abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77869687
Bijbaan als student moet sowieso wel lukken. Of althans, neem aan dat je dan gewoon een tussendoorbaantje zoekt? Ik had toen ik hier aankwam binnen een dag een baan en verdien ruim voldoende.
  maandag 15 februari 2010 @ 10:25:01 #27
277865 Sejt
Ondertitel
pi_78011477
Ik ben adviseur in Trade Finance (financiering en betaling van handel) bij Danske Bank. Dat werk deed ik mindere mate ook al in Nederland bij de Rabobank (heb me ondertussen natuurlijk ontwikkeld), en door middel van open sollicitaties is het me gelukt om een baan te vinden.
De taal moet je je geen zorgen over maken, dat komt wel goed, zoals met alle Nederlanders hier
I love my mispoken words.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 14:01:17 #28
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_78634834
Sow, het wit is ook zo ongeveer wel weg (op de opeengeschoven bulten na dan). Het wordt tijd voor voorjaar.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
  woensdag 3 maart 2010 @ 09:55:11 #29
277865 Sejt
Ondertitel
pi_78671321
Ja, er lag zowaar nog groen onder die witte laag. Maar toen viel er nog meer wit (gisterenavond). Nu zouden er echter mooie dagen aan moeten komen, tot vrijdag.
Ons huis is binnen bijna af... alleen nog 1 kamer verven. Daarna kunnen we de tuin onder handen gaan nemen, dus de lente komt wel goed uit
  woensdag 3 maart 2010 @ 10:03:51 #30
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_78671596
Och, de tuin, praat me er niet van. Ik moet nog de helft van het draadhek opzetten. Vorig jaar zomer heb ik er 5 uur over gedaan om met een handmatige grondboor 7 gaten te boren. Toen vorig najaar de heg de grond in moest kon de tuinman zijn sleuvenfrees de hard klei niet aan, die ging gewoon kapot. Onze heg is met een graafmachine geplant.
  woensdag 10 maart 2010 @ 10:06:52 #31
277865 Sejt
Ondertitel
pi_78961046
Vraagje aan de Nederdenen (woord?) hier, die eventueel verstand hebben van renovering.

Begin dit jaar hebben we 1 kamer in ons nieuwe huis laten ombouwen. Toen we het huis kochten, was er begonnen aan een soort sauna (dampkabine) met toilet ernaast in deze kamer. Dat wilden wij niet, dus hebben we 2 muren neer laten halen, het gat voor de afvoer in de vloer laten dichtgooien met cement en de muren laten opknappen.
Allemaal heel netjes geworden, maar er is 1 dingetje met de muren. Er zijn gipsplaten opgezet, wat perfect is, maar dat was het verder dan ook. Er zaten kleine spleten tussen de platen, er zaten wat onevenheden en het was gewoon niet helemaal klaar.

Het volgende heb ik in een proforma faktuur per email staan van de håndværker zelf:
"reetablering af vægbeklædning klar til malerbehandling"

M'n vriendin (die Deens is) is er zo goed als 100% zeker van, dat die wanden klaar moesten zijn om geverfd te kunnen worden. Dat betekend dus gespateld (die spleten en andere onevenheden) en zo'n behang erop die ze gewend zijn hier in Denemarken, waar de verf op kan hechten.

We hebben nu gezegd, dat we minder betalen, omdat ze verzaakt hebben dat laatste af te maken. Volgens ons hebben we er recht op en kunnen we eventueel naar de fagforening stappen.

Ik heb weinig verstand van renoveringstermen, en dan helemaal in het Deens (klar til maling / klar til malerbehandling... wat is het verschil). Wat denken jullie?
  woensdag 10 maart 2010 @ 10:43:10 #32
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_78962354
Meestal is het de maler (schilder dus) die het glasvezelbehang dat je bedoelt op de muur plakt, dat was in ieder geval vorig jaar in ins nieuwbouwhuis. Ik weet dat die ook de muur heeft vlakgeschuurd maar wie de gaten in de muren heeft gedicht daarvoor durf ik zo niet te zeggen.

Mijn gedachte is dan ook dat klar til malerbehandling (klaar voor de schilder) betekent dat het glasvæv (glasvezel) ertegenaan kan en dat klar til malig (klaar voor verf) betekent dat er geschilderd kan worden.

Ik denk dat je hierin dan niet helemaal sterk staat, hooguit als ze dus niet de voegen tussen te gipsplaten hebben gladgestreken, dat hoor bij een google op "klar til malerbehandling" er zo te zien wel bij.
  woensdag 10 maart 2010 @ 10:59:20 #33
277865 Sejt
Ondertitel
pi_78962933
Jij bent er altijd snel bij

Wij hebben ondertussen de onevenheden weggespateld (wat een woorden...) en het glasvezelbehang erop geplakt, dus moeilijk staan we toch, want we kunnen weinig bewijzen. Het enige wat we hebben, is die e-mail.
Maar we hopen op een akkoord natuurlijk. Daarbij was er ook mondeling afgesproken, dat de voegen tussen tegels op een andere wand gespateld zouden worden. Dat hebben we niet zwart-op-wit, maar was wel afgesproken.

We hebben natuurlijk worst-case-scenario gebudgeteerd, dus alles is gewoon meegenomen.
  woensdag 10 maart 2010 @ 11:24:42 #34
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_78963853
Ook in Denemarken is het verstandig dingen zwart op wit te doen, zijn we ook achtergekomen toen we een heg om ons huis hebben laten plaatsen.
Daar is zoveel miscommunicatie geweest via een tussenpersoon dat zowel wij als de uitvoerende tuinier erbij zijn ingeschoten. Betaling was overigens direct aan tuinier dus tussenpersoon heeft er niets op gevangen.

Ik hoop voor je dat hij akkoord gaat maar in de huidige tijden zal hij ook niet zo veel werk hebben en ook niet echt ruim in de inkomsten.

Ow, en ik snel, hoe kom je erbij?
pi_79816967
God Påske allemaal.
pi_79855252
Oja, het is alweer goede vrijdag!
Hoe zeg je dàt, in het Deens?
Langfredag (online vertaler), of iets met God Fredag?
 FR
  zaterdag 3 april 2010 @ 23:06:15 #37
277865 Sejt
Ondertitel
pi_79918306
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 00:32 schreef Bora-Bora het volgende:
Oja, het is alweer goede vrijdag!
Hoe zeg je dàt, in het Deens?
Langfredag (online vertaler), of iets met God Fredag?
Langfredag klopt inderdaad, is hetzelfde als Goede Vrijdag
Afgelopen donderdag was Skærtorsdag, ook een vrije dag hier. In ieder geval van mijn werk

God påske betekent fijne pasen

Valt me op, dat ik steeds vaker de juiste nederlandse woorden me niet kan herinneren en met mij, valt het anderen ook op haha.
  maandag 5 april 2010 @ 15:36:09 #38
297508 broccolitaart
Om des keizers baard
pi_79968809
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 21:01 schreef TallMan het volgende:

Waar in Denemarken woont je vriendin? Vanaf Amsterdam wordt er zowel op Billund als Kopenhagen gevlogen dus die hint beperkt de lokatie nog niet echt.
Echt waar?? Kun je me wat vluchten laten zien van AMS-BILL en/of andersom, ik zoek me rot!!
  maandag 5 april 2010 @ 21:31:21 #39
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_79981612
quote:
Op maandag 5 april 2010 15:36 schreef broccolitaart het volgende:

[..]

Echt waar?? Kun je me wat vluchten laten zien van AMS-BILL en/of andersom, ik zoek me rot!!

KLM vliegt van Amsterdam op Billund. Ik zie dat er retourtjes te vinden zijn vanaf 244 euro.
  dinsdag 6 april 2010 @ 00:06:39 #40
297508 broccolitaart
Om des keizers baard
pi_79989452
Ah ik had moeten zeggen in prijsklasse van ong 30 tot 80 euro enkel.

250 euro, zoveel heb ik helaas niet te besteden.
Scheelt wel veel reisgemak maar Kopenhagen is dan alsnog goedkoper.
  dinsdag 6 april 2010 @ 00:52:04 #41
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_79990788
Met eurolines kun je voor 67 euro kun je ook enkele reis (of 101 euro retour) Amsterdam-Kolding nemen. Zit je wel een iets van 13 uur in de bus (nachtrit). Maar als je toch goed in de bus slaapt en daguren je waardevol zijn.
pi_79993430
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:06 schreef broccolitaart het volgende:
Ah ik had moeten zeggen in prijsklasse van ong 30 tot 80 euro enkel.

250 euro, zoveel heb ik helaas niet te besteden.
Scheelt wel veel reisgemak maar Kopenhagen is dan alsnog goedkoper.
Houd er wel rekening mee dat je vanuit Kopenhagen nog naar Jylland moet en weer terug. Als ik even aanneem dat je hier de trein voor pakt, denk ik dat je in totaal vrijwel net zo duur uit bent als een retourtje Billund.

Daarnaast duurt een treinreis naar Jylland, afhankelijk van waar je heen wilt, zo'n 3 à 4 uur, en vliegt Norwegian voor zover ik weet alleen 's avonds tussen Amsterdam en Kopenhagen. Dat betekent dus dat het al aardig richting middernacht loopt als je het vliegveld uit komt en je dan nog een flinke treinreis voor de boeg hebt.

Wellicht is dit allemaal geen probleem, maar ik weet niet hoe vaak je dit tripje al gemaakt hebt dus misschien wist je dit nog niet.
  dinsdag 6 april 2010 @ 10:24:43 #43
297508 broccolitaart
Om des keizers baard
pi_79995582
Inderdaad met bus kan ook of met trein, soms met flinke kleine prijzen. Moet dat eens onderzoeken.

Ik heb een wildcard waardoor ik alsnog goedkoper uit ben met trein naar Kopenhagen. Blijft wel allemaal duur en onhandig.
Gelukkig wil mijn pa soms wel beetje bijschieten en dan neem ik de SAS om 10 uur 's morgens uit NL dan ben ik nog mooi op tijd in Jylland.
SAS begint wel iets goedkoper te worden.. heb laatst 80 euro ervoor betaald..
  donderdag 8 april 2010 @ 16:19:13 #44
277865 Sejt
Ondertitel
pi_80087798
Ben benieuwd of er anderen zijn die deze grap eerder hebben gehoord... typische Deense humor (in het Deens en Nederlands):

Når det mislykkedes for en Hollænder, at få sit kørekort, så må han prøve igen. Hvis det så mislykkedes igen, må han prøve en tredje gang. Hvis det så går skidt igen og han klarer det ikke, får han alligevel sit kørekort. Så skal han bare køre med gule nummerplader...

Als het niet lukt voor een Nederlander om zijn rijbewijs te halen, mag hij het nogmaals proberen. Als het dan weer niet lukt, mag hij het een derde keer proberen. Gaat het dan weer slecht en hij haalt het niet, krijg hij toch zijn rijbewijs. Dan moet hij alleen met gele nummerplaten rijden...

Het is maar goed, dat ik nu met witte nummerplaten rijd
  donderdag 8 april 2010 @ 19:11:26 #45
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_80094113
Niet gehoord, maar idd wel typisch deens te noemen.
pi_80185230
Weet niet of ik in het goede draadje zit hier, maar bij deze:

Ik ben bijna klaar met mijn MBO studie Applicatieontwikkelaar Niv4 in Nederland, ik heb het plan om hierna door te studeren. Dit wil ik graag gaan doen in Denemarken in de omgeving van Esbjerg.

Nu heb ik zelf al enig zitten rondgooglen, en heb een Deense vriend om wat informatie gevraagd, maar ik heb toch nog wat onduidelijkheden betreffend het verhuizen waar jullie misschien antwoord op weten:

In de omgeving van Esbjerg wil ik een klein appartement huren, ik heb alleen tot heden geen websites gevonden voor prijsindicaties etc, ook weet ik niet hoe de markt er op dit moment voorstaat. Hebben jullie enig idee waar ik het beste zou kunnen zoeken voor het huren van een flat/appartement omgeving Esbjerg?

Een baan vinden in de omgeving is mijn 2de uitdaging, want zonder werk kan ik natuurlijk lastig overleven in Denemarken. Ik ben van plan in de zomervakantie een taalcursus Deens te volgen in Nederland als voorbereiden, en reis ook elk jaar naar de omgeving van Billund (Grimstrup) naar een goede vriend van mij toe. Hoe groot is de taalbarrière voor een bijbaan te krijgen waarmee ik dus mijn onkosten kan dekken? Het lastige hieraan is waarschijnlijk de combinatie dat ik naast mijn studie werk.

Voor de studie heb ik begrepen dat de Deense overheid de kosten betaald, dit geld ook voor buitenlanders had ik vernomen? Klopt dit of is deze informatie fout/achterhaald?

Mijn huidige planning is, dat ik na dit jaar een half jaar in Nederland werk voor een startersbedrag op te bouwen, zodat ik daarna naar Denemarken kan verhuizen en de eerste 2-3 maanden genoeg geld heb om alles op orde te krijgen daar.

Alvast bedankt // Tak!
Ik wil miscommunicatie door verkeerde interpretatie van mijn articulatie voorkomen!
pi_80195370
quote:
Op zondag 11 april 2010 14:31 schreef Bloodhound het volgende:
In de omgeving van Esbjerg wil ik een klein appartement huren, ik heb alleen tot heden geen websites gevonden voor prijsindicaties etc, ook weet ik niet hoe de markt er op dit moment voorstaat. Hebben jullie enig idee waar ik het beste zou kunnen zoeken voor het huren van een flat/appartement omgeving Esbjerg?
Ik denk dat je het beste even op Boligportal.dk en Lejebolig.dk kunt rondkijken. Naar ik heb begrepen zijn dit de bekendste sites in Denemarken voor het huren/verhuren van woonruimte, dus er zou voldoende aanbod op te vinden moeten zijn om een indicatie van de huurprijzen te krijgen. Beide zijn in het engels beschikbaar.
quote:
Een baan vinden in de omgeving is mijn 2de uitdaging, want zonder werk kan ik natuurlijk lastig overleven in Denemarken. Ik ben van plan in de zomervakantie een taalcursus Deens te volgen in Nederland als voorbereiden, en reis ook elk jaar naar de omgeving van Billund (Grimstrup) naar een goede vriend van mij toe. Hoe groot is de taalbarrière voor een bijbaan te krijgen waarmee ik dus mijn onkosten kan dekken?
Het zou volgens mij geen al te groot probleem moeten zijn. Vrijwel iedereen in Denemarken spreekt goed engels, en hoewel ik zelf niet bekend ben met Esbjerg, schijnt het een redelijk internationale stad te zijn. Eén van de users hier had na haar aankomst in Denemarken al snel een baan in de horeca te pakken, maar dat was wel in Kopenhagen.

Je kunt overigens een taalcursus volgen als je eenmaal hier bent. Meestal is dit gratis, maar soms moet je zelf de administratiekosten betalen (500 kronen per module); het verschilt per kommune (gemeente).
quote:
Voor de studie heb ik begrepen dat de Deense overheid de kosten betaald, dit geld ook voor buitenlanders had ik vernomen? Klopt dit of is deze informatie fout/achterhaald?
Volgens deze website klopt dit nog steeds.

Welkom in het topic en wie weet, binnenkort welkom in Denemarken.
pi_80223995
Hartelijk bedankt voor je reactie, dit heeft me erg veel op weg geholpen!, ik ben op het moment bezig een kostenschatting te maken van mijn maandelijkse lasten voor wanneer ik erheen verhuis. So far so good! Mijn plannen lijken tot nu toe allemaal haalbaar te zijn. Dus nog de overige kosten uitrekenen, en dan goed rondkijken wat voor een banen er in de omgeving worden aangeboden. Hopelijk kan ik over 0.5-1 jaar mijn spullen pakken en naar denemarken vertrekken!
Ik wil miscommunicatie door verkeerde interpretatie van mijn articulatie voorkomen!
pi_80395222
Ik moet hier echt vaker komen. Had het al eerder gezegd ben 1,5 jaar geleden naar het mooie Randers verhuisd en ga nooit meer weg uit Denemarken.
Ben inmiddels een aardig eindje gevorderd met sprogskole maar vaak te onzeker en te lui om het ook te praten. Ik weet het is niet goed maar het is zo makkelijk om engels te praten
Iemand nog andere tips mbt sneller leren van Deens ?
'En hoe gaat het met jou?' vroeg Winnie the Pooh.
Eeyore schudde heftig metzijn kop. 'Niet zo erg hoe,'
zei hij, 'ik voel me al een tijd niet helemaal hoe.'
  vrijdag 16 april 2010 @ 20:33:51 #50
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_80398178
Gewoon alles in het Deens doen is de enige oplossing, iedereen in je omgeving vragen alleen nog maar Deens met je te praten. En mocht iemand engels tegen je praten gewoon in het Deens vragen het nog eens te zeggen.

Oefening baart kunst, oefenen dus.

Ow, en een voor mijn collega's die te vriendelijk zijn om me te verbeteren, dan leer je je fouten nooit af.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')