Oke, dus als ik het schooljaar erop direct mijn master ga doen (wat het geval is) kan ik de kaart behouden?quote:Op woensdag 23 juni 2010 @ 19:59 schreef Sirolf het volgende:
[..]
Ligt er volgens mij aan wanneer 'straks' is. Het collegejaar loopt officieel nog tot eind augustus, dus als je je niet uitschrijft (wat niet hoeft) zou je dus officieel vanaf 1 september geen recht meer hebben op studiefinanciering. Echter, als je vanaf die datum direct weer begint met een volgende studie loopt dit gewoon door en zou het denk ik geen probleem moeten zijn.
Hier verder:
[centraal] OCW DUO/IBG & OV studentenchipkaart #7
http://www.studentenov-chipkaart.nl/aanvragenquote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:11 schreef Cahir het volgende:
Zeg waar kan je dat formulier vinden waar je je OV kan aanvragen?
Die van mij is allang al geverifieerd zonder ook maar een keer de cijfers te invoeren.quote:Op maandag 28 juni 2010 10:28 schreef themole het volgende:
Hoe lang duurt dat verifiëren van de vooropleiding bij studielink, als je je cijfers donderdag hebt ingevoerd?
Dat was ie al, maar er staat:quote:Op maandag 28 juni 2010 11:34 schreef Cahir het volgende:
[..]
Die van mij is allang al geverifieerd zonder ook maar een keer de cijfers te invoeren.
Zolang je daar maar ingeschreven staat is het geen probleem.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 20:49 schreef McVirus het volgende:
Komende september ga ik beginnen aan een HBO opleiding. Voor mij bestaat de mogelijkheid om bij een familielid gratis op kamers te kunnen zitten. Ik zal me daar ook inschrijven etc. Nu is mijn vraag of ik nog steeds aanspraak maak op de uitwonende studiebeurs. Kan iemand daar een antwoord op geven?
Klopt.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:48 schreef Bostonian het volgende:
Ik heb 4 jaar prestatiebeurs gehad en vandaag kreeg ik te horen dat ik een jaar extra prestatiebeurs krijg. Betekent dat dan dat ik een extra jaar met OV mag reizen? En dat ik dan na dit extra jaar nog 3 jaar mag reizen met OV d.m.v nullening? Klopt dit?
Hoezo krijg je een jaar extraquote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:48 schreef Bostonian het volgende:
Ik heb 4 jaar prestatiebeurs gehad en vandaag kreeg ik te horen dat ik een jaar extra prestatiebeurs krijg. Betekent dat dan dat ik een extra jaar met OV mag reizen? En dat ik dan na dit extra jaar nog 3 jaar mag reizen met OV d.m.v nullening? Klopt dit?
Ja dat kan gewoon, gebruik hem op het moment ook al in de bus.quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:37 schreef Treces het volgende:
Ik heb gister mijn ov-chipkaart ontvangen, die kan ik nu toch al gewoon gebruiken in het OV als ik er saldo op zet?
Geld erop zetten bedoel je? Ja, dat kan.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 17:45 schreef Quyxz_ het volgende:
Kan ik mijn studentenchipkaart gewoon opladen bij een NS kaartautomaat met mijn pinpas?
Ik heb dat ook gehad. Vervolgens ging mijn kaart kapot en heb ik een nieuwe aangevraagd.quote:Op maandag 19 juli 2010 13:14 schreef Repeat het volgende:
Ik heb een negatief saldo op mn kaart staan terwijl ik nog nooit een reis gemaakt heb waarvoor ik zou moeten betalen. Hoe krijg ik dat geld terug?
Bedankt, het is gelukt!quote:Op zaterdag 17 juli 2010 23:22 schreef Sirolf het volgende:
[..]
Geld erop zetten bedoel je? Ja, dat kan.
Wanneer je je diploma haalt binnen 10 jaar worden ook de jaren dat je je OV-kaart kaart hebt kwijtgescholden.quote:Op woensdag 21 juli 2010 10:14 schreef Mastertje het volgende:
Dit staat vast wel ergens, heb even gezocht maar 't is me gewoon niet duidelijk.
Ik heb 4 jaar basisbeurs gehad, dit wordt kwijtgescholden als ik mijn opleiding afrond. Nu wil ik mijn OV-kaart nog gebruiken door studievertraging, 2 jaar wss omdat ik ook nog mijn master ga doen. Leen je dan gewoon de jaren daarna met je nullening en moet je die 2 jaar OV-kaart terugbetalen? Of wordt dat dan ook kwijtgescholden? Kost dat per maand?
Dus ook als ik die kaart 7 jaar gebruikt heb, wordt dit volledige bedrag kwijtgescholden?quote:Op woensdag 21 juli 2010 22:06 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Wanneer je je diploma haalt binnen 10 jaar worden ook de jaren dat je je OV-kaart kaart hebt kwijtgescholden.
Maar daar hebben ze het dus over lenen en er 'niets voor betalen' (terwijl het gewoon sowieso een lening is tot je je studie afgerond hebt) tegelijk.quote:Nullening
Als de studiefinanciering van 4 jaar voorbij is verliest men het recht op deze financiering, maar ook op de OV-kaart. Ter voorkoming van dit, is hiervoor een oplossing gevonden door een nullening aan te bieden. Hier vraagt de student 0 euro van de Ib-groep, maar kan de OV-kaart blijven gebruiken. Hier hoeft niets voor betaald te worden. De studiefinanciering geldt eigenlijk slechts 4 jaar, maar men kan tot 7 jaar lenen en kan dus ook tot deze 7 jaar de OV-kaart gebruiken.
Ja.quote:Op donderdag 22 juli 2010 10:16 schreef Mastertje het volgende:
[..]
Dus ook als ik die kaart 7 jaar gebruikt heb?
Je leent dan ook nul euro, door die lening heb je nog recht op je OV-jaarkaart.quote:Op donderdag 22 juli 2010 10:16 schreef Mastertje het volgende:
[..]
Dus ook als ik die kaart 7 jaar gebruikt heb, wordt dit volledige bedrag kwijtgescholden?
op de site staat dit:
[..]
Maar daar hebben ze het dus over lenen.
Prestatiebeurs is een voorlopige lening.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 16:13 schreef Tegan het volgende:
Ik had door mijn opleiding recht op vijf jaar studiefinanciering en studenten-ov.
Nu ben ik na een jaar gestopt en heb nu dus een studieschuld van een jaar. Ik ga namelijk komend jaar niet studeren maar werken. Misschien dat ik nog wel ga studeren over een paar jaar, maar dat is niet zeker.
Gaat DUO mij nu al vragen of ik mijn studieschuld kan afbetalen? Is het slim om die studieschuld gewoon zelf af te betalen, ookal kan het zijn dat ik later opnieuw ga studeren en dus dit eigenlijk ook omgezet kan worden tot gift als ik een opleiding afmaak? (Ik heb dus nog vier jaar studiefinanciering waar ik recht op heb.)
Ik wil het graag meteen afbetalen, maar ik weet niet wat nu slim is, en hoe het eigenlijk werkt.
Ik vind de site erg onduidelijk, want daar gaan ze ervanuit dat je studieschuld sowieso van een (extra) lening is, wat dus niet zo is in mijn geval.
Oh, thanks voor de uitlegquote:Op dinsdag 27 juli 2010 23:52 schreef _amber_ het volgende:
[..]
Prestatiebeurs is een voorlopige lening.
Als ik het goed begrijp dan heb je dit jaar voor het laatst stufi gehad. Dit betekent dat je per 1 januari 2011 in de zogenaamde aanloopfase komt. Deze duurt twee jaar en ben je niet verplicht om af te lossen. Na deze twee jaar kom je in de aflosfase. Hierin stelt DUO een termijnbedrag vast en ben je verplicht om terug te gaan betalen.
Persoonlijk zou ik de schuld zo snel mogelijk inlossen. Dit i.v.m. de rente die erover wordt berekend. Behaal je alsnog binnen tien jaren na 1e moment van stufi, dan wordt je prestatiebeurs alsnog omgezet in een gift en krijg je je geld terug.
Maar dan kan je hem naar mijn weten nog niet gebruiken om gratis mee te reizen. Dat gaat dan 1 september in.quote:
Wanneer er geen einddatum van je oude opleiding stond vermeld, dan hoef je alleen maar een nieuwe opleiding door te geven. Stond er wel een einddatum van je oude opleiding, dan moet je een nieuwe opleiding doorgeven en dat je hiervoor stufi wilt ( bijvoorbeeld een nullening). Nadat je gegevens zijn verwerkt zul je opnieuw je product moeten activeren.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 01:11 schreef sws310 het volgende:
Ik heb na 4 jaar mijn bachelor behaald en ga 1 sept beginnen aan master. Dus de beurs wordt omgezet in een lening. Maar hoe zit het met mijn OV? Als mijn inschrijving voor de master volledig is, loopt mijn OV dan gewoon automatisch door, zonder dat ik maar enige actie hoef te ondernemen? En zo nee, hoe zorg ik ervoor dat ik tijdens mijn master gewoon met OV kan blijven reizen?
Alvast dank!
Wanneer je van opleiding verandert, dan moet je deze doorgeven. Je hoeft dan niet opnieuw stufi aan te vragen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 10:14 schreef labbit het volgende:
Ik heb last minute nog even besloten om in een andere stad te gaan studeren, verder wel dezelfde opleiding op hetzelfde niveau. Als ik m'n huidige inschrijving intrek en me opnieuw inschrijf op een andere school, moet ik dan ook opnieuw stufi aanvragen??
Een collegejaar begint op 1 september met inschrijven. Een mbo opleiding begint 1 augustus. Wanneer introductieweken e.d. buiten het inschrijfjaar vallen, heb je in het kort pech. ( dit geldt niet voor mensen met overbruggingen en aansluitend recht )quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:20 schreef eejts het volgende:
Op maandag 30 augustus begint mijn studie officieel (na 1 week introductie), maar om studiefinanciering aan te vragen kan ik alleen kiezen tussen 1 augustus en 1 september. Nou heb ik al aangevraagd voor 1 september, maar ik wil toch even weten of ik niet augustus mag selecteren? Want nou moet ik alsnog 1,5 week een treinkaartje kopen en daar heb ik niet echt zin in als het niet echt hoeft (of kan ik straks m'n OV wel eerder activeren?)
Dat klopt.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 19:46 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Maar dan kan je hem naar mijn weten nog niet gebruiken om gratis mee te reizen. Dat gaat dan 1 september in.
Ik heb een overburgging tegemoetkoming scholieren > studiefinanciering. Heb ik nou wel recht op OV?quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 00:42 schreef _amber_ het volgende:
[..]
Een collegejaar begint op 1 september met inschrijven. Een mbo opleiding begint 1 augustus. Wanneer introductieweken e.d. buiten het inschrijfjaar vallen, heb je in het kort pech. ( dit geldt niet voor mensen met overbruggingen en aansluitend recht )
Bedankt. Dan heb ik pech denk ik (MBO afgerond in februari, HBO begint 30 augustus officieel).quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 00:42 schreef _amber_ het volgende:
[..]
Een collegejaar begint op 1 september met inschrijven. Een mbo opleiding begint 1 augustus. Wanneer introductieweken e.d. buiten het inschrijfjaar vallen, heb je in het kort pech. ( dit geldt niet voor mensen met overbruggingen en aansluitend recht )
Nope, de overbrugging ontvang je vanuit je tegemoetkoming en die kent geen reisproduct. Vanaf het moment dat je recht hebt op studiefinanciering gaat je recht op het reisproduct in. ( Ik bedoelde met de post overbrugging vanuit studiefinanciering, sorry, dat had ik e bij moeten plaatsen.)quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 01:32 schreef Cahir het volgende:
[..]
Ik heb een overburgging tegemoetkoming scholieren > studiefinanciering. Heb ik nou wel recht op OV?
Dan heb je helaas pech inderdaad. Er mag maximaal vier maanden tussen de oude en de nieuwe opleiding zitten ( Geldt niet voor hbo naar hbo btw ) Bij jou zijn dit er 6.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 12:08 schreef eejts het volgende:
[..]
Bedankt. Dan heb ik pech denk ik (MBO afgerond in februari, HBO begint 30 augustus officieel).
Je komt automatisch in de leenfase wanneer je prestatiebeurs is verbuikt. Geef via Mijn gegevens (inlogpagina) door dat je samenstelling van je studiefinanciering wilt veranderen. Het rijtje zoals hij nu is blijft staan alleen voeg je "lening" erbij. Er wordt dan gevraagd hoeveel je wilt lenen en dan geef je aan 0 euro.quote:Op zondag 8 augustus 2010 12:42 schreef donroyco het volgende:
Vraag:
In het verleden van september t/m mei (9 maanden) studiefinanciering gekregen voor een studie die ik niet heb afgemaakt (1e jaar).
Na een kleine rustperiode gestart met een nieuwe opleiding, nu 3 jaar verder, dus 3 jaar en 9 maanden studiefinanciering gehad. Hoe loopt het nu verder? Ik neem aan dat ik nog 3 maanden studiefinanciering krijg en dat het dan wordt omgezet in een lening. Die lening wil ik niet (alleen het ov nog wel), maar kan ik alvast aangeven dat de studiefinanciering niet automatisch wordt omgezet in een lening? Of hoe moet ik dit regelen?
Alvast bedankt voor het antwoord!
1 oktober ben je aan de beurt.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:06 schreef Jetfly het volgende:
Misschien een domme vraag, maar ze zeggen wel is een vraag die niet gesteld is dat is pas dom.
Ik ben nog 17, als het goed is ontvang ik pas na 1 september stuFi right? Dus mijn OV gaat ook pas na 1 september in? Of heb ik het fout?
Bron: http://www.ib-groep.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=64,E=0000000000276285734,K=5143,Sxi=13,Case=obj%2814407%29quote:Vraag
Ik ben nog geen 18 jaar. Vanaf welke leeftijd heb ik recht op studiefinanciering?
Antwoord
In het hoger onderwijs geldt géén minimumleeftijd. Je kunt ook studiefinanciering krijgen als je nog geen 18 jaar bent.
Ben je nog geen 18 als je met je opleiding begint? Dan krijg je recht op studiefinanciering per het eerste kwartaal van je opleiding. Dit geldt ook als je per 1 september met een opleiding begint en 18 jaar wordt tussen 1 juli en 1 september. Zie onderstaande voorbeelden voor extra uitleg.
Voorbeeld 1:
Je begint op 1 september met een opleiding en bent nog geen 18 jaar. Je hebt recht op studiefinanciering per 1 oktober van het studiejaar.
Voorbeeld 2:
Je begint op 1 september aan een opleiding en bent 18 jaar geworden tussen 1 juli en 1 september daaraan voorafgaand. Je hebt recht op studiefinanciering per 1 oktober van het studiejaar.
Je moet je studiefinanciering wel op tijd hebben aangevraagd. We adviseren om dat drie maanden voordat je met je studie begint te doen, zodat we op tijd je studentenreisproduct kunnen klaarzetten en je eventuele aanvullende beurs kunnen berekenen.
De datum van activeren maakt natuurlijk niet zoveel uit, je kunt je reisproduct sowieso pas vanaf 1 oktober gebruiken. Maar inderdaad, de eerste maand zijn alle kosten voor je eigen rekening.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:15 schreef Jetfly het volgende:
Dus ik kan mijn OV pas na 1 oktober gebruiken:S? Dus ik kan mijn OV pas activeren na 1 september (aangezien je het 1 maand van te voren dat je stuFi ingaat kunt activeren geloof ik..)
bronquote:Op zondag 8 augustus 2010 22:13 schreef Tegan het volgende:
Bron: http://www.ib-groep.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=64,E=0000000000276285734,K=5143,Sxi=13,Case=obj%2814407%29
Nee, want zoals ik al zei, je reisproduct gaat pas op 1 oktober in. Tot die tijd is het niets meer dan een OV-kaart waar je gewoon geld op moet zetten. Je zegt het verder zelf al, het is nog niet geldig.quote:Op zondag 8 augustus 2010 23:53 schreef Cahir het volgende:
Krijg je wel 40% korting als je hem al hebt geactiveerd maar nog niet geldig is?
Conducteurs zullen zien dat er helemaal geen geldig product op staat als ze hem scannen. Zelfde verhaal dat de poortjes bij de metro die kaart herkennen als een normale OV-kaart en niet als studentenkaart.quote:Op maandag 9 augustus 2010 00:13 schreef GlowMouse het volgende:
De vraag is of conducteurs de geldigheidsdatum checken als je je chipkaart als kortingskaart gebruikt.
Dat is weer een ander verhaal inderdaad, maar als ze hem scannen ben je de sjaak.quote:Op maandag 9 augustus 2010 00:17 schreef GlowMouse het volgende:
Toen ik mijn chipkaart als kortingskaart gebruikte, werd hij niet gescand.
Dit is een van de dingen waarbij je goedkoper uit bent door te gokkenquote:Op maandag 9 augustus 2010 00:18 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is weer een ander verhaal inderdaad, maar als ze hem scannen ben je de sjaak.
Omdat je studie pas 1 september begint.quote:Op zondag 15 augustus 2010 22:20 schreef Daantke het volgende:
Studentenreisproduct eekabonnement Geldig vanaf 1-09-2010
Waarom is mijn ov pas geldig vanaf september en van tweedejaars studenten nu al
voor de duidelijkheid: ben in januari gestopt met opleiding en heb nu weer stufi aangevraagd voor nieuwe opleiding
Wou nog wel gratis gaan reizen deze week
Ja maar dat is niet eerlijk want tweedejaars etc kunnen al wel gratisquote:Op zondag 15 augustus 2010 22:23 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Omdat je studie pas 1 september begint.
Omdat zij het gehele collegejaar ingeschreven hebben gestaan en dit doorloopt in het nieuwe collegejaar en jij niet.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:29 schreef Daantke het volgende:
[..]
Ja maar dat is niet eerlijk want tweedejaars etc kunnen al wel gratis
Een anonieme welquote:Op zaterdag 21 augustus 2010 16:39 schreef Lonker2.0 het volgende:
heey iedereen,
Kan je ook gewoon op het station een OV chipkaart kopen met een X bedrag erop ?
Maar kan je er niet een kopen zonder op te laden met pin pas ?quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 17:13 schreef Treces het volgende:
[..]
Een anonieme welDie kan je dan ter plekke opladen.
voor in de trein niet voor zover ik weet, in de metro wel maar daar betaal je de hoofdprijs voor.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 17:15 schreef Lonker2.0 het volgende:
[..]
Maar kan je er niet een kopen zonder op te laden met pin pas ?
Dus waar al een x bedrag op staat ?
kuttttttttttttttttttquote:Op zaterdag 21 augustus 2010 17:22 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
voor in de trein niet voor zover ik weet, in de metro wel maar daar betaal je de hoofdprijs voor.
Wat is daar kut aan? Als je met de trein wil reizen koop je een kaartje, wil je met de metro kan je beter een anonieme kaart kopen (of je moet al een (studenten)ov-chipkaart hebben, dan kan je daar je geld opzetten.quote:
Mijn pinpas is gestolen, en heb snel een OV chip nodigquote:Op zaterdag 21 augustus 2010 17:49 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Wat is daar kut aan? Als je met de trein wil reizen koop je een kaartje, wil je met de metro kan je beter een anonieme kaart kopen (of je moet al een (studenten)ov-chipkaart hebben, dan kan je daar je geld opzetten.
Met een weekkaart kan je juist in het weekend met korting reizen, en doordeweeks gratis.quote:Op woensdag 1 september 2010 15:48 schreef L.no het volgende:
Als je een week studenten ov chipkaart, dan kan je met korting reizen doordeweeks eh. Mja, moet je dan een saldo zetten op de kaart zelf of kan je gewoon een kortingskaartje kopen?
Ja, dat weet ikquote:Op woensdag 1 september 2010 16:33 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Met een weekkaart kan je juist in het weekend met korting reizen, en doordeweeks gratis.
Oke, dankjewel. Nu ga ik zoeken welke plaatsen wat accepteert. dankje.quote:En het ligt aan de regio of je een kortingskaart kan kopen of saldo op je chipkaart moet zetten. Ik denk dat het beide kan in het grootste deel van het land, maar in (grote delen van) de randstad zijn ze inmiddels overgegaan op chipkaart-only. Denk ik hoor.
Elke vervoerder de OV-chipkaart al (deels) heeft ingevoerd moet je inderdaad in- en uitchecken (dat is dus niet de NS).quote:Op woensdag 1 september 2010 18:47 schreef .ZilveR. het volgende:
Domme vraag misschien.
Maar moet je ook met je studentenkaart in- en uitchecken op de stations? Op is dat gebleep helemaal niet nodig?
Hmm dan hoop ik niet dat ik een boete krijg omdat ik niet tijdig mijn reisproduct eraf heb kunnen halen. Probeer het sowieso morgen nog wel een keertje denk ik.quote:Dit gebeurt binnen vijf werkdagen nadat je jouw reisrecht via DUO hebt stopgezet.
Na het doorgeven duurt het een dag voordat het klaarstaat. Als je vandaag gebeld hebt, zal het morgen dus wel kunnen.quote:Op maandag 6 september 2010 15:35 schreef Etcetera het volgende:
Nee het moet dus ook bij een oplaadpunt volgens http://www.studentenov-chipkaart.nl/Stopzetten en dan Stap 2. En bij die (overigens bagger)site van DUO kon ik nergens iets wijzigen bij m'n reisproduct, daar stond geen 'Wijzig' linkje ergens
Dus ik ben confused![]()
Edit. Oh wacht.
[..]
Hmm dan hoop ik niet dat ik een boete krijg omdat ik niet tijdig mijn reisproduct eraf heb kunnen halen. Probeer het sowieso morgen nog wel een keertje denk ik.
Ik weet niet per wanneer je gestopt bent, maar op de vijfde werkdag is ook nog op tijd. Nu doorgeven; morgen deactiveren zou nog op tijd zijn.quote:
Er zit er een in je dorpquote:Op maandag 6 september 2010 15:40 schreef Tegan het volgende:
Per september, dus bijna een week. Probleem is alleen dat ik dus best wel ver moet reizen om dat eraf te halen. Misschien vraag ik mijn zus met ov om het voor me te doen volgende week.
Dat hoop ikquote:Op maandag 6 september 2010 20:29 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Na het doorgeven duurt het een dag voordat het klaarstaat. Als je vandaag gebeld hebt, zal het morgen dus wel kunnen.
[..]
Ik heb het al doorgegeven, maar wist niet dat ik het ook nog moest deactiveren bij zo'n apparaat. En die plek is nieuw danquote:Op maandag 6 september 2010 20:29 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Na het doorgeven duurt het een dag voordat het klaarstaat. Als je vandaag gebeld hebt, zal het morgen dus wel kunnen.
[..]
Ik weet niet per wanneer je gestopt bent, maar op de vijfde werkdag is ook nog op tijd. Nu doorgeven; morgen deactiveren zou nog op tijd zijn.
[..]
Er zit er een in je dorphttp://www.ov-chipkaart.n(...)npkaart/adresvinder/
Hoezo?quote:Op maandag 6 september 2010 20:37 schreef GlowMouse het volgende:
Als je morgen niet haalt, kun je weer beter een weekje wachten
Morgen is de vijfde werkdag van september, en de boete loopt per halve kalendermaand.quote:
Bij mij ging het vanzelf, maar ik weet niet of ik ook maar tot september had aangevraagd.quote:Op maandag 6 september 2010 20:43 schreef Etcetera het volgende:
Oh ja, moet ik zelf mijn stufi ook stopzetten? Heb een brief gehad dat ik er geen recht meer op had enzo, maar kan nergens vinden of ik daar nog wat mee moet doen of dat het vanzelf geregeld wordt
Waarom denk je dat ik dat niet heb gedaan?quote:Op maandag 6 september 2010 20:53 schreef GlowMouse het volgende:
Waarom heb je je niet uitgeschreven van je opleiding?
Ik of Teganquote:Op maandag 6 september 2010 20:53 schreef GlowMouse het volgende:
Waarom heb je je niet uitgeschreven van je opleiding?
Ik had hetzelfde, maar toen ik vervolgens met de OV-chipkaart helldesk belde zeiden ze daar dat 'ie al verlopen was en dat ik dus niets meer hoefde te doen...quote:Op dinsdag 7 september 2010 15:13 schreef Tegan het volgende:
Er stond geen bestelling voor me klaar. En nu?
Op mijn DUO stond wel gewoon dat ik het niet meer had en zelfs post met dat ik er geen recht meer op had.
quote:Op dinsdag 7 september 2010 20:23 schreef GlowMouse het volgende:
Dan heb je hem al eerder gedeactiveerd of dan klopt er iets niet.
Hm. Mijn zus is net afgestudeerd en ik hoorde van haar dat zij dus wel die bestelling had en dat het toen klopte. Maar ik wacht wel lekker af. Ga hem sowieso niet meer gebruiken dus als er problemen zijn dan hoor ik het vanzelf wel.quote:Op dinsdag 7 september 2010 20:29 schreef Sirolf het volgende:
[..]
Ik had hetzelfde, maar toen ik vervolgens met de OV-chipkaart helldesk belde zeiden ze daar dat 'ie al verlopen was en dat ik dus niets meer hoefde te doen...![]()
Och, en anders hoor ik het snel genoeg wel...
Kijk eens hier.quote:Op dinsdag 7 september 2010 21:17 schreef Treces het volgende:
Ik ben 17, doe HBO en heb mijn stufi aangevraagd. Maar krijg ik dit al betaald in september of pas in oktober?
waar staat 22 oktober?quote:Voorbeeld 1:
Je begint op 1 september met een opleiding en bent nog geen 18 jaar. Je hebt recht op studiefinanciering per 1 oktober van het studiejaar.
http://studentenov-chipkaart.nl/stopzettenquote:Op dinsdag 7 september 2010 15:13 schreef Tegan het volgende:
Er stond geen bestelling voor me klaar. En nu?
quote:Let op! Op dit moment hebben we te maken met een storing, waardoor het stopzetten van het studentenreisproduct bij de ophaalautomaat tijdelijk niet mogelijk is. Wij vragen je het na 15 september nog een keer te doen.
Neequote:Op woensdag 15 september 2010 23:12 schreef AskMe het volgende:
moet je met je studenten-ovchipkaart nou wel of niet incheckken bij de NS ? Want ze kunnen toch alleen controleren of jij een geldig reisproduct hebt ?
Eerstequote:
Dankjequote:Op woensdag 15 september 2010 23:22 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
EersteZe kunnen vast ook zien of je ingecheckt bent, maar nodig is dat niet als je een geldig reisproduct hebt.
Dat gaat via je je Hogeschool, en het is maar de vraag of je uberhaupt wat terugkrijgt. Daarbij ben je daar ook wel wat laat mee.quote:Op maandag 4 oktober 2010 22:35 schreef UncleSam het volgende:
Ik heb ook een vraag. Ik had al in augustus 2009 al klaar moeten zijn op mijn hogeschool maar ik had wat vertraging, daarom moest ik mij opnieuw inschrijven. Toen ik in april 2010 echt klaar was heb ik mij in april 2010 uitgeschreven. Op 4 mei werd dit in Studielink bevestigd. Ik dacht dat als ik me eerder uitschreef dan het studiejaar duurde ik een gedeelte (naar ratio overgeleven maanden) van het opleidingsgeld zou terugkrijgen. Dus de kosten van de maanden mei, juni, juli (en augustus?) dus ongeveer vier maanden? (1500/12=125 maai 4 = toch weer 500 euro)
Tot op heden heb ik nog niets gehoord of ontvangen, en van wie zou ik dat dan terug moeten krijgen, de hogeschool of DUO
Ik neem aan dat je je OV wel mag houden, ik mag het toch hopen.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:45 schreef UncleSam het volgende:
Die brief heb ik ook gekregen en snapte er ook niks van.. ivm een wetswijziging ofzo?
Alleen lenen.. betekend dat ook geen gratis OV meer of geldt een nullening dan nog steeds icm OV?
Lijkt me logisch, je krijgt 4 jaar lang een prestatiebeurs voor niveau 3 en 4, als je dus in februari 2007 bent begonnen houdt dat dus in februari 2011 op.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:43 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Ik kreeg afgelopen zaterdag een brief van DUO dat ik per feb 2011 geen stufie meer krijg. Maar waarom dat is mij nog een raadsel. Ik mag nog wel gaan lenen...
Ik wil van de week nog even naar een kantoor van DUO. Maar misschien weet hier iemand het antwoord?
Ik heb de volgende opleiding gedaan:
2004-2007 MBO niv 2
2007-2009 MBO niv 3
2009-heden MBO niv 4
Je mag er toch 10 jaar over doen om je MBO te halen?
Die wetswijzigingen zijn er nog niet, daarom ook 'onder voorbehoud'.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:47 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je je OV wel mag houden, ik mag het toch hopen.
Heel apart.
EDIT: bovenaan de brief staat ook:
"Je toelage voor 2011 is onder voorbehoud van wetswijzigingen vastgesteld"
Maar welke wetswijzigingen ?
Je krijgt maar 4 jaar stufi.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:43 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Ik kreeg afgelopen zaterdag een brief van DUO dat ik per feb 2011 geen stufie meer krijg. Maar waarom dat is mij nog een raadsel. Ik mag nog wel gaan lenen...
Ik wil van de week nog even naar een kantoor van DUO. Maar misschien weet hier iemand het antwoord?
Ik heb de volgende opleiding gedaan:
2004-2007 MBO niv 2
2007-2009 MBO niv 3
2009-heden MBO niv 4
Je mag er toch 10 jaar over doen om je MBO te halen?
Welke wetswijziging had je in gedachten? Die van een jaar of 10 geleden? Vanaf het moment dat jij ging studeren was dat gewoon zo, daar heb je vast wel informatie over gehad. Als je dat niet hebt gehad is al deze info terug te vinden op de site.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 22:22 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
En die 4 jaar, dat was altijd al zo of is dat vanaf de eventuele wetswijzigingen ?
Welke wetswijziging geen idee, omdat dat boven de brief staatquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 22:24 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Welke wetswijziging had je in gedachten? Die van een jaar of 10 geleden? Vanaf het moment dat jij ging studeren was dat gewoon zo, daar heb je vast wel informatie over gehad. Als je dat niet hebt gehad is al deze info terug te vinden op de site.
Nee, lees mijn vorige reactie, er staat daar niets over een wetswijziging.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 22:27 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Welke wetswijziging geen idee, omdat dat boven de brief staat![]()
Nee maar oke, dan weet ik dat. Bedankt
quote:Waarom doen ze dat niet altijd danOp donderdag 21 oktober 2010 16:35 schreef Dennis101 het volgende:
Extra boete bovenop de 68 euro per halve maand krijg je niet van de IB-groep. Het probleem tegenwoordig met die chipkaarten is wel dat de IB-groep gewoon jouw reisproduct kan stopzetten.
quote:Altijd al... wat had jij in gedachten dan?Op dinsdag 19 oktober 2010 22:22 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
En die 4 jaar, dat was altijd al zo of is dat vanaf de eventuele wetswijzigingen ?
quote:Iemand met een wat vriendelijker antwoord?Op donderdag 21 oktober 2010 17:31 schreef Mandal het volgende:
[..]
Lees godverdomme de brief eensIk hoop niet dat je HBO of WO doet.
Ow. Update. Ik heb nog steeds geen bestellingen klaarstaan.quote:Op woensdag 15 september 2010 19:55 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
http://studentenov-chipkaart.nl/stopzetten
[..]
Als je zekerheid wil hebben moet je morgen even contact opnemen met je school.quote:Op zondag 7 november 2010 12:23 schreef ROFLOL het volgende:
Ik zou vanaf Oktober mijn lesgeld moeten betalen (In 6 maanden, MBO) en dat zou via een automatische incasso gaan. Tot op heden is er nog steeds niks van mijn rekening gehaald, duurt dat altijd zo lang? Wil gewoon zekerheid hebben en dat ze straks niet komen dat ik niet heb betaald ofzo.
Mhm, oké zal ik even doen dan. Had alles daar al geregeld voor de zomervakantie (En heb dat formuliertje van je onderwijskaart die voor jezelf is ook al lang ontvangen van school.) Via de DUO site staat er dit:quote:Op zondag 7 november 2010 12:25 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als je zekerheid wil hebben moet je morgen even contact opnemen met je school.
Je mag zelf een leuke bestemming zoeken.quote:Op dinsdag 16 november 2010 19:22 schreef Treces het volgende:
Moet je van je aanvullende beurs ook je onderhoud betalen? Of is dat puur voor je studie?
Ik weet niet precies welke kant je op wil gaan, maar studiefinanciering (in welke vorm dan ook) is een tegemoetkoming in de kosten die je als student maakt.quote:Op dinsdag 16 november 2010 19:22 schreef Treces het volgende:
Moet je van je aanvullende beurs ook je onderhoud betalen? Of is dat puur voor je studie?
Mijn ouders zeggen dat ik geen aanvullende beurs krijg van hun (DUO wijst naar mijn ouders), omdat zij mij voorzien in mijn onderhoud (als in eten, kleren, etc.).quote:Op dinsdag 16 november 2010 19:25 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik weet niet precies welke kant je op wil gaan, maar studiefinanciering (in welke vorm dan ook) is een tegemoetkoming in de kosten die je als student maakt.
Het is niet relevant voor de aanvullende beurs wat je ouders aan jou besteden. Het enige waar naar gekeken wordt is het inkomen van je ouders.quote:Op dinsdag 16 november 2010 19:35 schreef Treces het volgende:
[..]
Mijn ouders zeggen dat ik geen aanvullende beurs krijg van hun (DUO wijst naar mijn ouders), omdat zij mij voorzien in mijn onderhoud (als in eten, kleren, etc.).
Nee.quote:Op vrijdag 19 november 2010 14:32 schreef Bravebart het volgende:
Mag ik hier ook klagen over de debielheid rondom de OV-chipkaart?
Ok. Mag ik dan klagen over de complete incapabiliteit van de medewerkers van de klantenservice? Het feit dat die gast niet begrijpt dat de kopie van mijn proces-verbaal gelijk staat aan mijn ID-kaart voor de komende week en dat een kopie daarvan dus even rechtsgeldig en zinvol is als een kopie van een ID-kaart? Alleen 'zo is nou eenmaal de procedure' dus ik kan niks aanvragen tot ik weer een ID-kaart hebquote:
Neuh, gaat veel snellerquote:Op dinsdag 14 december 2010 13:32 schreef VixenFromHell het volgende:
Jeuj, kaart stuk. Nu eerst via de site een formulier aanvragen wat per post verstuurd wordt. Dit duurt normaal een week, maarja kerstpost en stakingen etc.....
Daarna de kaart + 2 formulieren (eentje is te downloaden) terugsturen, en dan is het nog een week of 2 minstens wachten op de nieuwe.
Thank god dat ik niet afhankelijk ben van die kaart
Als je veel reist kan je kijken of een kortingskaart rendabel is, maar dan moet je wel aardig wat reizen in die paar wekenquote:Op dinsdag 14 december 2010 13:47 schreef VixenFromHell het volgende:
Ja ik hoop het![]()
![]()
Maar met de post etc nu vertrouw ik er niet zo op
Wel jammer, ik had nog weg gewild in mijn vakantie, maar een treinritje voor volle prijs is me iets te duur. Blegh, geen enkel pasje is me ooit stuk gegaan, maar deze wel. Beetje jammer
![]()
Maar alsnog dus blij dat ik niet afhankelijk ben van dat ding. Want er staat dus wel bij dat alle reiskosten voor eigen rekening zijn in de tussentijd. Reizen met OV is voor mij gelukkig een keuze. Anders was het wel een erg duur geintje
quote:In uitzonderlijke situaties kan DUO het restant van een schuld kwijtschelden na het verstrijken van de aflosfase van vijftien jaar. Dit gebeurt alleen als u tot het einde van de aflosfase aan de volgende voorwaarden voldoet:
het verlaagde maandbedrag (op grond van het inkomen) is tot het einde van de aflosfase lager dan het maandbedrag dat berekend zou zijn zonder dat met uw inkomen rekening gehouden wordt én
het inkomen van uw partner telt steeds mee bij de berekening van het verlaagde maandbedrag.
Als u bij de verlaging van het maandbedrag het inkomen van uw partner buiten beschouwing heeft gelaten, geldt de periode van vijftien jaar niet. Dan wordt deze periode (de aflosfase) steeds verlengd met het aantal maanden dat het inkomen van de partner buiten beschouwing is gelaten.
Bron: http://www.cendris.nl/fil(...)_pct_handleiding.pdfquote:Bij woonschepen kan achter de straatnaam AB (Aan Boord) en bij woonwagens WW (WoonWagen)
vermeld staan.
Ah,dat dus.quote:Op maandag 17 januari 2011 17:07 schreef Tegan het volgende:
[..]
Bron: http://www.cendris.nl/fil(...)_pct_handleiding.pdf
De andere twee, geen idee.
Je hoefde niet eerst een aanvraagformulier aan te vragenquote:Op dinsdag 18 januari 2011 12:13 schreef Tamashii het volgende:
Wauw, even lof over duo/ov chipkaart.
Had donderdag gebeld dat mijn chipkaart was gestolen, ik zou binnen 2 weken een vervangende krijgen. Vandaag is hij binnen gekomen. Vind het echt geweldig want had wel 3 weken verwacht....
Klopt, voordat je product klaar staat enzo kan zo een week overheen gaanquote:Op dinsdag 18 januari 2011 12:57 schreef Tamashii het volgende:
Hmm zo kan het dus ook inderdaad.
Had net even gekeken of ik hem op kon laden maar dat kon nog niet.... Hm?
Nondeju, ging dat bij mij maar zo makkelijkquote:Op dinsdag 18 januari 2011 13:08 schreef Tamashii het volgende:
Nee heb via de telefoon alles doorgegeven en mijn oude kaart laten blokkeren. Hij zei toen, je krijgt binnen twee weken een nieuwe. Nu heb ik hem. Aargh moet ik toch nog wachten.
Klopt, 2010 was eerste jaar.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 13:28 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Nondeju, ging dat bij mij maar zo makkelijkHad je hem in 2009 nog niet, dat het gewoon via de telefoon kon?
Nope, gewoon wachten tot hij erop staat.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 12:47 schreef Tamashii het volgende:
Moet je nog iets doen voordat je die bestelling op kunt halen bij zo'n automaat?
Af en toe schijnen ze een check te -kunnen- doen jaquote:Op dinsdag 1 februari 2011 00:23 schreef Marloes het volgende:
Ik, en andere mensen in mijn omgeving, hebben vorige week een brief ontvangen van DUO waarin staat dat er aangetoond moet worden dat je uitwonend bent. Die brief kwam voor mij nogal onverwacht
Vooral ook opmerkelijk dat er meer mensen in mijn omgeving zijn die 't hebben ontvangen en die het ook niet hadden verwacht (als in: alles goed doorgegeven bij DUO). Meer mensen die hier last van hebben?
Heb ik ook ooit gedaan, geen probleem verder gehad.quote:Op maandag 24 januari 2011 11:54 schreef Schild het volgende:
Wil graag m'n stufi voor 1 Februari stopzetten, zodat dit jaar een gift is (eerste jaar HBO)
Nu staat er bij de uitleg over deze regeling nadrukkelijk stopzetten 'vóór 1 Februari'.
Net even ingelogd bij DUO, en hier mijn Stufi stopgezet, maar ik kon alleen als datum 1 Februari (1 Maart, 1 April etc) kiezen.
Zouden ze hier moeilijk over kunnen gaan doen, omdat het theoretisch gezien niet vóór 1 Februari is stopgezet?
Je hebt dan nog je recht op je resterende stufi.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 15:16 schreef marleenhoofd- het volgende:
Hoi,
Ik ben dit jaar begonnen aan een tweejarige master en hoor dus bij de gelukkige groep studenten die hier nog wel studiefinanciering voor ontvangt. Nou vraag ik me het volgende af: als ik me eind dit collegejaar uitschrijf bij mijn studie en mijn studiefinanciering stopzet en ik me een half jaar later weer inschrijf, heb ik vanaf dan nog steeds recht op een jaar studiefinanciering?
Nee.quote:Is het nodig om aan een stuk door ingeschreven te zijn geweest bij een studie om studiefinanciering te ontvangen?
.quote:Dit uitschrijven wil ik doen om te voorkomen dat mijn half jaar ertussenuit gaan, wordt gezien als een half jaar vertraging, waardoor ik met die nieuwe wet misschien in de problemen zal komen. Mij lijkt dat dit niet het geval is als ik me uitschrijf en geen studiefinanciering ontvang, is dit waar?
Ik vind het erg belangrijk dit te weten aangezien ik dus overweeg een half jaar wat anders te doen, maar als me dit 3000euro extra gaat kosten, wordt dat natuurlijk wel wat minder aantrekkelijk.
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Dat weet nog niemand. Het kan ook zo zijn dat je binnen twee (of drie in jouw geval) jaar na eerste inschrijving van een master klaar moet zijn, onafhankelijk hoe. Maar weet je zeker dat je na september nog stufi krijgt?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 15:16 schreef marleenhoofd- het volgende:
Dit uitschrijven wil ik doen om te voorkomen dat mijn half jaar ertussenuit gaan, wordt gezien als een half jaar vertraging, waardoor ik met die nieuwe wet misschien in de problemen zal komen. Mij lijkt dat dit niet het geval is als ik me uitschrijf en geen studiefinanciering ontvang, is dit waar?
Dus er staat klaarblijkelijk een fout op de site, die geeft namelijk 5 werkdagen aan. Maar ik kan dus uiterlijk pas volgende week dinsdag weer (legaal) gebruik maken van mijn kaart?quote:Dank u wel voor uw reactie van 4-2-2011. Wij vinden het vervelend voor u dat er enige onduidelijkheid is omtrent het verwijderen van het studentenreisrecht.
Wanneer u uw studentenreisrecht heeft stopgezet, zal dit binnen 12 werdagen klaargezet worden voor u om te verwijderen van de kaart. U geeft aan dat u het product op 30-01-2011 heeft stopgezet. Wij verzoeken u hierom nog enkele dagen te wachten. U kunt het blijven proberen, echter houdt u rekening met de 12 werkdagen.
Wanneer u het product bij DUO heeft stopgezet, kunt u door DUO niet beboet worden. Wanneer u echter gebruik maakt van de kaart waar het product nog niet van is verwijderd, kunt u beboet worden door het vervoersbedrijf waar u mee reist. Indien u dit wenst, kunt u bij DUO controleren of uw product succesvol is stopgezet.
Meestal wordt het elke maand opgevraagd bij de belastingdienst en verwerkt zodra de gegevens binnen zijn. Als je nu nog steeds niets hebt gehoord zou je een inkomensverklaring van je vader over 2008 en 2009 kunnen inleveren om het allemaal wat sneller te laten gaan.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:23 schreef tralalala het volgende:
Ik krijg sinds december vorig jaar alleen nog maar de basisbeurs omdat ze bij de belastingdienst willen checken wat het inkomen van mijn vader is. (naast het formulier die mijn ouders moesten invullen)
Iemand die weet hoelang dit ongeveer duurt?
Door naar de site te gaan, wijzigingen doorvoeren, lening omhoog voor 1 april en je ontvangt je lening, wil je er dan vanaf doe dan voor 1 mei je lening weer omlaag en/of weg.quote:
Geen tips, het gaat nu eenmaal zo. Erg lullig als het niet jouw fout is maar helaas. Vroeger werkte het als je aangifte deed, dan kreeg je de onkosten vergoed geloof ik. Maar tegenwoordig moet je em laten blokkeren en dat is het.quote:Op woensdag 16 februari 2011 17:00 schreef Obama het volgende:
Fuck, na 2 jaar is mijn studentenchipkaart defect en nu moet ik voor grof 3 weken (als het niet ergens misloopt) zelf opdraaien voor de kosten.
De kosten zullen ongeveer 90 euro voor 3 weken zijn.
Iemand nog tips ?
quote:Op dinsdag 15 februari 2011 22:10 schreef banmijnietandersgaikdood het volgende:
Hoelang duurde het bij jullie totdat ze wisten wat jouw aanvullende beurs wordt? Ik heb die forumlier met de gegevens van mijn ouders al bijna een maand geleden teruggestuurd en ik sta nog steeds op 75,39 volgens duo.nl. Het moet nog verwerkt worden de belastingdienst. Hoelang duurt in godsnaam zoiets?
Zij lezen hem uit.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:27 schreef Naamah het volgende:
Mijn ov-chipkaart met week-ov is kaduuk. Hartstikke balen, moet een nieuwe aanvragen en kan in de tussentijd m'n buskaartjes dus fijn zelf betalen.
Maar nu wil ik dit weekend met de trein. En aangezien het weekend is, zou ik recht hebben op korting. Hoe controleren conducteurs of je recht hebt op die korting? Moet je je kaart nog steeds alleen maar laten zien? Of lezen ze 'm ook uit om te checken of je daadwerkelijk een week-ov en dus recht op weekendkorting hebt? In dat laatste geval heb ik een probleem en moet ik dus vol tarief betalen..
Ook als je 'm alleen gebruikt voor korting? Balen.. was eerst nietquote:
Dat is al een paar jaar zo.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:30 schreef Naamah het volgende:
[..]
Ook als je 'm alleen gebruikt voor korting? Balen.. was eerst niet
Hoe kom je daar dan bij?quote:Op vrijdag 18 februari 2011 21:44 schreef _Twinkle het volgende:
Kan ik net als vroegeriemand meenemen voor 40% korting met de trein, en hoe gaat dat nu? In Rotterdam en Amsterdam kan je geen papieren-kaartje van 40% korting kopen..
Omdat in Rotterdam & Amsterdam het enige vervoerbewijs de OV-chipkaart is?quote:
niet in de trein, als je op de site van de ns onder chipkaart zou kijken vind je daar alle info die je nodig hebt.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 11:44 schreef _Twinkle het volgende:
[..]
Omdat in Rotterdam & Amsterdam het enige vervoerbewijs de OV-chipkaart is?
Correct me if i'm wrong
De Duitsers zullen jouw Nederlandse OV jaarkaart niet gaan accepteren uiteraard.quote:Op maandag 21 februari 2011 19:57 schreef The_Chosen_1 het volgende:
Ik heb een vraag over de OV Studenten kaart. Ik verhuis binnenkort naar Duitsland maar ik blijf studeren in Groningen. Kan ik dan vanuit Duitsland gratis met mijn OV reizen? Of kan dit pas vanaf de grens?
Onder de huidige regels heb je dan nog 3 jaar recht op je basisbeurs en 6 voor je OV-kaart.quote:Op maandag 28 februari 2011 21:25 schreef Stuurver het volgende:
Stel ik stop nu met mijn huidige HBO opleiding, ik zit in het 1e jaar en ben gelijk na mijn Havo met die opleiding begonnen. Ik ontvang per maand een basisbeurs van 95 euro per maand.
Als ik nu een andere opleiding ga doen heb ik dan maar nog recht op 3 jaar studiefinanciering en OV chipkaart?
Oké, bedankt, hoe zit het dan als ik volgend jaar op kamers ga wonen, heb ik wel nog recht op 4 jaar uitwonende beurs?quote:Op maandag 28 februari 2011 21:28 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Onder de huidige regels heb je dan nog 3 jaar recht op je basisbeurs en 6 voor je OV-kaart.
Dat zeg ik toch net, je hebt nog 3 jaar recht op je basisbeurs. Uitwonende beurs valt daar dus ook onder. Je hebt al 1 jaar van de 4 verbruikt namelijk.quote:Op maandag 28 februari 2011 21:39 schreef Stuurver het volgende:
[..]
Oké, bedankt, hoe zit het dan als ik volgend jaar op kamers ga wonen, heb ik wel nog recht op 4 jaar uitwonende beurs?
Is het mogelijk om het 1e jaar terug te betalen om alsnog recht te krijgen op 4 jaar basisbeurs uitwonende?quote:Op maandag 28 februari 2011 21:40 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch net, je hebt nog 3 jaar recht op je basisbeurs. Uitwonende beurs valt daar dus ook onder. Je hebt al 1 jaar van de 4 verbruikt namelijk.
Lijkt me na het Hbo. Ze vragen er pas naar als je een of twee jaar niet meer studeert oid.quote:Op maandag 28 februari 2011 00:48 schreef Alessándro. het volgende:
Ik heb een vraag over mijn broertje. Hij doet nu MBO op het Grafisch Lyceum en moet voor zijn opleiding een MacBook ( ) gaan halen. Hij is inmiddels net 18 en zijn stufi bestaande uit prestatiebeurs + aanvullende beurs gaat per april in. Hij wil er een lening bij nemen zodat hij de Macbook voor school kan afbetalen. Zodra hij zijn MBO heeft wilt hij meteen door naar het HBO. Als hij al vanaf het MBO met een lening bij de DUO begint en meteen daarna naar het HBO gaat, moet hij die studieschuld na het MBO of HBO afbetalen?
Nee.quote:Op maandag 28 februari 2011 21:45 schreef Stuurver het volgende:
[..]
Is het mogelijk om het 1e jaar terug te betalen om alsnog recht te krijgen op 4 jaar basisbeurs uitwonende?
Dat is een goede vraag.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 00:45 schreef Patrickovik het volgende:
[..]
Ik ga van MBO naar HBO geldt dat als eerste opleiding?
Je hebt gelijk inderdaad..quote:Op dinsdag 1 maart 2011 00:55 schreef Tegan het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag.
"Indien een deelnemer in het eerste jaar van een opleiding voor het eerst prestatiebeurs geniet."
Lijkt erop dat je dus niet in aanmerking komt voor die regeling.
Kan zeker wel. De financiering voor het MBO en het HO staan namelijk los van elkaarquote:Op dinsdag 1 maart 2011 00:55 schreef Tegan het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag.
"Indien een deelnemer in het eerste jaar van een opleiding voor het eerst prestatiebeurs geniet."
Lijkt erop dat je dus niet in aanmerking komt voor die regeling.
Je bent inderdaad alleen de maanden kwijt die je hebt gekregen.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 19:35 schreef Stuurver het volgende:
Als ik nu stop ben ik dan een heel jaar stufi kwijt of alleen de maanden die ik gekregen heb? Dus dat ik nu nog 3 jaar en 6 maanden recht heb?
Oke, alweer bedanktquote:Op dinsdag 1 maart 2011 19:36 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je bent inderdaad alleen de maanden kwijt die je hebt gekregen.
Graag gedaan.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 19:38 schreef Stuurver het volgende:
[..]
Oke, alweer bedankt![]()
Je bent de afgelopen week een bron van kennis voor mij geweest
Ken je iemand die dit gedaan heeft dan? In de wet staat duidelijk dat het om je eerste jaar prestatiebeurs moet gaan wanneer je stopt.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 18:39 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
Kan zeker wel. De financiering voor het MBO en het HO staan namelijk los van elkaar
Ok,bedankt maar kan ik dan nog een lening bij IB groep krijgen? Ik doe namelijk nu stufi-maximaal ,collegeld,basis,uitwonend alles behalve aanvullende beurs + ov.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 20:27 schreef Dennis101 het volgende:
Je krijgt nog maar 3 jaar stufi vanaf volgend jaar (ook onder de nieuwe regeling). Je master zal je dus zelf moeten financieren, dat kan dmv. een lening via de IB-groep, daarvoor hoef je dus niet bij een bank voor te zijn (die gaan je ook niet zomaar een lening verstrekken).
Ja, dat kan, wanneer je prestatiebeurs voorbij is kun je nog wel lenen bij de IB-groep.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 21:24 schreef Colonel_Gaddafi het volgende:
[..]
Ok,bedankt maar kan ik dan nog een lening bij IB groep krijgen? Ik doe namelijk nu stufi-maximaal ,collegeld,basis,uitwonend alles behalve aanvullende beurs + ov.
Nee. En welke wet?quote:Op dinsdag 1 maart 2011 20:19 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ken je iemand die dit gedaan heeft dan? In de wet staat duidelijk dat het om je eerste jaar prestatiebeurs moet gaan wanneer je stopt.
Niet als je 'opnieuw' SF krijgt,het moet wel om je eerste jaar prestatiebeurs gaan. En dat kan dus idd nogmaals op het HO.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 22:05 schreef GlowMouse het volgende:
http://www.wetboek-online(...)nciering%202000.html
Ik las niet ver genoeg; als je opnieuw studiefinanciering krijgt toegekend voor het volgen van een opleiding niveau 3 of 4 dan wel voor hoger onderwijs, dan mag je weer opnieuw in februari stoppen
Ja maar... Als je na je MBO een HBO opleiding gaat doen begint je financiering weer helemaal opnieuw. Staat volledig los van elkaar.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 22:13 schreef GlowMouse het volgende:
Ik las het de eerste keer toch goed. Alleen in het eerste jaar dat je een prestatiebeurs krijgt mag je stoppen. Heb je prestatiebeurs op het MBO gehad, krijg je op het HBO niet het eerste jaar van je prestatiebeurs en kan je dus niet stoppen zonder kwijtschelding.
Voor het eerst prestatiebeurs is anders duidelijk, zie art. 5.10 van de eerdergenoemde wet.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 22:19 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
Ja maar... Als je na je MBO een HBO opleiding gaat doen begint je financiering weer helemaal opnieuw. Staat volledig los van elkaar.
Inkomensverklaring 2009 inleveren van degene wiens gegevens nog missenquote:Op dinsdag 1 maart 2011 22:21 schreef .ZilveR. het volgende:
Mijn stufi is nog steeds niet opnieuw berekend, krijg nu dus geen aanvullende beurs. Ze zijn nog steeds aan het herberekenen, is er iets waardoor ik dit kan versnellen?
De site van de IB-groep legt het net iets anders uit:quote:Op dinsdag 1 maart 2011 22:22 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Voor het eerst prestatiebeurs is anders duidelijk, zie art. 5.10 van de eerdergenoemde wet.
quote:Prestatiebeurs wordt gift
Stop je vóór 1 februari met je studie en is dit je eerste jaar met een prestatiebeurs voor hbo of universiteit? Dan wordt je prestatiebeurs van dat studiejaar automatisch een gift.
Precies datquote:Op dinsdag 1 maart 2011 22:26 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
De site van de IB-groep legt het net iets anders uit:
[..]
Dat zou kunnen inderdaad, ik verwacht dus dat je op deze manier toch 2x van de februarieregeling gebruik kan maken.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 23:04 schreef GlowMouse het volgende:
Ik heb de hele wetsgeschiedenis doorzocht, maar dit punt is niet opgemerkt toen de prestatiebeurs voor het mbo werd ingevoerd. Ik verwacht dat de IB-groep hier onvoldoende over heeft nagedacht.
Ligt eraan wanneer je het hebt aangevraagd. Ik wacht ook nog steeds.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 22:21 schreef .ZilveR. het volgende:
Mijn stufi is nog steeds niet opnieuw berekend, krijg nu dus geen aanvullende beurs. Ze zijn nog steeds aan het herberekenen, is er iets waardoor ik dit kan versnellen?
Je kunt idd een lening aanvragen in de tussentijd. Zodra je AB dan is berekend wordt dat renteloos omgezet. Je krijgt dan dus geen extra betaling maar het wordt tegen elkaar weggestreept.quote:Op woensdag 2 maart 2011 18:58 schreef Jorian29 het volgende:
[..]
Ligt eraan wanneer je het hebt aangevraagd. Ik wacht ook nog steeds.
Heb in december aanvullende beurs aangevraagd, ik kreeg eerst formulieren over inkomens van mn ouders, toen kreeg ik reactie dat ze zelf maar moesten bijdragen, toen 2 weken later 2 formulieren om de gegevens van mijn broertje/zusje op te nemen. Dat heb ik onderhand alweer 3 weken geleden opgestuurd, nog steeds niks gehoord van DUO. Er staat overigens op de site dat het 3 maanden kan duren, en zover is het bijna, dus ik wacht gespannen af.
Overigens, ik hoor her en der verhalen dat je compensatie krijg in de tijd tussen je aanvraag en de toekenning van je aanvullende beurs. Iemand die dat kan bevestigen?
Oh dat bedoel je. Je krijgt sowieso alles met terugwerkende kracht. Zolang de aanvraag er is heb je recht, dus dan zul je zodra het berekend is de gemiste maanden uitbetaald krijgen.quote:Op woensdag 2 maart 2011 19:22 schreef Jorian29 het volgende:
Ja ok, maar ik heb die tussentijdse dus niet aangevraagd. Vraag is of ik de 'misgelopen' AB alsnog krijg, over de periode tussen aanvragen en toekenning.
Ik had dezelfde vraag en ze stuurden dit als antwoord:quote:Op dinsdag 1 maart 2011 22:21 schreef .ZilveR. het volgende:
quote:Hebben je ouders nog niet zo lang geleden aangifte gedaan bij de Belastingdienst, dan kan het zijn dat hun inkomensgegevens nog niet vastgesteld zijn. Zodra wij het inkomen van de Belastingdienst hebben ontvangen, kunnen wij je aanvullende beurs berekenen.
Je kunt het proces zelf versnellen door een inkomensverklaring van 2009 van je ouders op te sturen naar ons, met een formulier Wijzigingen ouders. Om de aanvullende beurs van 2011 te berekenen, hebben wij namelijk de inkomensgegevens van 2009 nodig. Je ouders kunnen op het formulier Wijzigingen ouders vraag 1 en eventueel vraag 5.5 invullen. Een inkomensverklaring kunnen je ouders kosteloos opvragen bij de Belastingdienst via de BelastingTelefoon (0800-0543).
We gaan je aanvullende beurs vanaf 1 januari berekenen, dus als het bekent is krijg je het met terugwerkende kracht.
Wat is de achterliggende gedachte daarvan?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:15 schreef Stuurver het volgende:
Stel ik stop de 28e en heb mijn stufi al gekregen voor die maand, is het dan mogelijk om die dan terug te betalen zodat ik nog een maand extra heb? ik had dit geloof ik ergens een keer gelezen
Omdat nu mijn beurs 95 euro is en straks veel hoger als ik uitwonend benquote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:17 schreef Ladylicious het volgende:
[..]
Wat is de achterliggende gedachte daarvan?Ik zie niet goed in waarom je een uitbetaald berag terug zou storten om het vervolgens nog een keer te krijgen..
Haha aah ik snapquote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:25 schreef Stuurver het volgende:
[..]
Omdat nu mijn beurs 95 euro is en straks veel hoger als ik uitwonend ben
Je bent dat ding dus gewoon minstens 2 weken kwijt omdat je er onverantwoordelijk mee om bent gegaan, want uit zichzelf gaat ie natuurlijk nooit stuk.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 18:02 schreef neen het volgende:
Al ervaringen met een kapotte OV-Chipkaart? Die van mij is tegenwoordig blijkbaar niet meer helemaal goed leesbaar waarna ik nogal wat commentaar heb gekregen van een conducteur. Bij de volgende conducteur was het aflezen totaal geen probleem trouwens, maar goed hij ziet er niet meer helemaal jofel uit dus een nieuwe kan geen kwaad.
Als ik op internet wat zoek kom ik dus tot de conclusie dat ik een vervangende kaart moet aanvragen. Dikke prima maar dan ben ik mijn kaart wel 2 week kwijt en waarschijnlijk nog wel langer, vertraging hoort immers bij het ov en volgens mij is er geen vervangende kaart beschikbaar.
Mevrouw bij de info balie kon mij ook niets anders vertellen dan dat ik een nieuwe kaart aan moest vragen en dat ik mijn saldo dan wel terugkreeg. Maar goed, vervangend reisproduct? Declaratie? Op internet kom ik pas tegen dat er wat gedeclareerd kan worden na de 2 week die gesteld zijn als termijn om een nieuwe kaart te krijgen.
Iemand dit dus al eens eerder gehad? Ben wel benieuwd of ik een vervangend reisproduct kan krijgen voor de tussentijd of in ieder geval een kortingskaart voor de periode voor in de trein.
quote:Antwoord op veel vragen kun je vinden op onze site via Vraag en antwoord.
Wil je dit soort berichten niet meer ontvangen of wil je een ander e-mailadres doorgeven?
Log dan in op Mijn DUO en wijzig je voorkeuren.
Heb je al ingelogd?quote:Op maandag 21 maart 2011 22:39 schreef Cerbie het volgende:
Ik zal er wel drie keer overheen kijken, maar waar kun je op dat gedrocht van een DUO-site je email-adres wijzigen?
[..]![]()
Nope.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 18:02 schreef neen het volgende:
Al ervaringen met een kapotte OV-Chipkaart? Die van mij is tegenwoordig blijkbaar niet meer helemaal goed leesbaar waarna ik nogal wat commentaar heb gekregen van een conducteur. Bij de volgende conducteur was het aflezen totaal geen probleem trouwens, maar goed hij ziet er niet meer helemaal jofel uit dus een nieuwe kan geen kwaad.
Als ik op internet wat zoek kom ik dus tot de conclusie dat ik een vervangende kaart moet aanvragen. Dikke prima maar dan ben ik mijn kaart wel 2 week kwijt en waarschijnlijk nog wel langer, vertraging hoort immers bij het ov en volgens mij is er geen vervangende kaart beschikbaar.
Mevrouw bij de info balie kon mij ook niets anders vertellen dan dat ik een nieuwe kaart aan moest vragen en dat ik mijn saldo dan wel terugkreeg. Maar goed, vervangend reisproduct? Declaratie? Op internet kom ik pas tegen dat er wat gedeclareerd kan worden na de 2 week die gesteld zijn als termijn om een nieuwe kaart te krijgen.
Iemand dit dus al eens eerder gehad? Ben wel benieuwd of ik een vervangend reisproduct kan krijgen voor de tussentijd of in ieder geval een kortingskaart voor de periode voor in de trein.
Dat lijkt me wel zo handig?..quote:
Je vergeet je OV-kaart. Die is meer waard.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 12:50 schreef jamesstewart het volgende:
Oke, ik heb dus een week geleden mijn studiefinanciering aangevraagd en vandaag een brief gekregen. Ik krijg maar €95,- prestatiebeurs (basistoelage) en dat is meteen het maximum. Dus als ik naar de hoge school ga, krijg ik €95,- maar nu ik nog op een middelbare school zit, krijg ik €105,- tegemoetkoming scholieren. Dus de middelbare school is volgens hen duurder dan de hogeschool... tuurlijk.
Ik snap dit niet, ik denk dat ik veel te weinig krijg. Ik rekende op €300,- of zo, want op hun site staat dat je max €305,- prestatiebeurs kunt krijgen als je inwonend bent en ik krijg maar €95,-.
Wat is dit voor onzin, ik kan toch niet van €95,- per maand leven straks. Ik moet ook nog €130,- aan de ziekenfonds betalen, krijg maar €70,- zorgtoeslag. Dus ik houd per maand maar €35,- over, daarvan kun je niet eens tanken.
WTF?
Blijf je tijdens je studie bij je ouders wonen of ga je op jezelf? Als je op jezelf gaat heb je sowieso recht op een basisbeurs uitwonend. Dat is 275 euro volgens mij. Daarnaast is het zo dat je zo weinig krijgt omdat je ouders waarschijnlijk goed genoeg verdienen, de overheid vind dat het dan hun taak is om jou te onderhouden. Studenten met wat minder welvarende ouders krijgen wat meer van de overheid.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 12:50 schreef jamesstewart het volgende:
Oke, ik heb dus een week geleden mijn studiefinanciering aangevraagd en vandaag een brief gekregen. Ik krijg maar €95,- prestatiebeurs (basistoelage) en dat is meteen het maximum. Dus als ik naar de hoge school ga, krijg ik €95,- maar nu ik nog op een middelbare school zit, krijg ik €105,- tegemoetkoming scholieren. Dus de middelbare school is volgens hen duurder dan de hogeschool... tuurlijk.
Ik snap dit niet, ik denk dat ik veel te weinig krijg. Ik rekende op €300,- of zo, want op hun site staat dat je max €305,- prestatiebeurs kunt krijgen als je inwonend bent en ik krijg maar €95,-.
Wat is dit voor onzin, ik kan toch niet van €95,- per maand leven straks. Ik moet ook nog €130,- aan de ziekenfonds betalen, krijg maar €70,- zorgtoeslag. Dus ik houd per maand maar €35,- over, daarvan kun je niet eens tanken.
WTF?
Ja, maar dat is geen geld. Ik heb straks €35,- per maand over, dan boeit zo'n OV ding mij ook niet zoveel meer.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 12:52 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Je vergeet je OV-kaart. Die is meer waard.
Het scheelt je wel geld.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 12:54 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
Ja, maar dat is geen geld. Ik heb straks €35,- per maand over, dan boeit zo'n OV ding mij ook niet zoveel meer.
quote:Op zaterdag 26 maart 2011 12:55 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Lekker OV-en dus, hoef je ook niet meer te tanken, winst!
Lekker OV-en dus, hoef je ook niet meer te tanken, winst!quote:Op zaterdag 26 maart 2011 12:54 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
Ja, maar dat is geen geld. Ik heb straks €35,- per maand over, dan boeit zo'n OV ding mij ook niet zoveel meer.
Ja, maar ik ga niet op mij zelf wonen. Binnenkort ga ik (over 3 a 6 maanden) bij mijn neef wonen, maar dan woon ik samen met iemand anders dus dan krijg ik waarschijnlijk toch geen extra geld.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 12:54 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Blijf je tijdens je studie bij je ouders wonen of ga je op jezelf? Als je op jezelf gaat heb je sowieso recht op een basisbeurs uitwonend. Dat is 275 euro volgens mij. Daarnaast is het zo dat je zo weinig krijgt omdat je ouders waarschijnlijk goed genoeg verdienen, de overheid vind dat het dan hun taak is om jou te onderhouden. Studenten met wat minder welvarende ouders krijgen wat meer van de overheid.
Dat is toch uitwonend? En niemand heeft zin in werken, zo zit het nou eenmaal in elkaar. Ik wil ook wel meer studiefinanciering.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 12:56 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
Ja, maar ik ga niet op mij zelf wonen. Binnenkort ga ik (over 3 a 6 maanden) bij mijn neef wonen, maar dan woon ik samen met iemand anders dus dan krijg ik waarschijnlijk toch geen extra geld.
Pff.. €35,- per maand... ben bang dat ik een baantje moet zoeken, alleen heb geen zin om als 18 jarige onderbetaald te krijgen in een of andere supermarkt.
Ga je eerst eens inlezen over hoe alles werkt als je eenmaal geen scholiertje meer bent.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 12:56 schreef jamesstewart het volgende:
[..]
Ja, maar ik ga niet op mij zelf wonen. Binnenkort ga ik (over 3 a 6 maanden) bij mijn neef wonen, maar dan woon ik samen met iemand anders dus dan krijg ik waarschijnlijk toch geen extra geld.
Pff.. €35,- per maand... ben bang dat ik een baantje moet zoeken, alleen heb geen zin om als 18 jarige onderbetaald te krijgen in een of andere supermarkt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |