abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80845634
Alle denen zijn te vriendelijk, ze lachen heel lief terwijl ze eigenlijk denken : damn wat een bagger uitspraak
Heb familie hier dan ook gedwongen me te corrigeren en te helpen als ik weer eens niet op een woord kom.

Denemarken zelf ach ik ga hier nooit meer weg
'En hoe gaat het met jou?' vroeg Winnie the Pooh.
Eeyore schudde heftig metzijn kop. 'Niet zo erg hoe,'
zei hij, 'ik voel me al een tijd niet helemaal hoe.'
  dinsdag 25 mei 2010 @ 12:16:25 #52
149416 Bloodhound
-=Te huur=-
pi_81865090
Ik ben atm weer verder aan het plannen om naar Denemarken te verkassen, ik wil hier zoals ik al eerder had gemeld een studie gaan volgen. Ik heb alleen nu een vraagje:

In Denemarken zit het studiesysteem iets anders in elkaar als in nederland kwa niveaus. Ik ben dit jaar klaar met mijn niv4 mbo applicatie ontwikkelaars opleiding en zou normaal in Nederland naar het HBO doorstromen. Hoe zit dit in Denemarken? Op welk niveau kan ik mij inschrijven als ik daar studeer? Want ik heb de info nergens kunnen vinden over opleiding's hoogte. Misschien heb ik er overheen gelezen maar hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Als ik dit namelijk weet kan ik gaan afbakenen welke opleidingen er voor mij mogelijk zijn in de omgeving van Esbjerg

Alvast bedankt!
Ik wil miscommunicatie door verkeerde interpretatie van mijn articulatie voorkomen!
  woensdag 26 mei 2010 @ 09:40:57 #53
277865 Sejt
Ondertitel
pi_81908445
Ik ben niet thuis in het wereldje, maar ik zal wel eens kijken of ik er iets over kan vinden, zodra ik de tijd heb
I love my mispoken words.
  woensdag 26 mei 2010 @ 14:01:32 #54
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_81919044
Ik ben zelf programmeur hier in Denemarken, ik zou je echter zo niet kunnen zeggen op welk nivo mbo4 zou moeten liggen. Ik zou het denk ik ongeveer in de hoek van datamatiker zoeken. Dan heb je in ieder geval een zoekterm.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
  maandag 14 juni 2010 @ 12:53:35 #55
277865 Sejt
Ondertitel
pi_82782820
Veel plezier allemaal

Zit thuis, zometeen TV2 aan en hopen dat morgen een goede dag voor mij en een slechte dag voor m'n collega's wordt!
  maandag 14 juni 2010 @ 12:57:17 #56
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_82782955
Whehe, ik zit op werk, niemand hier die vrijneemt of ook maar gelooft dat DK kan winnen.
pi_82792338
Geloof me vriendlief en zijn vrienden waren ervan overtuigd dat ik zou gaan huilen na de wedstrijd...hehehe
Kreeg ook van een vriendin een berichtje na eigen goal van Poulsen: Goed van Denemarken dat zij het doelpunt wel voor jullie maken als jullie dat zelf niet kunnen.
Heb uiteraard na de 2-0 een berichtje terug gestuurd dat we dat helemaal niet nodig hadden.
Gut toen kreeg ik wat lort om mijn oren
'En hoe gaat het met jou?' vroeg Winnie the Pooh.
Eeyore schudde heftig metzijn kop. 'Niet zo erg hoe,'
zei hij, 'ik voel me al een tijd niet helemaal hoe.'
pi_83606247
quote:
Op donderdag 29 april 2010 15:55 schreef LadyMorgana het volgende:
Alle denen zijn te vriendelijk, ze lachen heel lief terwijl ze eigenlijk denken : damn wat een bagger uitspraak
Heb familie hier dan ook gedwongen me te corrigeren en te helpen als ik weer eens niet op een woord kom.

Denemarken zelf ach ik ga hier nooit meer weg
hoe anders is het dan met Noorwegen? en de noren?
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_83617760
Ik was voor het eerst in mijn leven in Denemarken, helaas maar een paar dagen.
Eerste indrukken waren prachtige natuur, alles erg schoon, alle Denen hebben een hond,(geen poep op de straat), en ze zijn eeerrrg aardig. Dacht dat de Denen een beetje als Nederlanders zouden zijn, maar naar mijn idee zijn ze veel beleefder en vriendelijker dan wij Hollanders. En zou ook willen weten wat de Noren en Zweden verschillen van de Denen.
  maandag 5 juli 2010 @ 21:12:07 #60
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_83697785
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 19:06 schreef erik666 het volgende:
Dacht dat de Denen een beetje als Nederlanders zouden zijn, maar naar mijn idee zijn ze veel beleefder en vriendelijker dan wij Hollanders.
In mijn ervaring zijn Denen in eerste instantie wat afstandelijker dan Nederlanders, totdat je ze wat beter leert kennen, maar daarnaast zie ik bijna geen verschillen. Volgens mij hebben we dezelfde soort humor en 'doe maar gewoon'-mentaliteit.
quote:
En zou ook willen weten wat de Noren en Zweden verschillen van de Denen.
Over het algemeen zijn Zweden nog een stukje meer afstandelijk en 'op zichzelf' dan de Denen, en de Noren weer wat meer dan de Zweden. De uitzondering lijken de Zweedse dames te zijn, die zijn naar mijn ervaring weer een stuk opener dan hun mannelijke landgenoten en de rest van Scandinavië.

Even een ander onderwerp: zijn er Nederdenen die morgenavond in Kopenhagen de wedstrijd gaan kijken?
  maandag 5 juli 2010 @ 21:21:33 #61
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_83698270
Beetje te ver weg, meer dan 300 km.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:23:38 #62
277865 Sejt
Ondertitel
pi_85502510
/kick

Denemarken is volgens Newsweek.com het 10e land op de lijst van 'best countries' in de wereld. Volgens hun gegevens mist er vooral goede zorg en educatie. De goede zorg is een bekend probleem door het tekort aan personeel. Toch blijf ik het vreemd vinden. In een land waar de belasting zo hoog ligt, wordt er verbazingwekkend weinig gedaan aan dit probleem. De zus van m'n vriendin is verpleegster en de slechte werkcondities zijn duidelijk te zien in haar werk. Heel veel patiënten, te weinig tijd en stress in het werk. Dan is het niet zo gek dat er weinig mensen dit werk willen doen en er een tekort is.
Educatie lijkt me juist goed hier. Ik kan ernaast zitten, maar iedereen krijgt educatie (t/m voortgezet onderwijs is het zonder schoolgeld te betalen) waar het bv. in Nederland veel geld kost en velen studeren verder. De condities zijn naar mijn weten gewoon goed.

Bron: Newsweek
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:57:49 #63
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_85515505
Ik heb een tijdje terug gehoord dat er m.b.t. de zorg gigantisch hard is gewerkt om wachttijden te verkorten en zodra dat gelukt was dat ze er een bak personeel uit hebben gegooid om geld te besparen. Geen bronnen daarvan overigens.

Maargoed ik mag over een kleine twee maanden waarschijnlijk wat overnachten in een ziekenhuis dus ik zal dan wel zien hoe het loopt. (Nee, niets mis maar de vrouw moet bevallen en hier krijg je dan als familie een kamer toegewezen waar de vader ook kan overnachten.
pi_85630289
Geachte Fok!-users,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een betaalbare kamer in Sonderborg. Ik ben een student en heb een leuke stagemogelijkheid gekregen voor 3 maanden in Sonderborg. De tijd begint echter te dringen voor een huisvesting/kamer. Ik kan wel op dure hotelkamers zitten of in dure hostels ( voor bijv 200 euro per WEEK). Dit is echter veel te duur voor mij als student.

Zijn er hier mensen met tips en of nuttige info die me aan een kamer in Sonderborg kunnen helpen. Ik ben echt al een paar weken bezig maar het is wel verdomd lastig. Zelfs vanuit de campus/universiteit daar hebben ze het moeilijk er 1 voor mij te vinden.

Graag verneem ik wat van jullie.Bruikbare tips zijn welkom.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 00:03:00 #65
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_85631079
Als ik even snel hier http://www.boligportal.dk(...)Annoncer=1&orderby=6 kijk zie ik wel wat appartementen staan, maar de meeste hebben een ubegrænset (onbegrensde) huurperiode. Ik durf zo niet te zeggen of ze die ook voor korte periode uithuren of toch een minimumperiode aanhouden.

Overigens is het heel normaal dat je een appartement bij vertrek moet schilderen. Dus dat zou ik dan wel even checken.

Ik woon zelf in de buurt van Sønderborg maar heb het nogal druk met een kleine op komst dus ik heb niet echt tijd om rond te kijken.
pi_85637848
Die zijn nog best goedkoop!
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:01:24 #67
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_85650686
Ach, ik heb zelf een huis van 120m2 gehuurd voor 4000dkk tot vorig jaar. Dat was dan wel in een dorp op 10km van Sønderborg, scheelt wel iets met zo'n maat appartementje.

En omgeving Sønderjylland is kwa prijzen natuurlijk niet te vergelijken met Århus of Kopenhagen.
pi_85938344
Ik ga vanavond 2 traditionele appeltaarten bakken, die mijn familie altijd maakte voor verjaardagen etc.
Daarvoor heb ik, volgens het Nederlandse recept, echte roomboter nodig. Welke Deense boter komt er volgens jullie het dichtste bij roomboter?
  woensdag 1 september 2010 @ 13:44:31 #69
297508 broccolitaart
Om des keizers baard
pi_85947329
Ik weet niet meer hoe het heet, maar het zit in zilver/blauw verpakking. Is wel gezouten. (zowat alle boter is gezouten in Denemarken heb ik het idee)

Ik heb het even opgezocht; kaergarden.

Misschien is dit ook wat: http://thise.eu/Produkter/Smoer/Smoerusaltet.asp
pi_85949138
Kærgården heb ik inderdaad dagelijks op m'n brood. Lekkere boter, beter dan die Becel margarine uit Nederland. Ik had die dan ook in gedachten als mogelijkheid voor het bakken van een appeltaart.
Het is alleen niet helemaal hetzelfde als échte roomboter uit Nederland.
  woensdag 8 september 2010 @ 19:15:15 #71
163063 QCC
I shot the sheriff
pi_86214231
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 09:23 schreef Sejt het volgende:
/kick

Bron: Newsweek
Finland op 1.. Laatste tijd veel geweest maar wat een saaie boel zeg. En een onmogelijke taal

Woon sinds kort (tijdelijk) in København en bevalt wel goed. Mooie stad, aardige mensen, veel te beleven. OV is geweldig, heb geen fiets maar kan eigenlijk alles belopen of met de metro/bus doen.

Dingen die tegenvallen:
Alles is hier ontiegelijk duur. Alleen alcohol valt in vergelijking met Zweden/Finland wel mee..

Supermarkten zijn een ramp. Met mijn budget ga ik naar Netto, Fakta en Aldi, maar vaak moet ik in de week naar alle 3 de zaken gaan omdat ze veel dingen niet hebben. Ik heb wel heimwee naar de AH, goedkoper, meer keuze en veel overzichtelijker. Irma of Føtex ben ik nog niet geweest maar die schijnen nogal duur te zijn.

Het weer, veel regen. Afgelopen wek lekker zonnetje maar het regent en waait best wel.

Kruispunten lijken heel onlogisch in elkaar te steken. Linksaf/rechtsaf/rechtdoor, auto/fietser/voetganger, alles mag tegelijk.

De taal lijkt makkelijk maar de uitspraak is wel heel erg wennen. Twijfel nog of ik m'n Deens cursus ga afmaken. Het kost niet veel moeite maar ik raak af en toe met Zweeds in de war en ik leer liever Zweeds dan Deens.
pi_86234765
quote:
Op woensdag 8 september 2010 19:15 schreef QCC het volgende:

[..]

Finland op 1.. Laatste tijd veel geweest maar wat een saaie boel zeg. En een onmogelijke taal

Woon sinds kort (tijdelijk) in København en bevalt wel goed. Mooie stad, aardige mensen, veel te beleven. OV is geweldig, heb geen fiets maar kan eigenlijk alles belopen of met de metro/bus doen.

Dingen die tegenvallen:
Alles is hier ontiegelijk duur. Alleen alcohol valt in vergelijking met Zweden/Finland wel mee..

Supermarkten zijn een ramp. Met mijn budget ga ik naar Netto, Fakta en Aldi, maar vaak moet ik in de week naar alle 3 de zaken gaan omdat ze veel dingen niet hebben. Ik heb wel heimwee naar de AH, goedkoper, meer keuze en veel overzichtelijker. Irma of Føtex ben ik nog niet geweest maar die schijnen nogal duur te zijn.

Het weer, veel regen. Afgelopen wek lekker zonnetje maar het regent en waait best wel.

Kruispunten lijken heel onlogisch in elkaar te steken. Linksaf/rechtsaf/rechtdoor, auto/fietser/voetganger, alles mag tegelijk.

De taal lijkt makkelijk maar de uitspraak is wel heel erg wennen. Twijfel nog of ik m'n Deens cursus ga afmaken. Het kost niet veel moeite maar ik raak af en toe met Zweeds in de war en ik leer liever Zweeds dan Deens.
Ik verbaas me ook nog vaak over de prijzen. Als ik even in Nederland ben voor bezoek, dan word ik altijd weer lekker gemaakt door de vele kleine dingen die rond de €1 te koop zijn, zoals koekjes, chips, etc. Daar betaal je in DK toch altijd minimaal 20 kronen voor, bijna €3. Dat telt wel op.
Ik heb de keuze uit 6 supermarkten hier in Haslev. Dure: Kvickly en Superbest. Goedkope: Rema1000, Netto, Fakta, Aldi, Lidl. Die goedkope hebben inderdaad niet altijd alles, dus moeten wij ook soms bij 1 van de 2 duurdere inkopen doen.

Kruispunten zijn een chaos, als je niet weet hoe het in elkaar steekt. Alles is beter op elkaar afgestemd dan in NL vind ik. Je staat niet die 5sec extra te wachten tot het andere stoplicht echt op rood staat, maar je mag al rijden als de andere automobilisten net van het kruispunt afrijden. Het zorgt ook voor bijna-gevaarlijke situaties soms, dat wel. Als iemand nog even snel door geel, bijna-rood rijdt, dan is er kans op ongelukken. Heb ik zelf al 1x gehad, waar ik moest remmen voor iemand die door net-rood reed en de auto achter me zag niet dat ik moest remmen en botste achterop me.

Met Zweeds lukt het ook wel in Denemarken. Het is net zoiets als Duits-Nederlands. De Denen in København zijn Zweeds wel gewend, ook omdat er zoveel Zweden hier werken. Daarnaast, het zuid-Zweeds is ingespeeld op het Deens, dus die 2 hebben op zich niet problemen om elkaar te verstaan.
  donderdag 9 september 2010 @ 15:00:06 #73
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_86242848
quote:
Op donderdag 9 september 2010 10:53 schreef Sejt het volgende:

[..]

Ik verbaas me ook nog vaak over de prijzen. Als ik even in Nederland ben voor bezoek, dan word ik altijd weer lekker gemaakt door de vele kleine dingen die rond de €1 te koop zijn, zoals koekjes, chips, etc. Daar betaal je in DK toch altijd minimaal 20 kronen voor, bijna €3. Dat telt wel op.
Ik heb de keuze uit 6 supermarkten hier in Haslev. Dure: Kvickly (1) en Superbest (2). Goedkope: Rema1000 (3), Netto (4), Fakta (5), Aldi (6), Lidl (7). Die goedkope hebben inderdaad niet altijd alles, dus moeten wij ook soms bij 1 van de 2 duurdere inkopen doen.
:D Welke van die 7 is er dan stiekem niet?

En idd, supermarkten zijn duur. Daarom hier vlakbij Duitsland wordt er nog wel eens groot in Duitsland ingeslaan, frisdrank/bier zeker. En familie uit NL mag ook spul daarvandaan meenemen dat je hier niet of veel duurder kan krijgen (vla, chips, senseo voor de familie)
quote:
Met Zweeds lukt het ook wel in Denemarken. Het is net zoiets als Duits-Nederlands. De Denen in København zijn Zweeds wel gewend, ook omdat er zoveel Zweden hier werken. Daarnaast, het zuid-Zweeds is ingespeeld op het Deens, dus die 2 hebben op zich niet problemen om elkaar te verstaan.
Ja, tot je met je Zweeds mij tegenkomt, hier op Jylland hoor je het dus nauwelijks en ik zal echt geen woord ervan verstaan.
  donderdag 9 september 2010 @ 15:07:29 #74
163063 QCC
I shot the sheriff
pi_86243109
Vandaag in de gym vroeg een vrouwtje of ik wist waar dat-en-dat toestel stond, was wel te verstaan.

Een man naast me die wilde weten hoeveel sets ik de dumbells nog nodig had moest z'n vraag wel even in het Engels herhalen.. Verschilt echt heel erg wat ik wel en niet in 1x meekrijg.

Het rood-oranje-groen-oranje-rood is soms idd wel gevaarlijk, heb vorig weekend met de auto door DK gereden en sommige mensen lijken wel als hobby te hebben om zo snel mogelijk op te trekken of nog net ff een oranje-rood licht te pakken, kan nooit altijd goed gaan..
  donderdag 9 september 2010 @ 15:14:41 #75
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_86243345
quote:
Op donderdag 9 september 2010 15:07 schreef QCC het volgende:
Het rood-oranje-groen-oranje-rood is soms idd wel gevaarlijk, heb vorig weekend met de auto door DK gereden en sommige mensen lijken wel als hobby te hebben om zo snel mogelijk op te trekken of nog net ff een oranje-rood licht te pakken, kan nooit altijd goed gaan..
Grappig, ik heb hier op Jutland juist het idee dat er een stuk rustiger en vriendelijker wordt gereden dan in NL. Mensen hier zie ik zelden optrekken zodra rood naar rood+oranje gaat. Misschien dat de rijstijl op dat duivelseiland daar gewoon door de drukte agressiever wordt.

Wat dat betreft zijn ze hier soms te vriendelijk. Als ik vanuit werk vertrek 's middags sta ik nog wel eens te in de rij voor een stoplicht. Mensen die in een zijstraat eraan komen worden zoveel doorgelaten dat je vanuit die zijstraat sneller bent dan vanaf de weg waarop ik rijd. Gemiddeld 1,5 a 2 auto's uit de zijstraat tegenover 1 op de doorgaande weg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')