Als ik hier foto's neer zet, dan weet ik dat ik commentaar kan krijgen wat ik niet wil horen. Maar ik, als beginnertje, wil wel graag vooruit in deze hobby en dat kan niet als je alleen maar hoort dat je een mooi plaatje schiet! Als je niet tegen commentaar kunt en alleen maar wilt showen moet je dat maar duidelijk maken in je openingspost!!quote:Op maandag 10 mei 2010 10:21 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Mijn kritieken waren wel wat harder dan hier, en nog schiet ik ze soms scheef![]()
Mja, misschien heb je ook wel gelijk. Het toetsenbord is slecht met intonatie doorgeven.
Ik blijf erbij:
- de toon is wel belangrijk
- de inhoud net zo
- maar we zijn ook geen half zachte watjes met zijn allen, toch?
En nu?
Toch maar weer FOT aanslingeren? Ik zou het graag zien. Zit soms dagen te 'wachten 'op platen.
Hou je het wel laagdrempelig?quote:Op maandag 10 mei 2010 11:22 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik zal de komende weken eens werken aan een serie fotos met tips hoe je zulke fotos 'interessanter' maakt, en die nog voor de grote vakantie posten.
Deze hè:quote:Op maandag 10 mei 2010 11:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat kun je je ook afvragen over wel of geen EOS met tig lenzen, maar ondertussen komt het er wel op neer dat als je hier toevallig een leuke foto maakt met je HP klik klak camera of een foto niet ook nog een keer niet door 6 PS filters haalt je er simpelweg niet bijhoort, want dan maak je "maar" kiekjes.
Oh, en nog wat veel foto's met die zgn gulden/gouden snede of weet ik veel hoe dat kreng heet, maken een foto níet noodzakelijkerwijs mooier.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:22 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik zal de komende weken eens werken aan een serie fotos met tips hoe je zulke fotos 'interessanter' maakt, en die nog voor de grote vakantie posten.
quote:
Zoiets Eigen foto's die je gewoon tof vindt. ?quote:Op maandag 10 mei 2010 10:41 schreef yvonne het volgende:
[..]
Wat ik wel zou zien zitten, topic met gewoon geschoten foto's, die niet nabewerkt zijn en die de maker gewoon leuk vindt en plaatst om anderen op te vrolijken, of na te laten denken, of gewoon een herinnering aan iets,
dat waar een foto ook weer voor was.
Maar Yvonne toch, en dat met een simpele Nikon D60 met kitlensquote:Op maandag 10 mei 2010 11:28 schreef yvonne het volgende:
[..]
Deze hè:
http://www.forumeerstewer(...).php?p=303778#303778 volgens mij staat alles schots en scheef, in het echt ook, maar ik werd wel door de Vlaamse Overheid benaderd of ze die foto in een nog te verschijnen boek mogen gebruiken.
Ik bedoel maar, het zegt in principe allemaal..niets.
Ik maak er gewone klik klak foto's meequote:Op maandag 10 mei 2010 11:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar Yvonne toch, en dat met een simpele Nikon D60 met kitlens
Ik ben ook meer een sfeerfotograaf.. Maar dat wil niet zeggen dat ik techniekloos wil blijven knippenquote:Op maandag 10 mei 2010 11:30 schreef yvonne het volgende:
[..]
Oh, en nog wat veel foto's met die zgn gulden/gouden snede of weet ik veel hoe dat kreng heet, maken een foto níet noodzakelijkerwijs mooier.
ah, net zo iemand als ik ben.. Ik dacht dat ik alleen was.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier in huis is toevallig idd wel de software, maar ik weiger het te gebruiken op mijn foto's.... als ze niet goed genoeg zijn zoals ze zijn, dan zijn ze kennelijk niet goed genoeg.
En idd een stofje is jammer, maar een scheve horizon zou ik dus idd meestal gewoon afkeuren, tenzij het niet stoort in de foto. De horizon in de Mona Lisa is ook niet recht, bewust zelfs, en toch hebben we het niet over een mislukt schilderij.
Ik maak wel gebruik van een digitale camera, maar qua resultaat doe ik nog net als met analoog, what you see is what you get. En ik ben idd niet van het type dat zelf de foto's ontwikkelde, dus dan heb ik geen invloed op het resultaat.
Moet ik toegeven dat ik wel eens wat bijsnij, maar ook dat is miniem, en iets wat ik analoog met een schaar zou kunnen doen, maar dat geldt dan natuurlijk ook voor een scheve horizon
Mwoah, dit lijken me toch redelijk eenvoudige onderwerpen die je met zo'n beetje iedere camera kan maken.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:12 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik zie in de topiclist voornamelijk topics waar kennis voor nodig is, of een behoorlijk budget (af en toe bekruipt mij het gevoel dat je een EOS moet hebben om hier te mogen posten, en dan liefst wel een recente, met een stapel extra lenzen). Verder zie ik een hoop [centraal] topics met onuitnodigende titels.
Ook dingen als "fotografen en modellen ontmoetingsplaats", ja, het nodigt niet uit, het komt (semi-)professioneel over en ik vraag me af of FOT dat nodig heeft.
TT's zijn het eerste dat een bezoeker ziet, daar zit al een hoop van je aanloop in.
Waarom sticky maken als je simpel alle foto-topics kan oproepen?quote:Op maandag 10 mei 2010 11:55 schreef PankPinther het volgende:
Ik heb alleen altijd het gevoel dat je naar de topics moet zoeken.
Misschien dat sticky maken helpt?
Iets zegt me dat het een populair topic wordtquote:Op maandag 10 mei 2010 11:32 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Zoiets Eigen foto's die je gewoon tof vindt. ?
Leuk idee.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:32 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Zoiets Eigen foto's die je gewoon tof vindt. ?
Zoals iemand in een ander topic al opmerkte:quote:Op maandag 10 mei 2010 13:00 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Waarom sticky maken als je simpel alle foto-topics kan oproepen?
http://forum.fok.nl/rde/list_forumfilter/61
quote:Op vrijdag 23 april 2010 15:01 schreef elcastel het volgende:
[..]
Kijk daar ga je al, ik kom toch echt al langer op FOT, maar ik weet niks van dat knopje; ik gok dat een 'nieuweling' er helemaal niks van weet. Ik vind het een oplossing die wsl perfect werkt voor mensen die ervan weten, maar het is ondoenlijk om al die aparte oplossingen van forums of subforums te kennen.
Ik hou juist van een simpele en uniforme aanpak, in dat opzicht zie ik een x-case liever sticky, dan hoef IK niks te doen, maar ik krijg wel die dingen te zien die nu kennelijk te vaak wegvallen. Heb ik geen knopje voor nodig in dat geval.
Het lijkt me ook niet gruwelijk veel werk, je ziet een x-case topic niet sticky staan en regelt het in een handomdraai, zie je wat over het hoofd, dan is er altijd wel een user (of TS) die dit even meldt.
Mwjah...moet je dan als gebruiker maar alles voorgekauwd krijgen? Het staat notabene vrij duidelijk bovenin de forum index en de systematiek wordt door meer subfora gebruikt. Maar goed....ik denk niet dat dit nou eigenlijk de oorzaak van de onvrede isquote:Op maandag 10 mei 2010 13:09 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Zoals iemand in een ander topic al opmerkte:
[..]
Als je het laagdrempelig wil houden wel ja.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:14 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Mwjah...moet je dan als gebruiker maar alles voorgekauwd krijgen? Het staat notabene vrij duidelijk bovenin de forum index en de systematiek wordt door meer subfora gebruikt.
Wat dan wel?quote:Maar goed....ik denk niet dat dit nou eigenlijk de oorzaak van de onvrede is
Nee, dan druk je namelijk de andere topics permanent naar beneden en dat is ook niet de bedoeling.quote:
Ik denk dat dat voldoende naar voren is gekomen in dit topic en dat die discussie in het verleden genoeg gevoerd is. Ik wil me daar niet tegenaan bemoeien als je het niet erg vind.quote:
Eens. Het is mij nooit opgevallen maar als ik er nu zo naar kijk ben ik het er helemaal mee eens.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:20 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar haal allereerst maar die tags weg, de TT van Dierentuinfoto's is leuk, dat klinkt al meteen aanlokkelijk om in te kijken. De rest heb ik dat niet zo bij.
Tags storen ook bij het herkennen van een topic omdat je niet meteen aan het begin van de TT moet beginnen met lezen.
Vlak de bezoekers niet uit die, zoals ik, de subfora hebben uitgeschakeld. De mogelijkheid van een optie ontslaat je niet om het forum duidelijk te houden voor iedereen, ook degenen die die optie niet gebruiken.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:14 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Mwjah...moet je dan als gebruiker maar alles voorgekauwd krijgen? Het staat notabene vrij duidelijk bovenin de forum index en de systematiek wordt door meer subfora gebruikt. Maar goed....ik denk niet dat dit nou eigenlijk de oorzaak van de onvrede is
Klopt, zo'n dierentuinfototopic is idd leuk, maar als ik dan dit zie staan boven het invoerscherm:quote:Op maandag 10 mei 2010 13:20 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee, dan druk je namelijk de andere topics permanent naar beneden en dat is ook niet de bedoeling.
Maar haal allereerst maar die tags weg, de TT van Dierentuinfoto's is leuk, dat klinkt al meteen aanlokkelijk om in te kijken. De rest heb ik dat niet zo bij.
Tags storen ook bij het herkennen van een topic omdat je niet meteen aan het begin van de TT moet beginnen met lezen.
Dan krijg ik toch het idee dat er meer verwacht wordt dan "Leuke kangaroo-foto Pietje".quote:Voordat je reageert
Als je foto's plaatst worden reacties op je voorganger(s) zeer op prijs gesteld.
Dat is vooral gedaan om te voorkomen dat het een foto-dumpplek wordt waar iedereen maar z'n plaatjes neerknalt zonder een reactie op andermans foto's te geven, of er überhaupt naar te kijken.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, zo'n dierentuinfototopic is idd leuk, maar als ik dan dit zie staan boven het invoerscherm:
[..]
Dan krijg ik toch het idee dat er meer verwacht wordt dan "Leuke kangaroo-foto Pietje".
Ik ga ook graag naar een museum, en vind mooi wat ik mooi vind en vind niet mooi of niet indrukwekkend wat ik niet mooi of niet indrukwekkend vind, maar ik heb nooit de behoefte om daar quasi-intellectueel over te gaan zitten doen.
Het hoeft niet, het mag.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, zo'n dierentuinfototopic is idd leuk, maar als ik dan dit zie staan boven het invoerscherm:
[..]
Dan krijg ik toch het idee dat er meer verwacht wordt dan "Leuke kangaroo-foto Pietje".
Ik ga ook graag naar een museum, en vind mooi wat ik mooi vind en vind niet mooi of niet indrukwekkend wat ik niet mooi of niet indrukwekkend vind, maar ik heb nooit de behoefte om daar quasi-intellectueel over te gaan zitten doen.
Kijk in de Faq, daar staan ze ook allemaal.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:55 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Mwoah, dit lijken me toch redelijk eenvoudige onderwerpen die je met zo'n beetje iedere camera kan maken.
[algemeen] Dierentuinfoto's - Zoo far, zoo good.
[Centraal]Zonsondergang / opkomst #7
[Centraal] Fotos van Bloemen
[Centraal] Zwart-wit foto's #2
[Verzameltopic] Autofotografie
[Centraal] Lente-foto topic!
Fotografeer je huisdier, deel 9
Portretfotografie #14
Ik heb alleen altijd het gevoel dat je naar de topics moet zoeken.
Misschien dat sticky maken helpt?
En daar zijn Test case's voor bedoeld.quote:Op maandag 10 mei 2010 11:26 schreef Vikingsmeisje het volgende:
[..]
Als ik hier foto's neer zet, dan weet ik dat ik commentaar kan krijgen wat ik niet wil horen. Maar ik, als beginnertje, wil wel graag vooruit in deze hobby en dat kan niet als je alleen maar hoort dat je een mooi plaatje schiet! Als je niet tegen commentaar kunt en alleen maar wilt showen moet je dat maar duidelijk maken in je openingspost!!
Ik heb nu twee keer wat geplaatst in een post, maar daar wordt overheen gelezen. Jammer. Maar ik kan het me wel voorstellen. Ik weet ook niet altijd iets zinnigs over de foto's van mijn voorganger te zeggen.
Ik heb nog wel wat plaatjes liggen waar ik wel wat commentaar op kan gebruiken. Zal eens kijken of ik vanavond de tijd kan vinden om wat te plaatsen.
Dat is de essentie van een fotografieforum ja. Maar als ik dit topic zo doorlees wil men een fotodumpplek waar je gewoon je plaatjes neer kan zetten zonder enige verplichting tot het leveren of ontvangen van commentaar.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:50 schreef Isdatzo het volgende:
Dat is vooral gedaan om te voorkomen dat het een foto-dumpplek wordt waar iedereen maar z'n plaatjes neerknalt zonder een reactie op andermans foto's te geven, of er überhaupt naar te kijken.
Daar heeft ook niemand iets aan, als je foto's post doe je dat ook om ze aan anderen te laten zien en hoop je daar ook reacties op te krijgen.
Dat is er ondertussen al eenquote:Op maandag 10 mei 2010 14:01 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dat is de essentie van een fotografieforum ja. Maar als ik dit topic zo doorlees wil men een fotodumpplek waar je gewoon je plaatjes neer kan zetten zonder enige verplichting tot het leveren of ontvangen van commentaar.
Goed dat je het zegt, die vallen me nu dus echt pas voor het eerst op!quote:Op maandag 10 mei 2010 13:56 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
En daar zijn Test case's voor bedoeld.
FOT FAQquote:Op maandag 10 mei 2010 14:14 schreef Vikingsmeisje het volgende:
[..]
Goed dat je het zegt, die vallen me nu dus echt pas voor het eerst op!
Nou ja, volgens mij is er niet zozeer behoefte aan een dumpplek zonder 'commentaarverplichting' (want die verplichting geldt in geen enkel topic, met uitzondering van 'Beoordeel je voorganger'), maar meer aan een dumpplek zonder kwaliteitseisen.quote:Op maandag 10 mei 2010 14:01 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dat is de essentie van een fotografieforum ja. Maar als ik dit topic zo doorlees wil men een fotodumpplek waar je gewoon je plaatjes neer kan zetten zonder enige verplichting tot het leveren of ontvangen van commentaar.
Maar dat is toch ook een soort van logisch of zie ik dat nou verkeerd? Mensen die al langer fotograferen kijken nou eenmaal heel anders tegen foto's aan dan mensen die net beginnen.quote:Op maandag 10 mei 2010 14:35 schreef Omniej het volgende:
En ja, niet dat er voor de rest harde kwaliteitseisen aan foto's in FOT worden gesteld, maar stiekem is dat natuurlijk wel een beetje zo en dat schrikt mensen gewoon af.
De mensen die graag hun foto's willen showen zonder commentaar te krijgen kunnen nu terecht in het eerder geposte topic.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:23 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Maar dat is toch ook een soort van logisch of zie ik dat nou verkeerd? Mensen die al langer fotograferen kijken nou eenmaal heel anders tegen foto's aan dan mensen die net beginnen.
Daarnaast vind ik de term kwaliteitseisen ook al niet echt passen. Het is echt zo'n jeukwoord zeg maar. En ik zie het niet als kwaliteitseisen maar als een subjectief iets. Kwaliteit suggereert dat er een objectief meetmiddel is voor een goede foto. Mensen vinden een plaatje mooi of niet.
Verder is dit een fotografieforum. Ik ga er dan vanuit dat mensen die hier komen en posten interesse hebben in fotografie an sich. Als je dan het zoveelste CF-dump-topic (oneerbiedige aanduiding voor een topic waarin een boel foto's onder elkaar geplaatst zijn en waaraan eigenlijk totaal geen aandacht is besteed onder het mom van "geen bewerking is een goede bewerking") tegenkomt, dan vind ik dat gewoon jammer. Met name omdat die persoon ook nog serieus commentaar verwacht.
Als ik dit topic zo lees, dan krijg ik toch echt het gevoel dat dit een forum moet worden waar iedereen zijn CF-kaartje kan legen zonder dat de grote boze mensen die met wat duurdere apparatuur rondlopen (leuk, zo'n doorgeslagen hobby....je wordt er gelijk op afgerekend) komen met hun vaak goedbedoelde commentaar.
Waar mogen die-grote-boze-mensen-met-wat-duurdere-apparatuur dan wel rondlopen zonder iedereen blijkbaar voor de kop te stoten? Of moeten zij maar een ander forum opzoeken?
Het zou je sieren als je je vooroordelen opzij zet en eens echt de reacties leest die in dit topic staan.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:23 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Maar dat is toch ook een soort van logisch of zie ik dat nou verkeerd? Mensen die al langer fotograferen kijken nou eenmaal heel anders tegen foto's aan dan mensen die net beginnen.
Daarnaast vind ik de term kwaliteitseisen ook al niet echt passen. Het is echt zo'n jeukwoord zeg maar. En ik zie het niet als kwaliteitseisen maar als een subjectief iets. Kwaliteit suggereert dat er een objectief meetmiddel is voor een goede foto. Mensen vinden een plaatje mooi of niet.
Verder is dit een fotografieforum. Ik ga er dan vanuit dat mensen die hier komen en posten interesse hebben in fotografie an sich. Als je dan het zoveelste CF-dump-topic (oneerbiedige aanduiding voor een topic waarin een boel foto's onder elkaar geplaatst zijn en waaraan eigenlijk totaal geen aandacht is besteed onder het mom van "geen bewerking is een goede bewerking") tegenkomt, dan vind ik dat gewoon jammer. Met name omdat die persoon ook nog serieus commentaar verwacht.
Als ik dit topic zo lees, dan krijg ik toch echt het gevoel dat dit een forum moet worden waar iedereen zijn CF-kaartje kan legen zonder dat de grote boze mensen die met wat duurdere apparatuur rondlopen (leuk, zo'n doorgeslagen hobby....je wordt er gelijk op afgerekend) komen met hun vaak goedbedoelde commentaar.
Waar mogen die-grote-boze-mensen-met-wat-duurdere-apparatuur dan wel rondlopen zonder iedereen blijkbaar voor de kop te stoten? Of moeten zij maar een ander forum opzoeken?
Waarom moet die sticker van duurdere apparatuur er weer bij? Hebben die kwaliteitsfotograferen zonder die apparatuur dan geen goede foto's?? En een beginner met een peperdure camera heeft dan bij voorbaat een goede foto?quote:Op maandag 10 mei 2010 15:23 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dat jij eventueel mensen voor de kop stoot heeft weinig met je "dure appatuur" te maken denk ikquote:Op maandag 10 mei 2010 15:23 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Tsja, wat is dan een 'goede' manier van kritiek, en wat is slecht? Verschilt ook weer per fotograaf... De een zal daadwerkelijk iets willen leren en ontvangt graag harde kritiek, de ander zal liever willen horen hoe goed of hoe fantastisch mooi zijn/haar foto wel niet is en ontvangt juist liever geen harde kritiek. Dit verschil in voorkeur maakt de een niet beter dan de ander, maar hoe weet je of iemand op harde kritiek zit te wachten of niet?quote:Op maandag 10 mei 2010 15:31 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Het zou je sieren als je je vooroordelen opzij zet en eens echt de reacties leest die in dit topic staan.
Helemaal niemand zegt dat kritiek niet mag. Het gaat voornamelijk om de manier waarop deze kritiek gegeven wordt. En het is best leuk te horen dat een foto goed gelukt is. Ik zou niet weten waarom een fotograaf niets aan die informatie heeft.
Ik ben het helemaal met je eens. Het is uiteraard een kwestie van geven en nemen.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:39 schreef Omniej het volgende:
[..]
Tsja, wat is dan een 'goede' manier van kritiek, en wat is slecht? Verschilt ook weer per fotograaf... De een zal daadwerkelijk iets willen leren en ontvangt graag harde kritiek, de ander zal liever willen horen hoe goed of hoe fantastisch mooi zijn/haar foto wel niet is en ontvangt juist liever geen harde kritiek. Dit verschil in voorkeur maakt de een niet beter dan de ander, maar hoe weet je of iemand op harde kritiek zit te wachten of niet?
En dan zit je nog met het probleem dat er aan de ene kant mensen zijn die totaal niet zitten te wachten op een heel forum vol "Oh wow, mooie foto hoor!", terwijl een andere groep totaal niet zit te wachten op harde kritiek over scheve horizonnen, slechte belichtingen, compositie-ditjes en crop-datjes...
Ik ga ff een dooddoener er in gooien.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:39 schreef Omniej het volgende:
[..]
Tsja, wat is dan een 'goede' manier van kritiek, en wat is slecht? Verschilt ook weer per fotograaf... De een zal daadwerkelijk iets willen leren en ontvangt graag harde kritiek, de ander zal liever willen horen hoe goed of hoe fantastisch mooi zijn/haar foto wel niet is en ontvangt juist liever geen harde kritiek. Dit verschil in voorkeur maakt de een niet beter dan de ander, maar hoe weet je of iemand op harde kritiek zit te wachten of niet?
En dan zit je nog met het probleem dat er aan de ene kant mensen zijn die totaal niet zitten te wachten op een heel forum vol "Oh wow, mooie foto hoor!", terwijl een andere groep totaal niet zit te wachten op harde kritiek over scheve horizonnen, slechte belichtingen, compositie-ditjes en crop-datjes...
Die "dooddoener" is inmiddels al meerdere keren door meerdere personen in dit topic geplaatst.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:46 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Kritiek hoort er bij vind ik, het gaat er alleen om hoe het geplaatst wordt.
Het eerste stuk van mijn dooddoener niet.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:48 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Die "dooddoener" is inmiddels al meerdere keren door meerdere personen in dit topic geplaatst.
Sommige mensen hier lezen er blijkbaar structureel overheen.
En hoe er mee omgegaan wordt.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:46 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Kritiek hoort er bij vind ik, het gaat er alleen om hoe het geplaatst wordt.
Goede vraag, die ik voor mijzelf beantwoord heb met ik ga naar een ander forum.. Ik denk dat FOT heel duidelijk moet aangeven wat voor soort fotoforum zij willen zijn. Nu is dat niet zo waardoor onduidelijkheid onstaat.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:23 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Denk ik nog steeds wel eigenlijk.quote:Op maandag 10 mei 2010 16:00 schreef Kremers het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat FOT iedereen probeert aan te spreken en dat werkt gewoon niet denk ik.
Deze discussie loopt al jaren, maar hij is nooit fatsoenlijk afgemaakt.quote:Op maandag 10 mei 2010 16:00 schreef mrSPLIFFY het volgende:
Goh er was toch blijkbaar nog wel behoefte aan deze discussie...
Topic loopt als een tierelier
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |