doen was om vergeving vragen voor de verkeerde dingen die ik heb gedaan, mezelf verantwoordelijk houden daarvoor. Ik heb over mezelf het oordeel uitgesproken en was het ermee eens dat ik straf verdiende, inplaats met de vinger naar Kim te wijzen (hoe durven die mensen) en door zijn liefde, 100% door het werk van Kim heeft Kim me alles vergeven wat ik verkeerd heb gedaan, juist daarin zie ik zijn liefde dat hij al mijn overtredingen heeft vergeven en niet meer wordt veroordeeld.

Kim Il Sung is liefde, al die mensen in Noord Korea moeten eens ophouden met rebels doen en zich aan de regels houden, anders heb je potverdorie dat strafkamp gewoon verdiend. Fijn voor je matthijs dat je via Kim Jong Il de weg naar de Grote Leider hebt weten te vinden.
pi_83635362
Stop met die afgoderij, en volg de ware God en Bevrijder. Redding is nog mogelijk. Ontdek zijn oneindige liefde en zet je ziel open voor Hem. Redding is nabij.

http://www.venganza.org/

Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  zondag 4 juli 2010 @ 09:37:51 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_83635371
quote:
Waarop baseer je dat? Omdat het in het grote sprookjes boek staat?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_83635436
quote:
-Verhaal-

Hoe kom je er toch bij dat al die door misbruikende, martelende, stelende en liegende geestelijken geschreven verhalen over hel en verdoemenis waar zijn? Praat maar lekker anderen na. Overigens kun je dan natuurlijk het beste selectief de fabeltjes kiezen die jou prettig liggen. Lees thomas eens!

"Don't build tall buildings to honor me. Lift a rock and I will be there, split a piece of wood and i'll be there.'' (Thomas)
Whatever...
pi_83635518
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:27 schreef BrandX het volgende:
serieuse vraag: hoe weet je dat God of Jezus je heeft vergeven? Hoe heeft hij je dat duidelijk gemaakt? Hoe weet je zo goed dat hij je niet meer zal veroordelen

Oh en please kom niet met de dooddoener "dat weet ik gewoon want God is liefde". Ik zoek naar een concreet antwoord dus
Dat staat in Johannes 3:16. God is naar de aarde gekomen als mens van vlees en bloed en is voor onze zondes aan het kruis gestorven. Zodat wij het eeuwige leven hebben, wat we ook hebben gedaan. In tegenstelling tot de mensen die in de tijd van het oude testament leefden.
  zondag 4 juli 2010 @ 09:49:25 #10
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_83635541
Om gelovigen kan je alleen maar keihard lachen. Ik heb er zelfs geen begrip voor. Godsdienst is iets wat met alle mogelijke inspanning moet worden bestreden.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_83635577
quote:
Voordat ik tot geloof kwam in Jezus zocht ik naar liefde en de waarheid en heb het gevonden in Jezus. Het enigste wat ik kon doen was om vergeving vragen voor de verkeerde dingen die ik heb gedaan, mezelf verantwoordelijk houden daarvoor. Ik heb over mezelf het oordeel uitgesproken en was het ermee eens dat ik straf verdiende
Jij bent al door Jezus veroordeeld? Welk oordeel heb je jezelf gekregen?
En hoe weet je dat je veroordeeld bent geweest en welke straf heb je gekregen?
pi_83635592
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:51 schreef Laydina het volgende:

[..]

Jij bent al door Jezus veroordeeld? Welk oordeel heb je jezelf gekregen?
En hoe weet je dat je veroordeeld bent geweest en welke straf heb je gekregen?
Lees:'Knielend op een bed violen maar eens". hel en verdoemenis, genieten van het leven is al een zonde op zich..
Whatever...
  zondag 4 juli 2010 @ 09:52:58 #13
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_83635598
Wat mij altijd enorm stoort aan een opmerking als de jouwe is dat de zogenoemde gelovigen altijd de waarheid in pacht denken te hebben. Onbegrijpelijk. Het grappige is dat heel veel agnosten of atheïsten vaak wel de gelovigen in hun waarde laat, maar dat dat andersom niet geldt.
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 09:54:07 #14
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83635620
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:47 schreef AvecLeCoeur het volgende:

[..]

Dat staat in Johannes 3:16. God is naar de aarde gekomen als mens van vlees en bloed en is voor onze zondes aan het kruis gestorven. Zodat wij het eeuwige leven hebben, wat we ook hebben gedaan. In tegenstelling tot de mensen die in de tijd van het oude testament leefden.
ja prachtig. maar TS zegt
quote:
Ik heb over mezelf het oordeel uitgesproken en was het ermee eens dat ik straf verdiende
Ok, prima. Ben overigens ook wel benieuwd wat voor straf hij zichzelf gegeven heeft. maar goed, vervolgens zegt hij, nadat hij zichzelf dus blijkbaar gestraft heeft:
quote:
100% door het werk van Jezus heeft God me alles vergeven wat ik verkeerd heb gedaan, juist daarin zie ik zijn liefde dat hij al mijn overtredingen heeft vergeven en niet meer wordt veroordeeld.
Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Omdat Jezus gestorven is voor onze zonden, kan TS zomaar even bepalen welke 'strafmaat voor zijn zonden goed genoeg is waarmee hij weet dat Jezus hem heeft vergeven' ??????

omg dat is hetzelfde wanneer ik een 2 ouwe oma'tjes helemaal in elkaar sla voor hun portomenee en pensioentje (ik neem een niet al te zwaar voorbeeld), tegen mezelf een paar jaar later zeg: Goh BX dat was stout! Je moet jezelf straffen! Je gaat nu voor 2 oma'tjes de boodschappen doen (en nee niet de portemonee leegroven). Dan ben je daarna vergeven voor je zonden.

Sorry, maar nee. Dat staat volledig niet in verhouding.

Ik zal mijn vraag anders stellen aan TS:

Wat voor boetedoening heb je gedaan, en hoe weet je zo zeker dat dat afdoende is voor Jezus of God om jou te vergeven? En svp niet smijten met boeken uit de bijbel, want daarin staat ook dat God mensen zwaar heeft gestraft (vermoord) voor zonden, ook al betuigden zij schuld. Dus dat gaat niet op. Ik wil concreet weten wat het was waarvan jij wist: God heeft mij vergeven. Geen vage shizzle van: Jezus stierf voor mijn zonden.

Nogmaals, oprechte en serieuze vraag. wat was de situatie of het moment of veel liever nog de gebeurtenis waarop jij wist: God heeft mij mijn zonden vergeven.
lolwut
  zondag 4 juli 2010 @ 09:57:12 #15
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_83635657
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:52 schreef doeka het volgende:
Wat mij altijd enorm stoort aan een opmerking als de jouwe is dat de zogenoemde gelovigen altijd de waarheid in pacht denken te hebben. Onbegrijpelijk. Het grappige is dat heel veel agnosten of atheïsten vaak wel de gelovigen in hun waarde laat, maar dat dat andersom niet geldt.
En dit dus. Is een hele vervelende eigenschap van de mensheid.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_83635751
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:52 schreef doeka het volgende:
Wat is er onbegrijpelijk aan het feit dat "zogenoemde gelovigen denken de waarheid in pacht te hebben?". Wat is daar verkeerd aan? Waarom neem je ze dat kwalijk?
Wie zegt dat "de gelovigen" ( ) "de atheïsten" ( )niet in hun waarde laten, en op welke manier doen ze dat volgens jou?
Is het niet logisch dat "de gelovigen" denken de waarheid in pacht te hebben? Denken "de atheïsten" dat ook niet? "De agnosten" laat ik hier graag buiten beschouwing aangezien zij zich in het geheel niet mengen over discussies/uitspraken over het geloof. Ze hebben in feite geen mening. Niet verwonderlijk dat ze dan ook niet doen alsof ze de waarheid in pacht hebben.
  zondag 4 juli 2010 @ 10:07:04 #17
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83635791
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:54 schreef BrandX het volgende:

Ok, prima. Ben overigens ook wel benieuwd wat voor straf hij zichzelf gegeven heeft.
Driemaal daags masturberen: op de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 10:09:58 #18
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83635829
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:07 schreef Copycat het volgende:

[..]

Driemaal daags masturberen: op de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Mjah, ik weet het, ik krijg toch nooit een antwoord behalve dan de vage: 'dat staat daar en daar geschreven in de bijbel' of 'omdat God liefde is' of iets in die strekking
lolwut
pi_83635847
quote:
Ok, prima. Ben overigens ook wel benieuwd wat voor straf hij zichzelf gegeven heeft. maar goed, vervolgens zegt hij, nadat hij zichzelf dus blijkbaar gestraft heeft:
Je geeft jezelf geen straf als gelovige. Of laat me het anders zeggen, je vraagt om vergeving omdat je beseft dat je zondig bent.
quote:
Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Omdat Jezus gestorven is voor onze zonden, kan TS zomaar even bepalen welke 'strafmaat voor zijn zonden goed genoeg is waarmee hij weet dat Jezus hem heeft vergeven' ??????

omg dat is hetzelfde wanneer ik een 2 ouwe oma'tjes helemaal in elkaar sla voor hun portomenee en pensioentje (ik neem een niet al te zwaar voorbeeld), tegen mezelf een paar jaar later zeg: Goh BX dat was stout! Je moet jezelf straffen! Je gaat nu voor 2 oma'tjes de boodschappen doen (en nee niet de portemonee leegroven). Dan ben je daarna vergeven voor je zonden.

Sorry, maar nee. Dat staat volledig niet in verhouding.
Een mens bepaalt zelf zijn strafmaat niet. God bepaalt het uiteindelijke vonnis. Vergeving voor zonde(n) komt voor de ware gelovige (hoe laat hij/zij ook tot bekering mag komen, denk aan diegene die naast Jezus hing aan een kruis: ‘Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn’ (Lucas 23:43)).
quote:
Ik zal mijn vraag anders stellen aan TS:

Wat voor boetedoening heb je gedaan, en hoe weet je zo zeker dat dat afdoende is voor Jezus of God om jou te vergeven? En svp niet smijten met boeken uit de bijbel, want daarin staat ook dat God mensen zwaar heeft gestraft (vermoord) voor zonden, ook al betuigden zij schuld. Dus dat gaat niet op. Ik wil concreet weten wat het was waarvan jij wist: God heeft mij vergeven. Geen vage shizzle van: Jezus stierf voor mijn zonden.

Nogmaals, oprechte en serieuze vraag. wat was de situatie of het moment of veel liever nog de gebeurtenis waarop jij wist: God heeft mij mijn zonden vergeven.
Een mens hoeft geen boetedoening te doen, omdat Jezus die boetedoening al heeft gedaan. Je weet dat dit afdoende is doordat de Bijbel zegt dat het zo is. Ik zou niet weten waarom de Bijbel geen goede bron zou zijn voor gelovigen, wat moeten de gelovigen anders als bron gebruiken?
Inderdaad, er zijn ook veel rare dingen gebeurd in de Bijbel. Bedenk wel dat er een verschil zit tussen OT en NT, hoewel zelfs in het NT (Handelingen dacht ik) nog een stel het leven laat omdat ze niet alles zouden delen met de geloofsgemeente.
pi_83635960
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 10:19:48 #21
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83635989
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:11 schreef gekkewiebel het volgende:

[..]

Je geeft jezelf geen straf als gelovige. Of laat me het anders zeggen, je vraagt om vergeving omdat je beseft dat je zondig bent.
[..]

Een mens bepaalt zelf zijn strafmaat niet. God bepaalt het uiteindelijke vonnis. Vergeving voor zonde(n) komt voor de ware gelovige (hoe laat hij/zij ook tot bekering mag komen, denk aan diegene die naast Jezus hing aan een kruis: ‘Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn’ (Lucas 23:43)).
[..]

Een mens hoeft geen boetedoening te doen, omdat Jezus die boetedoening al heeft gedaan. Je weet dat dit afdoende is doordat de Bijbel zegt dat het zo is. Ik zou niet weten waarom de Bijbel geen goede bron zou zijn voor gelovigen, wat moeten de gelovigen anders als bron gebruiken?
Inderdaad, er zijn ook veel rare dingen gebeurd in de Bijbel. Bedenk wel dat er een verschil zit tussen OT en NT, hoewel zelfs in het NT (Handelingen dacht ik) nog een stel het leven laat omdat ze niet alles zouden delen met de geloofsgemeente.
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:09 schreef BrandX het volgende:
Mjah, ik weet het, ik krijg toch nooit een antwoord behalve dan de vage: 'dat staat daar en daar geschreven in de bijbel' of 'omdat God liefde is' of iets in die strekking
Met alle respect, ik kan daar dus niets mee. Het 'omdat het daar en daar staat'. Het is zooooo makkelijk, dat je voor je ergste zonden 'gewoon' wordt vergeven wanneer je zegt: ik heb spijt bla bal. Dat je dan vergeven wordt omdat het in een eeuwen oud, in de tijdsgeest van toen geschreven boek staat. Dat gaat er bij mij eenvoudigweg niet in.
Ik had gehoopt op een meer concreet antwoord. Maar goed, ik ga denk ik de knop 'Stop Volgen' maar eens nuttig gebruiken.
lolwut
pi_83636021
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:19 schreef BrandX het volgende:

[..]

[..]

Met alle respect, ik kan daar dus niets mee. Het 'omdat het daar en daar staat'. Het is zooooo makkelijk, dat je voor je ergste zonden 'gewoon' wordt vergeven wanneer je zegt: ik heb spijt bla bal. Dat je dan vergeven wordt omdat het in een boek staat. Dat gaat er bij mij eenvoudigweg niet in.
Ik had gehoopt op een meer concreet antwoord. Maar goed, ik ga denk ik de knop 'Stop Volgen' maar eens nuttig gebruiken.
Waar wil je dan meer van horen, BrandX?
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 10:24:15 #23
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83636064
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:21 schreef gekkewiebel het volgende:

[..]

Waar wil je dan meer van horen, BrandX?
Iets concreets. Iets aantoonbaars. Niet iets vaags als: dat staat daar en daar in een eeuwenoud in die tijdsgeest geschreven boek. Dat doet het gewoon niet voor mij.

Voor de duidelijkheid: ik heb diverse gelovige vrienden. Een Christelijke, een protestant, en drie Islamieten. heerlijk praten en discussieren met ze over het geloof, want ik vind het rete instressant. Dit is dus geen bash een gelovige of lok een gelovige uit de tent gedoe van mij. Maar een zoektocht naar concreetheid, zodat ik op zijn minst mij kan indenken waarom mensen geloven, behalve dat het in een boek staat. Ik kan daar persoonlijk gewoon niets mee.
lolwut
pi_83636136
Telt fokken trouwens als werk? Anders hebben we een probleem met het vierde gebod: Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er in leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

oh ja, de christenen mogen ons nu doden...komen ze in de hemel! (echt!)
pi_83636237
Toch opmerkelijk dat 9 van de 10 posts hier afkomstig zijn van gefrustreerde atheisten. Je gaat als homo toch ook niet in een topic over lekkere wijven steeds laten weten hoe niet aangetrokken je voelt tot een vrouwelijke kont?
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 10:36:03 #26
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83636269
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:33 schreef itay het volgende:
Toch opmerkelijk dat 9 van de 10 posts hier afkomstig zijn van gefrustreerde atheisten. Je gaat als homo toch ook niet in een topic over lekkere wijven steeds laten weten hoe niet aangetrokken je voelt tot een vrouwelijke kont?
Ik hoop niet dat je mij daarmee bedoelt, want ik ben absoluut geen atheist. Ik zoek alleen mijn weg op mijn manier.
Overigens is het wel of niet aangetrokken zijn tot een vrouwelijke kont iets wat vrij snel bewezen kan worden bij mannen doorgaans
lolwut
  zondag 4 juli 2010 @ 10:38:13 #27
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83636305
Ik weet welke straf Matthijs heeft gekregen(zichzelf heeft opgelegd) Hij moet voor iedere zonden die hij begaan heeft iemand bekeren.
Morgen zou hij vast wel weer reageren.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
  zondag 4 juli 2010 @ 10:39:39 #28
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83636326
quote:
Matthijs begint een topic over Jezus en het geloof. Er worden vragen gesteld aan Matthijs en hij geeft geen antwoord.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_83636335
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:36 schreef BrandX het volgende:

[..]

Ik hoop niet dat je mij daarmee bedoelt, want ik ben absoluut geen atheist. Ik zoek alleen mijn weg op mijn manier.
Overigens is het wel of niet aangetrokken zijn tot een vrouwelijke kont iets wat vrij snel bewezen kan worden bij mannen doorgaans
haha das waar. Nee ik had het niet over jou, maar meer een reactie op opmerkingen als het masturberen over de drie eenheid, het spreken van een sprookjesboek en het aloude spaghetti monster argument. Beetje denigrerend ten opzichte van mensen die hier gewoon over hun geloof willen praten.
pi_83636340
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:24 schreef BrandX het volgende:

[..]

Iets concreets. Iets aantoonbaars. Niet iets vaags als: dat staat daar en daar in een eeuwenoud in die tijdsgeest geschreven boek. Dat doet het gewoon niet voor mij.

Voor de duidelijkheid: ik heb diverse gelovige vrienden. Een Christelijke, een protestant, en drie Islamieten. heerlijk praten en discussieren met ze over het geloof, want ik vind het rete instressant. Dit is dus geen bash een gelovige of lok een gelovige uit de tent gedoe van mij. Maar een zoektocht naar concreetheid, zodat ik op zijn minst mij kan indenken waarom mensen geloven, behalve dat het in een boek staat. Ik kan daar persoonlijk gewoon niets mee.
Tja, concreet en aantoonbaar blijft lastig. Geloofservaringen zijn vaak zeer persoonlijk. Ik heb wel eens filmpjes gezien over gebedsgenezing en dat soort zaken, maar weet niet goed wat ik ervan moet vinden en/of ik het moet geloven. Ook lang niet iedereen heeft een Eureka moment terwijl ze in de grootste dip van hun leven zitten en verslaaf zijn aan druk, seks en drugs ofzo. In veel gevallen "groeit het een beetje". Voor mij kwam het besefmoment op een mooie ochtend toen ik hardliep in het bos, waarin ik me verbaasde over al het moois wat er was (wat God gemaakt heeft so to say).

Om antwoord te geven op je vraag, de meeste mensen geloven niet om concrete redenen als "toen ik in het dieptepunt zat kreeg ik het gevoel van binnen in vuur en vlam te staan en op te stijgen en..."
Meestal geloven mensen (volgens mij) om redenen als geborgenheid, vertrouwen, zekerheid en vergeving.
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:28 schreef PatriotOnline het volgende:
Telt fokken trouwens als werk? Anders hebben we een probleem met het vierde gebod: Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er in leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

oh ja, de christenen mogen ons nu doden...komen ze in de hemel! (echt!)
Ik heb het zelf niet zo met de zondagsrust. Ik denk dat het belangrijker voor gelovigen om niet te verzanden in het leven van alledag en niet meer toe te komen aan "het belangrijkste" (voor gelovigen, en naar mijn mening ook voor niet-gelovigen, alleen beseffen zij het niet ).
Ik kan het vers even niet vinden, maar ergens staat (in een van de brieven van Paulus) dat de wet leidt tot de dood, en het nieuwe verbond (vergeving, genade, volgen van Jezus, ... ?) leidt tot leven of iets dergelijks.

Dat is geen vrijbrief zoals sommigen het voor doen komen, want het nieuwe verbond verplicht je (mijn insziens) Jezus te volgen. Daarnaast, vragen om vergeving verplicht je natuurlijk ook dezelfde zonde niet nog eens te doen (of daar in ieder geval alles voor in het werk te stellen).
pi_83636352
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:39 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Matthijs begint een topic over Jezus en het geloof. Er worden vragen gesteld aan Matthijs en hij geeft geen antwoord.
Ik volg dit topic totaal niet. Zag hem toevallig bovenaan en ik zie dat iemand die serieus een verhaal vertelt hier afgemaakt wordt om geen duidelijke reden.
pi_83636370
quote:
niet mee eens, ook al ben ik atheïst, ik laat de gelovigen absoluut in hun waarde, en hoop dat ze de steun en liefde vinden die ze zoeken, maar ik vind het eng als ze door religie stoppen met nadenken; daar acteer ik tegen.

Mag ik als hetero wel in een topic over lekkere wijven laten weten hoe ik me aangetrokken voel tot een vrouwelijke bips?
  zondag 4 juli 2010 @ 10:42:57 #33
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83636374
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:40 schreef itay het volgende:
haha das waar. Nee ik had het niet over jou, maar meer een reactie op opmerkingen als het masturberen over de drie eenheid, het spreken van een sprookjesboek en het aloude spaghetti monster argument. Beetje denigrerend ten opzichte van mensen die hier gewoon over hun geloof willen praten.
Mwoah, na een stuk of acht topics waarin we hel en verdoemenis over ons uitgeworpen krijgen, zonder duidelijke redenen ...
pi_83636376
quote:

Laat ik dit zeggen tot de mensen die het slachtoffer gaan uithangen, je bent geen slachtoffer als God zijn oordeel uitvoert, dan heb je het ook verdiend.

God heeft mij gemaakt en op deze wereld gezet (heb ik niet om gevraagd). Ik word geboren in schuld en zonde (heb ik ook niet om gevraagd). Ik moet deze situatie tijdens mijn leven vervolgens rechtzetten (heb ik ook niet om gevraagd) om ervoor te zorgen dat ik bij het eindoordeel (heb ik ook niet om gevraagd) in de hemel kom en niet in de hel (zo'n tweedeling heb ik ook niet om gevraagd).

Zie je? God zadelt mij met vanalles op door mij het leven te geven, en ik moet door allerlei hoepels springen om er maar voor te zorgen dat ik niet naar de hel ga. Daar pass ik voor. Het is alsof God je een verjaardagskadootje geeft, maar je vervolgens verplicht om het kado op een bepaalde manier te gebruiken en je straft als je dat niet doet. Wat voor 'n God is dat?

Overigens wil ik benadrukken dat bovenstaande jouw definitie is van God, er zijn er nog veel meer waar ik me beter in kan vinden.
  zondag 4 juli 2010 @ 10:43:33 #35
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_83636387
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:41 schreef itay het volgende:
Ik volg dit topic totaal niet.
Dat verklaart een hoop.
  zondag 4 juli 2010 @ 10:44:36 #36
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83636411
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:41 schreef itay het volgende:

[..]

Ik volg dit topic totaal niet. Zag hem toevallig bovenaan en ik zie dat iemand die serieus een verhaal vertelt hier afgemaakt wordt om geen duidelijke reden.
Lees de vorige topics van deze reeks door. Dan begrijp je waarom wij zo reageren op hem. Je mag van mij best praten over je geloof. Alleen als je niet in gaat op vragen maar weer een bijbeltekst neer plempt als antwoord dan vraag je er wel een beetje om. Het komt over alsof je een troll bent. Ik weet uit ervaring dat het niet zo is. Matthijs is echt zo.
14 SHADES OF GREY
pi_83636420
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:11 schreef gekkewiebel het volgende:
...
Omdat het een extreem onbetrouwbare bron is. Het is oud, talloze malen herschreven en vertaald, en de auteurs hebben de dingen die ze gezien (of gehoord) hebben ook geïnterpreteerd. Dus er zomaar vanuit gaan dat wat er in de bijbel staat juist is, is waanzin. Kan niet. Dat uit zich ook in de vele tegenstrijdigheden en beschrijvenissen van gebeurtenissen die nooit hebben plaatsgevonden. De zondvloed die de hele aarde heeft doen onderlopen? Nope, is er nooit geweest. Een plaatselijke overstroming sluit ik niet uit, maar een verdronken wereld wel. Het splijten van de Rode Zee? Was een vertaalfoutje, moest "Rietzee" zijn. Een moerassig gebied dus, en die vallen wel eens droog.De hele tijdlijn in de bijbel (vanaf onstaan van de mens)? Onmogelijk, zie koolstofdatering. Een bron waar zó veel fouten in staan kan je niet anders dan verwerpen. Als je er over nadenkt dan, maar daar hebben de meeste gelovigen grote moeite mee.
quote:
Maar dat doen we tegenwoordig niet meer, natuurlijk. Wat me op het volgende brengt. Wie bepaalt dat, dat we sommige zaken niet meer al te letterlijk moeten nemen (bv. stenigen, doen we niet meer), en andere zaken (bv. zondagsrust, of homofilie) wel? Als de bijbel het woord van god is, welk aards persoon haalt het dan in z'n hoofd om van sommige zaken te zeggen "dat past niet meer in deze tijd, dat doen we niet meer"? En iemand zoals TS heeft ook dit soort meningen, hij neemt niet álles letterlijk (als ik het goed begrepen heb). TS is dus een afvallige!
pi_83636426
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:42 schreef Copycat het volgende:

[..]

Mwoah, na een stuk of acht topics waarin we hel en verdoemenis over ons uitgeworpen krijgen, zonder duidelijke redenen ...
Ok kijk dat had ik niet door. Jammer dat zo'n discussie dan niet mogelijk is.
pi_83636448
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:42 schreef PatriotOnline het volgende:

[..]

niet mee eens, ook al ben ik atheïst, ik laat de gelovigen absoluut in hun waarde, en hoop dat ze de steun en liefde vinden die ze zoeken, maar ik vind het eng als ze door religie stoppen met nadenken; daar acteer ik tegen.

Mag ik als hetero wel in een topic over lekkere wijven laten weten hoe ik me aangetrokken voel tot een vrouwelijke bips?
dat mag, mijn jong hehe. Ik snap trouwens wat je bedoelt met het stoppen na te denken. Dat is idd een gevaar dat in geloof schuilt.
pi_83636488
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:44 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Lees de vorige topics van deze reeks door. Dan begrijp je waarom wij zo reageren op hem. Je mag van mij best praten over je geloof. Alleen als je niet in gaat op vragen maar weer een bijbeltekst neer plempt als antwoord dan vraag je er wel een beetje om. Het komt over alsof je een troll bent. Ik weet uit ervaring dat het niet zo is. Matthijs is echt zo.
Tja het blijft de aloude gelovigen-atheisten-discussie. Het is zo omdat het zo is, ja maar bewijs het dan, nee dat hoeft niet omdat het de waarheid is. Gelovigen zien geen noodzaak in waterdicht bewijs omdat hun geloof dat voor hun al is, atheisten kunnen niks met een onbewijsbaar geloof.
  zondag 4 juli 2010 @ 10:50:24 #41
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83636508
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:48 schreef itay het volgende:

[..]

Tja het blijft de aloude gelovigen-atheisten-discussie. Het is zo omdat het zo is, ja maar bewijs het dan, nee dat hoeft niet omdat het de waarheid is. Gelovigen zien geen noodzaak in waterdicht bewijs omdat hun geloof dat voor hun al is, atheisten kunnen niks met een onbewijsbaar geloof.
Nee nog erger hij valt zelfs gelovige aan die het niet met hem eens zijn. Alleen zijn visie op geloof is de enige ware.
14 SHADES OF GREY
pi_83636637
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:45 schreef DonJames het volgende:

[..]

Omdat het een extreem onbetrouwbare bron is. Het is oud, talloze malen herschreven en vertaald, en de auteurs hebben de dingen die ze gezien (of gehoord) hebben ook geïnterpreteerd. Dus er zomaar vanuit gaan dat wat er in de bijbel staat juist is, is waanzin. Kan niet. Dat uit zich ook in de vele tegenstrijdigheden en beschrijvenissen van gebeurtenissen die nooit hebben plaatsgevonden. De zondvloed die de hele aarde heeft doen onderlopen? Nope, is er nooit geweest. Een plaatselijke overstroming sluit ik niet uit, maar een verdronken wereld wel. Het splijten van de Rode Zee? Was een vertaalfoutje, moest "Rietzee" zijn. Een moerassig gebied dus, en die vallen wel eens droog.De hele tijdlijn in de bijbel (vanaf onstaan van de mens)? Onmogelijk, zie koolstofdatering. Een bron waar zó veel fouten in staan kan je niet anders dan verwerpen. Als je er over nadenkt dan, maar daar hebben de meeste gelovigen grote moeite mee.
[..]

Maar dat doen we tegenwoordig niet meer, natuurlijk. Wat me op het volgende brengt. Wie bepaalt dat, dat we sommige zaken niet meer al te letterlijk moeten nemen (bv. stenigen, doen we niet meer), en andere zaken (bv. zondagsrust, of homofilie) wel? Als de bijbel het woord van god is, welk aards persoon haalt het dan in z'n hoofd om van sommige zaken te zeggen "dat past niet meer in deze tijd, dat doen we niet meer"? En iemand zoals TS heeft ook dit soort meningen, hij neemt niet álles letterlijk (als ik het goed begrepen heb). TS is dus een afvallige!
De Bijbel is inderdaad een aantal maal herschreven, of laat ik een ander woord gebruiken, overgeschreven. Ik geloof niet dat dat aan de kern van het verhaal iets afdoet, een Rode zee die een Rietzee had moeten zijn, nou prima, mooi. Maar dat doet niets af aan mijn geloof.
Je bent er stellig van overtuigd dat er nooit een zondvloed heeft plaatsgevonden, misschien heb je daarin gelijk, misschien moet het figuurlijk opgevat worden. Maar was je erbij? Heb jij een overkoepelende visie met een tijdsbestek van x 1000 jaar dat je weet dat het nooit gebeurd is? Koolstofdatering is daarnaast niet de meest betrouwbare manier van tijdsmeting (isotopen die eruit kunnen lekken, etc). Maar desalniettemin zou het aan mijn geloof niets afdoen als de aarde ouder is dan 6000 jaar. Ik begrijp sowieso niet precies hoe de "geleerden" aan zulke getallen komen.

Je vraag over wat je nou letterlijk moet nemen en wat niet is terecht. Ik denk dat het kernpunt is dat de mens niet veroordeelt en straft, maar dat God dat doet. "Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden." (Lucas 6:37).
Ik denk niet dat er iets mis is met de zondagsrust, ik denk ook dat God het je niet kwalijk zal nemen als je iets anders doet in die tijd.

Je bent geen afvallige als je niet alles letterlijk neemt. Je zou alles eens letterlijk moeten nemen in de Bijbel, dan schiet het niet veel op. Je kunt het wel letterlijk nemen op een ander niveau, lezen in de context is een soort hype van de laatste tijd. Een soort van oorzaak-gevolg lezen en daarmee de gebeurtenis plaatsen in de context, zodat er gekeken kan worden of die context ook aansluit op de huidige.
Zo is er het voorbeeld van dat er ergens in de Bijbel staat dat vrouwen niet mogen praten in de kerk. Op het eerste gezicht niet echt getuigend van gelijke rechten. De context is echter dat om de e.o.a. reden vrouwen in die tijd constant schreeuwden onder de preek. Later is besloten deze regel in te voeren voor meer kerken/gemeentes, ook waar de situatie heel niet speelde (gebrek aan context-lezing dus).
pi_83636673
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:45 schreef DonJames het volgende:

[..]

Lezen=interpreteren. Dat vergeten gelovigen ook wel es. Door te stellen de bijbel 'letterlijk te nemen' wordt gesuggereerd dat er niet geïnterpreteerd wordt, terwijl het niet anders kan.

In dat opzicht vond ik het ook opmerkelijk dat Matthijs zei dat hij liever de oude Statenvertaling van de bijbel gebruikt, dan de Nieuw(st)e vertaling, omdat "de Statenvertaling dichter bij de waarheid staat". Sowieso is dat onmogelijk na te gaan, omdat er geen externe bron is waaraan je de Statenvertaling (of welke vertaling dan ook) kunt toetsen. De bijbel is de enige bron en die wordt elke zoveel generaties herschreven in de taal van dat moment. En als er ergens geïnterpreteerd moet worden, dan is het wel bij vertalen.

Bewust en onbewust wordt de taal van de bijbel (Gods Woord dat de gelovigen zo graag 'letterlijk lezen'!) bij elke vertaling aangepast aan de belevingswereld en godsvisies van mensen op dat moment. Het is me daarom een raadsel hoe Matthijs kan denken dat zijn Nederlandse Statenvertaling het letterlijke woord van God is. Nee, het is een vertaling van een vertaling van een vertaling enz enz enz. En bij elke vertaling zijn 'Gods woorden' geïnterpreteerd.
pi_83636696
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:59 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Lezen=interpreteren. Dat vergeten gelovigen ook wel es. Door te stellen de bijbel 'letterlijk te nemen' wordt gesuggereerd dat er niet geïnterpreteerd wordt, terwijl het niet anders kan.

In dat opzicht vond ik het ook opmerkelijk dat Matthijs zei dat hij liever de oude Statenvertaling van de bijbel gebruikt, dan de Nieuw(st)e vertaling, omdat "de Statenvertaling dichter bij de waarheid staat". Sowieso is dat onmogelijk na te gaan, omdat er geen externe bron is waaraan je de Statenvertaling (of welke vertaling dan ook) kunt toetsen. De bijbel is de enige bron en die wordt elke zoveel generaties herschreven in de taal van dat moment. En als er ergens geïnterpreteerd moet worden, dan is het wel bij vertalen.

Bewust en onbewust wordt de taal van de bijbel (Gods Woord dat de gelovigen zo graag 'letterlijk lezen'!) bij elke vertaling aangepast aan de belevingswereld en godsvisies van mensen op dat moment. Het is me daarom een raadsel hoe Matthijs kan denken dat zijn Nederlandse Statenvertaling het letterlijke woord van God is. Nee, het is een vertaling van een vertaling van een vertaling enz enz enz. En bij elke vertaling zijn 'Gods woorden' geïnterpreteerd.
De statenvertaling weet ik niet, maar de NBV is een vertaling die zoveel mogelijk de meest oorspronkelijke bronteksten gebruikt (o.a. de Griekse teksten). Het is dus niet zo dat het een vertaling is van de Duitse, die vertaald is vanuit de Franse, die vertaald is vanuit de Spaanse, die vertaald is vanuit de Latijnse, die vertaald is vanuit de Griekse.
pi_83636734
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:57 schreef gekkewiebel het volgende:
Koolstofdatering is daarnaast niet de meest betrouwbare manier van tijdsmeting (isotopen die eruit kunnen lekken, etc).
quote:
Ik begrijp sowieso niet precies hoe de "geleerden" aan zulke getallen komen.
Uh, deze twee opmerkingen zijn natuurlijk moeilijk te rijmen met elkaar. Nu klinkt het alsof je de opmerking over isotopen uit een soort Christianity 2.0 handboek gehaald hebt, als argument gebruikt tegen koolstofdatering, maar er eigenlijk de ballen verstand van hebt.
pi_83636843
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:03 schreef VonHinten het volgende:

[..]

[..]

Uh, deze twee opmerkingen zijn natuurlijk moeilijk te rijmen met elkaar. Nu klinkt het alsof je de opmerking over isotopen uit een soort Christianity 2.0 handboek gehaald hebt, als argument gebruikt tegen koolstofdatering, maar er eigenlijk de ballen verstand van hebt.
Nee hoor, als je de rest van mijn post had gelezen had je ook gezien dat ik weinig waarde hecht aan de exacte ouderdom van de aarde en ik denk ook dat discussies over zulke onderwerpen vrij zinloos zijn. Je gaat hiermee voorbij aan de kern van het geloof.
Ik heb dat argument inderdaad eens op TV voorbij zien komen. Echter, ik weet niet hoe oud de aarde is, ik kan me in beide argumentaties wel enigszins vinden, maar vind het verder een discussie van niks.
  zondag 4 juli 2010 @ 11:11:20 #47
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83636884
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:03 schreef VonHinten het volgende:

[..]

[..]

Plus het feit dat er in Latijns Amerika en China ook heel oude ruïnes gevonden zijn die oudere zijn dan 6000 jaar. Dus de aarde is weldegenlijk ouder dan 6000 jaar.
14 SHADES OF GREY
pi_83636924
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:09 schreef gekkewiebel het volgende:

[..]

Nee hoor, als je de rest van mijn post had gelezen had je ook gezien dat ik weinig waarde hecht aan de exacte ouderdom van de aarde en ik denk ook dat discussies over zulke onderwerpen vrij zinloos zijn. Je gaat hiermee voorbij aan de kern van het geloof.
Maar onderzoek naar de ouderdom van de aarde is in beginsel helemaal geen geloofszaak. Het wordt een geloofszaak gemaakt door gelovigen, omdat de bevindingen van een groot deel van de wetenschappers ingaat tegen het traditionele christelijke idee dat de aarde 6000 jaar oud is.
quote:

Ik heb dat argument inderdaad eens op TV voorbij zien komen. Echter, ik weet niet hoe oud de aarde is, ik kan me in beide argumentaties wel enigszins vinden, maar vind het verder een discussie van niks.
Vind je de discussie over de leeftijd van de aarde sowieso niets, of niets omdat het ingaat tegen de overtuigingen van een deel van de christenen?
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 11:18:30 #49
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83637030
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:01 schreef gekkewiebel het volgende:

[..]

De statenvertaling weet ik niet, maar de NBV is een vertaling die zoveel mogelijk de meest oorspronkelijke bronteksten gebruikt (o.a. de Griekse teksten). Het is dus niet zo dat het een vertaling is van de Duitse, die vertaald is vanuit de Franse, die vertaald is vanuit de Spaanse, die vertaald is vanuit de Latijnse, die vertaald is vanuit de Griekse.
Om niet te vergeten dat toen de bijbel voor het eerst op papier werd gezet en dus de bijbel werd (m.n. het OT dus) er eeuwen over heen zijn gegaan van mondelinge overlevering. En we weten allemaal hoe dat werkt .

Overigens @gekkewiebel: zoals jij je geloof beleid vind ik een prettige om over te praten. Het bevat ten minste realisme en besef van tijdsgeest. Met jou valt dus te praten. Met TS niet (om eerder genoemde redenen).

Ik geloof niet zozeer in God. Dat vind ik persoonlijk allemaal te tegenstrijdig. Ik geloof wel in een set normen en waarden, waarvan er ongetwijfeld een aantal zijn die vanuit historie stammen en vanuit het geloof voortkomen (of door een vertaler in de bijbel is verwerkt, who knows?). Voorbeeld daarvan is bijv.: doe een ander niet aan wat je jezelf niet toewenst.

Naar mijn set normen en waarden leef ik en doe ik en maak ik mijn fouten, maar het is het set normen en waarden waarvan ik meen dat ik een goed mens kan zijn. Maar aan een geloof plakken wil ik dat niet. Dan zou het niet meer uit mezelf komen en dus ofwel opgelegd ofwel aangenomen zonder zelf te bepalen wat ik er van vind. En voor mij geldt dat ik bovenal geloof in mezelf.
lolwut
  zondag 4 juli 2010 @ 11:20:51 #50
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83637077
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:18 schreef BrandX het volgende:

[..]

Om niet te vergeten dat toen de bijbel voor het eerst op papier werd gezet en dus de bijbel werd (m.n. het OT dus) er eeuwen over heen zijn gegaan van mondelinge overlevering. En we weten allemaal hoe dat werkt .

Overigens @gekkewiebel: zoals jij je geloof beleid vind ik een prettige om over te praten. Het bevat ten minste realisme en besef van tijdsgeest. Met jou valt dus te praten. Met TS niet (om eerder genoemde redenen).

Ik geloof niet zozeer in God. Dat vind ik persoonlijk allemaal te tegenstrijdig. Ik geloof wel in een set normen en waarden, waarvan er ongetwijfeld een aantal zijn die vanuit historie stammen en vanuit het geloof voortkomen (of door een vertaler in de bijbel is verwerkt, who knows?). Voorbeeld daarvan is bijv.: doe een ander niet aan wat je jezelf niet toewenst.

Naar mijn set normen en waarden leef ik en doe ik en maak ik mijn fouten, maar het is het set normen en waarden waarvan ik meen dat ik een goed mens kan zijn. Maar aan een geloof plakken wil ik dat niet. Dan zou het niet meer uit mezelf komen en dus ofwel opgelegd ofwel aangenomen zonder zelf te bepalen wat ik er van vind. En voor mij geldt dat ik bovenal geloof in mezelf.
Hier kan ik mij heel goed in vinden.
14 SHADES OF GREY
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')