Oude examens oefenen. De vragen waar je niet uit komt, de bijbehorende stof van bestuderen.quote:Op zondag 2 mei 2010 13:10 schreef Perquisite het volgende:
Iemand een goede manier om bio te leren want ik kom er niet echt uit
Mee eens! Je moet het eigenlijk gewoon goed begrijpen en dan je kennis toepassen. Daarom heb ik ook niet echt het gevoel dat het nut heeft om nog écht te leren. Gewoon die examenbundel flink doorwerken en goed lezen wat ze vragen (wat ik dus nooit doequote:Op zaterdag 8 mei 2010 12:12 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik vind dit vak ook wel lastig leren eigenlijk....
Idd erg belangrijk bij de biologie examens. Vaak staat er in het inleidende verhaal meer informatie dan je nodig hebt, dus kijk daar ook goed naar.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:53 schreef Megaman het volgende:
[..]
Mee eens! Je moet het eigenlijk gewoon goed begrijpen en dan je kennis toepassen. Daarom heb ik ook niet echt het gevoel dat het nut heeft om nog écht te leren. Gewoon die examenbundel flink doorwerken en goed lezen wat ze vragen (wat ik dus nooit doe)
quote:6.5 Virussen
(Vermeerderen van het HIV en Herpes virus)
Je leert
- hoe HIV en Herpes simplex zich in een gastheercel vermeerderen.
- de gevolgen van besmetting met HIV.
HIV is het virus dat aids veroorzaakt. HIV is een retrovirus: zijn erfelijk materiaal bestaat uit RNA. Het virus gebruikt T-cellen (T-lymfocyten)als gastheercellen. Dit virus nestelt zich in deze witte bloedcellen. Je lichaam maakt vervolgens antistoffen tegen het virus. Iemand is seropositief als er antistoffen tegen het HIV-virus in zijn bloed zitten. Als er te veel witte bloedcellen worden aangetast gaat het immuunsysteem slechter werken. Op zichzelf onschuldige bemettingen kunnen dan tot de dood leiden. Tegen aids is nog geen medicijn. Er zijn wel middelen die het leven van HIV-patienten aanzienlijk kunnen verlengen.
Herpes simplex is een DNA-virus. Het virus veroorzaakt pijnlijke blaasjes rond o.a. de geslachtsorganen. Bij de geboorte kan een baby geïnfecteerd raken.
Dat lijkt mij meer immuunsysteem e.d. dan voortplanting en seksualiteit. Dus als die stof wel in het programma zit zul je het moeten kennen. (maar ik heb de exameneisen van dit jaar niet gezien moet ik bekennen.)quote:Op zondag 9 mei 2010 20:23 schreef -Strawberry- het volgende:
Hoofdstuk 5 (seksualiteit) en hoofdstuk 6 (voortplanting) hoeven dus niet?
Wat een opluchting. Al die hormonen die dan vrijkomen...
Moet je wel al dat gedoe over SOA's zoals aids weten? Hoe dat virus te werk gaat e.d:
[..]
Je zit wel goed... Het kind krijgt van zowel zijn vader als van zijn moeder een van de 2 getallen. Dus bij A krijgt hij van zijn moeder of een 1 of een 3 Van zijn vader krijgt hij of een 2 of een 24. Dit zorgt voor de mogelijkheden: KIND A: 1,2 of 1,24 of 3,2 of 3,24. Als je dit gaat doen en vergelijkt met de mogelijke antwoorden blijft er maar een antwoord over die zou kunnen kloppen voor het kind.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 16:38 schreef -Strawberry- het volgende:
Oh wacht...het is niet echt consequent met dat twee getal. Even verder bestuderen..
Dat verklaart alles, ik zag ze ook als kommagetallenquote:Op vrijdag 14 mei 2010 16:46 schreef Emma123321 het volgende:
Astronova:
Ik had deze vraag al ergens eerder gesteld, snapte er ook niks van, een andere fokker heeft mij uitgelegd dat je de getalletjes niet als kommagetallen moet zien. Bijvoorbeeld:
A Opa M (1,8) betekent dat hij voor gen A de allelen 1 en 8 heeft.
B Opa M (8,14) betekent dat hij voor gen B de allelen 8 en 14 heeft enzovoort.
Voor het antwoord op de vraag volgt dan:
Moeder:
A (1,3) en zal dus 1 of 3 doorgeven.
B (8,18) dus 8 of 18
DR (17,10) dus 17 of 10 doorgegeven
De vader geeft ook per gen één van zijn allelen, en het gekozen allel van de moeder wordt gecombineerd met het allel van de vader. De enige juiste combinatie is dan antwoord B.
Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel, ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen.
Normaliter heb ik altijd tijd tekort bij bioquote:Op zondag 16 mei 2010 16:57 schreef -Strawberry- het volgende:
Over die examens van vorig jaar deed ik amper 2 uur.Hoe wil je ooit 3 uur volmaken.
Maar dan hoef je in elk geval niet te haasten. Of hadden ze vorig jaar minder tijd?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door Perquisite op 16-05-2010 17:18:28 (antwoord toegevoegd) ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |