Sorry hoor. Niet zo bijdehand doen. Je ziet dat het in Teheran is, je ziet Iraanse kentekens, je ziet een nieuwe witte Hyundai Grandeur daar staan. Doe wat aan je algemene ontwikkeling i.p.v. overal uitleg van te vragen. En ja ik ga letterlijk op je in, omdat op een domme vraag een dom antwoord komt.quote:Op maandag 28 december 2009 10:48 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ja, door wie? En waar?
Dit soort beelmateriaal vereist natuurlijk enige uitleg. Dit is zo een contextloos propagandafilmpje wat net zo goed in 2004 in de Bijlmer opgenomen kan zijn.
Dat kan, maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat je op een brommer rond rijdt tijdens rellen.quote:Op maandag 28 december 2009 10:50 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Waar valt uit af te leiden dat dit individu door de oproerpolitie is aangereden?
Hij kan toch niet zo goed van een bromfiets geflikkerd zijn?
Daar twijfel ik niet aan. Ik neem direct aan dat dit ergens in Iran is. Maar domweg filmpjes (met gruwelijke inhoud) plaatsen, zonder enige uitleg over de inhoud ervan, heeft weinig zin denk ik. Want waar dient het voor? Wat moet het vertellen? Dat er gruwelijkheden en slachtoffers bij rellen komen kijken, lijkt me duidelijk.quote:Op maandag 28 december 2009 11:00 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Sorry hoor. Niet zo bijdehand doen. Je ziet dat het in Teheran is, je ziet Iraanse kentekens, je ziet een nieuwe witte Hyundai Grandeur daar staan. Doe wat aan je algemene ontwikkeling i.p.v. overal uitleg van te vragen. En ja ik ga letterlijk op je in, omdat op een domme vraag een dom antwoord komt.
Waarom niet? Je moet je toch verplaatsen? En een brommer is wendbaar, snel en beweegt zich makkelijk door binnensteden.quote:Op maandag 28 december 2009 11:08 schreef rece het volgende:
[..]
Dat kan, maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat je op een brommer rond rijdt tijdens rellen.
Als de beelden jou niet interesseren, dan klik je er toch gewoon niet op? Ik althans probeer een indruk te krijgen van wat er daar gebeurt, en bij het ontbreken van pers zijn deze filmpjes de enige bron.quote:Op maandag 28 december 2009 11:09 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Daar twijfel ik niet aan. Ik neem direct aan dat dit ergens in Iran is. Maar domweg filmpjes (met gruwelijke inhoud) plaatsen, zonder enige uitleg over de inhoud ervan, heeft weinig zin denk ik. Want waar dient het voor? Wat moet het vertellen? Dat er gruwelijkheden en slachtoffers bij rellen komen kijken, lijkt me duidelijk.
Die filmpjes bestaan namelijk ook wel van Hoek van Holland, de banlieus van Parijs, over die gemolesteerde Roma's in Ierland.
Vanaf hier kunnen wij toch niks met zekerheid zeggen. We kunnen ons alleen inleven. Vraag dan ook niet om feiten man. Dat jij gelooft in gemorste jam terwijl het gros gewoon bloed ziet is leuk. Voeg zelf iets toe, probeer zelf dingen te verklaren maar hou eens op over feiten. Feiten zie je vrijwel nergens als je niet ter plekke bent. Je kan dan ook wel stoppen met het journaal uitzenden.quote:Op maandag 28 december 2009 11:09 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Daar twijfel ik niet aan. Ik neem direct aan dat dit ergens in Iran is. Maar domweg filmpjes (met gruwelijke inhoud) plaatsen, zonder enige uitleg over de inhoud ervan, heeft weinig zin denk ik. Want waar dient het voor? Wat moet het vertellen? Dat er gruwelijkheden en slachtoffers bij rellen komen kijken, lijkt me duidelijk.
Die filmpjes bestaan namelijk ook wel van Hoek van Holland, de banlieus van Parijs, over die gemolesteerde Roma's in Ierland.
Bovendien is het nergens verboden kritisch te zijn. Je moet juist blij zijn dat mensen zich kritisch durven op te stellen. Dat levert doorgaans veel meer informatie op. Kennelijk is het volgens bepaalde lieden in deze topicreeks not done, maar daar heb ik lak aan. Want ik houd me gewoon aan de regels en dit is een volstrekt rationele aangelegenheid voor mij.
Je trekt alleen dingen in twijfel. Kom je daar verder mee? Probeer je in te leven.quote:Op maandag 28 december 2009 11:10 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Waarom niet? Je moet je toch verplaatsen? En een brommer is wendbaar, snel en beweegt zich makkelijk door binnensteden.
Ten eerste, azerbaycanen zijn gewoon Turken. Ze zijn azerbaycanen genoemd om Turken te verdelen. Het Russische spelletje van verdeel en heers. Ik doelde eigenlijk totaal niet op azerbaycanen in Iran. Ik weet dat zij totaal niet klagen. Ik had het eigenlijk over Baluchistan. Volgens mij is daar wel een significante seperatistische beweging. Maar goed jij weet het wel beter, dan ik natuurlijk.quote:Op maandag 28 december 2009 04:45 schreef sz90 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit zijn de landkaarten van Zwitserland en Spanje. Op deze landkaarten van Zwitserland en Spanje zie je ook de taalgrenzen. Ik laat ze even zien voor de mensen die niet weten hoe het zit met de Iraniërs. Ook in Iran heb je regionale talen en dialecten zoals je in Nederland het Fries in Friesland hebt. Ik heb zelf familie uit Tabriz uit het Azarisprekende noordwesten van Iran.
Er zijn inderdaad wel separatisten in Iran. Het aantal is echter niet noemenswaardig. In mijn hele familie of andere azari Iraniërs ken ik niemand die separatistische gedachten heeft. Het valt me juist op dat mijn azari familie nationalistischere Iraniërs zijn dan veel andere Iraniërs. Ik verbaas me er dan ook vaak over als ik berichten of filmpjes op internet zie met azaris die zich zouden willen afscheiden van Iran. Meestal zijn het Azerbeidjanen of Turken (ja... vraag me niet waarom turken zich ermee bemoeien) die filmpjes plaatsen van azaris die protesteren tegen de regering, maar daar maken ze dan iets separatistisch van.
De Iraanse regering is een erg slechte regering, maar toch is het minderhedenbeleid van deze regering veel beter dan dat van de omringende landen. In Turkije was het een aantal jaar geleden bijv. niet eens toegestaan om als koerd koerdisch te spreken en bestonden koerden niet eens. Het waren 'bergturken'. Ook in Irak hebben de koerden het niet bepaald fijn gehad onder saddam.
In Iran is de leider/dictator van het land een azari (khamenei) en ook de presidentskandidaat mousavi komt uit iraans azarbaijan. In de azarisprekende gebieden in Iran sprak hij voor een groot deel azari. Een koerdische presidentskandidaat uit turkije die koerdisch praat in de koerdische gebieden zou waarschijnlijk meteen opgepakt worden wegens het beledigen van het turkszijn of iets dergelijks. Zelfs in Nederland zou het niet helemaal geaccepteerd worden dat een friese politicus in friesland fries zou spreken en dat niet-friezen het dus niet zouden verstaan.
Ook heb je azari concerten, boeken, voorstellingen, tv kanalen, radio, etc. Ons azari-zijn is verbonden met het Iraans-zijn. Dat wij ons zouden willen afscheiden van ons land is dus grote onzin en een belediging. Ik hoop dat de mensen die dit denken dit eindelijk eens begrijpen.
Hopelijk wordt dit regime zo snel mogelijk afgezet en wordt Iran een democratie.
Zendebad Iran va hame Iraniha!
Zendebad Irane azad!
Marg bar doshmane Iran!
Nee, ook de Beloetsjistanen streven niet naar separatisme. Abdolmalek Rigi, leider van de Beloetsjistaanse verzetsbeweging Jundallah, zegt zelf:quote:Op maandag 28 december 2009 11:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ten eerste, azerbaycanen zijn gewoon Turken. Ze zijn azerbaycanen genoemd om Turken te verdelen. Het Russische spelletje van verdeel en heers. Ik doelde eigenlijk totaal niet op azerbaycanen in Iran. Ik weet dat zij totaal niet klagen. Ik had het eigenlijk over Baluchistan. Volgens mij is daar wel een significante seperatistische beweging. Maar goed jij weet het wel beter, dan ik natuurlijk.
quote:Rigi described himself as an Iranian and denies that his goal is to form a separate Baluchistan autonomous region. Rather, his goal is to improve conditions for ethnic Baluchis
En die aanslagen dan?quote:Op maandag 28 december 2009 11:37 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, ook de Beloetsjistanen streven niet naar separatisme. Abdolmalek Rigi, leider van de Beloetsjistaanse verzetsbeweging Jundallah, zegt zelf:
[..]
Je bedoelt de aanslagen gericht tegen de Iraanse regering? Fout natuurlijk, maar het regime heeft dat zelf over zich afgeroepen.quote:
Oke dus ze zijn tegen het regime, maar zijn niet seperatistisch? Denk je dat de USA hun op één of andere manier zou kunnen manipuleren zodat ze onafhankelijkheid willen?quote:Op maandag 28 december 2009 11:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Je bedoelt de aanslagen gericht tegen de Iraanse regering? Fout natuurlijk, maar het regime heeft dat zelf over zich afgeroepen.
Nee, voor geen goud.quote:Op maandag 28 december 2009 11:44 schreef Burakius het volgende:
[..]
Oke dus ze zijn tegen het regime, maar zijn niet seperatistisch? Denk je dat de USA hun op één of andere manier zou kunnen manipuleren zodat ze onafhankelijkheid willen?
Stel dat er een revolutie komt, en er komt een democratisch systeem á la Turkije of Frankrijk (maakt even niet uit). Wat wordt dan de nieuwe Iraanse verhouding tegenover de USA denk jij?quote:
quote:Op maandag 28 december 2009 11:17 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Je trekt alleen dingen in twijfel. Kom je daar verder mee? Probeer je in te leven.
Maar je vraagt zo naar de bekende weg. Deze filmpjes en foto's zijn alles wat we hebben. Of wil je ook in twijfel trekken dat het volk opnieuw in opstand is gekomen.quote:Op maandag 28 december 2009 12:11 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Er is niks mis met twijfel. Ik heb vanuit opleidingswegen geleerd dat de kwaliteit van je bronnen de validiteit van je aangedragen informatie bepaalt. En wat ik nu doe is niets anders dan die wetenschap hanteren. Dat het voor mensen als AryaMehr een zuiver emotionele aangelegenheid betreft heb ik uiteraard respect voor, maar dat neemt niet weg dat er altijd ruimte moet zijn voor discussie, kritiek en twijfel. De fundamenten onder een discussieforum.
Het interesseert me zeker, anders zou ik hier niet posten. Ik probeer een zuiver (lees: zo zuiver mogelijk) beeld van de situatie te krijgen. En daarin is ruimte voor beide kanten van het verhaal en alle nuances.quote:Op maandag 28 december 2009 11:14 schreef Disana het volgende:
[..]
Als de beelden jou niet interesseren, dan klik je er toch gewoon niet op? Ik althans probeer een indruk te krijgen van wat er daar gebeurt, en bij het ontbreken van pers zijn deze filmpjes de enige bron.
Eens, ik zie je echter alleen maar vragen stellen bij alles wat gezegd wordt. Ik zie totaal geen eigen initiatief om te denken hoe de situatie is.quote:Op maandag 28 december 2009 12:11 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Nee, gelukkig zijn er mensen zoals jij. Die steeds -als het te ingewikkeld dreigt te worden- met een scheldwoord op de proppen komt. Sterke manier van zelfprofilering hoor. Het maakt indruk! Ik hoop dat je thuis een iets minder opvliegend karakter hebt, want anders zal je theeservies wel uit plasticbekertjes bestaan en je lapjeskat aan een angststoornis lijden.
Er is niks mis met twijfel. Ik heb vanuit opleidingswegen geleerd dat de kwaliteit van je bronnen de validiteit van je aangedragen informatie bepaalt. En wat ik nu doe is niets anders dan die wetenschap hanteren. Dat het voor mensen als AryaMehr een zuiver emotionele aangelegenheid betreft heb ik uiteraard respect voor, maar dat neemt niet weg dat er altijd ruimte moet zijn voor discussie, kritiek en twijfel. De fundamenten onder een discussieforum.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |