abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 juli 2010 @ 12:44:33 #76
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83639799
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:40 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. Ik ben alleen van mening dat de énige bron van het geloof dat gevoel is, en de bijbel dus niet.
De bijbel is een medium omdat gevoel te krijgen meer niet. Dat dit medium een twijfelachtige reputatie is waar.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_83639943
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:39 schreef gekkewiebel het volgende:

[..]

De fouten tasten de kern niet aan, geenszins. Wat inderdaad wel zo is, is dat de "fouten" wellicht de betrouwbaarheid van de Bijbel aantasten. Aan de andere kant, niemand hier op aarde heeft de wijsheid in pacht. Misschien is de aarde wel in zes dagen ontstaan, misschien is de aarde wel 6000 jaar oud, misschien liggen de dinosaurusbotten er wel als satan-lokkertje (lijkt me stug, maargoed).
Ik ben er zelf heilig van overtuigd dat Jezus de kern is, nota bene de zoon van God en in zekere zin God zelf (of nouja, deel van de drie-eenheid etc, hoewel dat nog een discussie op zich is).

Het feit dat er fouten instaan als "rietzee" ipv "rode zee" maakt de bron voor mij niet onbetrouwbaar. Pas als blijkt dat Jezus nooit heeft bestaan, of dat alle verhalen over hem uit de duim van alle vier de evangelisten zijn gezogen zou voor mij de kern van het verhaal aangetast worden.
Er zitten verschillen tussen de vier evangeliën, de een zegt dat de steen al weg was gerold, de ander dat hij weg werd gerold. Je zou kunnen zeggen, AH! FOUT! onbetrouwbare bron, in de vuurkorf ermee. Voor mij doet het niets af aan de kern. Beiden zeggen dat Jezus opstond uit de dood. Misschien komt de kern er nu juist wel sterker uit naar voren?
Toch vreemd. Je hebt aan de ene kant een deel van de bijbel waarvan is aangetoond dat het onjuist is, en je hebt de kern. Maar voor die kern (het bestaan van god en jezus) is geen bewijs. Hoe kan je dat dan tóch voor waar aannemen, als het stamt uit een onbetrouwbare bron en er geen pro-bewijzen zijn?
pi_83640008
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:43 schreef itay het volgende:

[..]

geloof heeft geen bron. Daarom heet het geloof.
Zeg eens, hoeveel mensen geloven er in god en jezus, zonder dat ze ooit van god of jezus hebben gehoord/gelezen? Hoe kan je dan beweren dat geloof geen bron heeft?
pi_83640091
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:48 schreef DonJames het volgende:

[..]

Zeg eens, hoeveel mensen geloven er in god en jezus, zonder dat ze ooit van god of jezus hebben gehoord/gelezen? Hoe kan je dan beweren dat geloof geen bron heeft?
Ze geloven misschien niet in jezus, maar wel dat de dood niet het einde is.
pi_83640255
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:48 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als je geloof ziet als het geloof dat er meer is dan deze materiele wereld, dan geloof je zonder een boek daarvoor te hebben gelezen. De invulling van de details van dat geloof je kan je krijgen uit bv de bijbel.
pi_83640556
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:33 schreef itay het volgende:
Toch opmerkelijk dat 9 van de 10 posts hier afkomstig zijn van gefrustreerde atheisten. Je gaat als homo toch ook niet in een topic over lekkere wijven steeds laten weten hoe niet aangetrokken je voelt tot een vrouwelijke kont?
Ga nou niet doen alsof je weet hoe wij homo's ons voelen. Houd het lekker bij God, Jezus en de heilige geest.
Trouwens kom ik regelmatig op fora waar ik mijn mening laat vieren op vrouwelijke konten hoor.
Apple producten ftw!
pi_83640564
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:50 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ze geloven misschien niet in jezus, maar wel dat de dood niet het einde is.
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:54 schreef itay het volgende:

[..]

Als je geloof ziet als het geloof dat er meer is dan deze materiele wereld, dan geloof je zonder een boek daarvoor te hebben gelezen. De invulling van de details van dat geloof je kan je krijgen uit bv de bijbel.
Dus eigenlijk is er geen verschil tussen moslims, hindoes, christenen en het geloof van de manaputukoa-stam uit Centraal-Polynesië? Ze geloven allemaal dat er meer is dan het materiële, maar de invulling is overal anders. Waarmee jullie beide dus zeggen dat je gewoon niet kan aannnemen dat god/jezus bestaat in de vorm die we hier kennen, de invulling van het geloof is immers afhankelijk van welk boek je toevallig hebt gelezen. Waarom ben je dan Christen?
pi_83640737
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:00 schreef DonJames het volgende:

[..]

[..]

Dus eigenlijk is er geen verschil tussen moslims, hindoes, christenen en het geloof van de manaputukoa-stam uit Centraal-Polynesië? Ze geloven allemaal dat er meer is dan het materiële, maar de invulling is overal anders. Waarmee jullie beide dus zeggen dat je gewoon niet kan aannnemen dat god/jezus bestaat in de vorm die we hier kennen, de invulling van het geloof is immers afhankelijk van welk boek je toevallig hebt gelezen. Waarom ben je dan Christen?
Ik ben ook geen Christen en ik geloof idd precies wat je hier zegt.
  zondag 4 juli 2010 @ 13:04:46 #84
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83640745
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:51 schreef Laydina het volgende:

[..]

Jij bent al door Jezus veroordeeld? Welk oordeel heb je jezelf gekregen?
En hoe weet je dat je veroordeeld bent geweest en welke straf heb je gekregen?
Hallo Laydina, ik zou het proberen uit te leggen.
De straf die ik van God heb gekregen, is dat God zijn eigen zoon heeft gestraft inplaats van mij, op het kruis.
De profeet Jesaja zegt het volgende :

Jesaja53vers5 Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden

Misschien dat dit een goed voorbeeld is, het is alsof je een hele grote schuld bij iemand hebt opgebouwd die je nooit kan afbetalen, dan komt er iemand anders en betaald al jou schulden zodat je geen enkele schuld meer hebt.

Ik wil het niet nog moeilijker maken, maar mijn oude mens is medegekruisigd met Jezus. Toen Jezus daar werd gestraft werd mijn oude mens ook gestraft.
romeinen8vers1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn
Met andere woorden door Jezus wordt in niet veroordeeld.
pi_83640926
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:00 schreef OHSHI- het volgende:

[..]

Ga nou niet doen alsof je weet hoe wij homo's ons voelen. Houd het lekker bij God, Jezus en de heilige geest.
Trouwens kom ik regelmatig op fora waar ik mijn mening laat vieren op vrouwelijke konten hoor.
lol rustig maar, was maar een analogie.
pi_83641027
Loopt dit topic nu nog?
  zondag 4 juli 2010 @ 13:14:33 #87
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83641053
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:27 schreef BrandX het volgende:
serieuse vraag: hoe weet je dat God of Jezus je heeft vergeven? Hoe heeft hij je dat duidelijk gemaakt? Hoe weet je zo goed dat hij je niet meer zal veroordelen

Oh en please kom niet met de dooddoener "dat weet ik gewoon want God is liefde". Ik zoek naar een concreet antwoord dus
Maar ik ben het met je eens God is liefde (hoewel het natuurlijk zo is) op zichzelf geeft het geen antwoordt.
God heeft namelijk laten zien dat hij liefde is, door een mens van vlees en bloed te worden en te sterven voor de zonden van andere mensen. En na drie dagen is Jezus opgewekt uit de dood.

Dat weet ik omdat Jezus voor mijn zonden is gestorven, in Jesaja staat Jesaja53vers5 Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden

De zekerheid dat ik werkelijk vergeven ben, is omdat Jezus al mijn verkeerde dingen (zonden) heeft uitgeboet. Moet je voorstellen wat voor ongekende last Jezus daar heeft ondergaan, Jezus die nooit iets verkeerds heeft gedaan en hoe God hem ziin oordeel heeft uitgestort op Jezus voor dingen die, die nooit had gedaan.

Toen ik tot geloof kwam in Jezus bevestigde God, dat ik vergeven was.

[ Bericht 2% gewijzigd door matthijs.. op 04-07-2010 13:22:59 ]
pi_83641294
Matthijs, de bijbel is overduidelijk erg belangrijk voor je. Waarom ben je, gezien mijn bovenstaande argumenten, van mening dat je de bijbel nog als betrouwbare bron kan gebruiken? Ik heb logisch beredeneerd dat je de informatie uit de bijbel niet zomaar als waar kan aannemen, en dus ook niet kan aannemen dat twijfel het werk van satan is.
pi_83641440
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:14 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

TS is in ieder geval geen katholiek zoals ik het lees.
pi_83641696
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:47 schreef DonJames het volgende:

[..]

Toch vreemd. Je hebt aan de ene kant een deel van de bijbel waarvan is aangetoond dat het onjuist is, en je hebt de kern. Maar voor die kern (het bestaan van god en jezus) is geen bewijs. Hoe kan je dat dan tóch voor waar aannemen, als het stamt uit een onbetrouwbare bron en er geen pro-bewijzen zijn?
Heb je mijn post wel gelezen?
pi_83641844
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:35 schreef gekkewiebel het volgende:

[..]

Heb je mijn post wel gelezen?
Heb ik gedaan. Dus vandaar de vraag waarom je aanneemt dat de kern wel juist zou zijn als de rest onbetrouwbaar is.
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 13:40:44 #92
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83641868
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:14 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Maar ik ben het met je eens God is liefde (hoewel het natuurlijk zo is) op zichzelf geeft het geen antwoordt.
God heeft namelijk laten zien dat hij liefde is, door een mens van vlees en bloed te worden en te sterven voor de zonden van andere mensen. En na drie dagen is Jezus opgewekt uit de dood.

Dat weet ik omdat Jezus voor mijn zonden is gestorven, in Jesaja staat Jesaja53vers5 Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden

De zekerheid dat ik werkelijk vergeven ben, is omdat Jezus al mijn verkeerde dingen (zonden) heeft uitgeboet. Moet je voorstellen wat voor ongekende last Jezus daar heeft ondergaan, Jezus die nooit iets verkeerds heeft gedaan en hoe God hem ziin oordeel heeft uitgestort op Jezus voor dingen die, die nooit had gedaan.

Zoals ik al zei: omdat het in een boek staat doet ut um nie voor mij.
lolwut
  zondag 4 juli 2010 @ 13:41:37 #93
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83641896
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:19 schreef BrandX het volgende:

[..]

[..]

Met alle respect, ik kan daar dus niets mee. Het 'omdat het daar en daar staat'. Het is zooooo makkelijk, dat je voor je ergste zonden 'gewoon' wordt vergeven wanneer je zegt: ik heb spijt bla bal. Dat je dan vergeven wordt omdat het in een eeuwen oud, in de tijdsgeest van toen geschreven boek staat. Dat gaat er bij mij eenvoudigweg niet in.
Ik had gehoopt op een meer concreet antwoord. Maar goed, ik ga denk ik de knop 'Stop Volgen' maar eens nuttig gebruiken.
Het gaat verder, ik denk wat je bedoeld is dat je het in iemands leven ziet. Dat God iemand zo heeft veranderd, iemand die eerst gewelddadig was en dan zo veranderd is door God dat je ziet dat die de zijn naaste liefheeft
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 13:45:19 #94
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83642007
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:41 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Het gaat verder, ik denk wat je bedoeld is dat je het in iemands leven ziet. Dat God iemand zo heeft veranderd, iemand die eerst gewelddadig was en dan zo veranderd is door God dat je ziet dat die de zijn naaste liefheeft
Nee dat is niet wat ik bedoel. Lees mijn posts nog maar eens heel goed door, zonder je religieuze bril, zodat je niet leest wat je wil lezen, maar wat ik schrijf
lolwut
  zondag 4 juli 2010 @ 13:47:40 #95
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83642069
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:45 schreef BrandX het volgende:

[..]

Nee dat is niet wat ik bedoel. Lees mijn posts nog maar eens heel goed door, zonder je religieuze bril, zodat je niet leest wat je wil lezen, maar wat ik schrijf
'

Waar kan je dan wel iets mee?
  zondag 4 juli 2010 @ 13:49:47 #96
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83642137
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:42 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Wat voor bewijs is er voor het bestaan van Jezus naast de bijbel?
Het bewijs dat hij levens veranderd.
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 13:51:35 #97
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83642209
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:47 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

'

Waar kan je dan wel iets mee?
Het gaat er bij mij gewoon niet in, dat iemand zegt: ik heb God gevonden, ik geloof nu heilig, en oeps, nu zijn al mijn zonden weg

Dat gaat er gewoon niet bij mij in. Wat jij aangeeft met die geweldadige persoon heb ik ook zien gebeuren, maar dan met jongens die meermalen met politie in aanraking zijn geweest vanwege agressie en geweld, ook paar keer hebben gezeten. Vervolgens bij ons zijn komen boksen, en nu, doordat ze de boel kunnen kanaliseren en rust hebben gevonden in de sport (nee niet in het in elkaar timmeren tijdens sparren) totaal niet meer geweldadig zijn. Dat staat voor mij dus los van geloof. Iemand kan altijd tot inkeer komen en inzien dat hij of zij fout is geweest. Daar heeft imo God niets mee te maken, maar wel jij als persoon. Ik herhaal hier mijzelf:
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:54 schreef BrandX het volgende:

[..]

ja prachtig. maar TS zegt
[..]

Ok, prima. Ben overigens ook wel benieuwd wat voor straf hij zichzelf gegeven heeft. maar goed, vervolgens zegt hij, nadat hij zichzelf dus blijkbaar gestraft heeft:
[..]

Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Omdat Jezus gestorven is voor onze zonden, kan TS zomaar even bepalen welke 'strafmaat voor zijn zonden goed genoeg is waarmee hij weet dat Jezus hem heeft vergeven' ??????

omg dat is hetzelfde wanneer ik een 2 ouwe oma'tjes helemaal in elkaar sla voor hun portomenee en pensioentje (ik neem een niet al te zwaar voorbeeld), tegen mezelf een paar jaar later zeg: Goh BX dat was stout! Je moet jezelf straffen! Je gaat nu voor 2 oma'tjes de boodschappen doen (en nee niet de portemonee leegroven). Dan ben je daarna vergeven voor je zonden.

Sorry, maar nee. Dat staat volledig niet in verhouding.

Ik zal mijn vraag anders stellen aan TS:

Wat voor boetedoening heb je gedaan, en hoe weet je zo zeker dat dat afdoende is voor Jezus of God om jou te vergeven? En svp niet smijten met boeken uit de bijbel, want daarin staat ook dat God mensen zwaar heeft gestraft (vermoord) voor zonden, ook al betuigden zij schuld. Dus dat gaat niet op. Ik wil concreet weten wat het was waarvan jij wist: God heeft mij vergeven. Geen vage shizzle van: Jezus stierf voor mijn zonden.

Nogmaals, oprechte en serieuze vraag. wat was de situatie of het moment of veel liever nog de gebeurtenis waarop jij wist: God heeft mij mijn zonden vergeven.
lolwut
  Boks-Chick zondag 4 juli 2010 @ 13:54:51 #98
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_83642327
Oftewel, het klassieke: ik geloofde als kind in sinterklaas omdat mij verteld werd dat hij bestond en hey, het stond nog in boeken ook. En hey, het werd nog bewezen ook omdat ik elke ochtend weer wat in mijn schoen had, ik cadeautjes kreeg op sinterklaasavond en hey, hij vertoonde zich ook nog in het openbaar!

Bij hem moest ik ook mijn 'zonden' laten zien, en zeggen dat ik spijt had, en beloven het noooooooit meer te doen. En hij vergaf mij En als ik zoet was en bleef kreeg ik cadeautjes

En verrek, dan kom je er achter als je een jaartje of zes bent, sinterklaas bestaat heul niet

(excuses aan de gelovigen hier die wel realistisch mee kunnen praten en discussieren , ik wil hier jullie geloof niet belachelijk maken, maar matthijs duidelijk maken mijn 'probleem' is met zijn zwart wit kijk op de bijbel en het niet concreet kunnen maken maar wel met bijbelteksten blijft smijten.)
lolwut
  zondag 4 juli 2010 @ 14:03:02 #99
273325 matthijs..
gereddoorJezus
pi_83642642
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:51 schreef BrandX het volgende:

[..]

Het gaat er bij mij gewoon niet in, dat iemand zegt: ik heb God gevonden, ik geloof nu heilig, en oeps, nu zijn al mijn zonden weg

Dat gaat er gewoon niet bij mij in. Wat jij aangeeft met die geweldadige persoon heb ik ook zien gebeuren, maar dan met jongens die meermalen met politie in aanraking zijn geweest vanwege agressie en geweld, ook paar keer hebben gezeten. Vervolgens bij ons zijn komen boksen, en nu, doordat ze de boel kunnen kanaliseren en rust hebben gevonden in de sport (nee niet in het in elkaar timmeren tijdens sparren) totaal niet meer geweldadig zijn. Dat staat voor mij dus los van geloof. Iemand kan altijd tot inkeer komen en inzien dat hij of zij fout is geweest. Daar heeft imo God niets mee te maken, maar wel jij als persoon. Ik herhaal hier mijzelf:
[..]
Er zijn ook mensen die stoppen met roken zonder dat ze geloven, maar wat niet veranderd zonder God is de zondige natuur.
Misschien kun je het een beetje zo vergelijken stel iemand heeft zich 3 weken niet gedoucht, maar hij spuit zichzelf helemaal vol met deodorant.
  zondag 4 juli 2010 @ 14:03:34 #100
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_83642670
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:49 schreef matthijs.. het volgende:

[..]

Het bewijs dat hij levens veranderd.
Bewijs waar dan? Ik zie het niet.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')