abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79642891
Gelijk op de eerste dag, 17 mei, om 13:30 mogen we aan de slag met Bio.

Hoe gaan jullie leren? Alle boeken van de afgelopen 3 jaar, honderden bladzijdes dus, leren? Heel Samengevat leren?
Vertel het hier
pi_79643323
Oude examens oefenen, maar om alle hoofdstukken door te gaan lezen is een beetje erg veel van het goede. Misschien alleen de lastigere hoofdstukken als zenuwen e.d. Voor de rest alleen de samenvattingen achterin.
pi_79643450
Een paar hoofdstukken van biologie heb ik nooit echt goed gesnapt / gekend (o.a. zenuwen, dissimilatie en afweer), die ga ik wel weer gewoon helemaal vanuit het boek doorlezen (afweer heb ik al gedaan). De rest doe ik mbv Samengevat en examens oefenen.

Ik zie trouwens wel enorm op tegen bio...
pi_79644910
Tot in den treurigheid oude examens oefenen met samengevat ernaast. Van dat oude boek dat wij hebben word ik niets wijzer.

Het centraal examen heeft betrekking op de subdomeinen B1, C1, D1, D3, D4,
D5, E2, E4 en E5, in combinatie met de vaardigheden uit domein A.

Dus niet op centraal examen:

Subdomein B2: Structuren van cellen
10. De kandidaat kan cellen en delen van cellen herkennen en de functies
benoemen, en daarbij de relatie leggen met hogere en lagere
organisatieniveaus.

Subdomein C2: De levenscyclus van de mens
12. De kandidaat kent de feiten van de menselijke voortplanting en ontwikkeling en
de hormonale regeling hiervan, kent de methoden van anticonceptie, en kan
een beargumenteerde mening geven over de betekenis van seksualiteit op
biologisch, medisch, maatschappelijk en persoonlijk vlak.
Subdomein C3: Levenscyclus van cellen
13. De kandidaat kent de celcyclus en de invloeden uit het interne en externe
milieu op de celcyclus, en kan daarbij een relatie leggen met andere
organisatieniveaus.

Subdomein D2: Metabolisme van planten
15. De kandidaat kan aangeven hoe organen, weefsels en cellen van planten
betrokken zijn bij opname, verwerking, transport en opslag van stoffen, en
factoren bespreken die daarop van invloed zijn.

Subdomein E1: Dynamiek in ecosystemen
19. De kandidaat kan uitleggen hoe ecosystemen zich kunnen handhaven en
ontwikkelen, en welke verstoringen daarbij kunnen plaatsvinden.

Subdomein E3: Ethologie
21. De kandidaat heeft inzicht in de organisatie, ontwikkeling en functie van
gedrag, en kent methoden die bij gedragsonderzoek gebruikt worden.
pi_79717330
2 jaar terug was het bijna een begrijpend lezen toets, biologie. Volgens mij is oude examens oefenen dan ook vele malen nuttiger dan alle boeken doornemen...
You can trust me, trust nobody...
pi_79748103
Ik heb ook het gevoel dat bio negen van de tien keer begrijpend lezen is. Ik ben benieuwd
pi_79749127
Biologie is idd bijna altijd een begrijpend lezen toets ja. En je vooral niet gek laten maken door de soms grote lappen tekst.
De onderdelen die geschrapt zijn dit jaar zijn juist de makkelijkere onderdelen , misschien wel daarom.

[ Bericht 11% gewijzigd door Butterfly91 op 30-03-2010 15:53:35 ]
pi_79767924
Samengevat boekje doornemen, oude examens oefenen en waar ik problemen heb het boek er nogmaals op na slaan.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_79939730
Is het multiplegok?
Play hard, go pro.
pi_79941692
quote:
Op zondag 4 april 2010 18:03 schreef Aethereal het volgende:
Is het multiplegok?
Sommige vragen wel, maar er zitten ook redelijk wat open vragen tussen.
pi_79992887
Oude examens oefenen helpt je wel de stof goed op te nemen. Als je dan een vraag niet weet, na het nakijken gelijk even samengevat erover bijpakken en kijken of je dan wel het antwoord kan beredeneren. Trouwens niet gelijk in de stress schieten als je veel fout hebt, want daar is nou eenmaal die N-term voor. (vorig jaar was hij 1.6 ofzo, ik schoot vet in de stress toen ik thuis keek en op ongeveer een 5 zou uitkomen,, uiteindelijk toch nog een 7 geworden).
  zondag 11 april 2010 @ 17:48:10 #12
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_80193166
* bioloogje meldt zich om arme leerlingen te kunnen helpen
pi_80928698
Iemand een goede manier om bio te leren want ik kom er niet echt uit
  zondag 2 mei 2010 @ 14:28:57 #14
163216 bioloogje
pi_80931377
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:10 schreef Perquisite het volgende:
Iemand een goede manier om bio te leren want ik kom er niet echt uit
Oude examens oefenen. De vragen waar je niet uit komt, de bijbehorende stof van bestuderen.
pi_80978993
Net 2009 II gemaakt, en ik had een 7.8
  vrijdag 7 mei 2010 @ 17:12:12 #16
301667 duke-forever
Sometimes I even amaze myself
pi_81140911
2009 1: 7.5
2009 2: 7.7

pi_81172609
Ik vind dit vak ook wel lastig leren eigenlijk....
  zaterdag 8 mei 2010 @ 14:53:43 #18
182531 Megaman
Gewoon mega, man.
pi_81177537
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 12:12 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik vind dit vak ook wel lastig leren eigenlijk....
Mee eens! Je moet het eigenlijk gewoon goed begrijpen en dan je kennis toepassen. Daarom heb ik ook niet echt het gevoel dat het nut heeft om nog écht te leren. Gewoon die examenbundel flink doorwerken en goed lezen wat ze vragen (wat ik dus nooit doe )
pi_81179871
Ik heb ooit hele ingewikkelde schema's gehad met geslachtshormonen, maar ik kan ze nergens terugvinden (in Biodata / Binas). Weet iemand of je die schema's moet kennen?
pi_81180311
Volgens mij hoef je niets te weten over hormonen en voorsplanting e.d.....
Moet wel ergens op inet te vinden zijn?
  zaterdag 8 mei 2010 @ 18:10:15 #21
163216 bioloogje
pi_81183917
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 14:53 schreef Megaman het volgende:

[..]

Mee eens! Je moet het eigenlijk gewoon goed begrijpen en dan je kennis toepassen. Daarom heb ik ook niet echt het gevoel dat het nut heeft om nog écht te leren. Gewoon die examenbundel flink doorwerken en goed lezen wat ze vragen (wat ik dus nooit doe )
Idd erg belangrijk bij de biologie examens. Vaak staat er in het inleidende verhaal meer informatie dan je nodig hebt, dus kijk daar ook goed naar.
pi_81225120
Hoofdstuk 5 (seksualiteit) en hoofdstuk 6 (voortplanting) hoeven dus niet?
Wat een opluchting. Al die hormonen die dan vrijkomen...

Moet je wel al dat gedoe over SOA's zoals aids weten? Hoe dat virus te werk gaat e.d:
quote:
6.5 Virussen
(Vermeerderen van het HIV en Herpes virus)

Je leert
- hoe HIV en Herpes simplex zich in een gastheercel vermeerderen.
- de gevolgen van besmetting met HIV.

HIV is het virus dat aids veroorzaakt. HIV is een retrovirus: zijn erfelijk materiaal bestaat uit RNA. Het virus gebruikt T-cellen (T-lymfocyten)als gastheercellen. Dit virus nestelt zich in deze witte bloedcellen. Je lichaam maakt vervolgens antistoffen tegen het virus. Iemand is seropositief als er antistoffen tegen het HIV-virus in zijn bloed zitten. Als er te veel witte bloedcellen worden aangetast gaat het immuunsysteem slechter werken. Op zichzelf onschuldige bemettingen kunnen dan tot de dood leiden. Tegen aids is nog geen medicijn. Er zijn wel middelen die het leven van HIV-patienten aanzienlijk kunnen verlengen.
Herpes simplex is een DNA-virus. Het virus veroorzaakt pijnlijke blaasjes rond o.a. de geslachtsorganen. Bij de geboorte kan een baby geïnfecteerd raken.
  zondag 9 mei 2010 @ 20:40:00 #23
163216 bioloogje
pi_81225944
quote:
Op zondag 9 mei 2010 20:23 schreef -Strawberry- het volgende:
Hoofdstuk 5 (seksualiteit) en hoofdstuk 6 (voortplanting) hoeven dus niet?
Wat een opluchting. Al die hormonen die dan vrijkomen...

Moet je wel al dat gedoe over SOA's zoals aids weten? Hoe dat virus te werk gaat e.d:
[..]
Dat lijkt mij meer immuunsysteem e.d. dan voortplanting en seksualiteit. Dus als die stof wel in het programma zit zul je het moeten kennen. (maar ik heb de exameneisen van dit jaar niet gezien moet ik bekennen.)
pi_81229075
Dat over virussen / AIDS en zo staat in mijn Samengevat (van 2008) onder Huid en Immuniteit, dus ik denk dat je die wel gewoon moet weten.
pi_81230145
Oke bedankt. Ik zag het net staan bij hoofdstuk 6, maar kan zijn dat het ook nog ergens anders terugkomt.

Vind het ook niet erg, want hoe die stadia van HIV tot AIDS verlopen vind ik eigenlijk wel boeiend.
pi_81383347
Kutvak
pi_81403374
Ik ben echt veel te slordig met de examens maken. Maak de domste fouten omdat ik niet goed lees. Denk dat ik voor het examen rond de 6 haal. Wil een 6,5 eigenlijk .
  vrijdag 14 mei 2010 @ 13:08:30 #28
240618 Micson
The lonely stoner
pi_81414550
Ik ga voor de 5,0 . Wordt al moeilijk zat ben ik bang

Vooral DNA en dat assimilatie gedoe is erg kut
pi_81421799
Maandag is het zover. Gister 2009-I gemaakt, maar hoe moet je het antwoord op deze vraag weten? Kan iemand mij dat uitleggen?
pi_81421980
Je moet telkens naar het tweede getalletje kijken.

Opa V: A 11,24
Oma V: A 9,2

Vader heeft dan: 2,24

Zo zit de rest ook in elkaar.
pi_81422054
Oh wacht...het is niet echt consequent met dat twee getal. Even verder bestuderen..
pi_81422321
Astronova:

Ik had deze vraag al ergens eerder gesteld, snapte er ook niks van, een andere fokker heeft mij uitgelegd dat je de getalletjes niet als kommagetallen moet zien. Bijvoorbeeld:
A Opa M (1,8) betekent dat hij voor gen A de allelen 1 en 8 heeft.
B Opa M (8,14) betekent dat hij voor gen B de allelen 8 en 14 heeft enzovoort.

Voor het antwoord op de vraag volgt dan:
Moeder:
A (1,3) en zal dus 1 of 3 doorgeven.
B (8,18) dus 8 of 18
DR (17,10) dus 17 of 10 doorgegeven

De vader geeft ook per gen één van zijn allelen, en het gekozen allel van de moeder wordt gecombineerd met het allel van de vader. De enige juiste combinatie is dan antwoord B.

Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel, ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 16:47:54 #33
163216 bioloogje
pi_81422391
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 16:38 schreef -Strawberry- het volgende:
Oh wacht...het is niet echt consequent met dat twee getal. Even verder bestuderen..
Je zit wel goed... Het kind krijgt van zowel zijn vader als van zijn moeder een van de 2 getallen. Dus bij A krijgt hij van zijn moeder of een 1 of een 3 Van zijn vader krijgt hij of een 2 of een 24. Dit zorgt voor de mogelijkheden: KIND A: 1,2 of 1,24 of 3,2 of 3,24. Als je dit gaat doen en vergelijkt met de mogelijke antwoorden blijft er maar een antwoord over die zou kunnen kloppen voor het kind.
pi_81422473
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 16:46 schreef Emma123321 het volgende:
Astronova:

Ik had deze vraag al ergens eerder gesteld, snapte er ook niks van, een andere fokker heeft mij uitgelegd dat je de getalletjes niet als kommagetallen moet zien. Bijvoorbeeld:
A Opa M (1,8) betekent dat hij voor gen A de allelen 1 en 8 heeft.
B Opa M (8,14) betekent dat hij voor gen B de allelen 8 en 14 heeft enzovoort.

Voor het antwoord op de vraag volgt dan:
Moeder:
A (1,3) en zal dus 1 of 3 doorgeven.
B (8,18) dus 8 of 18
DR (17,10) dus 17 of 10 doorgegeven

De vader geeft ook per gen één van zijn allelen, en het gekozen allel van de moeder wordt gecombineerd met het allel van de vader. De enige juiste combinatie is dan antwoord B.

Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel, ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen.
Dat verklaart alles, ik zag ze ook als kommagetallen
pi_81422538
Dan snap ik 'm. Ik zat inderdaad wel in de goeie richting te denken.
Maar dit zijn dus echt van die vragen die je even moet doorhebben en waar je niet voor kan leren. Ja, je moet weten wat allelen zijn, maar dat is basiskennis die je eigenlijk altijd al wel hebt. Puur inzicht dit.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 16:54:04 #36
163216 bioloogje
pi_81422656
Als (toekomstig) leraar vind ik het ook geen goede vraag. Teveel onduidelijkheden waardoor je niet je kennis aan het toepassen bent, maar net het geluk moet hebben dat je de slecht vormgegeven tabel door hebt.
pi_81424774
De ideale nierdonor is een eeneiige tweelingbroer of tweelingzus: hun
genotypes zijn onderling gelijk.
Een jongetje heeft de combinatie van haplotypen A 9,24 / B 8,18 / DR 10,80.
Zijn ouders zijn beide heterozygoot voor alle drie de genen.
Zijn moeder is in verwachting van een meisje.
2p 10 Hoe groot is de kans dat dit meisje, voor wat betreft de HLA-A, HLA-B en
HLA-DR eiwitten, dezelfde combinatie van haplotypen heeft als haar oudere
broer? Ga ervan uit dat geen recombinatie plaatsvindt.

Waarom is het antwoord hier niet 1/4 * 1/4 * 1/4 ?
Moo
  vrijdag 14 mei 2010 @ 17:57:06 #38
163216 bioloogje
pi_81424976
Is dat niet omdat de genen zijn gekoppeld?
pi_81425151
Edit: verkeerd gelezen, het is dus niet 1/4*1/4*1/4, uitleg klopt niet

Moeder is heterozygoot dus
A: twee verschillende allelen
B: twee verschillende allelen
DR: twee verschillende allelen

Vader is heterozygoot dus
A: twee verschillende allelen
B: twee verschillende allelen
DR: twee verschillende allelen

Het meisje zal telkens één allel van moeder en één van vader krijgen. Er zijn dan bij A vier verschillende combinaties van allelen mogelijk, dus de kans op een zelfde genenbaar als het jongetje is 1/4.
Hetzelfde geldt bij B en DR, dus drie keer een kans van 1/4 wordt: 1/4 * 1/4 * 1/4

Voorbeeld:
Vader haplotype A: Allel 9 en 2

Moeder haplotype A: Allel 24 en 3

Dan heb je dus de mogelijke combinaties van allelenparen:
9, 24
2, 24
9, 3
2, 3

Maar we zijn op zoek naar een zelfde allelenpaar voor het meisje als het jongetje, dus alleen 9, 24. Dat is 1/4 kans.
pi_81425242
Oh wacht, het antwoord is NIET 1/4 *1/4 * 1/4? Dan snap ik dat ook niet.

* -strawberry- moet beter leren lezen...
  vrijdag 14 mei 2010 @ 18:13:16 #41
163216 bioloogje
pi_81425500
Iin de inleiding van de vraag staat dat je als kind, een SET genen krijgt van je vader en een SET genen van je moeder. De genen zijn dus gekoppeld. Daarom heb je ook in de tabel staan dat de moeder telkens het eerste getal heeft van oma en telkens het eerste van opa. Voor de vader geld dit in de tabel ook die krijgt telkens het 2e getal van opa en oma.

Dus het verhaal van strawberry klopt op zich wel alleen moet je het niet los berekenen voor A en los voor B etc. Dat zou alleen gelden wanneer ze niet gekoppeld waren.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 18:21:33 #42
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81425781
* beertenderrr mag maandag ook bio doen

Heb er wel zin in, laatste twee oefen examens waren een 6,8 en een 6,9. Moet dus goed komen
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
pi_81493934
Niemand zenuwachtig voor dit examen ?
pi_81494080
Ik wel
pi_81494107
Ik ook 3 uur bio, ik heb al de grootste moeite om 100 minuten bij een Bio tentamen er bij te blijven. Fuck!
pi_81494298
Over die examens van vorig jaar deed ik amper 2 uur. Hoe wil je ooit 3 uur volmaken.
Maar dan hoef je in elk geval niet te haasten. Of hadden ze vorig jaar minder tijd?
pi_81494360
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:57 schreef -Strawberry- het volgende:
Over die examens van vorig jaar deed ik amper 2 uur. Hoe wil je ooit 3 uur volmaken.
Maar dan hoef je in elk geval niet te haasten. Of hadden ze vorig jaar minder tijd?
Normaliter heb ik altijd tijd tekort bij bio Dus misschien eindelijk niet.

Als je dyslectisch bent heb je zelfs 3,5 uur toch? Als je dan na 2 uur al klaar bent zit je daar 1,5 uur te vervelen.
pi_81494366
De zenuwen beginnen nu te komen..
pi_81495175
Iemand die deze kan uitleggen?

Malariabestrijding is heel lastig omdat muggen resistent worden tegen insecticiden en parasieten resistent worden tegen medicijnen. De Duitse onderzoeker Matthias Mann heeft daarom voor een heel andere aanpak gekozen. Hij bracht een groot deel van de eiwitsamenstelling van Plasmodium falciparum in kaart. Hij ontdekte een serie van 1289 eiwitten, waarvan 714 actief zijn in aseksuele bloedstadia, 931 in gametocyten en 645 in gameten. Bij deze eiwitten zijn er die specifiek zijn voor een bepaald stadium. Dat betreft zowel eiwitten die door de parasiet afgegeven worden als receptor-eiwitten die aan het celmembraan van de parasiet gebonden zijn. Het idee is om gewapend met deze kennis tot een vaccin tegen malaria te komen.

Vraag 13

Waaruit zal het werkzame deel van het vaccin bestaan?
A) een receptor-eiwit uit een aseksueel bloedstadium
B) een receptor-eiwit uit een gametocyt of gameet
C) een eiwit dat tijdens een aseksueel bloedstadium door de parasiet wordt afgegeven
D) een eiwit dat de parasiet afgeeft in het stadium van gametocyt of gameet

Het antwoord:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Perquisite op 16-05-2010 17:18:28 (antwoord toegevoegd) ]
  zondag 16 mei 2010 @ 17:20:53 #50
163216 bioloogje
pi_81495314
Mensen veel succes alvast. Blijf gewoon lekker rustig, het is niets meer dan een lang proefwerk en ik ken niemand die de volle 3 uur ook echt nodig heeft gehad, dus doe lekker rustig aan en lees vooral heel goed. Dan komt het helemaal goed.

* bioloogje denkt met weemoed terug aan die mooie examentijd
pi_81495332
quote:
Op zondag 16 mei 2010 17:17 schreef Perquisite het volgende:

Malariabestrijding is heel lastig omdat muggen resistent worden tegen insecticiden en parasieten resistent worden tegen medicijnen. De Duitse onderzoeker Matthias Mann heeft daarom voor een heel andere aanpak gekozen. Hij bracht een groot deel van de eiwitsamenstelling van Plasmodium falciparum in kaart. Hij ontdekte een serie van 1289 eiwitten, waarvan 714 actief zijn in aseksuele bloedstadia, 931 in gametocyten en 645 in gameten. Bij deze eiwitten zijn er die specifiek zijn voor een bepaald stadium. Dat betreft zowel eiwitten die door de parasiet afgegeven worden als receptor-eiwitten die aan het celmembraan van de parasiet gebonden zijn. Het idee is om gewapend met deze kennis tot een vaccin tegen malaria te komen.

Vraag 13

C) een eiwit dat tijdens een aseksueel bloedstadium door de parasiet wordt afgegeven

Het antwoord:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Het doel van vaccinatie is om het lichaam antistoffen te laten vormen. Antistoffen binden zich aan de antigenen (eiwitten) die zich aan de buitenkant van de ziekteverwekker bevinden.
Bij de parasiet zijn de receptor-eiwitten aan het celmembraan gebonden.
De aseksuele ontwikkeling vindt plaats in het bloed en daar bevinden zich ook de antistoffen. De antistoffen moeten dus passen op de receptor-eiwitten van het aseksuele stadium.
pi_81495354
Geen idee.
pi_81495383
quote:
Op zondag 16 mei 2010 17:21 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

[..]

Ah, duidelijk
pi_81495482
quote:
Op zondag 16 mei 2010 17:22 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ah, duidelijk
Ja nu ik het antwoord weet is het voor mij ook duidelijk

Maar zoiets zou ik nooit zelf kunnen bedenken
pi_81498505
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:59 schreef Butterfly91 het volgende:
De zenuwen beginnen nu te komen..
Hier ook. Heb het gevoel dat ik echt gewoon helemaal niks meer weet. Heb ook alleen wat examens gemaakt en niet geleerd, had ik misschien beter wel kunnen doen. Ben blij als ik morgen klaar ben.
pi_81499243
quote:
Op zondag 16 mei 2010 17:17 schreef Perquisite het volgende:

Vraag 13

Het antwoord:
SPOILER
Ik durf het niet helemaal met zekerheid te zeggen ( komt deze uit vorig jaar btw?), maar ik denk dat het komt omdat
SPOILER
Dat laatste is trouwens een goede manier om onzinnige antwoorden eruit te filteren; Je weet wat een vaccin doet en waar het uit bestaat, en als je logisch nadenkt kom je er al snel achter dat een eiwit wat door het parasietje zelf aangemaakt wordt niet echt schadelijk kan zijn ( tenzij er natuurlijk in de vraag staat dat een overdosis van dat eiwit de parasiet doodt oid, maar dat staat er dan natuurlijk expliciet bij vermeld)
pi_81505226
Hmm oke ja dankjewel

Ik volg deze ook niet helemaal?

Uit een weiland in het Amsterdamse bos werden exemplaren van witte klaver verzameld en getest op de aanwezigheid van het enzym x en van het enzym linamarase. Het resultaat is in de volgende tabel gegeven.

enzymen in plant,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, aantal planten
beide enzymen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 8
alleen enzym x,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 24
alleen linamarase,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 14
geen van beide enzymen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 47

Wat zijn de frequenties van het dominante allel Ac en het dominante allel Li in deze populatie witte klaverplanten?

..........Ac......... Li
A...... 0,19 | 0,13
B ..... 0,19| 0,81
C...... 0,51| 0,39
D...... 0,51| 0,81
E...... 0,81| 0,87
F...... 0,87| 0,13

Sorry voor de onduidelijkheid. Het antwoord moet A zijn
pi_81507458
quote:
Op zondag 16 mei 2010 20:45 schreef Perquisite het volgende:
Hmm oke ja dankjewel

Ik volg deze ook niet helemaal?

Uit een weiland in het Amsterdamse bos werden exemplaren van witte klaver verzameld en getest op de aanwezigheid van het enzym x en van het enzym linamarase. Het resultaat is in de volgende tabel gegeven.

enzymen in plant,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, aantal planten
beide enzymen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 8
alleen enzym x,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 24
alleen linamarase,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 14
geen van beide enzymen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 47

Wat zijn de frequenties van het dominante allel Ac en het dominante allel Li in deze populatie witte klaverplanten?

..........Ac......... Li
A...... 0,19 | 0,13
B ..... 0,19| 0,81
C...... 0,51| 0,39
D...... 0,51| 0,81
E...... 0,81| 0,87
F...... 0,87| 0,13

Sorry voor de onduidelijkheid. Het antwoord moet A zijn

Wet van Hardy Weinberg

p=ac q=Ac

14+47 planten homozygoot acac = 61 planten dus q2=61/93 dus q = 0,81

p + q = 1 dus p = 0,19

Die andere precies zo
pi_81510686
quote:
Op zondag 16 mei 2010 21:12 schreef Alxander het volgende:

[..]

Wet van Hardy Weinberg

p=ac q=Ac

p + q = 1 dus p = 0,19

Die andere precies zo
Jij snapt het
  zondag 16 mei 2010 @ 22:19:51 #60
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81512539
quote:
Op zondag 16 mei 2010 18:52 schreef kirsten. het volgende:

[..]

Ik durf het niet helemaal met zekerheid te zeggen ( komt deze uit vorig jaar btw?), maar ik denk dat het komt omdat
SPOILER
Dat laatste is trouwens een goede manier om onzinnige antwoorden eruit te filteren; Je weet wat een vaccin doet en waar het uit bestaat, en als je logisch nadenkt kom je er al snel achter dat een eiwit wat door het parasietje zelf aangemaakt wordt niet echt schadelijk kan zijn ( tenzij er natuurlijk in de vraag staat dat een overdosis van dat eiwit de parasiet doodt oid, maar dat staat er dan natuurlijk expliciet bij vermeld)
Heb eventueel nog een ander antwoord uit de examenbundel van dit jaar:
A: Het aseksuele bloedstadium vermeerdert zich keer op keer; deze fase moet dus uitgeschakeld worden.

En ter verklaring waarom het B, C en D niet zijn:
B: Gametocyten en gameten leveren pas een schadelijke parasiet, als ze weer door een volgende malariamug worden opgezogen en daarin met elkaar versmelten (bevruchting).
C en D: De parasieten zelf moeten bestreden worden; het opruimen van afgegeven eiwitten is hierbij niet nuttig.

Zelf had ik deze goed, omdat je de verklaring bij A vrij goed uit het plaatje kon halen. Het was het meest voor de hand liggend ook. En als je het niet weet, gewoon de minst waarschijnlijke elimineren

Verder is het nu eindelijk bijna echt zo ver, en begin ook enigszins zenuwachtig te worden dat ik dingen ga vergeten, al weet ik dat dat niet het geval zal zijn. Het is hopen dat de vragen duidelijk gesteld zijn, en vooral de meerkeuze vragen goed te beantwoorden zijn, daar haal je toch de meeste punten mee.

Alvast succes iedereen
pi_81513034
quote:
Op zondag 16 mei 2010 21:12 schreef Alxander het volgende:

[..]

Wet van Hardy Weinberg

p=ac q=Ac

p + q = 1 dus p = 0,19

Die andere precies zo
Die wet kom ik vaker tegen in oude examens maar die kan ik me dus echt niet herinneren . Ik snap niet eens hoe je weet dat je 14+47 moet doen.

Ik ga sowieso een onvoldoende halen.
pi_81513149
quote:
Op zondag 16 mei 2010 22:26 schreef Paaskonijn het volgende:

[..]

Die wet kom ik vaker tegen in oude examens maar die kan ik me dus echt niet herinneren .

Ik ga sowieso een onvoldoende halen.
doe wel je best he
pi_81513381
quote:
Op zondag 16 mei 2010 22:27 schreef ThePianoMan het volgende:

[..]

doe wel je best he
Dat was ik dan nog wel van plan. Maarja, had echt meer uit samengevat moeten oefenen.
pi_81513657
Hoe weet je dat die 14+47 planten homozygoot acac zijn?
pi_81513937
Dat was inderdaad ook mij vraag, ik heb hem even snel opgezocht en doorgenomen en volgens mij kon je dat er met de gegeven informatie wel uit halen. Vind het knap als je met alleen deze informatie kunt zeggen dat 14+47 homozygoot zijn.
Moo
pi_81514050
Er mist een heel stuk
quote:
Sommige planten, waaronder witte klaver, zijn bestand tegen vraat door slakken door de productie van HCN (blauwzuur). Verschillende enzymen zijn betrokken bij de productie van HCN. Het gen Ac codeert voor de vorming van enzym x, het gen Li voor de vorming van linamarase. Planten die voor één of beide enzymen homozygoot recessief zijn, produceren geen HCN.
Uit een weiland in het Amsterdamse bos werden exemplaren van witte klaver verzameld en getest op de aanwezigheid van het enzym x en het enzym linamarase. Het resultaat is in de volgende tabel gegeven.

enzymen in plant aantal planten
beide enzymen 8
alleen enzym x 24
alleen linamarase 14
geen van beide enzymen 47

pi_81514181
Oké. Waarschijnlijk zou ik dat er toch niet uithalen, maar toch dacht ik wel dat er informatie miste.
Hoop dat het examen morgen meevalt.

Good luck everyone.
pi_81537310
Al iemand terug?
  maandag 17 mei 2010 @ 16:25:11 #69
295753 Zwabber_
de natte lappen
pi_81538820
quote:
Op maandag 17 mei 2010 15:51 schreef Nothingwoman het volgende:
Al iemand terug?

Meteen de eerste vraag al verneukt omdat ik niet meer wist wat Trombose was. Toen ik de zaal uitliep herinnerde ik het me
No one rules if no one obeys.
  maandag 17 mei 2010 @ 16:29:53 #70
302853 themole
graaft totaal door.
pi_81539057
Ging opzich wel goed bij mij, vond alleen de dna-vraag gewoon ruk over puntmutatie enzo.
Niet altijd serieus
pi_81539089
quote:
Op maandag 17 mei 2010 16:25 schreef Zwabber_ het volgende:

[..]

Meteen de eerste vraag al verneukt omdat ik niet meer wist wat Trombose was. Toen ik de zaal uitliep herinnerde ik het me
Oh god. Kwam daar echt een vraag over? Die had ik goed gemaakt dan..
  maandag 17 mei 2010 @ 16:35:00 #72
249833 Jotcha
duw eens op mijn neus!
pi_81539329
Ik vond 'm moeilijk
  maandag 17 mei 2010 @ 16:44:21 #73
302853 themole
graaft totaal door.
pi_81539797
Even antwoorden gecheckt, daar werd ik niet echt vrolijk van.
Niet altijd serieus
pi_81540306
quote:
Op maandag 17 mei 2010 16:25 schreef Zwabber_ het volgende:

[..]

Woordenboek?

Ik wist het ook niet meer. Stond wel duidelijk in het woordenboek gelukkig
pi_81540327
quote:
Op maandag 17 mei 2010 16:29 schreef themole het volgende:
Ging opzich wel goed bij mij, vond alleen de dna-vraag gewoon ruk over puntmutatie enzo.
Inderdaad Al die DNA zooi was kut
Naja, ik vond het hele examen kut
  maandag 17 mei 2010 @ 16:58:47 #76
295753 Zwabber_
de natte lappen
pi_81540483
quote:
Op maandag 17 mei 2010 16:55 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Woordenboek?

Ik wist het ook niet meer. Stond wel duidelijk in het woordenboek gelukkig
Ja die had ik dus net in m'n kluisje gelegd, in de trant van "die zul je vast niet nodig hebben bij bio"
pi_81540545
quote:
Op maandag 17 mei 2010 16:58 schreef Zwabber_ het volgende:

[..]

Ja die had ik dus net in m'n kluisje gelegd, in de trant van "die zul je vast niet nodig hebben bij bio"
Naar elk examen je woordenboek meenemen. Ook naar wiskunde en bio.
pi_81540616
Ik weet nog niet wat ik van het examen vond.
Die ene vraag over die verschillende loci vond ik maar vaag. 9/12 DS13.... Bedoelde ze nou 9 van de 12 loci komt voor op DS13...?
  maandag 17 mei 2010 @ 17:02:54 #79
163216 bioloogje
pi_81540697
Nu het voorbij is kan ik jullie geruststellen. Dit is traditioneel gezien het moeilijkste examen van allemaal, als je dit hebt overleefd dan overleef je alles.

Ik zal het examen ook eens doorkijken voor de lol
pi_81540750
Jeetje en dat doet biologie? Iedereen weet toch wat trombose is?

pi_81540800
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:03 schreef Lonka het volgende:

Ik wist het ook wel, maar wilde het toch even zeker weten. Bij zo'n examen ga ik aan mezelf twijfelen.
  maandag 17 mei 2010 @ 17:04:56 #82
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_81540805
Twee jaar terug was de norm 1,4 ofzo?
Dan heb je echt standaard een voldoende...
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_81540807
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:03 schreef Lonka het volgende:

Ik doe geen biologie en ik weet zelfs wat trombose is!
SPOILER
  maandag 17 mei 2010 @ 17:05:01 #84
295753 Zwabber_
de natte lappen
pi_81540808
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:00 schreef kirsten. het volgende:

[..]

Naar elk examen je woordenboek meenemen. Ook naar wiskunde en bio.
Ja, dat ga ik vanaf nu doen ook. Convergerend/divergerend? Que?
pi_81540886
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:05 schreef Zwabber_ het volgende:

[..]

No way Doe jij serieus vwo
pi_81541065
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:05 schreef Zwabber_ het volgende:

[..]

Dat hoort bij de stof hoor.
Ben ik zelfs tegen gekomen bij oud-examens. Maar een woordenboek was handig geweest.
  maandag 17 mei 2010 @ 17:10:43 #87
295753 Zwabber_
de natte lappen
pi_81541112
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:06 schreef Lonka het volgende:

[..]

No way Doe jij serieus vwo
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:09 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat hoort bij de stof hoor.
Ben ik zelfs tegen gekomen bij oud-examens. Maar een woordenboek was handig geweest.
Ja maar ik heb dat boek amper ingekeken. Hele gedoe over het oog enzo overgeslagen bij het leren omdat ik dacht dat ik dat al kende
  maandag 17 mei 2010 @ 17:11:36 #88
295753 Zwabber_
de natte lappen
pi_81541174
Maar was het antwoord nou dat die voor dichtbij sterker convergerend was dan die voor veraf?
pi_81541245
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:11 schreef Zwabber_ het volgende:
Maar was het antwoord nou dat die voor dichtbij sterker convergerend was dan die voor veraf?
Moet je bij de antwoorden kijken.
pi_81541347
Weet niet hoe ik het heb gemaakt, ik hoop op de grens van voldoende/onvoldoende, dan ben ik tevreden.

Sommige vragen waren echt kut, sommigen echt belachelijk simpel. Die allerlaatste vraag, welke stof al in het bloed zat voor geboorte, die was echt te makkelijk voor woorden! En dan 2 punten nog ook!

Nu even denken of ik de antwoorden wel wil gaan bekijken
pi_81541386
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:15 schreef RacerDKB het volgende:
Weet niet hoe ik het heb gemaakt, ik hoop op de grens van voldoende/onvoldoende, dan ben ik tevreden.

Sommige vragen waren echt kut, sommigen echt belachelijk simpel. Die allerlaatste vraag, welke stof al in het bloed zat voor geboorte, die was echt te makkelijk voor woorden! En dan 2 punten nog ook!

Die kon je in binas vinden toch? Die ene die wel door de placenta heen kon?
Ik zoeken joh
  maandag 17 mei 2010 @ 17:16:55 #92
295753 Zwabber_
de natte lappen
pi_81541413
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:13 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Moet je bij de antwoorden kijken.
Slim bedacht, vwo zeker?
  maandag 17 mei 2010 @ 17:17:18 #93
295753 Zwabber_
de natte lappen
pi_81541427
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:16 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik zoeken joh
Stond in de binas ja
pi_81541550
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:15 schreef RacerDKB het volgende:

Ik heb echt het gevoel alsof die vraag al een keer eerder in het examen heeft gezeten.
Of iig ik heb die vraag vaker gezien.
  maandag 17 mei 2010 @ 17:21:58 #95
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81541601
Nou dat was em weer. Vond deze best pittig. Zaten vooral onderdelen in waar ik dan niet goed in ben, dus daar werd ik niet vrolijk van Het oog en forensisch onderzoek

maar goed, uiteindelijk volgens streng nakijken en de normering van vorig jaar een 5,8. Had een 3,4 ofzo nodig, dus dat is dan wel gelukt toch een punt lager als bij de voorbereidingen. Maar met bio kan je een 4 of een 8 halen, ondanks je het goed kent . Hopen dat de andere profielvakken beter gaan
pi_81541665
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:16 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik zoeken joh
Ja tabel 84 o.i.d. Was makkelijk, maar 1 kon door placenta, ik geloof IgG
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:21 schreef beertenderrr het volgende:
Nou dat was em weer. Vond deze best pittig. Zaten vooral onderdelen in waar ik dan niet goed in ben, dus daar werd ik niet vrolijk van Het oog en forensisch onderzoek
Vond ik ook, ik had veel Ecologie verwacht maar het zat vol met Energie-troep En dat is zo'n kuthoofdstuk.
pi_81541758
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:23 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Ja tabel 84 o.i.d. Was makkelijk, maar 1 kon door placenta, ik geloof IgG

Ik zat nog even te twijfelen of door de placenta heen kunnen de enige manier was om die antistoffen binnen te krijgen voor de baby
pi_81541822
Hij ging bij mij best goed, heb de antwoorden net bekeken en ik ben tevreden.

Alleen over vraag 33/34 (met het DNA gebeuren, met die loci) niet: die heb ik allebei fout, maar dat was ook zoiets van: als je de ene fout hebt, dan heb je ook de andere fout (en aangezien het mc was ben je dan gelijk 4 punten kwijt).
pi_81542196
Wat denken jullie dat de norm is? rond de 1 lijkt me gewoon?
pi_81542232
Laatste jaren was die rond de 1,3-1,4.
pi_81542323
Ik en bij de rest van mijn klas vonden het vooral heel erg moeilijk. Ook veel open vragen (sommige opgaven alleen maar open), waar veel tijd in zit (leg uit, verklaar).

Na nakijken toch 36 punten van 76 gehaald, heb een 4,2 nodig, dus ben benieuwd wat de normering gaat doen..
  maandag 17 mei 2010 @ 17:40:54 #102
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81542374
hoe werkt dat rekenen met de normering eigenlijk? /noobvraag
pi_81542407
Viel mij ook op ja, veel open vragen.
Ik ga hem niet nakijken. Ik moet een 4,4 hebben, maar ik zie het wel als de uitslag bekend is..
pi_81542529
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:40 schreef beertenderrr het volgende:
hoe werkt dat rekenen met de normering eigenlijk? /noobvraag
Gewoon op havovwo.nl kijken voor de nomering
pi_81542809
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:36 schreef Perquisite het volgende:
Wat denken jullie dat de norm is? rond de 1 lijkt me gewoon?
Ben jij gek? Het was knaken moeilijk.
Play hard, go pro.
pi_81542825
Bij vraag 7.

Noem twee andere organische stikstofverbindingen die deel uit kunnen maken van de bacterie.
Waar vind je die dingen?

In het antwoordmodel staat wel RNA, maar ik had DNA, is dit dan fout?

Ook had ik Chlorofyl in de chloroplasten is dit ook fout?
pi_81542874
Had precies hetzeflde... Ben b enieuwd of ze strict het antwoordenmodel toepassen
  maandag 17 mei 2010 @ 17:52:05 #108
302853 themole
graaft totaal door.
pi_81542882
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:50 schreef Alxander het volgende:
Bij vraag 7.

Noem twee andere organische stikstofverbindingen die deel uit kunnen maken van de bacterie.
Waar vind je die dingen?

Vroeg ik me ook af.
Niet altijd serieus
pi_81542943
quote:
Bij vraag 7.

Waar vind je die dingen?

Ik had daar precies dezelfde antwoorden, mijn cijfer hangt nu ook echt veel af van de examinatoren en hoe ze mijn open vragen gaan beoordelen Bio was toch wel redelijk pittig, net even nagekeken en volgensmij rond de 5 of 6, niet geweldig dus
pi_81543003
Wtf, dit was zo belachelijk moeilijk. Iedereen vond dat hier trouwens. Iedereen zat maar wat te zuchten en elkaar aan te kijken om dan bijna te moeten huilen . Hoerenvak, N-norm mag wel 4,0 zijn.
pi_81543010
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:52 schreef themole het volgende:

[..]

Vroeg ik me ook af.
Dat had ik ook . Maar dan in het cirkelvormig DNA en de plasmiden ofzo .
pi_81543079
Ik had dat ook.
Nou gelukkig zijn we eensgezind wat dat betreft
pi_81543084
quote:
Bij vraag 7.

Waar vind je die dingen?

Ik zat echt helemaal verkeerd te denken bij die vraag
pi_81543220
Ik had ook bijvoorbeeld bij die vraag waarom dat plantje in ondiep water moest leven omdat de bodemsamenstelling daar anders was dan in diep water, naja ik zie wel of dat goed wordt geregeld Want zoiets stond wel in de tekst
pi_81543306
Veel open vragen ja, examens die ik van vorig jaar had gemaakt waren veel meer multiple choice

Ik durf het niet na te kijken Maja kan toch alleen multiple choice vragen nakijken, open vragen heb ik niet overgenomen, geen tijd voor.
pi_81543359
Ik heb trouwens ook trombose, convergent en divergent opgezocht .

En die opdracht 5 over trombokinasecomplex. Nou wtf, nog nooooit van gehoord. Ik wist echt gewoon níks. Alles gegokt ongeveer. En mezelf natuurlijk weer drie keer verkeerd verbeterd .
pi_81543411
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:59 schreef FretVeensma het volgende:
Ik had ook bijvoorbeeld bij die vraag waarom dat plantje in ondiep water moest leven omdat de bodemsamenstelling daar anders was dan in diep water, naja ik zie wel of dat goed wordt geregeld Want zoiets stond wel in de tekst
Daar had ik iets over hogere temperatuur en meer daglicht ofzo !!

Laatste post hier, wil dit even vergeten en kan wel bij elke post typen hoe weinig ik ervan snapte .
  maandag 17 mei 2010 @ 18:04:15 #118
295753 Zwabber_
de natte lappen
pi_81543431
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:59 schreef FretVeensma het volgende:
Dat had ik ook En iets met de hoeveelheid zonlicht.
  maandag 17 mei 2010 @ 18:04:58 #119
240618 Micson
The lonely stoner
pi_81543470
quote:
Bij vraag 7.

Waar vind je die dingen?

Ik had daar NH3 en NO2 Maar ik snap ook niks van die onzin. Ik moet een 5,0 halen om voldoende te staan en ik heb rond de 32 punten. Bij een wat hogere norm heb ik dan dus nog een kansje, denk ik iig?

Wat vinden jullie van dit examen t.o.v. dat van vorig jaar? Want toen was de norm 1,4 geloof ik.
pi_81543480
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:02 schreef Paaskonijn het volgende:

En die opdracht 5 over trombokinasecomplex. Nou wtf, nog nooooit van gehoord. Ik wist echt gewoon níks. Alles gegokt ongeveer. En mezelf natuurlijk weer drie keer verkeerd verbeterd .
Haha, ik ook. Die vraag met het sperma, wat een zaadvraag. Had hem eerst wel goed dus..
pi_81543574
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:02 schreef Paaskonijn het volgende:

Ik heb 5 gewoon goed Valt me echt mee!
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:04 schreef Micson het volgende:

[..]

Ik had daar NH3 en NO2 Maar ik snap ook niks van die onzin. Ik moet een 5,0 halen om voldoende te staan en ik heb rond de 32 punten. Bij een wat hogere norm heb ik dan dus nog een kansje, denk ik iig?

Wat vinden jullie van dit examen t.o.v. dat van vorig jaar? Want toen was de norm 1,4 geloof ik.
Ik had ook echt NH4 en H2S ofzo Verkeerd begrepen?
pi_81543604
Ik heb bij 16 alleen ''cytochroom'', zou dat goed zijn?
pi_81543710
quote:
Waar vind je die dingen?

Niet iedere bacterie kan fotosynthese "doen", dus niet iedere bacterie heeft chloroplasten (maar misschien is het wel goed, aangezien er volgens mij wel bacterien zijn die chloroplasten hebben).

Ik had ook DNA in plaats van RNA, maar het lijkt mij dat dat wel goed is.
  maandag 17 mei 2010 @ 18:13:26 #124
240618 Micson
The lonely stoner
pi_81543848
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:07 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Ik heb 5 gewoon goed Valt me echt mee!
[..]

Nee, ik heb gewoon echt geen hersens
pi_81543936
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:04 schreef Micson het volgende:

[..]

Lol, ik heb ook 32 punten en ik moet ook een 5,0 halen om een 6,0 te staan. Ik vraag me af of het genoeg is. Hoe kan ik bijvoorbeeld mijn cijfer berekenen met de norm van vorig jaar?
pi_81544014
Godverdomme dat forensisch onderzoek heb ik best slecht gemaakt

Hoezo bestaat die klote steekproef uit 207 personen? Ik had gewoon 414!

En hoe bereken je die kans, ik had C, 1,3*10-5, maar het is B
pi_81544047
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:10 schreef Emma123321 het volgende:

[..]

Niet iedere bacterie kan fotosynthese "doen", dus niet iedere bacterie heeft chloroplasten (maar misschien is het wel goed, aangezien er volgens mij wel bacterien zijn die chloroplasten hebben).

Ik had ook DNA in plaats van RNA, maar het lijkt mij dat dat wel goed is.
de bacteriën in die vraag waren bacteriën die aan fotosynthese deden, ik heb dit antwoord ook.
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:16 schreef RacerDKB het volgende:

ik had bij die kans ook 1,28*10^-5 uitgekregen, schijnbaar niet goed

207 personen omdat ieder mens 2n heeft, en 414 was n;)
pi_81544089
oeps dubbel
  maandag 17 mei 2010 @ 18:19:58 #129
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81544183
Die stikstofverbindingen was in binas te vinden. Alleen NH3 kon gevormd uit stikstofgas, want deze was anaëroob, de rest aëroob volgens mij.

Ik had bij 7 ook chlorofyl en DNA. Stond in binas, dus een zekerheidje zou je zeggen. Helemaal als er in de tekst boven staat dat ze aan fotosynthese doen. Zou mooi zuur zijn als ze 4 punten door je neus boren hier.
  maandag 17 mei 2010 @ 18:21:14 #130
240618 Micson
The lonely stoner
pi_81544248
quote:

Dat had ik ook Ik stuur er gelijk een klacht over naar Laks
pi_81544250
Nou ik moet minimaal een 5,2 en het zal er om gaan schelen vrees ik Zal ik wel een 5,1 hebben.
pi_81544281
quote:

Want elk persoon heeft 2 allelen. Of zo Ik had het ook
quote:
Same here.
pi_81544300
Ik nam gewoon het kleinste.
pi_81544325
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:07 schreef RacerDKB het volgende:

Ik dus ook. Maar toen dacht ik dat het geen organische verbindingen zijn, NH4 is een ion toch?
  maandag 17 mei 2010 @ 18:23:24 #135
240618 Micson
The lonely stoner
pi_81544354
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:21 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Want elk persoon heeft 2 allelen. Of zo Ik had het ook
[..]

Same here.
Bioloogje of iemand anders die er verstand van heeft, kunnen jullie even kijken ?
pi_81544432
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:22 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik dus ook. Maar toen dacht ik dat het geen organische verbindingen zijn, NH4 is een ion toch?
je moet je houden aan de biologische shizzle, en in biologieboeken staat

"organische stoffen zijn stoffen opgebouwd uit C en H en vaak ook O, soms andere producten" ofzoiets. dus zit er óf geen C óf geen H in kun je ervanuit gaan dat het niet organisch is
pi_81544454
32-36 punten

Dan ben ik wel streng geweest, maar toch. Kut.
  maandag 17 mei 2010 @ 18:26:03 #138
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81544456
ja die steekproef ook fout

Die andere had ik trouwens goed gegegokt. Door alles op te tellen zag ik ergens een keer 0,11. Miste wel een factor 100, maar toch gegokt op B, toch nog 1 goed gegokt vandaag
pi_81544574
Ik kan geen klacht indienen bij LAKS over vraag 33/34 want hun systeem faalt
pi_81544649
Zodra het kan moet iedereen even klagen over vraag 33/34
pi_81544680
AAARGGH!

Dit snap ik echt niet, de vraag was:

" Leg uit waarmee de voedselketens, waar de diepzeevissen deel van uitmaken, beginnen"

Ik had geantwoord: producenten aan het wateroppervlak.

Blijkt in het correctievoorschrift dat je het ook moet uitleggen.

• Uit het antwoord moet blijken dat deze voedselketens beginnen met
aan de oppervlakte / in het licht door producenten/planten
geproduceerd organisch materiaal 1
• dat (eventueel na doorlopen van een voedselketen aldaar) van hogere
lagen als detritus naar beneden zakt / dat gebruikt is (eventueel na
doorlopen van een voedselketen) door organismen die ook in de diepte
voorkomen 1

Maar dat was de vraag niet.
Moo
pi_81544724
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:22 schreef David_ het volgende:
Ik nam gewoon het kleinste.
En ik de gulden middenweg . Rekenmachientje niet aangeraakt vandaag, snapte toch niks van die tabel.
pi_81544770
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:30 schreef Zuivelkoe het volgende:
AAARGGH!

" Leg uit waarmee de voedselketens, waar de diepzeevissen deel van uitmaken, beginnen"

voorkomen 1

Plankton.
pi_81544797
Ik had daar chemotroof... Dat soort beessies doen toch hetzelfde als planten alleen dan zonder licht
  maandag 17 mei 2010 @ 18:33:24 #145
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81544805
niet echt een duidelijke uitleg natuurlijk maar alsnog, dat 2e punt zou dan idd niet hoeven. Althans, het staat niet expliciet vermeld. Tip: klagen bij het LAKS
pi_81544840
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:30 schreef Zuivelkoe het volgende:
AAARGGH!

voorkomen 1

?
pi_81544841
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:33 schreef beertenderrr het volgende:
niet echt een duidelijke uitleg natuurlijk maar alsnog, dat 2e punt zou dan idd niet hoeven. Althans, het staat niet expliciet vermeld. Tip: klagen bij het LAKS
Klagen kan niet op de website op het moment, krijg steeds fouten.
pi_81544874
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:32 schreef Paaskonijn het volgende:

[..]

Plankton.
Ik had zoöplankton ofzo
pi_81544876
Als je 2p voor zo'n open vraag ziet staan weet je altijd dat er nog wat achter moet, anders zouden ze het nooit 2p maken.
pi_81545051
quote:

Je moet 1,3*10^-5 * 2^3 doen.. Aangezien de Loci op twee verschillende chromosomen voorkomt. Heb hem ook fout..

[ Bericht 0% gewijzigd door mastaraymond op 17-05-2010 19:22:06 ]
pi_81545189
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:23 schreef Micson het volgende:

[..]

Bioloogje of iemand anders die er verstand van heeft, kunnen jullie even kijken ?
Ze kijken hier naar de allelfrequentie. zoals gezegd, elk mens heeft 2 allelen voor 1 gen (1 op chromosoon van pap en 1 op chromosoom van mam). Omdat je de allelfrequentie in een populatie bepaald, en elk mens dus 2 allelen heeft, is de steekproefgrootte 207 (de helft van de 414 allelen).

Dit is precies waar ik mee bezig ben op de uni nu

[ Bericht 0% gewijzigd door kirsten. op 17-05-2010 18:41:36 (typo) ]
pi_81545321
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:38 schreef mastaraymond het volgende:

[..]

Je moet 1,3*10^-5 * 2^3 doen.. Aangezien je van de Loci op twee verschillende chromosomen voorkomt. Heb hem ook fout..
Jezus wie bedenkt dat nou

Degenen die hem goed hebben hebben gewoon goed gegokt dus.
pi_81545393
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:44 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Jezus wie bedenkt dat nou

Degenen die hem goed hebben hebben gewoon goed gegokt dus.
.
pi_81545459
Ik heb vooral veel fout bij de 2e helft van het examen Kon me niet meer concentreren na die focking 2 uur
pi_81545463
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:45 schreef Paaskonijn het volgende:

[..]

.
Ja maar jij hebt de rest fout dus ik gun het je.
pi_81545592
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:47 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Ja maar jij hebt de rest fout dus ik gun het je.
Dat vind ik nou lief . Heb ook nog best wat over kunnen schrijven, maar ze zat zó te zuchten dat ik twijfelde of dat wel een goed idee was .
pi_81545616
Streng gerekend zit ik op 30 punten, wordt op het randje
Moo
pi_81545618
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:47 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik heb vooral veel fout bij de 2e helft van het examen Kon me niet meer concentreren na die focking 2 uur
Inderdaad, moest echt alles 5 keer lezen. Die hersendoorbloedingspillen van een vriendin werkten ook weer niet optimaal dus.
pi_81545830
Oeh ik had die zaadvraag wel goed.
  maandag 17 mei 2010 @ 19:01:11 #160
240618 Micson
The lonely stoner
pi_81546181
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:53 schreef RacerDKB het volgende:
Oeh ik had die zaadvraag wel goed.
Ik dus niet. Ik had gewoon op mijn boerenverstand uit moeten gaan, want er worden constant mensen opgepakt omdat hun sperma ergens rondslingert. Maar C klonk ook logisch, dat 't niet kon omdat er de helft van allelen in zat.

Maar helaas
pi_81546205
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:47 schreef -Strawberry- het volgende:
k was al klaar na 1.5 uur
pi_81546731
Ik hoop op een mooie N-term. Vorig jaar was het een 1,4 en dan heb ik net een voldoende
pi_81546829
Waarom was vraag 34 B en niet C? Die vraag over de kans.
pi_81546892
quote:
Op maandag 17 mei 2010 19:13 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik hoop op een mooie N-term. Vorig jaar was het een 1,4 en dan heb ik net een voldoende
En die van vorig jaar was zo fucking simpel. Dat is toch met die mieren en acacia's als eerste opdracht? Daar had ik een 7 voor ofzo.
pi_81546965
quote:
Op maandag 17 mei 2010 19:15 schreef Perquisite het volgende:
Waarom was vraag 34 B en niet C? Die vraag over de kans.
zie boven.
  maandag 17 mei 2010 @ 19:19:22 #166
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_81547024
Ik had met het oefenen altijd tussen de 8 en 8,5 ongeveer, nu durf ik het niet eens na te kijken. Alles wat ik hier al lees heb ik fout gedaan
pi_81547072
quote:
Op maandag 17 mei 2010 19:19 schreef Momo... het volgende:
Ik had met het oefenen altijd tussen de 8 en 8,5 ongeveer, nu durf ik het niet eens na te kijken. Alles wat ik hier al lees heb ik fout gedaan
Maar juist de moeilijke vragen worden hier besproken he
pi_81547387
Ik ging voor het kleinste antwoord bij die vraag. De vraag daarboven had ik ook fout
pi_81547613
wat een makkelijk tentamen
I feel kinda Locrian today
pi_81547657
quote:
Op maandag 17 mei 2010 19:31 schreef starla het volgende:
.
pi_81547733
quote:
Op maandag 17 mei 2010 19:31 schreef starla het volgende:

Achteraf zie ik ook wel de antwoorden en dan denk ik "Oh bedoelden ze het zó, dan had ik het wel kunnen weten."
Maar ja..
pi_81549298
Ik keek even op andere forums en vooral over vraag 34 wordt veel geklaagd Hoop dat ze hem schrappen, hoerenvraag.
  maandag 17 mei 2010 @ 20:08:11 #173
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81549572
nee ik had die goed doe dan 33
pi_81549637
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:08 schreef beertenderrr het volgende:
nee ik had die goed doe dan 33
Is het niet zo dat als je hem goed hebt dat je dan wel punten krijgt? Was bij SE's wel altijd zo bij ons in ieder geval.

33 en 34 allebei schrappen vind ik ook goed
pi_81549641
Of gewoon allebei..
pi_81549708
34 heb ik ook fout, dus van mij mag het. 33 trouwens ook...

Ik had ze wel goed alleen heb het letterlijk 5 min voor tijd veranderd !
pi_81549928
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:10 schreef -Strawberry- het volgende:
34 heb ik ook fout, dus van mij mag het. 33 trouwens ook...

Ik had ze wel goed alleen heb het letterlijk 5 min voor tijd veranderd !
Dat moet je ook nooit doen eerste ingeving enzo!
pi_81550204
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:14 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Dat moet je ook nooit doen eerste ingeving enzo!
Het was een complete gok Ik dacht "ah, twee keer B is wel leuk!"
pi_81550559
33 mag wel weg ja.
pi_81551861
Examenklacht zegt dat ik voor Bio tussen een 4.3 en 5.1 heb. LAKS verwacht dus een normering tussen 0,5 en 1,3. Valt me erg tegen, want mensen vonden bio best pittig. Heb dus 32 punten, ik hoop echt zo hard op een normering van 1,2 of hoger, want ik heb die 5,0 hard nodig!
pi_81551897
1,3 WTF?
pi_81552019
Als ik maar een 5,2 heb anders ben ik fucked.

1,3 valt me tegen, vorig jaar was de norm 1,6 en ik heb examen 2009-1 gemaakt uit mijn examenbundel en die was ZEKER wel beter te doen.
pi_81552237
Ik moet een 5,1 halen.. sta voor mijn SE een 5,9.
Moo
pi_81552513
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:52 schreef Zuivelkoe het volgende:
Ik moet een 5,1 halen.. sta voor mijn SE een 5,9.
gelukkig wil ik mn 6 om een 7 te behouden

maarja ik heb berekend rond de 45 punten. moet wel kunnen
pi_81553281
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:50 schreef RacerDKB het volgende:
Als ik maar een 5,2 heb anders ben ik fucked.

1,3 valt me tegen, vorig jaar was de norm 1,6 en ik heb examen 2009-1 gemaakt uit mijn examenbundel en die was ZEKER wel beter te doen.
Eens

Voor de twee examens uit 2009 had ik beide hoger dan een 7. En voor deze waarschijnlijk 4-5, terwijl ik hier veel harder mijn best op heb gedaan en veel langer mee bezig ben geweest.
pi_81553371
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:09 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Eens

Voor de twee examens uit 2009 had ik beide hoger dan een 7. En voor deze waarschijnlijk 4-5, terwijl ik hier veel harder mijn best op heb gedaan en veel langer mee bezig ben geweest.
Onthoud wel dat die cijfers hoger dan een 7 inclusief die n-norm waren, en die 4-5 nog niet
pi_81553464
Dat wordt dus veel klagen om die norm te verhogen.
pi_81553526
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:10 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Onthoud wel dat die cijfers hoger dan een 7 inclusief die n-norm waren, en die 4-5 nog niet
Uhm, ik heb juist wel een 4-5 mét N-norm. Ga gewoon van een N-norm van 1 uit.
pi_81553537
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:11 schreef W_Sneijder het volgende:
Dat wordt dus veel klagen om die norm te verhogen.
Ik heb al geklaagd.

http://examenklacht.nl/
pi_81553583
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:12 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Ik heb al geklaagd.

http://examenklacht.nl/
Tsja, ik probeer het ook, maar jammer dat ik telkens foutmeldingen krijg.
  maandag 17 mei 2010 @ 21:14:03 #191
163216 bioloogje
pi_81553615
Wow wat een drukte hier, ik zag dat de vraag aan mij gesteld gelukkig al opgelost is ondertussen...
pi_81553691
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:14 schreef bioloogje het volgende:
Wow wat een drukte hier, ik zag dat de vraag aan mij gesteld gelukkig al opgelost is ondertussen...
Wat vond jij van het examen als biologie-expert?

Heb je hem toevallig al gemaakt of bekeken?
pi_81553786
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:10 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Met N-norm. Daarom rond de 4 of rond de 5. Die 6 haal ik pas als de n-norm erg hoog ligt, 1,6 of zo.
pi_81554093
Ik heb btw ook al geklaagd. Mijn hele klas wel, volgens mij.
pi_81554162
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:20 schreef Paaskonijn het volgende:
Ik heb btw ook al geklaagd. Mijn hele klas wel, volgens mij.
Waar specifiek over geklaagd? 33? Of wat heb je gekozen tijdens het klagen..?
pi_81554423
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:21 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Waar specifiek over geklaagd? 33? Of wat heb je gekozen tijdens het klagen..?
Dat heel het examen te moeilijk was. Leek me wel wat invloed op de N-norm hebben. Heb geen specifieke klachten, zoals eerder gezegd wist ik namelijk niks zeker.
pi_81555155
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:26 schreef Paaskonijn het volgende:

[..]

Dat heel het examen te moeilijk was. Leek me wel wat invloed op de N-norm hebben. Heb geen specifieke klachten, zoals eerder gezegd wist ik namelijk niks zeker.
Op RTL -teletekst staat dat er vooral is geklaagd over het bio-examen
Met een N-norm van 1 kom ik op een vijfje uit
pi_81555245
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:37 schreef AstroNova het volgende:

[..]

Op RTL -teletekst staat dat er vooral is geklaagd over het bio-examen
Met een N-norm van 1 kom ik op een vijfje uit
Terecht.
  maandag 17 mei 2010 @ 21:41:39 #199
163216 bioloogje
pi_81555412
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:14 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Wat vond jij van het examen als biologie-expert?

Heb je hem toevallig al gemaakt of bekeken?
Ik heb hem vluchtig bekeken en de vragen gemaakt van het forensisch onderzoek. Ik vond hem op het oog wel doenbaar. (Niet makkelijk)

Het valt me altijd weer op dat ze veel nieuwe termen introduceren die je met de geleerde kennis moet kunnen beantwoorden. Dit is op zich heel goed en elke leerling moet het kunnen maar op deze manier wordt er te weinig lesgegeven. Waardoor er te weinig ervaring is bij de leerlingen op dit gebied en je je al snel blind gaat staren op de teksten die altijd weer heel groot zijn.

Zelf lees ik de helft van de teksten bij de vragen maar of ik lees eerst de vraag en ga dan opzoek naar info die ik nodig heb. Zo was er de vraag over het aantal proefpersonen. Na het lezen van de vraag en het bekijken naar de tabel ben ik bewust gaan zoeken naar welke cellen er gebruikt zijn. Dit blijken dan wangslijmvliescellen te zijn. Dan heb je alle info die je nodig hebt voor die vraag de rest van de tekst kun je negeren en leiden ja alleen maar af.
pi_81555701
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:41 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Zelf lees ik de helft van de teksten bij de vragen maar of ik lees eerst de vraag en ga dan opzoek naar info die ik nodig heb. Zo was er de vraag over het aantal proefpersonen. Na het lezen van de vraag en het bekijken naar de tabel ben ik bewust gaan zoeken naar welke cellen er gebruikt zijn. Dit blijken dan wangslijmvliescellen te zijn. Dan heb je alle info die je nodig hebt voor die vraag de rest van de tekst kun je negeren en leiden ja alleen maar af.
Wij leren juist al jaren dat je de hele opgave eerst moet lezen en dan pas de vraag
pi_81555947
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:47 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Wij leren juist al jaren dat je de hele opgave eerst moet lezen en dan pas de vraag
Totdat je tentamens krijgt waarvan de opgave de hele pagina beslaat.... Geloof me dan ga je wel eerst de vraag lezen
pi_81556856
Heeft iemand een goed idee wat de N-waarde gaat worden? Bij N-waarde is 1 heb ik namelijk al mijn gewenste cijfer, een 4,8 (ik moet een 4,7 staan voor een 6), maar ik ben er dus niet zeker over dus wil ik het nog even vragen.
pi_81556972
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:06 schreef Willl het volgende:
Heeft iemand een goed idee wat de N-waarde gaat worden? Bij N-waarde is 1 heb ik namelijk al mijn gewenste cijfer, een 4,8 (ik moet een 4,7 staan voor een 6), maar ik ben er dus niet zeker over dus wil ik het nog even vragen.
Zal echt wel minstens 1 zijn, ik hoop/denk wel meer dan dat. Maar ECHT wel minstens 1.
pi_81558378
Waarom was vraag 24 met divergerend en convergerend trouwens antwoord C "D is sterker convergerend dan V" en niet A "D is convergerend en V is divergerend" ?
Moo
pi_81558497
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:31 schreef Zuivelkoe het volgende:
Waarom was vraag 24 met divergerend en convergerend trouwens antwoord C "D is sterker convergerend dan V" en niet A "D is convergerend en V is divergerend" ?
Ik had ook A.
pi_81558623
quote:
Lenzen van je oog zijn altijd convergerend... Het zijn geen corrigerende lenzen maar vervanging voor je "echte" natuurlijke lenzen.

Vervelend proefwerk, heb 33 + 34 dan wel goed maar genoeg andere domme fouten gemaakt waardoor ik echt niet hoger dan een 6.5 ga komen.
  maandag 17 mei 2010 @ 22:38:32 #207
163216 bioloogje
pi_81558777
quote:

Rechts is divergerend. Zou je scherp beeld hebben als je ooglens dit zou doen?

Prachtig voorbeeld trouwens van een vraag waarbij het inleidende verhaal niet boeiend is. Je kunt de vraag beantwoorden zonder de tekst te hebben gelezen. Het enige wat je zou willen weten is wat een IOL is en zelfs dat is niet noodzakelijk
pi_81558828
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:38 schreef bioloogje het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Rechts is divergerend. Zou je scherp beeld hebben als je ooglens dit zou doen?

Prachtig voorbeeld trouwens van een vraag waarbij het inleidende verhaal niet boeiend is. Je kunt de vraag beantwoorden zonder de tekst te hebben gelezen. Het enige wat je zou willen weten is wat een IOL is en zelfs dat is niet noodzakelijk
En hoe zouden we kunnen weten wat divergerend/convergerend is?

Ik heb het nooit geleerd in ieder geval.
  maandag 17 mei 2010 @ 22:39:45 #209
163216 bioloogje
pi_81558867
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:35 schreef Paganitzu het volgende:

[..]

Lenzen van je oog zijn blijkbaar altijd convergerend... Het zijn geen corrigerende lenzen maar vervanging voor je "echte" natuurlijke lenzen.

Vervelend proefwerk, heb 33 + 34 dan wel goed maar genoeg andere domme fouten gemaakt waardoor ik echt niet hoger dan een 6.5 ga komen.
3e jaars leraaropleiding bio HBO moeten een 6,5 halen voor het examen...
  maandag 17 mei 2010 @ 22:41:19 #210
163216 bioloogje
pi_81558973
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:39 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

En hoe zouden we kunnen weten wat divergerend/convergerend is?

Ik heb het nooit geleerd in ieder geval.
gast.... Dan hoor je niet op het VWO thuis...

Algemene kennis.
pi_81559104
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:41 schreef bioloogje het volgende:

[..]

gast.... Dan hoor je niet op het VWO thuis...

Algemene kennis.
Nou algemeen hoor Was niet de enige. En volgens mij is convergentie eerder natuurkunde dan biologie.
pi_81559210
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:39 schreef bioloogje het volgende:

[..]

3e jaars leraaropleiding bio HBO moeten een 6,5 halen voor het examen...
Werkelijk?

Biologie is voor mij een vak waar ik tussen de 5.5 en 9 haal. Ik kan voor een proefwerk een 6 halen, en de volgende dag voor exact hetzelfde stof zonder extra te leren een 8,5 halen.
  maandag 17 mei 2010 @ 22:47:15 #213
163216 bioloogje
pi_81559333
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:43 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Nou algemeen hoor Was niet de enige. En volgens mij is convergentie eerder natuurkunde dan biologie.
Het is ook meer natuurkunde. Maar sorry, als je dit niet weet dan ben ik vanaf nu de oude lul van een leraar die vind dat het onderwijs niet meer is wat het ooit geweest is en dat het niveau nu stukken lager ligt dan wat "wij" moesten kennen. (en ik ben pas 24 ) (maar op zich is het niveau ook zwaar gedaald, niet dat dat de schuld is van de leerlingen trouwens)
  maandag 17 mei 2010 @ 22:49:10 #214
163216 bioloogje
pi_81559437
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:45 schreef Paganitzu het volgende:

[..]

Werkelijk?

Biologie is voor mij een vak waar ik tussen de 5.5 en 9 haal. Ik kan voor een proefwerk een 6 halen, en de volgende dag voor exact hetzelfde stof zonder extra te leren een 8,5 halen.
yep, en het erge is dat veel mensen het ook gewoon niet halen... Komt ook omdat het onderschat wordt en de manier van vraagstelling niet bekend is.

Disclaimer: * bioloogje heeft hem natuurlijk wel in een keer gehaald zonder te leren, en met het hoogste punt van de groep.
pi_81559440
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:45 schreef Paganitzu het volgende:

[..]

Werkelijk?

Ik heb hetzelfde, de toetsing slaat nergens op, ook vond ik de verdeling niet echt leuk, er was amper een vraag over het zenuwstelsel of over de lever nieren of gaswisseling.
pi_81559494
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:47 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Het is ook meer natuurkunde. Maar sorry, als je dit niet weet dan ben ik vanaf nu de oude lul van een leraar die vind dat het onderwijs niet meer is wat het ooit geweest is en dat het niveau nu stukken lager ligt dan wat "wij" moesten kennen. (en ik ben pas 24 ) (maar op zich is het niveau ook zwaar gedaald, niet dat dat de schuld is van de leerlingen trouwens)
Ik ben het naar mijn weten nog nooit tegengekomen in mijn lesboek (Biologie voor Jou) en ik zie het ook nergens in samengevat staan.

Maar het kan ook aan mij liggen.
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:49 schreef Vanilleyoghurt het volgende:

[..]

Ik heb hetzelfde, de toetsing slaat nergens op, ook vond ik de verdeling niet echt leuk, er was amper een vraag over het zenuwstelsel of over de lever nieren of gaswisseling.
Veel dingen werden niet gevraagd inderdaad, veel van hetzelfde en ook veel vragen per onderwerp.
  maandag 17 mei 2010 @ 22:53:58 #217
163216 bioloogje
pi_81559703
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:50 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Ik ben het naar mijn weten nog nooit tegengekomen in mijn lesboek (Biologie voor Jou) en ik zie het ook nergens in samengevat staan.

[..]

Veel dingen werden niet gevraagd inderdaad, veel van hetzelfde en ook veel vragen per onderwerp.
Er mag uitgegaan worden van basiskennis. Zo hoeven ze ook niet uit leggen wat een afbeelding is of een voorbeeld om deze woorden in een vraag te verwerken.
pi_81559763
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:53 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Er mag uitgegaan worden van basiskennis. Zo hoeven ze ook niet uit leggen wat een afbeelding is of een voorbeeld om deze woorden in een vraag te verwerken.
Ja waar moet ik die basiskennis op hebben gedaan als ik het in 6 jaar op het VWO nog niet heb gehad?
  maandag 17 mei 2010 @ 23:04:30 #219
163216 bioloogje
pi_81560285
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:54 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Ja waar moet ik die basiskennis op hebben gedaan als ik het in 6 jaar op het VWO nog niet heb gehad?
Dat verbaast me dan ook echt enorm... Ik vind het zelf namelijk wel kennis waarvan ik uit zou gaan dat elke 6 VWO-er deze bezit. Klagen moet je dan wat dat betreft dan ook doen bij je docenten...
  maandag 17 mei 2010 @ 23:29:39 #220
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81561620
quote:

[..]

ja hier baalde ik ook wel van dat zijn ook mijn sterke dingen, maar daar wilde ze niets over weten. Gemiste kans. Geen 8 maar een 7 op de eindlijst

Overigens, dat LAKS heeft wel een klote site waarom werkt dat in godsnaam niet, elk jaar werkt dat toch gewoon via dezelfde manier? Amateurs

heb net overigens via deze site een klacht ingediend, blijkbaar kan het zo ook.
http://www.eindexamenlijn.nl/eindexamenklachtenlijn/

[ Bericht 9% gewijzigd door beertenderrr op 17-05-2010 23:53:53 ]
pi_81566299
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:54 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

ik heb het én bij biologie, én bij natuurkunde gehad. Bij biologie zelfs 2x, 1x in het oog, en 1x in stambomen.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 08:55:21 #222
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81567496
dat laks werkt maar flink klote. Wil daar alsnog een klacht indienen, maar de problemen zijn nog steeds niet verholpen tot nu toe zijn er 1600 klachten ingediend voor biologie, terwijl dat toch wel hoger zou moeten zijn (zou je verwachten).

overigens hebben er al mensen geklaagd over het wiskunde b examen
pi_81568947
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:35 schreef Paganitzu het volgende:

[..]

Lenzen van je oog zijn altijd convergerend... Het zijn geen corrigerende lenzen maar vervanging voor je "echte" natuurlijke lenzen.

Ah vandaar, ik had ook A.
quote:

[..]

Eens, ik had ook wat meer variatie verwacht en gehoopt.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 10:37:19 #224
271224 Etta
Kakel.
pi_81570096
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:50 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

[..]

Staat wel in samengevat, ben ik 100 % zeker van.
Omdat het kan.
pi_81575013
quote:
Op maandag 17 mei 2010 23:29 schreef beertenderrr het volgende:

[..]

ja hier baalde ik ook wel van dat zijn ook mijn sterke dingen, maar daar wilde ze niets over weten. Gemiste kans. Geen 8 maar een 7 op de eindlijst

Overigens, dat LAKS heeft wel een klote site waarom werkt dat in godsnaam niet, elk jaar werkt dat toch gewoon via dezelfde manier? Amateurs

heb net overigens via deze site een klacht ingediend, blijkbaar kan het zo ook.
http://www.eindexamenlijn.nl/eindexamenklachtenlijn/
Die klachtenlijn wordt niks mee gedaan, alleen die van LAKS worden bekeken door de examencommissie of wie daar ook over gaat.
pi_81575071
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:43 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Zoek het dan op in je woordenboek. Dat mogen ze toch wel van je verwachten.
En ik heb het wel echt gehad op school. Of was dat Aardrijkskunde....uhh
pi_81575185
quote:
Op maandag 17 mei 2010 23:04 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Dat verbaast me dan ook echt enorm... Ik vind het zelf namelijk wel kennis waarvan ik uit zou gaan dat elke 6 VWO-er deze bezit. Klagen moet je dan wat dat betreft dan ook doen bij je docenten...
Ze mogen uitgaan van die basiskennis omdat je het makkelijk in je woordenboek kan opzoeken.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 12:55:40 #228
240618 Micson
The lonely stoner
pi_81575392
Ik heb dat inderdaad ook gehad bij Natuurkunde, maar dat is al 4 jaar geleden. Dan kunnen ze niet van mij verwachten dat ik dat allemaal precies nog weet

Ik vind sowieso dat Biologie regelmatig de grenzen van natuurkunde en scheikunde teveel overschrijdt, en dat je genaaid wordt als je die vakken niet hebt
pi_81575488
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:37 schreef Etta het volgende:

[..]

Staat wel in samengevat, ben ik 100 % zeker van.
Ik heb het niet zien staan, in elk geval niet bij de ogen.
Maakt ook niet uit, je hebt niet voor niets een woordenboek. En bij voorbereiding met oud examens stond er ook iets over divergerend en convergerend. Het examen van 2008 geloof ik, dus dan had je het al tegen kunnen komen.
pi_81575654
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:55 schreef Micson het volgende:
Ik heb dat inderdaad ook gehad bij Natuurkunde, maar dat is al 4 jaar geleden. Dan kunnen ze niet van mij verwachten dat ik dat allemaal precies nog weet

Ik vind sowieso dat Biologie regelmatig de grenzen van natuurkunde en scheikunde teveel overschrijdt, en dat je genaaid wordt als je die vakken niet hebt
Mijn biologie leraar heeft ook een A4tje gegeven met schei- en natuurkunde kennis die je behoort te weten, maar daar staat dit mooi niet op.
pi_81575678
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 13:02 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Mijn biologie leraar heeft ook een A4tje gegeven met schei- en natuurkunde kennis die je behoort te weten, maar daar staat dit mooi niet op.
WOORDENBOEK. Kom op, daar mogen ze toch wel vanuit gaan.
pi_81576983
Nu is de vraag of we van een hoge N-term uit kunnen gaan.
Moo
pi_81577040
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 13:41 schreef Zuivelkoe het volgende:
Nu is de vraag of we van een hoge N-term uit kunnen gaan.
Ik moet een hoge N-norm hebben

KLAGEN!
pi_81577085
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 13:43 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

KLAGEN!
Ja maar wel bij de goede klagen Examenklacht.nl dus.
pi_81577112
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 13:44 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Ja maar wel bij de goede klagen Examenklacht.nl dus.
Heb ik gedaan. Twee keer. De site doet het nu gelukkig, geen stomme errors
  dinsdag 18 mei 2010 @ 13:59:08 #236
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81577620
hier werkt het nog steeds niet ben de hele dag al aan het proberen het er doorheen te sturen
  dinsdag 18 mei 2010 @ 15:30:37 #237
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_81581072
Ik was bij vraag 34 echt nooit op het 23 stukje gekomen Maar goed dat ik het examen al een paar jaar terug heb gedaan Verder was het wel prima te doen zo te zien
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_81581871
Ik vond het best een naar examen, het bleef maar doorgaan op hetzelfde onderwerp en natuurlijk precies op de dingen waar ik slecht in was
Ik vond dat met die lenzen ook wel erg natuurkundig, wel makkelijk, maar als je geen natuurkunde hebt best kut. Ik zou ook niet alles in m'n woordenboek gaan opzoeken, of jawel, maar daar staat ook niet álles in..
pi_81581932
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 15:50 schreef Heleenn het volgende:
Ik vond het best een naar examen, het bleef maar doorgaan op hetzelfde onderwerp en natuurlijk precies op de dingen waar ik slecht in was
Ik vond dat met die lenzen ook wel erg natuurkundig, wel makkelijk, maar als je geen natuurkunde hebt best kut. Ik zou ook niet alles in m'n woordenboek gaan opzoeken, of jawel, maar daar staat ook niet álles in..
Ik heb geen natuurkunde en die lens vragen waren echt onmogelijk Maar ik wist wel wat divergerend/convergerend was. Thanks woordenboek, want ik haal die twee begrippen altijd door elkaar.
pi_81582277
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 15:52 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik heb geen natuurkunde en die lens vragen waren echt onmogelijk Maar ik wist wel wat divergerend/convergerend was. Thanks woordenboek, want ik haal die twee begrippen altijd door elkaar.
Ja als je dat had opgezocht was 1 vraag iig makkelijk.. Had die met grafiekjes wel fout.. Vond 'm vaag..
  dinsdag 18 mei 2010 @ 16:09:21 #241
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81582572
klacht is eindelijk doorgekomen, zijn er nu 3200 in totaal. Dat moet nog wel hoger, dus geef het door aan al je klasgenoten dat de site weer werkt

Vraag met de grafieken had ik ook fout, optica is niet voor mij weggelegd. Al wist ik wel wat convergerend en divergerend was, had ik die vraag nog fout gemaakt door het slecht te lezen concentratiegebrek + vmbo'ers op de gang die herrie maakten. Examen maken in een lokaal naast een kantine...
pi_81583044
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 16:01 schreef Heleenn het volgende:

[..]

Ja als je dat had opgezocht was 1 vraag iig makkelijk.. Had die met grafiekjes wel fout.. Vond 'm vaag..
Die met die grafiekjes had ik goed. Hmmm...eigenlijk valt het wel mee dus.
Vooral veel fouten gemaakt bij het DNA gedeelte. En ontiegelijk veel domme fouten helaas
pi_81583084
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 16:09 schreef beertenderrr het volgende:
klacht is eindelijk doorgekomen, zijn er nu 3200 in totaal. Dat moet nog wel hoger, dus geef het door aan al je klasgenoten dat de site weer werkt

Vraag met de grafieken had ik ook fout, optica is niet voor mij weggelegd. Al wist ik wel wat convergerend en divergerend was, had ik die vraag nog fout gemaakt door het slecht te lezen concentratiegebrek + vmbo'ers op de gang die herrie maakten. Examen maken in een lokaal naast een kantine...
Ik ook. 2 examens op één dag van 3 uur breekt je echt op.
pi_81583109
Ik heb zelfs bij die ene vraag over DNA in speeksel gelezen dat je moest uitleggen waarom het DNA-profiel ONVOLLEDIG uit speeksel op een glas gehaald kan worden, i.p.v. volledig. Zulke domme fouten.
pi_81583251
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 16:24 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik heb zelfs bij die ene vraag over DNA in speeksel gelezen dat je moest uitleggen waarom het DNA-profiel ONVOLLEDIG uit speeksel op een glas gehaald kan worden, i.p.v. volledig. Zulke domme fouten.
Ja ik heb ook veel vragen verkeerd gelezen.. Maar eigenlijk vooral bij Nederlands! Moest je uit 2 dingen kiezen had ik er maar 1, bij vraag 20 dacht ik dat het over die grote tekst ging (ik vond het al vreemd dat er maar 1 vraag was over het tekstfragment).. Beetje jammer
pi_81605824
Kan iemand mij vertellen waarom er opeens een pilot-examen en een niet-pilot-examen is ( http://www.havovwo.nl/vwo/vbi/vbiindex2.htm )? Wat is het verschil en waarom zijn er twee verschillende examens?
pi_81606203
Uit: http://nibi.nl/nibidvd/Ex(...)ot)%20vwo%202012.pdf
quote:
Een nieuw eindexamenprogramma
In het kader van de vernieuwing van het onderwijs in de vijf bèta-vakken heeft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen in december 2004 de commissie vernieuwing biologie onderwijs (CVBO) ingesteld. Deze commissie heeft als opdracht om
“…op basis van ‘Biologieonderwijs: een vitaal belang’ een nieuw examenprogramma voor havo en vwo te maken. Het programma moet aansluiten op de biologie in de onderbouw en passen binnen een (schets van een) leerlijn van 4 tot 181”
In de opdracht heeft het ministerie ook aangegeven dat dit examenprogramma, meer dan voorheen, op hoofdlijnen geformuleerd moet zijn. De CVBO heeft in het voorjaar van 2007 een concept examenprogramma voor havo en vwo opgeleverd.
Landelijke invoering zal naar verwachting niet voor 2010 plaatsvinden. Tot die tijd zullen op een beperkt aantal scholen pilots plaatsvinden rond deze nieuwe programma’s. Doel van deze pilots is om de examenprogramma’s te toetsen op haalbaarheid, onderwijsbaarheid en toetsbaarheid.
Moo
  woensdag 19 mei 2010 @ 00:23:20 #248
295753 Zwabber_
de natte lappen
pi_81606869
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 13:03 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

WOORDENBOEK. Kom op, daar mogen ze toch wel vanuit gaan.
Dit dus.

Moet er wel bij toegeven dat ik ook niet wist wat het was en m'n woordenboek vergeten was, maar ik heb 'm wel goed
  woensdag 19 mei 2010 @ 00:54:07 #249
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81607675

biologie

aldus mijn kat
  woensdag 19 mei 2010 @ 00:59:29 #250
294141 tarantism
hups in die kont
pi_81607810
Gaat er nog iemand van deze efebes biologie studeren op de uni volgend jaar? Of is biologie een weinig aantrekkelijke studie tegenwoordig?
  woensdag 19 mei 2010 @ 01:03:10 #251
163216 bioloogje
pi_81607908
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 00:59 schreef tarantism het volgende:
Gaat er nog iemand van deze efebes biologie studeren op de uni volgend jaar? Of is biologie een weinig aantrekkelijke studie tegenwoordig?
Als ik het topic zo bekijk, zijn er weinig mensen die er interesse in hebben.

en het is zo'n leuk vak...
  woensdag 19 mei 2010 @ 01:05:51 #252
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81607979
Ik vind de dingen die ik op tv zie over biologie altijd wel leuk, maar het onderzoek zelf doen lijkt me niets. Planten kruisen of fruitvliegjes tellen, nee thnx ik blijf dan wel de Beagle op tv kijken
  woensdag 19 mei 2010 @ 10:57:24 #253
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_81615144
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 01:05 schreef beertenderrr het volgende:
Ik vind de dingen die ik op tv zie over biologie altijd wel leuk, maar het onderzoek zelf doen lijkt me niets. Planten kruisen of fruitvliegjes tellen, nee thnx ik blijf dan wel de Beagle op tv kijken
Je denkt dat je bij scheikunde ook alleen maar oplossingen bij elkaar gooit en bij natuurkunde alleen maar met een veer zit te spelen 40 jaar lang?
pi_81619402
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 00:54 schreef beertenderrr het volgende:
[ afbeelding ]

biologie

aldus mijn kat
Haha

Opsturen naar laks, een plaatje zegt meer dan duizend woorden.
Moo
pi_81619646
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 00:59 schreef tarantism het volgende:
Meisje uit mijn klas gaat wel bio studeren. Maar die staat ook een 9 ongeveer.
  woensdag 19 mei 2010 @ 13:12:15 #256
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81621280
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 10:57 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Je denkt dat je bij scheikunde ook alleen maar oplossingen bij elkaar gooit en bij natuurkunde alleen maar met een veer zit te spelen 40 jaar lang?
haha nee dat ook weer niet. Ik verwacht bij scheikunde voornamelijk stoffen analyseren en chemische verbindingen produceren en natuurkunde kan van alles zijn, dat is echt enorm breed.

Maar wat moet ik dan onder biologie verstaan? Verlicht me voordat het nieuwe schooljaar begint
  woensdag 19 mei 2010 @ 14:05:00 #257
163216 bioloogje
pi_81623744
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 13:12 schreef beertenderrr het volgende:

[..]

haha nee dat ook weer niet. Ik verwacht bij scheikunde voornamelijk stoffen analyseren en chemische verbindingen produceren en natuurkunde kan van alles zijn, dat is echt enorm breed.

Maar wat moet ik dan onder biologie verstaan? Verlicht me voordat het nieuwe schooljaar begint
Natuurkunde breed noemen maar biologie niet...

Het ligt eraan waar je het gaat doen en welke richting je in wilt. In Wageningen is het wel redelijk "traditioneel" dus veel plantjes, diertjes, ecologie dat soort onderwerpen. Maar in andere steden bijv. Nijmegen is het meer gericht op medisch gebied.

Je kunt je ook richten op een specifiek onderdeel. Dus planten, dieren, ecologie, celbiologie, evolutie, genetica, etc. etc.

Je kunt dus alle richtingen op. Geneeskunde is bijvoorbeeld pure biologie maar dan specifiek toegepast op de mens.
  woensdag 19 mei 2010 @ 16:20:00 #258
294141 tarantism
hups in die kont
pi_81630589
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 13:12 schreef beertenderrr het volgende:

[..]

Een vraag naar mijn hart. Biologie is het vakgebied waarop scheikunde en natuurkunde elkaar tegenkomen. Tel daarbij de wiskundige modellen OVER celgroei, tumorvorming, soortendispersie bij op, en je hebt de ultieme natuurwetenschap.

Serieus, fysica en chemie zijn waardige disciplines maar de biologie is de alma mater van de bèta-wetenschap. De grootste en overheersende discipline in de gehele wetenschap. STUDEREN DUS DIE BAZENWETENSCHAP
  woensdag 19 mei 2010 @ 16:34:54 #259
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81631380
Ik ga al bewegingswetenschappen studeren dus helaas. Al heb ik het overwogen. Misschien ooit later nog, maar die kans is klein omdat dit niet mijn 1e opleiding wordt

Ik was me er wel van bewust dat biologie zo groot was hoor, maar je hebt ook de opleiding biologie zelf, ik had het juist daar over. Maar dan nog, het is het denk ik dan toch NET niet helemaal voor mij, en hou ik het dus op het volgen van de resultaten en bestuderen van de theorie als onderbouwing voor bewegingswetenschappen (indien het raakvlakken vertoont).

Even ter conclusie: wetenschap
pi_81633529
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 16:20 schreef tarantism het volgende:

[..]

Een vraag naar mijn hart. Biologie is het vakgebied waarop scheikunde en natuurkunde elkaar tegenkomen. Tel daarbij de wiskundige modellen OVER celgroei, tumorvorming, soortendispersie bij op, en je hebt de ultieme natuurwetenschap.

Serieus, fysica en chemie zijn waardige disciplines maar de biologie is de alma mater van de bèta-wetenschap. De grootste en overheersende discipline in de gehele wetenschap. STUDEREN DUS DIE BAZENWETENSCHAP

[ Bericht 17% gewijzigd door Warren op 19-05-2010 17:30:49 ]
pi_81677705
Goed nieuws jongens!

Bij het centraal examen biologie/tevens oud programma biologie 1,2 vwo:
Op pagina 9 van het correctievoorschrift, bij vraag 29 moeten altijd 2 punten worden
toegekend, ongeacht of er wel of geen antwoord gegeven is, en ongeacht het gegeven
antwoord.
Ik verzoek u dit bericht door te geven aan de correctoren biologie vwo.
pi_81677786
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 15:58 schreef AstroNova het volgende:
Goed nieuws jongens!

Op pagina 9 van het correctievoorschrift, bij vraag 29 moeten altijd 2 punten worden
toegekend, ongeacht of er wel of geen antwoord gegeven is, en ongeacht het gegeven
antwoord.
Vraag 29? What the fuck? Wat was er met die vraag dan, had eerder verwacht dat ze wat aan 24/33/34 zouden doen.

En hoe weet je dat?
  donderdag 20 mei 2010 @ 16:09:16 #263
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_81678185
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 16:20 schreef tarantism het volgende:

[..]

donderdag 20 mei 2010 @ 16:24:28 #264
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81678855
vraag 29 moest je uitleggen waarom je uit stront geen dna profiel kon maken.
pi_81679316
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 16:24 schreef beertenderrr het volgende:
vraag 29 moest je uitleggen waarom je uit stront geen dna profiel kon maken.
En waarom is die geschrapt?
pi_81679341
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 15:58 schreef AstroNova het volgende:
Goed nieuws jongens!

antwoord.

Oke dat was dus niet de vraag die ik verwachtte.
Maar ik had 'm fout, dus prima.
pi_81679728
Heb je ook een bron? Ik hoop dat dit geen valse hoop is, want ik zet echt net op het randje
Moo
  donderdag 20 mei 2010 @ 16:45:47 #268
302853 themole
graaft totaal door.
pi_81679804
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 16:44 schreef Zuivelkoe het volgende:
Heb je ook een bron? Ik hoop dat dit geen valse hoop is, want ik zet echt net op het randje
http://www2.cito.nl/vo/ex2010/VW-A-1018-a-10-1-c.pdf
alstu
Niet altijd serieus
pi_81679841
Moo
pi_81679880
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 16:44 schreef Zuivelkoe het volgende:
http://www2.cito.nl/vo/ex2010/VW-A-1018-a-10-1-c.pdf
pi_81682986
Ok nice, volgens mij had ik die fout. 4,4 moet er nu wel inzitten.
Omdat het kan.
pi_81683084
Ik heb nu zo'n 32/76 punten, en moet een 5,1 hebben.
De norm van biologie is wel eens 1,7 geweest, heeft iemand ter vergelijking dat examen gemaakt? (2006 I en II)
Moo
pi_81683337
YES YES YES, Ik ben nu vrijwel zeker van een 5 :d

Door deze correctie heb ik minimaal 34/76 punten en dat is met een normering van 1 een 5.0, en ik moest een 5,0 hebben
pi_81684477
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 18:07 schreef W_Sneijder het volgende:
YES YES YES, Ik ben nu vrijwel zeker van een 5 :d

Door deze correctie heb ik minimaal 34/76 punten en dat is met een normering van 1 een 5.0, en ik moest een 5,0 hebben
Serieus? Dan ben ik ook blij. Dan sta ik een 6.
pi_81684772
quote:
biologie (pilot) vwo
Centraal examen vwo
Tijdvak 1
opgaven
Aan de secretarissen van het eindexamen van de scholen voor vwo
Bij het centraal examen biologie (pilot) vwo:
Op pagina 6 van het correctievoorschrift, bij vraag 14 moeten altijd 2 punten worden
antwoord.
Het College voor Examens,
Namens deze, de voorzitter,
drs H.W. Laan
pi_81685965
Ah, dat verband tussen de diepte en tubergrootte had ik wel . Waar kun je die correcties trouwens vinden? Kan ik hem f5én
Moo
pi_81686022
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 19:10 schreef Zuivelkoe het volgende:
Ah, dat verband tussen de diepte en tubergrootte had ik wel . Waar kun je die correcties trouwens vinden? Kan ik hem f5én
http://www2.cito.nl/vo/ce/havovwo/ex2010/frame_builder.htm
pi_81686270
Oh vraag 24 van de pilot is vraag 29 van het normale examen. Jammer
Moo
  donderdag 20 mei 2010 @ 19:27:01 #279
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81686761
Ben benieuwd of ze dan ook nog de moeilijke gaan schrappen, deze hoefden naar mijn idee toch niet weg Je hoort me er niet over klagen iig, had beide vragen niet denderend beantwoord
pi_81686782
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 19:16 schreef Zuivelkoe het volgende:
Oh vraag 24 van de pilot is vraag 29 van het normale examen. Jammer
En vraag 14?....
pi_81687376
wtf is een pilot examen nou weer
  donderdag 20 mei 2010 @ 19:45:58 #282
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81687645
volgens mij voor scholen die met een pc het examen hebben gedaan. Dit is een pilottest als ik het goed heb.
pi_81690749
Ik had bij die ene vraag over het gebruik van een slagader als bypass: de slagader maakt een hogere doorstroomsnelheid mogelijk.

Zou dat goed gerekend worden? In het correctievoorschrift staan namelijk voorbeelden van een goed antwoord.
Moo
pi_81690892
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 20:50 schreef Zuivelkoe het volgende:
Ik had bij die ene vraag over het gebruik van een slagader als bypass: de slagader maakt een hogere doorstroomsnelheid mogelijk.

Zou dat goed gerekend worden? In het correctievoorschrift staan namelijk voorbeelden van een goed antwoord.
Ik denk dat je toch echt een vergelijking met een gewone ader moest maken, en wat beter beargumenteerd waarom een slagader beter geschrikt is dan een willekeurige gewone ader. Dat had toch te maken met dat een slagader elastischer is? En er kan meer bloed doorheen ja, maar waarom is dat zo.
pi_81691240
Een hoge doorstroomsnelheid zorgt toch voor hetzelfde effect? Meer bloed per tijdseenheid.
Een antwoord als elastische wand is natuurlijk beter, maar misschien zijn ze wel zo aardig om het goed te rekenen.
Moo
pi_81692247
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 21:00 schreef Zuivelkoe het volgende:
Een hoge doorstroomsnelheid zorgt toch voor hetzelfde effect? Meer bloed per tijdseenheid.
Een antwoord als elastische wand is natuurlijk beter, maar misschien zijn ze wel zo aardig om het goed te rekenen.
Ja, maar hoe komt die snellere doorstroomsnelheid bij slagaders. En waarom hebben aders dat niet. Maar misschien rekenen ze het goed idd. Ik heb per ongeluk meerdere dingen genoemd, maar ik weet niet welke als eerste....en ze rekenen alleen de eerste goed of fout.
pi_81693147
lol ik had dat je bij slagaders die aderkleppen niet hoef te verwijderen :p
pi_81693182
Ik had die wel goed, met elasticiteit dus, gewoon opgezocht in BINAS wat het verschil tussen normale aders en slagaders is.
pi_81694316
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 21:35 schreef W_Sneijder het volgende:
lol ik had dat je bij slagaders die aderkleppen niet hoef te verwijderen :p
Ik dat ze breder waren en dat er met aderverkalking minder snel een bloedprop vastzit omdat vergeleken met een ader er dan nog meer ruimte over is.
Omdat het kan.
pi_81696572
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 21:55 schreef Etta het volgende:

[..]

Ik dat ze breder waren en dat er met aderverkalking minder snel een bloedprop vastzit omdat vergeleken met een ader er dan nog meer ruimte over is.
was dat goed dan?
pi_81699371
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 22:30 schreef ThePianoMan het volgende:

[..]

was dat goed dan?
Volgens mij niet hoor.
Omdat het kan.
pi_81700121
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 21:36 schreef RacerDKB het volgende:
Ik had die wel goed, met elasticiteit dus, gewoon opgezocht in BINAS wat het verschil tussen normale aders en slagaders is.
Ik precies hetzelfde
pi_81756267
doe eens een gok naar de n-term biologie
pi_81756290
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 11:55 schreef derekiej het volgende:
doe eens een gok naar de n-term biologie
1,2

Maar hoger zou terecht zijn i.v.m. vorig jaar.
pi_81756457
Ik denk 1,4 (maar hoop natuurlijk hoger). Ik hoor van de meesten dat ze het wel lastig vonden.
pi_81756484
Je zou dus hoger kunnen halen dan een 10?
pi_81756565
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 12:03 schreef starla het volgende:
Was jij niet die ene die dit examen zo makkelijk vond? Dacht dat je slim was

Maar nee, kijk maar eens naar deze omzettingstabel:
http://havovwo.nl/vwo/vbi/bestanden/vbi10itab.pdf
pi_81756630
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 12:03 schreef starla het volgende:
Neen.
pi_81756678
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 12:05 schreef RacerDKB het volgende:
Was jij niet die ene die dit examen zo makkelijk vond? Dacht dat je slim was
Ik zie niet zo goed in wat intelligentie te maken heeft met het niet bekend zijn met puntensystemen die ik vroeger niet had. Ik ben nog van het-aantal-behaalde-punten-gedeeld-door-het-maximaal-te-halen-punten-maal-9-plus-1-generatie.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 12:16:40 #300
295753 Zwabber_
de natte lappen
pi_81756886
Weet iemand nou waaróm die vraag over het dna in de stront is geschrapt?
pi_81756913
Vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')