quote:Op maandag 31 december 2007 16:06 schreef Draz het volgende:
Officiële landstaal: Deens (Dansk)
Hoofdstad: Kopenhagen (København)
Regeringsvorm: Constitutionele monarchie
Religie: 83% van de Denen behoort tot de Folkekirken, de gevestigde Evangelisch-Lutherse kerk. Er zijn kleine minderheden van andere protestanten en rooms-Katholieken (zie Katholieke Kerk in Denemarken). 4 % zijn Moslims.
Oppervlakte: 43.094 km² (1,6% water)
Inwoners: 5.468.120 (2007)
lengte landgrenzen: 67 km (met Duitsland)
kustlijn: 7314 km
grootste rivieren: Gudenåen, 158 km
hoogste punt: Møllehøj bij Skanderborg 170,86 meter
Vorig jaar november ben ik mijn huidige vriendin tegen het lijf gelopen. Na veel heen en weer gereis heb ik besloten om in Denemarken werk te zoeken en zodra ik het gevonden heb, te gaan emigreren naar dit land. Zonder enige vorm van inkomen of eigen kapitaal mag je in dit land maximaal 3 maanden verblijven. Ondertussen is het me gelukt om werk te vinden, waarbij ik de taal ook nog eens geleerd krijg. Deens is een Germaanse taal, waaronder ook Engels, Duits en Nederlands horen. 1 Maart ga ik daar beginnen, dus de komende 2 maanden zal in het teken staan om de overgang verder te regelen.
Amsterdam Schiphol naar Kopenhagen is een uur vliegen met 4 vliegmaatschappijen als mogelijkheid.
Utrecht naar Kopenhagen met de auto is tussen de 8 en 9uur rijden, via Rødby (uitspraak: rudbuu) met de ferry vanuit Puttgarden, of via Storebæltsbroen (Great Belt Bridge).
Zijn er hier nog meer Nederlanders woonachtend in Denemarken, of hebben plannen?
quote:Op dinsdag 12 januari 2010 02:40 schreef Lotte. het volgende:
Eindelijk! Alles is voor elkaar. Ben inmiddels op de helft van mijn verblijf en heb eindelijk CPRnummer, bankrekening, pas EN code! Godzijdank.
Ja hoor 't bevalt me hier goed! Lekker aan 't werk en zo. Haha ze zijn wel aardig, maar ik heb vreemd genoeg het meest te maken met Zweden hier in Denemarken. Volgens mij is 9 van de 10 werknemers bij Wagamama Zweeds XD Maar die zijn ook reuze aardig hoor!quote:Op dinsdag 12 januari 2010 08:57 schreef Sejt het volgende:
Tillykke Lotte
Nu heb je toegang tot zo'n beetje alles in Denemarken. Bevalt het verder nog een beetje? Zijn de Denen niet al te gemeen tegen je?
Vooral als we straks het WK-duel van hen hebben gewonnen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 08:57 schreef Sejt het volgende:
Ik heb ondertussen een soort van bijnaam op m'n werk hier, met referentie naar al die Nederlanders die 'van der...' heten, heeft zij dat ook toegevoegd aan mijn achternaam, en dan natuurlijk plagerig met Duits accent, omdat ze denken dat alle uitspraken in het Nederlands net zo zijn als in het Duits (not).
Ach, laat ze maar hun pleziertje hebben, ik heb genoeg om ze op terug te pakken
Grappig dat je dat zegt over die slissende 's'. Dat was een van de zaken die mijn lerares het vaakst heeft moeten corrigeren in mijn Deense uitspraak. Elke keer als mijn concentratie weer verslapte en ik de 's' te 'nederlands' uitsprak, dan riep ze mij tot de orde door mijn 's'-geluid te imiteren... met een 'sh' dus. Blijkbaar zit er een subtiel verschil in de Deense en de Nederlandse 's', en is de Deense iets scherper.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:24 schreef Sejt het volgende:
Als je Denen echter Nederlandse woorden probeert te leren, gaan ze heel overdreven de 'g' proberen uit te spreken, of een slissende 's' zoals je in het Duits hebt met 'sch...' woorden. Heel typisch
Takquote:Op maandag 1 februari 2010 10:38 schreef TallMan het volgende:
Weet niet wat die boot je kost en wat de storebælt je kost.Rijden zal lijkt me sneller zijn maar met vaartijden en routeplanner kun je er zo achterkomen.
Hier in Sønderjylland is het lekker aan het doorsneeuwen, weer dubbele reistijd naar werk waarbij ik deels binnendoor ben gereden om de file te vermijden. Ik had eigenlijk gisteren een basketball wedstrijd bij Århus, maar het is toch een beetje te tricky om te plannen daar op tijd te zijn, sowieso met de verwachte weersomstandigheden was het niet echt verstandig om 500km te gaan rijden dus heb ik maar afgemeld.
Edit: ff in google maps (die je zelf linkt) routebeschrijving gedaan, via e20-e45 2u49, via Odde 3u32 en via kalundborg 3u37. Mag je zelf de prijzen nog uitzoeken icm benzineverbruik van jou auto.
Naar Odden is bijna alleen maar landevej, dus dat schiet niet op.quote:Op maandag 1 februari 2010 13:35 schreef TallMan het volgende:
Volgens http://www.mols-linien.dk/index.dsp?area=60 ben je voor enkeltje kalundborg-århus 375 dkk kwijt, dus heb je bij 230 voor de storebælt nog 145 dkk, 15 liter pak em beet voor je extra benzine voor rijden. is voor jou dan zo'n 165 km, moet je even kijken hoever het rijden is naar kalundborg en hoeveel verder rijden naar århus.
Let wel, retourtje kost je slechte 650, moet je dat weer ff met de retourprijzen van de storebælt bekijken. Waarschijnlijk ook afhankelijk van de reisdagen (1 dag of meerdere). Maar dat laat ik dan weer aan jou over.
Aan de fartplaner te zien kun je in het weekend rustig de boot vergeten. Dan moet je weer via Odden gaan.
Langfredag klopt inderdaad, is hetzelfde als Goede Vrijdagquote:Op vrijdag 2 april 2010 00:32 schreef Bora-Bora het volgende:
Oja, het is alweer goede vrijdag!
Hoe zeg je dàt, in het Deens?
Langfredag (online vertaler), of iets met God Fredag?
Echt waar?? Kun je me wat vluchten laten zien van AMS-BILL en/of andersom, ik zoek me rot!!quote:Op woensdag 10 februari 2010 21:01 schreef TallMan het volgende:
Waar in Denemarken woont je vriendin? Vanaf Amsterdam wordt er zowel op Billund als Kopenhagen gevlogen dus die hint beperkt de lokatie nog niet echt.
quote:Op maandag 5 april 2010 15:36 schreef broccolitaart het volgende:
[..]
Echt waar?? Kun je me wat vluchten laten zien van AMS-BILL en/of andersom, ik zoek me rot!!
Houd er wel rekening mee dat je vanuit Kopenhagen nog naar Jylland moet en weer terug. Als ik even aanneem dat je hier de trein voor pakt, denk ik dat je in totaal vrijwel net zo duur uit bent als een retourtje Billund.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:06 schreef broccolitaart het volgende:
Ah ik had moeten zeggen in prijsklasse van ong 30 tot 80 euro enkel.
250 euro, zoveel heb ik helaas niet te besteden.
Scheelt wel veel reisgemak maar Kopenhagen is dan alsnog goedkoper.
Ik denk dat je het beste even op Boligportal.dk en Lejebolig.dk kunt rondkijken. Naar ik heb begrepen zijn dit de bekendste sites in Denemarken voor het huren/verhuren van woonruimte, dus er zou voldoende aanbod op te vinden moeten zijn om een indicatie van de huurprijzen te krijgen. Beide zijn in het engels beschikbaar.quote:Op zondag 11 april 2010 14:31 schreef Bloodhound het volgende:
In de omgeving van Esbjerg wil ik een klein appartement huren, ik heb alleen tot heden geen websites gevonden voor prijsindicaties etc, ook weet ik niet hoe de markt er op dit moment voorstaat. Hebben jullie enig idee waar ik het beste zou kunnen zoeken voor het huren van een flat/appartement omgeving Esbjerg?
Het zou volgens mij geen al te groot probleem moeten zijn. Vrijwel iedereen in Denemarken spreekt goed engels, en hoewel ik zelf niet bekend ben met Esbjerg, schijnt het een redelijk internationale stad te zijn. Eén van de users hier had na haar aankomst in Denemarken al snel een baan in de horeca te pakken, maar dat was wel in Kopenhagen.quote:Een baan vinden in de omgeving is mijn 2de uitdaging, want zonder werk kan ik natuurlijk lastig overleven in Denemarken. Ik ben van plan in de zomervakantie een taalcursus Deens te volgen in Nederland als voorbereiden, en reis ook elk jaar naar de omgeving van Billund (Grimstrup) naar een goede vriend van mij toe. Hoe groot is de taalbarrière voor een bijbaan te krijgen waarmee ik dus mijn onkosten kan dekken?
Volgens deze website klopt dit nog steeds.quote:Voor de studie heb ik begrepen dat de Deense overheid de kosten betaald, dit geld ook voor buitenlanders had ik vernomen? Klopt dit of is deze informatie fout/achterhaald?
hoe anders is het dan met Noorwegen? en de noren?quote:Op donderdag 29 april 2010 15:55 schreef LadyMorgana het volgende:
Alle denen zijn te vriendelijk, ze lachen heel lief terwijl ze eigenlijk denken : damn wat een bagger uitspraak
Heb familie hier dan ook gedwongen me te corrigeren en te helpen als ik weer eens niet op een woord kom.
Denemarken zelf ach ik ga hier nooit meer weg
In mijn ervaring zijn Denen in eerste instantie wat afstandelijker dan Nederlanders, totdat je ze wat beter leert kennen, maar daarnaast zie ik bijna geen verschillen. Volgens mij hebben we dezelfde soort humor en 'doe maar gewoon'-mentaliteit.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 19:06 schreef erik666 het volgende:
Dacht dat de Denen een beetje als Nederlanders zouden zijn, maar naar mijn idee zijn ze veel beleefder en vriendelijker dan wij Hollanders.
Over het algemeen zijn Zweden nog een stukje meer afstandelijk en 'op zichzelf' dan de Denen, en de Noren weer wat meer dan de Zweden. De uitzondering lijken de Zweedse dames te zijn, die zijn naar mijn ervaring weer een stuk opener dan hun mannelijke landgenoten en de rest van Scandinavië.quote:En zou ook willen weten wat de Noren en Zweden verschillen van de Denen.![]()
Finland op 1.. Laatste tijd veel geweest maar wat een saaie boel zeg. En een onmogelijke taalquote:
Ik verbaas me ook nog vaak over de prijzen. Als ik even in Nederland ben voor bezoek, dan word ik altijd weer lekker gemaakt door de vele kleine dingen die rond de €1 te koop zijn, zoals koekjes, chips, etc. Daar betaal je in DK toch altijd minimaal 20 kronen voor, bijna €3. Dat telt wel op.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:15 schreef QCC het volgende:
[..]
Finland op 1.. Laatste tijd veel geweest maar wat een saaie boel zeg. En een onmogelijke taal
Woon sinds kort (tijdelijk) in København en bevalt wel goed. Mooie stad, aardige mensen, veel te beleven. OV is geweldig, heb geen fiets maar kan eigenlijk alles belopen of met de metro/bus doen.
Dingen die tegenvallen:
Alles is hier ontiegelijk duur. Alleen alcohol valt in vergelijking met Zweden/Finland wel mee..
Supermarkten zijn een ramp. Met mijn budget ga ik naar Netto, Fakta en Aldi, maar vaak moet ik in de week naar alle 3 de zaken gaan omdat ze veel dingen niet hebben. Ik heb wel heimwee naar de AH, goedkoper, meer keuze en veel overzichtelijker. Irma of Føtex ben ik nog niet geweest maar die schijnen nogal duur te zijn.
Het weer, veel regen. Afgelopen wek lekker zonnetje maar het regent en waait best wel.
Kruispunten lijken heel onlogisch in elkaar te steken. Linksaf/rechtsaf/rechtdoor, auto/fietser/voetganger, alles mag tegelijk.
De taal lijkt makkelijk maar de uitspraak is wel heel erg wennen. Twijfel nog of ik m'n Deens cursus ga afmaken. Het kost niet veel moeite maar ik raak af en toe met Zweeds in de war en ik leer liever Zweeds dan Deens.
quote:Op donderdag 9 september 2010 10:53 schreef Sejt het volgende:
[..]
Ik verbaas me ook nog vaak over de prijzen. Als ik even in Nederland ben voor bezoek, dan word ik altijd weer lekker gemaakt door de vele kleine dingen die rond de €1 te koop zijn, zoals koekjes, chips, etc. Daar betaal je in DK toch altijd minimaal 20 kronen voor, bijna €3. Dat telt wel op.
Ik heb de keuze uit 6 supermarkten hier in Haslev. Dure: Kvickly (1) en Superbest (2). Goedkope: Rema1000 (3), Netto (4), Fakta (5), Aldi (6), Lidl (7). Die goedkope hebben inderdaad niet altijd alles, dus moeten wij ook soms bij 1 van de 2 duurdere inkopen doen.
Ja, tot je met je Zweeds mij tegenkomt, hier op Jylland hoor je het dus nauwelijks en ik zal echt geen woord ervan verstaan.quote:Met Zweeds lukt het ook wel in Denemarken. Het is net zoiets als Duits-Nederlands. De Denen in København zijn Zweeds wel gewend, ook omdat er zoveel Zweden hier werken. Daarnaast, het zuid-Zweeds is ingespeeld op het Deens, dus die 2 hebben op zich niet problemen om elkaar te verstaan.
Grappig, ik heb hier op Jutland juist het idee dat er een stuk rustiger en vriendelijker wordt gereden dan in NL. Mensen hier zie ik zelden optrekken zodra rood naar rood+oranje gaat. Misschien dat de rijstijl op dat duivelseiland daar gewoon door de drukte agressiever wordt.quote:Op donderdag 9 september 2010 15:07 schreef QCC het volgende:
Het rood-oranje-groen-oranje-rood is soms idd wel gevaarlijk, heb vorig weekend met de auto door DK gereden en sommige mensen lijken wel als hobby te hebben om zo snel mogelijk op te trekken of nog net ff een oranje-rood licht te pakken, kan nooit altijd goed gaan..
Je weet dat je wordt geacht te wachten tot het écht groen is, hè, en dat het niet de bedoeling is dat je al begint te rijden als het nog rood+geel is.quote:Op donderdag 9 september 2010 10:53 schreef Sejt het volgende:
Kruispunten zijn een chaos, als je niet weet hoe het in elkaar steekt. Alles is beter op elkaar afgestemd dan in NL vind ik. Je staat niet die 5sec extra te wachten tot het andere stoplicht echt op rood staat, maar je mag al rijden als de andere automobilisten net van het kruispunt afrijden.
Ik heb geprobeerd om je een PB te sturen, maar dat lukt niet. Ik zit er zelf al lange tijd over te denken om dit ook te gaan studeren, het spreekt me enorm aan, heb zelf een tijdje in Denemarken gewoond en ik vind het gewoon enorm interessant. Het lijkt me alleen dat je zo weinig kan met die studie, ik heb dus toch maar een andere studie gedaan. Die is inmiddels afgerond maar ik het trekt nog steedsquote:
Avvvvvquote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:33 schreef TallMan het volgende:
Owja, ik woon in Jylland, dus je afkeur van deze locatie stoot me wel tegen de borst.
De Deense taal is Scandinavisch voor de échte doorzetters die niet graag de makkelijkste weg kiezen, wat zij die Noors geleerd hebben bijvoorbeeld wel hebben gedaan.quote:Op vrijdag 8 april 2011 21:18 schreef Maikovich het volgende:
Nou, Denen hebben de gewoonte te praten alsof er een aardappel in hun keel zit.
Ik als ik gedronken heb.quote:Op vrijdag 8 april 2011 22:13 schreef evelie het volgende:
Ik spreek alleen goed Deens als ik alleen ben.
Ik ook niet zonder hulp van Google.quote:
Ik heb hier geen auto, dus ik vlieg altijd. Ook met een auto in bezit zou ik nog steeds vliegen, gezien het gemak, maar waarschijnlijk zou ik ook af en toe de auto pakken zodat ik wat meer boodschappen uit Nederland kan meenemen.quote:Op woensdag 27 april 2011 08:36 schreef Sejt het volgende:
Hoe reizen jullie normaal gesproken naar NL?
Grappig, ik vind juist de Denen op Sjælland meer articulatie gebruiken dan degene uit Jylland - en het lijkt me, dat dat het juist beter verstaanbaar maakt voor bijv. een Noor.quote:Op woensdag 27 april 2011 10:11 schreef Fogel het volgende:
Ik vond [als vloeiend Noors sprekende Nederlander] de Denen in Vejle en Billund veel makkelijker te begrijpen dan de Denen in Kopenhagen.
Heerlijk relaxed land trouwens, heb nu al zin om in de zomer terug te gaan. Zit dan bij Ringkøbing fjord.
Toen ik 18 was ben ik samen met een vriend naar Halmstad in Zweden gereisd met de trein. De route was: Leeuwarden (daar woonde die vriend), Utrecht, Essen (DE), Kopenhagen, Malmö, Halmstad. Heenweg was over Storebælt en terug met de boot Rødby-Puttgarden. Beide duurde tussen de 20 en 24uur, en kostte toen ongeveer 100euro p.p. geloof ik. Het is ondertussen al 12jaar geleden.quote:Op woensdag 27 april 2011 11:24 schreef chibibo het volgende:
[..]
Ik heb hier geen auto, dus ik vlieg altijd. Ook met een auto in bezit zou ik nog steeds vliegen, gezien het gemak, maar waarschijnlijk zou ik ook af en toe de auto pakken zodat ik wat meer boodschappen uit Nederland kan meenemen.
De trein wil ik ook nog wel een keer proberen.
Ik werk af en toe samen met mensen uit Århus, en daar snap ik geen bal van als ze Deens praten, zelfs niet als ze rustig praten. Engels FTWquote:Op woensdag 27 april 2011 13:45 schreef Sejt het volgende:
[..]
Grappig, ik vind juist de Denen op Sjælland meer articulatie gebruiken dan degene uit Jylland - en het lijkt me, dat dat het juist beter verstaanbaar maakt voor bijv. een Noor.
Ik heb best veel collega's uit Jylland (en dan vooral Noord-Jylland) en dat klinkt toch best wel anders. Ze zingen ook ietsje meer
Ik wil ook nog eens naar Noorwegen op vakantie; lijkt me een prachtig land en Noors lezen is geen enkel probleem meer.
Ja, ik zal een beetje vanuit Zuid jutland (zo'n beetje dichtst bij Nederland naar dat duivelseiland van jou gaan om dan naar NL door te reizen.quote:Op woensdag 27 april 2011 08:36 schreef Sejt het volgende:
Vanuit Jylland scheelt het natuurlijk wel in uitgaven voor boot / brug, dus dat telt niet
Auto, om te vliegen zou ik minimaal 1,5 uur naar Billund moeten rijden, tijd voor inchecken, vliegen naar Amsterdam (geloof niet dat ze op Eindhoven vliegen vanaf Billund), uitstappen, bagage, dan nog eens doorreizen naar Tilburg. Ik geloof niet dat ik dan goedkoper uit kan zijn dan met de auto die 650 km rijden.quote:Hoe reizen jullie normaal gesproken naar NL?
Als je een CPR nummer hebt hier, kun je in principe alles. Ik ken de voorwaarden niet voor een 'buitenlander', als die een vakantiehuis wil bouwen / kopen in Denemarken. Zou het kunnen opzoeken voor je natuurlijk.quote:Op woensdag 27 april 2011 23:42 schreef Fogel het volgende:
Hebben jullie trouwens als Nederlander een huis mogen kopen in Denemarken? Ik las ergens dat buitenlanders speciaal toestemming moeten aanvragen om dat te mogen. Zou kunnen dat het alleen voor vakantiehuizen zo is, want dat is waar ik naar keek...
E47 natuurlijk! Waar lees jij E45?quote:Op vrijdag 29 april 2011 14:27 schreef TallMan het volgende:
Wat deed jij op de E45? Jij hoort op Sjælland te zitten.
Ja, maak er maar lekker misbruik van dat ik je niet heb gequote door je post te editten.quote:
quote:Op zaterdag 30 april 2011 01:29 schreef TallMan het volgende:
[..]
Ja, maak er maar lekker misbruik van dat ik je niet heb gequote door je post te editten.
Maar gelukkig zat je wel aan je eigen kant van Denemarken.
Niks specifieks eigenlijk. Maar huren is ook niet zo duur en dan ben je flexibeler natuurlijk.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:57 schreef Sejt het volgende:
[..]
Als je een CPR nummer hebt hier, kun je in principe alles. Ik ken de voorwaarden niet voor een 'buitenlander', als die een vakantiehuis wil bouwen / kopen in Denemarken. Zou het kunnen opzoeken voor je natuurlijk.
Waar zit je aan te denken voor regio om te kopen?
Vanochtend trouwens de ene na de andere Nederlandse vrachtwagen noordwaarts op de E47! Leek wel een uittocht...
Volgens google maps 62 km als je naar Flensburg gaat en slechts 49 als je richting de veerboot doorwilt.quote:Via Hannover is ook een optie i.p.v. Bremen, maar dat rij je wel 100-150km meer.
Als jij het zegt... toch zijn niet altijd alle buizen open (ook niet in de spits), aangezien ik er vorig jaar nog in de file heb gestaan en een vriend op weg naar DK ook afgelopen maart. Daarnaast, Duitsers werken 10x zo lang aan snelwegen dan nodig is.quote:Op donderdag 12 mei 2011 20:20 schreef TallMan het volgende:
Pssssst.... Sejt, bij Hamburg is er amper werk aan de Elbtunnel, dat is echt al JAAAAAREN terug dat je daar in de file reed vanwege werkzaamheden. Daar is echt 9 van de 10x dat ik er ben langsgeweest de laatste 5 jaar gewoon beschikking geweest over alle tunnelbuizen.
Voelt langer in ieder geval. Je hebt ook een stuk bij Bad Oeynhousen waar je een dorp door moet, en dus stoplichten hebt en 80km/u max. Zelfde effect als een file.quote:Volgens google maps 62 km als je naar Flensburg gaat en slechts 49 als je richting de veerboot doorwilt.
Volgens mij is de verkoop van vakantiehuizen aan niet-Denen zwaar aan banden gelegd, ik geloof dat het niet meer magquote:Op maandag 2 mei 2011 12:21 schreef Fogel het volgende:
[..]
Niks specifieks eigenlijk. Maar huren is ook niet zo duur en dan ben je flexibeler natuurlijk.
Noord Jylland is prachtig.. maar come on, 72 inwoners per km2?? Wel lekker rustig voor op vakantie, maar daar zou ik niet kunnen aarden.quote:Op donderdag 12 mei 2011 09:33 schreef Sejt het volgende:
Hej TallMan, kun je Frozenwolf niet overtuigen dat Jylland veel mooier is om te wonen? Het wordt druk hier met Nederlanders op Sjælland
Hamburg in de spits is niet geweldig - er wordt al sinds de middeleeuwen aan de Eb-tunnel gewerkt en dat zorgt vaak voor files.
Ik weet niet waar in NL je woont Frozenwolf, maar als je naar Borup moet (rara hoe weet ik dat), dan is de boot Puttgarden-Rødby maar een klein beetje duurder dan via Jylland en Storebælt. Als je een duur rijdende auto hebt, dan wordt het verschil alleen maar kleiner.
Ik rij een 1:20 diesel en voor mij kost de route met de boot ongeveer 100 Deense Kronen (13 euro) meer, je hebt automatisch een pauze en is iets sneller. Je bespaart ook ongeveer 2uur autorijden.
Vliegen is nog altijd het goedkoopste
Ga je net zoals ik (voordat ik naar DK verhuiste) vaak naar Denemarken? Zo ja en je gaat vliegen, zeg het even, dan koop ik KLM aandelen
bedankt voor de hulp, mij lijkt de brug ook enorm stoer, en zo stuk rijden is meteen een avontuurquote:Op dinsdag 17 mei 2011 10:47 schreef Sejt het volgende:
Succes
Voor de meesten hier is het emigreren nog niet zo lang geleden denk ik. Alles ligt dus nog relatief vers in het geheugen.
Wat voor Honda heb je? Heb zelf een Prelude uit '93 en later een Prelude uit '97 gehad.
Als je echt wilt overnachten (ik persoonlijk prefereer in 1 stuk rijden met kleine pauzes + eventueel hazenslaapje van 15min, helpt enorm veel), dan is het vast verstandig om de brug te pakken. Het is ook geweldig om dat sterk staaltje bouwtechniek van dichtbij te zien.
Als je in de toekomst nog specifieke vragen hebt, kun je wel m'n emailadres / tel.nr. krijgen - ik help graag, ook omdat ik weet wat een gevecht het kan zijn om dingen helemaal zelf uit te zoeken wat betreft verhuizing, emigratie, huur, werk, etc.
Ik woon dichtbij en rij elke dag 2x over de snelweg tussen Køge en København.
Wat ik bedoelde te zeggen was dat jij nu met Smukke eindelijk een medejutlander in het Denemarken-topic hebt! Aangezien ik vaak de induk had dat iedereen hier in of nabij Kopenhagen woont, behalve jij.quote:Op maandag 30 mei 2011 13:01 schreef TallMan het volgende:
Goh chibi, had je nog niet eerder door dat ik in Jutland zat?Ik meen me te herinneren dat jij ergens rond midt of øst jylland rondhangt, klopt dat?
Je kan het hebben toch?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:35 schreef TallMan het volgende:
Typisch weer die duivelseiland bewoners die omlaag moeten praten over de rest van Denemarken, dat hebben jullie in ieder geval al goed overgenomen.
Ik ken nu eindelijk dat misplaatste gevoel van superioriteit dat Ranstadters ook altijd hebben.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 21:19 schreef TallMan het volgende:
Het is altijd allen tegen een Sejt, allemaal van die figuren die op elkaars lip in Kopenhagen willen zitten die een beetje neerkijken op de mensen met wat ruimte.
quote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:07 schreef Sejt het volgende:
Fijn voor TallMan, dat er nu iemand is die hem in het donkere en eenzame Jutland vergezelt.
Huur is erg hoog. Eten is wel wat duurder dan in Nederland in de supermarkten en restaurants, maar geen bizarre prijzen.quote:Op maandag 27 juni 2011 00:01 schreef Starman89 het volgende:
Vanaf augustus zit ik voor 6 maanden in Kopenhagen voor m'n minor. Ben benieuwd of het een leuke studentenstad is. Hoor veel positieve verhalen, enige minpuntje is dat het levensonderhoud redelijk duur is, maar daarvoor ga ik de IB-groep even lief aankijken
Klinkt goedquote:Op maandag 27 juni 2011 08:11 schreef QCC het volgende:
[..]
In bars/clubs kan het heel erg verschillend, de ene keer betaal je 8 euro voor een enkel biertje, maar in Kulør bar bijvoorbeeld krijg je voor hetzelfde geld een beker die je tot 01:00 kunt laten bijvullen met ijskoud Tuborg.
Ga je overigens naar CBS of KU?
Ok, die school kende ik niet.. Wel een grappig sitequote:Op maandag 27 juni 2011 19:36 schreef Starman89 het volgende:
[..]
Klinkt goed![]()
Ik ga een minor Marketing Management volgen aan de Niels Brock.
Goed om te horenquote:Op dinsdag 19 juli 2011 21:59 schreef frozenwolf het volgende:
gisteren trug gekomen van me 3 weekjes vakantie in Denemarken en ik wil trug!
heb het noordste punt gezien(waar de zeeén elkaar ontmoeten), het meest ooste Bornholm(typfout?)
en de grens, bijde bruggen naar jyland en zweden waren mooi om overheen te rijden en flink wat foto's te maken 3500 kilometer rijden overleefd, simpelweg Beste vakantie tot nu toe
en nu na me eerste werkdag trug in nederland heb ik nog meer zin om werk te vinden in Denemarken
iemand die weet of er Nederlandse bedrijven zijn in Denemarken want ik beheers de taal nog niet heel goed, ben zeer goed in engels maar denk niet dat ik het daarmee kan redden
Fuck, helemaal over je bericht heen gekekenquote:Op dinsdag 12 juli 2011 12:29 schreef chibibo het volgende:
Ik woon er wel, maar heb helaas geen connecties die woonruimte aanbieden. Ik ken wel iemand die een apartement aanbiedt per 1 september, maar gezien de prijs en locatie denk ik niet dat het datgene is wat jullie zoeken. Mocht je toch geinteresseerd zijn in 40 m2 in Skodsborg voor 4500 kr per maand, dan kan ik wel vragen of het nog beschikbaar is.
Zo niet, dan zou ik BoligPortal.dk proberen, daar staan vaak kamers te huur. Als je contact wilt opnemen met een verhuurder zul je je moeten inschrijven (wat geld kost), maar je kunt het aanbod bekijken zonder inschrijving.
jah klopt vakantie en wonen zijn 2 andere dingen daar ben ik me van bewust ik doet het ook rustig aan wil geen overhaaste beslisingen maken, ben nu bezig om eind augustus weer trug te komen maar nu voor een midweekje en vliegen:D!!quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:22 schreef Sejt het volgende:
[..]
Goed om te horen
Je hebt veel gezien, zo te lezen. Van Skagen tot Bornholm - toe maar!
Ik ken zo 1-2-3 geen Nederlandse bedrijven in Denemarken, al zullen ze er vast zijn en dan vooral in Kopenhagen. Voordeel is dat je daar in de buurt wilt gaan wonen, toch?
Ik ben ook zonder kennis van de Deense taal aan werk gekomen hier. Het was dan wel een vergelijkbare positie als mijn oude werk in NL, maar dan nog... de taal is goed te leren binnen korte tijd met goede begeleiding. Het is zwaar maar goed te doen.
Mijn sollicitatiebrief en -gesprek(ken) waren ook in het Engels. Als je daar genoeg moeite in steekt, komt dat wel goed. Ik had uit 3 sollicitaties bijna 2 banen. Één van die twee ketste af, omdat ik een deel ervaring mistte.
Bedenk wel dat wonen in DK anders is dan vakantie in DK.
Jawel?quote:Op zondag 7 augustus 2011 23:05 schreef QCC het volgende:
[..]
Nog niet in Zweden of Noorwegen geweest zeker
Dan kan het niet als een verrassing komen hoeveel levensmiddelen etc. kosten in Scandinavië..quote:
Helt enig...quote:
Klinkt goedquote:Op donderdag 11 augustus 2011 13:36 schreef frozenwolf het volgende:
eind augustus ga ik weer me vriendin bezoeken in DK
klm wordt weer rijk van me
iook heb ik me CV in het engels gemaakt en ga ik eens een hengel uitgooien naar wat baantjes, de taalcursus gaat de goede kant op en heb al 2 permanente slaapplekken aangeboden gekregen
ik wil verhuizen
Is het niet goedkoper met de trein? Geen flauw idee wat een retourtje kost hoor.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 13:36 schreef frozenwolf het volgende:
eind augustus ga ik weer me vriendin bezoeken in DK
klm wordt weer rijk van me
Voor een retourtje CPH - AMS betaal ik nu 1000 kronen... ongeveer 130 euro.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 18:07 schreef popolon het volgende:
[..]
Is het niet goedkoper met de trein? Geen flauw idee wat een retourtje kost hoor.
Denemarken is nou ook niet zo ver weg.Alhoewel, als je naar Aalborg gaat is het een paar uurtjes extra.
Aha, ik vind 150 nog te overzien. Hangt ervan af hoe vaak je gaat natuurlijk, ik kon maar een of twee keer per jaar naar Michigan vroeger.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 18:15 schreef Sejt het volgende:
[..]
Voor een retourtje CPH - AMS betaal ik nu 1000 kronen... ongeveer 130 euro.
Met de trein zal het niet veel minder kosten, en de reis duurt dan 3x zo lang!
Enige alternatief is in principe de auto, maar dat voor ons Sjællanders heel gauw duurder dan vliegen. Voor TallMan is het bv goedkoper geloof ik, omdat hij niet de kosten van een brug of boot heeft.
Ja, undskyld, det tog et stykke tid.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 20:42 schreef TallMan het volgende:
Leuk je weer eens in het DK topic langs te zien komen popo.
quote:
Niks van gemerkt. De Superbrugsen was in ieder geval al een stuk goedkoper dan de lokale Rema 1000 (wat een van de goedkoopste supermarkten in Noorwegen is).quote:Op maandag 8 augustus 2011 10:18 schreef broccolitaart het volgende:
Voedsel is in DK wel vaak duurder dan in Noorwegen.
Hehe, moest er van jou vroeger geen vertaling bij als we in het deens schreven?quote:Op donderdag 11 augustus 2011 20:53 schreef popolon het volgende:
[..]
Ja, undskyld, det tog et stykke tid.
Maar stiekem wel jaloers dat jullie zoveel dichter bij 't moederland zitten hoor. Je bent er toch wat makkelijker en sneller.
Niet dat ik weet.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 21:13 schreef TallMan het volgende:
[..]
Hehe, moest er van jou vroeger geen vertaling bij als we in het deens schreven?
Hah, we hebben een groot huis en ik vind het altijd wel leuk dat bezoek.quote:Je kunt ook omgekeerd denken, ik krijg ongetwijfeld vaker ouders op bezoek die een week lang de logeerkamer bevolkenEn als je nog bezoek te kort komt kom ik nog wel een keer logeren
Je hebt gelijk, even teruggezocht, het was voor Boraquote:Op donderdag 11 augustus 2011 21:43 schreef popolon het volgende:
[..]
Niet dat ik weet.Je kunt best eens een kreet in het Deens doen, liever geen hele topics/posts.
Let op wat je zegt, ik zou het nog doen ookquote:Hah, we hebben een groot huis en ik vind het altijd wel leuk dat bezoek.
Ik sta er ookquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 05:29 schreef popolon het volgende:
Ik zie trouwens alleen TallMan op de KAA-kaart. Waar is de rest?
Ik heb een short guide geschreven op m'n Facebook groep met wat (Ok, redelijk vanzelfsprekendequote:Op maandag 15 augustus 2011 15:23 schreef Schadenfreude het volgende:
Ik ga vanaf september stage lopen in Kopenhagen, mist mijn school akkoord gaat. Heel erg veel zin in. Alleen moet ik nog wel een kamer vinden...
Iemand tips waar ik het beste kan zoeken?
Hou er rekening mee dat kamers zoeken in Kopenhagen een redelijk langdurend proces is, waar je heel veel tijd in stopt, maar heel weinig reacties uitkrijgt. Boligportal is wel een redelijk goeie site moet ik zeggen.quote:Hey guys!
I've got some tips on how to hunt for a room!
1) Use Google Chrome. It automatically translate every Danish page to English! Helps a lot, since my Danish is pretty bad!
2) Use Boligportal (will cost you a one time fee of 50 euros for a 2 month subscription) if you want to get in touch with serious landlords. Every ad is checked by one of the employees of Boligportal, and you get many replies back from landlords.
3) Also use dba.dk (www.dba.dk/boliger/lejebolig/v;aerelser/reg-koebenhavn/?sort=listingdate-desc) to search for housing, but please be aware of scams, since there are actually some on dba.dk! Make sure you sort the rooms on date of addition. This way you can make a fast reply to a room which is recently added, and your chances are bigger to receive a reply back.
4) Don't be too picky! Public transport in and around Copenhagen is really cheap (a unlimited public transport card will cost you around 50 euros per month), so don't worry if you'll find a room which is not in the center of CPH.
5) Make sure to send out at least 15 to 20 mails a day. Many (like big time!) landlords will not even reply on your e-mail, so count on 1 or 2 replies on the 20 mails you sent. On Boligportal you'll get many more replies on your e-mail (around 50% of the time)
6) During my house hunting I sent an application form to an organisation called Rental Service Europe (they advertise on dba.dk). They'll ask you for some kind of subscription fee, but I think it's a scam, so please be aware of this organisation, and if you're really in need of a room, then make sure you visit them while you're in Copenhagen, to lower your risk.
7) And of course, pay attention when writing a reply to a landlord. Don't send a reply which is two sentences long, but actually tell a little about yourself, add a link to your Facebook profile (make sure they only have access to your family pictures, haha), and if possible, add a photo (possible on Boligportal).
Zoiets dahct ik inderdaad al, dank jequote:Op maandag 15 augustus 2011 23:03 schreef TallMan het volgende:
Jep, max 2 personen mogen erin, en afhankelijk van of er wel of geen btw betaald is mogen ze wel of niet prive gebruikt worden.
Scheelt toch een behoorlijk percentage in aanschafprijs en met de deense prijzen voor auto's is het makkelijk te begrijpen dat er veel rondrijden.
Gewoon in (correct) Engels soliciteren en aangeven dat je de taal graag wilt leren?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:17 schreef Melowie het volgende:
Ik woon sinds januari in Denemarken en ben het thuis zitten redelijk zat. (Ben getrouwd met een deen, vandaar dat ik hierheen verhuist ben)
M'n deens is helaas nog niet zo goed dus kan niet overal op solliciteren.. Heeft iemand anders hier ervaring mee en eventueel een tip voor mij??
Ik woon in Midjylland (vlakbij Herning) en het maakt me vrij weinig uit wat voor soort werk het zal zijn. Ben bij jobcenter geweest maar enige wat ze daar deden was me de website laten zien. Heel aardig maar de vacatures waren nogsteeds in het deens.. Ik ga waarschijnlijk weer terug naar de deense cursus in Herning. Naja ik ga wel even verder googlen om te zien of ik iets kan vinden.. Bedanktquote:Op woensdag 17 augustus 2011 21:35 schreef TallMan het volgende:
Banenmarkt loopt op het moment ook nogal slecht dus als het solliciteren tegenzit is dat ook een belangrijke reden. Maar wat Sejt zegt idd. Melden dat je Deens aan het leren bent is altijd een positieve en probeer als je op gesprek komt je in ieder geval in het Deens voor te stellen, ook al komt het er moeilijk uit geeft het aan dat je je best doet en dat komt veelal goed over.
In welke omgeving zit je, mogelijk dat je in de buurt een cursus Deens voor anderstaligen kunt volgen. Verder natuurlijk zoveel mogelijk in het Deens proberen te doen, praatje met de buren op straat, boodschappen e.d.
En kijk inderdaad naar werk uit waarbij de taal niet het belangrijkste is, interne functies, eventueel magazijnwerk of schoonmaakwerk als je echt graag weer bezig wilt.
Hahaha!! Succes.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 11:54 schreef TallMan het volgende:
Kreeg ik in de eerste week op werk al voor mijn neus 'of ik het ff kon vertalen'
Hej,quote:Op maandag 15 augustus 2011 16:29 schreef Starman89 het volgende:
[..]
Ik heb een short guide geschreven op m'n Facebook groep met wat (Ok, redelijk vanzelfsprekende) tips. Misschien heb je er wat aan:
[..]
Hou er rekening mee dat kamers zoeken in Kopenhagen een redelijk langdurend proces is, waar je heel veel tijd in stopt, maar heel weinig reacties uitkrijgt. Boligportal is wel een redelijk goeie site moet ik zeggen.
Ohw, en ik kan het niet vaak genoeg zeggen: let op oplichters. Oplichters zitten vaak in het buitenland en kunnen geen afspraak maken, en lokken je met grote kamers voor een aantrekkelijke prijs. Kamers in Kopenhagen zijn vanaf de 400 tot de 600 euro.
Om oplichting te voorkomen raad ik je aan om altijd te vragen of de verhuurder een kopie van een legitimatiebewijs tezamen met het huurcontract naar je toe kan mailen. Hiermee verlaag je de kans om gescamd te worden.
Succes, en mocht je ergens niet uitkomen, dan kan je altijd PM'en.
(en geen Craigslist gebruiken om een kamer te zoeken. 99,9% oplichters)
Heel gevarieerd. Vrij veel studentenwoningen, maar af en toe ook gezinnen. Of Deense chicks die een kamer verhuren in hun appartementquote:Op woensdag 24 augustus 2011 16:05 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Hej,
Dank je voor je reactie. Boligportal ziet er uit als een goede site. Ik denk dat ik me ga inschrijven daar. Weet je misschien wat voor mensen er doorgaans in die huizen wonen? Ik woon het liefst met studenten/werkende jongeren, niet met een gezin ofzo. Staat er niet altijd duidelijk bij helaas. Prijzen vallen met trouwens mee.
Thanks! Er zit er hier één vlakbijquote:Op donderdag 18 augustus 2011 08:52 schreef TallMan het volgende:
Eerste dat bij me opkomt is imerco, maar of dat helemaal vergelijkbaar is durf ik niet echt te zeggen eerlijk gezegd.
Ja, TallManquote:Op donderdag 25 augustus 2011 15:42 schreef 603360 het volgende:
Wonen er hier op dit moment nog mensen in Sonderborg? Ben er namelijk net komen wonen!
Wat betreft de import van je auto: zie deze site op skat.dkquote:Op dinsdag 13 september 2011 22:17 schreef frozenwolf het volgende:
hello mensen
korte update van mijn leven, 3 weekjes geleden een weekendje Denemarken naar de verjaardag van julie's opa die is 90 jaar geworden!! en nogsteeds zelfstandig samen met zn vrouw alles zelf doen, het zal de gezonde lucht wezen;)
heb me sinds kort bewapend met m'n engels CV en gaat daarmee de banen markt van denemarken te lijf op zoek naar een baan, (PS. Tips zijn Altijd welkom)
over 31 daagjes komt julie naar nederland haar vakantie vieren bij onsen ik hoop in December in Denemarken te kunnen beginnen met werk wish me luck!
korte vraag: auto importeren naar DK wat komt daar allen bij kijken, alvast Bedankt!
De prijzen in NL zijn makkelijk te vinden op autoweek.nl.quote:Op dinsdag 13 september 2011 23:04 schreef frozenwolf het volgende:
bedankt voor de snelle reactie en de handige links, ik heb een (hele) Oude Honda Civic uit 94
ik zal er eens voor zitten om de som uit te rekenen, al vraag ik me af of ik de orginele prijs in guldens nog kan vinden
2 weken? 2 maanden hierquote:Op vrijdag 23 september 2011 11:12 schreef TallMan het volgende:
Hopen dat het vandaag eens droog blijft, heb al 2 weken het oerwoud gras niet kunnen maaien.
Vrees ik ook. Vlucht je weg uit Nederland, kom je op je 1e dag in Denemarken wéér een tegen!quote:Op maandag 3 oktober 2011 14:56 schreef TallMan het volgende:
Zal wel binnen een week gillend wegrennen met zo'n overschot aan nederlanders
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |