Oorzaak of gevolg? Oorzaak lijkt het meest in het oog te springen. Die arme lui hebben daar geen geld voor!quote:Personen van 18 jaar en ouder die deel uitmaken van een huishouden met een laag inkomen, namen in 2008 in mindere mate deel aan het maatschappelijke leven dan personen met een hoger inkomen. Ze hadden een beperkter sociaal netwerk, waren minder actief in verenigingen, verrichtten minder vaak vrijwilligerswerk en sportten ook minder
Je hebt gelijk, ik heb het dan ook verkeerd geformuleerd. Wat ik probeer te zeggen is dat ik denk dat mensen die gewoon in een hutje op de hei wonen in een X land en zich niet zorgen hoeven te maken om alle bovenstaande dingen die jij hebt opgenoemd (dwz dat al die dingen in orde zijn) en óók niet over alle nutteloze behoeftes die wij hebben, zij geestelijk rijker zijn dan wij in Nederland. Het ging immers over armoede in Nederland, en ik denk dat de meesten hier zich veel te veel druk maken over zinloze dingen, waardoor ze dus geestelijk arm zijn. Uberhaupt in het westen, omdat we allemaal zo materialistisch zijn. Daarom gebruikte ik de term niet-westen. Excusesquote:Op donderdag 3 december 2009 18:57 schreef LesStroud het volgende:
[..]
De dingen die er echt toe doen zijn keuzevrijheid, de mogelijkheid om jezelf te ontplooien, baas zijn over je eigen lichaam, weten dat er medische zorg voor jou en de jouwen is, weten dat je je al kinderen voor 99% zeker gezond gaat zien opgroeien, weten dat jij ze kan geven wat ze nodig hebben, geen stress hebben of er morgen nog wel eten is.
Dingen die al die ' geestelijk rijke' mensen moeten missen.
Over je eerste punt: Eens, mijn theorie gaat dan ook alleen op als je in de opzichten die LesStroud noemt ook "rijk" bent (zie antwoord bij bovenstaande quote). Ik dacht dat ik ook zoiets in mijn eerste bericht had gezet, maar dat had ik blijkbaar weer verwijderd, daarom klopte het idd niet. Excuus.quote:Op donderdag 3 december 2009 19:04 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben ze die behoeftes wel maar als je geen geld hebt om je kinderen fatsoenlijk te onderhouden dan liggen je prioriteiten er in eerste instantie wellicht niet.
Je hebt een veel te iddilisch beeld van armoede. Ook de arme mensen in Azië en Afrika weten tegenwoordig prima wat ze missen, over hetalgemeen uit eerste hand doordat ze onbereikbare rijkdom om zich heen zien maar als ze echt afgelegen wonen op zijn minst van tv. (En ja, ze kijken vrijwel allemaal tv al is het in een dorpshuis)
De pocahontassen die jij in je hoofd hebt moet je tegenwoordig met een vergrootglas zoeken.
Wat is armoede dan volgens jou? Daar hebben we nog steeds geen antwoord opquote:Op donderdag 3 december 2009 13:06 schreef scanman1 het volgende:
Net nog op het nieuws dat 8% van de gezinnen moet rondkomen van echt heel weinig. Iedere dag een normale maaltijd zoals wij die kennen zit er voor hen niet in. En van die 8% zit een deel gewoon onder de armoedegrens.
Idd daarover kun je eindeloos steggelen. De grens zal verlegd blijven worden zolang de economie ook vooruit gaat. We raken dus nooit verlost van deze kwaal, dit pauperisme.quote:Op donderdag 3 december 2009 23:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is armoede dan volgens jou? Daar hebben we nog steeds geen antwoord op
Ik verdien niet veel, maar ben wel actief. Dus een directe oorzaak-gevolgrelatie is er niet tussen geldgebrek en gebrek aan maatschappelijke activiteiten. Nou ja, voor een deel heeft het invloed, je zult geen dure hobby's kunnen uitoefenen en misschien zul je een tijdje moeten sparen voor je een cursus of workshop kunt doen (vaak wel met megaveel korting overigens), maar je kan echt nog genoeg doen. Vrijwilligerswerk, politieke activiteit, etc.quote:Op donderdag 3 december 2009 19:47 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Oorzaak of gevolg? Oorzaak lijkt het meest in het oog te springen. Die arme lui hebben daar geen geld voor!
Maar is dat het hele verhaal?
Ik ken een aantal zeer getalenteerde mensen, en die zijn super actief met van alles. Sport, bestuurswerk, netwerken, ze vinden alles leuk in interessant. Ze nemen graag veel hooi op hun vork. Zij zullen later ook wel bovenmodaal verdienen denk ik zo.
Zou het omgekeerde ook gelden? Dat het zijn van een couch potato en een laag inkomen uit 1dezelfde oorzaak komen?
Armoede is volgens mij de definitie waar ik aan voldoe: Alleen geld hebben om eten te kopen. Geen geld voor reizen, kleding, apparatuur, en reparaties. 79 euro per maand in je eentje over voor alles is alleen op korte termijn leefbaar, daarna word het armoe. En ik ben vast niet de enige die op zo'n manier door de mazen van het net valt.quote:Op donderdag 3 december 2009 23:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is armoede dan volgens jou? Daar hebben we nog steeds geen antwoord op
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |