abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 januari 2010 @ 21:49:23 #201
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_76613680
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 21:39 schreef Thomas B. het volgende:
Ow god
Marcus et Cornelia in hortus ambulant. Subito Marcus serpentem videt. "Mater, Mater", Marcus exclamat.. en verder weet ik 'm niet meer.
Redde rationem! De avonturen van Marcus, Cornelia en avus.
pi_76613894
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 21:49 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Redde rationem! De avonturen van Marcus, Cornelia en avus.
Juist! En de canis die met de stok geslagen werd :p
pi_76614025
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 21:36 schreef Mwanatabu het volgende:


Felix in horto sedet. Marcus et Lucius gemini sunt. "Eheu!" mater exclamat. Irata est.
Ik kan me nog 'Felix in columna est' herinneren. Wat een jeugdsentiment!

Google ik net even op 'Via Nova', blijk je alle vertalingen zo te kunnen vinden, plus nog heel veel meer. Al die lamballen van tegenwoordig krijgen het op een presenteerblaadje aangeboden.

[ Bericht 21% gewijzigd door lyolyrc op 09-01-2010 22:04:59 ]
pi_76614236
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 21:36 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]


Felix in horto sedet. Marcus et Lucius gemini sunt. "Eheu!" mater exclamat. Irata est.
pi_76614320
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 21:59 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Ik kan me nog 'Felix in columna est' herinneren. Wat een jeugdsentiment!

Google ik net even op 'Via Nova', blijk je alle vertalingen zo te kunnen vinden, plus nog heel veel meer. Al die lamballen van tegenwoordig krijgen het op een presenteerblaadje aangeboden.
Nou ja, dat verklaart dan ook waarom ze niet meer leren vertalen he?
Het is de schuld van teh interwebz!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_76614448
Ik heb nog een leuk boekje, Jippus et Jannica, Latijnse versie van Jip en Janneke.

Ook leuk: http://www.yleradio1.fi/nuntii/

Fok in het Latijn: http://chat.yle.fi/latini/viewforum.php?f=1&sid=a1425d07f0192ae1f95e1a12c57ad901
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:16:46 #207
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_76614600
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:24 schreef Tijn het volgende:

[..]

Heb je ook twee zussen en een broer die geen klassieke talen gevolgd hebben als controlegroep?
.

Ik vind het jammer dat ik geen klassieke talen heb gedaan, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat ik er op die leeftijd ook helemaal geen trek in had gehad .
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:17:03 #208
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_76614614
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:12 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb nog een leuk boekje, Jippus et Jannica, Latijnse versie van Jip en Janneke.
. Die heb ik ook . Maar mijn Latijn is niet goed genoeg om er heel veel van te snappen Gelukkig is het een tweetalige versie, dat scheelt dan weer .

Waar ik me trouwens wel aan stoor: ik zie heel veel van die populariserende boekjes in de winkel liggen. Ws om mensen enthousiast te maken voor Latijn, maar als je er dan echt aan begint zakt de moed je gauw genoeg in de schoenen .
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:17:24 #209
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76614625
Wat is er nu mooier dan met tevredenheid één regel Tacitus te zien ontvouwen tot vele regels in je schrift.

En wat is naarder dan bij een mondeling stante pede in een Catullustekst de juiste grammaticale ontleding en stijlfiguren te moeten ophoesten.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_76614630
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_76614667
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:17 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Wtf?
Gaat wel voornamelijk over het Latijn en taalkundige zaken volgens mij, maar er wordt wel echt in het Latijn gepost.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:19:53 #212
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_76614697
Quaestionem parvam habeo.
Niet meer actief op Fok!
pi_76614715
Het niveau van Engels opkrikken is een veel betere investering dan Latijns/Grieks. Engels is de huidige mondiale academische taal.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:25:07 #214
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76614889
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:20 schreef Dawwa het volgende:
Het niveau van Engels opkrikken is een veel betere investering dan Latijns/Grieks. Engels is de huidige mondiale academische taal.
Het een sluit het ander niet uit. Leren om te gaan met Latijn doet je een heel andere wijze kennis maken met taal, en daarbij bewust te worden van de eigenaardigheden van taal, een andere manier van woordvorming, van omgaan met tijden, die ook voor het Engels van pas komen. Naast natuurlijk dat nog eens veel ‘moeilijke’ Engelse woorden uit het Latijn afkomstig zijn, en natuurlijk ook in de Engelse literaire wereld genoeg teruggegrepen wordt op het klassieke gedachtegoed.

Zelfs een boek als Harry Potter wordt leuker als je een beetje Latijn kunt en de klassieke verhalen kent. Natuurlijk, daarzonder is het ook leuk, dat is het punt niet, maar de Westerse cultuur is eenvoudigweg doordesemd van de klassieken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_76614933
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:19 schreef Viking84 het volgende:
Quaestionem parvam habeo.
Ik dacht dat je geen klassieke talen had gedaan? Of kan Google Translate ook met Latijn omgaan?

Dat zou echt lame zijn, gooien die kutkoters hun Cicero gewoon in Google Translate.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:27:19 #216
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_76614974
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:26 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik dacht dat je geen klassieke talen had gedaan? Of kan Google Translate ook met Latijn omgaan?

Dat zou echt lame zijn, gooien die kutkoters hun Cicero gewoon in Google Translate.
Ik heb een beetje zelfstudie gedaan, een paar jaar terug, dus ik kan wel een beetje Latijn lezen En ik ben nog steeds moed aan het verzamelen om verder te gaan
Niet meer actief op Fok!
pi_76614982
Nja in de eerste 3 jaren te laks geweest (latijnengrieks.com ) waardoor ik nu een beetje in de problemen zit..Maarja ik wil het kunnen, maar het is af en toe gewoon lastig Ik ben nu trouwens bezig met Seneca, fijn dit soort zinnen in je hoofd stampen:

Als zich aan jou voorgedaan zal hebben een bos dicht bezet met oude bomen (en) die hun gewone hoogte te boven zijn gegaan en wegnemend (een bos dat wegneemt) het zicht op de hemel door de bedekking van takken die elkaar afschermen, dan zullen die hoogte van het bos en het geheimzinnige van de plek en de verbazing over zo'n dichte en doorlopende schaduw in een open vlakte jou doen geloven aan een goddelijke macht.

pi_76615021
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:27 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik heb een beetje zelfstudie gedaan, een paar jaar terug, dus ik kan wel een beetje Latijn lezen En ik ben nog steeds moed aan het verzamelen om verder te gaan
Ik zou het zelf wel weer eens willen oppakken, Latijn met name. Grieks heb ik altijd minder leuk gevonden.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:29:50 #219
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_76615058
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:28 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik zou het zelf wel weer eens willen oppakken, Latijn met name. Grieks heb ik altijd minder leuk gevonden.
Textkit.com is een hele fijne site Daar staan handboeken op, uitwerkingen van opdrachten, er is een forum waar je terecht kunt met je vragen...
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:29:50 #220
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_76615059
Tja ik ben het er ook mee eens dat dit gewoon een onderdeel va nhe tGymnasium is.
Wil je het niet leren, kies er dan neit voor.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:31:18 #221
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_76615103
Uhuh, Latijn en Grieks zijn de pilaren waar het gymnasium op rust. Zonder die twee vakken geen gymnasium meer.
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:31:46 #222
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_76615116
*edit* Oh hey, het topic was opeens enkele pagina's langer waardoor wat ik wilde posten niet meer relevant is.

Enniewee, Grieks en Latijn zijn tof en alle mensen die het maar onzinnig vinden zijn losers.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_76615190
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:29 schreef Viking84 het volgende:
Textkit.com is een hele fijne site Daar staan handboeken op, uitwerkingen van opdrachten, er is een forum waar je terecht kunt met je vragen...
Ga ik naar die website:
quote:
Too many connections
Allemaal Fok!kers met jeugdsentiment?
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:44:23 #224
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_76615501
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:14 schreef ErwinRommel het volgende:
En daardoor zouden ze zgn meer van de wereld begrijpen dan mensen die hun GBV gebruiken.
Dat is grote kolder natuurlijk.
Jij zou graag zien dat men op middelbare scholen meer aandacht besteedde aan exacte vakken, niet? Noem mij eens een ontdekking uit de twintigste-eeuwse natuur- of wiskunde die gedaan werd door mensen die louter gebruik maakten van hun GBV.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:52:46 #225
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76615737
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:44 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Jij zou graag zien dat men op middelbare scholen meer aandacht besteedde aan exacte vakken, niet? Noem mij eens een ontdekking uit de twintigste-eeuwse natuur- of wiskunde die gedaan werd door mensen die louter gebruik maakten van hun GBV.
Het aardige is, als je discussies van b.v. Lorentz, Heisenberg of Einstein leest, dat die mensen op zeer klassieke leest geschoeid zijn, dat die ook hun Kant kennen, dat die een heel referentiekader hanteren dat stevig verankerd is in het klassieke denken. Dan gaat het met name natuurlijk om de interpretatie van de wiskundige formules (die wiskunde moet ook niet onderschat worden), maar ook die is m.i. belangrijk.

Voor b.v. Leibniz, Galileo en Newton kun je dit natuurlijk ook moeiteloos doortrekken. In die zin geldt ook voor bèta’s dat je zonder benul van de klassieken afsnijdt van 2 millennia intellectuele geschiedenis.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:54:18 #226
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_76615785
Nou nou, met al dat verheerlijken van de klassieken hier zou je als niet-gymnasiast bijna het gevoel krijgen dat je verloren bent .
Niet meer actief op Fok!
pi_76615841
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:54 schreef Viking84 het volgende:
Nou nou, met al dat verheerlijken van de klassieken hier zou je als niet-gymnasiast bijna het gevoel krijgen dat je verloren bent .
Dat is natuurlijk eigenlijk ook gewoon zo.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:56:54 #228
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76615867
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:54 schreef Viking84 het volgende:
Nou nou, met al dat verheerlijken van de klassieken hier zou je als niet-gymnasiast bijna het gevoel krijgen dat je verloren bent .
Nee, je bent niet verloren natuurlijk. Je kunt ook prima door een bos lopen als je alleen het verschil tussen drijfsijzen en vliegsijzen kent, en tussen bomen en ander groen.

Dat wil niet zeggen dat wat meer benul van dieren en planten niet veel meer kan onthullen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:09:16 #229
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_76616335
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:52 schreef Iblis het volgende:

[..]

Het aardige is, als je discussies van b.v. Lorentz, Heisenberg of Einstein leest, dat die mensen op zeer klassieke leest geschoeid zijn, dat die ook hun Kant kennen, dat die een heel referentiekader hanteren dat stevig verankerd is in het klassieke denken. Dan gaat het met name natuurlijk om de interpretatie van de wiskundige formules (die wiskunde moet ook niet onderschat worden), maar ook die is m.i. belangrijk.

Voor b.v. Leibniz, Galileo en Newton kun je dit natuurlijk ook moeiteloos doortrekken. In die zin geldt ook voor bèta’s dat je zonder benul van de klassieken afsnijdt van 2 millennia intellectuele geschiedenis.
de gemiddelde beta wil al niks weten van de wetenschapsfilosofie van hun vakgebied, laat staan van zoiets niet-wetenschappelijks als klassieke talen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_76616473
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 21:59 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Ik kan me nog 'Felix in columna est' herinneren. Wat een jeugdsentiment!
Ecce, Felix in horto est. Columna in horto stat. Felix in columna sedet et cogitat: 'Carpe diem!'
quote:
Uhuh, Latijn en Grieks zijn de pilaren waar het gymnasium op rust. Zonder die twee vakken geen gymnasium meer.
Dat dus. De accenten liggen op klassieke vorming. Een afschaffing van klassieke talen, betekent direct ook de dood van het gymnasium.
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:14 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

En daarvoor heeft men dus zgn Latijn/Grieks nodig? Laat me niet lachen zeg.
Het is puur en enkel omdat men zichzelf dan kan beschouwen tot een soort van "elitair" wezen, WANT ze hebben Latijn/Grieks gestudeerd.
En daardoor zouden ze zgn meer van de wereld begrijpen dan mensen die hun GBV gebruiken.
Dat is grote kolder natuurlijk.
Wat een non-argument. Kortzichtig om nu te bepalen dat iemand met kennis van klassieke talen zich per defintie verheven voelt. De huidige samenleving vindt haar fundamenten in de klassieke wereld. In die tijd zijn ze tenslotte ook eens begonnen met hun 'GBV'. En waarom het wiel opnieuw uitvinden...
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:57:21 #231
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_76617896
Het is een schande, dit soort praktijken.
Het maakt me aan het huilen. De afgelopen twee decennia zijn veel zelfstandige gymnasia buitengewoon gegroeid; blijkbaar werd de jeugd steeds slimmer. Nu blijkt echter dat het vooral draait om imago waarmee de ouders hun kind mee hebben willen opzadelen: "klinkt goed, gym-na-si-um, doe maar liever wel."
Maar veel kinderen kunnen dat geroemde gymnasiale niveau helemaal niet aan.
En dus wordt voor het gemak het algemene niveau maar verlaagd. Iedere geslaagde leerling staat garant voor een zak met geld, niet waar, hm?

Een zelfstandig gymnasium met enige trots spuugt en pist op de plannen die er liggen. Proefvertalingen uit het curriculum schrappen, hoe haal je het in godesnaam in je hoofd? Juist die vertalingen scheidden het kaf van het koren. Niks te leren, niks te oefenen, niks instant-voorkauw-educatie-uithetboek; een vertaling doet beroep op het analytische vermogen van een leerling, test zijn improvisatietalent, zijn creativiteit en zijn langetermijngeheugen.
Een geslaagde proefvertaling is de kroon op het werk van de autonome gymnasiast.

(Ik was er gek op, zonder liegen. Eindelijk het stompzinnige rijtjes-stampen voorbij. Ik deed niks liever dan dit. Ik voelde me de opper-nerd: alsof iedereen in zijn broek scheet van angst en ik de enige was die met rechte rug op het podium durfde blijven staan. Het uur van de vertaling, My finest hour. )

Ik ben geslaagd in 1994 en toen al was ik een van de zeer weinigen die in Grieks én Latijn examen deed. Twee ruime, gemakkelijke achten. Een intellectuele basis die ik nooit-nooit-nooit had willen missen.
Welke hansworsten eigenlijk wel?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_76618164
Ik deed ook in beide examen. Een acht en een negen. Ik kreeg een boekje van de Nederlandse Vereniging van Classici omdat ik het hoogste cijfer van mijn examenjaar had in Latijn. Boekje met fabels van Aesopos.

In dat laatste jaar vijf uur per week Grieks, vijf uur per week Latijn.
  zondag 10 januari 2010 @ 00:12:56 #233
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76618404
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:05 schreef Isegrim het volgende:
Ik deed ook in beide examen. Een acht en een negen. Ik kreeg een boekje van de Nederlandse Vereniging van Classici omdat ik het hoogste cijfer van mijn examenjaar had in Latijn. Boekje met fabels van Aesopos.

In dat laatste jaar vijf uur per week Grieks, vijf uur per week Latijn.
Quod licet lovi non licet bovi.
Here we are now, entertain us.
pi_76618563
Geslaagd in 1971.
Mijn leraar Latijn gaf dat jaar Grieks en ik had vanaf Kerstmis woordjes zitten stampen. Terwijl ik bekend stond om mijn gebrek aan woorden.
Deze examinator schiep er plezier in om door te vragen naar woordfamilies. Welke woorden hangen samen met dit woord? Ik zag mijn leraar ineenkrimpen. Tot ik het juiste antwoord gaf en hij voelbaar ontspande. Dàt was mijn moment van triomf. En ik gunde het die leraar ook van harte.

En later op de LandbouwHogeschool, nu de WURG, heb ik onverwacht veel plezier gehad van Latijn en Grieks. Ik kan de namen van mijn medicijnen lezen en half begrijpen, het leren van Perzisch was bijna een feest van herkenning, ik kon voor een onderzoek bijna moeiteloos Spaans en Portugees lezen (de lessen Frans hielpen ook wel, natuurlijk).
Ik heb er erg veel moeite mee gehad, maar er heel veel plezier van gehad.
Overigens heb ik wel plezier van alles wat ik geleerd heb. Het is zo veel makkelijker om bedrog en leugens te doorzien.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 10 januari 2010 @ 00:18:49 #235
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_76618596
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:05 schreef Isegrim het volgende:
Ik deed ook in beide examen. Een acht en een negen. Ik kreeg een boekje van de Nederlandse Vereniging van Classici omdat ik het hoogste cijfer van mijn examenjaar had in Latijn. Boekje met fabels van Aesopos.

In dat laatste jaar vijf uur per week Grieks, vijf uur per week Latijn.
Mooi hè? En dat naast vier andere talen, plus geschiedenis, in mijn geval. Die tien uur per week was niet alleen het laatste maar ook het voorlaatste jaar. Dat is écht heel veel, achteraf bezien. Intensieve lessen ook. Vergelijk dat maar eens met het aantal college-uren van een gemiddelde universitaire alfa-studie. Dat was een lachertje. Geen wonder dat ik achteraf veel meer waarde hecht aan mijn middelbare schoolopleiding. Dat was bikkelen, en ik gehoorzaamde nog gewoon. Leren spijbelen heb ik pas op de uni.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 10 januari 2010 @ 00:23:00 #236
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_76618744
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:18 schreef Ringo het volgende:

[..]

Leren spijbelen heb ik pas op de uni.
Maar jij studeerde dan ook Nederlands, nietwaar?
  zondag 10 januari 2010 @ 00:29:37 #237
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_76618961
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar jij studeerde dan ook Nederlands, nietwaar?
Dat klopt. Hobbystudie voor mislukte schrijvers en andere beroepsalcoholisten.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_76618970
Goh, de jongens en meisje die Latijn en Grieks doen komen ook eens ergens achter. De stof bij natuurkunde is zo ongeveer gehalveerd, en wiskunde bestaat nu al uit A, B, C en D. Maar nee, we gaan ons druk maken over twee fossiele talen. Ieder z'n hobby natuurlijk, maar dit is echt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen.
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 17:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Je kunt nog zo goed in talen zijn, er gaat altijd nog veel werk in zitten. Kijk maar naar de dikte van de boekjes van bijvoorbeeld de propeduese wiskunde en die van Romaanse talen of zo. Als beide zo getalenteerd zijn dat ze alles in een keer begrijpen, dan ben je met wiskunde zo door de stof heen, terwijl de talen toch enige tijd kosten.
Tenzij de boeken over wiskunde, natuurwetenschappen en technische onderwerpen een grotere informatiedichtheid hebben doordat informatie op compacte wijze gecommuniceerd wordt in formules.
pi_76619004
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar jij studeerde dan ook Nederlands, nietwaar?
Nou, ik ben het wel met zijn gevoel eens: ik had in het eerste jaar op de LH wel het idee dat er veel herhaald werd en dat ik op het gym veel harder gewerkt had.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_76619116
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goh, de jongens en meisje die Latijn en Grieks doen komen ook eens ergens achter. De stof bij natuurkunde is zo ongeveer gehalveerd, en wiskunde bestaat nu al uit A, B, C en D. Maar nee, we gaan ons druk maken over twee fossiele talen. Ieder z'n hobby natuurlijk, maar dit is echt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen.
Dat is minstens zo'n probleem, maar daar gaat het hier niet over.

Neemt niet weg dat je gelijk hebt.

Het grootste probleem is, dat de luiheid en domheid en ignorantie tot norm verheven zijn, inmiddels.
Tesamen met onbeschaafd gedrag, trouwens. En de kunsten zijn er ook niet op vooruit gegaan, vind ik.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 10 januari 2010 @ 00:35:50 #241
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_76619143
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goh, de jongens en meisje die Latijn en Grieks doen komen ook eens ergens achter. De stof bij natuurkunde is zo ongeveer gehalveerd, en wiskunde bestaat nu al uit A, B, C en D. Maar nee, we gaan ons druk maken over twee fossiele talen. Ieder z'n hobby natuurlijk, maar dit is echt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen.
Neeneenee Bolkesteijn, niet in omgekeerde volgorde gaan redeneren, als een gefrustreerde stumper. Onderwijs is geen wedstrijd tussen alfa en bèta. Blijkbaar hebben de hardcore cijferneukers zitten slapen. Dom, onterecht en onverdiend. Beter opletten dus.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 10 januari 2010 @ 00:40:01 #242
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_76619270
Het is natuurlijk ook een hele bewuste keuze geweest bij de invoering van de tweede fase dat het leren breder, maar minder diep zou gaan.

Het is niet zo gek dat de lesstof per vak in elkaar stort als het aantal vakken wordt verviervoudigd.
  zondag 10 januari 2010 @ 00:45:29 #243
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_76619444
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:40 schreef Tijn het volgende:
Het is natuurlijk ook een hele bewuste keuze geweest bij de invoering van de tweede fase dat het leren breder, maar minder diep zou gaan.

Het is niet zo gek dat de lesstof per vak in elkaar stort als het aantal vakken wordt verviervoudigd.
Ook dat. Zeker als je de macht uit de handen van docenten wegslaat en neerlegt in die van leerlingen.
Het is een beeldenstorm geweest. Dank u voor de scherven die we mogen opruimen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 10 januari 2010 @ 00:48:31 #244
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_76619525
Niet dat ik de tweede fase heb meegemaakt natuurlijk
pi_76622253
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:35 schreef Ringo het volgende:
Neeneenee Bolkesteijn, niet in omgekeerde volgorde gaan redeneren, als een gefrustreerde stumper. Onderwijs is geen wedstrijd tussen alfa en bèta. Blijkbaar hebben de hardcore cijferneukers zitten slapen. Dom, onterecht en onverdiend. Beter opletten dus.
Ik heb mij met hand en tand verzet tegen de Tweede Fase (en dan niet via die lompe staking maar door een brief te schrijven aan de minister en doordat ik mij weigerde in te spannen voor de nieuwe vakken) maar dat heeft niet mogen baten. De Tweede Fase is vooral door oud 'niet-beta' studenten bedacht, dus vandaar dat ik hen er altijd aan de haren bij sleep. Zolang de 'niet-beta' insteek bij OC&W niet veranderd zal de afkalving van het onderwijs door blijven gaan.
  zondag 10 januari 2010 @ 10:00:25 #246
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_76624139
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:52 schreef Iblis het volgende:

[..]

Het aardige is, als je discussies van b.v. Lorentz, Heisenberg of Einstein leest, dat die mensen op zeer klassieke leest geschoeid zijn, dat die ook hun Kant kennen, dat die een heel referentiekader hanteren dat stevig verankerd is in het klassieke denken. Dan gaat het met name natuurlijk om de interpretatie van de wiskundige formules (die wiskunde moet ook niet onderschat worden), maar ook die is m.i. belangrijk.

Voor b.v. Leibniz, Galileo en Newton kun je dit natuurlijk ook moeiteloos doortrekken. In die zin geldt ook voor bèta’s dat je zonder benul van de klassieken afsnijdt van 2 millennia intellectuele geschiedenis.
Waarbij aangetekend zij dat bij Galileo en Newton ook nog wat hersenschimmen meewogen die voor latere fysici hadden afgedaan.
En, om een fysicus uit een recenter verleden aan te halen:
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  zondag 10 januari 2010 @ 10:35:42 #247
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76624564
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:35 schreef Ringo het volgende:
Onderwijs is geen wedstrijd tussen alfa en bèta.
Wat dat onderscheid betreft:
quote:
Men kan geesteswetenschappen tegenover natuurwetenschappen zien stellen, natuurwetenschappen tegenover cultuurwetenschappen of tegenover menswetenschappen. Daarnaast nemen sommigen nog een groep van formele wetenschappen aan, wiskunde en logica, die door anderen, mirabile dictu, tot de natuurwetenschappen gerekend worden, terwijl ook wel geprobeerd wordt de wetenschappen der levende natuur in een aparte groep onder te brengen. In ons land is tegenwoordig een indeling in α- en β-wetenschappen in zwang, die veelal stilzwijgend met de onderscheiding tussen geestes- en natuurwetenschappen geïdentificeerd wordt.

Al deze indelingen lijden aan de voor een classificatie destructieve euvelen dat ten eerste geen duidelijk indelingscriterium wordt aangegeven, dat ten tweede niet iedere wetenschap één en ook niet meer dan één plaats vindt en dat ten derde nooit een tableau wordt opgesteld waarin men zien kan waar een bepaald vak terecht is gekomen. Die in α- en β-wetenschappen vertoont nog het speciale zwak dat ze kennelijk geïnspireerd is door een grove en van allerlei toevallige factoren afhankelijke splitsing in schooltypen, terwijl men zulk een splitsing, zo men haar maken wil, juist op een aanwezige, wel doordachte indeling in de wetenschappen zou moeten baseren.

Het is merkwaardig om te zien met hoeveel gemoedsrust men zich algemeen van deze indelingsterminologie bedient, alsof zij een in de natuur der dingen liggende en zonder meer te aanvaarden gegevenheid was, terwijl elk kritisch onderzoek haar ontoereikendheid aantoont.

[…]

Dezelfde fatale neiging liever verschilpunten te accentueren dan op overeenstemming te letten, is ook in ons onderwijsstelsel op te merken, namelijk in de hartstocht waarmee men daar de α-β tegenstelling cultiveert. Men acht het vanzelfsprekend dat ieder schooltype in een α- en een β-afdeling gesplitst is; men voert die splitsing zelfs uit bij schooltypen als de AMS die nog niet eens bestaan. Daardoor doordringt men de jeugd al van het denkbeeld dat die splitsing in de natuur der dingen ligt; bovendien worden aan de indeling vaak zeer ongewenste prestigekwesties verbonden; men ziet wederzijds op elkaar neer en het gebeurt niet zelden dat de leraren door hun uitlatingen over andere studierichtingen dan de eigene deze gevoelens aanwakkeren. De op school verkregen indrukken blijven echter vaak het leven door voortwerken en helpen ertoe mede de houding van vijandige afgeslotenheid ten aanzien van bepaalde gebieden van het denken aan te kweken.
Dijksterhuis, Wiskunde als cultuurelement (opgenomen in Clio’s stiefkind).
Als de middelbare school inderdaad iets in de hand werkt, is het het idee dat er een enigermate zinnige compartimentering van wetenschappen mogelijk is, met vaststaande profielen, die dan adequaat voorbereiden op de universitaire wereld. Daartoe heb je de technische, en de niet-technische. Alfa’s doen dan talen, bèta’s doen exacte vakken.

Het vrij kunnen kiezen is destijds afgeschaft, omdat dit vooral de klaplopers met hun pretpakketten in de hand werkte, terwijl menig student die juist een extra vak wilde dat niet kon in verband met roostertechnische beperkingen (of: als je economie kiest, kun je geen biologie), of andere elkaar wederzijds uitsluitende beperkingen.

Zo heb je natuurlijk ‘de bèta’s’ die het verschil helemaal geïnternaliseerd hebben en die doorgaans afgeven op alle talen behalve Engels, en inzonderheid op dode talen, maar je hebt ook de alfa’s die bij elke formule enigszins moeilijk beginnen te kijken, alsof iemand zachtjes messen in hun lijf steekt.

Ik durf er namelijk aardig wat om te verwedden dat als het vak “Griekse en Latijnse Taal en Cultuur” dat er een enge α-definitie van cultuur gehanteerd wordt waar de wiskunde buiten de boot valt. Dit terwijl één van de hoofdpijlers van het Griekse cultuurgoed hun wis- en natuurkunde was.

Euclides’ bewijs over de oneindigheid der priemgetallen is van zo’n ontstellende schoonheid en elegantie, dat kan als intellectuele prestatie wedijveren met hoofdprestaties van de Griekse cultuur. Zul je zoiets ooit krijgen op het Gymnasium? Nee, want het is bèta, en men beperkt zich tot de toneelstukken, oraties, mythen en epen. Niet dat die onbelangrijk zijn, zeer zeker niet. Maar men veronachtzaamt wel veel, en men zet een alfa-bèta-tegenstelling nog weer even aan.

Overigens heb ik de indruk dat alfa’s wat dat betreft wel een soort voorsprong gepakt hebben. Ook al weten veel prototype bèta’s het nodige niet van typische alfa-onderwerpen, ze ervaren dat toch met enige schaamte. Ze weten dat ze het eigenlijk behoren te weten, dat kennis van een schilder, filosoof of componist tot het verfijnde gevoelsleven behoort. Dit terwijl menig alfa zonder enige blijk van klaarblijkelijke schaamte vol trots kan rondtetteren geen idee te hebben wat ‘al die tekentjes betekenen’ of ‘nooit goed geweest te zijn in natuurkunde’. Dat je amper iets over Euclides krijgt, dat is prima, dat de Ilias of de Odyssee niet zou noemen is natuurlijk ondenkbaar. En als Theophrastus wordt genoemd, dan val ik echt van mijn stoel.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 10 januari 2010 @ 10:51:41 #248
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_76624857
quote:
Op zondag 10 januari 2010 10:35 schreef Iblis het volgende:
Ik durf er namelijk aardig wat om te verwedden dat als het vak “Griekse en Latijnse Taal en Cultuur” dat er een enge α-definitie van cultuur gehanteerd wordt waar de wiskunde buiten de boot valt. Dit terwijl één van de hoofdpijlers van het Griekse cultuurgoed hun wis- en natuurkunde was.

Euclides’ bewijs over de oneindigheid der priemgetallen is van zo’n ontstellende schoonheid en elegantie, dat kan als intellectuele prestatie wedijveren met hoofdprestaties van de Griekse cultuur. Zul je zoiets ooit krijgen op het Gymnasium? Nee, want het is bèta, en men beperkt zich tot de toneelstukken, oraties, mythen en epen. Niet dat die onbelangrijk zijn, zeer zeker niet. Maar men veronachtzaamt wel veel, en men zet een alfa-bèta-tegenstelling nog weer even aan.
Daar spreek je een waar woord. Ik heb zelf de specialisatie Oude Geschiedenis gekozen, en wat mij daarin bijzonder interesseert - al heb ik tot mijn spijt weinig kennis van de exacte wetenschappen - is het zogenaamde ''haperen'' van de wetenschappen na het Hellenisme.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_76625509
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goh, de jongens en meisje die Latijn en Grieks doen komen ook eens ergens achter. De stof bij natuurkunde is zo ongeveer gehalveerd, en wiskunde bestaat nu al uit A, B, C en D. Maar nee, we gaan ons druk maken over twee fossiele talen. Ieder z'n hobby natuurlijk, maar dit is echt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen.
Zoals al opgemerkt, het is geen wedstrijdje. De algemene neiging van mensen om datgene waar zij zelf goed in zijn belangrijker te achten dan iets wat ze niet kunen moeten we in deze maar overheen kijken.

Laten we de prioriteit stellen bij het talent van getalenteerde mensen.
quote:
Tenzij de boeken over wiskunde, natuurwetenschappen en technische onderwerpen een grotere informatiedichtheid hebben doordat informatie op compacte wijze gecommuniceerd wordt in formules.
Ja, maar iemand die daar echt veel talent voor heeft zal daar toch zo doorheen zijn. Qua betatalent zijn de verschillen tussen mensen groter, als je het vertaalt naar de benodigde inspanning om iets onder de knie te krijgen. Alle gymnasiasten kunnen wel een beetje wiskunde, en alle gymnasiasten kunnen wel een beetje taal. Alleen zo'n vak heeft op een gegeven moment een niveau waarop het onderscheid wordt gemaakt tussen de getalenteerden en de niet-getalenteerden, in die zin dat de niet-getalenteerden het gewoon niet kunnen. De betavakken zitten halverwege het gymnasium al op dat niveau, de talen halen dat niveau niet tot de zesde: Als ze maar hard genoeg werken dan kan elke betagymnasiast een voldoende halen op Frans op het eindexamen. Maar niet elke gymnasiast, die hele mooie cijfers haalt op de talen, kan eindexamen natuurkunde of wiskunde aan op dat niveau.

Ik denk dat je het een beetje moet zien als skiën en schansspringen. Iedereen kan leren skiën, de een veel beter dan de ander, maar de minder getalenteerden zijn niet volledig hulpeloos op skies. Wel op de schans, schansspringen heeft een behoorlijk hoog drempelniveau. Daar kun je niet tegen aanploeteren, hoe hard je ook werkt, als je het talent niet hebt maakt al die inspanning het verschil toch niet. Als je geen talent hebt om bochten te maken, kun je met veel hard werk toch nog aardig leren skiën.

De klassieke talen hebben ook een hoger drempelniveau dan de andere alfavakken. Je moet er altijd wel wat voor doen, maar de alfagetalenteerde zal bij de hedendaagse talen nooit uitgedaagd worden. De klassieke talen hebben dat al een stuk meer. Het lijkt mij beter dat je mensen met dat talent zich daarin lekker laat ontwikkelen door ze iets moeilijks te geven op dat terrein, dan dat je er hele matige beta's van maakt. Je kunt ze beter een uitdagende piste geven dan ze van de 10meterschans af laten vallen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 10 januari 2010 @ 11:58:36 #250
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76626539
Toen piet nog een heel klein pietje was, een jaar of 4, 5 ging hij met zijn oudere zus mee naar de bieb. Mijn zus zocht een boek en ik zag asterix staan, en ging lekker bladeren in de leeshoek en zat te lachen om de grappen.
er stonden wat mensen daar te praten maar lette er niet op. Zus kwam bij me en vroeg me wat ik las. Aangezien mijn vader me deze asterix de week ervoor had voorgelezen kon ik haar vertellen wat er gebeurde en wie wat zei. Geroezemoes achter ons.
We zette de asterix terug in de kast en gingen haar boek afstempelen. Thuisgekomen vertelde mij zus dus dat ik een asterix in Latijn uit de kast had getrokken en daar in was gaan bladeren, de mensen hadden door dat ik een asterix in het Latijn aan het " Lezen" was en hadden het daarover. Toen mijn zus me er naar vroeg geloofden ze dus dat ik Latijn las.
Ik kon nog geeneens lezen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_76630067
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:09 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

de gemiddelde beta wil al niks weten van de wetenschapsfilosofie van hun vakgebied, laat staan van zoiets niet-wetenschappelijks als klassieke talen.
Bijna alle beta's die ik ken hebben op het gymnasium gezeten.
  zondag 10 januari 2010 @ 15:33:13 #252
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_76636137
quote:
Op zondag 10 januari 2010 13:28 schreef thabit het volgende:

[..]

Bijna alle beta's die ik ken hebben op het gymnasium gezeten.
Bij mijn studie sterrenkunde had vrijwel niemand gym gedaan.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  zondag 10 januari 2010 @ 15:35:12 #253
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76636234
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:57 schreef Thomas B. het volgende:
Weet je wat het probleem is? Niet dat het vak zo moeilijk zou zijn, maar dat ze het zo vreselijk saai en oubollig maken. Die teksten zijn verschrikkelijk! Ik heb goftedomme zes jaar verhalen zitten vertalen over mensen die al minstens 1500 jaar dood waren, over oorlogen en veldslagen waar geen einde aan leek te komen. Dodelijke vermoeiende gedichten die je op een gegeven moment echt je strot uitkomen als je 16 bent.
Waarom doe je dan geen fucking atheneum
pi_76636347
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:33 schreef kingmob het volgende:

[..]

Bij mijn studie sterrenkunde had vrijwel niemand gym gedaan.
Tja, er zit een duidelijke pikorde tussen de verschillende betastudies.
  zondag 10 januari 2010 @ 15:41:43 #255
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_76636542
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:37 schreef thabit het volgende:

[..]

Tja, er zit een duidelijke pikorde tussen de verschillende betastudies.
Vooruit, het is dan ook een halve alpha-studie.

Maar serieus, in de 5e latijn laten vallen (ik had 8 vakken) is 1 van de betere beslissingen in mijn leven geweest. De toegevoegde waarde is voor mij altijd nihil gebleken. de krenten heb ik verder allang uit de pap gevist op mijn eigen houtje, hetzelfde geld voor mij voor geschiedenis.
Bij mij bleek dit voor de meerderheid te gelden. Allemaal hadden ze ergens de conclusie getrokken dat gymnasium doen omdat het het 'hoogste' was, een beetje een zinloze bezigheid was.

Persoonlijk zou ik het gymnasium op alle punten moeilijker maken en latijn en grieks en specifiek keuzevak maken. Maak van het gym weer wat bijzonders, ipv deze merkwaardige poging om het hoogste te laten voldoen aan de eisen van het gemiddelde.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  zondag 10 januari 2010 @ 15:43:03 #256
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_76636604
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:41 schreef kingmob het volgende:

[..]

De toegevoegde waarde is voor mij altijd nihil gebleken.
Dat kun je natuurlijk niet weten he.
  zondag 10 januari 2010 @ 15:44:56 #257
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_76636689
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:43 schreef Tijn het volgende:

[..]

Dat kun je natuurlijk niet weten he.
Juist wel dus, want ik heb het ruim 4 jaar wel gedaan en ik heb het verschil tussen gymnasium en atheneum meegemaakt, Dat maakt me bij uitstek geschikt om het in te kunnen zien
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  zondag 10 januari 2010 @ 15:47:08 #258
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_76636798
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:41 schreef kingmob het volgende:

hetzelfde geld voor mij voor geschiedenis.
Niet voor Nederlands, helaas .

[/flauw]
Niet meer actief op Fok!
pi_76636845
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:41 schreef kingmob het volgende:

[..]

Vooruit, het is dan ook een halve alpha-studie.

Maar serieus, in de 5e latijn laten vallen (ik had 8 vakken) is 1 van de betere beslissingen in mijn leven geweest. De toegevoegde waarde is voor mij altijd nihil gebleken. de krenten heb ik verder allang uit de pap gevist op mijn eigen houtje, hetzelfde geld voor mij voor geschiedenis.
Dat is natuurlijk helemaal waar. Als je eenmaal begrijpt wat het verschil is tussen een gerundium en een gerundivum, dan heb je eigenlijk alles wel weer gezien wat er op dat gebied te zien valt.
  zondag 10 januari 2010 @ 15:48:35 #260
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_76636860
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:47 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Niet voor Nederlands, helaas .

[/flauw]
Daar doe ik idd niet aan zelfstudie en vind ik fouten maken als deze niet bijzonder erg, dus het klopt wel ja
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  zondag 10 januari 2010 @ 15:56:02 #261
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_76637174
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:48 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk helemaal waar. Als je eenmaal begrijpt wat het verschil is tussen een gerundium en een gerundivum, dan heb je eigenlijk alles wel weer gezien wat er op dat gebied te zien valt.
Er is een enorm verschil tussen alles gezien hebben en een minimale toegevoegde waarde voor een persoon. De praktische waarde van Latijn/grieks is gewoon klein. Het voordeel voor het leren van meerdere talen heb je al na een paar jaar en met de taal perfect kunnen bereik je dagelijks maar weinig. Dat is slechts nuttig voor enkele studies, maar niet voor je algemene ontwikkeling.
Voor iemand met mijn interesses en bèta-signatuur is de toegevoegde waarde gewoon erg klein. Als het gymnasium zich niet ontwikkeld zou het dus ook wel eens erg snel af kunnen lopen, zeker met de huidige bijna openlijke haat van het 'volk' tegen intellectuelen die ik af en toe proef.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  zondag 10 januari 2010 @ 15:57:21 #262
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_76637224
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:09 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

de gemiddelde beta wil al niks weten van de wetenschapsfilosofie van hun vakgebied, laat staan van zoiets niet-wetenschappelijks als klassieke talen.
De middelmaat is overal in groten getale aanwezig. Daar kan je je beter niks van aantrekken. Een bèta met minder tunnelvisie dan talent ziet natuurlijk wél uitdaging in de analyse van een hoogstaande taal als klassiek Grieks. Al was het alleen maar om de methodologie van het vertalen. Net zoals de betere alfa's met respect en bewondering kijken naar hoe exacte wetenschappers hun vak uitoefenen. De meest interessante ontwikkelingen vinden plaats op het grens- en breukvlak.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 10 januari 2010 @ 15:59:53 #263
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_76637327
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:48 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk helemaal waar. Als je eenmaal begrijpt wat het verschil is tussen een gerundium en een gerundivum, dan heb je eigenlijk alles wel weer gezien wat er op dat gebied te zien valt.
Moet ik nu zeggen: "Goh dat had ik nou bij de stelling van Pythagoras." Wat een gebazel.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_76637509
Klassieke talen zijn zwaar overrated, eurocentrische onzin. Omhooggevallen typetjes hechten er alleen waarde aan.
pi_76637832
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:19 schreef __Saviour__ het volgende:
De praktische waarde van die talen is tegenwoordig echt nihil. Het is een zichzelf instandhoudend en elitair wanend wereldje.
moet eens zien hoeveel woorden in de diverse talen er vandaan komen...

het is ook niet mijn ding, talen, maar toch wel fijn dat er mensen zijn die die kennis in stand houden...
pi_76638015
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:56 schreef kingmob het volgende:

[..]

Er is een enorm verschil tussen alles gezien hebben en een minimale toegevoegde waarde voor een persoon. De praktische waarde van Latijn/grieks is gewoon klein. Het voordeel voor het leren van meerdere talen heb je al na een paar jaar en met de taal perfect kunnen bereik je dagelijks maar weinig. Dat is slechts nuttig voor enkele studies, maar niet voor je algemene ontwikkeling.
Voor iemand met mijn interesses en bèta-signatuur is de toegevoegde waarde gewoon erg klein. Als het gymnasium zich niet ontwikkeld zou het dus ook wel eens erg snel af kunnen lopen, zeker met de huidige bijna openlijke haat van het 'volk' tegen intellectuelen die ik af en toe proef.
Door de grammatica leer je wel gestructureerd denken, iets wat voor een beta duidelijk toegevoegde waarde heeft. Maar al dat gelul eromheen wordt tegenwoordig alleen nog maar gebruikt door mensen om te laten zien dat ze "beter ontwikkeld" zijn dan anderen.
pi_76638041
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:57 schreef Ringo het volgende:

[..]

De middelmaat is overal in groten getale aanwezig. Daar kan je je beter niks van aantrekken. Een bèta met minder tunnelvisie dan talent ziet natuurlijk wél uitdaging in de analyse van een hoogstaande taal als klassiek Grieks. Al was het alleen maar om de methodologie van het vertalen. Net zoals de betere alfa's met respect en bewondering kijken naar hoe exacte wetenschappers hun vak uitoefenen. De meest interessante ontwikkelingen vinden plaats op het grens- en breukvlak.
Precies, maar daar heb je 'praktisch' niks aan. Kaders bieden een door velen als prettig ervaren veiligheid, maar het gymnasium is er voor de mensen die de kaders bepalen, niet voor degenen die er binnen moeten blijven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_76638652
quote:
Op zondag 10 januari 2010 16:16 schreef thabit het volgende:

[..]

Door de grammatica leer je wel gestructureerd denken, iets wat voor een beta duidelijk toegevoegde waarde heeft.
Op het atheneum waar ik op zat alvorens over te stappen naar een gynasium (omdat ik ook Grieks wilde leren), was dat een reden dat je, onder bepaalde voorwaarden, Latijn mocht kiezen in plaats van wiskunde.
pi_76638986
quote:
Op zondag 10 januari 2010 16:31 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Op het atheneum waar ik op zat alvorens over te stappen naar een gynasium (omdat ik ook Grieks wilde leren), was dat een reden dat je, onder bepaalde voorwaarden, Latijn mocht kiezen in plaats van wiskunde.
Mensen die op de middelbare school wel goed wiskunde kunnen maar niet goed zijn in grammatica kan ik ook sterk afraden om een studie zuivere wiskunde te gaan doen, want die zullen gewoon niet gaan begrijpen wat een bewijs is.
pi_76640578
Veel ouders en hun kids kiezen gymnasium vanwege de kleinschaligheid of om eindelijk van die mavo/vmbo apen af te zijn. Niet vanwege het Latijn of Grieks. IPV het vertalen van de klassieken af te schaffen zouden ze dus veel beter kleinschalige VWO scholen kunnen beginnen.
pi_76640751
quote:
Op zondag 10 januari 2010 17:14 schreef TubewayDigital het volgende:
Veel ouders en hun kids kiezen gymnasium vanwege de kleinschaligheid of om eindelijk van die mavo/vmbo apen af te zijn. Niet vanwege het Latijn of Grieks. IPV het vertalen van de klassieken af te schaffen zouden ze dus veel beter kleinschalige VWO scholen kunnen beginnen.
Heb dat ook nooit begrepen. Ik heb ook voor de school gekozen en niet voor de onderwijsvorm. Als het was aangeboden zonder Latijn had ik dat denk ik liever gedaan toen. Achteraf gezien ben ik wel blij dat ik Latijn gehad heb.
  zondag 10 januari 2010 @ 17:19:05 #272
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_76640792
quote:
Op zondag 10 januari 2010 17:14 schreef TubewayDigital het volgende:
Veel ouders en hun kids kiezen gymnasium vanwege de kleinschaligheid of om eindelijk van die mavo/vmbo apen af te zijn. Niet vanwege het Latijn of Grieks. IPV het vertalen van de klassieken af te schaffen zouden ze dus veel beter kleinschalige VWO scholen kunnen beginnen.
Een negatieve motivatie dus, vaak nog die van de ouders ook. Slechte zaak. Mijn ouders hadden niks te kiezen. Ik wilde naar het gym dus ik ging. Had zelf al bedacht dat ik van die apen weinig kon leren.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 10 januari 2010 @ 17:20:56 #273
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_76640869
quote:
Op zondag 10 januari 2010 17:18 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Heb dat ook nooit begrepen. Ik heb ook voor de school gekozen en niet voor de onderwijsvorm. Als het was aangeboden zonder Latijn had ik dat denk ik liever gedaan toen. Achteraf gezien ben ik wel blij dat ik Latijn gehad heb.
En Grieks, mag ik hopen? Gymnasium zonder Grieks, een atleet zonder benen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_76640966
quote:
Op zondag 10 januari 2010 17:20 schreef Ringo het volgende:

[..]

En Grieks, mag ik hopen? Gymnasium zonder Grieks, een atleet zonder benen.
Grieks heb ik een jaar of twee gehad, maar wij konden daarna één klassieke taal laten vallen. Toen heb Grieks laten vallen en aangevuld met andere vakken die meer in mijn interessegebied lagen.
  zondag 10 januari 2010 @ 17:29:10 #275
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_76641171
quote:
Op zondag 10 januari 2010 17:23 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Grieks heb ik een jaar of twee gehad, maar wij konden daarna één klassieke taal laten vallen. Toen heb Grieks laten vallen en aangevuld met andere vakken die meer in mijn interessegebied lagen.
Hm, twee jaar, dat is te overzien. Natuurlijk veel te weinig nog, maar goed. Ik geloof dat wij van klas 2 tot en met 4 verplicht Grieks en Latijn volgden; Latijn begon in klas 1, na klas 4 mocht je één klassieke taal laten vallen. Ongeveer hetzelfde dus.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_76650881
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:47 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Niet voor Nederlands, helaas .

[/flauw]
Ik vind die opmerking niet zo flauw hoor. We zitten hier toch met mensen die minstens een deel van het gym hebben gedaan en de regels voor d-dt-d van de tegenwoordige tijd en het voltooid deelwoord zijn bijzonder eenvoudig. Toch kom ik in bijna elke post wel zo'n fout tegen. En dan maar klagen dat de scholieren van tegenwoordig zo'n laag niveau hebben.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_76651080
quote:
Op zondag 10 januari 2010 16:38 schreef thabit het volgende:

[..]

Mensen die op de middelbare school wel goed wiskunde kunnen maar niet goed zijn in grammatica kan ik ook sterk afraden om een studie zuivere wiskunde te gaan doen, want die zullen gewoon niet gaan begrijpen wat een bewijs is.
Interessante stelling. Bewijs?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 10 januari 2010 @ 21:17:19 #278
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76652908
Vanaf hier Verdonk doet in 38 gemeenten mee zie je wat het probleem is als mensen het Nederlands niet beheersen (en dat nota bene van immigranten verwachten). Dat is de officiele site van een politieke partij en de semantische blunders zijn om te huilen.
Here we are now, entertain us.
  zondag 10 januari 2010 @ 22:06:38 #279
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76656324
quote:
Op zondag 10 januari 2010 21:17 schreef voyeur het volgende:
Vanaf hier Verdonk doet in 38 gemeenten mee zie je wat het probleem is als mensen het Nederlands niet beheersen (en dat nota bene van immigranten verwachten). Dat is de officiele site van een politieke partij en de semantische blunders zijn om te huilen.
Laten we eisen dat de partijprogramma’s voortaan uitsluitend nog in het Latijn opgesteld mogen worden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 10 januari 2010 @ 22:18:52 #280
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76657200
quote:
Op zondag 10 januari 2010 22:06 schreef Iblis het volgende:

[..]

Laten we eisen dat de partijprogramma’s voortaan uitsluitend nog in het Latijn opgesteld mogen worden.
Ik zou al blij zijn als ze in het Nederlands opgesteld werden. Moet je je die arme immigranten voorstellen die erachter proberen te komen wat er van ze verlangd wordt. Lezen zo´n stukje partijprogramma voor en worden dan afgewezen door de IND wegens onvoldoende beheersing van het Nederlands. (hoop ik dan hé, ik vrees dat zo´n ambtenaar net als de gemiddelde agent geen notie heeft).
Here we are now, entertain us.
  zondag 10 januari 2010 @ 23:13:01 #281
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76660582
Hic loquimur Latine.

Venite, heroes claviturae et magistri linguae Latinae!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 10 januari 2010 @ 23:27:10 #282
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_76661411
quote:
Op zondag 10 januari 2010 16:16 schreef thabit het volgende:

[..]

Door de grammatica leer je wel gestructureerd denken, iets wat voor een beta duidelijk toegevoegde waarde heeft. Maar al dat gelul eromheen wordt tegenwoordig alleen nog maar gebruikt door mensen om te laten zien dat ze "beter ontwikkeld" zijn dan anderen.
Je leert al gestructureerd denken bij alle beta vakken, daar heb je echt geen latijn/grieks voor nodig. Die zijn daar een stuk effectiever in bovendien.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_76661612
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:57 schreef Ringo het volgende:

[..]

De middelmaat is overal in groten getale aanwezig. Daar kan je je beter niks van aantrekken. Een bèta met minder tunnelvisie dan talent ziet natuurlijk wél uitdaging in de analyse van een hoogstaande taal als klassiek Grieks. Al was het alleen maar om de methodologie van het vertalen. Net zoals de betere alfa's met respect en bewondering kijken naar hoe exacte wetenschappers hun vak uitoefenen. De meest interessante ontwikkelingen vinden plaats op het grens- en breukvlak.
Flauwekul, op me 14e programmeerde ik Assembly, dat is stukken nuttiger als het leren van grieks of latijn, door Assembly te leren leer je pas echt denken, ipv vage shit te vertalen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 10 januari 2010 @ 23:31:03 #284
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76661623
Quod licet lovi non licet Rita

Overigens ben ik geen Latinist. Ik lees hier slechts mee.Anders wist ik wel hoe ik van de os een domme koe maakte.

[ Bericht 11% gewijzigd door voyeur op 10-01-2010 23:42:34 ]
Here we are now, entertain us.
  zondag 10 januari 2010 @ 23:35:48 #285
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_76661866
quote:
Op zondag 10 januari 2010 17:14 schreef TubewayDigital het volgende:
Veel ouders en hun kids kiezen gymnasium vanwege de kleinschaligheid of om eindelijk van die mavo/vmbo apen af te zijn. Niet vanwege het Latijn of Grieks. IPV het vertalen van de klassieken af te schaffen zouden ze dus veel beter kleinschalige VWO scholen kunnen beginnen.
De aanwezigheid van latijn en grieks is juist een van de redenen waarom die scholen zo kleinschalig blijven. Veel mensen die 'de extra waarde' ervan niet snappen gooien hun kinderen er niet op.

De extra drempel zorgt ervoor dat je een school krijgt vol met kinderen die de extra uitdaging willen hebben - vaak slimme en gemotiveerde kinderen - of waarvan de ouders gewoon geilen op de extra status die het oplevert. En dat is prima, niks mis mee als sommige onderwijs types wat minder toegankelijk zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryon op 10-01-2010 23:42:43 ]
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 10 januari 2010 @ 23:41:33 #286
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76662156
quote:
Op zondag 10 januari 2010 23:27 schreef kingmob het volgende:

[..]

Je leert al gestructureerd denken bij alle beta vakken, daar heb je echt geen latijn/grieks voor nodig. Die zijn daar een stuk effectiever in bovendien.
Dat valt tegen m.i. Op de universiteit leer je dat zeker wel bij bèta-vakken (als het goed is), maar een eigen vertaling maken van een ongeziene tekst vereist aardig wat inzicht en analysevermogen. Het is veel meer dan alleen dom woordjes stampen.

Dit terwijl menigeen met dom maniertjes leren tal van wiskundesommen nog weet op te lossen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 10 januari 2010 @ 23:45:14 #287
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76662331
Maar er is wel wat voor te zeggen dat het leren van assembly of microcode een vergelijkbare vaardigheid is, met dezelfde voordelen in het latere leven. De taal veroudert, maar de analytische vaardigheid blijft je bij.
Here we are now, entertain us.
  zondag 10 januari 2010 @ 23:51:21 #288
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_76662620
quote:
Op zondag 10 januari 2010 23:45 schreef voyeur het volgende:
Maar er is wel wat voor te zeggen dat het leren van assembly of microcode een vergelijkbare vaardigheid is, met dezelfde voordelen in het latere leven. De taal veroudert, maar de analytische vaardigheid blijft je bij.
Niet bepaald.

Door het leren van klassieke talen krijg je ook toegang tot een ongekende bron aan culturele verrijking die je mist als je enkel voor het oefenen van analytische vaardigheden gaat. Deze kennis en vorming komt binnen de samenleving veel vaker van pas dan men denkt. Als die hard beta heb je dan bijvoorbeeld nog steeds een toegang tot de culturele sociale elite, iets dat voor je netwerk en maatschappelijk succes van buitengewoon veel waarde kan blijken te zijn.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_76662695
quote:
Op zondag 10 januari 2010 23:51 schreef Ryon het volgende:

[..]

Niet bepaald.

Door het leren van klassieke talen krijg je ook toegang tot een ongekende bron aan culturele verrijking die je mist als je enkel voor het oefenen van analytische vaardigheden gaat. Deze kennis en vorming komt binnen de samenleving veel vaker van pas dan men denkt. Als die hard beta heb je dan bijvoorbeeld nog steeds een toegang tot de culturele sociale elite, iets dat voor je netwerk en maatschappelijk succes van buitengewoon veel waarde kan blijken te zijn.
Ik las ook de boekjes van me zus, die gymnasium deed, kortom van de culturele kant heb ik weinig gemist
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 10 januari 2010 @ 23:56:37 #290
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76662901
quote:
Op zondag 10 januari 2010 23:51 schreef Ryon het volgende:

[..]

Niet bepaald.

Door het leren van klassieke talen krijg je ook toegang tot een ongekende bron aan culturele verrijking die je mist als je enkel voor het oefenen van analytische vaardigheden gaat. Deze kennis en vorming komt binnen de samenleving veel vaker van pas dan men denkt. Als die hard beta heb je dan bijvoorbeeld nog steeds een toegang tot de culturele sociale elite, iets dat voor je netwerk en maatschappelijk succes van buitengewoon veel waarde kan blijken te zijn.
Ik ben alfa noch beta, maar beheers mijn talen en kan toevallig ook assembly schrijven. Afgestudeerd in een sociale wetenschap en in informatica so don´t tell me. Je laatste zin lijkt overigens een letter te missen.
Here we are now, entertain us.
  maandag 11 januari 2010 @ 00:07:15 #291
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_76663478
quote:
Op zondag 10 januari 2010 23:56 schreef voyeur het volgende:

[..]

Ik ben alfa noch beta, maar beheers mijn talen en kan toevallig ook assembly schrijven. Afgestudeerd in een sociale wetenschap en in informatica so don´t tell me.
Don't tell you what? Dat het leren van een klassieke taal in het latere leven andere voordelen oplevert dan het leren van een taal als assembly? Dat zou jij dan toch moeten begrijpen?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 11 januari 2010 @ 00:15:53 #292
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76663812
quote:
Op maandag 11 januari 2010 00:07 schreef Ryon het volgende:

[..]

Don't tell you what? Dat het leren van een klassieke taal in het latere leven andere voordelen oplevert dan het leren van een taal als assembly? Dat zou jij dan toch moeten begrijpen?
Het zal je verbazen, maar het is een vergelijkbaar vermogen. Het is een analytische vaardigheid waar je veel plezier van hebt. Het citeren van Proust is soms wel een binnenkomer, terwijl ik zelden hoor dat je met een stukje machinecode het ijs breekt, maar je hersens en training zijn overeenkomstig..
Ik wil niet pleiten voor de concentratie op het een of het ander, maar juist voor de gelijkstelling. Je kunt in je vrije tijd Homerus lezen of het processor handboek van Intel doornemen. Het één wordt dan mogelijk je professie en het ander je liefhebberij, maar dat doet er voor je algemene ontwikkeling weinig toe.
Here we are now, entertain us.
pi_76664196
Er zit natuurlijk een groot verschil tussen een tekst vertalen en een wiskundig probleem te lijf gaan. Voor beide heb je stevige analytische vaardigheden nodig maar wel verschillende soorten, het vraagt om een hele andere aanpak. Je kan niet zeggen dat de een nuttiger is dan de ander. Je kan ook niet zeggen dat timmerkennis belangrijker is dan kennis van loodgieten. Ze hebben beide hun nut, en wat dat nut precies is is afhankelijk van wat je ermee doet en wat je nodig hebt om je doelen te bereiken. Voor de een (die misschien programmeur wil worden) heeft wiskunde meer nut, voor de ander (die bijv vertaler wil worden) is Latijn en Grieks veel waardevoller.
  maandag 11 januari 2010 @ 00:31:23 #294
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_76664310
quote:
Op zondag 10 januari 2010 23:30 schreef raptorix het volgende:

[..]

Flauwekul, op me 14e programmeerde ik Assembly, dat is stukken nuttiger als het leren van grieks of latijn, door Assembly te leren leer je pas echt denken, ipv vage shit te vertalen.
Waarom leren mensen eigenlijk Sanskriet? -- alleen Latijn en Grieks is echt wel genoeg.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 11 januari 2010 @ 00:34:26 #295
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_76664399
quote:
Op maandag 11 januari 2010 00:15 schreef voyeur het volgende:

[..]

Het zal je verbazen, maar het is een vergelijkbaar vermogen. Het is een analytische vaardigheid waar je veel plezier van hebt. Het citeren van Proust is soms wel een binnenkomer, terwijl ik zelden hoor dat je met een stukje machinecode het ijs breekt, maar je hersens en training zijn overeenkomstig..
Ik wil niet pleiten voor de concentratie op het een of het ander, maar juist voor de gelijkstelling. Je kunt in je vrije tijd Homerus lezen of het processor handboek van Intel doornemen. Het één wordt dan mogelijk je professie en het ander je liefhebberij, maar dat doet er voor je algemene ontwikkeling weinig toe.
Met het laatste punt ben ik het dus niet eens. Ik snap dat de training van je hersens overeenkomstig is en het op dat punt waarschijnlijk weinig uitmaakt welke vorm van analytische vorming je hebt gehad.

Maar het intensief bezig zijn met een klassieke taal vormt je tegelijkertijd ook in cultureel opzicht. De kennis en de inzichten die je er - op dat moment onbewust! - extra mee opdoet geeft je op (iets) latere leeftijd de mogelijkheid om je zelf nog meer te verdiepen. Binnen de culturele en intellectuele kringen in Nederland - of eigenlijk de gegoede burgerij in het algemeen - is het vrij gewoon dat je bepaalde klassieke kennis hebt en dan niet alleen omdat het toevallig je hobby is. Mensen die in plaats daarvan alles weten over een oude processor worden een beetje - of een beetje erg - vreemd aangekeken.

Als je regelmatig naar de opera, het toneel of musea gaat dan merk je de invloed van een klassieke opleiding al. Ook binnen de (inter)nationale literatuur komen klassieke thema's en kennis regelmatig terug. Je hoeft niet perse kunstgeschiedenis gestuurd te hebben om daarvan te kunnen genieten.

Mijn kind stuur ik hoe dan ook naar een categoraal gymnasium toe. Naast de kleinschaligheid en het over het algemeen kwalitatief goede onderwijs biedt de extra vorming ook behoorlijk veel voordelen. Hoewel het natuurlijk niet noodzakelijk is voor een gelukkig en rijk leven, helpt het wel behoorlijk.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_76664503
quote:
Op maandag 11 januari 2010 00:34 schreef Ryon het volgende:
Mijn kind stuur ik hoe dan ook naar een categoraal gymnasium toe.
Heeft je kind er zelf nog iets over te zeggen?
  maandag 11 januari 2010 @ 00:41:35 #297
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_76664597
quote:
Op maandag 11 januari 2010 00:37 schreef Farenji het volgende:

[..]

Heeft je kind er zelf nog iets over te zeggen?
Nee, behalve dan dat hij of zij maar genoeg punten gaat halen voor haar of zijn cito toets.

Mocht het zo zijn dat mijn kind niet instaat denkt te zijn - of gewoon niet instaat is - om een dergelijk schooltype aan te kunnen, dan is het natuurlijk handiger om het kind naar een goede andere school te sturen. Maar.. Als het kind slim genoeg is, dan heb je als ouder op die leeftijd nog genoeg te zeggen over wat voor een soort schooltype het kind gaat doen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_76664689
quote:
Op maandag 11 januari 2010 00:27 schreef Farenji het volgende:
Er zit natuurlijk een groot verschil tussen een tekst vertalen en een wiskundig probleem te lijf gaan. Voor beide heb je stevige analytische vaardigheden nodig maar wel verschillende soorten, het vraagt om een hele andere aanpak. Je kan niet zeggen dat de een nuttiger is dan de ander. Je kan ook niet zeggen dat timmerkennis belangrijker is dan kennis van loodgieten. Ze hebben beide hun nut, en wat dat nut precies is is afhankelijk van wat je ermee doet en wat je nodig hebt om je doelen te bereiken. Voor de een (die misschien programmeur wil worden) heeft wiskunde meer nut, voor de ander (die bijv vertaler wil worden) is Latijn en Grieks veel waardevoller.
Ik weet het niet hoor. Ik ben slecht in talen omdat ik de losse woorden niet kan onthouden. Wel goed in grammatica, wel goed in exacte vakken en ik kan redelijk programmeren. (Ik ben ook wel handig, dus ik kan redelijk timmeren, spitten en leidingen aanleggen.)
Ik zie ook wel parallellen tussen mensen- en computertalen. Meer dan tussen programmeren en wiskunde.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 11 januari 2010 @ 00:47:45 #299
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76664764
quote:
Op maandag 11 januari 2010 00:44 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik weet het niet hoor. Ik ben slecht in talen omdat ik de losse woorden niet kan onthouden. Wel goed in grammatica, wel goed in exacte vakken en ik kan redelijk programmeren. (Ik ben ook wel handig, dus ik kan redelijk timmeren, spitten en leidingen aanleggen.)
Ik zie ook wel parallellen tussen mensen- en computertalen. Meer dan tussen programmeren en wiskunde.
Ik zie ook wel parallellen tussen mensen- en computertalen. Meer dan tussen programmeren en wiskunde

Dat was mijn punt ook. Reverse assembly van microcode is totaal niet vergelijkbaar met een cursusje Basic.
Here we are now, entertain us.
pi_76664886
quote:
Op maandag 11 januari 2010 00:41 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nee, behalve dan dat hij of zij maar genoeg punten gaat halen voor haar of zijn cito toets.

Mocht het zo zijn dat mijn kind niet instaat denkt te zijn - of gewoon niet instaat is - om een dergelijk schooltype aan te kunnen, dan is het natuurlijk handiger om het kind naar een goede andere school te sturen. Maar.. Als het kind slim genoeg is, dan heb je als ouder op die leeftijd nog genoeg te zeggen over wat voor een soort schooltype het kind gaat doen.
Mijn ouders hadden daar weinig over te zeggen in ieder geval. Ik had ook best naar de havo voor muziek en dans kunnen gaan als voorbereiding op het conservatorium en dat hadden ze ook okay gevonden. Zou jij daar ook achter staan als je kind dat zou willen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')