Bedankt, het is gelukt!quote:Op zaterdag 17 juli 2010 23:22 schreef Sirolf het volgende:
[..]
Geld erop zetten bedoel je? Ja, dat kan.
Wanneer je je diploma haalt binnen 10 jaar worden ook de jaren dat je je OV-kaart kaart hebt kwijtgescholden.quote:Op woensdag 21 juli 2010 10:14 schreef Mastertje het volgende:
Dit staat vast wel ergens, heb even gezocht maar 't is me gewoon niet duidelijk.
Ik heb 4 jaar basisbeurs gehad, dit wordt kwijtgescholden als ik mijn opleiding afrond. Nu wil ik mijn OV-kaart nog gebruiken door studievertraging, 2 jaar wss omdat ik ook nog mijn master ga doen. Leen je dan gewoon de jaren daarna met je nullening en moet je die 2 jaar OV-kaart terugbetalen? Of wordt dat dan ook kwijtgescholden? Kost dat per maand?
Dus ook als ik die kaart 7 jaar gebruikt heb, wordt dit volledige bedrag kwijtgescholden?quote:Op woensdag 21 juli 2010 22:06 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Wanneer je je diploma haalt binnen 10 jaar worden ook de jaren dat je je OV-kaart kaart hebt kwijtgescholden.
Maar daar hebben ze het dus over lenen en er 'niets voor betalen' (terwijl het gewoon sowieso een lening is tot je je studie afgerond hebt) tegelijk.quote:Nullening
Als de studiefinanciering van 4 jaar voorbij is verliest men het recht op deze financiering, maar ook op de OV-kaart. Ter voorkoming van dit, is hiervoor een oplossing gevonden door een nullening aan te bieden. Hier vraagt de student 0 euro van de Ib-groep, maar kan de OV-kaart blijven gebruiken. Hier hoeft niets voor betaald te worden. De studiefinanciering geldt eigenlijk slechts 4 jaar, maar men kan tot 7 jaar lenen en kan dus ook tot deze 7 jaar de OV-kaart gebruiken.
Ja.quote:Op donderdag 22 juli 2010 10:16 schreef Mastertje het volgende:
[..]
Dus ook als ik die kaart 7 jaar gebruikt heb?
Je leent dan ook nul euro, door die lening heb je nog recht op je OV-jaarkaart.quote:Op donderdag 22 juli 2010 10:16 schreef Mastertje het volgende:
[..]
Dus ook als ik die kaart 7 jaar gebruikt heb, wordt dit volledige bedrag kwijtgescholden?
op de site staat dit:
[..]
Maar daar hebben ze het dus over lenen.
Prestatiebeurs is een voorlopige lening.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 16:13 schreef Tegan het volgende:
Ik had door mijn opleiding recht op vijf jaar studiefinanciering en studenten-ov.
Nu ben ik na een jaar gestopt en heb nu dus een studieschuld van een jaar. Ik ga namelijk komend jaar niet studeren maar werken. Misschien dat ik nog wel ga studeren over een paar jaar, maar dat is niet zeker.
Gaat DUO mij nu al vragen of ik mijn studieschuld kan afbetalen? Is het slim om die studieschuld gewoon zelf af te betalen, ookal kan het zijn dat ik later opnieuw ga studeren en dus dit eigenlijk ook omgezet kan worden tot gift als ik een opleiding afmaak? (Ik heb dus nog vier jaar studiefinanciering waar ik recht op heb.)
Ik wil het graag meteen afbetalen, maar ik weet niet wat nu slim is, en hoe het eigenlijk werkt.
Ik vind de site erg onduidelijk, want daar gaan ze ervanuit dat je studieschuld sowieso van een (extra) lening is, wat dus niet zo is in mijn geval.
Oh, thanks voor de uitlegquote:Op dinsdag 27 juli 2010 23:52 schreef _amber_ het volgende:
[..]
Prestatiebeurs is een voorlopige lening.
Als ik het goed begrijp dan heb je dit jaar voor het laatst stufi gehad. Dit betekent dat je per 1 januari 2011 in de zogenaamde aanloopfase komt. Deze duurt twee jaar en ben je niet verplicht om af te lossen. Na deze twee jaar kom je in de aflosfase. Hierin stelt DUO een termijnbedrag vast en ben je verplicht om terug te gaan betalen.
Persoonlijk zou ik de schuld zo snel mogelijk inlossen. Dit i.v.m. de rente die erover wordt berekend. Behaal je alsnog binnen tien jaren na 1e moment van stufi, dan wordt je prestatiebeurs alsnog omgezet in een gift en krijg je je geld terug.
Maar dan kan je hem naar mijn weten nog niet gebruiken om gratis mee te reizen. Dat gaat dan 1 september in.quote:
Wanneer er geen einddatum van je oude opleiding stond vermeld, dan hoef je alleen maar een nieuwe opleiding door te geven. Stond er wel een einddatum van je oude opleiding, dan moet je een nieuwe opleiding doorgeven en dat je hiervoor stufi wilt ( bijvoorbeeld een nullening). Nadat je gegevens zijn verwerkt zul je opnieuw je product moeten activeren.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 01:11 schreef sws310 het volgende:
Ik heb na 4 jaar mijn bachelor behaald en ga 1 sept beginnen aan master. Dus de beurs wordt omgezet in een lening. Maar hoe zit het met mijn OV? Als mijn inschrijving voor de master volledig is, loopt mijn OV dan gewoon automatisch door, zonder dat ik maar enige actie hoef te ondernemen? En zo nee, hoe zorg ik ervoor dat ik tijdens mijn master gewoon met OV kan blijven reizen?
Alvast dank!
Wanneer je van opleiding verandert, dan moet je deze doorgeven. Je hoeft dan niet opnieuw stufi aan te vragen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 10:14 schreef labbit het volgende:
Ik heb last minute nog even besloten om in een andere stad te gaan studeren, verder wel dezelfde opleiding op hetzelfde niveau. Als ik m'n huidige inschrijving intrek en me opnieuw inschrijf op een andere school, moet ik dan ook opnieuw stufi aanvragen??
Een collegejaar begint op 1 september met inschrijven. Een mbo opleiding begint 1 augustus. Wanneer introductieweken e.d. buiten het inschrijfjaar vallen, heb je in het kort pech. ( dit geldt niet voor mensen met overbruggingen en aansluitend recht )quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:20 schreef eejts het volgende:
Op maandag 30 augustus begint mijn studie officieel (na 1 week introductie), maar om studiefinanciering aan te vragen kan ik alleen kiezen tussen 1 augustus en 1 september. Nou heb ik al aangevraagd voor 1 september, maar ik wil toch even weten of ik niet augustus mag selecteren? Want nou moet ik alsnog 1,5 week een treinkaartje kopen en daar heb ik niet echt zin in als het niet echt hoeft (of kan ik straks m'n OV wel eerder activeren?)
Dat klopt.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 19:46 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Maar dan kan je hem naar mijn weten nog niet gebruiken om gratis mee te reizen. Dat gaat dan 1 september in.
Ik heb een overburgging tegemoetkoming scholieren > studiefinanciering. Heb ik nou wel recht op OV?quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 00:42 schreef _amber_ het volgende:
[..]
Een collegejaar begint op 1 september met inschrijven. Een mbo opleiding begint 1 augustus. Wanneer introductieweken e.d. buiten het inschrijfjaar vallen, heb je in het kort pech. ( dit geldt niet voor mensen met overbruggingen en aansluitend recht )
Bedankt. Dan heb ik pech denk ik (MBO afgerond in februari, HBO begint 30 augustus officieel).quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 00:42 schreef _amber_ het volgende:
[..]
Een collegejaar begint op 1 september met inschrijven. Een mbo opleiding begint 1 augustus. Wanneer introductieweken e.d. buiten het inschrijfjaar vallen, heb je in het kort pech. ( dit geldt niet voor mensen met overbruggingen en aansluitend recht )
Nope, de overbrugging ontvang je vanuit je tegemoetkoming en die kent geen reisproduct. Vanaf het moment dat je recht hebt op studiefinanciering gaat je recht op het reisproduct in. ( Ik bedoelde met de post overbrugging vanuit studiefinanciering, sorry, dat had ik e bij moeten plaatsen.)quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 01:32 schreef Cahir het volgende:
[..]
Ik heb een overburgging tegemoetkoming scholieren > studiefinanciering. Heb ik nou wel recht op OV?
Dan heb je helaas pech inderdaad. Er mag maximaal vier maanden tussen de oude en de nieuwe opleiding zitten ( Geldt niet voor hbo naar hbo btw ) Bij jou zijn dit er 6.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 12:08 schreef eejts het volgende:
[..]
Bedankt. Dan heb ik pech denk ik (MBO afgerond in februari, HBO begint 30 augustus officieel).
Je komt automatisch in de leenfase wanneer je prestatiebeurs is verbuikt. Geef via Mijn gegevens (inlogpagina) door dat je samenstelling van je studiefinanciering wilt veranderen. Het rijtje zoals hij nu is blijft staan alleen voeg je "lening" erbij. Er wordt dan gevraagd hoeveel je wilt lenen en dan geef je aan 0 euro.quote:Op zondag 8 augustus 2010 12:42 schreef donroyco het volgende:
Vraag:
In het verleden van september t/m mei (9 maanden) studiefinanciering gekregen voor een studie die ik niet heb afgemaakt (1e jaar).
Na een kleine rustperiode gestart met een nieuwe opleiding, nu 3 jaar verder, dus 3 jaar en 9 maanden studiefinanciering gehad. Hoe loopt het nu verder? Ik neem aan dat ik nog 3 maanden studiefinanciering krijg en dat het dan wordt omgezet in een lening. Die lening wil ik niet (alleen het ov nog wel), maar kan ik alvast aangeven dat de studiefinanciering niet automatisch wordt omgezet in een lening? Of hoe moet ik dit regelen?
Alvast bedankt voor het antwoord!
1 oktober ben je aan de beurt.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:06 schreef Jetfly het volgende:
Misschien een domme vraag, maar ze zeggen wel is een vraag die niet gesteld is dat is pas dom.
Ik ben nog 17, als het goed is ontvang ik pas na 1 september stuFi right? Dus mijn OV gaat ook pas na 1 september in? Of heb ik het fout?
Bron: http://www.ib-groep.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=64,E=0000000000276285734,K=5143,Sxi=13,Case=obj%2814407%29quote:Vraag
Ik ben nog geen 18 jaar. Vanaf welke leeftijd heb ik recht op studiefinanciering?
Antwoord
In het hoger onderwijs geldt géén minimumleeftijd. Je kunt ook studiefinanciering krijgen als je nog geen 18 jaar bent.
Ben je nog geen 18 als je met je opleiding begint? Dan krijg je recht op studiefinanciering per het eerste kwartaal van je opleiding. Dit geldt ook als je per 1 september met een opleiding begint en 18 jaar wordt tussen 1 juli en 1 september. Zie onderstaande voorbeelden voor extra uitleg.
Voorbeeld 1:
Je begint op 1 september met een opleiding en bent nog geen 18 jaar. Je hebt recht op studiefinanciering per 1 oktober van het studiejaar.
Voorbeeld 2:
Je begint op 1 september aan een opleiding en bent 18 jaar geworden tussen 1 juli en 1 september daaraan voorafgaand. Je hebt recht op studiefinanciering per 1 oktober van het studiejaar.
Je moet je studiefinanciering wel op tijd hebben aangevraagd. We adviseren om dat drie maanden voordat je met je studie begint te doen, zodat we op tijd je studentenreisproduct kunnen klaarzetten en je eventuele aanvullende beurs kunnen berekenen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |