abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76605494
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 17:50 schreef Farenji het volgende:

[..]

Logica zou wel een mooie zijn.
Maak er dan filosofie van. Zou op eke school gegeven moeten worden, vooral zaken als logica en wetenschapsfilosofie.
pi_76605773
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 17:41 schreef Tijn het volgende:

[..]

Die gestage noeste arbeid is bij wiskunde echter wel nodig om het kwartje te laten vallen voor mensen die er niet spectaculair veel aanleg voor hebben. En voor mensen met een talent voor taal is de arbeid die ze hoeven te verrichten om goede cijfers te halen niet te vergelijken met de moeite die het mensen met weinig aanleg kost om voldoendes te halen. Ik denk niet dat wiskunde en talen wat dit betreft zulke aparte werelden zijn als je hier doet voorkomen.
Je kunt nog zo goed in talen zijn, er gaat altijd nog veel werk in zitten. Kijk maar naar de dikte van de boekjes van bijvoorbeeld de propeduese wiskunde en die van Romaanse talen of zo. Als beide zo getalenteerd zijn dat ze alles in een keer begrijpen, dan ben je met wiskunde zo door de stof heen, terwijl de talen toch enige tijd kosten.
quote:
Maar tegelijkertijd ben ik het wel met je eens dat ik niet denk dat meer wiskunde nou zo effectief zal zijn. Sowieso is de wiskunde al niet te kinderachtig op het VWO. Het is jammer dat het allemaal zo optioneel is, maar goed, dat zijn de talen in principe ook.
Het lijkt mij onzin om het ene talent te vergooien omdat het andere er niet is.
quote:
Wat echter wel mooi zou zijn, is een ruimer aanbod exacte vakken. Nu komen alleen echt basisvakken aan bod, maar dat zou best wat rijker kunnen. Er zijn heel wat opleidingen aan technische universiteiten waarop je je beter zou kunnen voorbereiden als het aanbod exacte vakken op de middelbare school wat breder zou zijn.
Misschien wel, maar ik benader al het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs niet als voorbereiding op de eerstvolgende stap. Ik benader het meer als het vruchtbaar maken van de grond waarop dan later van alles en nog wat geplant kan worden dat flink kan bloeien. Je moet mensen met weinig intellectuele beperkingen niet te vroeg lastig vallen met beperkte perspectieven. Leer ze gewoon zoveel mogelijk, in datgene wat aansluit bij hun talent redden ze het toch wel.
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:58 schreef Tijn het volgende:
Ja, daar heb je zeker een punt. Het is echt belachelijk dat je met je Havo en een MBO+ opleiding de basis mag gaan leggen voor een stuk of 30 kinderen per jaar. Voor PABO zouden ze best VWO als minimumeis mogen stellen.
Niet als het VWO je echt zou voorbereiden op wetenschappelijk onderwijs en de Havo één stap lager zou zijn. De top wordt breedte en de subtop wordt te laag van niveau om een nieuwe generatie kinderen op te leiden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:07:16 #178
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_76606027
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 17:48 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dan zou het juist steeds makkelijker moeten worden.
Ik denk dat het ook steeds makkelijker wordt, omdat de norm omlaag gaat. Men wil immers zo veel mogelijk mensen laten slagen (heb dit zelf ook gezien). Het betekent niet dat kinderen dommer worden, er zitten meer 'dommere' kinderen (= die het niveau niet aankunnen) op gymnasia wegens het slechte toelatingsbeleid (again omdat ze zoveel mogelijk mensen willen wegens geld). Althans zo heb ik het op mijn school ervaren (klein zelfstandig gymnasium).
pi_76606118
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:07 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

Ik denk dat het ook steeds makkelijker wordt, omdat de norm omlaag gaat. Men wil immers zo veel mogelijk mensen laten slagen (heb dit zelf ook gezien). Het betekent niet dat kinderen dommer worden, er zitten meer 'dommere' kinderen (= die het niveau niet aankunnen) op gymnasia wegens het slechte toelatingsbeleid (again omdat ze zoveel mogelijk mensen willen wegens geld). Althans zo heb ik het op mijn school ervaren (klein zelfstandig gymnasium).
Op mijn (ook klein zelfstandig) gymnasium was dat totaal niet zo, maar dat is dus meer dan tien jaar geleden.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:12:58 #180
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_76606209
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 17:48 schreef Tijn het volgende:

[..]

Als de norm nu lager ligt dan 10 jaar geleden, waarom kwamen er dan toen minder kinderen in de problemen dan nu?
Beter toelatingsbeleid denk ik. Ik weet niet hoe het 10 jaar geleden was, maar bij mij (ben 2 jaar geleden geslaagd) zaten er heel veel kinderen voor wie het niveau toch eigenlijk te moeilijk was, en dus in de problemen kwamen. Maar onder het mom van zoveel kinderen laten slagen (wegens geld + reputatie), halen ze het toch.
pi_76606367
Afgezien van de hele discussie, zou ik het ontzettend zonde vinden als de kennis van Latijn en Grieks verloren gaat in onze samenleving. Ik ervaar het als een duidelijk meerwaarde, vooral daar waar het literatuur, kunst etc. betreft.
pi_76606940
Filosofie kregen wij ook en de vijfde en zesde, wel een beetje aan de zijlijn hoor. Vond het destijds ook niet echt interessant moet ik zeggen.
Informatica had ik wel heel graag willen hebben op niveau! Ik herinner me vaag een trimester met primitieve spreadsheets waarbij de ene helft van de klas zich zat te vervelen omdat ze zelf thuis van alles programmeerden voor de lol en dit echt Teletubbie-niveau was voor ze en de andere helft omdat het schijtsaai was en te abstract.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:38:18 #183
331 Merel
Be here now.
pi_76606953
Ik mis Beatrice in dit topic
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:42:04 #184
331 Merel
Be here now.
pi_76607063
Of Thaleia dan hè.
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_76607132
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:38 schreef Mwanatabu het volgende:
Filosofie kregen wij ook en de vijfde en zesde, wel een beetje aan de zijlijn hoor. Vond het destijds ook niet echt interessant moet ik zeggen.
Ik heb het gehad van de derde tot en met de zesde en ik vond het geweldig, maar bij zo'n vak wordt 90% van het plezier bepaald door de docent en de mijne was een pionier op het gebied van filosofie-onderwijs, schreef o.a. de eerste lesmethode. Veel geleerd van die man.
quote:
Informatica had ik wel heel graag willen hebben op niveau! Ik herinner me vaag een trimester met primitieve spreadsheets waarbij de ene helft van de klas zich zat te vervelen omdat ze zelf thuis van alles programmeerden voor de lol en dit echt Teletubbie-niveau was voor ze en de andere helft omdat het schijtsaai was en te abstract.
Herkenbaar! Werd bij ons gegeven door de wikunde-docent en stelde echt geen drol voor.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:55:14 #186
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_76607488
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:49 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik heb geen drol aan kennis over de citroenzuurcyclus, de slag bij nieuwpoort of "domus, domi domus, domo domui, domum, domo, domi domus, domorum, domis domibus, domos, domis domibus". Nutteloze ballast, voor een groot deel.
pi_76607544
Had dan 'ancilla' of 'avus' genomen.
pi_76607653
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:44 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik heb het gehad van de derde tot en met de zesde en ik vond het geweldig, maar bij zo'n vak wordt 90% van het plezier bepaald door de docent en de mijne was een pionier op het gebied van filosofie-onderwijs, schreef o.a. de eerste lesmethode. Veel geleerd van die man.
[..]
Juist! Bij ons werd geloof ik de tekenleraar gecharterd, en de leraar Grieks, beide goede mannen hoor, maar het was gewoon chaotisch en maar één trimestertje. Denk dat het vak vooral van de glamourwaarde op de rol verscheen. Jammer.
quote:
Herkenbaar! Werd bij ons gegeven door de wikunde-docent en stelde echt geen drol voor.
Ja! Bij ons een flapdrol van een wiskunde-lerares. Sowieso een vreugdeloos, vroeg uitgedroogd mens dat in de 7 jaar die ik over de middelbare school deed als een fruitautomaat 4 kinderen uitpoepte en eigenlijk geen zin had in leerlingen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_76607696
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:56 schreef Isegrim het volgende:
Had dan 'ancilla' of 'avus' genomen.
Servus! En dan "puella puellae puellae puellam puella" etc. en voor de onzijdige stammen weet ik het niet meer
pi_76607978
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:55 schreef Iblardi het volgende:

[..]
WTF!!

Het is echt veel dieper weggezakt dan ik dacht.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 19:22:33 #191
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_76608551
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 19:00 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Servus! En dan "puella puellae puellae puellam puella" etc. en voor de onzijdige stammen weet ik het niet meer
Templum!
pi_76608899
Ja en dan heb je ook nog de werkwoordsvervoegingen, praesens, imperfectum, perfectum, futurum.... en in het Grieks was het helemaal een ramp, met nog veel meer werkwoordstijden! Ik heb me een ongeluk zitten stampen met al die teringrijtjes.
pi_76609810
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 19:31 schreef Farenji het volgende:
Ja en dan heb je ook nog de werkwoordsvervoegingen, praesens, imperfectum, perfectum, futurum.... en in het Grieks was het helemaal een ramp, met nog veel meer werkwoordstijden! Ik heb me een ongeluk zitten stampen met al die teringrijtjes.
Jaja, de aoristus met alle onregelmatige vervoegingen en de Verschrikkelijke Wortelaoristus

Die aoristus heb ik nog wat aan gehad toen ik Armeens ging leren, want daar hebben ze hem ook. Als je hem dan echt live in actie hoort, wordt het een stuk logischer en ga je het gebruik echt aanvoelen. Met dank aan Grieks dus
  zaterdag 9 januari 2010 @ 20:32:36 #194
12221 Tijn