abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 januari 2010 @ 23:13:01 #281
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76660582
Hic loquimur Latine.

Venite, heroes claviturae et magistri linguae Latinae!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 10 januari 2010 @ 23:27:10 #282
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_76661411
quote:
Op zondag 10 januari 2010 16:16 schreef thabit het volgende:

[..]

Door de grammatica leer je wel gestructureerd denken, iets wat voor een beta duidelijk toegevoegde waarde heeft. Maar al dat gelul eromheen wordt tegenwoordig alleen nog maar gebruikt door mensen om te laten zien dat ze "beter ontwikkeld" zijn dan anderen.
Je leert al gestructureerd denken bij alle beta vakken, daar heb je echt geen latijn/grieks voor nodig. Die zijn daar een stuk effectiever in bovendien.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_76661612
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:57 schreef Ringo het volgende:

[..]

De middelmaat is overal in groten getale aanwezig. Daar kan je je beter niks van aantrekken. Een bèta met minder tunnelvisie dan talent ziet natuurlijk wél uitdaging in de analyse van een hoogstaande taal als klassiek Grieks. Al was het alleen maar om de methodologie van het vertalen. Net zoals de betere alfa's met respect en bewondering kijken naar hoe exacte wetenschappers hun vak uitoefenen. De meest interessante ontwikkelingen vinden plaats op het grens- en breukvlak.
Flauwekul, op me 14e programmeerde ik Assembly, dat is stukken nuttiger als het leren van grieks of latijn, door Assembly te leren leer je pas echt denken, ipv vage shit te vertalen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 10 januari 2010 @ 23:31:03 #284
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76661623
Quod licet lovi non licet Rita

Overigens ben ik geen Latinist. Ik lees hier slechts mee.Anders wist ik wel hoe ik van de os een domme koe maakte.

[ Bericht 11% gewijzigd door voyeur op 10-01-2010 23:42:34 ]
Here we are now, entertain us.
  zondag 10 januari 2010 @ 23:35:48 #285
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_76661866
quote:
Op zondag 10 januari 2010 17:14 schreef TubewayDigital het volgende:
Veel ouders en hun kids kiezen gymnasium vanwege de kleinschaligheid of om eindelijk van die mavo/vmbo apen af te zijn. Niet vanwege het Latijn of Grieks. IPV het vertalen van de klassieken af te schaffen zouden ze dus veel beter kleinschalige VWO scholen kunnen beginnen.
De aanwezigheid van latijn en grieks is juist een van de redenen waarom die scholen zo kleinschalig blijven. Veel mensen die 'de extra waarde' ervan niet snappen gooien hun kinderen er niet op.

De extra drempel zorgt ervoor dat je een school krijgt vol met kinderen die de extra uitdaging willen hebben - vaak slimme en gemotiveerde kinderen - of waarvan de ouders gewoon geilen op de extra status die het oplevert. En dat is prima, niks mis mee als sommige onderwijs types wat minder toegankelijk zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryon op 10-01-2010 23:42:43 ]
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 10 januari 2010 @ 23:41:33 #286
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76662156
quote:
Op zondag 10 januari 2010 23:27 schreef kingmob het volgende:

[..]

Je leert al gestructureerd denken bij alle beta vakken, daar heb je echt geen latijn/grieks voor nodig. Die zijn daar een stuk effectiever in bovendien.
Dat valt tegen m.i. Op de universiteit leer je dat zeker wel bij bèta-vakken (als het goed is), maar een eigen vertaling maken van een ongeziene tekst vereist aardig wat inzicht en analysevermogen. Het is veel meer dan alleen dom woordjes stampen.

Dit terwijl menigeen met dom maniertjes leren tal van wiskundesommen nog weet op te lossen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 10 januari 2010 @ 23:45:14 #287
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76662331
Maar er is wel wat voor te zeggen dat het leren van assembly of microcode een vergelijkbare vaardigheid is, met dezelfde voordelen in het latere leven. De taal veroudert, maar de analytische vaardigheid blijft je bij.
  zondag 10 januari 2010 @ 23:51:21 #288
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_76662620
quote:
Op zondag 10 januari 2010 23:45 schreef voyeur het volgende:
Maar er is wel wat voor te zeggen dat het leren van assembly of microcode een vergelijkbare vaardigheid is, met dezelfde voordelen in het latere leven. De taal veroudert, maar de analytische vaardigheid blijft je bij.
Niet bepaald.

Door het leren van klassieke talen krijg je ook toegang tot een ongekende bron aan culturele verrijking die je mist als je enkel voor het oefenen van analytische vaardigheden gaat. Deze kennis en vorming komt binnen de samenleving veel vaker van pas dan men denkt. Als die hard beta heb je dan bijvoorbeeld nog steeds een toegang tot de culturele sociale elite, iets dat voor je netwerk en maatschappelijk succes van buitengewoon veel waarde kan blijken te zijn.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_76662695
quote:
Op zondag 10 januari 2010 23:51 schreef Ryon het volgende:

[..]

Niet bepaald.

Door het leren van klassieke talen krijg je ook toegang tot een ongekende bron aan culturele verrijking die je mist als je enkel voor het oefenen van analytische vaardigheden gaat. Deze kennis en vorming komt binnen de samenleving veel vaker van pas dan men denkt. Als die hard beta heb je dan bijvoorbeeld nog steeds een toegang tot de culturele sociale elite, iets dat voor je netwerk en maatschappelijk succes van buitengewoon veel waarde kan blijken te zijn.
Ik las ook de boekjes van me zus, die gymnasium deed, kortom van de culturele kant heb ik weinig gemist
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 10 januari 2010 @ 23:56:37 #290
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76662901
quote:
Op zondag 10 januari 2010 23:51 schreef Ryon het volgende:

[..]

Niet bepaald.

Ik ben alfa noch beta, maar beheers mijn talen en kan toevallig ook assembly schrijven. Afgestudeerd in een sociale wetenschap en in informatica so don´t tell me. Je laatste zin lijkt overigens een letter te missen.
  maandag 11 januari 2010 @ 00:07:15 #291
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_76663478
quote:
Op zondag 10 januari 2010 23:56 schreef voyeur het volgende:

[..]

Ik ben alfa noch beta, maar beheers mijn talen en kan toevallig ook assembly schrijven. Afgestudeerd in een sociale wetenschap en in informatica so don´t tell me.
Don't tell you what? Dat het leren van een klassieke taal in het latere leven andere voordelen oplevert dan het leren van een taal als assembly? Dat zou jij dan toch moeten begrijpen?
--
  maandag 11 januari 2010 @ 00:15:53 #292
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76663812
quote:
Op maandag 11 januari 2010 00:07 schreef Ryon het volgende:

[..]

Don't tell you what? Dat het leren van een klassieke taal in het latere leven andere voordelen oplevert dan het leren van een taal als assembly? Dat zou jij dan toch moeten begrijpen?
Het zal je verbazen, maar het is een vergelijkbaar vermogen. Het is een analytische vaardigheid waar je veel plezier van hebt. Het citeren van Proust is soms wel een binnenkomer, terwijl ik zelden hoor dat je met een stukje machinecode het ijs breekt, maar je hersens en training zijn overeenkomstig..
Ik wil niet pleiten voor de concentratie op het een of het ander, maar juist voor de gelijkstelling. Je kunt in je vrije tijd Homerus lezen of het processor handboek van Intel doornemen. Het één wordt dan mogelijk je professie en het ander je liefhebberij, maar dat doet er voor je algemene ontwikkeling weinig toe.
pi_76664196
Er zit natuurlijk een groot verschil tussen een tekst vertalen en een wiskundig probleem te lijf gaan. Voor beide heb je stevige analytische vaardigheden nodig maar wel verschillende soorten, het vraagt om een hele andere aanpak. Je kan niet zeggen dat de een nuttiger is dan de ander. Je kan ook niet zeggen dat timmerkennis belangrijker is dan kennis van loodgieten. Ze hebben beide hun nut, en wat dat nut precies is is afhankelijk van wat je ermee doet en wat je nodig hebt om je doelen te bereiken. Voor de een (die misschien programmeur wil worden) heeft wiskunde meer nut, voor de ander (die bijv vertaler wil worden) is Latijn en Grieks veel waardevoller.
  maandag 11 januari 2010 @ 00:31:23 #294
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_76664310
quote:
Op zondag 10 januari 2010 23:30 schreef raptorix het volgende:

[..]

Flauwekul, op me 14e programmeerde ik Assembly, dat is stukken nuttiger als het leren van grieks of latijn, door Assembly te leren leer je pas echt denken, ipv vage shit te vertalen.
Waarom leren mensen eigenlijk Sanskriet? -- alleen Latijn en Grieks is echt wel genoeg.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 11 januari 2010 @ 00:34:26 #295
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_76664399
quote:
Op maandag 11 januari 2010 00:15 schreef voyeur het volgende:

[..]

Het zal je verbazen, maar het is een vergelijkbaar vermogen. Het is een analytische vaardigheid waar je veel plezier van hebt. Het citeren van Proust is soms wel een binnenkomer, terwijl ik zelden hoor dat je met een stukje machinecode het ijs breekt, maar je hersens en training zijn overeenkomstig..
Ik wil niet pleiten voor de concentratie op het een of het ander, maar juist voor de gelijkstelling. Je kunt in je vrije tijd Homerus lezen of het processor handboek van Intel doornemen. Het één wordt dan mogelijk je professie en het ander je liefhebberij, maar dat doet er voor je algemene ontwikkeling weinig toe.
Met het laatste punt ben ik het dus niet eens. Ik snap dat de training van je hersens overeenkomstig is en het op dat punt waarschijnlijk weinig uitmaakt welke vorm van analytische vorming je hebt gehad.

Maar het intensief bezig zijn met een klassieke taal vormt je tegelijkertijd ook in cultureel opzicht. De kennis en de inzichten die je er - op dat moment onbewust! - extra mee opdoet geeft je op (iets) latere leeftijd de mogelijkheid om je zelf nog meer te verdiepen. Binnen de culturele en intellectuele kringen in Nederland - of eigenlijk de gegoede burgerij in het algemeen - is het vrij gewoon dat je bepaalde klassieke kennis hebt en dan niet alleen omdat het toevallig je hobby is. Mensen die in plaats daarvan alles weten over een oude processor worden een beetje - of een beetje erg - vreemd aangekeken.

Als je regelmatig naar de opera, het toneel of musea gaat dan merk je de invloed van een klassieke opleiding al. Ook binnen de (inter)nationale literatuur komen klassieke thema's en kennis regelmatig terug. Je hoeft niet perse kunstgeschiedenis gestuurd te hebben om daarvan te kunnen genieten.

Mijn kind stuur ik hoe dan ook naar een categoraal gymnasium toe. Naast de kleinschaligheid en het over het algemeen kwalitatief goede onderwijs biedt de extra vorming ook behoorlijk veel voordelen. Hoewel het natuurlijk niet noodzakelijk is voor een gelukkig en rijk leven, helpt het wel behoorlijk.
--
pi_76664503
quote:
Op maandag 11 januari 2010 00:34 schreef Ryon het volgende:
Mijn kind stuur ik hoe dan ook naar een categoraal gymnasium toe.
Heeft je kind er zelf nog iets over te zeggen?
  maandag 11 januari 2010 @ 00:41:35 #297
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_76664597
quote:
Op maandag 11 januari 2010 00:37 schreef Farenji het volgende:

[..]

Heeft je kind er zelf nog iets over te zeggen?
Nee, behalve dan dat hij of zij maar genoeg punten gaat halen voor haar of zijn cito toets.

Mocht het zo zijn dat mijn kind niet instaat denkt te zijn - of gewoon niet instaat is - om een dergelijk schooltype aan te kunnen, dan is het natuurlijk handiger om het kind naar een goede andere school te sturen. Maar.. Als het kind slim genoeg is, dan heb je als ouder op die leeftijd nog genoeg te zeggen over wat voor een soort schooltype het kind gaat doen.
--
pi_76664689
quote:
Op maandag 11 januari 2010 00:27 schreef Farenji het volgende:
Er zit natuurlijk een groot verschil tussen een tekst vertalen en een wiskundig probleem te lijf gaan. Voor beide heb je stevige analytische vaardigheden nodig maar wel verschillende soorten, het vraagt om een hele andere aanpak. Je kan niet zeggen dat de een nuttiger is dan de ander. Je kan ook niet zeggen dat timmerkennis belangrijker is dan kennis van loodgieten. Ze hebben beide hun nut, en wat dat nut precies is is afhankelijk van wat je ermee doet en wat je nodig hebt om je doelen te bereiken. Voor de een (die misschien programmeur wil worden) heeft wiskunde meer nut, voor de ander (die bijv vertaler wil worden) is Latijn en Grieks veel waardevoller.
Ik weet het niet hoor. Ik ben slecht in talen omdat ik de losse woorden niet kan onthouden. Wel goed in grammatica, wel goed in exacte vakken en ik kan redelijk programmeren. (Ik ben ook wel handig, dus ik kan redelijk timmeren, spitten en leidingen aanleggen.)
Ik zie ook wel parallellen tussen mensen- en computertalen. Meer dan tussen programmeren en wiskunde.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 11 januari 2010 @ 00:47:45 #299
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76664764
quote:
Op maandag 11 januari 2010 00:44 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik weet het niet hoor. Ik ben slecht in talen omdat ik de losse woorden niet kan onthouden. Wel goed in grammatica, wel goed in exacte vakken en ik kan redelijk programmeren. (Ik ben ook wel handig, dus ik kan redelijk timmeren, spitten en leidingen aanleggen.)
Ik zie ook wel parallellen tussen mensen- en computertalen. Meer dan tussen programmeren en wiskunde.
Ik zie ook wel parallellen tussen mensen- en computertalen. Meer dan tussen programmeren en wiskunde

Dat was mijn punt ook. Reverse assembly van microcode is totaal niet vergelijkbaar met een cursusje Basic.
pi_76664886
quote:
Op maandag 11 januari 2010 00:41 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nee, behalve dan dat hij of zij maar genoeg punten gaat halen voor haar of zijn cito toets.

Mocht het zo zijn dat mijn kind niet instaat denkt te zijn - of gewoon niet instaat is - om een dergelijk schooltype aan te kunnen, dan is het natuurlijk handiger om het kind naar een goede andere school te sturen. Maar.. Als het kind slim genoeg is, dan heb je als ouder op die leeftijd nog genoeg te zeggen over wat voor een soort schooltype het kind gaat doen.
Mijn ouders hadden daar weinig over te zeggen in ieder geval. Ik had ook best naar de havo voor muziek en dans kunnen gaan als voorbereiding op het conservatorium en dat hadden ze ook okay gevonden. Zou jij daar ook achter staan als je kind dat zou willen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')