Dan heeft dat kleine meisje van jou een heeeeeeeeeeeeel groot maagje!quote:Op donderdag 28 januari 2010 17:18 schreef Beessie-Jen het volgende:
ik kolf inmiddels bijna 8 weken (ook vanaf dag 1 gestart in het ziekenhuis) en ik produceer ook ongeveer een liter.. alleen drinkt mijn kleine meisje ook echt ALLES op! haha..
nou ze drinkt wel 7-9 keer hoor... dus het gaat er in etappes in...quote:Op donderdag 28 januari 2010 17:22 schreef Basboussa het volgende:
[..]
Dan heeft dat kleine meisje van jou een heeeeeeeeeeeeel groot maagje!
Ik ben langzaam aan het afbouwen, nu op 4 flesjes per dag, van 100-150 ml, maar dat is nogal lastg vol te houden. Kan mijn productie lastig op dat peil houden... Nog anderhalve maand, en dan kap ik ermee. Ben het zat,en dan is dochter 12 maanden! Vinnik voldoende! Ben geen koe!
Eh nee, maar wel een zoogdier. Ik kan me goed voorstellen dat je het zat bent hoor, kolven is ook niet mijn hobby en dat is nog zacht uitgedrukt. En dat je dat al zo lang doet: wow!quote:Op donderdag 28 januari 2010 17:22 schreef Basboussa het volgende:
[..]
Dan heeft dat kleine meisje van jou een heeeeeeeeeeeeel groot maagje!
Ik ben langzaam aan het afbouwen, nu op 4 flesjes per dag, van 100-150 ml, maar dat is nogal lastg vol te houden. Kan mijn productie lastig op dat peil houden... Nog anderhalve maand, en dan kap ik ermee. Ben het zat,en dan is dochter 12 maanden! Vinnik voldoende! Ben geen koe!
quote:Op donderdag 28 januari 2010 18:14 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik denk gewoon bij mijzelf: zij noemen mij een koe omdat ik kolf, maar ik noem hen een koe omdat ze dom zijn...
Misschien zou je het eens kunnen uitproberen?quote:Op vrijdag 29 januari 2010 21:43 schreef oeke het volgende:
Ko komt nu weer vaker 's nachts om te drinken ipv 1 keer, en ik dacht dat dat was omdat hij tandjes kreeg, maar het gaat maar door. Nu vraag ik me af of hij overdag wel genoeg te eten krijgt. Hij neemt nog erg weinig van de bijvoeding ook.
Is het slim om hem vaker aan te leggen als ik wel thuis ben. Ook al riskeer ik dan spugen?
He wat naar, Ca.ra. Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om overdag fv te geven en 's ochtends en 's avonds bv. En overdag 8 uur niet kolven zal uiteindelijk ook wel moeten kunnen, maar dat zul je wel moeten afbouwen lijkt me.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:09 schreef Ca.ra het volgende:
Ik hoop dat ik de boel nog op een dusdanig niveau kan houden dat ik 's ochtend voor het werk en 's avonds na het werk nog kan blijven kolven (en dan verder gedurende de avond ook nog natuurlijk) en waar nodig bijvoeden met fv. Hebben jullie enig idee of mijn productie dat zou redden na 5 maanden? Of heb ik dan kans dat het hele kaartenhuis instort?
In principe red ik het nu ook een nacht lang zonder aanleggen (Thomas wil alleen nog maar flesjes), zou ik het dan overdag niet ook 8 uur zonder kolven moeten kunnen?
Bedankt voor de steun van iedereen hier. De oorzaak weet ik niet zo goed. De dagen dat hij helemaal geen voedsel wilde behalve flessen was het denk ik in zijn mond heel erg gevoelid en deed pijn. De periode daarvoor was misschien ook het wennen aan bijten en borstvoeding. Nu bijt hij alleen als hij klaar is met een borst denk ik. En misschien als het echt erg pijn doet. Vaak kan ik het ook aan zijn gezicht zien als hij wil bijten en dan kan ik hem voor zijn.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 14:45 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Tiniviel, wat geweldig dat Jair weer aan de borst drinkt.Heb je enig idee waarom hij niet meer dronk, of zal dat altijd een mysterie blijven?
Sst dat wil ik niet horenquote:Op vrijdag 29 januari 2010 11:20 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
tinu, je hebt geen klein baby'tje, het is over een paar dagen al een dreumes!
dus je voedt al bijna een jaar, je borsten kunnen nu een hele hoop hebben (zeggen de langvoedsters hier). hoe vaak kolf je nu nog overdag?
Ik heb dezelfde hoeveelheid bv aangehouden als normaal gesproken andere melk.quote:Op zondag 31 januari 2010 11:36 schreef Tinuviel het volgende:
Even nog een vraagje aan diegenen, die al eens met borstvoeding hebben gekookt/ gebakken. Dinsdag wil ik graag pannenkoeken maken voor mijn zoontje. Vooralsnog hebben wij geen koemelk geintroduceerd en dacht ik eraan om het gewoon met bv te maken. Doe je het dan op dezelfde manier als met gewone melk? Kun je borstvoeding ook in bijvoorbeeld een cakemix verwerken waar je ander melk in zou moeten doen?
Aha!quote:Op zondag 31 januari 2010 21:25 schreef Grijs het volgende:
Bij diarree ziet de poep er nogal eens anders uit, dat is normaal bij diarree.
En wat afkolven en dat met een cupje geven?quote:Op maandag 1 februari 2010 11:18 schreef Twinkly het volgende:
Niels werd gisteravond toch wat humeurig en suffig en zijn fontanel was ingezakt dus ik heb de huisartsenpost gebeld. Hun advies was veel aanleggen, dat had ik natuurlijk al wel bedacht maar toch fijn dat zij niet dachten dat er iets ernstigs was. Dus 's nachts de wekker om de 3 uur gezet en hij knapte gelukkig op, zijn fontanel bleef echter wel ingezakt. Vanmorgen wel weer heel veel diarree.
We zijn net naar de huisarts geweest en die adviseerde thee te gevenNou accepteert hij geen flesje dus kan het niet eens, maar toch.. thee?!
Dus gewoon maar weer door met veel aanleggen
Oh maar hij drinkt nog wel goed hoor gelukkigquote:Op maandag 1 februari 2010 11:19 schreef Ticootje het volgende:
[..]
En wat afkolven en dat met een cupje geven?
Nee, het is niet handig om vanaf dag 1 je kind met de fles te voeden als je borstvoeding wilt geven. Het zuigen aan een fles of aan je tepel is een hele andere techniek. Het kan uiteraard goed gaan, maar het kan ook niet goed gaan, tepel-speen-verwarring. Om dezelfde reden is het niet handig je kindje een speentje te geven bij dag 1. (uitzonderingen daargelaten..)quote:Op maandag 1 februari 2010 11:56 schreef ymme het volgende:
Hoe kun je het beste je kind ook aan een fles laten wennen?
Hier is het de bedoeling 4 á 6 weken borstvoeding te geven, en daarna overstappen op kunstvoeding.
Maar misschien is het toch wel handig om vanaf dag één ofzo, te laten wennen aan een fles?
Bedankt voor deze informatiequote:Op maandag 1 februari 2010 12:07 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nee, het is niet handig om vanaf dag 1 je kind met de fles te voeden als je borstvoeding wilt geven. Het zuigen aan een fles of aan je tepel is een hele andere techniek. Het kan uiteraard goed gaan, maar het kan ook niet goed gaan, tepel-speen-verwarring. Om dezelfde reden is het niet handig je kindje een speentje te geven bij dag 1. (uitzonderingen daargelaten..)
Als je kindje moeite blijkt te hebben met de 2 technieken uit elkaar houden kan hij er een behoorlijke rommel van maken met de voeding. Hij kan verkeerd aanhappen, waardoor hij jou pijn kan doen. Maar wat denk ik wat zorgelijker is, door verkeerd happen kan het ook zijn dat hij niet genoeg voeding binnen krijgt. Dan kom je in een neergaande spiraal terecht. Doordat hij te weinig "vraagt" zal jij weer minder aanmaken. In het begin zal je niets merken, je kindje slaapt lekker lang enz.. Maar ondertussen krijgt hij te weinig, kun je hem slecht wakker maken en kost de voeding hem te veel energie....
Tuurlijk is dat een doemscenario, maar het is er wel 1 waar je rekening mee moet houden als je toch besluit algemene adviezen in de wind te slaan wat betreft bijvoeden met een fles of een speentje voordat je kindje goed aan de borst heeft leren drinken.
Beginnen met oefenen met de fles kun je het beste vanaf 4 weken doen.
Je geeft zelf aan vanf 4 weken te willen afbouwen. Je bouwt in principe 1 voeding per 3-4 dagen af. Je laat de makkelijkste voeding als eerste vallen. Let goed op je borsten dat er niet teveel druk op komt te staan en dat er geen schijven of rode plekken ontstaan. Als je echt last hebt van teveel stuwing kolf je alleen de druk eraf, stuwing opzich hoort erbij als je aan het afbouwenbent.
ik wil, maar nu nog even niet, jammer want 6 feb was er 'scholing' maar dat is vooralsnog geen haalbare kaart voor mijquote:
Leuk dat je ook de opleiding wilt gaan doen! Scholingsdagen zijn er meerdere keren per jaar dus dat komt dan wel gewoon laterquote:Op maandag 1 februari 2010 12:37 schreef amaranta het volgende:
[..]
ik wil, maar nu nog even niet, jammer want 6 feb was er 'scholing' maar dat is vooralsnog geen haalbare kaart voor mij
In juni/juli is er weer scholingquote:Op maandag 1 februari 2010 12:37 schreef amaranta het volgende:
[..]
ik wil, maar nu nog even niet, jammer want 6 feb was er 'scholing' maar dat is vooralsnog geen haalbare kaart voor mij
Onlangs nog bij een aflevering van Friends.quote:Op maandag 1 februari 2010 18:00 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik heb mijn eigen melk wel eens geproefd toen het ontdooid was. Ik vond het zelfs lekkerder dan verse melk...
Ja, ik heb het geproefd ja, sue me...![]()
Valt er wat te halen danquote:Op maandag 1 februari 2010 18:00 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik heb mijn eigen melk wel eens geproefd toen het ontdooid was. Ik vond het zelfs lekkerder dan verse melk...
Ja, ik heb het geproefd ja, sue me...![]()
Ja, plus dat je al in die sector werkzaam moet zijn.quote:Op maandag 1 februari 2010 19:08 schreef WupWup het volgende:
[..]
Valt er wat te halen dan![]()
Ik zou graag in de toekomst de opleiding tot lactatiekundige volgen, eerst maar eens sparen dus
Lucky you!quote:
Ow, dit is fijn om te horen!quote:Op maandag 1 februari 2010 19:39 schreef krijtlijk het volgende:
miss-sly, mijn zoontje heeft vanaf dat hij 6 maanden was ook af en toe een kant en klaar pakje nutrilon gekregen als ik de deur uit was, en op het kdv kreeg hij ook kunstvoeding omdat het kolven niet genoeg opbracht.
In maart wordt hij 2 en ik geef nog steeds borstvoeding, dus het hoeft niet direct het begin van het einde te zijn hoor
Je kan van die kant en klaar pakjes kopen. Die had ik standaard in huis voor zoiets. Uiteindelijk nooit hoeven gebruiken... Maar gewoon voor mn gevoel. Om nu voor 1 voeding een heel pak te moeten openen, dat is utieindelijk ook maar heel beperkt houdbaar enzo.quote:Op maandag 1 februari 2010 20:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ow, dit is fijn om te horen!
ik weet nog niet hoe lang ik door wil gaan, maar stoppen was nu helemaal nog niet de bedoeling!
Als ze vanavond nou niet te vroeg komt, kolf ik nog een beetje bij straks
quote:Op maandag 1 februari 2010 20:14 schreef oeke het volgende:
Haha, herkenbaar!
Maar ik las laatst dat er uit onderzoek is gebleken dat mannen babygehuil echt-echt-echt niet horen in hun slaap. Auto-alarm daarentegen wel.
Gek genoeg vaak wel dus.quote:Op maandag 1 februari 2010 20:18 schreef Claudia_x het volgende:
!
Ach, op goeie dagen vind ik het fijn voor hem. Op slechte dagen neem ik het hem kwalijk en vraag ik me af hoe hij in godsnaam voor de kleine zou moeten zorgen zonder mij. Als ik straks een paar dagen wegga, wordt hij dan 's nachts ineens wel wakker van gehuil?![]()
hier wordt ook rustig even de gedownloade anime of andere serie even afgekeken hoor voor ie naar boven sukkelt om de speen terug te doen of even te kijkenquote:Op maandag 1 februari 2010 20:33 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vermoed dat hij het ook makkelijker zou horen als hij er wat ontvankelijker voor zou zijn, dus als hij mentaal een knop om zou zetten. Het is maar een vermoeden; ik ben benieuwd of ook daar onderzoek naar gedaan is. Ach ja, als ik weg ben zet hij de babyfoon wel aan. Die gebruiken we nu niet omdat ik anders maar de hele tijd lig te luisteren.
Nog een ergernis: als ik hem vraag om te kijken wat er met Ivan is maakt hij een omweg. Eerst moeten de sloffen nog aan, dan de ochtendjas, en soms moet hij ook nog eerst naar het toilet.![]()
Zo, dat lucht op.Ik vind het niet leuk van mezelf dat ik me aan deze dingen erger, maar ja, van slaapgebrek wordt niemand leuker.
herkenbaarquote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:52 schreef huuphuup het volgende:
[..]
hier wordt ook rustig even de gedownloade anime of andere serie even afgekeken hoor voor ie naar boven sukkelt om de speen terug te doen of even te kijkentegen die tijd is Amélie natuurlijk allang wakker omdat ze dan uit haar slaap is zeg maar dus mja. MUH. Dus als ie niet gelijk gaat ga ik zelf maar.
Uiteraard onder een hoop gesteun en gezucht. Dat dan weer wel![]()
(en 's nachts geef ik ook wel ns een subtiele duw als ie er doorheen slaapt)
je hebt echt lang gevoed hoor!quote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:22 schreef mrien het volgende:
1 jaar, 7 maanden en 3 dagen borstvoeding
Afgelopen zondag heeft ze voor het laatst gedronken. Normaal gesproken dronk ze 's ochtends nog lekker bij me en gingen we dan aankleden.
Gisteren liep het 's ochtends wat anders en manlief ging haar aankleden en we hadden eigenlijk iets van, kijken hoe het gaat. Ze heeft er verder niet om gevraagd en vanmorgen ook niet, toen zijn we ook gelijk gaan aankleden toen ze wakker werd.
En nu voelt het toch vreemd, ik sta er wel achter maar het gevoel is dubbel en daar heb ik het nog even moeilijk mee (vreemd genoeg vind ik)
Ja het is wel goed zo. Ik zie ook het gemak er wel van in hoorquote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:27 schreef Ticootje het volgende:
Voordat M. actie onderneemt is het vaak al te laat. Dus ben ik meestal degene die als eerste reageert.
Mrien, ik vind het goed van je hoor! Maar wil je echt stoppen? Vind je het genoeg zo?
Ja alle kindjes van zn collega's waarschijnlijk welquote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:49 schreef amaranta het volgende:
ik had laatst ook een nachtelijk klaagmoment, waarop mijn man suggereerde dat ik ook kon stoppen met de bv.
Waarop ik zei: uh ja, want dan gaat hij zeker ineens wel doorslapen
ongetwijfeld, maar ik pak hem nog wel terugquote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:50 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja alle kindjes van zn collega's waarschijnlijk wel
oh hou me op de hoogte alsjeblieft want ik zat me net te bedenken hoe ik eea in hemelsnaam moet gaan doenquote:Op dinsdag 2 februari 2010 19:36 schreef oeke het volgende:
Oh Davinia, wat naar dat het pijn doet. En dat ze zo onrustig is. en alles. Misschien is een lk niet overdreven maar gewoon een verwennerij om iets wat al goed loopt nog beter te laten lopen. Ik hoop op een goede nacht!![]()
Ik dacht nog even over waarom ik het de laatste tijd maar moeilijk vind en ik denk dat het voor 6 maanden allemaal zo makkelijk ging, op verzoek en je gevoel volgen, veel informatie en zo.
Maar na 6 maanden komt er ook de bijvoeding bij, het werk, de vragen wanneer je gaat stoppen, tandjes, verlatingsangst, etc. Ik vind het nu gewoon verwarrender worden. Ik vind het nu moeilijker om op mijn gevoel te vertrouwen dan de eerste 6 maanden...
nouja dat dus.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 19:57 schreef oeke het volgende:Dat is stom.
Soms vind ik dat zo raar/naar dat mensen geneigd zijn alles op bv te gooien, niet doorslapen, niet poepen, huilen etc. Natuurlijk gaat het ook weleens niet goed, maar het lijkt alsof mensen meer vertrouwen hebben in 'kunstvoeding' dan 'natuurlijke' voeding.
Dat is misschien sowieso wel iets van deze tijd.
nog een hapje immunofortis?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:06 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Dat van alles op de bv te gooien is inderdaad van deze tijd, want bedrijven (niet alleen de kunstvoedingsbedrijven) weten inmiddels door onderzoek precies hoe ze op de onzekerheden die mensen hebben moeten inspelen. En het bereik van deze bedrijven is inmiddels zo ontzettend groot. Het is een van de redenen dat ik met mijn opleiding diëtetiek gestopt ben: ik werd gek van al die vermomde reclame.
Nog even volhouden en doorzetten. Over een paar maanden ben je 'afgeschreven' en 'hopeloos' en stopt dit gebeuren een tijdje.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 19:36 schreef oeke het volgende:
Maar na 6 maanden komt er ook de bijvoeding bij, het werk, de vragen wanneer je gaat stoppen, tandjes, verlatingsangst, etc. Ik vind het nu gewoon verwarrender worden. Ik vind het nu moeilijker om op mijn gevoel te vertrouwen dan de eerste 6 maanden...
Ik vind het vooral heel vervelend voor jou dat je lief zoiets zegt. Die borstvoeding komt van jou, het is door jouw lijf gemaakt. Het is echt niet leuk om te horen dat je haar daarmee iets aan zou doen of zo. Dat je schoonmoeder er lekker ongefuneerd het hare over denkt is één ding, maar je lief hoort je gewoon daarin te steunen. Hij moet het niet rechtzetten voor z'n moeder maar voor jou. Ik denk dat het al veel goed zou maken als hij zou erkennen dat hij het niet had moeten zeggen en dat hij hartstikke blij is met jou en de dierbare melk die je aan jullie kind geeft.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 19:49 schreef huuphuup het volgende:
omfg![]()
mn schoonmoeder vraagt net of Amélie nog steeds niet zelf poept (nee dus) en dat dat dan volgens haar aan de borstvoeding ligt. Waarop mn lief doodleuk zegt dat het idd aan de bv ligt en dat ze met fv waarschijnlijk wel meermalen per week zou poepen.
En nu ben ik pissig omdat het gewoon niet waar is en hij wil het niet rechtzetten want dat vindt ie teveel gedoe want zn moeder snapt toch niets van bv enzo. maar juist omdat ze er niet zoveel van weet en begrijpt wil ik dit soort misverstanden dus pertinent voorkomen.
Bluh.
whehequote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:51 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik ben sowieso afgeschreven en hopeloos, want ik was zo gek om een maand lang te vingervoeden om de bv op de rit te krijgen.Mijn schoonmoeder hint er nu een beetje naar dat als ik een tweede krijg dat het wel genoeg is geweest, maar dan kent ze mij nog niet...
Mijn intentie is in ieder geval te tandemen .
ja nouja dat was het ook wel een beetje eigenlijk.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het vooral heel vervelend voor jou dat je lief zoiets zegt. Die borstvoeding komt van jou, het is door jouw lijf gemaakt. Het is echt niet leuk om te horen dat je haar daarmee iets aan zou doen of zo. Dat je schoonmoeder er lekker ongefuneerd het hare over denkt is één ding, maar je lief hoort je gewoon daarin te steunen. Hij moet het niet rechtzetten voor z'n moeder maar voor jou. Ik denk dat het al veel goed zou maken als hij zou erkennen dat hij het niet had moeten zeggen en dat hij hartstikke blij is met jou en de dierbare melk die je aan jullie kind geeft.
Ik hou Senna ook wel eens wat voor. Vanavond nog een stukje champignon, omdat dat moeilijk pakken was voor haar. Maar ik stop het niet in haar mond, ik hou het ervoor. Aan haar de keus of ze het dan wil of niet. Mijn schoonmoeder wilde echt zorgen dat ze die rijstwafel opat, maar als dat nou ergens niet belangrijk van is, is het wel van die rijstwafelquote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:12 schreef oeke het volgende:
GWS, grappig eigk, wij hebben 3 weken gevingervoed. Dus een beetje hetzelfde verhaal. Leuk tandemen.![]()
Grappig al die schoonmoeders. Die van mij vind het ook maar overdreven. Maar die is sowieso meer van de liefdevolle verwaarlozing.
Miss, dat doe ik soms ook.Een stukje voor Ko's mond houden. Dan is hij zo afgeleid dat hij vergeet dat hij allerlei lekkers in zijn knuistje geklemd heeft. Hij hapt dan vrolijk wat ik hem voor houd.
Fijn dat je zoveel steun hebt in je omgeving.Ik vind heel veel steun bij P. en voor de rest heeft mijn naaste familie er niet echt een mening over, geloof ik. Soms vraagt iemand wanneer ik stop en dan zeg ik dat ik geen idee heb en dan is het alweer klaar.
ja ach, gaat ie zelf maar ergens anders zitten heb ik gezegdquote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:29 schreef oeke het volgende:
Je hebt gelijk hoor, Miss.![]()
He Huup, dat is inderdaad wel lastig. Fijn dat jullie er wel over kunnen praten en dat het ook verandert bij hem. Op de wc zitten voeden.![]()
Ik moet bekennen dat ik je lief wel begrijp omdat ik er zelf ook moeite mee heb (gehad). Borstvoeding is weliswaar iets natuurljks, maar dat betekent niet dat het ook iets openbaars is. Seks is bijvoorbeeld ook heel natuurlijk maar tegelijkertijd intiem. In onze cultuur wordt veel waarde gehecht aan privacy. Het bijzondere aan borstvoeding is dat het zowel een intieme handeling als een alledaagse handeling kan zijn. Dat onderscheid kan niet iedereen even makkelijk maken. Ik heb er nog steeds moeite mee.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:21 schreef huuphuup het volgende:
Overigens merkte ik wel aan hem dat hij zich soms best druk kon maken over dingen als voeden in het openbaar. "ja er is daar toch ook een verschoningsruimte?" waarop ik dan weer verontwaardigt reageer van doe even gewoon, ik ga niet op een wc zitten voedenen t is niet alsof er een stoel staat daar ofzo... Daar is ie inmiddels wel overheen maar dat heeft een tijdje geduurd.
Je moeder is 73, dat was een hele andere tijd....quote:Op woensdag 3 februari 2010 09:45 schreef lily het volgende:
Ik herken dat wel...dat "moeilijk doen" over borstvoeding. Ik kom ook steeds meer moeders tegen die geen borstvoeding geven (veel moeders op school bijvoorbeeld).
Ik ben echt een van de weinige.
Mijn moeder (73) kan er ook wat van;
nee, vroeger had je geen nachtvoedingen hoorJullie huilde nooit 's nachts.
Regeldagen? Die had je vroeger niet. Misschien heb je wel niet genoeg voeding? Mam, ik heb voortdurend stuwing. Nou, dan is je melk misschien niet voedzaam genoeg?
Voeden op verzoek? Dat lijkt me niet goed. Regelmaat is goed, daar krijg je de liefste kinderen mee zei de huisarts vroeger.
Snap ik, maar babies zijn hetzelfde...quote:Op woensdag 3 februari 2010 09:49 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Je moeder is 73, dat was een hele andere tijd....
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 17:16 schreef DaviniaHR het volgende:
en eenvoor tinu die vandaag een jaar voedt
aviva drinkt superonrustig. zwaar irritant. hoeft niets te betekenen, toch? ik word er wel zelf ook onrustig van. dat aanhappen blijft pijnlijk, en die vlakke tepel maakt het ook niet makkelijker voor haar. en dan is ze half klaar, is borst niet leeg, krijg ik daar weer de zenuwen van...
vannacht heeft ze ook superslecht gedronken, dus kwam ze 2 uur later weer, om 5uur, tot half 6, nou, dan kan je ook nietmeer slapenben moe.
tsja, wat moet je dan? een speen erin duwen s nachts? dan huilt ze weer, wordt eli mss wakker, en dan is het helemaal bal. of haar bij ons in bed nemen, maar dan slapen we ook niet rustig...
vanavond maar vroeg naar bed.
quote:Op woensdag 3 februari 2010 09:51 schreef lily het volgende:
[..]
Snap ik, maar babies zijn hetzelfde...
en het ging me meer om het onbegrip dat ik nu dan krijg
Ja, kloptquote:Op woensdag 3 februari 2010 09:54 schreef Ticootje het volgende:
Daarom ben ik ook heel voorzichtig met "dat was toen niet goed". Dan kan het zijn dat je moeder het idee heeft zich te moeten verdedigen. We hebben nu andere inzichten en misschien is het gewoon de manier van brengen. Toch?
Gevalletje eigenwijs...quote:Op woensdag 3 februari 2010 10:27 schreef lily het volgende:
[..]
Ja, klopt
Maar het is juist andersom; niet mijn: vroeger was het niet goed maar haar: nu is het (misschien) niet goed. Ik zeg helemaal niks verder...
Jen droeg maat 68 toen ze 1 werd.quote:Op woensdag 3 februari 2010 10:15 schreef miss_sly het volgende:
Ow ja, wij moeten morgen naar het cb. En Senna is maar een klein meisje met een beetje spekkies, maar niet heel erg. Ik ben erg benieuwd wat ze morgen zeggen. Als ik haar vergelijk met de kindjes hier op Fok die jonger zijn, dan blijft ze wel wat achter. Ze zit nog steeds in 62-68. Maar goed, schaap en ik zijn ook allebei maar klein, dus wat kunnen ze verwachten?
Nee, hoeft ook niet, ik vind het ook wel lief en schattigquote:Op woensdag 3 februari 2010 10:30 schreef lily het volgende:
Wat lekker dat Senna nog zo klein is. Vind ik wel lief, zo'n ukkie...
We hoeven toch niet allemaal groot en zwaar te zijn? Toch?
oh, haar bambirompertje heeft Leah nooit gepast trouwens, ik kreeg het niet aan...jammer jammer![]()
Ik ga vrijdag met een knoop in m'n maag naar het consultatiebureau omdat ik bang ben dat ze constateren dat Ivan niet goed groeit. Ik houd zijn aantal voedingen momenteel kunstmatig op 6 per dag; als het aan hemzelf zou liggen zou hij naar 5 gaan. Ik weet niet wat ik nog meer kan doen. Als ik hem vaker wil voeden moet ik hem wakker gaan maken, en ik ben juist zo blij dat hij nu 's nachts niet meer hoeft te drinken en dat hij zo fijn slaapt overdag.quote:Op woensdag 3 februari 2010 10:15 schreef miss_sly het volgende:
Ow ja, wij moeten morgen naar het cb. En Senna is maar een klein meisje met een beetje spekkies, maar niet heel erg. Ik ben erg benieuwd wat ze morgen zeggen. Als ik haar vergelijk met de kindjes hier op Fok die jonger zijn, dan blijft ze wel wat achter. Ze zit nog steeds in 62-68. Maar goed, schaap en ik zijn ook allebei maar klein, dus wat kunnen ze verwachten?
Nou, het fijne heeft Senna ook niet van mij, hoorquote:Op woensdag 3 februari 2010 14:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ga vrijdag met een knoop in m'n maag naar het consultatiebureau omdat ik bang ben dat ze constateren dat Ivan niet goed groeit. Ik houd zijn aantal voedingen momenteel kunstmatig op 6 per dag; als het aan hemzelf zou liggen zou hij naar 5 gaan. Ik weet niet wat ik nog meer kan doen. Als ik hem vaker wil voeden moet ik hem wakker gaan maken, en ik ben juist zo blij dat hij nu 's nachts niet meer hoeft te drinken en dat hij zo fijn slaapt overdag.
Ivan is dus lang en slank. Als ik iemand bij die constatering naar mij zie kijken dan zeg ik maar dat hij dat van z'n vader heeft.![]()
Afijn, ik ben ook benieuwd wat ze tegen je gaan zeggen!
quote:Op woensdag 3 februari 2010 14:33 schreef Ticootje het volgende:
Hahaha, ik was eens op het CB en toen begon de mevrouw al heel positief dat WE het eerst even over haar groei moesten hebben.![]()
Ja, ik kreeg inderdaad ook bijna uitslag in mn nek... Walgelijk!quote:
Ik begrijp het ook wel, maar tegelijkertijd heb ik het gevoel me in een spagaat te bevinden dan. Mijn kind huilt want ze heeft honger. De enige die er wat aan kan doen ben ik en er is maar een manier om er wat aan te doen nu. Om mezelf dan op te sluiten in een wc met haar omdat anderen er wellicht aanstoot aan nemen dat een moeder haar kind voedt dat vind ik te ver gaan.quote:Op woensdag 3 februari 2010 07:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik moet bekennen dat ik je lief wel begrijp omdat ik er zelf ook moeite mee heb (gehad). Borstvoeding is weliswaar iets natuurljks, maar dat betekent niet dat het ook iets openbaars is. Seks is bijvoorbeeld ook heel natuurlijk maar tegelijkertijd intiem. In onze cultuur wordt veel waarde gehecht aan privacy. Het bijzondere aan borstvoeding is dat het zowel een intieme handeling als een alledaagse handeling kan zijn. Dat onderscheid kan niet iedereen even makkelijk maken. Ik heb er nog steeds moeite mee.
Ik merk zelfs nu ik langer voed dat ik anders over borstvoeding ga denken. Ik las laatst een artikel online over langvoeders, en ineens begreep ik het, waarom het zo fijn en vanzelfsprekend en knus en gezellig is. Zelf ben ik inmiddels ook gestopt om die 6 maanden te zien als een termijn die ik 'moet halen'. Ik stop ermee als ik eraan toe ben, als hij eraan toe is of als we eraan toe zijn. Misschien is dat al heel gauw omdat ik weer ga werken, maar misschien duurt dat wel langer dan 6 maanden.
oh maar dat heb ik ook heel erg gehad hoor in het begin!quote:Op woensdag 3 februari 2010 14:55 schreef Claudia_x het volgende:
Ik geef je groot gelijk, Huup. Ik beperk mijn bewegingsvrijheid ook erg door niet in het openbaar te voeden. Dat heeft ook nog wel te maken met het feit dat het niet altijd even soepeltjes gaat, de borstvoeding. Ik zie mezelf al in het openbaar zitten terwijl Ivan steeds zijn lichaam strekt van de krampen, m'n tepel uitrekt en dan plotseling zo hard loslaat dat ik haast achterover schiet.![]()
Ik wist niet eens dat er een voedingsruimte is in de Ikea. Wat is dat dan voor ruimte?
Hier ook, en ik weet ook dat het weinig zin heeft te proberen meer spekkies te kweken. Dat heb ik al vanaf het moment dat ik mijn man ontmoette bij hem geprobeerd. Vergeefs...quote:Op woensdag 3 februari 2010 14:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou, het fijne heeft Senna ook niet van mij, hoor
maar ik kan met recht zeggen dat ze dat van haar vader heeft!
Haarlem heeft er zelfs 2! Een beneden bij de toiletten en een bovenbij de toiletten. Ik vind het gezellige ruimtes mits de luieremmer schoon is en niet stinkt. Maar ik voed 'gewoon' tijdens het koffiedrinken.quote:Op woensdag 3 februari 2010 15:37 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik ben bij de IKEA's in Amsterdam en Haarlem geweest en dat is een verschonings/voedingsruimte. Die in Amsterdam is een stuk groter dan in Haarlem(geloof ik, het kan zijn dat ik ze door elkaar haal. Daar kan een tweede (als die er is dan) ook spelen, terwijl jij aan het voeden bent. Bij die in Haarlem kan dat ook wel, maar die is wel de helft van de grootte van Amsterdam. Beide ruimten zijn afsluitbaar en er staat een stoel(in Amsterdam twee) en ik heb in beide gevoed. In Amsterdam in het totaal donker trouwens, omdat Annicka toen nog door ieder zuchtje werd afgeleid. Nu is dat ietsje minder gelukkig. Met de nadruk op 'ietsje' trouwens.![]()
haha, en je man met een boek ernaastquote:Op woensdag 3 februari 2010 16:28 schreef amaranta het volgende:
En anders staan er genoeg stoelen in de Ikea. Gewoon bloedserieus ergens in zo'n woonkamertje gaan zitten. Kolf erbij.
quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:28 schreef amaranta het volgende:
En anders staan er genoeg stoelen in de Ikea. Gewoon bloedserieus ergens in zo'n woonkamertje gaan zitten. Kolf erbij.
quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:44 schreef lily het volgende:
[..]
haha, en je man met een boek ernaast
Nou idd, ik zit het ook een beetje met verbazing te lezen. Juist daar zou je het toch juist promoten?quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:58 schreef huuphuup het volgende:
[..]
hahahaha neem je pantoffels mee![]()
trouwens op de 9 maanden beurs dacht ik (weet het niet zeker kan ook een andere beurs zijn) was er een ruimte om te voeden. Stond er heel expliciet bij dat "voeden in het openbaar liever niet, we hebben een mooie schone ruimte waar je je kindje in alle rust kunt voeden."
Het was natuurlijk wel heel positief gebracht dat je dan alle rust hebt enzo. Maar als je daar nou met zn vieren bent ofzo in de koffieruimte dan heb je toch helemaal geen zin om in je eentje dan in die voedingsruimte te gaan zitten? Als ik nou ergens meer begrip en "normaalheid" omtrent voeden had verwacht dan was het daar wel eigenlijk.
Zullen we een borstvoedingsmeet doen in een Ikea?quote:
Nee, want die beurzen zijn altijd vet gesponsord door kunstvoedingsfabrikanten...quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:03 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Nou idd, ik zit het ook een beetje met verbazing te lezen. Juist daar zou je het toch juist promoten?
nouja dat dus.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:37 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Nee, want die beurzen zijn altijd vet gesponsord door kunstvoedingsfabrikanten...
Omdat wij mensen het niet acceptabel vinden dat er enkele kinderen per jaar zijn die op jonge leeftijd hersenbloedingen krijgen en hieraan overlijden of gehandicapt raken. Daarom supplementeren we iedere baby met vitamine K, ook kunstvoedingskinderen (alleen dan dus via de fles).quote:Op woensdag 3 februari 2010 08:40 schreef Incantrix het volgende:
Pfff, wat een boel onbegrip zeg! Ik ben blij dat mijn omgeving niet zo reageert, ik ben bang dat ik nogal van leer zou trekken. Ik vind het sowieso raar om te lezen dat er inderdaad van alles en nogwat wordt afgeschoven op de bv, dit is toch júist het natuurlijkst? Meer op een mensenbaby toegesneden voeding is er niet te vinden! Ik moet ook best lachen als mensen dan zeggen "als bv dan zo compleet is, waarom moet je er dan nog vitaminen bijgeven?" omdat dat naar mijn gevoel een toevoeging is. De antistoffen uit bv zijn echter niet toe te voegen aan kv!
Ik laat Emma half op schoot zitten. Zo heb ik niet de volle 5+ kilo op m'n arm en kan ik best een incidentele voeding zonder kussens af.quote:Op woensdag 3 februari 2010 08:40 schreef Incantrix het volgende:
Ik voed trouwens (nog) niet in het openbaar, maar dat komt meer doordat ik thuis voed met een kussen en het niet goed lukt zonder.. In café's en dergelijke zit je gewoon vaak zonder leuningen of wat ook, hoe doen jullie dat dan?
ik belde ooit het consultatiebureau voor iets, geen idee, volgens mij de mex. griepprik en toen zei de arts ook dat ze bijna dagelijks vrouwen bij ons cb tegenkomt die een jaar of langer voeden. Daar was ik ook al verbaasd over.quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:11 schreef miss_sly het volgende:
Sowieso vind ik het raar mbt bv dat er zo weinig ruchtbaarheid aan wordt gegeven. Ik hoor in mijn omgeving toch regelmatig van meiden dat ze tot een maand of 8-9 hebben gevoed, maar dat zeggen ze dan vooral achteraf. Op het moment zelf heb ik daar eigenlijk weinig van gemerkt en ik had altijd het idee dat ze al heel vroeg waren gestopt.
Ikea voed meetleuk!
Nou, dat moet niet het doel zijn, hoor.quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:17 schreef huuphuup het volgende:
Claudia zou dat je over je schroom heen helpen? Om 1 van de velen te zijn als we tegelijk zijn?dan doen we het gewoon
whop met zn allen in de Ikea, ik ben voor.
maar dan moeten onze mannen met hun laptops wel mee!quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:51 schreef Twinkly het volgende:
voedingsmeet! Maar wel saai als we allemaal in een andere huiskamer gaan zitten hoor
Oh, ik vind dit best schandalig!quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:38 schreef Twinkly het volgende:
Heej ik wist dat ook niet van Ikea, wat goed.
Bij prenatal is dat minder goed geregeldTenminste in het (grote) filiaal in Arnhem waar wij waren. Ik heb ik het koffiehoekje gevoed en zat compleet te kijk want dat koffiehoekje zit niet bepaald in een hoekje maar bij de uitgang van de lift en naast een druk gangpad. En toen ik daar was had Niels al de leeftijd van loslaten, aanhappen, loslaten, aanhappen, etc..
En op niet kindvriendelijke plekken ook!quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou, dat moet niet het doel zijn, hoor.Maar hoe meer ik erover nadenk hoe stommer ik het eigenljk vind dat ik er moeite mee heb, voeden in het openbaar. Dat je het niet in een chique restaurant doet - OK. Maar waarom zou het op kindvriendelijke plekken niet gewoon kunnen?
Het hangt er wat mij betreft wel vanaf wat voor café het is. Maar goed, als je je baby ermee naartoe neemt dan is het per definitie een (min of meer) kindvriendelijke plek, lijkt me. Ik zou me tenminste wel echt bezwaard voelen om Ivan mee te nemen naar een restaurant waar niet prijsgesteld wordt op kinderen, bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:27 schreef amaranta het volgende:
[..]
En op niet kindvriendelijke plekken ook!
Ik heb ook wel in een café gevoed.
Het was zelfs zo discreet, dat de serveerster even kwam blieken naar de baby, en in eerste instantie niet eens doorhad dat ik aan het voeden was. Pas toen ze met haar hoofd bijna bij mijn borst kwam om te kijken besefte ze het pas.
Er zijn speciale borstvoedingscafé's. Die echt bedoeld zijn voor voedende moeders. Maar ik dacht dat er ook stickers bestonden ofzo die café-eigenaren op hun deur konden plakken met borstvoeden hier = ok of iets dergelijks. Maar dat schijnen er niet zoveel te doen want die hebben weer t idee dat ze dan andere mensen de deur uit jagenquote:Op woensdag 3 februari 2010 20:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het hangt er wat mij betreft wel vanaf wat voor café het is. Maar goed, als je je baby ermee naartoe neemt dan is het per definitie een (min of meer) kindvriendelijke plek, lijkt me. Ik zou me tenminste wel echt bezwaard voelen om Ivan mee te nemen naar een restaurant waar niet prijsgesteld wordt op kinderen, bijvoorbeeld.
Het viel me op dat restaurants op Iens labels hebben als 'kindvriendelijk', 'hier mogen kinderen vrij rondlopen', 'kinderstoeltje aanwezig' en 'verschoningsruimte aanwezig'. Ik ben nog niet een label 'borstvoeden aangemoedigd' oid tegengekomen.
oh voor de liefhebbers, ik voed geregeld achter het station bij rijswijkquote:Op woensdag 3 februari 2010 20:39 schreef miss_sly het volgende:
kolven in het openbaar zal ik niet snel doen, denk ik. Dat vind ik echt by far het meest oncharmante wat ik ooit gedaan heben dan het geluid van de pomp erbij enzo...nee, dat is echt iets voor achter gesloten deuren of thuis, hooguit met schaap in de buurt.
Maar ik heb ook wel eens in een lunchroom gevoed. Iedereen zat buiten op het terras (de hele schoonfamilie) en ik ben toen even binnen in het lege eetgedeelte gaan zitten om te voeden. Vond het personeel ook geen probleem. Maar ik heb ook gevoed op een terras (meerdere keren) op de achterbank van de auto op de parkeerplaats bij de Efteling en langs de snelweg, bijvoorbeeld. Als het moet dan moet het, en dan ben ik alleen maar blij dat bv dan toch gemakkelijker is dan fv, omdat je geen flesje hoeft te maken en warm hoeft te maken enzo
ow, dat doet me eraan denken dat de eerste keer dat ik op de achterbank ging voeden, schaap echt even dacht dat hij gewoon kon gaan rijdenquote:Op woensdag 3 februari 2010 20:44 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik nam altijd gekolfde melk mee, zodat ik dat kon geven. Is trouwens ook wel handig als je in een rijdende auto zit, dan kun je ook voeden zonder de auto stil te hoeven zetten.
Ja joh, achter het station tussen de hoertjes en drugsdealers, dáár kijkt niemand op van een dergelijke schunnigheid.quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:43 schreef huuphuup het volgende:
[..]
oh voor de liefhebbers, ik voed geregeld achter het station bij rijswijk![]()
![]()
quote:in de auto dan, als lief me van het station komt halen met Amélie samen na een werkdag. Meestal zit ze al met dr mond open als ze me door de autoruit heen zietnet zo'n vogeltje hahaha
ja goed hè? ik vond het wel een geschikte plek om mn tetten tevoorschijn te trekkenquote:Op woensdag 3 februari 2010 20:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja joh, achter het station tussen de hoertjes en drugsdealers, dáár kijkt niemand op van een dergelijke schunnigheid.![]()
[..]
Ik vind het altijd een beetje genant als Ivan bij iemand op schoot zit en op zoek gaat naar een tepel. Het plaatje is helemaal af als de hond ook nog tegen een been van de visite gaat rijden. Bij ons op bezoek komen is afzien.
quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het altijd een beetje genant als Ivan bij iemand op schoot zit en op zoek gaat naar een tepel. Het plaatje is helemaal af als de hond ook nog tegen een been van de visite gaat rijden. Bij ons op bezoek komen is afzien.
quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:49 schreef Claudia_x het volgende:
fijnquote:Op donderdag 4 februari 2010 11:41 schreef miss_sly het volgende:
ons cb is eigenlijk best pro-bv!
in de wachtkamer hangen en liggen diverse posters en folders over bv en ze deed ook heel gewoon over dat ik nog bv geef. bovendien vond ze het eigen lijntje van Senna belangrijker dan dat ze niet zo groot is. kortom, alles gewoon goed, doorgaan zoals het gaat en tot over 5 weken
Ja, dat van die curves had de wvk oop tegen mij gezegdquote:Op donderdag 4 februari 2010 11:44 schreef huuphuup het volgende:
[..]
fijn![]()
mijn cb is ook pro-bv. Als je aangeeft dat je borstvoeding geeft dan raden ze je aan om de curves op borstvoeding.com zelf bij te houden vanwege vertekend beeld. Mijn wvk is lactatiekundige en ze zijn allemaal erg goed op de hoogte.
En er liggen idd ook tijdschriften en folders over borstvoeding in de wachtruimte.
oh ik zeg altijd gewoon hoe vaak ze voeding krijgtquote:Op donderdag 4 februari 2010 11:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, dat van die curves had de wvk oop tegen mij gezegdik vind het wel een fijn gevoel dat ze daar zo positief zijn. Ook geen verhoor over wat ze nu aan bijvoeding krijgt, maar gewoon proberen fruit en groente te geven iedere dag en dan vanaf 7 maanden ook wat brood erbij gaan geven. Klaar, geen gedoe ofzo.
Enige dat ik niet heb gezegd is dat Senna vaak wel vaker dan 4 x per dag bv krijgt. Ik denk dat ze toch wel (incl minstens 1 nachtvoeding) aan de 5 of 6 keer komt. Ik vind dat echter geen probleem, en dus vond ik hetniet het vermelden waard.
zeg ik ookquote:Op donderdag 4 februari 2010 12:45 schreef Jelief het volgende:
Ik zeg gewoon altijd dat ik niet weet hoe vaak hij drinkt. Ik weet het ook echt niet. soms 3 keer overdag, soms 5 keer. Maar het kan ookzo maar voorkomen dat hij 7 keer drinkt of 2 keer. En 's nachts weiger ik te tellen
Na ja 14, 18 maanden, 2 jaar, 3 jaar en 4 jaar of zo?quote:Op donderdag 4 februari 2010 13:08 schreef WupWup het volgende:
Maar Tinuviel, nu Jair een jaar is hoef je toch bijna niet meer naar het cb?
En je hoeft niet... je mag.quote:Op donderdag 4 februari 2010 15:10 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Na ja 14, 18 maanden, 2 jaar, 3 jaar en 4 jaar of zo?
Het is ook meer voor mits er ooit nog eens een broertje of zusje komt misschien
Davinia, zo onzeker ben ik (bij de tweede) ook begonnen. Voorzover ik hier kan lezen, gaat het nu hartstikke goed bij jullie! Maar ik snap dat het even duurt voordat je daar vertrouwen in krijgt. En als dat er eenmaal is, dan zul je merken dat het echt heel relaxt is, dat voeden.quote:Op donderdag 4 februari 2010 17:46 schreef DaviniaHR het volgende:
Weet je wat ik zo mooi vind aan dit topic? De rust die eruit spreekt. Tenminste, bij de ervarenenhet gemak dat je niet weet hoeveel er naar binnen gaat. geen gedoe met het moet leeg, of max. zoveel voedingen per dag, of wat dan ook
vind ik mooi
(..)
al vind ik het wel moeilijk om te bepalen wanneer ze klaar is. bij rechts gaat ze liggen rukken met haar hoofd, das helder,maar op links glijdt zewat weg. maar dat doet ze tijdens de hele voeding,dus wanneer is het dan echt klaar? naja, ik ga maar op sabbelen af. maar soms drinkt ze dan nog wel en ben ik bang dat ik haar tekort doe door haar te vroeg af te koppelen... dat ze onwijs spekkies ontwikkelt en nooit mopperend van de borst komt, laten we maar buiten beschouwingach, ik wil het gewoon goed doen, en dat geeft in mijn geval dus onzekerheid met zich mee.
sorry voor de dagboekpost, maar het houdt me gewoon enorm bezig.
DaviniaHR geniet er gewoon in alle rust van en denk niet dat je haar tekort doet. Ze is jouw kind en zal het zeker laten merken horen als ze niet genoeg heeft gehad.quote:Op donderdag 4 februari 2010 18:48 schreef DaviniaHR het volgende:
ik maak me druk om veel dingen, maar ik heb zeker voldoende melk. madam laat zo 3,5 uur tussen 2 voedingen en dan slaapt ze tevreden of kijkt wat rond, dus dat is goed
op een tsr voel en zie ik de borst helemaal vollopen (cupmaat erbij) dus dat is iig fijn om te weten, zeg maar.
Eva ook van de een op de andere dag.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 17:14 schreef Ticootje het volgende:
Tja, ik denk dat een kind er wel opeens klaar mee kan zijn. Vooral de jonkies rond een jaar, anderhalf. Als die stoppen is het vaker abrupt, zoals ik heb meegemaakt en om me heen hoor.
Bij Jen was er niets, niets ziek, niets tandjes, niets oortjes. Gewoon mijn eigenwijze Jen.
Misschien wil hij gewoon minder drinken dan jij aanbied. Misschien is hij met bijvoorbeeld een ochtend en avondvoeding ook gewoon tevreden.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 16:09 schreef miss_sly het volgende:
En hoe krampachtiger jij daarover doet, hoe meer hij zich misschien wel verzet, omdat het niet meer fijn en knus en gezellig is, maar hij het gevoel krijgt dat hij iets moet. Misschien als je er wat ontspanner mee om zou kunnen gaan, dat het dan wel weer beter wordt. Of niet, maar dan is het klaar voor hem ,misschien.
Lijkt me wel wat weinig inderdaad, maar je schreef ook ergens dat hij net ziek geweest is? Ik neem aan dat hij normaal wel wat meer zal eten?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 16:05 schreef Tinuviel het volgende:
Daarnaast heeft hij behalve een halve krentenbol en 1 stuk kiwi verder niets gehad vandaag. Dat lijkt me niet erg veel.
dat verschilt per dag. Ze groeit van lucht denk ik.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:09 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
En het andere eten dan, ging dat dan opeens wél goed?
Ik vind het moeilijk dat ik niet precies weet waardoor het komt dat hij niet goed groeit. Gaat hij efficiënt met zijn voeding om? Drinkt hij niet zoveel omdat hij niet zoveel honger heeft? Ligt er een fysieke oorzaak aan ten grondslag, bijvoorbeeld zijn stofwisseling? Of gaat hij gewoon nog goed groeien?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 17:56 schreef miss_sly het volgende:
he claudia, wat naarik weet hoe je je dan kunt voelen. ik heb wel geleerd intussen (tot de volgende keer dat zoiets aan de orde komt ws, zo kwetsbaar ben je in je kind) dat het idd wel heel belangrijk is hoe een kindje zich voelt en gedraagt. maar het voelt gewoon niet fijn. ik hoop dat het goed gaat met de flesjes. Senna wilde in het begin niet uit het flesje drinken, maar drinkt nu toch zo'n 250 cc op een werkdag.
Wat vervelend dat je je weer zorgen maakt. Hij groeit overigens niet slecht, maar lijkt inderdaad af te blijven buigen. Heb je al eens aan e-mailconsult met Gonneke van Veldhuizen-Staas? Dat is een hele goede lactatiekundige en zo'n e-mailconsult is niet duur.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 08:57 schreef Claudia_x het volgende:
Dankjulliewel.Ik vind het fijn om hier een beetje m'n gepieker kwijt te kunnen. In mijn directe omgeving weet men weinig van borstvoeding dus ik heb altijd het gevoel niet helemaal begrepen te worden.
[..]
Ik vind het moeilijk dat ik niet precies weet waardoor het komt dat hij niet goed groeit. Gaat hij efficiënt met zijn voeding om? Drinkt hij niet zoveel omdat hij niet zoveel honger heeft? Ligt er een fysieke oorzaak aan ten grondslag, bijvoorbeeld zijn stofwisseling? Of gaat hij gewoon nog goed groeien?
Ik heb mezelf maar een maand gegeven om me er even niet druk om te maken. In die maand krijg ik in ieder geval een betere indruk van de hoeveelheden die hij drinkt, en misschien is hij dan wel goed gegroeid (als je naar zijn curve kijkt wordt het wel duidelijk dat er de volgende keer gewoon echt een goede stijging te zien moet zijn, want anders vlakt de lijn wel erg af). Als het over een maand allemaal nog verontrustend is dan laat ik me niet afschepen met een 'hij is zijn eigen lijntje nog aan het zoeken'. Ik weet niet wat een volgende stap zou kunnen zijn. Ik voel er eerlijk gezegd weinig voor om bij een lactatiekundige langs te gaan omdat de techniek van het voeden volgens mij wel snor zit.
Dit is trouwens zijn groeicurve:
[ afbeelding ]
Dat klinkt wel goed!quote:Op zaterdag 6 februari 2010 11:17 schreef Jore het volgende:
[..]
Wat vervelend dat je je weer zorgen maakt. Hij groeit overigens niet slecht, maar lijkt inderdaad af te blijven buigen. Heb je al eens aan e-mailconsult met Gonneke van Veldhuizen-Staas? Dat is een hele goede lactatiekundige en zo'n e-mailconsult is niet duur.
Dat proberen wil vooralsnog niet echt lukken, hè?quote:Op zaterdag 6 februari 2010 11:01 schreef Twinkly het volgende:
Claudia goed dat je probeert je tot het volgende meetmoment niet al te druk te maken![]()
Dit is nu zijn lengtegroeicurve. Ik vind dat die er netjes uitziet (de laatste meting was niet erg precies maar had net zo goed 63 cm kunnen zijn):quote:In de lengte groeit Ivan toch super snel juist?
Zolang zijn lijntje zo blijft lopen, zo ik me geen zorgen maken. En ik heb zelf Annicka ook een paar maanden 's nachts extra aangelegd op het moment dat ik zelf ging slapen, ook al kwam ze daar niet zelf om. Ze dronk gewoon al slapende, misschien lukt dat bij Ivan ook wel. En dwangvoederen is bij borstvoeding echt niet mogelijk, daar hoef jij je geen zorgen om te maken.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 13:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat klinkt wel goed!
Ik ben op jullie advies ook mijn vraag op het borstvoedingsforum gaan stellen. Ik ben benieuwd wat daar zoal uitkomt. Vooralsnog wordt daar gevonden dat ik hem wel erg weinig voed. Ik weet dat veel borstvoedingsbaby's vaak drinken, maar ik wist niet dat 6x per dag weinig was. Ik voel me haast schuldig dat hij zijn nachtvoeding heeft laten vallen.![]()
Ik krijg er eigenlijk vooral een klotegevoel van, het advies om vaker aan te leggen. Het voelt als dwangvoederen, ik moet hem uit zijn slaapjes gaan halen, en bovendien gaat het betekenen dat ik dan moet gaan bijvoeden omdat ik niet genoeg kolf om dat per maandag aanstaande vol te houden (dan ga ik weer aan het werk). Maar misschien moet ik toch accepteren dat dat het beste is?
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 20:13 schreef mrien het volgende:
Tinuviel, wanneer geef je nu een voeding? 's ochtends, 's avonds en ?
Wat Miss-sly schreef vond ik wel een passend stukje:
[..]
Misschien wil hij gewoon minder drinken dan jij aanbied. Misschien is hij met bijvoorbeeld een ochtend en avondvoeding ook gewoon tevreden.
[..]
Lijkt me wel wat weinig inderdaad, maar je schreef ook ergens dat hij net ziek geweest is? Ik neem aan dat hij normaal wel wat meer zal eten?
Ik ben toen Lotte een jaar geweest was afgebouwd naar 2 voedingen op een dag. De andere maaltijden kreeg ze gewoon brood, gewone melk en andere dingen. De borst was extra, geen hoofd voeding meer.
Ik denk ook dat ze er zo maar opeens mee klaar kunnen zijn, kijk maar bij Tico waarbij Jen echt niet meer wilde, en Amaranta hetzelfde.
Ik heb even teruggekeken in mijn boekje - ik houd nog steeds bij hoe vaak hij drinkt - en hij heeft sinds het vertrek van de kraamhulp eigenlijk al niet meer aan de 8 voedingen gezeten. Het zijn er altijd 6 à 7 geweest, ook toen hij 's nachts nog 1 à 2 keer dronk. Het enige wat ik me dus voor kan stellen is dat hij nu minder per voeding drinkt omdat de voedingen dichter op elkaar zitten. Nóg vaker voeden zou dan volgens mij niet veel uithalen.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 21:08 schreef WupWup het volgende:
En tja, ik vind 6 voedingen ook erg weinig wij redden bijna 2 keer zo veel, maar als dat is wat Ivan nodig heeft, dan is het weer precies genoeg
Ik ben altijd een buikslaper geweest en ik keek er tijdens mijn zwangerschap erg naar uit om weer op m'n buik te kunnen slapen. Helaas voelt dat erg... ongemakkelijk.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 21:19 schreef WupWup het volgende:
Op m'n buik? Alleen als baby, nu echt niet meer. Hoezo
Ja, ik slaap met BH. In het begin liep het er echt uit, dan sliep ik met bh, dubbele zoogcompressen en hydrofiel en was nog alles nat. Toen was dat weg, maar inderdaad wat GWS zegt, als ze dronk, liep de andere kant leeg en ik had dus geen zin om na het opstaan om d'r te voeden eerst een bh enzo aan te trekken en nu slaapt ze sinds 2 nachten door en is de stuwing weer terug, incl. natte spullen.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 21:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb even teruggekeken in mijn boekje - ik houd nog steeds bij hoe vaak hij drinkt - en hij heeft sinds het vertrek van de kraamhulp eigenlijk al niet meer aan de 8 voedingen gezeten. Het zijn er altijd 6 à 7 geweest, ook toen hij 's nachts nog 1 à 2 keer dronk.
Linda, waarom draag je een beha 's nachts? Is dat puur om iets tegen het lekken te kunnen dragen?
Kunnen jullie trouwens op je buik slapen?
voorzichtige jompel voor Aviva en jou natuurlijk ookquote:Op zaterdag 6 februari 2010 20:06 schreef DaviniaHR het volgende:
claudia, het lijkt erop dat ivan op de 0-lijn hoort te zijn, toch? naja, iig fijn dat je probeert niet teveel te stressen erover, wellicht niet altijd even succesvol. iig
tinu, volgens mij was de dochter van amaranta iets ouder dan een jaar. je kan gewone melk geven als een gewone drank, net als sap en thee en zo. als je snapt wat k bedoel.
voeding klaar
ik heb het bv-licht gezienmet een kleine aanpassing in aanleggen glibbert ze nauwelijks meer van links, maar nu kan ik niet geloven dat ze binnen een paar pogingen perfect aanhapt, dus trek ik haar alsnog eraf, om tot de conclusie te komen dat ze toch goed lag
naja, komt ook wel goed
en mn eerste nacht met lilypadz hebben we niet droog gehoudenpoging twee was gelukkig effectiever en droger
nu nog in 1 keer goed happen, en dan kunnen we gaan denken aan subtiel voeden
Mja, mn vriend loopt altijd 20x 's nachts heen en weer voor wat te drinken...alsie zich nou gewoon om zou draaien naar mij, kan ik ook eens zonder bh slapenquote:
Weten die mannen ook eens hoe het is om ondergespoten te worden...quote:Op zaterdag 6 februari 2010 21:30 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik loste dat lekprobleem tijdens de seks altijd op door er vlak voor even goed te kolven. Is nog goed voor de vriezervoorraad ook...Helpt niet als je spontaan seks hebt, maar het is een kiezen uit twee kwaden...
quote:Op zaterdag 6 februari 2010 21:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Weten die mannen ook eens hoe het is om ondergespoten te worden...![]()
Met die laatste vraag kan ik je niet helpen, maar ik kan je wel vertellen dat ik heel lang heb getwijfeld of er uberhaupt melk uit mijn borsten kwam. Je hebt niet meteen bij de geboorte van je kind een volwaardige productie; die moet echt op gang gebracht worden door je baby. Jij hebt al vroeg een paar druppeltjes melk eruit zien komen en dat is meer dan ik lange tijd bij mezelf gezien heb. Pas toen Ivan door ging slapen 's nachts kreeg ik lekkages.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 21:37 schreef tessie het volgende:
Toen Graeme net geboren was, kwam er af en toe wel een heel klein beetje melk uit 1 kant, maar echt een paar hele kleine druppeltjes. Heb er toen verder niet echt wat mee gedaan.. Maar hoe kan ik er nu achter komen of het wel en kans tot slagen kan hebben?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |