Goed om te horenquote:Op dinsdag 19 juli 2011 21:59 schreef frozenwolf het volgende:
gisteren trug gekomen van me 3 weekjes vakantie in Denemarken en ik wil trug!
heb het noordste punt gezien(waar de zeeén elkaar ontmoeten), het meest ooste Bornholm(typfout?)
en de grens, bijde bruggen naar jyland en zweden waren mooi om overheen te rijden en flink wat foto's te maken 3500 kilometer rijden overleefd, simpelweg Beste vakantie tot nu toe
en nu na me eerste werkdag trug in nederland heb ik nog meer zin om werk te vinden in Denemarken
iemand die weet of er Nederlandse bedrijven zijn in Denemarken want ik beheers de taal nog niet heel goed, ben zeer goed in engels maar denk niet dat ik het daarmee kan redden
Fuck, helemaal over je bericht heen gekekenquote:Op dinsdag 12 juli 2011 12:29 schreef chibibo het volgende:
Ik woon er wel, maar heb helaas geen connecties die woonruimte aanbieden. Ik ken wel iemand die een apartement aanbiedt per 1 september, maar gezien de prijs en locatie denk ik niet dat het datgene is wat jullie zoeken. Mocht je toch geinteresseerd zijn in 40 m2 in Skodsborg voor 4500 kr per maand, dan kan ik wel vragen of het nog beschikbaar is.
Zo niet, dan zou ik BoligPortal.dk proberen, daar staan vaak kamers te huur. Als je contact wilt opnemen met een verhuurder zul je je moeten inschrijven (wat geld kost), maar je kunt het aanbod bekijken zonder inschrijving.
jah klopt vakantie en wonen zijn 2 andere dingen daar ben ik me van bewust ik doet het ook rustig aan wil geen overhaaste beslisingen maken, ben nu bezig om eind augustus weer trug te komen maar nu voor een midweekje en vliegen:D!!quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:22 schreef Sejt het volgende:
[..]
Goed om te horen
Je hebt veel gezien, zo te lezen. Van Skagen tot Bornholm - toe maar!
Ik ken zo 1-2-3 geen Nederlandse bedrijven in Denemarken, al zullen ze er vast zijn en dan vooral in Kopenhagen. Voordeel is dat je daar in de buurt wilt gaan wonen, toch?
Ik ben ook zonder kennis van de Deense taal aan werk gekomen hier. Het was dan wel een vergelijkbare positie als mijn oude werk in NL, maar dan nog... de taal is goed te leren binnen korte tijd met goede begeleiding. Het is zwaar maar goed te doen.
Mijn sollicitatiebrief en -gesprek(ken) waren ook in het Engels. Als je daar genoeg moeite in steekt, komt dat wel goed. Ik had uit 3 sollicitaties bijna 2 banen. Één van die twee ketste af, omdat ik een deel ervaring mistte.
Bedenk wel dat wonen in DK anders is dan vakantie in DK.
Jawel?quote:Op zondag 7 augustus 2011 23:05 schreef QCC het volgende:
[..]
Nog niet in Zweden of Noorwegen geweest zeker
Dan kan het niet als een verrassing komen hoeveel levensmiddelen etc. kosten in Scandinavië..quote:
Helt enig...quote:
Klinkt goedquote:Op donderdag 11 augustus 2011 13:36 schreef frozenwolf het volgende:
eind augustus ga ik weer me vriendin bezoeken in DK
klm wordt weer rijk van me
iook heb ik me CV in het engels gemaakt en ga ik eens een hengel uitgooien naar wat baantjes, de taalcursus gaat de goede kant op en heb al 2 permanente slaapplekken aangeboden gekregen
ik wil verhuizen
Is het niet goedkoper met de trein? Geen flauw idee wat een retourtje kost hoor.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 13:36 schreef frozenwolf het volgende:
eind augustus ga ik weer me vriendin bezoeken in DK
klm wordt weer rijk van me
Voor een retourtje CPH - AMS betaal ik nu 1000 kronen... ongeveer 130 euro.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 18:07 schreef popolon het volgende:
[..]
Is het niet goedkoper met de trein? Geen flauw idee wat een retourtje kost hoor.
Denemarken is nou ook niet zo ver weg.Alhoewel, als je naar Aalborg gaat is het een paar uurtjes extra.
Aha, ik vind 150 nog te overzien. Hangt ervan af hoe vaak je gaat natuurlijk, ik kon maar een of twee keer per jaar naar Michigan vroeger.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 18:15 schreef Sejt het volgende:
[..]
Voor een retourtje CPH - AMS betaal ik nu 1000 kronen... ongeveer 130 euro.
Met de trein zal het niet veel minder kosten, en de reis duurt dan 3x zo lang!
Enige alternatief is in principe de auto, maar dat voor ons Sjællanders heel gauw duurder dan vliegen. Voor TallMan is het bv goedkoper geloof ik, omdat hij niet de kosten van een brug of boot heeft.
Ja, undskyld, det tog et stykke tid.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 20:42 schreef TallMan het volgende:
Leuk je weer eens in het DK topic langs te zien komen popo.
quote:
Niks van gemerkt. De Superbrugsen was in ieder geval al een stuk goedkoper dan de lokale Rema 1000 (wat een van de goedkoopste supermarkten in Noorwegen is).quote:Op maandag 8 augustus 2011 10:18 schreef broccolitaart het volgende:
Voedsel is in DK wel vaak duurder dan in Noorwegen.
Hehe, moest er van jou vroeger geen vertaling bij als we in het deens schreven?quote:Op donderdag 11 augustus 2011 20:53 schreef popolon het volgende:
[..]
Ja, undskyld, det tog et stykke tid.
Maar stiekem wel jaloers dat jullie zoveel dichter bij 't moederland zitten hoor. Je bent er toch wat makkelijker en sneller.
Niet dat ik weet.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 21:13 schreef TallMan het volgende:
[..]
Hehe, moest er van jou vroeger geen vertaling bij als we in het deens schreven?
Hah, we hebben een groot huis en ik vind het altijd wel leuk dat bezoek.quote:Je kunt ook omgekeerd denken, ik krijg ongetwijfeld vaker ouders op bezoek die een week lang de logeerkamer bevolkenEn als je nog bezoek te kort komt kom ik nog wel een keer logeren
Je hebt gelijk, even teruggezocht, het was voor Boraquote:Op donderdag 11 augustus 2011 21:43 schreef popolon het volgende:
[..]
Niet dat ik weet.Je kunt best eens een kreet in het Deens doen, liever geen hele topics/posts.
Let op wat je zegt, ik zou het nog doen ookquote:Hah, we hebben een groot huis en ik vind het altijd wel leuk dat bezoek.
Ik sta er ookquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 05:29 schreef popolon het volgende:
Ik zie trouwens alleen TallMan op de KAA-kaart. Waar is de rest?
Ik heb een short guide geschreven op m'n Facebook groep met wat (Ok, redelijk vanzelfsprekendequote:Op maandag 15 augustus 2011 15:23 schreef Schadenfreude het volgende:
Ik ga vanaf september stage lopen in Kopenhagen, mist mijn school akkoord gaat. Heel erg veel zin in. Alleen moet ik nog wel een kamer vinden...
Iemand tips waar ik het beste kan zoeken?
Hou er rekening mee dat kamers zoeken in Kopenhagen een redelijk langdurend proces is, waar je heel veel tijd in stopt, maar heel weinig reacties uitkrijgt. Boligportal is wel een redelijk goeie site moet ik zeggen.quote:Hey guys!
I've got some tips on how to hunt for a room!
1) Use Google Chrome. It automatically translate every Danish page to English! Helps a lot, since my Danish is pretty bad!
2) Use Boligportal (will cost you a one time fee of 50 euros for a 2 month subscription) if you want to get in touch with serious landlords. Every ad is checked by one of the employees of Boligportal, and you get many replies back from landlords.
3) Also use dba.dk (www.dba.dk/boliger/lejebolig/v;aerelser/reg-koebenhavn/?sort=listingdate-desc) to search for housing, but please be aware of scams, since there are actually some on dba.dk! Make sure you sort the rooms on date of addition. This way you can make a fast reply to a room which is recently added, and your chances are bigger to receive a reply back.
4) Don't be too picky! Public transport in and around Copenhagen is really cheap (a unlimited public transport card will cost you around 50 euros per month), so don't worry if you'll find a room which is not in the center of CPH.
5) Make sure to send out at least 15 to 20 mails a day. Many (like big time!) landlords will not even reply on your e-mail, so count on 1 or 2 replies on the 20 mails you sent. On Boligportal you'll get many more replies on your e-mail (around 50% of the time)
6) During my house hunting I sent an application form to an organisation called Rental Service Europe (they advertise on dba.dk). They'll ask you for some kind of subscription fee, but I think it's a scam, so please be aware of this organisation, and if you're really in need of a room, then make sure you visit them while you're in Copenhagen, to lower your risk.
7) And of course, pay attention when writing a reply to a landlord. Don't send a reply which is two sentences long, but actually tell a little about yourself, add a link to your Facebook profile (make sure they only have access to your family pictures, haha), and if possible, add a photo (possible on Boligportal).
Zoiets dahct ik inderdaad al, dank jequote:Op maandag 15 augustus 2011 23:03 schreef TallMan het volgende:
Jep, max 2 personen mogen erin, en afhankelijk van of er wel of geen btw betaald is mogen ze wel of niet prive gebruikt worden.
Scheelt toch een behoorlijk percentage in aanschafprijs en met de deense prijzen voor auto's is het makkelijk te begrijpen dat er veel rondrijden.
Gewoon in (correct) Engels soliciteren en aangeven dat je de taal graag wilt leren?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:17 schreef Melowie het volgende:
Ik woon sinds januari in Denemarken en ben het thuis zitten redelijk zat. (Ben getrouwd met een deen, vandaar dat ik hierheen verhuist ben)
M'n deens is helaas nog niet zo goed dus kan niet overal op solliciteren.. Heeft iemand anders hier ervaring mee en eventueel een tip voor mij??
Ik woon in Midjylland (vlakbij Herning) en het maakt me vrij weinig uit wat voor soort werk het zal zijn. Ben bij jobcenter geweest maar enige wat ze daar deden was me de website laten zien. Heel aardig maar de vacatures waren nogsteeds in het deens.. Ik ga waarschijnlijk weer terug naar de deense cursus in Herning. Naja ik ga wel even verder googlen om te zien of ik iets kan vinden.. Bedanktquote:Op woensdag 17 augustus 2011 21:35 schreef TallMan het volgende:
Banenmarkt loopt op het moment ook nogal slecht dus als het solliciteren tegenzit is dat ook een belangrijke reden. Maar wat Sejt zegt idd. Melden dat je Deens aan het leren bent is altijd een positieve en probeer als je op gesprek komt je in ieder geval in het Deens voor te stellen, ook al komt het er moeilijk uit geeft het aan dat je je best doet en dat komt veelal goed over.
In welke omgeving zit je, mogelijk dat je in de buurt een cursus Deens voor anderstaligen kunt volgen. Verder natuurlijk zoveel mogelijk in het Deens proberen te doen, praatje met de buren op straat, boodschappen e.d.
En kijk inderdaad naar werk uit waarbij de taal niet het belangrijkste is, interne functies, eventueel magazijnwerk of schoonmaakwerk als je echt graag weer bezig wilt.
Hahaha!! Succes.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 11:54 schreef TallMan het volgende:
Kreeg ik in de eerste week op werk al voor mijn neus 'of ik het ff kon vertalen'
Hej,quote:Op maandag 15 augustus 2011 16:29 schreef Starman89 het volgende:
[..]
Ik heb een short guide geschreven op m'n Facebook groep met wat (Ok, redelijk vanzelfsprekende) tips. Misschien heb je er wat aan:
[..]
Hou er rekening mee dat kamers zoeken in Kopenhagen een redelijk langdurend proces is, waar je heel veel tijd in stopt, maar heel weinig reacties uitkrijgt. Boligportal is wel een redelijk goeie site moet ik zeggen.
Ohw, en ik kan het niet vaak genoeg zeggen: let op oplichters. Oplichters zitten vaak in het buitenland en kunnen geen afspraak maken, en lokken je met grote kamers voor een aantrekkelijke prijs. Kamers in Kopenhagen zijn vanaf de 400 tot de 600 euro.
Om oplichting te voorkomen raad ik je aan om altijd te vragen of de verhuurder een kopie van een legitimatiebewijs tezamen met het huurcontract naar je toe kan mailen. Hiermee verlaag je de kans om gescamd te worden.
Succes, en mocht je ergens niet uitkomen, dan kan je altijd PM'en.
(en geen Craigslist gebruiken om een kamer te zoeken. 99,9% oplichters)
Heel gevarieerd. Vrij veel studentenwoningen, maar af en toe ook gezinnen. Of Deense chicks die een kamer verhuren in hun appartementquote:Op woensdag 24 augustus 2011 16:05 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Hej,
Dank je voor je reactie. Boligportal ziet er uit als een goede site. Ik denk dat ik me ga inschrijven daar. Weet je misschien wat voor mensen er doorgaans in die huizen wonen? Ik woon het liefst met studenten/werkende jongeren, niet met een gezin ofzo. Staat er niet altijd duidelijk bij helaas. Prijzen vallen met trouwens mee.
Thanks! Er zit er hier één vlakbijquote:Op donderdag 18 augustus 2011 08:52 schreef TallMan het volgende:
Eerste dat bij me opkomt is imerco, maar of dat helemaal vergelijkbaar is durf ik niet echt te zeggen eerlijk gezegd.
Ja, TallManquote:Op donderdag 25 augustus 2011 15:42 schreef 603360 het volgende:
Wonen er hier op dit moment nog mensen in Sonderborg? Ben er namelijk net komen wonen!
Wat betreft de import van je auto: zie deze site op skat.dkquote:Op dinsdag 13 september 2011 22:17 schreef frozenwolf het volgende:
hello mensen
korte update van mijn leven, 3 weekjes geleden een weekendje Denemarken naar de verjaardag van julie's opa die is 90 jaar geworden!! en nogsteeds zelfstandig samen met zn vrouw alles zelf doen, het zal de gezonde lucht wezen;)
heb me sinds kort bewapend met m'n engels CV en gaat daarmee de banen markt van denemarken te lijf op zoek naar een baan, (PS. Tips zijn Altijd welkom)
over 31 daagjes komt julie naar nederland haar vakantie vieren bij onsen ik hoop in December in Denemarken te kunnen beginnen met werk wish me luck!
korte vraag: auto importeren naar DK wat komt daar allen bij kijken, alvast Bedankt!
De prijzen in NL zijn makkelijk te vinden op autoweek.nl.quote:Op dinsdag 13 september 2011 23:04 schreef frozenwolf het volgende:
bedankt voor de snelle reactie en de handige links, ik heb een (hele) Oude Honda Civic uit 94
ik zal er eens voor zitten om de som uit te rekenen, al vraag ik me af of ik de orginele prijs in guldens nog kan vinden
2 weken? 2 maanden hierquote:Op vrijdag 23 september 2011 11:12 schreef TallMan het volgende:
Hopen dat het vandaag eens droog blijft, heb al 2 weken het oerwoud gras niet kunnen maaien.
Vrees ik ook. Vlucht je weg uit Nederland, kom je op je 1e dag in Denemarken wéér een tegen!quote:Op maandag 3 oktober 2011 14:56 schreef TallMan het volgende:
Zal wel binnen een week gillend wegrennen met zo'n overschot aan nederlanders
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |