Gewoon openen die testcases! Het is niet meteen dat ze je zullen afzeiken hoor (ook al denk jij misschien van wel), gewoon wat kritiek, en kritiek is altijd goed toch?quote:Op maandag 10 mei 2010 08:55 schreef Michelinmannetje het volgende:
Ik wil even inhaken op dit topic.
Ik ben steeds meer bezig met fotografie en moet zeggen dat ik nog steeds een beginnende plaatjes schieter ben vergeleken met een aantal anderen.
Ik heb zo eens rond gekeken op dit forum en moet zeggen dat er een aantal die-hard poster tussen zitten die op mij de indruk wekken dat je een zeer hoog niveau moet hebben om hier te posten.
Je mist hier dan ook volgens mij de startende fotograaf, ik begin steeds meer te begrijpen van fotografie en steeds enthousiaster te worden. Enkel wordt in nog wel geremd om mee te doen en testcases te plaatsen door deze gebruikers.
Mee eens...quote:Op maandag 10 mei 2010 09:07 schreef pumpkinsoup het volgende:
[..]
Gewoon openen die testcases! Het is niet meteen dat ze je zullen afzeiken hoor (ook al denk jij misschien van wel), gewoon wat kritiek, en kritiek is altijd goed toch?
Ik heb bewust geen namen er bij gezet. ik heb hier alleen mijn gevoel er in gezet na het lezen van een aantal topics.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:00 schreef Dagonet het volgende:
Noem eens namen Michelinmannetje? Dan kunnen zij het zich ook realiseren namelijk, wellicht hebben ze het niet eens door.
Er wordt ook zeker wel goede kritiek gegeven.. En wellicht heeft het met de onzekerheid van deze noob fotograaf te maken.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:07 schreef pumpkinsoup het volgende:
[..]
Gewoon openen die testcases! Het is niet meteen dat ze je zullen afzeiken hoor (ook al denk jij misschien van wel), gewoon wat kritiek, en kritiek is altijd goed toch?
Kritiek is niet altijd goed. Door al dat kritiek is de drempel blijkbaar te hoog voor users om hun showcase neer te zetten. Opbouwende kritiek, dus met suggestie hoe en wat te verbeteren, kan zeker nuttig zijn, de manier waarop is echter erg belangrijk als iemand onzeker is. En daar schort het in mijn beleving nog wel eens aan hier.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:07 schreef pumpkinsoup het volgende:
[..]
Het is een mix van te zwaar ingezette kritiek (al is die vaak wel terecht, je kunt he took zachter verwoorden), en standaard reacties waar een fotograaf niets mee kan (mooi, tof, goed gedaan).quote:Op maandag 10 mei 2010 09:08 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Het is wel érg rustig inderdaad. Ik mis vooral de mooie show / test-cases.
Waarschijnlijk zijn die door vooral negatieve (in toon) commentaren verdwenen?
leuk dat er 20 man op pad zijn maar ik zie er niets van terug in FOT... En 20 fotografen op pad sturen kan ik ook maar krijg je ook kwaliteit ervoor terug... Anywayz in jouw post zit ook weer gelijk een steek onder water naar weet ik t wie en ik denk dat daar gelijk de essentie boven komt waarom iedereen weg blijft...quote:Op maandag 10 mei 2010 08:52 schreef RonaldV het volgende:
Omdat de postcounts van vroeger niet gehaald worden is FOT dood? "Semi-slapend' zou ik zeggen. Woensdag zijn er nog 20 fotografen actief voor FOT op pad geweest. Hooguit kun je zeggen dat de oude vaste groep niet meer zo fanatiek post. En ik weet niet of dat nou zo erg is.
Dat is precies wat ik met de "de toon" bedoel inderdaad. Overigens denk ik dat een beginnende fotograaf zeker graag hoort dat zijn foto's gewaardeerd worden. Ik denk eerder dat reacties als "Nee, niets voor mij" en "Nee doet me niets" zonder verdere onderbouwing beter achterwege kunnen blijven.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het is een mix van te zwaar ingezette kritiek (al is die vaak wel terecht, je kunt he took zachter verwoorden), en standaard reacties waar een fotograaf niets mee kan (mooi, tof, goed gedaan).
En in jouw post zit ook weer een steek, jij vindt kwaliteit duidelijk belangrijker dan een levendig FOT waar users elkaar hun foto's showen en elkaar verder helpen.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:28 schreef mrSPLIFFY het volgende:
[..]
leuk dat er 20 man op pad zijn maar ik zie er niets van terug in FOT... En 20 fotografen op pad sturen kan ik ook maar krijg je ook kwaliteit ervoor terug... Anywayz in jouw post zit ook weer gelijk een steek onder water naar weet ik t wie en ik denk dat daar gelijk de essentie boven komt waarom iedereen weg blijft...
Welke steek onder water? Het is heel simpel: vernieuwing is goed, zo blijf je niet vastzitten. Soms moeten oude gasten ruimte maken voor nieuwere. Een paar oude gasten posten niet meer of nog heel weinig, nu moeten er alleen nog nieuwe gasten voor in de plaats komen. Dat heeft wat tijd nodig.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:28 schreef mrSPLIFFY het volgende:
[..]
leuk dat er 20 man op pad zijn maar ik zie er niets van terug in FOT... En 20 fotografen op pad sturen kan ik ook maar krijg je ook kwaliteit ervoor terug... Anywayz in jouw post zit ook weer gelijk een steek onder water naar weet ik t wie en ik denk dat daar gelijk de essentie boven komt waarom iedereen weg blijft...
quote:Op maandag 10 mei 2010 09:30 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En in jouw post zit ook weer een steek, jij vindt kwaliteit duidelijk belangrijker dan een levendig FOT waar users elkaar hun foto's showen en elkaar verder helpen.
Daar heb je dus het hoogdrempelige dat nieuwe users afschrikt.
Zeker doen!quote:Op maandag 10 mei 2010 09:20 schreef Michelinmannetje het volgende:
[..]
Er wordt ook zeker wel goede kritiek gegeven.. En wellicht heeft het met de onzekerheid van deze noob fotograaf te maken.
Ik ga deze week (ik zie de zon schijnen) eens op pad met de nieuwe camera en een aantal platen schieten en ze hier posten.
Als je het over de "steek" naar het wegblijven van de oude garde bedoeld.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:28 schreef mrSPLIFFY het volgende:
[..]
Die mensen zitten te wachten op tips om van die kiekjes nog wat mooiers te maken. Als jij ze niet wilt zien dan moet je er niet naar kijken.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:34 schreef mrSPLIFFY het volgende:
Klopt , nu ik t terug lees heb je helemaal gelijk... Maar een beetje kwaliteit eisen is toch niet zo erg... Anders krijg je weer topics vol met vakantie kiekjes en daae zit toch ook niemand op te wachten??
Hoe ben je zelf ooit begonnen?quote:Op maandag 10 mei 2010 09:34 schreef mrSPLIFFY het volgende:
[..]
Klopt , nu ik t terug lees heb je helemaal gelijk... Maar een beetje kwaliteit eisen is toch niet zo erg... Anders krijg je weer topics vol met vakantie kiekjes en daae zit toch ook niemand op te wachten??
Of de meest fijne.. "Wat bedoeld de fotograaf met deze test/showcase?"quote:Op maandag 10 mei 2010 09:30 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik met de "de toon" bedoel inderdaad. Overigens denk ik dat een beginnende fotograaf zeker graag hoort dat zijn foto's gewaardeerd worden. Ik denk eerder dat reacties als "Nee, niets voor mij" en "Nee doet me niets" zonder verdere onderbouwing beter achterwege kunnen blijven.
Je moet toch ergens beginnen?quote:Op maandag 10 mei 2010 09:34 schreef mrSPLIFFY het volgende:
nou niet met vakantie kiekjes dusquote:
Hoe bepaal je de drempel?quote:Op maandag 10 mei 2010 09:40 schreef mrSPLIFFY het volgende:
[..]
nee maar ik bedoel er gewoon mee dat er heus wel iets van een niveau mag zijn toch?
En anders kijk je maar niet, doe es niet zo hatelijk gelijk
De drempel zou je kunnen bepalen door een rating systeem voor de fotograaf. Dit zit niet in de forum software dus dat is ook lastig. Als tweede zou je nog met filters kunnen werken.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoe bepaal je de drempel?
Neuh, ik denk niet dat je dat moet willen. Wat je wel moet willen is dat de TS laat zien dat hij (of zij) er moeite voor gedaan heeft. Dat hij er serieus mee bezig is, erover nagedacht heeft.
Nou dan heb ik met vakantie kiekjes toch niet te veel gezegd, dat is precies wat ik bedoel...quote:Op maandag 10 mei 2010 09:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoe bepaal je de drempel?
Neuh, ik denk niet dat je dat moet willen. Wat je wel moet willen is dat de TS laat zien dat hij (of zij) er moeite voor gedaan heeft. Dat hij er serieus mee bezig is, erover nagedacht heeft.
Zolang je dit achter de schermen houdt, wordt het niet als positief ontvangen.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:42 schreef Isdatzo het volgende:
FOT dood? Neuh, denk 't niet.
Wel een dipje in het aantal fototopics inderdaad, maar zolang ik hier kom komt dat komt altijd in golven. De fotowedstrijd daarentegen, joah.. die is wel redelijk dood. Maar daarom zijn we ook bezig met de nieuwe opzet die toch positief ontvangen is. Nu kijken of dat ook terug te zien is in het aantal inzendingen straks.
Wat jij als vakantiekiekjes ziet kan voor de betreffende fotograaf niet zo bedoeld zijn.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:46 schreef mrSPLIFFY het volgende:
[..]
Nou dan heb ik met vakantie kiekjes toch niet te veel gezegd, dat is precies wat ik bedoel...
??quote:Op maandag 10 mei 2010 09:47 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Zolang je dit achter de schermen houdt, wordt het niet als positief ontvangen.
Dat is zo, maar goed, het blijft fok, en van die users die flauwe/nare opmerkingen maken zullen toch wel blijven, gewoon negeren en wat meer met het opbouwende kritiek dat je krijgt doen.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:21 schreef GateWayX het volgende:
[..]
Kritiek is niet altijd goed. Door al dat kritiek is de drempel blijkbaar te hoog voor users om hun showcase neer te zetten. Opbouwende kritiek, dus met suggestie hoe en wat te verbeteren, kan zeker nuttig zijn, de manier waarop is echter erg belangrijk als iemand onzeker is. En daar schort het in mijn beleving nog wel eens aan hier.
Die flauwe nare opmerkingen worden er door mij pertinent uitgehaald.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:49 schreef pumpkinsoup het volgende:
[..]
Dat is zo, maar goed, het blijft fok, en van die users die flauwe/nare opmerkingen maken zullen toch wel blijven, gewoon negeren en wat meer met het opbouwende kritiek dat je krijgt doen.
Isdatzo komt aan met "een nieuwe opzet voor de fotowedstrijd die "positief ontvangen wordt".quote:
Dan zie ik het probleem nietquote:Op maandag 10 mei 2010 09:51 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Die flauwe nare opmerkingen worden er door mij pertinent uitgehaald.
Maar moet elke foto voldoen aan de "richtlijnen"?quote:Op maandag 10 mei 2010 09:50 schreef jack4ya het volgende:
Dat laatste ("Dat hij er serieus mee bezig")... Bij sommige foto's die neer geplempt worden (anders kan ik het niet noemen) vraag ik me echt af of dat serieus bedoelt is.
de (onbedoelde) scheve horizonnen, (onbedoeld) onscherpe foto's ed zijn niet te tellen. Dat niet enkele foto een topper is dat kan. Dat sommige foto's gewoontjes zijn, dat kan.
Maar sommige foto's zijn ronduit ruk. En dán vraag ik me af: zie je het niet, of interesseert het je (stiekum) niet? Bij het eerste kan je wmb (opbouwende) kritiek krijgen, bij het laatste... sjah.
Tadaa Veranderingen omtrent wedstrijden.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:52 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Isdatzo komt aan met "een nieuwe opzet voor de fotowedstrijd die "positief ontvangen wordt".
En zolang hier in FOT niets "openbaar" staat, kan je niet weten of dat wel positief ontvangen wordt.![]()
Alles achter de schermen kan dan wel "rozengeur en maneschijn" zijn, maar voor de schermen michien wel "barricades en hooivorken"
pssst...quote:Op maandag 10 mei 2010 09:52 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Isdatzo komt aan met "een nieuwe opzet voor de fotowedstrijd die "positief ontvangen wordt".
En zolang hier in FOT niets "openbaar" staat, kan je niet weten of dat wel positief ontvangen wordt.![]()
Alles achter de schermen kan dan wel "rozengeur en maneschijn" zijn, maar voor de schermen michien wel "barricades en hooivorken"
Als er een halfgeregeld idee voor de schermen gepresenteerd wordt ook nietquote:Op maandag 10 mei 2010 09:47 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Zolang je dit achter de schermen houdt, wordt het niet als positief ontvangen.
Waarom eigenlijk niet en wie zegt dat? Wie weer trek je daar juist publiek mee.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:34 schreef mrSPLIFFY het volgende:
[..]
. Anders krijg je weer topics vol met vakantie kiekjes en daae zit toch ook niemand op te wachten??
Stond niet in de med lijst bovenaan en al helemaal niet in de actieve topic lijst.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:54 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Tadaa Veranderingen omtrent wedstrijden.
Door zo'n houding heb ik geen zin om foto's te posten.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:50 schreef jack4ya het volgende:
Dat laatste ("Dat hij er serieus mee bezig")... Bij sommige foto's die neer geplempt worden (anders kan ik het niet noemen) vraag ik me echt af of dat serieus bedoelt is.
de (onbedoelde) scheve horizonnen, (onbedoeld) onscherpe foto's ed zijn niet te tellen. Dat niet enkele foto een topper is dat kan. Dat sommige foto's gewoontjes zijn, dat kan.
Maar sommige foto's zijn ronduit ruk. En dán vraag ik me af: zie je het niet, of interesseert het je (stiekum) niet? Bij het eerste kan je wmb (opbouwende) kritiek krijgen, bij het laatste... sjah.
Stel je niet zo aan zeg.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:00 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Stond niet in de med lijst bovenaan en al helemaal niet in de actieve topic lijst.Dus niet gezien als "belangrijk topic"
![]()
En inderdaad.
Ik ben zeer negatief over de nieuwe insteek.
Geeft alleen maar aan hoe lui de PR en mod zijn met aanleveren van onderwerpen.![]()
Mijn fotowedstrijd plezier is nu erg gedaald.
Was dat serieus?quote:
Neu... ik kan wel zien wanneer een horizon niet recht is. Vandaar dat ik duidelijk aangaf onbedoelde scheve horizonnen ed. Een foto kan mislukt zijn en toch een prachtige plaat opleveren. Ik kan foto's vaak prima op hun 'out-of-the-box' waarde appreciëren.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:53 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Maar moet elke foto voldoen aan de "richtlijnen"?
Het is niet alleen dat men out-of-the-box foto's kan/wil/moet maken maar ook out-of-the-box denken zal dan bij die foto's "moeten" om ze goed te kunnen waarderen.
Misschien heeft de maker het juist wel zo bedoeld zoals ze gepost zijn.
Door dit soort autoritair gelul worden er nu dus helemaal geen foto's meer geplaatst. Chapeau.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:50 schreef jack4ya het volgende:
Feit is wel dat dit geen professioneel en exclusief fotoforum is. Als je alleen maar semiprofessionele foto's wil zien dan denk ik toch dat een ander forum beter aansluit bij je verwachtingen. Hier zitten nou eenmaal ook de mensen die bij stap 1 beginnen en misschien wel richtlijnen nodig hebben hoe ze met simpele dingen betere foto's kunnen maken. Vroeger zag je ook echt wel dat iemand die met vrij standaard foto's begon toch wel groeide en steeds beter werd (toen er nog regelmatig showcases enzo gepost werdenquote:Op maandag 10 mei 2010 09:50 schreef jack4ya het volgende:
Als ik mijn mening geef, is die oprecht en eerlijk.quote:
Eigenlijk is dit dan meer iets voor in het topic over de wedstrijdvernieuwing, maar een eerlijke en oprechte mening voegt nog niet per se iets toe. Je zeikt alleen over PR (die overigens niet weinig moeite doet, maar ok) en over de organisatie, in plaats van dat je met goede ideeën komt. Maar nogmaals, dit is meer voor in dat andere topic.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:07 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Als ik mijn mening geef, is die oprecht en eerlijk.
En jij moet ook weten hoe hard die rel is geweest achter de schermen.
Je moet eens voor de grap meekomen naar een fotoclub avond bij mij.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:05 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Neu... ik kan wel zien wanneer een horizon niet recht is. Vandaar dat ik duidelijk aangaf onbedoelde scheve horizonnen ed. Een foto kan mislukt zijn en toch een prachtige plaat opleveren. Ik kan foto's vaak prima op hun 'out-of-the-box' waarde appreciëren.
Zelfs een foto van een huisdier... ook leuk. Maar soms ontbeert men toch wat zelfkritiek.
Jij weet duidelijk niet wie je voor je hebt.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:01 schreef GateWayX het volgende:
[..]
Door zo'n houding heb ik geen zin om foto's te posten.
In plaats van zo te blaffen zou je beter eens je best doen inhoudelijke commentaren te geven of gewoon je mond te houden.
Helemaal nu we weer richting de zomervakanties gaan. Daarbij zullen een heleboel mensen zijn die zich afvragen hoe ze wel een leuke foto van dat strand of hotel kunnen maken die niet dertien-in-een-dozijn is, maar ja, dan moeten ze wel geplaatst kunnen worden.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:59 schreef yvonne het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk niet en wie zegt dat? Wie weer trek je daar juist publiek mee.
Klopt. Geen idee wie je bent. Ik beoordeel je dus op je reacties in dit topic. En die zijn wat mij betreft op een hele vervelende toon. Toen jij begon met fotograferen stonden jouw horizonnen vast ook niet allemaal recht en was alles vast ook niet even scherp. En toch was je trots op de foto's. Inmiddels weet je ongetwijfeld wel beter. Maargoed. Laten we de discussie centraal houden. Ik denk dat FOT met dit soort commentaar niet veel opschiet. De manier waarop kritiek gegeven wordt is zo belangrijk. Zeker bij de wat onzekere beginnelingen.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:10 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Jij weet duidelijk niet wie je voor je hebt.![]()
Ik blaf zelden tot nooit, niet op Fok! en niet IRL. Ik geef áltijd inhoudelijk opbouwende kritieken, niemand maar dan ook niemand kat ik af op zijn of haar foto's. Ik geef behalve kritieken ook tips of aanwijzingen die m.i. zouden kunnen verbeteren. Als iemand een andere mening is toegedaan (omtrent een foto) en er is over nagedacht dan respecteer ik dat zeer zeker.
En anders houd ik inderdaad mijn mond.
Dus voel je niet zo aangevallen.![]()
Bij (opbouwende!) kritieken behoort ook 'incasseren' van anderen. En ik vind dat dát momenteel erg meevalt.
Ik heb juist wel inlevingsvermogen (te veel soms).quote:Op maandag 10 mei 2010 10:06 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Door dit soort autoritair gelul worden er nu dus helemaal geen foto's meer geplaatst. Chapeau.![]()
Zo weinig inlevingsvermogen, een tikkeltje sneu wel. Niet iedereen heeft jouw "niveau".
Heb je zelf wel eens een showcase gepost?
Mijn kritieken waren wel wat harder dan hier, en nog schiet ik ze soms scheefquote:Op maandag 10 mei 2010 10:14 schreef GateWayX het volgende:
[..]
Klopt. Geen idee wie je bent. Ik beoordeel je dus op je reacties in dit topic. En die zijn wat mij betreft op een hele vervelende toon. Toen jij begon met fotograferen stonden jouw horizonnen vast ook niet allemaal recht en was alles vast ook niet even scherp. En toch was je trots op de foto's. Inmiddels weet je ongetwijfeld wel beter. Maargoed. Laten we de discussie centraal houden. Ik denk dat FOT met dit soort commentaar niet veel opschiet. De manier waarop kritiek gegeven wordt is zo belangrijk. Zeker bij de wat onzekere beginnelingen.
Lees je eerste reactie eens rustig door zou ik zeggen. Als je dat niet autoritair noemt dan zou ik als ik jou was mijn "beleving" eens goed onder de loep nemen. Er is nogal een verschil tussen jouw beleving en hoe je overkomt op anderen.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:17 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Ik heb juist wel inlevingsvermogen (te veel soms).
Wat ik bedoel/meen:
- als iemand serieus is/hobby vind in fotograferen dan zie ik dat graag.![]()
- als iemand een foto neerplemt met een rete scheve horizon, dan denk ik: was dat nu zo veel moeite om die even recht te zetten?![]()
Als je dat autoritair noemt, dan heb ik kennelijk een andere beleving bij dat woord.
Het is igg niet mijn bedoeling om mensen voor het hoofd te stoten.
Als ik zie hoe de "kiekjes"topics in andere fora scoren, ze worden flink bekeken.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:13 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Helemaal nu we weer richting de zomervakanties gaan. Daarbij zullen een heleboel mensen zijn die zich afvragen hoe ze wel een leuke foto van dat strand of hotel kunnen maken die niet dertien-in-een-dozijn is, maar ja, dan moeten ze wel geplaatst kunnen worden.
Tuurlijk komt FOT weer tot leven.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:21 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Mijn kritieken waren wel wat harder dan hier, en nog schiet ik ze soms scheef![]()
Mja, misschien heb je ook wel gelijk. Het toetsenbord is slecht met intonatie doorgeven.
Ik blijf erbij:
- de toon is wel belangrijk
- de inhoud net zo
- maar we zijn ook geen half zachte watjes met zijn allen, toch?
En nu?
Toch maar weer FOT aanslingeren? Ik zou het graag zien. Zit soms dagen te 'wachten 'op platen.
Begin eens met een showcase zou ik zeggen. Ik ben erg benieuwd naar jouw horizonten.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:21 schreef jack4ya het volgende:
[..]
En nu?
Toch maar weer FOT aanslingeren? Ik zou het graag zien. Zit soms dagen te 'wachten 'op platen.
Inderdaad, dat verschil blijkt inderdaad aanwezig.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:21 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Lees je eerste reactie eens rustig door zou ik zeggen. Als je dat niet autoritair noemt dan zou ik als ik jou was mijn "beleving" eens goed onder de loep nemen. Er is nogal een verschil tussen jouw beleving en hoe je overkomt op anderen.
Wie zegt dat je het niet serieus neemt als je een foto niet gaat bewerken?quote:Op maandag 10 mei 2010 10:17 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Ik heb juist wel inlevingsvermogen (te veel soms).
Wat ik bedoel/meen:
- als iemand serieus is/hobby vind in fotograferen dan zie ik dat graag.![]()
- als iemand een foto neerplemt met een rete scheve horizon, dan denk ik: was dat nu zo veel moeite om die even recht te zetten?![]()
Als je dat autoritair noemt, dan heb ik kennelijk een andere beleving bij dat woord.
Het is igg niet mijn bedoeling om mensen voor het hoofd te stoten.
Maar die worden dan ook weer weerhouden om mee te doen en hun eigen foto's te plaatsen door woorden als showcase (wat een kwaliteitseis impliceert).quote:Op maandag 10 mei 2010 10:23 schreef yvonne het volgende:
[..]
Als ik zie hoe de "kiekjes"topics in andere fora scoren, ze worden flink bekeken.
Denk eraan dat er ook mensen gewoon komen kijken die verder niets met fotografie hebben.
De mooiste foto's zijn vaak onbewerkt of minimaal. Helemaal mee eens.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wie zegt dat je het niet serieus neemt als je een foto niet gaat bewerken?
Ik heb hier in huis ook iemand die een foto graag iets perfectioneert voor hij er verder wat mee doet, en ik vind dat echt helemaal niets.
Er is aan mijn kant veel meer waardering voor een foto die in één keer is zoals hij is, en dan hopelijk goed genoeg is, dan voor een foto die met filters, kleureffecten enz. bewerkt is.
Ik snap best dat dat dingen zijn waar een professionele fotograaf zich mee bezighoudt, die moet immers een product leveren waar hij van moet leven, maar de keren dat ik hier een blik heb geworpen heb ik vooral het idee gekregen dat ik als leek, die soms idd een leuk plaatje schiet zonder dat deze bewerkt hoeft te worden, helemaal niets te zoeken heb, omdat de professionals het dan niet serieus nemen.
Het is leuk dat jullie een (semi)professional onder ons ding hebben, maar ik voel me hier, terwijl ik soms best een leuke foto maak, een stuk minder geroepen te posten dan bijvoorbeeld in PTA, waar ik me wel welkom voel terwijl ik qua zelf prutsen aan mijn auto echt niet verder kom dan een lamp vervangen en olie bijvullen.
Dat is wel een goeie idd.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:31 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar die worden dan ook weer weerhouden om mee te doen en hun eigen foto's te plaatsen door woorden als showcase (wat een kwaliteitseis impliceert).
Ik mis topics als "plaats hier je vakantiefoto's van het strand", "gebouwen die jij op de foto hebt gezet" enz enz.
Dat nodigt uit.
Soms, en absoluut niet te vaak, houd ik van je.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:31 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar die worden dan ook weer weerhouden om mee te doen en hun eigen foto's te plaatsen door woorden als showcase (wat een kwaliteitseis impliceert).
Ik mis topics als "plaats hier je vakantiefoto's van het strand", "gebouwen die jij op de foto hebt gezet" enz enz.
Dat nodigt uit.
quote:Op maandag 10 mei 2010 10:39 schreef yvonne het volgende:
Joehoe*zwaait, er loopt door dit topic nog een ander gesprek, kunnen jullie hier ook eens naar kijken?
Wat ik wel zou zien zitten, topic met gewoon geschoten foto's, die niet nabewerkt zijn en die de maker gewoon leuk vindt en plaatst om anderen op te vrolijken, of na te laten denken, of gewoon een herinnering aan iets,quote:Op maandag 10 mei 2010 10:36 schreef jack4ya het volgende:
[..]
De mooiste foto's zijn vaak onbewerkt of minimaal. Helemaal mee eens.![]()
Maar als er iets in de foto zat, wat niet te voorkomen was of een foutje of iets dergelijks, dan mag dat best hersteld worden. Die lelijke vlek, dat stomme stofje mag best het veld ruimen als het afbreuk doet aan de foto, anders is het natuurlijk geen issue. Maar dat is idd al wat meer bewerken niet iedereen kan dat of heeft de siftware.
Meeste programma's kunnen wel croppen en rechtzetten. Dus dat lijkt me haalbaar, of zie ik dat verkeerd?
(Geen sarcasme, is een eerlijke vraag)
Ik denk dat FOT op dit moment blij moet zijn met alle topics waar daadwerkelijk foto's in gepost worden.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:41 schreef yvonne het volgende:
[..]
Wat ik wel zou zien zitten, topic met gewoon geschoten foto's, die niet nabewerkt zijn en die de maker gewoon leuk vindt en plaatst om anderen op te vrolijken, of na te laten denken, of gewoon een herinnering aan iets,
dat waar een foto ook weer voor was.
Verzameltopics bedoel je?quote:Op maandag 10 mei 2010 10:31 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat nodigt uit.
Hier in huis is toevallig idd wel de software, maar ik weiger het te gebruiken op mijn foto's.... als ze niet goed genoeg zijn zoals ze zijn, dan zijn ze kennelijk niet goed genoeg.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:36 schreef jack4ya het volgende:
[..]
De mooiste foto's zijn vaak onbewerkt of minimaal. Helemaal mee eens.![]()
Maar als er iets in de foto zat, wat niet te voorkomen was of een foutje of iets dergelijks, dan mag dat best hersteld worden. Die lelijke vlek, dat stomme stofje mag best het veld ruimen als het afbreuk doet aan de foto, anders is het natuurlijk geen issue. Maar dat is idd al wat meer bewerken niet iedereen kan dat of heeft de siftware.
Meeste programma's kunnen wel croppen en rechtzetten. Dus dat lijkt me haalbaar, of zie ik dat verkeerd?
(Geen sarcasme, is een eerlijke vraag)
dus als jij een wereld prent maakt en de horizon is scheef pleur je em weg? ipv em ff recht te zetten met PS ??quote:Op maandag 10 mei 2010 10:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier in huis is toevallig idd wel de software, maar ik weiger het te gebruiken op mijn foto's.... als ze niet goed genoeg zijn zoals ze zijn, dan zijn ze kennelijk niet goed genoeg.
En idd een stofje is jammer, maar een scheve horizon zou ik dus idd meestal gewoon afkeuren, tenzij het niet stoort in de foto. De horizon in de Mona Lisa is ook niet recht, bewust zelfs, en toch hebben we het niet over een mislukt schilderij.
Ik maak wel gebruik van een digitale camera, maar qua resultaat doe ik nog net als met analoog, what you see is what you get. En ik ben idd niet van het type dat zelf de foto's ontwikkelde, dus dan heb ik geen invloed op het resultaat.
Moet ik toegeven dat ik wel eens wat bijsnij, maar ook dat is miniem, en iets wat ik analoog met een schaar zou kunnen doen, maar dat geldt dan natuurlijk ook voor een scheve horizon
Ik zie in de topiclist voornamelijk topics waar kennis voor nodig is, of een behoorlijk budget (af en toe bekruipt mij het gevoel dat je een EOS moet hebben om hier te mogen posten, en dan liefst wel een recente, met een stapel extra lenzen). Verder zie ik een hoop [centraal] topics met onuitnodigende titels.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:45 schreef PankPinther het volgende:
Verzameltopics bedoel je?
Die hebben we toch al?
Als het werkelijk een wereldprent is dan zal hij niet waardeloos worden door een scheve horizon.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:12 schreef mrSPLIFFY het volgende:
[..]
dus als jij een wereld prent maakt en de horizon is scheef pleur je em weg? ipv em ff recht te zetten met PS ??
EOSquote:Op maandag 10 mei 2010 11:12 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik zie in de topiclist voornamelijk topics waar kennis voor nodig is, of een behoorlijk budget (af en toe bekruipt mij het gevoel dat je een EOS moet hebben om hier te mogen posten, en dan liefst wel een recente, met een stapel extra lenzen). Verder zie ik een hoop [centraal] topics met onuitnodigende titels.
Ook dingen als "fotografen en modellen ontmoetingsplaats", ja, het nodigt niet uit, het komt (semi-)professioneel over en ik vraag me af of FOT dat nodig heeft.
TT's zijn het eerste dat een bezoeker ziet, daar zit al een hoop van je aanloop in.
Dat kun je je ook afvragen over wel of geen EOS met tig lenzen, maar ondertussen komt het er wel op neer dat als je hier toevallig een leuke foto maakt met je HP klik klak camera of een foto niet ook nog een keer niet door 6 PS filters haalt je er simpelweg niet bijhoort, want dan maak je "maar" kiekjes.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:15 schreef Tha_Erik het volgende:
Is de discussie wel of geen photoshop erg relevant voor dit topic?
Totaal niet, zelfs.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:15 schreef Tha_Erik het volgende:
Is de discussie wel of geen photoshop erg relevant voor dit topic?
quote:Op maandag 10 mei 2010 11:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat kun je je ook afvragen over wel of geen EOS met tig lenzen, maar ondertussen komt het er wel op neer dat als je hier toevallig een leuke foto maakt met je HP klik klak camera of een foto niet ook nog een keer niet door 6 PS filters haalt je er simpelweg niet bijhoort, want dan maak je "maar" kiekjes.
Ja, dat lijkt me in dit topic echt constructief, nog even een Canon/Nikon vete in het leven roepen, of misschien kun je gelijk iedereen afschrijven die geen Full frame camera gebruiktquote:
Welnee... ik heb ook onbewerkte foto's gepost met mijn N82.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat kun je je ook afvragen over wel of geen EOS met tig lenzen, maar ondertussen komt het er wel op neer dat als je hier toevallig een leuke foto maakt met je HP klik klak camera of een foto niet ook nog een keer niet door 6 PS filters haalt je er simpelweg niet bijhoort, want dan maak je "maar" kiekjes.
Ik zal de komende weken eens werken aan een serie fotos met tips hoe je zulke fotos 'interessanter' maakt, en die nog voor de grote vakantie posten.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:13 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Helemaal nu we weer richting de zomervakanties gaan. Daarbij zullen een heleboel mensen zijn die zich afvragen hoe ze wel een leuke foto van dat strand of hotel kunnen maken die niet dertien-in-een-dozijn is, maar ja, dan moeten ze wel geplaatst kunnen worden.
Uiteraard.... je kunt ook zo lekker beoordelen hoe anderen tegen FOT aankijken en er daarom niet posten.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:19 schreef mrSPLIFFY het volgende:
[..]
hahhahahaha wat een BULLCRAP hahahhaa zo zout had ik ze nog niet gegeten
Echt onzin.. jij komt met een volledig uit de duim gezogen stelling, totaal niet op waarheid gebaseerd... gek dat ik je daar op uit lach! Maar bedankt voor je wens! Ben er erg blij mee!quote:Op maandag 10 mei 2010 11:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Uiteraard.... je kunt ook zo lekker beoordelen hoe anderen tegen FOT aankijken en er daarom niet posten.
Je reactie is eigenlijk in een nutshell het hele probleem, en ik wens je er veel plezier mee.
Volgens mij kunt je met een klik klap snap shot camera net zo'n leuke foto's maken als met een mark12 met een superdure speciale lens en blah blah.. Al hoewel het wel makkelijker om constanter mooie en goede foto's uit een DSLR te krijgen. Ik heb overigens wel een een show case gezien van foto's met een "standaard" huis tuin en keuken toestel waarvan ik ging kwijlen.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat vind ik nou een super idee Ronaldv.. Daar kunnen mensen wat mee die hier komen kijken.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:22 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik zal de komende weken eens werken aan een serie fotos met tips hoe je zulke fotos 'interessanter' maakt, en die nog voor de grote vakantie posten.
Als ik hier foto's neer zet, dan weet ik dat ik commentaar kan krijgen wat ik niet wil horen. Maar ik, als beginnertje, wil wel graag vooruit in deze hobby en dat kan niet als je alleen maar hoort dat je een mooi plaatje schiet! Als je niet tegen commentaar kunt en alleen maar wilt showen moet je dat maar duidelijk maken in je openingspost!!quote:Op maandag 10 mei 2010 10:21 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Mijn kritieken waren wel wat harder dan hier, en nog schiet ik ze soms scheef![]()
Mja, misschien heb je ook wel gelijk. Het toetsenbord is slecht met intonatie doorgeven.
Ik blijf erbij:
- de toon is wel belangrijk
- de inhoud net zo
- maar we zijn ook geen half zachte watjes met zijn allen, toch?
En nu?
Hou je het wel laagdrempelig?quote:Op maandag 10 mei 2010 11:22 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik zal de komende weken eens werken aan een serie fotos met tips hoe je zulke fotos 'interessanter' maakt, en die nog voor de grote vakantie posten.
Deze hè:quote:Op maandag 10 mei 2010 11:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, en nog wat veel foto's met die zgn gulden/gouden snede of weet ik veel hoe dat kreng heet, maken een foto níet noodzakelijkerwijs mooier.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:22 schreef RonaldV het volgende:
[..]
quote:
Zoiets Eigen foto's die je gewoon tof vindt. ?quote:Op maandag 10 mei 2010 10:41 schreef yvonne het volgende:
[..]
Wat ik wel zou zien zitten, topic met gewoon geschoten foto's, die niet nabewerkt zijn en die de maker gewoon leuk vindt en plaatst om anderen op te vrolijken, of na te laten denken, of gewoon een herinnering aan iets,
dat waar een foto ook weer voor was.
Maar Yvonne toch, en dat met een simpele Nikon D60 met kitlensquote:Op maandag 10 mei 2010 11:28 schreef yvonne het volgende:
[..]
Deze hè:
http://www.forumeerstewer(...).php?p=303778#303778 volgens mij staat alles schots en scheef, in het echt ook, maar ik werd wel door de Vlaamse Overheid benaderd of ze die foto in een nog te verschijnen boek mogen gebruiken.
Ik bedoel maar, het zegt in principe allemaal..niets.
Ik maak er gewone klik klak foto's meequote:Op maandag 10 mei 2010 11:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar Yvonne toch, en dat met een simpele Nikon D60 met kitlens
Ik ben ook meer een sfeerfotograaf.. Maar dat wil niet zeggen dat ik techniekloos wil blijven knippenquote:Op maandag 10 mei 2010 11:30 schreef yvonne het volgende:
[..]
Oh, en nog wat veel foto's met die zgn gulden/gouden snede of weet ik veel hoe dat kreng heet, maken een foto níet noodzakelijkerwijs mooier.
ah, net zo iemand als ik ben.. Ik dacht dat ik alleen was.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier in huis is toevallig idd wel de software, maar ik weiger het te gebruiken op mijn foto's.... als ze niet goed genoeg zijn zoals ze zijn, dan zijn ze kennelijk niet goed genoeg.
En idd een stofje is jammer, maar een scheve horizon zou ik dus idd meestal gewoon afkeuren, tenzij het niet stoort in de foto. De horizon in de Mona Lisa is ook niet recht, bewust zelfs, en toch hebben we het niet over een mislukt schilderij.
Ik maak wel gebruik van een digitale camera, maar qua resultaat doe ik nog net als met analoog, what you see is what you get. En ik ben idd niet van het type dat zelf de foto's ontwikkelde, dus dan heb ik geen invloed op het resultaat.
Moet ik toegeven dat ik wel eens wat bijsnij, maar ook dat is miniem, en iets wat ik analoog met een schaar zou kunnen doen, maar dat geldt dan natuurlijk ook voor een scheve horizon
Mwoah, dit lijken me toch redelijk eenvoudige onderwerpen die je met zo'n beetje iedere camera kan maken.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:12 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik zie in de topiclist voornamelijk topics waar kennis voor nodig is, of een behoorlijk budget (af en toe bekruipt mij het gevoel dat je een EOS moet hebben om hier te mogen posten, en dan liefst wel een recente, met een stapel extra lenzen). Verder zie ik een hoop [centraal] topics met onuitnodigende titels.
Ook dingen als "fotografen en modellen ontmoetingsplaats", ja, het nodigt niet uit, het komt (semi-)professioneel over en ik vraag me af of FOT dat nodig heeft.
TT's zijn het eerste dat een bezoeker ziet, daar zit al een hoop van je aanloop in.
Waarom sticky maken als je simpel alle foto-topics kan oproepen?quote:Op maandag 10 mei 2010 11:55 schreef PankPinther het volgende:
Ik heb alleen altijd het gevoel dat je naar de topics moet zoeken.
Misschien dat sticky maken helpt?
Iets zegt me dat het een populair topic wordtquote:Op maandag 10 mei 2010 11:32 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Zoiets Eigen foto's die je gewoon tof vindt. ?
Leuk idee.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:32 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Zoiets Eigen foto's die je gewoon tof vindt. ?
Zoals iemand in een ander topic al opmerkte:quote:Op maandag 10 mei 2010 13:00 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Waarom sticky maken als je simpel alle foto-topics kan oproepen?
http://forum.fok.nl/rde/list_forumfilter/61
quote:Op vrijdag 23 april 2010 15:01 schreef elcastel het volgende:
[..]
Kijk daar ga je al, ik kom toch echt al langer op FOT, maar ik weet niks van dat knopje; ik gok dat een 'nieuweling' er helemaal niks van weet. Ik vind het een oplossing die wsl perfect werkt voor mensen die ervan weten, maar het is ondoenlijk om al die aparte oplossingen van forums of subforums te kennen.
Ik hou juist van een simpele en uniforme aanpak, in dat opzicht zie ik een x-case liever sticky, dan hoef IK niks te doen, maar ik krijg wel die dingen te zien die nu kennelijk te vaak wegvallen. Heb ik geen knopje voor nodig in dat geval.
Het lijkt me ook niet gruwelijk veel werk, je ziet een x-case topic niet sticky staan en regelt het in een handomdraai, zie je wat over het hoofd, dan is er altijd wel een user (of TS) die dit even meldt.
Mwjah...moet je dan als gebruiker maar alles voorgekauwd krijgen? Het staat notabene vrij duidelijk bovenin de forum index en de systematiek wordt door meer subfora gebruikt. Maar goed....ik denk niet dat dit nou eigenlijk de oorzaak van de onvrede isquote:Op maandag 10 mei 2010 13:09 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Zoals iemand in een ander topic al opmerkte:
[..]
Als je het laagdrempelig wil houden wel ja.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:14 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Mwjah...moet je dan als gebruiker maar alles voorgekauwd krijgen? Het staat notabene vrij duidelijk bovenin de forum index en de systematiek wordt door meer subfora gebruikt.
Wat dan wel?quote:Maar goed....ik denk niet dat dit nou eigenlijk de oorzaak van de onvrede is
Nee, dan druk je namelijk de andere topics permanent naar beneden en dat is ook niet de bedoeling.quote:
Ik denk dat dat voldoende naar voren is gekomen in dit topic en dat die discussie in het verleden genoeg gevoerd is. Ik wil me daar niet tegenaan bemoeien als je het niet erg vind.quote:
Eens. Het is mij nooit opgevallen maar als ik er nu zo naar kijk ben ik het er helemaal mee eens.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:20 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar haal allereerst maar die tags weg, de TT van Dierentuinfoto's is leuk, dat klinkt al meteen aanlokkelijk om in te kijken. De rest heb ik dat niet zo bij.
Tags storen ook bij het herkennen van een topic omdat je niet meteen aan het begin van de TT moet beginnen met lezen.
Vlak de bezoekers niet uit die, zoals ik, de subfora hebben uitgeschakeld. De mogelijkheid van een optie ontslaat je niet om het forum duidelijk te houden voor iedereen, ook degenen die die optie niet gebruiken.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:14 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Mwjah...moet je dan als gebruiker maar alles voorgekauwd krijgen? Het staat notabene vrij duidelijk bovenin de forum index en de systematiek wordt door meer subfora gebruikt. Maar goed....ik denk niet dat dit nou eigenlijk de oorzaak van de onvrede is
Klopt, zo'n dierentuinfototopic is idd leuk, maar als ik dan dit zie staan boven het invoerscherm:quote:Op maandag 10 mei 2010 13:20 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, dan druk je namelijk de andere topics permanent naar beneden en dat is ook niet de bedoeling.
Maar haal allereerst maar die tags weg, de TT van Dierentuinfoto's is leuk, dat klinkt al meteen aanlokkelijk om in te kijken. De rest heb ik dat niet zo bij.
Tags storen ook bij het herkennen van een topic omdat je niet meteen aan het begin van de TT moet beginnen met lezen.
Dan krijg ik toch het idee dat er meer verwacht wordt dan "Leuke kangaroo-foto Pietje".quote:Voordat je reageert
Als je foto's plaatst worden reacties op je voorganger(s) zeer op prijs gesteld.
Dat is vooral gedaan om te voorkomen dat het een foto-dumpplek wordt waar iedereen maar z'n plaatjes neerknalt zonder een reactie op andermans foto's te geven, of er überhaupt naar te kijken.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, zo'n dierentuinfototopic is idd leuk, maar als ik dan dit zie staan boven het invoerscherm:
[..]
Dan krijg ik toch het idee dat er meer verwacht wordt dan "Leuke kangaroo-foto Pietje".
Ik ga ook graag naar een museum, en vind mooi wat ik mooi vind en vind niet mooi of niet indrukwekkend wat ik niet mooi of niet indrukwekkend vind, maar ik heb nooit de behoefte om daar quasi-intellectueel over te gaan zitten doen.
Het hoeft niet, het mag.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, zo'n dierentuinfototopic is idd leuk, maar als ik dan dit zie staan boven het invoerscherm:
[..]
Dan krijg ik toch het idee dat er meer verwacht wordt dan "Leuke kangaroo-foto Pietje".
Ik ga ook graag naar een museum, en vind mooi wat ik mooi vind en vind niet mooi of niet indrukwekkend wat ik niet mooi of niet indrukwekkend vind, maar ik heb nooit de behoefte om daar quasi-intellectueel over te gaan zitten doen.
Kijk in de Faq, daar staan ze ook allemaal.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:55 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Mwoah, dit lijken me toch redelijk eenvoudige onderwerpen die je met zo'n beetje iedere camera kan maken.
[algemeen] Dierentuinfoto's - Zoo far, zoo good.
[Centraal]Zonsondergang / opkomst #7
[Centraal] Fotos van Bloemen
[Centraal] Zwart-wit foto's #2
[Verzameltopic] Autofotografie
[Centraal] Lente-foto topic!
Fotografeer je huisdier, deel 9
Portretfotografie #14
Ik heb alleen altijd het gevoel dat je naar de topics moet zoeken.
Misschien dat sticky maken helpt?
En daar zijn Test case's voor bedoeld.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:26 schreef Vikingsmeisje het volgende:
[..]
Als ik hier foto's neer zet, dan weet ik dat ik commentaar kan krijgen wat ik niet wil horen. Maar ik, als beginnertje, wil wel graag vooruit in deze hobby en dat kan niet als je alleen maar hoort dat je een mooi plaatje schiet! Als je niet tegen commentaar kunt en alleen maar wilt showen moet je dat maar duidelijk maken in je openingspost!!
Ik heb nu twee keer wat geplaatst in een post, maar daar wordt overheen gelezen. Jammer. Maar ik kan het me wel voorstellen. Ik weet ook niet altijd iets zinnigs over de foto's van mijn voorganger te zeggen.
Ik heb nog wel wat plaatjes liggen waar ik wel wat commentaar op kan gebruiken. Zal eens kijken of ik vanavond de tijd kan vinden om wat te plaatsen.
Dat is de essentie van een fotografieforum ja. Maar als ik dit topic zo doorlees wil men een fotodumpplek waar je gewoon je plaatjes neer kan zetten zonder enige verplichting tot het leveren of ontvangen van commentaar.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:50 schreef Isdatzo het volgende:
Dat is vooral gedaan om te voorkomen dat het een foto-dumpplek wordt waar iedereen maar z'n plaatjes neerknalt zonder een reactie op andermans foto's te geven, of er überhaupt naar te kijken.
Daar heeft ook niemand iets aan, als je foto's post doe je dat ook om ze aan anderen te laten zien en hoop je daar ook reacties op te krijgen.
Dat is er ondertussen al eenquote:Op maandag 10 mei 2010 14:01 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dat is de essentie van een fotografieforum ja. Maar als ik dit topic zo doorlees wil men een fotodumpplek waar je gewoon je plaatjes neer kan zetten zonder enige verplichting tot het leveren of ontvangen van commentaar.
Goed dat je het zegt, die vallen me nu dus echt pas voor het eerst op!quote:Op maandag 10 mei 2010 13:56 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
En daar zijn Test case's voor bedoeld.
FOT FAQquote:Op maandag 10 mei 2010 14:14 schreef Vikingsmeisje het volgende:
[..]
Goed dat je het zegt, die vallen me nu dus echt pas voor het eerst op!
Nou ja, volgens mij is er niet zozeer behoefte aan een dumpplek zonder 'commentaarverplichting' (want die verplichting geldt in geen enkel topic, met uitzondering van 'Beoordeel je voorganger'), maar meer aan een dumpplek zonder kwaliteitseisen.quote:Op maandag 10 mei 2010 14:01 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dat is de essentie van een fotografieforum ja. Maar als ik dit topic zo doorlees wil men een fotodumpplek waar je gewoon je plaatjes neer kan zetten zonder enige verplichting tot het leveren of ontvangen van commentaar.
Maar dat is toch ook een soort van logisch of zie ik dat nou verkeerd? Mensen die al langer fotograferen kijken nou eenmaal heel anders tegen foto's aan dan mensen die net beginnen.quote:Op maandag 10 mei 2010 14:35 schreef Omniej het volgende:
En ja, niet dat er voor de rest harde kwaliteitseisen aan foto's in FOT worden gesteld, maar stiekem is dat natuurlijk wel een beetje zo en dat schrikt mensen gewoon af.
De mensen die graag hun foto's willen showen zonder commentaar te krijgen kunnen nu terecht in het eerder geposte topic.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:23 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Maar dat is toch ook een soort van logisch of zie ik dat nou verkeerd? Mensen die al langer fotograferen kijken nou eenmaal heel anders tegen foto's aan dan mensen die net beginnen.
Daarnaast vind ik de term kwaliteitseisen ook al niet echt passen. Het is echt zo'n jeukwoord zeg maar. En ik zie het niet als kwaliteitseisen maar als een subjectief iets. Kwaliteit suggereert dat er een objectief meetmiddel is voor een goede foto. Mensen vinden een plaatje mooi of niet.
Verder is dit een fotografieforum. Ik ga er dan vanuit dat mensen die hier komen en posten interesse hebben in fotografie an sich. Als je dan het zoveelste CF-dump-topic (oneerbiedige aanduiding voor een topic waarin een boel foto's onder elkaar geplaatst zijn en waaraan eigenlijk totaal geen aandacht is besteed onder het mom van "geen bewerking is een goede bewerking") tegenkomt, dan vind ik dat gewoon jammer. Met name omdat die persoon ook nog serieus commentaar verwacht.
Als ik dit topic zo lees, dan krijg ik toch echt het gevoel dat dit een forum moet worden waar iedereen zijn CF-kaartje kan legen zonder dat de grote boze mensen die met wat duurdere apparatuur rondlopen (leuk, zo'n doorgeslagen hobby....je wordt er gelijk op afgerekend) komen met hun vaak goedbedoelde commentaar.
Waar mogen die-grote-boze-mensen-met-wat-duurdere-apparatuur dan wel rondlopen zonder iedereen blijkbaar voor de kop te stoten? Of moeten zij maar een ander forum opzoeken?
Het zou je sieren als je je vooroordelen opzij zet en eens echt de reacties leest die in dit topic staan.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:23 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Maar dat is toch ook een soort van logisch of zie ik dat nou verkeerd? Mensen die al langer fotograferen kijken nou eenmaal heel anders tegen foto's aan dan mensen die net beginnen.
Daarnaast vind ik de term kwaliteitseisen ook al niet echt passen. Het is echt zo'n jeukwoord zeg maar. En ik zie het niet als kwaliteitseisen maar als een subjectief iets. Kwaliteit suggereert dat er een objectief meetmiddel is voor een goede foto. Mensen vinden een plaatje mooi of niet.
Verder is dit een fotografieforum. Ik ga er dan vanuit dat mensen die hier komen en posten interesse hebben in fotografie an sich. Als je dan het zoveelste CF-dump-topic (oneerbiedige aanduiding voor een topic waarin een boel foto's onder elkaar geplaatst zijn en waaraan eigenlijk totaal geen aandacht is besteed onder het mom van "geen bewerking is een goede bewerking") tegenkomt, dan vind ik dat gewoon jammer. Met name omdat die persoon ook nog serieus commentaar verwacht.
Als ik dit topic zo lees, dan krijg ik toch echt het gevoel dat dit een forum moet worden waar iedereen zijn CF-kaartje kan legen zonder dat de grote boze mensen die met wat duurdere apparatuur rondlopen (leuk, zo'n doorgeslagen hobby....je wordt er gelijk op afgerekend) komen met hun vaak goedbedoelde commentaar.
Waar mogen die-grote-boze-mensen-met-wat-duurdere-apparatuur dan wel rondlopen zonder iedereen blijkbaar voor de kop te stoten? Of moeten zij maar een ander forum opzoeken?
Waarom moet die sticker van duurdere apparatuur er weer bij? Hebben die kwaliteitsfotograferen zonder die apparatuur dan geen goede foto's?? En een beginner met een peperdure camera heeft dan bij voorbaat een goede foto?quote:Op maandag 10 mei 2010 15:23 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dat jij eventueel mensen voor de kop stoot heeft weinig met je "dure appatuur" te maken denk ikquote:Op maandag 10 mei 2010 15:23 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Tsja, wat is dan een 'goede' manier van kritiek, en wat is slecht? Verschilt ook weer per fotograaf... De een zal daadwerkelijk iets willen leren en ontvangt graag harde kritiek, de ander zal liever willen horen hoe goed of hoe fantastisch mooi zijn/haar foto wel niet is en ontvangt juist liever geen harde kritiek. Dit verschil in voorkeur maakt de een niet beter dan de ander, maar hoe weet je of iemand op harde kritiek zit te wachten of niet?quote:Op maandag 10 mei 2010 15:31 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Het zou je sieren als je je vooroordelen opzij zet en eens echt de reacties leest die in dit topic staan.
Helemaal niemand zegt dat kritiek niet mag. Het gaat voornamelijk om de manier waarop deze kritiek gegeven wordt. En het is best leuk te horen dat een foto goed gelukt is. Ik zou niet weten waarom een fotograaf niets aan die informatie heeft.
Ik ben het helemaal met je eens. Het is uiteraard een kwestie van geven en nemen.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:39 schreef Omniej het volgende:
[..]
Tsja, wat is dan een 'goede' manier van kritiek, en wat is slecht? Verschilt ook weer per fotograaf... De een zal daadwerkelijk iets willen leren en ontvangt graag harde kritiek, de ander zal liever willen horen hoe goed of hoe fantastisch mooi zijn/haar foto wel niet is en ontvangt juist liever geen harde kritiek. Dit verschil in voorkeur maakt de een niet beter dan de ander, maar hoe weet je of iemand op harde kritiek zit te wachten of niet?
En dan zit je nog met het probleem dat er aan de ene kant mensen zijn die totaal niet zitten te wachten op een heel forum vol "Oh wow, mooie foto hoor!", terwijl een andere groep totaal niet zit te wachten op harde kritiek over scheve horizonnen, slechte belichtingen, compositie-ditjes en crop-datjes...
Ik ga ff een dooddoener er in gooien.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:39 schreef Omniej het volgende:
[..]
Tsja, wat is dan een 'goede' manier van kritiek, en wat is slecht? Verschilt ook weer per fotograaf... De een zal daadwerkelijk iets willen leren en ontvangt graag harde kritiek, de ander zal liever willen horen hoe goed of hoe fantastisch mooi zijn/haar foto wel niet is en ontvangt juist liever geen harde kritiek. Dit verschil in voorkeur maakt de een niet beter dan de ander, maar hoe weet je of iemand op harde kritiek zit te wachten of niet?
En dan zit je nog met het probleem dat er aan de ene kant mensen zijn die totaal niet zitten te wachten op een heel forum vol "Oh wow, mooie foto hoor!", terwijl een andere groep totaal niet zit te wachten op harde kritiek over scheve horizonnen, slechte belichtingen, compositie-ditjes en crop-datjes...
Die "dooddoener" is inmiddels al meerdere keren door meerdere personen in dit topic geplaatst.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:46 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Kritiek hoort er bij vind ik, het gaat er alleen om hoe het geplaatst wordt.
Het eerste stuk van mijn dooddoener niet.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:48 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Die "dooddoener" is inmiddels al meerdere keren door meerdere personen in dit topic geplaatst.
Sommige mensen hier lezen er blijkbaar structureel overheen.
En hoe er mee omgegaan wordt.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:46 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Kritiek hoort er bij vind ik, het gaat er alleen om hoe het geplaatst wordt.
Goede vraag, die ik voor mijzelf beantwoord heb met ik ga naar een ander forum.. Ik denk dat FOT heel duidelijk moet aangeven wat voor soort fotoforum zij willen zijn. Nu is dat niet zo waardoor onduidelijkheid onstaat.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:23 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Denk ik nog steeds wel eigenlijk.quote:Op maandag 10 mei 2010 16:00 schreef Kremers het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat FOT iedereen probeert aan te spreken en dat werkt gewoon niet denk ik.
Deze discussie loopt al jaren, maar hij is nooit fatsoenlijk afgemaakt.quote:Op maandag 10 mei 2010 16:00 schreef mrSPLIFFY het volgende:
Goh er was toch blijkbaar nog wel behoefte aan deze discussie...
Topic loopt als een tierelier
Misschien moeten de users beter aangeven wat zij willen! En ook wat zij kunnen!quote:Op maandag 10 mei 2010 16:00 schreef Kremers het volgende:
[..]
Goede vraag, die ik voor mijzelf beantwoord heb met ik ga naar een ander forum.. Ik denk dat FOT heel duidelijk moet aangeven wat voor soort fotoforum zij willen zijn. Nu is dat niet zo waardoor onduidelijkheid onstaat.
^^ wat RV zegtquote:Op maandag 10 mei 2010 16:06 schreef RonaldV het volgende:
Deze discussie loopt al jaren, maar hij is nooit fatsoenlijk afgemaakt.
Grappig dat je dat zegtquote:Op maandag 10 mei 2010 15:31 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Het zou je sieren als je je vooroordelen opzij zet.
Ik vind apparatuur eigenlijk helemaal niet interessant en relevant voor een goede fotoquote:Op maandag 10 mei 2010 15:34 schreef Vikingsmeisje het volgende:
[..]
Waarom moet die sticker van duurdere apparatuur er weer bij? Hebben die kwaliteitsfotograferen zonder die apparatuur dan geen goede foto's?? En een beginner met een peperdure camera heeft dan bij voorbaat een goede foto?
Misschien een vermelding in de TT hanteren? Beginner, Semi en Pro? Zo kan een ander ook rekening met zijn commentaar houden...
quote:Op maandag 10 mei 2010 11:12 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik zie in de topiclist voornamelijk topics waar kennis voor nodig is, of een behoorlijk budget (af en toe bekruipt mij het gevoel dat je een EOS moet hebben om hier te mogen posten, en dan liefst wel een recente, met een stapel extra lenzen).
En dan vind ik ook onderstaande quote wel weer een leuke reactie waaruit blijkt dat mensen hier met een hele andere blik binnenkomen. Dat is misschien iets wat niet elk reagerend forumlid hier zich realiseert. Helaas is het ook moeilijk inschatten in wat mensen nu precies willen. De een wil graag verbeterpunten horen, de ander slechts dat zijn foto mooi is. Ik denk dat we daar het probleempunt wel te pakken hebben, toch?quote:Op maandag 10 mei 2010 11:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bedenk iets waarmee je dit kan tackelen en iedereen kan hier weer vrolijk en gezellig rondhuppelen!quote:Op maandag 10 mei 2010 13:07 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Leuk idee.
Vind fotografie zelf een leuke hobby, maar heb niet als doel om dat ene perfecte plaatje te schieten qua settings, liever een foto die me persoonlijk iets doet en dat is de hoofdreden dat ik in dit subforum amper iets plaats.
Maar bovenstaand topic vind ik wel tof.
Blijkbaar niet, want ik zie het met enige regelmaat genoemd wordenquote:Op maandag 10 mei 2010 15:36 schreef GateWayX het volgende:
[..]
Dat jij eventueel mensen voor de kop stoot heeft weinig met je "dure appatuur" te maken denk ik
Jammer want je commentaar was/is leerzaamquote:Op maandag 10 mei 2010 16:12 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Blijkbaar niet, want ik zie het met enige regelmaat genoemd wordenDaarnaast post ik nooit commentaar dus iemand voor zijn kop stoten lukt me niet
Het werkt ook best, maar dan moet er eigenlijk dus goed worden aangegeven wat je precies wil met je posts? Wil je commentaar of wil je alleen je plaatje laten zien?quote:
Thnxquote:Op maandag 10 mei 2010 16:16 schreef Ymke het volgende:
[..]
Jammer want je commentaar was/is leerzaam
Misschien een leuk idee voor een meet?quote:Op maandag 10 mei 2010 16:00 schreef mrSPLIFFY het volgende:
Goh er was toch blijkbaar nog wel behoefte aan deze discussie...
Topic loopt als een tierelier
Vroeger, in mijn tijd als mod, probeerde ik FOT meer in de richting van de beginnende fotograaf te krijgen, om zo de doorbloeding gezond te houden. Dat was ook een wens die destijds vanuit de (F)As werd meegegeven. Ook toen was er al veel commentaar vanuit de bestaande gebruikers, die allemaal van mening waren dat "het niveau eindelijk omhoog was, en nu moest het weer naar beneden."quote:Op maandag 10 mei 2010 16:00 schreef Kremers het volgende:
[..]
Goede vraag, die ik voor mijzelf beantwoord heb met ik ga naar een ander forum.. Ik denk dat FOT heel duidelijk moet aangeven wat voor soort fotoforum zij willen zijn. Nu is dat niet zo waardoor onduidelijkheid onstaat.
Dutchphotozone.com bijvoorbeeld profileert zich als forum voor de gevorderde, zowel pro als serieuze amatuer. Ik heb het idee dat FOT iedereen probeert aan te spreken en dat werkt gewoon niet denk ik.
probleem is ook denk ik, dat je, ook als je niet streeft naar 'perfectie', nog best opbouwende kritiek op je foto kunt vragen. echter, als ik hier zo lees, in dit topic, dat er al enkelen posten 'ik heb geen zin om op mensen te reageren die hun best niet doen' of 'er niet van willen leren'.quote:Op maandag 10 mei 2010 16:17 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Het werkt ook best, maar dan moet er eigenlijk dus goed worden aangegeven wat je precies wil met je posts? Wil je commentaar of wil je alleen je plaatje laten zien?
Dan lijkt me een 2 splitsing afdoendequote:Op maandag 10 mei 2010 16:11 schreef PdeHoog het volgende:
-knip-
De een wil graag verbeterpunten horen, de ander slechts dat zijn foto mooi is. Ik denk dat we daar het probleempunt wel te pakken hebben, toch?
[..]
Bedenk iets waarmee je dit kan tackelen en iedereen kan hier weer vrolijk en gezellig rondhuppelen!
Maar je zal nog steeds moeten aangeven wat je precies wil met je post want ander weet de reagerende partij dat niet, toch?quote:Op maandag 10 mei 2010 16:23 schreef motorbloempje het volgende:
en ik denk dat oplossing 2 dan het fijnste zou zijn voor een forum als dit, waar niet alleen mensen komen die graag het niveau van een pro zouden evenaren, maar ook mensen die gewoon van kiekjes maken houden en wat simpele verbeterpuntjes willen horen
'je best doen', is niet alleen de pro's willen evenaren en elke dag, elk kaartje ladingen bijlerenmaar ook gewoon wat simpeler dingetjes proberen en tevreden zijn met wat je hebt / kunt bereiken met jouw toestel en inzet
Zo'n topic als dit is het duidelijkste dat ik sinds tijden in FOT gezien heb:quote:Op maandag 10 mei 2010 16:26 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Maar je zal nog steeds moeten aangeven wat je precies wil met je post want ander weet de reagerende partij dat niet, toch?
Dus het post je mooiste foto topic wordt het commentaar foto topic voor de 1 foto posters?quote:Op maandag 10 mei 2010 16:24 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Dan lijkt me een 2 splitsing afdoende
- foto-opsom-topic
Hier mág je kritiek en/of lof geven, maar hoeft niet
- (opbouwende) kritiek topic
Hier juist wel kritiek en/of lof, en dat mag best wat minder uberzacht.
Met respect en mét besef dat kritiek niet persoonlijk is maar slechts op de plaat.
Beginner, enthousiasteling of pro, dat maakt niet uit.
Ik heb pro's slechte en beginners sublieme foto's zien maken.
Misschien in een post:
de plussen,
de minnen,
de tips/tools,
de zelfkritiek,
evt de gear en
evt zelfinschat niveau (als je dat zelf belangrijk acht.)
Just my 2 cents.
Persoonlijke mening,quote:Op maandag 10 mei 2010 13:54 schreef Isdatzo het volgende:
En wat die forumfilters betreft, die zijn er JUIST op verzoek gekomen. Dat was destijds nog een heel gebeuren, men wist niet hoe hard ze moesten roepen dat die dingen er moesten (!) komen.
True, al kun je vaak nadat iemand een tijdje hier post, afgaande op zijn/haar foto's en reacties wel een beetje opmaken wat het idee is, vind ik persoonlijkquote:Op maandag 10 mei 2010 16:26 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Maar je zal nog steeds moeten aangeven wat je precies wil met je post want ander weet de reagerende partij dat niet, toch?
Ik ook, in het eerste topic waar ik het tegenkwam (een Ajax-Feyenoordtopic) vond ik het nog wel nuttig, dat was een "hou het gezellig" opmerking in een topic wat zo hard ging dat er eigenlijk niet tegenaan te modereren viel, maar als ik het dan in dat dierentuintopic zie staan, waarbij het dus niet nodig blijkt te zijn om commentaar op de foto van je voorganger te geven, en dat geheel vrijwillig is, dan snap ik niet wat die opmerking daar doet.quote:Op maandag 10 mei 2010 16:32 schreef yvonne het volgende:Persoonlijke mening,
ik vind het ondingen gebleken die filters.
Ze kwamen er op verzoek, en achteraf bezien zijn het ondingen gebleken.
imho dan
Kloptquote:Op maandag 10 mei 2010 16:29 schreef yvonne het volgende:
[..]
Zo'n topic als dit is het duidelijkste dat ik sinds tijden in FOT gezien heb:
Eigen foto's die je gewoon tof vindt.
In de topics waarbij commentaar niet verplicht is, staat slechts dat commentaar gewaardeerd wordt. En dat is ook alleen maar logisch denk ik; iedereen plaatst immers foto's met de bedoeling er enige vorm van feedback op te krijgen, dus als iedereen alleen maar foto's neergooit zonder dat er ook maar een woord over de foto's van anderen gesproken wordt, schiet het ook niet op.quote:Op maandag 10 mei 2010 16:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ook, in het eerste topic waar ik het tegenkwam (een Ajax-Feyenoordtopic) vond ik het nog wel nuttig, dat was een "hou het gezellig" opmerking in een topic wat zo hard ging dat er eigenlijk niet tegenaan te modereren viel, maar als ik het dan in dat dierentuintopic zie staan, waarbij het dus niet nodig blijkt te zijn om commentaar op de foto van je voorganger te geven, en dat geheel vrijwillig is, dan snap ik niet wat die opmerking daar doet.
En dat kan ook prima in die verzameltopics natuurlijk, zoals het dierentuintopic. Voor zover ik heb gezien wordt er in dat soort topics zelden echt geneuzeld over foto's, tenzij er specifiek om gevraagd wordt. En anders kun je er altijd nog even bij zeggen dat je niet zit te wachten op geneuzel of kritische blikken.quote:Plus dat je al gewoon niet makkelijk een foto gaat delen als je helemaal niet zit te wachten op geneuzel over je foto, soms heb je gewoon een leuke foto die je wilt delen.
Als ik een liedje zing dan verwacht ik ook niet na afloop van ieder nummer dat Henk Jan Smits, Patricia Paay, Gordon en Stacy Rookhuizen me komen vertellen wat ze ervan vinden. Soms wil ik gewoon een liedje zingen.
ik denk dat je dat verkeerd ziet.quote:Op maandag 10 mei 2010 16:57 schreef Omniej het volgende:
[..]
iedereen plaatst immers foto's met de bedoeling er enige vorm van feedback op te krijgen,
Dat dus en dat is jammer.quote:Op maandag 10 mei 2010 16:57 schreef Omniej het volgende:
[...]dus als iedereen alleen maar foto's neergooit zonder dat er ook maar een woord over de foto's van anderen gesproken wordt, schiet het ook niet op.
En dat bedoel ik dus: geef aan wat je met je post wil. Ik ben gestopt met het geven van feedback in die verzameltopics omdat ik niet in kan schatten wat de poster nu wil en ik geen zin heb om iemands lol in het posten van foto's te bederven (dit naar aanleiding van eerdere discussies).quote:En dat kan ook prima in die verzameltopics natuurlijk, zoals het dierentuintopic. Voor zover ik heb gezien wordt er in dat soort topics zelden echt geneuzeld over foto's, tenzij er specifiek om gevraagd wordt. En anders kun je er altijd nog even bij zeggen dat je niet zit te wachten op geneuzel of kritische blikken.
Misschien is dat juist wat er bij een aantal mensen aan de hand is.quote:Op maandag 10 mei 2010 16:22 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Als je vindt dat je het niveau op |FOT ontgroeid bent dan moet je wellicht overwegen om te verhuizen.
Sorry hoor, maar als er zo'n opmerking staat dan kan het zijn dat het niet verplicht is maar wel gewaardeerd wordt, maar ik vind het een beetje hetzelfde als "het wordt gewaardeerd als je hier in huis niet rookt".quote:Op maandag 10 mei 2010 16:57 schreef Omniej het volgende:
In de topics waarbij commentaar niet verplicht is, staat slechts dat commentaar gewaardeerd wordt.
Nou, dan zag ik het toch niet verkeerd...quote:Op maandag 10 mei 2010 17:00 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ik denk dat je dat verkeerd ziet.
Veel mensen posten een foto om ze te laten zien. Punt. En dus eigenlijk alleen maar willen horen dat de rest van de wereld hem net zo mooi vindt als dat zij hem zelf vinden.
ik bedoelde, had ik specifieker moeten zeggen, andere dingen dan 'mooie foto'quote:Op maandag 10 mei 2010 17:06 schreef Omniej het volgende:
[..]
Nou, dan zag ik het toch niet verkeerd...
"Wauw, mooie foto!" valt voor mij ook onder "enige vorm van feedback". Kortom: iedereen plaatst zijn foto's met de bedoeling er enige vorm van feedback op te krijgen. Dat de een zware inhoudelijke kritiek verwacht terwijl de ander alleen op zoek is naar een complimentje, doet daar niets aan af.
Het punt is alleen dat zelfs die meest simpele vorm van feedback nog wel eens ontbrak in die verzameltopics... Vind het daarom dus niet zo vreemd dat er nu in veel topics een regeltje boven het reactieveld staat waarin iedereen wordt aangemoedigd om op de voorgangers te reageren.
Dat is primaquote:Op maandag 10 mei 2010 16:22 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Vroeger, in mijn tijd als mod, probeerde ik FOT meer in de richting van de beginnende fotograaf te krijgen, om zo de doorbloeding gezond te houden. Dat was ook een wens die destijds vanuit de (F)As werd meegegeven. Ook toen was er al veel commentaar vanuit de bestaande gebruikers, die allemaal van mening waren dat "het niveau eindelijk omhoog was, en nu moest het weer naar beneden."
Jij hebt de keus gemaakt die ik destijds al voorlegde: Als je vindt dat je het niveau op |FOT ontgroeid bent dan moet je wellicht overwegen om te verhuizen.
Nou ja, dan moet iedereen er in het vervolg dus eigenlijk gewoon duidelijker in zijn op welk soort commentaar (of juist niet) zij zitten te wachten.quote:Op maandag 10 mei 2010 17:07 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ik bedoelde, had ik specifieker moeten zeggen, andere dingen dan 'mooie foto'zeg maar. En dat is wat mensen afschrikt, die mensen die gewoon eigenlijk de mooie foto willen posten, waar ze zelf heel trots op zijn, en dan een scala aan gebreken te lezen krijgen
Men is al jarenlang bezig om de drempel steeds lager te krijgen en zo meer users te trekken.quote:Op maandag 10 mei 2010 17:08 schreef Kremers het volgende:
[..]
Dat is primaFOT richt zich dus op de beginnende fotograaf, maar dat was bij mij niet bekend (lees er nu voor het eerst wat over).
.
ik weet niet of er 'een oplossing' is. Want los van de mensen die hier blijven hangen omdat ze vaak fotograferen, zijn er ook mensen die hier zo nu en dan komen, via de AT's bijvoorbeeld. Dat is dan iemand die zich net heeft aangemeld en fotograferen best leuk vindt.quote:Op maandag 10 mei 2010 17:11 schreef Omniej het volgende:
[..]
Nou ja, dan moet iedereen er in het vervolg dus eigenlijk gewoon duidelijker in zijn op welk soort commentaar (of juist niet) zij zitten te wachten.
Wat Peter hierboven al zegt: van de meeste mensen kun je het gewoon niet inschatten. Zelf aangeven wat je 'wensen' (qua commentaar dus) zijn, is dan de enige oplossing.
Mwjah...ik ben het niet eens (en nooit geweest ook btw) met het feit dat je je op een beginnende fotograaf zou moeten richten. Ik denk dat, mits men duidelijk omschrijft wat de bedoeling is, dit een forum voor iedereen kan zijn. Dat is hetgeen waar FOK! zich denk ik op probeert te richten. Je moet dan niet gaan spreken over beginnend of gevorderd.quote:Op maandag 10 mei 2010 17:08 schreef Kremers het volgende:
Dat is primaFOT richt zich dus op de beginnende fotograaf, maar dat was bij mij niet bekend (lees er nu voor het eerst wat over).
Dat bedoelde ik dus ook met duidelijk communiceren welk publiek je voor ogen hebt. Je kunt eigenlijk niet en beginners en gevorderden aantrekken: beiden kijken anders naar foto's en beiden hebben ook andere behoeften als het gaat om commentaar e.d. Wat dat betreft is DPZ.com een goede om naar door te stromen.
quote:Op maandag 10 mei 2010 17:15 schreef motorbloempje het volgende:
mensen zijn nu eenmaal snel op hun teentjes getrapt!
Dat is de beste omschrijving denk... gezien het feit dat heel fok vrij mainstream is. Neem DIG bijvoorbeeld of K&W, daar zijn ook weinig profs, maar iedereen kan er op een normale manier aan antwoord op een vraag komen, of iets leuks delen met de rest van de cominity.quote:Op maandag 10 mei 2010 17:16 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Mwjah...ik ben het niet eens (en nooit geweest ook btw) met het feit dat je je op een beginnende fotograaf zou moeten richten. Ik denk dat, mits men duidelijk omschrijft wat de bedoeling is, dit een forum voor iedereen kan zijn. Dat is hetgeen waar FOK! zich denk ik op probeert te richten. Je moet dan niet gaan spreken over beginnend of gevorderd.
Ik bedoel: wat is nu een forum voor beginnende fotografen als er ook niet wat gevorderde fotografen rondlopen? Juist het zien van andere plaatjes motiveert om (misschien anders) te gaan fotograferen.
FOK! is een gezellige hangplek voor een boel mensen en dat moet je denk ik gewoon willen houden zo.
Daar heb je wel een goed punt, ja... In feite komt het er dan op neer dat de 'FOT regulars' naar nieuwkomers toe in eerste instantie slechts aanmoedigend commentaar zouden moeten geven, en men het vanzelf wel merkt als diegene hardere kritiek wenst.quote:Op maandag 10 mei 2010 17:15 schreef motorbloempje het volgende:
Die ziet een topic over *denk* Dierentuinfoto's verschijnen en denkt 'verrek! Daar was ik vorige week nog en heb ook leuke foto's gemaakt! Even delen!'. Dat is iemand die je wellicht wel in FOT kan houden, als je er niet meteen met loeiharde kritiek opduiktmaar die ook niet weet (omdat hij/zij geen FOT regular is) dat hij/zij aan moet geven wat hij of zij verwacht na het plaatsen van de foto's. Een FAQ maken heeft in dit geval geen zin, zeg maar, omdat ze via de AT's dan in FOT terecht komen.
Enige wat je dan kunt proberen / doen is kijken of je met de reguliere FOT-posters kunt afspreken dat je mensen vriendelijk vraagt of ze commentaar willen (je ziet snel genoeg, vind ik, of iemand hier ineens leuk terecht komt, of specifiek naar FOT afreisde om commentaar te ontvangen) en eventueel naar een korte newbie-FAQ ofzo te verwijzen zodat ze wellicht getriggerd worden daarna door (lief!!) commentaar
en niet meteen weer weggaan met 'oh, als het zo moet, laat dan maar': mensen zijn nu eenmaal snel op hun teentjes getrapt!
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dan moet het voor een gevorderde fotograaf wel lonen om hier rond te hangen, en dat gebeurt nu te weinig. Dat heeft vooral te maken met het feit dat ik te weinig spectaculaire foto's tegenkom, iets wat ik op Flickr en DPZ.com wel zie.quote:Op maandag 10 mei 2010 17:16 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ik bedoel: wat is nu een forum voor beginnende fotografen als er ook niet wat gevorderde fotografen rondlopen? Juist het zien van andere plaatjes motiveert om (misschien anders) te gaan fotograferen.
nou ja, een klein puntje van kritiek om te beginnen? Maar dan wellicht meer in de vorm van een vraag!quote:Op maandag 10 mei 2010 17:21 schreef Omniej het volgende:
[..]
Daar heb je wel een goed punt, ja... In feite komt het er dan op neer dat de 'FOT regulars' naar nieuwkomers toe in eerste instantie slechts aanmoedigend commentaar zouden moeten geven, en men het vanzelf wel merkt als diegene hardere kritiek wenst.
Om die mix te vinden, aantrekkelijk genoeg voor "beginners" en uitdagend genoeg voor "gevorderde", blijkt gewoon erg lastig.quote:Op maandag 10 mei 2010 17:23 schreef Kremers het volgende:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dan moet het voor een gevorderde fotograaf wel lonen om hier rond te hangen, en dat gebeurt nu te weinig. Dat heeft vooral te maken met het feit dat ik te weinig spectaculaire foto's tegenkom, iets wat ik op Flickr en DPZ.com wel zie.
Dat is lastig inderdaad. Ik heb altijd het idee dat men niet graag een FAQ/tutorial doorleest waar dit soort fouten in omschreven staan. Men wilt persoonlijke aandacht (even een post met tips, met daarin/-na een linkje met "lees hier meer over", lijkt dan wat meer aandacht te trekken).quote:Vaak zie je bij beginners dezelfde fouten maken: Belichting, onderwerp en kadering. En om nu elke keer mijzelf te gaan herhalen met dezelfde goedbedoelde adviezen die niet altijd gewaardeerd worden..
dan is dus misschien een tagje niet eens zo'n gek idee...quote:Op maandag 10 mei 2010 17:21 schreef Omniej het volgende:
[..]
Daar heb je wel een goed punt, ja... In feite komt het er dan op neer dat de 'FOT regulars' naar nieuwkomers toe in eerste instantie slechts aanmoedigend commentaar zouden moeten geven, en men het vanzelf wel merkt als diegene hardere kritiek wenst.
Nou, mijn eigen werk als spectaculair omschrijven gaat me wat verquote:Op maandag 10 mei 2010 17:38 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Om die mix te vinden, aantrekkelijk genoeg voor "beginners" en uitdagend genoeg voor "gevorderde", blijkt gewoon erg lastig.
Even een vraag: wat weerhoud jou er nu van om zelf spectaculaire foto's te posten om andere fotografen (gevorderd of niet) te prikkelen? Met dat antwoord is de cirkel, voor jou, te doorbreken.
[..]
Dat is lastig inderdaad. Ik heb altijd het idee dat men niet graag een FAQ/tutorial doorleest waar dit soort fouten in omschreven staan. Men wilt persoonlijke aandacht (even een post met tips, met daarin/-na een linkje met "lees hier meer over", lijkt dan wat meer aandacht te trekken).
Jouw werk kan natuurlijk ook inspiratie zijn voor iemandquote:Op maandag 10 mei 2010 17:58 schreef Kremers het volgende:
[..]
Nou, mijn eigen werk als spectaculair omschrijven gaat me wat verZo goed ben ik nog niet helaas. Ik doelde meer op het werk van mensen die verder zijn dan ik, werk van mensen waar ik van kan leren door het te bestuderen en inspiratie van op kan doen.
Dat is zonde inderdaad.quote:Overigens heb ik tot een tijdje geleden hier foto's gepost, maar ik krijg er te weinig van terug (met als uitzondering een showcase van Maastricht waar ik wel goede/werkbare feedback op terug kreeg).
Niet alle niches zullen gedekt kunnen worden. Maar inspirerend werk is absoluut welkom en gewenst.quote:Maar wat ik blijf missen is het inspirerende werk van anderen, schijnbaar posten die mensen hier niet zo heel veel? Maar dat komt denk ik ook omdat het werk wat ik zoek niet zo heel veel gepost wordt op FOT (fine-art zwart-wit werk, en dan met name i.c.m. zeer lange sluitertijden)
Denk dat daarbij ook gewoon komt kijken wat men eerder ook al zei in dit topic, helder aangeven wat je wenst.quote:Over de beginners: Tja, niet iedereen wil er even veel werk in steken, voor sommigen is het een serieuze hobby en andere schieten er lustig op los zonder zelfreflectie toe te passen. Maar dan kom je weer terug op het punt van iedereen aan willen spreken.
de FOK! policy, die aangeeft dat een geplaatste foto overal op FOK! geplaatst mag worden.quote:Op maandag 10 mei 2010 17:38 schreef Xilantof het volgende:
Even een vraag: wat weerhoud jou er nu van om zelf spectaculaire foto's te posten om andere fotografen (gevorderd of niet) te prikkelen? Met dat antwoord is de cirkel, voor jou, te doorbreken.
Even voor de duidelijkheid, ik heb eerlijk gezegt geen zin om weer een hele discussie te krijgen omtrent de policy.quote:Op maandag 10 mei 2010 18:37 schreef -gt- het volgende:
niet dat mijn foto's nu zo spectaculair zijn
![]()
[..]
de FOK! policy, die aangeeft dat een geplaatste foto overal op FOK! geplaatst mag worden.
We hebben het hier wel over 'loeiharde' kritieken of het voorbeeld wat Motorbloempje hierboven aanhaalt...quote:Op maandag 10 mei 2010 17:25 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
nou ja, een klein puntje van kritiek om te beginnen? Maar dan wellicht meer in de vorm van een vraag!
In plaats van 'nou, die compositie lijkt nergens op!' beginnen met 'goh, waarom heb je voor die compositie gekozen?' bijvoorbeeld
maar ik ga nu even weg, IRL leven en zulks. Vind 't wel interessant om hierover te praten!
Heeee vriend, waarom mijn naam nou weer? Ik beschouw mezelf niet als pro of zo hoor? En ik heb al helemaal niet behoefte aan een tagje.quote:Op maandag 10 mei 2010 17:38 schreef mrSPLIFFY het volgende:
[..]
dan is dus misschien een tagje niet eens zo'n gek idee...
Beginner... semi pro .... pro ... PdeH
en dan aan de hand daarvan commentaar dropppen..
( hmmmz ik zet t neer weet alleen niet of ik t er zelf mee eens ben)
LOLquote:
Ik herken dat eigenlijk ook niet zo. Die loeiharde kritieken heb ik de laatste tijd iig ook niet gezien. Ik denk dan ook niet echt dat het probleem daar zit.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:12 schreef jack4ya het volgende:
[..]
We hebben het hier wel over 'loeiharde' kritieken of het voorbeeld wat Motorbloempje hierboven aanhaalt...
... maar eigenlijk ...
heb ik dat soort hardere kritieken nog helemaal niet gezien.![]()
Naja, laat ik even de laatste 1/2 maanden nemen.
Dat kan 3 dingen betekenen:
- of ik heb ze niet gezien
- of ze zijn er niet
- of ik definieer een "loeiharde kritiek" anders dan de kritieken die ik ben tegen gekomen.
(die zin is krom... ik krijg 'm even niet goed geformuleerd.)
Hmm?
Vreselijk lijkt me, het zo opdelen en in hokjes plaatsen. Wie hoort bij wat, en wie bepaalt dat, en gebeurt dat wel redelijk en krijgt de pro wel net zo veel aandacht als de beginner.quote:Op maandag 10 mei 2010 17:38 schreef mrSPLIFFY het volgende:
[..]
dan is dus misschien een tagje niet eens zo'n gek idee...
Beginner... semi pro .... pro ... PdeH
en dan aan de hand daarvan commentaar dropppen..
( hmmmz ik zet t neer weet alleen niet of ik t er zelf mee eens ben)
Ah, je bent in US geweestquote:Op maandag 10 mei 2010 19:29 schreef jack4ya het volgende:
Ik heb zojuist de andere subfora ontdekt... sjees.![]()
Aan de andere kant: Meer pics
quote:Op maandag 10 mei 2010 19:27 schreef Isdatzo het volgende:
Het is niet zozeer een drempel dat de kwaliteit hier zo hoog ligt maar dat men een beetje verwacht dat de kwaliteit hier hoog ligt. Kunnen jullie je daar een beetje in vinden?
FOK!Userfoto'squote:Op maandag 10 mei 2010 20:23 schreef jack4ya het volgende:
[..]
US?
Iets zegt me dat ik heel hard faal nu?![]()
Zal ik dan maar?quote:Op maandag 10 mei 2010 20:34 schreef Netsplitter het volgende:
Ik vind het zoooo jammer dat er vanuit Concertfotografie bijna geen showcase's komen.
quote:
Dat zeg ik toch goed? Of niet?quote:
Ahh, sorry.quote:Op maandag 10 mei 2010 20:38 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch goed? Of niet?
Deze topics http://forum.fok.nl/rde/list_forumfilter/61
Nu ben ik helemaal in de bonen...
hihiquote:Op maandag 10 mei 2010 19:12 schreef jack4ya het volgende:
[..]
We hebben het hier wel over 'loeiharde' kritieken of het voorbeeld wat Motorbloempje hierboven aanhaalt...
... maar eigenlijk ...
heb ik dat soort hardere kritieken nog helemaal niet gezien.![]()
Naja, laat ik even de laatste 1/2 maanden nemen.
Dat kan 3 dingen betekenen:
- of ik heb ze niet gezien
- of ze zijn er niet
- of ik definieer een "loeiharde kritiek" anders dan de kritieken die ik ben tegen gekomen.
(die zin is krom... ik krijg 'm even niet goed geformuleerd.)
Hmm?
Voel ik een FOT meet aankomen??quote:Op maandag 10 mei 2010 21:32 schreef RonaldV het volgende:
Een cursusje 'kritiek geven én ontvangen' zou geen kwaad kunnen inderdaad. Maar dat geldt voor heel FOK! eigenlijk.
Camera's verboden.quote:Op maandag 10 mei 2010 21:37 schreef motorbloempje het volgende:
als ik tegen die tijd weer een camera heb, kom ik ook!
En staan de therapeuten dan klaar om de mensen die van slag zijn van de harde kritieken op te vangen?quote:Op maandag 10 mei 2010 21:39 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Camera's verboden.
Iedereen neemt een foto mee en die gaat dan beoordeeld worden door het gehele gezelschap om zo te leren van elkaar.
Of zoiets.
Heb ik al gehad voor mijn vakantiequote:Op maandag 10 mei 2010 21:32 schreef RonaldV het volgende:
Een cursusje 'kritiek geven én ontvangen' zou geen kwaad kunnen inderdaad. Maar dat geldt voor heel FOK! eigenlijk.
No wayquote:
* HMaster-II neemt contact op met Sararaats P wil knuffelen met jequote:Op maandag 10 mei 2010 21:43 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
No wayAlleen als de rest van de groep bestaat uit vrouwen. Daar kun je neit genoeg mee knuffelen.
quote:Op maandag 10 mei 2010 21:46 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
* HMaster-II neemt contact op met Sararaats P wil knuffelen met je
quote:Op maandag 10 mei 2010 21:46 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Maar goed die droppen we dan in het concert topic toch?quote:Op maandag 10 mei 2010 20:34 schreef Netsplitter het volgende:
Ik vind het zoooo jammer dat er vanuit Concertfotografie bijna geen showcase's komen.
joe = evilquote:Op maandag 10 mei 2010 21:46 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Je moet wat over hebben voor de mensheidquote:
Uitgediscussieerd niet, denk ik. Het tempo van dit topic (voor FOT zeer hoog) geeft denk ik ook wel aan dat het leeft. Maar zoveel mensen, zoveel wensen. Ik denk dat het nog een hele dobber wordt om de neuzen globaal dezelfde kant op te krijgen.quote:Op maandag 10 mei 2010 22:36 schreef Tha_Erik het volgende:
Blijkbaar uitgediscussieerd en dit is de nieuwe slowchat?
De neuzen dezelfde kant op krijgen gaat no way lukken.quote:Op maandag 10 mei 2010 22:39 schreef RonaldV het volgende:
Uitgediscussieerd niet, denk ik. Het tempo van dit topic (voor FOT zeer hoog) geeft denk ik ook wel aan dat het leeft. Maar zoveel mensen, zoveel wensen. Ik denk dat het nog een hele dobber wordt om de neuzen globaal dezelfde kant op te krijgen.
Okay, maar er komen wel een hoop vreemden over de vloer vind je niet ?quote:Op dinsdag 11 mei 2010 11:54 schreef Leandra het volgende:
Ik snap je podiumvergelijking wel, maar ik zie FOT gewoon als een van de vele subfora van FOK! en dus niet als een zelfstandig fotografieforum.
Een apart fotografieforum zie ik als een podium, het subforum FOT van FOK! zie ik als een kroeg of huiskamer
Nou nee, ik FOK! vrij breed, en zie over het algemeen een hoop dezelfde namen, met uitzondering van KLB en ONZ waar men klonen wisselt met de getijden in Scheveningen, maar verder is het overal vrij toegankelijk, maar dat heb ik in FOT idd wat minder.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 11:57 schreef elcastel het volgende:
[..]
Okay, maar er komen wel een hoop vreemden over de vloer vind je niet ?
quote:Op dinsdag 11 mei 2010 12:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
met uitzondering van KLB en ONZ waar men klonen wisselt met de getijden in Scheveningen,
euhm toen je analoog liet afdrukken werd er in de afdrukcentrale nog correctie toegepast (kleur/ contrast etc) maar als je dan niet bij digitaal dat ook toepast, heb je dus eigenlijk niet hetzelfde eindresultaat.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja. Dit topic is dood....quote:
Ik stel voor om volgend jaar een deel 'zoveel' te maken.quote:Op donderdag 13 mei 2010 13:55 schreef FP128 het volgende:
Goed,na al dit geklaag: Wat is nu dus de conclusie?
Iedereen is zijn ei kwijt, maar er verandert niets. Dus volgend jaar dezelfde dsicussiequote:Op donderdag 13 mei 2010 13:55 schreef FP128 het volgende:
Goed,na al dit geklaag: Wat is nu dus de conclusie?
Kort en bondig samengevatquote:Op donderdag 13 mei 2010 14:01 schreef Kremers het volgende:
[..]
Iedereen is zijn ei kwijt, maar er verandert niets. Dus volgend jaar dezelfde dsicussieMinus de mensen ide niet meer terugkomen.
quote:Op donderdag 13 mei 2010 13:28 schreef mrSPLIFFY het volgende:
LOL Lag je met je slaapzakje te wachten om hier te posten ofzo
Goeie samenvattingquote:Op donderdag 13 mei 2010 14:01 schreef Kremers het volgende:
[..]
Iedereen is zijn ei kwijt, maar er verandert niets. Dus volgend jaar dezelfde dsicussieMinus de mensen ide niet meer terugkomen.
Nou, ben ik niet met je eens. Toen ik net begon met fotograferen, had ik echt veel aan de feedback van anderen. Ik vind het leuk om mensen op mijn beurt weer te kunnen helpen. Zonder het oefenen met de studiospullen bij PK en Prupke, was ik waarschijnlijk minder snel aan studiowerk begonnen, zonder de flitstips van Limpix, An24 en Marty26 waren mijn partypics nooit zo snel gegaan, de landschappen van P lukken me nog steeds niet, maar leggen wel de lat om zoiets te schieten, etc.quote:Op donderdag 13 mei 2010 14:46 schreef _Mystery_ het volgende:
Lekker boeiend. Het niveau van huismoeder-koopt-dslr is niet echt een gemis.
Trollen kunnen we ook missen.quote:Op donderdag 13 mei 2010 14:46 schreef _Mystery_ het volgende:
Lekker boeiend. Het niveau van huismoeder-koopt-dslr is niet echt een gemis.
quote:Op maandag 24 mei 2010 17:46 schreef RonaldV het volgende:
Iedereen moet gewoon eens wat minder gevoelig doen.
Wat dat kliekjes betreft is de SC hier volgens mij ook wel een vrij open kliekje. En de kliekje-A versus kliekje-B van vroeger is ook wegquote:Op maandag 24 mei 2010 17:46 schreef RonaldV het volgende:
Ik geloof niet dat FOT ooit iemand niet geaccepteerd heeft, althans: niet bewust heeft gezegd "jij bent niet welkom". Iedereen moet gewoon eens wat minder gevoelig doen. Ook op school/je werk hoor je er niet gelijk bij, maar dat betekent nog niet dat je niet welkom bent. En wat de SC-kliek betreft: dat kom je op alle subfora tegen. Ga maar eens in US kijken bijvoorbeeld.
had het ook meer over kliekjes in 't algemeenquote:Op maandag 24 mei 2010 17:43 schreef Omniej het volgende:
Mwoah, zelfs in de SC vind ik niet echt dat er kliekjes zijn eigenlijk... Natuurlijk is er een groep FOT-ers die iets closer met elkaar is (vaak omdat ze elkaar ook IRL kennen of op z'n minst hebben ontmoet), maar ik heb niet bepaald het idee dat anderen buitengesloten worden of zo.
Dat kun je beter aan MoBlo vragen, of aan een andere recente toevoeging aan FOT.quote:Op maandag 24 mei 2010 17:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat dat kliekjes betreft is de SC hier volgens mij ook wel een vrij open kliekje.
Als je 'm aanzet wel ja.quote:Op maandag 24 mei 2010 18:41 schreef Sander het volgende:
Ik moet me er eens gaan laten zien. Ik vond het sfeertje nooit heel super, maar ik kan niet goed benoemen waarom niet. Doet de Flickr tag het eigenlijk?
Bij mij werkt ie gewoon hoor!quote:Op maandag 24 mei 2010 18:46 schreef Sander het volgende:
[..]
Ik kan helaas niet bij de config van FOK!
Ik heb even snel een paar posts van je bekeken, maar ik kan erin de gauwigheid niks aan ontdekken. Misschien is het dat jij of je fotowerk niet 'bekend' genoeg is op FOT, ik heb geen idee. Maar als ik jou was zou ik lekker doorpostenquote:Op maandag 24 mei 2010 18:21 schreef jack4ya het volgende:
Ik lurk momenteel veel in FOT, maar kennelijk gedraag ik me niet geheel zoals men wenst. 't Kan zijn dat ik wat buiten de lijntjes kleur, of dat de lijntjes wat te strak zijn. Ik kan me draai er (nog) niet in vinden. Ook in dit topic word ik ergens voor autoritaire betweter uitgemaakt. Of het nu waar is of niet, zoiets zou ik niet eens posten omdat ik dat niet kies vind.
Maar ik kan gewoon geen gedachten lezen of een poster van het type is "doe alleen lief" of "doe gewoon", dus meestal onthoud ik me dan maar geheel van commentaar/posts.
Ik heb liever dat men niet over mij of mijn posts struikelt,... ja ik ben confrontatiemijdend. Vind het de moeite waard niet, het idee dat ik iemand voor het hoofd zou kunnen stoten vind ik gewoon niet leuk.
(Terwijl ik aan de andere kant voor het ontvangen van opbouwende kritieken geen pijnlijke plek heb of zo. Ik zie het juist als een compliment/aardig dat iemand tijd en moeite neemt om opbouwende kritieken neer te tikken.)
En gewoon je linkje er in kieperen is geen optie?quote:Op maandag 24 mei 2010 19:02 schreef Sander het volgende:
[..]
Replique heeft een optie waardoor dit werkt, maar die staat uit:
[flickr=4138376555]
Oh jawel, maar Replique pakt anders gelijk een thumbnail, de titel en een link naar Flickr erbij. Ook als je de link dumptquote:Op maandag 24 mei 2010 19:04 schreef RonaldV het volgende:
[..]
En gewoon je linkje er in kieperen is geen optie?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |