Volg de berichtgeving op de voet via o.a. Youtube en Twitter:quote:Deaths reported in Iran clashes
Tehran, Iran (CNN) -- Fresh clashes broke out between demonstrators and security forces in Tehran on Sunday as large crowds gathered for Ashura, a major religious observance.
An opposition Web site said three people were killed in the fighting. But, with tight restrictions on international media, CNN could not independently verify the casualties.
The reformist Web site Parlemannews reported that one of the victims Sunday was Saeed Ali Mousavi, nephew of opposition leader Mir Hossein Mousavi.
Tehran Police Chief Azizollah Rajabzadeh denied that any protesters were killed by security forces.
Police did not fire any shots in Tehran, "and security forces were not in possession of firearms," Rajabzadeh told the semi-official news agency ISNA.
Since the disputed presidential elections in June, protesters have turned public gatherings into rallies against President Mahmoud Ahmadinejad, who was declared the overwhelming winner of the race.
Are you in Iran? Share your photos and video and tell us what's going on.
Police, wary of the potential that Ashura gatherings could present, were out in full force Sunday to quell disruptions, but did not stop demonstrators holding widespread protests.
Near Imam Hussein Square in central Tehran, security forces used tear gas to disperse demonstrators and blocked roads to prevent more from arriving, a witness said.
Protesters seized a motorcycle belonging to a security force member and set it on fire.
Elsewhere in the city, witnesses reported seeing protesters being beaten with batons. Demonstrators chanted "death to the dictator" and some ripped down a picture of Iran's Supreme Leader Ayatollah Khamenei.
Police helicopters hovered above city squares while small trucks brought in fresh supplies of riot police in parts where clashes were fierce.
Protesters played cat-and-mouse with security forces -- gathering, then scrambling and gathering elsewhere.
The unrest followed day-long clashes between the two sides in the streets of Tehran on Saturday.
On Saturday evening, a pro-government mob barged into a mosque where former president and reformist leader Mohammad Khatami was speaking.
The dozens-strong group forced Khatami to end his remarks abruptly when it interrupted the gathering at Jamaran mosque.
Earlier Saturday, scores of security forces on motorcycles charged protesters on sidewalks whenever they started chanting anti-government slogans, witnesses said.
Sunday marks Ashura, the observance of the death of Imam Hussein, grandson of Prophet Mohammed.
Hussein, who was killed in battle in Karbala in 680 A.D., is regarded as a martyr -- and the battle that led to his death is one of the events that helped create the schism between Sunnis and Shiites, the two main Muslim religious movements.
Iran is predominantly Shiite.
During Sunday's protests, some demonstrators compared Khamenei to Yazid, the caliph who killed Hussein.
Religious mourning during Ashura is characterized by people chanting, beating their breasts in penance, cutting themselves with daggers or swords and whipping themselves in synchronized moves.
Sunday also happens to be a week to the day since the death of Grand Ayatollah Hussein Ali Montazeri, a key figure in the 1979 Iranian revolution. Montazeri, who went on to become one of the government's most vocal critics, died December 20.
The seventh day after a death is a traditional time for mourning in Islam, giving Iran's opposition two reasons to demonstrate.
Waarom dan zoveel bloed?quote:Op zondag 27 december 2009 18:36 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ze herdenken dat Hossein een paar eeuwen geleden tijdens een slag omkwam.
Ehm sorry maar mag de uitleg wat uitgebreider?quote:Op zondag 27 december 2009 18:42 schreef Burakius het volgende:
Ashura is trouwens wat anders volgens mij... heeft te maken met hz. Nuh en het voedsel wat hij at op de ark (van alles en nog wat). Tenminste zo is het bij ons Soennieten.
Zo werkt dat natuurlijk niet. Je hebt toch volledige steun nodig van het leger en je moet de bevolking weer rustig krijgen. Dat gaat niet zomaar.quote:Op zondag 27 december 2009 18:47 schreef uiterstaardig het volgende:
Die oppositieleider in Iran was toch een van de steunpilaren van het bewind?
Ik vind hem echt niet erg betrouwbaar. Volgens mij verschillen zijn punten niet erg veel met die van de regering.
Wat dat betreft mogelijk een storm in een glas water, die te veel slachtoffers eist, die hun leven verliezen door een hoop gebakken lucht.
Als de ene godsdienstfanaat in Iran verdwijnt, zit er binnen de kortste keren weer ander.
Hopen dat t volk wat nu in opstand is t bij t goed eind heeft en dat ze t dan ook niet pikken als er niets tot bijna niets veranderd. Zoals in t vorige topic al vermeld werd lukt t de regering van Iran t (gelukkig) niet om de opstanden binnen's lands te houden. (iig niet de berichtgeving) Dat houd in dat de demonstranten nog steeds contact hebben met de "buitenwereld". Wat in mijn ogen weer inhoud dat de demonstranten ook gevoed worden met doorgaan info door familie en vrienden uit de rest van de wereld. Moet goed komen lijkt me!quote:Op zondag 27 december 2009 18:47 schreef uiterstaardig het volgende:
Die oppositieleider in Iran was toch een van de steunpilaren van het bewind?
Ik vind hem echt niet erg betrouwbaar. Volgens mij verschillen zijn punten niet erg veel met die van de regering.
Wat dat betreft mogelijk een storm in een glas water, die te veel slachtoffers eist, die hun leven verliezen door een hoop gebakken lucht.
Als de ene godsdienstfanaat in Iran verdwijnt, zit er binnen de kortste keren weer ander.
Ik hoop het ook, maar ze zullen van een koude kermis thuiskomen, moegestreden, waardoor de zelfde/nieuwe machthebbers alles bij het oude houden.quote:Op zondag 27 december 2009 18:53 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Hopen dat t volk wat nu in opstand is t bij t goed eind heeft en dat ze t dan ook niet pikken als er niets tot bijna niets veranderd. Zoals in t vorige topic al vermeld werd lukt t de regering van Iran t (gelukkig) niet om de opstanden binnen's lands te houden. (iig niet de berichtgeving) Dat houd in dat de demonstranten nog steeds contact hebben met de "buitenwereld". Wat in mijn ogen weer inhoud dat de demonstranten ook gevoed worden met doorgaan info door familie en vrienden uit de rest van de wereld. Moet goed komen lijkt me!
Kijk de geschiedenis er maar op na. Iedere revolutie (die nu imo op handen is) word niet voor niets een REVOLUTIE genoemd.quote:Op zondag 27 december 2009 18:56 schreef uiterstaardig het volgende:
[..]
Ik hoop het ook, maar ze zullen van een koude kermis thuiskomen, moegestreden, waardoor de zelfde/nieuwe machthebbers alles bij het oude houden.
daar wil ik wel weddenschappen op afsluiten.
Ik hoop het.quote:Op zondag 27 december 2009 18:53 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Hopen dat t volk wat nu in opstand is t bij t goed eind heeft en dat ze t dan ook niet pikken als er niets tot bijna niets veranderd. Zoals in t vorige topic al vermeld werd lukt t de regering van Iran t (gelukkig) niet om de opstanden binnen's lands te houden. (iig niet de berichtgeving) Dat houd in dat de demonstranten nog steeds contact hebben met de "buitenwereld". Wat in mijn ogen weer inhoud dat de demonstranten ook gevoed worden met doorgaan info door familie en vrienden uit de rest van de wereld. Moet goed komen lijkt me!
De Iranirs die ik ken vonden Iran veel beter toen de Sha er nog was. Ook al was er toen ook niet veel vrijheid.quote:Op zondag 27 december 2009 18:51 schreef Triggershot het volgende:
Iran
Shieten vooral uitlokken op de dag van Ashura, niet echt slim te noemen.
Precies manier hoe de Shah ten val is gebracht
quote:Khamenei trek je ketterse bende terug!
Volgens de filosoof Eric Voegelin kan een politieke religie, zoals het nazisme en communisme, alleen door een heilig tegen-geloof worden vernietigd. De politieke islam is een politieke religie. Maar eerst moeten de sacrale symbolen van een politieke religie worden ontheiligd. En dit gebeurt nu in het islamitische Iran.
Dezer dagen wordt de dood, of de moord op imam Hussein de derde sjiitische imam (een kleinzoon van profeet Mohammed) herdacht. Naast de moskee kent Iran nog een ander instituut: Husseinyya. Dat is een gebouw zonder minaretten. Alleen twee maanden per jaar ter herdenking van imam Hussein zijn de Husseinyya’s open. Vandaar worden de processies georganiseerd. Het lijkt allemaal op de middeleeuwse katholieke tradities rond de viering van de Goede Vrijdag. Het islamitische regime verloor dit jaar haar controle op duizenden Husseinyya’s. Door woede staken de milities (Basij) een Husseinyya in de stad Amol (ten noorden van Iran) in brand.
Over sommige zaken durf ik zelfs niet te dromen. Het onmogelijke heeft nu plaatsgehad. Ook de Husseinyya van Khomeini, de oprichter van deze ellende is ontheiligd. Op 26 december zou in Jamaran de Husseinyya waarin Khomeini woonde en mensen ontving, oud-president Khatami een toespraak houden. Vanuit Jamaren organiseerde Khomeini de misdaden die door zijn horde zouden worden gepleegd.
Nu gaat het regime bij dit soort gelegenheden van tevoren zijn aanhang ter plekke stationeren. De knokploegen wilden Khatami aanvallen. Maar de meerderheid binnen en buiten het gebouw bestond uit het groene volk. De ruiten van Jamaren werden door de mensen van het regime zelf gebroken. Het commandocentrum van de leider, de oprichter werd ontheiligd. Dit is echt ongelofelijk. Daarna gingen tienduizenden de straat op om tegen het regime te demonstreren. Ze riepen leuzen tegen Khamenei en ter ondersteuning van Mir Hussein Mousavi!
In Iran is nu sprake van een omgekeerd proces: Khamenei verschijnt nu als een soort Saddam Hussein die de religieuze rituelen van burgers poogt te verbieden. De religiositeit en de authenticiteit van het islamitische regime van Iran zijn helemaal weggevallen. En dit is de belangrijkste stap naar de omverwerping van het regime. Wie tegen dit regime vecht, hoeft niet langer zichzelf als een ketter te beschouwen. Juist wordt Khamenei en zijn bende als een ketterse bende gezien.
Vandaag is Ashura. De dag van de dood van Hussein. Hij wordt gezien als een symbool voor de strijd tegen het onrecht. Zij moordenaar heette Yazid, de heersende kalief. Nu roepen de demonstranten dat Khamenei een Yazid is. Dertig jaar geleden werd sjah als Yazid gezien. De omkering van alle waarden, zou Nietzsche gezegd hebben.
Miljoenen mensen gingen vandaag in talloze steden van Iran de straat op tegen Khamenei. Nooit was een Ashura, religieus gezien, zo kleurloos. Er waren beperkt aantal processies. De Iraanse televisie zond de beelden uit het verleden.
Hier roepen ze: Khamenei schaam je, laat ons land vrij. En natuurlijk dood aan dictator:
Er vielen ook doden. Het werd gericht geschoten. Vuur in de ogen van jongeren drijft ze tot het uiterste.
Maar in tegenstelling tot andere demonstraties waren de demonstranten nu wel bereid om de veiligheidsdiensten te bedreigen. Ja, soms moesten de veiligheidsmensen vluchten. En dit hebben we niet eerder meegemaakt.
En dan werden nog een aantal auto’s van veiligheidsdiensten en politie in brand gestoken. Dit alles is zeer zorgwekkend voor Khamenei:
Ja, meneer Khamenei, je troepen hebben de controle verloren. Gelooft u mij niet kijk dan naar deze beelden:
Vandaag heeft de wereld gezien dat het Iraanse volk langzamerhand de grenzen van absolute angst voorbij is. In de volgende beelden ziet u een totale confrontatie met de veiligheidsdiensten. Ze roepen de angstaanjagende leuze uit de Iraanse revolutie: ik zal doden degene die mijn broeder heeft vermoord.
Het volk roept: wees niet bang, wees niet bang, wij zijn samen. Ze bereiden zich voor om verzet te bieden tegen de horde van islamisten.
Denkt meneer Khamenei, de Yazid van Perzi, dat u echt dit volk continu kunt terroriseren? Kijk naar deze beelden, hoe n van je mannen door de burgers werd gearresteerd. Alleen hebben de burgers meer humaniteit dan jouw troepen. Ze riepen immers: Welesj Kon, Welesj Kon, laat hem los, laat hem los.
Er zijn ook berichten dat er een aantal militairen weigerde het volk onder vuur te nemen. Maar hoe meer geweld, des te meer ongecontroleerde woede van het volk. Vandaag zijn er al veel doden gevallen in Teheran, Tabriz, Shiraz, Isfahan, et cetera.
Meneer Khamenei
Uw regime wankelt van alle kanten. Vanavond gaan de demonstraties door. Ook in uw huis zal vanavond een spoedvergadering worden belegd.
Wij, de vrije mensen, zijn goed genformeerd over de gang van zaken in uw regime. Mijn oproep aan u is: stop het geweld, trek je horde terug, ga in je geliefde Gazastrook wonen, je houdt immers meer van Hamas dan je eigen volk. Ga daar en durf tegen je vijand Isral strijden. Kijk hier naar uw naambord hoe dat door uw onderdanen wordt vertrapt.
Ondanks alle droefenis, de ontheiliging van de politieke islam, is een felicitatie waard.
Afshin Ellian
Ik ook want zo kan het niet langer door gaan. Of de regering valt of de burgers zijn nagenoeg dood gemaakt. Het word bijna tijd voor een inlandse jihad!quote:
ok jij vind t niet belangrijk dat de Iraanse regering mensen die protesteren terug kunnen vinden op een Nederlandse site?quote:
De foto's staan verspreid op Twitter en op zowat elke blog. Ook RTLnieuws zond net de foto's zonder balkjes en dergelijke uit. Ik denk niet dat de foto's die ik hier heb gepost echt zullen leiden tot arrestaties.quote:Op zondag 27 december 2009 19:40 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
ok jij vind t niet belangrijk dat de Iraanse regering mensen die protesteren terug kunnen vinden op een Nederlandse site?
En RTL nieuws faalt ook. Gaan ze een verklaring van de staatszender uitzenden. Ook zijn er voor het eerst in een half jaar doden gevallen.quote:Op zondag 27 december 2009 19:06 schreef Lagrinta het volgende:
Ik word ook altijd zo doodziek van het falende NOS journaal. Op Belgi was Thomas Erdbrink net te horen. Denk niet dat hij het NOS journaal haalt.
Eerder tegen het islamisme ofwel de politieke islam.quote:Op zondag 27 december 2009 19:45 schreef Mutant01 het volgende:
Het probleem is dat Afshin Ellian er een "oorlog tegen de Islam" of "revolutie tegen de Islam " van maakt. Dubieus, hij speelt feitelijk een politiek spelletje. Veel Iraniers die ik ken zijn dan ook niet over hem te spreken.
Prima ik doel er all1 op dat je t zelf had kunnen doen zonder er later evt schuldgevoelens bij te krijgen. Maar ja als je er zo over denkt dan zal je dat nooit krijgen ook.quote:Op zondag 27 december 2009 19:42 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De foto's staan verspreid op Twitter en op zowat elke blog. Ook RTLnieuws zond net de foto's zonder balkjes en dergelijke uit. Ik denk niet dat de foto's die ik hier heb gepost echt zullen leiden tot arrestaties.
Elian is een beetje doorgeslagen, maar ik kan dat wel begrijpen als je meegemaakt hebt wat hij heeft meegemaakt.quote:Op zondag 27 december 2009 19:45 schreef Mutant01 het volgende:
Het probleem is dat Afshin Ellian er een "oorlog tegen de Islam" of "revolutie tegen de Islam " van maakt. Dubieus, hij speelt feitelijk een politiek spelletje. Veel Iraniers die ik ken zijn dan ook niet over hem te spreken.
Dat is een dubieus onderscheid, omdat hij een aanhanger is van de theorie dat de Islam per definitie politiek is. Afgezien daarvan, de Iraniers die ik spreek zeggen dat het hier gaat om een strijd tegen een specifiek regime en niet zozeer tegen de politieke ideologie die het regime aanhangt. Immers ze zijn voor vrijheid van meningsuiting en democratie, het zou erg hypocriet zijn om dat te propageren - en ondertussen anderen monddood te maken.quote:Op zondag 27 december 2009 19:49 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Eerder tegen het islamisme ofwel de politieke islam.
Veel ouderen die de revolutie nog vers in hun geheugen hebben beschouwen het inderdaad als een strijd tegen de islam. Niet zozeer het geloof, maar meer de politieke islam in Iran. Immers verklaarden de ayatollahs zo'n 30 jaar geleden zelf dat de revolutie toen een islamitische was. Niet raar dus dat er nu mensen zijn die het als een strijd tegen de ''islam'' zien.quote:Op zondag 27 december 2009 19:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is een dubieus onderscheid, omdat hij een aanhanger is van de theorie dat de Islam per definitie politiek is. Afgezien daarvan, de Iraniers die ik spreek zeggen dat het hier gaat om een strijd tegen een specifiek regime en niet zozeer tegen de politieke ideologie die het regime aanhangt. Immers ze zijn voor vrijheid van meningsuiting en democratie, het zou erg hypocriet zijn om dat te propageren - en ondertussen anderen monddood te maken.
De mensen die ik spreek zijn van de oudere generatie, de generatie Ellian dus (zelfs nog wat ouder - tegen de 50 jaar oud). En die walgen toch wel van de manier waarop hij over deze gaande revolutie spreekt. Islam speelt feitelijk een totaal ondergeschikte rol, het gaat om onderdrukking door een enorm corrupt regime, dat is wat hen pijn doet, dat is waar ze tegen strijden en dat waren ook de idealen waar ze eerst tegen streden. Het doet hen zeer om te zien dat hun idealen verkwanselt worden door het huidige regime.quote:Op zondag 27 december 2009 20:00 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Veel ouderen die de revolutie nog vers in hun geheugen hebben beschouwen het inderdaad als een strijd tegen de islam. Niet zozeer het geloof, maar meer de politieke islam in Iran. Immers verklaarden de ayatollahs zo'n 30 jaar geleden zelf dat de revolutie toen een islamitische was. Niet raar dus dat er nu mensen zijn die het als een strijd tegen de ''islam'' zien.
Ik gaf enkel een verklaring waarom er Iraniers zijn die het als een strijd tegen de islam zien. Dat de meeste demonstranten dat niet zien klopt.quote:Op zondag 27 december 2009 20:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De mensen die ik spreek zijn van de oudere generatie, de generatie Ellian dus (zelfs nog wat ouder - tegen de 50 jaar oud). En die walgen toch wel van de manier waarop hij over deze gaande revolutie spreekt. Islam speelt feitelijk een totaal ondergeschikte rol, het gaat om onderdrukking door een enorm corrupt regime, dat is wat hen pijn doet, dat is waar ze tegen strijden en dat waren ook de idealen waar ze eerst tegen streden. Het doet hen zeer om te zien dat hun idealen verkwanselt worden door het huidige regime.
quote:Op zondag 27 december 2009 20:05 schreef iteejer het volgende:
Aryamehr, goed gedaan die foto's zo!
Net als 99% van de Iranirs.quote:Op zondag 27 december 2009 19:09 schreef paddy het volgende:
[..]
De Iranirs die ik ken vonden Iran veel beter toen de Sha er nog was. Ook al was er toen ook niet veel vrijheid.
Volgens de Iraanse regering ja. Er zijn meer dan 5 mensen omgekomen.quote:Op zondag 27 december 2009 20:09 schreef Disana het volgende:
Volgens het NOS Journaal bevestigt de regering nu dat er 5 doden zijn gevallen.
Het is je dus gelukt zoals ik zei in PM?quote:Op zondag 27 december 2009 19:39 schreef AryaMehr het volgende:
Ik zal kijken wat ik met de foto's kan doen.
Ik zeg ook niet dat ik het geloof. Maar hiermee geeft de regering wel toe dat er iets aan de hand is, wat ze eerder niet deden.quote:Op zondag 27 december 2009 20:10 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Volgens de Iraanse regering ja. Er zijn meer dan 5 mensen omgekomen.
Inderdaad ik heb persoonlijk al denk ik vijf filmpjes van vandaag gezien waarin er een dode te zien was. Er zijn daarnaast ook nog doden gevallen in Najafabad, Tabriz en waarschijnlijk ook in de rest van de grotere steden zoals Shiraz.quote:Op zondag 27 december 2009 20:10 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Volgens de Iraanse regering ja. Er zijn meer dan 5 mensen omgekomen.
Achteraf hebben inderdaad de meeste mensen die in die revolutie spijt, maar de revolutie was op zich onvermijdelijk en geheel logisch. Overigens moesten de meeste Iraniers een keer meemaken hoe het is om onder een islamitisch dictatuur te leven, zodat ze de volgende keer er wel twee keer over nadenken voordat ze voor de leugens van een aantal ayatollahs vallen. De Iraniers zullen, mocht de Islamitische republiek vallen, nooit meer voor dergelijke mensen de straat opgaan.quote:Op zondag 27 december 2009 20:10 schreef Hafez het volgende:
[..]
Net als 99% van de Iranirs.
Mijn ouders zeggen altijd "wat waren we toen dom". Iedereen die de Islamitische Revolutie steunde heeft spijt. Shah was ook een dictator, maar mensen hadden veel meer vrijheid toen en langzamerhand zou het toch wel de goede kant op zijn gegaan, de Shah zou toch niet zijn voor al te lang daar aan de macht zijn gebleven toen.
Nu loopt hij weer goed?quote:Op zondag 27 december 2009 20:10 schreef paddy het volgende:
[..]
Het is je dus gelukt zoals ik zei in PM?![]()
Voor de mensen die nog meer foto's plaatsen? Graag [ [url= url van plaatje]afbeelding[/url] ] of [ [url= url]afbeelding[/url] ] (deze voor wanneer het plaatje te veel vervormt)
Mijn pc liep vast
Overigens meldt de Iraanse regering dat 2 mensen door verkeersongelukken om het leven zijn gekomen, n doordat hij/zij van een brug viel en slechts n door een kogel, waar ze niet bij vermelden wie die kogel afvuurde.quote:Op zondag 27 december 2009 20:11 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat ik het geloof. Maar hiermee geeft de regering wel toe dat er iets aan de hand is, wat ze eerder niet deden.
Yepquote:
Eens kijken of ze ons nog zoveel denken te kunnen bedotten als deze rellen doorgaan. Zij moeten toch ook weten dat de filmpjes ons bereiken.quote:Op zondag 27 december 2009 20:15 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Overigens meldt de Iraanse regering dat 2 mensen door verkeersongelukken om het leven zijn gekomen, n doordat hij/zij van een brug viel en slechts n door een kogel, waar ze niet bij vermelden wie die kogel afvuurde.
Nee, integendeel zelfs. De vrouwen hadden ten tijde van de shah echt veel vrijheid. De vrouwen werden gerespecteerd en met rust gelaten. Maar ook de shah vervolgde politieke activisten en dat heeft hem uiteindelijk de das omgedaan. Vrouwen ten tijde van de shah:quote:Op zondag 27 december 2009 20:19 schreef paddy het volgende:
[..]
Yep![]()
Waar ik trouwens nieuwsgierig naar ben is, was het nu echt zoveel beter onder de shah? Ik hoorde iets over dat de vrouwen toen meer vrijheid hadden?En mannen niet meteen geslagen werden omdat ze naar een vrouw keken?
Ik help het je hopen! Niet dat er wat mis is mat de islam maar het kan net als ieder ander geloof zo vreselijk misbruikt worden en hoort daarom imo ook los te staan van welke regering dan ook.quote:Op zondag 27 december 2009 20:13 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Achteraf hebben inderdaad de meeste mensen die in die revolutie spijt, maar de revolutie was op zich onvermijdelijk en geheel logisch. Overigens moesten de meeste Iraniers een keer meemaken hoe het is om onder een islamitisch dictatuur te leven, zodat ze de volgende keer er wel twee keer over nadenken voordat ze voor de leugens van een aantal ayatollahs vallen. De Iraniers zullen, mocht de Islamitische republiek vallen, nooit meer voor dergelijke mensen de straat opgaan.
Volgens de regering zouden het twee dieven zijn, maar dat claimen ze wel vaker terwijl het om politieke activisten gaat, die ter dood werden veroordeeld. Ze werden gered door hun familie-leden en burgers. En van de twee of allebei zouden nog leven toen ze werden gered, maar de regering claimt uiteindelijk dat ze weer zijn opgepakt en opgehangen. Of dat waar is weet ik niet.quote:Op zondag 27 december 2009 20:27 schreef _The_General_ het volgende:
Wat is er waar van het bevrijden van die ter dood veroordeelden?
Zo zijn hier in Nederland ook nog steeds mensen bij die hun "ouderwetse" klederdracht als normaal zien. Dus deze foto's die je plaatst doen me niet veel. Ok ze tonen vrouwen in t leger en vrouwen in de arbeid maar wat zeg je daar mee?quote:Op zondag 27 december 2009 20:30 schreef AryaMehr het volgende:
Vrouwen ten tijde van de Shah:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Doet me denken aan de vrouwen in Libie.quote:Op zondag 27 december 2009 20:30 schreef AryaMehr het volgende:
Vrouwen ten tijde van de Shah:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Edit van het bovenste:quote:Op zondag 27 december 2009 18:42 schreef Burakius het volgende:
Ashura is trouwens wat anders volgens mij... heeft te maken met hz. Nuh en het voedsel wat hij at op de ark (van alles en nog wat). Tenminste zo is het bij ons Soennieten.
Onze troetel-ex-moslim.quote:Op zondag 27 december 2009 19:52 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Elian is een beetje doorgeslagen, maar ik kan dat wel begrijpen als je meegemaakt hebt wat hij heeft meegemaakt.
quote:Op zondag 27 december 2009 20:39 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Zo zijn hier in Nederland ook nog steeds mensen bij die hun "ouderwetse" klederdracht als normaal zien. Dus deze foto's die je plaatst doen me niet veel. Ok ze tonen vrouwen in t leger en vrouwen in de arbeid maar wat zeg je daar mee?
Kijk eens rond in staphorst ed (Alblasserdam, Barneveld, Opheusden, Terneuzen en bv Uddel) en je denkt dat men in Nederland er allemaal zo bekrompen en raar bij loopt.
[ afbeelding ]
Prachtig.quote:Op zondag 27 december 2009 21:22 schreef mannan het volgende:
* Tehran People stop a police car and free protesters from Inside it
Hm, uit het stukje van Ellian begrijp ik eerder dat het een herhaling van zetten is, namelijk het verklaren tot "niet islamitisch genoeg" van het huidige regime en het met islamitische leuzen van toen gepaard gaande geweld van nu met als doel ten eerste het ten val brengen van dat regime.quote:Op zondag 27 december 2009 19:45 schreef Mutant01 het volgende:
quote:De seculiere partij Marze Por Gohar heeft echter ook veel kritiek op hem: Ze stelt hem medeverantwoordelijk voor de massa-executies in 1980 en 1981 en in de zomer van 1988 waarbij dertigduizend politieke gevangenen werden gexecuteerd en begraven in massagraven. Ook verwijt Marze Por Gohar hem een belangrijke rol te hebben gespeeld in de sluiting van de universiteiten voor vier jaar t.b.v. culturele her-educatie.[2]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mir-Hossein_Mousavi
De dagen net na de revolutie en de dagen net na de Iran-Irak oorlog waren heel anders. De mensen waren toen veel meer conservatiever en geloofden nog altijd in de Islamitische republiek, vooral te danken aan de Iran-Irak oorlog wat een soort eenheid schepte. Maar vlak daarna begonnen veel mensen, waaronder ayatollah Montazeri, in te zien dat de leiders van het regime zich net zoals de shah gedroegen. Er ontstond een frictie tussen conservatieven en gematigden. De gematigden waren van mening dat de regering het volk te hard aanpakte. Mensen zoals Mousavi dus.quote:Op zondag 27 december 2009 22:02 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik houd mijn hart vast. En niet in de laatste plaats omdat Mousavi nou ook niet echt een lekkertje is:
En daar is Iran tegen in opstand gekomen??quote:Op zondag 27 december 2009 21:35 schreef Zith het volgende:
[..]
Natuurlijk staan vooral de goede dingen erop, maar toch
Er zijn verscheidene redenen waarom de mensen in opstand kwamen en als je die leest dan begrijp je ook waarom. Ik zal proberen om straks of iets later een soort samenvatting geven van waarom de islamitische revolutie nou precies plaatsvond.quote:Op zondag 27 december 2009 22:07 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
En daar is Iran tegen in opstand gekomen??![]()
Dat lijkt wel op de wereld die ze nu willen! Niet te verwesterd maar toch de vrijheden van t westen met de islam samen. Ofwel de beste mix (in mijn ogen als christelijke westerling) voor een land als Iran!
Ja goed, maar om nou 30.000 mensen onder de grond stoppen te kwalificeren als "andere tijden"...quote:Op zondag 27 december 2009 22:07 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De dagen net na de revolutie en de dagen net na de Iran-Irak oorlog waren heel anders. De mensen waren toen veel meer conservatiever en geloofden nog altijd in de Islamitische republiek, vooral te danken aan de Iran-Irak oorlog wat een soort eenheid schepte. Maar vlak daarna begonnen veel mensen, waaronder ayatollah Montazeri, in te zien dat de leiders van het regime zich net zoals de shah gedroegen. Er ontstond een frictie tussen conservatieven en gematigden. De gematigden waren van mening dat de regering het volk te hard aanpakte. Mensen zoals Mousavi dus.
Zou ik waarderenquote:Op zondag 27 december 2009 22:09 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Er zijn verscheidene redenen waarom de mensen in opstand kwamen en als je die leest dan begrijp je ook waarom. Ik zal proberen om straks of iets later een soort samenvatting geven van waarom de islamitische revolutie nou precies plaatsvond.
Ik hoop dat de mensen het wel verstandig gebruiken, want hiermee kun je voet lelijk bezeren. Kom je daar in het ziekenhuis, wordt jij daar gewoon opgewacht door een aantal Basij agenten. "Wat hoe kom je aan die wond aan je voet meekomen jij!"quote:Op zondag 27 december 2009 20:28 schreef AryaMehr het volgende:
Video waarin uitgelegd wordt hoe demonstranten soort van ''kraaienpoten'' kunnen maken:
http://vasabaha.com/1388/04/07/mikh/
Kijk Belgi heeft tenminste echte journalisten in plaats van die nep gasten in Nederland. Volgens Thomas zitten er bijna geen normale agenten meer bij, dat is goed nieuws!quote:Op zondag 27 december 2009 23:25 schreef Dutchguy het volgende:
Item in het Belgisch journaal met verslaggever ter plekke:
http://www.deredactie.be/(...)_JO7/2.8416/1.685144
Top das wel een goede addon voor deze OP toch?quote:Op zondag 27 december 2009 22:09 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Er zijn verscheidene redenen waarom de mensen in opstand kwamen en als je die leest dan begrijp je ook waarom. Ik zal proberen om straks of iets later een soort samenvatting geven van waarom de islamitische revolutie nou precies plaatsvond.
quote:Op zondag 27 december 2009 23:06 schreef paddy het volgende:
[..]
Zou ik waarderen
Misschien ook iets voor in de OP?
"Daar kom ik aan door dat klootzakken als jij t regime blijven steunen"quote:Op zondag 27 december 2009 23:06 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Ik hoop dat de mensen het wel verstandig gebruiken, want hiermee kun je voet lelijk bezeren. Kom je daar in het ziekenhuis, wordt jij daar gewoon opgewacht door een aantal Basij agenten. "Wat hoe kom je aan die wond aan je voet meekomen jij!"
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Morgen staat hij erop. Ik ga nu slapen.quote:Op zondag 27 december 2009 23:06 schreef paddy het volgende:
[..]
Zou ik waarderen
Misschien ook iets voor in de OP?
Moet je eens het Belgische nieuws kijken. Veel meer aandacht voor het buitenland dan hier in NL. Wij berichten liever over Balkellende die reageert op het uit elkaar gaan van Jan shit en Yolanthe.quote:Op zondag 27 december 2009 23:35 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Kijk Belgi heeft tenminste echte journalisten in plaats van die nep gasten in Nederland. Volgens Thomas zitten er bijna geen normale agenten meer bij, dat is goed nieuws!
Een vriend van mij, indertijd links, werd gewaarschuwd door zijn vader. En moet die achteraf gelijk geven.quote:Op zondag 27 december 2009 20:10 schreef Hafez het volgende:
[..]
Net als 99% van de Iranirs.
Mijn ouders zeggen altijd "wat waren we toen dom". Iedereen die de Islamitische Revolutie steunde heeft spijt. Shah was ook een dictator, maar mensen hadden veel meer vrijheid toen en langzamerhand zou het toch wel de goede kant op zijn gegaan.
Vroeger was het pas spannend. Toen waren de boten van hout en mannen van staal!quote:Op maandag 28 december 2009 00:05 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Een vriend van mij, indertijd links, werd gewaarschuwd door zijn vader. En moet die achteraf gelijk geven.
Spannend wat dit gaat worden.
Interessante vraag.quote:Op maandag 28 december 2009 00:05 schreef Burakius het volgende:
Wat gebeurt er trouwens als opeens het regime wegvalt. Dan gaan er ook seperatistisch bewegingen zich in het werk stellen, gesteund door de USA natuurlijk (verdeel en heers). Dus dan zou je wellicht een Baluchistan, Khorasan, Groter Azerbaycan krijgen ???
quote:Op maandag 28 december 2009 00:10 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Interessante vraag.
Het huidige grondgebied van Iran bestaat al een hele tijd in deze vorm. Dus niet-Iraanse groepen of stammen zijn daar wel aan gewend, zou je zeggen. Maar je weet maar nooit.
Die waren toch al langer uit elkaar?quote:Op zondag 27 december 2009 23:43 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Moet je eens het Belgische nieuws kijken. Veel meer aandacht voor het buitenland dan hier in NL. Wij berichten liever over Balkellende die reageert op het uit elkaar gaan van Jan shit en Yolanthe.
quote:
quote:Tehran,Iran - Ashura protest : protesters show their anger and hate to anything that has his name on it . A street in Tehran named after ali khamenei , DEATH to him and his dogs.and DOWN with his regime.
Reken er maar niet op.quote:Op zondag 27 december 2009 18:46 schreef Symphonic het volgende:
respect voor de OP.
Zou dit dan de kenttering zijn in het land wara het waarschijnlijk nooit zal gaan kenteren?
Ik bedoel maar.quote:Op zondag 27 december 2009 22:15 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ja goed, maar om nou 30.000 mensen onder de grond stoppen te kwalificeren als "andere tijden"...
http://nos.nl/artikel/125(...)vestigt-8-doden.htmlquote:Iraanse regering bevestigt 8 doden
Update: maandag 28 dec 2009, 09:55
Bij de massale demonstraties in Iran zijn dit weekend acht mensen omgekomen, meldt nu ook de staatstelevisie. De oppositie sprak gisteren al over een dodental van acht, maar het regime hield het toen nog op vijf slachtoffers. De politie ontkent verantwoordelijk te zijn;het zouden ongelukken zijn.
Ook afgelopen nacht zijn de protesten tegen het regime in de hoofdstad Teheran doorgegaan. Volgens de oppositie zijn vanochtend twee kopstukken van de oppositie opgepakt.
De betogers eisen meer democratie en roepen om het vertrek van president Ahmadinejad en van ayatollah Khamenei.
Nee, ze worden niet slechts genformeerd. Ze doen dit expres.quote:Op maandag 28 december 2009 10:05 schreef Disana het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/125(...)vestigt-8-doden.html
Wordt die regering nou zo slecht genformeerd of proberen ze per definitie zaken eerst te bagatelliseren.
quote:Zeker vijftien doden in Iran
Tijdens protesten tegen de Iraanse regering in de hoofdstad Teheran zijn in het weekeinde zeker vijftien doden gevallen. Dat meldde de Iraanse staatstelevisie vandaag. Eerder berichtten Iraanse staatsmedia nog dat vijf personen tijdens de onlusten waren gedood.
In de hoofdstad Teheran waren zaterdag en gisteren duizenden mensen de straat opgegaan om het vertrek te eisen van president Mahmoud Ahmadinejad en ayatollah Ali Khamenei, de hoogste geestelijk leider van Iran. Honderden agenten van onder meer de oproerpolitie hadden zich strategisch opgesteld op plaatsen waar de oppositie wilde demonstreren. Agenten schoten vervolgens met scherp.
Maar waarom dan later alsnog bevestigen. En het worden steeds meer doden, kennelijk lopen onze media flink achter.quote:Op maandag 28 december 2009 10:08 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, ze worden niet slechts genformeerd. Ze doen dit expres.
[..]
Ja, door wie? En waar?quote:Op maandag 28 december 2009 10:26 schreef AryaMehr het volgende:
Oude vrouw aangevallen/neergeschoten:
Waar valt uit af te leiden dat dit individu door de oproerpolitie is aangereden?quote:Op maandag 28 december 2009 10:22 schreef AryaMehr het volgende:
Bij 1:50 iemand die door de oproerpolitie is aangereden/overreden:
Sorry hoor. Niet zo bijdehand doen. Je ziet dat het in Teheran is, je ziet Iraanse kentekens, je ziet een nieuwe witte Hyundai Grandeur daar staan. Doe wat aan je algemene ontwikkeling i.p.v. overal uitleg van te vragen. En ja ik ga letterlijk op je in, omdat op een domme vraag een dom antwoord komt.quote:Op maandag 28 december 2009 10:48 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ja, door wie? En waar?
Dit soort beelmateriaal vereist natuurlijk enige uitleg. Dit is zo een contextloos propagandafilmpje wat net zo goed in 2004 in de Bijlmer opgenomen kan zijn.
Dat kan, maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat je op een brommer rond rijdt tijdens rellen.quote:Op maandag 28 december 2009 10:50 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Waar valt uit af te leiden dat dit individu door de oproerpolitie is aangereden?
Hij kan toch niet zo goed van een bromfiets geflikkerd zijn?
Daar twijfel ik niet aan. Ik neem direct aan dat dit ergens in Iran is. Maar domweg filmpjes (met gruwelijke inhoud) plaatsen, zonder enige uitleg over de inhoud ervan, heeft weinig zin denk ik. Want waar dient het voor? Wat moet het vertellen? Dat er gruwelijkheden en slachtoffers bij rellen komen kijken, lijkt me duidelijk.quote:Op maandag 28 december 2009 11:00 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Sorry hoor. Niet zo bijdehand doen. Je ziet dat het in Teheran is, je ziet Iraanse kentekens, je ziet een nieuwe witte Hyundai Grandeur daar staan. Doe wat aan je algemene ontwikkeling i.p.v. overal uitleg van te vragen. En ja ik ga letterlijk op je in, omdat op een domme vraag een dom antwoord komt.
Waarom niet? Je moet je toch verplaatsen? En een brommer is wendbaar, snel en beweegt zich makkelijk door binnensteden.quote:Op maandag 28 december 2009 11:08 schreef rece het volgende:
[..]
Dat kan, maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat je op een brommer rond rijdt tijdens rellen.
Als de beelden jou niet interesseren, dan klik je er toch gewoon niet op? Ik althans probeer een indruk te krijgen van wat er daar gebeurt, en bij het ontbreken van pers zijn deze filmpjes de enige bron.quote:Op maandag 28 december 2009 11:09 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Daar twijfel ik niet aan. Ik neem direct aan dat dit ergens in Iran is. Maar domweg filmpjes (met gruwelijke inhoud) plaatsen, zonder enige uitleg over de inhoud ervan, heeft weinig zin denk ik. Want waar dient het voor? Wat moet het vertellen? Dat er gruwelijkheden en slachtoffers bij rellen komen kijken, lijkt me duidelijk.
Die filmpjes bestaan namelijk ook wel van Hoek van Holland, de banlieus van Parijs, over die gemolesteerde Roma's in Ierland.
Vanaf hier kunnen wij toch niks met zekerheid zeggen. We kunnen ons alleen inleven. Vraag dan ook niet om feiten man. Dat jij gelooft in gemorste jam terwijl het gros gewoon bloed ziet is leuk. Voeg zelf iets toe, probeer zelf dingen te verklaren maar hou eens op over feiten. Feiten zie je vrijwel nergens als je niet ter plekke bent. Je kan dan ook wel stoppen met het journaal uitzenden.quote:Op maandag 28 december 2009 11:09 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Daar twijfel ik niet aan. Ik neem direct aan dat dit ergens in Iran is. Maar domweg filmpjes (met gruwelijke inhoud) plaatsen, zonder enige uitleg over de inhoud ervan, heeft weinig zin denk ik. Want waar dient het voor? Wat moet het vertellen? Dat er gruwelijkheden en slachtoffers bij rellen komen kijken, lijkt me duidelijk.
Die filmpjes bestaan namelijk ook wel van Hoek van Holland, de banlieus van Parijs, over die gemolesteerde Roma's in Ierland.
Bovendien is het nergens verboden kritisch te zijn. Je moet juist blij zijn dat mensen zich kritisch durven op te stellen. Dat levert doorgaans veel meer informatie op. Kennelijk is het volgens bepaalde lieden in deze topicreeks not done, maar daar heb ik lak aan. Want ik houd me gewoon aan de regels en dit is een volstrekt rationele aangelegenheid voor mij.
Je trekt alleen dingen in twijfel. Kom je daar verder mee? Probeer je in te leven.quote:Op maandag 28 december 2009 11:10 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Waarom niet? Je moet je toch verplaatsen? En een brommer is wendbaar, snel en beweegt zich makkelijk door binnensteden.
Ten eerste, azerbaycanen zijn gewoon Turken. Ze zijn azerbaycanen genoemd om Turken te verdelen. Het Russische spelletje van verdeel en heers. Ik doelde eigenlijk totaal niet op azerbaycanen in Iran. Ik weet dat zij totaal niet klagen. Ik had het eigenlijk over Baluchistan. Volgens mij is daar wel een significante seperatistische beweging. Maar goed jij weet het wel beter, dan ik natuurlijk.quote:Op maandag 28 december 2009 04:45 schreef sz90 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit zijn de landkaarten van Zwitserland en Spanje. Op deze landkaarten van Zwitserland en Spanje zie je ook de taalgrenzen. Ik laat ze even zien voor de mensen die niet weten hoe het zit met de Iranirs. Ook in Iran heb je regionale talen en dialecten zoals je in Nederland het Fries in Friesland hebt. Ik heb zelf familie uit Tabriz uit het Azarisprekende noordwesten van Iran.
Er zijn inderdaad wel separatisten in Iran. Het aantal is echter niet noemenswaardig. In mijn hele familie of andere azari Iranirs ken ik niemand die separatistische gedachten heeft. Het valt me juist op dat mijn azari familie nationalistischere Iranirs zijn dan veel andere Iranirs. Ik verbaas me er dan ook vaak over als ik berichten of filmpjes op internet zie met azaris die zich zouden willen afscheiden van Iran. Meestal zijn het Azerbeidjanen of Turken (ja... vraag me niet waarom turken zich ermee bemoeien) die filmpjes plaatsen van azaris die protesteren tegen de regering, maar daar maken ze dan iets separatistisch van.
De Iraanse regering is een erg slechte regering, maar toch is het minderhedenbeleid van deze regering veel beter dan dat van de omringende landen. In Turkije was het een aantal jaar geleden bijv. niet eens toegestaan om als koerd koerdisch te spreken en bestonden koerden niet eens. Het waren 'bergturken'. Ook in Irak hebben de koerden het niet bepaald fijn gehad onder saddam.
In Iran is de leider/dictator van het land een azari (khamenei) en ook de presidentskandidaat mousavi komt uit iraans azarbaijan. In de azarisprekende gebieden in Iran sprak hij voor een groot deel azari. Een koerdische presidentskandidaat uit turkije die koerdisch praat in de koerdische gebieden zou waarschijnlijk meteen opgepakt worden wegens het beledigen van het turkszijn of iets dergelijks. Zelfs in Nederland zou het niet helemaal geaccepteerd worden dat een friese politicus in friesland fries zou spreken en dat niet-friezen het dus niet zouden verstaan.
Ook heb je azari concerten, boeken, voorstellingen, tv kanalen, radio, etc. Ons azari-zijn is verbonden met het Iraans-zijn. Dat wij ons zouden willen afscheiden van ons land is dus grote onzin en een belediging. Ik hoop dat de mensen die dit denken dit eindelijk eens begrijpen.
Hopelijk wordt dit regime zo snel mogelijk afgezet en wordt Iran een democratie.
Zendebad Iran va hame Iraniha!
Zendebad Irane azad!
Marg bar doshmane Iran!
Nee, ook de Beloetsjistanen streven niet naar separatisme. Abdolmalek Rigi, leider van de Beloetsjistaanse verzetsbeweging Jundallah, zegt zelf:quote:Op maandag 28 december 2009 11:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ten eerste, azerbaycanen zijn gewoon Turken. Ze zijn azerbaycanen genoemd om Turken te verdelen. Het Russische spelletje van verdeel en heers. Ik doelde eigenlijk totaal niet op azerbaycanen in Iran. Ik weet dat zij totaal niet klagen. Ik had het eigenlijk over Baluchistan. Volgens mij is daar wel een significante seperatistische beweging. Maar goed jij weet het wel beter, dan ik natuurlijk.
quote:Rigi described himself as an Iranian and denies that his goal is to form a separate Baluchistan autonomous region. Rather, his goal is to improve conditions for ethnic Baluchis
En die aanslagen dan?quote:Op maandag 28 december 2009 11:37 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, ook de Beloetsjistanen streven niet naar separatisme. Abdolmalek Rigi, leider van de Beloetsjistaanse verzetsbeweging Jundallah, zegt zelf:
[..]
Je bedoelt de aanslagen gericht tegen de Iraanse regering? Fout natuurlijk, maar het regime heeft dat zelf over zich afgeroepen.quote:
Oke dus ze zijn tegen het regime, maar zijn niet seperatistisch? Denk je dat de USA hun op n of andere manier zou kunnen manipuleren zodat ze onafhankelijkheid willen?quote:Op maandag 28 december 2009 11:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Je bedoelt de aanslagen gericht tegen de Iraanse regering? Fout natuurlijk, maar het regime heeft dat zelf over zich afgeroepen.
Nee, voor geen goud.quote:Op maandag 28 december 2009 11:44 schreef Burakius het volgende:
[..]
Oke dus ze zijn tegen het regime, maar zijn niet seperatistisch? Denk je dat de USA hun op n of andere manier zou kunnen manipuleren zodat ze onafhankelijkheid willen?
Stel dat er een revolutie komt, en er komt een democratisch systeem la Turkije of Frankrijk (maakt even niet uit). Wat wordt dan de nieuwe Iraanse verhouding tegenover de USA denk jij?quote:
quote:Op maandag 28 december 2009 11:17 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Je trekt alleen dingen in twijfel. Kom je daar verder mee? Probeer je in te leven.
Maar je vraagt zo naar de bekende weg. Deze filmpjes en foto's zijn alles wat we hebben. Of wil je ook in twijfel trekken dat het volk opnieuw in opstand is gekomen.quote:Op maandag 28 december 2009 12:11 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Er is niks mis met twijfel. Ik heb vanuit opleidingswegen geleerd dat de kwaliteit van je bronnen de validiteit van je aangedragen informatie bepaalt. En wat ik nu doe is niets anders dan die wetenschap hanteren. Dat het voor mensen als AryaMehr een zuiver emotionele aangelegenheid betreft heb ik uiteraard respect voor, maar dat neemt niet weg dat er altijd ruimte moet zijn voor discussie, kritiek en twijfel. De fundamenten onder een discussieforum.
Het interesseert me zeker, anders zou ik hier niet posten. Ik probeer een zuiver (lees: zo zuiver mogelijk) beeld van de situatie te krijgen. En daarin is ruimte voor beide kanten van het verhaal en alle nuances.quote:Op maandag 28 december 2009 11:14 schreef Disana het volgende:
[..]
Als de beelden jou niet interesseren, dan klik je er toch gewoon niet op? Ik althans probeer een indruk te krijgen van wat er daar gebeurt, en bij het ontbreken van pers zijn deze filmpjes de enige bron.
Eens, ik zie je echter alleen maar vragen stellen bij alles wat gezegd wordt. Ik zie totaal geen eigen initiatief om te denken hoe de situatie is.quote:Op maandag 28 december 2009 12:11 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Nee, gelukkig zijn er mensen zoals jij. Die steeds -als het te ingewikkeld dreigt te worden- met een scheldwoord op de proppen komt. Sterke manier van zelfprofilering hoor. Het maakt indruk! Ik hoop dat je thuis een iets minder opvliegend karakter hebt, want anders zal je theeservies wel uit plasticbekertjes bestaan en je lapjeskat aan een angststoornis lijden.
Er is niks mis met twijfel. Ik heb vanuit opleidingswegen geleerd dat de kwaliteit van je bronnen de validiteit van je aangedragen informatie bepaalt. En wat ik nu doe is niets anders dan die wetenschap hanteren. Dat het voor mensen als AryaMehr een zuiver emotionele aangelegenheid betreft heb ik uiteraard respect voor, maar dat neemt niet weg dat er altijd ruimte moet zijn voor discussie, kritiek en twijfel. De fundamenten onder een discussieforum.
Dit topic is een mix van verslaglegging en discussie over hetgeen daar gebeurt. Jij wil alles het filter van jouw goedkeuring en opvattingen laten passeren, in wezen gaan al jouw posts over jouw wereldbeeld en wordt alles gebruikt als kapstok om je eigen mening aan op te verkondigen. En neigen daardoor vaak naar offtopic zijn.quote:Op maandag 28 december 2009 12:11 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Nee, gelukkig zijn er mensen zoals jij. Die steeds -als het te ingewikkeld dreigt te worden- met een scheldwoord op de proppen komt. Sterke manier van zelfprofilering hoor. Het maakt indruk! Ik hoop dat je thuis een iets minder opvliegend karakter hebt, want anders zal je theeservies wel uit plasticbekertjes bestaan en je lapjeskat aan een angststoornis lijden.
Jij stelt voorwaarden aan de chaos die een opstand nu eenmaal is. Je wilt dat wij ons met onze posts van filmpjes of berichten verantwoorden en dat de makers van de filmpjes deze van context voorzien. Zo werkt een opstand nu eenmaal niet en ik begrijp niet dat je blijft vragen naar wat onmogelijk is.quote:Op maandag 28 december 2009 12:37 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Het interesseert me zeker, anders zou ik hier niet posten. Ik probeer een zuiver (lees: zo zuiver mogelijk) beeld van de situatie te krijgen. En daarin is ruimte voor beide kanten van het verhaal en alle nuances.
Tot nu toe vind ik het een warrig verhaal, vol stofwolken en onduidelijkheden. Ik kan alleen vaststellen dat er grote onvrede heerst onder een grote groep (voornamelijk) jongemannen en ze zich ernstig verzetten tegen de autoriteiten.
Alleen dan is voor mij de hamvraag. Wat willen ze? Hoe zien ze de toekomst en het ideaalbeeld? En is Mousavi dan de verlosser. Ik kan het me net voorstellen, als je de palmares van die man bekijkt.
Zouden ze zich realiseren dat door een enorme internationale handelsboycot, op grond van zeer dubieuze argumenten, het land economisch wordt verlamd? Dan kun je je ook richten tegen diezelfde internationale lobby. Althans, ik vind dat een denkbaar signaal.
Nou moet ik toegeven dat na cynische reacties als van Mylene (notabene een mod) op mijn persoon, mijn bijdragen ook een licht provocatief karakter krijgen. Goed, ik liet me verleiden, niet heel sterk geacteerd.quote:Op maandag 28 december 2009 12:38 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Eens, ik zie je echter alleen maar vragen stellen bij alles wat gezegd wordt. Ik zie totaal geen eigen initiatief om te denken hoe de situatie is.
Laat dat dan leerzaam voor mij zijn, als het kennelijk zo werkt.quote:Op maandag 28 december 2009 12:43 schreef Disana het volgende:
[..]
Jij stelt voorwaarden aan de chaos die een opstand nu eenmaal is. Je wilt dat wij ons met onze posts van filmpjes of berichten verantwoorden en dat de makers van de filmpjes deze van context voorzien. Zo werkt een opstand nu eenmaal niet en ik begrijp niet dat je blijft vragen naar wat onmogelijk is.
Ja, het is inderdaad een beetje zo dat je het topic een bepaalde richting die jou beter past lijkt op te sturen. Waarom onderga je de berichtgeving niet net zo als wij, met alle beperkingen die eraan zitten. Niemand weet hoe het daar precies is en waartoe dit zal leiden, dat kun je als gegeven accepteren.quote:Op maandag 28 december 2009 12:50 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Laat dat dan leerzaam voor mij zijn, als het kennelijk zo werkt.
Maar hoe kun je ook een goed oordeel vormen als je te weinig gegevens hebt?quote:Op maandag 28 december 2009 12:38 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Eens, ik zie je echter alleen maar vragen stellen bij alles wat gezegd wordt. Ik zie totaal geen eigen initiatief om te denken hoe de situatie is.
Misschien vormen wij wel geen goed oordeel. Misschien het NOS knip plak journaal ook niet. Dat moet ieder voor zich weten. Maar ga geen uitleg vragen die niemand toch heeft.quote:Op maandag 28 december 2009 13:03 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar hoe kun je ook een goed oordeel vormen als je te weinig gegevens hebt?
Aryamehr had wel wat extra uitleg, want hij kan verstaan wat er gezegd wordt en lezen wat er bij de filmpjes staat. En verder herkende iemand Teheran. Dat zijn nuttige verhelderingen.quote:Op maandag 28 december 2009 13:07 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Misschien vormen wij wel geen goed oordeel. Misschien het NOS knip plak journaal ook niet. Dat moet ieder voor zich weten. Maar ga geen uitleg vragen die niemand toch heeft.
En toch krijg ik een hoop weerstand te verwerken, inclusief admin en moderators. Zelfs op persoonlijke titel, voor zover dat kan op een forum.quote:Op maandag 28 december 2009 13:24 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Aryamehr had wel wat extra uitleg, want hij kan verstaan wat er gezegd wordt en lezen wat er bij de filmpjes staat. En verder herkende iemand Teheran. Dat zijn nuttige verhelderingen.
Ik vind het wel goed dat iemand een beetje waakt tegen overhaaste conclusies. Juist in spannende situaties, zoals deze.
Overhaastig verkeerde conclusies trekken is een kwaal die erg tot uiting komt op FOK en rechtzetten is er bijna nooit bij.
Fantastisch dat je die moeite voor ons hebt genomenquote:Op maandag 28 december 2009 14:12 schreef AryaMehr het volgende:
Bronnen die ik heb gebruikt:
Michael Axworthy - Iran: Empire of the Mind
James A. Bill - The Politics of Iran
Thanks voor deze achtergrondinformatie.quote:Op maandag 28 december 2009 14:12 schreef AryaMehr het volgende:
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag.![]()
Hoeveel doden zijn er in totaal gevallen?quote:Op maandag 28 december 2009 14:12 schreef AryaMehr het volgende:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8432297.stmquote:Iran opposition figures arrested after protests
Photo obtained by AP shows protesters in Tehran, 27 Dec
The official death toll from the latest protests is the highest since June
A number of opposition figures have been arrested in Iran, a day after violent protests in the capital left at least eight people dead.
Those detained include senior aides to opposition leader Mir Hossein Mousavi.
His nephew Seyed Ali Mousavi was among those killed in Sunday's violence, the worst since June's contested elections.
Family members say they are being prevented from holding his funeral because his body has been taken from the hospital where it was being kept.
His brother, Seyed Reza Mousavi, is quoted by the reformist website Parlemannews as saying: "Nobody accepts responsibility for taking away the body... We cannot have a funeral before we find the body."
Other opposition sources say the body has been taken by government agents in order to prevent his funeral becoming a rallying point for more protests.
Foreign media face severe restrictions in Iran and these reports cannot be verified.
Bedankt, erg interessant! Wat is er gebeurd met de vele Sjah gezinden? Mensen met bijv. functie in zijn hof, regering, leger etc? Is net zoals in Afghanistan de gehele "oude intelligentsia" gevlucht?quote:Op maandag 28 december 2009 14:12 schreef AryaMehr het volgende:
Graag gedaan.quote:Op maandag 28 december 2009 14:12 schreef Disana het volgende:
[..]
Fantastisch dat je die moeite voor ons hebt genomen
Aantallen verschillen van 3.000 tot 60.000 mensen, maar onderzoek wees uit dat er 2.781 mensen waren gedood bij gevechten tussen demonstranten en de oproerpolitie.quote:Op maandag 28 december 2009 14:53 schreef Burakius het volgende:
[..]
Hoeveel doden zijn er in totaal gevallen?
Khomeini werd verbannen. Hij ging aanvankelijk eerst naar Turkije, vervolgens naar Irak en ten slotte in 1978 naar Parijs nadat de sjah de Iraakse regering onder druk had gezet om hem weg te sturen uit de sjiitische heilige stad Najaf. Hij kon dus niet anders dan in Parijs verblijven, en dat werd hem niet kwalijk genomen.quote:Vond het volk het niet raar dat Khomeini in Parijs verbleef?
Ja, Iran was sinds 1924 tot 1941 een seculier land. Reza Shah verbood zelfs vrouwen nog langer met een hijab of chador rond te lopen. Van 1941 tot 1953 werd het land meer democratischer, waarbij de oelema hun macht weer versterkt zagen worden. Vanaf 1953 werd onder leiding van Mohammed Reza Shah het land weer minder democratischer en hij herstelde het secularistische beleid van zijn vader. Ook werd de macht van de oelema weer teruggedrongen. Het land bleef seculier tot 1980.quote:Was er een soort van secularisme in Iran in de tijd van de Sjah, net zoals we die in Turkije kennen?
Je wordt aangesproken als onderdeel van de discussie, je kan daar ook iets mee doen natuurlijkquote:Op maandag 28 december 2009 13:31 schreef Chooselife het volgende:
En toch krijg ik een hoop weerstand te verwerken, inclusief admin en moderators. Zelfs op persoonlijke titel, voor zover dat kan op een forum.
Het merendeel vluchtte tegelijkertijd met de sjah naar het buitenland, de meeste vluchtten naar Amerika. Vlak na revolutie werden er revolutionaire comits opgericht. De comits arresteerden vooraanstaande figuren uit het Pahlavi-regime, waarna een revolutionair tribunaal dat in een klaslokaal zitting hield ze liet executeren - onder wie, op 15 februari, het voormalig hoofd van de SAVAK, generaal Nasiri. Khomeini zelf stond aan het hoofd van een Revolutionaire Raad die via de banden tussen moellahs contact met de comites kon onderhouden, en begon zich meedogenloos te ontdoen van iedereen die zijn visie voor de toekomst van het land in de weg stond.quote:Op maandag 28 december 2009 15:03 schreef _The_General_ het volgende:
Wat is er gebeurd met de vele Sjah gezinden? Mensen met bijv. functie in zijn hof, regering, leger etc?
Een deel van intelligentsia was voor de revolutie al gevlucht, wetend wat er ging gebeuren, en de rest vluchtte vlak na de revolutie naar het buitenland. Wat meespeelde was het feit dat op 12 juni 1980 de ''Cultureel Revolutie'' het hoger opleidingssysteem van Iran voor een jaar sloot totdat het geslamiseerd werd.quote:Is net zoals in Afghanistan de gehele "oude intelligentsia" gevlucht?
Graag gedaan.quote:Op maandag 28 december 2009 16:41 schreef superworm het volgende:
@ AryaMehr: fantastische uitleg, fijn om te lezen. Ik wist een hoop al, maar veel ook niet.
Hier sluit ik mij bij aan. Ik vind het altijd leuk om dit soort goed genformeerde posts te lezen.quote:Op maandag 28 december 2009 16:41 schreef superworm het volgende:
@ AryaMehr: fantastische uitleg, fijn om te lezen. Ik wist een hoop al, maar veel ook niet.
http://www.nrc.nl/buitenl(...)g_bruter_dan_de_sjahquote:Regime Iran ‘nog bruter’ dan de sjah
Gepubliceerd: 28 december 2009 12:12 | Gewijzigd: 28 december 2009 12:14
Reuters, AP, AFP
Teheran, 28 dec. Een van Irans oppositieleiders heeft het Iraanse regime vanochtend gebrandmerkt als nog bruter dan het bewind van de sjah dat dertig jaar geleden door de islamitische revolutie omver werd geworpen.
Volgens de oppositie zijn vandaag verscheidene leidende oppositie-activisten opgepakt.
Mehdi Karroubi, een van de verslagen kandidaten in de omstreden presidentsverkiezingen van juni, veroordeelde in een verklaring op internet het doden van betogers tijdens de religieuze herdenkingsdag Ashura. Volgens de Iraanse regeringszender Press TV zijn gisteren acht doden gevallen. Er zijn daarnaast onbevestigde berichten over doden in Tabriz. „Wat is er gebeurd met het religieuze systeem dat het opdracht geeft tot het doden van onschuldige mensen tijdens de heilige dag Ashura?”, aldus Karroubi, een voormalige parlementsvoorzitter die samen met ex-premier Mir Hossein Mousavi de oppositie leidt.
Volgens oppositiewebsites opende de politie het vuur op betogers in het centrum van Teheran, iets wat de autoriteiten ontkennen. Het waren de eerste doden bij straatprotest sinds de eerste weken na de verkiezingen die president Ahmadinejad aan de macht hielden.
Onder de doden van gisteren was een neef van Mousavi. De staatszender Press TV meldde dat „onbekende aanvallers” Ali Habibi Mousavi Khamene hadden gedood.
Volgens oppositiebronnen verspreidde de politie vandaag met traangas een groep aanhangers van Mousavi die zich in Teheran hadden verzameld om de oppositieleider te condoleren met de dood van zijn neef.
De Iraanse politie maakte bekend gisteren 300 betogers te hebben opgepakt. Oppositiewebsites meldden dat vanochtend zeker zeven activisten en oppositiepolitici zijn gearresteerd. Onder hen zijn volgens deze bronnen ex-minister van Buitenlandse Zaken Ibrahim Yazdi en Mousavi’s topadviseur Ali Riza Beheshti. Beiden werden eerder ook al opgepakt maar later vrijgelaten. Ook is volgens deze bronnen de mensenrechtenactivist Emad Baghi gearresteerd.
Verder zouden medewerkers van de hervormingsgezinde ex-president Mohammad Khatami zijn opgepakt. Een regeringspersbureau meldde daarnaast de aanhouding van prominente geestelijken in de shi’itische heilige stad Qom.
quote:Ebrahim Yazdi (former Foreign Minister)
Emad-e’Din Baghi (Human Rights Activist)
Morteza Hadji (Minister of educaion during Khatami era)
Leila Tavassoli, daughter of Mohammad Tavassoli
Seyed Hosein Mousavi Tabrizi (Head of the clerical Association of Teachers and Researchers of Qom)
Alireza Beheshti Shirazi (Editor in Chief of Mousavi’s online journal Kalameh Sabz)
Ghorban Behzadian Nejad (Mousavi consultant)
Mohamad Bagherian (Mousavi consultant)
Rasouli (deputy of President Khatami’s Baran Foundation)
Forouzandeh (Manager of Mousavi’s office)
Mohammad Sadegh Rabbani (retired university professor who used to be the general prosecutor 20 years ago, arrested yesterday 27 December)
Mohammad Moin (son of former Presidential candidate Mostafa Moin, the former Minister of Science and higher education, arrested 27 December)
Heshmatollah Tabarzadi (Student Activist)
Haleh Sahabi (Women’s Rights activist)
Echt hequote:
Het is ongehoord bruut.quote:Op maandag 28 december 2009 19:43 schreef superworm het volgende:
[..]
Amen to that.Dit is toch ongehoord onder het huidige regime?
Dat ze bruter zijn dan de sjah? Dat zijn ze al sinds 1980. Alleen beseffen sommige geestelijken dat nu ook.quote:Op maandag 28 december 2009 19:43 schreef superworm het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend ook, dat bedoelde ik alleen niet. Dat kun je verwachten van dictatoriale regimes. Ik bedoelde: zulke ongezouten kritiek klinkt (uit angst) toch haast nooit of helemaal nooit aldaar?quote:
Ik zal wel weer hartstikke gek zijn, maar hoe zit het dan met het regime destijds verantwoordelijk voor de massa-executies in 1980 en 1981 en in de zomer van 1988 waarbij 30.000 politieke gevangenen werden gexecuteerd en begraven in massagraven?quote:Op maandag 28 december 2009 19:43 schreef superworm het volgende:
[..]
Zie bovenstaande reactie, ik bedoelde niet 'goh wat verrassend dat ze brute zakken zijn', maar 'goh wat verrassend dat er zulke ongezouten kritiek wordt geleverd'.quote:Op maandag 28 december 2009 19:49 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ik zal wel weer hartstikke gek zijn, maar hoe zit het dan met het regime destijds verantwoordelijk voor de massa-executies in 1980 en 1981 en in de zomer van 1988 waarbij 30.000 politieke gevangenen werden gexecuteerd en begraven in massagraven?
Dat is toch een bruutheid van een heel andere categorie?
Stond Iran toen ook zo hoog op de agenda?
Mousavi was destijds premier. Dat vind ik nog het meest schokkende aan alles. En die loopt nu hoog van de toren te blazen met z'n vrijheid en hervormingen.quote:Op maandag 28 december 2009 19:51 schreef superworm het volgende:
[..]
Zie bovenstaande reactie, ik bedoelde niet 'goh wat verrassend dat ze brute zakken zijn', maar 'goh wat verrassend dat er zulke ongezouten kritiek wordt geleverd'.
Er zijn veel mensen die destijds aan de kant van de regering stonden, maar nu tegen de regering zijn gekeerd. Je moet alles natuurlijk wel in zijn context plaatsen. Iran was destijds een heel ander land, al wil ik het natuurlijk niet goedpraten. Bovendien was Mousavi destijds wel premier, maar in feite had hij het niet voor het zeggen. Zie bijvoorbeeld Khatami die in 1998 premier van Iran was, maar desondanks zijn progressieve gedachten en mildheid jegens andersdenkenden vond toch een golf van moorden op schrijvers en dissidenten plaats. En het bevel voor die moorden kwam niet van zijn hand, maar van de hardliners binnen de MOIS.quote:Op maandag 28 december 2009 19:52 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Mousavi was destijds premier. Dat vind ik nog het meest schokkende aan alles. En die loopt nu hoog van de toren te blazen met z'n vrijheid en hervormingen.
Daarom ben ik zeer pessimistisch over de uiteindelijke afloop: de boeven blijven aan de macht, al zullen er mogelijk enkele poppetjes worden vervangen.quote:Op maandag 28 december 2009 19:52 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Mousavi was destijds premier. Dat vind ik nog het meest schokkende aan alles. En die loopt nu hoog van de toren te blazen met z'n vrijheid en hervormingen.
Mousavi is weliswaar niet degene die de trekker overhaalt, maar wel de eerste vertegenwoordiger oftewel hoofdminister namens een regime. Dus absoluut n van de hoofdverantwoordelijken voor de gruwelijkheden. 30.000 Executies. Dat is waar we het over hebben.quote:Op maandag 28 december 2009 20:01 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Er zijn veel mensen die destijds aan de kant van de regering stonden, maar nu tegen de regering zijn gekeerd. Je moet alles natuurlijk wel in zijn context plaatsen. Iran was destijds een heel ander land, al wil ik het natuurlijk niet goedpraten. Bovendien was Mousavi destijds wel premier, maar in feite had hij het niet voor het zeggen. Zie bijvoorbeeld Khatami die in 1998 premier van Iran was, maar desondanks zijn progressieve gedachten vond toch een golf van moorden op schrijvers en dissidenten plaats. En het bevel voor die moorden kwamen niet van zijn hand, maar van de hardliners binnen de MOIS.
Nee, de demonstraties worden steeds heviger en de leuzen steeds gerichter op Khamenei. De mensen zijn nu niet meer voor hertelling van de stemmen, maar voor het aftreden van khamenei, waardoor er in feite geroepen wordt om afschaffing van het regentschap van de jurist.quote:Op maandag 28 december 2009 20:12 schreef uiterstaardig het volgende:
[..]
Daarom ben ik zeer pessimistisch over de uiteindelijke afloop: de boeven blijven aan de macht, al zullen er mogelijk enkele poppetjes worden vervangen.
Je vergeet even wat ik daarvoor zei? Ik zei toch dat het destijds heel andere tijden waren. Het politiek klimaat was veel grimmiger. Bovendien heeft Mousavi nu de kans om het goed te maken, om het maar even op die manier te zeggen. En dat gevoel hebben de meeste Iraniers ook. Bovendien maken de Iraniers ook gewoon gebruik van Mousavi om hun ontevredenheid kenbaar te maken. Dat neemt niet weg dat ik van mening ben - mocht het systeem vallen en de revolutie slagen - er onafhankelijk moet worden gekeken naar de rol die Mousavi destijds speelde. En ik ben niet de enige. Er zijn bovendien genoeg familieleden van de 30.000 politieke dissidenten die nog steeds de verantwoordelijken berecht willen zien worden. Wees maar niet bang, mocht de revolutie echt slagen dan wordt er met iedereen ''afgerekend''.quote:Op maandag 28 december 2009 20:18 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Mousavi is weliswaar niet degene die de trekker overhaalt, maar wel de eerste vertegenwoordiger oftewel hoofdminister namens een regime. Dus absoluut n van de hoofdverantwoordelijken voor de gruwelijkheden. 30.000 Executies. Dat is waar we het over hebben.
En als ik dan zie hoe Mousavi internationaal naar voren geschoven wordt, en in diplomatieke kringen moed ingesproken krijgt, onder andere door het Angelsakisch verbond, dan is dat uiterst hypocriet en misselijkmakend.
Dit soort ondergestopte en weggemoffelde walgelijkheden doet mij de wenkbrauwen ernstig fronsen en zegt genoeg over de scheve schaats die het Westen rijdt inzake de kwestie. De focus ligt alsmaar op Ahmadinejad met zijn "brute" regime. Maar die groene rakker die heel schijnheilig het hardst van de daken schreeuwt, daar huist de duivel in.
Dat zijn vragen - waar ik met alle respect - op dit moment weinig om geef. Het gaat nu om Iran en haar gewelddadigheden jegens demonstranten. Er zijn genoeg andere topics waar je dergelijke vragen kan stellen, maar hou het hier gewoon ontopic.quote:Op maandag 28 december 2009 20:30 schreef Chooselife het volgende:
Ja, de EU veroordeelt het Iraanse regime nu openlijk wegens de doden die tijdens de rellen van de afgelopen dagen gevallen zijn. -Terecht-, denk ik.
Maar ik had graag ook gezien dat de EU de NAVO veroordeelt wegens het doden van 10 onschuldige burgers, waaronder 8 schoolkinderen bij een misplaatst bombardement vandaag in Afghanistan.
Gelijke monniken, gelijke kappen. Anyone?
Om het goed te maken? Sorry hoor, maar 30.000 executies. Dat poets je niet even weg met een knipoogje en een afkeurend gebaar. Andere tijden, ongetwijfeld, maar het doet niks af aan die gruwelijkheden.quote:Op maandag 28 december 2009 20:29 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Je vergeet even wat ik daarvoor zei? Ik zei toch dat het destijds heel andere tijden waren. Het politiek klimaat was veel grimmiger. Bovendien heeft Mousavi nu de kans om het goed te maken, om het maar even op die manier te zeggen. En dat gevoel hebben de meeste Iraniers ook. Bovendien maken de Iraniers ook gewoon gebruik van Mousavi om hun ontevredenheid kenbaar te maken. Dat neemt niet weg dat ik van mening ben - mocht het systeem vallen en de revolutie slagen - er onafhankelijk moet worden gekeken naar de rol die Mousavi destijds speelde. En ik ben niet de enige. Er zijn bovendien genoeg familieleden van de 30.000 politieke dissidenten die nog steeds de verantwoordelijken berecht willen zien worden. Wees maar niet bang, mocht de revolutie echt slagen dan wordt er met iedereen ''afgerekend''.
Om het goed te maken inderdaad. Dat er later - zoals ik al eerder zei - onafhankelijk naar de zaak moet worden gekeken is een tweede. De mensen in Iran hebben nu meer belang bij een levende Mousavi dan bij een dode. Ze maken dus slim gebruik van iemand met connecties binnen de regering. Bovendien zijn er genoeg figuren in de geschiedenis te vinden die in het begin van hun tijdperk zich schuldig maakten aan allerlei onmenselijke handelingen, maar later tegen dergelijke handelingen keerden. Die mensen worden nu nog geprezen om hun moed, en worden in sommige gevallen zelfs in ere hersteld.quote:Op maandag 28 december 2009 20:39 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Om het goed te maken? Sorry hoor, maar 30.000 executies. Dat poets je niet even weg met een knipoogje en een afkeurend gebaar. Andere tijden, ongetwijfeld, maar het doet niks af aan die gruwelijkheden.
De man moet natuurlijk door een internationaal strafhof aangepakt worden, la Milosevic en Karadzic.
Hoe hard lopen we wel niet te schreeuwen over de Transavia piloot Julio Poch, die -slechts- een stuurknuppel in de hand hield terwijl Junta-leden politiek gevangenen door het deurtje naar buiten flikkerden, op hoge poten uitgeleverd moet worden? Vanuit die gedachte mag Mousavi onmiddelijk een strop en een laatste chocotoff ontvangen, exact zoals Saddam die gezien heeft.
Laten we hopen dat deze misselijkmakende engel des doods krijgt wat hij verdient.
Dat is wel gebeurd ja, maar dat kan feitelijk totaal niet door de beugel. Helemaal niet volgens beschaafde normen- en waarden, zoals wij Westerlingen die pretenderen te hebben. Zulk opportunisme is hartstikke immoreel en onjuist. Bovendien een schoffering van de slachtoffers en talloze nabestaanden.quote:Op maandag 28 december 2009 20:45 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Bovendien zijn er genoeg figuren in de geschiedenis te vinden die in het begin van hun tijdperk zich schuldig maakten aan allerlei onmenselijke handelingen, maar later tegen dergelijke handelingen keerden. Die mensen worden nu nog geprezen om hun moed, en woorden in sommige gevallen zelfs in ere hersteld.
Zou me niks verbazen dat tijdens de Irak inval de NOS gewoon de Iraakse minister van informatie op z'n woord geloofde. De NOS faalt echt vrijwel altijd. 9/11 kwamen ze ook erg laat aankakken.quote:Op maandag 28 december 2009 18:15 schreef Doler12 het volgende:
RTL nieuws liet Thomas Erdbrink aan het woord. De NOS liet staatspropaganda zien
Jongen jongen wat wil jij nu eigenlijk? Drees was ook premier tijdens de politionele acties. Dacht je dat hij contole had over wat er gebeurde daar? Mousavi kan je niet als hoofdverantwoordelijke zien want Iran is geen democratie. Lees je eens in over welke macht de premier in Iran heeft en welke niet.quote:Op maandag 28 december 2009 20:18 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Mousavi is weliswaar niet degene die de trekker overhaalt, maar wel de eerste vertegenwoordiger oftewel hoofdminister namens een regime. Dus absoluut n van de hoofdverantwoordelijken voor de gruwelijkheden. 30.000 Executies. Dat is waar we het over hebben.
En als ik dan zie hoe Mousavi internationaal naar voren geschoven wordt, en in diplomatieke kringen moed ingesproken krijgt, onder andere door het Angelsakisch verbond, dan is dat uiterst hypocriet en misselijkmakend.
Dit soort ondergestopte en weggemoffelde walgelijkheden doet mij de wenkbrauwen ernstig fronsen en zegt genoeg over de scheve schaats die het Westen rijdt inzake de kwestie. De focus ligt alsmaar op Ahmadinejad met zijn "brute" regime. Maar die groene rakker die heel schijnheilig het hardst van de daken schreeuwt, daar huist de duivel in.
Dat weet je niet, maar we zijn allen heel benieuwd. Je bent pessimistisch maar ik denk niet dat men het pikt als er boeven aan de macht blijven. In juni wellicht wel.quote:Op maandag 28 december 2009 20:12 schreef uiterstaardig het volgende:
[..]
Daarom ben ik zeer pessimistisch over de uiteindelijke afloop: de boeven blijven aan de macht, al zullen er mogelijk enkele poppetjes worden vervangen.
Nee natuurlijk niet. Staat Sudan op de agenda?quote:Op maandag 28 december 2009 19:49 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ik zal wel weer hartstikke gek zijn, maar hoe zit het dan met het regime destijds verantwoordelijk voor de massa-executies in 1980 en 1981 en in de zomer van 1988 waarbij 30.000 politieke gevangenen werden gexecuteerd en begraven in massagraven?
Dat is toch een bruutheid van een heel andere categorie?
Stond Iran toen ook zo hoog op de agenda?
Je hebt echt geen goed beeld. Als je een marionet bent word je niet zomaar vervolgd vriend.quote:Op maandag 28 december 2009 20:39 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Om het goed te maken? Sorry hoor, maar 30.000 executies. Dat poets je niet even weg met een knipoogje en een afkeurend gebaar. Andere tijden, ongetwijfeld, maar het doet niks af aan die gruwelijkheden.
De man moet natuurlijk door een internationaal strafhof aangepakt worden, la Milosevic en Karadzic.
Hoe hard lopen we wel niet te schreeuwen over de Transavia piloot Julio Poch, die -slechts- een stuurknuppel in de hand hield terwijl Junta-leden politiek gevangenen door het deurtje naar buiten flikkerden, op hoge poten uitgeleverd moet worden? Vanuit die gedachte mag Mousavi onmiddelijk een strop en een laatste chocotoff ontvangen, exact zoals Saddam die gezien heeft.
Laten we hopen dat deze misselijkmakende engel des doods krijgt wat hij verdient.
quote:Op maandag 28 december 2009 22:06 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Jongen jongen wat wil jij nu eigenlijk? Drees was ook premier tijdens de politionele acties. Dacht je dat hij contole had over wat er gebeurde daar? Mousavi kan je niet als hoofdverantwoordelijke zien want Iran is geen democratie. Lees je eens in over welke macht de premier in Iran heeft en welke niet.
Wat wil je nu eigenlijk van Mousavi? Denk nou eens na man. Weet jij hoe het politieke systeem van Iran in elkaar zit? Zo nee dan is het handig om je daar eerst in te verdiepen. Een of andere jan doedel kan daar niet verkozen worden.
En daarnaast zoals aangegeven zijn tijden veranderd. Mousavi is niet ideaal maar wel het minst slechte van twee kwaden. Iets anders valt er niet te kiezen maar men is het nu zo zat, dat men wil dat de IRI verdwijnt.
Nou ja, dat zijn feiten en eigen uitspraken. En natuurlijk kunnen mensen veranderen en blabla, maar ik vind het ontzettend triest om te zien hoe die mensen in de straat hun leven aan het wagen zijn voor wat hopelijk een goede zaak is, terwijl je je hart gewoon vasthoudt bij de gedachte wat er n dit regime komt. Dit soort mensen doen burgers geen goed.quote:Mir-Hossein Mousavi, a cousin of Khamenei has worked in the Expediency Council for last twenty years or so. Mousavi was also responsible for closing the universities immediately after the hijacking of the revolution of 78, to conduct cultural re-education. During the Iran-Iraq war he served as the Islamic Republic’s prime minister, helping extend the war for 5 long years even though at a point Iran had taken back all its cities from Iraq and the Arabs were willing to end the war and make huge financial compensations. Mr. Mousavi presided over mass executions of 80-81 and the dark summer of 1988 where over thirty thousand political prisoners were executed and buried and mass graves. Given the amount of blood on his hands it’s difficult to not to laugh when Mousavi speaks of creating a human rights council if [s]elected. As far as his anti-West views go, he stated in 1981 in the magazine Payameh Enghelab that “We are ready to participate within an armed force to fight Israel… We have repeatedly announced that we are ready to have an actual, real and military presence in Southern Lebanon and on the borders of the occupied Palestinian lands…we believe that with the support of the popular forces in Lebanon we shall be able to gradually find effective and powerful bases in the area for fighting Israel …we believe if the flow of oil in Muslim Lands is in the hands of Muslims and if the ideology of Islam controls the opening or closing of the oil valves we shall be able to bring the World Arrogance to its knees, to strike Israel and to destroy it.”
http://marzeporgohar.org/en/content/this-a-selection-not-election
Juiste en dat achterlijke NOS journaal gaf met tegenzin toe dat mensen nu ook demonstreerden tegen de hoogste leider Khamenei. Zo zeg: stop de persen! Wat is het NOS journaal toch ongelofelijk oninteressant.quote:Op maandag 28 december 2009 20:19 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, de demonstraties worden steeds heviger en de leuzen steeds gerichter op Khamenei. De mensen zijn nu niet meer voor hertelling van de stemmen, maar voor het aftreden van khamenei, waardoor er in feite geroepen wordt om afschaffing van het regentschap van de jurist.
Kijk, hier hebben we nu iets aan. Maar mensen geloven niet zozeer in Mousavi maar zoals Aryamehr aangaf is hij een tool en heeft men meer aan een levende dan dode Mousavi. Zo'n Mousavi beseft ook wel dat hij nu gebruikt wordt maar hij wil dat ook.quote:Op maandag 28 december 2009 22:16 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
[..]
Nou ja, dat zijn feiten en eigen uitspraken. En natuurlijk kunnen mensen veranderen en blabla, maar ik vind het ontzettend triest om te zien hoe die mensen in de straat hun leven aan het wagen zijn voor wat hopelijk een goede zaak is, terwijl je je hart gewoon vasthoudt bij de gedachte wat er n dit regime komt. Dit soort mensen doen burgers geen goed.
'quote:Op maandag 28 december 2009 20:30 schreef Chooselife het volgende:
Ja, de EU veroordeelt het Iraanse regime nu openlijk wegens de doden die tijdens de rellen van de afgelopen dagen gevallen zijn. -Terecht-, denk ik.
Maar ik had graag ook gezien dat de EU de NAVO veroordeelt wegens het doden van 10 onschuldige burgers, waaronder 8 schoolkinderen bij een misplaatst bombardement vandaag in Afghanistan.
Tja, maar Mousavi is dus wel een tool dat deel is van het politieke kader sinds de revolutie. Iemand als Mugabe is inmiddels ook een tool van zijn eigen kliek, maar dat maakt zo'n gek niet minder gevaarlijk.quote:Op maandag 28 december 2009 22:21 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Kijk, hier hebben we nu iets aan. Maar mensen geloven niet zozeer in Mousavi maar zoals Aryamehr aangaf is hij een tool en heeft men meer aan een levende dan dode Mousavi. Zo'n Mousavi beseft ook wel dat hij nu gebruikt wordt maar hij wil dat ook.
Non sequitur. Als het ergens fout gaat of veel erger is zonder consequenties, wil dat niet zeggen dat er nergens meer wat van gezegd mag worden.quote:Op maandag 28 december 2009 20:30 schreef Chooselife het volgende:
Een tool betekent dat hij in dat geval misbruikt wordt voor hogere doelen ( het vallen van de IRI). Iranirs weten dat ze hem daarbij nodig hebben. Je kan je vijand toch misbruiken? Niks mis mee. Hem negeren levert aanzienlijk minder kansen op lijkt mij.quote:Op maandag 28 december 2009 22:27 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Tja, maar Mousavi is dus wel een tool dat deel is van het politieke kader sinds de revolutie. Iemand als Mugabe is inmiddels ook een tool van zijn eigen kliek, maar dat maakt zo'n gek niet minder gevaarlijk.
quote:Op maandag 28 december 2009 22:06 schreef Lagrinta het volgende:
Drees was ook premier tijdens de politionele acties. oorlog
Goed werk.quote:Op maandag 28 december 2009 14:12 schreef AryaMehr het volgende:
Ten eerste zijn azerbeidjanen gewoon azerbeidjanen. Het gebied in Iran dat azarbaijan heet heeft altijd al zo geheten en komt van azarabadegan, perzisch voor "the place of the keeper of fire". Het land azerbeidjan heette toen arran en die naam is door de russen en 'arani's' veranderd om aanspraak te maken op iraans azarbaijan. Dat het land azerbeidjan zo heet is dus meer iets om Iranirs te verdelen.quote:Op maandag 28 december 2009 11:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ten eerste, azerbaycanen zijn gewoon Turken. Ze zijn azerbaycanen genoemd om Turken te verdelen. Het Russische spelletje van verdeel en heers. Ik doelde eigenlijk totaal niet op azerbaycanen in Iran. Ik weet dat zij totaal niet klagen. Ik had het eigenlijk over Baluchistan. Volgens mij is daar wel een significante seperatistische beweging. Maar goed jij weet het wel beter, dan ik natuurlijk.
Er zijn een aantal mogelijkheden:quote:Op maandag 28 december 2009 22:16 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
[..]
Nou ja, dat zijn feiten en eigen uitspraken. En natuurlijk kunnen mensen veranderen en blabla, maar ik vind het ontzettend triest om te zien hoe die mensen in de straat hun leven aan het wagen zijn voor wat hopelijk een goede zaak is, terwijl je je hart gewoon vasthoudt bij de gedachte wat er n dit regime komt. Dit soort mensen doen burgers geen goed.
Ben je nou echt serieus?quote:Op dinsdag 29 december 2009 02:15 schreef Burakius het volgende:
Hij is niet niet echt met je eens, en tevens zit je er nogal naast. De Azeri's komen uit Centraal-Azi.
optie 5 . de meest voor de hand liggendequote:Op dinsdag 29 december 2009 03:17 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Er zijn een aantal mogelijkheden:
1. Er wordt een compromis gevonden en het regime blijft zitten
2. Het regime valt, er breek chaos uit en vijandige machten grijpen hun kans om Iran te verscheuren
3. Het regime valt, het nieuwe regime blijkt net zo erg of nog erger te zijn dan het huidige
4. Het regime valt en Iran bloeit op onder een democratischer en vriendelijker regering
http://news.yahoo.com/s/afp/20091228/pl_afp/iranunrestusobamaquote:Obama demands freedom for Iran protesters
KANEOHE, Hawaii (AFP) – US President Barack Obama on Monday strongly condemned Iran's crackdown on protesters and called on the Islamic regime to immediately free those "unjustly detained."
"The United States joins with the international community in strongly condemning the violent and unjust suppression of innocent Iranian citizens," Obama said in Hawaii where he is on vacation.
"We call for the immediate release of all who have been unjustly detained within Iran," Obama said.
Obama promised to stand behind Iranians during the "extraordinary events," saying that he was "confident that history will be on the side of those who seek justice."
But he said that the events were "not about the United States," which is vilified by hardline President Mahmoud Ahmadinejad, or "any other country."
"It's about the Iranian people and their aspirations for justice and a better life for themselves," Obama said.
"The decision of Iran's leaders to govern through fear and tyranny will not continue," he said. "It's telling when governments fear the aspirations of their own people more than the power of any other nation."
Opposition websites said at least eight people were killed in fierce clashes after thousands of people took to the streets, renewing opposition to Ahmadinejad who was returned to power in a hotly disputed election in June.
Security forces responded with force despite Shiite Muslims' observance of their sacred day of Ashura, which marks the seventh-century martyrdom of Imam Hussein.
"For months, the Iranian people have sought nothing more than to exercise their rights," Obama said.
"Each time they have been met with the iron fist of brutality, even on solemn occasions and holy days," he said.
"Each time, the world watched with deep admiration for the courage and conviction of the Iranian people who are part of Iran's great and enduring civilization."
Waarom Iran nu dan wel, en Sudan totaal niet?quote:Op maandag 28 december 2009 22:13 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. Staat Sudan op de agenda?
Goh, wat makkelijk zeg. Je kunt je distantieren van politieke keuzes?quote:Op maandag 28 december 2009 22:15 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Je hebt echt geen goed beeld. Als je een marionet bent word je niet zomaar vervolgd vriend.
Vertel mij eens even wat Mousavi destijds had moeten doen? En ik wil nu een antwoord ook.
Ik zeg niet dat alleen Mousavi hoofdverantwoordelijk is. Ik constateer alleen dat hij bovenin de boom zit, oftewel n-van-de, dus zeker medeverantwoordelijk gehouden kan worden.quote:Op maandag 28 december 2009 22:06 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Jongen jongen wat wil jij nu eigenlijk? Drees was ook premier tijdens de politionele acties. Dacht je dat hij contole had over wat er gebeurde daar? Mousavi kan je niet als hoofdverantwoordelijke zien want Iran is geen democratie. Lees je eens in over welke macht de premier in Iran heeft en welke niet.
Wat wil je nu eigenlijk van Mousavi? Denk nou eens na man. Weet jij hoe het politieke systeem van Iran in elkaar zit? Zo nee dan is het handig om je daar eerst in te verdiepen. Een of andere jan doedel kan daar niet verkozen worden.
En daarnaast zoals aangegeven zijn tijden veranderd. Mousavi is niet ideaal maar wel het minst slechte van twee kwaden. Iets anders valt er niet te kiezen maar men is het nu zo zat, dat men wil dat de IRI verdwijnt.
http://www.latimes.com/ne(...)ec29,0,7651533.storyquote:Iran slayings point to increasingly desperate regime
The killing of a nephew of opposition leader Mir-Hossein Mousavi and the arrests of other dissidents signal a government fearful of losing its grip even as it seems to court civil war.
The shooting death of Ali Habibi-Mousavi in Tehran has all the earmarks of a political assassination. The nephew of opposition leader and recent presidential candidate Mir-Hossein Mousavi reportedly had received death threats before he was shot in the heart by men believed to be security forces or pro-government militia. On Monday, Habibi-Mousavi's family said his body was seized from the hospital, apparently to prevent them from holding a funeral that could ignite more protests -- a cycle that served Islamic revolutionaries when they toppled the shah 30 years ago.
The Iranian government denies killing demonstrators and claims that "foreign terrorists" murdered Habibi-Mousavi. Certainly the last thing it wanted was to create another opposition martyr alongside Neda Agha-Soltan, the student whose fatal shooting was captured on video last summer when the protest movement began as an outcry against election fraud. And yet that is quite possibly what happened on the holiest Shiite Muslim holiday, Ashura, honoring the martyrdom of Imam Hussein, a grandson of the prophet Muhammad who was killed fighting injustice.
Throughout the past six months, the Islamic government has used seemingly measured force and surgical arrests to try to put down the protests without fueling more opposition. But the protests are not dying out. On the contrary, photographs posted on websites and printed on front pages reveal emboldened demonstrators beating back government security forces, throwing rocks, attacking a police station and setting fires. The opposition appears to have grown into a politically and geographically diverse grass-roots uprising. Its challenge of the election results has expanded into a challenge to the very legitimacy of the Islamic government.
Against that backdrop, Habibi-Mousavi's death, along with the killing of at least seven other protesters, seems a sign of increasing desperation on the part of government forces. Until now, the Ashura holiday was sacrosanct, a day for peace, not violence; as another former presidential candidate, Mehdi Karroubi, noted, even the deposed Shah Mohammed Reza Pahlavi had respected it. Hundreds of demonstrators were rounded up Sunday and 10 opposition leaders were arrested Monday, including former Foreign Minister Ebrahim Yazdi and three advisors to Mousavi. Those are the acts of a government tightening its grasp for fear of losing its grip altogether. President Obama condemned "the violent and unjust suppression" and called on Iran to abide by international human rights obligations. Indeed, by refusing to respect the rights of the opposition, the Iranian regime courts civil war.
Bronquote:Iran steps up crackdown on opposition
TEHRAN (AFP) – Iran's conservative parliament called for maximum punishment of opposition demonstrators Tuesday as the regime stepped up its crackdown on dissent.
Iran arrested the sister of Nobel laureate Shirin Ebadi as well as journalists and activists, reports said, after eight people were killed in protests on Sunday during Shiite rituals for Ashura.
"Parliament wants the judiciary and intelligence bodies to arrest those who insult religion and impose the maximum punishment on them without reservation," said the statement read out by parliament speaker Ali Larijani on television.
The conservative-dominated parliament condemned "disgusting comments" by Western governments about Sunday's unrest, after they unanimously denounced the Islamic regime's deadly crackdown on protesters. Related article: Recent key events in Iran.
The MPs accused the protesters, who poured onto the streets in fresh anti-government demonstrations, of being "anti-religion" and "counter-revolutionaries."
But they took a softer stance towards opposition leaders, who reject President Mahmoud Ahmadienjad's June re-election as fraudulent, urging them to distance themselves from the protests.
"We expect these gentlemen who had complaints in the election to wake up and clearly separate their path from this wicked movement, not to come out and issue statements again and make the air dustier."
Eight people were killed as security forces used teargas, batons and eventually live rounds to push back thousands who had taken to the streets.
The nephew of opposition leader Mir Hossein Mousavi -- Ahmadinejad's main challenger in the disputed June election -- was also shot dead in the demonstration.
US President Barack Obama demanded on Monday that Iran free those protesters it had detained and told the opposition that history was on its side.
"The United States joins with the international community in strongly condemning the violent and unjust suppression of innocent Iranian citizens," Obama said in Hawaii where he is on holiday.
The MPs hit out at Obama over his "statement in favour of this group which committed anti-religion acts on Ashura" and said it was reminiscent of his predecessor George W. Bush. Related article: West slams Iran crackdown.
"Such praise disgraces you and causes the system to act more firmly," the statement said.
Iran rounded up scores of opposition figures, political activists and journalist on Monday and Ebadi said on Tuesday that intelligence agents had arrested her sister.
"My sister Dr Nooshin Ebadi was arrested at 9 pm (1630 GMT) on December 28 by four intelligence agents at her home and sent to prison," Ebadi said in a statement carried by the Rahesabz opposition website.
"I am not aware of the place of her detention or the reason for her arrest," she said, describing her sister as a professor of medicine.
Ebadi, who left Iran a day before the June 12 poll, has been urging the international community to act against what she sees as human rights violations by the Islamic regime since the election.
She was awarded the Nobel Peace Prize in 2003 for her legal work championing human rights in Iran.
Three journalists and a women's rights campaigner have also been arrested, reports said on Tuesday.
Prominent reformist journalist Mashallah Shamsolvaezin was arrested at his home on Tuesday morning, Rahesabz said.
"Six young men in plainclothes entered his house with a blank warrant, he resisted and asked for one with a name," the website said.
"But an hour later, four older men showed up and threatened to take him forcibly if he did not go with them."
Hij is sowieso niet hoofdverantwoordelijk nogmaals, want het parlement in Iran heeft geen macht op dit soort terreinen. Wanneer leer je nou eens wat? We hebben het over de Mousavi van nu en niet van toen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 08:50 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat alleen Mousavi hoofdverantwoordelijk is. Ik constateer alleen dat hij bovenin de boom zit, oftewel n-van-de, dus zeker medeverantwoordelijk gehouden kan worden.
Mousavi is helemaal niet de minst slechte van de twee kwaden! De "gruweldaden" onder bewind Ahmadinejad staan totaal niet in verhouding met de horror-reputatie van Mousavi. Dus ik weet niet wat je gisteren gedronken hebt, maar laat het in het vervolg alsjeblieft staan.
Niemand ontkent hier dat Iran olie heeft en dat andere landen belang hebben bij een ander regime.quote:
Het gaat er hier niet om waarom Iran wl in het nieuws is tov andere brandhaardenquote:Op dinsdag 29 december 2009 12:01 schreef Chooselife het volgende:
[..]
-voortzetting van een ontopic onderwerp-
Aha. En daarom is Iran hier momenteel voorpagina nieuws en Sudan niet?
Omdat er wat te halen valt?
En wat valt er zoal te halen?
En dan nog durven claimen dat "buitenlandse terroristen" erachter zitten. Overmoed.quote:Nobel laureate Shirin Ebadi's sister 'arrested in Iran'
Ms Ebadi said her sister was seized at home on Monday night
Iranian Nobel Peace Prize winner Shirin Ebadi says her sister has been arrested by the intelligence services, hours after opposition figures were detained.
Ms Ebadi said her sister Nooshin, a medical professor, was arrested at home on Monday evening, and taken to prison.
She said her sister was only detained to prevent her own human rights work. Several journalists are also being held, according to opposition sources.
Earlier, Tehran rejected international calls for it to halt the crackdown.
"Britain will receive a punch on the mouth if it does not stop the nonsense," said Foreign Minister Manouchehr Mottaki, responding to criticism from his counterpart, David Miliband.
Iran's government says the violent opposition protests across the country on Sunday, in which at least eight people were killed, were inspired and aided by the West.
MPs have demanded "maximum punishment" for those involved.
'Not involved'
In a statement posted on the opposition website, Rahesabz, Ms Ebadi said her sister had been arrested at 2100 (1630 GMT) on Monday at her home in Tehran by four intelligence agents and sent to prison.
"I am not aware of the place of her detention or the reason for her arrest," Ms Ebadi said.
"Over the last two months my sister has been summoned by the ministry of intelligence several times and asked to convince me to give up my human rights activities. She was also told to move from her house which is near my flat and they threatened to arrest her."
"My sister has not been involved in any social, human rights and political activities," she added.
Three journalists and a women's rights campaigner have also been detained, along with several senior opposition figures, according to opposition sources.
The prominent journalist, Mashallah Shamsolvaezin, was arrested at his home on Tuesday morning, according to the Rahesabz website.
"Six young men in plainclothes entered his house with a blank warrant, he resisted and asked for one with a name," it reported.
"But an hour later, four older men showed up and threatened to take him forcibly if he did not go with them."
Tension
On Monday, US President Barack Obama said the "iron fist of brutality" had been used to silence protesters, calling the actions of officials an "unjust suppression".
The official death toll from Sunday's protests is the highest since June
Mr Miliband meanwhile said it had been "particularly disturbing to hear accounts of the lack of restraint by the security forces" on Ashura, one of the holiest days in the Shia Muslim calendar.
The authorities have blamed troublemakers for the violence, while the police have suggested that protesters may have shot each other.
On Monday, state-owned English-language Press TV said eight people had died. State TV had earlier reported that at least 15 people were killed.
The official death toll is the highest since June, when mass protests were sparked by President Mahmoud Ahmadinejad's disputed re-election.
Iranian security forces have been on alert since the influential dissident cleric, Grand Ayatollah Hoseyn Ali Montazeri, died 10 days ago.
His funeral attracted tens of thousands of opposition supporters, many of whom shouted anti-government slogans.
Dat is niet helemaal waar, want er wordt nooit aan Iraanse staatsmedia gerefereerd. En het overgrote deel van de users hier, de fanatici, lijken totaal niet voor rede vatbaar wat betreft de andere kant van het verhaal.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:35 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Alleen in dit geval is het dus de Iraanse overheid die bepaalt wat we wel en vooral wat we niet te zien krijgen.
Ik had het over de NOS, die beelden van de staatstelevisie uitzendt en telkens zegt dat de berichten vanuit de oppositie niet controleerbaar zijn.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:45 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, want er wordt nooit aan Iraanse staatsmedia gerefereerd. En het overgrote deel van de users hier, de fanatici, lijken totaal niet voor rede vatbaar wat betreft de andere kant van het verhaal.
We de volgende media worden hier geciteerd op de laatste 2 pagina's: NRC, site van oppositie, LA Times, Yahoo News, wederom Yahoo News.
Perzisch is wel een indo-Europese taal.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:50 schreef Burakius het volgende:
Ik kijk nu trouwens S.O.S. Iran tv op TVU player. Is een programma voor democratie in Iran. Best wel geinig om te kijken.
Perzisch lijkt best wel op een Slavische taal als ik het zo hoor.
Relschoppers? Je bedoelt de mensen die vreedzaam demonstreren, maar telkens aangevallen worden door de oproerpolitie en basiji-tuig in een normale kledij? Mensen die het dan zat zijn en barricades opwerpen en een keer terugvechten? Donder toch op man.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:54 schreef KoosVogels het volgende:
Wat mij bevreemd is dat de relschoppers per defenitie gelijk hebben. Althans, volgens de westerse media. In Europa is het meestal precies andersom. Toch raar.
Normale mensen die rellen niet. Die gooien niet met stenen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:56 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Relschoppers? Je bedoelt de mensen die vreedzaam demonstreren, maar telkens aangevallen worden door de oproerpolitie en basiji-tuig in een normale kledij? Mensen die het dan zat zijn en barricades opwerpen en een keer terugvechten? Donder toch op man.
Ja, het is echt een vreemdzame demonstratie. Ghandi had nog wat van die mensen kunnen leren.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:56 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Relschoppers? Je bedoelt de mensen die vreedzaam demonstreren, maar telkens aangevallen worden door de oproerpolitie en basiji-tuig in een normale kledij? Mensen die het dan zat zijn en barricades opwerpen en een keer terugvechten? Donder toch op man.
De mensen proberen vreedzaam te demonstreren, maar dat wordt verhinderd. Normale mensen proberen er dan alles aan te doen om zich te beschermen. En laat mij de bek niet opentrekken over hoe lief en hoe goed de christelijken in het verleden het gezag en soevereiniteit van een ander land respecteerden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:58 schreef WAARHEID het volgende:
[..]
Normale mensen die rellen niet. Die gooien niet met stenen.
Helaas worden protesten altijd door de onderkant van de maatschappij aangegrepen om te plunderen en te vernielen.
Mensen uit God's kamp respecteren het gezag en demonstreren vreedzaam.
In juni werd er dag in dag uit vreedzaam gedemonstreerd tegen de verkiezingsuitslag. Toch vielen er doden, belandden mensen in de cel, en werd op de demonstranten losgeslagen. Deze keer vechten de mensen terug.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, het is echt een vreemdzame demonstratie. Ghandi had nog wat van die mensen kunnen leren.
So much voor vreedzaam dus, bedankt Disana.quote:
Vreedzaam demonstreren? Wat een suggestieve bullshit. En die in elkaar geslagen/gelynchte agenten dan?quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:56 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Haha, wat grappig. Niet dus, de mensen reageren ENKEL op de oproerpolitie en basiji-tuig, maar blijf vooral zo stoer achter je computer praten over zaken waar je geen enkel verstand van hebt. Net zoals je vriendje Chooselife. Gelukkigen weten de meeste mensen hier en de Iraniers hier op Fok! wat er precies gaande is.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, het is echt een vreemdzame demonstratie. Ghandi had nog wat van die mensen kunnen leren.
Maar wie zegt dat de demonstranten het bij het juiste eind hebben? Bovendien betreft het demonsterende deel van de bevolking een minderheid. Wat zegt dat over de regerende macht.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:02 schreef Disana het volgende:
[..]
In juni werd er dag in dag uit vreedzaam gedemonstreerd tegen de verkiezingsuitslag. Toch vielen er doden, belandden mensen in de cel, en werd op de demonstranten losgeslagen. Deze keer vechten de mensen terug.
Je bedoelt de agenten die eerst de mensen aanvielen en vervolgens zelf gepakt werden? En de mensen die dan ook nog zeggen: ''Laat hem gaan, laat hem gaan!''. Als dat overigens betekent dat de mensen niet vreedzaam demonstreren, dan prijs ik dat!quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:03 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Vreedzaam demonstreren? Wat een suggestieve bullshit. En die in elkaar geslagen/gelynchte agenten dan?
Het geweld komt op z'n mnst van twee kanten. Daar zijn je filmpjes en foto's prima bewijs van.
Ik praat nergens stoer over alleen je kunt er niet klakkeloos vanuit gaan dat demonstranten per definitie gelijk hebben.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:04 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Haha, wat grappig. Niet dus, de mensen reageren ENKEL op de oproerpolitie en basiji-tuig, maar blijf vooral zo stoer achter je computer praten over zaken waar je geen enkel verstand van hebt. Net zoals je vriendje Chooselife. Gelukkigen weten de meeste mensen hier en de Iraniers hier op Fok! wat er precies gaande is.
De mensen die de regering liever vandaag nog zien vertrekken vormen een meerderheid. De regering weet dit ook, als ze dat niet zo was zouden zich ook nergens druk om maken. Maar dat heb ik je al eerder uitgelegd, waar jij vervolgens met het excuus kwam dat je er niet zoveel verstand van hebt. Dat zie ik inderdaad.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar wie zegt dat de demonstranten het bij het juiste eind hebben? Bovendien betreft het demonsterende deel van de bevolking een minderheid. Wat zegt dat over de regerende macht.
Bovendien kun je met geweld geen nieuwe regering opdringen.
Dat zei je een paar pagina's geleden ook al, wat is precies je punt?quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:02 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
So much voor vreedzaam dus, bedankt Disana.
Jawel. Wat denk je nou, dat een paar Westerlingen mij kunnen vertellen wat er in mijn land gaande is?quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik praat nergens stoer over alleen je kunt er niet klakkeloos vanuit gaan dat demonstranten per definitie gelijk hebben.
Ik begrijp niet goed wat je vraag is. Weet je wel iets van het regime van Iran en van hoe mensen worden onderdrukt? Of gaat het je nu puur om het kunnen zeggen dat deze betogers misschien wel niet meer dan relschoppers zijn.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar wie zegt dat de demonstranten het bij het juiste eind hebben? Bovendien betreft het demonsterende deel van de bevolking een minderheid. Wat zegt dat over de regerende macht.
Bovendien kun je met geweld geen nieuwe regering opdringen.
Een groot deel van de demonstranten relt er lustig op los. Logisch dat de politie ingrijpt. Geweld wordt immers beantwoord met geweld. Zie onze Neerlandse voetbalrellen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:08 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Jawel. Wat denk je nou, dat een paar Westerlingen mij kunnen vertellen wat er in mijn land gaande is?
Dus omdat het Iraanse regime niet pluis is, is het gerechtvaardigd om de boel kort en klein te slaan? Bovendien zijn er onlangs verkiezingen geweest waarbij men toch echt het huidige regime heeft herkozen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:09 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik begrijp niet goed wat je vraag is. Weet je wel iets van het regime van Iran en van hoe mensen worden onderdrukt? Of gaat het je nu puur om het kunnen zeggen dat deze betogers misschien wel niet meer dan relschoppers zijn.
Dat de agenten eerst de mensen aanvielen, daar heb ik niks van teruggezien. Bovendien moet je onderscheid maken tussen de wet handhaven -welke wet het ook betreft, hoe krankzinnig ze mogen zijn in dat land- en strafbare feiten begaan als wetshandhaver. En dat laatste kan nergens uit vastgesteld worden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:06 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Je bedoelt de agenten die eerst de mensen aanvielen en vervolgens zelf gepakt werden? En de mensen die dan ook nog zeggen: ''Laat hem gaan, laat hem gaan!''. Als dat overigens betekent dat de mensen niet vreedzaam demonstreren, dan prijs ik dat!
Je bent aan het trollen ?quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Bovendien zijn er onlangs verkiezingen geweest waarbij men toch echt het huidige regime heeft herkozen.
Niet eens. Enkel het westen roept dat de verkiezingen niet eerlijk zijn verlopen. Ja goh, verrassende conclusie van de westerse mogendheden.quote:
En de winnaars riepen dat er niets mis was, ook al zo'n verrassing?quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ooh ja, en de Iraanse oppositie roept dat het niet eerlijk verliep. Ook al zo verrassend.
Ik dacht dat geweld geoorloofd was als je last hebt van een repressieve, totalitaire regering? Of had jij in '42 bij de Februaristaking gezegd: schiet er maar op los, nazi's! Geweld bij demonstreren in een vrij land is volledig anders, omdat je daar (iig theoretisch) je zegje kunt doen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een groot deel van de demonstranten relt er lustig op los. Logisch dat de politie ingrijpt. Geweld wordt immers beantwoord met geweld. Zie onze Neerlandse voetbalrellen.
En voorlopig zit jij hier en niet daar, dus is jouw kijk op zaken net zo beneveld als de onze.
Wie zijn wie om te oordelen dat de mensen het zo beroerd hebben in Iran?quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:35 schreef superworm het volgende:
[..]
Ik dacht dat geweld geoorloofd was als je last hebt van een repressieve, totalitaire regering? Of had jij in '42 bij de Februaristaking gezegd: schiet er maar op los, nazi's! Geweld bij demonstreren in een vrij land is volledig anders, omdat je daar (iig theoretisch) je zegje kunt doen.
Precies, beoordeel zelf dan ook niet aub.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wie zijn wie om te oordelen dat de mensen het zo beroerd hebben in Iran?
Waarom ben je aan het trollen als je een tegengeluid laten horen? Of moeten we 13 pagina's vullen met afschuw jegens de manier van doen van de politie?quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:36 schreef superworm het volgende:
[..]
Inderdaad zeg, iets met bloed en nagels. FOK! zou een 'ignore'-button moeten hebben
Ik oordeel niet. Ik zeg alleen dat de demonstranten niet bepaald kosjer bezig zijn.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:38 schreef Zith het volgende:
[..]
Precies, beoordeel zelf dan ook niet aub.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wie zijn wie om te oordelen dat de mensen het zo beroerd hebben in Iran?
En ik vind dat geoorloofd. Net als wij, zoals ik al zei, verzet in '40-'45 toejuichen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik oordeel niet. Ik zeg alleen dat de demonstranten niet bepaald kosjer bezig zijn.
Ach, mensen zullen altijd enkel geloven wat ze willen geloven. Bovendien zien ze de mensen en geestelijken die destijds met het regime samen spanden, maar nu tegen het regime zijn even over het hoofd. Geestelijken die nu roepen dat het regime zich bruter gedraagt dan de sjah destijds. Maar nee, de mensen hebben het daar perfect!quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:40 schreef superworm het volgende:
[..]Wie beschuldigt wie nou van trollen, gast. Ze hebben daar al dertig jaar dictatuur op islamitische leest geschoeid, tien- tot honderdduizenden politieke demonstranten al uit de weg geruimd, en jij zegt 'wie zijn wij om te zeggen dat ze het zo beroerd hebben'? Hoe groot is dat bord voor je kop precies? Heb je die posts van AryaMehr of uberhaupt de OP wel gelezen?
En hoe denk jij over het verzet in Irak?quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:40 schreef superworm het volgende:
[..]
En ik vind dat geoorloofd. Net als wij, zoals ik al zei, verzet in '40-'45 toejuichen.
de enige die trollt ben jij... maar dat weet je maar al te goedquote:Op dinsdag 29 december 2009 13:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom ben je aan het trollen als je een tegengeluid laten horen? Of moeten we 13 pagina's vullen met afschuw jegens de manier van doen van de politie?
Ik zie dat je echt weinig kaas hebt gegeten van geschiedenis, mensenverplaatsing en nog belangrijker genetica. Dat je verhaal zo lang is, maakt het niet waar. Een vaak geaccepteerde misconceptie.quote:Op dinsdag 29 december 2009 04:27 schreef sz90 het volgende:
[..]
Ben je nou echt serieus?
Dat een nederlandse turkoloog de halve wereld turks vindt, is toch geen argument. Ik ben zelf een Iraanse azari en ik weet denk ik zelf wel wie en wat ik ben en hoe en wat Tabriz is. Er wordt in Tabriz azari gesproken en behalve bij officiele (overheids)instellingen ben je vrij om de taal te spreken die je wil. Ik was 2 jaar geleden in de zomer in Tabriz en de voertaal is voor een groot deel azari en soms perzisch. Dit in contrast met Turkije, waar de koerden niet eens hun eigen taal mochten spreken en je naar de gevangenis gestuurd kon worden voor het spreken van je eigen taal.
Dit geeft alleen aan hoe er met regionale talen in Iran wordt omgegaan.
Als iraanse azaris turks zijn, zijn de koerden in oost-turkije Iraans en hebben ze een iraanse cultuur, spreken ze iraans, is hun literatuur iraans, de steden zijn iraans, de feesten zijn iraans, de geschiedenis is Iraans. Oost-turkije is eigenlijk Iraans gebied. Er wonen in Turkije ongeveer 20 miljoen Iranirs. Het verschil is dat die Iranirs in turkije in een achtergesteld gebied wonen, geen iraans mochten spreken, etc.
Vindt je dit niet een rare logica? Om mensen in taalgroepen te benaderen in plaats van hun taal en land. Het feit dat jullie turken steeds maar weer 'turkstaligen' buiten turkije opzoeken en je meer aan hen verwant voelen dan aan koerdische landgenoten is ook interessant. Hoe moet een koerd zich turks kunnen voelen als turken buitenlanders, als bijv. azerbeidjanen, turkser vinden? Jullie voelen je meer verwant aan een turkmeen dan aan koerden. Als jullie die linguistische binding met mensen die historisch maar ook genetisch (of dacht je dat je genetisch dichter bij een turkmeen staat dan bij een koerd) niets met jullie te maken hebben zouden opgeven en meer met mensen uit je eigen land zouden bezighouden zouden jullie veel minder problemen hebben. Iranirs hebben het toch ook niet steeds over de "Iranirs in in turkije".
Wees blij met je eigen geschiedenis en eigen land en probeer niet steeds jezelf te verbinden aan mensen uit andere landen. Ik voel me echt totaal niet aan jou verbonden omdat jij turks bent en ik een Iranir uit Tabriz.
Accepteer nu gewoon dat ik niet turks ben en andere azari iranirs ook niet, dan zijn we ook klaar met deze discussie. wat je van anderen denkt moet je zelf weten.
Ontopic:
Het beste zou zijn als het regime langzaam zou veranderen en democratiseren. Dat zal naar alle waarschijnlijkheid echter niet gebeuren en er zal waarschijnlijk veel geweld en chaos voor nodig zijn om dit regime af te zetten. Als dit regime vervangen wordt door een democratisch regime zal Iran daarna geen grote problemen meer hebben. Iran is namelijk in staat om op termijn een welvarend, stabiel land te worden. Het heeft verschillende klimaten, veel exportmogelijkheden, grondstoffen en een relatief hoogopgeleide bevolking. Het enige probleem is het afzetten van dit regime en de overgang naar een nieuw regime wat door bemoeienis door het buitenland kan veranderen in grote chaos in het land met dramatische gevolgen.
Gerechtvaardigd? Wat is dat voor hol begrip. Als er pure terreur op je uitgeoegend wordt. Jij of je familie gemarteld wordt, er 's nachts je huis binnengevallen word. Op een gegeven moment is de maat vol vriend. Dom om het over gerechtvaardigheid te hebben. Normaal is Iran een stabiel land, veel stabieler dan buurlanden in de regio, alleen de bevolking heeft niets meer te verliezen zo lijkt het. En dan kom jij aan met het begrip "rechtvaardigheid".quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus omdat het Iraanse regime niet pluis is, is het gerechtvaardigd om de boel kort en klein te slaan? Bovendien zijn er onlangs verkiezingen geweest waarbij men toch echt het huidige regime heeft herkozen.
Ja best wel ja. Waren er bij vorige verkiezingen twijfels? Verdiep je eens in een land man.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Niet eens. Enkel het westen roept dat de verkiezingen niet eerlijk zijn verlopen. Ja goh, verrassende conclusie van de westerse mogendheden.
Ooh ja, en de Iraanse oppositie roept dat het niet eerlijk verliep. Ook al zo verrassend.
Vast niet voor een stoelendans of rommelmarkt.quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:02 schreef Disana het volgende:
Ik hoor zojuist op de radio dat tegenstanders van de oppositie ook de straat op zijn gegaan.
Verzet tegen Amerika vind ik binnen de landsgrenzen geoorloofd, die zijn daar de agressor.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En hoe denk jij over het verzet in Irak?
Als ze de deur willen dichtsmijten voor de nucleaire onderhandelingen dan moeten ze dat vooral doen ja.quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:05 schreef thingamajig het volgende:
Ik vind het trouwens een grote schande dat JM Barroso en Barack Obama nog niet hun volwaardige steun hebben uitgesproken voor deze protesten!
Dat zijn ze al dertig jaar. Een revolutie moet toch echt van binnenuit komen; als 't volk niet wil wil 't niet. Kijk naar Vietnam of WO2 - zelfs invasie helpt vaak niet.quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:03 schreef Meki het volgende:
Amerika veroorzaakt deze onrusten in Iran.
ze stoken op en roepen de inwoners om te gaan rellen tegen de overheid van Iran
Ik ben geen fan van Iran, maar er spelen hier meer externe factoren een rol. Amerika en de westerse landen zijn uit op de val van de Iraanse regering daar.
Alsof die Ahmedinedjad daar ECHT aan mee gaat werkenquote:Op dinsdag 29 december 2009 14:06 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Als ze de deur willen dichtsmijten voor de nucleaire onderhandelingen dan moeten ze dat vooral doen ja.
Hebben ze al gedaan, zij roepen tot geweld en tot rellen in Iran.quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:05 schreef thingamajig het volgende:
Ik vind het trouwens een grote schande dat JM Barroso en Barack Obama nog niet hun volwaardige steun hebben uitgesproken voor deze protesten!
Ja, maar dit scholieren bleven na afloop tenminste niet dood op de grond liggen. Dit is toch niet te vergelijken man!quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:08 schreef Meki het volgende:
[..]
Hebben ze al gedaan, zij roepen tot geweld en tot rellen in Iran.
De politie treedt wel te hard op.. En alle users die vinden dat de politie te hard op treden moeten eerst kijken naar Nederland waar duizenden politieagenten slaags raakten met scholieren die protesteerden tegen de 1040 urennorm.
Don't ask me, ik vind dat hele land een schertsvertoning van oppositie tot regering. Het is een pot nat allemaal, de demonstranten vermoorden en mishandelen de agenten, en de agenten vermoorden en mishandelen de demonstranten.quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:07 schreef thingamajig het volgende:
[..]
Alsof die Ahmedinedjad daar ECHT aan mee gaat werken
Het Hollywood-gehalte neemt snel toe ja.quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:09 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Don't ask me, ik vind dat hele land een schertsvertoning van oppositie tot regering. Het is een pot nat allemaal, de demonstranten vermoorden en mishandelen de agenten, en de agenten vermoorden en mishandelen de demonstranten.
Evenveel schuld, even dom en even belachelijk.
Volgens Press TV zijn er alleen doden gevallen bij ongelukken etc. De westerse media gooit olie op het vuur door het zeggen van dat er tientallen doden zijn gevallen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:09 schreef thingamajig het volgende:
[..]
Ja, maar dit scholieren bleven na afloop tenminste niet dood op de grond liggen. Dit is toch niet te vergelijken man!
Je hebt helemaal gelijk Meki. De Iraanse staatszender is natuurlijk 1 brok 100% objectiviteitquote:Op dinsdag 29 december 2009 14:12 schreef Meki het volgende:
Wie moet je geloven. De Iraanse staatszender of de olie-op-het-vuur-gooiende westerse media die hier alleen politieke motieven van hebben
Het is in ieder geval beter dan de westerse media die alleen olie op het vuur willen goien in Iran door te zeggen dat er doden zijn gevallen in Iran zonder enige vastgestelde bronquote:Op dinsdag 29 december 2009 14:15 schreef thingamajig het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk Meki. De Iraanse staatszender is natuurlijk 1 brok 100% objectiviteit
maar hoe voelt het nu dat moslims tegen moslims vechten aangestuurd door niet moslims...?quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:12 schreef Meki het volgende:
[..]
Volgens Press TV zijn er alleen doden gevallen bij ongelukken etc. De westerse media gooit olie op het vuur door het zeggen van dat er tientallen doden zijn gevallen.
Wie moet je geloven. De Iraanse staatszender of de olie-op-het-vuur-gooiende westerse media die hier alleen politieke motieven van hebben
Natuurlijk is Iran verkeerd bezig, maar de westerse landen zijn hier 2 keer meer verkeerd bezig door met Iraanse binnelandse zaken te bemoeien.
Oh god, nu is het topic helemaal naar de klote.quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:18 schreef Meki het volgende:
[..]
Het is in ieder geval beter dan de westerse media die alleen olie op het vuur willen goien in Iran door te zeggen dat er doden zijn gevallen in Iran zonder enige vastgestelde bron
nee ik reageer er niet op ,quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:18 schreef Meki het volgende:
[..]
Het is in ieder geval beter dan de westerse media die alleen olie op het vuur willen goien in Iran door te zeggen dat er doden zijn gevallen in Iran zonder enige vastgestelde bron
Tactiek. Allemaal tactiek.quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:05 schreef thingamajig het volgende:
Iran / perzie is gewoon hetzelfde zooitje als ten tijde van de grieken.quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:18 schreef Re het volgende:
[..]
maar hoe voelt het nu dat moslims tegen moslims vechten aangestuurd door niet moslims...?
quote:Op dinsdag 29 december 2009 15:43 schreef WAARHEID het volgende:
[..]
Iran / perzie is gewoon hetzelfde zooitje als ten tijde van de grieken.
Een machtsziek zooitje dat met olie en gas nu centraal azie wil domineren ten koste van westerlingen en arabieren. Maarja, als perzier zou ik ook een hekel hebben aan die jongeren die een mtv-vrijheid na streven wat erop neer komt dat ze hun deur open moeten gooien voor amerikaanse olie bedrijven die dan de baas gaan spelen zoals in een saoudie arabie.
Nee het interesseert me allemaal geen bal, laat ze elkaar maar afmaken daar - dat deden die barbaren 3000 jaar geleden ook al. Sommige dingen veranderen niet. Ik wacht wel tot het beschaafde westen een nieuwe alexander de grote voortbrengt om al dat tuig eens op te voeden
Nou ja, toen zij daar heilige hymnen en canonnen componeerden zo rond 1000 vChr zaten wij er zo bij:quote:Early history (9000 BC – 625 BC)
Main articles: Tappeh Sialk, Jiroft civilization, Elamite kingdom, and Mannaeans
Dozens of pre-historic sites across the Iranian plateau point to the existence of ancient cultures and urban settlements in the fourth millennium BC,[41][42][43] centuries before the earliest civilizations arose in nearby Mesopotamia.[44] Proto-Iranians first emerged following the separation of Indo-Iranians, and are traced to the Bactria-Margiana Archaeological Complex.[45] Aryan, (Proto-Iranian) tribes arrived in the Iranian plateau in the third and second millennium BC, probably in more than one wave of emigration, and settled as nomads. Further separation of Proto-Iranians into "Eastern" and "Western" groups occurred due to migration. By the first millennium BC, Medes, Persians, Bactrians and Parthians populated the western part, while Cimmerians, Sarmatians and Alans populated the steppes north of the Black Sea. Other tribes began to settle on the eastern edge, as far as on the mountainous frontier of north-western Indian subcontinent and into the area which is now Balochistan. Others, such as the Scythian tribes spread as far west as the Balkans and as far east as Xinjiang. Avestan is an eastern Old Iranian language that was used to compose the sacred hymns and canon of the Zoroastrian Gathas in c. 1000 BC.
quote:Lang voor er sprake zou zijn van een herkenbare Nederlandse identiteit bestond de bewoning in dit gebied uit passerende jager-verzamelaars. Vondsten uit de vroegste periodes zijn spaarzaam en ontbreken bij een aantal periodes volledig. Vanaf het begin van het Holoceen (0,0117 Ma - heden) steeg de temperatuur. Dit had een zeespiegelstijging tot gevolg en het volstromen van de Noordzee heeft mogelijk mesolithische jagers naar het vasteland doen trekken, maar continue bewoning kwam waarschijnlijk pas later. Hierna werd tijdens het Vroeg-Neolithicum de overgang gemaakt van nomadisch jagen en verzamelen naar sedentaire landbouw en veeteelt, ook wel neolithische revolutie genoemd. Na de Bronstijd begon met de Kelten de IJzertijd, om opgevolgd te worden door de La Tne-cultuur (ca. 450 v.Chr. tot de Romeinse periode in de 1e eeuw v.Chr.). Aangetrokken door Keltische welvaart, trokken in de tweede eeuw voor Christus Germanen naar het westen, hierbij geholpen door het gebrek aan samenhang in de Keltische samenleving.
Volgens mij was toch 'barbaar' Cyrus die de Joden uit hun Babylonische ballingschap liet ontsnappen. En natuurlijk heeft het Christendom vele gebruiken en concepten overgenomen van het Zoroastrisme.quote:Op dinsdag 29 december 2009 15:43 schreef WAARHEID het volgende:
[..]
Een machtsziek zooitje dat met olie en gas nu centraal azie wil domineren ten koste van westerlingen en arabieren. Maarja, als perzier zou ik ook een hekel hebben aan die jongeren die een mtv-vrijheid na streven wat erop neer komt dat ze hun deur open moeten gooien voor amerikaanse olie bedrijven die dan de baas gaan spelen zoals in een saoudie arabie.
Nee het interesseert me allemaal geen bal, laat ze elkaar maar afmaken daar - dat deden die barbaren 3000 jaar geleden ook al. Sommige dingen veranderen niet. Ik wacht wel tot het beschaafde westen een nieuwe alexander de grote voortbrengt om al dat tuig eens op te voeden
quote:Op dinsdag 29 december 2009 15:43 schreef WAARHEID het volgende:
[..]
Gelukkig blijven ze de straat opgaan.quote:
Klinkt als stierenpoep. Bron? (200 euro is veel , hoe wil je dat verdelen... , rekeningnummers ofzoquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:49 schreef AryaMehr het volgende:
Regering heeft voor morgen een demonstratie gepland. Volgens insiders zouden bussen uit het plattenland al onderweg naar Teheran zijn en krijgt iedereen die in die demonstratie meeloopt 200.000 toman ( 200,-)
Je houdt je hart vast. Het is niet te hopen dat de burgers onderling met elkaar op de vuist gaan.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:49 schreef AryaMehr het volgende:
Regering heeft voor morgen een demonstratie gepland. Volgens insiders zouden bussen uit het plattenland al onderweg naar Teheran zijn en krijgt iedereen die in die demonstratie meeloopt 200.000 toman ( 200,-)
Alsof dit de eerste keer is dat Iran demonstranten betaald om mee te lopen in een pro-regering demonstratie.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:52 schreef Burakius het volgende:
[..]
Klinkt als stierenpoep. Bron? (200 euro is veel , hoe wil je dat verdelen... , rekeningnummers ofzo? )
Het zijn de gezinnen van de Basiji-tuig, de Basiji zelf en mensen die financieel belang hebben bij deze regering.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:52 schreef Disana het volgende:
[..]
Je houdt je hart vast. Het is niet te hopen dat de burgers onderling met elkaar op de vuist gaan.
Hopen ze soms dat hier ook massa's filmpjes van op YouTube komen? Ik vind het een zwaktebod.
Ja dat snap ik. Wat ik niet snap is wat het nut is. Het is niet alsof de wereld hierin zal trappen, daar is het veel te doorzichtig voor.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:54 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Het zijn de gezinnen van de Basiji-tuig, de Basiji zelf en mensen die financieel belang hebben bij deze regering.
Ja dude, als je geen bronnen hebt?quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:53 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Alsof dit de eerste keer is dat Iran demonstranten betaald om mee te lopen in een pro-regering demonstratie.
De turkse regring is een criminele bende die nog meer stinkt dan de criminele bende die in iran aan de macht is. Alleen in Iran vind je nog normale mensen die hier tegen demonstreren. Ik turkij vind je alleen extremisten die alles wat turkije heet mooi vinden en de elke koerdische vrijheidsstrijd criminaliseren met onzin. Zoals de zwetser burakius bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:55 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ja dude, als je geen bronnen hebt?
In Turkije bijvoorbeeld is er al gebleken dat er geld werd gegeven aan jongeren om stenen te gooien tegen de politie (in Diyarbakir, Shirnak etc.). Hier zijn wl bronnen voor en bewijs.
Maar in jouw geval lijkt het me erg moeilijk te bewijzen... ten eerste al, omdat het land op dit moment erg gesloten is qua media.
En jij bent toch leraar? Je wordt vast heel snel boos in de les hequote:Op dinsdag 29 december 2009 18:36 schreef WAARHEID het volgende:
[..]
De turkse regring is een criminele bende die nog meer stinkt dan de criminele bende die in iran aan de macht is. Alleen in Iran vind je nog normale mensen die hier tegen demonstreren. Ik turkij vind je alleen extremisten die alles wat turkije heet mooi vinden en de elke koerdische vrijheidsstrijd criminaliseren met onzin. Zoals de zwetser burakius bijvoorbeeld.
quote:
Wat een sadistquote:
Je hoopt dat ze ooit hun straf krijgen.quote:
Dat roepen ze wel vaker. Er liggen al papieren klaar voor Rusland. Is standaard procedure. Je bedoelt trouwens Khamenei en aanhang neem ik aan.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:11 schreef alors het volgende:
Wat een dwazen in dit topic, ik wilde even kijken wat er gaande is omdat ik hoorde dat er een vliegtuig klaarstond voor Khatami, krijg je van die kansloze discussies
Ga dat even ergens anders uitvechten a.u.b.
Ik dacht ook dat ze Khamenei bedoelden, maar hier staat dus dit:quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:17 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Dat roepen ze wel vaker. Er liggen al papieren klaar voor Rusland. Is standaard procedure. Je bedoelt trouwens Khamenei en aanhang neem ik aan.
quote:Iran stopt bewaking oppositieleider
Update: dinsdag 29 dec 2009, 19:44
In Iran geeft de regering niet langer politiebewaking aan oppositieleider Karroubi. De maatregel komt neer op een vorm van huisarrest. Gebruikelijk is dat ook politici van de oppositie door de politie speciale bescherming krijgen.
De maatregel is een nieuw bewijs van de verscherpte tegenstellingen in Iran, dat zijn ernstigste interne crisis in 30 jaar kent. Vandaag werden een neef van oppositieleider Moussavi en een zus van Nobelprijswinnaar Shiri Ebadi opgepakt.
Een Iraans persbureau meldt dat er een vliegtuig klaarstaat om geestelijk leider Khatami naar Rusland te brengen als de situatie uit de hand loopt.
Dat moet Khamenei zijn. Ik heb meerdere bronnen. Foutje denk ik want Khatami hoeft niet te vluchten.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:19 schreef alors het volgende:
[..]
Ik dacht ook dat ze Khamenei bedoelden, maar hier staat dus dit:
[..]
waarom word die mongool niet uit dit fora getrapt?quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:28 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Oh god, nu is het topic helemaal naar de klote.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |