Als je enkel een bachelor hebt, schelden ze de beurs voor je bachelor alsnog kwijt.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 12:42 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik heb in 2010 mijn BA Engelse Taal en Cultuur behaald, nadien door uiteenlopende omstandigheden nooit mijn MA gehaald. In principe verloopt volgend jaar september mijn 10 jarig tijdperk als student. Nu krijg ik gisteren van DUO een bericht dat de universiteit heeft aangegeven dat ik mijn diploma (BA) heb behaald en dat de prestatiebeurs tussen 2005 en 2008 alsmede mijn OV-lening in een gift wordt omgezet. Ik heb nu nog een studieschuld open staan van 1700¤. Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? Ik was altijd in de veronderstelling dat mijn prestatiebeurs pas werd kwijtgescholden bij afstuderen en waarom krijg ik dit bericht nu pas, 4 jaar na het behalen van mijn BA? Kan ik die 1700¤ aflossen en ben ik dan overal vanaf? (zonder dus een MA te halen).
Heb DUO gebeld en het klopt inderdaad. De 1700 euro kan ik nu af gaan lossen, of ik kan alsnog een MA gaan doen om ook dat bedrag in een gift te veranderen. Vanaf januari 2015 bepaalt DUO mijn maandelijkse aflossing die dus verspreid wordt over een periode van 15 jaar!!quote:Op vrijdag 10 januari 2014 13:10 schreef Yreal het volgende:
[..]
Als je enkel een bachelor hebt, schelden ze de beurs voor je bachelor alsnog kwijt.
met minimumbedrag van 42 in de maandquote:Op vrijdag 10 januari 2014 14:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Heb DUO gebeld en het klopt inderdaad. De 1700 euro kan ik nu af gaan lossen, of ik kan alsnog een MA gaan doen om ook dat bedrag in een gift te veranderen. Vanaf januari 2015 bepaalt DUO mijn maandelijkse aflossing die dus verspreid wordt over een periode van 15 jaar!!
Heb je een universitaire bachelor behaald, dan worden er inderdaad drie jaar prestatiebeurs (basis- en aanvullende beurs) omgezet en de gehele voorlopige lening studentenreisproduct. Je moet hiervoor wel zelf een verzoek indienen.quote:Op dinsdag 16 september 2014 21:26 schreef eQuaL het volgende:
Vraagje. Ik ben een langstudeerder geweest, en wegens persoonlijke problemen heb ik mijn master niet afgerond. Kan ik er nu vanuit gaan dat er 1 jaar aan voorlopige financiering terugbetaald moet worden? Ik neem aan dat de 1e 3 jaar die ik kreeg gewoon een gift zijn, omdat ik mijn bachelor diploma wel behaald heb.
In theorie zou ik volgend jaar nog een nieuwe master kunnen doen (in 2006 begonnen met bachelor). Als ik die praktisch 'gratis' kan doen (moet anders alsnog de financiering van de master terugbetalen) is dat misschien niet eens zo onverstandig.
Thnx voor het antwoord!quote:Op woensdag 17 september 2014 14:11 schreef DUO-Webcare het volgende:
[..]
Heb je een universitaire bachelor behaald, dan worden er inderdaad drie jaar prestatiebeurs (basis- en aanvullende beurs) omgezet en de gehele voorlopige lening studentenreisproduct. Je moet hiervoor wel zelf een verzoek indienen.
De diplomatermijn van tien jaar start op het moment dat je voor het eerst studiefanciering voor het hoger onderwijs toegekend hebt gekregen.
Ja, maar we kjiken niet naar het collegejaar, maar naar de startdatum van de studiefinaniering.quote:Op woensdag 17 september 2014 14:21 schreef eQuaL het volgende:
[..]
Thnx voor het antwoord!
Even voor de duidelijkheid, want ik snap het nog niet helemaal:
Ik ben in collegejaar 2006-2007 begonnen met mijn bachelor, vanaf dat jaar heb ik een prestatiebeurs ontvangen. Betekent dit dat ik mijn master diploma uiterlijk in collegejaar 2015-2016 moet behalen om de prestatiebeurs voor de master om te zetten in een gift?
Bedankt voor het antwoord.quote:Op woensdag 17 september 2014 15:27 schreef DUO-Webcare het volgende:
[..]
Ja, maar we kjiken niet naar het collegejaar, maar naar de startdatum van de studiefinaniering.
Voorbeelden:
• heb je voor het eerst vanaf 1 september 2006 studiefinanciering voor het hoger onderwijs ontvangen, dan moet je uiterlijk op 31 augustus 2016 een diploma hebben behaald;
• heb je voor het eerst vanaf 1 oktober 2006 studiefinaniering voor het hoger onderwijs ontvangen, dan moet je uiterljik op 30 september 2016 een diploma hebben behaald.
Je ontvangt studiefinanciering voor een opleiding in het hoger onderwijs. Daarvoor ontvang je prestatiebeurs hoger onderwijs en heb je een diplomatermijn voor het hoger onderwijs. Of je nu een hbo, universitaire bachelor/master volgt maakt niet uit.quote:Op woensdag 17 september 2014 15:32 schreef eQuaL het volgende:
[..]
Bedankt voor het antwoord.
Ik vind wel dat 'een diploma' vrij vaag is in deze context.
01-09-2006 heb ik studiefinanciering gekregen voor mijn bachelor opleiding.
01-09-2010 ben ik begonnen met mijn master opleiding. Ik heb tussendoor niets stopgezet mbt studiefinanciering.
Ik heb in 2011 mijn bachelor diploma behaald. Maar dat is dan niet van belang als het gaat om de prestatiebeurs voor de master.
Normaal gesproken zou ik dan denken dat de 10 jaar ingaat vanaf het moment dat ik de prestatiebeurs voor de master heb ontvangen, in dit geval 01-09-2010, maar zo is het dus niet.
Sorry dat ik er zo op door ga, maar ik wil het gewoon 100% zeker weten
Thanx! Duidelijkquote:Op woensdag 17 september 2014 16:59 schreef DUO-Webcare het volgende:
[..]
Je ontvangt studiefinanciering voor een opleiding in het hoger onderwijs. Daarvoor ontvang je prestatiebeurs hoger onderwijs en heb je een diplomatermijn voor het hoger onderwijs. Of je nu een hbo, universitaire bachelor/master volgt maakt niet uit..
Jouw diplomatermijn eindigt op 31 augustus 2016.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |