abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:27:19 #216
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_76614974
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:26 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik dacht dat je geen klassieke talen had gedaan? Of kan Google Translate ook met Latijn omgaan?

Dat zou echt lame zijn, gooien die kutkoters hun Cicero gewoon in Google Translate.
Ik heb een beetje zelfstudie gedaan, een paar jaar terug, dus ik kan wel een beetje Latijn lezen En ik ben nog steeds moed aan het verzamelen om verder te gaan
Niet meer actief op Fok!
pi_76614982
Nja in de eerste 3 jaren te laks geweest (latijnengrieks.com ) waardoor ik nu een beetje in de problemen zit..Maarja ik wil het kunnen, maar het is af en toe gewoon lastig Ik ben nu trouwens bezig met Seneca, fijn dit soort zinnen in je hoofd stampen:

Als zich aan jou voorgedaan zal hebben een bos dicht bezet met oude bomen (en) die hun gewone hoogte te boven zijn gegaan en wegnemend (een bos dat wegneemt) het zicht op de hemel door de bedekking van takken die elkaar afschermen, dan zullen die hoogte van het bos en het geheimzinnige van de plek en de verbazing over zo'n dichte en doorlopende schaduw in een open vlakte jou doen geloven aan een goddelijke macht.

pi_76615021
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:27 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik heb een beetje zelfstudie gedaan, een paar jaar terug, dus ik kan wel een beetje Latijn lezen En ik ben nog steeds moed aan het verzamelen om verder te gaan
Ik zou het zelf wel weer eens willen oppakken, Latijn met name. Grieks heb ik altijd minder leuk gevonden.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:29:50 #219
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_76615058
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:28 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik zou het zelf wel weer eens willen oppakken, Latijn met name. Grieks heb ik altijd minder leuk gevonden.
Textkit.com is een hele fijne site Daar staan handboeken op, uitwerkingen van opdrachten, er is een forum waar je terecht kunt met je vragen...
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:29:50 #220
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_76615059
Tja ik ben het er ook mee eens dat dit gewoon een onderdeel va nhe tGymnasium is.
Wil je het niet leren, kies er dan neit voor.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:31:18 #221
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_76615103
Uhuh, Latijn en Grieks zijn de pilaren waar het gymnasium op rust. Zonder die twee vakken geen gymnasium meer.
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:31:46 #222
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_76615116
*edit* Oh hey, het topic was opeens enkele pagina's langer waardoor wat ik wilde posten niet meer relevant is.

Enniewee, Grieks en Latijn zijn tof en alle mensen die het maar onzinnig vinden zijn losers.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_76615190
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:29 schreef Viking84 het volgende:
Textkit.com is een hele fijne site Daar staan handboeken op, uitwerkingen van opdrachten, er is een forum waar je terecht kunt met je vragen...
Ga ik naar die website:
quote:
Too many connections
Allemaal Fok!kers met jeugdsentiment?
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:44:23 #224
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_76615501
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:14 schreef ErwinRommel het volgende:
En daardoor zouden ze zgn meer van de wereld begrijpen dan mensen die hun GBV gebruiken.
Dat is grote kolder natuurlijk.
Jij zou graag zien dat men op middelbare scholen meer aandacht besteedde aan exacte vakken, niet? Noem mij eens een ontdekking uit de twintigste-eeuwse natuur- of wiskunde die gedaan werd door mensen die louter gebruik maakten van hun GBV.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:52:46 #225
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76615737
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:44 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Jij zou graag zien dat men op middelbare scholen meer aandacht besteedde aan exacte vakken, niet? Noem mij eens een ontdekking uit de twintigste-eeuwse natuur- of wiskunde die gedaan werd door mensen die louter gebruik maakten van hun GBV.
Het aardige is, als je discussies van b.v. Lorentz, Heisenberg of Einstein leest, dat die mensen op zeer klassieke leest geschoeid zijn, dat die ook hun Kant kennen, dat die een heel referentiekader hanteren dat stevig verankerd is in het klassieke denken. Dan gaat het met name natuurlijk om de interpretatie van de wiskundige formules (die wiskunde moet ook niet onderschat worden), maar ook die is m.i. belangrijk.

Voor b.v. Leibniz, Galileo en Newton kun je dit natuurlijk ook moeiteloos doortrekken. In die zin geldt ook voor bèta’s dat je zonder benul van de klassieken afsnijdt van 2 millennia intellectuele geschiedenis.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:54:18 #226
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_76615785
Nou nou, met al dat verheerlijken van de klassieken hier zou je als niet-gymnasiast bijna het gevoel krijgen dat je verloren bent .
Niet meer actief op Fok!
pi_76615841
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:54 schreef Viking84 het volgende:
Nou nou, met al dat verheerlijken van de klassieken hier zou je als niet-gymnasiast bijna het gevoel krijgen dat je verloren bent .
Dat is natuurlijk eigenlijk ook gewoon zo.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:56:54 #228
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76615867
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:54 schreef Viking84 het volgende:
Nou nou, met al dat verheerlijken van de klassieken hier zou je als niet-gymnasiast bijna het gevoel krijgen dat je verloren bent .
Nee, je bent niet verloren natuurlijk. Je kunt ook prima door een bos lopen als je alleen het verschil tussen drijfsijzen en vliegsijzen kent, en tussen bomen en ander groen.

Dat wil niet zeggen dat wat meer benul van dieren en planten niet veel meer kan onthullen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:09:16 #229
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_76616335
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:52 schreef Iblis het volgende:

[..]

Het aardige is, als je discussies van b.v. Lorentz, Heisenberg of Einstein leest, dat die mensen op zeer klassieke leest geschoeid zijn, dat die ook hun Kant kennen, dat die een heel referentiekader hanteren dat stevig verankerd is in het klassieke denken. Dan gaat het met name natuurlijk om de interpretatie van de wiskundige formules (die wiskunde moet ook niet onderschat worden), maar ook die is m.i. belangrijk.

Voor b.v. Leibniz, Galileo en Newton kun je dit natuurlijk ook moeiteloos doortrekken. In die zin geldt ook voor bèta’s dat je zonder benul van de klassieken afsnijdt van 2 millennia intellectuele geschiedenis.
de gemiddelde beta wil al niks weten van de wetenschapsfilosofie van hun vakgebied, laat staan van zoiets niet-wetenschappelijks als klassieke talen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_76616473
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 21:59 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Ik kan me nog 'Felix in columna est' herinneren. Wat een jeugdsentiment!
Ecce, Felix in horto est. Columna in horto stat. Felix in columna sedet et cogitat: 'Carpe diem!'
quote:
Uhuh, Latijn en Grieks zijn de pilaren waar het gymnasium op rust. Zonder die twee vakken geen gymnasium meer.
Dat dus. De accenten liggen op klassieke vorming. Een afschaffing van klassieke talen, betekent direct ook de dood van het gymnasium.
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:14 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

En daarvoor heeft men dus zgn Latijn/Grieks nodig? Laat me niet lachen zeg.
Het is puur en enkel omdat men zichzelf dan kan beschouwen tot een soort van "elitair" wezen, WANT ze hebben Latijn/Grieks gestudeerd.
En daardoor zouden ze zgn meer van de wereld begrijpen dan mensen die hun GBV gebruiken.
Dat is grote kolder natuurlijk.
Wat een non-argument. Kortzichtig om nu te bepalen dat iemand met kennis van klassieke talen zich per defintie verheven voelt. De huidige samenleving vindt haar fundamenten in de klassieke wereld. In die tijd zijn ze tenslotte ook eens begonnen met hun 'GBV'. En waarom het wiel opnieuw uitvinden...
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:57:21 #231
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_76617896
Het is een schande, dit soort praktijken.
Het maakt me aan het huilen. De afgelopen twee decennia zijn veel zelfstandige gymnasia buitengewoon gegroeid; blijkbaar werd de jeugd steeds slimmer. Nu blijkt echter dat het vooral draait om imago waarmee de ouders hun kind mee hebben willen opzadelen: "klinkt goed, gym-na-si-um, doe maar liever wel."
Maar veel kinderen kunnen dat geroemde gymnasiale niveau helemaal niet aan.
En dus wordt voor het gemak het algemene niveau maar verlaagd. Iedere geslaagde leerling staat garant voor een zak met geld, niet waar, hm?

Een zelfstandig gymnasium met enige trots spuugt en pist op de plannen die er liggen. Proefvertalingen uit het curriculum schrappen, hoe haal je het in godesnaam in je hoofd? Juist die vertalingen scheidden het kaf van het koren. Niks te leren, niks te oefenen, niks instant-voorkauw-educatie-uithetboek; een vertaling doet beroep op het analytische vermogen van een leerling, test zijn improvisatietalent, zijn creativiteit en zijn langetermijngeheugen.
Een geslaagde proefvertaling is de kroon op het werk van de autonome gymnasiast.

(Ik was er gek op, zonder liegen. Eindelijk het stompzinnige rijtjes-stampen voorbij. Ik deed niks liever dan dit. Ik voelde me de opper-nerd: alsof iedereen in zijn broek scheet van angst en ik de enige was die met rechte rug op het podium durfde blijven staan. Het uur van de vertaling, My finest hour. )

Ik ben geslaagd in 1994 en toen al was ik een van de zeer weinigen die in Grieks én Latijn examen deed. Twee ruime, gemakkelijke achten. Een intellectuele basis die ik nooit-nooit-nooit had willen missen.
Welke hansworsten eigenlijk wel?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_76618164
Ik deed ook in beide examen. Een acht en een negen. Ik kreeg een boekje van de Nederlandse Vereniging van Classici omdat ik het hoogste cijfer van mijn examenjaar had in Latijn. Boekje met fabels van Aesopos.

In dat laatste jaar vijf uur per week Grieks, vijf uur per week Latijn.
  zondag 10 januari 2010 @ 00:12:56 #233
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76618404
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:05 schreef Isegrim het volgende:
Ik deed ook in beide examen. Een acht en een negen. Ik kreeg een boekje van de Nederlandse Vereniging van Classici omdat ik het hoogste cijfer van mijn examenjaar had in Latijn. Boekje met fabels van Aesopos.

In dat laatste jaar vijf uur per week Grieks, vijf uur per week Latijn.
Quod licet lovi non licet bovi.
Here we are now, entertain us.
pi_76618563
Geslaagd in 1971.
Mijn leraar Latijn gaf dat jaar Grieks en ik had vanaf Kerstmis woordjes zitten stampen. Terwijl ik bekend stond om mijn gebrek aan woorden.
Deze examinator schiep er plezier in om door te vragen naar woordfamilies. Welke woorden hangen samen met dit woord? Ik zag mijn leraar ineenkrimpen. Tot ik het juiste antwoord gaf en hij voelbaar ontspande. Dàt was mijn moment van triomf. En ik gunde het die leraar ook van harte.

En later op de LandbouwHogeschool, nu de WURG, heb ik onverwacht veel plezier gehad van Latijn en Grieks. Ik kan de namen van mijn medicijnen lezen en half begrijpen, het leren van Perzisch was bijna een feest van herkenning, ik kon voor een onderzoek bijna moeiteloos Spaans en Portugees lezen (de lessen Frans hielpen ook wel, natuurlijk).
Ik heb er erg veel moeite mee gehad, maar er heel veel plezier van gehad.
Overigens heb ik wel plezier van alles wat ik geleerd heb. Het is zo veel makkelijker om bedrog en leugens te doorzien.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 10 januari 2010 @ 00:18:49 #235
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_76618596
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:05 schreef Isegrim het volgende:
Ik deed ook in beide examen. Een acht en een negen. Ik kreeg een boekje van de Nederlandse Vereniging van Classici omdat ik het hoogste cijfer van mijn examenjaar had in Latijn. Boekje met fabels van Aesopos.

In dat laatste jaar vijf uur per week Grieks, vijf uur per week Latijn.
Mooi hè? En dat naast vier andere talen, plus geschiedenis, in mijn geval. Die tien uur per week was niet alleen het laatste maar ook het voorlaatste jaar. Dat is écht heel veel, achteraf bezien. Intensieve lessen ook. Vergelijk dat maar eens met het aantal college-uren van een gemiddelde universitaire alfa-studie. Dat was een lachertje. Geen wonder dat ik achteraf veel meer waarde hecht aan mijn middelbare schoolopleiding. Dat was bikkelen, en ik gehoorzaamde nog gewoon. Leren spijbelen heb ik pas op de uni.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 10 januari 2010 @ 00:23:00 #236
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_76618744
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:18 schreef Ringo het volgende:

[..]

Leren spijbelen heb ik pas op de uni.
Maar jij studeerde dan ook Nederlands, nietwaar?
  zondag 10 januari 2010 @ 00:29:37 #237
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_76618961
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar jij studeerde dan ook Nederlands, nietwaar?
Dat klopt. Hobbystudie voor mislukte schrijvers en andere beroepsalcoholisten.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_76618970
Goh, de jongens en meisje die Latijn en Grieks doen komen ook eens ergens achter. De stof bij natuurkunde is zo ongeveer gehalveerd, en wiskunde bestaat nu al uit A, B, C en D. Maar nee, we gaan ons druk maken over twee fossiele talen. Ieder z'n hobby natuurlijk, maar dit is echt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen.
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 17:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Je kunt nog zo goed in talen zijn, er gaat altijd nog veel werk in zitten. Kijk maar naar de dikte van de boekjes van bijvoorbeeld de propeduese wiskunde en die van Romaanse talen of zo. Als beide zo getalenteerd zijn dat ze alles in een keer begrijpen, dan ben je met wiskunde zo door de stof heen, terwijl de talen toch enige tijd kosten.
Tenzij de boeken over wiskunde, natuurwetenschappen en technische onderwerpen een grotere informatiedichtheid hebben doordat informatie op compacte wijze gecommuniceerd wordt in formules.
pi_76619004
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar jij studeerde dan ook Nederlands, nietwaar?
Nou, ik ben het wel met zijn gevoel eens: ik had in het eerste jaar op de LH wel het idee dat er veel herhaald werd en dat ik op het gym veel harder gewerkt had.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_76619116
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goh, de jongens en meisje die Latijn en Grieks doen komen ook eens ergens achter. De stof bij natuurkunde is zo ongeveer gehalveerd, en wiskunde bestaat nu al uit A, B, C en D. Maar nee, we gaan ons druk maken over twee fossiele talen. Ieder z'n hobby natuurlijk, maar dit is echt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen.
Dat is minstens zo'n probleem, maar daar gaat het hier niet over.

Neemt niet weg dat je gelijk hebt.

Het grootste probleem is, dat de luiheid en domheid en ignorantie tot norm verheven zijn, inmiddels.
Tesamen met onbeschaafd gedrag, trouwens. En de kunsten zijn er ook niet op vooruit gegaan, vind ik.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 10 januari 2010 @ 00:35:50 #241
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_76619143
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goh, de jongens en meisje die Latijn en Grieks doen komen ook eens ergens achter. De stof bij natuurkunde is zo ongeveer gehalveerd, en wiskunde bestaat nu al uit A, B, C en D. Maar nee, we gaan ons druk maken over twee fossiele talen. Ieder z'n hobby natuurlijk, maar dit is echt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen.
Neeneenee Bolkesteijn, niet in omgekeerde volgorde gaan redeneren, als een gefrustreerde stumper. Onderwijs is geen wedstrijd tussen alfa en bèta. Blijkbaar hebben de hardcore cijferneukers zitten slapen. Dom, onterecht en onverdiend. Beter opletten dus.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 10 januari 2010 @ 00:40:01 #242
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_76619270
Het is natuurlijk ook een hele bewuste keuze geweest bij de invoering van de tweede fase dat het leren breder, maar minder diep zou gaan.

Het is niet zo gek dat de lesstof per vak in elkaar stort als het aantal vakken wordt verviervoudigd.
  zondag 10 januari 2010 @ 00:45:29 #243
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_76619444
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:40 schreef Tijn het volgende:
Het is natuurlijk ook een hele bewuste keuze geweest bij de invoering van de tweede fase dat het leren breder, maar minder diep zou gaan.

Het is niet zo gek dat de lesstof per vak in elkaar stort als het aantal vakken wordt verviervoudigd.
Ook dat. Zeker als je de macht uit de handen van docenten wegslaat en neerlegt in die van leerlingen.
Het is een beeldenstorm geweest. Dank u voor de scherven die we mogen opruimen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 10 januari 2010 @ 00:48:31 #244
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_76619525
Niet dat ik de tweede fase heb meegemaakt natuurlijk
pi_76622253
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:35 schreef Ringo het volgende:
Neeneenee Bolkesteijn, niet in omgekeerde volgorde gaan redeneren, als een gefrustreerde stumper. Onderwijs is geen wedstrijd tussen alfa en bèta. Blijkbaar hebben de hardcore cijferneukers zitten slapen. Dom, onterecht en onverdiend. Beter opletten dus.
Ik heb mij met hand en tand verzet tegen de Tweede Fase (en dan niet via die lompe staking maar door een brief te schrijven aan de minister en doordat ik mij weigerde in te spannen voor de nieuwe vakken) maar dat heeft niet mogen baten. De Tweede Fase is vooral door oud 'niet-beta' studenten bedacht, dus vandaar dat ik hen er altijd aan de haren bij sleep. Zolang de 'niet-beta' insteek bij OC&W niet veranderd zal de afkalving van het onderwijs door blijven gaan.
  zondag 10 januari 2010 @ 10:00:25 #246
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_76624139
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:52 schreef Iblis het volgende:

[..]

Het aardige is, als je discussies van b.v. Lorentz, Heisenberg of Einstein leest, dat die mensen op zeer klassieke leest geschoeid zijn, dat die ook hun Kant kennen, dat die een heel referentiekader hanteren dat stevig verankerd is in het klassieke denken. Dan gaat het met name natuurlijk om de interpretatie van de wiskundige formules (die wiskunde moet ook niet onderschat worden), maar ook die is m.i. belangrijk.

Voor b.v. Leibniz, Galileo en Newton kun je dit natuurlijk ook moeiteloos doortrekken. In die zin geldt ook voor bèta’s dat je zonder benul van de klassieken afsnijdt van 2 millennia intellectuele geschiedenis.
Waarbij aangetekend zij dat bij Galileo en Newton ook nog wat hersenschimmen meewogen die voor latere fysici hadden afgedaan.
En, om een fysicus uit een recenter verleden aan te halen:
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  zondag 10 januari 2010 @ 10:35:42 #247
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76624564
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:35 schreef Ringo het volgende:
Onderwijs is geen wedstrijd tussen alfa en bèta.
Wat dat onderscheid betreft:
quote:
Men kan geesteswetenschappen tegenover natuurwetenschappen zien stellen, natuurwetenschappen tegenover cultuurwetenschappen of tegenover menswetenschappen. Daarnaast nemen sommigen nog een groep van formele wetenschappen aan, wiskunde en logica, die door anderen, mirabile dictu, tot de natuurwetenschappen gerekend worden, terwijl ook wel geprobeerd wordt de wetenschappen der levende natuur in een aparte groep onder te brengen. In ons land is tegenwoordig een indeling in α- en β-wetenschappen in zwang, die veelal stilzwijgend met de onderscheiding tussen geestes- en natuurwetenschappen geïdentificeerd wordt.

Al deze indelingen lijden aan de voor een classificatie destructieve euvelen dat ten eerste geen duidelijk indelingscriterium wordt aangegeven, dat ten tweede niet iedere wetenschap één en ook niet meer dan één plaats vindt en dat ten derde nooit een tableau wordt opgesteld waarin men zien kan waar een bepaald vak terecht is gekomen. Die in α- en β-wetenschappen vertoont nog het speciale zwak dat ze kennelijk geïnspireerd is door een grove en van allerlei toevallige factoren afhankelijke splitsing in schooltypen, terwijl men zulk een splitsing, zo men haar maken wil, juist op een aanwezige, wel doordachte indeling in de wetenschappen zou moeten baseren.

Het is merkwaardig om te zien met hoeveel gemoedsrust men zich algemeen van deze indelingsterminologie bedient, alsof zij een in de natuur der dingen liggende en zonder meer te aanvaarden gegevenheid was, terwijl elk kritisch onderzoek haar ontoereikendheid aantoont.

[…]

Dezelfde fatale neiging liever verschilpunten te accentueren dan op overeenstemming te letten, is ook in ons onderwijsstelsel op te merken, namelijk in de hartstocht waarmee men daar de α-β tegenstelling cultiveert. Men acht het vanzelfsprekend dat ieder schooltype in een α- en een β-afdeling gesplitst is; men voert die splitsing zelfs uit bij schooltypen als de AMS die nog niet eens bestaan. Daardoor doordringt men de jeugd al van het denkbeeld dat die splitsing in de natuur der dingen ligt; bovendien worden aan de indeling vaak zeer ongewenste prestigekwesties verbonden; men ziet wederzijds op elkaar neer en het gebeurt niet zelden dat de leraren door hun uitlatingen over andere studierichtingen dan de eigene deze gevoelens aanwakkeren. De op school verkregen indrukken blijven echter vaak het leven door voortwerken en helpen ertoe mede de houding van vijandige afgeslotenheid ten aanzien van bepaalde gebieden van het denken aan te kweken.
Dijksterhuis, Wiskunde als cultuurelement (opgenomen in Clio’s stiefkind).
Als de middelbare school inderdaad iets in de hand werkt, is het het idee dat er een enigermate zinnige compartimentering van wetenschappen mogelijk is, met vaststaande profielen, die dan adequaat voorbereiden op de universitaire wereld. Daartoe heb je de technische, en de niet-technische. Alfa’s doen dan talen, bèta’s doen exacte vakken.

Het vrij kunnen kiezen is destijds afgeschaft, omdat dit vooral de klaplopers met hun pretpakketten in de hand werkte, terwijl menig student die juist een extra vak wilde dat niet kon in verband met roostertechnische beperkingen (of: als je economie kiest, kun je geen biologie), of andere elkaar wederzijds uitsluitende beperkingen.

Zo heb je natuurlijk ‘de bèta’s’ die het verschil helemaal geïnternaliseerd hebben en die doorgaans afgeven op alle talen behalve Engels, en inzonderheid op dode talen, maar je hebt ook de alfa’s die bij elke formule enigszins moeilijk beginnen te kijken, alsof iemand zachtjes messen in hun lijf steekt.

Ik durf er namelijk aardig wat om te verwedden dat als het vak “Griekse en Latijnse Taal en Cultuur” dat er een enge α-definitie van cultuur gehanteerd wordt waar de wiskunde buiten de boot valt. Dit terwijl één van de hoofdpijlers van het Griekse cultuurgoed hun wis- en natuurkunde was.

Euclides’ bewijs over de oneindigheid der priemgetallen is van zo’n ontstellende schoonheid en elegantie, dat kan als intellectuele prestatie wedijveren met hoofdprestaties van de Griekse cultuur. Zul je zoiets ooit krijgen op het Gymnasium? Nee, want het is bèta, en men beperkt zich tot de toneelstukken, oraties, mythen en epen. Niet dat die onbelangrijk zijn, zeer zeker niet. Maar men veronachtzaamt wel veel, en men zet een alfa-bèta-tegenstelling nog weer even aan.

Overigens heb ik de indruk dat alfa’s wat dat betreft wel een soort voorsprong gepakt hebben. Ook al weten veel prototype bèta’s het nodige niet van typische alfa-onderwerpen, ze ervaren dat toch met enige schaamte. Ze weten dat ze het eigenlijk behoren te weten, dat kennis van een schilder, filosoof of componist tot het verfijnde gevoelsleven behoort. Dit terwijl menig alfa zonder enige blijk van klaarblijkelijke schaamte vol trots kan rondtetteren geen idee te hebben wat ‘al die tekentjes betekenen’ of ‘nooit goed geweest te zijn in natuurkunde’. Dat je amper iets over Euclides krijgt, dat is prima, dat de Ilias of de Odyssee niet zou noemen is natuurlijk ondenkbaar. En als Theophrastus wordt genoemd, dan val ik echt van mijn stoel.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 10 januari 2010 @ 10:51:41 #248
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_76624857
quote:
Op zondag 10 januari 2010 10:35 schreef Iblis het volgende:
Ik durf er namelijk aardig wat om te verwedden dat als het vak “Griekse en Latijnse Taal en Cultuur” dat er een enge α-definitie van cultuur gehanteerd wordt waar de wiskunde buiten de boot valt. Dit terwijl één van de hoofdpijlers van het Griekse cultuurgoed hun wis- en natuurkunde was.

Euclides’ bewijs over de oneindigheid der priemgetallen is van zo’n ontstellende schoonheid en elegantie, dat kan als intellectuele prestatie wedijveren met hoofdprestaties van de Griekse cultuur. Zul je zoiets ooit krijgen op het Gymnasium? Nee, want het is bèta, en men beperkt zich tot de toneelstukken, oraties, mythen en epen. Niet dat die onbelangrijk zijn, zeer zeker niet. Maar men veronachtzaamt wel veel, en men zet een alfa-bèta-tegenstelling nog weer even aan.
Daar spreek je een waar woord. Ik heb zelf de specialisatie Oude Geschiedenis gekozen, en wat mij daarin bijzonder interesseert - al heb ik tot mijn spijt weinig kennis van de exacte wetenschappen - is het zogenaamde ''haperen'' van de wetenschappen na het Hellenisme.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_76625509
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goh, de jongens en meisje die Latijn en Grieks doen komen ook eens ergens achter. De stof bij natuurkunde is zo ongeveer gehalveerd, en wiskunde bestaat nu al uit A, B, C en D. Maar nee, we gaan ons druk maken over twee fossiele talen. Ieder z'n hobby natuurlijk, maar dit is echt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen.
Zoals al opgemerkt, het is geen wedstrijdje. De algemene neiging van mensen om datgene waar zij zelf goed in zijn belangrijker te achten dan iets wat ze niet kunen moeten we in deze maar overheen kijken.

Laten we de prioriteit stellen bij het talent van getalenteerde mensen.
quote:
Tenzij de boeken over wiskunde, natuurwetenschappen en technische onderwerpen een grotere informatiedichtheid hebben doordat informatie op compacte wijze gecommuniceerd wordt in formules.
Ja, maar iemand die daar echt veel talent voor heeft zal daar toch zo doorheen zijn. Qua betatalent zijn de verschillen tussen mensen groter, als je het vertaalt naar de benodigde inspanning om iets onder de knie te krijgen. Alle gymnasiasten kunnen wel een beetje wiskunde, en alle gymnasiasten kunnen wel een beetje taal. Alleen zo'n vak heeft op een gegeven moment een niveau waarop het onderscheid wordt gemaakt tussen de getalenteerden en de niet-getalenteerden, in die zin dat de niet-getalenteerden het gewoon niet kunnen. De betavakken zitten halverwege het gymnasium al op dat niveau, de talen halen dat niveau niet tot de zesde: Als ze maar hard genoeg werken dan kan elke betagymnasiast een voldoende halen op Frans op het eindexamen. Maar niet elke gymnasiast, die hele mooie cijfers haalt op de talen, kan eindexamen natuurkunde of wiskunde aan op dat niveau.

Ik denk dat je het een beetje moet zien als skiën en schansspringen. Iedereen kan leren skiën, de een veel beter dan de ander, maar de minder getalenteerden zijn niet volledig hulpeloos op skies. Wel op de schans, schansspringen heeft een behoorlijk hoog drempelniveau. Daar kun je niet tegen aanploeteren, hoe hard je ook werkt, als je het talent niet hebt maakt al die inspanning het verschil toch niet. Als je geen talent hebt om bochten te maken, kun je met veel hard werk toch nog aardig leren skiën.

De klassieke talen hebben ook een hoger drempelniveau dan de andere alfavakken. Je moet er altijd wel wat voor doen, maar de alfagetalenteerde zal bij de hedendaagse talen nooit uitgedaagd worden. De klassieke talen hebben dat al een stuk meer. Het lijkt mij beter dat je mensen met dat talent zich daarin lekker laat ontwikkelen door ze iets moeilijks te geven op dat terrein, dan dat je er hele matige beta's van maakt. Je kunt ze beter een uitdagende piste geven dan ze van de 10meterschans af laten vallen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 10 januari 2010 @ 11:58:36 #250
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76626539
Toen piet nog een heel klein pietje was, een jaar of 4, 5 ging hij met zijn oudere zus mee naar de bieb. Mijn zus zocht een boek en ik zag asterix staan, en ging lekker bladeren in de leeshoek en zat te lachen om de grappen.
er stonden wat mensen daar te praten maar lette er niet op. Zus kwam bij me en vroeg me wat ik las. Aangezien mijn vader me deze asterix de week ervoor had voorgelezen kon ik haar vertellen wat er gebeurde en wie wat zei. Geroezemoes achter ons.
We zette de asterix terug in de kast en gingen haar boek afstempelen. Thuisgekomen vertelde mij zus dus dat ik een asterix in Latijn uit de kast had getrokken en daar in was gaan bladeren, de mensen hadden door dat ik een asterix in het Latijn aan het " Lezen" was en hadden het daarover. Toen mijn zus me er naar vroeg geloofden ze dus dat ik Latijn las.
Ik kon nog geeneens lezen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_76630067
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:09 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

de gemiddelde beta wil al niks weten van de wetenschapsfilosofie van hun vakgebied, laat staan van zoiets niet-wetenschappelijks als klassieke talen.
Bijna alle beta's die ik ken hebben op het gymnasium gezeten.
  zondag 10 januari 2010 @ 15:33:13 #252
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_76636137
quote:
Op zondag 10 januari 2010 13:28 schreef thabit het volgende:

[..]

Bijna alle beta's die ik ken hebben op het gymnasium gezeten.
Bij mijn studie sterrenkunde had vrijwel niemand gym gedaan.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  zondag 10 januari 2010 @ 15:35:12 #253
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76636234
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:57 schreef Thomas B. het volgende:
Weet je wat het probleem is? Niet dat het vak zo moeilijk zou zijn, maar dat ze het zo vreselijk saai en oubollig maken. Die teksten zijn verschrikkelijk! Ik heb goftedomme zes jaar verhalen zitten vertalen over mensen die al minstens 1500 jaar dood waren, over oorlogen en veldslagen waar geen einde aan leek te komen. Dodelijke vermoeiende gedichten die je op een gegeven moment echt je strot uitkomen als je 16 bent.
Waarom doe je dan geen fucking atheneum
pi_76636347
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:33 schreef kingmob het volgende:

[..]

Bij mijn studie sterrenkunde had vrijwel niemand gym gedaan.
Tja, er zit een duidelijke pikorde tussen de verschillende betastudies.
  zondag 10 januari 2010 @ 15:41:43 #255
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_76636542
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:37 schreef thabit het volgende:

[..]

Tja, er zit een duidelijke pikorde tussen de verschillende betastudies.
Vooruit, het is dan ook een halve alpha-studie.

Maar serieus, in de 5e latijn laten vallen (ik had 8 vakken) is 1 van de betere beslissingen in mijn leven geweest. De toegevoegde waarde is voor mij altijd nihil gebleken. de krenten heb ik verder allang uit de pap gevist op mijn eigen houtje, hetzelfde geld voor mij voor geschiedenis.
Bij mij bleek dit voor de meerderheid te gelden. Allemaal hadden ze ergens de conclusie getrokken dat gymnasium doen omdat het het 'hoogste' was, een beetje een zinloze bezigheid was.

Persoonlijk zou ik het gymnasium op alle punten moeilijker maken en latijn en grieks en specifiek keuzevak maken. Maak van het gym weer wat bijzonders, ipv deze merkwaardige poging om het hoogste te laten voldoen aan de eisen van het gemiddelde.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  zondag 10 januari 2010 @ 15:43:03 #256
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_76636604
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:41 schreef kingmob het volgende:

[..]

De toegevoegde waarde is voor mij altijd nihil gebleken.
Dat kun je natuurlijk niet weten he.
  zondag 10 januari 2010 @ 15:44:56 #257
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_76636689
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:43 schreef Tijn het volgende:

[..]

Dat kun je natuurlijk niet weten he.
Juist wel dus, want ik heb het ruim 4 jaar wel gedaan en ik heb het verschil tussen gymnasium en atheneum meegemaakt, Dat maakt me bij uitstek geschikt om het in te kunnen zien
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  zondag 10 januari 2010 @ 15:47:08 #258
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_76636798
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:41 schreef kingmob het volgende:

hetzelfde geld voor mij voor geschiedenis.
Niet voor Nederlands, helaas .

[/flauw]
Niet meer actief op Fok!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')