Dat weet je niet, maar we zijn allen heel benieuwd. Je bent pessimistisch maar ik denk niet dat men het pikt als er boeven aan de macht blijven. In juni wellicht wel.quote:Op maandag 28 december 2009 20:12 schreef uiterstaardig het volgende:
[..]
Daarom ben ik zeer pessimistisch over de uiteindelijke afloop: de boeven blijven aan de macht, al zullen er mogelijk enkele poppetjes worden vervangen.
Nee natuurlijk niet. Staat Sudan op de agenda?quote:Op maandag 28 december 2009 19:49 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ik zal wel weer hartstikke gek zijn, maar hoe zit het dan met het regime destijds verantwoordelijk voor de massa-executies in 1980 en 1981 en in de zomer van 1988 waarbij 30.000 politieke gevangenen werden geëxecuteerd en begraven in massagraven?
Dat is toch een bruutheid van een heel andere categorie?
Stond Iran toen ook zo hoog op de agenda?
Je hebt echt geen goed beeld. Als je een marionet bent word je niet zomaar vervolgd vriend.quote:Op maandag 28 december 2009 20:39 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Om het goed te maken? Sorry hoor, maar 30.000 executies. Dat poets je niet even weg met een knipoogje en een afkeurend gebaar. Andere tijden, ongetwijfeld, maar het doet niks af aan die gruwelijkheden.
De man moet natuurlijk door een internationaal strafhof aangepakt worden, à la Milosevic en Karadzic.
Hoe hard lopen we wel niet te schreeuwen over de Transavia piloot Julio Poch, die -slechts- een stuurknuppel in de hand hield terwijl Junta-leden politiek gevangenen door het deurtje naar buiten flikkerden, op hoge poten uitgeleverd moet worden? Vanuit die gedachte mag Mousavi onmiddelijk een strop en een laatste chocotoff ontvangen, exact zoals Saddam die gezien heeft.
Laten we hopen dat deze misselijkmakende engel des doods krijgt wat hij verdient.
quote:Op maandag 28 december 2009 22:06 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Jongen jongen wat wil jij nu eigenlijk? Drees was ook premier tijdens de politionele acties. Dacht je dat hij contole had over wat er gebeurde daar? Mousavi kan je niet als hoofdverantwoordelijke zien want Iran is geen democratie. Lees je eens in over welke macht de premier in Iran heeft en welke niet.
Wat wil je nu eigenlijk van Mousavi? Denk nou eens na man. Weet jij hoe het politieke systeem van Iran in elkaar zit? Zo nee dan is het handig om je daar eerst in te verdiepen. Een of andere jan doedel kan daar niet verkozen worden.
En daarnaast zoals aangegeven zijn tijden veranderd. Mousavi is niet ideaal maar wel het minst slechte van twee kwaden. Iets anders valt er niet te kiezen maar men is het nu zo zat, dat men wil dat de IRI verdwijnt.
Nou ja, dat zijn feiten en eigen uitspraken. En natuurlijk kunnen mensen veranderen en blabla, maar ik vind het ontzettend triest om te zien hoe die mensen in de straat hun leven aan het wagen zijn voor wat hopelijk een goede zaak is, terwijl je je hart gewoon vasthoudt bij de gedachte wat er ná dit regime komt. Dit soort mensen doen burgers geen goed.quote:Mir-Hossein Mousavi, a cousin of Khamenei has worked in the Expediency Council for last twenty years or so. Mousavi was also responsible for closing the universities immediately after the hijacking of the revolution of 78, to conduct cultural re-education. During the Iran-Iraq war he served as the Islamic Republic’s prime minister, helping extend the war for 5 long years even though at a point Iran had taken back all its cities from Iraq and the Arabs were willing to end the war and make huge financial compensations. Mr. Mousavi presided over mass executions of 80-81 and the dark summer of 1988 where over thirty thousand political prisoners were executed and buried and mass graves. Given the amount of blood on his hands it’s difficult to not to laugh when Mousavi speaks of creating a human rights council if [s]elected. As far as his anti-West views go, he stated in 1981 in the magazine Payameh Enghelab that “We are ready to participate within an armed force to fight Israel… We have repeatedly announced that we are ready to have an actual, real and military presence in Southern Lebanon and on the borders of the occupied Palestinian lands…we believe that with the support of the popular forces in Lebanon we shall be able to gradually find effective and powerful bases in the area for fighting Israel …we believe if the flow of oil in Muslim Lands is in the hands of Muslims and if the ideology of Islam controls the opening or closing of the oil valves we shall be able to bring the World Arrogance to its knees, to strike Israel and to destroy it.”
http://marzeporgohar.org/en/content/this-a-selection-not-election
Juiste en dat achterlijke NOS journaal gaf met tegenzin toe dat mensen nu ook demonstreerden tegen de hoogste leider Khamenei. Zo zeg: stop de persen! Wat is het NOS journaal toch ongelofelijk oninteressant.quote:Op maandag 28 december 2009 20:19 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, de demonstraties worden steeds heviger en de leuzen steeds gerichter op Khamenei. De mensen zijn nu niet meer voor hertelling van de stemmen, maar voor het aftreden van khamenei, waardoor er in feite geroepen wordt om afschaffing van het regentschap van de jurist.
Kijk, hier hebben we nu iets aan. Maar mensen geloven niet zozeer in Mousavi maar zoals Aryamehr aangaf is hij een tool en heeft men meer aan een levende dan dode Mousavi. Zo'n Mousavi beseft ook wel dat hij nu gebruikt wordt maar hij wil dat ook.quote:Op maandag 28 december 2009 22:16 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
[..]
Nou ja, dat zijn feiten en eigen uitspraken. En natuurlijk kunnen mensen veranderen en blabla, maar ik vind het ontzettend triest om te zien hoe die mensen in de straat hun leven aan het wagen zijn voor wat hopelijk een goede zaak is, terwijl je je hart gewoon vasthoudt bij de gedachte wat er ná dit regime komt. Dit soort mensen doen burgers geen goed.
'quote:Op maandag 28 december 2009 20:30 schreef Chooselife het volgende:
Ja, de EU veroordeelt het Iraanse regime nu openlijk wegens de doden die tijdens de rellen van de afgelopen dagen gevallen zijn. -Terecht-, denk ik.
Maar ik had graag ook gezien dat de EU de NAVO veroordeelt wegens het doden van 10 onschuldige burgers, waaronder 8 schoolkinderen bij een misplaatst bombardement vandaag in Afghanistan.
Gelijke monniken, gelijke kappen. Anyone?
Tja, maar Mousavi is dus wel een tool dat deel is van het politieke kader sinds de revolutie. Iemand als Mugabe is inmiddels ook een tool van zijn eigen kliek, maar dat maakt zo'n gek niet minder gevaarlijk.quote:Op maandag 28 december 2009 22:21 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Kijk, hier hebben we nu iets aan. Maar mensen geloven niet zozeer in Mousavi maar zoals Aryamehr aangaf is hij een tool en heeft men meer aan een levende dan dode Mousavi. Zo'n Mousavi beseft ook wel dat hij nu gebruikt wordt maar hij wil dat ook.
Non sequitur. Als het ergens fout gaat of veel erger is zonder consequenties, wil dat niet zeggen dat er nergens meer wat van gezegd mag worden.quote:Op maandag 28 december 2009 20:30 schreef Chooselife het volgende:
Ja, de EU veroordeelt het Iraanse regime nu openlijk wegens de doden die tijdens de rellen van de afgelopen dagen gevallen zijn. -Terecht-, denk ik.
Maar ik had graag ook gezien dat de EU de NAVO veroordeelt wegens het doden van 10 onschuldige burgers, waaronder 8 schoolkinderen bij een misplaatst bombardement vandaag in Afghanistan.
Gelijke monniken, gelijke kappen. Anyone?
Een tool betekent dat hij in dat geval misbruikt wordt voor hogere doelen ( het vallen van de IRI). Iraniërs weten dat ze hem daarbij nodig hebben. Je kan je vijand toch misbruiken? Niks mis mee. Hem negeren levert aanzienlijk minder kansen op lijkt mij.quote:Op maandag 28 december 2009 22:27 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Tja, maar Mousavi is dus wel een tool dat deel is van het politieke kader sinds de revolutie. Iemand als Mugabe is inmiddels ook een tool van zijn eigen kliek, maar dat maakt zo'n gek niet minder gevaarlijk.
quote:Op maandag 28 december 2009 22:06 schreef Lagrinta het volgende:
Drees was ook premier tijdens de politionele acties. oorlog
Goed werk.quote:Op maandag 28 december 2009 14:12 schreef AryaMehr het volgende:
Bronnen die ik heb gebruikt:
Michael Axworthy - Iran: Empire of the Mind
James A. Bill - The Politics of Iran
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag.![]()
Ten eerste zijn azerbeidjanen gewoon azerbeidjanen. Het gebied in Iran dat azarbaijan heet heeft altijd al zo geheten en komt van azarabadegan, perzisch voor "the place of the keeper of fire". Het land azerbeidjan heette toen arran en die naam is door de russen en 'arani's' veranderd om aanspraak te maken op iraans azarbaijan. Dat het land azerbeidjan zo heet is dus meer iets om Iraniërs te verdelen.quote:Op maandag 28 december 2009 11:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ten eerste, azerbaycanen zijn gewoon Turken. Ze zijn azerbaycanen genoemd om Turken te verdelen. Het Russische spelletje van verdeel en heers. Ik doelde eigenlijk totaal niet op azerbaycanen in Iran. Ik weet dat zij totaal niet klagen. Ik had het eigenlijk over Baluchistan. Volgens mij is daar wel een significante seperatistische beweging. Maar goed jij weet het wel beter, dan ik natuurlijk.
Er zijn een aantal mogelijkheden:quote:Op maandag 28 december 2009 22:16 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
[..]
Nou ja, dat zijn feiten en eigen uitspraken. En natuurlijk kunnen mensen veranderen en blabla, maar ik vind het ontzettend triest om te zien hoe die mensen in de straat hun leven aan het wagen zijn voor wat hopelijk een goede zaak is, terwijl je je hart gewoon vasthoudt bij de gedachte wat er ná dit regime komt. Dit soort mensen doen burgers geen goed.
Ben je nou echt serieus?quote:Op dinsdag 29 december 2009 02:15 schreef Burakius het volgende:
Hij is niet niet echt met je eens, en tevens zit je er nogal naast. De Azeri's komen uit Centraal-Azië.
optie 5 . de meest voor de hand liggendequote:Op dinsdag 29 december 2009 03:17 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Er zijn een aantal mogelijkheden:
1. Er wordt een compromis gevonden en het regime blijft zitten
2. Het regime valt, er breek chaos uit en vijandige machten grijpen hun kans om Iran te verscheuren
3. Het regime valt, het nieuwe regime blijkt net zo erg of nog erger te zijn dan het huidige
4. Het regime valt en Iran bloeit op onder een democratischer en vriendelijker regering
http://news.yahoo.com/s/afp/20091228/pl_afp/iranunrestusobamaquote:Obama demands freedom for Iran protesters
KANEOHE, Hawaii (AFP) – US President Barack Obama on Monday strongly condemned Iran's crackdown on protesters and called on the Islamic regime to immediately free those "unjustly detained."
"The United States joins with the international community in strongly condemning the violent and unjust suppression of innocent Iranian citizens," Obama said in Hawaii where he is on vacation.
"We call for the immediate release of all who have been unjustly detained within Iran," Obama said.
Obama promised to stand behind Iranians during the "extraordinary events," saying that he was "confident that history will be on the side of those who seek justice."
But he said that the events were "not about the United States," which is vilified by hardline President Mahmoud Ahmadinejad, or "any other country."
"It's about the Iranian people and their aspirations for justice and a better life for themselves," Obama said.
"The decision of Iran's leaders to govern through fear and tyranny will not continue," he said. "It's telling when governments fear the aspirations of their own people more than the power of any other nation."
Opposition websites said at least eight people were killed in fierce clashes after thousands of people took to the streets, renewing opposition to Ahmadinejad who was returned to power in a hotly disputed election in June.
Security forces responded with force despite Shiite Muslims' observance of their sacred day of Ashura, which marks the seventh-century martyrdom of Imam Hussein.
"For months, the Iranian people have sought nothing more than to exercise their rights," Obama said.
"Each time they have been met with the iron fist of brutality, even on solemn occasions and holy days," he said.
"Each time, the world watched with deep admiration for the courage and conviction of the Iranian people who are part of Iran's great and enduring civilization."
Waarom Iran nu dan wel, en Sudan totaal niet?quote:Op maandag 28 december 2009 22:13 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. Staat Sudan op de agenda?
Goh, wat makkelijk zeg. Je kunt je distantieren van politieke keuzes?quote:Op maandag 28 december 2009 22:15 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Je hebt echt geen goed beeld. Als je een marionet bent word je niet zomaar vervolgd vriend.
Vertel mij eens even wat Mousavi destijds had moeten doen? En ik wil nu een antwoord ook.
Ik zeg niet dat alleen Mousavi hoofdverantwoordelijk is. Ik constateer alleen dat hij bovenin de boom zit, oftewel één-van-de, dus zeker medeverantwoordelijk gehouden kan worden.quote:Op maandag 28 december 2009 22:06 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Jongen jongen wat wil jij nu eigenlijk? Drees was ook premier tijdens de politionele acties. Dacht je dat hij contole had over wat er gebeurde daar? Mousavi kan je niet als hoofdverantwoordelijke zien want Iran is geen democratie. Lees je eens in over welke macht de premier in Iran heeft en welke niet.
Wat wil je nu eigenlijk van Mousavi? Denk nou eens na man. Weet jij hoe het politieke systeem van Iran in elkaar zit? Zo nee dan is het handig om je daar eerst in te verdiepen. Een of andere jan doedel kan daar niet verkozen worden.
En daarnaast zoals aangegeven zijn tijden veranderd. Mousavi is niet ideaal maar wel het minst slechte van twee kwaden. Iets anders valt er niet te kiezen maar men is het nu zo zat, dat men wil dat de IRI verdwijnt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |