Avvvvvquote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:33 schreef TallMan het volgende:
Owja, ik woon in Jylland, dus je afkeur van deze locatie stoot me wel tegen de borst.
De Deense taal is Scandinavisch voor de échte doorzetters die niet graag de makkelijkste weg kiezen, wat zij die Noors geleerd hebben bijvoorbeeld wel hebben gedaan.quote:Op vrijdag 8 april 2011 21:18 schreef Maikovich het volgende:
Nou, Denen hebben de gewoonte te praten alsof er een aardappel in hun keel zit.
Ik als ik gedronken heb.quote:Op vrijdag 8 april 2011 22:13 schreef evelie het volgende:
Ik spreek alleen goed Deens als ik alleen ben.
Ik ook niet zonder hulp van Google.quote:
Ik heb hier geen auto, dus ik vlieg altijd. Ook met een auto in bezit zou ik nog steeds vliegen, gezien het gemak, maar waarschijnlijk zou ik ook af en toe de auto pakken zodat ik wat meer boodschappen uit Nederland kan meenemen.quote:Op woensdag 27 april 2011 08:36 schreef Sejt het volgende:
Hoe reizen jullie normaal gesproken naar NL?
Grappig, ik vind juist de Denen op Sjælland meer articulatie gebruiken dan degene uit Jylland - en het lijkt me, dat dat het juist beter verstaanbaar maakt voor bijv. een Noor.quote:Op woensdag 27 april 2011 10:11 schreef Fogel het volgende:
Ik vond [als vloeiend Noors sprekende Nederlander] de Denen in Vejle en Billund veel makkelijker te begrijpen dan de Denen in Kopenhagen.
Heerlijk relaxed land trouwens, heb nu al zin om in de zomer terug te gaan. Zit dan bij Ringkøbing fjord.
Toen ik 18 was ben ik samen met een vriend naar Halmstad in Zweden gereisd met de trein. De route was: Leeuwarden (daar woonde die vriend), Utrecht, Essen (DE), Kopenhagen, Malmö, Halmstad. Heenweg was over Storebælt en terug met de boot Rødby-Puttgarden. Beide duurde tussen de 20 en 24uur, en kostte toen ongeveer 100euro p.p. geloof ik. Het is ondertussen al 12jaar geleden.quote:Op woensdag 27 april 2011 11:24 schreef chibibo het volgende:
[..]
Ik heb hier geen auto, dus ik vlieg altijd. Ook met een auto in bezit zou ik nog steeds vliegen, gezien het gemak, maar waarschijnlijk zou ik ook af en toe de auto pakken zodat ik wat meer boodschappen uit Nederland kan meenemen.
De trein wil ik ook nog wel een keer proberen.
Ik werk af en toe samen met mensen uit Århus, en daar snap ik geen bal van als ze Deens praten, zelfs niet als ze rustig praten. Engels FTWquote:Op woensdag 27 april 2011 13:45 schreef Sejt het volgende:
[..]
Grappig, ik vind juist de Denen op Sjælland meer articulatie gebruiken dan degene uit Jylland - en het lijkt me, dat dat het juist beter verstaanbaar maakt voor bijv. een Noor.
Ik heb best veel collega's uit Jylland (en dan vooral Noord-Jylland) en dat klinkt toch best wel anders. Ze zingen ook ietsje meer
Ik wil ook nog eens naar Noorwegen op vakantie; lijkt me een prachtig land en Noors lezen is geen enkel probleem meer.
Ja, ik zal een beetje vanuit Zuid jutland (zo'n beetje dichtst bij Nederland naar dat duivelseiland van jou gaan om dan naar NL door te reizen.quote:Op woensdag 27 april 2011 08:36 schreef Sejt het volgende:
Vanuit Jylland scheelt het natuurlijk wel in uitgaven voor boot / brug, dus dat telt niet
Auto, om te vliegen zou ik minimaal 1,5 uur naar Billund moeten rijden, tijd voor inchecken, vliegen naar Amsterdam (geloof niet dat ze op Eindhoven vliegen vanaf Billund), uitstappen, bagage, dan nog eens doorreizen naar Tilburg. Ik geloof niet dat ik dan goedkoper uit kan zijn dan met de auto die 650 km rijden.quote:Hoe reizen jullie normaal gesproken naar NL?
Als je een CPR nummer hebt hier, kun je in principe alles. Ik ken de voorwaarden niet voor een 'buitenlander', als die een vakantiehuis wil bouwen / kopen in Denemarken. Zou het kunnen opzoeken voor je natuurlijk.quote:Op woensdag 27 april 2011 23:42 schreef Fogel het volgende:
Hebben jullie trouwens als Nederlander een huis mogen kopen in Denemarken? Ik las ergens dat buitenlanders speciaal toestemming moeten aanvragen om dat te mogen. Zou kunnen dat het alleen voor vakantiehuizen zo is, want dat is waar ik naar keek...
E47 natuurlijk! Waar lees jij E45?quote:Op vrijdag 29 april 2011 14:27 schreef TallMan het volgende:
Wat deed jij op de E45? Jij hoort op Sjælland te zitten.
Ja, maak er maar lekker misbruik van dat ik je niet heb gequote door je post te editten.quote:
quote:Op zaterdag 30 april 2011 01:29 schreef TallMan het volgende:
[..]
Ja, maak er maar lekker misbruik van dat ik je niet heb gequote door je post te editten.
Maar gelukkig zat je wel aan je eigen kant van Denemarken.
Niks specifieks eigenlijk. Maar huren is ook niet zo duur en dan ben je flexibeler natuurlijk.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:57 schreef Sejt het volgende:
[..]
Als je een CPR nummer hebt hier, kun je in principe alles. Ik ken de voorwaarden niet voor een 'buitenlander', als die een vakantiehuis wil bouwen / kopen in Denemarken. Zou het kunnen opzoeken voor je natuurlijk.
Waar zit je aan te denken voor regio om te kopen?
Vanochtend trouwens de ene na de andere Nederlandse vrachtwagen noordwaarts op de E47! Leek wel een uittocht...
Volgens google maps 62 km als je naar Flensburg gaat en slechts 49 als je richting de veerboot doorwilt.quote:Via Hannover is ook een optie i.p.v. Bremen, maar dat rij je wel 100-150km meer.
Als jij het zegt... toch zijn niet altijd alle buizen open (ook niet in de spits), aangezien ik er vorig jaar nog in de file heb gestaan en een vriend op weg naar DK ook afgelopen maart. Daarnaast, Duitsers werken 10x zo lang aan snelwegen dan nodig is.quote:Op donderdag 12 mei 2011 20:20 schreef TallMan het volgende:
Pssssst.... Sejt, bij Hamburg is er amper werk aan de Elbtunnel, dat is echt al JAAAAAREN terug dat je daar in de file reed vanwege werkzaamheden. Daar is echt 9 van de 10x dat ik er ben langsgeweest de laatste 5 jaar gewoon beschikking geweest over alle tunnelbuizen.
Voelt langer in ieder geval. Je hebt ook een stuk bij Bad Oeynhousen waar je een dorp door moet, en dus stoplichten hebt en 80km/u max. Zelfde effect als een file.quote:Volgens google maps 62 km als je naar Flensburg gaat en slechts 49 als je richting de veerboot doorwilt.
Volgens mij is de verkoop van vakantiehuizen aan niet-Denen zwaar aan banden gelegd, ik geloof dat het niet meer magquote:Op maandag 2 mei 2011 12:21 schreef Fogel het volgende:
[..]
Niks specifieks eigenlijk. Maar huren is ook niet zo duur en dan ben je flexibeler natuurlijk.
Noord Jylland is prachtig.. maar come on, 72 inwoners per km2?? Wel lekker rustig voor op vakantie, maar daar zou ik niet kunnen aarden.quote:Op donderdag 12 mei 2011 09:33 schreef Sejt het volgende:
Hej TallMan, kun je Frozenwolf niet overtuigen dat Jylland veel mooier is om te wonen? Het wordt druk hier met Nederlanders op Sjælland
Hamburg in de spits is niet geweldig - er wordt al sinds de middeleeuwen aan de Eb-tunnel gewerkt en dat zorgt vaak voor files.
Ik weet niet waar in NL je woont Frozenwolf, maar als je naar Borup moet (rara hoe weet ik dat), dan is de boot Puttgarden-Rødby maar een klein beetje duurder dan via Jylland en Storebælt. Als je een duur rijdende auto hebt, dan wordt het verschil alleen maar kleiner.
Ik rij een 1:20 diesel en voor mij kost de route met de boot ongeveer 100 Deense Kronen (13 euro) meer, je hebt automatisch een pauze en is iets sneller. Je bespaart ook ongeveer 2uur autorijden.
Vliegen is nog altijd het goedkoopste
Ga je net zoals ik (voordat ik naar DK verhuiste) vaak naar Denemarken? Zo ja en je gaat vliegen, zeg het even, dan koop ik KLM aandelen
bedankt voor de hulp, mij lijkt de brug ook enorm stoer, en zo stuk rijden is meteen een avontuurquote:Op dinsdag 17 mei 2011 10:47 schreef Sejt het volgende:
Succes
Voor de meesten hier is het emigreren nog niet zo lang geleden denk ik. Alles ligt dus nog relatief vers in het geheugen.
Wat voor Honda heb je? Heb zelf een Prelude uit '93 en later een Prelude uit '97 gehad.
Als je echt wilt overnachten (ik persoonlijk prefereer in 1 stuk rijden met kleine pauzes + eventueel hazenslaapje van 15min, helpt enorm veel), dan is het vast verstandig om de brug te pakken. Het is ook geweldig om dat sterk staaltje bouwtechniek van dichtbij te zien.
Als je in de toekomst nog specifieke vragen hebt, kun je wel m'n emailadres / tel.nr. krijgen - ik help graag, ook omdat ik weet wat een gevecht het kan zijn om dingen helemaal zelf uit te zoeken wat betreft verhuizing, emigratie, huur, werk, etc.
Ik woon dichtbij en rij elke dag 2x over de snelweg tussen Køge en København.
Wat ik bedoelde te zeggen was dat jij nu met Smukke eindelijk een medejutlander in het Denemarken-topic hebt! Aangezien ik vaak de induk had dat iedereen hier in of nabij Kopenhagen woont, behalve jij.quote:Op maandag 30 mei 2011 13:01 schreef TallMan het volgende:
Goh chibi, had je nog niet eerder door dat ik in Jutland zat?Ik meen me te herinneren dat jij ergens rond midt of øst jylland rondhangt, klopt dat?
Je kan het hebben toch?quote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:35 schreef TallMan het volgende:
Typisch weer die duivelseiland bewoners die omlaag moeten praten over de rest van Denemarken, dat hebben jullie in ieder geval al goed overgenomen.
Ik ken nu eindelijk dat misplaatste gevoel van superioriteit dat Ranstadters ook altijd hebben.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 21:19 schreef TallMan het volgende:
Het is altijd allen tegen een Sejt, allemaal van die figuren die op elkaars lip in Kopenhagen willen zitten die een beetje neerkijken op de mensen met wat ruimte.
quote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:07 schreef Sejt het volgende:
Fijn voor TallMan, dat er nu iemand is die hem in het donkere en eenzame Jutland vergezelt.
Huur is erg hoog. Eten is wel wat duurder dan in Nederland in de supermarkten en restaurants, maar geen bizarre prijzen.quote:Op maandag 27 juni 2011 00:01 schreef Starman89 het volgende:
Vanaf augustus zit ik voor 6 maanden in Kopenhagen voor m'n minor. Ben benieuwd of het een leuke studentenstad is. Hoor veel positieve verhalen, enige minpuntje is dat het levensonderhoud redelijk duur is, maar daarvoor ga ik de IB-groep even lief aankijken
Klinkt goedquote:Op maandag 27 juni 2011 08:11 schreef QCC het volgende:
[..]
In bars/clubs kan het heel erg verschillend, de ene keer betaal je 8 euro voor een enkel biertje, maar in Kulør bar bijvoorbeeld krijg je voor hetzelfde geld een beker die je tot 01:00 kunt laten bijvullen met ijskoud Tuborg.
Ga je overigens naar CBS of KU?
Ok, die school kende ik niet.. Wel een grappig sitequote:Op maandag 27 juni 2011 19:36 schreef Starman89 het volgende:
[..]
Klinkt goed![]()
Ik ga een minor Marketing Management volgen aan de Niels Brock.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |