Ga ik naar die website:quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:29 schreef Viking84 het volgende:
Textkit.com is een hele fijne siteDaar staan handboeken op, uitwerkingen van opdrachten, er is een forum waar je terecht kunt met je vragen...
Allemaal Fok!kers met jeugdsentiment?quote:Too many connections
Jij zou graag zien dat men op middelbare scholen meer aandacht besteedde aan exacte vakken, niet? Noem mij eens een ontdekking uit de twintigste-eeuwse natuur- of wiskunde die gedaan werd door mensen die louter gebruik maakten van hun GBV.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:14 schreef ErwinRommel het volgende:
En daardoor zouden ze zgn meer van de wereld begrijpen dan mensen die hun GBV gebruiken.
Dat is grote kolder natuurlijk.
Het aardige is, als je discussies van b.v. Lorentz, Heisenberg of Einstein leest, dat die mensen op zeer klassieke leest geschoeid zijn, dat die ook hun Kant kennen, dat die een heel referentiekader hanteren dat stevig verankerd is in het klassieke denken. Dan gaat het met name natuurlijk om de interpretatie van de wiskundige formules (die wiskunde moet ook niet onderschat worden), maar ook die is m.i. belangrijk.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:44 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Jij zou graag zien dat men op middelbare scholen meer aandacht besteedde aan exacte vakken, niet? Noem mij eens een ontdekking uit de twintigste-eeuwse natuur- of wiskunde die gedaan werd door mensen die louter gebruik maakten van hun GBV.
Dat is natuurlijk eigenlijk ook gewoon zo.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:54 schreef Viking84 het volgende:
Nou nou, met al dat verheerlijken van de klassieken hier zou je als niet-gymnasiast bijna het gevoel krijgen dat je verloren bent.
Nee, je bent niet verloren natuurlijk. Je kunt ook prima door een bos lopen als je alleen het verschil tussen drijfsijzen en vliegsijzen kent, en tussen bomen en ander groen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:54 schreef Viking84 het volgende:
Nou nou, met al dat verheerlijken van de klassieken hier zou je als niet-gymnasiast bijna het gevoel krijgen dat je verloren bent.
de gemiddelde beta wil al niks weten van de wetenschapsfilosofie van hun vakgebied, laat staan van zoiets niet-wetenschappelijks als klassieke talen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het aardige is, als je discussies van b.v. Lorentz, Heisenberg of Einstein leest, dat die mensen op zeer klassieke leest geschoeid zijn, dat die ook hun Kant kennen, dat die een heel referentiekader hanteren dat stevig verankerd is in het klassieke denken. Dan gaat het met name natuurlijk om de interpretatie van de wiskundige formules (die wiskunde moet ook niet onderschat worden), maar ook die is m.i. belangrijk.
Voor b.v. Leibniz, Galileo en Newton kun je dit natuurlijk ook moeiteloos doortrekken. In die zin geldt ook voor bèta’s dat je zonder benul van de klassieken afsnijdt van 2 millennia intellectuele geschiedenis.
Ecce, Felix in horto est. Columna in horto stat. Felix in columna sedet et cogitat: 'Carpe diem!'quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:59 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik kan me nog 'Felix in columna est' herinneren. Wat een jeugdsentiment!![]()
Dat dus. De accenten liggen op klassieke vorming. Een afschaffing van klassieke talen, betekent direct ook de dood van het gymnasium.quote:Uhuh, Latijn en Grieks zijn de pilaren waar het gymnasium op rust. Zonder die twee vakken geen gymnasium meer.
Wat een non-argument. Kortzichtig om nu te bepalen dat iemand met kennis van klassieke talen zich per defintie verheven voelt. De huidige samenleving vindt haar fundamenten in de klassieke wereld. In die tijd zijn ze tenslotte ook eens begonnen met hun 'GBV'. En waarom het wiel opnieuw uitvinden...quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:14 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En daarvoor heeft men dus zgn Latijn/Grieks nodig? Laat me niet lachen zeg.
Het is puur en enkel omdat men zichzelf dan kan beschouwen tot een soort van "elitair" wezen, WANT ze hebben Latijn/Grieks gestudeerd.
En daardoor zouden ze zgn meer van de wereld begrijpen dan mensen die hun GBV gebruiken.
Dat is grote kolder natuurlijk.
Quod licet lovi non licet bovi.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:05 schreef Isegrim het volgende:
Ik deed ook in beide examen. Een acht en een negen.Ik kreeg een boekje van de Nederlandse Vereniging van Classici omdat ik het hoogste cijfer van mijn examenjaar had in Latijn. Boekje met fabels van Aesopos.
In dat laatste jaar vijf uur per week Grieks, vijf uur per week Latijn.
Mooi hè? En dat naast vier andere talen, plus geschiedenis, in mijn geval. Die tien uur per week was niet alleen het laatste maar ook het voorlaatste jaar. Dat is écht heel veel, achteraf bezien. Intensieve lessen ook. Vergelijk dat maar eens met het aantal college-uren van een gemiddelde universitaire alfa-studie. Dat was een lachertje. Geen wonder dat ik achteraf veel meer waarde hecht aan mijn middelbare schoolopleiding. Dat was bikkelen, en ik gehoorzaamde nog gewoon.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:05 schreef Isegrim het volgende:
Ik deed ook in beide examen. Een acht en een negen.Ik kreeg een boekje van de Nederlandse Vereniging van Classici omdat ik het hoogste cijfer van mijn examenjaar had in Latijn. Boekje met fabels van Aesopos.
In dat laatste jaar vijf uur per week Grieks, vijf uur per week Latijn.
Maar jij studeerde dan ook Nederlands, nietwaar?quote:Op zondag 10 januari 2010 00:18 schreef Ringo het volgende:
[..]
Leren spijbelen heb ik pas op de uni.
Dat klopt.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:23 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar jij studeerde dan ook Nederlands, nietwaar?
Tenzij de boeken over wiskunde, natuurwetenschappen en technische onderwerpen een grotere informatiedichtheid hebben doordat informatie op compacte wijze gecommuniceerd wordt in formules.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Je kunt nog zo goed in talen zijn, er gaat altijd nog veel werk in zitten. Kijk maar naar de dikte van de boekjes van bijvoorbeeld de propeduese wiskunde en die van Romaanse talen of zo. Als beide zo getalenteerd zijn dat ze alles in een keer begrijpen, dan ben je met wiskunde zo door de stof heen, terwijl de talen toch enige tijd kosten.
Nou, ik ben het wel met zijn gevoel eens: ik had in het eerste jaar op de LH wel het idee dat er veel herhaald werd en dat ik op het gym veel harder gewerkt had.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:23 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar jij studeerde dan ook Nederlands, nietwaar?
Dat is minstens zo'n probleem, maar daar gaat het hier niet over.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goh, de jongens en meisje die Latijn en Grieks doen komen ook eens ergens achter. De stof bij natuurkunde is zo ongeveer gehalveerd, en wiskunde bestaat nu al uit A, B, C en D. Maar nee, we gaan ons druk maken over twee fossiele talen. Ieder z'n hobby natuurlijk, maar dit is echt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |