abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97490118
Meldt!

Ik woon al 2,5 jaar in Århus, ben bijna gescheiden van een Deen en had/heb een verblijfsvergunning op basis van familiesamføring. Heb een dochter van bijna 3 met deense/nederlandse nationaliteit.
Ik heb in die 2,5 jaar nog geen baan kunnen vinden, kan niet full-time werken en in Nederland werkte ik in de administratie, dan krijg je hier constant te horen "je Deens is niet goed genoeg".
Volgende week heb ik mn laatste examens van Studieprøven, en dan zullen we wel weer verder zien.

Iemand hier ervaring met scheiding / verblijfsvergunning / kinderen en in het land willen blijven wonen? Ik heb al met Århus Retshjælp gesproken en het ziet er wel gunstig uit, maar wil toch graag ervaringen van andere horen. :)
  maandag 30 mei 2011 @ 11:51:56 #177
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_97490572
De laatste 2,5 jaar zijn sowieso niet echt makkelijk geweest om werk te vinden voor velen, dus dat het voor een Nederlander in een vakgebied waar de taal ook wel meespeelt het moeilijker is begrijp ik ook wel.

Hoe het zit met je verblijfsvergunning zou ik je niet zomaar kunnen zeggen. In ieder geval succes met de situatie.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
  maandag 30 mei 2011 @ 12:45:07 #178
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_97492103
Hee TallMan, eindelijk een medejutlander! :D

Smukke, aangenomen dat je Europeaan bent (omdat je dochter de Nederlands/Deense nationaliteit heeft) zou het geen probleem moeten zijn om in Denemarken te blijven wonen. Voor zover ik weet is de strengere immigratiewetgeving namelijk vooral gericht op niet-Europeanen (lees:moslims). Ik weet niet in hoeverre het niet hebben van een baan een belemmering is, maar waarschijnlijk helpt het wel dat je een kind hebt met Deense nationaliteit.

Helaas/gelukkig heb ik hier zelf geen ervaring mee, maar volgens mij heb ik in mijn vrienden- en kennissenkring wel iemand in een soortgelijke situatie heeft gezeten. Ik zal eens vragen of hij nog nuttig advies heeft.
  maandag 30 mei 2011 @ 13:01:36 #179
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_97492609
Goh chibi, had je nog niet eerder door dat ik in Jutland zat? :D Ik meen me te herinneren dat jij ergens rond midt of øst jylland rondhangt, klopt dat?
pi_97492771
Volgens Aarhus Retshjælp zal het niet zo'n groot probleem zijn. Zodra de scheiding helemaal rond is moet ik dat doorgeven aan het ministerie / wordt er een brief naar mij gestuurd dat ze mn verblijfsvergunning invorderen. Daar moet ik dan bezwaar op maken, omdat we allebei "forældremyndighed" hebben, en ex 2 van de 3 weekenden onze dochter ziet. Ik heb dan wel geen inkomen, maar omdat ik niet op het sociale systeem leun zou dat geen probleem moeten zijn. Daarnaast was nog iets met "børnekonventionen", waardoor DK mij het land niet mag uitknikkeren wegens emotionele schade kind oid.

Ik verwacht dat deze procedure nog wel tot december duurt, en mocht het afgewezen worden heb ik daarna nog 6 maanden om hier werk te vinden (3 maanden EU + 3 maanden geregistreerd werkzoekende), dus ca een jaar. Moet lukken toch :P
En dan kan ik altijd nog gaan studeren op de Uni, zodra ik Studieprøven op zak heb :)
  maandag 30 mei 2011 @ 15:48:45 #181
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_97498598
quote:
10s.gif Op maandag 30 mei 2011 13:01 schreef TallMan het volgende:
Goh chibi, had je nog niet eerder door dat ik in Jutland zat? :D Ik meen me te herinneren dat jij ergens rond midt of øst jylland rondhangt, klopt dat?
Wat ik bedoelde te zeggen was dat jij nu met Smukke eindelijk een medejutlander in het Denemarken-topic hebt! Aangezien ik vaak de induk had dat iedereen hier in of nabij Kopenhagen woont, behalve jij. :)

Ikzelf ben dus een van die Kopenhagenezen, dus ik denk dat je me verwart met iemand anders.
  maandag 30 mei 2011 @ 22:34:41 #182
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_97518512
Ik verwar altijd iedereen met iedereen :D.

Maareh, Århus is hier nog altijd een kleine 2 uur vandaan dus echt om de hoek is het ook weer niet.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 15:07:05 #183
277865 Sejt
Ondertitel
pi_97541274
Velkommen til, Smukke :)

Fijn voor TallMan, dat er nu iemand is die hem in het donkere en eenzame Jutland vergezelt.

Wel een vervelende situatie. Ik heb er ook geen verstand van en kan dus helaas niet helpen - maar heel veel succes in ieder geval en ik denk ook dat je gewoon sterk staat.
Wat betreft de taal: gebruik het gewoon en wees niet bang om fouten te maken; die maken we allemaal (nog steeds). Je leert het beste door er dagelijks tussen te zitten en gesprekken te voeren en te luisteren.

Update van mijn kant: Nadat ik al eerder voor (in tijdslijn) Amerikaan, Brit, Duitser en buitenlander (een Jyl) ben uitgemaakt, was het afgelopen zaterdag Zweed of Noor. Ik neem aan dat dat positief is, zeker gezien de vorige nationaliteiten ;)
I love my mispoken words.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 15:35:45 #184
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_97542679
Typisch weer die duivelseiland bewoners die omlaag moeten praten over de rest van Denemarken, dat hebben jullie in ieder geval al goed overgenomen.
pi_97543939
Ik krijg ook regelmatig te horen dat ik een Noors accent heb... denk dat het wel positief is, dat en ik heb dan ook een paar jaar in Noorwegen gewoond, maar dat is ook al ruim 12 jaar terug.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 21:16:34 #186
277865 Sejt
Ondertitel
pi_97558300
quote:
13s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 15:35 schreef TallMan het volgende:
Typisch weer die duivelseiland bewoners die omlaag moeten praten over de rest van Denemarken, dat hebben jullie in ieder geval al goed overgenomen.
Je kan het hebben toch? :*
  dinsdag 31 mei 2011 @ 21:19:05 #187
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_97558457
Het is altijd allen tegen een Sejt, allemaal van die figuren die op elkaars lip in Kopenhagen willen zitten die een beetje neerkijken op de mensen met wat ruimte.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 22:09:01 #188
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_97561117
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 21:19 schreef TallMan het volgende:
Het is altijd allen tegen een Sejt, allemaal van die figuren die op elkaars lip in Kopenhagen willen zitten die een beetje neerkijken op de mensen met wat ruimte.
Ik ken nu eindelijk dat misplaatste gevoel van superioriteit dat Ranstadters ook altijd hebben.
  woensdag 1 juni 2011 @ 07:48:38 #189
277865 Sejt
Ondertitel
pi_97571452
Ik woon 60km van Kopenhagen vandaan, 2km buiten Haslev - ver weg van dat op-elkaars-lip zitten, daar houd ik absoluut niet van. We hebben 1 directe buurman en een uitzicht van 5km. Dus Randstadter? Nee :P
  woensdag 1 juni 2011 @ 09:27:13 #190
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_97572741
Heel Sjælland is de randstad Sejt, zo gedragen ze zich in ieder geval tegenover Jylland.
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 15:07 schreef Sejt het volgende:

Fijn voor TallMan, dat er nu iemand is die hem in het donkere en eenzame Jutland vergezelt.
  woensdag 1 juni 2011 @ 13:06:19 #191
277865 Sejt
Ondertitel
pi_97579029
Ik integreer alleen maar - net zoals jij in Jylland ;)

Ach, jij staat tenminste niet (bijna) elke dag in de file en de gemiddelde automobilist is vast een stuk rustiger / beleefder dan hier op het duivelseiland. Ik kijk niet neer hoor - misschien zelfs integendeel.
  woensdag 1 juni 2011 @ 21:53:47 #192
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_97598696
Joh, ze zijn hier bezig een snelweg naar Sønderborg aan te leggen, heel de samenkomst van 2 wegen die samen over de brug moeten ligt daarmee op de schop. Laatste paar dagen zo'n 20minuten extra voor 2km file. Maar gelukkig doen ze hun uiterste best om de tijdelijke baanafsluitingen zo lang mogelijk te laten duren voor maximale overlast.
pi_98701644
Vanaf augustus zit ik voor 6 maanden in Kopenhagen voor m'n minor. Ben benieuwd of het een leuke studentenstad is. Hoor veel positieve verhalen, enige minpuntje is dat het levensonderhoud redelijk duur is, maar daarvoor ga ik de IB-groep even lief aankijken :)
  maandag 27 juni 2011 @ 08:11:10 #194
163063 QCC
I shot the sheriff
pi_98708180
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 00:01 schreef Starman89 het volgende:
Vanaf augustus zit ik voor 6 maanden in Kopenhagen voor m'n minor. Ben benieuwd of het een leuke studentenstad is. Hoor veel positieve verhalen, enige minpuntje is dat het levensonderhoud redelijk duur is, maar daarvoor ga ik de IB-groep even lief aankijken :)
Huur is erg hoog. Eten is wel wat duurder dan in Nederland in de supermarkten en restaurants, maar geen bizarre prijzen.

Bijkomend voordeel t.o.v. andere Scandinavische landen is dat de alcohol stukken goedkoper is in de winkel. In bars/clubs kan het heel erg verschillend, de ene keer betaal je 8 euro voor een enkel biertje, maar in Kulør bar bijvoorbeeld krijg je voor hetzelfde geld een beker die je tot 01:00 kunt laten bijvullen met ijskoud Tuborg.

Ga je overigens naar CBS of KU?
pi_98731954
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 08:11 schreef QCC het volgende:

[..]
In bars/clubs kan het heel erg verschillend, de ene keer betaal je 8 euro voor een enkel biertje, maar in Kulør bar bijvoorbeeld krijg je voor hetzelfde geld een beker die je tot 01:00 kunt laten bijvullen met ijskoud Tuborg.

Ga je overigens naar CBS of KU?
Klinkt goed :D

Ik ga een minor Marketing Management volgen aan de Niels Brock.
pi_98838515
Heeft iemand, of kent een Fokker hier nog iemand die een kamer verhuurt in Kopenhagen? Kamer zoeken verloopt wat moeizaam. Of de kamer is fucking duur óf de kamer ligt veels te ver buiten het centrum.

Zoek eigenlijk iets van rond de 400e incl g/w/l en het liefst gemeubileerd...
  donderdag 30 juni 2011 @ 22:10:56 #197
163063 QCC
I shot the sheriff
pi_98884159
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 19:36 schreef Starman89 het volgende:

[..]

Klinkt goed :D

Ik ga een minor Marketing Management volgen aan de Niels Brock.
Ok, die school kende ik niet.. Wel een grappig site

"Hej, jeg hedder Marie, jeg læser .."

*zet nostalgisch wat Rasmus Seebach aan*

Anyway, er zijn een aantal instanties die je aan kamers kunnen helpen, maar vaak moet je lang ingeschreven staan. Universiteiten proberen ook aan kamers te komen voor hun uitwisselingsstudenten, er is best veel krapte op de markt heb ik het idee..
400 en dan binnenstad+meubels is lastig. Minder kieskeurig zijn, de afstanden zijn niet heel groot in CPH, dus fietsen of metro is best goed te doen. Woonde zelf in Frederiksberg en dat was 7 minuten naar Køngens Nytorv met de metro.

Overigens oppassen met craigslist scammers, vaak zijn die kamers/flats too good to be true (grote plek voor 2500DKK incl alles naast school), genoeg mensen die er intrappen.
pi_99220475
Damn, aan een kamer komen daar is nog behoorlijk pittig!

Ben nu samen met een mede-uitwisselingsstudent op zoek. Hopelijk is dat wat effectiever...

Echt niemand met goeie connecties in Kopenhagen? :{
  vrijdag 8 juli 2011 @ 21:34:22 #199
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_99220765
Ik woon er op 3 uur vandaan en ken er zelf niemand. Succes met de zoektocht.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 12:29:33 #200
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_99361656
Ik woon er wel, maar heb helaas geen connecties die woonruimte aanbieden. Ik ken wel iemand die een apartement aanbiedt per 1 september, maar gezien de prijs en locatie denk ik niet dat het datgene is wat jullie zoeken. Mocht je toch geinteresseerd zijn in 40 m2 in Skodsborg voor 4500 kr per maand, dan kan ik wel vragen of het nog beschikbaar is.

Zo niet, dan zou ik BoligPortal.dk proberen, daar staan vaak kamers te huur. Als je contact wilt opnemen met een verhuurder zul je je moeten inschrijven (wat geld kost), maar je kunt het aanbod bekijken zonder inschrijving.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')