hoe anders is het dan met Noorwegen? en de noren?quote:Op donderdag 29 april 2010 15:55 schreef LadyMorgana het volgende:
Alle denen zijn te vriendelijk, ze lachen heel lief terwijl ze eigenlijk denken : damn wat een bagger uitspraak
Heb familie hier dan ook gedwongen me te corrigeren en te helpen als ik weer eens niet op een woord kom.
Denemarken zelf ach ik ga hier nooit meer weg
In mijn ervaring zijn Denen in eerste instantie wat afstandelijker dan Nederlanders, totdat je ze wat beter leert kennen, maar daarnaast zie ik bijna geen verschillen. Volgens mij hebben we dezelfde soort humor en 'doe maar gewoon'-mentaliteit.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 19:06 schreef erik666 het volgende:
Dacht dat de Denen een beetje als Nederlanders zouden zijn, maar naar mijn idee zijn ze veel beleefder en vriendelijker dan wij Hollanders.
Over het algemeen zijn Zweden nog een stukje meer afstandelijk en 'op zichzelf' dan de Denen, en de Noren weer wat meer dan de Zweden. De uitzondering lijken de Zweedse dames te zijn, die zijn naar mijn ervaring weer een stuk opener dan hun mannelijke landgenoten en de rest van Scandinavië.quote:En zou ook willen weten wat de Noren en Zweden verschillen van de Denen.![]()
Finland op 1.. Laatste tijd veel geweest maar wat een saaie boel zeg. En een onmogelijke taalquote:
Ik verbaas me ook nog vaak over de prijzen. Als ik even in Nederland ben voor bezoek, dan word ik altijd weer lekker gemaakt door de vele kleine dingen die rond de €1 te koop zijn, zoals koekjes, chips, etc. Daar betaal je in DK toch altijd minimaal 20 kronen voor, bijna €3. Dat telt wel op.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:15 schreef QCC het volgende:
[..]
Finland op 1.. Laatste tijd veel geweest maar wat een saaie boel zeg. En een onmogelijke taal
Woon sinds kort (tijdelijk) in København en bevalt wel goed. Mooie stad, aardige mensen, veel te beleven. OV is geweldig, heb geen fiets maar kan eigenlijk alles belopen of met de metro/bus doen.
Dingen die tegenvallen:
Alles is hier ontiegelijk duur. Alleen alcohol valt in vergelijking met Zweden/Finland wel mee..
Supermarkten zijn een ramp. Met mijn budget ga ik naar Netto, Fakta en Aldi, maar vaak moet ik in de week naar alle 3 de zaken gaan omdat ze veel dingen niet hebben. Ik heb wel heimwee naar de AH, goedkoper, meer keuze en veel overzichtelijker. Irma of Føtex ben ik nog niet geweest maar die schijnen nogal duur te zijn.
Het weer, veel regen. Afgelopen wek lekker zonnetje maar het regent en waait best wel.
Kruispunten lijken heel onlogisch in elkaar te steken. Linksaf/rechtsaf/rechtdoor, auto/fietser/voetganger, alles mag tegelijk.
De taal lijkt makkelijk maar de uitspraak is wel heel erg wennen. Twijfel nog of ik m'n Deens cursus ga afmaken. Het kost niet veel moeite maar ik raak af en toe met Zweeds in de war en ik leer liever Zweeds dan Deens.
quote:Op donderdag 9 september 2010 10:53 schreef Sejt het volgende:
[..]
Ik verbaas me ook nog vaak over de prijzen. Als ik even in Nederland ben voor bezoek, dan word ik altijd weer lekker gemaakt door de vele kleine dingen die rond de €1 te koop zijn, zoals koekjes, chips, etc. Daar betaal je in DK toch altijd minimaal 20 kronen voor, bijna €3. Dat telt wel op.
Ik heb de keuze uit 6 supermarkten hier in Haslev. Dure: Kvickly (1) en Superbest (2). Goedkope: Rema1000 (3), Netto (4), Fakta (5), Aldi (6), Lidl (7). Die goedkope hebben inderdaad niet altijd alles, dus moeten wij ook soms bij 1 van de 2 duurdere inkopen doen.
Ja, tot je met je Zweeds mij tegenkomt, hier op Jylland hoor je het dus nauwelijks en ik zal echt geen woord ervan verstaan.quote:Met Zweeds lukt het ook wel in Denemarken. Het is net zoiets als Duits-Nederlands. De Denen in København zijn Zweeds wel gewend, ook omdat er zoveel Zweden hier werken. Daarnaast, het zuid-Zweeds is ingespeeld op het Deens, dus die 2 hebben op zich niet problemen om elkaar te verstaan.
Grappig, ik heb hier op Jutland juist het idee dat er een stuk rustiger en vriendelijker wordt gereden dan in NL. Mensen hier zie ik zelden optrekken zodra rood naar rood+oranje gaat. Misschien dat de rijstijl op dat duivelseiland daar gewoon door de drukte agressiever wordt.quote:Op donderdag 9 september 2010 15:07 schreef QCC het volgende:
Het rood-oranje-groen-oranje-rood is soms idd wel gevaarlijk, heb vorig weekend met de auto door DK gereden en sommige mensen lijken wel als hobby te hebben om zo snel mogelijk op te trekken of nog net ff een oranje-rood licht te pakken, kan nooit altijd goed gaan..
Je weet dat je wordt geacht te wachten tot het écht groen is, hè, en dat het niet de bedoeling is dat je al begint te rijden als het nog rood+geel is.quote:Op donderdag 9 september 2010 10:53 schreef Sejt het volgende:
Kruispunten zijn een chaos, als je niet weet hoe het in elkaar steekt. Alles is beter op elkaar afgestemd dan in NL vind ik. Je staat niet die 5sec extra te wachten tot het andere stoplicht echt op rood staat, maar je mag al rijden als de andere automobilisten net van het kruispunt afrijden.
Ik heb geprobeerd om je een PB te sturen, maar dat lukt niet. Ik zit er zelf al lange tijd over te denken om dit ook te gaan studeren, het spreekt me enorm aan, heb zelf een tijdje in Denemarken gewoond en ik vind het gewoon enorm interessant. Het lijkt me alleen dat je zo weinig kan met die studie, ik heb dus toch maar een andere studie gedaan. Die is inmiddels afgerond maar ik het trekt nog steedsquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |