Met een verbruik van 1:10 en jaarlijkse kilometers tot 20.000 is het maar de vraag of het echt goedkoper is. Je speelt i.i.g. in de buurt van break even. Al verschilt dat misschien wel weer per provincie, ik heb dit nu berekend o.b.v. Zuid-Holland.quote:Op woensdag 16 juni 2010 09:55 schreef Mikkie het volgende:
1:10 voor een simpele 320i...ik vind het niet goedkoop hoor. Dat maakt mijn overweging voor een 320d alleen maar groter. Waarbij meespeelt dat ik al hendig 12k per jaar woon/werk rij en met vakantie en plezierritjes makkelijk richting de 20k ga... dan is de diesel simpelweg goeiekoper.
Even los van de verzekering (al scheelt dat vast ook niet veel, misschien een tientje per maand) heb ik de wegenbelasting en de fabrieksopgave van het verbruik naast elkaar gelegd. Je rijdt altijd wel iets onzuiniger, maar ik reken voor het gemak even daarmee.quote:Op woensdag 16 juni 2010 10:02 schreef Alicey het volgende:
[..]
Met een verbruik van 1:10 en jaarlijkse kilometers tot 20.000 is het maar de vraag of het echt goedkoper is. Je speelt i.i.g. in de buurt van break even. Al verschilt dat misschien wel weer per provincie, ik heb dit nu berekend o.b.v. Zuid-Holland.
Grappig, ik wist niet dat een diesel zoveel zuiniger rijdt.quote:Op woensdag 16 juni 2010 10:28 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Even los van de verzekering (al scheelt dat vast ook niet veel, misschien een tientje per maand) heb ik de wegenbelasting en de fabrieksopgave van het verbruik naast elkaar gelegd. Je rijdt altijd wel iets onzuiniger, maar ik reken voor het gemak even daarmee.
Bij een E46 320i kom ik bij 20k per jaar, benzineprijs van 1,50, fabrieksopgave 9l/100km op 3444 per jaar.
Bij een E46 320d kom ik bij 20k per jaar, dieselprijs van 1,20, fabrieksopgave 5.9l/100km op 2972 per jaar.
Beide fabrieksopgaven zijn gecombineerd verbruik.
Mijn ervaring met de diesel is dat je in praktijk rond de 6,5 - 7l/100km verbruikt, maar de benzine zal ook wel wat onzuiniger zijn. Dan scheelt het toch zo'n 400 à 500 euro.
Ik heb de wegenbelasting al meegerekendquote:Op woensdag 16 juni 2010 10:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Grappig, ik wist niet dat een diesel zoveel zuiniger rijdt.In je berekening blijft het verschil wel zo rond de 500 en dat is minder dan wat je aan extra wegenbelasting betaalt op een diesel..
Mja dat scheelt wel ja. Ik merk dat ik vaak ook een stuk meer rij dan gepland en vooral met z'n diesel is dat natuurlijk snel gebeurd (want: relatief goedkoop). Ik weet echter dat ik de afgelopen jaren rond de 15k per jaar zat, maar toen werkte ik een dag in de week minder en leende ik een maand per jaar een andere auto ivm vakantie. Dat scheelt zomaar 2 à 3k per jaar. Dus dan is 20k denk ik wel een reële inschatting.quote:Op woensdag 16 juni 2010 10:40 schreef Alicey het volgende:
Ik dacht altijd dat het omslagpunt veel hoger lag.Aan de andere kant rijd ik in de praktijk ook veel meer dan ik had ingeschat (Ik had zo'n 12k geschat op een jaar, maar met het verbruik zoals het de laatste weken is zou ik al boven de 22k uitkomen). Nu scheelt het wel dat mijn
geen eigen auto heeft. Wanneer hij die weer wel heeft kom ik misschien wel weer onder de 15k..
Aan de andere kant is het niet zo heel belangrijk, want ik wil de auto die ik nu heb toch niet wegdoen.
Het zal vast niet veel ontlopen.quote:Op woensdag 16 juni 2010 10:49 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Mja dat scheelt wel ja. Ik merk dat ik vaak ook een stuk meer rij dan gepland en vooral met z'n diesel is dat natuurlijk snel gebeurd (want: relatief goedkoop). Ik weet echter dat ik de afgelopen jaren rond de 15k per jaar zat, maar toen werkte ik een dag in de week minder en leende ik een maand per jaar een andere auto ivm vakantie. Dat scheelt zomaar 2 à 3k per jaar. Dus dan is 20k denk ik wel een reële inschatting.
Hoewel het nog wel zo is dat je bij een 330i of 330d niet per sé brandstofverslindend *hoeft* te rijden.quote:Ik had het ook niet verwacht hoor, dat het zo snel al rendabel zou zijn. Zat eerst te kijken naar een dikke benzineversie omdat het verbruik elkaar niet zoveel ontloopt bij die versies, dus dan maar iets leuks. Zo'n 330i is geniaal speelgoed natuurlijk...minder dan 7 seconden naar de 100 en 250 begrensde top. Maar toen ik erachter kwam dat diesel al snel goedkoper was, die kwijlgedachten toch maar even laten varen en realistisch gaan denken. Zat eerst nog te twijfelen over een 330d, maar ook dat wordt me iets te gortig. Misschien in de toekomst als ik wat meer centjes heb
.
Je sleurt er waarschijnlijk wat meer aan en het 'vaste' verbruik ligt natuurlijk ook wat hoger. Het verschil is bij de diesel wel een stuk groter dan bij de benzine trouwens (9.0 vs 9.3 bij benzine en 5.9 vs 7.0 bij de diesel (320 vs 330 dus)). Maar ook in onderhoud zal het wel schelen, krachten op het materiaal enzo. En voor de bonnen is een 320 misschien ook iets meer verantwoordquote:Op woensdag 16 juni 2010 10:53 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het zal vast niet veel ontlopen.![]()
[..]
Hoewel het nog wel zo is dat je bij een 330i of 330d niet per sé brandstofverslindend *hoeft* te rijden.Maar het is natuurlijk ook wel iets wat je in de praktijk snel geneigd bent te doen...
Maar als het lekker doorsleurt en trekt, is het wel verleidelijk omdat soms wat langer en verder te doen dan verstandig isquote:Op woensdag 16 juni 2010 11:19 schreef Alicey het volgende:
Aan de andere kant maakt het voor bonnen denk ik weinig uit. Ik rijd altijd wel door. Het enige verschil met wat vettere motor is natuurlijk dat je eerder op snelheid bent..
Dat is wel weer waar. Zeker als je eindelijk na 10 kilometer iemand die hinderlijk langzaam rijdt kunt inhalen.quote:Op woensdag 16 juni 2010 11:32 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Maar als het lekker doorsleurt en trekt, is het wel verleidelijk omdat soms wat langer en verder te doen dan verstandig is.
Zo herkenbaar. Als ik dan constant 60 @ 80 heb gereden, ben ik zo geïrriteerd als ik ga inhalen dat ik dat compenseer met 130 @ 80 ofzo, da's dan weer niet handigquote:Op woensdag 16 juni 2010 11:34 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is wel weer waar. Zeker als je eindelijk na 10 kilometer iemand die hinderlijk langzaam rijdt kunt inhalen.
Een tijdje terug had ik ook zoiets. Iemand die 60 reed waar je 80 mag. Gaspedaal flink in. Na inhalen reed ik dus ook zo'n 120, terwijl je op dat stuk 50 mocht. Was nog in Duitsland ook, dus wie weet wat voor ellende dat dan nog had opgeleverd.quote:Op woensdag 16 juni 2010 11:41 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Zo herkenbaar. Als ik dan constant 60 @ 80 heb gereden, ben ik zo geïrriteerd als ik ga inhalen dat ik dat compenseer met 130 @ 80 ofzo, da's dan weer niet handigEn met m'n Almera duurt het een kwartier voor ik daar ben, dus dan geef ik op bij 100 of 110 ofzo. Met iets dat net wat beter sleurt, ga ik dat geheid niet doen
.
hij gaat niet rond....quote:Op dinsdag 15 juni 2010 23:17 schreef Turquaz52 het volgende:
Problemen met schakelaar lijkt me sterk, hij gaat toch wel rond?
En als ik het van de foto moet aflezen zie ik een M52B25 (dus een e36/e46 323i) met 170PK..
Dan zeg ik: Ombouwen naar OBD1 want je startonderbreker verpest het.. (dat is de reden waarom ik een M50B25 heb ingebouwd ipv. M52B25)..
ALS je direct ombouwt naar OBD1, neem gelijk een inlaatspruitstuk mee van een M50B25, dan zul je geschat 192PK moeten hebben..
Als je er niet uitkomt hoor ik het wel
Nee maar dat weet ik toevallig.quote:
Dat ligt eraan. Als je geflitst wordt maak je nog een kans er onderuit te komen. Als je staande gehouden wordt, heb je gewoon een Fahrverbot te pakken. Via papierwerk krijg je hooguit punten in Flensburg en kun je, wanneer ze dat opleggen, in overleg een maand Fahrverbot opnemen (als ze dat opleggen zijn ze meestal wel voor rede vatbaar en kun je in overleg je maand 'uitzitten', dus niet in Duitsland rijden). Bij staandehouding ben je echter direct de lul.quote:
Duitsers zijn voor zover ik weet maar weinig minder erg dan Oostenrijkers en Zwitsers wat dat soort dingen aangaat..quote:Op woensdag 16 juni 2010 12:43 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dat ligt eraan. Als je geflitst wordt maak je nog een kans er onderuit te komen. Als je staande gehouden wordt, heb je gewoon een Fahrverbot te pakken. Via papierwerk krijg je hooguit punten in Flensburg en kun je, wanneer ze dat opleggen, in overleg een maand Fahrverbot opnemen (als ze dat opleggen zijn ze meestal wel voor rede vatbaar en kun je in overleg je maand 'uitzitten', dus niet in Duitsland rijden). Bij staandehouding ben je echter direct de lul.
Ik heb Duitse agenten inderdaad wel zien laseren bij haarspeldbochten enzo.. En aangezien Duitsers nette mensen zijn, verwacht ik toch dat met 70+ aangehouden worden niet al te best is.quote:De Duitsers zijn over het algemeen niet flauw met snelheidslimieten en sturen niet schokkend veel lullige bekeuringen (geen razzia-style zoals in Nederland), maar als je een flinke overschrijding hebt waar wél een serieuze, goed onderbouwde limiet geldt (en dan controleren ze dus) dan zijn ze wel serieus.
okee. zat er niet veel langs danquote:Op woensdag 16 juni 2010 12:09 schreef rival het volgende:
[..]
hij gaat niet rond....
je hebt het verkeerd, het is een M52een 2.8 dus.. (dat waar het vanos zit, is zwart bij een m52)
ik ga uiteindelijk ook de inlaat van mijn 2.5 erop zetten... maar ik wil het nu werkend krijgen met de huidige setup... ik heb de EWS en alles wat erbij hoort...
Gast, mijn startmotor moet draaien. de rest zien we dan wel weer....quote:
Normaal ligt het omslagpunt hoger doordat een diesel bij de aanschaf duurder is dan benzine. Bij 2e hands auto's is dat bijna niet meer merkbaar. Ik heb 40k in een jaar gereden met m'n 318ciquote:Op woensdag 16 juni 2010 10:40 schreef Alicey het volgende:
Ik dacht altijd dat het omslagpunt veel hoger lag.![]()
Dieselquote:Op woensdag 16 juni 2010 14:50 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Normaal ligt het omslagpunt hoger doordat een diesel bij de aanschaf duurder is dan benzine. Bij 2e hands auto's is dat bijna niet meer merkbaar. Ik heb 40k in een jaar gereden met m'n 318ci![]()
had ook beter voor een 320cd kunnen gaan.
Correct; in de nieuwe layout zit een topic-volg-knoppie ingebouwd die dat overbodig maaktquote:
Dat geintje is inmiddels alweer voorbijquote:Op woensdag 16 juni 2010 21:55 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb de oude layout nog. Zag laatst dat er voor anderen er een dinosaurus achter m'n naam staat
hoezo niet?quote:Op woensdag 16 juni 2010 20:19 schreef Maharbal het volgende:
Mijn BMW staat stil voor de deur.
Ziehier, mijn nuttige post (dat stomme "volg topic" knopje propt het in myat, en niet in de topics waar ik reageer. Ik kijk nooit in myat)
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |