quote:Op zondag 16 mei 2010 17:17 schreef Perquisite het volgende:
Iemand die deze kan uitleggen?
Malariabestrijding is heel lastig omdat muggen resistent worden tegen insecticiden en parasieten resistent worden tegen medicijnen. De Duitse onderzoeker Matthias Mann heeft daarom voor een heel andere aanpak gekozen. Hij bracht een groot deel van de eiwitsamenstelling van Plasmodium falciparum in kaart. Hij ontdekte een serie van 1289 eiwitten, waarvan 714 actief zijn in aseksuele bloedstadia, 931 in gametocyten en 645 in gameten. Bij deze eiwitten zijn er die specifiek zijn voor een bepaald stadium. Dat betreft zowel eiwitten die door de parasiet afgegeven worden als receptor-eiwitten die aan het celmembraan van de parasiet gebonden zijn. Het idee is om gewapend met deze kennis tot een vaccin tegen malaria te komen.
Vraag 13
Waaruit zal het werkzame deel van het vaccin bestaan?
A) een receptor-eiwit uit een aseksueel bloedstadium
B) een receptor-eiwit uit een gametocyt of gameet
C) een eiwit dat tijdens een aseksueel bloedstadium door de parasiet wordt afgegeven
D) een eiwit dat de parasiet afgeeft in het stadium van gametocyt of gameet
Het antwoord:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Het doel van vaccinatie is om het lichaam antistoffen te laten vormen. Antistoffen binden zich aan de antigenen (eiwitten) die zich aan de buitenkant van de ziekteverwekker bevinden.
Bij de parasiet zijn de receptor-eiwitten aan het celmembraan gebonden.
De aseksuele ontwikkeling vindt plaats in het bloed en daar bevinden zich ook de antistoffen. De antistoffen moeten dus passen op de receptor-eiwitten van het aseksuele stadium.
Ja nu ik het antwoord weet is het voor mij ook duidelijkquote:
Hier ook. Heb het gevoel dat ik echt gewoon helemaal niks meer weet. Heb ook alleen wat examens gemaakt en niet geleerd, had ik misschien beter wel kunnen doen. Ben blij als ik morgen klaar ben.quote:
quote:Op zondag 16 mei 2010 17:17 schreef Perquisite het volgende:
Iemand die deze kan uitleggen?
Malariabestrijding is heel lastig omdat muggen resistent worden tegen insecticiden en parasieten resistent worden tegen medicijnen. De Duitse onderzoeker Matthias Mann heeft daarom voor een heel andere aanpak gekozen. Hij bracht een groot deel van de eiwitsamenstelling van Plasmodium falciparum in kaart. Hij ontdekte een serie van 1289 eiwitten, waarvan 714 actief zijn in aseksuele bloedstadia, 931 in gametocyten en 645 in gameten. Bij deze eiwitten zijn er die specifiek zijn voor een bepaald stadium. Dat betreft zowel eiwitten die door de parasiet afgegeven worden als receptor-eiwitten die aan het celmembraan van de parasiet gebonden zijn. Het idee is om gewapend met deze kennis tot een vaccin tegen malaria te komen.
Vraag 13
Waaruit zal het werkzame deel van het vaccin bestaan?
A) een receptor-eiwit uit een aseksueel bloedstadium
B) een receptor-eiwit uit een gametocyt of gameet
C) een eiwit dat tijdens een aseksueel bloedstadium door de parasiet wordt afgegeven
D) een eiwit dat de parasiet afgeeft in het stadium van gametocyt of gameet
Het antwoord:Ik durf het niet helemaal met zekerheid te zeggen ( komt deze uit vorig jaar btw?), maar ik denk dat het komt omdatSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat laatste is trouwens een goede manier om onzinnige antwoorden eruit te filteren; Je weet wat een vaccin doet en waar het uit bestaat, en als je logisch nadenkt kom je er al snel achter dat een eiwit wat door het parasietje zelf aangemaakt wordt niet echt schadelijk kan zijn ( tenzij er natuurlijk in de vraag staat dat een overdosis van dat eiwit de parasiet doodt oid, maar dat staat er dan natuurlijk expliciet bij vermeld)
Wet van Hardy Weinbergquote:Op zondag 16 mei 2010 20:45 schreef Perquisite het volgende:
Hmm oke ja dankjewel
Ik volg deze ook niet helemaal?
Uit een weiland in het Amsterdamse bos werden exemplaren van witte klaver verzameld en getest op de aanwezigheid van het enzym x en van het enzym linamarase. Het resultaat is in de volgende tabel gegeven.
enzymen in plant,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, aantal planten
beide enzymen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 8
alleen enzym x,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 24
alleen linamarase,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 14
geen van beide enzymen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 47
Wat zijn de frequenties van het dominante allel Ac en het dominante allel Li in deze populatie witte klaverplanten?
..........Ac......... Li
A...... 0,19 | 0,13
B ..... 0,19| 0,81
C...... 0,51| 0,39
D...... 0,51| 0,81
E...... 0,81| 0,87
F...... 0,87| 0,13
Sorry voor de onduidelijkheid. Het antwoord moet A zijn![]()
Jij snapt hetquote:Op zondag 16 mei 2010 21:12 schreef Alxander het volgende:
[..]
Wet van Hardy Weinberg
p=ac q=Ac
14+47 planten homozygoot acac = 61 planten dus q2=61/93 dus q = 0,81
p + q = 1 dus p = 0,19
Die andere precies zo
quote:Op zondag 16 mei 2010 18:52 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Ik durf het niet helemaal met zekerheid te zeggen ( komt deze uit vorig jaar btw?), maar ik denk dat het komt omdatHeb eventueel nog een ander antwoord uit de examenbundel van dit jaar:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat laatste is trouwens een goede manier om onzinnige antwoorden eruit te filteren; Je weet wat een vaccin doet en waar het uit bestaat, en als je logisch nadenkt kom je er al snel achter dat een eiwit wat door het parasietje zelf aangemaakt wordt niet echt schadelijk kan zijn ( tenzij er natuurlijk in de vraag staat dat een overdosis van dat eiwit de parasiet doodt oid, maar dat staat er dan natuurlijk expliciet bij vermeld)
A: Het aseksuele bloedstadium vermeerdert zich keer op keer; deze fase moet dus uitgeschakeld worden.
En ter verklaring waarom het B, C en D niet zijn:
B: Gametocyten en gameten leveren pas een schadelijke parasiet, als ze weer door een volgende malariamug worden opgezogen en daarin met elkaar versmelten (bevruchting).
C en D: De parasieten zelf moeten bestreden worden; het opruimen van afgegeven eiwitten is hierbij niet nuttig.
Zelf had ik deze goed, omdat je de verklaring bij A vrij goed uit het plaatje kon halen. Het was het meest voor de hand liggend ook. En als je het niet weet, gewoon de minst waarschijnlijke elimineren
Verder is het nu eindelijk bijna echt zo ver, en begin ook enigszins zenuwachtig te worden dat ik dingen ga vergeten, al weet ik dat dat niet het geval zal zijn. Het is hopen dat de vragen duidelijk gesteld zijn, en vooral de meerkeuze vragen goed te beantwoorden zijn, daar haal je toch de meeste punten mee.
Alvast succes iedereen
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
Die wet kom ik vaker tegen in oude examens maar die kan ik me dus echt niet herinnerenquote:Op zondag 16 mei 2010 21:12 schreef Alxander het volgende:
[..]
Wet van Hardy Weinberg
p=ac q=Ac
14+47 planten homozygoot acac = 61 planten dus q2=61/93 dus q = 0,81
p + q = 1 dus p = 0,19
Die andere precies zo
doe wel je best hequote:Op zondag 16 mei 2010 22:26 schreef Paaskonijn het volgende:
[..]
Die wet kom ik vaker tegen in oude examens maar die kan ik me dus echt niet herinneren.
Ik ga sowieso een onvoldoende halen.
Dat was ik dan nog wel van plan. Maarja, had echt meer uit samengevat moeten oefenen.quote:
quote:Sommige planten, waaronder witte klaver, zijn bestand tegen vraat door slakken door de productie van HCN (blauwzuur). Verschillende enzymen zijn betrokken bij de productie van HCN. Het gen Ac codeert voor de vorming van enzym x, het gen Li voor de vorming van linamarase. Planten die voor één of beide enzymen homozygoot recessief zijn, produceren geen HCN.
Uit een weiland in het Amsterdamse bos werden exemplaren van witte klaver verzameld en getest op de aanwezigheid van het enzym x en het enzym linamarase. Het resultaat is in de volgende tabel gegeven.
enzymen in plant aantal planten
beide enzymen 8
alleen enzym x 24
alleen linamarase 14
geen van beide enzymen 47
Wat zijn de frequenties van het dominante allel Ac en het dominante allel Li in deze populatie witte klaverplanten?
quote:
Oh god. Kwam daar echt een vraag over? Die had ik goed gemaakt dan..quote:Op maandag 17 mei 2010 16:25 schreef Zwabber_ het volgende:
[..]
![]()
Meteen de eerste vraag al verneukt omdat ik niet meer wist wat Trombose was. Toen ik de zaal uitliep herinnerde ik het me
Woordenboek?quote:Op maandag 17 mei 2010 16:25 schreef Zwabber_ het volgende:
[..]
![]()
Meteen de eerste vraag al verneukt omdat ik niet meer wist wat Trombose was. Toen ik de zaal uitliep herinnerde ik het me
Inderdaadquote:Op maandag 17 mei 2010 16:29 schreef themole het volgende:
Ging opzich wel goed bij mij, vond alleen de dna-vraag gewoon ruk over puntmutatie enzo.
Ja die had ik dus net in m'n kluisje gelegd, in de trant van "die zul je vast niet nodig hebben bij bio"quote:Op maandag 17 mei 2010 16:55 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Woordenboek?
Ik wist het ook niet meer. Stond wel duidelijk in het woordenboek gelukkig
Naar elk examen je woordenboek meenemen. Ook naar wiskunde en bio.quote:Op maandag 17 mei 2010 16:58 schreef Zwabber_ het volgende:
[..]
Ja die had ik dus net in m'n kluisje gelegd, in de trant van "die zul je vast niet nodig hebben bij bio"
Ik wist het ook wel, maar wilde het toch even zeker weten.quote:Op maandag 17 mei 2010 17:03 schreef Lonka het volgende:
Jeetje en dat doet biologie? Iedereen weet toch wat trombose is?
Ik doe geen biologie en ik weet zelfs wat trombose is!quote:Op maandag 17 mei 2010 17:03 schreef Lonka het volgende:
Jeetje en dat doet biologie? Iedereen weet toch wat trombose is?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, dat ga ik vanaf nu doen ook. Convergerend/divergerend? Que?quote:Op maandag 17 mei 2010 17:00 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Naar elk examen je woordenboek meenemen. Ook naar wiskunde en bio.
No wayquote:Op maandag 17 mei 2010 17:05 schreef Zwabber_ het volgende:
[..]
Ja, dat ga ik vanaf nu doen ook. Convergerend/divergerend? Que?
Dat hoort bij de stof hoor.quote:Op maandag 17 mei 2010 17:05 schreef Zwabber_ het volgende:
[..]
Ja, dat ga ik vanaf nu doen ook. Convergerend/divergerend? Que?
quote:
Ja maar ik heb dat boek amper ingekeken. Hele gedoe over het oog enzo overgeslagen bij het leren omdat ik dacht dat ik dat al kendequote:Op maandag 17 mei 2010 17:09 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat hoort bij de stof hoor.
Ben ik zelfs tegen gekomen bij oud-examens. Maar een woordenboek was handig geweest.
Moet je bij de antwoorden kijken.quote:Op maandag 17 mei 2010 17:11 schreef Zwabber_ het volgende:
Maar was het antwoord nou dat die voor dichtbij sterker convergerend was dan die voor veraf?
Die kon je in binas vinden toch? Die ene die wel door de placenta heen kon?quote:Op maandag 17 mei 2010 17:15 schreef RacerDKB het volgende:
Weet niet hoe ik het heb gemaakt, ik hoop op de grens van voldoende/onvoldoende, dan ben ik tevreden.
Sommige vragen waren echt kut, sommigen echt belachelijk simpel. Die allerlaatste vraag, welke stof al in het bloed zat voor geboorte, die was echt te makkelijk voor woorden! En dan 2 punten nog ook!
Nu even denken of ik de antwoorden wel wil gaan bekijken
Slim bedacht, vwo zeker?quote:Op maandag 17 mei 2010 17:13 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Moet je bij de antwoorden kijken.
Stond in de binas jaquote:Op maandag 17 mei 2010 17:16 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Die kon je in binas vinden toch? Die ene die wel door de placenta heen kon?
Ik zoeken joh
Ik heb echt het gevoel alsof die vraag al een keer eerder in het examen heeft gezeten.quote:Op maandag 17 mei 2010 17:15 schreef RacerDKB het volgende:
Weet niet hoe ik het heb gemaakt, ik hoop op de grens van voldoende/onvoldoende, dan ben ik tevreden.
Sommige vragen waren echt kut, sommigen echt belachelijk simpel. Die allerlaatste vraag, welke stof al in het bloed zat voor geboorte, die was echt te makkelijk voor woorden! En dan 2 punten nog ook!
Nu even denken of ik de antwoorden wel wil gaan bekijken
Ja tabel 84 o.i.d.quote:Op maandag 17 mei 2010 17:16 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Die kon je in binas vinden toch? Die ene die wel door de placenta heen kon?
Ik zoeken joh
Vond ik ook, ik had veel Ecologie verwacht maar het zat vol met Energie-troepquote:Op maandag 17 mei 2010 17:21 schreef beertenderrr het volgende:
Nou dat was em weer. Vond deze best pittig. Zaten vooral onderdelen in waar ik dan niet goed in ben, dus daar werd ik niet vrolijk vanHet oog
en forensisch onderzoek
![]()
![]()
quote:Op maandag 17 mei 2010 17:23 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ja tabel 84 o.i.d.Was makkelijk, maar 1 kon door placenta, ik geloof IgG
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |