http://www.nrc.nl/buitenl(...)g_bruter_dan_de_sjahquote:Regime Iran ‘nog bruter’ dan de sjah
Gepubliceerd: 28 december 2009 12:12 | Gewijzigd: 28 december 2009 12:14
Reuters, AP, AFP
Teheran, 28 dec. Een van Irans oppositieleiders heeft het Iraanse regime vanochtend gebrandmerkt als nog bruter dan het bewind van de sjah dat dertig jaar geleden door de islamitische revolutie omver werd geworpen.
Volgens de oppositie zijn vandaag verscheidene leidende oppositie-activisten opgepakt.
Mehdi Karroubi, een van de verslagen kandidaten in de omstreden presidentsverkiezingen van juni, veroordeelde in een verklaring op internet het doden van betogers tijdens de religieuze herdenkingsdag Ashura. Volgens de Iraanse regeringszender Press TV zijn gisteren acht doden gevallen. Er zijn daarnaast onbevestigde berichten over doden in Tabriz. „Wat is er gebeurd met het religieuze systeem dat het opdracht geeft tot het doden van onschuldige mensen tijdens de heilige dag Ashura?”, aldus Karroubi, een voormalige parlementsvoorzitter die samen met ex-premier Mir Hossein Mousavi de oppositie leidt.
Volgens oppositiewebsites opende de politie het vuur op betogers in het centrum van Teheran, iets wat de autoriteiten ontkennen. Het waren de eerste doden bij straatprotest sinds de eerste weken na de verkiezingen die president Ahmadinejad aan de macht hielden.
Onder de doden van gisteren was een neef van Mousavi. De staatszender Press TV meldde dat „onbekende aanvallers” Ali Habibi Mousavi Khamene hadden gedood.
Volgens oppositiebronnen verspreidde de politie vandaag met traangas een groep aanhangers van Mousavi die zich in Teheran hadden verzameld om de oppositieleider te condoleren met de dood van zijn neef.
De Iraanse politie maakte bekend gisteren 300 betogers te hebben opgepakt. Oppositiewebsites meldden dat vanochtend zeker zeven activisten en oppositiepolitici zijn gearresteerd. Onder hen zijn volgens deze bronnen ex-minister van Buitenlandse Zaken Ibrahim Yazdi en Mousavi’s topadviseur Ali Riza Beheshti. Beiden werden eerder ook al opgepakt maar later vrijgelaten. Ook is volgens deze bronnen de mensenrechtenactivist Emad Baghi gearresteerd.
Verder zouden medewerkers van de hervormingsgezinde ex-president Mohammad Khatami zijn opgepakt. Een regeringspersbureau meldde daarnaast de aanhouding van prominente geestelijken in de shi’itische heilige stad Qom.
quote:Ebrahim Yazdi (former Foreign Minister)
Emad-e’Din Baghi (Human Rights Activist)
Morteza Hadji (Minister of educaion during Khatami era)
Leila Tavassoli, daughter of Mohammad Tavassoli
Seyed Hosein Mousavi Tabrizi (Head of the clerical Association of Teachers and Researchers of Qom)
Alireza Beheshti Shirazi (Editor in Chief of Mousavi’s online journal Kalameh Sabz)
Ghorban Behzadian Nejad (Mousavi consultant)
Mohamad Bagherian (Mousavi consultant)
Rasouli (deputy of President Khatami’s Baran Foundation)
Forouzandeh (Manager of Mousavi’s office)
Mohammad Sadegh Rabbani (retired university professor who used to be the general prosecutor 20 years ago, arrested yesterday 27 December)
Mohammad Moin (son of former Presidential candidate Mostafa Moin, the former Minister of Science and higher education, arrested 27 December)
Heshmatollah Tabarzadi (Student Activist)
Haleh Sahabi (Women’s Rights activist)
Echt hequote:
Het is ongehoord bruut.quote:Op maandag 28 december 2009 19:43 schreef superworm het volgende:
[..]
Amen to that.Dit is toch ongehoord onder het huidige regime?
Dat ze bruter zijn dan de sjah? Dat zijn ze al sinds 1980. Alleen beseffen sommige geestelijken dat nu ook.quote:Op maandag 28 december 2009 19:43 schreef superworm het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend ook, dat bedoelde ik alleen niet. Dat kun je verwachten van dictatoriale regimes. Ik bedoelde: zulke ongezouten kritiek klinkt (uit angst) toch haast nooit of helemaal nooit aldaar?quote:
Ik zal wel weer hartstikke gek zijn, maar hoe zit het dan met het regime destijds verantwoordelijk voor de massa-executies in 1980 en 1981 en in de zomer van 1988 waarbij 30.000 politieke gevangenen werden geëxecuteerd en begraven in massagraven?quote:Op maandag 28 december 2009 19:43 schreef superworm het volgende:
[..]
Zie bovenstaande reactie, ik bedoelde niet 'goh wat verrassend dat ze brute zakken zijn', maar 'goh wat verrassend dat er zulke ongezouten kritiek wordt geleverd'.quote:Op maandag 28 december 2009 19:49 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ik zal wel weer hartstikke gek zijn, maar hoe zit het dan met het regime destijds verantwoordelijk voor de massa-executies in 1980 en 1981 en in de zomer van 1988 waarbij 30.000 politieke gevangenen werden geëxecuteerd en begraven in massagraven?
Dat is toch een bruutheid van een heel andere categorie?
Stond Iran toen ook zo hoog op de agenda?
Mousavi was destijds premier. Dat vind ik nog het meest schokkende aan alles. En die loopt nu hoog van de toren te blazen met z'n vrijheid en hervormingen.quote:Op maandag 28 december 2009 19:51 schreef superworm het volgende:
[..]
Zie bovenstaande reactie, ik bedoelde niet 'goh wat verrassend dat ze brute zakken zijn', maar 'goh wat verrassend dat er zulke ongezouten kritiek wordt geleverd'.
Er zijn veel mensen die destijds aan de kant van de regering stonden, maar nu tegen de regering zijn gekeerd. Je moet alles natuurlijk wel in zijn context plaatsen. Iran was destijds een heel ander land, al wil ik het natuurlijk niet goedpraten. Bovendien was Mousavi destijds wel premier, maar in feite had hij het niet voor het zeggen. Zie bijvoorbeeld Khatami die in 1998 premier van Iran was, maar desondanks zijn progressieve gedachten en mildheid jegens andersdenkenden vond toch een golf van moorden op schrijvers en dissidenten plaats. En het bevel voor die moorden kwam niet van zijn hand, maar van de hardliners binnen de MOIS.quote:Op maandag 28 december 2009 19:52 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Mousavi was destijds premier. Dat vind ik nog het meest schokkende aan alles. En die loopt nu hoog van de toren te blazen met z'n vrijheid en hervormingen.
Daarom ben ik zeer pessimistisch over de uiteindelijke afloop: de boeven blijven aan de macht, al zullen er mogelijk enkele poppetjes worden vervangen.quote:Op maandag 28 december 2009 19:52 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Mousavi was destijds premier. Dat vind ik nog het meest schokkende aan alles. En die loopt nu hoog van de toren te blazen met z'n vrijheid en hervormingen.
Mousavi is weliswaar niet degene die de trekker overhaalt, maar wel de eerste vertegenwoordiger oftewel hoofdminister namens een regime. Dus absoluut één van de hoofdverantwoordelijken voor de gruwelijkheden. 30.000 Executies. Dat is waar we het over hebben.quote:Op maandag 28 december 2009 20:01 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Er zijn veel mensen die destijds aan de kant van de regering stonden, maar nu tegen de regering zijn gekeerd. Je moet alles natuurlijk wel in zijn context plaatsen. Iran was destijds een heel ander land, al wil ik het natuurlijk niet goedpraten. Bovendien was Mousavi destijds wel premier, maar in feite had hij het niet voor het zeggen. Zie bijvoorbeeld Khatami die in 1998 premier van Iran was, maar desondanks zijn progressieve gedachten vond toch een golf van moorden op schrijvers en dissidenten plaats. En het bevel voor die moorden kwamen niet van zijn hand, maar van de hardliners binnen de MOIS.
Nee, de demonstraties worden steeds heviger en de leuzen steeds gerichter op Khamenei. De mensen zijn nu niet meer voor hertelling van de stemmen, maar voor het aftreden van khamenei, waardoor er in feite geroepen wordt om afschaffing van het regentschap van de jurist.quote:Op maandag 28 december 2009 20:12 schreef uiterstaardig het volgende:
[..]
Daarom ben ik zeer pessimistisch over de uiteindelijke afloop: de boeven blijven aan de macht, al zullen er mogelijk enkele poppetjes worden vervangen.
Je vergeet even wat ik daarvoor zei? Ik zei toch dat het destijds heel andere tijden waren. Het politiek klimaat was veel grimmiger. Bovendien heeft Mousavi nu de kans om het goed te maken, om het maar even op die manier te zeggen. En dat gevoel hebben de meeste Iraniers ook. Bovendien maken de Iraniers ook gewoon gebruik van Mousavi om hun ontevredenheid kenbaar te maken. Dat neemt niet weg dat ik van mening ben - mocht het systeem vallen en de revolutie slagen - er onafhankelijk moet worden gekeken naar de rol die Mousavi destijds speelde. En ik ben niet de enige. Er zijn bovendien genoeg familieleden van de 30.000 politieke dissidenten die nog steeds de verantwoordelijken berecht willen zien worden. Wees maar niet bang, mocht de revolutie echt slagen dan wordt er met iedereen ''afgerekend''.quote:Op maandag 28 december 2009 20:18 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Mousavi is weliswaar niet degene die de trekker overhaalt, maar wel de eerste vertegenwoordiger oftewel hoofdminister namens een regime. Dus absoluut één van de hoofdverantwoordelijken voor de gruwelijkheden. 30.000 Executies. Dat is waar we het over hebben.
En als ik dan zie hoe Mousavi internationaal naar voren geschoven wordt, en in diplomatieke kringen moed ingesproken krijgt, onder andere door het Angelsakisch verbond, dan is dat uiterst hypocriet en misselijkmakend.
Dit soort ondergestopte en weggemoffelde walgelijkheden doet mij de wenkbrauwen ernstig fronsen en zegt genoeg over de scheve schaats die het Westen rijdt inzake de kwestie. De focus ligt alsmaar op Ahmadinejad met zijn "brute" regime. Maar die groene rakker die heel schijnheilig het hardst van de daken schreeuwt, daar huist de duivel in.
Dat zijn vragen - waar ik met alle respect - op dit moment weinig om geef. Het gaat nu om Iran en haar gewelddadigheden jegens demonstranten. Er zijn genoeg andere topics waar je dergelijke vragen kan stellen, maar hou het hier gewoon ontopic.quote:Op maandag 28 december 2009 20:30 schreef Chooselife het volgende:
Ja, de EU veroordeelt het Iraanse regime nu openlijk wegens de doden die tijdens de rellen van de afgelopen dagen gevallen zijn. -Terecht-, denk ik.
Maar ik had graag ook gezien dat de EU de NAVO veroordeelt wegens het doden van 10 onschuldige burgers, waaronder 8 schoolkinderen bij een misplaatst bombardement vandaag in Afghanistan.
Gelijke monniken, gelijke kappen. Anyone?
Om het goed te maken? Sorry hoor, maar 30.000 executies. Dat poets je niet even weg met een knipoogje en een afkeurend gebaar. Andere tijden, ongetwijfeld, maar het doet niks af aan die gruwelijkheden.quote:Op maandag 28 december 2009 20:29 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Je vergeet even wat ik daarvoor zei? Ik zei toch dat het destijds heel andere tijden waren. Het politiek klimaat was veel grimmiger. Bovendien heeft Mousavi nu de kans om het goed te maken, om het maar even op die manier te zeggen. En dat gevoel hebben de meeste Iraniers ook. Bovendien maken de Iraniers ook gewoon gebruik van Mousavi om hun ontevredenheid kenbaar te maken. Dat neemt niet weg dat ik van mening ben - mocht het systeem vallen en de revolutie slagen - er onafhankelijk moet worden gekeken naar de rol die Mousavi destijds speelde. En ik ben niet de enige. Er zijn bovendien genoeg familieleden van de 30.000 politieke dissidenten die nog steeds de verantwoordelijken berecht willen zien worden. Wees maar niet bang, mocht de revolutie echt slagen dan wordt er met iedereen ''afgerekend''.
Om het goed te maken inderdaad. Dat er later - zoals ik al eerder zei - onafhankelijk naar de zaak moet worden gekeken is een tweede. De mensen in Iran hebben nu meer belang bij een levende Mousavi dan bij een dode. Ze maken dus slim gebruik van iemand met connecties binnen de regering. Bovendien zijn er genoeg figuren in de geschiedenis te vinden die in het begin van hun tijdperk zich schuldig maakten aan allerlei onmenselijke handelingen, maar later tegen dergelijke handelingen keerden. Die mensen worden nu nog geprezen om hun moed, en worden in sommige gevallen zelfs in ere hersteld.quote:Op maandag 28 december 2009 20:39 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Om het goed te maken? Sorry hoor, maar 30.000 executies. Dat poets je niet even weg met een knipoogje en een afkeurend gebaar. Andere tijden, ongetwijfeld, maar het doet niks af aan die gruwelijkheden.
De man moet natuurlijk door een internationaal strafhof aangepakt worden, à la Milosevic en Karadzic.
Hoe hard lopen we wel niet te schreeuwen over de Transavia piloot Julio Poch, die -slechts- een stuurknuppel in de hand hield terwijl Junta-leden politiek gevangenen door het deurtje naar buiten flikkerden, op hoge poten uitgeleverd moet worden? Vanuit die gedachte mag Mousavi onmiddelijk een strop en een laatste chocotoff ontvangen, exact zoals Saddam die gezien heeft.
Laten we hopen dat deze misselijkmakende engel des doods krijgt wat hij verdient.
Dat is wel gebeurd ja, maar dat kan feitelijk totaal niet door de beugel. Helemaal niet volgens beschaafde normen- en waarden, zoals wij Westerlingen die pretenderen te hebben. Zulk opportunisme is hartstikke immoreel en onjuist. Bovendien een schoffering van de slachtoffers en talloze nabestaanden.quote:Op maandag 28 december 2009 20:45 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Bovendien zijn er genoeg figuren in de geschiedenis te vinden die in het begin van hun tijdperk zich schuldig maakten aan allerlei onmenselijke handelingen, maar later tegen dergelijke handelingen keerden. Die mensen worden nu nog geprezen om hun moed, en woorden in sommige gevallen zelfs in ere hersteld.
Zou me niks verbazen dat tijdens de Irak inval de NOS gewoon de Iraakse minister van informatie op z'n woord geloofde. De NOS faalt echt vrijwel altijd. 9/11 kwamen ze ook erg laat aankakken.quote:Op maandag 28 december 2009 18:15 schreef Doler12 het volgende:
RTL nieuws liet Thomas Erdbrink aan het woord. De NOS liet staatspropaganda zien
Jongen jongen wat wil jij nu eigenlijk? Drees was ook premier tijdens de politionele acties. Dacht je dat hij contole had over wat er gebeurde daar? Mousavi kan je niet als hoofdverantwoordelijke zien want Iran is geen democratie. Lees je eens in over welke macht de premier in Iran heeft en welke niet.quote:Op maandag 28 december 2009 20:18 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Mousavi is weliswaar niet degene die de trekker overhaalt, maar wel de eerste vertegenwoordiger oftewel hoofdminister namens een regime. Dus absoluut één van de hoofdverantwoordelijken voor de gruwelijkheden. 30.000 Executies. Dat is waar we het over hebben.
En als ik dan zie hoe Mousavi internationaal naar voren geschoven wordt, en in diplomatieke kringen moed ingesproken krijgt, onder andere door het Angelsakisch verbond, dan is dat uiterst hypocriet en misselijkmakend.
Dit soort ondergestopte en weggemoffelde walgelijkheden doet mij de wenkbrauwen ernstig fronsen en zegt genoeg over de scheve schaats die het Westen rijdt inzake de kwestie. De focus ligt alsmaar op Ahmadinejad met zijn "brute" regime. Maar die groene rakker die heel schijnheilig het hardst van de daken schreeuwt, daar huist de duivel in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |