quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:26 schreef LesStroud het volgende:
[..] De Onrendabelen
Een goede definitie voor armoe is een westers land lijkt me..
Niet zoveel middelen hebben dat je een eventueel kind net zo veel kansen mee kunt geven als een ander kind in dat land.
Dus geen computer hebben zodat het zijn huiswerk moet maken in een bieb met sluitingstijden.
Geen geld hebben voor een uitgebalanceerd dieet dat de ontwikkeling van een kind ten goede komt.
Geen geld voor educatief speelgoed.
Geen geld voor clubs zodat het kan ontdekken of het een talent heeft .
Wonen in een klein, lawaaiig appartement waar het niet ongestoord zijn huiswerk kan maken.
enzovoort enzovoort.
En verder nog:
Armoe zodanig dat het een val wordt. Als je door pech aan lagerwal komt dat je er niet meer uit kan. Als wil je nog zo graag, en heb je je leven inmiddels weer op orde, dat je in een vicieuze cirkel komt. Geen werk--->geen loon--> geen geld om er representatief uit te zien of bij te scholen= geen werk.
Of er in Nderland mensen zijn die hier aan voldoen is op zich een discussie waard.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vrouw, 68. Altijd huisvrouw geweest. Moeilijke longen, slechte rug. Geen kinderen. Man werkte zijn leven lang in de bouw. Gaat met pensioen, krijgt een hartaanval. Vrouw moet rondkomen van 730 euro per maand. Weduwenpensioen. En daar moet alles van betaald worden. Huur, eten, alles.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:49 schreef kawotski het volgende:
Nee, armoede in Nederland bestaat niet tenzij je jezelf in die toestand hebt gemanouvreerd.
Da's nou niet iets wat je vantevoren niet kan zien aankomen. Pensioen kun je regelen, woonlasten zijn voor een groot deel afhankelijk van je keuzes. En als dit je keuzes zijn, dan zijn dit ook je gevolgen. Dat vind ik niet arm.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:50 schreef Sander het volgende:
[..]
Vrouw, 68. Altijd huisvrouw geweest. Moeilijke longen, slechte rug. Geen kinderen. Man werkte zijn leven lang in de bouw. Gaat met pensioen, krijgt een hartaanval. Vrouw moet rondkomen van 730 euro per maand. Weduwenpensioen. En daar moet alles van betaald worden. Huur, eten, alles.
Tja, had ze 45 jaar geleden maar niet met de man van wie ze hield moeten trouwen.
T is ook geen vetpot maar het kan. En in het leven heb je het helaas niet voor het zeggen. Maar als geld een issue is dan had manlief misschien zijn leven lang een beter pensioen moeten opbouwen, klinkt bot hoor maar ik studeer ook elke dag om , mocht ik mijn pensioen al halen, het later zo goed mogelijk te hebben. Ik had ook gewoon vakkenvuller kunnen blijven 20 jaar geleden maar dan kun je uitrekenen wat je op je 65e krijgt en diegenen die je achterlaat.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:50 schreef Sander het volgende:
[..]
Vrouw, 68. Altijd huisvrouw geweest. Moeilijke longen, slechte rug. Geen kinderen. Man werkte zijn leven lang in de bouw. Gaat met pensioen, krijgt een hartaanval. Vrouw moet rondkomen van 730 euro per maand. Weduwenpensioen. En daar moet alles van betaald worden. Huur, eten, alles.
Tja, had ze 45 jaar geleden maar niet met de man van wie ze hield moeten trouwen.
Makkelijk praten vanachter je computer. Ga jij haar maar eens vertellen dat ze niet arm is dan. Want als je gaat redeneren zoals je nu doet, is niemand arm.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:55 schreef patatmetfriet het volgende:
[..]
Da's nou niet iets wat je vantevoren niet kan zien aankomen. Pensioen kun je regelen, woonlasten zijn voor een groot deel afhankelijk van je keuzes. En als dit je keuzes zijn, dan zijn dit ook je gevolgen. Dat vind ik niet arm.
Ja, wat ik eerder al zei. Er valt mensen altijd wel wat te verwijten. Ga jij het ze vertellen?quote:Op woensdag 25 november 2009 18:57 schreef kawotski het volgende:
[..]
T is ook geen vetpot maar het kan. En in het leven heb je het helaas niet voor het zeggen. Maar als geld een issue is dan had manlief misschien zijn leven lang een beter pensioen moeten opbouwen, klinkt bot hoor maar ik studeer ook elke dag om , mocht ik mijn pensioen al halen, het later zo goed mogelijk te hebben. Ik had ook gewoon vakkenvuller kunnen blijven 20 jaar geleden maar dan kun je uitrekenen wat je op je 65e krijgt en diegenen die je achterlaat.
Huis, eten, verwarming, zorg, zekerheid... Wijs mij de armoe even aan.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:58 schreef Sander het volgende:
[..]
Makkelijk praten vanachter je computer. Ga jij haar maar eens vertellen dat ze niet arm is dan. Want als je gaat redeneren zoals je nu doet, is niemand arm.
Ken je echt zo iemand? Dus iemand die geen huursubsidie krijgt met zo'n inkomen? Nee, omdat het niet kan.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:50 schreef Sander het volgende:
[..]
Ze kan nog altijd gaan werken hoor.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:58 schreef Sander het volgende:
[..]
Makkelijk praten vanachter je computer. Ga jij haar maar eens vertellen dat ze niet arm is dan. Want als je gaat redeneren zoals je nu doet, is niemand arm.
Dat bedoel ik met "vergelijken met Afrika".quote:Op woensdag 25 november 2009 18:59 schreef patatmetfriet het volgende:
[..]
Huis, eten, verwarming, zorg, zekerheid... Wijs mij de armoe even aan.
Waar dan?quote:Op woensdag 25 november 2009 19:00 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
Ze kan nog altijd gaan werken hoor.
Ze heeft ruim 40, zoniet 50 jaar ervaring als huisvrouw. Wat kan ze dus doen?quote:
nee, maar arm zijn ze niet. Dan moeten ze voor de gein maar even naar Cambodja verhuizen of Turkmenistan.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:58 schreef Sander het volgende:
[..]
Ja, wat ik eerder al zei. Er valt mensen altijd wel wat te verwijten. Ga jij het ze vertellen?
Jij vergelijkt met mensen die heel veel geld hebben en dat lijkt mij helemaal idioot.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:02 schreef Sander het volgende:
Dat bedoel ik met "vergelijken met Afrika".
Je zal wel onder de 25 jaar zijn, aan je simplistische antwoorden te zien.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:55 schreef patatmetfriet het volgende:
[..]
Da's nou niet iets wat je vantevoren niet kan zien aankomen. Pensioen kun je regelen, woonlasten zijn voor een groot deel afhankelijk van je keuzes. En als dit je keuzes zijn, dan zijn dit ook je gevolgen. Dat vind ik niet arm.
LOL.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:57 schreef kawotski het volgende:
[..]
T is ook geen vetpot maar het kan. En in het leven heb je het helaas niet voor het zeggen. Maar als geld een issue is dan had manlief misschien zijn leven lang een beter pensioen moeten opbouwen, klinkt bot hoor maar ik studeer ook elke dag om , mocht ik mijn pensioen al halen, het later zo goed mogelijk te hebben. Ik had ook gewoon vakkenvuller kunnen blijven 20 jaar geleden maar dan kun je uitrekenen wat je op je 65e krijgt en diegenen die je achterlaat.
Ach so.... Armoede is volgens mij per definitie relatief. Dus bovenstaand verhaal lijkt me één en al drijfzand, eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:01 schreef DS4 het volgende:
Er is geen armoede in NL. Van een uitkering kun je de noodzakelijke dingen doen en hou je zelfs geld over.
Sommigen komen er niet van rond, maar dat heeft feitelijk met de tering naar de nering zetten te maken. Immers, het Nibud heeft e.e.a. berekend en je houdt gewoon geld over die je kan inzetten naar believen.
Het is natuurlijk geen vetpot, maar als je een dak boven je hoofd hebt, drie maaltijden op een dag, een zorgverzekering, recht op onderwijs, enz. dan mag je van mij eens even aan iemand die nog geen stromend water heeft (dat nemen we hier gewoon voor lief), hetgeen in delen van de EU nog gewoon voorkomt (!) uitleggen dat je arm bent. Ik denk persoonlijk dat die persoon je een enorme aansteller gaat vinden.
Armoede is voor mij niet kunnen voorzien in basisbehoeften. Dat kan in NL iedereen, tenzij... En dan heb je het over b.v. dak- en thuislozen. Ja, dat is armoede. In die zin bestaat het wel in NL, maar gelukkig hebben we het dan over uitzonderingen.
Het lijkt mij enorme onzin om te stellen dat armoede per definitie relatief is. Om te beginnen omdat op die manier armoede niet op te lossen is. Dan zou je nl. ergens in de wereld een stukje grond benoemen als nieuw land, mik je vervolgens de Quote 500 erin en zijn nummers 400-500 arm...quote:Op woensdag 25 november 2009 19:09 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ach so.... Armoede is volgens mij per definitie relatief. Dus bovenstaand verhaal lijkt me één en al drijfzand, eerlijk gezegd.
Weet je wat ik gemakzuchtig vind? Dat je met een ad hominem aan komt zetten... "Jullie laten je beeld vertroebelen en dat is gemakzuchtig en dus hebben jullie ongelijk". Terwijl ik toch verdomd zeker weet dat ik helemaal niet aan frauderende steuntrekkers denk. Maar gewoon aan mensen die ik ken die in de bijstand zitten.quote:Niet dat ik van mening ben dat er veel armoede is in NL, maar ik vrees dat veel mensen hun beeld laten vertroebelen door frauderende steuntrekkers die in relatieve weelde leven zonder er iets voor te hoeven doen.
Behoorlijk gemakzuchtig vind ik dat van jullie.
Onderzoek naar de cliënten van de voedselbank wijst uit dat er flankerende problemen zijn bij verreweg de meeste cliënten. Denk aan schuldhulpverlening.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:16 schreef Daniel1976 het volgende:
Je gaat niet voor niets naar de voedselbank dat doe je niet uit hollandse zuinigheid.
Ik snap jou niet helemaal, ik dek me gewoon in en heb diploma's en ervaring in diverse beroepen. Nu systeembeheerder en klim op dit moment lekker door zolang mijn gezondheid dat nog toelaat. Als ik om me heen kijk doe ik blijkbaar iets fout want iedereen rijdt een grotere auto en heeft een groter huis en weet ik wat nog meer, maar je hoort mij als amper Jan Modaal niet klagen. Waar ik dus vandaan kom snap ik het ook niet dat mensen denken dat er armoede is in Nederland.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:09 schreef Fortune_Cookie het volgende:
LOL.
Je hebt gelijk man... Als IEDEREEN nou gewoon ging studeren dan kon je met je academische titel op de vuilniswagen werken en tóch nog 3 ton per jaar binnenharken.
Wat studeer je als ik vragen mag? Want enig benul van de economische mogelijkheden en onmogelijkheden heb je niet in ieder geval
Tsja... je kunt inderdaad de uitersten er bij pakken om een gelijk te halen dat je simpelweg niet hebt.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het lijkt mij enorme onzin om te stellen dat armoede per definitie relatief is. Om te beginnen omdat op die manier armoede niet op te lossen is. Dan zou je nl. ergens in de wereld een stukje grond benoemen als nieuw land, mik je vervolgens de Quote 500 erin en zijn nummers 400-500 arm...
Ja, de koekoek!![]()
Aggut... 'ad hominem'. Wou je zeggen dat je de argumenten van Jut en Jul vóór je vindt duiden op een helder beeld van de wereld dan?quote:Weet je wat ik gemakzuchtig vind? Dat je met een ad hominem aan komt zetten... "Jullie laten je beeld vertroebelen en dat is gemakzuchtig en dus hebben jullie ongelijk". Terwijl ik toch verdomd zeker weet dat ik helemaal niet aan frauderende steuntrekkers denk. Maar gewoon aan mensen die ik ken die in de bijstand zitten.
Doe voor de lol eens een bronnetje - niet dat ik je niet geloof, maar meer dat ik benieuwd ben naar de berekeningen van het Nibud.quote:Nogmaals: geen vetpot, maar wel genoeg om van rond te komen. En dat is meermaals becijferd door het Nibud.
Je hoort mij ook niet klagen, maar daar gaat dit ook helemaal niet om.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:26 schreef kawotski het volgende:
[..]
Ik snap jou niet helemaal, ik dek me gewoon in en heb diploma's en ervaring in diverse beroepen. Nu systeembeheerder en klim op dit moment lekker door zolang mijn gezondheid dat nog toelaat. Als ik om me heen kijk doe ik blijkbaar iets fout want iedereen rijdt een grotere auto en heeft een groter huis en weet ik wat nog meer, maar je hoort mij als amper Jan Modaal niet klagen. Waar ik dus vandaan kom snap ik het ook niet dat mensen denken dat er armoede is in Nederland.
Ze kan natuurlijk ook even de voorzieningen aanvragen die voor haar ook zijn ingesteld. Zoals zorgtoeslag, huurtoeslag (tenzij koopwoning, maar dan heeft ze waarschijnlijk daar geen hypotheek e.d. meer van), kwijtschelding gemeentelijke belastingen, de aftrekposten waarvan er een deel voor haar van toepassingen kunnen zijn, enzovoorts. Verder zijn er natuurlijk nog wat bespaartips (switch van energieleverancier, neem een goedkope internetaansluiting, flikker de kabel tv eruit en ga naar digitenne oid) om het budget wat ruimer te maken.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:50 schreef Sander het volgende:
[..]
En dan is er altijd armoede.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:43 schreef LXIV het volgende:
Armoede is relatief. Dus ja, vergeleken met anderen kun je stellen dat er armoede in Nederland is.
Sterk, in de discussie zelf de scheidsrechter gaan spelen...quote:Op woensdag 25 november 2009 19:45 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Tsja... je kunt inderdaad de uitersten er bij pakken om een gelijk te halen dat je simpelweg niet hebt.
Als je op mij reageert moet je niet beginnen over wat anderen hebben gezegd.quote:Aggut... 'ad hominem'. Wou je zeggen dat je de argumenten van Jut en Jul vóór je vindt duiden op een helder beeld van de wereld dan?
Bron is uiteraard het Nibud. Ik heb zo even geen link paraat, maar weet wel dat het Nibud voor vader staat die berekeningen maakt. En op basis daarvan wordt er gekeken of je er van rond kan komen.quote:Doe voor de lol eens een bronnetje - niet dat ik je niet geloof, maar meer dat ik benieuwd ben naar de berekeningen van het Nibud.
Ik heb die bewering niet gezien...quote:Die kwatsch dat je pas arm bent als je geen stromend water hebt staat volledig buiten de realiteit. Daar gaat het me om.
Klopt, in die zin: je gaat er tot 2x modaal onder de streep nauwelijks op vooruit. Ik meen dat het ongeveer 10-20% op loopt.quote:Op woensdag 25 november 2009 20:56 schreef bendk het volgende:
Het netto inkomen van een uitkeringsgerechtigde (uikering toeslag steun korting subsidie en meer), een modaal inkomen en een tweemaal modaal inkomen is in nederland ongeveer hetzelfde.
Heb je wel een punt, denk ikquote:Op woensdag 25 november 2009 18:53 schreef patatmetfriet het volgende:
Voor die problemen zoals in de OP genoemd zijn er vaak maatschappelijke oplossingen.
Geen computer/plek om huiswerk te maken > bibliotheek/school
Geen geld voor clubs ed > subsidies/school
Geen geld voor educatief speelgoed > Kringloopwinkel
Enzovoorts.
Vaak komen dit soort problemen niet vooruit uit geldtekort, maar uit geestelijke armoe. Dat vind ik nog veel erger. Dus niet de geestelijke capaciteiten hebben om een veilige haven te bieden, naar iemand te luisteren, etc. Datzelfde soort mensen is vaak niet in staat gezond voedsel etc. te verzorgen, omdat ze de skills missen verantwoord met hun middelen om te gaan.
Het heeft weinig met geld te maken.
dat denk jij en hou het daar maar bij. Maar noem eens een voorbeeld van echte Nederlandse armoede?quote:Op woensdag 25 november 2009 21:44 schreef capricia het volgende:
Ik denk dat wij in NL wel armoede kennen.
Het gaat altijd in vergelijking met mijzelf.quote:Op woensdag 25 november 2009 22:27 schreef kawotski het volgende:
[..]
dat denk jij en hou het daar maar bij. Maar noem eens een voorbeeld van echte Nederlandse armoede?
Ik heb, pak 'm beet 4 jaar geleden, ook voedselpakketten rondgereden met mijn leasebak. Ik kwam voornamelijk bij ouderen (Utrecht). En die hadden geen flatscreen. En hooguit 1 huisdier (vaak een kat of een poedel). Roken? Ja, maar dan shag.quote:Op woensdag 25 november 2009 22:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik ken iemand die voedselpakketen langsbrengt voor de voedselbank en die komt bij mensen langs die het dus ook echt niet rijk hebben, maar wat schetst haar verbazing:
- die hebben wel veel huisdieren, die vaak duur voedsel vreten
- roken
- zuipen
- hebben schulden
- huren plasma tv's
etc.
Armoede is er wel, maar dat komt praktisch altijd vanuit verkeerde keuzes in het verleden. Ik ken niemand die in armoede leeft van een uitkering, die gebruik maakt van alle subsidies, die netjes een kasboek bijhoudt, geen schulden heeft en geen onzin dingen huurt.
roken kost al meer dan 10 euro p/m, ook al is het shag. Ouderen mensen hebben vaak een leven lang gewerkt en konden dus sparen. Zoals ik al zei: armoede is vaak verkeerde keuzes uit het verleden.quote:Op woensdag 25 november 2009 22:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb, pak 'm beet 4 jaar geleden, ook voedselpakketten rondgereden met mijn leasebak. Ik kwam voornamelijk bij ouderen (Utrecht). En die hadden geen flatscreen. En hooguit 1 huisdier (vaak een kat of een poedel). Roken? Ja, maar dan shag.
Buiten de deur iets doen, daar hebben ze geen geld voor.
Ik vind het triest om te zien dat zelfs men zelfs de lokale biljartvereniging (10 euro per maand) niet meer op kan brengen. En ik ken hun huishoudboekje van haver tot gort.
Of iemand heeft kunnen sparen, dat ligt maar net aan wat die persoon op zijn levenspad is tegengekomen...ik ga daar geen oordeel over vellen omdat dingen vaak gecompliceerder in elkaar zitten dan wij, de jeugd, vermoeden. Ik ken mensen die alles kwijt geraakt zijn in de 2e wereld oorlog...Ga ik daar een moreel oordeel over vellen? Denk het niet dus.quote:Op woensdag 25 november 2009 22:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
roken kost al meer dan 10 euro p/m, ook al is het shag. Ouderen mensen hebben vaak een leven lang gewerkt en konden dus sparen. Zoals ik al zei: armoede is vaak verkeerde keuzes uit het verleden.
En zijn in Nederland inderdaad mensen die nog geen flatscreen TV hebben of een auto voor de deur.quote:Op woensdag 25 november 2009 21:44 schreef capricia het volgende:
Ik denk dat wij in NL wel armoede kennen.
Dan nog kan je sparen. Het is prioriteiten stellen, vooruitdenken en niet lang leve de lol. Rekening houden met tegenslagen, goede discipline, geen onnodige domme dingen doen/kopen. Dat voorkomt ook veel armoede.quote:Op woensdag 25 november 2009 22:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Of iemand heeft kunnen sparen, dat ligt maar net aan wat die persoon op zijn levenspad is tegengekomen...
Al is het zo: Armoede is vaak een verkeerde keuze uit het verleden.
Ik weet niet wat ik daarvan moet vinden...Heden ten dagen zijn die mensen wel gewoon arm. Hoe je het ook went of keert.
Mijn ervaring is dat juist oude mensen (65+) of mensen met een heftige ziekte (mijn broertje had leukemie toen hij 25 werd, dus wajong) het helemaal niet breed hebben.quote:Op woensdag 25 november 2009 22:48 schreef HarryP het volgende:
[..]
En zijn in Nederland inderdaad mensen die nog geen flatscreen TV hebben of een auto voor de deur.
Maar iedereen heeft voldoende uitkering om van te kunnen eten en wonen.
Roken en de telefoonrekening daar zul je echt voor moeten gaan werken.
uitkering+subsidies is gelijk aan het salaris van een startende hboer hoor.quote:Op woensdag 25 november 2009 22:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat juist oude mensen (65+) of mensen met een heftige ziekte (mijn broertje had leukemie toen hij 25 werd, dus wajong) het helemaal niet breed hebben.
Lang leve de lol als iemand in de 70 is? Dacht het niet. Ken jij eigenlijk wel het soort mensen waar ik het over heb?quote:Op woensdag 25 november 2009 22:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dan nog kan je sparen. Het is prioriteiten stellen, vooruitdenken en niet lang leve de lol. Rekening houden met tegenslagen, goede discipline, geen onnodige domme dingen doen/kopen. Dat voorkomt ook veel armoede.
Maar goed, daar moet niet iedereen zich aan houden, want de gehele economie draait erop dat je zoveel mogelijk geld uitgeeft aan domme en idiote dingen die je als je ook maar 1 druppeltje zweet ervoor overhebt ergens anders 10x goedkoper kan vinden.
Wat bedoel je hier precies mee?quote:Op woensdag 25 november 2009 22:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
uitkering+subsidies is gelijk aan het salaris van een startende hboer hoor.
Je hebt mensen die arm zijn in NL dat is waar.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:43 schreef LXIV het volgende:
Armoede is relatief. Dus ja, vergeleken met anderen kun je stellen dat er armoede in Nederland is. Vergeleken met vroeger of de situatie in Afrika heeft er niemand armoede.
Tussen de o en de e hoort een streepje...quote:
800 euro netto is het minimumloon?quote:Op woensdag 25 november 2009 22:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Tussen de o en de e hoort een streepje...
Ik probeerde slechts een post van een ander voor je te verduidelijken... Sorry.quote:Op woensdag 25 november 2009 22:59 schreef capricia het volgende:
800 euro netto is het minimumloon?
Tja, wat moet een 65+ er daar nou mee...dus nogmaal, wat wil je zeggen?
Dat vraag ik me af....... Jongeren moeten tegenwoordig tot hun 18e naar school. Een mooi streven van de overheid om zelfs de jongeren die niet kunnen leren van de straat te houden of proberen hen ipv plantsoenmedewerker, fietsenmaker te laten worden. Echter, bij de meeste gezinnen waar deze jongeren uit komen, is er helemaal geen geld om deze jongeren naar school te laten gaan. Studiefinaciering krijgen zij niet en de kindertoelage is meestal niet toereikend om in alle kosten te voorzien.quote:Op woensdag 25 november 2009 22:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je hebt mensen die arm zijn in NL dat is waar.
maar armoede is er niet, iedereen kan in zijn basisbehoeften voldoen +scholing en hobby`s
Armoe is...quote:Op woensdag 25 november 2009 23:30 schreef childintime het volgende:
[..]
En het gaat dan niet over armoe in de zin van niet kunnen eten oid, maar armoe in een Westerse wereld, dus niet aan de maatschappij mee kunnen doen.
Ja dat is het. Juist die kleine dingen; eens uit eten gaan; eens naar de film; eens lekker iets geks kunnen doen..... Als je jarenlang moet leven in soberheid in een maatschappij als de onze, vind ik dat armoe. Kijk, in echt arme landen, zoals sommige 3e wereld landen, zie je ook niet dagelijks deze rijkdom om je heen. In een land als de onze wel. Als er Sinterklaas gevierd wordt en het ene kind krijgt een playstation 3 en het andere kind een paar handschoenen van de wibra vind ik dat wel armoe ja. Je kunt dat dan relativeren en zeggen dat je niet alles hoeft te hebben wat je ziet, maar in onze maatschappij tel je al heel snel niet meer mee als volwaardige burger als je niet kunt doen wat anderen doen...... Dat is triest en armoe voor veel mensen.quote:Op woensdag 25 november 2009 23:49 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Armoe is...
Ergens vast zitten in een klein wereldje. Een klein wereldje dat uit je appartement en de buurt erom heen bestaat. Je kan nooit lijfelijk weg, want vervoer is duur. Je kan ook nooit mentaal weg. Want alle dingen waarmee je ' even helemaal eruit bent ' zijn ook duur. Geen bios of restaurant voor jou.
En als de rest van je omgeving ook op 3 vierkante kilometer leeft (zoals in veel eenvoudige samenlevingen het geval is) valt dat niet eens zo op.
Maar je leeft in Nederland. Waar je de hele tijd het gevoel hebt dat de rest uitvliegt en leuke dingen doet. Dat is denk ik het relatieve van armoe.
Absolute armoe kennen we hier niet. Relatieve armoe wel.
Tel daar nu alle toeslagen, kwijtscheldingen etc eens bij op.quote:Op woensdag 25 november 2009 22:59 schreef capricia het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 25 november 2009 20:56 schreef bendk het volgende:
Het netto inkomen van een uitkeringsgerechtigde (uikering toeslag steun korting subsidie en meer), een modaal inkomen en een tweemaal modaal inkomen is in nederland ongeveer hetzelfde.
Voor bepaalde groepen mensen ja. Ik sprak tijdens de hond uitlaten een oude vrouw. Na een aantal gesprekken kwam de huurwoning ter sprake. Ze zei dat ze dat nauwelijks kon betalen. Toen ik zei dat ze huurtoeslag kon aanvragen, wist ze vervolgens niet hoe dat moest. Ze had geen internet en geen kinderen die dat voor haar konden doen. Dus omdat deze wegen voor zo iemand ontoegankelijk zijn, laten ze het maar helemaal. Mensen van in de 70 zijn niet meer zo flexibel en gaan niet overal achteraan bellen. En juist dit is de groep die zoveel voor dit land hebben gedaan. Mesen die hun hele leven hebben gewerkt om ons sociale stelsel te maken tot wat het is en dan nu van hun hele werkzame leven niets terug zien; alleen maar meer mogen betalen.quote:Op donderdag 26 november 2009 08:57 schreef DS4 het volgende:
Volgens mij is het dus meer dat we in Nederland heel veel rijkdom kennen...
....en mensen die nu de AOW genieten betaald door de huidige generatie die er zelf geen cent van terug zal zien, ceteris paribus. Ze krijgen derhalve zeker wel wat terug.quote:Op zondag 29 november 2009 00:23 schreef childintime het volgende:
[..]
Voor bepaalde groepen mensen ja. Ik sprak tijdens de hond uitlaten een oude vrouw. Na een aantal gesprekken kwam de huurwoning ter sprake. Ze zei dat ze dat nauwelijks kon betalen. Toen ik zei dat ze huurtoeslag kon aanvragen, wist ze vervolgens niet hoe dat moest. Ze had geen internet en geen kinderen die dat voor haar konden doen. Dus omdat deze wegen voor zo iemand ontoegankelijk zijn, laten ze het maar helemaal. Mensen van in de 70 zijn niet meer zo flexibel en gaan niet overal achteraan bellen. En juist dit is de groep die zoveel voor dit land hebben gedaan. Mesen die hun hele leven hebben gewerkt om ons sociale stelsel te maken tot wat het is en dan nu van hun hele werkzame leven niets terug zien; alleen maar meer mogen betalen.
Ja want je moet per se naar de bios?quote:Op woensdag 25 november 2009 23:49 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Armoe is...
Ergens vast zitten in een klein wereldje. Een klein wereldje dat uit je appartement en de buurt erom heen bestaat. Je kan nooit lijfelijk weg, want vervoer is duur. Je kan ook nooit mentaal weg. Want alle dingen waarmee je ' even helemaal eruit bent ' zijn ook duur. Geen bios of restaurant voor jou.
En als de rest van je omgeving ook op 3 vierkante kilometer leeft (zoals in veel eenvoudige samenlevingen het geval is) valt dat niet eens zo op.
Maar je leeft in Nederland. Waar je de hele tijd het gevoel hebt dat de rest uitvliegt en leuke dingen doet. Dat is denk ik het relatieve van armoe.
Absolute armoe kennen we hier niet. Relatieve armoe wel.
Daar kan je toch van leven?quote:Op woensdag 25 november 2009 22:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar ook dat kun je door de gemeente laten vergoeden. In Utrecht zijn daar ook regelingen voor nota bene. Het probleem voor mensen die jij schetst is dat ze geen weet hebben van de mogelijkheden die er worden geboden. Daarentegen weten bepaalde groepen, waar vele mensen terecht een uitgesproken hekel aan hebben, dat wel (of worden ze daarbij geholpen) en zijn ze als toegift bijzonder ondankbaar.quote:Op woensdag 25 november 2009 22:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Buiten de deur iets doen, daar hebben ze geen geld voor.
Ik vind het triest om te zien dat zelfs men zelfs de lokale biljartvereniging (10 euro per maand) niet meer op kan brengen. En ik ken hun huishoudboekje van haver tot gort.
Hoe kom jij aan 730 euro?quote:Op woensdag 25 november 2009 18:50 schreef Sander het volgende:
[..]
In de Onrendabelen zat anders een vrouw die 200 euro per maand voor boodschappen had als alleenstaande (uit ervaring kan ik zeggen dat dat heel erg goed te doen is) en die mocht naar de voedselbank.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:16 schreef Daniel1976 het volgende:
Ja die groep bestaat en die groep is best erg groot.
Je gaat niet voor niets naar de voedselbank dat doe je niet uit hollandse zuinigheid.
Heb pas ergens gehoord dat je naar de voedselbank kunt als je minder dan 150 euro per maand te besteden hebt
(naast vaste lasten)
Jij wel, ik niet. En ik was eerder het laatste kind dan het eerste. Ik kreeg zo'n gevulde chocoladekikker in m'n schoen, of een pak krijtjes of ballonnen van een gulden, dat soort kleine dingetjes. En ik was daar blij mee. Ja, mijn moeder heeft me ook wel even moeten uitleggen waarom juist de grootste galbak van de klas een fiets in z'n schoen kreeg van sinterklaas.... Maar arm heb ik me nooit gevoeld. Ook niet omdat mijn moeder zelf kleren maakte omdat dat goedkoper was, omdat ik geen merkkleding had, of omdat we alles op de fiets deden en geen auto hadden. Het is maar wat je meekrijgt van huis uit: dat je zielig en arm bent en moet lenen voor een auto of merkkleding, of dat je alles hebt wat je nodig hebt, namelijk eten, kleding en een dak boven je hoofd en dat er nu eenmaal mensen zijn die graag 30 euro extra betalen voor het labeltje achterop hun spijkerbroek, ook al is dat niet nodig.quote:Op woensdag 25 november 2009 23:58 schreef childintime het volgende:
[..]
Ja dat is het. Juist die kleine dingen; eens uit eten gaan; eens naar de film; eens lekker iets geks kunnen doen..... Als je jarenlang moet leven in soberheid in een maatschappij als de onze, vind ik dat armoe. Kijk, in echt arme landen, zoals sommige 3e wereld landen, zie je ook niet dagelijks deze rijkdom om je heen. In een land als de onze wel. Als er Sinterklaas gevierd wordt en het ene kind krijgt een playstation 3 en het andere kind een paar handschoenen van de wibra vind ik dat wel armoe ja. Je kunt dat dan relativeren en zeggen dat je niet alles hoeft te hebben wat je ziet, maar in onze maatschappij tel je al heel snel niet meer mee als volwaardige burger als je niet kunt doen wat anderen doen...... Dat is triest en armoe voor veel mensen.
plus bijbeunen a 15 euro per uurquote:Op zondag 29 november 2009 12:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
Helaas kan ik niet wijzigen, geen idee waarom, maar ik heb nog iets toe te voegen.
Het valt me de laatste tijd sterk op dat mensen met een gewone opleding (MBO) en geen leidinggevende functie praktisch allemaal evenveel per maand krijgen (plus of min een keer 100 euro). Bijstandsgerechtigden of produktiemensen, allemaal krijgen ze praktisch evenveel als je alles meeneemt, dus ook subsidies.
Maar toch lijkt het erop dat je met minima een beetje medelijden moet hebben en met werkende mensen niet, omdat deze zogenaamd meer te besteden hebben. Mensen vergeten heel vaak hun subsidies mee te nemen als ze zeggen hoeveel te verdienen. Tel het eens op en vergelijk het dan eens en dan zie je dat praktisch iedereen (-leiding-gevende en hbo/wo-ers) allemaal hetzelfde krijgen.
Met mijn uitspraken doelde ik meer op ondersteuning dat armoe komt uit slechte keuzes uit het verleden. Aangezien de werkende massa in NL (min hbo,wo & leidinggevende) allemaal ongeveer hetzelfde krijgen per maand en deze niet allemaal "arm" zijn.quote:
ehh.. voor 200 euro per maand eet ik ruimschoots met zijn tweeen en nog luxe ookquote:Op zondag 29 november 2009 16:39 schreef Maeghan het volgende:
[..]
In de Onrendabelen zat anders een vrouw die 200 euro per maand voor boodschappen had als alleenstaande (uit ervaring kan ik zeggen dat dat heel erg goed te doen is) en die mocht naar de voedselbank.
Niet dusquote:Op zondag 29 november 2009 22:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ehh.. voor 200 euro per maand eet ik ruimschoots met zijn tweeen en nog luxe ook
Ja laten we dat afschaffen, ik ben niet links (ook niet rechts) maar als je het logisch beredeneert kosten deze mensen nog veel meer geld als ze niet meer verzekerd zijn en allemaal dakloos op straat zwerven. Profiteurs hou je altijd, maar die profiteren van alle mazen in de wet, die vinden dan heus wel weer iets anders.quote:Op maandag 30 november 2009 09:13 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
+ huuurtoeslag + zorgtoeslag + andere linkse hippie toeslagen
Sorry het "linkse hippie toeslagen" heeft me dan verleid tot commentaar. Zowel de termen links en rechts hebben op fok een aanvallende betekenis gekregen (voor mijn gevoel), excuses daarvoor.quote:Op maandag 30 november 2009 10:04 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, ik vul alleen de 730 euro aan inkomen aan met toeslagen.
Ze vallen vooral andere mensen lastigquote:Op maandag 30 november 2009 09:39 schreef Hilde76 het volgende:
[..]
Ja laten we dat afschaffen, ik ben niet links (ook niet rechts) maar als je het logisch beredeneert kosten deze mensen nog veel meer geld als ze niet meer verzekerd zijn en allemaal dakloos op straat zwerven. Profiteurs hou je altijd, maar die profiteren van alle mazen in de wet, die vinden dan heus wel weer iets anders.
Wie is "ze"? De profiteurs? De mensen die het wel nodig hebben?quote:Op maandag 30 november 2009 10:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ze vallen vooral andere mensen lastig
quote:Op zondag 29 november 2009 22:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ehh.. voor 200 euro per maand eet ik ruimschoots met zijn tweeen en nog luxe ook
200 of 275 is nogal een verschilquote:Op maandag 30 november 2009 10:27 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
same here, ongeveer tussen de 200 en 275 euro p/mnd
Ja inderdaad, kijk maar eens in de grote Amerikaanse steden, meer criminaliteit en nog meer ellende. Uiteindelijk is dat kostenplaatje groter dan de toeslagen.quote:Op maandag 30 november 2009 10:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Mensen die volgens jou op straat zouden wonen
quote:Op maandag 30 november 2009 10:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
200 of 275 is nogal een verschil
Dat weet ik helaas.. omdat ik ooit weggere-organiseerd werd bij een shit baantje (alleenstaand moeder, deeltijd naar het HBO en weigeren hand op te houden)quote:Op maandag 30 november 2009 10:28 schreef Revolution-NL het volgende:
Wat is het netto inkomen eigenlijk van iemand in de bijstand.
Dus bijstand + huurtoeslag + zorgtoeslag + kindertoeslag + kwijt schelding gemeentelijke lasten?
Dat is inderdaad geen vet pot.quote:Op maandag 30 november 2009 11:48 schreef Hilde76 het volgende:
Ik heb voor de geïnteresseerden een rekensommetje gemaakt op basis van mijn papieren toen.
Netto bijstand was voor mij p/m als alleenstaand ouder:
591 Euro
Bijkomend:
34 Zorgsubsidie
161 huursubsidie
191 Voorlopige teruggaaf belastingdienst (dat is verplicht als je in de bijstand komt)
24 euro p/m kwijtschelding Hoogheemraadschap
30 euro ,, ,, Gemeentebelastingen
Totaal:
1031 In de maand.
Even ter vergelijking mijn huur zat toen al op de 367 euro in de maand exclusief. Dit zijn al sociale huurwoningen (3 hoog in een portiek met gaskachel).
Dan krijg je het feit dat je Top verzekerd MOEST zijn, een basis verzekering was te riskant (ik weet niet of dat inmiddels veranderd is).
Dan is je uitkering die je zonder al die toeslagen krijgt op. Alimentatie gebruikte ik als (ja ik schaam me rot, maar goed, nogmaals wat moet dat moet) voor boodschappen (150 euro p/m).
Ik krijg dan ook kriebels van programma's als dubbeltje op zijn kant.. "dan moeten we een auto of een paard wegdoen!"
Oh en ik voelde me toen verre van zielig overigens, maar dit geeft een iets realistischer beeld misschien.
Is dat zo ? Ik zit niet in die categorie maar volgens is 1600 netto gewoon modaal, starters verdienen doorgaans een stukje minder. Zeker als het een MBO'er betreft.quote:
Het voordeel is dat ik nu, met 3 personen, zonder al die kwijt scheldingen en tegemoetkomingen niet eens zo zoveel meer binnen krijg, maar 500 euro meer voelt al als rijkquote:Op maandag 30 november 2009 15:22 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dat is inderdaad geen vet pot.
Erg goed dat je zo open bent, zo weet je iig wel wat er nu werkelijk binnenkomt als je in de bijstand zit.
Toch blijf ik erbij dat een alleenstaande modale starter met een netto inkomen van 1300 euro per maand en een koop appartement niet heel veel meer koopkracht heeft. Sterker nog ik denk dat de koopkracht nagenoeg gelijk is.
1031 kan je prima van rondkomen als je alleen bent. 150 p/m aan boodschappen is trouwens best luxe.quote:Op maandag 30 november 2009 11:48 schreef Hilde76 het volgende:
Ik heb voor de geïnteresseerden een rekensommetje gemaakt op basis van mijn papieren toen.
Netto bijstand was voor mij p/m als alleenstaand ouder:
591 Euro
Bijkomend:
34 Zorgsubsidie
161 huursubsidie
191 Voorlopige teruggaaf belastingdienst (dat is verplicht als je in de bijstand komt)
24 euro p/m kwijtschelding Hoogheemraadschap
30 euro ,, ,, Gemeentebelastingen
Totaal:
1031 In de maand.
Even ter vergelijking mijn huur zat toen al op de 367 euro in de maand exclusief. Dit zijn al sociale huurwoningen (3 hoog in een portiek met gaskachel).
Dan krijg je het feit dat je Top verzekerd MOEST zijn, een basis verzekering was te riskant (ik weet niet of dat inmiddels veranderd is).
Dan is je uitkering die je zonder al die toeslagen krijgt op. Alimentatie gebruikte ik als (ja ik schaam me rot, maar goed, nogmaals wat moet dat moet) voor boodschappen (150 euro p/m).
Ik krijg dan ook kriebels van programma's als dubbeltje op zijn kant.. "dan moeten we een auto of een paard wegdoen!"
Oh en ik voelde me toen verre van zielig overigens, maar dit geeft een iets realistischer beeld misschien.
Ik neem aan dat je nu weggaat uit nederland ?quote:Op dinsdag 1 december 2009 07:29 schreef Windigo het volgende:
Ik heb een 100% arbeidsongeschiktheids (geen wajong) uitkering maar ik ben nog jong (22) en hij is gebaseerd op wat ik verdiende voor ik arbeidsongeschikt werd. Dat is dus 70% van het minimumloon. Daarmee heb ik per maand 703 euro netto.
Daar krijg ik 58 euro zorgtoeslag bij, maar geen huursubsidie want ik ben geen 23. Verder krijg ik geen enkel potje.
Van 760 euro moet af:
411 euro huur (ik woon in een sociale huurwoning, en nee, ik kan niet bij mn ouders terecht zoals de overheid zou willlen)
120 euro ziektekostenverzekering (ik heb een uitgebreide polis nodig wegens mijn ziekte)
100 euro water en energie
25 euro internet (heb geen televisie en vaste telefoon want te duur)
25 euro telefoon
= 79 euro per maand over om van te leven in mijn eentje. Dát is armoede. Ik kan me geen nieuwe apparatuur veroorloven mocht er iets kapot gaan, kleding kan ik nog net kopen bij de kringloop als ik een gelukje heb, en verder moet ik er van eten de hele maand. Heb geen mogelijkheid om te sparen, dus mocht er iets gebeuren, dan heb ik geen buffertje.
Ik zal er even bij vermelden dat ik autochtoon benquote:Op dinsdag 1 december 2009 08:05 schreef bendk het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je nu weggaat uit nederland ?
Kom je niet in aanmerking voor bijzondere bijstand voor dergelijke uitgaven?quote:Op dinsdag 1 december 2009 07:29 schreef Windigo het volgende:
Ik heb een 100% arbeidsongeschiktheids (geen wajong) uitkering maar ik ben nog jong (22) en hij is gebaseerd op wat ik verdiende voor ik arbeidsongeschikt werd. Dat is dus 70% van het minimumloon. Daarmee heb ik per maand 703 euro netto.
Daar krijg ik 58 euro zorgtoeslag bij, maar geen huursubsidie want ik ben geen 23. Verder krijg ik geen enkel potje.
Van 760 euro moet af:
411 euro huur (ik woon in een sociale huurwoning, en nee, ik kan niet bij mn ouders terecht zoals de overheid zou willlen)
120 euro ziektekostenverzekering (ik heb een uitgebreide polis nodig wegens mijn ziekte)
100 euro water en energie
25 euro internet (heb geen televisie en vaste telefoon want te duur)
25 euro telefoon
= 79 euro per maand over om van te leven in mijn eentje. Dát is armoede. Ik kan me geen nieuwe apparatuur veroorloven mocht er iets kapot gaan, kleding kan ik nog net kopen bij de kringloop als ik een gelukje heb, en verder moet ik er van eten de hele maand. Heb geen mogelijkheid om te sparen, dus mocht er iets gebeuren, dan heb ik geen buffertje.
Kranten of post bezorgen. Hier in de stad sukkelt een mevrouw achter een rollator met kranten rond in alle vroegte op zondagochtend.quote:
Ja, daar kom je voor in aanmerking als je in de bijstand zit..Niet als je een wia uitkering hebt.quote:Op dinsdag 1 december 2009 08:28 schreef Reya het volgende:
[..]
Kom je niet in aanmerking voor bijzondere bijstand voor dergelijke uitgaven?
Als je heel lang van een zeer laag inkomen moet leven kun je langdurigheidstoeslag krijgen ! Veel mensen weten dit niet en lopen daardoor de toeslag mis.quote:Op dinsdag 1 december 2009 08:28 schreef Reya het volgende:
[..]
Kom je niet in aanmerking voor bijzondere bijstand voor dergelijke uitgaven?
Waar krijg je dat dan? Ik heb er nog nooit van gehoord.quote:Op dinsdag 1 december 2009 08:41 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Als je heel lang van een zeer laag inkomen moet leven kun je langdurigheidstoeslag krijgen ! Veel mensen weten dit niet en lopen daardoor de toeslag mis.
De gemeente :quote:Op dinsdag 1 december 2009 08:51 schreef Windigo het volgende:
[..]
Waar krijg je dat dan? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Je hebt in nederland nu slechts één keuze, levenslang een uitkering. Het werkelijke probleem is de niet meer werkbare en de maatschappij gerichte regels voor de werknemer, de wal keert het schip !quote:Op dinsdag 1 december 2009 08:17 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ik zal er even bij vermelden dat ik autochtoon benEn waarom zou ik uit Nederland vertrekken? Weet je wat dat kost? Of dacht je dat een ander land me wel even binnenliet als arbeidsongeschikte?
Wel dus, ik doe het zelf ook, 5 vd 7 dagen in de week eet mijn vriendin mee en dat lukt het zelfs nog voor minder dan 150 euro in de maand.quote:
Doe ik het toch fout met 1360 euro netto na bijna 10 jaar werken.quote:
Het verschilt wel wat per gemeente, maar in de meeste gemeenten is bijzondere bijstand beschikbaar voor iedereen met een laag inkomen, ongeacht of dit inkomen via een bijstandsuitkering wordt verworven.quote:Op dinsdag 1 december 2009 08:37 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ja, daar kom je voor in aanmerking als je in de bijstand zit..Niet als je een wia uitkering hebt.
Daar moet je normaliter al wel vijf jaar of langer een inkomen op bijstandsniveau moeten hebben gehad.quote:Op dinsdag 1 december 2009 08:41 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Als je heel lang van een zeer laag inkomen moet leven kun je langdurigheidstoeslag krijgen ! Veel mensen weten dit niet en lopen daardoor de toeslag mis.
Precies gewoon gaan informerenquote:Op dinsdag 1 december 2009 10:32 schreef Reya het volgende:
of gewoon op de gemeente af te stappen. Vaak is er meer qua regelingen mogelijk dan mensen denken, ook als je geen bijstandsuitkering ontvangt.
Hmm ja dat kan ik wel eens doen dan ja. Maar toch, het is dus wel degelijk mogelijk om te weinig geld te hebben om rond te komen in Nederland, zonder schulden of iets dergelijks.quote:Op dinsdag 1 december 2009 10:32 schreef Reya het volgende:
Maar hoe dan ook, het kan geen kwaad om eens op de website van de gemeente te kijken, of gewoon op de gemeente af te stappen. Vaak is er meer qua regelingen mogelijk dan mensen denken, ook als je geen bijstandsuitkering ontvangt.
Staan toch wat dingen bij die ik maar moeilijk onder armoede kan plaatsen:quote:Op woensdag 25 november 2009 22:34 schreef capricia het volgende:
Het gaat altijd in vergelijking met mijzelf.
Wat ik armoede vind:
Ik kan absoluut niet alles kopen wat ik zou willen eten, leef ik nu in armoede?quote:1. Het eten wat je wil eten niet kunnen kopen
Als je serieus geen 20 euro opzij kan leggen voor een 2ehands jas, ok.quote:2. Vier jaar met delfde winterjas doen, terwijl die al koud geworden is.
Samen douchen scheelt geen geld, kort douchen wel.quote:3. Liefst samen douchen, want dat scheelt geld.
Tja, weer een beetje de omgekeerde wereld. Waarom gooien we restjes weg! Een "Tip" die je vaak leest: "Kook met je restjes, dat scheelt geld!". Nee dat scheelt geen geld, het KOST geld om eten te kopen en weg te gooien.quote:4. Een dag in de week bewust van je restjes eten.
Waarom is dit armoede? Er is zoveel goed spul beschikbaar als je een beetje goed om je heen kijkt kan je aardig wat mooiere meubelen scoren dan dat je ze nieuw koopt.quote:8. Al je meubelen bij een 2e handszaak halen.
Goed van jequote:Op dinsdag 1 december 2009 10:52 schreef Windigo het volgende:
[..]
Hmm ja dat kan ik wel eens doen dan ja. Maar toch, het is dus wel degelijk mogelijk om te weinig geld te hebben om rond te komen in Nederland, zonder schulden of iets dergelijks.
Omdat ik geen schulden heb, kom ik ook weer niet in aanmerking voor hulp van de voedselbank trouwens. Fijn hoor, al die regels overal.quote:Op dinsdag 1 december 2009 11:00 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Goed van je![]()
Ik heb dit boekje gelezen en achterin staan dus tips.
alle dagen schuld
Misschien kun je het bij de bieb eens inkijken ?
Een fabrieksarbeider van bv 20 jaar, normaal werk, verdient hier E 44.000,- per jaar. Dit kan makkelijk opklimmen naar E 55.000 - E 70.000 dmv toeslagen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 10:56 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Het modale inkomen in Nederland is bruto 2500 per maand, dat is 1600 netto ongeveer. WO starters verdienen gemiddeld modaal. Ik zit persoonlijk op z'n 35500 (bruto) startsalaris per jaar. Niet heel super. Maar ik kan er meeleven.
Das mooi, maar de beste jongen zit dus in de WAO omdat ie niet KAN werken.quote:Op dinsdag 1 december 2009 09:27 schreef bendk het volgende:
[..]
Hier in Denemarken kennen we dat niet en zijn alle mensen die willen of kunnen werken kansrijk voor een baan !
Jup, 100% afgekeurd en met reden. De Denen zitten echt niet op me te wachtenquote:Op dinsdag 1 december 2009 12:22 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Das mooi, maar de beste jongen zit dus in de WAO omdat ie niet KAN werken.
Ze bieden je dan een alternatief aan om op een gepaste wijze met de maatschappij mee te draaien, bv helpen met bejaarden en/of zieken, hoeft nog niet eens werk te zijn.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:23 schreef Windigo het volgende:
[..]
Jup, 100% afgekeurd en met reden. De Denen zitten echt niet op me te wachten
Misschien hebben de Denen een andere wijze van beoordelen, zodat je maatschappelijk weer mee kunt doen op een aanvaardbare wijzequote:Op dinsdag 1 december 2009 12:23 schreef Windigo het volgende:
[..]
Jup, 100% afgekeurd en met reden. De Denen zitten echt niet op me te wachten
Das mooi, maar die jongen zit met een superkrap budget, en helpen met zieken en bejaarden geeft misschien wel een goed gevoel van eigenwaarde maar lost je budget probleem niet op.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:27 schreef bendk het volgende:
[..]
Ze bieden je dan een alternatief aan om op een gepaste wijze met de maatschappij mee te draaien, bv helpen met bejaarden en/of zieken, hoeft nog niet eens werk te zijn.
Ze willen niet dat je wegzakt in een 'vervelend' gebied.
Is een lastige vraag daar iedereen zijn eigen levensstijl heeft, maar de woonlasten is hier plm de helft minder dan in nl en dat is toch een belangrijker post die maandelijkse terugkomt.quote:Op dinsdag 1 december 2009 11:59 schreef patatmetfriet het volgende:
Ja, maar in Scandinavië is het leven bijv. ook veel duurder.
Ja ok dat kan allemaal wel zijn, maar dan moet er wel geld zijn voor een reis naar Denenmarken en daarbij neem ik aan dat al deze prachtige regelingen gelden voor Deense inwoners, niet voor would-be inwoners.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:28 schreef bendk het volgende:
[..]
Misschien hebben de Denen een andere wijze van beoordelen, zodat je maatschappelijk weer mee kunt doen op een aanvaardbare wijze
Ik heb meer van dit soort vragen gehad. Als je hier komt, met of zonder nederlandse uitkering, gaan ze je screenen op nog kunnen werken. Denemarken is hier op gefocusd.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:34 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ja ok dat kan allemaal wel zijn, maar dan moet er wel geld zijn voor een reis naar Denenmarken en daarbij neem ik aan dat al deze prachtige regelingen gelden voor Deense inwoners, niet voor would-be inwoners.
Bendk, heb je gehoord wat Marcel Van Dam van plan is? Niet goed voor je bloeddruk zal ik zeggen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:46 schreef bendk het volgende:
In 2010 heeft nederland plm 6.000.000 uitkeringsgerechtigden (van wao t/m aow en alles wat er tussen in zit),
geen flauw ideequote:Op dinsdag 1 december 2009 12:54 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Bendk, heb je gehoord wat Marcel Van Dam van plan is? Niet goed voor je bloeddruk zal ik zeggen.
Volgens wikipediaquote:Op dinsdag 1 december 2009 10:56 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Het modale inkomen in Nederland is bruto 2500 per maand, dat is 1600 netto ongeveer. WO starters verdienen gemiddeld modaal. Ik zit persoonlijk op z'n 35500 (bruto) startsalaris per jaar. Niet heel super. Maar ik kan er meeleven.
Dus zeg maar 1500 euro netto, als je 1600 euro als startsalaris hebt is dat echt behoorlijk riant.quote:Per maand is dat ongeveer ¤ 2.353,-
Vanzelfsprekend en dat doen ze uitermate goed. Wat verderop is een oudere man die nog met zijn vrouw thuis woont nogal ziek.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:29 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Das mooi, maar die jongen zit met een superkrap budget, en helpen met zieken en bejaarden geeft misschien wel een goed gevoel van eigenwaarde maar lost je budget probleem niet op.
(Willen zieke en bejaarde Denen niet liever hulp van iemand die daarvoor is opgeleid ?)
Marcel ziet ' niet genoeg talent' als legitieme reden voor werkloos zijn, en erger, vindt dat we deze mensen ' niet in de kou moeten laten staan' . Wat we volgens hem nu wel doen wat de uitkeringen zijn te laag om deze werklozen ' mee te kunnen laten doen' ..quote:
Ik kan Marcel van Dam als volgt: Zijn broer was een zakenman, de man die de Exota limonade op de markt bracht en daar was hij zeer succesvol in. Deze man begon met niets en bouwde letterlijk een fabriek op om de Exota limonade te kunnen produceren.quote:Op dinsdag 1 december 2009 13:08 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Marcel ziet ' niet genoeg talent' als legitieme reden voor werkloos zijn, en erger, vindt dat we deze mensen ' niet in de kou moeten laten staan' . Wat we volgens hem nu wel doen wat de uitkeringen zijn te laag om deze werklozen ' mee te kunnen laten doen' ..
Ik wist niet dat dat zijn eigen broer was.quote:Op dinsdag 1 december 2009 14:14 schreef bendk het volgende:
[..]
Ik kan Marcel van Dam als volgt: Zijn broer was een zakenman, de man die de Exota limonade op de markt bracht en daar was hij zeer succesvol in. Deze man begon met niets en bouwde letterlijk een fabriek op om de Exota limonade te kunnen produceren.
Totdat zijn broer Marcel dat succes hem misgunde en deze zijn broer een smerige vieze vuile kapitalist noemde die zijn fabrieksmensen uitbuitte en nog meer linkschblablabla.
Hij opende de aanval via de Vara TV waar hij een programma en functie had. In zijn programma liet hij zien dat Exota flessen spontaan uit elkaar klapte. Hij liet dat zien en er waren ooggetuige verslagen daarvan.
Lang verhaal kort: Zijn broer en het produkt Exota ging uiteindelijk failliet. Marcel van Dam manipuleerde zodanig de mensen dat ze ongeveer niet eens meer naar die flessen durfden te kijken. Hij claimde dat mensen de meest afschuwelijke verwondingen hadden opgelopen, ledematen verdwenen en ga zo maar door. Hij was in staat om lijken op te graven als bewijs.
Zo'n honger had hij om zijn broer te vernietigen. Enkele jaren na het failliet gaan van zijn broer bleek na uitgebreide en langdurige onderzoeken dat het geheel een leugen was.
Deze man spoort niet en kwijlt van mensen vernietigen !
Zijn broer was directeur van Vrumona, niet van Exota, en is bovendien al in 1956 overleden (van Dam heeft hier ooit nog uitgebreid bij stilgestaan in De Groene Amsterdammer). Laten we het bij de feiten houden, in plaats van dergelijke fictie te spuien.quote:Op dinsdag 1 december 2009 14:14 schreef bendk het volgende:
[..]
Ik kan Marcel van Dam als volgt: Zijn broer was een zakenman, de man die de Exota limonade op de markt bracht en daar was hij zeer succesvol in. Deze man begon met niets en bouwde letterlijk een fabriek op om de Exota limonade te kunnen produceren.
Totdat zijn broer Marcel dat succes hem misgunde en deze zijn broer een smerige vieze vuile kapitalist noemde die zijn fabrieksmensen uitbuitte en nog meer linkschblablabla.
Hij opende de aanval via de Vara TV waar hij een programma en functie had. In zijn programma liet hij zien dat Exota flessen spontaan uit elkaar klapte. Hij liet dat zien en er waren ooggetuige verslagen daarvan.
Lang verhaal kort: Zijn broer en het produkt Exota ging uiteindelijk failliet. Marcel van Dam manipuleerde zodanig de mensen dat ze ongeveer niet eens meer naar die flessen durfden te kijken. Hij claimde dat mensen de meest afschuwelijke verwondingen hadden opgelopen, ledematen verdwenen en ga zo maar door. Hij was in staat om lijken op te graven als bewijs.
Zo'n honger had hij om zijn broer te vernietigen. Enkele jaren na het failliet gaan van zijn broer bleek na uitgebreide en langdurige onderzoeken dat het geheel een leugen was.
Deze man spoort niet en kwijlt van mensen vernietigen !
Dat id idd een hele nare man, heb nooit wat gelooft van dat Exota verhaal en vond het erg jammer toen die limo niet meer te krijgen was. Had er geen idee van dat de fabriek van zijn broer wasquote:
Hier word ook gekeken of je nog kunt werken, het is zeldzaam dat je 100% afgekeurd word op je 22e. Maar het gebeurd dus wel. Daar zal het echt niet anders zijn dan hier. Er zijn gewoon mensen (zoals ik) die NIET kunnen werken. En ja, ik wil best, maar tot nu toe is er door verscheidene redenen geen enkele reden aan te nemen dat iemand me aan wil nemen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:46 schreef bendk het volgende:
[..]
Ik heb meer van dit soort vragen gehad. Als je hier komt, met of zonder nederlandse uitkering, gaan ze je screenen op nog kunnen werken. Denemarken is hier op gefocusd.
Niet om jou persoonlijk aan te vallen, maar als buitenstaander blijf ik het frapant vinden dat mensen wel 4 uur op een dag kunnen FOKken maar niet een administratieve baan kunnen hebben van 4 uur per dag.quote:Op dinsdag 1 december 2009 15:04 schreef Windigo het volgende:
[..]
Hier word ook gekeken of je nog kunt werken, het is zeldzaam dat je 100% afgekeurd word op je 22e. Maar het gebeurd dus wel. Daar zal het echt niet anders zijn dan hier. Er zijn gewoon mensen (zoals ik) die NIET kunnen werken. En ja, ik wil best, maar tot nu toe is er door verscheidene redenen geen enkele reden aan te nemen dat iemand me aan wil nemen.
tuurlijk nietquote:Op dinsdag 1 december 2009 15:06 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Niet om jou persoonlijk aan te vallen,
Om te beginnen : je kunt niet zien of deze user daadwerkelijk 4 uur lang onafgebroken zit te internetten. Kan zijn dat deze persoon in bed ligt b.v.quote:maar als buitenstaander blijf ik het frapant vinden dat mensen wel 4 uur op een dag kunnen FOKken maar niet een administratieve baan kunnen hebben van 4 uur per dag.
Ik ken genoeg mensen die de hele dag afgekeurd thuis lopen terwijl die volgens mij best een lichte administratieve baan kunnen vervullen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 15:15 schreef deedeetee het volgende:
[..]
tuurlijk niet![]()
[..]
Om te beginnen : je kunt niet zien of deze user daadwerkelijk 4 uur lang onafgebroken zit te internetten. Kan zijn dat deze persoon in bed ligt b.v.
Of tussendoor weet ik wat veel moet doen voor zijn/haar gezondheid.
User kan een ernstige hart of long kwaal hebben.
Of gewoon een ander gezondheidsprobleem waardoor geen enkele werkgever bereid is om hem/haar in dienst te nemen.
Al naar genoeg om helemaal niet meer te kunnen werken, nergens voor nodig om dan hatelijke opmerkingen te maken verpakt in schijnheiligheid.
Ik weet niet en wil ook niet weten wat er met je aan de hand is, maar ik verwijs je nog een keertje naar de regels waar werkgevers mee moeten werken.quote:Op dinsdag 1 december 2009 15:04 schreef Windigo het volgende:
[..]
Hier word ook gekeken of je nog kunt werken, het is zeldzaam dat je 100% afgekeurd word op je 22e. Maar het gebeurd dus wel. Daar zal het echt niet anders zijn dan hier. Er zijn gewoon mensen (zoals ik) die NIET kunnen werken. En ja, ik wil best, maar tot nu toe is er door verscheidene redenen geen enkele reden aan te nemen dat iemand me aan wil nemen.
Hoe zijn die 25 aan hun baan gekomen ?quote:Op dinsdag 1 december 2009 15:23 schreef bendk het volgende:
[..]
Ik weet niet en wil ook niet weten wat er met je aan de hand is, maar ik verwijs je nog een keertje naar de regels waar werkgevers mee moeten werken.
Ik heb zelf in nl 5 zaken en 25 man personeel gehad. Ik heb een discussie gehad met Boris Dittrich, destijds voorzitter van D66, een ex rechter die later schoorvoetend toegaf in elkaar geslagen te zijn door marokkanen omdat hij homo was, omtrent de werkgelegenheid van ex gevangenen.
Ik zei hem dat er morgen 2 mogen komen om te werken op één voorwaarde en wel dat ik de ontslagregel mocht bepalen als het toch mis mocht gaan.
Einde discussie dus.
Geloof me werkgevers willen best meewerken maar zijn met handen en voeten gebonden in nederland
Door een selectie van een speciaal opgezet psychologisch interview en 3 a 4 gedragstesten en vakdeskundigheidquote:Op dinsdag 1 december 2009 15:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Hoe zijn die 25 aan hun baan gekomen ?
Als je normaal gesproken zo zorgvuldig bent in je aannamebeleid, waarom roep je tegen Boris Dittrich dat je, zomaar 2 mensen aan wilt nemen ?quote:Op dinsdag 1 december 2009 15:34 schreef bendk het volgende:
[..]
Door een selectie van een speciaal opgezet psychologisch interview en 3 a 4 gedragstesten en vakdeskundigheid
Ik had mensen nodig op dat momentquote:Op dinsdag 1 december 2009 15:44 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Als je normaal gesproken zo zorgvuldig bent in je aannamebeleid, waarom roep je tegen Boris Dittrich dat je, zomaar 2 mensen aan wilt nemen ?
Geef jij me de baan dan? Ik wil best iets waar ik bij kan internetten, dat kan ik namelijk inderdaad en dat weet men bij het uwv. Alleen n beetje internetten is niet goed genoeg. Een werkgever wil niet iemand die zeer regelmatig fysiek niks kan, geen teamspeler is, vaak moe is, langdurig afwezig is door ziekte en dan ook nog alleen maar n beetje kan internetten. T is niet zo makkelijk, ik zou ook liever werken, wat denk je met 79 euro om van te leven per maand?quote:Op dinsdag 1 december 2009 15:06 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Niet om jou persoonlijk aan te vallen, maar als buitenstaander blijf ik het frapant vinden dat mensen wel 4 uur op een dag kunnen FOKken maar niet een administratieve baan kunnen hebben van 4 uur per dag.
Ik verwijt jou ook niksquote:Op dinsdag 1 december 2009 17:17 schreef Windigo het volgende:
[..]
Geef jij me de baan dan? Ik wil best iets waar ik bij kan internetten, dat kan ik namelijk inderdaad en dat weet men bij het uwv. Alleen n beetje internetten is niet goed genoeg. Een werkgever wil niet iemand die zeer regelmatig fysiek niks kan, geen teamspeler is, vaak moe is, langdurig afwezig is door ziekte en dan ook nog alleen maar n beetje kan internetten. T is niet zo makkelijk, ik zou ook liever werken, wat denk je met 79 euro om van te leven per maand?
Er zijn al regelingen voor. Zo hoeft een werkgever niet door te betalen bij ziekte als hij een Wajonger of Wia er in dienst heeft.quote:Op dinsdag 1 december 2009 18:57 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik verwijt jou ook niks
Ik vraag het mij gewoon hardop af gezien ik totaal niet bekend ben met deze materie. misschien moet de overheid het meer stimuleren zodat het voor bedrijven aantrekkelijker wordt
Mag ik je vragen hoe het kan dat jij van zo weinig rond moet komen? Dat is nl. ver onder de norm... onder bijstandsgerechtigden... Sterker nog, ik denk dat er meerderen zijn in de schuldhulp die ruim meer hebben.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:17 schreef Windigo het volgende:
wat denk je met 79 euro om van te leven per maand?
Proeftijd... 2 minuten na verloop van de proeftijd wordt het al lastiger.quote:
Ik denk dat het komt omdat hij nog geen recht heeft op huurtoeslag.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Mag ik je vragen hoe het kan dat jij van zo weinig rond moet komen? Dat is nl. ver onder de norm... onder bijstandsgerechtigden... Sterker nog, ik denk dat er meerderen zijn in de schuldhulp die ruim meer hebben.
Dan is het einde contract, big dealquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Proeftijd... 2 minuten na verloop van de proeftijd wordt het al lastiger.
Waarom zou je daar tijdelijk geen recht op hebben?quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:13 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik denk dat het komt omdat hij zij nog geen recht heeft op huurtoeslag.
Dat komt omdat de wia wordt berekend op je laatst verdiende loon, niet het sociaal minimum zoals bijstand. Mijn laatst verdiende loon was minimumjeugdloon, en mijn inkomen is dus 70% daarvan,quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Mag ik je vragen hoe het kan dat jij van zo weinig rond moet komen? Dat is nl. ver onder de norm... onder bijstandsgerechtigden... Sterker nog, ik denk dat er meerderen zijn in de schuldhulp die ruim meer hebben.
Daar heb je standaard geen recht op als je nog geen 23 bent.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom zou je daar tijdelijk geen recht op hebben?
Waarom krijg je niet minimaal bijstand?quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:22 schreef Windigo het volgende:
Dat komt omdat de wia wordt berekend op je laatst verdiende loon, niet het sociaal minimum zoals bijstand. Mijn laatst verdiende loon was minimumjeugdloon, en mijn inkomen is dus 70% daarvan,
Neequote:
O, dat wist ik niet. Weer wat geleerd.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:22 schreef Windigo het volgende:
Daar heb je standaard geen recht op als je nog geen 23 bent.
Dit bericht maakt eigenlijk verder ieder ander bericht overbodig. De vraag in de OP is dus beantwoord. En ja, er is nog véél meer armoede in NL.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:50 schreef Sander het volgende:
[..]
Idd... Het rechtse tuig neemt dit topic weer over en heeft schijt aan mensen die het slecht hebben. Eigen schuld zeggen ze dan, zolang ze zelf maar lekker kunnen leven en 2x per jaar op vakantie kunnen.quote:
Omdat je dan moet solliciteren. Zo werkt het systeem.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom krijg je niet minimaal bijstand?
Hierbij een stukje uit je Fok presentatie van jezelf, hier kun je toch inkomen uit halen ?!quote:Op woensdag 2 december 2009 07:43 schreef Windigo het volgende:
[..]
Omdat je dan moet solliciteren. Zo werkt het systeem.
Waarom wil je niet solliciteren? Dat is vrij simpel (kan met een telefoon) namelijk.quote:
Het is jammer dat de belastingdruk in nederland, de voordeur- en vooral de achterdeurbelasting zo hoog is opgeschroefd, het gaat ten koste van iets natuurlijk, samen eerlijk delen wordt samen nog een beetje verdelen.quote:Op woensdag 2 december 2009 02:58 schreef scanman1 het volgende:
[..]
Idd... Het rechtse tuig neemt dit topic weer over en heeft schijt aan mensen die het slecht hebben. Eigen schuld zeggen ze dan, zolang ze zelf maar lekker kunnen leven en 2x per jaar op vakantie kunnen.
Dit topic toont aan hoe verrot veel Nederlanders zijn tegenwoordig.
Ja, dat was december 2008 XD, T is inmiddels bijna 2010. Er zijn wat dingen veranderd. En nee, hier kan ik dus geen inkomen uit halen, anders had ik dat wel gedaan, slimmerdquote:Op woensdag 2 december 2009 08:07 schreef bendk het volgende:
[..]
Hierbij een stukje uit je Fok presentatie van jezelf, hier kun je toch inkomen uit halen ?!
Gepost op 29-12-2008 om 16:11 pm Bericht citeren
usericon
quote:
Op 29-12-2008 07:40 schreef Windigo
[..]
Ja Bezig met het opzetten van een eigen praktijk op het moment.
Oke.. leuk
OK, ik bel bij je aan en zeg dat ik graag door jou behandeld wil worden...quote:Op woensdag 2 december 2009 09:15 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ja, dat was december 2008 XD, T is inmiddels bijna 2010. Er zijn wat dingen veranderd. En nee, hier kan ik dus geen inkomen uit halen, anders had ik dat wel gedaan, slimmerd
Ja en dan kan ik naar mn uitkering fluiten want ik heb ernaast geld verdiendquote:Op woensdag 2 december 2009 09:24 schreef bendk het volgende:
[..]
OK, ik bel bij je aan en zeg dat ik graag door jou behandeld wil worden...
Tja inderdaad... kwestie van prioriteiten stellenquote:Op woensdag 2 december 2009 09:27 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ja en dan kan ik naar mn uitkering fluiten want ik heb ernaast geld verdiend
1: Goede middag, Bedrijf A, wat kan ik voor U doen?quote:Op woensdag 2 december 2009 08:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom wil je niet solliciteren? Dat is vrij simpel (kan met een telefoon) namelijk.
k herinner me dat ik een sollicitant had met flut vragen over de vacature die openstond. Na afloop van het sollicitatiegesprek vroeg ze of ik even haar meegebrachte formulier wilde tekenen. Ze kon dan laten zien aan ???? dat ze had gesolliciteerd.quote:Op woensdag 2 december 2009 09:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
1: Goede middag, Bedrijf A, wat kan ik voor U doen?
2: Kan mij doorverbinden met personeelzaken?
3: Wat wil U weten
4: Ik graag werken
5: Ok
6: Wat kan ik U voor U doen?
7: Ik ben Achmed en ik graag werken?
8: Wat voor een baan zoekt U?
9: IK niet weet, ik moet sollicteren van UWV
10: Helaas hebben wij op dit moment geen vacatures
11: Dank voor help
12: De Groeten, tot ziens
13: Tot ziens
Zo ziet de gemiddelde telefonische sollicitatie er ongeveer uit
quote:Op woensdag 2 december 2009 09:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
1: Goede middag, Bedrijf A, wat kan ik voor U doen?
2: Kan mij doorverbinden met personeelzaken?
3: Wat wil U weten
4: Ik graag werken
5: Ok
6: Wat kan ik U voor U doen?
7: Ik ben Achmed en ik graag werken?
8: Wat voor een baan zoekt U?
9: IK niet weet, ik moet sollicteren van UWV
10: Helaas hebben wij op dit moment geen vacatures
11: Dank voor help
12: De Groeten, tot ziens
13: Tot ziens
Zo ziet de gemiddelde telefonische sollicitatie er ongeveer uit
quote:Op woensdag 2 december 2009 10:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als het niet zo triest zou zijn zou het grappig zijn maar ook mensen met een normale of goede CV worden zo de dupe, want telefonisch solliciteren kan je vergeten
Jij gaat naar sollicitanten toe?quote:Op woensdag 2 december 2009 10:00 schreef bendk het volgende:
En daar heb ik 2 maal een uur voor gereden...en getekend heb ik niet
Denemarkenquote:Op woensdag 2 december 2009 10:52 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Jij gaat naar sollicitanten toe?
Nee het was een filiaalquote:Op woensdag 2 december 2009 10:52 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Jij gaat naar sollicitanten toe?
Dus bestaat het toch wel. Hoe dom deze post.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:49 schreef kawotski het volgende:
Nee, armoede in Nederland bestaat niet tenzij je jezelf in die toestand hebt gemanouvreerd.
En? Dan is er tenminste een incentive om uit de armoede te komen.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:56 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
ja, minimaal een fatsoenlijk huis, en 3x per dag eten. Echt armoede noem ik dat niet. Wel relatieve armoede. En dat kan wel veel stress opwerpen.
Zeg' s moeten de mensen die het dan wel goed hebben zich ook de hele dag kut voelen en uit solidariteit niet meer op vakantie gaan?quote:Op woensdag 2 december 2009 02:58 schreef scanman1 het volgende:
[..]
Idd... Het rechtse tuig neemt dit topic weer over en heeft schijt aan mensen die het slecht hebben. Eigen schuld zeggen ze dan, zolang ze zelf maar lekker kunnen leven en 2x per jaar op vakantie kunnen.
Jouw post laat dit idd goed zien.quote:Op woensdag 2 december 2009 02:58 schreef scanman1 het volgende:
[..]
Het door jou gequote bericht is al gedebunked. Enerzijds omdat de uitkering van mevrouw hoger is (volgens de overheidsinfo), anderzijds omdat de rest van de regelingen (huurtoeslag, zorgtoeslag, kwijtscheldingen) niet is meegenomen in de maandelijkse inkomsten.quote:Op woensdag 2 december 2009 02:56 schreef scanman1 het volgende:
[..]
Dit bericht maakt eigenlijk verder ieder ander bericht overbodig. De vraag in de OP is dus beantwoord. En ja, er is nog véél meer armoede in NL.
Waar staat dat? Nee, een beetje afstaan zodat niemand het beroerd heeft in dit land. En mensen die roepen dat er geen armoede is in dit land zijn volkomen de weg kwijt. Het is nota bene regelmatig onderzocht en bewezen dat er wél armoede is. Denk je dat de voedselbank enz enz er voor niets is? Maar natuurlijk willen rechtsstemmende mensen het liever ontkennen zodat ze toch nog een beetje kunnen slapen 's nachts. De vraag is niet óf er armoede is in dit land, de vraag is hoeveel.quote:Op woensdag 2 december 2009 12:00 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Zeg' s moeten de mensen die het dan wel goed hebben zich ook de hele dag kut voelen en uit solidariteit niet meer op vakantie gaan?
Dat doen we allang in dit land hoor. Dat het geen vetpot is ligt o a aan het feit dat we al een grote staatsschuld hebben en dat er ook nog dingen als zorg en onderwijs bekostigd moet worden.quote:Op woensdag 2 december 2009 12:40 schreef scanman1 het volgende:
[..]
Waar staat dat? Nee, een beetje afstaan zodat niemand het beroerd heeft in dit land. E
Wat is armoede volgens jou? Relative armoede?quote:Op woensdag 2 december 2009 12:40 schreef scanman1 het volgende:
[..]
Waar staat dat? Nee, een beetje afstaan zodat niemand het beroerd heeft in dit land. En mensen die roepen dat er geen armoede is in dit land zijn volkomen de weg kwijt. Het is nota bene regelmatig onderzocht en bewezen dat er wél armoede is. Denk je dat de voedselbank enz enz er voor niets is? Maar natuurlijk willen rechtsstemmende mensen het liever ontkennen zodat ze toch nog een beetje kunnen slapen 's nachts. De vraag is niet óf er armoede is in dit land, de vraag is hoeveel.
In 2010 zijn er 6.000.000 mensen met een uitkering (van wao t-m aow en alles wat er tussen in zit). Lijkt me dat Aat Werknaatquote:Op woensdag 2 december 2009 12:40 schreef scanman1 het volgende:
[..]
Waar staat dat? Nee, een beetje afstaan zodat niemand het beroerd heeft in dit land. En mensen die roepen dat er geen armoede is in dit land zijn volkomen de weg kwijt. Het is nota bene regelmatig onderzocht en bewezen dat er wél armoede is. Denk je dat de voedselbank enz enz er voor niets is? Maar natuurlijk willen rechtsstemmende mensen het liever ontkennen zodat ze toch nog een beetje kunnen slapen 's nachts. De vraag is niet óf er armoede is in dit land, de vraag is hoeveel.
quote:Op woensdag 2 december 2009 12:40 schreef scanman1 het volgende:
[..]
Vergeet die miljoen ambtenaren nietquote:Op woensdag 2 december 2009 13:42 schreef bendk het volgende:
[..]
In 2010 zijn er 6.000.000 mensen met een uitkering (van wao t-m aow en alles wat er tussen in zit). Lijkt me dat Aat Werknaatbehoorlijk zijn best doet om solidair te zijn ! ! !
Alsof we al niet genoeg belasting en premies betalen. Wat wil je dan? Iedereen alles laten afstaan boven het sociaal minimum, zodat allemaal hetzelfde hebben?quote:Op woensdag 2 december 2009 12:40 schreef scanman1 het volgende:
[..]
1.150.000quote:Op woensdag 2 december 2009 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vergeet die miljoen ambtenaren niet
Een beetje afstaan??? Is 52% belasting over je inkomen en 19% over alles wat je koopt en daarbij nog 40% extra over een auto, weetikhoeveel over benzine etc. allemaal niet genoeg? Moet het meer worden?quote:Op woensdag 2 december 2009 12:40 schreef scanman1 het volgende:
[..]
Wij hebben hier ook ooit zo'n schooier gehad, solliciteerde, uitgenodigd voor een gesprek en aangenomen. Op de 1e werkdag belde die dat ie toch maar niet kwam. omdat die geen zin hadquote:Op woensdag 2 december 2009 10:35 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Als je ergens wilt soliciteren dan moet je zorgen dat je de aandacht van de werkgever krijgt
Gewoon een nette verzorgde CV per e-mail sturen en er direct achteraan bellen.
Mensen zijn tegenwoordig gewoon laks.
Het scenario wat jij schetst is dan ook te triest voor woorden, en maar klagen. Discriminaziiii![]()
Ik heb even op google gezocht naar een lijst van landen en de inkomens van de werkenden. Ik heb niets kunnen vinden.quote:Op woensdag 2 december 2009 13:59 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Een beetje afstaan??? Is 52% belasting over je inkomen en 19% over alles wat je koopt en daarbij nog 40% extra over een auto, weetikhoeveel over benzine etc. allemaal niet genoeg? Moet het meer worden?
Ben ik gaan leren en hard werken mijn hele leven om alles wat ik verdien weg te geven? Denk toch even na man.
En vanwege de voedselbank kunnen mensen juist eten! Dat is het tegenovergestelde van armoede. Ik zeg niet dat ze het heel breed hebben, maar niet 2x per jaar op vakantie kunnen en geen auto kunnen rijden is GEEN definitie van armoede.
Ik begrijp niet wat je met deze post bedoelt, kun je iets duidelijker zijn?quote:Op woensdag 2 december 2009 14:16 schreef bendk het volgende:
[..]
Ik heb even op google gezocht naar een lijst van landen en de inkomens van de werkenden. Ik heb niets kunnen vinden.
Iets zegt me namelijk dat de hoogte van het inkomen van een werkende in nl op een ranglijst aan het dalen is.
Ik herinner me dat nl eens het hoogste inkomen had in europa maar daarna naar beneden aan gaan is.
Voorbeeld dat redelijk is: een fabrieksarbeider in nl verdient thans plm 34.000 euro in denemarken 44.000. In ieder geval is hier het vakantiegeld al jaren 12%. Bij overwerk is dat 16 %. In nederland is dat nog steeds 8 %.
Dat het inkomen van een nederlander op een wereldlijst aan het dalen is, althans dat idee heb ik.'quote:Op woensdag 2 december 2009 14:17 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat je met deze post bedoelt, kun je iets duidelijker zijn?
Ja, dat begreep ik maar ik vroeg me af waarom je daar mijn post voor quotte, ik zag het verband nietquote:Op woensdag 2 december 2009 14:19 schreef bendk het volgende:
[..]
Dat het inkomen van een nederlander op een wereldlijst aan het dalen is, althans dat idee heb ik.'
Of anders gezegd andere landen hebben pdf een relatief hoger inkomen dan nl
34.000 euro voor lopende band werk zonder nacht toeslagen oid lijkt mij inderdaad klinklare onzin.quote:Op woensdag 2 december 2009 14:27 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
34.000 euro voor een lopende band medewerker? je maakt een grapje. Ik kan me herinneren dat toen ik nog in een fabriek werkte dat ze gemiddeld bruto iets van 2700 GULDEN per maand verdienden (2001). 34k is gewoon modaal inkomen en dat heeft een fabrieksarbeider echt niet
Mensen hebben het dikwijls over de financiele verhoudingen tussen werkenden en niet-werkenden. Wat je niet tegenkomt hoe de finananciele positie van een werkende in nederland is tov andere inkomens in andere landen.quote:Op woensdag 2 december 2009 14:26 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Ja, dat begreep ik maar ik vroeg me af waarom je daar mijn post voor quotte, ik zag het verband niet
OK dat neem ik geheel aan van je. Voor een fabrieksarbeider in dk is dat 43.680 en dat is wel juistquote:Op woensdag 2 december 2009 14:27 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
34.000 euro voor een lopende band medewerker? je maakt een grapje. Ik kan me herinneren dat toen ik nog in een fabriek werkte dat ze gemiddeld bruto iets van 2700 GULDEN per maand verdienden (2001). 34k is gewoon modaal inkomen en dat heeft een fabrieksarbeider echt niet
Is hier wel zo, geen ontslagvergunning nodig.quote:Op woensdag 2 december 2009 14:55 schreef lyolyrc het volgende:
Als we nou eens begonnen om de loonbelasting te verlagen, te beginnen bij de laagste schijf! Hef vervolgens de ontslagbescherming op. Dan ontstaat vanzelf een duidelijk verschil in inkomen tussen bijstandsgerechtigden en mensen met minimumloon. Er zullen dan gemakkelijker mensen aangenomen worden en de financiële beloning voor de werkenden en de motivatie om te werken neemt dan ook toe.
Kinderbijslag, alle aftrekposten etc etcquote:Op woensdag 2 december 2009 15:04 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
En afschaffen van alle subsidies
Weg met HRA
weg met huursubsidie
weg met zorgtoeslag
Dan kunnen de belastingen pas goed omlaag.
Met versoepeling van het ontslagrecht is men hier ook bezig. Uiteraard zijn de vakbonden en linkse partijen tegen.quote:Op woensdag 2 december 2009 15:06 schreef bendk het volgende:
Is hier wel zo, geen ontslagvergunning nodig.
Las vorige week dat het ww% plm 1,5 jaar geleden 1,1% was en nu 4,3% , en dat zijn echte cijfers, dus geen cbs gemanipuleerde nl cijfers.
In mijn woongebied is het ww% thans 2,5 %
En dan heb ik nog 20 euro per maand om van de levenquote:Op woensdag 2 december 2009 15:04 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Weg met HRA
weg met huursubsidie
weg met zorgtoeslag
Prioriteiten? Hoe denk je dat t zit met een klantenkring opbouwen, en de kosten die je maakt als je een bedrijf opzet? Denk je dat ik daar ruimte voor heb als ik 79 euro per maand over heb? denk je dat ik het risico kan nemen helemaal geen inkomen meer te hebben? Dan sta ik op straat, zo gauw ik ook maar één poging doe. Nee dat schiet op. En daarbij, ik ben arbeidsongeschikt in die mate dat ik momenteel helemaal geen bedrijf kan runnen, dus hoe je nou bij prioriteiten kan komen..alsof ik n luxepositie heb..quote:Op woensdag 2 december 2009 09:32 schreef bendk het volgende:
[..]
Tja inderdaad... kwestie van prioriteiten stellen
Je wordt gecompenseerd via lagere belastingenquote:Op woensdag 2 december 2009 15:24 schreef Windigo het volgende:
[..]
En dan heb ik nog 20 euro per maand om van de leven
Denk niet dat ik daar procentueel veel mee op zou schieten.quote:Op woensdag 2 december 2009 15:27 schreef justanick het volgende:
[..]
Je wordt gecompenseerd via lagere belastingen
Dat is 8% maar daar zitten alle voorzieningen in, dat wordt dan bv gratis gehele medische hulp, tandarts en medicijnen een kleine eigen bijdrage. (dat laatste is gekomen daar opeens bussen met allochtonen via deense vrienden naar de tandarts gingen om het gehele gebit even te renoveren, mange tak zeiden en weer terug gingen naar hun eigen land)quote:Op woensdag 2 december 2009 15:13 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Met versoepeling van het ontslagrecht is men hier ook bezig. Uiteraard zijn de vakbonden en linkse partijen tegen.
Maar ook belangrijk is dat mensen beloond moeten worden voor hun werk. Als de overheid zoveel van het inkomen afpakt, dat het minimumloon niets of nauwelijks iets meer oplevert dan een uitkering, waarom zou je dan nog gaan werken??? Bij de VVD werd wel eens geopperd om de uitkeringen te verlagen. Slimmer lijkt het mij om de belastingen te verlagen. Dit toont wel aan hoe verslaafd de overheid is aan het belastinginfuus.
ik vraag me trouwens wel af hoe hoog de premies voor de zorgverzekeringswet zijn in Denemarken. Dit is namelijk de grootste kostenpost voor de werknemer.
Dat betekent dus dat je niet de eerste 33% van je loon kwijt bent aan sociale zekerheid? Of moeten werknemers nog andere premies afdragen?quote:Op woensdag 2 december 2009 15:31 schreef bendk het volgende:
Dat is 8% maar daar zitten alle voorzieningen in, dat wordt dan bv gratis gehele medische hulp, tandarts en medicijnen een kleine eigen bijdrage. (dat laatste is gekomen daar opeens bussen met allochtonen via deense vrienden naar de tandarts gingen om het gehele gebit even te renoveren, mange tak zeiden en weer terug gingen naar hun eigen land)
http://www.aeldresagen.dk(...)t/Sider/Default.aspx
En al die bedrijfssubsidies ook maar overboord.quote:Op woensdag 2 december 2009 15:04 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Weg met HRA
weg met huursubsidie
weg met zorgtoeslag
idd, net al alle ambtenaren die je bespaart door de subsidies en aftrekposten af te schaffenquote:Op woensdag 2 december 2009 15:49 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
En al die bedrijfssubsidies ook maar overboord.
neen de rest is zeg maar algemene skat (belasting)quote:Op woensdag 2 december 2009 15:44 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dat betekent dus dat je niet de eerste 33% van je loon kwijt bent aan sociale zekerheid? Of moeten werknemers nog andere premies afdragen?
En hoe hoog is die dan in Denemarken?quote:Op woensdag 2 december 2009 16:17 schreef bendk het volgende:
neen de rest is zeg maar algemene skat (belasting)
kom ik later op terug, effe geen tijd en moet ook zoekenquote:Op woensdag 2 december 2009 16:18 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
En hoe hoog is die dan in Denemarken?
Ik wacht nog op jouw definitie van armoedequote:Op donderdag 3 december 2009 04:28 schreef scanman1 het volgende:
Ik weet niet of ik het al gezegd heb, maar mensen die verkondigen dat er geen armoede in NL is, doen dat zodat ze 's nachts nog een beetje kunnen slapen en de allende van het land dus op anderen af kunnen schuiven. Zo werkt het 'meganisme'.
Ten eerste is het mechanisme en ten tweede slaap ik prima. Mensen die niet kunnen werken worden prima ondersteund in dit land, ik zie althans nergens krottenwijken. en mensen die niet willen werken hebben gewoon minder geld dan werkenden, eigenlijk precies zoals het zou moeten zijn, al mag de scheidslijntussen werken en een uitkering van mij nog wel fors groter.quote:Op donderdag 3 december 2009 04:28 schreef scanman1 het volgende:
Ik weet niet of ik het al gezegd heb, maar mensen die verkondigen dat er geen armoede in NL is, doen dat zodat ze 's nachts nog een beetje kunnen slapen en de allende van het land dus op anderen af kunnen schuiven. Zo werkt het 'meganisme'.
Je gaat in NL wel degelijk richting armoe als je in de schuldsanering zit. Sommigen moeten leven van 16 euro per week.quote:Op donderdag 3 december 2009 09:53 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ten eerste is het mechanisme en ten tweede slaap ik prima. Mensen die niet kunnen werken worden prima ondersteund in dit land, ik zie althans nergens krottenwijken. en mensen die niet willen werken hebben gewoon minder geld dan werkenden, eigenlijk precies zoals het zou moeten zijn, al mag de scheidslijntussen werken en een uitkering van mij nog wel fors groter.
Tuurlijk zijn er mensen die elk dubbeltje om moeten draaien maar de basisvoorzieningen zijn gewoon allang voor elkaar dus nee er is geen armoe in de absolute zin, wel in relatieve zin maar dat heb je al snel in een rijk land. Als ik in wassenaar zou wonen zou ik me ook snel arm voelen. In mijn buurt ben ik dan weer 1 vd rijkste
EN hoeveel mensen zitten er buiten hun schuld in de schuldsanering? Ik gok bar weinig. De meeste mensen hebben gewoon op de een of andere manier boven hun stand geleefd anders krijg je dat niet voor elkaar. Lening op lening afsluiten, een idioot hoge hypotheek op 2 volledige salarissen, lenen voor een auto, lenen voor een motor, etc.quote:Op donderdag 3 december 2009 11:22 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Je gaat in NL wel degelijk richting armoe als je in de schuldsanering zit. Sommigen moeten leven van 16 euro per week.
Maar ja dat is eigenlijk hetzelfde als veel te veel geld uitgeven aan een 1 of andere hobby en dan niks overhouden. Dus ondanks dat de staat goed voor mensen zorgt is er misschien wel armoe maar dat is 'zelfgekozen' armoe.
Al schijnt het ook weer zo te zijn volgens sommigen dat je ' ineens zomaar ' in de schulden zit door ' een ex'.
Dat is wat je altijd hoort bij de voedselbank, het komt noooit van boven je stand leven.
De mensen die er echt verstand van hebben en die zoiets via een bepaalde formule berekenen denken er HEEL anders over. Dus jij kunt roepen wat je wilt, maar het is al lang een feit dat er armoede is in dit land. En niet zo heel weinig ook. En we gaan net zo lang heel erg links stemmen totdat dat is opgelostquote:Op donderdag 3 december 2009 09:53 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ten eerste is het mechanisme en ten tweede slaap ik prima. Mensen die niet kunnen werken worden prima ondersteund in dit land, ik zie althans nergens krottenwijken. en mensen die niet willen werken hebben gewoon minder geld dan werkenden, eigenlijk precies zoals het zou moeten zijn, al mag de scheidslijntussen werken en een uitkering van mij nog wel fors groter.
Tuurlijk zijn er mensen die elk dubbeltje om moeten draaien maar de basisvoorzieningen zijn gewoon allang voor elkaar dus nee er is geen armoe in de absolute zin, wel in relatieve zin maar dat heb je al snel in een rijk land. Als ik in wassenaar zou wonen zou ik me ook snel arm voelen. In mijn buurt ben ik dan weer 1 vd rijkste
Ik ben het met je eens maar als je het op de man af vraagt komt het altijd door de spreekwoordelijke 'ex'quote:Op donderdag 3 december 2009 11:28 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
EN hoeveel mensen zitten er buiten hun schuld in de schuldsanering? Ik gok bar weinig. De meeste mensen hebben gewoon op de een of andere manier boven hun stand geleefd anders krijg je dat niet voor elkaar. Lening op lening afsluiten, een idioot hoge hypotheek op 2 volledige salarissen, lenen voor een auto, lenen voor een motor, etc.
En ja je kan zomaar in de schulden komen door pech maar ik geloof niet dat dat het merendeel is van de schuldsaneringsklanten.
Het is heel simpel: heb je weinig geld dan moet je weinig uitgeven en niet doen alsof je veel geld hebt zodat de buren denken dat je veel geld hebt.
Alleen maar gunstig voor concurrentiepositie toch. Aangezien belastingen e.d. vrijwel altijd relatief zijn van het inkomen, is dit helemaal zo slecht nog niet.quote:Op woensdag 2 december 2009 14:19 schreef bendk het volgende:
[..]
Dat het inkomen van een nederlander op een wereldlijst aan het dalen is, althans dat idee heb ik.'
Of anders gezegd andere landen hebben pdf een relatief hoger inkomen dan nl
quote:Op donderdag 3 december 2009 11:51 schreef scanman1 het volgende:
[..]
De mensen die er echt verstand van hebben en die zoiets via een bepaalde formule berekenen denken er HEEL anders over. Dus jij kunt roepen wat je wilt, maar het is al lang een feit dat er armoede is in dit land. En niet zo heel weinig ook. En we gaan net zo lang heel erg links stemmen totdat dat is opgelost
Heb je je wel eens afgevraagd HOE dat komt? Komt dat niet door de beslissingen die de mensen zelf gemaakt hebben? Of zijn die mensen echt allemaal slachtoffer van iets.quote:Op donderdag 3 december 2009 13:06 schreef scanman1 het volgende:
Net nog op het nieuws dat 8% van de gezinnen moet rondkomen van echt heel weinig. Iedere dag een normale maaltijd zoals wij die kennen zit er voor hen niet in. En van die 8% zit een deel gewoon onder de armoedegrens.
Triestquote:Op donderdag 3 december 2009 13:15 schreef Metro2005 het volgende:
[..]ja laten we vooral de mensen die allemaal geen flikker uitvoeren doodknuffelen en de mensen die wél werken proberen zo veel mogelijk uit te knijpen. Malloot.
[..]
Heb je je wel eens afgevraagd HOE dat komt? Komt dat niet door de beslissingen die de mensen zelf gemaakt hebben? Of zijn die mensen echt allemaal slachtoffer van iets.
Bovendien zijn die mensen misschien voor nederlandse begrippen arm maar ze gaan niet dood van de honger , hebben centrale verwarming, een woning, stromend water uit de kraan, hebben vaak tv, pctje met internet, ed ed.
Dat noem ik niet ARM, hoezeer je het ook probeert. En als je gewoon een baantje neemt zit je al snel boven dat niveau dus, met uitzondering van mensen die dat écht niet kunnen, ga met je fucking luie ass aan het werk en zorg dat je je inkomen en uitgaven in balans hebt ipv huilie te gaan lopen doen.
Hoeveel van die 8% rookt?quote:Op donderdag 3 december 2009 13:06 schreef scanman1 het volgende:
Net nog op het nieuws dat 8% van de gezinnen moet rondkomen van echt heel weinig. Iedere dag een normale maaltijd zoals wij die kennen zit er voor hen niet in. En van die 8% zit een deel gewoon onder de armoedegrens.
Heb je hier nog een bron van? En definieeer 'echt heel weinig'? En wat is 'een deel onder de armoedegrens'?quote:Op donderdag 3 december 2009 13:06 schreef scanman1 het volgende:
Wie zijn die mensen 'die er echt verstand van hebben'? En 'een bepaalde formule', wat moet ik mij daarbij voorstellen?quote:Op donderdag 3 december 2009 11:51 schreef scanman1 het volgende:
[..]
De mensen die er echt verstand van hebben en die zoiets via een bepaalde formule berekenen denken er HEEL anders over. Dus jij kunt roepen wat je wilt, maar het is al lang een feit dat er armoede is in dit land. En niet zo heel weinig ook. En we gaan net zo lang heel erg links stemmen totdat dat is opgelost
Inderdaadquote:Op woensdag 2 december 2009 14:08 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Daarnaast vind ik het trouwens schitterend om te zien dat 'armoe' hier per definitie betekend dat je te weinig geld hebt. Armoede kan zich ook op andere vlakken uitten, culturele armoede bv of het gebrek aan een fatsoenlijk stuk natuur, het niet kunnen vinden van rust in dit land, stress etc zijn ook allemaal vormen van armoede.
In dat opzicht kunnen we misschien qua geld rijker zijn dan andere landen, het is maar de vraag of we daar per definitie gelukkiger mee zijn, geestelijke armoede dus.
Mensen die niet in het Westen leven interesseert het inderdaad niets hoe ze er uit zien, ze hebben voor hun lol rotte randen in hun mond. Ze fietsen ook graag 50 kilometer naar de grote stad om daar voor een dubbeltje broodjes te verkopen en ze willen al helemaal geen mobiele telefoons.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:04 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
InderdaadWij in de westerse wereld hebben zoveel behoeften gecreëerd dat we er niet meer onderuit kunnen. We maken ons druk om hoe we eruit zien, of de badkamer schoon is, of de trein wel op tijd rijdt, of je mobieltje wel hip genoeg is, allemaal van dat soort kleine nutteloze dingen. Dat brengt veel stress met zich mee en we vergeten ons te bezigen met de dingen die er echt toe doen. We zijn weliswaar allemaal "rijk" in financieel opzicht, maar ik denk dat mensen die zich niet druk maken om al deze nutteloze dingen, dat wil zeggen dus de mensen die niet in de westerse wereld leven, veel rijker zijn qua geestelijke toestand. In die zin kennen wij dus weer armoe.
quote:Op donderdag 3 december 2009 18:22 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Mensen die niet in het Westen leven interesseert het inderdaad niets hoe ze er uit zien, ze hebben voor hun lol rotte randen in hun mond. Ze fietsen ook graag 50 kilometer naar de grote stad om daar voor een dubbeltje broodjes te verkopen en ze willen al helemaal geen mobiele telefoons.
Scherp opgemerkt
Je leest niet goed wat ik zeg. Mensen die niet in het westen wonen kunnen zich niet druk maken om al deze nutteloze behoeften, simpelweg omdat ze die behoeften niet hebben. Daarom denk ik dat ze rijker zijn qua geest.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:22 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Mensen die niet in het Westen leven interesseert het inderdaad niets hoe ze er uit zien, ze hebben voor hun lol rotte randen in hun mond. Ze fietsen ook graag 50 kilometer naar de grote stad om daar voor een dubbeltje broodjes te verkopen en ze willen al helemaal geen mobiele telefoons.
Scherp opgemerkt
De dingen die er echt toe doen zijn keuzevrijheid, de mogelijkheid om jezelf te ontplooien, baas zijn over je eigen lichaam, weten dat er medische zorg voor jou en de jouwen is, weten dat je je al kinderen voor 99% zeker gezond gaat zien opgroeien, weten dat jij ze kan geven wat ze nodig hebben, geen stress hebben of er morgen nog wel eten is.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:04 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
InderdaadWij in de westerse wereld hebben zoveel behoeften gecreëerd dat we er niet meer onderuit kunnen. We maken ons druk om hoe we eruit zien, of de badkamer schoon is, of de trein wel op tijd rijdt, of je mobieltje wel hip genoeg is, allemaal van dat soort kleine nutteloze dingen. Dat brengt veel stress met zich mee en we vergeten ons te bezigen met de dingen die er echt toe doen. We zijn weliswaar allemaal "rijk" in financieel opzicht, maar ik denk dat mensen die zich niet druk maken om al deze nutteloze dingen, dat wil zeggen dus de mensen die niet in de westerse wereld leven, veel rijker zijn qua geestelijke toestand. In die zin kennen wij dus weer armoe.
Natuurlijk hebben ze die behoeftes wel maar als je geen geld hebt om je kinderen fatsoenlijk te onderhouden dan liggen je prioriteiten er in eerste instantie wellicht niet.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:35 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Je leest niet goed wat ik zeg. Mensen die niet in het westen wonen kunnen zich niet druk maken om al deze nutteloze behoeften, simpelweg omdat ze die behoeften niet hebben. Daarom denk ik dat ze rijker zijn qua geest.
quote:http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)2009/2009-079-pb.htm
Persbericht, donderdag 3 december 2009 9:30
Aantal huishoudens met kans op armoede in 2008 toegenomen
* Meeste kans op armoede bij eenoudergezinnen en niet-westerse allochtonen
* Lage inkomens hebben relatief hogere vaste lasten en moeten vaker schulden maken
* Relatief veel minderjarige kinderen met kans op armoede
Dit zijn enkele belangrijke conclusies uit de nieuwe publicatie Lage inkomens, kans op armoede en uitsluiting 2009 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze publicatie beschrijft de recente ontwikkelingen op het gebied van armoede en beperkingen op het sociale en financiële vlak.
Van de 6,9 miljoen huishoudens in 2008 leefden er 545 duizend (8,0 procent) onder de lage-inkomengrens. Dat is meer dan in 2007 toen 7,6 procent van een laag inkomen moest rondkomen. Ook het aantal huishoudens met een inkomen onder de beleidsmatige inkomensgrens is gestegen, en wel van 447 duizend (6,6 procent) in 2007 naar 460 duizend (6,7 procent) in 2008.
Over de langere termijn is het risico op armoede evenwel afgenomen. Ten opzichte van het midden van de jaren negentig is het aandeel huishoudens met een laag inkomen bijna gehalveerd.
Het aandeel van de huishoudens dat ten minste vier jaar achtereen kans op armoede liep, is in 2008 gelijk gebleven, namelijk 2,8 procent volgens de lage-inkomensgrens.
Eenoudergezinnen met uitsluitend minderjarige kinderen liepen in 2008 de meeste kans op armoede. Van hen hadden bijna 70 duizend (29 procent) een inkomen onder de lage-inkomensgrens. Ook waren ze het meest langdurig afhankelijk van een laag inkomen (19 duizend; 10 procent). Ook niet-westerse huishoudens en alleenstaanden tot 65 jaar hadden een sterk verhoogde kans. Bij de niet-westerse huishoudens kwam het aantal met een laag inkomen uit op 142 duizend (25 procent) en bij de alleenstaanden tot 65 jaar waren dat er 257 duizend (18 procent).
Vaste lasten – uitgaven voor huur, water, energie, verzekeringen en consumptieve belastingen – drukten bij huishoudens met kans op armoede zwaarder op het huishoudbudget dan bij de hogere inkomens. Ook gaven huishoudens in de laagste inkomensklasse vaker aan schulden te moeten maken dan de hogere inkomensklassen. Met op 1 januari 2009 een vermogen van in doorsnee zo’n duizend euro verschilde de waargenomen vermogenspositie van huishoudens met kans op armoede bovendien fors van de 53 duizend euro voor alle huishoudens.
Personen van 18 jaar en ouder die deel uitmaken van een huishouden met een laag inkomen, namen in 2008 in mindere mate deel aan het maatschappelijke leven dan personen met een hoger inkomen. Ze hadden een beperkter sociaal netwerk, waren minder actief in verenigingen, verrichtten minder vaak vrijwilligerswerk en sportten ook minder. Daarnaast kampten ze vaker met betalingsachterstanden en ontbeerden ze veelvuldiger middelen voor eerste levensbehoeften zoals het goed verwarmen van het huis, het om de dag nuttigen van een warme maaltijd met vlees of vis, jaarlijks een week op vakantie gaan en het doen van onverwachte noodzakelijke uitgaven.
Ondanks een duidelijke daling ten opzichte van de eeuwwisseling groeiden in 2008 nog steeds relatief veel kinderen op in een huishouden met kans op armoede. Zo behoorden ruim 330 duizend minderjarige kinderen (één op de tien) tot een huishouden met een inkomen onder de lage-inkomensgrens.
Volgens cijfers uit 2007 hebben mensen met een inkomen onder de lage-inkomensgrens naar verwachting gemiddeld 5 jaar korter te leven dan mensen met een inkomen boven de lage-inkomensgrens. Het verschil in aantal levensjaren waarin de mensen de gezondheid als goed ervaren, bedraagt zelfs 14 jaar.
Oorzaak of gevolg? Oorzaak lijkt het meest in het oog te springen. Die arme lui hebben daar geen geld voor!quote:Personen van 18 jaar en ouder die deel uitmaken van een huishouden met een laag inkomen, namen in 2008 in mindere mate deel aan het maatschappelijke leven dan personen met een hoger inkomen. Ze hadden een beperkter sociaal netwerk, waren minder actief in verenigingen, verrichtten minder vaak vrijwilligerswerk en sportten ook minder
Je hebt gelijk, ik heb het dan ook verkeerd geformuleerd. Wat ik probeer te zeggen is dat ik denk dat mensen die gewoon in een hutje op de hei wonen in een X land en zich niet zorgen hoeven te maken om alle bovenstaande dingen die jij hebt opgenoemd (dwz dat al die dingen in orde zijn) en óók niet over alle nutteloze behoeftes die wij hebben, zij geestelijk rijker zijn dan wij in Nederland. Het ging immers over armoede in Nederland, en ik denk dat de meesten hier zich veel te veel druk maken over zinloze dingen, waardoor ze dus geestelijk arm zijn. Uberhaupt in het westen, omdat we allemaal zo materialistisch zijn. Daarom gebruikte ik de term niet-westen. Excusesquote:Op donderdag 3 december 2009 18:57 schreef LesStroud het volgende:
[..]
De dingen die er echt toe doen zijn keuzevrijheid, de mogelijkheid om jezelf te ontplooien, baas zijn over je eigen lichaam, weten dat er medische zorg voor jou en de jouwen is, weten dat je je al kinderen voor 99% zeker gezond gaat zien opgroeien, weten dat jij ze kan geven wat ze nodig hebben, geen stress hebben of er morgen nog wel eten is.
Dingen die al die ' geestelijk rijke' mensen moeten missen.
Over je eerste punt: Eens, mijn theorie gaat dan ook alleen op als je in de opzichten die LesStroud noemt ook "rijk" bent (zie antwoord bij bovenstaande quote). Ik dacht dat ik ook zoiets in mijn eerste bericht had gezet, maar dat had ik blijkbaar weer verwijderd, daarom klopte het idd niet. Excuus.quote:Op donderdag 3 december 2009 19:04 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben ze die behoeftes wel maar als je geen geld hebt om je kinderen fatsoenlijk te onderhouden dan liggen je prioriteiten er in eerste instantie wellicht niet.
Je hebt een veel te iddilisch beeld van armoede. Ook de arme mensen in Azië en Afrika weten tegenwoordig prima wat ze missen, over hetalgemeen uit eerste hand doordat ze onbereikbare rijkdom om zich heen zien maar als ze echt afgelegen wonen op zijn minst van tv. (En ja, ze kijken vrijwel allemaal tv al is het in een dorpshuis)
De pocahontassen die jij in je hoofd hebt moet je tegenwoordig met een vergrootglas zoeken.
Wat is armoede dan volgens jou? Daar hebben we nog steeds geen antwoord opquote:Op donderdag 3 december 2009 13:06 schreef scanman1 het volgende:
Idd daarover kun je eindeloos steggelen. De grens zal verlegd blijven worden zolang de economie ook vooruit gaat. We raken dus nooit verlost van deze kwaal, dit pauperisme.quote:Op donderdag 3 december 2009 23:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is armoede dan volgens jou? Daar hebben we nog steeds geen antwoord op
Ik verdien niet veel, maar ben wel actief. Dus een directe oorzaak-gevolgrelatie is er niet tussen geldgebrek en gebrek aan maatschappelijke activiteiten. Nou ja, voor een deel heeft het invloed, je zult geen dure hobby's kunnen uitoefenen en misschien zul je een tijdje moeten sparen voor je een cursus of workshop kunt doen (vaak wel met megaveel korting overigens), maar je kan echt nog genoeg doen. Vrijwilligerswerk, politieke activiteit, etc.quote:Op donderdag 3 december 2009 19:47 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Oorzaak of gevolg? Oorzaak lijkt het meest in het oog te springen. Die arme lui hebben daar geen geld voor!
Maar is dat het hele verhaal?
Ik ken een aantal zeer getalenteerde mensen, en die zijn super actief met van alles. Sport, bestuurswerk, netwerken, ze vinden alles leuk in interessant. Ze nemen graag veel hooi op hun vork. Zij zullen later ook wel bovenmodaal verdienen denk ik zo.
Zou het omgekeerde ook gelden? Dat het zijn van een couch potato en een laag inkomen uit 1dezelfde oorzaak komen?
Armoede is volgens mij de definitie waar ik aan voldoe: Alleen geld hebben om eten te kopen. Geen geld voor reizen, kleding, apparatuur, en reparaties. 79 euro per maand in je eentje over voor alles is alleen op korte termijn leefbaar, daarna word het armoe. En ik ben vast niet de enige die op zo'n manier door de mazen van het net valt.quote:Op donderdag 3 december 2009 23:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is armoede dan volgens jou? Daar hebben we nog steeds geen antwoord op
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |