abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99680902
gisteren trug gekomen van me 3 weekjes vakantie in Denemarken en ik wil trug!

heb het noordste punt gezien(waar de zeeén elkaar ontmoeten), het meest ooste Bornholm(typfout?)
en de grens, bijde bruggen naar jyland en zweden waren mooi om overheen te rijden en flink wat foto's te maken 3500 kilometer rijden overleefd, simpelweg Beste vakantie tot nu toe :D

en nu na me eerste werkdag trug in nederland heb ik nog meer zin om werk te vinden in Denemarken
iemand die weet of er Nederlandse bedrijven zijn in Denemarken want ik beheers de taal nog niet heel goed, ben zeer goed in engels maar denk niet dat ik het daarmee kan redden
  woensdag 20 juli 2011 @ 11:22:51 #202
277865 Sejt
Ondertitel
pi_99698399
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 21:59 schreef frozenwolf het volgende:
gisteren trug gekomen van me 3 weekjes vakantie in Denemarken en ik wil trug!

heb het noordste punt gezien(waar de zeeén elkaar ontmoeten), het meest ooste Bornholm(typfout?)
en de grens, bijde bruggen naar jyland en zweden waren mooi om overheen te rijden en flink wat foto's te maken 3500 kilometer rijden overleefd, simpelweg Beste vakantie tot nu toe :D

en nu na me eerste werkdag trug in nederland heb ik nog meer zin om werk te vinden in Denemarken
iemand die weet of er Nederlandse bedrijven zijn in Denemarken want ik beheers de taal nog niet heel goed, ben zeer goed in engels maar denk niet dat ik het daarmee kan redden
Goed om te horen :)
Je hebt veel gezien, zo te lezen. Van Skagen tot Bornholm - toe maar!

Ik ken zo 1-2-3 geen Nederlandse bedrijven in Denemarken, al zullen ze er vast zijn en dan vooral in Kopenhagen. Voordeel is dat je daar in de buurt wilt gaan wonen, toch?

Ik ben ook zonder kennis van de Deense taal aan werk gekomen hier. Het was dan wel een vergelijkbare positie als mijn oude werk in NL, maar dan nog... de taal is goed te leren binnen korte tijd met goede begeleiding. Het is zwaar maar goed te doen.
Mijn sollicitatiebrief en -gesprek(ken) waren ook in het Engels. Als je daar genoeg moeite in steekt, komt dat wel goed. Ik had uit 3 sollicitaties bijna 2 banen. Één van die twee ketste af, omdat ik een deel ervaring mistte.

Bedenk wel dat wonen in DK anders is dan vakantie in DK.
I love my mispoken words.
pi_99731420
quote:
9s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 12:29 schreef chibibo het volgende:
Ik woon er wel, maar heb helaas geen connecties die woonruimte aanbieden. Ik ken wel iemand die een apartement aanbiedt per 1 september, maar gezien de prijs en locatie denk ik niet dat het datgene is wat jullie zoeken. Mocht je toch geinteresseerd zijn in 40 m2 in Skodsborg voor 4500 kr per maand, dan kan ik wel vragen of het nog beschikbaar is.

Zo niet, dan zou ik BoligPortal.dk proberen, daar staan vaak kamers te huur. Als je contact wilt opnemen met een verhuurder zul je je moeten inschrijven (wat geld kost), maar je kunt het aanbod bekijken zonder inschrijving.
Fuck, helemaal over je bericht heen gekeken :o

4500kr is net wat teveel, idd.
Ben op dit moment ook actief aan het zoeken op Boligportal, en merk wel dat je daar meer reacties uitkrijgt, dan via dba.dk.

Thanks voor je tip iig ^O^
pi_99776344
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 11:22 schreef Sejt het volgende:

[..]

Goed om te horen :)
Je hebt veel gezien, zo te lezen. Van Skagen tot Bornholm - toe maar!

Ik ken zo 1-2-3 geen Nederlandse bedrijven in Denemarken, al zullen ze er vast zijn en dan vooral in Kopenhagen. Voordeel is dat je daar in de buurt wilt gaan wonen, toch?

Ik ben ook zonder kennis van de Deense taal aan werk gekomen hier. Het was dan wel een vergelijkbare positie als mijn oude werk in NL, maar dan nog... de taal is goed te leren binnen korte tijd met goede begeleiding. Het is zwaar maar goed te doen.
Mijn sollicitatiebrief en -gesprek(ken) waren ook in het Engels. Als je daar genoeg moeite in steekt, komt dat wel goed. Ik had uit 3 sollicitaties bijna 2 banen. Één van die twee ketste af, omdat ik een deel ervaring mistte.

Bedenk wel dat wonen in DK anders is dan vakantie in DK.
jah klopt vakantie en wonen zijn 2 andere dingen daar ben ik me van bewust ik doet het ook rustig aan wil geen overhaaste beslisingen maken, ben nu bezig om eind augustus weer trug te komen maar nu voor een midweekje en vliegen:D!!
ik heb een koks diploma maar wil liever niet meer de horeca in die tijden kon ik nooit aan wennen al is het mischien wel slim om dat te doen tot ik de taal beheers en een nieuwe carriere wilt gaan zoeken mja zo zit ik al dus 3 dagen te brainwaven op het werk :P

slaap lekker!!
pi_100440227
Wat is het duur hier. :r
pi_100441085
Al eens naar Groenland geweest?
~Fafinette
~SeasideClubbers
~RebeccaRose
  zondag 7 augustus 2011 @ 23:05:41 #207
163063 QCC
I shot the sheriff
pi_100442338
quote:
13s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:26 schreef Gitaarmat het volgende:
Nog niet in Zweden of Noorwegen geweest zeker :')
pi_100443324
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 23:05 schreef QCC het volgende:

[..]

Nog niet in Zweden of Noorwegen geweest zeker :')
Jawel?
  maandag 8 augustus 2011 @ 00:15:19 #209
163063 QCC
I shot the sheriff
pi_100445998
quote:
11s.gif Op zondag 7 augustus 2011 23:24 schreef Gitaarmat het volgende:

[..]

Jawel?
Dan kan het niet als een verrassing komen hoeveel levensmiddelen etc. kosten in Scandinavië..

(en DK is op bepaalde gebieden (lees: alcohol) nog vrij goedkoop vergeleken met de andere 2)
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:18:22 #210
297508 broccolitaart
Om des keizers baard
pi_100453444
Voedsel is in DK wel vaak duurder dan in Noorwegen.
  maandag 8 augustus 2011 @ 12:59:24 #211
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100458415
Hoge prijzen houden paupers zoals Gitaarmat weg
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_100477881
Najah zeg. :P
Ik vind 9 euro voor een grote cola op een terasje gewoon veel.
Voor de rest wel toffe plek hier hoor. :) 10km van roskilde af.
  maandag 8 augustus 2011 @ 21:05:23 #213
277865 Sejt
Ondertitel
pi_100478300
Wacht maar tot je een biertje in Parijs o.i.d. besteld ;)
pi_100478397
Frankrijk :r
  maandag 8 augustus 2011 @ 21:09:24 #215
277865 Sejt
Ondertitel
pi_100478528
quote:
11s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:07 schreef Gitaarmat het volgende:
Frankrijk :r
Helt enig...
Ik geef alleen maar aan dat andere landen nóg duurder kunnen zijn ;)

Kratje bier in de supermarkt is hier ook 'gewoon' 13-14euro bijvoorbeeld.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 09:08:15 #216
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100497513
67 kronen voor een cola op een terras, dat heb ik nog niet gezien. Ow, de Bilka (in ieder geval hier) heeft de cola in de aanbieding, 9 kronen per 1,5 liter. max 5 per klant.

Maargoed, voor mij toch niet interessant, cola is goedkoper in Duitsland.

Ow, en Frankrijk, mooi land, jammer dat de fransen er wonen.
pi_100505818
Oh kijk aan een heel forum met kaaskoppen in Denemarken :D
Naja duidelijk mag zijn dat ik daar dan ook bij hoor.. Ik woon in Ikast ( Jylland ).. Bevalt prima!
Nu nog hopen dat ik eindelijk een keer de taal onder de knie krijg -_-
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 15:49:57 #218
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100512594
Hoelang woon e alweer in Denemarken? Waarom ben je hiernaartoe gekomen?
pi_100597003
eind augustus ga ik weer me vriendin bezoeken in DK

klm wordt weer rijk van me :o

iook heb ik me CV in het engels gemaakt en ga ik eens een hengel uitgooien naar wat baantjes, de taalcursus gaat de goede kant op en heb al 2 permanente slaapplekken aangeboden gekregen
ik wil verhuizen
pi_100600533
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 13:36 schreef frozenwolf het volgende:

iook heb ik me CV in het engels gemaakt en ga ik eens een hengel uitgooien naar wat baantjes, de taalcursus gaat de goede kant op en heb al 2 permanente slaapplekken aangeboden gekregen
ik wil verhuizen
Klinkt goed :) Welke vorm van taalcursus heb je?
Ik ga begin september een lang weekend de andere kant op. Ook met KLM :P
  donderdag 11 augustus 2011 @ 18:07:06 #221
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_100609000
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 13:36 schreef frozenwolf het volgende:

Is het niet goedkoper met de trein? Geen flauw idee wat een retourtje kost hoor.

Denemarken is nou ook niet zo ver weg. ;) Alhoewel, als je naar Aalborg gaat is het een paar uurtjes extra.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_100609293
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 18:07 schreef popolon het volgende:

[..]

Is het niet goedkoper met de trein? Geen flauw idee wat een retourtje kost hoor.

Denemarken is nou ook niet zo ver weg. ;) Alhoewel, als je naar Aalborg gaat is het een paar uurtjes extra.
Voor een retourtje CPH - AMS betaal ik nu 1000 kronen... ongeveer 130 euro.
Met de trein zal het niet veel minder kosten, en de reis duurt dan 3x zo lang!
Enige alternatief is in principe de auto, maar dat voor ons Sjællanders heel gauw duurder dan vliegen. Voor TallMan is het bv goedkoper geloof ik, omdat hij niet de kosten van een brug of boot heeft.
pi_100611005
ik volg een taalcurssus van de LOI en moet zeggen het is een stap in de goede richting maar ik leer het sneller en beter van me vriendin en haar familie

de trein de auto en het vliegtuig schelen in het totale plaatje alemaal niet heel veel maar vliegtuig is vaak goedkoper en sneller maar je kan maar 20 kilo aan spullen meenemen en daarom was het voordeliger om met de auto te gaan in de zomervakantie

net toevallig nog met me moeder over gehad die was tog altijd wel trots op mijn aanpak en vond dat ik het verstandig deet maar toen ik haar vertelde dat ik in december in DK wou zijn werdt het haar tog iets te kort, zij ziet me liever nog 2 jaar op en af vliegen
  donderdag 11 augustus 2011 @ 19:43:25 #224
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_100612749
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 18:15 schreef Sejt het volgende:

[..]

Voor een retourtje CPH - AMS betaal ik nu 1000 kronen... ongeveer 130 euro.
Met de trein zal het niet veel minder kosten, en de reis duurt dan 3x zo lang!
Enige alternatief is in principe de auto, maar dat voor ons Sjællanders heel gauw duurder dan vliegen. Voor TallMan is het bv goedkoper geloof ik, omdat hij niet de kosten van een brug of boot heeft.
Aha, ik vind 150 nog te overzien. Hangt ervan af hoe vaak je gaat natuurlijk, ik kon maar een of twee keer per jaar naar Michigan vroeger.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 20:42:08 #225
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100615628
Ach, kwa reistijd deur tot deur zal een vliegtuig me amper iets schelen t.o.v. rijden. Benzine retour kost me misschien 200 euro maar dat zou ik ook zeker kwijt zijn aan openbaar vervoer van-naar vliegvelden. Dan is het gemak van op eigen tijden rijden + kofferbak vol met kinderwagen en de hond mee.

Leuk je weer eens in het DK topic langs te zien komen popo.

frozenwolf, heb je er geen last van dat je vriendin/familie te lief is om je fouten aan te geven zodat je ervan kan leren? Daar ben ik met familie/collega's wel tegenaan gelopen.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 20:53:27 #226
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_100616217
quote:
14s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 20:42 schreef TallMan het volgende:

Leuk je weer eens in het DK topic langs te zien komen popo.

Ja, undskyld, det tog et stykke tid.

Maar stiekem wel jaloers dat jullie zoveel dichter bij 't moederland zitten hoor. Je bent er toch wat makkelijker en sneller. ;)
  Moderator donderdag 11 augustus 2011 @ 21:10:45 #227
45833 crew  Fogel
pi_100617258
quote:
13s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:26 schreef Gitaarmat het volgende:
:{w Ik ga juist naar Denemarken (of Zweden) als ik een relatief goedkope vakantie wil.

Zijn de afgelopen weken een keer of 4-5 naar Legoland geweest, maar dat gaat ook vervelen en dus zijn we ook nog even naar Nederland gereden en daar naar de Efteling gegaan.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  Moderator donderdag 11 augustus 2011 @ 21:12:51 #228
45833 crew  Fogel
pi_100617386
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 10:18 schreef broccolitaart het volgende:
Voedsel is in DK wel vaak duurder dan in Noorwegen.
Niks van gemerkt. De Superbrugsen was in ieder geval al een stuk goedkoper dan de lokale Rema 1000 (wat een van de goedkoopste supermarkten in Noorwegen is).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:13:47 #229
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100617452
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 20:53 schreef popolon het volgende:

[..]

Ja, undskyld, det tog et stykke tid.

Maar stiekem wel jaloers dat jullie zoveel dichter bij 't moederland zitten hoor. Je bent er toch wat makkelijker en sneller. ;)
Hehe, moest er van jou vroeger geen vertaling bij als we in het deens schreven? ;)

Je kunt ook omgekeerd denken, ik krijg ongetwijfeld vaker ouders op bezoek die een week lang de logeerkamer bevolken ;) En als je nog bezoek te kort komt kom ik nog wel een keer logeren ;)
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:43:23 #230
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_100619025
quote:
16s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:13 schreef TallMan het volgende:

[..]

Hehe, moest er van jou vroeger geen vertaling bij als we in het deens schreven? ;)

Niet dat ik weet. :D Je kunt best eens een kreet in het Deens doen, liever geen hele topics/posts.

quote:
Je kunt ook omgekeerd denken, ik krijg ongetwijfeld vaker ouders op bezoek die een week lang de logeerkamer bevolken ;) En als je nog bezoek te kort komt kom ik nog wel een keer logeren ;)
Hah, we hebben een groot huis en ik vind het altijd wel leuk dat bezoek.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:51:09 #231
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100619362
quote:
12s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:43 schreef popolon het volgende:

[..]

Niet dat ik weet. :D Je kunt best eens een kreet in het Deens doen, liever geen hele topics/posts.
Je hebt gelijk, even teruggezocht, het was voor Bora
quote:
Hah, we hebben een groot huis en ik vind het altijd wel leuk dat bezoek.
Let op wat je zegt, ik zou het nog doen ook :o
pi_100621045
Zo, vanaf deze week zit ik voor een half jaar in Denemarken voor m'n studie :)

Wat ik hier in de supermarkt nog niet gevonden heb is drinkontbijt. Kennen ze dit in Denemarken, en zoja, hoe noemen ze het?
pi_100623955
@ tallman ik hoop van niet maar denk het ook van niet want ze zijn er aardig serieus in dat ik de taal moet beheersen, ik leer het gewoon beter uit praktijk dan uit theorie

wat is het forum actief :o we vliegen alle pages voorbij!!
pi_100625847
@ iedereen kan je als buitelander ( net geémigreerd) in denemarken een auto kopen 2e hands of komen er weer regels om de hoek kijken als die regel je moet 4 jaar leven in denemarken voor je een huis op jou naam mag kopen..
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 05:29:53 #235
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_100630535
Ik zie trouwens alleen TallMan op de KAA-kaart. Waar is de rest? }:|
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:25:59 #236
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100631193
@frozenwolf
Ik ben in December 2006 verhuisd naar DK met mijn vrouw (toen nog vriendin) die Deense is, auto is toen op haar naam gekomen omdat ik nog geen CPR had ontvangen. Tweede auto die in Augustus 2007 is gekocht is gewoon op mijn naam gekomen.

En van een regel dat je 4 jaar in DK moet wonen voor je een huis op naam mag hebben heb ik nog nooit gehoord. Ik heb zelf ruim 2 jaar terug een huis gebouwd. Ik was op dat moment overigens al wel getrouwd, maar ik het er werkelijk waar niets over gehoord bij gesprekken met bank/makelaar/bouwer.
pi_100631638
@ tallman oke dan zou ik nog even de informatie afspeuren maar ik dacht het ergens gelezen te hebben, bedankt voor de info ik gooi het in me groot archief want me trouwe honda gaat niet meer door de APK komen deze december, in vakantie heb ik me uitlaat eronderuit gereden, klonk geweldig stoer, net een rally auto

maar ipv naar de dure garage zijn we naar de buurman geweest en hebben we hem gelast :Dtot december niets aan de hand, daarna :o...
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 09:20:06 #238
277865 Sejt
Ondertitel
pi_100631867
quote:
12s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 05:29 schreef popolon het volgende:
Ik zie trouwens alleen TallMan op de KAA-kaart. Waar is de rest? }:|
Ik sta er ook :+

@TallMan
Wat betreft 4 jaar wonen in DK voordat je een huis kan kopen... niks van waar inderdaad. Ik heb na 1,5 jaar een huis gekocht, welke voor 50% op mijn CPR nummer staat.

@Frozenwolf
Hou er wel rekening mee dat auto's in DK zo'n 2x duurder zijn dan in NL.
Daarnaast is het nuttig om van tevoren te bekijken, hoeveel vægtafgift (wegenbelasting) je moet gaan betalen, als je geïnteresseerd bent in een auto. Het is afhankelijk van het brandstofgebruik van de auto en de tarieven kun je vinden op skatteministeriet.dk.
Het verbruik van elk type auto kun je vinden op bilviden.dk.

[ Bericht 17% gewijzigd door Sejt op 12-08-2011 09:27:31 ]
pi_100761383
Ik ga vanaf september stage lopen in Kopenhagen, mist mijn school akkoord gaat. Heel erg veel zin in. Alleen moet ik nog wel een kamer vinden...

Iemand tips waar ik het beste kan zoeken?
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_100764530
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 15:23 schreef Schadenfreude het volgende:
Ik ga vanaf september stage lopen in Kopenhagen, mist mijn school akkoord gaat. Heel erg veel zin in. Alleen moet ik nog wel een kamer vinden...

Iemand tips waar ik het beste kan zoeken?
Ik heb een short guide geschreven op m'n Facebook groep met wat (Ok, redelijk vanzelfsprekende ;) ) tips. Misschien heb je er wat aan:
quote:
Hey guys!

I've got some tips on how to hunt for a room!

1) Use Google Chrome. It automatically translate every Danish page to English! Helps a lot, since my Danish is pretty bad!

2) Use Boligportal (will cost you a one time fee of 50 euros for a 2 month subscription) if you want to get in touch with serious landlords. Every ad is checked by one of the employees of Boligportal, and you get many replies back from landlords.

3) Also use dba.dk (www.dba.dk/boliger/lejebolig/v​;aerelser/reg-koebenhavn/?sort=​listingdate-desc) to search for housing, but please be aware of scams, since there are actually some on dba.dk! Make sure you sort the rooms on date of addition. This way you can make a fast reply to a room which is recently added, and your chances are bigger to receive a reply back.

4) Don't be too picky! Public transport in and around Copenhagen is really cheap (a unlimited public transport card will cost you around 50 euros per month), so don't worry if you'll find a room which is not in the center of CPH.

5) Make sure to send out at least 15 to 20 mails a day. Many (like big time!) landlords will not even reply on your e-mail, so count on 1 or 2 replies on the 20 mails you sent. On Boligportal you'll get many more replies on your e-mail (around 50% of the time)

6) During my house hunting I sent an application form to an organisation called Rental Service Europe (they advertise on dba.dk). They'll ask you for some kind of subscription fee, but I think it's a scam, so please be aware of this organisation, and if you're really in need of a room, then make sure you visit them while you're in Copenhagen, to lower your risk.

7) And of course, pay attention when writing a reply to a landlord. Don't send a reply which is two sentences long, but actually tell a little about yourself, add a link to your Facebook profile (make sure they only have access to your family pictures, haha), and if possible, add a photo (possible on Boligportal).
Hou er rekening mee dat kamers zoeken in Kopenhagen een redelijk langdurend proces is, waar je heel veel tijd in stopt, maar heel weinig reacties uitkrijgt. Boligportal is wel een redelijk goeie site moet ik zeggen.

Ohw, en ik kan het niet vaak genoeg zeggen: let op oplichters. Oplichters zitten vaak in het buitenland en kunnen geen afspraak maken, en lokken je met grote kamers voor een aantrekkelijke prijs. Kamers in Kopenhagen zijn vanaf de 400 tot de 600 euro.

Om oplichting te voorkomen raad ik je aan om altijd te vragen of de verhuurder een kopie van een legitimatiebewijs tezamen met het huurcontract naar je toe kan mailen. Hiermee verlaag je de kans om gescamd te worden.

Succes, en mocht je ergens niet uitkomen, dan kan je altijd PM'en.

(en geen Craigslist gebruiken om een kamer te zoeken. 99,9% oplichters)
pi_100783400
Waarom rijden er zo verschrikkelijk veel auto's met geel kenteken rond in Dk? Het valt me elke keer weer op. Als ik een gokje waag dan denk ik dat het een soort van het vroegere "Grijs kenteken" in Nederland is en dus goedkoper rijden, zoiets?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 15 augustus 2011 @ 23:03:52 #242
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100784403
Jep, max 2 personen mogen erin, en afhankelijk van of er wel of geen btw betaald is mogen ze wel of niet prive gebruikt worden.

Scheelt toch een behoorlijk percentage in aanschafprijs en met de deense prijzen voor auto's is het makkelijk te begrijpen dat er veel rondrijden.
pi_100808438
quote:
3s.gif Op maandag 15 augustus 2011 23:03 schreef TallMan het volgende:
Jep, max 2 personen mogen erin, en afhankelijk van of er wel of geen btw betaald is mogen ze wel of niet prive gebruikt worden.

Scheelt toch een behoorlijk percentage in aanschafprijs en met de deense prijzen voor auto's is het makkelijk te begrijpen dat er veel rondrijden.
Zoiets dahct ik inderdaad al, dank je
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_100854638
Ik woon sinds januari in Denemarken en ben het thuis zitten redelijk zat. (Ben getrouwd met een deen, vandaar dat ik hierheen verhuist ben)

M'n deens is helaas nog niet zo goed dus kan niet overal op solliciteren.. Heeft iemand anders hier ervaring mee en eventueel een tip voor mij?? :)
  woensdag 17 augustus 2011 @ 15:31:01 #245
277865 Sejt
Ondertitel
pi_100855252
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 15:17 schreef Melowie het volgende:
Ik woon sinds januari in Denemarken en ben het thuis zitten redelijk zat. (Ben getrouwd met een deen, vandaar dat ik hierheen verhuist ben)

M'n deens is helaas nog niet zo goed dus kan niet overal op solliciteren.. Heeft iemand anders hier ervaring mee en eventueel een tip voor mij?? :)
Gewoon in (correct) Engels soliciteren en aangeven dat je de taal graag wilt leren? :)
Ligt er natuurlijk aan in wat voor branch je wilt gaan werken, maar het is niet zo dat iedereen je zomaar afwijst, omdat je de taal nog niet echt kan. Tuurlijk zullen die er tussen zitten, maar daarom moet je ook lekker wat brieven / mails gaan sturen en het niet bij 1 of 2 sollicitaties houden.

Vraag je man eventueel je wat woordjes te leren, zodat je aan kan geven bij een eventueel gesprek dat je bezig bent met de taal.
Een krant, zoals de Urban of MetroExpress lezen gaat ook goed. Die opdracht kreeg ik aan het begin van m'n lessen Deens, en je kunt redelijk wat begrijpen van de artikels in die kranten. Vraag eventueel je man weer hoe de uitspraak is van bepaalde zinnen of woorden, etcetera.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 21:35:27 #246
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100870186
Banenmarkt loopt op het moment ook nogal slecht dus als het solliciteren tegenzit is dat ook een belangrijke reden. Maar wat Sejt zegt idd. Melden dat je Deens aan het leren bent is altijd een positieve en probeer als je op gesprek komt je in ieder geval in het Deens voor te stellen, ook al komt het er moeilijk uit geeft het aan dat je je best doet en dat komt veelal goed over.

In welke omgeving zit je, mogelijk dat je in de buurt een cursus Deens voor anderstaligen kunt volgen. Verder natuurlijk zoveel mogelijk in het Deens proberen te doen, praatje met de buren op straat, boodschappen e.d.

En kijk inderdaad naar werk uit waarbij de taal niet het belangrijkste is, interne functies, eventueel magazijnwerk of schoonmaakwerk als je echt graag weer bezig wilt.
pi_100876718
Wat is het equivalent van de Blokker hier, trouwens?

Heb ff wat huishoudelijke shit (afwasmiddel, theedoeken, etc.) nodig, en alhoewel de supermarkten hier wel redelijk non-food hebben liggen, koop ik toch liever alles bij een soortgelijke Blokker ofzo. Dan weet ik iig dat ze het hebben (en ook echt op voorraad hebben).
  donderdag 18 augustus 2011 @ 08:52:26 #248
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100885341
Eerste dat bij me opkomt is imerco, maar of dat helemaal vergelijkbaar is durf ik niet echt te zeggen eerlijk gezegd.
pi_100886426
Imerco zoals TallMan zegt (maar ze zijn niet zo goedkoop als de Blokker), of Inspiration, maar ik weet niet of die 2e een landelijke keten is. Ik vind er mooie spullen hier in City2 in Høje Taastrup.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 11:45:22 #250
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100889632
inspiration hebben we hier in sønderjylland in ieder geval ook.
pi_100892473
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 21:35 schreef TallMan het volgende:
Banenmarkt loopt op het moment ook nogal slecht dus als het solliciteren tegenzit is dat ook een belangrijke reden. Maar wat Sejt zegt idd. Melden dat je Deens aan het leren bent is altijd een positieve en probeer als je op gesprek komt je in ieder geval in het Deens voor te stellen, ook al komt het er moeilijk uit geeft het aan dat je je best doet en dat komt veelal goed over.

In welke omgeving zit je, mogelijk dat je in de buurt een cursus Deens voor anderstaligen kunt volgen. Verder natuurlijk zoveel mogelijk in het Deens proberen te doen, praatje met de buren op straat, boodschappen e.d.

En kijk inderdaad naar werk uit waarbij de taal niet het belangrijkste is, interne functies, eventueel magazijnwerk of schoonmaakwerk als je echt graag weer bezig wilt.
Ik woon in Midjylland (vlakbij Herning) en het maakt me vrij weinig uit wat voor soort werk het zal zijn. Ben bij jobcenter geweest maar enige wat ze daar deden was me de website laten zien. Heel aardig maar de vacatures waren nogsteeds in het deens.. Ik ga waarschijnlijk weer terug naar de deense cursus in Herning. Naja ik ga wel even verder googlen om te zien of ik iets kan vinden.. Bedankt :)
pi_101034331
@ melowie een goede hulp is mischien google chrome internet browser die heeft de optie buitelandse sites te vertalen naar het Nederlands ik zit ook regelmatig op jobcenter en probeer et in het deens gelijk een leuke oefening maar de vertaler helpt me goed :D
  maandag 22 augustus 2011 @ 22:22:08 #253
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_101059795
Ik ben vorige week een paar dagen in Aarhus geweest. Mooie omgeving, die glooiende gouden korenvelden, prachtig. Maar jonges, die taal... ik spreek een woordje Zweeds en moet af en toe toch stiekem met de Zweden meelachen als ik Denen hoor. Doet me denken aan een filmpje dat een Noorse vriend me ooit liet zien:

"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  maandag 22 augustus 2011 @ 22:22:54 #254
277865 Sejt
Ondertitel
pi_101059848
Dat filmpje is pas 100x langs gekomen ;)

Maar 't is wel waar.
  maandag 22 augustus 2011 @ 23:15:21 #255
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_101062969
Sejt, hoe vaak hebben ze je dit al laten horen? vanaf 2m08 zo ongeveer.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:02:40 #256
277865 Sejt
Ondertitel
pi_101073910
Hoe heb je dit gevonden? Hvad fanden...

Nog nooit gehoord 8)7

Dat filmpje van die Noren was ook wel een succes onder m'n collega's - en ook zij konden er niks van verstaan.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:54:10 #257
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_101078436
Kreeg ik in de eerste week op werk al voor mijn neus 'of ik het ff kon vertalen'
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:45:02 #258
277865 Sejt
Ondertitel
pi_101080148
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 11:54 schreef TallMan het volgende:
Kreeg ik in de eerste week op werk al voor mijn neus 'of ik het ff kon vertalen'
Hahaha!! Succes.
Afgezien van wat woorden versta ik er geen drol van.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:56:43 #259
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_101085148
Krijg je als een Deen gaat doen of hij Nederlander is, dat werkt gewoon niet.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:23:45 #260
163063 QCC
I shot the sheriff
pi_101088568
Dat isenkram-winkel-filmpje is bekend ja, hoewel m'n (ontzettend schattige <3 ) Deens lerares het niet kende..
pi_101130898
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 16:29 schreef Starman89 het volgende:

[..]

Ik heb een short guide geschreven op m'n Facebook groep met wat (Ok, redelijk vanzelfsprekende ;) ) tips. Misschien heb je er wat aan:

[..]

Hou er rekening mee dat kamers zoeken in Kopenhagen een redelijk langdurend proces is, waar je heel veel tijd in stopt, maar heel weinig reacties uitkrijgt. Boligportal is wel een redelijk goeie site moet ik zeggen.

Ohw, en ik kan het niet vaak genoeg zeggen: let op oplichters. Oplichters zitten vaak in het buitenland en kunnen geen afspraak maken, en lokken je met grote kamers voor een aantrekkelijke prijs. Kamers in Kopenhagen zijn vanaf de 400 tot de 600 euro.

Om oplichting te voorkomen raad ik je aan om altijd te vragen of de verhuurder een kopie van een legitimatiebewijs tezamen met het huurcontract naar je toe kan mailen. Hiermee verlaag je de kans om gescamd te worden.

Succes, en mocht je ergens niet uitkomen, dan kan je altijd PM'en.

(en geen Craigslist gebruiken om een kamer te zoeken. 99,9% oplichters)
Hej,
Dank je voor je reactie. Boligportal ziet er uit als een goede site. Ik denk dat ik me ga inschrijven daar. Weet je misschien wat voor mensen er doorgaans in die huizen wonen? Ik woon het liefst met studenten/werkende jongeren, niet met een gezin ofzo. Staat er niet altijd duidelijk bij helaas. Prijzen vallen met trouwens mee.
pi_101135321
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 16:05 schreef Schadenfreude het volgende:

[..]

Hej,
Dank je voor je reactie. Boligportal ziet er uit als een goede site. Ik denk dat ik me ga inschrijven daar. Weet je misschien wat voor mensen er doorgaans in die huizen wonen? Ik woon het liefst met studenten/werkende jongeren, niet met een gezin ofzo. Staat er niet altijd duidelijk bij helaas. Prijzen vallen met trouwens mee.
Heel gevarieerd. Vrij veel studentenwoningen, maar af en toe ook gezinnen. Of Deense chicks die een kamer verhuren in hun appartement :9~ :)

Maar succes iig met de kamerjacht! En hou er dus rekening mee dat het wel minimaal 3 a 4 weken gaat duren.
pi_101135504
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 08:52 schreef TallMan het volgende:
Eerste dat bij me opkomt is imerco, maar of dat helemaal vergelijkbaar is durf ik niet echt te zeggen eerlijk gezegd.
Thanks! Er zit er hier één vlakbij :)

Idd niet echt vergelijkbaar met een blokker of een HEMA, dat zal wel niet bestaan hier in Denemarken, ben ik bang. Maar iig wel wat ik zocht :)

Iemand nog tips waar ik goedkoop kaas kan halen?
Echt reteduur hier :(
  woensdag 24 augustus 2011 @ 20:54:12 #264
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_101142130
Ik haal het bij de real in Flensburg, maar dat is dan ook wat bereikbaarder voor mij ;)
pi_101173176
Wonen er hier op dit moment nog mensen in Sonderborg? Ben er namelijk net komen wonen!
pi_101173368
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 15:42 schreef 603360 het volgende:
Wonen er hier op dit moment nog mensen in Sonderborg? Ben er namelijk net komen wonen!
Ja, TallMan ;)
pi_101173539
aha! Waar woon je in de stad TallMan?
  donderdag 25 augustus 2011 @ 17:39:06 #268
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_101177437
Ach, ik woon in Gråsten, maar dat is nog gemeente Sønderborg. Wat ben je hier komen doen? Studeren?
pi_101177654
Aha, dat is niet zo ver dan! Ja ben komen studeren. Wat doe jij hier?
  donderdag 25 augustus 2011 @ 17:59:25 #270
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_101178197
Deense vrouw, die heeft in Nederland gewoond maar is nooit echt thuis geweest daar dus zijn we het maar omgekeerd gaan proberen en dat bevalt goed.

Ik werk in Sønderborg, waar in de stad woon jij?
pi_101227983
Aha, ik snap het. Ik woon aan de Borgmester Andersenvej ;-) Kollegium ;)
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 20:08:13 #272
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_101228965
Zou ik hem wel als Borgmester Andersens vej schrijven.

Kollegium ligt daar toch rond de zuidkant? Geloof ik wel eens iemand van basketball daar afgezet na een wedstrijd.
pi_101236645
Achja, ik weet niet eens hoe ze vej uitspreken. Deens is nog 0,0. Post komt aan, daar gaat het om ^^
Uhm, je hebt wel eea rond de zuidkant. Ik zit in het zuiden maar dan aan de noordelijke kant ;-)
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 22:54:53 #274
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_101237010
Ik kom je Deens wel eens overhoren :P
pi_101238246
Whaha lijkt me een prima idee. Kwam vandaag toevallig hier twee Nederlandse Masterstudenten tegen uit Eindhoven. Schijnen er ook nog twee uit Groningen rond te lopen. Was verbaasd, eerste Nederlanders die ik tegenkwam.
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 00:43:28 #276
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_101241858
Wat studeer je eigenlijk?
pi_101251551
Mechatronica. Bij welk bedrijf werk jij als ik vragen mag?
pi_101253834
Welke spullen zou ik eventueel uit Nederland mee kunnen nemen die in Kopenhagen veel duurder zijn of moeilijk te krijgen? En welke spullen zijn goedkoper in Denemarken? Ik geloof dat Bang&Olufsen veel goedkoper is daar, maar dat is wel prijzig spul. Wel mooi. Verder kan ik eigenlijk niets bedenken.
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 15:55:30 #279
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_101255580
Ik zit in de industriële automatisering, bedrijf zelf ga ik niet noemen.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:02:07 #280
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_101389511
en 603360, hoe bevalt ons dorpje en het geweldige weer je tot nu toe?
pi_101406380
Het dorpje bevalt prima, het weer is daarentegen nog het eea over te zeggen. Wat een pokkeweer zeg! En dan soms ineens zo mooi, en dan ineens weer heel harde regen. Oja, die rotbrug, dat is ook wel iets voor in KLB!
  woensdag 31 augustus 2011 @ 14:25:50 #282
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_101409945
De 'Kong Chr. den X´s Bro'? Is het probleem dat die wel eens opengaat voor boten?
pi_101410604
Jaa, de Donkey Kong brug ;-) Het lijkt meer of 'ie 1x in de 10 minuten opengaat voor boten ;-)
  woensdag 31 augustus 2011 @ 16:58:40 #284
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_101414995
pi_101490252
Comes in handy! Thanks =)
  vrijdag 2 september 2011 @ 16:01:39 #286
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_101491857
Ik rijd er zelf zelden overheen dus ik heb dat probleem niet. Ik heb dan wel weer last van die debieliteit van de wegenbouwers die bij de andere brug bezig zijn. Als ze daar 20m asfalt meer zouden leggen hoeven niet twee verkeersstromen te ritsen om 20m later alsnog 2 rijstroken te hebben. Lekker file iedere morgen.
pi_101530853
Ben daar ook een paar keer geweest, maar het ziet er daar inderdaad niet zo bijdehand uit!
  zondag 4 september 2011 @ 12:04:25 #288
332698 galtfactory
RIP 08-12-2011
pi_101548476
Ah...Denemarken,oude herinneringen komen dan weer boven die te maken hebben met mijn actieve dienstperiode als militair. Leuke tijd en .....mooi land.
pi_101918204
hello mensen :D

korte update van mijn leven, 3 weekjes geleden een weekendje Denemarken naar de verjaardag van julie's opa die is 90 jaar geworden!! en nogsteeds zelfstandig samen met zn vrouw alles zelf doen, het zal de gezonde lucht wezen;)

heb me sinds kort bewapend met m'n engels CV en gaat daarmee de banen markt van denemarken te lijf op zoek naar een baan, (PS. Tips zijn Altijd welkom)
over 31 daagjes komt julie naar nederland haar vakantie vieren bij ons :D en ik hoop in December in Denemarken te kunnen beginnen met werk wish me luck!

korte vraag: auto importeren naar DK wat komt daar allen bij kijken, alvast Bedankt!
  dinsdag 13 september 2011 @ 22:45:09 #290
277865 Sejt
Ondertitel
pi_101920200
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 22:17 schreef frozenwolf het volgende:
hello mensen :D

korte update van mijn leven, 3 weekjes geleden een weekendje Denemarken naar de verjaardag van julie's opa die is 90 jaar geworden!! en nogsteeds zelfstandig samen met zn vrouw alles zelf doen, het zal de gezonde lucht wezen;)

heb me sinds kort bewapend met m'n engels CV en gaat daarmee de banen markt van denemarken te lijf op zoek naar een baan, (PS. Tips zijn Altijd welkom)
over 31 daagjes komt julie naar nederland haar vakantie vieren bij ons :D en ik hoop in December in Denemarken te kunnen beginnen met werk wish me luck!

korte vraag: auto importeren naar DK wat komt daar allen bij kijken, alvast Bedankt!
Wat betreft de import van je auto: zie deze site op skat.dk
Het komt erop neer dat je auto eerst goedgekeurd moet worden in Denemarken. Daarna kun je een formulier opsturen, met alle gegevens van je auto. Dit formulier is op deze site te vinden. Dan gaan ze daar mee aan de slag en krijg je een rekening. Als je deze betaalt, kun je de Deense nummerplaten bij een registreringskantoor (Høje Taastrup voor jou denk ik, bijna naast mijn werk) ophalen.
Reken met een flinke rekening voor het importeren. Als voorbeeld: Ik voerde mijn Honda Prelude 2.2 VTi in vanuit NL in 2009. De dagwaarde werd vastgesteld op ca. 100.000kr. Uiteindelijk moest ik 56.000kr betalen.
Je moet serieus overwegen om je auto in NL te verkopen en een Deense auto hier te kopen. Bij mij was dat om het even, maar het kan zijn, dat het anders voor jou is.

Een rekenmachine voor de afgifte vind je hier.

PM me maar als je meer vragen hebt.
pi_101921361
bedankt voor de snelle reactie en de handige links, ik heb een (hele) Oude Honda Civic uit 94
ik zal er eens voor zitten om de som uit te rekenen, al vraag ik me af of ik de orginele prijs in guldens nog kan vinden
pi_101928915
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 23:04 schreef frozenwolf het volgende:
bedankt voor de snelle reactie en de handige links, ik heb een (hele) Oude Honda Civic uit 94
ik zal er eens voor zitten om de som uit te rekenen, al vraag ik me af of ik de orginele prijs in guldens nog kan vinden
De prijzen in NL zijn makkelijk te vinden op autoweek.nl.
Hier een link, waar je eventueel het type Civic even aan moet passen om de precieze prijs te vinden.

De nieuwprijs in 1994 in DK kun je proberen te vinden op Bilbasen.dk.
Hier een link naar een Civic uit '94 die te koop staat - daar wordt de prijs in '94 gegeven: DKK 189.500. (ongeveer ¤25.000)
  vrijdag 23 september 2011 @ 11:12:33 #293
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_102292417
Hopen dat het vandaag eens droog blijft, heb al 2 weken het oerwoud gras niet kunnen maaien.
  vrijdag 23 september 2011 @ 11:14:56 #294
277865 Sejt
Ondertitel
pi_102292468
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 september 2011 11:12 schreef TallMan het volgende:
Hopen dat het vandaag eens droog blijft, heb al 2 weken het oerwoud gras niet kunnen maaien.
2 weken? 2 maanden hier :)
  vrijdag 23 september 2011 @ 12:40:09 #295
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_102295089
Ik had twee weken terug een korte mogelijkheid, laatste 30m2 begon het alweer te regenen.
  vrijdag 30 september 2011 @ 22:09:53 #296
235552 Mr.Houdoe
Officiële Timur-fanboy
pi_102565772
Ik ben in Denemarken sinds een maand en ben er tot kerstmis :D Voor een uitwisselingsproject op school :)
pi_102597502
Velkommen. :)
  maandag 3 oktober 2011 @ 09:20:42 #298
277865 Sejt
Ondertitel
pi_102640835
Ik ben benieuwd wat m'n nieuwe afdelingsdirecteur (van de overkoepelende afdeling) dacht, toen hij vanochtend op z'n eerste dag meteen nog een Nederlander ontmoette :)
  maandag 3 oktober 2011 @ 14:56:58 #299
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_102649780
Zal wel binnen een week gillend wegrennen met zo'n overschot aan nederlanders
  maandag 3 oktober 2011 @ 14:58:19 #300
277865 Sejt
Ondertitel
pi_102649819
quote:
6s.gif Op maandag 3 oktober 2011 14:56 schreef TallMan het volgende:
Zal wel binnen een week gillend wegrennen met zo'n overschot aan nederlanders
Vrees ik ook. Vlucht je weg uit Nederland, kom je op je 1e dag in Denemarken wéér een tegen!
En dan nog zoeen als ik O-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')