Ik heb een beetje zelfstudie gedaan, een paar jaar terug, dus ik kan wel een beetje Latijn lezenquote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:26 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik dacht dat je geen klassieke talen had gedaan? Of kan Google Translate ook met Latijn omgaan?
Dat zou echt lame zijn, gooien die kutkoters hun Cicero gewoon in Google Translate.
Ik zou het zelf wel weer eens willen oppakken, Latijn met name. Grieks heb ik altijd minder leuk gevonden.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:27 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik heb een beetje zelfstudie gedaan, een paar jaar terug, dus ik kan wel een beetje Latijn lezenEn ik ben nog steeds moed aan het verzamelen om verder te gaan
Textkit.com is een hele fijne sitequote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:28 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik zou het zelf wel weer eens willen oppakken, Latijn met name. Grieks heb ik altijd minder leuk gevonden.
Ga ik naar die website:quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:29 schreef Viking84 het volgende:
Textkit.com is een hele fijne siteDaar staan handboeken op, uitwerkingen van opdrachten, er is een forum waar je terecht kunt met je vragen...
Allemaal Fok!kers met jeugdsentiment?quote:Too many connections
Jij zou graag zien dat men op middelbare scholen meer aandacht besteedde aan exacte vakken, niet? Noem mij eens een ontdekking uit de twintigste-eeuwse natuur- of wiskunde die gedaan werd door mensen die louter gebruik maakten van hun GBV.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:14 schreef ErwinRommel het volgende:
En daardoor zouden ze zgn meer van de wereld begrijpen dan mensen die hun GBV gebruiken.
Dat is grote kolder natuurlijk.
Het aardige is, als je discussies van b.v. Lorentz, Heisenberg of Einstein leest, dat die mensen op zeer klassieke leest geschoeid zijn, dat die ook hun Kant kennen, dat die een heel referentiekader hanteren dat stevig verankerd is in het klassieke denken. Dan gaat het met name natuurlijk om de interpretatie van de wiskundige formules (die wiskunde moet ook niet onderschat worden), maar ook die is m.i. belangrijk.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:44 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Jij zou graag zien dat men op middelbare scholen meer aandacht besteedde aan exacte vakken, niet? Noem mij eens een ontdekking uit de twintigste-eeuwse natuur- of wiskunde die gedaan werd door mensen die louter gebruik maakten van hun GBV.
Dat is natuurlijk eigenlijk ook gewoon zo.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:54 schreef Viking84 het volgende:
Nou nou, met al dat verheerlijken van de klassieken hier zou je als niet-gymnasiast bijna het gevoel krijgen dat je verloren bent.
Nee, je bent niet verloren natuurlijk. Je kunt ook prima door een bos lopen als je alleen het verschil tussen drijfsijzen en vliegsijzen kent, en tussen bomen en ander groen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:54 schreef Viking84 het volgende:
Nou nou, met al dat verheerlijken van de klassieken hier zou je als niet-gymnasiast bijna het gevoel krijgen dat je verloren bent.
de gemiddelde beta wil al niks weten van de wetenschapsfilosofie van hun vakgebied, laat staan van zoiets niet-wetenschappelijks als klassieke talen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het aardige is, als je discussies van b.v. Lorentz, Heisenberg of Einstein leest, dat die mensen op zeer klassieke leest geschoeid zijn, dat die ook hun Kant kennen, dat die een heel referentiekader hanteren dat stevig verankerd is in het klassieke denken. Dan gaat het met name natuurlijk om de interpretatie van de wiskundige formules (die wiskunde moet ook niet onderschat worden), maar ook die is m.i. belangrijk.
Voor b.v. Leibniz, Galileo en Newton kun je dit natuurlijk ook moeiteloos doortrekken. In die zin geldt ook voor bèta’s dat je zonder benul van de klassieken afsnijdt van 2 millennia intellectuele geschiedenis.
Ecce, Felix in horto est. Columna in horto stat. Felix in columna sedet et cogitat: 'Carpe diem!'quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:59 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik kan me nog 'Felix in columna est' herinneren. Wat een jeugdsentiment!![]()
Dat dus. De accenten liggen op klassieke vorming. Een afschaffing van klassieke talen, betekent direct ook de dood van het gymnasium.quote:Uhuh, Latijn en Grieks zijn de pilaren waar het gymnasium op rust. Zonder die twee vakken geen gymnasium meer.
Wat een non-argument. Kortzichtig om nu te bepalen dat iemand met kennis van klassieke talen zich per defintie verheven voelt. De huidige samenleving vindt haar fundamenten in de klassieke wereld. In die tijd zijn ze tenslotte ook eens begonnen met hun 'GBV'. En waarom het wiel opnieuw uitvinden...quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:14 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En daarvoor heeft men dus zgn Latijn/Grieks nodig? Laat me niet lachen zeg.
Het is puur en enkel omdat men zichzelf dan kan beschouwen tot een soort van "elitair" wezen, WANT ze hebben Latijn/Grieks gestudeerd.
En daardoor zouden ze zgn meer van de wereld begrijpen dan mensen die hun GBV gebruiken.
Dat is grote kolder natuurlijk.
Quod licet lovi non licet bovi.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:05 schreef Isegrim het volgende:
Ik deed ook in beide examen. Een acht en een negen.Ik kreeg een boekje van de Nederlandse Vereniging van Classici omdat ik het hoogste cijfer van mijn examenjaar had in Latijn. Boekje met fabels van Aesopos.
In dat laatste jaar vijf uur per week Grieks, vijf uur per week Latijn.
Mooi hè? En dat naast vier andere talen, plus geschiedenis, in mijn geval. Die tien uur per week was niet alleen het laatste maar ook het voorlaatste jaar. Dat is écht heel veel, achteraf bezien. Intensieve lessen ook. Vergelijk dat maar eens met het aantal college-uren van een gemiddelde universitaire alfa-studie. Dat was een lachertje. Geen wonder dat ik achteraf veel meer waarde hecht aan mijn middelbare schoolopleiding. Dat was bikkelen, en ik gehoorzaamde nog gewoon.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:05 schreef Isegrim het volgende:
Ik deed ook in beide examen. Een acht en een negen.Ik kreeg een boekje van de Nederlandse Vereniging van Classici omdat ik het hoogste cijfer van mijn examenjaar had in Latijn. Boekje met fabels van Aesopos.
In dat laatste jaar vijf uur per week Grieks, vijf uur per week Latijn.
Maar jij studeerde dan ook Nederlands, nietwaar?quote:Op zondag 10 januari 2010 00:18 schreef Ringo het volgende:
[..]
Leren spijbelen heb ik pas op de uni.
Dat klopt.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:23 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar jij studeerde dan ook Nederlands, nietwaar?
Tenzij de boeken over wiskunde, natuurwetenschappen en technische onderwerpen een grotere informatiedichtheid hebben doordat informatie op compacte wijze gecommuniceerd wordt in formules.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Je kunt nog zo goed in talen zijn, er gaat altijd nog veel werk in zitten. Kijk maar naar de dikte van de boekjes van bijvoorbeeld de propeduese wiskunde en die van Romaanse talen of zo. Als beide zo getalenteerd zijn dat ze alles in een keer begrijpen, dan ben je met wiskunde zo door de stof heen, terwijl de talen toch enige tijd kosten.
Nou, ik ben het wel met zijn gevoel eens: ik had in het eerste jaar op de LH wel het idee dat er veel herhaald werd en dat ik op het gym veel harder gewerkt had.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:23 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar jij studeerde dan ook Nederlands, nietwaar?
Dat is minstens zo'n probleem, maar daar gaat het hier niet over.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goh, de jongens en meisje die Latijn en Grieks doen komen ook eens ergens achter. De stof bij natuurkunde is zo ongeveer gehalveerd, en wiskunde bestaat nu al uit A, B, C en D. Maar nee, we gaan ons druk maken over twee fossiele talen. Ieder z'n hobby natuurlijk, maar dit is echt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen.
Neeneenee Bolkesteijn, niet in omgekeerde volgorde gaan redeneren, als een gefrustreerde stumper. Onderwijs is geen wedstrijd tussen alfa en bèta. Blijkbaar hebben de hardcore cijferneukers zitten slapen. Dom, onterecht en onverdiend. Beter opletten dus.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goh, de jongens en meisje die Latijn en Grieks doen komen ook eens ergens achter. De stof bij natuurkunde is zo ongeveer gehalveerd, en wiskunde bestaat nu al uit A, B, C en D. Maar nee, we gaan ons druk maken over twee fossiele talen. Ieder z'n hobby natuurlijk, maar dit is echt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen.
Ook dat. Zeker als je de macht uit de handen van docenten wegslaat en neerlegt in die van leerlingen.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:40 schreef Tijn het volgende:
Het is natuurlijk ook een hele bewuste keuze geweest bij de invoering van de tweede fase dat het leren breder, maar minder diep zou gaan.
Het is niet zo gek dat de lesstof per vak in elkaar stort als het aantal vakken wordt verviervoudigd.
Ik heb mij met hand en tand verzet tegen de Tweede Fase (en dan niet via die lompe staking maar door een brief te schrijven aan de minister en doordat ik mij weigerde in te spannen voor de nieuwe vakken) maar dat heeft niet mogen baten.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:35 schreef Ringo het volgende:
Neeneenee Bolkesteijn, niet in omgekeerde volgorde gaan redeneren, als een gefrustreerde stumper. Onderwijs is geen wedstrijd tussen alfa en bèta. Blijkbaar hebben de hardcore cijferneukers zitten slapen. Dom, onterecht en onverdiend. Beter opletten dus.
Waarbij aangetekend zij dat bij Galileo en Newton ook nog wat hersenschimmen meewogen die voor latere fysici hadden afgedaan.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 22:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het aardige is, als je discussies van b.v. Lorentz, Heisenberg of Einstein leest, dat die mensen op zeer klassieke leest geschoeid zijn, dat die ook hun Kant kennen, dat die een heel referentiekader hanteren dat stevig verankerd is in het klassieke denken. Dan gaat het met name natuurlijk om de interpretatie van de wiskundige formules (die wiskunde moet ook niet onderschat worden), maar ook die is m.i. belangrijk.
Voor b.v. Leibniz, Galileo en Newton kun je dit natuurlijk ook moeiteloos doortrekken. In die zin geldt ook voor bèta’s dat je zonder benul van de klassieken afsnijdt van 2 millennia intellectuele geschiedenis.
Wat dat onderscheid betreft:quote:Op zondag 10 januari 2010 00:35 schreef Ringo het volgende:
Onderwijs is geen wedstrijd tussen alfa en bèta.
Als de middelbare school inderdaad iets in de hand werkt, is het het idee dat er een enigermate zinnige compartimentering van wetenschappen mogelijk is, met vaststaande profielen, die dan adequaat voorbereiden op de universitaire wereld. Daartoe heb je de technische, en de niet-technische. Alfa’s doen dan talen, bèta’s doen exacte vakken.quote:Men kan geesteswetenschappen tegenover natuurwetenschappen zien stellen, natuurwetenschappen tegenover cultuurwetenschappen of tegenover menswetenschappen. Daarnaast nemen sommigen nog een groep van formele wetenschappen aan, wiskunde en logica, die door anderen, mirabile dictu, tot de natuurwetenschappen gerekend worden, terwijl ook wel geprobeerd wordt de wetenschappen der levende natuur in een aparte groep onder te brengen. In ons land is tegenwoordig een indeling in α- en β-wetenschappen in zwang, die veelal stilzwijgend met de onderscheiding tussen geestes- en natuurwetenschappen geïdentificeerd wordt.
Al deze indelingen lijden aan de voor een classificatie destructieve euvelen dat ten eerste geen duidelijk indelingscriterium wordt aangegeven, dat ten tweede niet iedere wetenschap één en ook niet meer dan één plaats vindt en dat ten derde nooit een tableau wordt opgesteld waarin men zien kan waar een bepaald vak terecht is gekomen. Die in α- en β-wetenschappen vertoont nog het speciale zwak dat ze kennelijk geïnspireerd is door een grove en van allerlei toevallige factoren afhankelijke splitsing in schooltypen, terwijl men zulk een splitsing, zo men haar maken wil, juist op een aanwezige, wel doordachte indeling in de wetenschappen zou moeten baseren.
Het is merkwaardig om te zien met hoeveel gemoedsrust men zich algemeen van deze indelingsterminologie bedient, alsof zij een in de natuur der dingen liggende en zonder meer te aanvaarden gegevenheid was, terwijl elk kritisch onderzoek haar ontoereikendheid aantoont.
[…]
Dezelfde fatale neiging liever verschilpunten te accentueren dan op overeenstemming te letten, is ook in ons onderwijsstelsel op te merken, namelijk in de hartstocht waarmee men daar de α-β tegenstelling cultiveert. Men acht het vanzelfsprekend dat ieder schooltype in een α- en een β-afdeling gesplitst is; men voert die splitsing zelfs uit bij schooltypen als de AMS die nog niet eens bestaan. Daardoor doordringt men de jeugd al van het denkbeeld dat die splitsing in de natuur der dingen ligt; bovendien worden aan de indeling vaak zeer ongewenste prestigekwesties verbonden; men ziet wederzijds op elkaar neer en het gebeurt niet zelden dat de leraren door hun uitlatingen over andere studierichtingen dan de eigene deze gevoelens aanwakkeren. De op school verkregen indrukken blijven echter vaak het leven door voortwerken en helpen ertoe mede de houding van vijandige afgeslotenheid ten aanzien van bepaalde gebieden van het denken aan te kweken.
Dijksterhuis, Wiskunde als cultuurelement (opgenomen in Clio’s stiefkind).
Daar spreek je een waar woord. Ik heb zelf de specialisatie Oude Geschiedenis gekozen, en wat mij daarin bijzonder interesseert - al heb ik tot mijn spijt weinig kennis van de exacte wetenschappen - is het zogenaamde ''haperen'' van de wetenschappen na het Hellenisme.quote:Op zondag 10 januari 2010 10:35 schreef Iblis het volgende:
Ik durf er namelijk aardig wat om te verwedden dat als het vak “Griekse en Latijnse Taal en Cultuur” dat er een enge α-definitie van cultuur gehanteerd wordt waar de wiskunde buiten de boot valt. Dit terwijl één van de hoofdpijlers van het Griekse cultuurgoed hun wis- en natuurkunde was.
Euclides’ bewijs over de oneindigheid der priemgetallen is van zo’n ontstellende schoonheid en elegantie, dat kan als intellectuele prestatie wedijveren met hoofdprestaties van de Griekse cultuur. Zul je zoiets ooit krijgen op het Gymnasium? Nee, want het is bèta, en men beperkt zich tot de toneelstukken, oraties, mythen en epen. Niet dat die onbelangrijk zijn, zeer zeker niet. Maar men veronachtzaamt wel veel, en men zet een alfa-bèta-tegenstelling nog weer even aan.
Zoals al opgemerkt, het is geen wedstrijdje. De algemene neiging van mensen om datgene waar zij zelf goed in zijn belangrijker te achten dan iets wat ze niet kunen moeten we in deze maar overheen kijken.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goh, de jongens en meisje die Latijn en Grieks doen komen ook eens ergens achter. De stof bij natuurkunde is zo ongeveer gehalveerd, en wiskunde bestaat nu al uit A, B, C en D. Maar nee, we gaan ons druk maken over twee fossiele talen. Ieder z'n hobby natuurlijk, maar dit is echt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen.
Ja, maar iemand die daar echt veel talent voor heeft zal daar toch zo doorheen zijn. Qua betatalent zijn de verschillen tussen mensen groter, als je het vertaalt naar de benodigde inspanning om iets onder de knie te krijgen. Alle gymnasiasten kunnen wel een beetje wiskunde, en alle gymnasiasten kunnen wel een beetje taal. Alleen zo'n vak heeft op een gegeven moment een niveau waarop het onderscheid wordt gemaakt tussen de getalenteerden en de niet-getalenteerden, in die zin dat de niet-getalenteerden het gewoon niet kunnen. De betavakken zitten halverwege het gymnasium al op dat niveau, de talen halen dat niveau niet tot de zesde: Als ze maar hard genoeg werken dan kan elke betagymnasiast een voldoende halen op Frans op het eindexamen. Maar niet elke gymnasiast, die hele mooie cijfers haalt op de talen, kan eindexamen natuurkunde of wiskunde aan op dat niveau.quote:Tenzij de boeken over wiskunde, natuurwetenschappen en technische onderwerpen een grotere informatiedichtheid hebben doordat informatie op compacte wijze gecommuniceerd wordt in formules.
Bijna alle beta's die ik ken hebben op het gymnasium gezeten.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 23:09 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
de gemiddelde beta wil al niks weten van de wetenschapsfilosofie van hun vakgebied, laat staan van zoiets niet-wetenschappelijks als klassieke talen.
Bij mijn studie sterrenkunde had vrijwel niemand gym gedaan.quote:Op zondag 10 januari 2010 13:28 schreef thabit het volgende:
[..]
Bijna alle beta's die ik ken hebben op het gymnasium gezeten.
Waarom doe je dan geen fucking atheneumquote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:57 schreef Thomas B. het volgende:
Weet je wat het probleem is? Niet dat het vak zo moeilijk zou zijn, maar dat ze het zo vreselijk saai en oubollig maken. Die teksten zijn verschrikkelijk! Ik heb goftedomme zes jaar verhalen zitten vertalen over mensen die al minstens 1500 jaar dood waren, over oorlogen en veldslagen waar geen einde aan leek te komen. Dodelijke vermoeiende gedichten die je op een gegeven moment echt je strot uitkomen als je 16 bent.
Tja, er zit een duidelijke pikorde tussen de verschillende betastudies.quote:Op zondag 10 januari 2010 15:33 schreef kingmob het volgende:
[..]
Bij mijn studie sterrenkunde had vrijwel niemand gym gedaan.
Vooruit, het is dan ook een halve alpha-studie.quote:Op zondag 10 januari 2010 15:37 schreef thabit het volgende:
[..]
Tja, er zit een duidelijke pikorde tussen de verschillende betastudies.
Dat kun je natuurlijk niet weten he.quote:Op zondag 10 januari 2010 15:41 schreef kingmob het volgende:
[..]
De toegevoegde waarde is voor mij altijd nihil gebleken.
Juist wel dus, want ik heb het ruim 4 jaar wel gedaan en ik heb het verschil tussen gymnasium en atheneum meegemaakt, Dat maakt me bij uitstek geschikt om het in te kunnen zienquote:
Niet voor Nederlands, helaasquote:Op zondag 10 januari 2010 15:41 schreef kingmob het volgende:
hetzelfde geld voor mij voor geschiedenis.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |