abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 augustus 2011 @ 20:53:27 #226
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_100616217
quote:
14s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 20:42 schreef TallMan het volgende:

Leuk je weer eens in het DK topic langs te zien komen popo.

Ja, undskyld, det tog et stykke tid.

Maar stiekem wel jaloers dat jullie zoveel dichter bij 't moederland zitten hoor. Je bent er toch wat makkelijker en sneller. ;)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  Moderator donderdag 11 augustus 2011 @ 21:10:45 #227
45833 crew  Fogel
pi_100617258
quote:
13s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:26 schreef Gitaarmat het volgende:
Wat is het duur hier. :r
:{w Ik ga juist naar Denemarken (of Zweden) als ik een relatief goedkope vakantie wil.

Zijn de afgelopen weken een keer of 4-5 naar Legoland geweest, maar dat gaat ook vervelen en dus zijn we ook nog even naar Nederland gereden en daar naar de Efteling gegaan.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  Moderator donderdag 11 augustus 2011 @ 21:12:51 #228
45833 crew  Fogel
pi_100617386
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 10:18 schreef broccolitaart het volgende:
Voedsel is in DK wel vaak duurder dan in Noorwegen.
Niks van gemerkt. De Superbrugsen was in ieder geval al een stuk goedkoper dan de lokale Rema 1000 (wat een van de goedkoopste supermarkten in Noorwegen is).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:13:47 #229
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100617452
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 20:53 schreef popolon het volgende:

[..]

Ja, undskyld, det tog et stykke tid.

Maar stiekem wel jaloers dat jullie zoveel dichter bij 't moederland zitten hoor. Je bent er toch wat makkelijker en sneller. ;)
Hehe, moest er van jou vroeger geen vertaling bij als we in het deens schreven? ;)

Je kunt ook omgekeerd denken, ik krijg ongetwijfeld vaker ouders op bezoek die een week lang de logeerkamer bevolken ;) En als je nog bezoek te kort komt kom ik nog wel een keer logeren ;)
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:43:23 #230
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_100619025
quote:
16s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:13 schreef TallMan het volgende:

[..]

Hehe, moest er van jou vroeger geen vertaling bij als we in het deens schreven? ;)

Niet dat ik weet. :D Je kunt best eens een kreet in het Deens doen, liever geen hele topics/posts.

quote:
Je kunt ook omgekeerd denken, ik krijg ongetwijfeld vaker ouders op bezoek die een week lang de logeerkamer bevolken ;) En als je nog bezoek te kort komt kom ik nog wel een keer logeren ;)
Hah, we hebben een groot huis en ik vind het altijd wel leuk dat bezoek.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:51:09 #231
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100619362
quote:
12s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:43 schreef popolon het volgende:

[..]

Niet dat ik weet. :D Je kunt best eens een kreet in het Deens doen, liever geen hele topics/posts.
Je hebt gelijk, even teruggezocht, het was voor Bora
quote:
Hah, we hebben een groot huis en ik vind het altijd wel leuk dat bezoek.
Let op wat je zegt, ik zou het nog doen ook :o
pi_100621045
Zo, vanaf deze week zit ik voor een half jaar in Denemarken voor m'n studie :)

Wat ik hier in de supermarkt nog niet gevonden heb is drinkontbijt. Kennen ze dit in Denemarken, en zoja, hoe noemen ze het?
pi_100623955
@ tallman ik hoop van niet maar denk het ook van niet want ze zijn er aardig serieus in dat ik de taal moet beheersen, ik leer het gewoon beter uit praktijk dan uit theorie

wat is het forum actief :o we vliegen alle pages voorbij!!
pi_100625847
@ iedereen kan je als buitelander ( net geémigreerd) in denemarken een auto kopen 2e hands of komen er weer regels om de hoek kijken als die regel je moet 4 jaar leven in denemarken voor je een huis op jou naam mag kopen..
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 05:29:53 #235
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_100630535
Ik zie trouwens alleen TallMan op de KAA-kaart. Waar is de rest? }:|
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:25:59 #236
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100631193
@frozenwolf
Ik ben in December 2006 verhuisd naar DK met mijn vrouw (toen nog vriendin) die Deense is, auto is toen op haar naam gekomen omdat ik nog geen CPR had ontvangen. Tweede auto die in Augustus 2007 is gekocht is gewoon op mijn naam gekomen.

En van een regel dat je 4 jaar in DK moet wonen voor je een huis op naam mag hebben heb ik nog nooit gehoord. Ik heb zelf ruim 2 jaar terug een huis gebouwd. Ik was op dat moment overigens al wel getrouwd, maar ik het er werkelijk waar niets over gehoord bij gesprekken met bank/makelaar/bouwer.
pi_100631638
@ tallman oke dan zou ik nog even de informatie afspeuren maar ik dacht het ergens gelezen te hebben, bedankt voor de info ik gooi het in me groot archief want me trouwe honda gaat niet meer door de APK komen deze december, in vakantie heb ik me uitlaat eronderuit gereden, klonk geweldig stoer, net een rally auto

maar ipv naar de dure garage zijn we naar de buurman geweest en hebben we hem gelast :Dtot december niets aan de hand, daarna :o...
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 09:20:06 #238
277865 Sejt
Ondertitel
pi_100631867
quote:
12s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 05:29 schreef popolon het volgende:
Ik zie trouwens alleen TallMan op de KAA-kaart. Waar is de rest? }:|
Ik sta er ook :+

@TallMan
Wat betreft 4 jaar wonen in DK voordat je een huis kan kopen... niks van waar inderdaad. Ik heb na 1,5 jaar een huis gekocht, welke voor 50% op mijn CPR nummer staat.

@Frozenwolf
Hou er wel rekening mee dat auto's in DK zo'n 2x duurder zijn dan in NL.
Daarnaast is het nuttig om van tevoren te bekijken, hoeveel vægtafgift (wegenbelasting) je moet gaan betalen, als je geïnteresseerd bent in een auto. Het is afhankelijk van het brandstofgebruik van de auto en de tarieven kun je vinden op skatteministeriet.dk.
Het verbruik van elk type auto kun je vinden op bilviden.dk.

[ Bericht 17% gewijzigd door Sejt op 12-08-2011 09:27:31 ]
I love my mispoken words.
pi_100761383
Ik ga vanaf september stage lopen in Kopenhagen, mist mijn school akkoord gaat. Heel erg veel zin in. Alleen moet ik nog wel een kamer vinden...

Iemand tips waar ik het beste kan zoeken?
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_100764530
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 15:23 schreef Schadenfreude het volgende:
Ik ga vanaf september stage lopen in Kopenhagen, mist mijn school akkoord gaat. Heel erg veel zin in. Alleen moet ik nog wel een kamer vinden...

Iemand tips waar ik het beste kan zoeken?
Ik heb een short guide geschreven op m'n Facebook groep met wat (Ok, redelijk vanzelfsprekende ;) ) tips. Misschien heb je er wat aan:
quote:
Hey guys!

I've got some tips on how to hunt for a room!

1) Use Google Chrome. It automatically translate every Danish page to English! Helps a lot, since my Danish is pretty bad!

2) Use Boligportal (will cost you a one time fee of 50 euros for a 2 month subscription) if you want to get in touch with serious landlords. Every ad is checked by one of the employees of Boligportal, and you get many replies back from landlords.

3) Also use dba.dk (www.dba.dk/boliger/lejebolig/v​;aerelser/reg-koebenhavn/?sort=​listingdate-desc) to search for housing, but please be aware of scams, since there are actually some on dba.dk! Make sure you sort the rooms on date of addition. This way you can make a fast reply to a room which is recently added, and your chances are bigger to receive a reply back.

4) Don't be too picky! Public transport in and around Copenhagen is really cheap (a unlimited public transport card will cost you around 50 euros per month), so don't worry if you'll find a room which is not in the center of CPH.

5) Make sure to send out at least 15 to 20 mails a day. Many (like big time!) landlords will not even reply on your e-mail, so count on 1 or 2 replies on the 20 mails you sent. On Boligportal you'll get many more replies on your e-mail (around 50% of the time)

6) During my house hunting I sent an application form to an organisation called Rental Service Europe (they advertise on dba.dk). They'll ask you for some kind of subscription fee, but I think it's a scam, so please be aware of this organisation, and if you're really in need of a room, then make sure you visit them while you're in Copenhagen, to lower your risk.

7) And of course, pay attention when writing a reply to a landlord. Don't send a reply which is two sentences long, but actually tell a little about yourself, add a link to your Facebook profile (make sure they only have access to your family pictures, haha), and if possible, add a photo (possible on Boligportal).
Hou er rekening mee dat kamers zoeken in Kopenhagen een redelijk langdurend proces is, waar je heel veel tijd in stopt, maar heel weinig reacties uitkrijgt. Boligportal is wel een redelijk goeie site moet ik zeggen.

Ohw, en ik kan het niet vaak genoeg zeggen: let op oplichters. Oplichters zitten vaak in het buitenland en kunnen geen afspraak maken, en lokken je met grote kamers voor een aantrekkelijke prijs. Kamers in Kopenhagen zijn vanaf de 400 tot de 600 euro.

Om oplichting te voorkomen raad ik je aan om altijd te vragen of de verhuurder een kopie van een legitimatiebewijs tezamen met het huurcontract naar je toe kan mailen. Hiermee verlaag je de kans om gescamd te worden.

Succes, en mocht je ergens niet uitkomen, dan kan je altijd PM'en.

(en geen Craigslist gebruiken om een kamer te zoeken. 99,9% oplichters)
pi_100783400
Waarom rijden er zo verschrikkelijk veel auto's met geel kenteken rond in Dk? Het valt me elke keer weer op. Als ik een gokje waag dan denk ik dat het een soort van het vroegere "Grijs kenteken" in Nederland is en dus goedkoper rijden, zoiets?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 15 augustus 2011 @ 23:03:52 #242
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100784403
Jep, max 2 personen mogen erin, en afhankelijk van of er wel of geen btw betaald is mogen ze wel of niet prive gebruikt worden.

Scheelt toch een behoorlijk percentage in aanschafprijs en met de deense prijzen voor auto's is het makkelijk te begrijpen dat er veel rondrijden.
pi_100808438
quote:
3s.gif Op maandag 15 augustus 2011 23:03 schreef TallMan het volgende:
Jep, max 2 personen mogen erin, en afhankelijk van of er wel of geen btw betaald is mogen ze wel of niet prive gebruikt worden.

Scheelt toch een behoorlijk percentage in aanschafprijs en met de deense prijzen voor auto's is het makkelijk te begrijpen dat er veel rondrijden.
Zoiets dahct ik inderdaad al, dank je
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_100854638
Ik woon sinds januari in Denemarken en ben het thuis zitten redelijk zat. (Ben getrouwd met een deen, vandaar dat ik hierheen verhuist ben)

M'n deens is helaas nog niet zo goed dus kan niet overal op solliciteren.. Heeft iemand anders hier ervaring mee en eventueel een tip voor mij?? :)
  woensdag 17 augustus 2011 @ 15:31:01 #245
277865 Sejt
Ondertitel
pi_100855252
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 15:17 schreef Melowie het volgende:
Ik woon sinds januari in Denemarken en ben het thuis zitten redelijk zat. (Ben getrouwd met een deen, vandaar dat ik hierheen verhuist ben)

M'n deens is helaas nog niet zo goed dus kan niet overal op solliciteren.. Heeft iemand anders hier ervaring mee en eventueel een tip voor mij?? :)
Gewoon in (correct) Engels soliciteren en aangeven dat je de taal graag wilt leren? :)
Ligt er natuurlijk aan in wat voor branch je wilt gaan werken, maar het is niet zo dat iedereen je zomaar afwijst, omdat je de taal nog niet echt kan. Tuurlijk zullen die er tussen zitten, maar daarom moet je ook lekker wat brieven / mails gaan sturen en het niet bij 1 of 2 sollicitaties houden.

Vraag je man eventueel je wat woordjes te leren, zodat je aan kan geven bij een eventueel gesprek dat je bezig bent met de taal.
Een krant, zoals de Urban of MetroExpress lezen gaat ook goed. Die opdracht kreeg ik aan het begin van m'n lessen Deens, en je kunt redelijk wat begrijpen van de artikels in die kranten. Vraag eventueel je man weer hoe de uitspraak is van bepaalde zinnen of woorden, etcetera.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 21:35:27 #246
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100870186
Banenmarkt loopt op het moment ook nogal slecht dus als het solliciteren tegenzit is dat ook een belangrijke reden. Maar wat Sejt zegt idd. Melden dat je Deens aan het leren bent is altijd een positieve en probeer als je op gesprek komt je in ieder geval in het Deens voor te stellen, ook al komt het er moeilijk uit geeft het aan dat je je best doet en dat komt veelal goed over.

In welke omgeving zit je, mogelijk dat je in de buurt een cursus Deens voor anderstaligen kunt volgen. Verder natuurlijk zoveel mogelijk in het Deens proberen te doen, praatje met de buren op straat, boodschappen e.d.

En kijk inderdaad naar werk uit waarbij de taal niet het belangrijkste is, interne functies, eventueel magazijnwerk of schoonmaakwerk als je echt graag weer bezig wilt.
pi_100876718
Wat is het equivalent van de Blokker hier, trouwens?

Heb ff wat huishoudelijke shit (afwasmiddel, theedoeken, etc.) nodig, en alhoewel de supermarkten hier wel redelijk non-food hebben liggen, koop ik toch liever alles bij een soortgelijke Blokker ofzo. Dan weet ik iig dat ze het hebben (en ook echt op voorraad hebben).
  donderdag 18 augustus 2011 @ 08:52:26 #248
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100885341
Eerste dat bij me opkomt is imerco, maar of dat helemaal vergelijkbaar is durf ik niet echt te zeggen eerlijk gezegd.
pi_100886426
Imerco zoals TallMan zegt (maar ze zijn niet zo goedkoop als de Blokker), of Inspiration, maar ik weet niet of die 2e een landelijke keten is. Ik vind er mooie spullen hier in City2 in Høje Taastrup.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 11:45:22 #250
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_100889632
inspiration hebben we hier in sønderjylland in ieder geval ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')