abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 november 2009 @ 19:09:40 #26
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_74997042
quote:
Op woensdag 25 november 2009 18:55 schreef patatmetfriet het volgende:

[..]

Da's nou niet iets wat je vantevoren niet kan zien aankomen. Pensioen kun je regelen, woonlasten zijn voor een groot deel afhankelijk van je keuzes. En als dit je keuzes zijn, dan zijn dit ook je gevolgen. Dat vind ik niet arm.
Je zal wel onder de 25 jaar zijn, aan je simplistische antwoorden te zien.

Wist je dat er mensen zijn die niet het geld voor een levensverzekering kunnen missen? Wist je dat er mensen zijn die via hun werkgever een maandelijks pensioen van pak-hem-beet 130 euro hebben opgebouwd over soms wel 20 dienstjaren?

Maarja... als je nog een piemeltje bent LIJKT de wereld makkelijk en de mensen allemaal dom.
quote:
Op woensdag 25 november 2009 18:57 schreef kawotski het volgende:

[..]

T is ook geen vetpot maar het kan. En in het leven heb je het helaas niet voor het zeggen. Maar als geld een issue is dan had manlief misschien zijn leven lang een beter pensioen moeten opbouwen, klinkt bot hoor maar ik studeer ook elke dag om , mocht ik mijn pensioen al halen, het later zo goed mogelijk te hebben. Ik had ook gewoon vakkenvuller kunnen blijven 20 jaar geleden maar dan kun je uitrekenen wat je op je 65e krijgt en diegenen die je achterlaat.
LOL.

Je hebt gelijk man... Als IEDEREEN nou gewoon ging studeren dan kon je met je academische titel op de vuilniswagen werken en tóch nog 3 ton per jaar binnenharken.

Wat studeer je als ik vragen mag? Want enig benul van de economische mogelijkheden en onmogelijkheden heb je niet in ieder geval
quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:01 schreef DS4 het volgende:
Er is geen armoede in NL. Van een uitkering kun je de noodzakelijke dingen doen en hou je zelfs geld over.

Sommigen komen er niet van rond, maar dat heeft feitelijk met de tering naar de nering zetten te maken. Immers, het Nibud heeft e.e.a. berekend en je houdt gewoon geld over die je kan inzetten naar believen.

Het is natuurlijk geen vetpot, maar als je een dak boven je hoofd hebt, drie maaltijden op een dag, een zorgverzekering, recht op onderwijs, enz. dan mag je van mij eens even aan iemand die nog geen stromend water heeft (dat nemen we hier gewoon voor lief), hetgeen in delen van de EU nog gewoon voorkomt (!) uitleggen dat je arm bent. Ik denk persoonlijk dat die persoon je een enorme aansteller gaat vinden.

Armoede is voor mij niet kunnen voorzien in basisbehoeften. Dat kan in NL iedereen, tenzij... En dan heb je het over b.v. dak- en thuislozen. Ja, dat is armoede. In die zin bestaat het wel in NL, maar gelukkig hebben we het dan over uitzonderingen.
Ach so.... Armoede is volgens mij per definitie relatief. Dus bovenstaand verhaal lijkt me één en al drijfzand, eerlijk gezegd.

Niet dat ik van mening ben dat er veel armoede is in NL, maar ik vrees dat veel mensen hun beeld laten vertroebelen door frauderende steuntrekkers die in relatieve weelde leven zonder er iets voor te hoeven doen.

Behoorlijk gemakzuchtig vind ik dat van jullie.
Intelligent, but fucked up.
  woensdag 25 november 2009 @ 19:16:10 #27
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_74997258
Ja die groep bestaat en die groep is best erg groot.
Je gaat niet voor niets naar de voedselbank dat doe je niet uit hollandse zuinigheid.

Heb pas ergens gehoord dat je naar de voedselbank kunt als je minder dan 150 euro per maand te besteden hebt
(naast vaste lasten)
pi_74997401
quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:09 schreef Fortune_Cookie het volgende:

Ach so.... Armoede is volgens mij per definitie relatief. Dus bovenstaand verhaal lijkt me één en al drijfzand, eerlijk gezegd.
Het lijkt mij enorme onzin om te stellen dat armoede per definitie relatief is. Om te beginnen omdat op die manier armoede niet op te lossen is. Dan zou je nl. ergens in de wereld een stukje grond benoemen als nieuw land, mik je vervolgens de Quote 500 erin en zijn nummers 400-500 arm...

Ja, de koekoek!
quote:
Niet dat ik van mening ben dat er veel armoede is in NL, maar ik vrees dat veel mensen hun beeld laten vertroebelen door frauderende steuntrekkers die in relatieve weelde leven zonder er iets voor te hoeven doen.

Behoorlijk gemakzuchtig vind ik dat van jullie.
Weet je wat ik gemakzuchtig vind? Dat je met een ad hominem aan komt zetten... "Jullie laten je beeld vertroebelen en dat is gemakzuchtig en dus hebben jullie ongelijk". Terwijl ik toch verdomd zeker weet dat ik helemaal niet aan frauderende steuntrekkers denk. Maar gewoon aan mensen die ik ken die in de bijstand zitten.

Nogmaals: geen vetpot, maar wel genoeg om van rond te komen. En dat is meermaals becijferd door het Nibud.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_74997449
quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:16 schreef Daniel1976 het volgende:

Je gaat niet voor niets naar de voedselbank dat doe je niet uit hollandse zuinigheid.
Onderzoek naar de cliënten van de voedselbank wijst uit dat er flankerende problemen zijn bij verreweg de meeste cliënten. Denk aan schuldhulpverlening.
pi_74997577
quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:09 schreef Fortune_Cookie het volgende:

LOL.

Je hebt gelijk man... Als IEDEREEN nou gewoon ging studeren dan kon je met je academische titel op de vuilniswagen werken en tóch nog 3 ton per jaar binnenharken.

Wat studeer je als ik vragen mag? Want enig benul van de economische mogelijkheden en onmogelijkheden heb je niet in ieder geval
Ik snap jou niet helemaal, ik dek me gewoon in en heb diploma's en ervaring in diverse beroepen. Nu systeembeheerder en klim op dit moment lekker door zolang mijn gezondheid dat nog toelaat. Als ik om me heen kijk doe ik blijkbaar iets fout want iedereen rijdt een grotere auto en heeft een groter huis en weet ik wat nog meer, maar je hoort mij als amper Jan Modaal niet klagen. Waar ik dus vandaan kom snap ik het ook niet dat mensen denken dat er armoede is in Nederland.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  woensdag 25 november 2009 @ 19:43:36 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74998150
Armoede is relatief. Dus ja, vergeleken met anderen kun je stellen dat er armoede in Nederland is. Vergeleken met vroeger of de situatie in Afrika heeft er niemand armoede.
The End Times are wild
  woensdag 25 november 2009 @ 19:45:15 #32
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_74998219
quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:20 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het lijkt mij enorme onzin om te stellen dat armoede per definitie relatief is. Om te beginnen omdat op die manier armoede niet op te lossen is. Dan zou je nl. ergens in de wereld een stukje grond benoemen als nieuw land, mik je vervolgens de Quote 500 erin en zijn nummers 400-500 arm...

Ja, de koekoek!
Tsja... je kunt inderdaad de uitersten er bij pakken om een gelijk te halen dat je simpelweg niet hebt.
quote:
Weet je wat ik gemakzuchtig vind? Dat je met een ad hominem aan komt zetten... "Jullie laten je beeld vertroebelen en dat is gemakzuchtig en dus hebben jullie ongelijk". Terwijl ik toch verdomd zeker weet dat ik helemaal niet aan frauderende steuntrekkers denk. Maar gewoon aan mensen die ik ken die in de bijstand zitten.
Aggut... 'ad hominem'. Wou je zeggen dat je de argumenten van Jut en Jul vóór je vindt duiden op een helder beeld van de wereld dan?
quote:
Nogmaals: geen vetpot, maar wel genoeg om van rond te komen. En dat is meermaals becijferd door het Nibud.
Doe voor de lol eens een bronnetje - niet dat ik je niet geloof, maar meer dat ik benieuwd ben naar de berekeningen van het Nibud.
quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:26 schreef kawotski het volgende:

[..]

Ik snap jou niet helemaal, ik dek me gewoon in en heb diploma's en ervaring in diverse beroepen. Nu systeembeheerder en klim op dit moment lekker door zolang mijn gezondheid dat nog toelaat. Als ik om me heen kijk doe ik blijkbaar iets fout want iedereen rijdt een grotere auto en heeft een groter huis en weet ik wat nog meer, maar je hoort mij als amper Jan Modaal niet klagen. Waar ik dus vandaan kom snap ik het ook niet dat mensen denken dat er armoede is in Nederland.
Je hoort mij ook niet klagen, maar daar gaat dit ook helemaal niet om.

Waar dit om gaat, is dat er wel degelijk mensen zijn die hun lichaam letterlijk kapot moeten werken om rond te kunnen komen.

Lijkt me echt armoe hoor.

Die kwatsch dat je pas arm bent als je geen stromend water hebt staat volledig buiten de realiteit. Daar gaat het me om.
Intelligent, but fucked up.
  † In Memoriam † woensdag 25 november 2009 @ 20:04:29 #33
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_74998864
Geen educatief speelgoed.
Carpe Libertatem
pi_75000096
Niemand gaat hier dood van de honger toch?
pi_75000164
Dat ligt maar helemaal aan je definitie van armoe. De armoe van 600 jaar geleden is anders dan de armoe van nu.
pi_75000358
Dus geen armoede.

Of wil men iedereen die geen TV of computer in huis heeft scharen onder armoede?
pi_75000537
Het netto inkomen van een uitkeringsgerechtigde (uikering toeslag steun korting subsidie en meer), een modaal inkomen en een tweemaal modaal inkomen is in nederland ongeveer hetzelfde.

Hogere inkomens worden zo hoog mogelijk wegbelast

Triest maar waar.

Nederland heeft dus geen armoede.
nothing will change without a rebel
pi_75000705
Nederland wil de helft van de centen van zowat alles boven Jantje modaal afpakken en aan de werklozen, vrijwillige werklozen en laagverdieners geven.

Iedereen bijna even zo weinig koopkracht dus. Maar dat is zeker geen armoede, want de hogere inkomens worden uitgebuit zodat vrijwel elke vrijwillige werkloze een TV en een computer kan kopen.
pi_75001544
quote:
Op woensdag 25 november 2009 18:50 schreef Sander het volgende:

[..]

Vrouw, 68. Altijd huisvrouw geweest. Moeilijke longen, slechte rug. Geen kinderen. Man werkte zijn leven lang in de bouw. Gaat met pensioen, krijgt een hartaanval. Vrouw moet rondkomen van 730 euro per maand. Weduwenpensioen. En daar moet alles van betaald worden. Huur, eten, alles.

Tja, had ze 45 jaar geleden maar niet met de man van wie ze hield moeten trouwen.
Ze kan natuurlijk ook even de voorzieningen aanvragen die voor haar ook zijn ingesteld. Zoals zorgtoeslag, huurtoeslag (tenzij koopwoning, maar dan heeft ze waarschijnlijk daar geen hypotheek e.d. meer van), kwijtschelding gemeentelijke belastingen, de aftrekposten waarvan er een deel voor haar van toepassingen kunnen zijn, enzovoorts. Verder zijn er natuurlijk nog wat bespaartips (switch van energieleverancier, neem een goedkope internetaansluiting, flikker de kabel tv eruit en ga naar digitenne oid) om het budget wat ruimer te maken.

Alleen zorg- en huurtoeslag kunnen netto al een euro of 150 per maand opleveren.

Overigens is een ANW-nabestaandenuitkering 873 euro netto.
pi_75001754
quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:43 schreef LXIV het volgende:
Armoede is relatief. Dus ja, vergeleken met anderen kun je stellen dat er armoede in Nederland is.
En dan is er altijd armoede.

Relatieve armoede is gewoon stupide.
pi_75001951
quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:45 schreef Fortune_Cookie het volgende:

Tsja... je kunt inderdaad de uitersten er bij pakken om een gelijk te halen dat je simpelweg niet hebt.
Sterk, in de discussie zelf de scheidsrechter gaan spelen...
quote:
Aggut... 'ad hominem'. Wou je zeggen dat je de argumenten van Jut en Jul vóór je vindt duiden op een helder beeld van de wereld dan?
Als je op mij reageert moet je niet beginnen over wat anderen hebben gezegd.
quote:
Doe voor de lol eens een bronnetje - niet dat ik je niet geloof, maar meer dat ik benieuwd ben naar de berekeningen van het Nibud.
Bron is uiteraard het Nibud. Ik heb zo even geen link paraat, maar weet wel dat het Nibud voor vader staat die berekeningen maakt. En op basis daarvan wordt er gekeken of je er van rond kan komen.

Wel is het daarbij belangrijk dat je van alle regelingen die er zijn. Dat is dan de kanttekening.
quote:
Die kwatsch dat je pas arm bent als je geen stromend water hebt staat volledig buiten de realiteit. Daar gaat het me om.
Ik heb die bewering niet gezien...
pi_75002003
quote:
Op woensdag 25 november 2009 20:56 schreef bendk het volgende:
Het netto inkomen van een uitkeringsgerechtigde (uikering toeslag steun korting subsidie en meer), een modaal inkomen en een tweemaal modaal inkomen is in nederland ongeveer hetzelfde.

Klopt, in die zin: je gaat er tot 2x modaal onder de streep nauwelijks op vooruit. Ik meen dat het ongeveer 10-20% op loopt.
pi_75002451
quote:
Op woensdag 25 november 2009 18:53 schreef patatmetfriet het volgende:
Voor die problemen zoals in de OP genoemd zijn er vaak maatschappelijke oplossingen.
Geen computer/plek om huiswerk te maken > bibliotheek/school
Geen geld voor clubs ed > subsidies/school
Geen geld voor educatief speelgoed > Kringloopwinkel
Enzovoorts.

Vaak komen dit soort problemen niet vooruit uit geldtekort, maar uit geestelijke armoe. Dat vind ik nog veel erger. Dus niet de geestelijke capaciteiten hebben om een veilige haven te bieden, naar iemand te luisteren, etc. Datzelfde soort mensen is vaak niet in staat gezond voedsel etc. te verzorgen, omdat ze de skills missen verantwoord met hun middelen om te gaan.

Het heeft weinig met geld te maken.
Heb je wel een punt, denk ik
When it comes to survival..
pi_75002487
Ik denk dat wij in NL wel armoede kennen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75004288
quote:
Op woensdag 25 november 2009 21:44 schreef capricia het volgende:
Ik denk dat wij in NL wel armoede kennen.
dat denk jij en hou het daar maar bij. Maar noem eens een voorbeeld van echte Nederlandse armoede?
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_75004599
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:27 schreef kawotski het volgende:

[..]

dat denk jij en hou het daar maar bij. Maar noem eens een voorbeeld van echte Nederlandse armoede?
Het gaat altijd in vergelijking met mijzelf.
Wat ik armoede vind:
1. Het eten wat je wil eten niet kunnen kopen
2. Vier jaar met delfde winterjas doen, terwijl die al koud geworden is.
3. Liefst samen douchen, want dat scheelt geld.
4. Een dag in de week bewust van je restjes eten.
5. Vaak macaroni of rijst met boter en suiker op tafel.
6. Boterhammen met suiker na de 20ste in de maand. En dat dan een week lang.
7. Wegduiken als tussen 9 en 5 de deurbel gaat.
8. Al je meubelen bij een 2e handszaak halen.

En dit ken ik voornamelijk van oudere mensen, zeg 60+.
9. Blij zijn dat je 65 wordt, want dan krijg je 45 euro meer in de maand te besteden.

Ja, ik weet wel dat er armoede is in Nederland. Vakantie hoort daar niet bij, uit eten hoort daar niet bij. Ik heb een keer een steengrill betaald voor de desbetreffende vrouw: ze was in 25 jaar niet weten uit eten...dus ze was heel zenuwachtig.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75004684
ik ken iemand die voedselpakketen langsbrengt voor de voedselbank en die komt bij mensen langs die het dus ook echt niet rijk hebben, maar wat schetst haar verbazing:
- die hebben wel veel huisdieren, die vaak duur voedsel vreten
- roken
- zuipen
- hebben schulden
- huren plasma tv's

etc.

Armoede is er wel, maar dat komt praktisch altijd vanuit verkeerde keuzes in het verleden. Ik ken niemand die in armoede leeft van een uitkering, die gebruik maakt van alle subsidies, die netjes een kasboek bijhoudt, geen schulden heeft en geen onzin dingen huurt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_75004828
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik ken iemand die voedselpakketen langsbrengt voor de voedselbank en die komt bij mensen langs die het dus ook echt niet rijk hebben, maar wat schetst haar verbazing:
- die hebben wel veel huisdieren, die vaak duur voedsel vreten
- roken
- zuipen
- hebben schulden
- huren plasma tv's

etc.

Armoede is er wel, maar dat komt praktisch altijd vanuit verkeerde keuzes in het verleden. Ik ken niemand die in armoede leeft van een uitkering, die gebruik maakt van alle subsidies, die netjes een kasboek bijhoudt, geen schulden heeft en geen onzin dingen huurt.
Ik heb, pak 'm beet 4 jaar geleden, ook voedselpakketten rondgereden met mijn leasebak. Ik kwam voornamelijk bij ouderen (Utrecht). En die hadden geen flatscreen. En hooguit 1 huisdier (vaak een kat of een poedel). Roken? Ja, maar dan shag.
Buiten de deur iets doen, daar hebben ze geen geld voor.
Ik vind het triest om te zien dat zelfs men zelfs de lokale biljartvereniging (10 euro per maand) niet meer op kan brengen. En ik ken hun huishoudboekje van haver tot gort.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75004968
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik heb, pak 'm beet 4 jaar geleden, ook voedselpakketten rondgereden met mijn leasebak. Ik kwam voornamelijk bij ouderen (Utrecht). En die hadden geen flatscreen. En hooguit 1 huisdier (vaak een kat of een poedel). Roken? Ja, maar dan shag.
Buiten de deur iets doen, daar hebben ze geen geld voor.
Ik vind het triest om te zien dat zelfs men zelfs de lokale biljartvereniging (10 euro per maand) niet meer op kan brengen. En ik ken hun huishoudboekje van haver tot gort.
roken kost al meer dan 10 euro p/m, ook al is het shag. Ouderen mensen hebben vaak een leven lang gewerkt en konden dus sparen. Zoals ik al zei: armoede is vaak verkeerde keuzes uit het verleden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_75005096
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

roken kost al meer dan 10 euro p/m, ook al is het shag. Ouderen mensen hebben vaak een leven lang gewerkt en konden dus sparen. Zoals ik al zei: armoede is vaak verkeerde keuzes uit het verleden.
Of iemand heeft kunnen sparen, dat ligt maar net aan wat die persoon op zijn levenspad is tegengekomen...ik ga daar geen oordeel over vellen omdat dingen vaak gecompliceerder in elkaar zitten dan wij, de jeugd, vermoeden. Ik ken mensen die alles kwijt geraakt zijn in de 2e wereld oorlog...Ga ik daar een moreel oordeel over vellen? Denk het niet dus.

Al is het zo: "Armoede is vaak een verkeerde keuze uit het verleden."
Ik weet niet wat ik daarvan moet vinden...Heden ten dagen zijn die mensen wel gewoon arm. Hoe je het ook went of keert.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')