't Is precies wat je zegt: het zou een natuurlijk proces moeten zijn. Dat kan met behulp van regels (die stellen dat er verplicht gereageerd moet worden op de vorige X foto's) überhaupt nooit gerealiseerd worden natuurlijk, maar dat moet gewoon vanuit de users zelf komen.quote:Op donderdag 22 april 2010 10:40 schreef Kremers het volgende:
Verplicht reageren is ook lastig, omdat je dan geforceerde uitspraken gaat krijgen (mooie foto!) o.i.d. Dan moet gaan via een natuurlijk proces, waarbij mensen van elkaar verwachten dat er gereageerd gaat worden en dat mensen zich ook geroepen voelen om te reageren, zonder dat ze daarbij de drk van moeten ervaren. Dat is alleen ontzettend moeilijk om te realiseren denk ik..
ja ben ik t ook mee eens maar had dat toen ook geroepen... En nu maat t tagje ineens niet meer uit...quote:Op donderdag 22 april 2010 19:17 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het punt is natuurlijk dat er soms wel erg strenge normen over fotos gehaald worden. Als iemand van 16 met zijn MyFirstCamera trots zijn fotos komt laten zien zie ik nog steeds reacties langskomen in de trant van 'bagger", "hou je horizon eens recht" en "de kleuren zijn ruk". Dat kan best genuanceerder. Mijn dochter van 13 heeft sinds kort haar eigen camera, en ze maakt (zonder enige vorm van inlezen) best aardige fotos. Maar zoals de reacties nu gaan, zal ik niet gauw zeggen dat ze ze maar eens hier moet gaan posten.
En wat betreft het tagje ben ik het eens met danny: het maakt geen bal uit wat je er aan hangt, als die fotos maar gepost worden. Wat voor de één een showcase is is voor een ander een testcase en andersom. In de reacties maakt het alleen maar verschil voor de vaste hap van FOT, en zelfs die schieten nog wel eens door.
hier zie je ook dat als je verplicht moet reageren zeggen ze gewoon; ik zou hem anders croppen... Soort veredelde TVPquote:Op donderdag 22 april 2010 19:35 schreef Omniej het volgende:
Ik had m'n reactie eigenlijk is het Meetingtopics-topic geplaatst, maar ik zal hem nu hier maar neergooien.
[..]
't Is precies wat je zegt: het zou een natuurlijk proces moeten zijn. Dat kan met behulp van regels (die stellen dat er verplicht gereageerd moet worden op de vorige X foto's) überhaupt nooit gerealiseerd worden natuurlijk, maar dat moet gewoon vanuit de users zelf komen.
Eigenlijk is het enige topic waarin nog enigszins gereageerd wordt het 'Beoordeel je voorganger...'-topic, maar zelfs in die reeks is het commentaar vaak maar magertjes. Door sommigen wordt er wat uitgebreider en serieuzer gereageerd, maar een veel grotere groep houdt het bij erg summier commentaar.
Iets wat overigens ook erg demotiverend werkt is het feit dat je zelf vaak slecht commentaar terugkrijgt, terwijl je zelf juist net uitgebreid commentaar op een ander hebt geleverd. Niet zo prettig natuurlijk, aangezien het geven van goed en uitgebreid commentaar op andermans foto's op die manier allesbehalve beloond wordt...
had deze reactie van je gemist. Ik had al niet het idee dat dat jouw post was. Ik doelde op degene die alleen dergelijke reacties plaatsen. Niets mis om te zeggen dat iets (nog) niet rijp is voor een showcase, maar dat moet natuurlijk wel onderbouwd worden. Liefst met tips ter verbetering.quote:Op donderdag 22 april 2010 19:03 schreef mrSPLIFFY het volgende:
ooohja gaan we zo beginnenlekkere houding
toen ik hier net kwam op fot was er altijd gezeik over tes/show case... deed je wat in een showcase kreeg je altijd gezeik,dat t niet goed genoeg was voor een showcase e.d
ik heb dat niet verzonnen hoor...
Maar wie bepaald dan dat iets het predicaat showcase waard is?quote:Op donderdag 22 april 2010 21:19 schreef Xcalibur het volgende:
Ik denk dat het voor veel mensen ook lastig is om inhoudelijk te reageren, omdat een 'mooie foto' vaak een kwestie van gevoel is. Het is heel lastig om onder woorden te brengen waarom hij mooi is, of wat er wel of niet goed aan is (behalve de obvious dingen)...
Er is denk ik maar een kleine groep hier die inhoudelijk goed commentaar kan geven, terwijl de meesten het wel willen krijgen.... en daarmee heb je dus een scheve verhouding
Wat betreft de reacties hierboven: ik vind niet dat alles zomaar het tagje 'showcase' moet krijgen, hoe goedbedoeld ook. Dat je je foto's laat zien is hartstikke leuk, maar een showcase moet je wel waarmaken
Ik zou heel de 'showcase' eigenlijk laten voor wat het is. De term zegt min of meer vanuit de poster al 'dit heb ik gemaakt en wil ik je laten zien, en ik zou graag horen hoe goed ik ben'. Althans; zo komt het op mij over. Ik heb ook weleens een serie een showcase genoemd geloof ik, maar ik noem het liever een testcase omdat dat meteen duidelijk maakt dat ik open sta voor kritiek, suggesties en goedbedoelde adviezen.quote:Op donderdag 22 april 2010 21:22 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Maar wie bepaald dan dat iets het predicaat showcase waard is?
Creer je dan juist een behoorlijke barriere die het nog moeilijker maakt voor beginnelingen om hun verzameling foto's te laten zien?
En wie bepaald dan wanneer ze "waardig" genoeg zijn om als vol aangezien te worden?
Want dat is het risico wat je gaat krijgen.
Dat is mijn persoonlijke visie, niet die van FOT en/of de mods. En bovendien ben ik wel een vaste, maar ook een zeer onregelmatige gebruiker van FOT. Ik post soms eken niet mee, gewoon omdat ik geen zin heb.quote:Op donderdag 22 april 2010 19:42 schreef mrSPLIFFY het volgende:
[..]
ja ben ik t ook mee eens maar had dat toen ook geroepen... En nu maat t tagje ineens niet meer uit...
Hoop bullcrap dus wat hier de afgelopen 2 jaar geroepen is? is nu opeens wel alles goed als showcase...
ik vindt t prima hoor, maar alleen een beetje jammer dat dat niet vanaf het begin is geweest dan...
Ja, dat is lastigquote:Op donderdag 22 april 2010 21:22 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Maar wie bepaald dan dat iets het predicaat showcase waard is?
Creer je dan juist een behoorlijke barriere die het nog moeilijker maakt voor beginnelingen om hun verzameling foto's te laten zien?
En wie bepaald dan wanneer ze "waardig" genoeg zijn om als vol aangezien te worden?
Want dat is het risico wat je gaat krijgen.
Waarom nu weer 'modelfotografie'? Dezelfde regels die daar gelden gelden ook voor het schieten van landschappen, of een macro-shot. En die komen hier veel vaker langs dan modelfotos.quote:Op donderdag 22 april 2010 22:27 schreef ultra_ivo het volgende:
Het verschil tussen Showcase en Testcase is leuk voor onderwerpen die je over kunt doen, waar je met de feedback van een testcase dezelfde foto's kunt verbeteren. Fotografeer je evenementen, maak je reportages e.d. kun je niet teruggaan, de situatie komt niet terug.
Hetzelfde probleem bij de beoordeling. Te vaak maak ik mee dat er kritiek komt op zaken die de fotograaf niet in de hand heeft. Niet alles is naar de criteria van modelfotografie te beoordelen.
We waren tegelijkertijdquote:Op donderdag 22 april 2010 22:27 schreef ultra_ivo het volgende:
Het verschil tussen Showcase en Testcase is leuk voor onderwerpen die je over kunt doen, waar je met de feedback van een testcase dezelfde foto's kunt verbeteren. Fotografeer je evenementen, maak je reportages e.d. kun je niet teruggaan, de situatie komt niet terug.
Hetzelfde probleem bij de beoordeling. Te vaak maak ik mee dat er kritiek komt op zaken die de fotograaf niet in de hand heeft. Niet alles is naar de criteria van modelfotografie te beoordelen.
in die gevallen zou de uitleg erg fijn zijn hoe je met zo'n situatie om zou moeten gaan. en dan wel binnen het redelijke natuurlijk.quote:Op donderdag 22 april 2010 22:32 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
We waren tegelijkertijd
Wat je laatste punt betreft: kritiek op iets wat de fotograaf niet in de hand heeft kan wel degelijk goede kritiek zijn. Misschien kon je er bij die foto niets aan doen, maar het is wel nuttig om je van bewust te zijn voor de toekomst.
quote:Op donderdag 22 april 2010 23:02 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
in die gevallen zou de uitleg erg fijn zijn hoe je met zo'n situatie om zou moeten gaan. en dan wel binnen het redelijke natuurlijk.
aan reacties van jammer van al die ruis.... heb je bv. niets.
foto's maken met een opzet flitser binnen op een onderwerp wat 40meter ver staat heeft geen zin.
een uitleg hoe je bv de ruis in de foto zou kunnen verminderen heeft meer zin.
het aangeven van de zwaktes van een foto heeft pas zin voor de fotograaf als je ook kan leren hoe het beter zou moeten.
Eens.quote:Op donderdag 22 april 2010 23:02 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
in die gevallen zou de uitleg erg fijn zijn hoe je met zo'n situatie om zou moeten gaan. en dan wel binnen het redelijke natuurlijk.
Sorry, naar kom ook op internet regelmatig foto's tegen van pro's die m'n ma nog kan maken bv.quote:Op donderdag 22 april 2010 22:30 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Ja, dat is lastig
Maar als je voor het eerst met je DSLR op stap bent geweest en alles in een topic pleurt is het nog geen showcase. Als iemand zegt dat het een showcase is, verwacht ik er heel wat van. In ieder geval dat het een weloverwogen keuze van een serie is, waarbij zorg is besteed aan de foto's, de serie en de presentatie.
Daarnaast komt er vaak genoeg een testcase (oid) voorbij, waarbij de TS minder zeker van zijn zaak is en zoekt naar tips en trucs. En natuurlijk de "gewone" toipcs waarbij iemand gewoon een stel foto's wil laten zien waarover hij tevreden is
Voor mijn gevoel is het onderscheid vrij helder, maar het heeft meer met de insteek van de TS te maken dan met de feitelijke kwaliteit van de foto's nu ik erover nadenk
Sticky is onderin hè ? Ik dacht misschien is het handig als je een show-/testcase bovenin het subforum kunt krijgen, dat ze meer aandacht krijgen, een topic zakt nu in mijn ogen wel eens te snel af en of sneeuwt onder in de talloze andere topics.quote:Op vrijdag 23 april 2010 11:31 schreef Isdatzo het volgende:
Maar goed, wat mij opvalt is dat de fototopics wel vaak veel views hebben maar er niet veel op gereageerd wordt. De vraag is ook hoe we dát kunnen stimuleren.
Maar een user heeft er niets aan als hij een showcase plaatst en te horen krijgt dat het eigenlijk een testcase zou moeten zijn. Dat impliceert dat de user er zelf niet tevreden zou mogen zijn....quote:Op vrijdag 23 april 2010 11:31 schreef Isdatzo het volgende:
De showcase/testcase-discussie hebben we al vaker gevoerd en ik blijf van mening dat je dat lekker aan de poster zelf moet overlaten.
Ik ben er tevreden over en ik wil 't graag laten zien: showcase.
Ik ben er niet helemaal zeker over en ik wil graag commentaar/tips: testcase.
Daarnaast staat dit natuurlijk een beetje los van het gebrek aan show- of testcases.
Dat lijkt me een goedequote:Op vrijdag 23 april 2010 13:46 schreef elcastel het volgende:
[..]
Sticky is onderin hè ? Ik dacht misschien is het handig als je een show-/testcase bovenin het subforum kunt krijgen, dat ze meer aandacht krijgen, een topic zakt nu in mijn ogen wel eens te snel af en of sneeuwt onder in de talloze andere topics.
Je zou een show-/testcase een tijdje kunnen laten plakken en als de nieuwigheid eraf is of het wordt toch niks, je hem van de sticky afhaalt en laat zakken (al dan niet). Maar bijvoorbeeld 2 weken/ een maand bovenin.
Het is maar een suggestie natuurlijk, maar ik denk dat je op die manier sowieso wat meer kijkers trekt.
En ook op DPZ heb je soms kritieken die niet heel vriendelijk overkomen (of is dat verandert sinds een jaar?).quote:Op vrijdag 23 april 2010 13:07 schreef Kremers het volgende:
Dat valt mij ook op ja. Maar dat heb je overal hoor, ook op DPZ, wat een dedicated fotosite is, heb je topics met 28.000 views en 900 reacties.. Hoewel sommigen natuurlijk wel vaker dan 1x in een topic kijken.
Daar is toch het foto's Filter knopje voor ? Sorry maar daar zie ik t probleem niet in...quote:Op vrijdag 23 april 2010 14:40 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat lijkt me een goedeHet gebeurt regelmatig dat je een showcase mist omdat hij tussen de overige topics niet opvalt
Het is echt een illusie om te denken dat je dat kunt opvangen. Mensen reageren (lang) niet altijd zoals de ontvanger dat wilt. Op DPZ, hier en op andere fora zie ik hetzelfde gebeuren, het 'nadeel' van Fok is dat er zijdelings wel eens een broodmongool langskomt, maar dat weet je bij Fok, anderzijds denk ik dat het net zoveel voordelen heeft.quote:Op vrijdag 23 april 2010 14:42 schreef sanger het volgende:
En ook op DPZ heb je soms kritieken die niet heel vriendelijk overkomen (of is dat verandert sinds een jaar?).
Kijk daar ga je al, ik kom toch echt al langer op FOT, maar ik weet niks van dat knopje; ik gok dat een 'nieuweling' er helemaal niks van weet. Ik vind het een oplossing die wsl perfect werkt voor mensen die ervan weten, maar het is ondoenlijk om al die aparte oplossingen van forums of subforums te kennen.quote:Op vrijdag 23 april 2010 14:52 schreef mrSPLIFFY het volgende:
Daar is toch het foto's Filter knopje voor ? Sorry maar daar zie ik t probleem niet in...
Om hier nog even op in te haken, ik zag (toevallig) dat topic 'Doel', met alle respect, het heeft mij (nogsteeds) niet uitgenodigd er naar te kijken. Wil je mensen trekken, dan verzin je toch een aantrekkelijke titel ? Misschien was het juist suggestief/uitnodigend bedoeld, maar ik kijk er overheen.quote:Op vrijdag 23 april 2010 14:52 schreef mrSPLIFFY het volgende:
Maar kritiek geven gebeurt volgens mij bij het zogenaamde kliekje onderling gewoon niet...
Zie de showcase van Doel... (dat zou ik eerder een testcase noemen dan, maar goed andere discussie)
Ik zie veel views maar bijna geen comments omdat mensen niet tegen t zere been willen schoppen misschien?
Onderling bang zijn om kritiek te geven?
Is dat zo ? Toen was ik nog behulpzaam ja.quote:Op vrijdag 23 april 2010 15:09 schreef mrSPLIFFY het volgende:
Leuk dat ik jou nog wat kan wijsmaken
ik weet nog in 2003 toen ik me registreerde heb jij mij geholpen met t plaatsen van een hoofdfoto in mn fotoboek
Mee eens, alleen ik snap de kritieken achteraf vaak ook niet, maar dat is dan weer koppigheid.quote:Op vrijdag 23 april 2010 15:09 schreef PankPinther het volgende:
Ik heb ook wel eens foto's gepost waarvan ik dacht "waarom vinden ze die nou niet mooi?", maar als ik ze nu terug kijk snap ik het wel
Daar is helemaal miets mis meequote:Op vrijdag 23 april 2010 15:12 schreef elcastel het volgende:
[..]
Mee eens, alleen ik snap de kritieken achteraf vaak ook niet, maar dat is dan weer koppigheid.
Ik vind persoonlijk de discussie juist lekker, ik heb ooit met PK een avondje in een rondje zitten zeiken en uiteindelijk begrepen we elkaars kritieken (en hebben het denk ik beide niet van de ander aangenomen)..
sorry hoor, maar wat heb je liever.quote:Op vrijdag 23 april 2010 19:05 schreef mrSPLIFFY het volgende:
bij sommige showcases heb ik niet de behoefte om te reageren, omdat foto's me niet aanspreken, dan kan ik me beter van commentaar afhouden denk ik dan.
tja en als dat voor meer mensen geldt......
ik voel me ook niet echt de geroepen persoon om te reageren. dat geef ik toe.quote:Op vrijdag 23 april 2010 19:19 schreef Ynske het volgende:
[..]
sorry hoor, maar wat heb je liever.
"Saai"
"Doet me niets"
"Oninteressant"
"Rommeltje"
en ja, soms vind ik t moeilijk om door een foto heen te kijken die me niet aanspreekt, om dan bv op technische dingen te letten.
Maar ik heb meer dan eens moeite genomen om te reageren op heel veel foto's. Dus nogmaals. gaat allemaal eens voor je eigen deur vegen, neem de moeite om te reageren op foto's ipv te jammeren dat er geen reacties komen. Doet voor een ander wat jij voor je zelf ook graag ziet
en misschien reageer ik ietwat heftig, is niet zo bedoeld, maar t valt me op dat veel van de mensen die steeds roepen van dr komen toch geen reacties etc zelf ook niet echt de moeite nemen om te reageren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |