En hoe hoog is die dan in Denemarken?quote:Op woensdag 2 december 2009 16:17 schreef bendk het volgende:
neen de rest is zeg maar algemene skat (belasting)
kom ik later op terug, effe geen tijd en moet ook zoekenquote:Op woensdag 2 december 2009 16:18 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
En hoe hoog is die dan in Denemarken?
Ik wacht nog op jouw definitie van armoedequote:Op donderdag 3 december 2009 04:28 schreef scanman1 het volgende:
Ik weet niet of ik het al gezegd heb, maar mensen die verkondigen dat er geen armoede in NL is, doen dat zodat ze 's nachts nog een beetje kunnen slapen en de allende van het land dus op anderen af kunnen schuiven. Zo werkt het 'meganisme'.
Ten eerste is het mechanisme en ten tweede slaap ik prima. Mensen die niet kunnen werken worden prima ondersteund in dit land, ik zie althans nergens krottenwijken. en mensen die niet willen werken hebben gewoon minder geld dan werkenden, eigenlijk precies zoals het zou moeten zijn, al mag de scheidslijntussen werken en een uitkering van mij nog wel fors groter.quote:Op donderdag 3 december 2009 04:28 schreef scanman1 het volgende:
Ik weet niet of ik het al gezegd heb, maar mensen die verkondigen dat er geen armoede in NL is, doen dat zodat ze 's nachts nog een beetje kunnen slapen en de allende van het land dus op anderen af kunnen schuiven. Zo werkt het 'meganisme'.
Je gaat in NL wel degelijk richting armoe als je in de schuldsanering zit. Sommigen moeten leven van 16 euro per week.quote:Op donderdag 3 december 2009 09:53 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ten eerste is het mechanisme en ten tweede slaap ik prima. Mensen die niet kunnen werken worden prima ondersteund in dit land, ik zie althans nergens krottenwijken. en mensen die niet willen werken hebben gewoon minder geld dan werkenden, eigenlijk precies zoals het zou moeten zijn, al mag de scheidslijntussen werken en een uitkering van mij nog wel fors groter.
Tuurlijk zijn er mensen die elk dubbeltje om moeten draaien maar de basisvoorzieningen zijn gewoon allang voor elkaar dus nee er is geen armoe in de absolute zin, wel in relatieve zin maar dat heb je al snel in een rijk land. Als ik in wassenaar zou wonen zou ik me ook snel arm voelen. In mijn buurt ben ik dan weer 1 vd rijkste
EN hoeveel mensen zitten er buiten hun schuld in de schuldsanering? Ik gok bar weinig. De meeste mensen hebben gewoon op de een of andere manier boven hun stand geleefd anders krijg je dat niet voor elkaar. Lening op lening afsluiten, een idioot hoge hypotheek op 2 volledige salarissen, lenen voor een auto, lenen voor een motor, etc.quote:Op donderdag 3 december 2009 11:22 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Je gaat in NL wel degelijk richting armoe als je in de schuldsanering zit. Sommigen moeten leven van 16 euro per week.
Maar ja dat is eigenlijk hetzelfde als veel te veel geld uitgeven aan een 1 of andere hobby en dan niks overhouden. Dus ondanks dat de staat goed voor mensen zorgt is er misschien wel armoe maar dat is 'zelfgekozen' armoe.
Al schijnt het ook weer zo te zijn volgens sommigen dat je ' ineens zomaar ' in de schulden zit door ' een ex'.
Dat is wat je altijd hoort bij de voedselbank, het komt noooit van boven je stand leven.
De mensen die er echt verstand van hebben en die zoiets via een bepaalde formule berekenen denken er HEEL anders over. Dus jij kunt roepen wat je wilt, maar het is al lang een feit dat er armoede is in dit land. En niet zo heel weinig ook. En we gaan net zo lang heel erg links stemmen totdat dat is opgelostquote:Op donderdag 3 december 2009 09:53 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ten eerste is het mechanisme en ten tweede slaap ik prima. Mensen die niet kunnen werken worden prima ondersteund in dit land, ik zie althans nergens krottenwijken. en mensen die niet willen werken hebben gewoon minder geld dan werkenden, eigenlijk precies zoals het zou moeten zijn, al mag de scheidslijntussen werken en een uitkering van mij nog wel fors groter.
Tuurlijk zijn er mensen die elk dubbeltje om moeten draaien maar de basisvoorzieningen zijn gewoon allang voor elkaar dus nee er is geen armoe in de absolute zin, wel in relatieve zin maar dat heb je al snel in een rijk land. Als ik in wassenaar zou wonen zou ik me ook snel arm voelen. In mijn buurt ben ik dan weer 1 vd rijkste
Ik ben het met je eens maar als je het op de man af vraagt komt het altijd door de spreekwoordelijke 'ex'quote:Op donderdag 3 december 2009 11:28 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
EN hoeveel mensen zitten er buiten hun schuld in de schuldsanering? Ik gok bar weinig. De meeste mensen hebben gewoon op de een of andere manier boven hun stand geleefd anders krijg je dat niet voor elkaar. Lening op lening afsluiten, een idioot hoge hypotheek op 2 volledige salarissen, lenen voor een auto, lenen voor een motor, etc.
En ja je kan zomaar in de schulden komen door pech maar ik geloof niet dat dat het merendeel is van de schuldsaneringsklanten.
Het is heel simpel: heb je weinig geld dan moet je weinig uitgeven en niet doen alsof je veel geld hebt zodat de buren denken dat je veel geld hebt.
Alleen maar gunstig voor concurrentiepositie toch. Aangezien belastingen e.d. vrijwel altijd relatief zijn van het inkomen, is dit helemaal zo slecht nog niet.quote:Op woensdag 2 december 2009 14:19 schreef bendk het volgende:
[..]
Dat het inkomen van een nederlander op een wereldlijst aan het dalen is, althans dat idee heb ik.'
Of anders gezegd andere landen hebben pdf een relatief hoger inkomen dan nl
quote:Op donderdag 3 december 2009 11:51 schreef scanman1 het volgende:
[..]
De mensen die er echt verstand van hebben en die zoiets via een bepaalde formule berekenen denken er HEEL anders over. Dus jij kunt roepen wat je wilt, maar het is al lang een feit dat er armoede is in dit land. En niet zo heel weinig ook. En we gaan net zo lang heel erg links stemmen totdat dat is opgelost
Heb je je wel eens afgevraagd HOE dat komt? Komt dat niet door de beslissingen die de mensen zelf gemaakt hebben? Of zijn die mensen echt allemaal slachtoffer van iets.quote:Op donderdag 3 december 2009 13:06 schreef scanman1 het volgende:
Net nog op het nieuws dat 8% van de gezinnen moet rondkomen van echt heel weinig. Iedere dag een normale maaltijd zoals wij die kennen zit er voor hen niet in. En van die 8% zit een deel gewoon onder de armoedegrens.
Triestquote:Op donderdag 3 december 2009 13:15 schreef Metro2005 het volgende:
[..]ja laten we vooral de mensen die allemaal geen flikker uitvoeren doodknuffelen en de mensen die wél werken proberen zo veel mogelijk uit te knijpen. Malloot.
[..]
Heb je je wel eens afgevraagd HOE dat komt? Komt dat niet door de beslissingen die de mensen zelf gemaakt hebben? Of zijn die mensen echt allemaal slachtoffer van iets.
Bovendien zijn die mensen misschien voor nederlandse begrippen arm maar ze gaan niet dood van de honger , hebben centrale verwarming, een woning, stromend water uit de kraan, hebben vaak tv, pctje met internet, ed ed.
Dat noem ik niet ARM, hoezeer je het ook probeert. En als je gewoon een baantje neemt zit je al snel boven dat niveau dus, met uitzondering van mensen die dat écht niet kunnen, ga met je fucking luie ass aan het werk en zorg dat je je inkomen en uitgaven in balans hebt ipv huilie te gaan lopen doen.
Hoeveel van die 8% rookt?quote:Op donderdag 3 december 2009 13:06 schreef scanman1 het volgende:
Net nog op het nieuws dat 8% van de gezinnen moet rondkomen van echt heel weinig. Iedere dag een normale maaltijd zoals wij die kennen zit er voor hen niet in. En van die 8% zit een deel gewoon onder de armoedegrens.
Heb je hier nog een bron van? En definieeer 'echt heel weinig'? En wat is 'een deel onder de armoedegrens'?quote:Op donderdag 3 december 2009 13:06 schreef scanman1 het volgende:
Wie zijn die mensen 'die er echt verstand van hebben'? En 'een bepaalde formule', wat moet ik mij daarbij voorstellen?quote:Op donderdag 3 december 2009 11:51 schreef scanman1 het volgende:
[..]
De mensen die er echt verstand van hebben en die zoiets via een bepaalde formule berekenen denken er HEEL anders over. Dus jij kunt roepen wat je wilt, maar het is al lang een feit dat er armoede is in dit land. En niet zo heel weinig ook. En we gaan net zo lang heel erg links stemmen totdat dat is opgelost
Inderdaadquote:Op woensdag 2 december 2009 14:08 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Daarnaast vind ik het trouwens schitterend om te zien dat 'armoe' hier per definitie betekend dat je te weinig geld hebt. Armoede kan zich ook op andere vlakken uitten, culturele armoede bv of het gebrek aan een fatsoenlijk stuk natuur, het niet kunnen vinden van rust in dit land, stress etc zijn ook allemaal vormen van armoede.
In dat opzicht kunnen we misschien qua geld rijker zijn dan andere landen, het is maar de vraag of we daar per definitie gelukkiger mee zijn, geestelijke armoede dus.
Mensen die niet in het Westen leven interesseert het inderdaad niets hoe ze er uit zien, ze hebben voor hun lol rotte randen in hun mond. Ze fietsen ook graag 50 kilometer naar de grote stad om daar voor een dubbeltje broodjes te verkopen en ze willen al helemaal geen mobiele telefoons.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:04 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
InderdaadWij in de westerse wereld hebben zoveel behoeften gecreëerd dat we er niet meer onderuit kunnen. We maken ons druk om hoe we eruit zien, of de badkamer schoon is, of de trein wel op tijd rijdt, of je mobieltje wel hip genoeg is, allemaal van dat soort kleine nutteloze dingen. Dat brengt veel stress met zich mee en we vergeten ons te bezigen met de dingen die er echt toe doen. We zijn weliswaar allemaal "rijk" in financieel opzicht, maar ik denk dat mensen die zich niet druk maken om al deze nutteloze dingen, dat wil zeggen dus de mensen die niet in de westerse wereld leven, veel rijker zijn qua geestelijke toestand. In die zin kennen wij dus weer armoe.
quote:Op donderdag 3 december 2009 18:22 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Mensen die niet in het Westen leven interesseert het inderdaad niets hoe ze er uit zien, ze hebben voor hun lol rotte randen in hun mond. Ze fietsen ook graag 50 kilometer naar de grote stad om daar voor een dubbeltje broodjes te verkopen en ze willen al helemaal geen mobiele telefoons.
Scherp opgemerkt
Je leest niet goed wat ik zeg. Mensen die niet in het westen wonen kunnen zich niet druk maken om al deze nutteloze behoeften, simpelweg omdat ze die behoeften niet hebben. Daarom denk ik dat ze rijker zijn qua geest.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:22 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Mensen die niet in het Westen leven interesseert het inderdaad niets hoe ze er uit zien, ze hebben voor hun lol rotte randen in hun mond. Ze fietsen ook graag 50 kilometer naar de grote stad om daar voor een dubbeltje broodjes te verkopen en ze willen al helemaal geen mobiele telefoons.
Scherp opgemerkt
De dingen die er echt toe doen zijn keuzevrijheid, de mogelijkheid om jezelf te ontplooien, baas zijn over je eigen lichaam, weten dat er medische zorg voor jou en de jouwen is, weten dat je je al kinderen voor 99% zeker gezond gaat zien opgroeien, weten dat jij ze kan geven wat ze nodig hebben, geen stress hebben of er morgen nog wel eten is.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:04 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
InderdaadWij in de westerse wereld hebben zoveel behoeften gecreëerd dat we er niet meer onderuit kunnen. We maken ons druk om hoe we eruit zien, of de badkamer schoon is, of de trein wel op tijd rijdt, of je mobieltje wel hip genoeg is, allemaal van dat soort kleine nutteloze dingen. Dat brengt veel stress met zich mee en we vergeten ons te bezigen met de dingen die er echt toe doen. We zijn weliswaar allemaal "rijk" in financieel opzicht, maar ik denk dat mensen die zich niet druk maken om al deze nutteloze dingen, dat wil zeggen dus de mensen die niet in de westerse wereld leven, veel rijker zijn qua geestelijke toestand. In die zin kennen wij dus weer armoe.
Natuurlijk hebben ze die behoeftes wel maar als je geen geld hebt om je kinderen fatsoenlijk te onderhouden dan liggen je prioriteiten er in eerste instantie wellicht niet.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:35 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Je leest niet goed wat ik zeg. Mensen die niet in het westen wonen kunnen zich niet druk maken om al deze nutteloze behoeften, simpelweg omdat ze die behoeften niet hebben. Daarom denk ik dat ze rijker zijn qua geest.
quote:http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)2009/2009-079-pb.htm
Persbericht, donderdag 3 december 2009 9:30
Aantal huishoudens met kans op armoede in 2008 toegenomen
* Meeste kans op armoede bij eenoudergezinnen en niet-westerse allochtonen
* Lage inkomens hebben relatief hogere vaste lasten en moeten vaker schulden maken
* Relatief veel minderjarige kinderen met kans op armoede
Dit zijn enkele belangrijke conclusies uit de nieuwe publicatie Lage inkomens, kans op armoede en uitsluiting 2009 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze publicatie beschrijft de recente ontwikkelingen op het gebied van armoede en beperkingen op het sociale en financiële vlak.
Van de 6,9 miljoen huishoudens in 2008 leefden er 545 duizend (8,0 procent) onder de lage-inkomengrens. Dat is meer dan in 2007 toen 7,6 procent van een laag inkomen moest rondkomen. Ook het aantal huishoudens met een inkomen onder de beleidsmatige inkomensgrens is gestegen, en wel van 447 duizend (6,6 procent) in 2007 naar 460 duizend (6,7 procent) in 2008.
Over de langere termijn is het risico op armoede evenwel afgenomen. Ten opzichte van het midden van de jaren negentig is het aandeel huishoudens met een laag inkomen bijna gehalveerd.
Het aandeel van de huishoudens dat ten minste vier jaar achtereen kans op armoede liep, is in 2008 gelijk gebleven, namelijk 2,8 procent volgens de lage-inkomensgrens.
Eenoudergezinnen met uitsluitend minderjarige kinderen liepen in 2008 de meeste kans op armoede. Van hen hadden bijna 70 duizend (29 procent) een inkomen onder de lage-inkomensgrens. Ook waren ze het meest langdurig afhankelijk van een laag inkomen (19 duizend; 10 procent). Ook niet-westerse huishoudens en alleenstaanden tot 65 jaar hadden een sterk verhoogde kans. Bij de niet-westerse huishoudens kwam het aantal met een laag inkomen uit op 142 duizend (25 procent) en bij de alleenstaanden tot 65 jaar waren dat er 257 duizend (18 procent).
Vaste lasten – uitgaven voor huur, water, energie, verzekeringen en consumptieve belastingen – drukten bij huishoudens met kans op armoede zwaarder op het huishoudbudget dan bij de hogere inkomens. Ook gaven huishoudens in de laagste inkomensklasse vaker aan schulden te moeten maken dan de hogere inkomensklassen. Met op 1 januari 2009 een vermogen van in doorsnee zo’n duizend euro verschilde de waargenomen vermogenspositie van huishoudens met kans op armoede bovendien fors van de 53 duizend euro voor alle huishoudens.
Personen van 18 jaar en ouder die deel uitmaken van een huishouden met een laag inkomen, namen in 2008 in mindere mate deel aan het maatschappelijke leven dan personen met een hoger inkomen. Ze hadden een beperkter sociaal netwerk, waren minder actief in verenigingen, verrichtten minder vaak vrijwilligerswerk en sportten ook minder. Daarnaast kampten ze vaker met betalingsachterstanden en ontbeerden ze veelvuldiger middelen voor eerste levensbehoeften zoals het goed verwarmen van het huis, het om de dag nuttigen van een warme maaltijd met vlees of vis, jaarlijks een week op vakantie gaan en het doen van onverwachte noodzakelijke uitgaven.
Ondanks een duidelijke daling ten opzichte van de eeuwwisseling groeiden in 2008 nog steeds relatief veel kinderen op in een huishouden met kans op armoede. Zo behoorden ruim 330 duizend minderjarige kinderen (één op de tien) tot een huishouden met een inkomen onder de lage-inkomensgrens.
Volgens cijfers uit 2007 hebben mensen met een inkomen onder de lage-inkomensgrens naar verwachting gemiddeld 5 jaar korter te leven dan mensen met een inkomen boven de lage-inkomensgrens. Het verschil in aantal levensjaren waarin de mensen de gezondheid als goed ervaren, bedraagt zelfs 14 jaar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |