Nee, ik vind dat niet begrijpelijk. Dan neem je het allemaal veel te serieus. Ook al is het serieus bedoeld; jezelf zoiets toewensen hoeft gelovigen toch niet te beledigen? Kijk als je nou zegt 'godverdomjou' ipv 'godverdomme' dan wordt het wel persoonlijk.quote:Op maandag 5 juli 2010 12:39 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Beetje makkelijk afgedaan hè, vind je zelf ook niet? Als een gelovige daar aanstoot aan neemt, dan is dat zo, en nog enigszins begrijpelijk ook.
Eigenlijk is het een vaststelling, alsof dat al gebeurd is.quote:Op maandag 5 juli 2010 12:41 schreef matthijs.. het volgende:
Waarom gaat iemand die niet gelooft, zichzelf verdoemen.
Eigenlijk vraag je aan God dan steeds of hij je in de hel wilt gooien, je hebt jezelf ermee.
Omdat de vloek nu eenmaal Godverdomme is. Henkverdomme is het net niet helemaal. Maar ik zeg ook wel eens "Jezus te paard!'quote:Op maandag 5 juli 2010 12:45 schreef matthijs.. het volgende:
Waarom zeg je dat niet met de naam van iemand anders?
Paulverdomme?quote:Op maandag 5 juli 2010 12:45 schreef matthijs.. het volgende:
Waarom zeg je dat niet met de naam van iemand anders?
Nee, want God bestaat toch niet. En dat is ook echt niet wat ongelovigen er letterlijk mee bedoelen.quote:Op maandag 5 juli 2010 12:41 schreef matthijs.. het volgende:
[..]
Eigenlijk vraag je aan God dan steeds of hij je in de hel wilt gooien, je hebt jezelf ermee.
Nee, waarom zou ik dat zeggen? Dat heeft voor mij geen enkel praktisch nut, maar godverdomme wel.quote:Strawberry heb je weleens gezegd, mag God me zegenen.
Strawberry mag God je zegenen.
Ik ben het ermee eens dat het slechts een woord is, ik ben het er echter niet mee eens als je zegt dat ieder ander dat dús ook maar zo moet zien. Iedereen heeft recht op zijn eigen overtuiging, is mijn mening, en ik wil dat niet in de weg staan.quote:Op maandag 5 juli 2010 12:45 schreef -Strawberry- het volgende:
Nee, ik vind dat niet begrijpelijk. Dan neem je het allemaal veel te serieus. Ook al is het serieus bedoeld; jezelf zoiets toewensen hoeft gelovigen toch niet te beledigen? Kijk als je nou zegt 'godverdomjou' ipv 'godverdomme' dan wordt het wel persoonlijk.![]()
En de meeste gelovigen die ik ken gebruiken het woord, zoals ik dus al zei, zelf ook. Het is maar een woord. Als je daar echt boos om wordt dan ben je sociaal ook een beetje zwakbegaafd, vind ik. Ik vind mensen die het woord kanker gebruiken ook aso en stupide, maar er boos om worden kan ik zeker niet. Het is nog eens nutteloos ook nog. En die mensen gebruiken het gewoon als versterkwoord, zoals 'heel' of 'erg'. Zo moet je het dan proberen op te vatten.
Die mensen hebben ook wel eens iemand aan kanker verloren zelfs.
Iedereen heeft ook een recht daarop, maar ik mag dat dan toch ook gewoon vreemd vinden?quote:Op maandag 5 juli 2010 12:54 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Ik ben het ermee eens dat het slechts een woord is, ik ben het er echter niet mee eens als je zegt dat ieder ander dat dús ook maar zo moet zien. Iedereen heeft recht op zijn eigen overtuiging, is mijn mening, en ik wil dat niet in de weg staan.
Eens.quote:Er is echter een grijs gebied waarin de ongelovige het gevoel kan krijgen gedwongen te worden de overtuiging van de gelovige over te nemen, in de zin van het moeten respecteren van een geloof dat je zelf totaal niet aanhangt. Vooral als dat gepaard gaat met het getergd opdringen van schuldgevoel wekt dat nogal wat wrevel op.
ja, is een studie theologie niet wat meer voor hem?quote:Op maandag 5 juli 2010 12:56 schreef Laydina het volgende:
@matthijs, als je de hele tijd tussen die vloekende mensen zit en over seks pratende.. en dat staat je niet aan, dan moet je eens bedenken of je wel in de juiste kringen je werk zoekt. Vaak zijn dit toch de bouwvakkers en dergelijke beroepen waar het gebeurd.
Kijk je zo neer op bouwvakkers dan? Zoiets zeg je toch niet...quote:Op maandag 5 juli 2010 12:56 schreef Laydina het volgende:
@matthijs, als je de hele tijd tussen die vloekende mensen zit en over seks pratende.. en dat staat je niet aan, dan moet je eens bedenken of je wel in de juiste kringen je werk zoekt. Vaak zijn dit toch de bouwvakkers en dergelijke beroepen waar het gebeurd.
Laat mij even simpel generaliserenquote:Op maandag 5 juli 2010 13:08 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Kijk je zo neer op bouwvakkers dan? Zoiets zeg je toch niet...
Nee, dat doen ze dan dus niet, want ze geloven niet in god. Snap dat nou eens.quote:Op maandag 5 juli 2010 12:41 schreef matthijs.. het volgende:
Zeker mag jij dat.quote:Op maandag 5 juli 2010 13:01 schreef -Strawberry- het volgende:
Iedereen heeft ook een recht daarop, maar ik mag dat dan toch ook gewoon vreemd vinden?
quote:Op maandag 5 juli 2010 13:01 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
ja, is een studie theologie niet wat meer voor hem?
Het generaliseren vind ik nooit zo'n punt maar jezelf boven andere verheffen vind ik nogal .. zielig eigenlijk .. En zo kwam dit een beetje op mij over. Sorry indien dit niet het geval is.quote:
Zeker niet het geval. Maar het is volgens mij wel een feit dat het in dergelijke beroepen vaker gebeurd dan in bv de accountants wereld. Het is een andere cultuur. Niet beter of hoger/lager, maar anders.quote:Op maandag 5 juli 2010 14:08 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Het generaliseren vind ik nooit zo'n punt maar jezelf boven andere verheffen vind ik nogal .. zielig eigenlijk .. En zo kwam dit een beetje op mij over. Sorry indien dit niet het geval is.
Goed idee, misschien leert hij daar nog eens zelfstandig na te denken over de bijbel..quote:Op maandag 5 juli 2010 13:01 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
ja, is een studie theologie niet wat meer voor hem?
hahahquote:Op maandag 5 juli 2010 14:27 schreef DonJames het volgende:
[..]
Goed idee, misschien leert hij daar nog eens zelfstandig na te denken over de bijbel..
Hij denkt dat de stem die hij hoort in izjn hoofd van een echt persoon komt.quote:Op maandag 5 juli 2010 14:36 schreef mymoodfentje het volgende:
hoe kan je nou een levende relatie hebben met jesus christus, die is al 2010 jaar dood. Is jesus een zombie? wtf hoe werkt dit?
Necrofilie Liefde overwint alles.quote:Op maandag 5 juli 2010 14:36 schreef mymoodfentje het volgende:
hoe kan je nou een levende relatie hebben met jesus christus, die is al 2010 jaar dood. Is jesus een zombie? wtf hoe werkt dit?
Wist u dat... er een stukje in je hersenen ziet dat bij stimulatie ervoor zorgt dat je engelen ziet en licht en "de stem van God" hoort?quote:Op maandag 5 juli 2010 14:38 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Hij denkt dat de stem die hij hoort in izjn hoofd van een echt persoon komt.
De Epifyse, of ookwel de Pijnappelklier genoemd.quote:Op maandag 5 juli 2010 14:43 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Wist u dat... er een stukje in je hersenen ziet dat bij stimulatie ervoor zorgt dat je engelen ziet en licht en "de stem van God" hoort?
Ik weet alleen even niet meer hoe dat stukje nou heet...
Neuj, fout gegoogled mister...quote:Op maandag 5 juli 2010 14:45 schreef FBreijer het volgende:
[..]
De Epifyse, of ookwel de Pijnappelklier genoemd.
Het juiste antwoord is: De Temporale Kwab.quote:
Zou een klein deeltje van de temporale kwab kunnen zijn ja, maar definitely niet de heule kwab heurquote:Op maandag 5 juli 2010 14:51 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Het juiste antwoord is: De Temporale Kwab.
Hippocampus, Amygdala?quote:Op maandag 5 juli 2010 14:53 schreef Spirit82 het volgende:
Zou een klein deeltje van de temporale kwab kunnen zijn ja, maar definitely niet de heule kwab heur
De Amygdala heeft te maken met angstgevoelens meen ik, en aangezien godsdienst daar grotendeels op leunt...quote:
Ja maar ik doelde eigenlijk op Schizofreniequote:Op maandag 5 juli 2010 14:43 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Wist u dat... er een stukje in je hersenen ziet dat bij stimulatie ervoor zorgt dat je engelen ziet en licht en "de stem van God" hoort?
Ik weet alleen even niet meer hoe dat stukje nou heet...
Lekker boeiendquote:Op maandag 5 juli 2010 15:10 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja maar ik doelde eigenlijk op Schizofrenie
Sorryquote:Op maandag 5 juli 2010 15:11 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Lekker boeiendLaat mij even interessant doen ja
Hoewel DNA, wel gerelateerd: 'Genetische aanleg voor religie ontdekt'quote:Op maandag 5 juli 2010 15:05 schreef Spirit82 het volgende:
Nee, het heet ook echt iets van godscentrum ofzo... ik zal het vanavond eens in mn boeken nazoeken want ik kan het niet hebben dat ik er niet op kan komen
Dat sluit naadloos aan op onze inherent zondige natuur, nochtans.quote:Op maandag 5 juli 2010 12:41 schreef matthijs.. het volgende:
[..]
De god van Matthijs denkt er anders over. Die zegt dat je al schuldig bent nog voordat je iets gedaan hebt.quote:Op maandag 5 juli 2010 10:14 schreef BrandX het volgende:
[..]
ik ben geen atheist maar heb ook geen God in die betekenis van het woord. En ik vind dat ikzelf sowieso 100% verantwoordelijk ben voor mijn daden. Wat is daar moeiljik aan? Tis vrij simpel, if you can't stand the heat enzo. En nee geen referentie naar de hete hel hier
Ook al zou ik een God hebben, dan zou ik dat nog hebben. wtf heeft God er mee te maken of ik iets verkeerd heb gedaan. Dan zal ik daar toch echt zelf verantwoordelijk voor zijn. Het is toch stupide om dan te zeggen: oh God het spijt me zo, vergeef mij mijn zonden waar Uw zoon Jezus voor gestorven is bla bla bla, en hoppa, je bent vergeven![]()
Nee zo werkt dat niet voor mij. Ik heb nog steeds iets fouts gedaan, dus ben ik nog steeds degene die daarvoor ter verantwoording moet worden geroepen. Afhankelijk van wat het is door mezelf, mijn vrienden of de maatschappij.
Maar als je iets doet ben je wel gelijk vergeven. Dus dat scheelt wel weer.quote:Op maandag 5 juli 2010 20:00 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
De god van Matthijs denkt er anders over. Die zegt dat je al schuldig bent nog voordat je iets gedaan hebt.
Je denkt er te gemakkeliijk over, het is namelijk wel erg als je iets verkeerd doet.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 08:27 schreef Laydina het volgende:
[..]
Maar als je iets doet ben je wel gelijk vergeven. Dus dat scheelt wel weer.
Maar naar de hel kun je er niet meer voor gaan.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:17 schreef matthijs.. het volgende:
Je denkt er te gemakkeliijk over, het is namelijk wel erg als je iets verkeerd doet.
En daar had je 8 topics voor nodigquote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:20 schreef matthijs.. het volgende:
ik ben er eigenlijk ook niet van plan om er verder over te discussieren, mensen die op zo'n minderwaardige en spottende manier bezig zijn.
Je was eerder met andere bezig met lastereren zoals Strawberry, Laydina, Fbreijer.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:22 schreef Copycat het volgende:
Maar welke consequenties hangen er dan aan zondigen als gelovige?
quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:24 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
En daar had je 8 topics voor nodig![]()
Oh en ik vind jouw manier van redeneren minderwaardig en spottend voor mijn inteligentie.
Lastereren nog wel? Ik kijk vanuit mijn niet-gelovige zienswijze naar jouw religieuze zienswijze en snap er weinig van. Onbegrip dat jij helaas niet kan wegnemen met de lege citaten die je van het internet haalt.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:28 schreef matthijs.. het volgende:
Je was eerder met andere bezig met lastereren zoals Strawberry, Laydina, Fbreijer.
Volgens mij doen jullie het er gewoon om te lasteren, spotten.
Voor mij is de discussie over.
De spot met jou (en andere religieuse mensen) aandrijven is het enige wat wij kunnen doen.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:28 schreef matthijs.. het volgende:
[..]
Je was eerder met andere bezig met lastereren zoals Strawberry, Laydina, Fbreijer.
Voor mij is de discussie over.
Zou ik ze voor de bek slaan, maar volgens mijn bijbelkennis dien jij ze als ware volgeling van Jezus de andere wang toe te keren.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:28 schreef matthijs.. het volgende:
[..]
Wat als iemand je moeder, vader, je vriend/vriendin voor van alles zou uitmaken, belachelijk maken en uitschelden.
quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:41 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Zou ik ze voor de bek slaan, maar volgens mijn bijbelkennis dien jij ze als ware volgeling van Jezus de andere wang toe te keren.
Zo maar weglopen kan niet aan de orde zijn.
Ben ik je vader, moeder, vriend of vriendin? Nee. We zitten op een discussieforum ...quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:28 schreef matthijs.. het volgende:
Wat als iemand je moeder, vader, je vriend/vriendin voor van alles zou uitmaken, belachelijk maken en uitschelden.
Gelukkig ben je God niet en bepaal jij dat dus nietquote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:52 schreef Michhas het volgende:
Heeft niemand nou door dat dit geen zin heeft? Deze discussie wordt al jaren, watzeg ik, decennia lang gevoerd.
Maar 1 partij (ik noem geen namen) is te kortzichtig om verder te kijken. Te gecontroleerd en gebrainwasht om na te denken over wat ze allemaal zeggen. Tunnelvisie.
Dus deze discussie kan wat mij betreft per direct gestopt worden
Ah, daar is het getergde toontje weer van de christen die meer weerwoord tegenkomt dan hij kan handelen.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:20 schreef matthijs.. het volgende:
ik ben er eigenlijk ook niet van plan om er verder over te discussieren, mensen die op zo'n minderwaardige en spottende manier bezig zijn.
Maar ik kan wel zeggen dat God benquote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:58 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Gelukkig ben je God niet en bepaal jij dat dus niet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 6 juli 2010 14:55 schreef Techno het volgende:
Maar even serieus hè... wie wil er nu een levende relatie met Jezus als je dit voorhanden hebt?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
You sunk my battleship! :o
We proberen duidelijkheid te krijgen, maar jij geeft niet echt antwoorden waar we iets mee kunnen. ipv dat je het duidelijk probeert uit te leggen aan ons (in eigen woorden, niet citaten) hoe het zit , stop je de discussie. Beetje jammer.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:28 schreef matthijs.. het volgende:
[..]
Voor mij is de discussie afgelopen.
Ah, God heeft mijn gebed dus verhoord.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:28 schreef matthijs.. het volgende:
Voor mij is de discussie afgelopen.
Eigenlijk zou je verwachten dat Matthijs ervan geniet..quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:41 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Zou ik ze voor de bek slaan, maar volgens mijn bijbelkennis dien jij ze als ware volgeling van Jezus de andere wang toe te keren.
Het heeft 8 topics geduurd voordat je deze conclusie eindelijk kon trekken?quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:20 schreef matthijs.. het volgende:
quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:24 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
En daar had je 8 topics voor nodig![]()
Oh en ik vind jouw manier van redeneren minderwaardig en spottend voor mijn inteligentie.
QFT.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:32 schreef FBreijer het volgende:
[..]
De spot met jou (en andere religieuse mensen) aandrijven is het enige wat wij kunnen doen.
Jullie staan niet open voor logica en jullie eigen argumenten berusten veelal op circelredenatie, wensvol denken of 'je kan niet bewijzen dat het niet zo is'.
If one could reason with religieus people, there would be no religieus people.
Afgezaagd, maar waar.
quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:32 schreef Copycat het volgende:
[..]
Lastereren nog wel? Ik kijk vanuit mijn niet-gelovige zienswijze naar jouw religieuze zienswijze en snap er weinig van. Onbegrip dat jij helaas niet kan wegnemen met de lege citaten die je van het internet haalt.
Ik zou het juist interessant vinden om jouw overtuiging in je eigen woorden te horen en niet als onleesbare citaten die je op allerlei manieren kunt uitleggen.
Daarbij acht jij ongelovigen overduidelijk minderwaardig, dat laat je al tig topics duidelijk merken.
Nu? Ja. De serieuze discussie met jou heb ik lang geleden al opgegeven.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:28 schreef matthijs.. het volgende:
[..]
Dan zou ik die persoon uitlachen. Van die beledigingen richting iemands moeder zijn de meeste lage en belachelijke manieren van iemand uitlullen.quote:Wat als iemand je moeder, vader, je vriend/vriendin voor van alles zou uitmaken, belachelijk maken en uitschelden.
Welke discussie? Redelijke argumenten betekenen niets voor jou, want jij kent DE waarheid.quote:Voor mij is de discussie afgelopen.
Eigenlijk zou je verwachten dat Matthijs ervan geniet..quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:41 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 6 juli 2010 14:55 schreef Techno het volgende:
Maar even serieus hè... wie wil er nu een levende relatie met Jezus als je dit voorhanden hebt?Naja, zelfs mn vriendin is lekkerder. Kom dan met wat beters aanzettenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op woensdag 7 juli 2010 05:06 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Welke sadist zet dan ook de bomen waar ze niet van mogen eten middenin het paradijs neer?
Een waar gristen zou moeten genieten van alle heerlijke aandacht die we hem bieden..
Pics?quote:Op woensdag 7 juli 2010 09:26 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Naja, zelfs mn vriendin is lekkerder. Kom dan met wat beters aanzetten
Tsssk, dat beweren die Fokkers allemaal.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Onderbouwing?quote:Op woensdag 7 juli 2010 10:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Grappig. Christenen worden vaak beticht van zwart-wit denken, waarop niet-Christenen nogal es met dezelfde achterlijke zwart-wit argumenten antwoorden. Zie hier weer een mooi voorbeeld.
Zo zwart wit vind ik het niet.quote:Op woensdag 7 juli 2010 10:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Grappig. Christenen worden vaak beticht van zwart-wit denken, waarop niet-Christenen nogal es met dezelfde achterlijke zwart-wit argumenten antwoorden. Zie hier weer een mooi voorbeeld.
Het gebrek aan logica, die muur om jezelf heen bouwen en het "wij tegen zij"-gevoel is niet alleen weggelegd voor religie. Religie geeft in teveel gevallen alleen een geschikt denkkader voor al deze aspecten. Maar niet-religieuze mensen maken zich net zo goed schuldig aan dit soort gedrag.
Persoonlijk ben ik al lang uitgediscusseerd met dogmatisch-gelovigen hier op Fok over de vraag of de Christelijke/Islamitische boodschap "waar" is!; wanneer je wereldbeelden (paradigma's) zo drastisch uit elkaar liggen zul je het nooit met elkaar eens worden wat dat betreft. Maar dan blijft er vaak genoeg over om wel over te discusseren, lijkt me
quote:Op woensdag 7 juli 2010 11:00 schreef Van-Binsbergen het volgende:
Het gebod om "uw vijand lief te hebben" mis ik bij gelovigen die ongelovigen willen bekeren wel een beetje.
Moet ik je uitleggen hoe ontzettend dom en zwart-wit de uitspraakquote:
is? Omdat er in de scheppingsmythe gesproken wordt over een boom van goed en kwaad die in het hof van Eden wordt neergezet, moeten Christenen aandachtsgeil zijn uit sadistische overwegingen?quote:Welke sadist zet dan ook de bomen waar ze niet van mogen eten middenin het paradijs neer?
Een waar gristen zou moeten genieten van alle heerlijke aandacht die we hem bieden..
quote:En dan nog: wie begint ermee?
quote:Op woensdag 7 juli 2010 11:00 schreef Van-Binsbergen het volgende:
[..]
Zo zwart wit vind ik het niet.
Redelijk of niet, op zich zit er wel een kern van waarheid in.quote:Op woensdag 7 juli 2010 11:26 schreef Haushofer het volgende:
Jij vind het een redelijk argument wat daar gegeven wordt door Enneacanthus_Obesus?
Enig idee van wie dit citaat afkomstig is?quote:In zekere zin mag een religieus persoon er geen eigen meningen op na houden. Het is in feite arrogantie van hem indien hij er zelfs maar één heeft. In alles, van sexuele relaties, trouwen en familiezaken tot aan het zakenleven en de politiek, dus in alles wat maar van enig belang is, moet hij proberen te ontdekken wat zijn god en zijn geestelijke autoriteiten van hem verlangen. Hij dient slechts naar hun pijpen dansen.
Masochistische zelfopoffering is een integraal onderdeel van bijna alle georganiseerde religies. Men kan het bijvoorbeeld opmerken in allerlei vormen van rituele zelfonthouding die joden, christenen en islamieten en andere religieuzen voortdurend moeten ondergaan om bij de veronderstelde goden maar in de gunst te blijven staan.
Masochisme is ten diepste het zichzelf opzettelijk pijn aandoen opdat men zonder schuld een vorm van seks of ander genot mag ervaren. En de kern van de meeste georganiseerde religies is de uitvoering van masochistische rituelen als verzachting van schuld, met behulp waarvan de gelovige zichzelf weer toestemming geeft om van het leven te genieten.
Godsdienst is in hoofdzaak masochisme. En beide zijn vormen van mentaal ziek zijn.
quote:Op woensdag 7 juli 2010 11:42 schreef Techno het volgende:
[..]
Redelijk of niet, op zich zit er wel een kern van waarheid in.
[..]
Enig idee van wie dit citaat afkomstig is?
Doe je best. Tot nu toe dicht je me allerlei minder fraaie eigenschappen toe, maar een argument heb ik nog niet mogen lezen.quote:Op woensdag 7 juli 2010 11:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Moet ik je uitleggen hoe ontzettend dom en zwart-wit de uitspraak
[..]
Herstel: Het zijn er twee! Er is een boom van kennis van goed en kwaad, en een boom des levens.quote:is? Omdat er in de scheppingsmythe gesproken wordt over een boom van goed en kwaad die in het hof van Eden wordt neergezet, moeten Christenen aandachtsgeil zijn uit sadistische overwegingen?![]()
[..]
Als jij een grap maakt, mag ik er best één terug maken.quote:Ah. Pietje springt in de sloot, dus mag Henkie ook in de sloot springen![]()
Vergelding? Er wordt gewoon hard teruggeargumenteerd.. Dit is een discussieforum en we hadden het niet over onrecht maar over dogmatisch geloof en het achterhaalde idee van menen de wijsheid in pacht te hebben.quote:Dat is in elk geval 1 boodschap in het evangelie waar mensen nog een hoop van zouden kunnen leren: leer om onrecht naast je neer te leggen en zoek niet naar vergelding.
Ok. Christenen worden hier beticht van het feit dat ze de scheppingsmythe letterlijk nemen. En wat jij vervolgens doet is precies hetzelfde, er met een moderne Westerse bril tegenaan kijken zodat je allemaal fijne eigenschappen aan God toe kunt dichten ("God is een lul, een sadist" etc. etc.)quote:Op woensdag 7 juli 2010 12:19 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Doe je best. Tot nu toe dicht je me allerlei minder fraaie eigenschappen toe, maar een argument heb ik nog niet mogen lezen.
Het is een mythe.quote:Ik blijf erbij dat god een sadistische lul moet zijn om uitgerekend die twee bomen middenin het paradijs te zetten met de mededeling dat ze die vruchten niet mogen eten, niet te horen krijgen waarom, ze wel met een vrije wil uit te rusten en vervolgens ze te straffen als ze gebruik maken van die vrije wil.
quote:Sorry hoor, dat ik de bijbel niet erken als absolute waarheid.
JUIST omdat de gelovigen dat doen natuurlijk. Als zij het niet letterlijk zouden nemen, dan zouden wij ook die manier van discussie niet hoeven aan te gaan.quote:Op woensdag 7 juli 2010 13:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok. Christenen worden hier beticht van het feit dat ze de scheppingsmythe letterlijk nemen. En wat jij vervolgens doet is precies hetzelfde, er met een moderne Westerse bril tegenaan kijken zodat je allemaal fijne eigenschappen aan God kunt dichten ("God is een lul, een sadist" etc. etc.)
Tsja, wat moet je daar van zeggen? Ik vind het hopeloos, eerlijk gezegd.
Niet volgens veel gelovigen, en daar gaat het nu net om.quote:Het is een mythe.
Omdat het de enige taal is die bijvoorbeeld Matthijs zal begrijpen. Wil je een discussie voeren met iemand die de Bijbel letterlijk neemt, dan kan je die persoon op deze manier laten zien wat er allemaal onlogisch en zelfs slecht aan dat verhaal is.quote:Op woensdag 7 juli 2010 13:14 schreef Haushofer het volgende:
Waarom neem je het scheppingsverhaal dan zo serieus en vat je het letterlijk op?
Nee, dat kan niet. Want jij beoordeelt het als "slecht" vanuit een ongelovig denkkader.quote:Op woensdag 7 juli 2010 13:18 schreef -Strawberry- het volgende:
Omdat het de enige taal is die bijvoorbeeld Matthijs zal begrijpen. Wil je een discussie voeren met iemand die de Bijbel letterlijk neemt, dan kan je die persoon op deze manier laten zien wat er allemaal onlogisch en zelfs slecht aan dat verhaal is.
Ander denkkader of niet, als je de Bijbel letterlijk gaat nemen zoals sommige gelovigen ook doen kan je er die conclusies aan verbinden. Welke dan de meer realistische interpretatie is valt over te discussieren natuurlijk.quote:Op woensdag 7 juli 2010 13:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet. Want jij beoordeelt het als "slecht" vanuit een ongelovig denkkader.
quote:Op woensdag 7 juli 2010 14:23 schreef -Strawberry- het volgende:
En ik denk dat vanuit een gelovig denkkader sommige Bijbelse verhalen ook wel als slecht of onjuist kunnen worden gezien, als men de tekst kritisch gaat bekijken.
Om te laten zien dat dat niet de juiste manier isquote:Op woensdag 7 juli 2010 13:14 schreef Haushofer het volgende:
Waarom neem je het scheppingsverhaal dan zo serieus en vat je het letterlijk op?
quote:Op woensdag 7 juli 2010 14:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Om te laten zien dat dat niet de juiste manier is
Bijbelse teksten en logica gaan niet samen?quote:Op woensdag 7 juli 2010 15:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar dan neem je dus het standpunt van een bijbelvaste Christen in, waarop je vervolgens met je eigen redenatie omtrent logica, ethiek etc. gaat zeggen dat het "niet klopt".
quote:Op woensdag 7 juli 2010 15:29 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Bijbelse teksten en logica gaan niet samen?
Ik gebruik de eigen redenering om hun ongelijk aan te tonen.quote:Op woensdag 7 juli 2010 15:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar dan neem je dus het standpunt van een bijbelvaste Christen in, waarop je vervolgens met je eigen redenatie omtrent logica, ethiek etc. gaat zeggen dat het "niet klopt".
quote:Op woensdag 7 juli 2010 16:10 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik gebruik de eigen redenering om hun ongelijk aan te tonen.
Dat is waar. Maar mijn doel is dan wel om met redelijke argumenten een gelovige te laten inzien dat bepaalde zaken in de Bijbel nogal vreemd zijn, zoals dus het hele verboden appel verhaal hierboven. Misschien dat ethiek daar ook bij komt kijken, maar ik denk niet dat gelovigen houden van sadisme.quote:Op woensdag 7 juli 2010 15:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Denk es aan een bijbelvaste Christen die meent dat de scheppingsmythe een feitelijke gebeurtenis heeft vastgelegd. Dan wordt er beweerd dat de aarde in zes dagen geschapen is. Noem jij dat "logisch"? Ik noem het, vanuit mijn natuurwetenschappelijke denken, absurd
Maar hoe doe je dat? En wat zijn "redelijke argumenten"?quote:Op woensdag 7 juli 2010 16:29 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar mijn doel is dan wel om met redelijke argumenten een gelovige te laten inzien dat bepaalde zaken in de Bijbel nogal vreemd zijn, zoals dus het hele verboden appel verhaal hierboven.
quote:Want blijkbaar zelfs als je dat Bijbelverhaal letterlijk neemt, kunnen er nog verschillende interpretaties bestaan.
Dat heb ik allang gedaan.quote:Op woensdag 7 juli 2010 16:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun je es een simpel voorbeeld geven van een aspect waarbij je dat doet?
Ms lees ik het verkeerd maar nu lijk je weer soort van 'religie te verdedigen' en bijna te zeggen dat alle levensvisies en denkbeelden min of meer allemaal gelijkwaardig zijn, als je ze maar binnen het juiste referentiekader bekijkt.quote:Op woensdag 7 juli 2010 16:38 schreef Haushofer het volgende:
Maar hoe doe je dat? En wat zijn "redelijke argumenten"?
Voor de gemiddelde Christen is het verhaal van de "verboden vrucht" juist heel logisch. Om Paulus in 1.Kor. te quoten: "zoals we door Adam sterven, zo worden we door Christus levend gemaakt".
Voor een Christen is de zondeval dus heel erg logisch; waarom zou Christus anders gestorven zijn?
Voor mij is dit deel van de scheppingsmythe één van de vele mythes die proberen te verklaren hoe zaken als "dood" en "zonde" in het leven zijn gekomen, en deze heeft toevallig een plek gekregen in de Thora. Maar daar kan een Christen weinig mee.
Natuurlijk. Het hangt alleen al van je vertaling af.
quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:47 schreef Modus het volgende:
[..]
Ms lees ik het verkeerd maar nu lijk je weer soort van 'religie te verdedigen' en bijna te zeggen dat alle levensvisies en denkbeelden min of meer allemaal gelijkwaardig zijn, als je ze maar binnen het juiste referentiekader bekijkt.
quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:16 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat heb ik allang gedaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |