Oude examens oefenen. De vragen waar je niet uit komt, de bijbehorende stof van bestuderen.quote:Op zondag 2 mei 2010 13:10 schreef Perquisite het volgende:
Iemand een goede manier om bio te leren want ik kom er niet echt uit
Mee eens! Je moet het eigenlijk gewoon goed begrijpen en dan je kennis toepassen. Daarom heb ik ook niet echt het gevoel dat het nut heeft om nog écht te leren. Gewoon die examenbundel flink doorwerken en goed lezen wat ze vragen (wat ik dus nooit doequote:Op zaterdag 8 mei 2010 12:12 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik vind dit vak ook wel lastig leren eigenlijk....
Idd erg belangrijk bij de biologie examens. Vaak staat er in het inleidende verhaal meer informatie dan je nodig hebt, dus kijk daar ook goed naar.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:53 schreef Megaman het volgende:
[..]
Mee eens! Je moet het eigenlijk gewoon goed begrijpen en dan je kennis toepassen. Daarom heb ik ook niet echt het gevoel dat het nut heeft om nog écht te leren. Gewoon die examenbundel flink doorwerken en goed lezen wat ze vragen (wat ik dus nooit doe)
quote:6.5 Virussen
(Vermeerderen van het HIV en Herpes virus)
Je leert
- hoe HIV en Herpes simplex zich in een gastheercel vermeerderen.
- de gevolgen van besmetting met HIV.
HIV is het virus dat aids veroorzaakt. HIV is een retrovirus: zijn erfelijk materiaal bestaat uit RNA. Het virus gebruikt T-cellen (T-lymfocyten)als gastheercellen. Dit virus nestelt zich in deze witte bloedcellen. Je lichaam maakt vervolgens antistoffen tegen het virus. Iemand is seropositief als er antistoffen tegen het HIV-virus in zijn bloed zitten. Als er te veel witte bloedcellen worden aangetast gaat het immuunsysteem slechter werken. Op zichzelf onschuldige bemettingen kunnen dan tot de dood leiden. Tegen aids is nog geen medicijn. Er zijn wel middelen die het leven van HIV-patienten aanzienlijk kunnen verlengen.
Herpes simplex is een DNA-virus. Het virus veroorzaakt pijnlijke blaasjes rond o.a. de geslachtsorganen. Bij de geboorte kan een baby geïnfecteerd raken.
Dat lijkt mij meer immuunsysteem e.d. dan voortplanting en seksualiteit. Dus als die stof wel in het programma zit zul je het moeten kennen. (maar ik heb de exameneisen van dit jaar niet gezien moet ik bekennen.)quote:Op zondag 9 mei 2010 20:23 schreef -Strawberry- het volgende:
Hoofdstuk 5 (seksualiteit) en hoofdstuk 6 (voortplanting) hoeven dus niet?
Wat een opluchting. Al die hormonen die dan vrijkomen...
Moet je wel al dat gedoe over SOA's zoals aids weten? Hoe dat virus te werk gaat e.d:
[..]
Je zit wel goed... Het kind krijgt van zowel zijn vader als van zijn moeder een van de 2 getallen. Dus bij A krijgt hij van zijn moeder of een 1 of een 3 Van zijn vader krijgt hij of een 2 of een 24. Dit zorgt voor de mogelijkheden: KIND A: 1,2 of 1,24 of 3,2 of 3,24. Als je dit gaat doen en vergelijkt met de mogelijke antwoorden blijft er maar een antwoord over die zou kunnen kloppen voor het kind.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 16:38 schreef -Strawberry- het volgende:
Oh wacht...het is niet echt consequent met dat twee getal. Even verder bestuderen..
Dat verklaart alles, ik zag ze ook als kommagetallenquote:Op vrijdag 14 mei 2010 16:46 schreef Emma123321 het volgende:
Astronova:
Ik had deze vraag al ergens eerder gesteld, snapte er ook niks van, een andere fokker heeft mij uitgelegd dat je de getalletjes niet als kommagetallen moet zien. Bijvoorbeeld:
A Opa M (1,8) betekent dat hij voor gen A de allelen 1 en 8 heeft.
B Opa M (8,14) betekent dat hij voor gen B de allelen 8 en 14 heeft enzovoort.
Voor het antwoord op de vraag volgt dan:
Moeder:
A (1,3) en zal dus 1 of 3 doorgeven.
B (8,18) dus 8 of 18
DR (17,10) dus 17 of 10 doorgegeven
De vader geeft ook per gen één van zijn allelen, en het gekozen allel van de moeder wordt gecombineerd met het allel van de vader. De enige juiste combinatie is dan antwoord B.
Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel, ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen.
Normaliter heb ik altijd tijd tekort bij bioquote:Op zondag 16 mei 2010 16:57 schreef -Strawberry- het volgende:
Over die examens van vorig jaar deed ik amper 2 uur.Hoe wil je ooit 3 uur volmaken.
Maar dan hoef je in elk geval niet te haasten. Of hadden ze vorig jaar minder tijd?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door Perquisite op 16-05-2010 17:18:28 (antwoord toegevoegd) ]
quote:Op zondag 16 mei 2010 17:17 schreef Perquisite het volgende:
Iemand die deze kan uitleggen?
Malariabestrijding is heel lastig omdat muggen resistent worden tegen insecticiden en parasieten resistent worden tegen medicijnen. De Duitse onderzoeker Matthias Mann heeft daarom voor een heel andere aanpak gekozen. Hij bracht een groot deel van de eiwitsamenstelling van Plasmodium falciparum in kaart. Hij ontdekte een serie van 1289 eiwitten, waarvan 714 actief zijn in aseksuele bloedstadia, 931 in gametocyten en 645 in gameten. Bij deze eiwitten zijn er die specifiek zijn voor een bepaald stadium. Dat betreft zowel eiwitten die door de parasiet afgegeven worden als receptor-eiwitten die aan het celmembraan van de parasiet gebonden zijn. Het idee is om gewapend met deze kennis tot een vaccin tegen malaria te komen.
Vraag 13
Waaruit zal het werkzame deel van het vaccin bestaan?
A) een receptor-eiwit uit een aseksueel bloedstadium
B) een receptor-eiwit uit een gametocyt of gameet
C) een eiwit dat tijdens een aseksueel bloedstadium door de parasiet wordt afgegeven
D) een eiwit dat de parasiet afgeeft in het stadium van gametocyt of gameet
Het antwoord:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Het doel van vaccinatie is om het lichaam antistoffen te laten vormen. Antistoffen binden zich aan de antigenen (eiwitten) die zich aan de buitenkant van de ziekteverwekker bevinden.
Bij de parasiet zijn de receptor-eiwitten aan het celmembraan gebonden.
De aseksuele ontwikkeling vindt plaats in het bloed en daar bevinden zich ook de antistoffen. De antistoffen moeten dus passen op de receptor-eiwitten van het aseksuele stadium.
Ja nu ik het antwoord weet is het voor mij ook duidelijkquote:
Hier ook. Heb het gevoel dat ik echt gewoon helemaal niks meer weet. Heb ook alleen wat examens gemaakt en niet geleerd, had ik misschien beter wel kunnen doen. Ben blij als ik morgen klaar ben.quote:
quote:Op zondag 16 mei 2010 17:17 schreef Perquisite het volgende:
Iemand die deze kan uitleggen?
Malariabestrijding is heel lastig omdat muggen resistent worden tegen insecticiden en parasieten resistent worden tegen medicijnen. De Duitse onderzoeker Matthias Mann heeft daarom voor een heel andere aanpak gekozen. Hij bracht een groot deel van de eiwitsamenstelling van Plasmodium falciparum in kaart. Hij ontdekte een serie van 1289 eiwitten, waarvan 714 actief zijn in aseksuele bloedstadia, 931 in gametocyten en 645 in gameten. Bij deze eiwitten zijn er die specifiek zijn voor een bepaald stadium. Dat betreft zowel eiwitten die door de parasiet afgegeven worden als receptor-eiwitten die aan het celmembraan van de parasiet gebonden zijn. Het idee is om gewapend met deze kennis tot een vaccin tegen malaria te komen.
Vraag 13
Waaruit zal het werkzame deel van het vaccin bestaan?
A) een receptor-eiwit uit een aseksueel bloedstadium
B) een receptor-eiwit uit een gametocyt of gameet
C) een eiwit dat tijdens een aseksueel bloedstadium door de parasiet wordt afgegeven
D) een eiwit dat de parasiet afgeeft in het stadium van gametocyt of gameet
Het antwoord:Ik durf het niet helemaal met zekerheid te zeggen ( komt deze uit vorig jaar btw?), maar ik denk dat het komt omdatSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat laatste is trouwens een goede manier om onzinnige antwoorden eruit te filteren; Je weet wat een vaccin doet en waar het uit bestaat, en als je logisch nadenkt kom je er al snel achter dat een eiwit wat door het parasietje zelf aangemaakt wordt niet echt schadelijk kan zijn ( tenzij er natuurlijk in de vraag staat dat een overdosis van dat eiwit de parasiet doodt oid, maar dat staat er dan natuurlijk expliciet bij vermeld)
Wet van Hardy Weinbergquote:Op zondag 16 mei 2010 20:45 schreef Perquisite het volgende:
Hmm oke ja dankjewel
Ik volg deze ook niet helemaal?
Uit een weiland in het Amsterdamse bos werden exemplaren van witte klaver verzameld en getest op de aanwezigheid van het enzym x en van het enzym linamarase. Het resultaat is in de volgende tabel gegeven.
enzymen in plant,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, aantal planten
beide enzymen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 8
alleen enzym x,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 24
alleen linamarase,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 14
geen van beide enzymen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 47
Wat zijn de frequenties van het dominante allel Ac en het dominante allel Li in deze populatie witte klaverplanten?
..........Ac......... Li
A...... 0,19 | 0,13
B ..... 0,19| 0,81
C...... 0,51| 0,39
D...... 0,51| 0,81
E...... 0,81| 0,87
F...... 0,87| 0,13
Sorry voor de onduidelijkheid. Het antwoord moet A zijn![]()
Jij snapt hetquote:Op zondag 16 mei 2010 21:12 schreef Alxander het volgende:
[..]
Wet van Hardy Weinberg
p=ac q=Ac
14+47 planten homozygoot acac = 61 planten dus q2=61/93 dus q = 0,81
p + q = 1 dus p = 0,19
Die andere precies zo
quote:Op zondag 16 mei 2010 18:52 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Ik durf het niet helemaal met zekerheid te zeggen ( komt deze uit vorig jaar btw?), maar ik denk dat het komt omdatHeb eventueel nog een ander antwoord uit de examenbundel van dit jaar:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat laatste is trouwens een goede manier om onzinnige antwoorden eruit te filteren; Je weet wat een vaccin doet en waar het uit bestaat, en als je logisch nadenkt kom je er al snel achter dat een eiwit wat door het parasietje zelf aangemaakt wordt niet echt schadelijk kan zijn ( tenzij er natuurlijk in de vraag staat dat een overdosis van dat eiwit de parasiet doodt oid, maar dat staat er dan natuurlijk expliciet bij vermeld)
A: Het aseksuele bloedstadium vermeerdert zich keer op keer; deze fase moet dus uitgeschakeld worden.
En ter verklaring waarom het B, C en D niet zijn:
B: Gametocyten en gameten leveren pas een schadelijke parasiet, als ze weer door een volgende malariamug worden opgezogen en daarin met elkaar versmelten (bevruchting).
C en D: De parasieten zelf moeten bestreden worden; het opruimen van afgegeven eiwitten is hierbij niet nuttig.
Zelf had ik deze goed, omdat je de verklaring bij A vrij goed uit het plaatje kon halen. Het was het meest voor de hand liggend ook. En als je het niet weet, gewoon de minst waarschijnlijke elimineren
Verder is het nu eindelijk bijna echt zo ver, en begin ook enigszins zenuwachtig te worden dat ik dingen ga vergeten, al weet ik dat dat niet het geval zal zijn. Het is hopen dat de vragen duidelijk gesteld zijn, en vooral de meerkeuze vragen goed te beantwoorden zijn, daar haal je toch de meeste punten mee.
Alvast succes iedereen
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
Die wet kom ik vaker tegen in oude examens maar die kan ik me dus echt niet herinnerenquote:Op zondag 16 mei 2010 21:12 schreef Alxander het volgende:
[..]
Wet van Hardy Weinberg
p=ac q=Ac
14+47 planten homozygoot acac = 61 planten dus q2=61/93 dus q = 0,81
p + q = 1 dus p = 0,19
Die andere precies zo
doe wel je best hequote:Op zondag 16 mei 2010 22:26 schreef Paaskonijn het volgende:
[..]
Die wet kom ik vaker tegen in oude examens maar die kan ik me dus echt niet herinneren.
Ik ga sowieso een onvoldoende halen.
Dat was ik dan nog wel van plan. Maarja, had echt meer uit samengevat moeten oefenen.quote:
quote:Sommige planten, waaronder witte klaver, zijn bestand tegen vraat door slakken door de productie van HCN (blauwzuur). Verschillende enzymen zijn betrokken bij de productie van HCN. Het gen Ac codeert voor de vorming van enzym x, het gen Li voor de vorming van linamarase. Planten die voor één of beide enzymen homozygoot recessief zijn, produceren geen HCN.
Uit een weiland in het Amsterdamse bos werden exemplaren van witte klaver verzameld en getest op de aanwezigheid van het enzym x en het enzym linamarase. Het resultaat is in de volgende tabel gegeven.
enzymen in plant aantal planten
beide enzymen 8
alleen enzym x 24
alleen linamarase 14
geen van beide enzymen 47
Wat zijn de frequenties van het dominante allel Ac en het dominante allel Li in deze populatie witte klaverplanten?
quote:
Oh god. Kwam daar echt een vraag over? Die had ik goed gemaakt dan..quote:Op maandag 17 mei 2010 16:25 schreef Zwabber_ het volgende:
[..]
![]()
Meteen de eerste vraag al verneukt omdat ik niet meer wist wat Trombose was. Toen ik de zaal uitliep herinnerde ik het me
Woordenboek?quote:Op maandag 17 mei 2010 16:25 schreef Zwabber_ het volgende:
[..]
![]()
Meteen de eerste vraag al verneukt omdat ik niet meer wist wat Trombose was. Toen ik de zaal uitliep herinnerde ik het me
Inderdaadquote:Op maandag 17 mei 2010 16:29 schreef themole het volgende:
Ging opzich wel goed bij mij, vond alleen de dna-vraag gewoon ruk over puntmutatie enzo.
Ja die had ik dus net in m'n kluisje gelegd, in de trant van "die zul je vast niet nodig hebben bij bio"quote:Op maandag 17 mei 2010 16:55 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Woordenboek?
Ik wist het ook niet meer. Stond wel duidelijk in het woordenboek gelukkig
Naar elk examen je woordenboek meenemen. Ook naar wiskunde en bio.quote:Op maandag 17 mei 2010 16:58 schreef Zwabber_ het volgende:
[..]
Ja die had ik dus net in m'n kluisje gelegd, in de trant van "die zul je vast niet nodig hebben bij bio"
Ik wist het ook wel, maar wilde het toch even zeker weten.quote:Op maandag 17 mei 2010 17:03 schreef Lonka het volgende:
Jeetje en dat doet biologie? Iedereen weet toch wat trombose is?
Ik doe geen biologie en ik weet zelfs wat trombose is!quote:Op maandag 17 mei 2010 17:03 schreef Lonka het volgende:
Jeetje en dat doet biologie? Iedereen weet toch wat trombose is?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, dat ga ik vanaf nu doen ook. Convergerend/divergerend? Que?quote:Op maandag 17 mei 2010 17:00 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Naar elk examen je woordenboek meenemen. Ook naar wiskunde en bio.
No wayquote:Op maandag 17 mei 2010 17:05 schreef Zwabber_ het volgende:
[..]
Ja, dat ga ik vanaf nu doen ook. Convergerend/divergerend? Que?
Dat hoort bij de stof hoor.quote:Op maandag 17 mei 2010 17:05 schreef Zwabber_ het volgende:
[..]
Ja, dat ga ik vanaf nu doen ook. Convergerend/divergerend? Que?
quote:
Ja maar ik heb dat boek amper ingekeken. Hele gedoe over het oog enzo overgeslagen bij het leren omdat ik dacht dat ik dat al kendequote:Op maandag 17 mei 2010 17:09 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat hoort bij de stof hoor.
Ben ik zelfs tegen gekomen bij oud-examens. Maar een woordenboek was handig geweest.
Moet je bij de antwoorden kijken.quote:Op maandag 17 mei 2010 17:11 schreef Zwabber_ het volgende:
Maar was het antwoord nou dat die voor dichtbij sterker convergerend was dan die voor veraf?
Die kon je in binas vinden toch? Die ene die wel door de placenta heen kon?quote:Op maandag 17 mei 2010 17:15 schreef RacerDKB het volgende:
Weet niet hoe ik het heb gemaakt, ik hoop op de grens van voldoende/onvoldoende, dan ben ik tevreden.
Sommige vragen waren echt kut, sommigen echt belachelijk simpel. Die allerlaatste vraag, welke stof al in het bloed zat voor geboorte, die was echt te makkelijk voor woorden! En dan 2 punten nog ook!
Nu even denken of ik de antwoorden wel wil gaan bekijken
Slim bedacht, vwo zeker?quote:Op maandag 17 mei 2010 17:13 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Moet je bij de antwoorden kijken.
Stond in de binas jaquote:Op maandag 17 mei 2010 17:16 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Die kon je in binas vinden toch? Die ene die wel door de placenta heen kon?
Ik zoeken joh
Ik heb echt het gevoel alsof die vraag al een keer eerder in het examen heeft gezeten.quote:Op maandag 17 mei 2010 17:15 schreef RacerDKB het volgende:
Weet niet hoe ik het heb gemaakt, ik hoop op de grens van voldoende/onvoldoende, dan ben ik tevreden.
Sommige vragen waren echt kut, sommigen echt belachelijk simpel. Die allerlaatste vraag, welke stof al in het bloed zat voor geboorte, die was echt te makkelijk voor woorden! En dan 2 punten nog ook!
Nu even denken of ik de antwoorden wel wil gaan bekijken
Ja tabel 84 o.i.d.quote:Op maandag 17 mei 2010 17:16 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Die kon je in binas vinden toch? Die ene die wel door de placenta heen kon?
Ik zoeken joh
Vond ik ook, ik had veel Ecologie verwacht maar het zat vol met Energie-troepquote:Op maandag 17 mei 2010 17:21 schreef beertenderrr het volgende:
Nou dat was em weer. Vond deze best pittig. Zaten vooral onderdelen in waar ik dan niet goed in ben, dus daar werd ik niet vrolijk vanHet oog
en forensisch onderzoek
![]()
![]()
quote:Op maandag 17 mei 2010 17:23 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ja tabel 84 o.i.d.Was makkelijk, maar 1 kon door placenta, ik geloof IgG
Gewoon op havovwo.nl kijken voor de nomeringquote:Op maandag 17 mei 2010 17:40 schreef beertenderrr het volgende:
hoe werkt dat rekenen met de normering eigenlijk?/noobvraag
Ben jij gek? Het was knaken moeilijk.quote:Op maandag 17 mei 2010 17:36 schreef Perquisite het volgende:
Wat denken jullie dat de norm is? rond de 1 lijkt me gewoon?
Vroeg ik me ook af.quote:Op maandag 17 mei 2010 17:50 schreef Alxander het volgende:
Bij vraag 7.
Noem twee andere organische stikstofverbindingen die deel uit kunnen maken van de bacterie.
Waar vind je die dingen?
In het antwoordmodel staat wel RNA, maar ik had DNA, is dit dan fout?
Ook had ik Chlorofyl in de chloroplasten is dit ook fout?
Ik had daar precies dezelfde antwoorden, mijn cijfer hangt nu ook echt veel af van de examinatoren en hoe ze mijn open vragen gaan beoordelenquote:Op maandag 17 mei 2010 17:50 schreef Alxander het volgende:
Bij vraag 7.
Noem twee andere organische stikstofverbindingen die deel uit kunnen maken van de bacterie.
Waar vind je die dingen?
Dat had ik ookquote:
Ik zat echt helemaal verkeerd te denken bij die vraagquote:Op maandag 17 mei 2010 17:50 schreef Alxander het volgende:
Bij vraag 7.
Waar vind je die dingen?
Daar had ik iets over hogere temperatuur en meer daglicht ofzoquote:Op maandag 17 mei 2010 17:59 schreef FretVeensma het volgende:
Ik had ook bijvoorbeeld bij die vraag waarom dat plantje in ondiep water moest leven omdat de bodemsamenstelling daar anders was dan in diep water, naja ik zie wel of dat goed wordt geregeldWant zoiets stond wel in de tekst
Dat had ik ookquote:Op maandag 17 mei 2010 17:59 schreef FretVeensma het volgende:
Ik had ook bijvoorbeeld bij die vraag waarom dat plantje in ondiep water moest leven omdat de bodemsamenstelling daar anders was dan in diep water, naja ik zie wel of dat goed wordt geregeldWant zoiets stond wel in de tekst
Ik had daar NH3 en NO2quote:Op maandag 17 mei 2010 17:50 schreef Alxander het volgende:
Bij vraag 7.
Waar vind je die dingen?
Haha, ik ook. Die vraag met het sperma, wat een zaadvraag. Had hem eerst wel goed dus..quote:Op maandag 17 mei 2010 18:02 schreef Paaskonijn het volgende:
Ik heb trouwens ook trombose, convergent en divergent opgezocht.
En die opdracht 5 over trombokinasecomplex. Nou wtf, nog nooooit van gehoord. Ik wist echt gewoon níks. Alles gegokt ongeveer. En mezelf natuurlijk weer drie keer verkeerd verbeterd.
Ik heb 5 gewoon goedquote:Op maandag 17 mei 2010 18:02 schreef Paaskonijn het volgende:
Ik heb trouwens ook trombose, convergent en divergent opgezocht.
En die opdracht 5 over trombokinasecomplex. Nou wtf, nog nooooit van gehoord. Ik wist echt gewoon níks. Alles gegokt ongeveer. En mezelf natuurlijk weer drie keer verkeerd verbeterd.
Ik had ook echt NH4 en H2S ofzoquote:Op maandag 17 mei 2010 18:04 schreef Micson het volgende:
[..]
Ik had daar NH3 en NO2Maar ik snap ook niks van die onzin. Ik moet een 5,0 halen om voldoende te staan en ik heb rond de 32 punten. Bij een wat hogere norm heb ik dan dus nog een kansje, denk ik iig?
![]()
Wat vinden jullie van dit examen t.o.v. dat van vorig jaar? Want toen was de norm 1,4 geloof ik.
quote:Noem twee andere organische stikstofverbindingen die deel uit kunnen maken van de bacterie.
Waar vind je die dingen?
Nee, ik heb gewoon echt geen hersensquote:Op maandag 17 mei 2010 18:07 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ik heb 5 gewoon goedValt me echt mee!
[..]
Ik had ook echt NH4 en H2S ofzoVerkeerd begrepen?
Lol, ik heb ook 32 punten en ik moet ook een 5,0 halen om een 6,0 te staan. Ik vraag me af of het genoeg is. Hoe kan ik bijvoorbeeld mijn cijfer berekenen met de norm van vorig jaar?quote:Op maandag 17 mei 2010 18:04 schreef Micson het volgende:
[..]
Ik had daar NH3 en NO2Maar ik snap ook niks van die onzin. Ik moet een 5,0 halen om voldoende te staan en ik heb rond de 32 punten. Bij een wat hogere norm heb ik dan dus nog een kansje, denk ik iig?
![]()
Wat vinden jullie van dit examen t.o.v. dat van vorig jaar? Want toen was de norm 1,4 geloof ik.
de bacteriën in die vraag waren bacteriën die aan fotosynthese deden, ik heb dit antwoord ook.quote:Op maandag 17 mei 2010 18:10 schreef Emma123321 het volgende:
[..]
Niet iedere bacterie kan fotosynthese "doen", dus niet iedere bacterie heeft chloroplasten (maar misschien is het wel goed, aangezien er volgens mij wel bacterien zijn die chloroplasten hebben).
Ik had ook DNA in plaats van RNA, maar het lijkt mij dat dat wel goed is.
ik had bij die kans ook 1,28*10^-5 uitgekregen, schijnbaar niet goedquote:Op maandag 17 mei 2010 18:16 schreef RacerDKB het volgende:
Godverdomme dat forensisch onderzoek heb ik best slecht gemaakt
Hoezo bestaat die klote steekproef uit 207 personen? Ik had gewoon 414!
En hoe bereken je die kans, ik had C, 1,3*10-5, maar het is B
Dat had ik ookquote:Op maandag 17 mei 2010 18:16 schreef RacerDKB het volgende:
Want elk persoon heeft 2 allelen. Of zoquote:Op maandag 17 mei 2010 18:16 schreef RacerDKB het volgende:
Same here.quote:En hoe bereken je die kans, ik had C, 1,3*10-5, maar het is B
Ik dus ook.quote:Op maandag 17 mei 2010 18:07 schreef RacerDKB het volgende:
Ik had ook echt NH4 en H2S ofzoVerkeerd begrepen?
Bioloogje of iemand anders die er verstand van heeft, kunnen jullie even kijkenquote:Op maandag 17 mei 2010 18:21 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Want elk persoon heeft 2 allelen. Of zoIk had het ook
[..]
Same here.
je moet je houden aan de biologische shizzle, en in biologieboeken staatquote:Op maandag 17 mei 2010 18:22 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik dus ook.Maar toen dacht ik dat het geen organische verbindingen zijn, NH4 is een ion toch?
En ik de gulden middenwegquote:
Plankton.quote:Op maandag 17 mei 2010 18:30 schreef Zuivelkoe het volgende:
AAARGGH!
Dit snap ik echt niet, de vraag was:
" Leg uit waarmee de voedselketens, waar de diepzeevissen deel van uitmaken, beginnen"
Ik had geantwoord: producenten aan het wateroppervlak.
Blijkt in het correctievoorschrift dat je het ook moet uitleggen.
• Uit het antwoord moet blijken dat deze voedselketens beginnen met
aan de oppervlakte / in het licht door producenten/planten
geproduceerd organisch materiaal 1
• dat (eventueel na doorlopen van een voedselketen aldaar) van hogere
lagen als detritus naar beneden zakt / dat gebruikt is (eventueel na
doorlopen van een voedselketen) door organismen die ook in de diepte
voorkomen 1
Maar dat was de vraag niet.
?quote:Op maandag 17 mei 2010 18:30 schreef Zuivelkoe het volgende:
AAARGGH!
Dit snap ik echt niet, de vraag was:
" Leg uit waarmee de voedselketens, waar de diepzeevissen deel van uitmaken, beginnen"
Ik had geantwoord: producenten aan het wateroppervlak.
Blijkt in het correctievoorschrift dat je het ook moet uitleggen.
• Uit het antwoord moet blijken dat deze voedselketens beginnen met
aan de oppervlakte / in het licht door producenten/planten
geproduceerd organisch materiaal 1
• dat (eventueel na doorlopen van een voedselketen aldaar) van hogere
lagen als detritus naar beneden zakt / dat gebruikt is (eventueel na
doorlopen van een voedselketen) door organismen die ook in de diepte
voorkomen 1
Maar dat was de vraag niet.
Klagen kan niet op de website op het moment, krijg steeds fouten.quote:Op maandag 17 mei 2010 18:33 schreef beertenderrr het volgende:
niet echt een duidelijke uitleg natuurlijkmaar alsnog, dat 2e punt zou dan idd niet hoeven. Althans, het staat niet expliciet vermeld. Tip: klagen bij het LAKS
Je moet 1,3*10^-5 * 2^3 doen.. Aangezien de Loci op twee verschillende chromosomen voorkomt. Heb hem ook fout..quote:Op maandag 17 mei 2010 18:16 schreef RacerDKB het volgende:
Ze kijken hier naar de allelfrequentie. zoals gezegd, elk mens heeft 2 allelen voor 1 gen (1 op chromosoon van pap en 1 op chromosoom van mam). Omdat je de allelfrequentie in een populatie bepaald, en elk mens dus 2 allelen heeft, is de steekproefgrootte 207 (de helft van de 414 allelen).quote:Op maandag 17 mei 2010 18:23 schreef Micson het volgende:
[..]
Bioloogje of iemand anders die er verstand van heeft, kunnen jullie even kijken?
Jezus wie bedenkt dat nouquote:Op maandag 17 mei 2010 18:38 schreef mastaraymond het volgende:
[..]
Je moet 1,3*10^-5 * 2^3 doen.. Aangezien je van de Loci op twee verschillende chromosomen voorkomt. Heb hem ook fout..
quote:Op maandag 17 mei 2010 18:44 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Jezus wie bedenkt dat nou
Degenen die hem goed hebben hebben gewoon goed gegokt dus.
Dat vind ik nou liefquote:Op maandag 17 mei 2010 18:47 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ja maar jij hebt de rest fout dus ik gun het je.
Inderdaad, moest echt alles 5 keer lezen. Die hersendoorbloedingspillen van een vriendin werkten ook weer niet optimaal dus.quote:Op maandag 17 mei 2010 18:47 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik heb vooral veel fout bij de 2e helft van het examenKon me niet meer concentreren na die focking 2 uur
Ik dus niet. Ik had gewoon op mijn boerenverstand uit moeten gaan, want er worden constant mensen opgepakt omdat hun sperma ergens rondslingert. Maar C klonk ook logisch, dat 't niet kon omdat er de helft van allelen in zat.quote:
k was al klaar na 1.5 uurquote:Op maandag 17 mei 2010 18:47 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik heb vooral veel fout bij de 2e helft van het examenKon me niet meer concentreren na die focking 2 uur
En die van vorig jaar was zo fucking simpel. Dat is toch met die mieren en acacia's als eerste opdracht? Daar had ik een 7 voor ofzo.quote:Op maandag 17 mei 2010 19:13 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik hoop op een mooie N-term. Vorig jaar was het een 1,4 en dan heb ik net een voldoende
zie boven.quote:Op maandag 17 mei 2010 19:15 schreef Perquisite het volgende:
Waarom was vraag 34 B en niet C? Die vraag over de kans.
Maar juist de moeilijke vragen worden hier besproken hequote:Op maandag 17 mei 2010 19:19 schreef Momo... het volgende:
Ik had met het oefenen altijd tussen de 8 en 8,5 ongeveer, nu durf ik het niet eens na te kijken. Alles wat ik hier al lees heb ik fout gedaan
quote:
quote:
Is het niet zo dat als je hem goed hebt dat je dan wel punten krijgt? Was bij SE's wel altijd zo bij ons in ieder geval.quote:
Dat moet je ook nooit doenquote:Op maandag 17 mei 2010 20:10 schreef -Strawberry- het volgende:
34 heb ik ook fout, dus van mij mag het.33 trouwens ook...
Ik had ze wel goed alleen heb het letterlijk 5 min voor tijd veranderd!
Het was een complete gokquote:Op maandag 17 mei 2010 20:14 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Dat moet je ook nooit doeneerste ingeving enzo!
gelukkig wil ik mn 6 om een 7 te behoudenquote:Op maandag 17 mei 2010 20:52 schreef Zuivelkoe het volgende:
Ik moet een 5,1 halen.. sta voor mijn SE een 5,9.
Eensquote:Op maandag 17 mei 2010 20:50 schreef RacerDKB het volgende:
Als ik maar een 5,2 heb anders ben ik fucked.
1,3 valt me tegen, vorig jaar was de norm 1,6 en ik heb examen 2009-1 gemaakt uit mijn examenbundel en die was ZEKER wel beter te doen.
Onthoud wel dat die cijfers hoger dan een 7 inclusief die n-norm waren, en die 4-5 nog nietquote:Op maandag 17 mei 2010 21:09 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Eens
Voor de twee examens uit 2009 had ik beide hoger dan een 7. En voor deze waarschijnlijk 4-5, terwijl ik hier veel harder mijn best op heb gedaan en veel langer mee bezig ben geweest.
Uhm, ik heb juist wel een 4-5 mét N-norm. Ga gewoon van een N-norm van 1 uit.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:10 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Onthoud wel dat die cijfers hoger dan een 7 inclusief die n-norm waren, en die 4-5 nog niet
Ik heb al geklaagd.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:11 schreef W_Sneijder het volgende:
Dat wordt dus veel klagen om die norm te verhogen.
Tsja, ik probeer het ook, maar jammer dat ik telkens foutmeldingen krijg.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:12 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ik heb al geklaagd.
http://examenklacht.nl/
Wat vond jij van het examen als biologie-expert?quote:Op maandag 17 mei 2010 21:14 schreef bioloogje het volgende:
Wow wat een drukte hier, ik zag dat de vraag aan mij gesteld gelukkig al opgelost is ondertussen...
Met N-norm.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:10 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Onthoud wel dat die cijfers hoger dan een 7 inclusief die n-norm waren, en die 4-5 nog niet
Waar specifiek over geklaagd? 33? Of wat heb je gekozen tijdens het klagen..?quote:Op maandag 17 mei 2010 21:20 schreef Paaskonijn het volgende:
Ik heb btw ook al geklaagd. Mijn hele klas wel, volgens mij.
Dat heel het examen te moeilijk was. Leek me wel wat invloed op de N-norm hebben. Heb geen specifieke klachten, zoals eerder gezegd wist ik namelijk niks zeker.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:21 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Waar specifiek over geklaagd? 33? Of wat heb je gekozen tijdens het klagen..?
Op RTL -teletekst staat dat er vooral is geklaagd over het bio-examenquote:Op maandag 17 mei 2010 21:26 schreef Paaskonijn het volgende:
[..]
Dat heel het examen te moeilijk was. Leek me wel wat invloed op de N-norm hebben. Heb geen specifieke klachten, zoals eerder gezegd wist ik namelijk niks zeker.
Terecht.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:37 schreef AstroNova het volgende:
[..]
Op RTL -teletekst staat dat er vooral is geklaagd over het bio-examen
Met een N-norm van 1 kom ik op een vijfje uit
Ik heb hem vluchtig bekeken en de vragen gemaakt van het forensisch onderzoek. Ik vond hem op het oog wel doenbaar. (Niet makkelijk)quote:Op maandag 17 mei 2010 21:14 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Wat vond jij van het examen als biologie-expert?
Heb je hem toevallig al gemaakt of bekeken?
Wij leren juist al jaren dat je de hele opgave eerst moet lezen en dan pas de vraagquote:Op maandag 17 mei 2010 21:41 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Zelf lees ik de helft van de teksten bij de vragen maar of ik lees eerst de vraag en ga dan opzoek naar info die ik nodig heb. Zo was er de vraag over het aantal proefpersonen. Na het lezen van de vraag en het bekijken naar de tabel ben ik bewust gaan zoeken naar welke cellen er gebruikt zijn. Dit blijken dan wangslijmvliescellen te zijn. Dan heb je alle info die je nodig hebt voor die vraag de rest van de tekst kun je negeren en leiden ja alleen maar af.
Totdat je tentamens krijgt waarvan de opgave de hele pagina beslaat.... Geloof me dan ga je wel eerst de vraag lezenquote:Op maandag 17 mei 2010 21:47 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Wij leren juist al jaren dat je de hele opgave eerst moet lezen en dan pas de vraag
Zal echt wel minstens 1 zijn, ik hoop/denk wel meer dan dat. Maar ECHT wel minstens 1.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:06 schreef Willl het volgende:
Heeft iemand een goed idee wat de N-waarde gaat worden? Bij N-waarde is 1 heb ik namelijk al mijn gewenste cijfer, een 4,8 (ik moet een 4,7 staan voor een 6), maar ik ben er dus niet zeker over dus wil ik het nog even vragen.
Ik had ook A.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:31 schreef Zuivelkoe het volgende:
Waarom was vraag 24 met divergerend en convergerend trouwens antwoord C "D is sterker convergerend dan V" en niet A "D is convergerend en V is divergerend" ?
Lenzen van je oog zijn altijd convergerend... Het zijn geen corrigerende lenzen maar vervanging voor je "echte" natuurlijke lenzen.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:31 schreef Zuivelkoe het volgende:
Waarom was vraag 24 met divergerend en convergerend trouwens antwoord C "D is sterker convergerend dan V" en niet A "D is convergerend en V is divergerend" ?
quote:Op maandag 17 mei 2010 22:31 schreef Zuivelkoe het volgende:
En hoe zouden we kunnen weten wat divergerend/convergerend is?quote:Op maandag 17 mei 2010 22:38 schreef bioloogje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Rechts is divergerend. Zou je scherp beeld hebben als je ooglens dit zou doen?
Prachtig voorbeeld trouwens van een vraag waarbij het inleidende verhaal niet boeiend is. Je kunt de vraag beantwoorden zonder de tekst te hebben gelezen. Het enige wat je zou willen weten is wat een IOL is en zelfs dat is niet noodzakelijk
3e jaars leraaropleiding bio HBO moeten een 6,5 halen voor het examen...quote:Op maandag 17 mei 2010 22:35 schreef Paganitzu het volgende:
[..]
Lenzen van je oog zijn blijkbaar altijd convergerend... Het zijn geen corrigerende lenzen maar vervanging voor je "echte" natuurlijke lenzen.
Vervelend proefwerk, heb 33 + 34 dan wel goed maar genoeg andere domme fouten gemaakt waardoor ik echt niet hoger dan een 6.5 ga komen.
gast.... Dan hoor je niet op het VWO thuis...quote:Op maandag 17 mei 2010 22:39 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
En hoe zouden we kunnen weten wat divergerend/convergerend is?
Ik heb het nooit geleerd in ieder geval.
Nou algemeen hoorquote:Op maandag 17 mei 2010 22:41 schreef bioloogje het volgende:
[..]
gast.... Dan hoor je niet op het VWO thuis...![]()
Algemene kennis.
Werkelijk?quote:Op maandag 17 mei 2010 22:39 schreef bioloogje het volgende:
[..]
3e jaars leraaropleiding bio HBO moeten een 6,5 halen voor het examen...
Het is ook meer natuurkunde. Maar sorry, als je dit niet weet dan ben ik vanaf nu de oude lul van een leraar die vind dat het onderwijs niet meer is wat het ooit geweest is en dat het niveau nu stukken lager ligt dan wat "wij" moesten kennen. (en ik ben pas 24quote:Op maandag 17 mei 2010 22:43 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Nou algemeen hoorWas niet de enige. En volgens mij is convergentie eerder natuurkunde dan biologie.
yep, en het erge is dat veel mensen het ook gewoon niet halen...quote:Op maandag 17 mei 2010 22:45 schreef Paganitzu het volgende:
[..]
Werkelijk?
Biologie is voor mij een vak waar ik tussen de 5.5 en 9 haal. Ik kan voor een proefwerk een 6 halen, en de volgende dag voor exact hetzelfde stof zonder extra te leren een 8,5 halen.
Ik heb hetzelfde, de toetsing slaat nergens op, ook vond ik de verdeling niet echt leuk, er was amper een vraag over het zenuwstelsel of over de lever nieren of gaswisseling.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:45 schreef Paganitzu het volgende:
[..]
Werkelijk?
Biologie is voor mij een vak waar ik tussen de 5.5 en 9 haal. Ik kan voor een proefwerk een 6 halen, en de volgende dag voor exact hetzelfde stof zonder extra te leren een 8,5 halen.
Ik ben het naar mijn weten nog nooit tegengekomen in mijn lesboek (Biologie voor Jou) en ik zie het ook nergens in samengevat staan.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:47 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Het is ook meer natuurkunde. Maar sorry, als je dit niet weet dan ben ik vanaf nu de oude lul van een leraar die vind dat het onderwijs niet meer is wat het ooit geweest is en dat het niveau nu stukken lager ligt dan wat "wij" moesten kennen. (en ik ben pas 24) (maar op zich is het niveau ook zwaar gedaald, niet dat dat de schuld is van de leerlingen trouwens)
Veel dingen werden niet gevraagd inderdaad, veel van hetzelfde en ook veel vragen per onderwerp.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:49 schreef Vanilleyoghurt het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde, de toetsing slaat nergens op, ook vond ik de verdeling niet echt leuk, er was amper een vraag over het zenuwstelsel of over de lever nieren of gaswisseling.
Er mag uitgegaan worden van basiskennis. Zo hoeven ze ook niet uit leggen wat een afbeelding is of een voorbeeld om deze woorden in een vraag te verwerken.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:50 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ik ben het naar mijn weten nog nooit tegengekomen in mijn lesboek (Biologie voor Jou) en ik zie het ook nergens in samengevat staan.
Maar het kan ook aan mij liggen.
[..]
Veel dingen werden niet gevraagd inderdaad, veel van hetzelfde en ook veel vragen per onderwerp.
Ja waar moet ik die basiskennis op hebben gedaan als ik het in 6 jaar op het VWO nog niet heb gehad?quote:Op maandag 17 mei 2010 22:53 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Er mag uitgegaan worden van basiskennis. Zo hoeven ze ook niet uit leggen wat een afbeelding is of een voorbeeld om deze woorden in een vraag te verwerken.
Dat verbaast me dan ook echt enorm... Ik vind het zelf namelijk wel kennis waarvan ik uit zou gaan dat elke 6 VWO-er deze bezit. Klagen moet je dan wat dat betreft dan ook doen bij je docenten...quote:Op maandag 17 mei 2010 22:54 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ja waar moet ik die basiskennis op hebben gedaan als ik het in 6 jaar op het VWO nog niet heb gehad?
ja hier baalde ik ook wel vanquote:Op maandag 17 mei 2010 22:49 schreef Vanilleyoghurt het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde, de toetsing slaat nergens op, ook vond ik de verdeling niet echt leuk, er was amper een vraag over het zenuwstelsel of over de lever nieren of gaswisseling.
ik heb het én bij biologie, én bij natuurkunde gehad. Bij biologie zelfs 2x, 1x in het oog, en 1x in stambomen.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:54 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ja waar moet ik die basiskennis op hebben gedaan als ik het in 6 jaar op het VWO nog niet heb gehad?
Ah vandaar, ik had ook A.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:35 schreef Paganitzu het volgende:
[..]
Lenzen van je oog zijn altijd convergerend... Het zijn geen corrigerende lenzen maar vervanging voor je "echte" natuurlijke lenzen.
Vervelend proefwerk, heb 33 + 34 dan wel goed maar genoeg andere domme fouten gemaakt waardoor ik echt niet hoger dan een 6.5 ga komen.
Eens, ik had ook wat meer variatie verwacht en gehoopt.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:49 schreef Vanilleyoghurt het volgende:
[..]
Staat wel in samengevat, ben ik 100 % zeker van.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:50 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ik ben het naar mijn weten nog nooit tegengekomen in mijn lesboek (Biologie voor Jou) en ik zie het ook nergens in samengevat staan.
Maar het kan ook aan mij liggen.
[..]
Veel dingen werden niet gevraagd inderdaad, veel van hetzelfde en ook veel vragen per onderwerp.
Die klachtenlijn wordt niks mee gedaan, alleen die van LAKS worden bekeken door de examencommissie of wie daar ook over gaat.quote:Op maandag 17 mei 2010 23:29 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
ja hier baalde ik ook wel vandat zijn ook mijn sterke dingen, maar daar wilde ze niets over weten. Gemiste kans. Geen 8 maar een 7 op de eindlijst
Overigens, dat LAKS heeft wel een klote sitewaarom werkt dat in godsnaam niet, elk jaar werkt dat toch gewoon via dezelfde manier? Amateurs
heb net overigens via deze site een klacht ingediend, blijkbaar kan het zo ook.
http://www.eindexamenlijn.nl/eindexamenklachtenlijn/
Zoek het dan op in je woordenboek. Dat mogen ze toch wel van je verwachten.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:43 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Nou algemeen hoorWas niet de enige. En volgens mij is convergentie eerder natuurkunde dan biologie.
Ze mogen uitgaan van die basiskennis omdat je het makkelijk in je woordenboek kan opzoeken.quote:Op maandag 17 mei 2010 23:04 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Dat verbaast me dan ook echt enorm... Ik vind het zelf namelijk wel kennis waarvan ik uit zou gaan dat elke 6 VWO-er deze bezit. Klagen moet je dan wat dat betreft dan ook doen bij je docenten...
Ik heb het niet zien staan, in elk geval niet bij de ogen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:37 schreef Etta het volgende:
[..]
Staat wel in samengevat, ben ik 100 % zeker van.
Mijn biologie leraar heeft ook een A4tje gegeven met schei- en natuurkunde kennis die je behoort te weten, maar daar staat dit mooi niet op.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 12:55 schreef Micson het volgende:
Ik heb dat inderdaad ook gehad bij Natuurkunde, maar dat is al 4 jaar geleden. Dan kunnen ze niet van mij verwachten dat ik dat allemaal precies nog weet![]()
Ik vind sowieso dat Biologie regelmatig de grenzen van natuurkunde en scheikunde teveel overschrijdt, en dat je genaaid wordt als je die vakken niet hebt
WOORDENBOEK. Kom op, daar mogen ze toch wel vanuit gaan.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 13:02 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Mijn biologie leraar heeft ook een A4tje gegeven met schei- en natuurkunde kennis die je behoort te weten, maar daar staat dit mooi niet op.
Ik moet een hoge N-norm hebbenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 13:41 schreef Zuivelkoe het volgende:
Nu is de vraag of we van een hoge N-term uit kunnen gaan.
Heb ik gedaan.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 13:44 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ja maar wel bij de goede klagenExamenklacht.nl dus.
Ik heb geen natuurkunde en die lens vragen waren echt onmogelijkquote:Op dinsdag 18 mei 2010 15:50 schreef Heleenn het volgende:
Ik vond het best een naar examen, het bleef maar doorgaan op hetzelfde onderwerp en natuurlijk precies op de dingen waar ik slecht in was
Ik vond dat met die lenzen ook wel erg natuurkundig, wel makkelijk, maar als je geen natuurkunde hebt best kut. Ik zou ook niet alles in m'n woordenboek gaan opzoeken, of jawel, maar daar staat ook niet álles in..
Ja als je dat had opgezocht was 1 vraag iig makkelijk.. Had die met grafiekjes wel fout.. Vond 'm vaag..quote:Op dinsdag 18 mei 2010 15:52 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik heb geen natuurkunde en die lens vragen waren echt onmogelijkMaar ik wist wel wat divergerend/convergerend was.
Thanks woordenboek, want ik haal die twee begrippen altijd door elkaar.
Die met die grafiekjes had ik goed. Hmmm...eigenlijk valt het wel mee dus.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 16:01 schreef Heleenn het volgende:
[..]
Ja als je dat had opgezocht was 1 vraag iig makkelijk.. Had die met grafiekjes wel fout.. Vond 'm vaag..
Ik ook. 2 examens op één dag van 3 uur breekt je echt op.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 16:09 schreef beertenderrr het volgende:
klacht is eindelijk doorgekomen, zijn er nu 3200 in totaal. Dat moet nog wel hoger, dus geef het door aan al je klasgenoten dat de site weer werkt![]()
Vraag met de grafieken had ik ook fout, optica is niet voor mij weggelegd. Al wist ik wel wat convergerend en divergerend was, had ik die vraag nog fout gemaakt door het slecht te lezenconcentratiegebrek + vmbo'ers op de gang die herrie maakten. Examen maken in een lokaal naast een kantine...
Ja ik heb ook veel vragen verkeerd gelezen.. Maar eigenlijk vooral bij Nederlands! Moest je uit 2 dingen kiezen had ik er maar 1, bij vraag 20 dacht ik dat het over die grote tekst ging (ik vond het al vreemd dat er maar 1 vraag was over het tekstfragment).. Beetje jammerquote:Op dinsdag 18 mei 2010 16:24 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik heb zelfs bij die ene vraag over DNA in speeksel gelezen dat je moest uitleggen waarom het DNA-profiel ONVOLLEDIG uit speeksel op een glas gehaald kan worden, i.p.v. volledig.Zulke domme fouten.
quote:Een nieuw eindexamenprogramma
In het kader van de vernieuwing van het onderwijs in de vijf bèta-vakken heeft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen in december 2004 de commissie vernieuwing biologie onderwijs (CVBO) ingesteld. Deze commissie heeft als opdracht om
“…op basis van ‘Biologieonderwijs: een vitaal belang’ een nieuw examenprogramma voor havo en vwo te maken. Het programma moet aansluiten op de biologie in de onderbouw en passen binnen een (schets van een) leerlijn van 4 tot 181”
In de opdracht heeft het ministerie ook aangegeven dat dit examenprogramma, meer dan voorheen, op hoofdlijnen geformuleerd moet zijn. De CVBO heeft in het voorjaar van 2007 een concept examenprogramma voor havo en vwo opgeleverd.
Landelijke invoering zal naar verwachting niet voor 2010 plaatsvinden. Tot die tijd zullen op een beperkt aantal scholen pilots plaatsvinden rond deze nieuwe programma’s. Doel van deze pilots is om de examenprogramma’s te toetsen op haalbaarheid, onderwijsbaarheid en toetsbaarheid.
Dit dus.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 13:03 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
WOORDENBOEK. Kom op, daar mogen ze toch wel vanuit gaan.
Als ik het topic zo bekijk, zijn er weinig mensen die er interesse in hebben.quote:Op woensdag 19 mei 2010 00:59 schreef tarantism het volgende:
Gaat er nog iemand van deze efebes biologie studeren op de uni volgend jaar? Of is biologie een weinig aantrekkelijke studie tegenwoordig?
Je denkt dat je bij scheikunde ook alleen maar oplossingen bij elkaar gooit en bij natuurkunde alleen maar met een veer zit te spelen 40 jaar lang?quote:Op woensdag 19 mei 2010 01:05 schreef beertenderrr het volgende:
Ik vind de dingen die ik op tv zie over biologie altijd wel leuk, maar het onderzoek zelf doen lijkt me niets. Planten kruisen of fruitvliegjes tellen, nee thnxik blijf dan wel de Beagle op tv kijken
Hahaquote:Op woensdag 19 mei 2010 00:54 schreef beertenderrr het volgende:
[ afbeelding ]
biologie
aldus mijn kat
Meisje uit mijn klas gaat wel bio studeren. Maar die staat ook een 9 ongeveer.quote:Op woensdag 19 mei 2010 00:59 schreef tarantism het volgende:
Gaat er nog iemand van deze efebes biologie studeren op de uni volgend jaar? Of is biologie een weinig aantrekkelijke studie tegenwoordig?
haha nee dat ook weer niet. Ik verwacht bij scheikunde voornamelijk stoffen analyseren en chemische verbindingen produceren en natuurkunde kan van alles zijn, dat is echt enorm breed.quote:Op woensdag 19 mei 2010 10:57 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Je denkt dat je bij scheikunde ook alleen maar oplossingen bij elkaar gooit en bij natuurkunde alleen maar met een veer zit te spelen 40 jaar lang?
Natuurkunde breed noemen maar biologie niet...quote:Op woensdag 19 mei 2010 13:12 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
haha nee dat ook weer niet. Ik verwacht bij scheikunde voornamelijk stoffen analyseren en chemische verbindingen produceren en natuurkunde kan van alles zijn, dat is echt enorm breed.
Maar wat moet ik dan onder biologie verstaan? Verlicht me voordat het nieuwe schooljaar begint
Een vraag naar mijn hart. Biologie is het vakgebied waarop scheikunde en natuurkunde elkaar tegenkomen. Tel daarbij de wiskundige modellen OVER celgroei, tumorvorming, soortendispersie bij op, en je hebt de ultieme natuurwetenschap.quote:Op woensdag 19 mei 2010 13:12 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
haha nee dat ook weer niet. Ik verwacht bij scheikunde voornamelijk stoffen analyseren en chemische verbindingen produceren en natuurkunde kan van alles zijn, dat is echt enorm breed.
Maar wat moet ik dan onder biologie verstaan? Verlicht me voordat het nieuwe schooljaar begint
quote:Op woensdag 19 mei 2010 16:20 schreef tarantism het volgende:
[..]
Een vraag naar mijn hart. Biologie is het vakgebied waarop scheikunde en natuurkunde elkaar tegenkomen. Tel daarbij de wiskundige modellen OVER celgroei, tumorvorming, soortendispersie bij op, en je hebt de ultieme natuurwetenschap.
Serieus, fysica en chemie zijn waardige disciplines maar de biologie is de alma mater van de bèta-wetenschap. De grootste en overheersende discipline in de gehele wetenschap. STUDEREN DUS DIE BAZENWETENSCHAP
Vraag 29?quote:Op donderdag 20 mei 2010 15:58 schreef AstroNova het volgende:
Goed nieuws jongens!
Bij het centraal examen biologie/tevens oud programma biologie 1,2 vwo:
Op pagina 9 van het correctievoorschrift, bij vraag 29 moeten altijd 2 punten worden
toegekend, ongeacht of er wel of geen antwoord gegeven is, en ongeacht het gegeven
antwoord.
Ik verzoek u dit bericht door te geven aan de correctoren biologie vwo.
quote:Op woensdag 19 mei 2010 16:20 schreef tarantism het volgende:
[..]
Een vraag naar mijn hart. Biologie is het vakgebied waarop scheikunde en natuurkunde elkaar tegenkomen. Tel daarbij de wiskundige modellen OVER celgroei, tumorvorming, soortendispersie bij op, en je hebt de ultieme natuurwetenschap.
Serieus, fysica en chemie zijn waardige disciplines maar de biologie is de alma mater van de bèta-wetenschap. De grootste en overheersende discipline in de gehele wetenschap. STUDEREN DUS DIE BAZENWETENSCHAP
En waarom is die geschrapt?quote:Op donderdag 20 mei 2010 16:24 schreef beertenderrr het volgende:
vraag 29 moest je uitleggen waarom je uit stront geen dna profiel kon maken.
Oke dat was dus niet de vraag die ik verwachtte.quote:Op donderdag 20 mei 2010 15:58 schreef AstroNova het volgende:
Goed nieuws jongens!
Bij het centraal examen biologie/tevens oud programma biologie 1,2 vwo:
Op pagina 9 van het correctievoorschrift, bij vraag 29 moeten altijd 2 punten worden
toegekend, ongeacht of er wel of geen antwoord gegeven is, en ongeacht het gegeven
antwoord.
http://www2.cito.nl/vo/ex2010/VW-A-1018-a-10-1-c.pdfquote:Op donderdag 20 mei 2010 16:44 schreef Zuivelkoe het volgende:
Heb je ook een bron? Ik hoop dat dit geen valse hoop is, want ik zet echt net op het randje
quote:Op donderdag 20 mei 2010 16:45 schreef themole het volgende:
[..]
http://www2.cito.nl/vo/ex2010/VW-A-1018-a-10-1-c.pdf
alstu
http://www2.cito.nl/vo/ex2010/VW-A-1018-a-10-1-c.pdfquote:Op donderdag 20 mei 2010 16:44 schreef Zuivelkoe het volgende:
Heb je ook een bron? Ik hoop dat dit geen valse hoop is, want ik zet echt net op het randje
Serieus? Dan ben ik ook blij.quote:Op donderdag 20 mei 2010 18:07 schreef W_Sneijder het volgende:
YES YES YES, Ik ben nu vrijwel zeker van een 5 :d
Door deze correctie heb ik minimaal 34/76 punten en dat is met een normering van 1 een 5.0, en ik moest een 5,0 hebben
quote:biologie (pilot) vwo
Centraal examen vwo
Tijdvak 1
opgaven
Aan de secretarissen van het eindexamen van de scholen voor vwo
Bij het centraal examen biologie (pilot) vwo:
Op pagina 6 van het correctievoorschrift, bij vraag 14 moeten altijd 2 punten worden
antwoord.
Het College voor Examens,
Namens deze, de voorzitter,
drs H.W. Laan
http://www2.cito.nl/vo/ce/havovwo/ex2010/frame_builder.htmquote:Op donderdag 20 mei 2010 19:10 schreef Zuivelkoe het volgende:
Ah, dat verband tussen de diepte en tubergrootte had ik wel. Waar kun je die correcties trouwens vinden? Kan ik hem f5én
En vraag 14?....quote:Op donderdag 20 mei 2010 19:16 schreef Zuivelkoe het volgende:
Oh vraag 24 van de pilot is vraag 29 van het normale examen. Jammer
Ik denk dat je toch echt een vergelijking met een gewone ader moest maken, en wat beter beargumenteerd waarom een slagader beter geschrikt is dan een willekeurige gewone ader. Dat had toch te maken met dat een slagader elastischer is? En er kan meer bloed doorheen ja, maar waarom is dat zo.quote:Op donderdag 20 mei 2010 20:50 schreef Zuivelkoe het volgende:
Ik had bij die ene vraag over het gebruik van een slagader als bypass: de slagader maakt een hogere doorstroomsnelheid mogelijk.
Zou dat goed gerekend worden? In het correctievoorschrift staan namelijk voorbeelden van een goed antwoord.
Ja, maar hoe komt die snellere doorstroomsnelheid bij slagaders.quote:Op donderdag 20 mei 2010 21:00 schreef Zuivelkoe het volgende:
Een hoge doorstroomsnelheid zorgt toch voor hetzelfde effect? Meer bloed per tijdseenheid.![]()
Een antwoord als elastische wand is natuurlijk beter, maar misschien zijn ze wel zo aardig om het goed te rekenen.
Ik dat ze breder waren en dat er met aderverkalking minder snel een bloedprop vastzit omdat vergeleken met een ader er dan nog meer ruimte over is.quote:Op donderdag 20 mei 2010 21:35 schreef W_Sneijder het volgende:
lol ik had dat je bij slagaders die aderkleppen niet hoef te verwijderen :p
was dat goed dan?quote:Op donderdag 20 mei 2010 21:55 schreef Etta het volgende:
[..]
Ik dat ze breder waren en dat er met aderverkalking minder snel een bloedprop vastzit omdat vergeleken met een ader er dan nog meer ruimte over is.
Ik precies hetzelfdequote:Op donderdag 20 mei 2010 21:36 schreef RacerDKB het volgende:
Ik had die wel goed, met elasticiteit dus, gewoon opgezocht in BINAS wat het verschil tussen normale aders en slagaders is.
1,2quote:Op zaterdag 22 mei 2010 11:55 schreef derekiej het volgende:
doe eens een gok naar de n-term biologie
Was jij niet die ene die dit examen zo makkelijk vond? Dacht dat je slim wasquote:
Ik zie niet zo goed in wat intelligentie te maken heeft met het niet bekend zijn met puntensystemen die ik vroeger niet had. Ik ben nog van het-aantal-behaalde-punten-gedeeld-door-het-maximaal-te-halen-punten-maal-9-plus-1-generatie.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 12:05 schreef RacerDKB het volgende:
Was jij niet die ene die dit examen zo makkelijk vond? Dacht dat je slim was
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |