Fijn dat je dat met me eens bent, hopen dat de scholen ook inzien dat de verhouding Alfa-basis : Bèta-basis op het Gymnasium zo'n 4:1 is en dus gauw die talen afschaffenquote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:23 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
De meeste jongeren weten op dat moment nog niet precies wat ze willen doen. Dan moet je ze een brede basis zien te bieden.
ROFL nu komt de aap pas echt uit de mouw. Je zussen en broer lukte het wel op latijn en grieks te doen maar jou niet en jij was daardoor het domme jongetje binnen het gezin, en daar ben je nog steeds getraumatiseerd over. En je gaat ermee om door de waarde van klassieke talen stelselmatig te bagatelliseren.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:21 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat is goed voor lichaam en geest. Een gezond persoon dus. Van Latijn/Grieks heb ik niemand beter van zien worden. Ik doel daarmee op mijn 2 zussen en broer. Het heeft ze geen enkele meerwaarde opgeleverd.
Enkel de tand des tijds maakt ze wijzer. Ervaring dus plus een goede dosis GBV.
Talen afschaffen? Meer exacte vakken erbij zul je bedoelen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:28 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Fijn dat je dat met me eens bent, hopen dat de scholen ook inzien dat de verhouding Alfa-basis : Bèta-basis op het Gymnasium zo'n 4:1 is en dus gauw die talen afschaffen.
Ook primaquote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Talen afschaffen? Meer exacte vakken erbij zul je bedoelen.
Ik zei inderdaad ook 'of met gelijkwaardig advies'. De cito-toets zegt vrij weinig, maar aan de hand van de houding, cijfers en leerkrachtadvies in het basisonderwijs is wel een redelijke inschatting te maken van de capaciteiten van een leerling. Als dat overeen komt met de top, is dat sowieso een veel betere leidraad dan een enkele test.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 12:26 schreef Fides het volgende:
[..]
Mwah, weet ik niet. Cito-toets zegt niet alles natuurlijk. Gooi gewoon het niveau in de eerste jaren iets omhoog, zo vallen de minderen snel genoeg af. Bij mij in de klas er zijn mensen met 545 cum laude geslaagd (met een normale portie werk, niet elke dag uren aan het huiswerk maken ofzo), en anderen met 550 die al snel door de mand vielen en een paar jaar laten hun HAVO diploma hebben gehaald.
Inderdaad, ook al zo'n onderschoven kindje. Het is natuurlijk een tijdje geleden en internet bestond nog niet echt maar ik vond slechts een half jaar "computerles" van een uurtje per week in de eerste klas ook wat mager. Ja we mochten even aan "wordstar" ruiken. En ja, het andere half jaar kreeg ik dus de muziekles.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Talen afschaffen? Meer exacte vakken erbij zul je bedoelen.
De gemiddelde gediplomeerde scholier kan nog een computerprogramma schrijven, potverdorie.
OT: Natuurlijk hebben klassieke talen nut! Tegenwoordig wordt er in het taalonderwijs nog nauwelijks aandacht besteed aan ontleden. Juist bij de klassieke talen vormt ontleden de basis voor een goede vertaling! Om mijn leraar KT te citeren: "Nederlands leer je het best bij Latijn!"quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:49 schreef Farenji het volgende:
"domus, domi, domo, domum, domo, domi, domorum, domis, domos, domis".
Ja, daar heb je zeker een punt. Het is echt belachelijk dat je met je Havo en een MBO+ opleiding de basis mag gaan leggen voor een stuk of 30 kinderen per jaar. Voor PABO zouden ze best VWO als minimumeis mogen stellen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:56 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Het lijkt me overigens wel duidelijk dat de dramatische vertaalresultaten hun oorsprong vinden bij slecht taalonderwijs op de basisscholen. Dezelfde basisschooldocenten die de leerlingen niet kunnen leren rekenen, snappen natuurlijk ook geen bal van het ontleden van zinnen. Laten we daar wat aan doen, in plaats van de klassieke talen de nek om te draaien!
En dan ontbreekt de vocativus nog (dome).quote:
Maar jij bewijst in dit topic juist dat je onbedoeld dingen schrijft die je vermoedelijk niet meent. Bijv ´Ik zie echt niet in waarom Latijn of Grieks mijn hedendaagse kennis zou belemmeren.´quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:06 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat vind ik een onzin argument, sorry.
Het gaat erom dat je het jonge getalenteerde brein maximaal ontwikkelt. En daarvoor moet je het ook flink belasten met zaken die te moeilijk zijn voor mensen die zich het liefst beperken tot Jip en Janneketaal (welke reeks overigens ook exemplaren in het Latijn kent), daarnaast probeer je er zoveel mogelijk kennis in te proppen. Want anderen lang geleden al bedacht hebben hoef je dan zelf niet meer te doen, dan kun je al beginnen met zelf iets bedenken. De grap is dat omdat het om getalenteerde mensen gaat, je nog helemaal niet weet hoe of wat dat van pas gaat komen. Een trucje leren wat anderen voor je bedacht hebben en wat je dan later herhaaldelijk kunt uitvoeren is het voorrecht van de minder getalenteerden. De praktijk verandert, deze mensen worden opgeleid om die veranderingen vorm te geven.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:14 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En daarvoor heeft men dus zgn Latijn/Grieks nodig? Laat me niet lachen zeg.
Het is puur en enkel omdat men zichzelf dan kan beschouwen tot een soort van "elitair" wezen, WANT ze hebben Latijn/Grieks gestudeerd.
Je gaat uit van de misvatting dat een klassieke opleiding in de weg zou staan aan het gebruiken van het gezonde boerenverstand. Dat is natuurlijk niet zo. Het gezonde boerenverstand, waar het overigens nogal eens aan ontbreekt bij lageropgeleiden, is het minimale. Daar hoeft niet iedereen zicht tevreden mee te stellen.quote:En daardoor zouden ze zgn meer van de wereld begrijpen dan mensen die hun GBV gebruiken.
Dat is grote kolder natuurlijk.
Ik zeg ook niet dat het aan iedereen besteed is of zou moeten zijn, alleen overleven nietszeggende teksten doorgaans niet eens hun eigen eeuw, laat staan een twintigtal. Ik vraag me juist af wat de meerwaarde is van meer wiskunde voor de mensen die daarin getalenteerd zijn. In mijn beleving zijn degenen die op dat vlak sterk zijn dan ook meteen zo sterk dat ze het op hun sloffen doen. De harde betavakken zijn hard werk voor de mensen die er niet in uitblinken, maar degenen die er zoveel aanleg voor hebben dat ze er later echt wat mee gaan doen kunnen vervelen zich er toch mee. Het is nou eenmaal meer een kwestie van dat het kwartje valt dan van gestage noeste arbeid zoals bij de talen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:21 schreef Ireyon het volgende:
Je bedoelt de mensen op (Technische) Universiteiten die ook jarenlang hun tijd hebben verspild aan het vertalen van nietszeggende teksten en op de middelbare school liever meer lessen wiskunde hadden gehad?
Die gestage noeste arbeid is bij wiskunde echter wel nodig om het kwartje te laten vallen voor mensen die er niet spectaculair veel aanleg voor hebben. En voor mensen met een talent voor taal is de arbeid die ze hoeven te verrichten om goede cijfers te halen niet te vergelijken met de moeite die het mensen met weinig aanleg kost om voldoendes te halen. Ik denk niet dat wiskunde en talen wat dit betreft zulke aparte werelden zijn als je hier doet voorkomen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vraag me juist af wat de meerwaarde is van meer wiskunde voor de mensen die daarin getalenteerd zijn. In mijn beleving zijn degenen die op dat vlak sterk zijn dan ook meteen zo sterk dat ze het op hun sloffen doen. De harde betavakken zijn hard werk voor de mensen die er niet in uitblinken, maar degenen die er zoveel aanleg voor hebben dat ze er later echt wat mee gaan doen kunnen vervelen zich er toch mee. Het is nou eenmaal meer een kwestie van dat het kwartje valt dan van gestage noeste arbeid zoals bij de talen.
Heb je een voorbeeld van andere bètavakken die er gegeven zouden kunnen worden?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:41 schreef Tijn het volgende:
Maar tegelijkertijd ben ik het wel met je eens dat ik niet denk dat meer wiskunde nou zo effectief zal zijn. Sowieso is de wiskunde al niet te kinderachtig op het VWO. Het is jammer dat het allemaal zo optioneel is, maar goed, dat zijn de talen in principe ook. Wat echter wel mooi zou zijn, is een ruimer aanbod exacte vakken. Nu komen alleen echt basisvakken aan bod, maar dat zou best wat rijker kunnen. Er zijn heel wat opleidingen aan technische universiteiten waarop je je beter zou kunnen voorbereiden als het aanbod exacte vakken op de middelbare school wat breder zou zijn.
Het aanbod aan vakken is nu (met de tweede tweede fase) natuurlijk niet te vergelijken met wat in 1999 nog de norm was met het vakkenpakket.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:43 schreef Isegrim het volgende:
Latijn en Grieks zijn nu niet moeilijker dan toen ik er meer dan tien jaar geleden examen in deed. Met andere woorden: kinderen zijn dommer geworden.
Nee, de norm voor wat men moet kunnen gaat steeds omlaag.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:43 schreef Isegrim het volgende:
Latijn en Grieks zijn nu niet moeilijker dan toen ik er meer dan tien jaar geleden examen in deed. Met andere woorden: kinderen zijn dommer geworden.
Misschien wat praktischere vakken, zoals informatica, electrotechniek of bouwkunde?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:44 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Heb je een voorbeeld van andere bètavakken die er gegeven zouden kunnen worden?
Dan zou het juist steeds makkelijker moeten worden.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:47 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Nee, de norm voor wat men moet kunnen gaat steeds omlaag.
Als de norm nu lager ligt dan 10 jaar geleden, waarom kwamen er dan toen minder kinderen in de problemen dan nu?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:47 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Nee, de norm voor wat men moet kunnen gaat steeds omlaag.
Oh ja, de Tweede Fase. Die heb ik godzijdank gemist.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het aanbod aan vakken is nu (met de tweede tweede fase) natuurlijk niet te vergelijken met wat in 1999 nog de norm was met het vakkenpakket.
Er zal wel minder tijd zijn voor lessen in Latijn en Grieks, gok ik.
Logica zou wel een mooie zijn.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:44 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Heb je een voorbeeld van andere bètavakken die er gegeven zouden kunnen worden?
Maak er dan filosofie van. Zou op eke school gegeven moeten worden, vooral zaken als logica en wetenschapsfilosofie.quote:
Je kunt nog zo goed in talen zijn, er gaat altijd nog veel werk in zitten. Kijk maar naar de dikte van de boekjes van bijvoorbeeld de propeduese wiskunde en die van Romaanse talen of zo. Als beide zo getalenteerd zijn dat ze alles in een keer begrijpen, dan ben je met wiskunde zo door de stof heen, terwijl de talen toch enige tijd kosten.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Die gestage noeste arbeid is bij wiskunde echter wel nodig om het kwartje te laten vallen voor mensen die er niet spectaculair veel aanleg voor hebben. En voor mensen met een talent voor taal is de arbeid die ze hoeven te verrichten om goede cijfers te halen niet te vergelijken met de moeite die het mensen met weinig aanleg kost om voldoendes te halen. Ik denk niet dat wiskunde en talen wat dit betreft zulke aparte werelden zijn als je hier doet voorkomen.
Het lijkt mij onzin om het ene talent te vergooien omdat het andere er niet is.quote:Maar tegelijkertijd ben ik het wel met je eens dat ik niet denk dat meer wiskunde nou zo effectief zal zijn. Sowieso is de wiskunde al niet te kinderachtig op het VWO. Het is jammer dat het allemaal zo optioneel is, maar goed, dat zijn de talen in principe ook.
Misschien wel, maar ik benader al het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs niet als voorbereiding op de eerstvolgende stap. Ik benader het meer als het vruchtbaar maken van de grond waarop dan later van alles en nog wat geplant kan worden dat flink kan bloeien. Je moet mensen met weinig intellectuele beperkingen niet te vroeg lastig vallen met beperkte perspectieven. Leer ze gewoon zoveel mogelijk, in datgene wat aansluit bij hun talent redden ze het toch wel.quote:Wat echter wel mooi zou zijn, is een ruimer aanbod exacte vakken. Nu komen alleen echt basisvakken aan bod, maar dat zou best wat rijker kunnen. Er zijn heel wat opleidingen aan technische universiteiten waarop je je beter zou kunnen voorbereiden als het aanbod exacte vakken op de middelbare school wat breder zou zijn.
Niet als het VWO je echt zou voorbereiden op wetenschappelijk onderwijs en de Havo één stap lager zou zijn. De top wordt breedte en de subtop wordt te laag van niveau om een nieuwe generatie kinderen op te leiden.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:58 schreef Tijn het volgende:
Ja, daar heb je zeker een punt. Het is echt belachelijk dat je met je Havo en een MBO+ opleiding de basis mag gaan leggen voor een stuk of 30 kinderen per jaar. Voor PABO zouden ze best VWO als minimumeis mogen stellen.
Ik denk dat het ook steeds makkelijker wordt, omdat de norm omlaag gaat. Men wil immers zo veel mogelijk mensen laten slagen (heb dit zelf ook gezien). Het betekent niet dat kinderen dommer worden, er zitten meer 'dommere' kinderen (= die het niveau niet aankunnen) op gymnasia wegens het slechte toelatingsbeleid (again omdat ze zoveel mogelijk mensen willen wegens geld). Althans zo heb ik het op mijn school ervaren (klein zelfstandig gymnasium).quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:48 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dan zou het juist steeds makkelijker moeten worden.
Op mijn (ook klein zelfstandig) gymnasium was dat totaal niet zo, maar dat is dus meer dan tien jaar geleden.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:07 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook steeds makkelijker wordt, omdat de norm omlaag gaat. Men wil immers zo veel mogelijk mensen laten slagen (heb dit zelf ook gezien). Het betekent niet dat kinderen dommer worden, er zitten meer 'dommere' kinderen (= die het niveau niet aankunnen) op gymnasia wegens het slechte toelatingsbeleid (again omdat ze zoveel mogelijk mensen willen wegens geld). Althans zo heb ik het op mijn school ervaren (klein zelfstandig gymnasium).
Beter toelatingsbeleid denk ik. Ik weet niet hoe het 10 jaar geleden was, maar bij mij (ben 2 jaar geleden geslaagd) zaten er heel veel kinderen voor wie het niveau toch eigenlijk te moeilijk was, en dus in de problemen kwamen. Maar onder het mom van zoveel kinderen laten slagen (wegens geld + reputatie), halen ze het toch.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als de norm nu lager ligt dan 10 jaar geleden, waarom kwamen er dan toen minder kinderen in de problemen dan nu?
Ik heb het gehad van de derde tot en met de zesde en ik vond het geweldig, maar bij zo'n vak wordt 90% van het plezier bepaald door de docent en de mijne was een pionier op het gebied van filosofie-onderwijs, schreef o.a. de eerste lesmethode. Veel geleerd van die man.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:38 schreef Mwanatabu het volgende:
Filosofie kregen wij ook en de vijfde en zesde, wel een beetje aan de zijlijn hoor. Vond het destijds ook niet echt interessant moet ik zeggen.
Herkenbaar! Werd bij ons gegeven door de wikunde-docent en stelde echt geen drol voor.quote:Informatica had ik wel heel graag willen hebben op niveau! Ik herinner me vaag een trimester met primitieve spreadsheets waarbij de ene helft van de klas zich zat te vervelen omdat ze zelf thuis van alles programmeerden voor de lol en dit echt Teletubbie-niveau was voor ze en de andere helft omdat het schijtsaai was en te abstract.
quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:49 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik heb geen drol aan kennis over de citroenzuurcyclus, de slag bij nieuwpoort of "domus, domi domus, domo domui, domum, domo, domi domus, domorum, domis domibus, domos, domis domibus". Nutteloze ballast, voor een groot deel.
Juist! Bij ons werd geloof ik de tekenleraar gecharterd, en de leraar Grieks, beide goede mannen hoor, maar het was gewoon chaotisch en maar één trimestertje. Denk dat het vak vooral van de glamourwaarde op de rol verscheen. Jammer.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:44 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik heb het gehad van de derde tot en met de zesde en ik vond het geweldig, maar bij zo'n vak wordt 90% van het plezier bepaald door de docent en de mijne was een pionier op het gebied van filosofie-onderwijs, schreef o.a. de eerste lesmethode. Veel geleerd van die man.
[..]
Ja! Bij ons een flapdrol van een wiskunde-lerares. Sowieso een vreugdeloos, vroeg uitgedroogd mens dat in de 7 jaar die ik over de middelbare school deed als een fruitautomaat 4 kinderen uitpoepte en eigenlijk geen zin had in leerlingen.quote:Herkenbaar! Werd bij ons gegeven door de wikunde-docent en stelde echt geen drol voor.
Servus! En dan "puella puellae puellae puellam puella" etc. en voor de onzijdige stammen weet ik het niet meerquote:
Templum!quote:Op zaterdag 9 januari 2010 19:00 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Servus! En dan "puella puellae puellae puellam puella" etc. en voor de onzijdige stammen weet ik het niet meer
Jaja, de aoristus met alle onregelmatige vervoegingen en de Verschrikkelijke Wortelaoristusquote:Op zaterdag 9 januari 2010 19:31 schreef Farenji het volgende:
Ja en dan heb je ook nog de werkwoordsvervoegingen, praesens, imperfectum, perfectum, futurum.... en in het Grieks was het helemaal een ramp, met nog veel meer werkwoordstijden! Ik heb me een ongeluk zitten stampen met al die teringrijtjes.
Eigenlijk is automatisering in de huidige maatschappij zo belangrijk en zo veel aanwezig dat het bezopen is dat er mensen met een diploma van de middelbare school komen die nooit een regel code hebben geschreven in hun leven.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:38 schreef Mwanatabu het volgende:
Informatica had ik wel heel graag willen hebben op niveau!
Dat is niet heel moeilijk. Veel West-Europese talen hebben heel veel woorden die afstammen van Griekse en Latijnse woorden, de Romaanse talen hebben allemaal hun wortels in het Latijn, kennis van die talen maakt het begrijpen van diverse wetenschappen makkelijker omdat de nomenclatuur (potjes)Grieks en -Latijn is, zaken als vervoegingen en verbuigingen die in alle Arische talen voorkomen, worden aangeleerd en terloops krijg je wat mee over de klassieke geschiedenis en andere denkwijzen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:11 schreef ErwinRommel het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat eigenlijk het nut is van die klassieke talen zoals Latijns en Grieks?
Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 20:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Eigenlijk is automatisering in de huidige maatschappij zo belangrijk en zo veel aanwezig dat het bezopen is dat er mensen met een diploma van de middelbare school komen die nooit een regel code hebben geschreven in hun leven.
Iedereen zou in staat moeten zijn z'n computer te kunnen inzetten om iets simpels te automatiseren. Dat is immers waar ze voor zijn.
Oei, daar ging ik ook de mist in!quote:
Ook 'Via Nova' gehad als lesmethode?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 19:00 schreef Mwanatabu het volgende:
Servus! En dan "puella puellae puellae puellam puella" etc. en voor de onzijdige stammen weet ik het niet meer
Informatica kan ik inkomen, als het niet een cursus Windows is. Elektrotechniek kan geïntegreerd worden bij natuurkunde. Bouwkunde is vooral toegepaste natuurkunde (o.a. mechanica) met een sterk artistieke component. Nee, laten we het voorlopig bij de basisvakken wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie houden. Het onderwijsprogramma is al vol zat dankzij nutteloze vakken als verzorging en algemene natuurwetenschappen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:47 schreef Tijn het volgende:
Misschien wat praktischere vakken, zoals informatica, electrotechniek of bouwkunde?
quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:31 schreef lyolyrc het volgende:
...
Ook 'Via Nova' gehad als lesmethode?Volgens mij gebruikten we 'donum' als voorbeeld voor onzijdige vervoegingen.
...
Redde rationem! De avonturen van Marcus, Cornelia en avus.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:39 schreef Thomas B. het volgende:
Ow god
Marcus et Cornelia in hortus ambulant. Subito Marcus serpentem videt. "Mater, Mater", Marcus exclamat.. en verder weet ik 'm niet meer.
Juist! En de canis die met de stok geslagen werd :pquote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:49 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Redde rationem! De avonturen van Marcus, Cornelia en avus.
Ik kan me nog 'Felix in columna est' herinneren. Wat een jeugdsentiment!quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:36 schreef Mwanatabu het volgende:
Felix in horto sedet. Marcus et Lucius gemini sunt. "Eheu!" mater exclamat. Irata est.
quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:36 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Felix in horto sedet. Marcus et Lucius gemini sunt. "Eheu!" mater exclamat. Irata est.
Nou ja, dat verklaart dan ook waarom ze niet meer leren vertalen he?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:59 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik kan me nog 'Felix in columna est' herinneren. Wat een jeugdsentiment!
Google ik net even op 'Via Nova', blijk je alle vertalingen zo te kunnen vinden, plus nog heel veel meer.Al die lamballen van tegenwoordig krijgen het op een presenteerblaadje aangeboden.
![]()
quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Heb je ook twee zussen en een broer die geen klassieke talen gevolgd hebben als controlegroep?
quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:12 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb nog een leuk boekje, Jippus et Jannica, Latijnse versie van Jip en Janneke.
Wtf?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:12 schreef Isegrim het volgende:
...
Fok in het Latijn: http://chat.yle.fi/latini/viewforum.php?f=1&sid=a1425d07f0192ae1f95e1a12c57ad901
Gaat wel voornamelijk over het Latijn en taalkundige zaken volgens mij, maar er wordt wel echt in het Latijn gepost.quote:
Het een sluit het ander niet uit. Leren om te gaan met Latijn doet je een heel andere wijze kennis maken met taal, en daarbij bewust te worden van de eigenaardigheden van taal, een andere manier van woordvorming, van omgaan met tijden, die ook voor het Engels van pas komen. Naast natuurlijk dat nog eens veel ‘moeilijke’ Engelse woorden uit het Latijn afkomstig zijn, en natuurlijk ook in de Engelse literaire wereld genoeg teruggegrepen wordt op het klassieke gedachtegoed.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:20 schreef Dawwa het volgende:
Het niveau van Engels opkrikken is een veel betere investering dan Latijns/Grieks. Engels is de huidige mondiale academische taal.
Ik dacht dat je geen klassieke talen had gedaan? Of kan Google Translate ook met Latijn omgaan?quote:
Ik heb een beetje zelfstudie gedaan, een paar jaar terug, dus ik kan wel een beetje Latijn lezenquote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:26 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik dacht dat je geen klassieke talen had gedaan? Of kan Google Translate ook met Latijn omgaan?
Dat zou echt lame zijn, gooien die kutkoters hun Cicero gewoon in Google Translate.
Ik zou het zelf wel weer eens willen oppakken, Latijn met name. Grieks heb ik altijd minder leuk gevonden.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:27 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik heb een beetje zelfstudie gedaan, een paar jaar terug, dus ik kan wel een beetje Latijn lezenEn ik ben nog steeds moed aan het verzamelen om verder te gaan
Textkit.com is een hele fijne sitequote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:28 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik zou het zelf wel weer eens willen oppakken, Latijn met name. Grieks heb ik altijd minder leuk gevonden.
Ga ik naar die website:quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:29 schreef Viking84 het volgende:
Textkit.com is een hele fijne siteDaar staan handboeken op, uitwerkingen van opdrachten, er is een forum waar je terecht kunt met je vragen...
Allemaal Fok!kers met jeugdsentiment?quote:Too many connections
Jij zou graag zien dat men op middelbare scholen meer aandacht besteedde aan exacte vakken, niet? Noem mij eens een ontdekking uit de twintigste-eeuwse natuur- of wiskunde die gedaan werd door mensen die louter gebruik maakten van hun GBV.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:14 schreef ErwinRommel het volgende:
En daardoor zouden ze zgn meer van de wereld begrijpen dan mensen die hun GBV gebruiken.
Dat is grote kolder natuurlijk.
Het aardige is, als je discussies van b.v. Lorentz, Heisenberg of Einstein leest, dat die mensen op zeer klassieke leest geschoeid zijn, dat die ook hun Kant kennen, dat die een heel referentiekader hanteren dat stevig verankerd is in het klassieke denken. Dan gaat het met name natuurlijk om de interpretatie van de wiskundige formules (die wiskunde moet ook niet onderschat worden), maar ook die is m.i. belangrijk.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:44 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Jij zou graag zien dat men op middelbare scholen meer aandacht besteedde aan exacte vakken, niet? Noem mij eens een ontdekking uit de twintigste-eeuwse natuur- of wiskunde die gedaan werd door mensen die louter gebruik maakten van hun GBV.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |