abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79642891
Gelijk op de eerste dag, 17 mei, om 13:30 mogen we aan de slag met Bio.

Hoe gaan jullie leren? Alle boeken van de afgelopen 3 jaar, honderden bladzijdes dus, leren? Heel Samengevat leren?
Vertel het hier
pi_79643323
Oude examens oefenen, maar om alle hoofdstukken door te gaan lezen is een beetje erg veel van het goede. Misschien alleen de lastigere hoofdstukken als zenuwen e.d. Voor de rest alleen de samenvattingen achterin.
pi_79643450
Een paar hoofdstukken van biologie heb ik nooit echt goed gesnapt / gekend (o.a. zenuwen, dissimilatie en afweer), die ga ik wel weer gewoon helemaal vanuit het boek doorlezen (afweer heb ik al gedaan). De rest doe ik mbv Samengevat en examens oefenen.

Ik zie trouwens wel enorm op tegen bio...
pi_79644910
Tot in den treurigheid oude examens oefenen met samengevat ernaast. Van dat oude boek dat wij hebben word ik niets wijzer.

Het centraal examen heeft betrekking op de subdomeinen B1, C1, D1, D3, D4,
D5, E2, E4 en E5, in combinatie met de vaardigheden uit domein A.

Dus niet op centraal examen:

Subdomein B2: Structuren van cellen
10. De kandidaat kan cellen en delen van cellen herkennen en de functies
benoemen, en daarbij de relatie leggen met hogere en lagere
organisatieniveaus.

Subdomein C2: De levenscyclus van de mens
12. De kandidaat kent de feiten van de menselijke voortplanting en ontwikkeling en
de hormonale regeling hiervan, kent de methoden van anticonceptie, en kan
een beargumenteerde mening geven over de betekenis van seksualiteit op
biologisch, medisch, maatschappelijk en persoonlijk vlak.
Subdomein C3: Levenscyclus van cellen
13. De kandidaat kent de celcyclus en de invloeden uit het interne en externe
milieu op de celcyclus, en kan daarbij een relatie leggen met andere
organisatieniveaus.

Subdomein D2: Metabolisme van planten
15. De kandidaat kan aangeven hoe organen, weefsels en cellen van planten
betrokken zijn bij opname, verwerking, transport en opslag van stoffen, en
factoren bespreken die daarop van invloed zijn.

Subdomein E1: Dynamiek in ecosystemen
19. De kandidaat kan uitleggen hoe ecosystemen zich kunnen handhaven en
ontwikkelen, en welke verstoringen daarbij kunnen plaatsvinden.

Subdomein E3: Ethologie
21. De kandidaat heeft inzicht in de organisatie, ontwikkeling en functie van
gedrag, en kent methoden die bij gedragsonderzoek gebruikt worden.
pi_79717330
2 jaar terug was het bijna een begrijpend lezen toets, biologie. Volgens mij is oude examens oefenen dan ook vele malen nuttiger dan alle boeken doornemen...
You can trust me, trust nobody...
pi_79748103
Ik heb ook het gevoel dat bio negen van de tien keer begrijpend lezen is. Ik ben benieuwd
pi_79749127
Biologie is idd bijna altijd een begrijpend lezen toets ja. En je vooral niet gek laten maken door de soms grote lappen tekst.
De onderdelen die geschrapt zijn dit jaar zijn juist de makkelijkere onderdelen , misschien wel daarom.

[ Bericht 11% gewijzigd door Butterfly91 op 30-03-2010 15:53:35 ]
pi_79767924
Samengevat boekje doornemen, oude examens oefenen en waar ik problemen heb het boek er nogmaals op na slaan.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_79939730
Is het multiplegok?
Play hard, go pro.
pi_79941692
quote:
Op zondag 4 april 2010 18:03 schreef Aethereal het volgende:
Is het multiplegok?
Sommige vragen wel, maar er zitten ook redelijk wat open vragen tussen.
pi_79992887
Oude examens oefenen helpt je wel de stof goed op te nemen. Als je dan een vraag niet weet, na het nakijken gelijk even samengevat erover bijpakken en kijken of je dan wel het antwoord kan beredeneren. Trouwens niet gelijk in de stress schieten als je veel fout hebt, want daar is nou eenmaal die N-term voor. (vorig jaar was hij 1.6 ofzo, ik schoot vet in de stress toen ik thuis keek en op ongeveer een 5 zou uitkomen,, uiteindelijk toch nog een 7 geworden).
  zondag 11 april 2010 @ 17:48:10 #12
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_80193166
* bioloogje meldt zich om arme leerlingen te kunnen helpen
pi_80928698
Iemand een goede manier om bio te leren want ik kom er niet echt uit
  zondag 2 mei 2010 @ 14:28:57 #14
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_80931377
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:10 schreef Perquisite het volgende:
Iemand een goede manier om bio te leren want ik kom er niet echt uit
Oude examens oefenen. De vragen waar je niet uit komt, de bijbehorende stof van bestuderen.
pi_80978993
Net 2009 II gemaakt, en ik had een 7.8
  vrijdag 7 mei 2010 @ 17:12:12 #16
301667 duke-forever
Sometimes I even amaze myself
pi_81140911
2009 1: 7.5
2009 2: 7.7

pi_81172609
Ik vind dit vak ook wel lastig leren eigenlijk....
  zaterdag 8 mei 2010 @ 14:53:43 #18
182531 Megaman
Gewoon mega, man.
pi_81177537
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 12:12 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik vind dit vak ook wel lastig leren eigenlijk....
Mee eens! Je moet het eigenlijk gewoon goed begrijpen en dan je kennis toepassen. Daarom heb ik ook niet echt het gevoel dat het nut heeft om nog écht te leren. Gewoon die examenbundel flink doorwerken en goed lezen wat ze vragen (wat ik dus nooit doe )
pi_81179871
Ik heb ooit hele ingewikkelde schema's gehad met geslachtshormonen, maar ik kan ze nergens terugvinden (in Biodata / Binas). Weet iemand of je die schema's moet kennen?
pi_81180311
Volgens mij hoef je niets te weten over hormonen en voorsplanting e.d.....
Moet wel ergens op inet te vinden zijn?
  zaterdag 8 mei 2010 @ 18:10:15 #21
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_81183917
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 14:53 schreef Megaman het volgende:

[..]

Mee eens! Je moet het eigenlijk gewoon goed begrijpen en dan je kennis toepassen. Daarom heb ik ook niet echt het gevoel dat het nut heeft om nog écht te leren. Gewoon die examenbundel flink doorwerken en goed lezen wat ze vragen (wat ik dus nooit doe )
Idd erg belangrijk bij de biologie examens. Vaak staat er in het inleidende verhaal meer informatie dan je nodig hebt, dus kijk daar ook goed naar.
pi_81225120
Hoofdstuk 5 (seksualiteit) en hoofdstuk 6 (voortplanting) hoeven dus niet?
Wat een opluchting. Al die hormonen die dan vrijkomen...


Moet je wel al dat gedoe over SOA's zoals aids weten? Hoe dat virus te werk gaat e.d:
quote:
6.5 Virussen
(Vermeerderen van het HIV en Herpes virus)

Je leert
- hoe HIV en Herpes simplex zich in een gastheercel vermeerderen.
- de gevolgen van besmetting met HIV.

HIV is het virus dat aids veroorzaakt. HIV is een retrovirus: zijn erfelijk materiaal bestaat uit RNA. Het virus gebruikt T-cellen (T-lymfocyten)als gastheercellen. Dit virus nestelt zich in deze witte bloedcellen. Je lichaam maakt vervolgens antistoffen tegen het virus. Iemand is seropositief als er antistoffen tegen het HIV-virus in zijn bloed zitten. Als er te veel witte bloedcellen worden aangetast gaat het immuunsysteem slechter werken. Op zichzelf onschuldige bemettingen kunnen dan tot de dood leiden. Tegen aids is nog geen medicijn. Er zijn wel middelen die het leven van HIV-patienten aanzienlijk kunnen verlengen.
Herpes simplex is een DNA-virus. Het virus veroorzaakt pijnlijke blaasjes rond o.a. de geslachtsorganen. Bij de geboorte kan een baby geïnfecteerd raken.
  zondag 9 mei 2010 @ 20:40:00 #23
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_81225944
quote:
Op zondag 9 mei 2010 20:23 schreef -Strawberry- het volgende:
Hoofdstuk 5 (seksualiteit) en hoofdstuk 6 (voortplanting) hoeven dus niet?
Wat een opluchting. Al die hormonen die dan vrijkomen...


Moet je wel al dat gedoe over SOA's zoals aids weten? Hoe dat virus te werk gaat e.d:
[..]
Dat lijkt mij meer immuunsysteem e.d. dan voortplanting en seksualiteit. Dus als die stof wel in het programma zit zul je het moeten kennen. (maar ik heb de exameneisen van dit jaar niet gezien moet ik bekennen.)
pi_81229075
Dat over virussen / AIDS en zo staat in mijn Samengevat (van 2008) onder Huid en Immuniteit, dus ik denk dat je die wel gewoon moet weten.
pi_81230145
Oke bedankt. Ik zag het net staan bij hoofdstuk 6, maar kan zijn dat het ook nog ergens anders terugkomt.

Vind het ook niet erg, want hoe die stadia van HIV tot AIDS verlopen vind ik eigenlijk wel boeiend.
pi_81383347
Kutvak
pi_81403374
Ik ben echt veel te slordig met de examens maken. Maak de domste fouten omdat ik niet goed lees. Denk dat ik voor het examen rond de 6 haal. Wil een 6,5 eigenlijk .
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 13:08:30 #28
240618 Micson
The lonely stoner
pi_81414550
Ik ga voor de 5,0 . Wordt al moeilijk zat ben ik bang

Vooral DNA en dat assimilatie gedoe is erg kut
pi_81421799
Maandag is het zover. Gister 2009-I gemaakt, maar hoe moet je het antwoord op deze vraag weten? Kan iemand mij dat uitleggen?
pi_81421980
Je moet telkens naar het tweede getalletje kijken.

Opa V: A 11,24
Oma V: A 9,2

Vader heeft dan: 2,24

Zo zit de rest ook in elkaar.
pi_81422054
Oh wacht...het is niet echt consequent met dat twee getal. Even verder bestuderen..
pi_81422321
Astronova:

Ik had deze vraag al ergens eerder gesteld, snapte er ook niks van, een andere fokker heeft mij uitgelegd dat je de getalletjes niet als kommagetallen moet zien. Bijvoorbeeld:
A Opa M (1,8) betekent dat hij voor gen A de allelen 1 en 8 heeft.
B Opa M (8,14) betekent dat hij voor gen B de allelen 8 en 14 heeft enzovoort.

Voor het antwoord op de vraag volgt dan:
Moeder:
A (1,3) en zal dus 1 of 3 doorgeven.
B (8,18) dus 8 of 18
DR (17,10) dus 17 of 10 doorgegeven

De vader geeft ook per gen één van zijn allelen, en het gekozen allel van de moeder wordt gecombineerd met het allel van de vader. De enige juiste combinatie is dan antwoord B.

Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel, ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 16:47:54 #33
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_81422391
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 16:38 schreef -Strawberry- het volgende:
Oh wacht...het is niet echt consequent met dat twee getal. Even verder bestuderen..
Je zit wel goed... Het kind krijgt van zowel zijn vader als van zijn moeder een van de 2 getallen. Dus bij A krijgt hij van zijn moeder of een 1 of een 3 Van zijn vader krijgt hij of een 2 of een 24. Dit zorgt voor de mogelijkheden: KIND A: 1,2 of 1,24 of 3,2 of 3,24. Als je dit gaat doen en vergelijkt met de mogelijke antwoorden blijft er maar een antwoord over die zou kunnen kloppen voor het kind.
pi_81422473
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 16:46 schreef Emma123321 het volgende:
Astronova:

Ik had deze vraag al ergens eerder gesteld, snapte er ook niks van, een andere fokker heeft mij uitgelegd dat je de getalletjes niet als kommagetallen moet zien. Bijvoorbeeld:
A Opa M (1,8) betekent dat hij voor gen A de allelen 1 en 8 heeft.
B Opa M (8,14) betekent dat hij voor gen B de allelen 8 en 14 heeft enzovoort.

Voor het antwoord op de vraag volgt dan:
Moeder:
A (1,3) en zal dus 1 of 3 doorgeven.
B (8,18) dus 8 of 18
DR (17,10) dus 17 of 10 doorgegeven

De vader geeft ook per gen één van zijn allelen, en het gekozen allel van de moeder wordt gecombineerd met het allel van de vader. De enige juiste combinatie is dan antwoord B.

Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel, ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen.
Dat verklaart alles, ik zag ze ook als kommagetallen
pi_81422538
Dan snap ik 'm. Ik zat inderdaad wel in de goeie richting te denken.
Maar dit zijn dus echt van die vragen die je even moet doorhebben en waar je niet voor kan leren. Ja, je moet weten wat allelen zijn, maar dat is basiskennis die je eigenlijk altijd al wel hebt. Puur inzicht dit.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 16:54:04 #36
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_81422656
Als (toekomstig) leraar vind ik het ook geen goede vraag. Teveel onduidelijkheden waardoor je niet je kennis aan het toepassen bent, maar net het geluk moet hebben dat je de slecht vormgegeven tabel door hebt.
pi_81424774
De ideale nierdonor is een eeneiige tweelingbroer of tweelingzus: hun
genotypes zijn onderling gelijk.
Een jongetje heeft de combinatie van haplotypen A 9,24 / B 8,18 / DR 10,80.
Zijn ouders zijn beide heterozygoot voor alle drie de genen.
Zijn moeder is in verwachting van een meisje.
2p 10 Hoe groot is de kans dat dit meisje, voor wat betreft de HLA-A, HLA-B en
HLA-DR eiwitten, dezelfde combinatie van haplotypen heeft als haar oudere
broer? Ga ervan uit dat geen recombinatie plaatsvindt.

Waarom is het antwoord hier niet 1/4 * 1/4 * 1/4 ?
Moo
  vrijdag 14 mei 2010 @ 17:57:06 #38
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_81424976
Is dat niet omdat de genen zijn gekoppeld?
pi_81425151
Edit: verkeerd gelezen, het is dus niet 1/4*1/4*1/4, uitleg klopt niet

Moeder is heterozygoot dus
A: twee verschillende allelen
B: twee verschillende allelen
DR: twee verschillende allelen

Vader is heterozygoot dus
A: twee verschillende allelen
B: twee verschillende allelen
DR: twee verschillende allelen

Het meisje zal telkens één allel van moeder en één van vader krijgen. Er zijn dan bij A vier verschillende combinaties van allelen mogelijk, dus de kans op een zelfde genenbaar als het jongetje is 1/4.
Hetzelfde geldt bij B en DR, dus drie keer een kans van 1/4 wordt: 1/4 * 1/4 * 1/4

Voorbeeld:
Vader haplotype A: Allel 9 en 2

Moeder haplotype A: Allel 24 en 3

Dan heb je dus de mogelijke combinaties van allelenparen:
9, 24
2, 24
9, 3
2, 3

Maar we zijn op zoek naar een zelfde allelenpaar voor het meisje als het jongetje, dus alleen 9, 24. Dat is 1/4 kans.
pi_81425242
Oh wacht, het antwoord is NIET 1/4 *1/4 * 1/4? Dan snap ik dat ook niet.

* -strawberry- moet beter leren lezen...
  vrijdag 14 mei 2010 @ 18:13:16 #41
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_81425500
Iin de inleiding van de vraag staat dat je als kind, een SET genen krijgt van je vader en een SET genen van je moeder. De genen zijn dus gekoppeld. Daarom heb je ook in de tabel staan dat de moeder telkens het eerste getal heeft van oma en telkens het eerste van opa. Voor de vader geld dit in de tabel ook die krijgt telkens het 2e getal van opa en oma.

Dus het verhaal van strawberry klopt op zich wel alleen moet je het niet los berekenen voor A en los voor B etc. Dat zou alleen gelden wanneer ze niet gekoppeld waren.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 18:21:33 #42
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81425781
* beertenderrr mag maandag ook bio doen

Heb er wel zin in, laatste twee oefen examens waren een 6,8 en een 6,9. Moet dus goed komen
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
pi_81493934
Niemand zenuwachtig voor dit examen ?
pi_81494080
Ik wel
pi_81494107
Ik ook 3 uur bio, ik heb al de grootste moeite om 100 minuten bij een Bio tentamen er bij te blijven. Fuck!
pi_81494298
Over die examens van vorig jaar deed ik amper 2 uur. Hoe wil je ooit 3 uur volmaken.
Maar dan hoef je in elk geval niet te haasten. Of hadden ze vorig jaar minder tijd?
pi_81494360
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:57 schreef -Strawberry- het volgende:
Over die examens van vorig jaar deed ik amper 2 uur. Hoe wil je ooit 3 uur volmaken.
Maar dan hoef je in elk geval niet te haasten. Of hadden ze vorig jaar minder tijd?
Normaliter heb ik altijd tijd tekort bij bio Dus misschien eindelijk niet.

Als je dyslectisch bent heb je zelfs 3,5 uur toch? Als je dan na 2 uur al klaar bent zit je daar 1,5 uur te vervelen.
pi_81494366
De zenuwen beginnen nu te komen..
pi_81495175
Iemand die deze kan uitleggen?

Malariabestrijding is heel lastig omdat muggen resistent worden tegen insecticiden en parasieten resistent worden tegen medicijnen. De Duitse onderzoeker Matthias Mann heeft daarom voor een heel andere aanpak gekozen. Hij bracht een groot deel van de eiwitsamenstelling van Plasmodium falciparum in kaart. Hij ontdekte een serie van 1289 eiwitten, waarvan 714 actief zijn in aseksuele bloedstadia, 931 in gametocyten en 645 in gameten. Bij deze eiwitten zijn er die specifiek zijn voor een bepaald stadium. Dat betreft zowel eiwitten die door de parasiet afgegeven worden als receptor-eiwitten die aan het celmembraan van de parasiet gebonden zijn. Het idee is om gewapend met deze kennis tot een vaccin tegen malaria te komen.

Vraag 13

Waaruit zal het werkzame deel van het vaccin bestaan?
A) een receptor-eiwit uit een aseksueel bloedstadium
B) een receptor-eiwit uit een gametocyt of gameet
C) een eiwit dat tijdens een aseksueel bloedstadium door de parasiet wordt afgegeven
D) een eiwit dat de parasiet afgeeft in het stadium van gametocyt of gameet

Het antwoord:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door Perquisite op 16-05-2010 17:18:28 (antwoord toegevoegd) ]
  zondag 16 mei 2010 @ 17:20:53 #50
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_81495314
Mensen veel succes alvast. Blijf gewoon lekker rustig, het is niets meer dan een lang proefwerk en ik ken niemand die de volle 3 uur ook echt nodig heeft gehad, dus doe lekker rustig aan en lees vooral heel goed. Dan komt het helemaal goed.

* bioloogje denkt met weemoed terug aan die mooie examentijd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')