In de Onrendabelen zat anders een vrouw die 200 euro per maand voor boodschappen had als alleenstaande (uit ervaring kan ik zeggen dat dat heel erg goed te doen is) en die mocht naar de voedselbank.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:16 schreef Daniel1976 het volgende:
Ja die groep bestaat en die groep is best erg groot.
Je gaat niet voor niets naar de voedselbank dat doe je niet uit hollandse zuinigheid.
Heb pas ergens gehoord dat je naar de voedselbank kunt als je minder dan 150 euro per maand te besteden hebt
(naast vaste lasten)
Jij wel, ik niet. En ik was eerder het laatste kind dan het eerste. Ik kreeg zo'n gevulde chocoladekikker in m'n schoen, of een pak krijtjes of ballonnen van een gulden, dat soort kleine dingetjes. En ik was daar blij mee. Ja, mijn moeder heeft me ook wel even moeten uitleggen waarom juist de grootste galbak van de klas een fiets in z'n schoen kreeg van sinterklaas.... Maar arm heb ik me nooit gevoeld. Ook niet omdat mijn moeder zelf kleren maakte omdat dat goedkoper was, omdat ik geen merkkleding had, of omdat we alles op de fiets deden en geen auto hadden. Het is maar wat je meekrijgt van huis uit: dat je zielig en arm bent en moet lenen voor een auto of merkkleding, of dat je alles hebt wat je nodig hebt, namelijk eten, kleding en een dak boven je hoofd en dat er nu eenmaal mensen zijn die graag 30 euro extra betalen voor het labeltje achterop hun spijkerbroek, ook al is dat niet nodig.quote:Op woensdag 25 november 2009 23:58 schreef childintime het volgende:
[..]
Ja dat is het. Juist die kleine dingen; eens uit eten gaan; eens naar de film; eens lekker iets geks kunnen doen..... Als je jarenlang moet leven in soberheid in een maatschappij als de onze, vind ik dat armoe. Kijk, in echt arme landen, zoals sommige 3e wereld landen, zie je ook niet dagelijks deze rijkdom om je heen. In een land als de onze wel. Als er Sinterklaas gevierd wordt en het ene kind krijgt een playstation 3 en het andere kind een paar handschoenen van de wibra vind ik dat wel armoe ja. Je kunt dat dan relativeren en zeggen dat je niet alles hoeft te hebben wat je ziet, maar in onze maatschappij tel je al heel snel niet meer mee als volwaardige burger als je niet kunt doen wat anderen doen...... Dat is triest en armoe voor veel mensen.
plus bijbeunen a 15 euro per uurquote:Op zondag 29 november 2009 12:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
Helaas kan ik niet wijzigen, geen idee waarom, maar ik heb nog iets toe te voegen.
Het valt me de laatste tijd sterk op dat mensen met een gewone opleding (MBO) en geen leidinggevende functie praktisch allemaal evenveel per maand krijgen (plus of min een keer 100 euro). Bijstandsgerechtigden of produktiemensen, allemaal krijgen ze praktisch evenveel als je alles meeneemt, dus ook subsidies.
Maar toch lijkt het erop dat je met minima een beetje medelijden moet hebben en met werkende mensen niet, omdat deze zogenaamd meer te besteden hebben. Mensen vergeten heel vaak hun subsidies mee te nemen als ze zeggen hoeveel te verdienen. Tel het eens op en vergelijk het dan eens en dan zie je dat praktisch iedereen (-leiding-gevende en hbo/wo-ers) allemaal hetzelfde krijgen.
Met mijn uitspraken doelde ik meer op ondersteuning dat armoe komt uit slechte keuzes uit het verleden. Aangezien de werkende massa in NL (min hbo,wo & leidinggevende) allemaal ongeveer hetzelfde krijgen per maand en deze niet allemaal "arm" zijn.quote:
ehh.. voor 200 euro per maand eet ik ruimschoots met zijn tweeen en nog luxe ookquote:Op zondag 29 november 2009 16:39 schreef Maeghan het volgende:
[..]
In de Onrendabelen zat anders een vrouw die 200 euro per maand voor boodschappen had als alleenstaande (uit ervaring kan ik zeggen dat dat heel erg goed te doen is) en die mocht naar de voedselbank.
Niet dusquote:Op zondag 29 november 2009 22:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ehh.. voor 200 euro per maand eet ik ruimschoots met zijn tweeen en nog luxe ook
Ja laten we dat afschaffen, ik ben niet links (ook niet rechts) maar als je het logisch beredeneert kosten deze mensen nog veel meer geld als ze niet meer verzekerd zijn en allemaal dakloos op straat zwerven. Profiteurs hou je altijd, maar die profiteren van alle mazen in de wet, die vinden dan heus wel weer iets anders.quote:Op maandag 30 november 2009 09:13 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
+ huuurtoeslag + zorgtoeslag + andere linkse hippie toeslagen
Sorry het "linkse hippie toeslagen" heeft me dan verleid tot commentaar. Zowel de termen links en rechts hebben op fok een aanvallende betekenis gekregen (voor mijn gevoel), excuses daarvoor.quote:Op maandag 30 november 2009 10:04 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, ik vul alleen de 730 euro aan inkomen aan met toeslagen.
Ze vallen vooral andere mensen lastigquote:Op maandag 30 november 2009 09:39 schreef Hilde76 het volgende:
[..]
Ja laten we dat afschaffen, ik ben niet links (ook niet rechts) maar als je het logisch beredeneert kosten deze mensen nog veel meer geld als ze niet meer verzekerd zijn en allemaal dakloos op straat zwerven. Profiteurs hou je altijd, maar die profiteren van alle mazen in de wet, die vinden dan heus wel weer iets anders.
Wie is "ze"? De profiteurs? De mensen die het wel nodig hebben?quote:Op maandag 30 november 2009 10:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ze vallen vooral andere mensen lastig
quote:Op zondag 29 november 2009 22:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ehh.. voor 200 euro per maand eet ik ruimschoots met zijn tweeen en nog luxe ook
200 of 275 is nogal een verschilquote:Op maandag 30 november 2009 10:27 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
same here, ongeveer tussen de 200 en 275 euro p/mnd
Ja inderdaad, kijk maar eens in de grote Amerikaanse steden, meer criminaliteit en nog meer ellende. Uiteindelijk is dat kostenplaatje groter dan de toeslagen.quote:Op maandag 30 november 2009 10:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Mensen die volgens jou op straat zouden wonen
quote:Op maandag 30 november 2009 10:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
200 of 275 is nogal een verschil
Dat weet ik helaas.. omdat ik ooit weggere-organiseerd werd bij een shit baantje (alleenstaand moeder, deeltijd naar het HBO en weigeren hand op te houden)quote:Op maandag 30 november 2009 10:28 schreef Revolution-NL het volgende:
Wat is het netto inkomen eigenlijk van iemand in de bijstand.
Dus bijstand + huurtoeslag + zorgtoeslag + kindertoeslag + kwijt schelding gemeentelijke lasten?
Dat is inderdaad geen vet pot.quote:Op maandag 30 november 2009 11:48 schreef Hilde76 het volgende:
Ik heb voor de geïnteresseerden een rekensommetje gemaakt op basis van mijn papieren toen.
Netto bijstand was voor mij p/m als alleenstaand ouder:
591 Euro
Bijkomend:
34 Zorgsubsidie
161 huursubsidie
191 Voorlopige teruggaaf belastingdienst (dat is verplicht als je in de bijstand komt)
24 euro p/m kwijtschelding Hoogheemraadschap
30 euro ,, ,, Gemeentebelastingen
Totaal:
1031 In de maand.
Even ter vergelijking mijn huur zat toen al op de 367 euro in de maand exclusief. Dit zijn al sociale huurwoningen (3 hoog in een portiek met gaskachel).
Dan krijg je het feit dat je Top verzekerd MOEST zijn, een basis verzekering was te riskant (ik weet niet of dat inmiddels veranderd is).
Dan is je uitkering die je zonder al die toeslagen krijgt op. Alimentatie gebruikte ik als (ja ik schaam me rot, maar goed, nogmaals wat moet dat moet) voor boodschappen (150 euro p/m).
Ik krijg dan ook kriebels van programma's als dubbeltje op zijn kant.. "dan moeten we een auto of een paard wegdoen!"
Oh en ik voelde me toen verre van zielig overigens, maar dit geeft een iets realistischer beeld misschien.
Is dat zo ? Ik zit niet in die categorie maar volgens is 1600 netto gewoon modaal, starters verdienen doorgaans een stukje minder. Zeker als het een MBO'er betreft.quote:
Het voordeel is dat ik nu, met 3 personen, zonder al die kwijt scheldingen en tegemoetkomingen niet eens zo zoveel meer binnen krijg, maar 500 euro meer voelt al als rijkquote:Op maandag 30 november 2009 15:22 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dat is inderdaad geen vet pot.
Erg goed dat je zo open bent, zo weet je iig wel wat er nu werkelijk binnenkomt als je in de bijstand zit.
Toch blijf ik erbij dat een alleenstaande modale starter met een netto inkomen van 1300 euro per maand en een koop appartement niet heel veel meer koopkracht heeft. Sterker nog ik denk dat de koopkracht nagenoeg gelijk is.
1031 kan je prima van rondkomen als je alleen bent. 150 p/m aan boodschappen is trouwens best luxe.quote:Op maandag 30 november 2009 11:48 schreef Hilde76 het volgende:
Ik heb voor de geïnteresseerden een rekensommetje gemaakt op basis van mijn papieren toen.
Netto bijstand was voor mij p/m als alleenstaand ouder:
591 Euro
Bijkomend:
34 Zorgsubsidie
161 huursubsidie
191 Voorlopige teruggaaf belastingdienst (dat is verplicht als je in de bijstand komt)
24 euro p/m kwijtschelding Hoogheemraadschap
30 euro ,, ,, Gemeentebelastingen
Totaal:
1031 In de maand.
Even ter vergelijking mijn huur zat toen al op de 367 euro in de maand exclusief. Dit zijn al sociale huurwoningen (3 hoog in een portiek met gaskachel).
Dan krijg je het feit dat je Top verzekerd MOEST zijn, een basis verzekering was te riskant (ik weet niet of dat inmiddels veranderd is).
Dan is je uitkering die je zonder al die toeslagen krijgt op. Alimentatie gebruikte ik als (ja ik schaam me rot, maar goed, nogmaals wat moet dat moet) voor boodschappen (150 euro p/m).
Ik krijg dan ook kriebels van programma's als dubbeltje op zijn kant.. "dan moeten we een auto of een paard wegdoen!"
Oh en ik voelde me toen verre van zielig overigens, maar dit geeft een iets realistischer beeld misschien.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |