 
		 
			 
			
			
			Redde rationem! De avonturen van Marcus, Cornelia en avus.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:39 schreef Thomas B. het volgende:
Ow god
Marcus et Cornelia in hortus ambulant. Subito Marcus serpentem videt. "Mater, Mater", Marcus exclamat.. en verder weet ik 'm niet meer.
 
			 
			
			
			Juist! En de canis die met de stok geslagen werd :pquote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:49 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Redde rationem! De avonturen van Marcus, Cornelia en avus.
 
			 
			
			
			Ik kan me nog 'Felix in columna est' herinneren. Wat een jeugdsentiment!quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:36 schreef Mwanatabu het volgende:
Felix in horto sedet. Marcus et Lucius gemini sunt. "Eheu!" mater exclamat. Irata est.

 Al die lamballen van tegenwoordig krijgen het op een presenteerblaadje aangeboden.
 Al die lamballen van tegenwoordig krijgen het op een presenteerblaadje aangeboden.    
  
			 
			
			
			quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:36 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Felix in horto sedet. Marcus et Lucius gemini sunt. "Eheu!" mater exclamat. Irata est.
 
											 
			 
			
			
			Nou ja, dat verklaart dan ook waarom ze niet meer leren vertalen he?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:59 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik kan me nog 'Felix in columna est' herinneren. Wat een jeugdsentiment!
Google ik net even op 'Via Nova', blijk je alle vertalingen zo te kunnen vinden, plus nog heel veel meer.Al die lamballen van tegenwoordig krijgen het op een presenteerblaadje aangeboden.

 
			 
			
			
			
 
			 
			
			
			quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Heb je ook twee zussen en een broer die geen klassieke talen gevolgd hebben als controlegroep?
 .
. .
.
											 
			 
			
			
			quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:12 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb nog een leuk boekje, Jippus et Jannica, Latijnse versie van Jip en Janneke.
 . Die heb ik ook
. Die heb ik ook  . Maar mijn Latijn is niet goed genoeg om er heel veel van te snappen
. Maar mijn Latijn is niet goed genoeg om er heel veel van te snappen  Gelukkig is het een tweetalige versie, dat scheelt dan weer
 Gelukkig is het een tweetalige versie, dat scheelt dan weer  .
. .
.
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Wtf?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:12 schreef Isegrim het volgende:
...
Fok in het Latijn: http://chat.yle.fi/latini/viewforum.php?f=1&sid=a1425d07f0192ae1f95e1a12c57ad901
 
											 
			 
			
			
			Gaat wel voornamelijk over het Latijn en taalkundige zaken volgens mij, maar er wordt wel echt in het Latijn gepost.quote:
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Het een sluit het ander niet uit. Leren om te gaan met Latijn doet je een heel andere wijze kennis maken met taal, en daarbij bewust te worden van de eigenaardigheden van taal, een andere manier van woordvorming, van omgaan met tijden, die ook voor het Engels van pas komen. Naast natuurlijk dat nog eens veel ‘moeilijke’ Engelse woorden uit het Latijn afkomstig zijn, en natuurlijk ook in de Engelse literaire wereld genoeg teruggegrepen wordt op het klassieke gedachtegoed.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:20 schreef Dawwa het volgende:
Het niveau van Engels opkrikken is een veel betere investering dan Latijns/Grieks. Engels is de huidige mondiale academische taal.
 
			 
			
			
			Ik dacht dat je geen klassieke talen had gedaan? Of kan Google Translate ook met Latijn omgaan?quote:

 
											 
			 
			
			
			Ik heb een beetje zelfstudie gedaan, een paar jaar terug, dus ik kan wel een beetje Latijn lezenquote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:26 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik dacht dat je geen klassieke talen had gedaan? Of kan Google Translate ook met Latijn omgaan?
Dat zou echt lame zijn, gooien die kutkoters hun Cicero gewoon in Google Translate.
 En ik ben nog steeds moed aan het verzamelen om verder te gaan
 En ik ben nog steeds moed aan het verzamelen om verder te gaan  
											 
			 
			
			
			 ) waardoor ik nu een beetje in de problemen zit..Maarja ik wil het kunnen, maar het is af en toe gewoon lastig
 ) waardoor ik nu een beetje in de problemen zit..Maarja ik wil het kunnen, maar het is af en toe gewoon lastig   Ik ben nu trouwens bezig met Seneca, fijn dit soort zinnen in je hoofd stampen:
  Ik ben nu trouwens bezig met Seneca, fijn dit soort zinnen in je hoofd stampen:  
											 
			 
			
			
			Ik zou het zelf wel weer eens willen oppakken, Latijn met name. Grieks heb ik altijd minder leuk gevonden.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:27 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik heb een beetje zelfstudie gedaan, een paar jaar terug, dus ik kan wel een beetje Latijn lezenEn ik ben nog steeds moed aan het verzamelen om verder te gaan
 
			 
			
			
			Textkit.com is een hele fijne sitequote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:28 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik zou het zelf wel weer eens willen oppakken, Latijn met name. Grieks heb ik altijd minder leuk gevonden.
 Daar staan handboeken op, uitwerkingen van opdrachten, er is een forum waar je terecht kunt met je vragen...
 Daar staan handboeken op, uitwerkingen van opdrachten, er is een forum waar je terecht kunt met je vragen...
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
  
			 
			
			
			Ga ik naar die website:quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:29 schreef Viking84 het volgende:
Textkit.com is een hele fijne siteDaar staan handboeken op, uitwerkingen van opdrachten, er is een forum waar je terecht kunt met je vragen...
Allemaal Fok!kers met jeugdsentiment?quote:Too many connections
 
											 
			 
			
			
			Jij zou graag zien dat men op middelbare scholen meer aandacht besteedde aan exacte vakken, niet? Noem mij eens een ontdekking uit de twintigste-eeuwse natuur- of wiskunde die gedaan werd door mensen die louter gebruik maakten van hun GBV.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:14 schreef ErwinRommel het volgende:
En daardoor zouden ze zgn meer van de wereld begrijpen dan mensen die hun GBV gebruiken.
Dat is grote kolder natuurlijk.
 
			 
			
			
			Het aardige is, als je discussies van b.v. Lorentz, Heisenberg of Einstein leest, dat die mensen op zeer klassieke leest geschoeid zijn, dat die ook hun Kant kennen, dat die een heel referentiekader hanteren dat stevig verankerd is in het klassieke denken. Dan gaat het met name natuurlijk om de interpretatie van de wiskundige formules (die wiskunde moet ook niet onderschat worden), maar ook die is m.i. belangrijk.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:44 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Jij zou graag zien dat men op middelbare scholen meer aandacht besteedde aan exacte vakken, niet? Noem mij eens een ontdekking uit de twintigste-eeuwse natuur- of wiskunde die gedaan werd door mensen die louter gebruik maakten van hun GBV.
 
			 
			
			
			 .
.
											 
			 
			
			
			Dat is natuurlijk eigenlijk ook gewoon zo.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:54 schreef Viking84 het volgende:
Nou nou, met al dat verheerlijken van de klassieken hier zou je als niet-gymnasiast bijna het gevoel krijgen dat je verloren bent.
 
											 
			 
			
			
			Nee, je bent niet verloren natuurlijk. Je kunt ook prima door een bos lopen als je alleen het verschil tussen drijfsijzen en vliegsijzen kent, en tussen bomen en ander groen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:54 schreef Viking84 het volgende:
Nou nou, met al dat verheerlijken van de klassieken hier zou je als niet-gymnasiast bijna het gevoel krijgen dat je verloren bent.
 
			 
			
			
			de gemiddelde beta wil al niks weten van de wetenschapsfilosofie van hun vakgebied, laat staan van zoiets niet-wetenschappelijks als klassieke talen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het aardige is, als je discussies van b.v. Lorentz, Heisenberg of Einstein leest, dat die mensen op zeer klassieke leest geschoeid zijn, dat die ook hun Kant kennen, dat die een heel referentiekader hanteren dat stevig verankerd is in het klassieke denken. Dan gaat het met name natuurlijk om de interpretatie van de wiskundige formules (die wiskunde moet ook niet onderschat worden), maar ook die is m.i. belangrijk.
Voor b.v. Leibniz, Galileo en Newton kun je dit natuurlijk ook moeiteloos doortrekken. In die zin geldt ook voor bèta’s dat je zonder benul van de klassieken afsnijdt van 2 millennia intellectuele geschiedenis.
 
											 
			 
			
			
			Ecce, Felix in horto est. Columna in horto stat. Felix in columna sedet et cogitat: 'Carpe diem!'quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:59 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik kan me nog 'Felix in columna est' herinneren. Wat een jeugdsentiment!

Dat dus. De accenten liggen op klassieke vorming. Een afschaffing van klassieke talen, betekent direct ook de dood van het gymnasium.quote:Uhuh, Latijn en Grieks zijn de pilaren waar het gymnasium op rust. Zonder die twee vakken geen gymnasium meer.
Wat een non-argument. Kortzichtig om nu te bepalen dat iemand met kennis van klassieke talen zich per defintie verheven voelt. De huidige samenleving vindt haar fundamenten in de klassieke wereld. In die tijd zijn ze tenslotte ook eens begonnen met hun 'GBV'. En waarom het wiel opnieuw uitvinden...quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:14 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En daarvoor heeft men dus zgn Latijn/Grieks nodig? Laat me niet lachen zeg.
Het is puur en enkel omdat men zichzelf dan kan beschouwen tot een soort van "elitair" wezen, WANT ze hebben Latijn/Grieks gestudeerd.
En daardoor zouden ze zgn meer van de wereld begrijpen dan mensen die hun GBV gebruiken.
Dat is grote kolder natuurlijk.
 
			 
			
			
			 
  )
 ) 
											 
			 
			
			
			 Ik kreeg een boekje van de Nederlandse Vereniging van Classici omdat ik het hoogste cijfer van mijn examenjaar had in Latijn. Boekje met fabels van Aesopos.
 Ik kreeg een boekje van de Nederlandse Vereniging van Classici omdat ik het hoogste cijfer van mijn examenjaar had in Latijn. Boekje met fabels van Aesopos. 
 
											 
			 
			
			
			Quod licet lovi non licet bovi.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:05 schreef Isegrim het volgende:
Ik deed ook in beide examen. Een acht en een negen.Ik kreeg een boekje van de Nederlandse Vereniging van Classici omdat ik het hoogste cijfer van mijn examenjaar had in Latijn. Boekje met fabels van Aesopos.
In dat laatste jaar vijf uur per week Grieks, vijf uur per week Latijn.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Mooi hè? En dat naast vier andere talen, plus geschiedenis, in mijn geval. Die tien uur per week was niet alleen het laatste maar ook het voorlaatste jaar. Dat is écht heel veel, achteraf bezien. Intensieve lessen ook. Vergelijk dat maar eens met het aantal college-uren van een gemiddelde universitaire alfa-studie. Dat was een lachertje. Geen wonder dat ik achteraf veel meer waarde hecht aan mijn middelbare schoolopleiding. Dat was bikkelen, en ik gehoorzaamde nog gewoon.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:05 schreef Isegrim het volgende:
Ik deed ook in beide examen. Een acht en een negen.Ik kreeg een boekje van de Nederlandse Vereniging van Classici omdat ik het hoogste cijfer van mijn examenjaar had in Latijn. Boekje met fabels van Aesopos.
In dat laatste jaar vijf uur per week Grieks, vijf uur per week Latijn.
 Leren spijbelen heb ik pas op de uni.
 Leren spijbelen heb ik pas op de uni.
											 
			 
			
			
			Maar jij studeerde dan ook Nederlands, nietwaar?quote:Op zondag 10 januari 2010 00:18 schreef Ringo het volgende:
[..]
Leren spijbelen heb ik pas op de uni.
 
											 
			 
			
			
			Dat klopt.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:23 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar jij studeerde dan ook Nederlands, nietwaar?
 Hobbystudie voor mislukte schrijvers en andere beroepsalcoholisten.
 Hobbystudie voor mislukte schrijvers en andere beroepsalcoholisten.  
											 
			 
			
			
			Tenzij de boeken over wiskunde, natuurwetenschappen en technische onderwerpen een grotere informatiedichtheid hebben doordat informatie op compacte wijze gecommuniceerd wordt in formules.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Je kunt nog zo goed in talen zijn, er gaat altijd nog veel werk in zitten. Kijk maar naar de dikte van de boekjes van bijvoorbeeld de propeduese wiskunde en die van Romaanse talen of zo. Als beide zo getalenteerd zijn dat ze alles in een keer begrijpen, dan ben je met wiskunde zo door de stof heen, terwijl de talen toch enige tijd kosten.
 
			 
			
			
			Nou, ik ben het wel met zijn gevoel eens: ik had in het eerste jaar op de LH wel het idee dat er veel herhaald werd en dat ik op het gym veel harder gewerkt had.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:23 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar jij studeerde dan ook Nederlands, nietwaar?
 
			 
			
			
			Dat is minstens zo'n probleem, maar daar gaat het hier niet over.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goh, de jongens en meisje die Latijn en Grieks doen komen ook eens ergens achter. De stof bij natuurkunde is zo ongeveer gehalveerd, en wiskunde bestaat nu al uit A, B, C en D. Maar nee, we gaan ons druk maken over twee fossiele talen. Ieder z'n hobby natuurlijk, maar dit is echt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen.
 
			 
			
			
			Neeneenee Bolkesteijn, niet in omgekeerde volgorde gaan redeneren, als een gefrustreerde stumper. Onderwijs is geen wedstrijd tussen alfa en bèta. Blijkbaar hebben de hardcore cijferneukers zitten slapen. Dom, onterecht en onverdiend. Beter opletten dus.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goh, de jongens en meisje die Latijn en Grieks doen komen ook eens ergens achter. De stof bij natuurkunde is zo ongeveer gehalveerd, en wiskunde bestaat nu al uit A, B, C en D. Maar nee, we gaan ons druk maken over twee fossiele talen. Ieder z'n hobby natuurlijk, maar dit is echt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Ook dat. Zeker als je de macht uit de handen van docenten wegslaat en neerlegt in die van leerlingen.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:40 schreef Tijn het volgende:
Het is natuurlijk ook een hele bewuste keuze geweest bij de invoering van de tweede fase dat het leren breder, maar minder diep zou gaan.
Het is niet zo gek dat de lesstof per vak in elkaar stort als het aantal vakken wordt verviervoudigd.
 
											 
			 
			
			
			Ik heb mij met hand en tand verzet tegen de Tweede Fase (en dan niet via die lompe staking maar door een brief te schrijven aan de minister en doordat ik mij weigerde in te spannen voor de nieuwe vakken) maar dat heeft niet mogen baten.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:35 schreef Ringo het volgende:
Neeneenee Bolkesteijn, niet in omgekeerde volgorde gaan redeneren, als een gefrustreerde stumper. Onderwijs is geen wedstrijd tussen alfa en bèta. Blijkbaar hebben de hardcore cijferneukers zitten slapen. Dom, onterecht en onverdiend. Beter opletten dus.
 De Tweede Fase is vooral door oud 'niet-beta' studenten bedacht, dus vandaar dat ik hen er altijd aan de haren bij sleep. Zolang de 'niet-beta' insteek bij  OC&W niet veranderd zal de afkalving van het onderwijs door blijven gaan.
 De Tweede Fase is vooral door oud 'niet-beta' studenten bedacht, dus vandaar dat ik hen er altijd aan de haren bij sleep. Zolang de 'niet-beta' insteek bij  OC&W niet veranderd zal de afkalving van het onderwijs door blijven gaan.
											 
			 
			
			
			Waarbij aangetekend zij dat bij Galileo en Newton ook nog wat hersenschimmen meewogen die voor latere fysici hadden afgedaan.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het aardige is, als je discussies van b.v. Lorentz, Heisenberg of Einstein leest, dat die mensen op zeer klassieke leest geschoeid zijn, dat die ook hun Kant kennen, dat die een heel referentiekader hanteren dat stevig verankerd is in het klassieke denken. Dan gaat het met name natuurlijk om de interpretatie van de wiskundige formules (die wiskunde moet ook niet onderschat worden), maar ook die is m.i. belangrijk.
Voor b.v. Leibniz, Galileo en Newton kun je dit natuurlijk ook moeiteloos doortrekken. In die zin geldt ook voor bèta’s dat je zonder benul van de klassieken afsnijdt van 2 millennia intellectuele geschiedenis.
 
			 
			
			
			Wat dat onderscheid betreft:quote:Op zondag 10 januari 2010 00:35 schreef Ringo het volgende:
Onderwijs is geen wedstrijd tussen alfa en bèta.
Als de middelbare school inderdaad iets in de hand werkt, is het het idee dat er een enigermate zinnige compartimentering van wetenschappen mogelijk is, met vaststaande profielen, die dan adequaat voorbereiden op de universitaire wereld. Daartoe heb je de technische, en de niet-technische. Alfa’s doen dan talen, bèta’s doen exacte vakken.quote:Men kan geesteswetenschappen tegenover natuurwetenschappen zien stellen, natuurwetenschappen tegenover cultuurwetenschappen of tegenover menswetenschappen. Daarnaast nemen sommigen nog een groep van formele wetenschappen aan, wiskunde en logica, die door anderen, mirabile dictu, tot de natuurwetenschappen gerekend worden, terwijl ook wel geprobeerd wordt de wetenschappen der levende natuur in een aparte groep onder te brengen. In ons land is tegenwoordig een indeling in α- en β-wetenschappen in zwang, die veelal stilzwijgend met de onderscheiding tussen geestes- en natuurwetenschappen geïdentificeerd wordt.
Al deze indelingen lijden aan de voor een classificatie destructieve euvelen dat ten eerste geen duidelijk indelingscriterium wordt aangegeven, dat ten tweede niet iedere wetenschap één en ook niet meer dan één plaats vindt en dat ten derde nooit een tableau wordt opgesteld waarin men zien kan waar een bepaald vak terecht is gekomen. Die in α- en β-wetenschappen vertoont nog het speciale zwak dat ze kennelijk geïnspireerd is door een grove en van allerlei toevallige factoren afhankelijke splitsing in schooltypen, terwijl men zulk een splitsing, zo men haar maken wil, juist op een aanwezige, wel doordachte indeling in de wetenschappen zou moeten baseren.
Het is merkwaardig om te zien met hoeveel gemoedsrust men zich algemeen van deze indelingsterminologie bedient, alsof zij een in de natuur der dingen liggende en zonder meer te aanvaarden gegevenheid was, terwijl elk kritisch onderzoek haar ontoereikendheid aantoont.
[…]
Dezelfde fatale neiging liever verschilpunten te accentueren dan op overeenstemming te letten, is ook in ons onderwijsstelsel op te merken, namelijk in de hartstocht waarmee men daar de α-β tegenstelling cultiveert. Men acht het vanzelfsprekend dat ieder schooltype in een α- en een β-afdeling gesplitst is; men voert die splitsing zelfs uit bij schooltypen als de AMS die nog niet eens bestaan. Daardoor doordringt men de jeugd al van het denkbeeld dat die splitsing in de natuur der dingen ligt; bovendien worden aan de indeling vaak zeer ongewenste prestigekwesties verbonden; men ziet wederzijds op elkaar neer en het gebeurt niet zelden dat de leraren door hun uitlatingen over andere studierichtingen dan de eigene deze gevoelens aanwakkeren. De op school verkregen indrukken blijven echter vaak het leven door voortwerken en helpen ertoe mede de houding van vijandige afgeslotenheid ten aanzien van bepaalde gebieden van het denken aan te kweken.
Dijksterhuis, Wiskunde als cultuurelement (opgenomen in Clio’s stiefkind).
 
			 
			
			
			Daar spreek je een waar woord. Ik heb zelf de specialisatie Oude Geschiedenis gekozen, en wat mij daarin bijzonder interesseert - al heb ik tot mijn spijt weinig kennis van de exacte wetenschappen - is het zogenaamde ''haperen'' van de wetenschappen na het Hellenisme.quote:Op zondag 10 januari 2010 10:35 schreef Iblis het volgende:
Ik durf er namelijk aardig wat om te verwedden dat als het vak “Griekse en Latijnse Taal en Cultuur” dat er een enge α-definitie van cultuur gehanteerd wordt waar de wiskunde buiten de boot valt. Dit terwijl één van de hoofdpijlers van het Griekse cultuurgoed hun wis- en natuurkunde was.
Euclides’ bewijs over de oneindigheid der priemgetallen is van zo’n ontstellende schoonheid en elegantie, dat kan als intellectuele prestatie wedijveren met hoofdprestaties van de Griekse cultuur. Zul je zoiets ooit krijgen op het Gymnasium? Nee, want het is bèta, en men beperkt zich tot de toneelstukken, oraties, mythen en epen. Niet dat die onbelangrijk zijn, zeer zeker niet. Maar men veronachtzaamt wel veel, en men zet een alfa-bèta-tegenstelling nog weer even aan.
 
			 
			
			
			Zoals al opgemerkt, het is geen wedstrijdje. De algemene neiging van mensen om datgene waar zij zelf goed in zijn belangrijker te achten dan iets wat ze niet kunen moeten we in deze maar overheen kijken.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goh, de jongens en meisje die Latijn en Grieks doen komen ook eens ergens achter. De stof bij natuurkunde is zo ongeveer gehalveerd, en wiskunde bestaat nu al uit A, B, C en D. Maar nee, we gaan ons druk maken over twee fossiele talen. Ieder z'n hobby natuurlijk, maar dit is echt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen.
Ja, maar iemand die daar echt veel talent voor heeft zal daar toch zo doorheen zijn. Qua betatalent zijn de verschillen tussen mensen groter, als je het vertaalt naar de benodigde inspanning om iets onder de knie te krijgen. Alle gymnasiasten kunnen wel een beetje wiskunde, en alle gymnasiasten kunnen wel een beetje taal. Alleen zo'n vak heeft op een gegeven moment een niveau waarop het onderscheid wordt gemaakt tussen de getalenteerden en de niet-getalenteerden, in die zin dat de niet-getalenteerden het gewoon niet kunnen. De betavakken zitten halverwege het gymnasium al op dat niveau, de talen halen dat niveau niet tot de zesde: Als ze maar hard genoeg werken dan kan elke betagymnasiast een voldoende halen op Frans op het eindexamen. Maar niet elke gymnasiast, die hele mooie cijfers haalt op de talen, kan eindexamen natuurkunde of wiskunde aan op dat niveau.quote:Tenzij de boeken over wiskunde, natuurwetenschappen en technische onderwerpen een grotere informatiedichtheid hebben doordat informatie op compacte wijze gecommuniceerd wordt in formules.
 
			 
			
			
			 
   
 
											 
			 
			
			
			Bijna alle beta's die ik ken hebben op het gymnasium gezeten.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 23:09 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
de gemiddelde beta wil al niks weten van de wetenschapsfilosofie van hun vakgebied, laat staan van zoiets niet-wetenschappelijks als klassieke talen.
 
			 
			
			
			Bij mijn studie sterrenkunde had vrijwel niemand gym gedaan.quote:Op zondag 10 januari 2010 13:28 schreef thabit het volgende:
[..]
Bijna alle beta's die ik ken hebben op het gymnasium gezeten.
 
			 
			
			
			Waarom doe je dan geen fucking atheneumquote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:57 schreef Thomas B. het volgende:
Weet je wat het probleem is? Niet dat het vak zo moeilijk zou zijn, maar dat ze het zo vreselijk saai en oubollig maken. Die teksten zijn verschrikkelijk! Ik heb goftedomme zes jaar verhalen zitten vertalen over mensen die al minstens 1500 jaar dood waren, over oorlogen en veldslagen waar geen einde aan leek te komen. Dodelijke vermoeiende gedichten die je op een gegeven moment echt je strot uitkomen als je 16 bent.
 
											 
			 
			
			
			Tja, er zit een duidelijke pikorde tussen de verschillende betastudies.quote:Op zondag 10 januari 2010 15:33 schreef kingmob het volgende:
[..]
Bij mijn studie sterrenkunde had vrijwel niemand gym gedaan.
 
			 
			
			
			Vooruit, het is dan ook een halve alpha-studie.quote:Op zondag 10 januari 2010 15:37 schreef thabit het volgende:
[..]
Tja, er zit een duidelijke pikorde tussen de verschillende betastudies.
 
			 
			
			
			Dat kun je natuurlijk niet weten he.quote:Op zondag 10 januari 2010 15:41 schreef kingmob het volgende:
[..]
De toegevoegde waarde is voor mij altijd nihil gebleken.
 
			 
			
			
			Juist wel dus, want ik heb het ruim 4 jaar wel gedaan en ik heb het verschil tussen gymnasium en atheneum meegemaakt, Dat maakt me bij uitstek geschikt om het in te kunnen zienquote:
 
											 
			 
			
			
			Niet voor Nederlands, helaasquote:Op zondag 10 januari 2010 15:41 schreef kingmob het volgende:
hetzelfde geld voor mij voor geschiedenis.
 .
. 
											 
			 
			
			
			Dat is natuurlijk helemaal waar. Als je eenmaal begrijpt wat het verschil is tussen een gerundium en een gerundivum, dan heb je eigenlijk alles wel weer gezien wat er op dat gebied te zien valt.quote:Op zondag 10 januari 2010 15:41 schreef kingmob het volgende:
[..]
Vooruit, het is dan ook een halve alpha-studie.
Maar serieus, in de 5e latijn laten vallen (ik had 8 vakken) is 1 van de betere beslissingen in mijn leven geweest. De toegevoegde waarde is voor mij altijd nihil gebleken. de krenten heb ik verder allang uit de pap gevist op mijn eigen houtje, hetzelfde geld voor mij voor geschiedenis.
 
			 
			
			
			Daar doe ik idd niet aan zelfstudie en vind ik fouten maken als deze niet bijzonder erg, dus het klopt wel jaquote:Op zondag 10 januari 2010 15:47 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Niet voor Nederlands, helaas.
[/flauw]
 
											 
			 
			
			
			Er is een enorm verschil tussen alles gezien hebben en een minimale toegevoegde waarde voor een persoon. De praktische waarde van Latijn/grieks is gewoon klein. Het voordeel voor het leren van meerdere talen heb je al na een paar jaar en met de taal perfect kunnen bereik je dagelijks maar weinig. Dat is slechts nuttig voor enkele studies, maar niet voor je algemene ontwikkeling.quote:Op zondag 10 januari 2010 15:48 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk helemaal waar. Als je eenmaal begrijpt wat het verschil is tussen een gerundium en een gerundivum, dan heb je eigenlijk alles wel weer gezien wat er op dat gebied te zien valt.
 
			 
			
			
			De middelmaat is overal in groten getale aanwezig. Daar kan je je beter niks van aantrekken. Een bèta met minder tunnelvisie dan talent ziet natuurlijk wél uitdaging in de analyse van een hoogstaande taal als klassiek Grieks. Al was het alleen maar om de methodologie van het vertalen. Net zoals de betere alfa's met respect en bewondering kijken naar hoe exacte wetenschappers hun vak uitoefenen. De meest interessante ontwikkelingen vinden plaats op het grens- en breukvlak.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 23:09 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
de gemiddelde beta wil al niks weten van de wetenschapsfilosofie van hun vakgebied, laat staan van zoiets niet-wetenschappelijks als klassieke talen.
 
			 
			
			
			Moet ik nu zeggen: "Goh dat had ik nou bij de stelling van Pythagoras."quote:Op zondag 10 januari 2010 15:48 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk helemaal waar. Als je eenmaal begrijpt wat het verschil is tussen een gerundium en een gerundivum, dan heb je eigenlijk alles wel weer gezien wat er op dat gebied te zien valt.
 Wat een gebazel.
 Wat een gebazel.
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			moet eens zien hoeveel woorden in de diverse talen er vandaan komen...quote:Op zaterdag 9 januari 2010 00:19 schreef __Saviour__ het volgende:
De praktische waarde van die talen is tegenwoordig echt nihil. Het is een zichzelf instandhoudend en elitair wanend wereldje.
 
			 
			
			
			Door de grammatica leer je wel gestructureerd denken, iets wat voor een beta duidelijk toegevoegde waarde heeft. Maar al dat gelul eromheen wordt tegenwoordig alleen nog maar gebruikt door mensen om te laten zien dat ze "beter ontwikkeld" zijn dan anderen.quote:Op zondag 10 januari 2010 15:56 schreef kingmob het volgende:
[..]
Er is een enorm verschil tussen alles gezien hebben en een minimale toegevoegde waarde voor een persoon. De praktische waarde van Latijn/grieks is gewoon klein. Het voordeel voor het leren van meerdere talen heb je al na een paar jaar en met de taal perfect kunnen bereik je dagelijks maar weinig. Dat is slechts nuttig voor enkele studies, maar niet voor je algemene ontwikkeling.
Voor iemand met mijn interesses en bèta-signatuur is de toegevoegde waarde gewoon erg klein. Als het gymnasium zich niet ontwikkeld zou het dus ook wel eens erg snel af kunnen lopen, zeker met de huidige bijna openlijke haat van het 'volk' tegen intellectuelen die ik af en toe proef.
 
			 
			
			
			Precies, maar daar heb je 'praktisch' niks aan. Kaders bieden een door velen als prettig ervaren veiligheid, maar het gymnasium is er voor de mensen die de kaders bepalen, niet voor degenen die er binnen moeten blijven.quote:Op zondag 10 januari 2010 15:57 schreef Ringo het volgende:
[..]
De middelmaat is overal in groten getale aanwezig. Daar kan je je beter niks van aantrekken. Een bèta met minder tunnelvisie dan talent ziet natuurlijk wél uitdaging in de analyse van een hoogstaande taal als klassiek Grieks. Al was het alleen maar om de methodologie van het vertalen. Net zoals de betere alfa's met respect en bewondering kijken naar hoe exacte wetenschappers hun vak uitoefenen. De meest interessante ontwikkelingen vinden plaats op het grens- en breukvlak.
 
			 
			
			
			Op het atheneum waar ik op zat alvorens over te stappen naar een gynasium (omdat ik ook Grieks wilde leren), was dat een reden dat je, onder bepaalde voorwaarden, Latijn mocht kiezen in plaats van wiskunde.quote:Op zondag 10 januari 2010 16:16 schreef thabit het volgende:
[..]
Door de grammatica leer je wel gestructureerd denken, iets wat voor een beta duidelijk toegevoegde waarde heeft.
 
			 
			
			
			Mensen die op de middelbare school wel goed wiskunde kunnen maar niet goed zijn in grammatica kan ik ook sterk afraden om een studie zuivere wiskunde te gaan doen, want die zullen gewoon niet gaan begrijpen wat een bewijs is.quote:Op zondag 10 januari 2010 16:31 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Op het atheneum waar ik op zat alvorens over te stappen naar een gynasium (omdat ik ook Grieks wilde leren), was dat een reden dat je, onder bepaalde voorwaarden, Latijn mocht kiezen in plaats van wiskunde.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Heb dat ook nooit begrepen. Ik heb ook voor de school gekozen en niet voor de onderwijsvorm. Als het was aangeboden zonder Latijn had ik dat denk ik liever gedaan toen. Achteraf gezien ben ik wel blij dat ik Latijn gehad heb.quote:Op zondag 10 januari 2010 17:14 schreef TubewayDigital het volgende:
Veel ouders en hun kids kiezen gymnasium vanwege de kleinschaligheid of om eindelijk van die mavo/vmbo apen af te zijn. Niet vanwege het Latijn of Grieks. IPV het vertalen van de klassieken af te schaffen zouden ze dus veel beter kleinschalige VWO scholen kunnen beginnen.
 
			 
			
			
			Een negatieve motivatie dus, vaak nog die van de ouders ook. Slechte zaak. Mijn ouders hadden niks te kiezen. Ik wilde naar het gym dus ik ging. Had zelf al bedacht dat ik van die apen weinig kon leren.quote:Op zondag 10 januari 2010 17:14 schreef TubewayDigital het volgende:
Veel ouders en hun kids kiezen gymnasium vanwege de kleinschaligheid of om eindelijk van die mavo/vmbo apen af te zijn. Niet vanwege het Latijn of Grieks. IPV het vertalen van de klassieken af te schaffen zouden ze dus veel beter kleinschalige VWO scholen kunnen beginnen.
 
			 
			
			
			En Grieks, mag ik hopen? Gymnasium zonder Grieks, een atleet zonder benen.quote:Op zondag 10 januari 2010 17:18 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Heb dat ook nooit begrepen. Ik heb ook voor de school gekozen en niet voor de onderwijsvorm. Als het was aangeboden zonder Latijn had ik dat denk ik liever gedaan toen. Achteraf gezien ben ik wel blij dat ik Latijn gehad heb.
 
											 
			 
			
			
			Grieks heb ik een jaar of twee gehad, maar wij konden daarna één klassieke taal laten vallen. Toen heb Grieks laten vallen en aangevuld met andere vakken die meer in mijn interessegebied lagen.quote:Op zondag 10 januari 2010 17:20 schreef Ringo het volgende:
[..]
En Grieks, mag ik hopen? Gymnasium zonder Grieks, een atleet zonder benen.
 
			 
			
			
			Hm, twee jaar, dat is te overzien. Natuurlijk veel te weinig nog, maar goed. Ik geloof dat wij van klas 2 tot en met 4 verplicht Grieks en Latijn volgden; Latijn begon in klas 1, na klas 4 mocht je één klassieke taal laten vallen. Ongeveer hetzelfde dus.quote:Op zondag 10 januari 2010 17:23 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Grieks heb ik een jaar of twee gehad, maar wij konden daarna één klassieke taal laten vallen. Toen heb Grieks laten vallen en aangevuld met andere vakken die meer in mijn interessegebied lagen.
 
			 
			
			
			Ik vind die opmerking niet zo flauw hoor. We zitten hier toch met mensen die minstens een deel van het gym hebben gedaan en de regels voor d-dt-d van de tegenwoordige tijd en het voltooid deelwoord zijn bijzonder eenvoudig. Toch kom ik in bijna elke post wel zo'n fout tegen. En dan maar klagen dat de scholieren van tegenwoordig zo'n laag niveau hebben.quote:Op zondag 10 januari 2010 15:47 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Niet voor Nederlands, helaas.
[/flauw]
 
			 
			
			
			Interessante stelling. Bewijs?quote:Op zondag 10 januari 2010 16:38 schreef thabit het volgende:
[..]
Mensen die op de middelbare school wel goed wiskunde kunnen maar niet goed zijn in grammatica kan ik ook sterk afraden om een studie zuivere wiskunde te gaan doen, want die zullen gewoon niet gaan begrijpen wat een bewijs is.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Laten we eisen dat de partijprogramma’s voortaan uitsluitend nog in het Latijn opgesteld mogen worden.quote:Op zondag 10 januari 2010 21:17 schreef voyeur het volgende:
Vanaf hier Verdonk doet in 38 gemeenten mee zie je wat het probleem is als mensen het Nederlands niet beheersen (en dat nota bene van immigranten verwachten). Dat is de officiele site van een politieke partij en de semantische blunders zijn om te huilen.
 
			 
			
			
			Ik zou al blij zijn als ze in het Nederlands opgesteld werden. Moet je je die arme immigranten voorstellen die erachter proberen te komen wat er van ze verlangd wordt. Lezen zo´n stukje partijprogramma voor en worden dan afgewezen door de IND wegens onvoldoende beheersing van het Nederlands. (hoop ik dan hé, ik vrees dat zo´n ambtenaar net als de gemiddelde agent geen notie heeft).quote:Op zondag 10 januari 2010 22:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Laten we eisen dat de partijprogramma’s voortaan uitsluitend nog in het Latijn opgesteld mogen worden.
 
			 
			
			
			
			 
			 
			
			
			Je leert al gestructureerd denken bij alle beta vakken, daar heb je echt geen latijn/grieks voor nodig. Die zijn daar een stuk effectiever in bovendien.quote:Op zondag 10 januari 2010 16:16 schreef thabit het volgende:
[..]
Door de grammatica leer je wel gestructureerd denken, iets wat voor een beta duidelijk toegevoegde waarde heeft. Maar al dat gelul eromheen wordt tegenwoordig alleen nog maar gebruikt door mensen om te laten zien dat ze "beter ontwikkeld" zijn dan anderen.
 
			 
			
			
			Flauwekul, op me 14e programmeerde ik Assembly, dat is stukken nuttiger als het leren van grieks of latijn, door Assembly te leren leer je pas echt denken, ipv vage shit te vertalen.quote:Op zondag 10 januari 2010 15:57 schreef Ringo het volgende:
[..]
De middelmaat is overal in groten getale aanwezig. Daar kan je je beter niks van aantrekken. Een bèta met minder tunnelvisie dan talent ziet natuurlijk wél uitdaging in de analyse van een hoogstaande taal als klassiek Grieks. Al was het alleen maar om de methodologie van het vertalen. Net zoals de betere alfa's met respect en bewondering kijken naar hoe exacte wetenschappers hun vak uitoefenen. De meest interessante ontwikkelingen vinden plaats op het grens- en breukvlak.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			De aanwezigheid van latijn en grieks is juist een van de redenen waarom die scholen zo kleinschalig blijven. Veel mensen die 'de extra waarde' ervan niet snappen gooien hun kinderen er niet op.quote:Op zondag 10 januari 2010 17:14 schreef TubewayDigital het volgende:
Veel ouders en hun kids kiezen gymnasium vanwege de kleinschaligheid of om eindelijk van die mavo/vmbo apen af te zijn. Niet vanwege het Latijn of Grieks. IPV het vertalen van de klassieken af te schaffen zouden ze dus veel beter kleinschalige VWO scholen kunnen beginnen.
 
			 
			
			
			Dat valt tegen m.i. Op de universiteit leer je dat zeker wel bij bèta-vakken (als het goed is), maar een eigen vertaling maken van een ongeziene tekst vereist aardig wat inzicht en analysevermogen. Het is veel meer dan alleen dom woordjes stampen.quote:Op zondag 10 januari 2010 23:27 schreef kingmob het volgende:
[..]
Je leert al gestructureerd denken bij alle beta vakken, daar heb je echt geen latijn/grieks voor nodig. Die zijn daar een stuk effectiever in bovendien.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Niet bepaald.quote:Op zondag 10 januari 2010 23:45 schreef voyeur het volgende:
Maar er is wel wat voor te zeggen dat het leren van assembly of microcode een vergelijkbare vaardigheid is, met dezelfde voordelen in het latere leven. De taal veroudert, maar de analytische vaardigheid blijft je bij.
 
			 
			
			
			Ik las ook de boekjes van me zus, die gymnasium deed, kortom van de culturele kant heb ik weinig gemistquote:Op zondag 10 januari 2010 23:51 schreef Ryon het volgende:
[..]
Niet bepaald.
Door het leren van klassieke talen krijg je ook toegang tot een ongekende bron aan culturele verrijking die je mist als je enkel voor het oefenen van analytische vaardigheden gaat. Deze kennis en vorming komt binnen de samenleving veel vaker van pas dan men denkt. Als die hard beta heb je dan bijvoorbeeld nog steeds een toegang tot de culturele sociale elite, iets dat voor je netwerk en maatschappelijk succes van buitengewoon veel waarde kan blijken te zijn.
 
											 
			 
			
			
			Ik ben alfa noch beta, maar beheers mijn talen en kan toevallig ook assembly schrijven. Afgestudeerd in een sociale wetenschap en in informatica so don´t tell me. Je laatste zin lijkt overigens een letter te missen.quote:Op zondag 10 januari 2010 23:51 schreef Ryon het volgende:
[..]
Niet bepaald.
Door het leren van klassieke talen krijg je ook toegang tot een ongekende bron aan culturele verrijking die je mist als je enkel voor het oefenen van analytische vaardigheden gaat. Deze kennis en vorming komt binnen de samenleving veel vaker van pas dan men denkt. Als die hard beta heb je dan bijvoorbeeld nog steeds een toegang tot de culturele sociale elite, iets dat voor je netwerk en maatschappelijk succes van buitengewoon veel waarde kan blijken te zijn.
 
			 
			
			
			Don't tell you what? Dat het leren van een klassieke taal in het latere leven andere voordelen oplevert dan het leren van een taal als assembly? Dat zou jij dan toch moeten begrijpen?quote:Op zondag 10 januari 2010 23:56 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ik ben alfa noch beta, maar beheers mijn talen en kan toevallig ook assembly schrijven. Afgestudeerd in een sociale wetenschap en in informatica so don´t tell me.
 
			 
			
			
			Het zal je verbazen, maar het is een vergelijkbaar vermogen. Het is een analytische vaardigheid waar je veel plezier van hebt. Het citeren van Proust is soms wel een binnenkomer, terwijl ik zelden hoor dat je met een stukje machinecode het ijs breekt, maar je hersens en training zijn overeenkomstig..quote:Op maandag 11 januari 2010 00:07 schreef Ryon het volgende:
[..]
Don't tell you what? Dat het leren van een klassieke taal in het latere leven andere voordelen oplevert dan het leren van een taal als assembly? Dat zou jij dan toch moeten begrijpen?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Waarom leren mensen eigenlijk Sanskriet? -- alleen Latijn en Grieks is echt wel genoeg.quote:Op zondag 10 januari 2010 23:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Flauwekul, op me 14e programmeerde ik Assembly, dat is stukken nuttiger als het leren van grieks of latijn, door Assembly te leren leer je pas echt denken, ipv vage shit te vertalen.
 
			 
			
			
			Met het laatste punt ben ik het dus niet eens. Ik snap dat de training van je hersens overeenkomstig is en het op dat punt waarschijnlijk weinig uitmaakt welke vorm van analytische vorming je hebt gehad.quote:Op maandag 11 januari 2010 00:15 schreef voyeur het volgende:
[..]
Het zal je verbazen, maar het is een vergelijkbaar vermogen. Het is een analytische vaardigheid waar je veel plezier van hebt. Het citeren van Proust is soms wel een binnenkomer, terwijl ik zelden hoor dat je met een stukje machinecode het ijs breekt, maar je hersens en training zijn overeenkomstig..
Ik wil niet pleiten voor de concentratie op het een of het ander, maar juist voor de gelijkstelling. Je kunt in je vrije tijd Homerus lezen of het processor handboek van Intel doornemen. Het één wordt dan mogelijk je professie en het ander je liefhebberij, maar dat doet er voor je algemene ontwikkeling weinig toe.
 
			 
			
			
			Heeft je kind er zelf nog iets over te zeggen?quote:Op maandag 11 januari 2010 00:34 schreef Ryon het volgende:
Mijn kind stuur ik hoe dan ook naar een categoraal gymnasium toe.
 
			 
			
			
			Nee, behalve dan dat hij of zij maar genoeg punten gaat halen voor haar of zijn cito toets.quote:Op maandag 11 januari 2010 00:37 schreef Farenji het volgende:
[..]
Heeft je kind er zelf nog iets over te zeggen?
 
			 
			
			
			Ik weet het niet hoor. Ik ben slecht in talen omdat ik de losse woorden niet kan onthouden. Wel goed in grammatica, wel goed in exacte vakken en ik kan redelijk programmeren. (Ik ben ook wel handig, dus ik kan redelijk timmeren, spitten en leidingen aanleggen.)quote:Op maandag 11 januari 2010 00:27 schreef Farenji het volgende:
Er zit natuurlijk een groot verschil tussen een tekst vertalen en een wiskundig probleem te lijf gaan. Voor beide heb je stevige analytische vaardigheden nodig maar wel verschillende soorten, het vraagt om een hele andere aanpak. Je kan niet zeggen dat de een nuttiger is dan de ander. Je kan ook niet zeggen dat timmerkennis belangrijker is dan kennis van loodgieten. Ze hebben beide hun nut, en wat dat nut precies is is afhankelijk van wat je ermee doet en wat je nodig hebt om je doelen te bereiken. Voor de een (die misschien programmeur wil worden) heeft wiskunde meer nut, voor de ander (die bijv vertaler wil worden) is Latijn en Grieks veel waardevoller.
 
			 
			
			
			Ik zie ook wel parallellen tussen mensen- en computertalen. Meer dan tussen programmeren en wiskundequote:Op maandag 11 januari 2010 00:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor. Ik ben slecht in talen omdat ik de losse woorden niet kan onthouden. Wel goed in grammatica, wel goed in exacte vakken en ik kan redelijk programmeren. (Ik ben ook wel handig, dus ik kan redelijk timmeren, spitten en leidingen aanleggen.)
Ik zie ook wel parallellen tussen mensen- en computertalen. Meer dan tussen programmeren en wiskunde.
 
			 
			
			
			Mijn ouders hadden daar weinig over te zeggen in ieder geval. Ik had ook best naar de havo voor muziek en dans kunnen gaan als voorbereiding op het conservatorium en dat hadden ze ook okay gevonden. Zou jij daar ook achter staan als je kind dat zou willen?quote:Op maandag 11 januari 2010 00:41 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, behalve dan dat hij of zij maar genoeg punten gaat halen voor haar of zijn cito toets.
Mocht het zo zijn dat mijn kind niet instaat denkt te zijn - of gewoon niet instaat is - om een dergelijk schooltype aan te kunnen, dan is het natuurlijk handiger om het kind naar een goede andere school te sturen. Maar.. Als het kind slim genoeg is, dan heb je als ouder op die leeftijd nog genoeg te zeggen over wat voor een soort schooltype het kind gaat doen.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |