abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 januari 2010 @ 15:04:33 #1
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_77377811
Vorige topic: Borstvoeding deel 62

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic deel 3

[ Bericht 0% gewijzigd door RockabeIIa op 01-02-2010 14:56:23 ]
A grand adventure has begun.
  donderdag 28 januari 2010 @ 15:05:04 #2
265732 Keshet
pi_77377827
Ik gooide 'm ineens dicht!

Mijn laatste post:
Bedankt voor de info ladies!

Het Erasmus is ook helemaal pro BV geven, zéker bij prematuurtjes. Ik heb ook een deftige folder meegekregen maar die is voor mij iets te oppervlakkig op dit moment.
Ik heb vanochtend ook al wat info gekregen; over bv via de sonde geven, dat er gekolft moet gaan worden etc. Alle vragen die ik de komende tijd heb zullen ze ook zeker kunnen beantwoorden maar ik ben graag nogal goed voorbereid.
Ik ga de info en links die jullie gepost hebben eens goed doorlezen! Bedankt!
pi_77377843
Keshet, ik vind het heel goed dat je je voorbereid hoor! Het is toch niet niets!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_77377961
jeetje Keshet; ik heb ff bijgelezen en dat is idd heftig! ik hoop dat jullie kleine meisje zo lang mogelijk blijft zitten..
en idd ze zal een sonde krijgen hoogstwaarschijnlijk en jij zal na de bevalling aan het kolven gezet worden; zodat ze mama haar supervoeding kan gaan krijgen.
In de meeste ziekenhuizen is een lactatieverpleegkundige aanwezig die je ook daarbij kan begeleiden.
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
  donderdag 28 januari 2010 @ 15:10:00 #5
265732 Keshet
pi_77378024
Dank je!

Het Erasmus / Sophia is inderdaad bezig met een moedermelkbank.

Mijn excuses alvast voor de wellicht wat onnozele vragen die ik de komende tijd ga stellen!
  donderdag 28 januari 2010 @ 15:14:01 #6
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_77378188
keshet, je zult vast geen onnozele vragen stellen! Voel je niet bezwaard, hoor!

alvast wat ongevraagd advies
mbt kolven, in het begin is het heel normaal als er bijna niks uitkomt. 5 of 10cc is dan al heel prachtig de eerste dagen. dat bouwt zich dan vanzelf op. en het belangrijkste bij kolven is dat je ontspant! dus niet ieder seconde gluren hoeveel er al uitkomt, blik op oneindig, verstand op nul, en gaan met die banaan. zal nogal moeilijk zijn met een prematuur baby'tje in de couveuze, maar het is wellicht handig / nuttig om alvast bij jezelf na te gaan op welke manieren jij het beste ontspant. mss je favo muziek op je ipod zetten of zo?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_77378595
Als het mag helpt het ook enorm als je in de buurt van je kindje kunt kolven..
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_77378861
idd Davina die 1e dagen heb je bijna het gevoel dat je voor niets aan het kolven bent..
en dan zijn ze laaaaaiend enthousiast over die 3 ml die je eruit perst.. en ja het moet dus echt op gang komen...
pi_77378870
Idd het Sophia heeft een moedermelkbank straks, of daar zijn ze mee bezig. Ze zullen er in ieder geval alles aan doen om jouw kindje straks van moedermelk te voorzien Keshet, op wat voor manier dan ook.

Heel veel succes met voorbereiden en inlezen.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  donderdag 28 januari 2010 @ 15:34:33 #10
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_77378957
Ook helpt bij kolven, eerst warm douchen, of je borst eerst masseren met een warme washand. Maar wat vooral helpt om zelf uit te vinden wat bij jou het fijnste werkt.

Heel veel succes!
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
pi_77380727
En dan van mij ook nog even wat ongevraagd advies
Start zo snel mogelijk na de bevalling met kolven en doe dit ook 's nachts! Op die manier komt je borstvoeding het snelst op gang (=minder of zelfs geen kv voor je kind) en heb je ook de meeste kans op een succesvol verloop.
Verder: borstvoeding.com en een lactatiekundige. En domme vragen bestaan niet!
  donderdag 28 januari 2010 @ 16:28:04 #12
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_77381268
Inderdaad, kolven tot je erbij neervalt. Ik heb zelf een maand voltijd gekolfd en mijn doel was een liter per dag, omdat ik begrepen had een kindje van 6 maanden dat ongeveer drinkt. Zo wist ik dat ik in ieder geval voldoende capaciteit gecreëerd had om haar 6 maanden alleen maar moedermelk te kunnen geven.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_77383332
ik kolf inmiddels bijna 8 weken (ook vanaf dag 1 gestart in het ziekenhuis) en ik produceer ook ongeveer een liter.. alleen drinkt mijn kleine meisje ook echt ALLES op! haha
in het ziekenhuis waar ik lag kreeg ik een kolfdagboek; daarin zit heel veel informatie over kolven en borstvoeding en daarin kon je ook bijhouden hoe je productie op gang kwam..
  donderdag 28 januari 2010 @ 17:22:23 #14
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_77383479
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:18 schreef Beessie-Jen het volgende:
ik kolf inmiddels bijna 8 weken (ook vanaf dag 1 gestart in het ziekenhuis) en ik produceer ook ongeveer een liter.. alleen drinkt mijn kleine meisje ook echt ALLES op! haha..
Dan heeft dat kleine meisje van jou een heeeeeeeeeeeeel groot maagje!

Ik ben langzaam aan het afbouwen, nu op 4 flesjes per dag, van 100-150 ml, maar dat is nogal lastg vol te houden. Kan mijn productie lastig op dat peil houden... Nog anderhalve maand, en dan kap ik ermee. Ben het zat,en dan is dochter 12 maanden! Vinnik voldoende! Ben geen koe!
pi_77384088
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:22 schreef Basboussa het volgende:

[..]

Ik ben langzaam aan het afbouwen, nu op 4 flesjes per dag, van 100-150 ml, maar dat is nogal lastg vol te houden. Kan mijn productie lastig op dat peil houden... Nog anderhalve maand, en dan kap ik ermee. Ben het zat,en dan is dochter 12 maanden! Vinnik voldoende! Ben geen koe!
nou ze drinkt wel 7-9 keer hoor... dus het gaat er in etappes in...
maar ze drinkt ook 110- 145 per keer...
pi_77384815
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:22 schreef Basboussa het volgende:

[..]

Eh nee, maar wel een zoogdier. Ik kan me goed voorstellen dat je het zat bent hoor, kolven is ook niet mijn hobby en dat is nog zacht uitgedrukt. En dat je dat al zo lang doet: wow!
Maar die vergelijking met een koe Mijn moeder noemde me vorige week ook een melkkoe, omdat ik aan de kolf hing. En gisteren vriend ook. Nee ik ben geen koe. Ik ben een moeder die bezig is met (indirect) haar kind te voeden. niks persoonlijks dus, zat me dwars
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:14:32 #17
12913 GreatWhiteSilence
pi_77385232
Ik denk gewoon bij mijzelf: zij noemen mij een koe omdat ik kolf, maar ik noem hen een koe omdat ze dom zijn...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:52:29 #18
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_77386281
Maar ik ben gewoon een beetje koe-moe. Voel me zelf zo'n koe, met 1 grote tiet en een kleine tiet en dan dat lekkere kolf geluidje.....

Heb net besloten dat ik bij de volgende, als God het wil enzo, toch voordat het kind er echt uit komt zetten toch eerst een soort training ofzo wil doen. Zie er nu al tegenop, het weer proberen en dat het dan niet goed gaat... Hysterisch kind, zusters die het allemaal ook niet snappen. Lactatiedeskundigen die geen tijd hebben.. Ik wil gewoon echt voeden, niet kolven. Was voor een keertje leuk, maar hoop het niet meer te hoeven doen... Voltijd dan...
pi_77393369
Ik vind kolven ook echt niet je van het.

Daarom ben ik zielsgelukkig dat mijn baby'tje na een dagen/ 1,5 week durende staking het weer heeft opgegeven. Hij drinkt weer aan de borst als vanouds. Zelfs na een goed avondeten wil hij nog wel drinken.

Ik zit wel te kijken hoe ik de flessen van overdag kan afbouwen zodat ik overdag niet meer hoef te kolven. Het is dan misschien wel de vraag of ik dan op mijn vrije dagen nog voltijd borstvoeding kan geven maar dat zien we dan wel. Wat is dan het handigste om te doen? Koemelk introduceren en bijvoorbeeld bij de lunch naast het broodje koemelk geven en s'middags nog een keer. Dan wellicht in combinatie met kwar/ yoghurt, fruit en dergelijke?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_77394611
Tinu, gewoon doen en kijken hoe het gaat. Ik heb ervaren dat mijn borsten het prima kunnen hebben als er de ene dag veel gedronken wordt en de andere dag niet.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 11:20:20 #21
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_77408926
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:14 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik denk gewoon bij mijzelf: zij noemen mij een koe omdat ik kolf, maar ik noem hen een koe omdat ze dom zijn...

tinu, je hebt geen klein baby'tje, het is over een paar dagen al een dreumes!
dus je voedt al bijna een jaar, je borsten kunnen nu een hele hoop hebben (zeggen de langvoedsters hier). hoe vaak kolf je nu nog overdag?

pfff, ben net aan een bo ontsnapt! gister dronk madam rechts al niet lekker leeg, en gisteravond deed aanhappen wat zeer, maar kzocht er niks achter. vanochtend een SCHIJF van uiteraard weer 5cm diameter in rechterborst. links aangelegd, want die kant was aan de beurt, rechts gekolfd, 120cc uitgetrokken met borstcompressie op de schijf en zo, daarna douchen, uitgebreid haartjes wassen en weer masseren, masseren, masseren, janken dat de schijf niet weggaat, dat ik geen zin heb in een bo, dat bv heel stom is, en nog wat masseren, en daarna wilde madam goddank nog wat drinken, dus op hoop van zegen aangelegd op rechts, en dat ging! dus 20 minuten gedronken, weer borstcompressie op de schijf, die zowaar afnam en zo goed als weg was nadat madam er klaar mee was! net om 10:30u weer rechts aangelegd, deed best zeer, maar ging goed. uiteraard wweer borstcompressie gedaan, en zowaar, borst was nu leger dan hij in dagen is geweest! en borst is nu helemaal niet meer gevoelig bij aanraking.

ik was echt in de veronderstelling dat als voeden geen pijn doet, dat ze dan altijd goed aangelegd is, maar de hap die net ietsjes groter was, maakt toch dus echt een supergroot verschil!

urg.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 11:56:52 #22
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_77410392
Tinuviel, wat heerlijk dat hij weer drinkt!

Davinia, ik herken je verhaal... fijn dat het geen ontsteking is geworden . Bij een dreigende borstontsteking liet ik altijd eerst aan de zere borst drinken, omdat een ontsteking wegkolven meestal lastiger is dan weg laten drinken. Eventueel kolfde ik dan de gezonde borst als daar teveel spanning op kwam, wanneer er te weinig uit gedronken werd.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_77413649
GWS die onthou ik!

Wat fijn dat Jair weer drinkt Tinuviel!

En Davinia wat een opluchting zeg, ik kan 'm bijna meevoelen met je
pi_77413772
Na de eerste prikjes van woensdag, heeft Emma besloten dat iedere 3 uur drinken ook wel mooi is. Op zich prettig, want zo slaapt ze ook ineens een paar uurtjes per dag. Aan de andere kant is het wel duidelijk dat mijn borsten het er wat minder mee eens zijn... stuwing... au
  vrijdag 29 januari 2010 @ 14:45:34 #25
12913 GreatWhiteSilence
pi_77417528
Wupwup: Wacht maar tot ze gaat doorslapen...

Tiniviel, wat geweldig dat Jair weer aan de borst drinkt. Heb je enig idee waarom hij niet meer dronk, of zal dat altijd een mysterie blijven?

Davina: weer wat geleerd Hopelijk zul je er nu geen last meer van hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')