quote:
![]()
![]()
Dit zijn de landkaarten van Zwitserland en Spanje. Op deze landkaarten van Zwitserland en Spanje zie je ook de taalgrenzen. Ik laat ze even zien voor de mensen die niet weten hoe het zit met de Iraniërs. Ook in Iran heb je regionale talen en dialecten zoals je in Nederland het Fries in Friesland hebt. Ik heb zelf familie uit Tabriz uit het Azarisprekende noordwesten van Iran.
Er zijn inderdaad wel separatisten in Iran. Het aantal is echter niet noemenswaardig. In mijn hele familie of andere azari Iraniërs ken ik niemand die separatistische gedachten heeft. Het valt me juist op dat mijn azari familie nationalistischere Iraniërs zijn dan veel andere Iraniërs. Ik verbaas me er dan ook vaak over als ik berichten of filmpjes op internet zie met azaris die zich zouden willen afscheiden van Iran. Meestal zijn het Azerbeidjanen of Turken (ja... vraag me niet waarom turken zich ermee bemoeien) die filmpjes plaatsen van azaris die protesteren tegen de regering, maar daar maken ze dan iets separatistisch van.
De Iraanse regering is een erg slechte regering, maar toch is het minderhedenbeleid van deze regering veel beter dan dat van de omringende landen. In Turkije was het een aantal jaar geleden bijv. niet eens toegestaan om als koerd koerdisch te spreken en bestonden koerden niet eens. Het waren 'bergturken'. Ook in Irak hebben de koerden het niet bepaald fijn gehad onder saddam.
In Iran is de leider/dictator van het land een azari (khamenei) en ook de presidentskandidaat mousavi komt uit iraans azarbaijan. In de azarisprekende gebieden in Iran sprak hij voor een groot deel azari. Een koerdische presidentskandidaat uit turkije die koerdisch praat in de koerdische gebieden zou waarschijnlijk meteen opgepakt worden wegens het beledigen van het turkszijn of iets dergelijks. Zelfs in Nederland zou het niet helemaal geaccepteerd worden dat een friese politicus in friesland fries zou spreken en dat niet-friezen het dus niet zouden verstaan.
Ook heb je azari concerten, boeken, voorstellingen, tv kanalen, radio, etc. Ons azari-zijn is verbonden met het Iraans-zijn. Dat wij ons zouden willen afscheiden van ons land is dus grote onzin en een belediging. Ik hoop dat de mensen die dit denken dit eindelijk eens begrijpen.
Hopelijk wordt dit regime zo snel mogelijk afgezet en wordt Iran een democratie.
Zendebad Iran va hame Iraniha!
Zendebad Irane azad!
Marg bar doshmane Iran!